Sloop van twintig bejaarden woningen
Goudappel Co ff eng BV bekijkt het verkeerstechnisch
1
F
ÏG
I
Kosten
Be Fair
Naar ’t noorden
Conclusie
Voorgeschiedenis
Plannen
Beperkingen
Voor- en nadelen
Be Fair
C.P. Broer
Pagina 3J,
Passage-West is voor B. en W. een gepasseerd station.
I
WADDINXVEEN - De keus gaat toch weer tussen Passage-
Noord en het Be Fair-complex voor de bouw van een nieuw
winkelhart in Waddinxveen. Die keus moet voor de komende
zomer zijn gemaakt aan de hand van een nadere studie. De
I
T
I
I
I
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 19 december 1990
Passage-Noord
weer in beeld
Be Fair-lokatie
Betere papieren
4
I
Gelet op de in het beleidsprogramma
1990-1994 uitgesproken voorkeur voor
een uitbreiding van de huidige Passage
in westelijke of noordelijke richting,
hebben B. en W. de raad ook nadere
gegevens verschaft over met name de
economische uitvoerbaarheid van de
vijf plannen voor een nieuw winkel
hart.
Door MAB en de gemeente zijn bere
keningen uitgevoerd naar de economi
sche uitvoerbaarheid van plan A (Pas
sage-West).
Uitgaande van:
de verwerving van de benodigde
gronden met opstallen van firma C.P.
Broer, en de aankoop van verenigings
gebouw Het Trefpunt en de Kruiskerk,
alsmede de bouw van vervangende ac
commodaties voor Het Trefpunt en de
Gereformeerde Kerk;
het treffen van een aantal infrastruc
turele voorzieningen ten laste van de
gemeente rondom het nieuwe winkel-
Bij plan E (Be Fair) wordt een open
plek, centraal in de bebouwde kom van
Waddinxveen, ingevuld. De mogelijk
heden voor goede ruimtelijke invulling
zijn zeer gunstig. Noodzakelijk is het
vervaardigen van 3 bestemmingsplan
nen of wijzigingen daarvan, namelijk
voor het Be Fair complex, voor het ver
vangende sportcomplex en in verband
met de ontmanteling van de Passage.
Voor een groot deel van het fietsende
winkelbezoek is deze relatief onveilige
weg de logische aanvoerroute. De mo
gelijkheden tot realisering van nieuwe
parkeervoorzieningen ten behoeve van
de uitbreiding in het centrum zijn en
blijven beperkt.
Voor de fietser zal de Be Fair-lokatie
met name in de toekomst - als de zuide
lijke woningbouwplannen dorgaan en
gereedgekomen zijn - mooi centraal
liggen. Het fietsroute-netwerk geeft
ook een goede bereikbaarheid van dit
punt.
WADDINXVEEN - Het bureau Goudappel Coffeng BV uit Deventer
vindt dat het Be Fair-voetbalcomplex aan de Sniepweg/Kanaaldijk vanuit
verkeerskundig oogpunt gezien ’’betere papieren heeft” dan het uitbou
wen van de Passage tot een hoofdwinkelcentrum.
Op grond van verricht onderzoek en
nadere studie is de planontwikkeling in
een andere richting gezocht, namelijk
aan de noordzijde van de Passage.
Deze Passage-Noord variant (plan D)
gaat uit van uitbreiding van het winkel
centrum Passage met circa 7.000 m2 in
totaal op gronden, gelegen tussen de
Naar aanleiding van het voorgaande
trekken B. en W. de conclusie dat er
voldoende gr
(Passage-Noo.
te bestuderer
voor de forens overigens best aantrek
kelijk. Er kunnen op weg naar huis nog
gemakkelijk even wat boodschappen
worden gedaan”, vindt het Deventerse
bureau.
De Passage is nu redelijk bereikbaar
per auto. Omdat er echter weinig reële
mogelijkheden zijn om ter plaatse de
wegcapaciteit te vergroten zal de be
reikbaarheid per auto in de toekomst
waarschijnlijk geleidelijk verslechte
ren. Het functioneren van het winkel
centrum behoeft hier overigens niet
van te lijden; daarvoor is de verkeersaf
wikkeling een te onbelangrijk facet bij
het keuzegedrag van de consument.
