I I Portefeuilleverdeling college Het spoorboekje voor het nieuwe college van B. en W. in Waddinxveen is rond (1) n r Vervolg op de volgende pagina Politie Buitenland Verkeersveiligheid Sociale voorzieningen Bij de materiële hulpverlening han teert de gemeente rechtvaardige en ob jectieve maatstaven. Woningbouw Energiebesparing Dierenparkje Burgers Bedrijven Preventie Dorpskernen Omvang gemeente Milieu Wegenaanleg Bestuur Brandweer Passage Sociale vernieuwing 1 1 M 1 r v t i t s r s t b v i 4. Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 25 april 1990 Pagina 14 BEVAT 30 PAGINA’S AFSPRAKEN ning wordt aan de raad aangeboden. KAREL VAN SOEST (VVD) jd t t Meer 30 km-gebieden. s t 2 Aanleg fietspaden/fietsstroken. sl Aan initiatieven tot het ontwikkelen Bij drukke kruispunten wordt de ver is i c Het college van burgemeester en wet houders legt de raad jaarlijks een be knopt overzicht voor ten aanzien van de stand van uitvoering van het beleids programma en de daarbij optredende problemen en financiële aspecten. Onvoorziene of zich wijzigende om standigheden kunnen leiden tot aan passing van het beleidsprogramma of het gemotiveerd afwijken van hetgeen in het programma is vastgesteld. De in het college samenwerkende fracties voeren hierover beraad. Andere frac ties die het beleisprogramma geheel of in grote mate steunen worden hierbij eveneens betrokken. Ten behoeve van het goed functione ren van de brandweer wordt voldoende ambtelijke ondersteuning ter beschik king gesteld. Ter verhoging van de veiligheid wor den overheidsbesluiten in brede zin af gewogen tegen sociale veiligheidsas pecten. Met name betreft dit: ruimtelijke in richting, openbare verlichting, groen aanplant en beheer en inbouwen van sociale controle. Mede ten behoeve van het terugdrin gen van de woon-werkpendel wordt vestiging van kantoren mogelijk ge maakt en de bouw daarvan gestimu leerd: - langs en nabij de Limaweg; - in het Brugcentrum; - in het nieuwe hoofdwinkelcentrum; - op nader uit studie blijkende loka- tie(s). De woningbouwontwikkeling op het zogenaamde A-3 gebied (Mercurius- weg - Apollolaan) en de lokaties op de sportvelden langs de Sniepweg dient op korte termijn planologisch mogelijk te worden gemaakt. Voor het aanpassen van de infrastruc tuur ten behoeve van dit hoofdwinkel centrum draagt de gemeente maximaal 1 miljoen gulden bij. Ter hoogte van Coenecoop en de (toe komstige) woongebieden ten westen van de spoorlijn, dient ruimte gereser veerd te worden voor een derde NS- halte. Na de wijk Zuidplas wordt eerst het ge bied van ”de schil” (Van Leeuwen BV), benut voor woningbouw. Tijdig wordt een plan voorbereid voor wo ningbouw ten oosten van de Beije- rincklaan, ten noorden van de aan te leggen Zuidelijke Rondweg. ruimtelijke ontwikkeling van de ge meente. Bij woning-nieuwbouw dient méér re kening te worden gehouden met mi- lieu-aspecten (zwaardere isolatie, lig ging op de zon ten behoeve van zonne panelen, hoog rendementsketels, etc.). Ook betere geluidsisolatie tussen de woningen onderling verdient extra aan dacht. De bereidheid bestaat om boven het woningbouwcontingent, wanneer in overleg met provinciale en omliggende gemeentelijke overheden de behoefte wordt aangetoond, te bouwen voor een nader te bepalen beperkte regionale opvang. In het beleid ten aanzien van bouw voor specifieke ouderenwoningen is de Ouderenota leidraad. Gestreefd wordt naar een evenwichtige samenstelling van het jaarlijks