Sloop van twintig bejaarden woningen Goudappel Co ff eng BV bekijkt het verkeerstechnisch 1 F ÏG I Kosten Be Fair Naar ’t noorden Conclusie Voorgeschiedenis Plannen Beperkingen Voor- en nadelen Be Fair C.P. Broer Pagina 3J, Passage-West is voor B. en W. een gepasseerd station. I WADDINXVEEN - De keus gaat toch weer tussen Passage- Noord en het Be Fair-complex voor de bouw van een nieuw winkelhart in Waddinxveen. Die keus moet voor de komende zomer zijn gemaakt aan de hand van een nadere studie. De I T I I I Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 19 december 1990 Passage-Noord weer in beeld Be Fair-lokatie Betere papieren 4 I Gelet op de in het beleidsprogramma 1990-1994 uitgesproken voorkeur voor een uitbreiding van de huidige Passage in westelijke of noordelijke richting, hebben B. en W. de raad ook nadere gegevens verschaft over met name de economische uitvoerbaarheid van de vijf plannen voor een nieuw winkel hart. Door MAB en de gemeente zijn bere keningen uitgevoerd naar de economi sche uitvoerbaarheid van plan A (Pas sage-West). Uitgaande van: de verwerving van de benodigde gronden met opstallen van firma C.P. Broer, en de aankoop van verenigings gebouw Het Trefpunt en de Kruiskerk, alsmede de bouw van vervangende ac commodaties voor Het Trefpunt en de Gereformeerde Kerk; het treffen van een aantal infrastruc turele voorzieningen ten laste van de gemeente rondom het nieuwe winkel- Bij plan E (Be Fair) wordt een open plek, centraal in de bebouwde kom van Waddinxveen, ingevuld. De mogelijk heden voor goede ruimtelijke invulling zijn zeer gunstig. Noodzakelijk is het vervaardigen van 3 bestemmingsplan nen of wijzigingen daarvan, namelijk voor het Be Fair complex, voor het ver vangende sportcomplex en in verband met de ontmanteling van de Passage. Voor een groot deel van het fietsende winkelbezoek is deze relatief onveilige weg de logische aanvoerroute. De mo gelijkheden tot realisering van nieuwe parkeervoorzieningen ten behoeve van de uitbreiding in het centrum zijn en blijven beperkt. Voor de fietser zal de Be Fair-lokatie met name in de toekomst - als de zuide lijke woningbouwplannen dorgaan en gereedgekomen zijn - mooi centraal liggen. Het fietsroute-netwerk geeft ook een goede bereikbaarheid van dit punt. WADDINXVEEN - Het bureau Goudappel Coffeng BV uit Deventer vindt dat het Be Fair-voetbalcomplex aan de Sniepweg/Kanaaldijk vanuit verkeerskundig oogpunt gezien ’’betere papieren heeft” dan het uitbou wen van de Passage tot een hoofdwinkelcentrum. Op grond van verricht onderzoek en nadere studie is de planontwikkeling in een andere richting gezocht, namelijk aan de noordzijde van de Passage. Deze Passage-Noord variant (plan D) gaat uit van uitbreiding van het winkel centrum Passage met circa 7.000 m2 in totaal op gronden, gelegen tussen de Naar aanleiding van het voorgaande trekken B. en W. de conclusie dat er voldoende gr (Passage-Noo. te bestuderer voor de forens overigens best aantrek kelijk. Er kunnen op weg naar huis nog gemakkelijk even wat boodschappen worden gedaan”, vindt het Deventerse bureau. De Passage is nu redelijk bereikbaar per auto. Omdat er echter weinig reële mogelijkheden zijn om ter plaatse de wegcapaciteit te vergroten zal de be reikbaarheid per auto in de toekomst waarschijnlijk geleidelijk verslechte ren. Het functioneren van het winkel centrum behoeft hier overigens niet van te lijden; daarvoor is de verkeersaf wikkeling een te onbelangrijk facet bij het keuzegedrag van de consument. De auto-aantrekkende werking van de Passage verstoort daarentegen de ver keersafwikkeling op de Kanaalstraat/ Juliana van Stolberglaan. Het autover keer naar het centrum wikkelt zich deels af op niet-verkeerswegen, met als gevolg: overlast in woonomgeving en overlast voor fietsers. De Kanaalstraat/Juliana van Stolberg laan is in feite een barrière tussen oostelijke woongebieden en