I
I
Portefeuilleverdeling college
Het spoorboekje voor het nieuwe college van B. en W. in Waddinxveen is rond (1)
n
r
Vervolg op de
volgende pagina
Politie
Buitenland
Verkeersveiligheid
Sociale voorzieningen
Bij de materiële hulpverlening han
teert de gemeente rechtvaardige en ob
jectieve maatstaven.
Woningbouw
Energiebesparing
Dierenparkje
Burgers
Bedrijven
Preventie
Dorpskernen
Omvang gemeente
Milieu
Wegenaanleg
Bestuur
Brandweer
Passage
Sociale vernieuwing
1
1
M
1
r
v
t
i
t
s
r
s
t
b
v
i
4.
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 25 april 1990
Pagina 14
BEVAT 30 PAGINA’S AFSPRAKEN
ning wordt aan de raad aangeboden.
KAREL VAN SOEST (VVD)
jd
t
t
Meer 30 km-gebieden.
s
t
2
Aanleg fietspaden/fietsstroken.
sl
Aan initiatieven tot het ontwikkelen
Bij drukke kruispunten wordt de ver
is
i
c
Het college van burgemeester en wet
houders legt de raad jaarlijks een be
knopt overzicht voor ten aanzien van
de stand van uitvoering van het beleids
programma en de daarbij optredende
problemen en financiële aspecten.
Onvoorziene of zich wijzigende om
standigheden kunnen leiden tot aan
passing van het beleidsprogramma of
het gemotiveerd afwijken van hetgeen
in het programma is vastgesteld. De in
het college samenwerkende fracties
voeren hierover beraad. Andere frac
ties die het beleisprogramma geheel of
in grote mate steunen worden hierbij
eveneens betrokken.
Ten behoeve van het goed functione
ren van de brandweer wordt voldoende
ambtelijke ondersteuning ter beschik
king gesteld.
Ter verhoging van de veiligheid wor
den overheidsbesluiten in brede zin af
gewogen tegen sociale veiligheidsas
pecten.
Met name betreft dit: ruimtelijke in
richting, openbare verlichting, groen
aanplant en beheer en inbouwen van
sociale controle.
Mede ten behoeve van het terugdrin
gen van de woon-werkpendel wordt
vestiging van kantoren mogelijk ge
maakt en de bouw daarvan gestimu
leerd:
- langs en nabij de Limaweg;
- in het Brugcentrum;
- in het nieuwe hoofdwinkelcentrum;
- op nader uit studie blijkende loka-
tie(s).
De woningbouwontwikkeling op het
zogenaamde A-3 gebied (Mercurius-
weg - Apollolaan) en de lokaties op de
sportvelden langs de Sniepweg dient op
korte termijn planologisch mogelijk te
worden gemaakt.
Voor het aanpassen van de infrastruc
tuur ten behoeve van dit hoofdwinkel
centrum draagt de gemeente maximaal
1 miljoen gulden bij.
Ter hoogte van Coenecoop en de (toe
komstige) woongebieden ten westen
van de spoorlijn, dient ruimte gereser
veerd te worden voor een derde NS-
halte.
Na de wijk Zuidplas wordt eerst het ge
bied van ”de schil” (Van Leeuwen
BV), benut voor woningbouw. Tijdig
wordt een plan voorbereid voor wo
ningbouw ten oosten van de Beije-
rincklaan, ten noorden van de aan te
leggen Zuidelijke Rondweg.
ruimtelijke ontwikkeling van de ge
meente.
Bij woning-nieuwbouw dient méér re
kening te worden gehouden met mi-
lieu-aspecten (zwaardere isolatie, lig
ging op de zon ten behoeve van zonne
panelen, hoog rendementsketels, etc.).
Ook betere geluidsisolatie tussen de
woningen onderling verdient extra aan
dacht.
De bereidheid bestaat om boven het
woningbouwcontingent, wanneer in
overleg met provinciale en omliggende
gemeentelijke overheden de behoefte
wordt aangetoond, te bouwen voor een
nader te bepalen beperkte regionale
opvang.
In het beleid ten aanzien van bouw
voor specifieke ouderenwoningen is de
Ouderenota leidraad.