De auto-aantrekkende werking van de
Passage verstoort daarentegen de ver
keersafwikkeling op de Kanaalstraat/
Juliana van Stolberglaan. Het autover
keer naar het centrum wikkelt zich
deels af op niet-verkeerswegen, met als
gevolg: overlast in woonomgeving en
overlast voor fietsers.
De Kanaalstraat/Juliana van Stolberg
laan is in feite een barrière tussen
oostelijke woongebieden en centrum.
Verkeerstechnische maatregelen om
deze barrièrewerking te verzachten
zijn in de nauwe ruimte minder goed
mogelijk.
gebied (excl. een post wegens verkeers-
Deze overeenkomst regelt de wijze van
samenwerken tussen de drie genoemde
partijen, gericht op het vervaardigen
van een plan voor de uitbreiding van de
Passage in westelijke richting. Op
grond van het bepaalde in de samen
werkingsovereenkomst werden door
het college ingesteld een Stuurgroep
Centrum, een Werkgroep Centrum en
een Begeleidingscommissie Winkels.
Omdat het verkeer en in het bijzonder
de afwikkeling van het auto- en fiets-
verkeer in relatie tot de lokatiekeuze
voor het hoofdwinkelcentrum zo’n be
langrijke plaats inneemt hebben B. en
W. - mede gelet op het terzake ver
melde in het onlangs verschenen Ver
keerscirculatieplan - extra aandacht
aan dit aspect besteed. Zij hebben bu
reau Goudappel en Coffeng een afzon
derlijke notitie gevraagd over de cen-
trumkeuze. Het bureau stelt daarin dat
de Be Fair-lokatie qua verkeersafwik
keling ’’betere papieren heeft dan de
huidige lokatie”. Het bureau Goudap
pel en Coffeng meldt echter terecht dat
het verkeer maar een deelaspect van de
problematiek behandelt.
Uit de uitgevoerde berekeningen ten
aanzien van plan D (Passage-Noord)
blijkt dat uitgaande van de verwerving
van de benodigde 20 bejaardenwonin-
gen en rekening houdend met een aan
tal ten laste van de gemeente komende
infrastructurele werken (excl. post ver-
keersvoorzieningen) het totale tekort
op dit plan voorshands ca. 3.330.000,-
bedraagt.
Dit is een aanzienlijk lager tekort dan
bij de plannen A en B. Van dit tekort
circa 30% ten laste van de gemeente.
Voor de huurprijzen van de winkels is
235,- tot 260,- per m2 aangehouden
(prijsbasis 1988; naar prijsbasis juli
1990 liggen de huurprijzen op het ni
veau van resp. 250,- en 275,- per
m2).
Of di,t bedrag daarvoor geheel toerei-
kend zal zijn, kan - op basis van de,
thans voorliggende gegevens - niet wor
den beoordeeld. Daarvoor is nadere
studie nodig. In deze nadere studie zal
tevens worden betrokken de bereke
ning van het meer definitieve tekort
van plan D en de wijze waarop dit ge
dekt zou kunnen worden.
B. en W. merken op dat zij bij plan E
(Be Fair) nog geen rekening gehouden
hebben met het opbrengend vermogen
van in de Paslage beschikbaar ko
mende gronden bij amovering van de
winkels aan de noordzijde, dat bij de
berekening is uitgegaan van het maxi
male aantal van 17.000 m2 b.v.o. aan
winkels en dat de vermelde laagste hu
ren bij beide plannen op supermarkts
betrekking hebben.
len met dq
De berekeningen ten aanzien van plan
E (Be Fair) laten zien dat, rekening
houdend met huurprijzen van 250,-
tot 340,- per m2 winkel (prijsbasis juli
1990) en de kosten van verplaatsing van
het Be Fair complex (incl. De Gouwe
Smash) voor een nieuwe lokatie (excl.
een post voor verkeersvoorzieningen)
een bedrag resteert om in redelijke
mate knelpunten in de Passage op te
lossen.