centrum. Verkeerstechnische maatregelen om deze barrièrewerking te verzachten zijn in de nauwe ruimte minder goed mogelijk. gebied (excl. een post wegens verkeers- Deze overeenkomst regelt de wijze van samenwerken tussen de drie genoemde partijen, gericht op het vervaardigen van een plan voor de uitbreiding van de Passage in westelijke richting. Op grond van het bepaalde in de samen werkingsovereenkomst werden door het college ingesteld een Stuurgroep Centrum, een Werkgroep Centrum en een Begeleidingscommissie Winkels. Omdat het verkeer en in het bijzonder de afwikkeling van het auto- en fiets- verkeer in relatie tot de lokatiekeuze voor het hoofdwinkelcentrum zo’n be langrijke plaats inneemt hebben B. en W. - mede gelet op het terzake ver melde in het onlangs verschenen Ver keerscirculatieplan - extra aandacht aan dit aspect besteed. Zij hebben bu reau Goudappel en Coffeng een afzon derlijke notitie gevraagd over de cen- trumkeuze. Het bureau stelt daarin dat de Be Fair-lokatie qua verkeersafwik keling ’’betere papieren heeft dan de huidige lokatie”. Het bureau Goudap pel en Coffeng meldt echter terecht dat het verkeer maar een deelaspect van de problematiek behandelt. Uit de uitgevoerde berekeningen ten aanzien van plan D (Passage-Noord) blijkt dat uitgaande van de verwerving van de benodigde 20 bejaardenwonin- gen en rekening houdend met een aan tal ten laste van de gemeente komende infrastructurele werken (excl. post ver- keersvoorzieningen) het totale tekort op dit plan voorshands ca. 3.330.000,- bedraagt. Dit is een aanzienlijk lager tekort dan bij de plannen A en B. Van dit tekort circa 30% ten laste van de gemeente. Voor de huurprijzen van de winkels is 235,- tot 260,- per m2 aangehouden (prijsbasis 1988; naar prijsbasis juli 1990 liggen de huurprijzen op het ni veau van resp. 250,- en 275,- per m2). Of di,t bedrag daarvoor geheel toerei- kend zal zijn, kan - op basis van de, thans voorliggende gegevens - niet wor den beoordeeld. Daarvoor is nadere studie nodig. In deze nadere studie zal tevens worden betrokken de bereke ning van het meer definitieve tekort van plan D en de wijze waarop dit ge dekt zou kunnen worden. B. en W. merken op dat zij bij plan E (Be Fair) nog geen rekening gehouden hebben met het opbrengend vermogen van in de Paslage beschikbaar ko mende gronden bij amovering van de winkels aan de noordzijde, dat bij de berekening is uitgegaan van het maxi male aantal van 17.000 m2 b.v.o. aan winkels en dat de vermelde laagste hu ren bij beide plannen op supermarkts betrekking hebben. len met dq De berekeningen ten aanzien van plan E (Be Fair) laten zien dat, rekening houdend met huurprijzen van 250,- tot 340,- per m2 winkel (prijsbasis juli 1990) en de kosten van verplaatsing van het Be Fair complex (incl. De Gouwe Smash) voor een nieuwe lokatie (excl. een post voor verkeersvoorzieningen) een bedrag resteert om in redelijke mate knelpunten in de Passage op te lossen. Door de gemeenteraad werden op 23 december 1987 - op basis van daartoe uitgebrachte rapporten van het Cen traal Instituut voor Midden- en Klein bedrijf en Kolpron Adviseurs - en in overeenstemming met het door B. en W. gedane voorstel onder meer de na volgende besluiten genomen ten aan zien van het in Waddinxveen te voeren centrumbeleid: Het bestaande winkelareaal dient met 5.000 m2 te worden uitgebreid, teneinde een volwaardig hoofdwinkel centrum in Waddinxveen tot stand te brengen. Thans is in de gehele ge meente 23.800 m2 aanwezig, zodat na uitbreiding 28.800 m2 aanwezig zou zijn; Ten aanzien van de locatie waar deze centrumuitbreiding zou moeten wor den gerealiseerd werd gekozen voor de westzijde van het winkelcentrum de Passage. Door het college is de uitvoering van dit raadsbesluit ter hand genomen. Daartoe zijn contacten gelegd met MAB Projectontwikkeling BV te ’s- Gravenhage en de mogelijke belegger, het Bedrijfspensioenfonds voor de Me