Twee helderblauwe Volvo in Waddinxveen kantoorvleugels omlijsten schelp trendsetter Volvo BV is klaar voor de nieuwe tijd Fraaie vormgeving Volvo bedrijfswagens BV Volop ruimte voor alle disciplines met oog op ’92 9 Dealerorganisatie Technische dienst Concurrentie Ombouwen Trainingscentrum Wereldwijd Bussen Service Europe Helpen Bekroning NEBIM Rustig interieur Milieu Tuinbouw Mooi blauw 85 Cm chassis Bussen Gebruikersvriende lijk Uitnodigend Eigen frontstuur Nieuw pand WADDINXVEEN - Op de dag dat prins Claus 64 jaar werd en aan de vooravond van het driedaagse privé- en werkbezoek van het Zweedse ko ningspaar Carl Gustaf en Sylvia aan Nederland is Volvo Bedrijfswagens BV op het bedrijvenpark Coenecoop officieel geopend. HUM j Pagina 13 Woensdag 12 september 1990 Op Coenecoop heeft Volvo Bedrijfswagens BV en Nordia Bedrijfsfinanciering BV een efficiënt gebouw neergezet deze zaken een heel hoge prioriteit. Voor de ingebruikname Bovendien is aan deze ruimte een audi torium gekoppeld, met ruimte voor maar liefst honderd man. In de ontvangsthal zelf is verder het be drijfsrestaurant ondergebracht, met uitzicht op het water. En met de moge lijkheid om ::s zomers van binnen te verkassen naar het terrasje buiten. De conclusie is daarmee voor de hand liggend: Volvo gaat bijzonder ver in haar service en dienstverlening. En neemt de vervoerder daarmee een ge weldig stuk werk en zorg uit handen. Tweede opdrachtgever van NEBIM Waddinxveen is de Volvo dealerorga nisatie. Zij kunnen aan NEBIM zaken uitbesteden waar ze zelf de capaciteit of het materiaal niet voor hebben. De ver- mogenstestbank is daarvan een mooi voorbeeld. Of de brandstofpompenkamer, waar dieselinspuitpompen getest en gerevi seerd kunnen worden. Maar ook als servicewerkplaats, die echt van alle markten thuis is, heeft NEBIM Waddinxveen een taak. Uit zonderlijke garantieclaims worden er gerepareerd. Er wordt gespeurd naar schijnbaar onvindbare, maar irritante storingen. Motoren worden er op een vermogensbank onder de loupe geno men, als er twijfels zijn over hun pres taties. Verder beschikt NEBIM Waddinxveen over een remmentestbank die de moge lijkheid biedt om remsystemen echt tot in de details te testen, zodat zelfs de kleinste onvolkomenheid aan het licht komt. Je zou NEBIM Waddinxveen BV kun nen beschouwen als de ’’technische dienst” van de importeur. Als bijvoor beeld een klant een bijzondere aanpas sing aan een chassis uitgevoerd wil heb ben, die in het standaard leveringspro gramma van de fabriek niet voorkomt, wordt zo’n aanpassing gedaan door NEBIM Waddinxveen. Zo worden er chassis ingekort of extra assen gemonteerd, cabines vervangen of aangepast, bijzondere aggregaten geïnstalleerd en aangesloten, enz. Verder wordt er ook revisiewerk uitge voerd aan transmissies of assen, wan neer dat nodig is. Het reviseren van motoren hoort tot de uitzonderingen - vanwege de levensduur die de moderne motoren halen. En omdat een ruilmo- tor in wezen goedkoper is dan een revi sie. ”Wat we wel zullen gaan merken is het scherper worden van de concurrentie na 1992. En niet eens zo zeer op het prijzenfront, maar vooral op het gebied van service, de onderdelenvoorzie- ning, noodhulp, financiële diensten, noem maar op. Want met het verkopen van een bedrijfswagen of bus alleen zijn we er niet - dat geldt nu al in sterke mate, maar na 1992 wordt de service, die een bedrijswagenfabrikant kan le veren echt doorslaggevend”, aldus Volvo-topman Jan van Setten in Wad dinxveen. Zijn bedrijf besteedt in Waddinxveen extra aandacht aan produkt- en