nieuw- bouwpakket, gebaseerd op een volk- huisvestingsplan, gebaseerd op: - de behoefte aan betaalbare huur- en koopwoningen; - de noodzaak van een sluitende be- stemmingsplanexploitatie (met inbe grip van de nodige fondsstortingen) De Kanaaldijk binnen de bebouwde kom wordt in deze periode gerecon strueerd (1993/1994), waarbij de ver- keerscirculatie in het centrum en de keuze ten aanzien van het hoofdcen trum worden meegewogen. Bij aanleg van een derde station dient de wijk Zuidplas daarmee een goede wegverbinding te krijgen (zo mogelijk met een fietstunnel onder de Beije- rincklaan door). Voor de gehele gemeente wordt een to taal plan voor voetgangers-oversteek- plaatsen opgezet. Vooral nabij scholen wordt een en ander snel uitgevoerd. Bovendien wordt aandacht aan gehan dicapten- en ouderenvoorzieningen ge geven. Het aantal (beveiligde) stallingsmoge- lijkheden voor fietsen wordt gezien de stijgende behoefte uitgebreid en/of ge stimuleerd (bij winkelcentra, kanto ren, sportvelden, stations etc.). Burgemeester C.M. van der Linden: - Alle bestuurszaken, exclusief inter- gemeentelijke zaken en exclusief inter nationale aspecten Bij prioriteitsstellingsnoodzaak ten ge volge van onvoldoende middelen zal het te bereiken milieu-effect een zware wegingsfactor krijgen. - Ruimtelijke Ontwikkeling - Bedrijfsterreinen etc. - Woningbouw Wethouder Karei van Soest (VVD): - Onderwijs - Sociaal Cultureel Werk en CKV - Kunst en cultuur Voor het ontwikkelen van een samen hangend gemeentelijk beleid zal zono dig een ambtelijke weïkgroep worden geformeerd. Onderzocht wordt in hoe verre de sociaal raadsvrouw (man) bij de effectuering van dit beleid kan wor den betrokken. f f e c Bij de politie wordt aangedrongen op een werkwijze die leidt tot: - een herkenbaar politietoezicht; - mogelijkheid tot meer contact met de burgers; - preventieve maatregelen door bur gers zelf met als doel het vergroten van het verantwoordelijkheidsgevoel voor eigen en andermans eigendommen; - een meer verantwoord verkeersge drag (preventief, zonodig repressief) Het gemeentebestuur blijft alert op de gevolgen welke een nauwere economi sche samenwerking tussen Europese landen met ingang van 1992 voor de ge meente kunnen hebben. Zonodig en zomogelijk wordt tijdig aktie onderno men. Er wordt een ambtelijke werkgroep verkeersveiligheid gevormd, waaraan een budget voor zogenaamde kleine maatregelen wordt verstrekt. Gezocht wordt naar mogelijkheden voor verkeersonderwijs op scholen voor voortgezet onderwijs (13/16-jari- gen). Zolang en voor zover deze niet kunnen worden bekostigd uit rijksver- goedingen wordt een beroep gedaan op: - het particulier inititatief en vrijwilli gers (onder andere VVN); - bedrijfsleven (met name autorij- schoolhouders); - leerkrachten; - ouders van leerlingen in het voortge zet onderwijs (bijdrage); - gemeentelijke fondsen. c v Gestreefd wordt naar een jaarlijks aan tal nieuwbouwwoningen dat, inclusief de daardoor op gang gebrachte door stroming, leidt tot: - de opvang van de natuurlijke groei; - voldoende aanbod voor de elders wonende economische gebondenen die naar Waddinxveen willen verhuizen; - enig aanbod voor sociaal gebonde nen. In samenwerking met het Energiebe drijf Midden-Holland wordt een notitie opgesteld inzake: - het gemeentelijk energiebesparings- beleid binnen de eigen organisatie en dienstverlening; - het gemeentelijk beleid ten aanzien van energiebesparing door derden, zo- Bij de (her)inrichting van de woonom geving wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met (betaalbare) wensen van belanghebbenden. z t 1 I s c V r 2 I I d s 9 d I a 1: Ll W e c r Een gemeentelijke privacy-verorde- I c tj 1 BELEIDSPROGRAMMA 1990-1994 I c r t g g S g v b C P n X b g t< o I; Ten aanzien van de strook tussen Ei kenlaan en spoorlijn zal inzake woning bouw voor ouderen, op basis van een globaal plan, een raadsuitspraak wor den gevraagd. De in het Verkeerscirculatieplan voor gestelde uitbreiding van fietspaden en aanleg van fietsstroken wordt vertaald in een meerjarig prioriteitenplan (10 a 15 jaar plan). Uit subsidies van derden, uit reserves en door dekking via de ge wone dienst dienen aanmerkelijke be dragen te worden vrijgemaakt ten be hoeve van de uitvoering van dit fiets- plan. Vooral scholen, winkelcentra, bedrijfsterreinen, stations en recreatie gebieden dienen via veilige en aantrek kelijke fietsroutes bereikbaar te wor den gemaakt. Wanneer restauratie van het voormalig raadhuis door en voor rekening van derden niet realiseerbaar is, zal een raadsuitspraak worden gevraagd in zake de keuze tussen: - afbraak en replica herbouw met ge bruik van nog bruikbare onderdelen; - afbraak en benutting van de grond voor hedendaagse bouw. 7i van de collegepartijen zijn in hun keuze niet gebonden. Ten behoeve van vermindering van verkeer op de Piasweg verdient een verbinding tussen Piasweg en Beije- rincklaan via ”de schil” (Van Leeuwen BV) een hoge prioriteit. Burgers en andere betrokkenen wor den zoveel mogelijk in het beleidspro ces betrokken. Een voorwaarde is daartoe openbaarheid van bestuur en een tijdige en gerichte informatievoor ziening, aangepast aan de behoefte van de diverse bevolkingsgroepen. Tot die voorlichting wordt mede gerekend in formatie over bezwaar- en beroepsmo gelijkheden tegen overheidsbeslissin- gen. De uitbreiding van het bedrijfsterrein bij de tuinbouwveiling aan de Brede- weg ten behoeve van transport- en dis tributiebedrijven wordt nagestreefd. Het bureau Burgerzaken (inclusief Huisvestingszaken) is op koopavond geopend. De Sociale Raadsvrouw houdt op die avond eveneens zitting. In openbare commissievergaderingen wordt aan burgers gelegenheid gege ven in te spreken. Het effect van de in- spreekregeling voor niet-leden van de raad in openbare raadsvergaderingen wordt geëvalueerd. Gewerkt wordt aan een zo spoedig mo gelijke uitgiftemogelijkheid van be- drijfsgronden in het plan Coenecoop II. Fietsers Bij het ontwerp van nieuwe woon- en werkgebieden verdient de planning van een doelmatig en veilig fietspadennet een hoge prioriteit. Onderzocht dient te worden welke maatregelen kunnen leiden tot een ver mindering van de vervuiling door hon denuitwerpselen. van complexgewijze uitbreiding van het kassenbestand wordt aan de west zijde van Waddinxveen meegewerkt. Ten westen van de Piasweg zal een ruime strook van minimaal 800 m breed echter vrij moeten blijven van kassen bouw. In de Polder Achterof wordt geen kassenbouw mogelijk gemaakt. De uitvoering van het beleidspro gramma vormt een geïntegreerd on derdeel van de ambtelijke werkzaam heden. De gemeentesecretaris rappor teert periodiek over de stand van uit- voering aan burgemeester en wethou ders. Preventie beleid verdient de voorkeur ter voorkoming van: - discriminatie en vreemdelingenhaat; - (kleine) criminaliteit; - vandalisme; - verslaving. WADDINXVEEN - Het beleidsprogramma dat de drie nieuwe