Onduidelijkheid
Arie de Bruin
tegen Veronica
winkelhart werkt
door in plannen
WEEK-AANBIEDING
boonstoppel b.v.
DE KAASHAKKER
De Schaapskooi
Raadsdebat
over regels
kinderopvang
in Engelse sfeer
I 1K L v
Hij staat er gekeurd op
7)
OèOtfe
AAA
Kom-inn in
ISFl
7/
1
1'
1,85
L..:
Oud Belegen Beemsterkaas
Kilo 11,95
Stolwijkse Boerengatenkaas
Kilo
Zuidelijke Rondweg
Plan
Doelgroepen
Fietstunneltje
Centrumgebied
10,95
Don.-Vrij.-Zat.-knaller
Sesam Volkorenbrood 1,99
Roomboteramandelletter9,95
Stunt: Strooigoed
350 Gram
7 rr
h
30
1,49
TOT ZIENS BIJ:
I
DAGELIJKS VERS BROOD-
MELK EN MELKPRODUKTEN
leplaan 85, tel. 01828-19140
Waddinxveen
Uw Peugeot of Talbot is aan de beurt voor de
jaarlijkse, door de overheid verplichte, APK keuring.
Bel ons voor een afspraak, u weet zich dan verzekerd dat
de keuring plaatsvindt met speciale Peugeot-Talbot
testapparatuur. Als u het combineert met een grote
onderhoudsbeurt doen wij de keuring zelfs gratis!*
Beter op tijd gekeurd dan later bekeurd!
Vers Gebrande Doppinda’s, 500 Gram1,99
4 Kaiserbroodjes
(In de winkel gebakken)
SS:-—
J
h\ i|
<t-
Pagina 13
Woensdag 28 november 1990
keerscirculatieplan Waddinxveen.
CHARLES WIJNEN (PvdA)
straat naar de Passage-Kerkweg Oost
POLDER
.V.-VARIANT
geen ruimte
fietsvoorziening.
- Samenhangend daarmee is de oost-
west fietsroute verlegd van de Stations-
de automobiliteit. Bescheiden parkeer-
normen en invoering betaald parkeren
vragen hier de aandacht.
UW PEUGEOT DEALER
ORANJELAAN 21 WADDINXVEEN 01828-12344
O
AUTO-VARIANT
WADDINXVEEN - In de Schaaps
kooi aan de Nesse wordt iedere zater
dagavond vanaf half acht een kom-inn
gehouden.
Deze kom-inn wordt gehouden van
wege het jeugdwerk van de Centrale
Hervormde Gemeente Waddinxveen
en is bedoeld voor 14-20-jarigen.
De jongeren kunnen elkaar daar ont
moeten met elkaar praten en spelletjes
doen.
Bij de ontwikkeling van de deelplan-
nen autoverkeer, fietsverkeer en open
baar vervoer van dit plan is al rekening
gehouden met wensen vanuit andere
vervoerwijzen. Over het algemeen slui
ten de deelplannen dan ook goed bij el
kaar aan. In een beperkt aantal gebie
den vragen de voorstellen echter vanuit
de verschillende vervoerwijzen om na
dere afstemming.
Allereerst betreft dit het centrumge
bied. Zo bestaat er een aantal varian
ten voor de auto-ontsluiting. Verder is
het zo dat ook de huidige hoofdwegen
structuur als mogelijke eindsituatie
meebeschouwd moet worden.
Te samen met de wensen vanuit het
openbaar vervoer worden in het ver
keerscirculatieplan voorkeuren aange
geven. Dit zijn overigens geen eind
voorstellen. Daarvoor zal er eerst dui
delijkheid moeten komen over de toe
komstige (winkel-)centrumontwikke-
ling én zal vanuit het milieu een nadere
beoordeling van de varianten moeten
plaatsvinden.
Daarnaast zijn er twee locaties in het
zuidelijke deel van de gemeente waar
de deelplannen onderling enige frictie
geven. Dat betreft het tracé van de
Zuidelijke Rondweg nabij de Beye-
rincklaan en het fiets-/bustunneltje bij
het voorgestelde NS-station Coene-
coop.
In het verkeerscirculatieplan is de
Zuidelijke Rondweg aangegeven als
mede de wijkweg die ’’Zuidplas 90” zal
ontsluiten. De wegen zijn van verschil
lend kaliber: de Zuidelijke Rondweg is
een belangrijke locale hoofdweg
waarop relatief snel gereden zal wor
den.