organi- satieverfijningen voor optimale service en een medewerkersbestand dat van alle nieuwe ontwikkelingen op de hoogte is door training en bijscholing. In de nieuwe rol van importeur krijgen Dat gebeurde door vice-president Tommy Rengman van Volvo Truck Corporation in Zweden, het moeder bedrijf van het uit Den Haag afkom stige bedrijf. Bij de officiële opening waren alleen Volvo-medewerkers aanwezig. Burg meester C.M. van der Linden was de enige ’’buitenstaander”. Na de opening op donderdag volgden er nog open dagen voor dealers en de achterbannen van de medewerkers/ sters. President-directeur J.L. van Set ten van Volvo Bedrijfswagens BV ont ving maandag de vakpers in het bedrijf. Voor de bedrijfswagenimporteurs gaat er na 1991, als de Europese markt wordt geharmoniseerd en gederegu leerd, waarschijnlijk veel veranderen. Volvo Bedrijfswagens BV is volop be zig zich daarop voor te bereiden, aldus van Setten. ”Om te beginnen werkt een importeur na 1992 formeel niet meer in een land, omdat de handelsbarrièrres binnen de EG dan weggevallen zullen zijn, maar in een cultuurgebied. Nu zal daar in de praktijk het minste van te merken.zijn, Nederland blijft gewoon Nederland, ook al zit er dan geen grens meer om heen”. Een derde taak van NEBIM Waddinx veen is het ombouwen van chassis tot bijvoorbeeld brandweerchassis. Dat vergt nogal wat aanpassingen, zoals het installeren van een speciale roestvrij stalen brandstoftank, het verplaatsen van alle luchtketels naar een positie binnen de chassisbalken, het installe ren van een PTO en het verplaatsen van de oliepeilstok en de -vuldop van de achterzijde van de cabine naar een plaats achter de grille. Voor het uitvoeren van al die taken be schikt NEBIM Waddinxveen over een uitstekend geoutilleerd werkplaats en een staf zeer gekwalificeerde medewer kers. Een deel van de schelpvormige ruimte wordt verder ingenomen door het Volvo trainingscentrum, dat na een zwerftocht van Aalsmeer via Dor drecht nu eindelijk een definitieve stek heeft gekregen. En een riante. Want behalve een deel van de schelp heeft het trainingscen trum ruimte in de kantoorvleugel er omheen. En de modernste audiovi suele faciliteiten, om in dat opzicht in elk geval perfect op hun - uitgebreidere - taak voorbereid te zijn. Het trainingscentrum beschikt verder over een eigen ingang, zodat het geheel onafhankelijk van de rest van het be drijf kan functioneren. Dat Volvo als bedrijfswagenproducen ten allang niet meer een Zweedse, of zelfs Europese, onderneming is maar op wereldwijde schaal opereert, dat is voor insiders allang geen geheim meer. Voor hen is de begin dit jaar afgesloten samenwerkingsovereenkomst met Re nault de bekroning van een logische ontwikkeling. De eerste concrete resultaten van die samenwerking zijn inmiddels geboekt, Volvo en Renault hebben samen Ad vanced Research Partners opgericht, een onderneming waam ze op re search- en ontwikkelingsgebied zullen samenwerken. Onder andere ten be hoeve van hun wederzijdse bedrijfswa- gensdi visies. Vanzelfsprekend is de samenwerking met Renault Véhicules Industriels bij zonder belangrijk voor Volvo Truck Corporation. Want niet alleen kunnen Als laatste heeft NEBIM Waddinxveen nog een volgende belangrijke taak: ze is het hoofd service-station voor Neder land voor wat betreft de Volvo auto bussen. Het servicen en repareren van bussen is een verhaal apart, in de eerste plaats omdat je er niet alleen te maken hebt met het chassis, maar ook met de op bouw. Maar bovendien is het in de bus- wereld nog steeds gebruikelijk, dat de busondernemingen