taalindustrie te Amsterdam waarvoor het GAK optreedt. Deze contacten hebben geresulteerd in het ondertekenen van een samenwer kingsovereenkomst op 21 juni 1988 tus sen Waddinxveen, MAB Projectont wikkeling en het Bedrijfspensioen fonds, welke op 22 juni 1988 door de raad werd geaccordeerd. de pogingen om in Waddinxveen een echt winkelhart te krijgen. Naar aanleiding van door leden van de Waddinxveense gemeenteraad daar over gestelde vragen en gemaakte op merkingen, bij gelegenheid van de be handeling van de begroting 1991 is door het college van B. en W. toegezegd de raad in elk geval nog dit j aar informatie te verschaffen omtrent de stand van za ken en de bij het college levende inzich ten over de realisering van het cen trumbeleid op basis waarvan door de raad uitspraken gedaan kunnen wor den tegen de achtergrond van hetgeen in het beleidsprogramma 1990-1994 over het centrumbeleid is opgenomen. In dat beleidsprogramma van CDA, PvdA en PCW staat dat het beleid er op is gericht het winkelcentrum Passage in westelijke en/of noordelijke richting uit te breiden. Wanneer dit niet gereali seerd kan worden, zal een alternatief kunnen worden ontwikkeld voor een geheel nieuw hoofdcentrum (bijvoor beeld het Be Fair terrein) Een integrale studie, met inbreng van alle betrokkenen, zal daaraan ten grondslag moeten liggen. Voor het hui dige winkelgebied Passage zal dan een duidelijke nieuwe bestemming moeten worden gevonden, welke financieel uit voerbaar is. Door middel van deze brief voldoen wij thans aan voormelde toezegging. Mede vanwege het tijds verloop en t.b.v. de overzichtelijkheid brengen wij onderstaand eerst de voor geschiedenis in herinnering. Voor een goed begrip is het van belang te weten dat het gaat om 5 plannen voor een nieuw winkelhart: Plan A: Uitbreiding Passage aan west zijde; het parkeren grotendeels onder gebracht in een kelder; Plan B: Uitbreiding westzijde Passage, verschil met plan A: parkeren op een parkeerdek (dak winkels); Plan C: Als plan A; verschil: parkeren buiten plangebied; Plan D: Uitbreiding van Passage aan noordzijde; parkeren deels boven- en deels ondergronds. Plan E: Nieuw winkelcentrum op Be Fair-terrein. Conform de raadsuitspraak is de plan- voorbereiding in eerste instantie volle dig gericht op het realiseren van een winkeluitbreiding aan de westzijde van de Passage met circa 5.000 m2. Om deze uitbreiding op verantwoorde wijze - dat wil zeggen goed aansluitend bij de huidige Passage, ruimtelijk goed ingepast en attractief voor de consu ment - te kunnen realiseren, is mini maal de verwerving nodig gebleken van de volgende eigendommen: de spijsfa- briek van C.P. Broer, de Gerefor meerde Kerk en het Verenigingsge- Aankoop van gronden en bebouwde terreinen rondom het Passage-gebied op vrij grote schaal tegen hoge kosten is daarvoor noodzakelijk. Van nadere bestudering van de econo mische uitvoerbaarheid van dit plan is daarom afgezien. Gelet op de resultaten van de uitge voerde berekeningen achten B. en W. de tekorten bij de plannen A en B der mate hoog dat zij deze plannen niet economisch uitvoerbaar achten. Plan C achten zij niet uitvoerbaar om de hierboven genoemde redenen. Er resteren dan de plannen D en E. Bij plan D (Passage-Noord) is verwer ving van 20 bejaardenwoningen met daartussen een liggend groen noodza kelijk. In het nieuwe winkelcentrum kan een aantal vervangende bejaarden woningen worden teruggebouwd. voorzieningen); huurprijzen voor de winkels van 235,- tot 260,- per m2 (prijsbasis me dio 1988;naarprijsbasisjuli 1990 liggen de huurprijzen op resp. 250,- en 275,- per m2). blijkt dat het totale nadelige saldo 10.255.000,- bedraagt. Bij de uitgevoerde berekeningen van MAB en de gemeente voor plan B (Passage-West en parkeren op het dak) is uitgegaan van dezelfde uitgangspun ten als hiervoor vermeld ten aanzien van plan A. Het belangrijkste kostenverschil tussen beide plannen