Gestreefd wordt naar een evenwichtige
samenstelling van het jaarlijks nieuw-
bouwpakket, gebaseerd op een volk-
huisvestingsplan, gebaseerd op:
- de behoefte aan betaalbare huur- en
koopwoningen;
- de noodzaak van een sluitende be-
stemmingsplanexploitatie (met inbe
grip van de nodige fondsstortingen)
De Kanaaldijk binnen de bebouwde
kom wordt in deze periode gerecon
strueerd (1993/1994), waarbij de ver-
keerscirculatie in het centrum en de
keuze ten aanzien van het hoofdcen
trum worden meegewogen.
Bij aanleg van een derde station dient
de wijk Zuidplas daarmee een goede
wegverbinding te krijgen (zo mogelijk
met een fietstunnel onder de Beije-
rincklaan door).
Voor de gehele gemeente wordt een to
taal plan voor voetgangers-oversteek-
plaatsen opgezet. Vooral nabij scholen
wordt een en ander snel uitgevoerd.
Bovendien wordt aandacht aan gehan
dicapten- en ouderenvoorzieningen ge
geven.
Het aantal (beveiligde) stallingsmoge-
lijkheden voor fietsen wordt gezien de
stijgende behoefte uitgebreid en/of ge
stimuleerd (bij winkelcentra, kanto
ren, sportvelden, stations etc.).
Burgemeester C.M. van der Linden:
- Alle bestuurszaken, exclusief inter-
gemeentelijke zaken en exclusief inter
nationale aspecten
Bij prioriteitsstellingsnoodzaak ten ge
volge van onvoldoende middelen zal
het te bereiken milieu-effect een zware
wegingsfactor krijgen.
- Ruimtelijke Ontwikkeling
- Bedrijfsterreinen etc.
- Woningbouw
Wethouder Karei van Soest (VVD):
- Onderwijs
- Sociaal Cultureel Werk en CKV
- Kunst en cultuur
Voor het ontwikkelen van een samen
hangend gemeentelijk beleid zal zono
dig een ambtelijke weïkgroep worden
geformeerd. Onderzocht wordt in hoe
verre de sociaal raadsvrouw (man) bij
de effectuering van dit beleid kan wor
den betrokken.
f
f
e
c
Bij de politie wordt aangedrongen op
een werkwijze die leidt tot:
- een herkenbaar politietoezicht;
- mogelijkheid tot meer contact met
de burgers;
- preventieve maatregelen door bur
gers zelf met als doel het vergroten van
het verantwoordelijkheidsgevoel voor
eigen en andermans eigendommen;
- een meer verantwoord verkeersge
drag (preventief, zonodig repressief)
Het gemeentebestuur blijft alert op de
gevolgen welke een nauwere economi
sche samenwerking tussen Europese
landen met ingang van 1992 voor de ge
meente kunnen hebben. Zonodig en
zomogelijk wordt tijdig aktie onderno
men.
Er wordt een ambtelijke werkgroep
verkeersveiligheid gevormd, waaraan
een budget voor zogenaamde kleine
maatregelen wordt verstrekt.
Gezocht wordt naar mogelijkheden
voor verkeersonderwijs op scholen
voor voortgezet onderwijs (13/16-jari-
gen). Zolang en voor zover deze niet
kunnen worden bekostigd uit rijksver-
goedingen wordt een beroep gedaan
op:
- het particulier inititatief en vrijwilli
gers (onder andere VVN);
- bedrijfsleven (met name autorij-
schoolhouders);
- leerkrachten;
- ouders van leerlingen in het voortge
zet onderwijs (bijdrage);
- gemeentelijke fondsen.
c
v
Gestreefd wordt naar een jaarlijks aan
tal nieuwbouwwoningen dat, inclusief
de daardoor op gang gebrachte door
stroming, leidt tot:
- de opvang van de natuurlijke groei;
- voldoende aanbod voor de elders
wonende economische gebondenen die
naar Waddinxveen willen verhuizen;
- enig aanbod voor sociaal gebonde
nen.
