Korte cursus voor buitenlandse vrouwen 22.000 Herhaaldelijk op le plaats T i s /TW»' al Tijdrede Nederlandse pers richt kritische schijnwerper op Waddinxveens rally-echtpaar cm W.S Schennis Sowetokaarsen volop verkocht IIP^' T j bivakplaats Cursus Kinderen Completer Wrang Stapeldol Nuchter Beste tien Ethisch T2-klasse I UW ADVERTENTIE BEREIKT GEZINNEN A 1 RALLY t PARIJS UDAKAR TOTALE PARKOERS 91886 KM Agadez j -ST bon x Pagina 15 Donderdag 3 januari 1991 Kees en Mieke Tij sterman Het zesde avontuur Parijs-Dakar is voor Kees en Mieke Tijsterman nu echt begonnen. Koto: Rucanor/Toyota). ~~77 Start In Parijs: 28 december I LIBIË iS> Idri MAURITANIË Tichit Klffa LM’Boro Néma e Ghat Kees en Mieke Tijsterman in de woestijn met de ondersteunende vrachtwagen. (Foto: Rucanor/ Toyota). 1301 672 km 12-01 410 km Extra back-up wordt verzorgd door een vrachtwagen van het Tsjechische merk Tatra. Deze vierwielaangedreven V12 diesel met een cilinderinhoud van maar liefst 22 liter, wordt bemand door Anne Kies, Milan Koreny en Simon Schram. Restauranthouder Anne Kies reed Pa ris-Dakar drie keer per motor en twee keer per vrachtwagen. De tweede chauffeur, Milan Koreny, is tevens monteur. Deze, zeer beperkt Engels sprekende Tsjech, wordt door de fabriek meegeleverd bij het huren van de vrachtwagen. De navigator is net als Anne een Fries: de motorfiets handelaar Simon Schram. Deze Neder landse kampioen enduro reed de Paris- Dakar Rally weliswaar niet eerder, maar is zeer ervaren in zowel stofhap- pen als vallen en opstaan. De auto zelf heeft al een jaar Paris-Da kar ervaring: vorig jaar eindigde deze Tatra als derde in het klassement tot tien ton, vlak achter de speciaal voor de rally gebouwde Italiaanse Perlini’s. De auto maakte toen deel uit van het Tsje chische fabrieksteam. De Tatra is uit gerust met een kompleet rek flight-ca ses met onderdelen voor de Toyota’s, waaronder een versnellingsbak en 25 banden. De auto zal meerijden in de klasse tot tien ton. WADDINXVEEN - Vrijdagavond 11 januari om half acht spreekt ds. C.A. van Dieren uit Stolwijk een tijdrede uit in het kerkgebouw van de Christelijk Afgescheiden Gemeente aan de Dorp straat 5. 29-12 W 430 km f 30-12 3 455 km 10'11-01 1 146 km 3'4-01 1 095 km NIGER Dirkou 2-01 604 km 7 8-01 840 km 5-01 681 km Afrika sterft van de honger. Maar de karavaan van Parijs-Dakar, toonbeeld van de westelijke welvaart, scheurt op topsnelheid door de Derde Wereld. Op hetzelfde moment dat in Nederland het startsein werd gegeven voor een na tionale actie om de nood in de Sahel en andere door droogte getroffen gebie den te lenigen, presenteerden Kees en Mieke Tijsterman zich in het automo- bielmuseum in Raamsdonkveer als de meest prominente Nederlandse deel nemers aan de woestijnrally, schreef Het Vrije Volk. De lessen worden gegeven op 26-27-28 februari en 5-6-7 maart 1991 in het Trefcentrum Delft (vlakbij het NS-sta- tion). De cursus is gratis ren de reiskos ten worden vergoed. WADDINXVEEN - Op initiatief van de Wereldwinkel Waddinxveen zijn in december weer in verschillende kerken Sowetokaarsen verkocht. 6-01 I 601 km jTumu De cursus duurt 2 weken en is bestemd voor buitenlandse meisjes en vrouwen die in de provincie Zuid-Holland wo- WADDINXVEEN - De politie heeft op verzoek van de collega’s van Bleis- wijk, een Waddinxvener aangehouden op verdenking van schennis der eer baarheid. De man is voor verder onder zoek overgeleverd aan de politie van B leis wijk. - Waarom speciaal een cursus voor bui tenlandse vrouwen? Omdat het bij elk onderzoek belangrijk is om ook de me ning te horen van migranten die in Ne derland wonen. Soms willen onderzoe