college partijen CDA, PCW en VVD hebben geschreven is rond. Het is een ruim 30 pagina’s tellende afsprakenlij st geworden over het gemeentelijk beleid in de komende vier jaar (1990-1994). Dit beleid geldt niet voor PvdA en D’66. Zij kiezen hun eigen koers als niet-collegepartijen. Voor het Brugcentrum wordt een plan ontwikkeld (inclusief planologische maatregelen) dat ertoe leidt dat, bin nen de mogelijkheden van het stads vernieuwingsfonds, in de komende ja- ren een afronding van kantoor en wo ningbouw zal plaatsvinden. Door de gemeente wordt niet meege werkt aan het scheppen van mogelijk heden tot vestiging van automatenhal len. De voorwaarden waaronder ver gunningen worden verleend voor het aanwezig hebben van kansspelautoma ten worden verzwaard. In inrichtingen, die hun activiteiten mede richten op personen beneden 16 jaar zullen geen kansspelautomaten worden 'toege staan. De controle op de naleving van de voorwaarden verbonden aan ver gunningen tot het aanwezig hebben van kansspel- en/of behendigheidsautoma- ten zal worden verscherpt. •>t - Personeel, organisatie, automatise- i) >m Waar het preventief beleid niet tot re sultaat leidt, dient handelend te wor den opgetrden, onder andere door: - aangiftebeleid inzake kennelijke dis criminatie, (kleine) criminaliteit en vandalisme te stimuleren; - vandalismeschades te verhalen op dader(s); - handel in drugs actief te bestrijden. Er wordt naar gestreefd om binnen de financiële grenzen te komen tot een meer gevarieerde woningbouw door in schakeling van meerdere architecten en kleinere aantallen per type. De lokale overheid heeft een beperkte taak om de bewustwording van zijn burgers ten aanzien van wereld-maat- schappelijke vraagstukken te bevorde ren. Deze taak wordt vervuld door steun aan particuliere initiatieven ter zake (ambtelijk, vergaderruimte etc.) en door financiële steun aan humani taire hulpprojecten, die de bewustwor ding ondersteunen. Voor nieuwe pro jecten behouden collegepartijen zich afwegingsvrijheid voor. De gemeentelijke structuurschets 1990-2000 is leidraad bij de verdere Ook fietsers en bromfietsers dienen zich aan verkeersregels te houden. Zwaardere controle is gewenst. Het gemeentelijk milieubeleidsplan (1989) is richtlijn voor het te voeren be leid. Dit plan wordt zonodig aangepast aan nieuwe richtlijnen, voortkomend uit het rijksbeleid (National Milieu-be- leidsplan-Plus). JOOP NEELE (PCW) In deze periode zal gronduitgifte voor bedrijfsvestiging plaatsvinden op het bedrijventerrein Coenecoop II. In re gionaal overleg wordt bestudeerd welk terrein na Coenecoop II in aanmerking komt voor bestemming tot algemeen bedrijventerrein, op welke wijze kan worden bevorderd dat het bedrijven terrein bij de tuinbouwveiling aan de Bredeweg wordt uitgebouwd ten be hoeve van vestiging in de transport- en distributiesector en hoe gekomen kan worden tot een (regionaal) hoogwaar dig kantorengebied. Ten oosten van de Gouwe wordt in goed overleg met Stibos de toekom stige uitbreiding van het areaal ”Bos- koopse cultures” voorbereid. Kassen bouw dient in dat gebied beperkt te blijven. De aanwezige natuurwaarden dienen daarbij te worden beschermd. keersafwikkeling verbeterd door aan leg van verkeerslichten of kleine roton des. Op Zuidelijke rondweg (Zuidelijke Dwarsweg-Beijerincklaan) wordt in deze periode gerealiseerd (ten laste van exploitatie) grondbedrijf. Wanneer rijkssubsidies in onvol doende mate aan de gemeente worden