Korte cursus voor
buitenlandse vrouwen
22.000
Herhaaldelijk
op le plaats
T
i
s
/TW»'
al
Tijdrede
Nederlandse pers richt kritische schijnwerper op Waddinxveens rally-echtpaar
cm
W.S
Schennis
Sowetokaarsen
volop verkocht
IIP^' T
j bivakplaats
Cursus
Kinderen
Completer
Wrang
Stapeldol
Nuchter
Beste tien
Ethisch
T2-klasse
I
UW ADVERTENTIE BEREIKT
GEZINNEN
A
1 RALLY
t PARIJS
UDAKAR
TOTALE
PARKOERS
91886 KM
Agadez j
-ST
bon
x
Pagina 15
Donderdag 3 januari 1991
Kees en Mieke Tij sterman
Het zesde avontuur Parijs-Dakar is voor Kees en Mieke Tijsterman nu echt begonnen. Koto: Rucanor/Toyota).
~~77
Start In Parijs: 28 december I
LIBIË
iS> Idri
MAURITANIË
Tichit
Klffa
LM’Boro
Néma
e
Ghat
Kees en Mieke Tijsterman in de woestijn met de ondersteunende vrachtwagen. (Foto:
Rucanor/ Toyota).
1301
672 km
12-01
410 km
Extra back-up wordt verzorgd door een
vrachtwagen van het Tsjechische merk
Tatra. Deze vierwielaangedreven V12
diesel met een cilinderinhoud van maar
liefst 22 liter, wordt bemand door Anne
Kies, Milan Koreny en Simon Schram.
Restauranthouder Anne Kies reed Pa
ris-Dakar drie keer per motor en twee
keer per vrachtwagen.
De tweede chauffeur, Milan Koreny, is
tevens monteur. Deze, zeer beperkt
Engels sprekende Tsjech, wordt door
de fabriek meegeleverd bij het huren
van de vrachtwagen. De navigator is
net als Anne een Fries: de motorfiets
handelaar Simon Schram. Deze Neder
landse kampioen enduro reed de Paris-
Dakar Rally weliswaar niet eerder,
maar is zeer ervaren in zowel stofhap-
pen als vallen en opstaan.
De auto zelf heeft al een jaar Paris-Da
kar ervaring: vorig jaar eindigde deze
Tatra als derde in het klassement tot
tien ton, vlak achter de speciaal voor de
rally gebouwde Italiaanse Perlini’s. De
auto maakte toen deel uit van het Tsje
chische fabrieksteam. De Tatra is uit
gerust met een kompleet rek flight-ca
ses met onderdelen voor de Toyota’s,
waaronder een versnellingsbak en 25
banden. De auto zal meerijden in de
klasse tot tien ton.
WADDINXVEEN - Vrijdagavond 11
januari om half acht spreekt ds. C.A.
van Dieren uit Stolwijk een tijdrede uit
in het kerkgebouw van de Christelijk
Afgescheiden Gemeente aan de Dorp
straat 5.
29-12 W
430 km f
30-12
3 455 km
10'11-01
1 146 km
3'4-01
1 095 km
NIGER
Dirkou
2-01
604 km
7 8-01
840 km
5-01
681 km
Afrika sterft van de honger. Maar de
karavaan van Parijs-Dakar, toonbeeld
van de westelijke welvaart, scheurt op
topsnelheid door de Derde Wereld.
Op hetzelfde moment dat in Nederland
het startsein werd gegeven voor een na
tionale actie om de nood in de Sahel en
andere door droogte getroffen gebie
den te lenigen, presenteerden Kees en
Mieke Tijsterman zich in het automo-
bielmuseum in Raamsdonkveer als de
meest prominente Nederlandse deel
nemers aan de woestijnrally, schreef
Het Vrije Volk.
De lessen worden gegeven op 26-27-28
februari en 5-6-7 maart 1991 in het
Trefcentrum Delft (vlakbij het NS-sta-
tion). De cursus is gratis ren de reiskos
ten worden vergoed.
WADDINXVEEN - Op initiatief van
de Wereldwinkel Waddinxveen zijn in
december weer in verschillende kerken
Sowetokaarsen verkocht.
6-01
I 601 km
jTumu
De cursus duurt 2 weken en is bestemd
voor buitenlandse meisjes en vrouwen
die in de provincie Zuid-Holland wo-
WADDINXVEEN - De politie heeft
op verzoek van de collega’s van Bleis-
wijk, een Waddinxvener aangehouden
op verdenking van schennis der eer
baarheid. De man is voor verder onder
zoek overgeleverd aan de politie van
B leis wijk.