kers zelfs speciaal de meningen van buitenlanders weten. Daarom is het goed dat er interview- ster/enquêtrices zijn die de antwoorden van deze mensen kunnen noteren. De onderzoeksbureaus zijn dan ook op zoek naar meisjes en jonge vrouwen die als interviewster/enquêtrices bij hen willen werken. Als men aan de opleiding interview ster/enquêtrices hebt meegedaan, kan men zich bij de onderzoeksbureaus la ten inschrijven en kan men waarschijn lijk meteen als interviewster/enquê- trice aan de slag. Meestal kan men zelf bepalen hoeveel uur per week men wil werken. Een in- terviewster/enquêtrice verdient onge veer 25,- per uur. 14 15 01 1 014 km 16-01 572 km De groots opgezette rally is in de Afri kaanse doorgangslanden Libië, Niger, Mali, Mauretanië en Senegal zo popu lair, dat de kinderen op school les in krijgen. ’’Ieder jaar kijken de inwoners van die landen er naar uit”, vertelt Mieke Tijsterman, ’’want er valt daar nooit iets te beleven. En ieder jaar ont moet ik kinderen die ik zo zou willen adopteren” Voelt ze zich niet schuldig, wanneer zij met haar aërodynamische, tot 225 pk opgevoerde terreinwagen door arme tierige dorpjes rijdt en als een godin onthaald wordt door de plaatselijke be volking? Mieke Tijsterman denkt geen seconde na over het antwoord. ”Ik weet zo langzamerhand wat die mensen willen hebben en begin maanden tevo ren kleren apart te leggen, die ik daar uitdeel. Alle t-shirts die ik van onze sponsor krijg bijvoorbeeld. Op die ma nier doe ik meer aan ontwikkelingshulp dan als ik geld via een bank zou over maken”. WADDINXVEEN - In februari en maart zal in Delft een korte cursus voor buitenlandse vrouwen gehouden worden. Doel van deze cursus is om allochtone meisjes en vrouwen uit Zuid-Holland op te leiden als inter- viewster/enquêtrice. Deze interviewster/enquêtrices zullen aan de hand van een vragenlijst onderzoek doen bij in Nederland wonende buitenlan ders. Deze activiteit past binnen het actief minderhedenbeleid dat de ge meente Waddinxveen voert. zien wel in de woestijn WADDINXVEEN - Het Waddinxveense rally-echtpaar Kees en Mieke Tijsterman van de Tweede Bloksweg is weer volop bezig in de woestijn voor hun zesde rally Parijs-Dakar. Donderdag 17 januari moeten ze in de Senegalese hoofdstad Dakar aankomen. In de dagen voor Kerst werd er in de Nederlandse pers uitvoerig geschreven over de Tijstermannen, die hun team en materieel in Raamsdonkveer officieel presenteerden. Anne Kies: ”We staan natuurlijk in de eerste plaats Kees en Mieke terzijde en slepen daarom nogal wat extra gewicht mee in vergelijking met de andere vrachtwagens. Daar staat tegenover dat we in een zeer degelijke wagen rij den. Zo’n Tatra lijkt in niets op een westerse vrachtwagen met unieke za ken als onafhankelijke wielophanging rondom en daarom is het goed dat we Milan bij ons hebben. Hij werkt al twintig jaar bij Tatra dus kent de auto van binnen en van buiten. Maar als het goed is, krijgt hij niet veel te doen: er gaat nooit iets kapot aan deze wagens” WADDINXVEEN - Al vijf keer door stond het echtpaar Kees en Mieke Tij sterman de even beroemde als be ruchte Paris-Dakar Rally (29 doden). De resultaten van de professioneel werkende amateurs uit Waddinxveen mochten er echter zijn: in de klasse van hun voertuig eindigden ze nooit lager dan de zevende plaats en werden ze herhaaldelijk eerste. In 1988 en 1989 waren ze het beste privé-team, boven dien eindigden ze in het laatstge noemde jaar als vijfde in het algemeen klassement tussen de zwaar gespon- serde fabrieksteams. Hoewel de statistieken leren dat de kansen op uitval, na zoveel succes, gro ter zijn dan ooit, zijn de