Twee helderblauwe
Volvo in Waddinxveen
kantoorvleugels
omlijsten schelp
trendsetter
Volvo BV is
klaar voor de nieuwe tijd
Fraaie vormgeving Volvo bedrijfswagens BV
Volop ruimte voor alle disciplines met oog op ’92
9
Dealerorganisatie
Technische dienst
Concurrentie
Ombouwen
Trainingscentrum
Wereldwijd
Bussen
Service Europe
Helpen
Bekroning
NEBIM
Rustig interieur
Milieu
Tuinbouw
Mooi blauw
85 Cm chassis
Bussen
Gebruikersvriende
lijk
Uitnodigend
Eigen frontstuur
Nieuw pand
WADDINXVEEN - Op de dag dat prins Claus 64 jaar werd en aan de
vooravond van het driedaagse privé- en werkbezoek van het Zweedse ko
ningspaar Carl Gustaf en Sylvia aan Nederland is Volvo Bedrijfswagens
BV op het bedrijvenpark Coenecoop officieel geopend.
HUM
j
Pagina 13
Woensdag 12 september 1990
Op Coenecoop heeft Volvo Bedrijfswagens BV en Nordia Bedrijfsfinanciering BV een efficiënt gebouw neergezet
deze zaken een heel hoge prioriteit.
Voor de ingebruikname
Bovendien is aan deze ruimte een audi
torium gekoppeld, met ruimte voor
maar liefst honderd man.
In de ontvangsthal zelf is verder het be
drijfsrestaurant ondergebracht, met
uitzicht op het water. En met de moge
lijkheid om ::s zomers van binnen te
verkassen naar het terrasje buiten.
De conclusie is daarmee voor de hand
liggend: Volvo gaat bijzonder ver in
haar service en dienstverlening. En
neemt de vervoerder daarmee een ge
weldig stuk werk en zorg uit handen.
Tweede opdrachtgever van NEBIM
Waddinxveen is de Volvo dealerorga
nisatie. Zij kunnen aan NEBIM zaken
uitbesteden waar ze zelf de capaciteit of
het materiaal niet voor hebben. De ver-
mogenstestbank is daarvan een mooi
voorbeeld.
Of de brandstofpompenkamer, waar
dieselinspuitpompen getest en gerevi
seerd kunnen worden.
Maar ook als servicewerkplaats, die
echt van alle markten thuis is, heeft
NEBIM Waddinxveen een taak. Uit
zonderlijke garantieclaims worden er
gerepareerd. Er wordt gespeurd naar
schijnbaar onvindbare, maar irritante
storingen. Motoren worden er op een
vermogensbank onder de loupe geno
men, als er twijfels zijn over hun pres
taties.
Verder beschikt NEBIM Waddinxveen
over een remmentestbank die de moge
lijkheid biedt om remsystemen echt tot
in de details te testen, zodat zelfs de
kleinste onvolkomenheid aan het licht
komt.
Je zou NEBIM Waddinxveen BV kun
nen beschouwen als de ’’technische
dienst” van de importeur. Als bijvoor
beeld een klant een bijzondere aanpas
sing aan een chassis uitgevoerd wil heb
ben, die in het standaard leveringspro
gramma van de fabriek niet voorkomt,
wordt zo’n aanpassing gedaan door
NEBIM Waddinxveen.
Zo worden er chassis ingekort of extra
assen gemonteerd, cabines vervangen
of aangepast, bijzondere aggregaten
geïnstalleerd en aangesloten, enz.
Verder wordt er ook revisiewerk uitge
voerd aan transmissies of assen, wan
neer dat nodig is. Het reviseren van
motoren hoort tot de uitzonderingen -
vanwege de levensduur die de moderne
motoren halen. En omdat een ruilmo-
tor in wezen goedkoper is dan een revi
sie.
”Wat we wel zullen gaan merken is het
scherper worden van de concurrentie
na 1992. En niet eens zo zeer op het
prijzenfront, maar vooral op het gebied
van service, de onderdelenvoorzie-
ning, noodhulp, financiële diensten,
noem maar op. Want met het verkopen
van een bedrijfswagen of bus alleen
zijn we er niet - dat geldt nu al in sterke
mate, maar na 1992 wordt de service,
die een bedrijswagenfabrikant kan le
veren echt doorslaggevend”, aldus
Volvo-topman Jan van Setten in Wad
dinxveen.
