Jury niet over één nacht ijs Klantvriendelijkheid Plusmarkt is primair Plusmarkt PLUSMARKT-GASTHEREN EN -VROUWEN W’veen bij Neerlands beste vijf Anita Biesheuvel, hoofd-cassière Gerrit van Ringelenstein, Nico Snoei, chef groente, aardappelen en fruit Plusmarkt-eigenaar Fransien Roggeveen, brood- en back-off-afdeling Rapport over Plusmarkt Waddinxveen Paul Vreeswijk, assistent-bedrijfsleider Plussen van Plusmarkt in Zuidplas B F-11 Motivatie Selectie Details Hygiëne Selectie Onderzoek fW kb u Kt/** F w M Het winkelcentrum Zuidplas van de Plusmarkt. i Wl WADDINXVEEN - De jury voor de eretitel Supermarkt van het Jaar 1990 staat onder voorzitterschap van prof.dr. L. Bak, hoogleraar distribu- tieplanologie. Twee andere ’’externe” juryleden zijn B. Bon en P. van Wissen, beiden onafhankelijke bedrijfs- en marketing-adviseurs. I. it Kift Woensdag 7 maart 1990 Pagina 14 en WADDINXVEEN - Zelfstandig ondernemer G. van Ringelenstein in Waddinxveen vervult met zijn Plusmarkt een klantvriendelijke wijkfunc- tie. FOTO’S: SJAAK NOTEBOOM GESLOTEN. KOOP- Dat zijn B. Brouwer, K. van der Brug gen, H.C. Weitje (Missets Distrifood), G. Grievink, J.W. Grievink en F. Rol ling (Foodmagazine). De jurering van de Supermarkt van het Jaar verloopt in drie fasen. De aange melde verkooppunten werden via twee selectieronden gereduceerd tot 5 geno mineerden, dus 5 serieuze kandidaten voor de titel. Van de 60 aangemelde winkels overleefden er 23 de eerste se lectieronde; via de tweede selectie ronde werden vijf supermarkten geno mineerd voor de eindronde. Speciale betonnen boxen zorgen er voor dat de omgeving geen last heeft van het door de supermarkt geprodu ceerde afval. Maandagmorgen Donderdagavond AVOND. De activiteiten rond de verkiezing van Supermarkt van het Jaar 1990 hebben de medewerkers van de Waddinxveense Plusmarkt gemoti veerd. Zij zijn in de loop der maan den een hecht team van gastheren en gastvrouwen geworden die onder de bezielende leiding van G. van Ringelenstein er alles aan doen om elke dag opnieuw inhoud te geven aan klantvriendelijkheid. De Waddinxveense Plusmarkt is opgevallen in heel Nederland. Wad dinxveen en omgeving wist allang dat in het hartje van de nieuwe wijk Zuidplas een bijzonder bedrijf is ge vestigd. Wie er nog niet is geweest moet er eens een kijkje gaan ne men. De Plusmarkt is alle dagen van de week - ook tussen de middag - ge opend. Alleen op maandagmorgen is men dicht. De koopavond duurt op donderdag tot acht uur. Dat de Waddinxveense Plusmarkt wist door te dringen tot het selecte gezelschap van vijf beste super markten van Nederland leverde de heer Van Ringelenstein een oor konde op die hij kreeg uitgereikt door minister J.G.M. Alders van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Or dening en Milieubeheer. Van dit mi nisterie bracht staatssecretaris drs. E. Heerma vorig najaar al een werk bezoek aan de Plusmarkt. Sindsdien is het een gaan en komen van landelijke deskundigen en geïn teresseerden. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel - de mede organisator van de jaarlijkse prijs Supermarkt van het Jaar - koos de Plusmarkt uit voor de videoband ’’Code hygiënisch werken”. Presentatrice Leonie Sazias liet zich aan de Zuidplaslaan fotograferen voor een landelijke actie van de Plusmarkt. Uniekaas filmde in het bedrijf van de heer Van Ringelen stein om te laten zien hoe kaasver koop moet gebeuren. CBL-tele- visieopnamen waren ook te zien in het TROS-programma Kieskeurig. In de Waddinxveense Plusmarkt is veel aandacht voor details. Bij de wand met de versgroepen bijvoorbeeld staat een bankje voor vermoeide klanten en bij ment zijn opgenomen. De winkel maakt zowel voor, als achter de schermen een verzorgde indruk. Bij ieder bezoek trof de jury een opvallend schone winkel aan. De Plusmarkt beschikt over een team gemotiveerde medewerkers, dat veel ruimte krijgt om eigen ideeën aan het beleid toe te voegen. Op