Onduidelijkheid Arie de Bruin tegen Veronica winkelhart werkt door in plannen WEEK-AANBIEDING boonstoppel b.v. DE KAASHAKKER De Schaapskooi Raadsdebat over regels kinderopvang in Engelse sfeer I 1K L v Hij staat er gekeurd op 7) OèOtfe AAA Kom-inn in ISFl 7/ 1 1' 1,85 L..: Oud Belegen Beemsterkaas Kilo 11,95 Stolwijkse Boerengatenkaas Kilo Zuidelijke Rondweg Plan Doelgroepen Fietstunneltje Centrumgebied 10,95 Don.-Vrij.-Zat.-knaller Sesam Volkorenbrood 1,99 Roomboteramandelletter9,95 Stunt: Strooigoed 350 Gram 7 rr h 30 1,49 TOT ZIENS BIJ: I DAGELIJKS VERS BROOD- MELK EN MELKPRODUKTEN leplaan 85, tel. 01828-19140 Waddinxveen Uw Peugeot of Talbot is aan de beurt voor de jaarlijkse, door de overheid verplichte, APK keuring. Bel ons voor een afspraak, u weet zich dan verzekerd dat de keuring plaatsvindt met speciale Peugeot-Talbot testapparatuur. Als u het combineert met een grote onderhoudsbeurt doen wij de keuring zelfs gratis!* Beter op tijd gekeurd dan later bekeurd! Vers Gebrande Doppinda’s, 500 Gram1,99 4 Kaiserbroodjes (In de winkel gebakken) SS:-— J h\ i| <t- Pagina 13 Woensdag 28 november 1990 keerscirculatieplan Waddinxveen. CHARLES WIJNEN (PvdA) straat naar de Passage-Kerkweg Oost POLDER .V.-VARIANT geen ruimte fietsvoorziening. - Samenhangend daarmee is de oost- west fietsroute verlegd van de Stations- de automobiliteit. Bescheiden parkeer- normen en invoering betaald parkeren vragen hier de aandacht. UW PEUGEOT DEALER ORANJELAAN 21 WADDINXVEEN 01828-12344 O AUTO-VARIANT WADDINXVEEN - In de Schaaps kooi aan de Nesse wordt iedere zater dagavond vanaf half acht een kom-inn gehouden. Deze kom-inn wordt gehouden van wege het jeugdwerk van de Centrale Hervormde Gemeente Waddinxveen en is bedoeld voor 14-20-jarigen. De jongeren kunnen elkaar daar ont moeten met elkaar praten en spelletjes doen. Bij de ontwikkeling van de deelplan- nen autoverkeer, fietsverkeer en open baar vervoer van dit plan is al rekening gehouden met wensen vanuit andere vervoerwijzen. Over het algemeen slui ten de deelplannen dan ook goed bij el kaar aan. In een beperkt aantal gebie den vragen de voorstellen echter vanuit de verschillende vervoerwijzen om na dere afstemming. Allereerst betreft dit het centrumge bied. Zo bestaat er een aantal varian ten voor de auto-ontsluiting. Verder is het zo dat ook de huidige hoofdwegen structuur als mogelijke eindsituatie meebeschouwd moet worden. Te samen met de wensen vanuit het openbaar vervoer worden in het ver keerscirculatieplan voorkeuren aange geven. Dit zijn overigens geen eind voorstellen. Daarvoor zal er eerst dui delijkheid moeten komen over de toe komstige (winkel-)centrumontwikke- ling én zal vanuit het milieu een nadere beoordeling van de varianten moeten plaatsvinden. Daarnaast zijn er twee locaties in het zuidelijke deel van de gemeente waar de deelplannen onderling enige frictie geven. Dat betreft het tracé van de Zuidelijke Rondweg nabij de Beye- rincklaan en het fiets-/bustunneltje bij het voorgestelde NS-station Coene- coop. In het verkeerscirculatieplan is de Zuidelijke Rondweg aangegeven als mede de wijkweg die ’’Zuidplas 90” zal ontsluiten. De wegen zijn van verschil lend kaliber: de Zuidelijke Rondweg is een belangrijke locale hoofdweg waarop relatief snel gereden zal wor den. De wijkweg lagere orde: de weg ont sluit het omringende woongebied en moet goed oversteekbaar zin. De ont- werpsnelheid zal veel lager zijn. Over- gangen tussen deze wegcategorieën dienen duidelijk herkenbaar te zijn; het is bijvoorbeeld ongewenst dat een autobestuurder zonder het tijdig te be merken van een stedelijke hoofdweg een wijkweg oprijdt. De twee oplossingen kunnen op dit punt goed voldoen aan de eisen. Ver