Zijn bedrijf besteedt in Waddinxveen
extra aandacht aan produkt- en organi-
satieverfijningen voor optimale service
en een medewerkersbestand dat van
alle nieuwe ontwikkelingen op de
hoogte is door training en bijscholing.
In de nieuwe rol van importeur krijgen
Dat gebeurde door vice-president
Tommy Rengman van Volvo Truck
Corporation in Zweden, het moeder
bedrijf van het uit Den Haag afkom
stige bedrijf.
Bij de officiële opening waren alleen
Volvo-medewerkers aanwezig. Burg
meester C.M. van der Linden was de
enige ’’buitenstaander”.
Na de opening op donderdag volgden
er nog open dagen voor dealers en de
achterbannen van de medewerkers/
sters. President-directeur J.L. van Set
ten van Volvo Bedrijfswagens BV ont
ving maandag de vakpers in het bedrijf.
Voor de bedrijfswagenimporteurs gaat
er na 1991, als de Europese markt
wordt geharmoniseerd en gederegu
leerd, waarschijnlijk veel veranderen.
Volvo Bedrijfswagens BV is volop be
zig zich daarop voor te bereiden, aldus
van Setten.
”Om te beginnen werkt een importeur
na 1992 formeel niet meer in een land,
omdat de handelsbarrièrres binnen de
EG dan weggevallen zullen zijn, maar
in een cultuurgebied. Nu zal daar in de
praktijk het minste van te merken.zijn,
Nederland blijft gewoon Nederland,
ook al zit er dan geen grens meer om
heen”.
Een derde taak van NEBIM Waddinx
veen is het ombouwen van chassis tot
bijvoorbeeld brandweerchassis. Dat
vergt nogal wat aanpassingen, zoals het
installeren van een speciale roestvrij
stalen brandstoftank, het verplaatsen
van alle luchtketels naar een positie
binnen de chassisbalken, het installe
ren van een PTO en het verplaatsen
van de oliepeilstok en de -vuldop van
de achterzijde van de cabine naar een
plaats achter de grille.
Voor het uitvoeren van al die taken be
schikt NEBIM Waddinxveen over een
uitstekend geoutilleerd werkplaats en
een staf zeer gekwalificeerde medewer
kers.
Een deel van de schelpvormige ruimte
wordt verder ingenomen door het
Volvo trainingscentrum, dat na een
zwerftocht van Aalsmeer via Dor
drecht nu eindelijk een definitieve stek
heeft gekregen.
En een riante. Want behalve een deel
van de schelp heeft het trainingscen
trum ruimte in de kantoorvleugel er
omheen. En de modernste audiovi
suele faciliteiten, om in dat opzicht in
elk geval perfect op hun - uitgebreidere
- taak voorbereid te zijn.
Het trainingscentrum beschikt verder
over een eigen ingang, zodat het geheel
onafhankelijk van de rest van het be
drijf kan functioneren.
Dat Volvo als bedrijfswagenproducen
ten allang niet meer een Zweedse, of
zelfs Europese, onderneming is maar
op wereldwijde schaal opereert, dat is
voor insiders allang geen geheim meer.
Voor hen is de begin dit jaar afgesloten
samenwerkingsovereenkomst met Re
nault de bekroning van een logische
ontwikkeling.
De eerste concrete resultaten van die
samenwerking zijn inmiddels geboekt,
Volvo en Renault hebben samen Ad
vanced Research Partners opgericht,
een onderneming waam ze op re
search- en ontwikkelingsgebied zullen
samenwerken. Onder andere ten be
hoeve van hun wederzijdse bedrijfswa-
gensdi visies.
Vanzelfsprekend is de samenwerking
met Renault Véhicules Industriels bij
zonder belangrijk voor Volvo Truck
Corporation. Want niet alleen kunnen
Als laatste heeft NEBIM Waddinxveen
nog een volgende belangrijke taak: ze
is het hoofd service-station voor Neder
land voor wat betreft de Volvo auto
bussen.
Het servicen en repareren van bussen is
een verhaal apart, in de eerste plaats
omdat je er niet alleen te maken hebt
met het chassis, maar ook met de op
bouw. Maar bovendien is het in de bus-
wereld nog steeds gebruikelijk, dat de
busondernemingen zelf het periodieke
onderhoud en een groot deel van de
noodzakelijke reparaties uitvoeren.