zelf het periodieke onderhoud en een groot deel van de noodzakelijke reparaties uitvoeren. Waar je dus als dealer doorgaans mee geconfronteerd wordt, zijn de bijzon dere gevallen, waar de vervoerder zelf geen raad mee weet. Dat betekent dat er hoge eisen gesteld worden aan de kwaliteit en de faciliteiten van een Volvo bus service-station. Van de in totaal zes doorrijpoorten waar de servicewerkplaats van NEBIM Waddinxveen over beschikt, zijn er drie bestemd voor het repareren van bussen, de overige drie worden ge bruikt door de truck-afdeling. - WADDINXVEEN - Volvo Bedrijfswagens BV - nu gevestigd in Wad dinxveen is al sinds jaar en dag trendsetter in de bedrijfswagenwereld. De Nederlandse basis van het Zweedse concern werd al in 1933 gelegd. Sinds 1990 wordt het werk in Waddinxveen voortgezet. Mocht er ondanks alle voorzorgen bij Volvo Bedrijfswagens BV toch nog iets misgaan, dan is er de Action Service Europe om razendsnel hulp te bieden. Door heel Europa, tot ver in de Oost bloklanden, is het Action Service-net- werk van Volvo in Waddinxveen actief. Fijn verdeeld via meer dan 850 geauto riseerde Volvo-werkplaatsen, biedt Action Service Europe dag en nacht ra zendsnelle service bij pech en ongeval len. Zodat daarmee de laatste schakel in de serviceketen van Volvo gesloten is. ”Als bedrijfswagenmerk zal je je klan ten op een toenemend aantal fronten hulp moeten kunnen bieden. Je zal zo veel mogelijk taken rond het beheer van het wagenpark van de vervoerder moeten kunnen ovememen. Omdat de vervoerder op zijn beurt voldoende te stellen heeft met zijn kernactiviteit: te gemoetkomen aan de wensen van zijn verladers, zorgen dat hij hen een opti male service kan bieden”, blikt de pre sident-directeur Jan van Setten in de toekomst. Zaken als wagenparkbeheer, onder houdscontracten en alle mogelijke an dere vormen van service en dienstver lening rond de bedrijfswagen ziet hij dan ook steeds meer een taak worden van de dealersorganisatie. En gecoör dineerd worden door de importeur, die alles in goede banen zal moeten leiden. Zo ontstaat er langzaam maar zeker een netwerk dat een heel ander accent heeft dan het importeur/dealemetwerk zoals we het nu kennen. Volvo Bedrijfswagens BV beschouwt het nieuwe pand in Waddinxveen als een soort voortijdige bekroning van deze operatie. Want in dit nieuwe pand hebben alle disciplines, die voor de toekomst be langrijk zijn, volop de ruimte gekre gen. De service-afdelingen bijvoor beeld, ondergebracht in de After Sales Market afdeling, hebben er een riante etage, zodat ze hun werk nog beter kunnen organiseren en uitvoeren. Hetzelfde geldt voor het Volvo Trai ningscentrum, dat in het nieuwe pand de huisvesting en faciliteiten krijgt waar ze, gezien de belangrijke rol die ze gaat spelen, recht op heeft. Voor alle overige afdelingen geldt het zelfde: ze werken nu in een omgeving die moderner en inspirerender is dan de oude situatie aan de Binckhorstlaan in Den Haag. En zijn daarmee beter toegerust voor de ontwikkelingen die Op loopafstand van Volvo Bedrijfswa gens BV bevindt zich het tweede nieuwe pand, de huisvesting van NE BIM Waddinxveen BV, de voortzet ting van de NEBIM Waddinxveen BV De temperatuur in het pand wordt niet beheerst door airconditioning, maar door een heel bijzonder, klimaatbe- heersend systeem van verwarmen en koelen. Jan van Setten, president van Volvo Bedrijfswagens BV in Wad dinxveen. (Foto: Volvo BV). op hen afkomen. Bovendien reflecteert het nieuwe pand in omvang en stijl aanzienlijk beter de huidige positie van Volvo Bedrijfswa