De wijkweg lagere orde: de weg ont
sluit het omringende woongebied en
moet goed oversteekbaar zin. De ont-
werpsnelheid zal veel lager zijn. Over-
gangen tussen deze wegcategorieën
dienen duidelijk herkenbaar te zijn;
het is bijvoorbeeld ongewenst dat een
autobestuurder zonder het tijdig te be
merken van een stedelijke hoofdweg
een wijkweg oprijdt.
De twee oplossingen kunnen op dit
punt goed voldoen aan de eisen. Ver
schil is er ook niet ten aanzien van de
flexibiliteit van de wegenstructuur.
Beide oplossingen bieden mogelijkhe
den voor eventuele uitbouw van de
rondwegenstructuur.
Verschillen zijn er wel op de volgende
punten:
- Verkeersveiligheid. De Zuidelijke
Rondweg krijgt in de openbaar ver-
voer-variant een minder gestrekt ver
loop. De weg zal daardoor minder uit
nodigen tot hoge rijsnelheden, hetgeen
de veiligheid zeer bevordert (veiliger
oversteekbaar, veiliger afslaan).
- Fietsverkeer. De barrièrewerking
van de Beyerincklaan is in de openbaar
vervoer variant iets gunstiger doordat
de oversteekpunten dichterbij elkaar
komen te liggen (circa 550m in plaats
van 700m).
- Openbaar vervoer. De openbaar
vervoer-variant scoort hier - uiteraard -
gunstiger omdat er minder haltes peri
feer ten opzichte van de woonbebou
wing liggen. Voorgesteld wordt in het
plan verder te werken op basis van de
openbaar vervoer-variant.
In het centrum heeft het verkeerscircu
latieplan bijna ongewijzigd de huidige
wegenstructuur aangegeven. Dat
houdt géén keuze in: die keuze zal op
een later tijdstip gedaan moeten wor
den.
Als enige aanpassing is in het plan een
verbeterde ontsluiting van het gebied
in de omgeving van het gemeentehuis
aangegeven.
Het plan gaat uit van een directe aan
sluiting van de radlijn op de belangrijke
bestemmingen Rotterdan en Den
Haag. Omdat de busbediening in deze
situatie flink aan belang zal inboeten is
de lijnvoering aangepast aan een niet-
verdiepte tunnel in de Staringlaan. Ter
hoogte van het derde station Coene-
coop wordt vooralsnog wel uitgegaan
van een bus fiets)tunnel. Dit hele
onderdeel van het plan in sterke mate
afhangen van het beleid van de NS en
Westnederland. Wordt de railverbete-
ring niet gerealiseerd dan wordt alsnog
het busscenario (met een verdiepte
tunnel Staringlaan) in het plan opgeno
men.
De verbeteringen voor het fietsverkeer
zijn vrijwel integraal uit het deelplan
fietsverkeer overgenomen. Alleen de
fietsvoorzieningen langs de Noord-
kade-Oranjelaan en Willem de Zwij-
gerlaan Oost bleken in verhouding tot
het nut dermate kostbaar dat deze uit
het planvoorstel genomen zijn.
De belangrijkste verandering in de
hoofdwegenstructuur voor de auto be
treft de toevoeging van de Zuidelijke
Rondweg.
Ten behoeve van het verkeersluw en
verkeersveilig maken van de Piasweg
was een verkeersstop voorgesteld in
het deelplan autoverkeer. Deze is
voorhands vervallen en vervangen
door versnelde uitvoering van een
(winkel)erf in de Dorpstraat en ver-
keersremmende maatregelen op de
Piasweg.
WADDINXVEEN - Ter gelegenheid
van het 15-jarig bestaan van super
markt Arie de Bruin aan de Zuidkade
wordt zaterdagmiddag 1 december van
twee tot drie uur in de sportzaal De
Duikelaar aan de Zuidplaslaan gevoet
bald.
Het zaalvoetbalteam Arie de Bruin
treedt dan aan tegen het zaalvoetbal
team van Veronica met onder andere
oud-Feijenoordspeler Lex Schoenma
ker, zanger Oscar Harris, oud-Ajacied
Willem Meutstege en Ruud Schaap van
het duo Saskia en Serge.
Het Arie de Bruin-team bestaat uit
Arie de Bruin, Frans Hilgeman, Hans
v.d. Berg, André Arbman, Arjo Smit,
Maurice v.d. Neut, Ton Lugthart en
Martin Schouten.
De toegang is gratis.
WADDINXVEEN - Met de stemmen
van de PvdA-fractie tegen heeft de ge
meenteraad ingestemd met de gemeen
telijke Verordening Kinderopvang, die
in Waddinxveen van toepassing wordt
verklaard op gesubsidieerde kinder
dagverblijven, buitenschoolse verblij
ven (met ingang van 1991) en gastou
derbureaus.