-
Waarom speciaal een cursus voor bui
tenlandse vrouwen? Omdat het bij elk
onderzoek belangrijk is om ook de me
ning te horen van migranten die in Ne
derland wonen. Soms willen onderzoe
kers zelfs speciaal de meningen van
buitenlanders weten.
Daarom is het goed dat er interview-
ster/enquêtrices zijn die de antwoorden
van deze mensen kunnen noteren. De
onderzoeksbureaus zijn dan ook op
zoek naar meisjes en jonge vrouwen
die als interviewster/enquêtrices bij
hen willen werken.
Als men aan de opleiding interview
ster/enquêtrices hebt meegedaan, kan
men zich bij de onderzoeksbureaus la
ten inschrijven en kan men waarschijn
lijk meteen als interviewster/enquê-
trice aan de slag.
Meestal kan men zelf bepalen hoeveel
uur per week men wil werken. Een in-
terviewster/enquêtrice verdient onge
veer 25,- per uur.
14 15 01
1 014 km
16-01
572 km
De groots opgezette rally is in de Afri
kaanse doorgangslanden Libië, Niger,
Mali, Mauretanië en Senegal zo popu
lair, dat de kinderen op school les in
krijgen. ’’Ieder jaar kijken de inwoners
van die landen er naar uit”, vertelt
Mieke Tijsterman, ’’want er valt daar
nooit iets te beleven. En ieder jaar ont
moet ik kinderen die ik zo zou willen
adopteren”
Voelt ze zich niet schuldig, wanneer zij
met haar aërodynamische, tot 225 pk
opgevoerde terreinwagen door arme
tierige dorpjes rijdt en als een godin
onthaald wordt door de plaatselijke be
volking? Mieke Tijsterman denkt geen
seconde na over het antwoord. ”Ik
weet zo langzamerhand wat die mensen
willen hebben en begin maanden tevo
ren kleren apart te leggen, die ik daar
uitdeel. Alle t-shirts die ik van onze
sponsor krijg bijvoorbeeld. Op die ma
nier doe ik meer aan ontwikkelingshulp
dan als ik geld via een bank zou over
maken”.
WADDINXVEEN - In februari en maart zal in Delft een korte cursus
voor buitenlandse vrouwen gehouden worden. Doel van deze cursus is om
allochtone meisjes en vrouwen uit Zuid-Holland op te leiden als inter-
viewster/enquêtrice. Deze interviewster/enquêtrices zullen aan de hand
van een vragenlijst onderzoek doen bij in Nederland wonende buitenlan
ders. Deze activiteit past binnen het actief minderhedenbeleid dat de ge
meente Waddinxveen voert.
zien wel in de woestijn
WADDINXVEEN - Het Waddinxveense rally-echtpaar Kees en Mieke
Tijsterman van de Tweede Bloksweg is weer volop bezig in de woestijn
voor hun zesde rally Parijs-Dakar. Donderdag 17 januari moeten ze in de
Senegalese hoofdstad Dakar aankomen. In de dagen voor Kerst werd er
in de Nederlandse pers uitvoerig geschreven over de Tijstermannen, die
hun team en materieel in Raamsdonkveer officieel presenteerden.
Anne Kies: ”We staan natuurlijk in de
eerste plaats Kees en Mieke terzijde en
slepen daarom nogal wat extra gewicht
mee in vergelijking met de andere
vrachtwagens. Daar staat tegenover
dat we in een zeer degelijke wagen rij
den. Zo’n Tatra lijkt in niets op een
westerse vrachtwagen met unieke za
ken als onafhankelijke wielophanging
rondom en daarom is het goed dat we
Milan bij ons hebben. Hij werkt al
twintig jaar bij Tatra dus kent de auto
van binnen en van buiten. Maar als het
goed is, krijgt hij niet veel te doen: er
gaat nooit iets kapot aan deze wagens”
WADDINXVEEN - Al vijf keer door
stond het echtpaar Kees en Mieke Tij
sterman de even beroemde als be
ruchte Paris-Dakar Rally (29 doden).
De resultaten van de professioneel
werkende amateurs uit Waddinxveen
mochten er echter zijn: in de klasse van
hun voertuig eindigden ze nooit lager
dan de zevende plaats en werden ze
herhaaldelijk eerste. In 1988 en 1989
waren ze het beste privé-team, boven
dien eindigden ze in het laatstge
noemde jaar als vijfde in het algemeen
klassement tussen de zwaar gespon-
serde fabrieksteams.
Hoewel de statistieken leren dat de
kansen op uitval, na zoveel succes, gro
ter zijn dan ooit, zijn de verwachtingen
ten aanzien van de 1991-rally hoog ge
spannen.