Door de gemeenteraad werden op 23
december 1987 - op basis van daartoe
uitgebrachte rapporten van het Cen
traal Instituut voor Midden- en Klein
bedrijf en Kolpron Adviseurs - en in
overeenstemming met het door B. en
W. gedane voorstel onder meer de na
volgende besluiten genomen ten aan
zien van het in Waddinxveen te voeren
centrumbeleid:
Het bestaande winkelareaal dient
met 5.000 m2 te worden uitgebreid,
teneinde een volwaardig hoofdwinkel
centrum in Waddinxveen tot stand te
brengen. Thans is in de gehele ge
meente 23.800 m2 aanwezig, zodat na
uitbreiding 28.800 m2 aanwezig zou
zijn;
Ten aanzien van de locatie waar deze
centrumuitbreiding zou moeten wor
den gerealiseerd werd gekozen voor de
westzijde van het winkelcentrum de
Passage.
Door het college is de uitvoering van
dit raadsbesluit ter hand genomen.
Daartoe zijn contacten gelegd met
MAB Projectontwikkeling BV te ’s-
Gravenhage en de mogelijke belegger,
het Bedrijfspensioenfonds voor de Me
taalindustrie te Amsterdam waarvoor
het GAK optreedt.
Deze contacten hebben geresulteerd in
het ondertekenen van een samenwer
kingsovereenkomst op 21 juni 1988 tus
sen Waddinxveen, MAB Projectont
wikkeling en het Bedrijfspensioen
fonds, welke op 22 juni 1988 door de
raad werd geaccordeerd.
de pogingen om in Waddinxveen een
echt winkelhart te krijgen.
Naar aanleiding van door leden van de
Waddinxveense gemeenteraad daar
over gestelde vragen en gemaakte op
merkingen, bij gelegenheid van de be
handeling van de begroting 1991 is door
het college van B. en W. toegezegd de
raad in elk geval nog dit j aar informatie
te verschaffen omtrent de stand van za
ken en de bij het college levende inzich
ten over de realisering van het cen
trumbeleid op basis waarvan door de
raad uitspraken gedaan kunnen wor
den tegen de achtergrond van hetgeen
in het beleidsprogramma 1990-1994
over het centrumbeleid is opgenomen.
In dat beleidsprogramma van CDA,
PvdA en PCW staat dat het beleid er op
is gericht het winkelcentrum Passage in
westelijke en/of noordelijke richting
uit te breiden. Wanneer dit niet gereali
seerd kan worden, zal een alternatief
kunnen worden ontwikkeld voor een
geheel nieuw hoofdcentrum (bijvoor
beeld het Be Fair terrein)
Een integrale studie, met inbreng van
alle betrokkenen, zal daaraan ten
grondslag moeten liggen. Voor het hui
dige winkelgebied Passage zal dan een
duidelijke nieuwe bestemming moeten
worden gevonden, welke financieel uit
voerbaar is. Door middel van deze
brief voldoen wij thans aan voormelde
toezegging. Mede vanwege het tijds
verloop en t.b.v. de overzichtelijkheid
brengen wij onderstaand eerst de voor
geschiedenis in herinnering.
Voor een goed begrip is het van belang
te weten dat het gaat om 5 plannen voor
een nieuw winkelhart:
Plan A: Uitbreiding Passage aan west
zijde; het parkeren grotendeels onder
gebracht in een kelder;
Plan B: Uitbreiding westzijde Passage,
verschil met plan A: parkeren op een
parkeerdek (dak winkels);
Plan C: Als plan A; verschil: parkeren
buiten plangebied;
Plan D: Uitbreiding van Passage aan
noordzijde; parkeren deels boven- en
deels ondergronds.
Plan E: Nieuw winkelcentrum op Be
Fair-terrein.
Conform de raadsuitspraak is de plan-
voorbereiding in eerste instantie volle
dig gericht op het realiseren van een
winkeluitbreiding aan de westzijde van
de Passage met circa 5.000 m2.