verwachtingen ten aanzien van de 1991-rally hoog ge spannen. De voorbereidingen zijn ook uitgebrei- der dan in voorgaande jaren het geval was. Nadat Kees en Mieke Tijsterman de 1990-editie van Paris-Dakar op het laatste moment aan hun neus voorbij zagen gaan omdat het sponsorende au tomerk met deze rally stopte, was het Waddinxveense echtpaar vestbesloten dit jaar beslagen ten ijs te verschijnen. Sportmerk Rucanor toonde zich en thousiast om wederom een Paris-Da kar met de Tijstermannen te verrijden. Immers, deze sponsoring past perfect in de avontuurlijke filosofie van Ruca nor, wiens ’’Sport is an Art” ook terug te vinden is in zeilraces en andere grensverleggende projekten. In een vroeg stadium werd samen met hoofdsponsor Rucanor uitgekeken naar een tweede steunpilaar. Inmiddels had Kees zijn duidelijke voorkeur ken baar gemaakt voor de Toyota-4Run- ner. Kees Tijsterman: "Met een gewone auto is de kans dat je Dakar haalt, erg klein, Dat betekent dat je zelf erg veel aan een auto zult moeten doen, èn dat je dus het best kunt beginnen met de meest geschikte auto die momenteel voor dit doel op de markt is. Volgens mij is dat de Toyota 4Runner. Daarbij wilde ik een sterke benzinemotor en sprak de aërodynamische carrosserie me direct aan. Het lag dus voor de hand om als eerste bij Toyota-importeur Louwman Parqui aan te kloppen. Tussen Rucanor en Toyota klikte het toen vrij snel. Het ziet er naar uit dat we voorlopig op beide firma’s een be roep zullen doen. Rucanor en ook Toyota hebben laten weten hun steun niet als een éénmalig avontuur te zien”. GossMotry^ K 1701 I 53b k-n i nen. Het is belangrijk dat men de Ne derlandse taal redelijk kan lezen, schrijven en spreken en dat men mini maal een lagere beroepsopleiding heeft. Ghadamès' vaan langs zou komen. Kees was met een zo enthousiast, dat hij het plan op vatte er het jaar daarop aan mee te doen. Samen met een vriend kocht hij een terreinauto, maar vlak voordat het spektakel zou beginnen haakte zijn vriend af. Toen zat Kees met die auto en om hem niet teleur te stellen ben ik met hem meegegaan. Zien we in elk ge val iets van Afrika, zei ik nog”. Van enige kennis van zaken was die eerste keer al helemaal geen sprake, vertelt Mieke Tijsterman. ”We wisten niet eens dat we bij iedere aankomst- plaats kaarten moesten stempelen. En dat we geen Frans spraken was ook las tig. We keken maar gewoon hoe de an deren het deden. Tot onze stomme ver bazing haalden we de finish”. '^Tambacounda Aankomst In Dakar: 17 januari Men kan zich voor deze cursus opgeven bij Buiten-Band Zuid-Holland, Ant woordnummer 93042, 2509 WB Den Haag. Voor meer informatie kan men bellen met de Stichting Buiten-Band (070- 3245460) of met mevrouw M. van de Wouw, afdeling Welzijn en Onderwijs van de gemeente Waddinxveen (14433). Kees en Mieke zullen gedurende de rally op de voet worden gevolgd door Jan van Tuyl en Willem Tijsterman in de tweede, door Kees geprepareerde 4Runner. Jan reed Paris-Dakar al vijf maal eerder en Willem volgde zijn broer Kees al twee maal per vliegtuig om ’s avonds te kunnen helpen met sleutelen. Willem, van beroep opticiën, zal in de rol van navigator de rally nu voor het eerst vanaf de stoffige bodem meema ken. Zijn funktie als vliegende mon teur wordt overgenomen door Bert Winkler. vaart. Hij schat dat deelname van de Tijster mannen en hun vijf assistenten ’’enkele tonnen” kost. ”Een hoop geld ja, maar dat is niets vergeleken bij wat de grote buitenlandse fabrieksteams erin ste ken. We krijgen de kosten er gemakke lijk uit. Nog voordat de rally is begon nen, hebben we onze investeringen waarschijnlijk al terug verdiend. Want, eerlijk