Waar je dus als dealer doorgaans mee
geconfronteerd wordt, zijn de bijzon
dere gevallen, waar de vervoerder zelf
geen raad mee weet. Dat betekent dat
er hoge eisen gesteld worden aan de
kwaliteit en de faciliteiten van een
Volvo bus service-station.
Van de in totaal zes doorrijpoorten
waar de servicewerkplaats van NEBIM
Waddinxveen over beschikt, zijn er
drie bestemd voor het repareren van
bussen, de overige drie worden ge
bruikt door de truck-afdeling.
-
WADDINXVEEN - Volvo Bedrijfswagens BV - nu gevestigd in Wad
dinxveen is al sinds jaar en dag trendsetter in de bedrijfswagenwereld. De
Nederlandse basis van het Zweedse concern werd al in 1933 gelegd. Sinds
1990 wordt het werk in Waddinxveen voortgezet.
Mocht er ondanks alle voorzorgen bij
Volvo Bedrijfswagens BV toch nog iets
misgaan, dan is er de Action Service
Europe om razendsnel hulp te bieden.
Door heel Europa, tot ver in de Oost
bloklanden, is het Action Service-net-
werk van Volvo in Waddinxveen actief.
Fijn verdeeld via meer dan 850 geauto
riseerde Volvo-werkplaatsen, biedt
Action Service Europe dag en nacht ra
zendsnelle service bij pech en ongeval
len. Zodat daarmee de laatste schakel
in de serviceketen van Volvo gesloten
is.
”Als bedrijfswagenmerk zal je je klan
ten op een toenemend aantal fronten
hulp moeten kunnen bieden. Je zal zo
veel mogelijk taken rond het beheer
van het wagenpark van de vervoerder
moeten kunnen ovememen. Omdat de
vervoerder op zijn beurt voldoende te
stellen heeft met zijn kernactiviteit: te
gemoetkomen aan de wensen van zijn
verladers, zorgen dat hij hen een opti
male service kan bieden”, blikt de pre
sident-directeur Jan van Setten in de
toekomst.
Zaken als wagenparkbeheer, onder
houdscontracten en alle mogelijke an
dere vormen van service en dienstver
lening rond de bedrijfswagen ziet hij
dan ook steeds meer een taak worden
van de dealersorganisatie. En gecoör
dineerd worden door de importeur, die
alles in goede banen zal moeten leiden.
Zo ontstaat er langzaam maar zeker
een netwerk dat een heel ander accent
heeft dan het importeur/dealemetwerk
zoals we het nu kennen.
Volvo Bedrijfswagens BV beschouwt
het nieuwe pand in Waddinxveen als
een soort voortijdige bekroning van
deze operatie.
Want in dit nieuwe pand hebben alle
disciplines, die voor de toekomst be
langrijk zijn, volop de ruimte gekre
gen. De service-afdelingen bijvoor
beeld, ondergebracht in de After Sales
Market afdeling, hebben er een riante
etage, zodat ze hun werk nog beter
kunnen organiseren en uitvoeren.
Hetzelfde geldt voor het Volvo Trai
ningscentrum, dat in het nieuwe pand
de huisvesting en faciliteiten krijgt
waar ze, gezien de belangrijke rol die
ze gaat spelen, recht op heeft.
Voor alle overige afdelingen geldt het
zelfde: ze werken nu in een omgeving
die moderner en inspirerender is dan
de oude situatie aan de Binckhorstlaan
in Den Haag. En zijn daarmee beter
toegerust voor de ontwikkelingen die
Op loopafstand van Volvo Bedrijfswa
gens BV bevindt zich het tweede
nieuwe pand, de huisvesting van NE
BIM Waddinxveen BV, de voortzet
ting van de NEBIM Waddinxveen BV
De temperatuur in het pand wordt niet
beheerst door airconditioning, maar
door een heel bijzonder, klimaatbe-
heersend systeem van verwarmen en
koelen.
Jan van Setten, president van
Volvo Bedrijfswagens BV in Wad
dinxveen. (Foto: Volvo BV).
op hen afkomen.