Om deze uitbreiding op verantwoorde
wijze - dat wil zeggen goed aansluitend
bij de huidige Passage, ruimtelijk goed
ingepast en attractief voor de consu
ment - te kunnen realiseren, is mini
maal de verwerving nodig gebleken van
de volgende eigendommen: de spijsfa-
briek van C.P. Broer, de Gerefor
meerde Kerk en het Verenigingsge-
Aankoop van gronden en bebouwde
terreinen rondom het Passage-gebied
op vrij grote schaal tegen hoge kosten is
daarvoor noodzakelijk.
Van nadere bestudering van de econo
mische uitvoerbaarheid van dit plan is
daarom afgezien.
Gelet op de resultaten van de uitge
voerde berekeningen achten B. en W.
de tekorten bij de plannen A en B der
mate hoog dat zij deze plannen niet
economisch uitvoerbaar achten.
Plan C achten zij niet uitvoerbaar om
de hierboven genoemde redenen. Er
resteren dan de plannen D en E.
Bij plan D (Passage-Noord) is verwer
ving van 20 bejaardenwoningen met
daartussen een liggend groen noodza
kelijk. In het nieuwe winkelcentrum
kan een aantal vervangende bejaarden
woningen worden teruggebouwd.
voorzieningen);
huurprijzen voor de winkels van
235,- tot 260,- per m2 (prijsbasis me
dio 1988;naarprijsbasisjuli 1990 liggen
de huurprijzen op resp. 250,- en
275,- per m2).
blijkt dat het totale nadelige saldo
10.255.000,- bedraagt.
Bij de uitgevoerde berekeningen van
MAB en de gemeente voor plan B
(Passage-West en parkeren op het dak)
is uitgegaan van dezelfde uitgangspun
ten als hiervoor vermeld ten aanzien
van plan A.
Het belangrijkste kostenverschil tussen
beide plannen wordt veroorzaakt door
dat in plan B geen parkeerkelder wordt
aangelegd doch een parkeerdek op de
winkels.
Het totale tekort wordt voor dit plan
becijferd op 8.500.000,-.
De realisering van voldoende parkeer
voorzieningen buiten het directe plan
gebied, doch in de onmiddellijke om
geving van het centrum, is in plan C
(Passage-West met elders parkeren)
niet mogelijk gebleken.
Letterlijk concludeert het bureau, dat
voor Waddinxveen het verkeerscircu
latieplan opstelde: ’’Vanuit verkeers
kundig oogpunt heeft de nieuwe loka
tie duidelijk betere papieren dan de
huidige lokatie. Het verschil is vooral
daarop terug te voeren dat bij de
nieuwe lokatie de verkeersomgeving
beter ’’maakbaar” is terwijl de huidige
lokatie, die niet ’’gemaakt” is in een
auto-tijdperk, een goede verkeersom
geving mist”.
Voor de overige bejaardenwoningen
dient elders, bij voorkeur in het cen
trumgebied een vervangende bouwlo-
katie te worden gevonden. Het moge
Goudappel Coffeng BV stelt dat de
huidige lokatie van het (winkelcen
trum behalve positieve kanten ook zijn
beperkingen heeft. Recente studies
naar uitbouw van de Passage zijn op
lastige problemen gestuit.
Vanuit verkeerskundig oogpunt be
schouwd heeft het huidige centrum te
vens diverse problemen. Op zichzelf
niet verwonderlijk, de gemeente die
rond het centrum geen problemen
heeft is eerder uitzondering dan regel.
Toch heeft de combinatie van onder
meer ruimtelijke en verkeerskundige
problemen de gedachte doen ontstaan
naar een nieuwe centrumlokatie te zoe
ken. Het terrein van Be Fair is vervol
gens als alternatief in beeld gekomen.
Het huidige centrum ”de Passage” ligt
in de smalle strook tussen spoor en Ka
naalstraat. Het is ontwikkeld langs de
oude oost-west-as die de bebouwing
langs het kanaal verbindt met de Dorp-
straat-bebouwing.
Die oude structuur is met de aanleg van
dat vrij nieuwe centrum overigens on
herkenbaar geworden; de oost-west
verbindingen zijn ’’omgeleid” naar on
der andere de Stationsstraat.