toegewezen, bestaat de bereidheid om door verlaagde grondprijzen mee te werken aan de bouw van ongesubsi dieerde woningbouw in de ’’betaalbare sector”. Van de woningbouwcorpora ties wordt daarbij eveneens een finan ciële inbreng verwacht binnen hun wet telijk toegestane mogelijkheden. Een besluit tot gescheiden ophalen van huisvuil in verband met compostering van groente-, fruit- en tuinafval wordt genomen met inachtneming van: - bevordering van het gebruik van tuincompostvaten bij de burgers thuis; - budgetaire neutraliteit door aanpas sing afvalstoffenheffing en reinigings rechten. Bij (geleidelijke) uitvoering van het verkeerscirculatieplan en bij aanlegen reconstructie van wegen wordt het vei ligheidsaspect zwaar meegewogen. Het huidige gemeentelijk voorlich tingsbeleid wordt geïnventariseerd en zonodig bijgesteld. De functie van on der andere de Kabelkrant Waddinx veen en de lokale omroep RTW wordt daarbij betrokken. Het beleidsprogramma, dat in vijf we ken tot stand is gekomen, wordt geken merkt door een zekere mate van saai heid en een grote mate van degelijk heid. Bestaand beleid wordt niet om schreven, maar de accenten in het nieuwe beleid zijn hier en daar duide lijk aangebracht. Donderdag 12 april besloten de fracties van CDA, PCW en VVD, die tesamen 14 van de 21 zetels in de Waddinx- veense gemeenteraad zullen bezetten, te onderzoeken of de vorming van een college door deze drie partijen op basis van een beleidsprogramma 1990-1994 mogelijk zou zijn. Op dat moment waren deze drie het al volledig eens over de financiële aspec ten van het beleid voor de komende vier jaar door middel van een indica tieve meerjarenbegroting 1991-1994. Op basis van een concept van de lijst- strekker van het CDA werd na twee vergaderingen een eindtekst voor het beleidsprogramma overeengekomen. Hierop is nog verwerkt de inbreng van burgemeester C.M. van der Linden, die wederom bereid is een inhoudelijke portefeuille te beheren met politieke gevoeligheid (namelijk Ruimtelijke Ordening, bedrijfsterreinen, woning bouw). Geconcludeerd kan worden dat op 1 mei het nieuwe college op vol doende steun uit de raad kan rekenen. Op deze en de volgende pagina van het Weekblad voor Waddinxveen wordt nagenoeg volledig het beleidspro gramma 1990-1994 gepubliceerd. Al leen enkele begrotingstechnische pas sages en bestuursorganisatorische za ken zijn niet opgenomen. En dan nu de tekst van het beleidsprogramma: Het college van burgemeester en wet houders is gehouden uitvoering te ge ven aan het beleidsprogramma binnen de financiële grenzen van de indica tieve meerjarenbegroting. De in het college samenwerkende frac ties zijn gehouden dit beleid te steunen, voor zover daarvan niet vóór de wet- houdersverkieizingen in een openbare raadsvergadering uitdrukkelijk op één of meer onderdelen afstand is geno men. Het is ook de burgemeester toegestaan bezwaar te maken tegen onderdelen van het beleidsprogramma. Deze be zwaren dienen vóór de verkiezing van de wethouders aan de raad bekend te worden gemaakt. Wethouder Paul van Schie (CDA): - Intergemeentelijke zaken - Internationale aspecten - Sport - zwembad - recreatie - Economische zaken - Emancipatie - kinderopvang - Gemeentelijke bedrijven - Financiën - subsidies Extra aandacht zal worden besteed aan de omvangrijke zwaardere eisen, welke gesteld wordt aan het vrijwilli gerswerk. Door de Landelijke Vereni ging van Vrijwilligerscentrales is hier recent aandacht