schil is er ook niet ten aanzien van de flexibiliteit van de wegenstructuur. Beide oplossingen bieden mogelijkhe den voor eventuele uitbouw van de rondwegenstructuur. Verschillen zijn er wel op de volgende punten: - Verkeersveiligheid. De Zuidelijke Rondweg krijgt in de openbaar ver- voer-variant een minder gestrekt ver loop. De weg zal daardoor minder uit nodigen tot hoge rijsnelheden, hetgeen de veiligheid zeer bevordert (veiliger oversteekbaar, veiliger afslaan). - Fietsverkeer. De barrièrewerking van de Beyerincklaan is in de openbaar vervoer variant iets gunstiger doordat de oversteekpunten dichterbij elkaar komen te liggen (circa 550m in plaats van 700m). - Openbaar vervoer. De openbaar vervoer-variant scoort hier - uiteraard - gunstiger omdat er minder haltes peri feer ten opzichte van de woonbebou wing liggen. Voorgesteld wordt in het plan verder te werken op basis van de openbaar vervoer-variant. In het centrum heeft het verkeerscircu latieplan bijna ongewijzigd de huidige wegenstructuur aangegeven. Dat houdt géén keuze in: die keuze zal op een later tijdstip gedaan moeten wor den. Als enige aanpassing is in het plan een verbeterde ontsluiting van het gebied in de omgeving van het gemeentehuis aangegeven. Het plan gaat uit van een directe aan sluiting van de radlijn op de belangrijke bestemmingen Rotterdan en Den Haag. Omdat de busbediening in deze situatie flink aan belang zal inboeten is de lijnvoering aangepast aan een niet- verdiepte tunnel in de Staringlaan. Ter hoogte van het derde station Coene- coop wordt vooralsnog wel uitgegaan van een bus fiets)tunnel. Dit hele onderdeel van het plan in sterke mate afhangen van het beleid van de NS en Westnederland. Wordt de railverbete- ring niet gerealiseerd dan wordt alsnog het busscenario (met een verdiepte tunnel Staringlaan) in het plan opgeno men. De verbeteringen voor het fietsverkeer zijn vrijwel integraal uit het deelplan fietsverkeer overgenomen. Alleen de fietsvoorzieningen langs de Noord- kade-Oranjelaan en Willem de Zwij- gerlaan Oost bleken in verhouding tot het nut dermate kostbaar dat deze uit het planvoorstel genomen zijn. De belangrijkste verandering in de hoofdwegenstructuur voor de auto be treft de toevoeging van de Zuidelijke Rondweg. Ten behoeve van het verkeersluw en verkeersveilig maken van de Piasweg was een verkeersstop voorgesteld in het deelplan autoverkeer. Deze is voorhands vervallen en vervangen door versnelde uitvoering van een (winkel)erf in de Dorpstraat en ver- keersremmende maatregelen op de Piasweg. WADDINXVEEN - Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van super markt Arie de Bruin aan de Zuidkade wordt zaterdagmiddag 1 december van twee tot drie uur in de sportzaal De Duikelaar aan de Zuidplaslaan gevoet bald. Het zaalvoetbalteam Arie de Bruin treedt dan aan tegen het zaalvoetbal team van Veronica met onder andere oud-Feijenoordspeler Lex Schoenma ker, zanger Oscar Harris, oud-Ajacied Willem Meutstege en Ruud Schaap van het duo Saskia en Serge. Het Arie de Bruin-team bestaat uit Arie de Bruin, Frans Hilgeman, Hans v.d. Berg, André Arbman, Arjo Smit, Maurice v.d. Neut, Ton Lugthart en Martin Schouten. De toegang is gratis. WADDINXVEEN - Met de stemmen van de PvdA-fractie tegen heeft de ge meenteraad ingestemd met de gemeen telijke Verordening Kinderopvang, die in Waddinxveen van toepassing wordt verklaard op gesubsidieerde kinder dagverblijven, buitenschoolse verblij ven (met ingang van 1991) en gastou derbureaus. De beraadslagingen daarover in de vo rige week woensdagavond gehouden gemeenteraad vonden in een verhitte sfeer plaats. De debatten waren soms zo fel dat die ze door wethouder P.F.J. van Schie (CDA) werden vergeleken