De ligging tussen twee verkeersassen
geeft enerzijds beperkingen; het ge
bied is smal, maar geeft anderzijds een
goede bereikbaarheid; het ligt logisch,
opvallend en dus goed vindbaar.
Het centrum ligt voldoende centraal
ten opzichte van de huidige bebou
wing. Belangrijk omdat daarmee de
fietsbaarheid ook erg goed is.
De alternatieve lokatie, het Be Fair
complex, ligt iets zuidelijker in het
groene gebied tussen dezelfde twee
noord-zuid-lijnen, het spoor en de Ka
naaldijk. De strook tussen beide lijnen
is hier nog smaller, daartegenover staat
dat in noor-dzuid richting deze lokatie
veel meer ruimtelijke mogelijkheden
biedt.
Gezien de zuidelijke richting waarin de
(woon)bebouwing van de gemeente
zich ontwikkelt zal deze lokatie na
enige tijd nog meer centraal in de
woonbebouwing komen te liggen.
Goudappel Coffeng BV heeft voor de
gemeente Waddinxveen de verkeers
kundige voor- en nadelen van beide
winkellokaties onder de loep genomen.
Wat de huidige Passage betreft wordt
gesteld dat er sprake is van een goede
ligging ten opzichte van het fietsroute-
verkeer. Het ligt op een knooppunt van
bestaande en geplande fietsroutes, en
het ligt centraal in de plaats.
In de directe omgeving liggen veel
woongebieden van waaruit het cen
trum lopend bereikbaar is. Voorts ligt
het centrum goed herkenbaar aan de
belangrijke noord-zuid route; de Ka
naalstraat/Juliana van Stolberglaan.
Voor het NS-station is de Passage niet
aantrekkelijk omdat het winkelcen
trum in de directe omgeving ligt. Win
kelbezoek per trein zal er nauwelijks
zijn, terwijl woningen of kantoren op
deze plek veel NS-klanten kunnen op
leveren.
”Een enkele winkel bij het station is
om de plannen D
n E (Be Fair) verder
’Wij denken daarbij
met name aan net aspect economische
haalbaarheid in het bijzonder het con
creter in beeld brengen van de kosten
van verplaatsing van winkels”, aldus B.
enW.
Op grond van het voorgaande stellen
zij de raad voor er mee in te stemmen,
dat de plannen A, B en C (variaties op
Passage-West) buiten verdere be
schouwing blijven en dat de nadere stu
die ten behoeve van de ontwikkeling
van het nieuwe hoofdwinkelcentrum
wordt beperkt tot de plannen D (Pas
sage-Noord) en E (Be Fair).
Tevens stellen B. en W. de raad voof
ten behoeve van de te verrichten na
dere studie, alsmede in verband met da
reeds gemaakte advieskosten (o.a.*
Kolpron) een krediet te voteren van f,
150.000,- en dit ten laste te brengen van
het grondbedrijfcomplex Centrum-l
plan/Passage.
I
I
I
I
Passage en Huize Souburgh, waarvan
1.100 m2 op het huidige parkeerterrein
tussen C.P. Broer en de Kruiskerk.
Kenmerkende elementen in dit plan
zijn verenigingsgebouw Het Trefpunt
en de Kruiskerk blijven gehandhaafd,
op het parkeerterrein naast de Kruis
kerk komen winkels, de spijsfabriek
van C.P. Broer blijft onaangetast en er
komen winkels rondom een nieuw cen
traal plein in de Passage, ter hoogte on
geveer van het huidige plein.
Het parkeren geschiedt deels op maai-
veldniveau en deels ’’ondergescho
ven”. Winkeltechnisch en ruimtelijk
gezien is sprake van een aantrekkelijk
plan. Een bezwaar van dit plan is even
wel dat voor het creëren van voldoende
ruimte voor winkels en parkeren, 20
bejaardenwoningen (de helft van de ter
plaatse aanwezige woningen) moeten
worden gesloopt.