wordt veroorzaakt door dat in plan B geen parkeerkelder wordt aangelegd doch een parkeerdek op de winkels. Het totale tekort wordt voor dit plan becijferd op 8.500.000,-. De realisering van voldoende parkeer voorzieningen buiten het directe plan gebied, doch in de onmiddellijke om geving van het centrum, is in plan C (Passage-West met elders parkeren) niet mogelijk gebleken. Letterlijk concludeert het bureau, dat voor Waddinxveen het verkeerscircu latieplan opstelde: ’’Vanuit verkeers kundig oogpunt heeft de nieuwe loka tie duidelijk betere papieren dan de huidige lokatie. Het verschil is vooral daarop terug te voeren dat bij de nieuwe lokatie de verkeersomgeving beter ’’maakbaar” is terwijl de huidige lokatie, die niet ’’gemaakt” is in een auto-tijdperk, een goede verkeersom geving mist”. Voor de overige bejaardenwoningen dient elders, bij voorkeur in het cen trumgebied een vervangende bouwlo- katie te worden gevonden. Het moge Goudappel Coffeng BV stelt dat de huidige lokatie van het (winkelcen trum behalve positieve kanten ook zijn beperkingen heeft. Recente studies naar uitbouw van de Passage zijn op lastige problemen gestuit. Vanuit verkeerskundig oogpunt be schouwd heeft het huidige centrum te vens diverse problemen. Op zichzelf niet verwonderlijk, de gemeente die rond het centrum geen problemen heeft is eerder uitzondering dan regel. Toch heeft de combinatie van onder meer ruimtelijke en verkeerskundige problemen de gedachte doen ontstaan naar een nieuwe centrumlokatie te zoe ken. Het terrein van Be Fair is vervol gens als alternatief in beeld gekomen. Het huidige centrum ”de Passage” ligt in de smalle strook tussen spoor en Ka naalstraat. Het is ontwikkeld langs de oude oost-west-as die de bebouwing langs het kanaal verbindt met de Dorp- straat-bebouwing. Die oude structuur is met de aanleg van dat vrij nieuwe centrum overigens on herkenbaar geworden; de oost-west verbindingen zijn ’’omgeleid” naar on der andere de Stationsstraat. De ligging tussen twee verkeersassen geeft enerzijds beperkingen; het ge bied is smal, maar geeft anderzijds een goede bereikbaarheid; het ligt logisch, opvallend en dus goed vindbaar. Het centrum ligt voldoende centraal ten opzichte van de huidige bebou wing. Belangrijk omdat daarmee de fietsbaarheid ook erg goed is. De alternatieve lokatie, het Be Fair complex, ligt iets zuidelijker in het groene gebied tussen dezelfde twee noord-zuid-lijnen, het spoor en de Ka naaldijk. De strook tussen beide lijnen is hier nog smaller, daartegenover staat dat in noor-dzuid richting deze lokatie veel meer ruimtelijke mogelijkheden biedt. Gezien de zuidelijke richting waarin de (woon)bebouwing van de gemeente zich ontwikkelt zal deze lokatie na enige tijd nog meer centraal in de woonbebouwing komen te liggen. Goudappel Coffeng BV heeft voor de gemeente Waddinxveen de verkeers kundige voor- en nadelen van beide winkellokaties onder de loep genomen. Wat de huidige Passage betreft wordt gesteld dat er sprake is van een goede ligging ten opzichte van het fietsroute- verkeer. Het ligt op een knooppunt van bestaande en geplande fietsroutes, en het ligt centraal in de plaats. In de directe omgeving liggen veel woongebieden van waaruit het cen trum lopend bereikbaar is. Voorts ligt het centrum goed herkenbaar aan de belangrijke noord-zuid route; de Ka naalstraat/Juliana van Stolberglaan. Voor het NS-station is de Passage niet aantrekkelijk omdat het winkelcen trum in de directe omgeving ligt. Win kelbezoek per trein zal er nauwelijks zijn, terwijl woningen of kantoren op deze plek veel NS-klanten kunnen op leveren. ”Een enkele winkel bij het station is om de plannen D n E (Be Fair) verder ’Wij denken daarbij met name aan net aspect economische haalbaarheid in het bijzonder het con creter in beeld brengen van de kosten van verplaatsing van winkels”, aldus B. enW. Op grond van het voorgaande stellen zij de raad voor er mee in te stemmen, dat de plannen A, B en C (variaties op Passage-West) buiten verdere be schouwing blijven en dat de nadere stu die ten behoeve van de ontwikkeling van het nieuwe hoofdwinkelcentrum wordt beperkt tot de plannen D (Pas sage-Noord) en E (Be Fair). Tevens stellen B. en W. de raad voof ten behoeve van de te verrichten na dere studie, alsmede in verband met da reeds gemaakte advieskosten (o.a.