met het Engelse Lagerhuis. De PvdA-fractie probeerde met een amendement en in emotionele bewoor dingen, die vooral werden gebezigd door raadslid Ch.A.A. Wijnen, aan te geven het volstrekt onaanvaardbaar te vinden dat de nieuwe verordening zich beperkt tot de gesubsidieerde instellin gen. Ook vonden de sociaal-democraten het onjuist dat de nu aangenomen verorde ning onvoldoende aansluit bij de mo del-verordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De collega-raadsleden lieten de PvdA met hun opmerkingen alleen staan. Ze ergerden zich tenslotte vooral aan de verwijten dat zij onvoldoende oog zou den hebben voor de kwaliteit van de kinderopvang. De verordering is een verplichting, omdat Waddinxveen ge bruik maakt van rijksgeld. baarheid van de omgeving gemeente huis. Tegelijk introduceert deze weg een sluiproute tussen Kerkweg-Oost en Schielandweg/Kanaaldijk. De concen tratie van het verkeer op één (korte) noord-zuid route is gunstig voor het as pect verkeershinder. In plaats van een eindafweging te ma ken wordt in het verkeerscirculatieplan volstaan met een korte karakterisering van de inpasbaarheid van de drie oplos singen in de mogelijke centrumontwik- kelingen. - Variant ’’eenrichtingsverkeer” is niet specifiek afgestemd op een cen- trumontwikkeling. Het is vooral een technische oplossing om betere fiets voorzieningen te kunnen creëren en het autoverkeer langer rijdend te hou den. - Variant ’’omlegging noord-zuid-rou- te” biedt wat meer kansen voor de hui dige centrumlokatie. Als een bepaald alternatief uitgevoerd wordt geeft deze variant zelf een zeer wezenlijke verrui ming van de huidige centrumlocatie. De variant verliest z’n betekenis bij verplaatsing van het centrum naar het Be Fair-terrein. - Variant ’’huidige hoofdwegenstruc tuur” geeft een moeizame oplossing bij handhaving van de huidige centrumlo catie (fietsroute door Passage, dubbel functie van de krappe noord-zuid-rou- te: centrumontsluiting én hoofdweg), maar wordt juist interessant bij ver plaatsing van het centrum. Langs de Kanaaldijk is voldoende ruimte te creëren voor én hoofdweg- én ontslui- tingsfunctie. Tegelijk kan in deze situa tie de ontsluitingsfunctie van de Ka naalstraat en de J. van Stolberglaan- Zuid belangrijk teruggebracht worden. In het verkeerscirculatieplan ligt een sterke nadruk op goede fietsvoorzie ningen en goed openbaar vervoer. Het plan gaat selectief in op de behoefte aan voorzieningen voor het autover keer. Een goede bereikbaarheid van het werkgelegenheidsterrein Coene- coop heeft in het plan geleid tot aanvul lende infrastructuur; de Zuidelijke Rondweg. Daarentegen is de infrastructuur in de bebouwde kom nadrukkelijk niet afge- stemd op een trendmatige groei van het autoverkeer. Zorg voor het milieu, de behoefte aan een verkeersleefbare be bouwde kom en de beperkte ruimte hebben geleid tot een plan waarij in de kom in principe géén capaciteitsverrui- mende maatregelen zijn voorgesteld. Dit voorstel heeft belangrijke conse quenties: - De druk op het wegennet en de par keervoorzieningen zal de komende ja- ren meer en meer toenemen; - Wil de algehele bereikbaarheidssi- tuatie (en de beleving daarin bij de bur gers!) niet verslechteren dan zullen tij dig reële alternatieven beschikbaar (fietspad door - geamoveerd winkel centrum); - het knelpunt Kanaalstraat is verlegd aaar de beide uiteinden: vanaf het noorden komend vormt het verkeers plein een ’’intensiteitsbegrenzer”, vanaf het zuiden de voorgestelde lich tenregeling op de aansluiting Schie- landweg. Het middengedeelte wordt op deze wijze ontzien zodat ter hoogte van de Stationstraat de verkeersafwik keling acceptabel blijft. De op dit kruispunt aanwezige lichtenregeling