Bovendien reflecteert het nieuwe pand
in omvang en stijl aanzienlijk beter de
huidige positie van Volvo Bedrijfswa
gens en bussen op de Nederlandse
markt dan het inmiddels bijna dertig
jaar oude pand aan de Haagse Binck
horstlaan.
*Het pand van NEBIM Waddinxveen BV vormt de technische ondersteu-
ning van de importeur Volvo Bedrijfswagens BV (Foto: Volvo BV).
Bijzonder sfeervol ingericht zijn ook de
kantoorverdiepingen. Gekozen werd
voor het concept van de kantoortuin,
zij het dat voor een aantal mensen ge
heel afgescheiden ruimten werden ge
creëerd. Terwijl bovendien elke etage
één of meer geheel afgezonderde ont
vangstkamers heeft.
Voor wat betreft de kleurstelling werd
Evenmin verwaarloosd werden de mi-
lieu-aspecten. Op een moment toen
niemand nog iets wilde horen over
emissie-waarden, deed Volvo Truck
Corporation al onderzoek naar de sa
menstelling van roetdeeltjes in de uit
laatgassen en hun herkomst. Waarvoor
ze door de Amerikaanse Society of Au
tomotive Engineers werd gelauwerd
met een Award.
Die consequente aandacht voor het mi
lieu is de belangrijkste reden dat de
Volvo dieselmotoren op dit moment
behoren tot de schoonste dieselmoto
ren die er in een bedrijfswagen te leve
ren zijn. Zonder enige moeite voldoen
ze aan de huidige en komende emissie-
eisen. Voor distributievoertuigen en
bussen ontwikkelde men het unieke Ci
tyfilter. Terwijl veel van de motoren
qua concept al zo stil zijn dat ze zonder
noemenswaardige inkapseling voldoen
aan de strenge Oostenrijkse normen.
Nederland was een van de allereerste
landen waar Volvo bedrijfswagens
werden geïmporteerd. Al in 1933 legde
een handelsondememing Schnitzler uit
Volvo Bedrijfswagens BV kocht 30
jaar geleden een pand aan de Haagse
Binckhorstlaan waar toen nog zo’n 500
chassis per jaar werd verkocht. Er
wordt nu gewerkt in een landelijke om
geving. President-directeur J.L. van
Setten, die op Coenecoop zetelt op de
derde verdieping, vindt dat haast sym
bolisch want in de afgelopen decennia
hebben de groente- en fruitvervoerders
uit en rond het Westland en de aan
grenzende tuinbouwgebieden een
grote invloed gehad op het uitgroeien
van Volvo tot één van de grootste be-
drijfswagenmerken op de Nederlandse
markt.
Voornamelijk dank zij hun keuze voor
de kwaliteit en degelijkheid van Volvo
groeide het merk vooral in de jaren
vijftig en zestig als kool op de Neder
landse bedrijfswagenmarkt. En werd
het één van de sterke pijlers onder de
groei van het Nederlandse internatio
nale wegvervoer.
Vanzelfsprekend wil Volvo die rol ook
in de toekomst, en dan met name na
1992, blijven spelen. In een markt die
ongetwijfeld grote veranderingen te
zien zal geven. Eén van de redenen om
een nieuwe behuizing te laten bouwen,
is dat men voorbereid wil zijn op die
veranderingen.
Aan de herkenbaarheid heeft de archi
tect veel aandacht geschonken bij het
tekenen van de nieuwe behuizing van
Volvo Bedrijfswagens BV.
Zo heeft hij de gevels van de beide kan
toorvleugels, die de schelp omlijsten,
deels bekleed met lichtblauw glas. En
dat is, zoals bekend, de huiskleur van
Volvo. Zodat elke bezoeker al meteen
de eerste keer zonder aarzeling op het
goede gebouw afgaat, zonder zich te
hoeven oriënteren op lichtreclames of
andere opvallende ’’afzenders”. Func
tioneel ontwerpen en bouwen in op
tima forma!
Aan de achterzijde worden de beide
kantoorvleugels aan elkaar gekoppeld
door een toren waarin alle voorzienin
gen zijn ondergebracht voor algemeen
gebruik. Zoals bijvoorbeeld de liften,
kleine keukeneenheden, sanitair, etc.
geen dealerbedrijf. Men werkt er met
betrekking tot de trucks exclusief voor
de importeur, voert in zijn opdracht al
lerlei reparaties of aanpassingen uit aan
chassis. En beheert de voorraad aan
chassis op het opslagterrein, zorgt er
voor dat elk chassis bij de dealer, klant
of opbouwfabrikant wordt opgeleverd
op het afgesproken moment.