De voorbereidingen zijn ook uitgebrei-
der dan in voorgaande jaren het geval
was. Nadat Kees en Mieke Tijsterman
de 1990-editie van Paris-Dakar op het
laatste moment aan hun neus voorbij
zagen gaan omdat het sponsorende au
tomerk met deze rally stopte, was het
Waddinxveense echtpaar vestbesloten
dit jaar beslagen ten ijs te verschijnen.
Sportmerk Rucanor toonde zich en
thousiast om wederom een Paris-Da
kar met de Tijstermannen te verrijden.
Immers, deze sponsoring past perfect
in de avontuurlijke filosofie van Ruca
nor, wiens ’’Sport is an Art” ook terug
te vinden is in zeilraces en andere
grensverleggende projekten.
In een vroeg stadium werd samen met
hoofdsponsor Rucanor uitgekeken
naar een tweede steunpilaar. Inmiddels
had Kees zijn duidelijke voorkeur ken
baar gemaakt voor de Toyota-4Run-
ner.
Kees Tijsterman: "Met een gewone
auto is de kans dat je Dakar haalt, erg
klein, Dat betekent dat je zelf erg veel
aan een auto zult moeten doen, èn dat
je dus het best kunt beginnen met de
meest geschikte auto die momenteel
voor dit doel op de markt is. Volgens
mij is dat de Toyota 4Runner. Daarbij
wilde ik een sterke benzinemotor en
sprak de aërodynamische carrosserie
me direct aan. Het lag dus voor de hand
om als eerste bij Toyota-importeur
Louwman Parqui aan te kloppen.
Tussen Rucanor en Toyota klikte het
toen vrij snel. Het ziet er naar uit dat
we voorlopig op beide firma’s een be
roep zullen doen. Rucanor en ook
Toyota hebben laten weten hun steun
niet als een éénmalig avontuur te zien”.
GossMotry^
K 1701 I
53b k-n i
nen. Het is belangrijk dat men de Ne
derlandse taal redelijk kan lezen,
schrijven en spreken en dat men mini
maal een lagere beroepsopleiding
heeft.
Ghadamès'
vaan langs zou komen. Kees was met
een zo enthousiast, dat hij het plan op
vatte er het jaar daarop aan mee te
doen. Samen met een vriend kocht hij
een terreinauto, maar vlak voordat het
spektakel zou beginnen haakte zijn
vriend af. Toen zat Kees met die auto
en om hem niet teleur te stellen ben ik
met hem meegegaan. Zien we in elk ge
val iets van Afrika, zei ik nog”.
Van enige kennis van zaken was die
eerste keer al helemaal geen sprake,
vertelt Mieke Tijsterman. ”We wisten
niet eens dat we bij iedere aankomst-
plaats kaarten moesten stempelen. En
dat we geen Frans spraken was ook las
tig. We keken maar gewoon hoe de an
deren het deden. Tot onze stomme ver
bazing haalden we de finish”.
'^Tambacounda
Aankomst In Dakar: 17 januari
Men kan zich voor deze cursus opgeven
bij Buiten-Band Zuid-Holland, Ant
woordnummer 93042, 2509 WB Den
Haag.
Voor meer informatie kan men bellen
met de Stichting Buiten-Band (070-
3245460) of met mevrouw M. van de
Wouw, afdeling Welzijn en Onderwijs
van de gemeente Waddinxveen
(14433).
Kees en Mieke zullen gedurende de
rally op de voet worden gevolgd door
Jan van Tuyl en Willem Tijsterman in
de tweede, door Kees geprepareerde
4Runner. Jan reed Paris-Dakar al vijf
maal eerder en Willem volgde zijn
broer Kees al twee maal per vliegtuig
om ’s avonds te kunnen helpen met
sleutelen.
Willem, van beroep opticiën, zal in de
rol van navigator de rally nu voor het
eerst vanaf de stoffige bodem meema
ken. Zijn funktie als vliegende mon
teur wordt overgenomen door Bert
Winkler.
vaart.
Hij schat dat deelname van de Tijster
mannen en hun vijf assistenten ’’enkele
tonnen” kost. ”Een hoop geld ja, maar
dat is niets vergeleken bij wat de grote
buitenlandse fabrieksteams erin ste
ken. We krijgen de kosten er gemakke
lijk uit. Nog voordat de rally is begon
nen, hebben we onze investeringen
waarschijnlijk al terug verdiend. Want,
eerlijk is eerlijk, we doen het niet al
leen omdat we de Tijstermannen zulke
aardige mensen vinden. Naamsbe
kendheid staat voorop".