kan dan te zijner tijd elders benut wor den; - Een voorrangsbehandeling voor de bus op de aansluiting Schielandweg (busstrook mét VET AG) zorgt ervoor dat dit doseerpunt géén overlast geeft aan de bus. In een subvariant wordt de Kanaal straat nog iets meer ontzien door de Stationsstraat-Oost ter plaatse niet aan te sluiten. In de bereikbaarheid van de Stationsstraat-Oost (gemeentehuis en omgeving) wordt voorzien door vanaf de Kerkweg-Oost een nieuwe ontslui- tingsweg aan te leggen, min of meer op het tracé van de ’’doorgetrokken Rijn landstraat”. In deze oplossing heeft de weg nadrukkelijk géén functie als ver volg van de Rijnlandstraat. De weg buigt af richting gemeentehuis, de Rijnlandstraat sluit er indirect op aan. Een definitieve beoordeling van de drie oplossingen kan nu niet gegeven wor den. Dat hangt te zeer samen met de keuze van de uiteindelijke centrumlo catie én met de nog te onderzoeken mi lieukwaliteiten van de oplossingen. Een voorlopige beoordeling laat het volgende zien: De variant eenrichtingverkeer gaat ef ficient met de ruimte om waardoor én een relatief goede afwikkeling van het autoverkeer én goede fiets-voorzienin- gen langs de noord-zuid routes moge lijk zijn. Nadeel is dat de buslijnen in noorde lijke richting met een omweg worden geconfronteerd, zodat daar extra be diening van het oostelijk gebied tegen over staat: haltering op dit punt leidt tot onduidelijke lijnvoering. De Stationsstraat wordt tussen Kanaal straat en Rijnlandstraat aanmerkelijk drukker. Door spreiding van het ver keer op de noord-zuid-as over twee routes neemt de verkeershinder ter plaatse toe. De tweede variant (omlegging noord- zuid-route) is min of meer tegenpool: voor auto en fiets scoort deze oplossing lager. Voor de bus wordt het juist be ter: de bus krijgt een rechtstreekse lijn voering met alle ruimte: de Kanaal straat wordt in deze variant slechts ge bruikt door de bus en de fietser. De Stationsstraat krijgt naast de bus alleen het eigen verkeer te verwerken en wordt dus belangrijk rustiger. Daartegenover staat wel dat de Prins Bernhardlaan iets drukker zal worden. De hinder van het verkeer wordt in deze ophoging verlegd van de Kanaal straat naar de route Schielandweg- (doorgetrokken) Rijnlandstraat. De aangepaste huidige wegenstructuur geeft voor de bus en de fiets een goede oplossing. Voor het autoverkeer is het een matige oplossing, vergelijkbaar met de omleggingsvariant. Wel is de duidelijkheid van de wegenstructuur beter. De subvariant waarbij vanaf de Kerk weg-Oost en nieuwe ontsluitingsroute wordt aangelegd, verbetert de bereik- Variant, huidige situatie, aangepast Verkeerstructuur centrum moeten zijn. Anders gezegd: de verbe teringen bij het openbaar vervoer kun nen en mogen géén zaak van de lange termijn zijn. Al snel moet er duidelijk heid komen welke alternatieven de au tomobilisten geboden kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de fietsvoorzie ningen; deze moeten gebruiksklaar zijn op het moment dat de automobilist overweegt dat de woon-werkrit naar bijvoorbeeld de Goudse Poort of Coe- necoop wel érg stroef verloopt - Goede bus- en fietsvoorzieningen en een stroeve auto-afwikkeling (in de spits) zal voor menig automobilist nog geen reden zijn om een overstap in ver- voergewoonte te overwegen. Steeds meer ontstaat het inzicht dat deze maatregelen ondersteund moeten wor den door een goed draagvlak. omweg bus, ongeschikt v< halte knelpunt afwikkeling autoverkeer. A A A geen ruimte v f'etsvoorziening Die aanpak heeft drie doelgroepen: 1. De bewoners. Een mededeling in het Weekblad voor Waddinxveen dat een fietspad is gerealiseerd -met een foto- is niet voldoende. Overwogen kan wor den een campagne op te zetten, zodra een wezenlijke stap is gezet in de verbe tering van de voorzieningen 2. De bedrijven. Bedrijven hebben dik wijls goede mogelijkheden om het al leen reizen per auto in het woon-werk- verkeer aan te pakken. Van rijkswege wordt deze aanpak sterk gestimuleerd. De gemeente kan richting bedrijven stimulerend optreden en zélf ook na gaan welke stimuylansen mogelijk zijn ter verhoging van het fietsgebruik. 