Wat betreft de bussen verleent NEBIM
Waddinxveen, naast activiteiten ten
behoeve van Volvo Bedrijfswagens
BV, ook direct service aan de klanten.
nu de ontwikkelingskosten van nieuwe
componenten gedeeld worden, boven
dien kunnen die nieuwe componenten
in grotere aantallen geproduceerd wor
den. Waardoor de kostprijs laag blijft,
maar het erin geïnvesteerde geld ook
sneller terugverdiend is.
Minstens zo belangrijk blijft echter de
verdere groei van de eigen internatio
nale activiteiten. Want niet alleen ver
sterkt dat de effecten van de samenwer
king met Renault - hoe meer trucks je
samen weet te verkopen, hoe beter je
positie - maar je stelt er ook je eigen
toekomst mee veilig.
Dus werkt Volvo Truck Corporation
hard aan de verdere uitbouw van haar
internationale netwerk. Dat betekent
vooral: meer activiteiten ontplooien in
die werelddelen waar Volvo op dit mo
ment nog maar beperkt aanwezig is.
Zoals bijvoorbeeld het Verre Oosten.
En het gebied van de Pacific.
De populariteit van Volvo in de ver
voerswereld is geen kwestie van toeval.
Want Volvo beschouwt het als haar be
langrijkste taak een ondernemer pre
cies dat chassis te leveren waaraan hij
behoefte heeft.
De consequentie is dat voortdurend de
wisselende behoeften van de vervoer
ders worden gepeild en de produktei-
genschappen daaraan worden aange
past.
Dat aanpassen aan de wensen van de
klant gebeurt niet alleen op fabrieksni-
veau - veel individuele aanpassingen
worden desnoods uitgevoerd op natio
naal niveau, uiteraard in overleg met
de fabriek.
In de loop der jaren heeft dat een aan
tal bijzonder interessante nieuwe pro-
dukten opgeleverd. Zoals bijvoorbeeld
de Globetrottter- (1979) en Eurotrot-
ter- (1984) cabine, waarmee Volvo tot
de pioniers van de groot-volumige cabi
nes behoorde. Overigens is de Euro-
trotter-uitvoering nog steeds de enige
leverbare volledige stalen korte cabine.
Op nationaal niveau werd enorm veel
gedaan aan de ontwikkeling van voor-
loopas-trekkers en -bakwagens. Veel
van de in Nederland in gang gezette
ontwikkelingen zijn later overgenomen
door de fabriek, en vormen nu een vast
onderdeel van het Volvo produktie-
programma.
Hetzelfde geldt in principe voor het 85
cm volumechassis en de daarvan ge
leide trekkers met 85 cm chassishoogte
en 105 cm schotelhoogte: de Neder
landse importeur gaf de aanzet, waarna
de fabriek de produktie overnam.
Met een produktie van meer dan 5500
chassis in 1989 is Volvo Bus Corpora
tion verreweg de grootste busfabrikant
in Europa. Ongeveer een kwart van die
produktie komt voor rekening van Ley-
land Bus, de Engelse chassisbouwer die
sinds 1988 een volle dochter is van
Volvo Bus. Naast de eigen Leyland bu
schassis bouwt deze Engelse dochter
inmiddels ook het Volvo B10M chassis:
dit jaar zullen er in totaal 80 worden ge
produceerd. De bedoeling is echter dit
aantal de komende jaren verder op te
voeren, tot ongeveer 1000 chassis in
1994.
Voor L. Rameckers, Marketing en Sa
les Manager Bus van Volvo Bedrijfwa-
gens BV in Waddinxveen.
”De bus is één van de beste oplossingen
voor het milieu”, zo zegt hij: ”We zijn
ons bij Volvo volledig bewust van de
milieuproblematiek die zich de laatste
jaren opstapelt rond de bus. Daarom
werken we bij Volvo Bus al een aantal
jaren aan het schoner maken van de
uitlaatgassen en het verminderen van
het geluidsniveau. Het B10M Mk. III
chassis met de dubbele intercooler
techniek en het Cityfilter zijn voor
beeld van de richting waarin wij de op
lossing voor de kortere en langere ter
mijn denken te vinden. Dat we klaarb
lijkelijk in de goede richting denken,
bewijst het succes van het B10M Mk.