Ukukhanya (Licht in de duisternis) is
de naam van de werkplaats waar de
kaarsen worden gemaakt. Door het ko
pen van de kaarsen helpt men mee de*
situatie van mensen in het Zuidafri-
kaanse Soweto te verbeteren.
Het chassis werd gezandstraald om op
timaal laswerk mogelijk te maken. Las
werk dat onder andere nodig is om op-
hangpunten te creëren voor de dubbele
schokbrekers die Kees zowel voor als
achter monteert”. Meerdere dunne
schokbrekers koelen beter dan enkele
dikke”, aldus Kees.
Een rolkooi voor cabine en motor
ruimte werd vervaardigd via een spe
ciaal procédé. Door gebruik te maken
van een buigbare buis kon met de hand
een mal worden vervaardigd die per-
fekt aansluit op het plaatwerk: zo werd
afgerekend met het bekende probleem
van een om de kooi heen rammelende
carrosserie.
Dit buizenstelsel kon vervolgens door
computergestuurde apparatuur wor
den nagebogen, maar dan met extreem
stijf staal. In het achtercompartiment is
een aluminium benzinetank opgeno
men met een inhoud van 380 liter.
Kunststof tussenschotjes zorgen ervoor
dat de schuddende ballast het voertuig
niet uit balans brengt. Om het gewicht
te beperken werden motor- en ach
terklep van polyester. Ook werd het
volledige binnenwerk, van dashboard
tot bekleding verwijderd.
Motorisch werd de auto aangepast aan
de eisen van de zwaarste rally ter we
reld: het vermogen werd opgeschroefd
naar 225 pk. Ofschoon nog meer ver
mogen uit het standaard motorblok te
halen valt, laat Kees het hierbij. Ook
het opboren van de cilinders, wat in
deze klasse wel is toegestaan, vond
Kees niet nodig.
Kees: ”Die 225 pk is natuurlijk al niet
verkeerd. Maar wil je er meer uit ha
len, dan wordt je heel erg afhankelijk
van de kwaliteit van je benzine. Is die
niet perfekt, dan ben je je vermogen di-
rekt kwijt. Voor de fabrieksteams met
hun eigen tankwagens speelt dat niet,
maar voor ons geldt dat je nooit precies
weet wat voor brandstof je koopt”.
De beide 4Runners zullen meerijden in
de T2-klasse: de klasse voor standaard
auto’s die op bepaalde punten mogen
worden aangepast. Deze klasse is voor
de autofabrikanten erg interessant om
dat hun produkten in een voor de con
sument herkenbare vorm beproefd
worden tijdens een extreem zwaar eve
nement.
’’Tamelijk wrang”, betekent Thomas
van Veldhoven van de ontwikkelings-
hulp-organisatie NOVIB, één van de
initiatiefnemers van de actie ’’Afrika
sterft van de honger. Dat laten we toch
niet gebeuren!”. ’’Humanitair kun je
het niet maken om met een kermis-ka-
ravaan door de Derde Wereld te racen.
Nu er op grote schaal geld wordt inge
zameld om de voedselproblemen enigs
zins op te lossen, ga je niet met snelle
wagens door Afrika scheuren”.
In het nationaal automobiëlmuseum
bogen de Tijstermannen, voor de zesde
keer van de partij in Parijs-Dakar (vo
rig jaar moesten ze op het laatste mo
ment verstek laten gaan omdat de
sponsor afzegde), zich over ’’vraag
stukken” van geheel andere aard.
Zij moesten hun gehoor, voornamelijk
verslaggevers van vakbladen, uitleggen
waarom voor ’’forwheeldrive” was ge
kozen en wat het voordeel was van
’’schroefgeveerde achterassen”.
Wie de deelnemers vroeg of zij zich niet
bezwaard voelden om met dik gespon
sorde automobielen door het armste
deel van de wereld te scheuren, werd
aangekeken alsof hij van een andere
planeet afkomstig was. Ze dachten dat
de kritiek een beetje verstomd was nu
de laatste edities van de monsterrace
zonder dodelijke ongelukken waren
verlopen. Maar er lopen nog steeds
verstokte negatievelingen rond.
”Dat is allemaal gelul”, zegt Kees Tij
sterman met een blik van: ’’daar heb je
er weer een”. ”Wij betalen in de dor
pen gigantische bedragen om aan ben
zine te komen. We laten kleren achter,
soms halve auto’s. Daar zijn die men
sen hardstikke gelukkig mee. Ze kun
nen van alles gebruiken.