gens en bussen op de Nederlandse markt dan het inmiddels bijna dertig jaar oude pand aan de Haagse Binck horstlaan. *Het pand van NEBIM Waddinxveen BV vormt de technische ondersteu- ning van de importeur Volvo Bedrijfswagens BV (Foto: Volvo BV). Bijzonder sfeervol ingericht zijn ook de kantoorverdiepingen. Gekozen werd voor het concept van de kantoortuin, zij het dat voor een aantal mensen ge heel afgescheiden ruimten werden ge creëerd. Terwijl bovendien elke etage één of meer geheel afgezonderde ont vangstkamers heeft. Voor wat betreft de kleurstelling werd Evenmin verwaarloosd werden de mi- lieu-aspecten. Op een moment toen niemand nog iets wilde horen over emissie-waarden, deed Volvo Truck Corporation al onderzoek naar de sa menstelling van roetdeeltjes in de uit laatgassen en hun herkomst. Waarvoor ze door de Amerikaanse Society of Au tomotive Engineers werd gelauwerd met een Award. Die consequente aandacht voor het mi lieu is de belangrijkste reden dat de Volvo dieselmotoren op dit moment behoren tot de schoonste dieselmoto ren die er in een bedrijfswagen te leve ren zijn. Zonder enige moeite voldoen ze aan de huidige en komende emissie- eisen. Voor distributievoertuigen en bussen ontwikkelde men het unieke Ci tyfilter. Terwijl veel van de motoren qua concept al zo stil zijn dat ze zonder noemenswaardige inkapseling voldoen aan de strenge Oostenrijkse normen. Nederland was een van de allereerste landen waar Volvo bedrijfswagens werden geïmporteerd. Al in 1933 legde een handelsondememing Schnitzler uit Volvo Bedrijfswagens BV kocht 30 jaar geleden een pand aan de Haagse Binckhorstlaan waar toen nog zo’n 500 chassis per jaar werd verkocht. Er wordt nu gewerkt in een landelijke om geving. President-directeur J.L. van Setten, die op Coenecoop zetelt op de derde verdieping, vindt dat haast sym bolisch want in de afgelopen decennia hebben de groente- en fruitvervoerders uit en rond het Westland en de aan grenzende tuinbouwgebieden een grote invloed gehad op het uitgroeien van Volvo tot één van de grootste be- drijfswagenmerken op de Nederlandse markt. Voornamelijk dank zij hun keuze voor de kwaliteit en degelijkheid van Volvo groeide het merk vooral in de jaren vijftig en zestig als kool op de Neder landse bedrijfswagenmarkt. En werd het één van de sterke pijlers onder de groei van het Nederlandse internatio nale wegvervoer. Vanzelfsprekend wil Volvo die rol ook in de toekomst, en dan met name na 1992, blijven spelen. In een markt die ongetwijfeld grote veranderingen te zien zal geven. Eén van de redenen om een nieuwe behuizing te laten bouwen, is dat men voorbereid wil zijn op die veranderingen. Aan de herkenbaarheid heeft de archi tect veel aandacht geschonken bij het tekenen van de nieuwe behuizing van Volvo Bedrijfswagens BV. Zo heeft hij de gevels van de beide kan toorvleugels, die de schelp omlijsten, deels bekleed met lichtblauw glas. En dat is, zoals bekend, de huiskleur van Volvo. Zodat elke bezoeker al meteen de eerste keer zonder aarzeling op het goede gebouw afgaat, zonder zich te hoeven oriënteren op lichtreclames of andere opvallende ’’afzenders”. Func tioneel ontwerpen en bouwen in op tima forma! Aan de achterzijde worden de beide kantoorvleugels aan elkaar gekoppeld door een toren waarin alle voorzienin gen zijn ondergebracht voor algemeen gebruik. Zoals bijvoorbeeld de liften, kleine keukeneenheden, sanitair, etc. geen dealerbedrijf. Men werkt er met betrekking tot de trucks exclusief voor de importeur, voert in zijn opdracht al lerlei reparaties of aanpassingen uit