* Kolpron) een krediet te voteren van f, 150.000,- en dit ten laste te brengen van het grondbedrijfcomplex Centrum-l plan/Passage. I I I I Passage en Huize Souburgh, waarvan 1.100 m2 op het huidige parkeerterrein tussen C.P. Broer en de Kruiskerk. Kenmerkende elementen in dit plan zijn verenigingsgebouw Het Trefpunt en de Kruiskerk blijven gehandhaafd, op het parkeerterrein naast de Kruis kerk komen winkels, de spijsfabriek van C.P. Broer blijft onaangetast en er komen winkels rondom een nieuw cen traal plein in de Passage, ter hoogte on geveer van het huidige plein. Het parkeren geschiedt deels op maai- veldniveau en deels ’’ondergescho ven”. Winkeltechnisch en ruimtelijk gezien is sprake van een aantrekkelijk plan. Een bezwaar van dit plan is even wel dat voor het creëren van voldoende ruimte voor winkels en parkeren, 20 bejaardenwoningen (de helft van de ter plaatse aanwezige woningen) moeten worden gesloopt. Het college van B. en W. in toenmalige samenstelling (dus met de PvdA) achtte het plan D een goed alternatief voor de plannen A, B en C, maar gaf de Stuurgroep Centrum het verzoek mee om tegelijkertijd te zoeken naar loka- tie(s) voor vervangende bouw van be jaardenwoningen. Gelet op de grote behoefte aan bejaar denwoningen in met name het centrum van de gemeente en de ingrijpende ge volgen voor de over het algemeen hoogbejaarde bewoners van de te amoveren woningen, achtte de Stuur groep Centrum het maatschappelijk problematisch dit alternatieve plan ver der uit te werken en te presenteren, te meer omdat het idee van het bouwen op het Be Fiar-complex inmiddels in beeld kwam. Bij plan E kan een geheel nieuw win kelcentrum incl. 200 woningen worden gecreëerd dat een oppervlakte van ma ximaal 17.000 m2 winkels kan verkrij gen (eventueel gefaseerd te bouwen) uitgaande van een doorgroei van het in wonertal van Waddinxveen naar 30.000. Maximale mogelijkheden om modern, goed geoutilleerd centrum met hoog attractieniveau te realiseren. Winkelcentrum Passage dient echter te worden ontmanteld. Bij plan D (Passage-Noord) wordt zeer compact ingebreid in het bestaande centrumgebied. Het vervaardigen van een nieuw bestemmingsplan de Passa ge, inclusief winkeluitbreidingen is noodzakelijk, alsmede een planologi sche procedure voor éen vervangende lokatie voor bejaardenwoningen. Omdat het Be Fair-terrein een goed al ternatief leek, werd de verdere plan ontwikkeling in de richting van Pas sage-Noord door de Stuurgroep opge schort. Het Be Fair-terrein (plan E) werd gezien als een wellicht reële optie (Be Fair-complex aan de Kanaaldijk/ Sniepweg waaronder begrepen het ter rein van tennisclub ”de Gouwe Smash”). Door de ingestelde Stuurgroep werd besloten een nadere studie te laten ver richten door een extern bureau naar de potentiële geschiktheid van dit terrein - dat gemeente-eigendom is - als vesti gingsplaats voor een nieuw winkelcen trum. Randvoorwaarde daarbij was dat het Burgemeester Warnaarplatsoen ge handhaafd diende te blijven en bij voorkeur zou dienen te worden ver groot. De vorenbedoelde studie is verricht door Kolpron Consultants te Rotter dam. Dit is hetzelfde bureau dat eerder over de centrumplannen adviseerde. *Het Be Fair-complex is een geschikte locatie voor een nieuw hoofdwinkel centrum; Als omvang van het nieuwe hoofdwin kelcentrum wordt 17.000 m2 aanbevo len, uitgaande van een inwonertal van circa 30.000 in de toekomst: een verho ging van de huidige koopkrachtbinding van de eigen inwoners en