drukke mo menten helpt één van de medewerkers de klant bij het inpakken van de bood schappen. Voor ondernemer Van Ringelenstein is het er belangrijk wat de klanten van zijn winkel vinden. Door middel van een consumentenpanel, dat maande lijks rapporteert en een consumenten servicebox met enquete-formulieren houdt hij voortdurend een vinger aan de pols. Goed ondernemerschap, een prima formule, gemotiveerd personeel en uit stekende versafdelingen zijn voor Van Ringelenstein de basis voor een winkel waarmee hij zich positief kan onder scheiden ten opzichte van de lokale concurrentie. Personeelsmotivatie is erg belangrijk in de filosofie van de Waddinxveense on dernemer. Hij wil zijn medewerkers zoveel mogelijk bij de bedrijfsvoering betrekken. Zijn doelstelling voor de komende ja- ren is het uitbouwen van de marktposi tie en attent inspelen op nieuwe ont wikkelingen. Via een consumentenpa nel toetst Van Ringelenstein maande lijks of hij met zijn beleid op de goede weg is. Personeel: Medewerkers zijn gemoti veerd bezig. Ze zijn vriendelijk en be hulpzaam. Goede verstandhouding on derling. Een hecht team in nette, mo derne bedrijfskleding. Hygiëne: Buitenaanzicht, entree, win kel, magazijn, kantine en toiletgroepen fris en schoon. Prima. Uiterlijk perso neel goed verzorgd. Milieu: Op parkeerplaats zes verschil lende containers voor glas, blik, textiel, papier etc. (initiatief gemeente, red.). Speciale betonnen box voor afval. Ge scheiden verwerking papier en plastic. Extra investering in energiebesparing. Milieuvriendelijk gas in koel- en vries- systemen. Creativiteit: Video instructiefilms voor (nieuw) personeel. Monitor staat in kantine, zodat medewerkers deze ook voor ontspanning kunnen gebruiken (videoclips). Consumentenpanel bestaande uit 7 huisvrouwen, die supermarkt en perso neel beoordelen. Opvallende cosme- tica-afdeling met spiegeleffect en spot- verlichting. Niet voor niets heeft de Waddinx veense Plusmarkt model gestaan voor de opnamen van de instructievideo Centraal Bureau Levensmiddelenhan del over hygiënisch werken door het personeel. Supermarktondernemer G. van Ringelenstein en zijn team zetten alle puntjes op de i als het om dit onder deel van de bedrijfsvoering gaat. De winkel ademt een sfeer van ruimte, fris heid, hygiëne en klantvriendelijkheid uit. Ook op andere onderdelen is de kandi daat voor de eretitel Supermarkt van het Jaar 1990 interessant. De zelfstandig ondernemer levert het bewijs dat goed ondernemerschap in combinatie met een goede formule de ingang toont Van Ringelenstein op een display boven de winkelwagentjes - yBQ welke artikelen nieuw in het assorti- mont 7t in nnopnnmpn 4 vv? WADDINXVEEN - De Plussen van de Plusmarkt in het winkelcen trum Zuidplas in Waddinxveen: - OP BIJNA 900 M2 een compleet assortiment met ambachtelijke SLAGERIJ. - Een BROOD EN BANKET-af- deling met BACK-OFF. - Een aardappelen-groente en fruitafdeling met het moderne be- dien-u-zelf-systeem. - Waar vier moderne scannings- kassa’s voor een snelle en perfekte afhandeling zorgen. - Waar parkeren geen probleem is. - Waar goedgoedkoopen ge zellig winkelen samengaan. - Waar een uniek zegelsysteem u vele extra’s biedt. - Waar het meer uitschrijven van uw BANK- of GIROCHEQUE als extra service wordt gezien. - Waar klantgericht denken werken vanzelfsprekend is. - Waar u zonder middagsluiting van 8.30 tot 18.00 uur kunt winke len. WADDINXVEEN - Voor de beste Su permarkt van het Jaar is de Plusmarkt in de Waddinxveense wijk Zuidplas be keken door een buitenstaander als Henk Verhagen, winnaar van de titel Supermarkt van het Jaar 1989. Hij oor deelde zo over het bedrijf van G. van Ringelenstein aan de Zuidplaslaan: Bij de verkiezing van de Supermarkt van het Jaar zijn de organisatoren niet over één nacht ijs gegaan. Een team re dacteuren van Missets Distrifood en Foodmagazine reisde eind vorig jaar stad en land af om de deelnemers te be