gevestigd. De stormachtige ontwikkelingen in Oost-Europa welke de terugkeer van democratische verhoudingen tot ge volg kunnen hebben, zullen kunnen lei den tot steun aan particulier initiatief dat de bewustwording tot medeverant woordelijkheid voor die landen bij de burgers wil bevorderen. De brandweer wordt uitgebouwd tot een algemene brand- en rampenbestrij dingsdienst. Hiertoe worden gefaseerd financiële middelen voor personeel somvang, opleiding en materieel be schikbaar gesteld. Vrijwilligerswerk Fractieleden blijft uitgangspunt. Voor het Dorpstraatgebied wordt aan gedrongen op een snelle beschikbaar stelling van rijksbijdrage voor de bo demsanering. De gemeente zal de bo demsanering niet voorfinancieren. Wanneer de woningbouw achter de Dorpstraat, ten gevolge van uitblij vende bodemsanering, niet binnen af zienbare tijd zal worden gestart, wordt een herinrichting van de huidige Dorp straat in overweging genomen, vooruit lopend op die bouw. WADDINXVEEN - Het nieuwe col lege van Burgemeester en Wethouders rond burgemeester C.M. van der Lin den zal in de komende vier jaar defini tief worden gevormd door de wethou ders P.F.J. van Schie (57 jaar, CDA), J. Neele (44 jaar, PCW) en K.W.Th. van Soest (38 jaar, VVD). Door het vertrek van de PvdA uit het college en de komst van een uit de SGP afkomstige PCW’er is er binnen B. en W. nogal geschoven met de portefeuil les. De verdeling daarvan is een kwes tie voor de nieuwe wethouders, die dinsdagmiddag 1 mei zullen worden ge kozen, maar voor de nieuwe gemeente raad is al duidelijk gemaakt hoe de kaarten zijn geschud. Zowel uit oogpunt van gebruiksbe- hoefte als uit oogpunt van werkgele genheid wordt gestreefd naar vestiging van diverse instellingen voor intramu rale zorg, zoals: - verzorgingstehuis; - verpleegtehuis; - opvang gehandicapten; - dagverblijven etc. Hiertoe wordt tijdig ruimte gereser veerd. Doortrekking van de Rijnlandstraat tot aan de Kerkweg-Oost wordt gereali seerd als deze weg in het centrumcircu- latieplan past. In algemene zin kan worden opge merkt dat Paul van Schie openbare werken en -bedrijven kwijtraakt aan Joop Neele en er economische zaken, emancipatie en kinderopvang voor te rugkrijgt. Karei van Soest gaat sociaal- cultureel werk, Centrum voor Kunst zinnige Vorming, kunst en cultuur erbij doen. Joop Neele krijgt verkeer en ver voer, volksgezondheid en maatschap pelijke dienstverlening. De volledige portefeuilleverdeling ziet er zo uit: In deze periode zal het gebruik van che mische bestrijdingsmiddelen met nade lig milieu-effect bij de dienst Openbare Werken geleidelijk tot nihil worden te ruggebracht. Ter veiligstelling van het gemeentelijk financieel aandeel in de bodemsane ring zal het fonds bodemsanering jaar lijks (met een oplopend bedrag) uit de algemene middelen worden gevoed op basis van een financiële planning. als: bevorderen energiezuinige bouw (zie Ruimtelijke Ordening) en bevor dering energiebesparingen industrie, agrarische sector en kantoren. De wenselijkheid van het aanwijzen van een (gemeentelijke) energiebespa- ringscoördinator komt daarbij aan dé orde. Energiebesparende maatregelen die- nen (op termijn) kostendekkend te zijn. Op subsidieregelingen van het rijk wordt met voortvarendheid ingehaakt. Als schild voor de zwakkere groepen wordt het gemeentelijk beleid voortge zet en zo nodig verbreed ten aanzien van: - bijstand voor bijzondere bestaans kosten; - hulpverlening bij