enige koop- krachttoevloeiing van de kleinere aan grenzende gemeenten; *Het is wel noodzakelijk dat de winkels in en rond de Passage worden ver plaatst naar het nieuwe winkelcentrum en dat de Passage dus zijn huidige win kelfunctie verliest (betreft 5.200 m2). Deze conclusies gaven de Stuurgroep voldoende positieve aanknopingspun ten om een nader onderzoek in te stel len naar de economische haalbaarheid van een planontwikkeling op het Be Fair-terrein. In verband hiermede werd door de Stuurgroep besloten een globale ver kenning te verrichten van de ruimte lijke en technische mogelijkheden van dit terrein. Zo’n verkenning is noodza kelijk om de economische haalbaar heid te kunnen beoordelen. Het college van B. en W. merkt op dat zij het Kolpron-rapport nog niet van commentaar hebben voorzien. Zij ne men het rapport derhalve op dit mo ment niet integraal over. De bereikbaarheid per auto van de nieuwe winkellokatie is bijzonder goed Dat blijkt uit de uitgebreide brief die het college van B. en W. vorige week vrijdag 14 december over de realisering van het centrumbeleid aan de gemeen teraad hebben gestuurd. Over de brief heeft het college met het KNOV-be- stuur (middenstand) al gesproken. Het schrijven is ook gestuurd aan C.P. Broer BV, De Gouwe Smash (tennis), Be Fair (voetbal), de Gereformeerde Kerk, de woningbouwvereniging Wad dinxveen en projectontwikkelaar MAB. In de uitvoerige brief gaan B. en W. in op de huidige vijf plannen voor een nieuw winkelhart. Drie daarvan heb ben betrekking op Passage-West (met verschillen in parkeerlokaties) één op de Passage-Noord (waarvoor 20 be jaardenwoningen moeten worden ge sloopt) en één op het Be Fair-voetbal- complex, dat zal moeten verhuizen naar bijvoorbeeld de andere kant van de Piasweg bij de Onderweg. Omdat er bij de Waddinxveense bevol king grote belangstelling bestaat voor de plannen van het gemeentebestuur om Waddinxveen eindelijk aan een winkelhart te helpen (hiervoor bestaan al sinds 1987 concrete plannen) geven wij zo uitvoerig mogelijk de lange brief van B. en W. aan de raad weer. Het schrijven zal worden besproken in de raadsvergadering van woensdag 30 ja nuari 1991. In het schrijven wordt op talrijke finan ciële details niet ingegaan. Die liggen alleen voor de gemeenteraadsleden vertrouwelijk bij secretaris C.A.P.M. Loose ter inzage. Over de financiële cijfers zal de gemeenteraad nog een be sloten vergadering beleggen. In de brief, die voor het einde van dit jaar was toegezegd, wordt ook een beeld geschetst van de voorgeschiedenis van bouw Het Trefpunt aan de Stations- nnrrmoon nm in \X7nr1riinvooon oon S t T l cl t Daarnaast dienen nog de nodige ge meentegronden te worden ingebracht. Het door MAB, in overleg met de inge stelde Werkgroep Centrum vervaar digde plan A gaat uit van een winkeluit breiding met circa 5.780 m2, het bou wen van twee woonflats bij de weste lijke entree en hoofdzakelijk parkeren in een parkeerkelder. Tevens voorziet het plan in de moge lijkheid tot het realiseren van een nieuw zalencentrum en Kerkgebouw. Dit plan is de raad op 30 januari 1989 getoond en uitgebreid toegelicht. In 1987 dachten een optimistisch college van B. en W. en een meerderheid in de gemeenteraad het nog te kunnen rei Passage-West. Er werd zelfs een intentieverklaring getekend met projectontwikkelaar MAB Projectontwikkeling BV en het Be. drijfsfonds voor de Metaalindustrie. Al gauw bleek dat Passage-West te veel problemen met zich bracht. (Foto: Archief). duidelijk zijn dat extra zorg besteed dient te worden aan de begeleiding van de bejaarden bij hun verhuizing. Bij plan E (Be Fair-terrein) is geen grondverwerving noodzakelijk. Het Be Fair-terrein is gemeente-eigendom. Uiteraard dient elders wel grond te worden verworven om een nieuw sportcomplex te kunnen aanleggen voor Be Fair en de Gouwe Smash. Bij plan D wordt 7.000 m2 aan winkels aan de huidige Passage toegevoegd die