Het college van B. en W. in toenmalige
samenstelling (dus met de PvdA)
achtte het plan D een goed alternatief
voor de plannen A, B en C, maar gaf de
Stuurgroep Centrum het verzoek mee
om tegelijkertijd te zoeken naar loka-
tie(s) voor vervangende bouw van be
jaardenwoningen.
Gelet op de grote behoefte aan bejaar
denwoningen in met name het centrum
van de gemeente en de ingrijpende ge
volgen voor de over het algemeen
hoogbejaarde bewoners van de te
amoveren woningen, achtte de Stuur
groep Centrum het maatschappelijk
problematisch dit alternatieve plan ver
der uit te werken en te presenteren, te
meer omdat het idee van het bouwen
op het Be Fiar-complex inmiddels in
beeld kwam.
Bij plan E kan een geheel nieuw win
kelcentrum incl. 200 woningen worden
gecreëerd dat een oppervlakte van ma
ximaal 17.000 m2 winkels kan verkrij
gen (eventueel gefaseerd te bouwen)
uitgaande van een doorgroei van het in
wonertal van Waddinxveen naar
30.000. Maximale mogelijkheden om
modern, goed geoutilleerd centrum
met hoog attractieniveau te realiseren.
Winkelcentrum Passage dient echter te
worden ontmanteld.
Bij plan D (Passage-Noord) wordt zeer
compact ingebreid in het bestaande
centrumgebied. Het vervaardigen van
een nieuw bestemmingsplan de Passa
ge, inclusief winkeluitbreidingen is
noodzakelijk, alsmede een planologi
sche procedure voor éen vervangende
lokatie voor bejaardenwoningen.
Omdat het Be Fair-terrein een goed al
ternatief leek, werd de verdere plan
ontwikkeling in de richting van Pas
sage-Noord door de Stuurgroep opge
schort. Het Be Fair-terrein (plan E)
werd gezien als een wellicht reële optie
(Be Fair-complex aan de Kanaaldijk/
Sniepweg waaronder begrepen het ter
rein van tennisclub ”de Gouwe
Smash”).
Door de ingestelde Stuurgroep werd
besloten een nadere studie te laten ver
richten door een extern bureau naar de
potentiële geschiktheid van dit terrein -
dat gemeente-eigendom is - als vesti
gingsplaats voor een nieuw winkelcen
trum.
Randvoorwaarde daarbij was dat het
Burgemeester Warnaarplatsoen ge
handhaafd diende te blijven en bij
voorkeur zou dienen te worden ver
groot.
De vorenbedoelde studie is verricht
door Kolpron Consultants te Rotter
dam. Dit is hetzelfde bureau dat eerder
over de centrumplannen adviseerde.
*Het Be Fair-complex is een geschikte
locatie voor een nieuw hoofdwinkel
centrum;
Als omvang van het nieuwe hoofdwin
kelcentrum wordt 17.000 m2 aanbevo
len, uitgaande van een inwonertal van
circa 30.000 in de toekomst: een verho
ging van de huidige koopkrachtbinding
van de eigen inwoners en enige koop-
krachttoevloeiing van de kleinere aan
grenzende gemeenten;
*Het is wel noodzakelijk dat de winkels
in en rond de Passage worden ver
plaatst naar het nieuwe winkelcentrum
en dat de Passage dus zijn huidige win
kelfunctie verliest (betreft 5.200 m2).
Deze conclusies gaven de Stuurgroep
voldoende positieve aanknopingspun
ten om een nader onderzoek in te stel
len naar de economische haalbaarheid
van een planontwikkeling op het Be
Fair-terrein.
In verband hiermede werd door de
Stuurgroep besloten een globale ver
kenning te verrichten van de ruimte
lijke en technische mogelijkheden van
dit terrein. Zo’n verkenning is noodza
kelijk om de economische haalbaar
heid te kunnen beoordelen.
Het college van B. en W. merkt op dat
zij het Kolpron-rapport nog niet van
commentaar hebben voorzien. Zij ne
men het rapport derhalve op dit mo
ment niet integraal over.