De beraadslagingen daarover in de vo
rige week woensdagavond gehouden
gemeenteraad vonden in een verhitte
sfeer plaats. De debatten waren soms
zo fel dat die ze door wethouder P.F.J.
van Schie (CDA) werden vergeleken
met het Engelse Lagerhuis.
De PvdA-fractie probeerde met een
amendement en in emotionele bewoor
dingen, die vooral werden gebezigd
door raadslid Ch.A.A. Wijnen, aan te
geven het volstrekt onaanvaardbaar te
vinden dat de nieuwe verordening zich
beperkt tot de gesubsidieerde instellin
gen.
Ook vonden de sociaal-democraten het
onjuist dat de nu aangenomen verorde
ning onvoldoende aansluit bij de mo
del-verordening van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten.
De collega-raadsleden lieten de PvdA
met hun opmerkingen alleen staan. Ze
ergerden zich tenslotte vooral aan de
verwijten dat zij onvoldoende oog zou
den hebben voor de kwaliteit van de
kinderopvang. De verordering is een
verplichting, omdat Waddinxveen ge
bruik maakt van rijksgeld.
baarheid van de omgeving gemeente
huis. Tegelijk introduceert deze weg
een sluiproute tussen Kerkweg-Oost en
Schielandweg/Kanaaldijk. De concen
tratie van het verkeer op één (korte)
noord-zuid route is gunstig voor het as
pect verkeershinder.
In plaats van een eindafweging te ma
ken wordt in het verkeerscirculatieplan
volstaan met een korte karakterisering
van de inpasbaarheid van de drie oplos
singen in de mogelijke centrumontwik-
kelingen.
- Variant ’’eenrichtingsverkeer” is
niet specifiek afgestemd op een cen-
trumontwikkeling. Het is vooral een
technische oplossing om betere fiets
voorzieningen te kunnen creëren en
het autoverkeer langer rijdend te hou
den.
- Variant ’’omlegging noord-zuid-rou-
te” biedt wat meer kansen voor de hui
dige centrumlokatie. Als een bepaald
alternatief uitgevoerd wordt geeft deze
variant zelf een zeer wezenlijke verrui
ming van de huidige centrumlocatie.
De variant verliest z’n betekenis bij
verplaatsing van het centrum naar het
Be Fair-terrein.
- Variant ’’huidige hoofdwegenstruc
tuur” geeft een moeizame oplossing bij
handhaving van de huidige centrumlo
catie (fietsroute door Passage, dubbel
functie van de krappe noord-zuid-rou-
te: centrumontsluiting én hoofdweg),
maar wordt juist interessant bij ver
plaatsing van het centrum. Langs de
Kanaaldijk is voldoende ruimte te
creëren voor én hoofdweg- én ontslui-
tingsfunctie. Tegelijk kan in deze situa
tie de ontsluitingsfunctie van de Ka
naalstraat en de J. van Stolberglaan-
Zuid belangrijk teruggebracht worden.
In het verkeerscirculatieplan ligt een
sterke nadruk op goede fietsvoorzie
ningen en goed openbaar vervoer. Het
plan gaat selectief in op de behoefte
aan voorzieningen voor het autover
keer. Een goede bereikbaarheid van
het werkgelegenheidsterrein Coene-
coop heeft in het plan geleid tot aanvul
lende infrastructuur; de Zuidelijke
Rondweg.
Daarentegen is de infrastructuur in de
bebouwde kom nadrukkelijk niet afge-
stemd op een trendmatige groei van het
autoverkeer. Zorg voor het milieu, de
behoefte aan een verkeersleefbare be
bouwde kom en de beperkte ruimte
hebben geleid tot een plan waarij in de
kom in principe géén capaciteitsverrui-
mende maatregelen zijn voorgesteld.
Dit voorstel heeft belangrijke conse
quenties:
- De druk op het wegennet en de par
keervoorzieningen zal de komende ja-
ren meer en meer toenemen;
- Wil de algehele bereikbaarheidssi-
tuatie (en de beleving daarin bij de bur
gers!) niet verslechteren dan zullen tij
dig reële alternatieven beschikbaar
(fietspad door - geamoveerd winkel
centrum);
- het knelpunt Kanaalstraat is verlegd
aaar de beide uiteinden: vanaf het
noorden komend vormt het verkeers
plein een ’’intensiteitsbegrenzer”,
vanaf het zuiden de voorgestelde lich
tenregeling op de aansluiting Schie-
landweg. Het middengedeelte wordt
op deze wijze ontzien zodat ter hoogte
van de Stationstraat de verkeersafwik
keling acceptabel blijft. De op dit
kruispunt aanwezige lichtenregeling
kan dan te zijner tijd elders benut wor
den;
- Een voorrangsbehandeling voor de
bus op de aansluiting Schielandweg
(busstrook mét VET AG) zorgt ervoor
dat dit doseerpunt géén overlast geeft
aan de bus.