daarmee een oppervlakte verkrijgt van 12.200 m2 uitgaande van een zich uit eindelijk stabiliserend aantal inwoners van ca. 25.000. Er ontstaat een aan trekkelijk winkel-circuit (omloop) dat winkeltechnisch voordelen biedt. In verband met de verwerving van de voor de uitvoering van het plan Pas sage-West benodigde gronden en ge bouwen zijn contacten gelegd met de betreffende eigenaren. Met C.P. Broer zijn diverse besprekin gen gevoerd over de verwerving van alle eigendommen van dit bedrijf in het centrumgebied. Uiteindelijk zijn deze besprekingen door de gemeente en MAB beëindigd nadat door laatstge noemden werd vastgesteld, dat de vraagprijs van C.P. Broer de financiële draagkracht van het plan duidelijk te boven ging. Met de eigenaren van verenigingsge bouw Het Trefpunt en de Kruiskerk hebben oriënterende contacten plaats gehad. Omdat de verwerving van C.R. Broer al snel op problemen stuitte, is met eerstgenoemde eigenaren niet meer verder onderhandeld. Gelet op de hoge kosten van aanleg van de voorgestelde parkeerkelder en de hoge verwervingskosten is nog een al ternatief uitgewerkt, waarin werd uit gegaan van parkeren op het dak van de winkels (plan B). Ook is nog gestudeerd op een plan (plan C) waarbij het parkeren geheel op maaiveld-niveau, doch buiten het directe plangebied, zou worden ge bracht. Daarvoor bleek onvoldoende ruimte aanwezig tenzij op vrij grote schaal eigendom van derden ten be hoeve van het parkeren zouden worden verworven. Na de vaststelling dat de realisering van de plannen Passage-West (plan A en B) door de te hoge verwervings- en plan- kosten op dat moment niet tot de mo gelijkheden behoorde en plan C niet reëel uitvoerbaar leek zonder elders gebouwen en grond ten behoeve van het parkeren te verwerven, hebben de Werk- en Stuurgroep Centrum naar al ternatieve mogelijkheden gezocht, zo veel mogelijk rekening houdend met het raadsbesluit van 23 september 1987. I I I en ook in de toekomst beter veilig te! stellen dan de huidige lokatie. Het nieuwe centrum kan bij Be Fair zo1 gesitueerd en georiënteerd worden dat, de geplande veilige noord-zuid fietsn route de taak van de relatief onveilig^* Kanaalstraat/Juliana van Stolberglaan] nog wat meer overneemt dan bij de hu?j dige lokatie. Voorts krijgt de geplande noord-zuid] fietsroute bij een keuze voor deze loka1 tie (nog) meer draagvlak en wordt so’ ciaal veiliger, kan de auto-aansluiting zo gerealiseerd worden dat alleen het hoofdwegennet belast wordt (woongej bieden en fietsroutes worden daarmee beter ontzien), maakt de vrije ligging, van de Kanaaldijk het mogelijk dej ’’technische” barrièrewerking van de* weg te reduceren (tunneltje/brede ge-] leiders) en is er bij Be Fair voldoende] ruimte voor het realiseren van parkeer-i voorzieningen. Verder is het zo dat de ’’vrijkomende”] huidige centrumlokatie een voor hefl NS-station aantrekkelijkere inhoud] kan krijgen, terwijl de verkeersafwik-. keling in de omgeving Kanaalstraat/i Kerkweg-Oost duidelijk zal verbeteren! zodra de winkelfunctie hier verdwijnt. Nadelig is wel dat de Be Fair-lokatie, iets minder goed ’’ingebed” ligt in de* huidige woonwijken, zodat het voor] minder mensen beloopbaar is, maar dit, probleem valt weg als er bij de nieuwe! winkels ook huizen worden gebouwd. 1 Verder wordt een veilige en comforta-, bele bereikbaarheid vanuit Zuidplaa wat lastiger. Het vraagt op zijn minst aanpassing van de verkeerscirculatie-j plannen in de omgeving Sniepweg. j De ruimtelijke barrières tussen woon-i gebieden en het Be Fair-complex zijn relatief groot. Anders dan bij de huit dige Passage kunnen er wel gemakkel lijk (sociaal onveilige) stukken niei mandland ontstaan tussen het centrum en woongebieden. Te denken valt aan de spoortunnel en de Kanaaldijk. Een goede planvorming kan dit knelpunt gedeeltelijk wegne men, denkt Goudappel Coffeng BV.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 31