aan chassis. En beheert de voorraad aan chassis op het opslagterrein, zorgt er voor dat elk chassis bij de dealer, klant of opbouwfabrikant wordt opgeleverd op het afgesproken moment. Wat betreft de bussen verleent NEBIM Waddinxveen, naast activiteiten ten behoeve van Volvo Bedrijfswagens BV, ook direct service aan de klanten. nu de ontwikkelingskosten van nieuwe componenten gedeeld worden, boven dien kunnen die nieuwe componenten in grotere aantallen geproduceerd wor den. Waardoor de kostprijs laag blijft, maar het erin geïnvesteerde geld ook sneller terugverdiend is. Minstens zo belangrijk blijft echter de verdere groei van de eigen internatio nale activiteiten. Want niet alleen ver sterkt dat de effecten van de samenwer king met Renault - hoe meer trucks je samen weet te verkopen, hoe beter je positie - maar je stelt er ook je eigen toekomst mee veilig. Dus werkt Volvo Truck Corporation hard aan de verdere uitbouw van haar internationale netwerk. Dat betekent vooral: meer activiteiten ontplooien in die werelddelen waar Volvo op dit mo ment nog maar beperkt aanwezig is. Zoals bijvoorbeeld het Verre Oosten. En het gebied van de Pacific. De populariteit van Volvo in de ver voerswereld is geen kwestie van toeval. Want Volvo beschouwt het als haar be langrijkste taak een ondernemer pre cies dat chassis te leveren waaraan hij behoefte heeft. De consequentie is dat voortdurend de wisselende behoeften van de vervoer ders worden gepeild en de produktei- genschappen daaraan worden aange past. Dat aanpassen aan de wensen van de klant gebeurt niet alleen op fabrieksni- veau - veel individuele aanpassingen worden desnoods uitgevoerd op natio naal niveau, uiteraard in overleg met de fabriek. In de loop der jaren heeft dat een aan tal bijzonder interessante nieuwe pro- dukten opgeleverd. Zoals bijvoorbeeld de Globetrottter- (1979) en Eurotrot- ter- (1984) cabine, waarmee Volvo tot de pioniers van de groot-volumige cabi nes behoorde. Overigens is de Euro- trotter-uitvoering nog steeds de enige leverbare volledige stalen korte cabine. Op nationaal niveau werd enorm veel gedaan aan de ontwikkeling van voor- loopas-trekkers en -bakwagens. Veel van de in Nederland in gang gezette ontwikkelingen zijn later overgenomen door de fabriek, en vormen nu een vast onderdeel van het Volvo produktie- programma. Hetzelfde geldt in principe voor het 85 cm volumechassis en de daarvan ge leide trekkers met 85 cm chassishoogte en 105 cm schotelhoogte: de Neder landse importeur gaf de aanzet, waarna de fabriek de produktie overnam. Met een produktie van meer dan 5500 chassis in 1989 is Volvo Bus Corpora tion verreweg de grootste busfabrikant in Europa. Ongeveer een kwart van die produktie komt voor rekening van Ley- land Bus, de Engelse chassisbouwer die sinds 1988 een volle dochter is van Volvo Bus. Naast de eigen Leyland bu schassis bouwt deze Engelse dochter inmiddels ook het Volvo B10M chassis: dit jaar zullen er in totaal 80 worden ge produceerd. De bedoeling is echter dit aantal de komende jaren verder op te voeren, tot ongeveer 1000 chassis in 1994. Voor L. Rameckers, Marketing en Sa les Manager Bus van Volvo Bedrijfwa- gens BV in Waddinxveen. ”De bus is één van de beste oplossingen voor het milieu”, zo zegt hij: ”We zijn ons bij Volvo volledig bewust van de milieuproblematiek die zich de laatste jaren opstapelt rond de bus. Daarom werken we bij Volvo Bus al een aantal jaren aan het schoner maken van de uitlaatgassen en het verminderen van het geluidsniveau. Het B10M Mk. III chassis met de dubbele intercooler