In een subvariant wordt de Kanaal
straat nog iets meer ontzien door de
Stationsstraat-Oost ter plaatse niet aan
te sluiten. In de bereikbaarheid van de
Stationsstraat-Oost (gemeentehuis en
omgeving) wordt voorzien door vanaf
de Kerkweg-Oost een nieuwe ontslui-
tingsweg aan te leggen, min of meer op
het tracé van de ’’doorgetrokken Rijn
landstraat”. In deze oplossing heeft de
weg nadrukkelijk géén functie als ver
volg van de Rijnlandstraat. De weg
buigt af richting gemeentehuis, de
Rijnlandstraat sluit er indirect op aan.
Een definitieve beoordeling van de drie
oplossingen kan nu niet gegeven wor
den. Dat hangt te zeer samen met de
keuze van de uiteindelijke centrumlo
catie én met de nog te onderzoeken mi
lieukwaliteiten van de oplossingen.
Een voorlopige beoordeling laat het
volgende zien:
De variant eenrichtingverkeer gaat ef
ficient met de ruimte om waardoor én
een relatief goede afwikkeling van het
autoverkeer én goede fiets-voorzienin-
gen langs de noord-zuid routes moge
lijk zijn.
Nadeel is dat de buslijnen in noorde
lijke richting met een omweg worden
geconfronteerd, zodat daar extra be
diening van het oostelijk gebied tegen
over staat: haltering op dit punt leidt
tot onduidelijke lijnvoering.
De Stationsstraat wordt tussen Kanaal
straat en Rijnlandstraat aanmerkelijk
drukker. Door spreiding van het ver
keer op de noord-zuid-as over twee
routes neemt de verkeershinder ter
plaatse toe.
De tweede variant (omlegging noord-
zuid-route) is min of meer tegenpool:
voor auto en fiets scoort deze oplossing
lager. Voor de bus wordt het juist be
ter: de bus krijgt een rechtstreekse lijn
voering met alle ruimte: de Kanaal
straat wordt in deze variant slechts ge
bruikt door de bus en de fietser. De
Stationsstraat krijgt naast de bus alleen
het eigen verkeer te verwerken en
wordt dus belangrijk rustiger.
Daartegenover staat wel dat de Prins
Bernhardlaan iets drukker zal worden.
De hinder van het verkeer wordt in
deze ophoging verlegd van de Kanaal
straat naar de route Schielandweg-
(doorgetrokken) Rijnlandstraat. De
aangepaste huidige wegenstructuur
geeft voor de bus en de fiets een goede
oplossing. Voor het autoverkeer is het
een matige oplossing, vergelijkbaar
met de omleggingsvariant. Wel is de
duidelijkheid van de wegenstructuur
beter.
De subvariant waarbij vanaf de Kerk
weg-Oost en nieuwe ontsluitingsroute
wordt aangelegd, verbetert de bereik-
Variant, huidige situatie, aangepast
Verkeerstructuur centrum
moeten zijn. Anders gezegd: de verbe
teringen bij het openbaar vervoer kun
nen en mogen géén zaak van de lange
termijn zijn. Al snel moet er duidelijk
heid komen welke alternatieven de au
tomobilisten geboden kunnen worden.
Hetzelfde geldt voor de fietsvoorzie
ningen; deze moeten gebruiksklaar zijn
op het moment dat de automobilist
overweegt dat de woon-werkrit naar
bijvoorbeeld de Goudse Poort of Coe-
necoop wel érg stroef verloopt
- Goede bus- en fietsvoorzieningen en
een stroeve auto-afwikkeling (in de
spits) zal voor menig automobilist nog
geen reden zijn om een overstap in ver-
voergewoonte te overwegen. Steeds
meer ontstaat het inzicht dat deze
maatregelen ondersteund moeten wor
den door een goed draagvlak.
omweg bus,
ongeschikt v<
halte
knelpunt afwikkeling
autoverkeer.