In samenwerking met het Energiebe
drijf Midden-Holland wordt een notitie
opgesteld inzake:
- het gemeentelijk energiebesparings-
beleid binnen de eigen organisatie en
dienstverlening;
- het gemeentelijk beleid ten aanzien
van energiebesparing door derden, zo-
Bij de (her)inrichting van de woonom
geving wordt zoveel mogelijk rekening
gehouden met (betaalbare) wensen van
belanghebbenden.
z
t
1
I
s
c
V
r
2
I
I
d
s
9
d
I
a
1:
Ll
W
e
c
r
Een gemeentelijke privacy-verorde-
I
c
tj
1
BELEIDSPROGRAMMA 1990-1994
I
c
r
t
g
g
S
g
v
b
C
P
n
X
b
g
t<
o
I;
Ten aanzien van de strook tussen Ei
kenlaan en spoorlijn zal inzake woning
bouw voor ouderen, op basis van een
globaal plan, een raadsuitspraak wor
den gevraagd.
De in het Verkeerscirculatieplan voor
gestelde uitbreiding van fietspaden en
aanleg van fietsstroken wordt vertaald
in een meerjarig prioriteitenplan (10 a
15 jaar plan). Uit subsidies van derden,
uit reserves en door dekking via de ge
wone dienst dienen aanmerkelijke be
dragen te worden vrijgemaakt ten be
hoeve van de uitvoering van dit fiets-
plan. Vooral scholen, winkelcentra,
bedrijfsterreinen, stations en recreatie
gebieden dienen via veilige en aantrek
kelijke fietsroutes bereikbaar te wor
den gemaakt.
Wanneer restauratie van het voormalig
raadhuis door en voor rekening van
derden niet realiseerbaar is, zal een
raadsuitspraak worden gevraagd in
zake de keuze tussen:
- afbraak en replica herbouw met ge
bruik van nog bruikbare onderdelen;
- afbraak en benutting van de grond
voor hedendaagse bouw.
7i van de collegepartijen
zijn in hun keuze niet gebonden.
Ten behoeve van vermindering van
verkeer op de Piasweg verdient een
verbinding tussen Piasweg en Beije-
rincklaan via ”de schil” (Van Leeuwen
BV) een hoge prioriteit.
Burgers en andere betrokkenen wor
den zoveel mogelijk in het beleidspro
ces betrokken. Een voorwaarde is
daartoe openbaarheid van bestuur en
een tijdige en gerichte informatievoor
ziening, aangepast aan de behoefte van
de diverse bevolkingsgroepen. Tot die
voorlichting wordt mede gerekend in
formatie over bezwaar- en beroepsmo
gelijkheden tegen overheidsbeslissin-
gen.
De uitbreiding van het bedrijfsterrein
bij de tuinbouwveiling aan de Brede-
weg ten behoeve van transport- en dis
tributiebedrijven wordt nagestreefd.
Het bureau Burgerzaken (inclusief
Huisvestingszaken) is op koopavond
geopend. De Sociale Raadsvrouw
houdt op die avond eveneens zitting.
In openbare commissievergaderingen
wordt aan burgers gelegenheid gege
ven in te spreken. Het effect van de in-
spreekregeling voor niet-leden van de
raad in openbare raadsvergaderingen
wordt geëvalueerd.
Gewerkt wordt aan een zo spoedig mo
gelijke uitgiftemogelijkheid van be-
drijfsgronden in het plan Coenecoop
II.
Fietsers
Bij het ontwerp van nieuwe woon- en
werkgebieden verdient de planning van
een doelmatig en veilig fietspadennet
een hoge prioriteit.
Onderzocht dient te worden welke
maatregelen kunnen leiden tot een ver
mindering van de vervuiling door hon
denuitwerpselen.
van complexgewijze uitbreiding van
het kassenbestand wordt aan de west
zijde van Waddinxveen meegewerkt.
Ten westen van de Piasweg zal een
ruime strook van minimaal 800 m breed
echter vrij moeten blijven van kassen
bouw. In de Polder Achterof wordt
geen kassenbouw mogelijk gemaakt.
De uitvoering van het beleidspro
gramma vormt een geïntegreerd on
derdeel van de ambtelijke werkzaam
heden. De gemeentesecretaris rappor
teert periodiek over de stand van uit-
voering aan burgemeester en wethou
ders.