De bereikbaarheid per auto van de
nieuwe winkellokatie is bijzonder goed
Dat blijkt uit de uitgebreide brief die
het college van B. en W. vorige week
vrijdag 14 december over de realisering
van het centrumbeleid aan de gemeen
teraad hebben gestuurd. Over de brief
heeft het college met het KNOV-be-
stuur (middenstand) al gesproken. Het
schrijven is ook gestuurd aan C.P.
Broer BV, De Gouwe Smash (tennis),
Be Fair (voetbal), de Gereformeerde
Kerk, de woningbouwvereniging Wad
dinxveen en projectontwikkelaar
MAB.
In de uitvoerige brief gaan B. en W. in
op de huidige vijf plannen voor een
nieuw winkelhart. Drie daarvan heb
ben betrekking op Passage-West (met
verschillen in parkeerlokaties) één op
de Passage-Noord (waarvoor 20 be
jaardenwoningen moeten worden ge
sloopt) en één op het Be Fair-voetbal-
complex, dat zal moeten verhuizen
naar bijvoorbeeld de andere kant van
de Piasweg bij de Onderweg.
Omdat er bij de Waddinxveense bevol
king grote belangstelling bestaat voor
de plannen van het gemeentebestuur
om Waddinxveen eindelijk aan een
winkelhart te helpen (hiervoor bestaan
al sinds 1987 concrete plannen) geven
wij zo uitvoerig mogelijk de lange brief
van B. en W. aan de raad weer. Het
schrijven zal worden besproken in de
raadsvergadering van woensdag 30 ja
nuari 1991.
In het schrijven wordt op talrijke finan
ciële details niet ingegaan. Die liggen
alleen voor de gemeenteraadsleden
vertrouwelijk bij secretaris C.A.P.M.
Loose ter inzage. Over de financiële
cijfers zal de gemeenteraad nog een be
sloten vergadering beleggen. In de
brief, die voor het einde van dit jaar
was toegezegd, wordt ook een beeld
geschetst van de voorgeschiedenis van bouw Het Trefpunt aan de Stations-
nnrrmoon nm in \X7nr1riinvooon oon S t T l cl t
Daarnaast dienen nog de nodige ge
meentegronden te worden ingebracht.
Het door MAB, in overleg met de inge
stelde Werkgroep Centrum vervaar
digde plan A gaat uit van een winkeluit
breiding met circa 5.780 m2, het bou
wen van twee woonflats bij de weste
lijke entree en hoofdzakelijk parkeren
in een parkeerkelder.
Tevens voorziet het plan in de moge
lijkheid tot het realiseren van een
nieuw zalencentrum en Kerkgebouw.
Dit plan is de raad op 30 januari 1989
getoond en uitgebreid toegelicht.
In 1987 dachten een optimistisch college van B. en W. en een meerderheid in de gemeenteraad het nog te kunnen rei
Passage-West. Er werd zelfs een intentieverklaring getekend met projectontwikkelaar MAB Projectontwikkeling BV en het Be.
drijfsfonds voor de Metaalindustrie. Al gauw bleek dat Passage-West te veel problemen met zich bracht. (Foto: Archief).
duidelijk zijn dat extra zorg besteed
dient te worden aan de begeleiding van
de bejaarden bij hun verhuizing.
Bij plan E (Be Fair-terrein) is geen
grondverwerving noodzakelijk. Het Be
Fair-terrein is gemeente-eigendom.
Uiteraard dient elders wel grond te
worden verworven om een nieuw
sportcomplex te kunnen aanleggen
voor Be Fair en de Gouwe Smash.
Bij plan D wordt 7.000 m2 aan winkels
aan de huidige Passage toegevoegd die
daarmee een oppervlakte verkrijgt van
12.200 m2 uitgaande van een zich uit
eindelijk stabiliserend aantal inwoners
van ca. 25.000. Er ontstaat een aan
trekkelijk winkel-circuit (omloop) dat
winkeltechnisch voordelen biedt.
In verband met de verwerving van de
voor de uitvoering van het plan Pas
sage-West benodigde gronden en ge
bouwen zijn contacten gelegd met de
betreffende eigenaren.