A A A geen ruimte
v f'etsvoorziening
Die aanpak heeft drie doelgroepen:
1. De bewoners. Een mededeling in het
Weekblad voor Waddinxveen dat een
fietspad is gerealiseerd -met een foto- is
niet voldoende. Overwogen kan wor
den een campagne op te zetten, zodra
een wezenlijke stap is gezet in de verbe
tering van de voorzieningen
2. De bedrijven. Bedrijven hebben dik
wijls goede mogelijkheden om het al
leen reizen per auto in het woon-werk-
verkeer aan te pakken. Van rijkswege
wordt deze aanpak sterk gestimuleerd.
De gemeente kan richting bedrijven
stimulerend optreden en zélf ook na
gaan welke stimuylansen mogelijk zijn
ter verhoging van het fietsgebruik.
3. De gemeente. Op verschillende ter
reinen is de gemeente betrokken bij za
ken die een invloed hebben op de auto
mobiliteit. Ruimtelijke ordening is de
meest structurele ingang voor het reali
seren van een verkeersbeeld waarin
fiets, bus en trein een grote rol spelen.
Lokatiekeuze, routevoering, voorzie
ningenspreiding en verdichting rond
openbaar vervoerhaltes zijn hier de
kernbegrippen. Het parkeerbeleid is
één van de meest effectieve instrumen
ten in het kader van de beheersing van
Realisering van een tunnel waar fiets
en bus ter hoogte van Coenecoop het
spoor ongelijkvloers kunnen passeren
vraagt inpassing in gerealiseerde of ge
plande infrastructuur van het bedrijfs
terrein. Een gestrekte route voor de
bus komt in conflict met grondeigen
dommen (Volvo). Opschuiving van de
tunnel naar het zuiden geeft mogelijk
heden dit bedrijfsterrein intact te laten.
Ook kan bij deze oplossing een betere
stationslocatie ontstaan: het gebied di
rect rondom het station is nog betrek
kelijk vrij.
Projectering van arbeidsintensieve
werkgelegenheid is hier nog mogelijk
en van groot belang voor de levensvat
baarheid van het derde station. De
voorkeur gaat daarom uit naar een
zuidelijker gelegen tunneltracé.
WADDINXVEEN - Zodra bekend is waar het nieuwe winkelhart van
Waddinxveen komt (Passage-West of ”Be Fair) kan er gekozen worden
uit een handvol scenario’s die staan opgesomd in het pasverschenen ver-
U betaalt dan alleen de administratiekosten.
In het deelplan autoverkeer komen de
varianten die uitgaan van een doorge
trokken Rijnlandstraat als meest aan
trekkelijk naar voren. In de ene variant
is deze nieuwe route onderdeel van een
eenrichtingsverkeerssysteem (in het
vervolg aangeduid met ’’eenrichtings
verkeer”), in de andere variant ver
vangt deze route de Kanaalstraat (in
het vervolg aangeduid met ’’omlegging
NS-route”).
Beide oplossingen beogen verlichting
te geven aan de verkeersdruk in de om
geving Kanaalstraat, mede met het oog
op de bereikbaarheid van het (win
kelcentrum.
Bij een eventuele verplaatsing van dit
centrum naar het Be Fair-terrein zijn
deze varianten minder noodzakelijk of
voor de hand liggend; het verkeersge-
beuren zal voor een deel meeverschui
ven naar het zuiden.
De (verbeterde) Kanaaldijk en de
Sniepweg-Oost bieden daar goede ont-
sluitingsmogelijkheden. Mede in het
kader van deze centrumlocatieproble-
matiek is daarom gekozen voor het
mede beschouwen van en derde oplos
singsmogelijkheid: het handhaven van
de huidige hoofdwegenstructuur.
In deze oplossing, die uitgaat van hand
having van de huidige hoofdwegen
structuur, blijft de Kanaalstraat ge
handhaafd als enige noord-zuid-hoofd-
verbinding tussen spoor en Gouwe.
Aanpassingen die de huidige situatie
verbeteren zijn:
- Het openbaar profiel van de Kanaal
straat is verruimd zodat de weg voor
zien kan worden van fietsstroken
(grondverwerving van voortuinen);
- De oversteekbaarheid is verbeterd
door situering van een verkeersplein
’’nieuwe stijl” op de kruising Kerkweg
Oost-Passage-Kanaalstraat-J. van
Stolberglaan;
knelpunt afwikkeling
autoverkeer
VRI met
busstrook
VETAG
J; fietsknelpunt
.'br'-JiL'/'n!-
aankoop voortuinen
e t.b.v. profiel-
verruiming x.
ALTERNATIEF 7
va
knelpunt afwikkeling
autoverkeer.