is eerlijk, we doen het niet al leen omdat we de Tijstermannen zulke aardige mensen vinden. Naamsbe kendheid staat voorop". Ukukhanya (Licht in de duisternis) is de naam van de werkplaats waar de kaarsen worden gemaakt. Door het ko pen van de kaarsen helpt men mee de* situatie van mensen in het Zuidafri- kaanse Soweto te verbeteren. Het chassis werd gezandstraald om op timaal laswerk mogelijk te maken. Las werk dat onder andere nodig is om op- hangpunten te creëren voor de dubbele schokbrekers die Kees zowel voor als achter monteert”. Meerdere dunne schokbrekers koelen beter dan enkele dikke”, aldus Kees. Een rolkooi voor cabine en motor ruimte werd vervaardigd via een spe ciaal procédé. Door gebruik te maken van een buigbare buis kon met de hand een mal worden vervaardigd die per- fekt aansluit op het plaatwerk: zo werd afgerekend met het bekende probleem van een om de kooi heen rammelende carrosserie. Dit buizenstelsel kon vervolgens door computergestuurde apparatuur wor den nagebogen, maar dan met extreem stijf staal. In het achtercompartiment is een aluminium benzinetank opgeno men met een inhoud van 380 liter. Kunststof tussenschotjes zorgen ervoor dat de schuddende ballast het voertuig niet uit balans brengt. Om het gewicht te beperken werden motor- en ach terklep van polyester. Ook werd het volledige binnenwerk, van dashboard tot bekleding verwijderd. Motorisch werd de auto aangepast aan de eisen van de zwaarste rally ter we reld: het vermogen werd opgeschroefd naar 225 pk. Ofschoon nog meer ver mogen uit het standaard motorblok te halen valt, laat Kees het hierbij. Ook het opboren van de cilinders, wat in deze klasse wel is toegestaan, vond Kees niet nodig. Kees: ”Die 225 pk is natuurlijk al niet verkeerd. Maar wil je er meer uit ha len, dan wordt je heel erg afhankelijk van de kwaliteit van je benzine. Is die niet perfekt, dan ben je je vermogen di- rekt kwijt. Voor de fabrieksteams met hun eigen tankwagens speelt dat niet, maar voor ons geldt dat je nooit precies weet wat voor brandstof je koopt”. De beide 4Runners zullen meerijden in de T2-klasse: de klasse voor standaard auto’s die op bepaalde punten mogen worden aangepast. Deze klasse is voor de autofabrikanten erg interessant om dat hun produkten in een voor de con sument herkenbare vorm beproefd worden tijdens een extreem zwaar eve nement. ’’Tamelijk wrang”, betekent Thomas van Veldhoven van de ontwikkelings- hulp-organisatie NOVIB, één van de initiatiefnemers van de actie ’’Afrika sterft van de honger. Dat laten we toch niet gebeuren!”. ’’Humanitair kun je het niet maken om met een kermis-ka- ravaan door de Derde Wereld te racen. Nu er op grote schaal geld wordt inge zameld om de voedselproblemen enigs zins op te lossen, ga je niet met snelle wagens door Afrika scheuren”. In het nationaal automobiëlmuseum bogen de Tijstermannen, voor de zesde keer van de partij in Parijs-Dakar (vo rig jaar moesten ze op het laatste mo ment verstek laten gaan omdat de sponsor afzegde), zich over ’’vraag stukken” van geheel andere aard. Zij moesten hun gehoor, voornamelijk verslaggevers van vakbladen, uitleggen waarom voor ’’forwheeldrive” was ge kozen en wat het voordeel was van ’’schroefgeveerde achterassen”. Wie de deelnemers vroeg of zij zich niet bezwaard voelden om met dik gespon sorde automobielen door het armste deel van de wereld te scheuren, werd aangekeken alsof hij van een andere planeet afkomstig was. Ze dachten dat de kritiek een beetje verstomd was nu de laatste edities van de monsterrace zonder dodelijke ongelukken waren verlopen. Maar er lopen nog steeds verstokte negatievelingen