Met C.P. Broer zijn diverse besprekin
gen gevoerd over de verwerving van
alle eigendommen van dit bedrijf in het
centrumgebied. Uiteindelijk zijn deze
besprekingen door de gemeente en
MAB beëindigd nadat door laatstge
noemden werd vastgesteld, dat de
vraagprijs van C.P. Broer de financiële
draagkracht van het plan duidelijk te
boven ging.
Met de eigenaren van verenigingsge
bouw Het Trefpunt en de Kruiskerk
hebben oriënterende contacten plaats
gehad. Omdat de verwerving van C.R.
Broer al snel op problemen stuitte, is
met eerstgenoemde eigenaren niet
meer verder onderhandeld.
Gelet op de hoge kosten van aanleg van
de voorgestelde parkeerkelder en de
hoge verwervingskosten is nog een al
ternatief uitgewerkt, waarin werd uit
gegaan van parkeren op het dak van de
winkels (plan B).
Ook is nog gestudeerd op een plan
(plan C) waarbij het parkeren geheel
op maaiveld-niveau, doch buiten het
directe plangebied, zou worden ge
bracht. Daarvoor bleek onvoldoende
ruimte aanwezig tenzij op vrij grote
schaal eigendom van derden ten be
hoeve van het parkeren zouden worden
verworven.
Na de vaststelling dat de realisering van
de plannen Passage-West (plan A en B)
door de te hoge verwervings- en plan-
kosten op dat moment niet tot de mo
gelijkheden behoorde en plan C niet
reëel uitvoerbaar leek zonder elders
gebouwen en grond ten behoeve van
het parkeren te verwerven, hebben de
Werk- en Stuurgroep Centrum naar al
ternatieve mogelijkheden gezocht, zo
veel mogelijk rekening houdend met
het raadsbesluit van 23 september
1987.
I
I
I
en ook in de toekomst beter veilig te!
stellen dan de huidige lokatie.
Het nieuwe centrum kan bij Be Fair zo1
gesitueerd en georiënteerd worden dat,
de geplande veilige noord-zuid fietsn
route de taak van de relatief onveilig^*
Kanaalstraat/Juliana van Stolberglaan]
nog wat meer overneemt dan bij de hu?j
dige lokatie.
Voorts krijgt de geplande noord-zuid]
fietsroute bij een keuze voor deze loka1
tie (nog) meer draagvlak en wordt so’
ciaal veiliger, kan de auto-aansluiting
zo gerealiseerd worden dat alleen het
hoofdwegennet belast wordt (woongej
bieden en fietsroutes worden daarmee
beter ontzien), maakt de vrije ligging,
van de Kanaaldijk het mogelijk dej
’’technische” barrièrewerking van de*
weg te reduceren (tunneltje/brede ge-]
leiders) en is er bij Be Fair voldoende]
ruimte voor het realiseren van parkeer-i
voorzieningen.
Verder is het zo dat de ’’vrijkomende”]
huidige centrumlokatie een voor hefl
NS-station aantrekkelijkere inhoud]
kan krijgen, terwijl de verkeersafwik-.
keling in de omgeving Kanaalstraat/i
Kerkweg-Oost duidelijk zal verbeteren!
zodra de winkelfunctie hier verdwijnt.
Nadelig is wel dat de Be Fair-lokatie,
iets minder goed ’’ingebed” ligt in de*
huidige woonwijken, zodat het voor]
minder mensen beloopbaar is, maar dit,
probleem valt weg als er bij de nieuwe!
winkels ook huizen worden gebouwd. 1
Verder wordt een veilige en comforta-,
bele bereikbaarheid vanuit Zuidplaa
wat lastiger. Het vraagt op zijn minst
aanpassing van de verkeerscirculatie-j
plannen in de omgeving Sniepweg. j
De ruimtelijke barrières tussen woon-i
gebieden en het Be Fair-complex zijn
relatief groot. Anders dan bij de huit
dige Passage kunnen er wel gemakkel
lijk (sociaal onveilige) stukken niei
mandland ontstaan tussen het centrum
en woongebieden.
Te denken valt aan de spoortunnel en
de Kanaaldijk. Een goede planvorming
kan dit knelpunt gedeeltelijk wegne
men, denkt Goudappel Coffeng BV.