kijken. Na de eerste selectieronde ble ven er nog 23 winkels in de race voor de eretitel. De Waddinxveense Plusmarkt zat daar gelijk al bij. De Supermarkt van het Jaar wordt ge selecteerd op basis van alle elementen die onderdeel uitmaken van het super- marktbeheer. De eretitel wordt toegekend aan die winkel, die naar het oordeel van de jury het beste slaagt in het bedienen van de consument op lokaal niveau. Het gaat dus nadrukkelijk niet om een incidentele prestatie, maar om een ver worven positie. Er is en wordt gekeken naar een aantal criteria als positionering, plaats, pro- dukt, prijs, presentatie, personeel, promotie, produktiviteit en preventie. Na de tweede selectieronde begin dit jaar viel de keus op vijf genomineer den. En bij die vijf Supermarkten van het Jaar 1990 behoort ook de Plus markt in Waddinxveen. grote mogelijkheden in de lokale markt biedt. Contact met de primaire klantenkring is van groot belang. Motivatie van het personeelsteam ziet de Plusmarkt-ondernemer Van Ringe lenstein dan ook als hoogste prioriteit. Vooral het kader is intensief betrokken bij de bedrijsvoering. Bij het realiseren van de nieuwe Plus markt is de Waddinxvener, met behulp van zijn Sperwerorganisatie, niet over een nacht ijs gegaan. Het assortiment is zorgvuldig samenge steld. Zo is bij voorbeeld de keuze mede gevallen op een breed aantal ver sgroepen. Deze zijn alle afgestemd op het marktgebied en hebben daardoor een diepte-invulling gekregen. Aangezien de meeste versgroepen van uit bediening worden verkocht, staat het team medewerk(st)ers in voortdu rend contact met de klant. Vanaf consumentenzijde zijn alle han delingen op de afdeling goed te zien. Hygiëne staat hoog in het vaandel. Ook achter de schermen van de winkel. Zo wordt bedrijfsafval gescheiden ver werkt in gemetselde containers, die af sluitbaar zijn. Het oordeel van de jury krijgt extra ge wicht, omdat het winkelend publiek - zij het indirect - een belangrijk aandeel heeft in de uiteindelijke uitverkiezing van Supermarkt van het Jaar. Het bureau Food Market stelde een onderzoek in onder de consumenten van de vijf genomineerde supermark ten. Het onderzoek is bedoeld om vast te stellen hoe lang ze al klant zijn, hoe vaak ze de winkel bezoeken en wat ze er besteden. In de vraagstelling is ook de waardering van de klanten voor de desbetreffende supermarkten opgeno men. Food Market richtte zich niet alleen op de positieve aspecten. De consu menten werd ook gevraagd naar nega tieve facetten. Per winkel werden ten minste honderd klanten ondervraagd. De onderzoekmethodiek richtte zich op aspecten als; leuke aanbiedingen; gemotiveerd personeel; ruimte en overzichtelijkheid van de winkel; schoonheid; bijzondere produkten, die klanten elders niet kunnen kopen; prij zen, kwaliteit van de vers-afdelingen, milieuproblematiek in de ruimste zin van het woord én parkeermogelijkhe- den. WADDINXVEEN - Vandaag - woensdag 7 maart - was in Veenen- daal de verkiezing van de Super markt van het Jaar 1990 aan de or de. Eén van de vijf genomineerden was de Plusmarkt van G. van Ringe lenstein in het Waddinxveense win kelcentrum Plusmarkt. De uitverkiezing is een succes voor het ondernemerschap van de Wad dinxvener, die sinds 1953 actief is in de levensmiddelenbranche. Het be horen tot de vijf beste supermarkten van Nederland zorgde voor geluk wensen van alle kanten. Het college van Burgemeester en Wethouders van Waddinxveen stuurde de Waddinxveense Plus markt een gelukstelegram, talloze leveranciers haakten in op reclame campagnes van het aandachttrek kende bedrijf aan de Zuidplaslaan en menige nieuwe klant kwam in het vorig jaar juni geopende bedrijf een kijkje nemen. Verder bestaat de jury uit zes redacteu ren van de beide vakbladen die bij de organisatie van de Supermarkt van Jaar-verkiezing zijn betrokken. ■T' eBB**"***” A >■■■- Ij' Wg..

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 14