Preventie beleid verdient de voorkeur
ter voorkoming van:
- discriminatie en vreemdelingenhaat;
- (kleine) criminaliteit;
- vandalisme;
- verslaving.
WADDINXVEEN - Het beleidsprogramma dat de drie nieuwe college
partijen CDA, PCW en VVD hebben geschreven is rond. Het is een ruim
30 pagina’s tellende afsprakenlij st geworden over het gemeentelijk beleid
in de komende vier jaar (1990-1994). Dit beleid geldt niet voor PvdA en
D’66. Zij kiezen hun eigen koers als niet-collegepartijen.
Voor het Brugcentrum wordt een plan
ontwikkeld (inclusief planologische
maatregelen) dat ertoe leidt dat, bin
nen de mogelijkheden van het stads
vernieuwingsfonds, in de komende ja-
ren een afronding van kantoor en wo
ningbouw zal plaatsvinden.
Door de gemeente wordt niet meege
werkt aan het scheppen van mogelijk
heden tot vestiging van automatenhal
len. De voorwaarden waaronder ver
gunningen worden verleend voor het
aanwezig hebben van kansspelautoma
ten worden verzwaard. In inrichtingen,
die hun activiteiten mede richten op
personen beneden 16 jaar zullen geen
kansspelautomaten worden 'toege
staan. De controle op de naleving van
de voorwaarden verbonden aan ver
gunningen tot het aanwezig hebben van
kansspel- en/of behendigheidsautoma-
ten zal worden verscherpt.
•>t
- Personeel, organisatie, automatise-
i)
>m
Waar het preventief beleid niet tot re
sultaat leidt, dient handelend te wor
den opgetrden, onder andere door:
- aangiftebeleid inzake kennelijke dis
criminatie, (kleine) criminaliteit en
vandalisme te stimuleren;
- vandalismeschades te verhalen op
dader(s);
- handel in drugs actief te bestrijden.
Er wordt naar gestreefd om binnen de
financiële grenzen te komen tot een
meer gevarieerde woningbouw door in
schakeling van meerdere architecten
en kleinere aantallen per type.
De lokale overheid heeft een beperkte
taak om de bewustwording van zijn
burgers ten aanzien van wereld-maat-
schappelijke vraagstukken te bevorde
ren. Deze taak wordt vervuld door
steun aan particuliere initiatieven ter
zake (ambtelijk, vergaderruimte etc.)
en door financiële steun aan humani
taire hulpprojecten, die de bewustwor
ding ondersteunen. Voor nieuwe pro
jecten behouden collegepartijen zich
afwegingsvrijheid voor.
De gemeentelijke structuurschets
1990-2000 is leidraad bij de verdere
Ook fietsers en bromfietsers dienen
zich aan verkeersregels te houden.
Zwaardere controle is gewenst.
Het gemeentelijk milieubeleidsplan
(1989) is richtlijn voor het te voeren be
leid. Dit plan wordt zonodig aangepast
aan nieuwe richtlijnen, voortkomend
uit het rijksbeleid (National Milieu-be-
leidsplan-Plus).
JOOP NEELE (PCW)
In deze periode zal gronduitgifte voor
bedrijfsvestiging plaatsvinden op het
bedrijventerrein Coenecoop II. In re
gionaal overleg wordt bestudeerd welk
terrein na Coenecoop II in aanmerking
komt voor bestemming tot algemeen
bedrijventerrein, op welke wijze kan
worden bevorderd dat het bedrijven
terrein bij de tuinbouwveiling aan de
Bredeweg wordt uitgebouwd ten be
hoeve van vestiging in de transport- en
distributiesector en hoe gekomen kan
worden tot een (regionaal) hoogwaar
dig kantorengebied.
Ten oosten van de Gouwe wordt in
goed overleg met Stibos de toekom
stige uitbreiding van het areaal ”Bos-
koopse cultures” voorbereid. Kassen
bouw dient in dat gebied beperkt te
blijven. De aanwezige natuurwaarden
dienen daarbij te worden beschermd.
keersafwikkeling verbeterd door aan
leg van verkeerslichten of kleine roton
des.