rond. ”Dat is allemaal gelul”, zegt Kees Tij sterman met een blik van: ’’daar heb je er weer een”. ”Wij betalen in de dor pen gigantische bedragen om aan ben zine te komen. We laten kleren achter, soms halve auto’s. Daar zijn die men sen hardstikke gelukkig mee. Ze kun nen van alles gebruiken. ”Of we ook een hoop rotzooi laten lig gen? Natuurlijk stroomt er wel eens wat olie weg, ze hebben daar nu een maal niet dezelfde faciliteiten als bij ons. Maar er staat zoveel tegenover. Ik denk dat de mensen alleen maar beter worden van Parijs-Dakar. Kritiek op de rally hoor je overigens alleen in Ne derland. In andere landen doen ze er niet zo moeilijk over. In Afrika vinden de mensen het prachtig. Ze reageren heel enthousiast als de stoet voorbij trekt”. Daarbij vielen in het verleden enkele doden onder de lokale bevolking. Om dat te voorkomen, wordt de karavaan de laatste jaren om de dorpen heenge leid. Er zijn mensen die stapeldol worden van de laconieke houding van de Tij stermannen. Zoals dat Belgische team, dt dit jaar voor het eerst deelneemt aan de rally. ”Die mensen belden ons iedere dag op. En vragen de gekste dingen. Ze willen onderweg op letterlijk alles voorbereid zijn. Ik geef op al hun vragen hetzelfde antwoord, namelijk: ach, dat merk je vanzelf. ”Het is duidelijk dat Mieke Tijsterman zich absoluut niet kan verplaatsen in mensen die niets aan het toeval willen overlaten. Terwijl ’’toeval” nu juist de factor is, die zo’n rally zijn aantrek kingskracht geeft. Niets is immers zo onvoorspelbaar als het traject tussen Tripoli en Dakar. Dat begint al in Libië, waarvan Mieke Tijsterman onlangs een videopresenta tie heeft gezien. En wat ze daarop te zien kreeg was allesbehalve bemoedi gend. ”Het leek wel drijfzand wat er op de bodem lag. Of neem nou Maureta nië. Dat land ziet eruit als de maan. Al thans, ik denk dat de maan er zo uitziet. Niets anders dan ernorme pollen gras en nergens een horizon. Het is de kunst om in zo’n omgeving niet nerveus te worden. Want juist dan ga je fouten maken”. De Waddinxveense neemt de gebeur tenissen zoals ze komen. Bang is ze nog nooit geweest. ”Er zijn doorgewin terde deelnemers die dit jaar hebben afgezegd omdat de situatie in Libië niet veilig zou zijn. Maar in voorgaande ja ren zijn wij daar ook wel eens op een patrouillepost gestuit met geweren in de aanslag. Niets aan de hand denk ik dan, die mensen staan daar tenslotte niet voor ons. Ik lach even lief naar ze, geef ze een paar stickers en rij door. En wat je ook weet als je naar Afrika gaat is dat de mensen aan je zitten. Som mige deelnemers worden daar hele maal panisch van. Maar ik kan het me best voorstellen, want in hun ogen zijn wij iets heel bijzonders. Hier wil toch ook iedereen aan onze terreinauto voe len omdat hij er anders uitziet dan een doorsnee middenklasser?” Dit jaar voor 1600 gulden. Dit is 200 gulden meer dan in december 1989. De kerken waar de kaarsen werden verkocht zijn de hervormde Immanuel- kerk, de roomskatholieke St. Victor- kerk en Ontmoetingskerk en de gere formeerde Kruiskerk en Ontmoetings kerk. De verslaggeefster van het dagblad Trouw omschrijft Kees Tijsterman als een lange nuchtere man en Mieke als een kleine vriendelijke vrouw. Volgens haar laat het Waddinxveense tweetal enigszins beduusd in Raamsdonkveer de belangstelling over zich heen ko men. Mieke Tijsterman raakt helemaal van slag wanneer haar gevraagd wordt hoe zij en haar man zich fysiek hebben voorbereid op ’s wereld meest beruchte rally. ’’Voorbereid? Hoezo voorbereid?” vraagt ze verbaasd. Nou ja, de vragen steller neemt aan dat er nogal wat uit houdingsvermogen wordt gevergd van