III chassis in de markt”.
Ook op het gebied van rij comfort en
gebruikers-vriendelijkheid heeft Volvo
altijd een pioniersrol gespeeld. Wat dat
laatste aspect betreft: de FL-chassis
voor distributievervoer vormen inmid
dels de norm waaraan de concurrenten
worden afgemeten.
Een voorlopersfunctie had Volvo ook
bij de ontwikkeling van bedrijfswagens
met luchtvering op zowel de voor- als
achteras. Jaren geleden (1985) introdu
ceerde Volvo als eerste het vollucht-
bakwagenchassis en vorig jaar introdu
ceerde men als eerste fabrikant een vol-
luchtgeveerde trekkerchassis.
Een ander voorbeeld van de grote aan
dacht die Volvo heeft voor de chauf
feur en zijn werkplek, vormt het 8x4
FL10 chassis: de cabine op dit chassis is
standaard uitgerust met een airco, wat
met name door mixerchauffeurs bij
zonder wordt gewaardeerd.
Het nieuwe pand van Volvo Bedrijfs
wagens BV valt meteen op door z’n
fraaie vormgeving. De entree wordt ge
vormd door een glazen, min of meer
schelpvormige constructie, die wordt
omzoomd door water.
Deze glazen schelp heeft vooral een
uitnodigende functie: door zijn ruime
indeling, de band met de buitenwereld
door middel van het gebruik van voor
namelijk glas als bouwmateriaal en de
open sfeer die er heerst, moet hij be
zoekers een gevoel geven dat ze wel
kom zijn.
Daarnaast heeft hij een representa
tieve functie. Want in de schelpvor
mige ontvangsthal is ook de showroom
ondergebracht, waar medewerkers en
bezoekers geconfronteerd worden met
de producten waar het Volvo Bedrijfs
wagens BV allemaal om draait.
Voor de ingebruikname van het nieuwe hoofdkantoor van Volvo Be>
drijfswagens BV werd er op het eigen terrein in Coenecoop een show gehou^
den, waar alle door de Volvo-groep in Nederland vertegenwoordigde acril
viteiten gepresenteerd werden. (Foto: (Volvo BV). J
Den Haag de eerste contacten met hqK'
Zweedse merk en verkocht de eerste^
chassis.
Drie jaar later werd de import overge®
nomen door de Haagsche Automobiel
Maatschappijtoen importeur en deag
Ier van een aantal Amerikaanse persóc
nenwagenmerken
Na de tweede wereldoorlog werd dê
import van de Volvo bedrijfswagens
ondergebracht bij de Nederlandse Be-
drijfsauto Import Mij afgekort tot NE-1
BIM, een dochteronderneming van de
Nieuwe Haagse Automobiel Maat-1
schappijofwel NIHAM, die zich nu al-
leen nog bezighield met de import van j
Volvo personenwagens.
In 1949 sloot de NEBIM haar eerste j
dealercontract af, het begin van een
netwerk dat op dit moment zo’n vijftig
dealers en steunpunten in heel Neder- j
land omvat.
Tot het begin van de jaren zestig wer- 1
den de Volvo bedrijfswagens groten-
deels in de vorm van componenten in-1
gevoerd, die vervolgens in Nederland j
werden geassembleerd tot complete
trucks en buschassis. Die assemblage i
vond o.a. plaats bij Polynorm in Bun-
schoten, bij Mulder in Boskoop, en in
Den Haag in de voormalige carrosse-1
riefabriek van Pennock.
Nederlandse vervoerders waren in die
dagen ook al bijzonder alert op de laad-1
lengte - ze wilden zoveel mogelijk ver-1
voeren met hun trucks. Volvo kon in de
jaren vijftig uitsluitend normaalstuur-
chassis leveren, vele Nederlandse ver
voerders wilden echter een frontstuur.
Daarom besloot NEBIM maar eenvou
digweg om zelf een frontstuurchassis te
ontwikkelen, op basis van de normaal-
struurtrucks uit die tijd. De cabines
werden geleverd door Nederlandse
carrosseriebouwers, terwijl NEBIM
zelf zorgde voor de technische aanpas-
singen aan het chassis.