Op Zuidelijke rondweg (Zuidelijke
Dwarsweg-Beijerincklaan) wordt in
deze periode gerealiseerd (ten laste van
exploitatie) grondbedrijf.
Wanneer rijkssubsidies in onvol
doende mate aan de gemeente worden
toegewezen, bestaat de bereidheid om
door verlaagde grondprijzen mee te
werken aan de bouw van ongesubsi
dieerde woningbouw in de ’’betaalbare
sector”. Van de woningbouwcorpora
ties wordt daarbij eveneens een finan
ciële inbreng verwacht binnen hun wet
telijk toegestane mogelijkheden.
Een besluit tot gescheiden ophalen van
huisvuil in verband met compostering
van groente-, fruit- en tuinafval wordt
genomen met inachtneming van:
- bevordering van het gebruik van
tuincompostvaten bij de burgers thuis;
- budgetaire neutraliteit door aanpas
sing afvalstoffenheffing en reinigings
rechten.
Bij (geleidelijke) uitvoering van het
verkeerscirculatieplan en bij aanlegen
reconstructie van wegen wordt het vei
ligheidsaspect zwaar meegewogen.
Het huidige gemeentelijk voorlich
tingsbeleid wordt geïnventariseerd en
zonodig bijgesteld. De functie van on
der andere de Kabelkrant Waddinx
veen en de lokale omroep RTW wordt
daarbij betrokken.
Het beleidsprogramma, dat in vijf we
ken tot stand is gekomen, wordt geken
merkt door een zekere mate van saai
heid en een grote mate van degelijk
heid. Bestaand beleid wordt niet om
schreven, maar de accenten in het
nieuwe beleid zijn hier en daar duide
lijk aangebracht.
Donderdag 12 april besloten de fracties
van CDA, PCW en VVD, die tesamen
14 van de 21 zetels in de Waddinx-
veense gemeenteraad zullen bezetten,
te onderzoeken of de vorming van een
college door deze drie partijen op basis
van een beleidsprogramma 1990-1994
mogelijk zou zijn.
Op dat moment waren deze drie het al
volledig eens over de financiële aspec
ten van het beleid voor de komende
vier jaar door middel van een indica
tieve meerjarenbegroting 1991-1994.
Op basis van een concept van de lijst-
strekker van het CDA werd na twee
vergaderingen een eindtekst voor het
beleidsprogramma overeengekomen.
Hierop is nog verwerkt de inbreng van
burgemeester C.M. van der Linden,
die wederom bereid is een inhoudelijke
portefeuille te beheren met politieke
gevoeligheid (namelijk Ruimtelijke
Ordening, bedrijfsterreinen, woning
bouw). Geconcludeerd kan worden dat
op 1 mei het nieuwe college op vol
doende steun uit de raad kan rekenen.
Op deze en de volgende pagina van het
Weekblad voor Waddinxveen wordt
nagenoeg volledig het beleidspro
gramma 1990-1994 gepubliceerd. Al
leen enkele begrotingstechnische pas
sages en bestuursorganisatorische za
ken zijn niet opgenomen. En dan nu de
tekst van het beleidsprogramma:
Het college van burgemeester en wet
houders is gehouden uitvoering te ge
ven aan het beleidsprogramma binnen
de financiële grenzen van de indica
tieve meerjarenbegroting.
De in het college samenwerkende frac
ties zijn gehouden dit beleid te steunen,
voor zover daarvan niet vóór de wet-
houdersverkieizingen in een openbare
raadsvergadering uitdrukkelijk op één
of meer onderdelen afstand is geno
men.
Het is ook de burgemeester toegestaan
bezwaar te maken tegen onderdelen
van het beleidsprogramma. Deze be
zwaren dienen vóór de verkiezing van
de wethouders aan de raad bekend te
worden gemaakt.
Wethouder Paul van Schie (CDA):
- Intergemeentelijke zaken
- Internationale aspecten
- Sport - zwembad - recreatie
- Economische zaken - Emancipatie -
kinderopvang
- Gemeentelijke bedrijven
- Financiën - subsidies
Extra aandacht zal worden besteed aan
de omvangrijke zwaardere eisen,
welke gesteld wordt aan het vrijwilli
gerswerk. Door de Landelijke Vereni
ging van Vrijwilligerscentrales is hier
recent aandacht gevestigd.