schuldsanering; - budgetvoorlichting; - kwijtscheldingsbeleid via fondsen; - reductieregelingen; - studietoelagen. Dit beleid wordt ook gericht op perso nen die geen uitkeringen genieten, maar op of rond het minimum-niveau leven. Het beleid wordt in principe ge voerd op individuele basis. Aan de in houd van het beleid wordt brede be kendheid gegeven. Regionale (verdergaande) samenwer king, zeker ten aanzien van de rampen- bestrijdingstaak, wordt gestimuleerd. Door regionale samenwerking wordt vorm gegeven aan een bruikbaar ram penplan dat door middel van perio dieke oefeningen wordt getest. Op basis van het gemeentelijk milieu plan worden jaarlijkse uitvoeringsplan nen opgesteld. De voortgang en de re sultaten worden eveneens jaarlijks geëvalueerd. I r v Binnen de gemeentelijke organisatie wordt een meldpunt gecreëerd voor alle klachten inzake: - veiligheid en sociale veiligheid; - openbare orde, politie en slachtoffer hulp. (naast het meldpunt milieuklachten bij het Intergemeentelijk Samenwerkings orgaan Midden-Holland). In deze raadsperiode wordt gestreefd naar het tot stand brengen van een door de rijksoverheid gesubsidieerde aanleg van een tweede woonwagenkampje c.q. uitbreiding van het huidige. Gezocht wordt naar dekkingsmiddelen om ook het tweede deel van de omlei- dingsweg ten noorden van de Brugweg te realiseren. Eventueel wordt (als al ternatief) een verbeteringsplan opge zet voor het oostelijk deel van de hui dige Brugweg. ring - Milieu en energie - Volkshuisvesting Wethouder Joop Neele (PCW): - Verkeer en vervoer - Openbare werken en infrastructuur - Sociale zaken, ouderenbeleid, asiel zoekers, minderheden en gehandicap ten ib - Volksgezondheid en maatschappe lijke dienstverlening In het nieuwe college van B. en W. blijft Paul van Schie eerste loco-burge- meester, wordt Karei van Soest de tweede loco en Joop Neele de derde lo co^ Ten oosten van de Gouwe zal in deze periode geen bouwontwikkeling plaatsvinden. Door een ruimer planologisch beleid bevordert de gemeente de uitbreiding van een recreatieve (horeca) zóne langs de westzijde van de Gouwe nabij de Hefbrug. C.M. VAN DER LINDEN PAUL VAN SCHIE (CDA) Het beleid is er op gericht het winkel centrum Passage in westelijke en/of noordelijke richting uit te breiden. Wanneer uitbreiding van de Passage niet gerealiseerd kan worden, zal een alternatief kunnen worden ontwikkeld voor een geheel nieuw hoofdcentrum (bijv, het Be Fair-terrein). Een inte grale studie, met inbreng van alle be trokkenen, zal daaraan ten grondslag moeten liggen. Voor het huidige win kelgebied Passage zal dan een duide lijke nieuwe bestemming moeten wor den gevonden, welke financieel uit voerbaar is. De gemeente voert een eigen beleid ten aanzien van immateriële zorg door de achtergebleven groepen te stimuleren inzake: - volgen van aanvullende opleiding; - herintreding op de arbeidsmarkt; - deelname aan het verenigingsleven. Ten aanzien van het beheer van het die renparkje Warnaarplantsoen wordt een bezuiniging nagestreefd, tenzij door (gedeeltelijke) privatisering, het zij door herschikking personeel. Het parkje blijft gehandhaafd. Door het bestuur zal actief worden in gespeeld op de doelstellingen van het regeringsbeleid, verwoord onder so ciale verniewing. In principe bestaat de bereidheid met de rijksoverheid een bestuursovereenkomst te sluiten, mits de financiële gevolgen voor de ge meente aanvaardbaar zijn. «W. J

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 14