techniek en het Cityfilter zijn voor beeld van de richting waarin wij de op lossing voor de kortere en langere ter mijn denken te vinden. Dat we klaarb lijkelijk in de goede richting denken, bewijst het succes van het B10M Mk. III chassis in de markt”. Ook op het gebied van rij comfort en gebruikers-vriendelijkheid heeft Volvo altijd een pioniersrol gespeeld. Wat dat laatste aspect betreft: de FL-chassis voor distributievervoer vormen inmid dels de norm waaraan de concurrenten worden afgemeten. Een voorlopersfunctie had Volvo ook bij de ontwikkeling van bedrijfswagens met luchtvering op zowel de voor- als achteras. Jaren geleden (1985) introdu ceerde Volvo als eerste het vollucht- bakwagenchassis en vorig jaar introdu ceerde men als eerste fabrikant een vol- luchtgeveerde trekkerchassis. Een ander voorbeeld van de grote aan dacht die Volvo heeft voor de chauf feur en zijn werkplek, vormt het 8x4 FL10 chassis: de cabine op dit chassis is standaard uitgerust met een airco, wat met name door mixerchauffeurs bij zonder wordt gewaardeerd. Het nieuwe pand van Volvo Bedrijfs wagens BV valt meteen op door z’n fraaie vormgeving. De entree wordt ge vormd door een glazen, min of meer schelpvormige constructie, die wordt omzoomd door water. Deze glazen schelp heeft vooral een uitnodigende functie: door zijn ruime indeling, de band met de buitenwereld door middel van het gebruik van voor namelijk glas als bouwmateriaal en de open sfeer die er heerst, moet hij be zoekers een gevoel geven dat ze wel kom zijn. Daarnaast heeft hij een representa tieve functie. Want in de schelpvor mige ontvangsthal is ook de showroom ondergebracht, waar medewerkers en bezoekers geconfronteerd worden met de producten waar het Volvo Bedrijfs wagens BV allemaal om draait. Voor de ingebruikname van het nieuwe hoofdkantoor van Volvo Be> drijfswagens BV werd er op het eigen terrein in Coenecoop een show gehou^ den, waar alle door de Volvo-groep in Nederland vertegenwoordigde acril viteiten gepresenteerd werden. (Foto: (Volvo BV). J Den Haag de eerste contacten met hqK' Zweedse merk en verkocht de eerste^ chassis. Drie jaar later werd de import overge® nomen door de Haagsche Automobiel Maatschappijtoen importeur en deag Ier van een aantal Amerikaanse persóc nenwagenmerken Na de tweede wereldoorlog werd dê import van de Volvo bedrijfswagens ondergebracht bij de Nederlandse Be- drijfsauto Import Mij afgekort tot NE-1 BIM, een dochteronderneming van de Nieuwe Haagse Automobiel Maat-1 schappijofwel NIHAM, die zich nu al- leen nog bezighield met de import van j Volvo personenwagens. In 1949 sloot de NEBIM haar eerste j dealercontract af, het begin van een netwerk dat op dit moment zo’n vijftig dealers en steunpunten in heel Neder- j land omvat. Tot het begin van de jaren zestig wer- 1 den de Volvo bedrijfswagens groten- deels in de vorm van componenten in-1 gevoerd, die vervolgens in Nederland j werden geassembleerd tot complete trucks en buschassis. Die assemblage i vond o.a. plaats bij Polynorm in Bun- schoten, bij Mulder in Boskoop, en in Den Haag in de voormalige carrosse-1 riefabriek van Pennock. Nederlandse vervoerders waren in die dagen ook al bijzonder alert op de laad-1 lengte - ze wilden zoveel mogelijk ver-1 voeren met hun trucks. Volvo kon in de jaren vijftig uitsluitend normaalstuur- chassis leveren, vele Nederlandse ver voerders wilden echter een frontstuur. Daarom besloot NEBIM maar eenvou digweg om zelf een frontstuurchassis te ontwikkelen, op basis van de normaal- struurtrucks uit die tijd. De cabines werden