3. De gemeente. Op verschillende ter reinen is de gemeente betrokken bij za ken die een invloed hebben op de auto mobiliteit. Ruimtelijke ordening is de meest structurele ingang voor het reali seren van een verkeersbeeld waarin fiets, bus en trein een grote rol spelen. Lokatiekeuze, routevoering, voorzie ningenspreiding en verdichting rond openbaar vervoerhaltes zijn hier de kernbegrippen. Het parkeerbeleid is één van de meest effectieve instrumen ten in het kader van de beheersing van Realisering van een tunnel waar fiets en bus ter hoogte van Coenecoop het spoor ongelijkvloers kunnen passeren vraagt inpassing in gerealiseerde of ge plande infrastructuur van het bedrijfs terrein. Een gestrekte route voor de bus komt in conflict met grondeigen dommen (Volvo). Opschuiving van de tunnel naar het zuiden geeft mogelijk heden dit bedrijfsterrein intact te laten. Ook kan bij deze oplossing een betere stationslocatie ontstaan: het gebied di rect rondom het station is nog betrek kelijk vrij. Projectering van arbeidsintensieve werkgelegenheid is hier nog mogelijk en van groot belang voor de levensvat baarheid van het derde station. De voorkeur gaat daarom uit naar een zuidelijker gelegen tunneltracé. WADDINXVEEN - Zodra bekend is waar het nieuwe winkelhart van Waddinxveen komt (Passage-West of ”Be Fair) kan er gekozen worden uit een handvol scenario’s die staan opgesomd in het pasverschenen ver- U betaalt dan alleen de administratiekosten. In het deelplan autoverkeer komen de varianten die uitgaan van een doorge trokken Rijnlandstraat als meest aan trekkelijk naar voren. In de ene variant is deze nieuwe route onderdeel van een eenrichtingsverkeerssysteem (in het vervolg aangeduid met ’’eenrichtings verkeer”), in de andere variant ver vangt deze route de Kanaalstraat (in het vervolg aangeduid met ’’omlegging NS-route”). Beide oplossingen beogen verlichting te geven aan de verkeersdruk in de om geving Kanaalstraat, mede met het oog op de bereikbaarheid van het (win kelcentrum. Bij een eventuele verplaatsing van dit centrum naar het Be Fair-terrein zijn deze varianten minder noodzakelijk of voor de hand liggend; het verkeersge- beuren zal voor een deel meeverschui ven naar het zuiden. De (verbeterde) Kanaaldijk en de Sniepweg-Oost bieden daar goede ont- sluitingsmogelijkheden. Mede in het kader van deze centrumlocatieproble- matiek is daarom gekozen voor het mede beschouwen van en derde oplos singsmogelijkheid: het handhaven van de huidige hoofdwegenstructuur. In deze oplossing, die uitgaat van hand having van de huidige hoofdwegen structuur, blijft de Kanaalstraat ge handhaafd als enige noord-zuid-hoofd- verbinding tussen spoor en Gouwe. Aanpassingen die de huidige situatie verbeteren zijn: - Het openbaar profiel van de Kanaal straat is verruimd zodat de weg voor zien kan worden van fietsstroken (grondverwerving van voortuinen); - De oversteekbaarheid is verbeterd door situering van een verkeersplein ’’nieuwe stijl” op de kruising Kerkweg Oost-Passage-Kanaalstraat-J. van Stolberglaan; knelpunt afwikkeling autoverkeer VRI met busstrook VETAG J; fietsknelpunt .'br'-JiL'/'n!- aankoop voortuinen e t.b.v. profiel- verruiming x. ALTERNATIEF 7 va knelpunt afwikkeling autoverkeer.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 13