de deelnemers. Een beetje hardlopen of fitnesstraining kan daarbij best van pas komen. ”In deze tijd van het jaar heb ik het zo druk op de zaak, dat ik daar niet aan toekom”, zegt Mieke Tij sterman. Het klinkt bijna verontschul digend. ’’Maar nou je het zegt, het zou waarschijnlijk geen kwaad kunnen”. Ook de vraag naar de gewijzigde regle menten moeten de Tijstermannen on beantwoord laten. Voor het eerst wordt de tijd voor herstelwerkzaamhe den aan de auto bij de totale rijtijd op geteld. ’’Daar hebben we iets van opge vangen, maar we komen er niet achter hoe het precies gaat. Misschien weet de organisatie het zelf niet”, zeggen ze la cherig. Een behulpzame medewerker licht de Tijstermannen in dat de nieuwe procedure uitvoerig aan de orde komt in het wedstrijdreglement. ”Oh, is dat zo?” vraagt Kees Tijsterman. ”Nou ja, we zien wel”. Het klink allemaal niet erg gedegen, maar kenners zeggen dat de achteloze manier waarop de Tijster mannen aan hun j aarlij kse vakantie be ginnen, tevens hun grootste kracht is. Een visie die bevestigd wordt door de prestatie die ze tot nu toe geleverd heb ben. In hun klasse (de T2, opgevoerde standaardwagens) eindigden ze nooit lager dan een zevende plaats en in 1988 en 1989 werden ze zelfs als het beste privé team geklasseerd. Twee jaar ge leden finishten ze als vijfde in het alge meen klassement tussen de professio nele fabrieksteams. Ook dit keer rekent Kees Tijsterman op een plaats bij de beste tien, al is zijn vrouw daar minder zeker van. ’’Eindi gen bij de eerste tien kan normaal ge sproken helemaal niet”, is Mieke Tij sterman van mening. ’’Kijk maar hoeveel fabrieksteams er meedoen. Tot nu toe is het ons altijd gelukt, maar vraag me niet hoe dat kwam. Bovendien wordt het ook voor ons steeds moeilijker, omdat iedereen zijn verwachtingen steeds hoger stelt. Dat legt toch een druk op ons. Toen we pas begonnen waren we al blij dat we de finish hadden gehaald”. Bijna met weemoed denkt Mieke Tij sterman terug aan die eerste keer, toen zij en haar man zich voor de grap tussen de ervaren rallyrijders waagden. In 1985 was dat. ’’Vroeger gingen Kees en ik in januari op de wintersport. In 1984 zijn we voor de verandering met een stel vrienden naar Afrika gegaan. Ik had nog nooit van Parijs-Dakar gehoord, maar toen we toch in Afrika waren hebben we een terreinauto gehuurd en zijn we naar een plek gereden waar de rallykara- Pr-manager Sjef Poldervaart van Ruca nor, samen met Toyota hoofdsponsor, is het volledig met Kees Tijsterman eens. Was de situatie anders geweest, dan had het kledingmerk nooit zijn naam aan het evenement verbonden. ”Ik wilde eerst met eigen ogen zien of het ethisch wel verantwoord is. Ik had ook zo mijn bedenkingen. Ik ben er nu zelf bij geweest en ik moet zeggen: de kritiek op de rally is niet terecht. Er wordt bijvoorbeeld veel geld achter ge laten. De bevolking vraagt enorme be dragen voor een slaapplaatsje. En er overnachten honderden mensen. Ze kunnen daar een jaar van leven. In een land als Senegal is mede dankzij Parijs- Dakar de toeristen-industrie op gang gekomen. De mensen zien het als pro paganda voor hun land”, aldus Polder- -■ - - V"- --»■ rx. •ACIermont Ferrand ^Marseille U) V 7- -■ Het team van de Tijsgrmannen. (Foto: Rucanor/Toyota). Inmiddels werden twee 4Runners blauw gespoten en voorzien van Ruca nor en Toyota-bestickering. Maar de grootste veranderingen bevinden zich in en onder carrosserie. Onmiddellijk na aflevering begon Kees, die zelf gara gehouder is, met het volledig demonte ren van de auto’s. 4 i- 1 1 *oï- - - ''’W'X

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1991 | | pagina 15