De stormachtige ontwikkelingen in
Oost-Europa welke de terugkeer van
democratische verhoudingen tot ge
volg kunnen hebben, zullen kunnen lei
den tot steun aan particulier initiatief
dat de bewustwording tot medeverant
woordelijkheid voor die landen bij de
burgers wil bevorderen.
De brandweer wordt uitgebouwd tot
een algemene brand- en rampenbestrij
dingsdienst. Hiertoe worden gefaseerd
financiële middelen voor personeel
somvang, opleiding en materieel be
schikbaar gesteld. Vrijwilligerswerk Fractieleden
blijft uitgangspunt.
Voor het Dorpstraatgebied wordt aan
gedrongen op een snelle beschikbaar
stelling van rijksbijdrage voor de bo
demsanering. De gemeente zal de bo
demsanering niet voorfinancieren.
Wanneer de woningbouw achter de
Dorpstraat, ten gevolge van uitblij
vende bodemsanering, niet binnen af
zienbare tijd zal worden gestart, wordt
een herinrichting van de huidige Dorp
straat in overweging genomen, vooruit
lopend op die bouw.
WADDINXVEEN - Het nieuwe col
lege van Burgemeester en Wethouders
rond burgemeester C.M. van der Lin
den zal in de komende vier jaar defini
tief worden gevormd door de wethou
ders P.F.J. van Schie (57 jaar, CDA),
J. Neele (44 jaar, PCW) en K.W.Th.
van Soest (38 jaar, VVD).
Door het vertrek van de PvdA uit het
college en de komst van een uit de SGP
afkomstige PCW’er is er binnen B. en
W. nogal geschoven met de portefeuil
les. De verdeling daarvan is een kwes
tie voor de nieuwe wethouders, die
dinsdagmiddag 1 mei zullen worden ge
kozen, maar voor de nieuwe gemeente
raad is al duidelijk gemaakt hoe de
kaarten zijn geschud.
Zowel uit oogpunt van gebruiksbe-
hoefte als uit oogpunt van werkgele
genheid wordt gestreefd naar vestiging
van diverse instellingen voor intramu
rale zorg, zoals:
- verzorgingstehuis;
- verpleegtehuis;
- opvang gehandicapten;
- dagverblijven etc.
Hiertoe wordt tijdig ruimte gereser
veerd.
Doortrekking van de Rijnlandstraat tot
aan de Kerkweg-Oost wordt gereali
seerd als deze weg in het centrumcircu-
latieplan past.
In algemene zin kan worden opge
merkt dat Paul van Schie openbare
werken en -bedrijven kwijtraakt aan
Joop Neele en er economische zaken,
emancipatie en kinderopvang voor te
rugkrijgt. Karei van Soest gaat sociaal-
cultureel werk, Centrum voor Kunst
zinnige Vorming, kunst en cultuur erbij
doen. Joop Neele krijgt verkeer en ver
voer, volksgezondheid en maatschap
pelijke dienstverlening.
De volledige portefeuilleverdeling ziet
er zo uit:
In deze periode zal het gebruik van che
mische bestrijdingsmiddelen met nade
lig milieu-effect bij de dienst Openbare
Werken geleidelijk tot nihil worden te
ruggebracht.
Ter veiligstelling van het gemeentelijk
financieel aandeel in de bodemsane
ring zal het fonds bodemsanering jaar
lijks (met een oplopend bedrag) uit de
algemene middelen worden gevoed op
basis van een financiële planning.
als: bevorderen energiezuinige bouw
(zie Ruimtelijke Ordening) en bevor
dering energiebesparingen industrie,
agrarische sector en kantoren.
De wenselijkheid van het aanwijzen
van een (gemeentelijke) energiebespa-
ringscoördinator komt daarbij aan dé
orde.
Energiebesparende maatregelen die-
nen (op termijn) kostendekkend te
zijn.
Op subsidieregelingen van het rijk
wordt met voortvarendheid ingehaakt.