Met de komst van de eigen Volvo front-1
stuurtrucks in 1961 werden deze activi-
teiten echter overbodig.
-7^' iniirniffiMli
dat wordt gezien als een perfecte ondersteuning naar de dealerorganisatie en de eindgebruiker. (Foto: Volvo BV).
door de binnenhuisarchitect gekozen
voor lichte, naar naturel neigende tin
ten, vanwege hun rustgevende karak
ter.
Alle belangrijke disciplines zijn zoveel
mogelijk geconcentreerd op één etage.
Zo heeft de After Sales Market afde
ling een eigen etage, maar bijvoorbeeld
ook de afdeling Sales Truck.
Verder heeft Nordica Bedrijfsfinancie
ring BV, de aan Volvo gelieerde onder
neming voor financiële dienstverle
ning, een riante ruimte gekregen in de
nieuwe behuizing van Volvo Bedrijfs
wagens BV.
In 1960 werden NEBIM en NIHAM
van elkaar gescheiden. Alle Volvo be-
drijfswagenactiviteiten werden onder-1
gebracht in de Harten Holding, die in
1962 een nieuw pand betrok aan de
Haagse Binckhorstlaan.
Met de ingebruikname van het Volvo
assemblagebedrijf in 1965 in het Belgi-
sche Gent kwam er definitief een eind
aan de assemblage-activiteiten in Den i
Haag. Gegevens over het juiste aantal
geassembleerde chassis ontbreken,;
maar aangenomen mag worden dat er
in de loop der jaren zo’n 4.000 chassis
werden geassembleerd.
De groei van het Zweedse merk op de
Nederlandse bedrijfswagenmarkt ging'
voorspoedig, eind jaren zeventig was;
Volvo derde qua marktaandeel op de
markt voor zware bedrijfswagens, een
positie die inmiddels is omgezet in een
tweede plaats (in de klasse van 10 ton
en hoger)
Een poging om vaste voet te krijgen op
de markt voor lichte bedrijfswagens.’
werd ook nog gedaan: in 1964 werd.
Marten Rosier, importeur van Tempo
en Hanomag bedrijfswagens, overge
nomen en ondergebracht in de HA-
BIM, een dochter van de Harten Hol-;
ding.
Later werd de HABIM overgenomen
door Mehaco, het bedrijfswagendeel
van wat nu Mercedes Benz Nederland
BV heet.
Op 1 juli 1985 werd NEBIM Bedrijfs-
wagens BV overgenomen door Volvo
Truck Corporation en is sindsdien ac
tief op de Nederlandse markt als een
volle dochter van het Zweedse con-|
cern, onder de naam Volvo Bedrijfswa-
gens BV. De naam NEBIM blijft ge-‘
handhaafd voor de eigen dealervesti-
gingen.
WADDINXVEEN - Voordat Volvo
Bedrijfswagens BV op het bedrijven
park Coenecoop vorige week donder
dag officieel werd geopend heeft het
bedrijf bijna elf weken kunnen proef
draaien.
De verhuizing van het bedrijf was op
zaterdag 23 juni. Naar Waddinxveen
kwamen toen ook de dochters NEBIM
Waddinxveen BV (het technische
brein), Nordica Bedrijfsfinanciering
BV en Action Service Europe, de 24-
uurs hulpdienst van Volvo. In en buiten
Nederland moeten voortaan Waddinx-
veense telefoonnummers gedraaid
worden om ze aan de lijn te krijgen.
Volvo Bedrijfswagens BV heeft in
Waddinxveen de beschikking over een
terrein met een oppervlakte van maar
liefst 50.000 m2. Daarvan is 2.050 m2
bebouwd ten behoeve van Volvo Be
drijfswagens B.V terwijl 2.500 m2 is
bebouwd voor NEBIM Waddinxveen
BV. Van de resterende ruimte wordt
ongeveer 25.000 m2 gebruikt als ver
hard opslagterrein voor chassis.
De beide kantoorvleugels van het pand
van Volvo Bedrijfswagens BV hebben
een lengte van 42 meter en tellen elk
vier verdiepingen. De glazen ontvangs
thal heeft een oppervlakte van zo’n 900
vierkante meter. Het totale glasopper
vlak van het pand bedraagt ongeveer
2.000 vierkante meter.
IIÜÏT*