geleverd door Nederlandse carrosseriebouwers, terwijl NEBIM zelf zorgde voor de technische aanpas- singen aan het chassis. Met de komst van de eigen Volvo front-1 stuurtrucks in 1961 werden deze activi- teiten echter overbodig. -7^' iniirniffiMli dat wordt gezien als een perfecte ondersteuning naar de dealerorganisatie en de eindgebruiker. (Foto: Volvo BV). door de binnenhuisarchitect gekozen voor lichte, naar naturel neigende tin ten, vanwege hun rustgevende karak ter. Alle belangrijke disciplines zijn zoveel mogelijk geconcentreerd op één etage. Zo heeft de After Sales Market afde ling een eigen etage, maar bijvoorbeeld ook de afdeling Sales Truck. Verder heeft Nordica Bedrijfsfinancie ring BV, de aan Volvo gelieerde onder neming voor financiële dienstverle ning, een riante ruimte gekregen in de nieuwe behuizing van Volvo Bedrijfs wagens BV. In 1960 werden NEBIM en NIHAM van elkaar gescheiden. Alle Volvo be- drijfswagenactiviteiten werden onder-1 gebracht in de Harten Holding, die in 1962 een nieuw pand betrok aan de Haagse Binckhorstlaan. Met de ingebruikname van het Volvo assemblagebedrijf in 1965 in het Belgi- sche Gent kwam er definitief een eind aan de assemblage-activiteiten in Den i Haag. Gegevens over het juiste aantal geassembleerde chassis ontbreken,; maar aangenomen mag worden dat er in de loop der jaren zo’n 4.000 chassis werden geassembleerd. De groei van het Zweedse merk op de Nederlandse bedrijfswagenmarkt ging' voorspoedig, eind jaren zeventig was; Volvo derde qua marktaandeel op de markt voor zware bedrijfswagens, een positie die inmiddels is omgezet in een tweede plaats (in de klasse van 10 ton en hoger) Een poging om vaste voet te krijgen op de markt voor lichte bedrijfswagens.’ werd ook nog gedaan: in 1964 werd. Marten Rosier, importeur van Tempo en Hanomag bedrijfswagens, overge nomen en ondergebracht in de HA- BIM, een dochter van de Harten Hol-; ding. Later werd de HABIM overgenomen door Mehaco, het bedrijfswagendeel van wat nu Mercedes Benz Nederland BV heet. Op 1 juli 1985 werd NEBIM Bedrijfs- wagens BV overgenomen door Volvo Truck Corporation en is sindsdien ac tief op de Nederlandse markt als een volle dochter van het Zweedse con-| cern, onder de naam Volvo Bedrijfswa- gens BV. De naam NEBIM blijft ge-‘ handhaafd voor de eigen dealervesti- gingen. WADDINXVEEN - Voordat Volvo Bedrijfswagens BV op het bedrijven park Coenecoop vorige week donder dag officieel werd geopend heeft het bedrijf bijna elf weken kunnen proef draaien. De verhuizing van het bedrijf was op zaterdag 23 juni. Naar Waddinxveen kwamen toen ook de dochters NEBIM Waddinxveen BV (het technische brein), Nordica Bedrijfsfinanciering BV en Action Service Europe, de 24- uurs hulpdienst van Volvo. In en buiten Nederland moeten voortaan Waddinx- veense telefoonnummers gedraaid worden om ze aan de lijn te krijgen. Volvo Bedrijfswagens BV heeft in Waddinxveen de beschikking over een terrein met een oppervlakte van maar liefst 50.000 m2. Daarvan is 2.050 m2 bebouwd ten behoeve van Volvo Be drijfswagens B.V terwijl 2.500 m2 is bebouwd voor NEBIM Waddinxveen BV. Van de resterende ruimte wordt ongeveer 25.000 m2 gebruikt als ver hard opslagterrein voor chassis. De beide kantoorvleugels van het pand van Volvo Bedrijfswagens BV hebben een lengte van 42 meter en tellen elk vier verdiepingen. De glazen ontvangs thal heeft een oppervlakte van zo’n 900 vierkante meter. Het totale glasopper vlak van het pand bedraagt ongeveer 2.000 vierkante meter. IIÜÏT*

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 19