Als schild voor de zwakkere groepen
wordt het gemeentelijk beleid voortge
zet en zo nodig verbreed ten aanzien
van:
- bijstand voor bijzondere bestaans
kosten;
- hulpverlening bij schuldsanering;
- budgetvoorlichting;
- kwijtscheldingsbeleid via fondsen;
- reductieregelingen;
- studietoelagen.
Dit beleid wordt ook gericht op perso
nen die geen uitkeringen genieten,
maar op of rond het minimum-niveau
leven. Het beleid wordt in principe ge
voerd op individuele basis. Aan de in
houd van het beleid wordt brede be
kendheid gegeven.
Regionale (verdergaande) samenwer
king, zeker ten aanzien van de rampen-
bestrijdingstaak, wordt gestimuleerd.
Door regionale samenwerking wordt
vorm gegeven aan een bruikbaar ram
penplan dat door middel van perio
dieke oefeningen wordt getest.
Op basis van het gemeentelijk milieu
plan worden jaarlijkse uitvoeringsplan
nen opgesteld. De voortgang en de re
sultaten worden eveneens jaarlijks
geëvalueerd.
I
r
v
Binnen de gemeentelijke organisatie
wordt een meldpunt gecreëerd voor
alle klachten inzake:
- veiligheid en sociale veiligheid;
- openbare orde, politie en slachtoffer
hulp.
(naast het meldpunt milieuklachten bij
het Intergemeentelijk Samenwerkings
orgaan Midden-Holland).
In deze raadsperiode wordt gestreefd
naar het tot stand brengen van een door
de rijksoverheid gesubsidieerde aanleg
van een tweede woonwagenkampje
c.q. uitbreiding van het huidige.
Gezocht wordt naar dekkingsmiddelen
om ook het tweede deel van de omlei-
dingsweg ten noorden van de Brugweg
te realiseren. Eventueel wordt (als al
ternatief) een verbeteringsplan opge
zet voor het oostelijk deel van de hui
dige Brugweg.
ring
- Milieu en energie
- Volkshuisvesting
Wethouder Joop Neele (PCW):
- Verkeer en vervoer
- Openbare werken en infrastructuur
- Sociale zaken, ouderenbeleid, asiel
zoekers, minderheden en gehandicap
ten ib
- Volksgezondheid en maatschappe
lijke dienstverlening
In het nieuwe college van B. en W.
blijft Paul van Schie eerste loco-burge-
meester, wordt Karei van Soest de
tweede loco en Joop Neele de derde lo
co^
Ten oosten van de Gouwe zal in deze
periode geen bouwontwikkeling
plaatsvinden.
Door een ruimer planologisch beleid
bevordert de gemeente de uitbreiding
van een recreatieve (horeca) zóne langs
de westzijde van de Gouwe nabij de
Hefbrug.
C.M. VAN DER LINDEN PAUL VAN SCHIE (CDA)
Het beleid is er op gericht het winkel
centrum Passage in westelijke en/of
noordelijke richting uit te breiden.
Wanneer uitbreiding van de Passage
niet gerealiseerd kan worden, zal een
alternatief kunnen worden ontwikkeld
voor een geheel nieuw hoofdcentrum
(bijv, het Be Fair-terrein). Een inte
grale studie, met inbreng van alle be
trokkenen, zal daaraan ten grondslag
moeten liggen. Voor het huidige win
kelgebied Passage zal dan een duide
lijke nieuwe bestemming moeten wor
den gevonden, welke financieel uit
voerbaar is.
De gemeente voert een eigen beleid ten
aanzien van immateriële zorg door de
achtergebleven groepen te stimuleren
inzake:
- volgen van aanvullende opleiding;
- herintreding op de arbeidsmarkt;
- deelname aan het verenigingsleven.
Ten aanzien van het beheer van het die
renparkje Warnaarplantsoen wordt
een bezuiniging nagestreefd, tenzij
door (gedeeltelijke) privatisering, het
zij door herschikking personeel. Het
parkje blijft gehandhaafd.
Door het bestuur zal actief worden in
gespeeld op de doelstellingen van het
regeringsbeleid, verwoord onder so
ciale verniewing. In principe bestaat de
bereidheid met de rijksoverheid een
bestuursovereenkomst te sluiten, mits
de financiële gevolgen voor de ge
meente aanvaardbaar zijn.
«W. J