”Of we ook een hoop rotzooi laten lig
gen? Natuurlijk stroomt er wel eens
wat olie weg, ze hebben daar nu een
maal niet dezelfde faciliteiten als bij
ons. Maar er staat zoveel tegenover. Ik
denk dat de mensen alleen maar beter
worden van Parijs-Dakar. Kritiek op
de rally hoor je overigens alleen in Ne
derland. In andere landen doen ze er
niet zo moeilijk over. In Afrika vinden
de mensen het prachtig. Ze reageren
heel enthousiast als de stoet voorbij
trekt”.
Daarbij vielen in het verleden enkele
doden onder de lokale bevolking. Om
dat te voorkomen, wordt de karavaan
de laatste jaren om de dorpen heenge
leid.
Er zijn mensen die stapeldol worden
van de laconieke houding van de Tij
stermannen. Zoals dat Belgische team,
dt dit jaar voor het eerst deelneemt aan
de rally.
”Die mensen belden ons iedere dag op.
En vragen de gekste dingen. Ze willen
onderweg op letterlijk alles voorbereid
zijn. Ik geef op al hun vragen hetzelfde
antwoord, namelijk: ach, dat merk je
vanzelf.
”Het is duidelijk dat Mieke Tijsterman
zich absoluut niet kan verplaatsen in
mensen die niets aan het toeval willen
overlaten. Terwijl ’’toeval” nu juist de
factor is, die zo’n rally zijn aantrek
kingskracht geeft. Niets is immers zo
onvoorspelbaar als het traject tussen
Tripoli en Dakar.
Dat begint al in Libië, waarvan Mieke
Tijsterman onlangs een videopresenta
tie heeft gezien. En wat ze daarop te
zien kreeg was allesbehalve bemoedi
gend. ”Het leek wel drijfzand wat er op
de bodem lag. Of neem nou Maureta
nië. Dat land ziet eruit als de maan. Al
thans, ik denk dat de maan er zo uitziet.
Niets anders dan ernorme pollen gras
en nergens een horizon. Het is de kunst
om in zo’n omgeving niet nerveus te
worden. Want juist dan ga je fouten
maken”.
De Waddinxveense neemt de gebeur
tenissen zoals ze komen. Bang is ze nog
nooit geweest. ”Er zijn doorgewin
terde deelnemers die dit jaar hebben
afgezegd omdat de situatie in Libië niet
veilig zou zijn. Maar in voorgaande ja
ren zijn wij daar ook wel eens op een
patrouillepost gestuit met geweren in
de aanslag. Niets aan de hand denk ik
dan, die mensen staan daar tenslotte
niet voor ons. Ik lach even lief naar ze,
geef ze een paar stickers en rij door. En
wat je ook weet als je naar Afrika gaat
is dat de mensen aan je zitten. Som
mige deelnemers worden daar hele
maal panisch van. Maar ik kan het me
best voorstellen, want in hun ogen zijn
wij iets heel bijzonders. Hier wil toch
ook iedereen aan onze terreinauto voe
len omdat hij er anders uitziet dan een
doorsnee middenklasser?”
Dit jaar voor 1600 gulden. Dit is 200
gulden meer dan in december 1989.
De kerken waar de kaarsen werden
verkocht zijn de hervormde Immanuel-
kerk, de roomskatholieke St. Victor-
kerk en Ontmoetingskerk en de gere
formeerde Kruiskerk en Ontmoetings
kerk.
De verslaggeefster van het dagblad
Trouw omschrijft Kees Tijsterman als
een lange nuchtere man en Mieke als
een kleine vriendelijke vrouw. Volgens
haar laat het Waddinxveense tweetal
enigszins beduusd in Raamsdonkveer
de belangstelling over zich heen ko
men.
Mieke Tijsterman raakt helemaal van
slag wanneer haar gevraagd wordt hoe
zij en haar man zich fysiek hebben
voorbereid op ’s wereld meest beruchte
rally.
’’Voorbereid? Hoezo voorbereid?”
vraagt ze verbaasd. Nou ja, de vragen
steller neemt aan dat er nogal wat uit
houdingsvermogen wordt gevergd van
de deelnemers. Een beetje hardlopen
of fitnesstraining kan daarbij best van
pas komen. ”In deze tijd van het jaar
heb ik het zo druk op de zaak, dat ik
daar niet aan toekom”, zegt Mieke Tij
sterman. Het klinkt bijna verontschul
digend. ’’Maar nou je het zegt, het zou
waarschijnlijk geen kwaad kunnen”.
Ook de vraag naar de gewijzigde regle
menten moeten de Tijstermannen on
beantwoord laten. Voor het eerst
wordt de tijd voor herstelwerkzaamhe
den aan de auto bij de totale rijtijd op
geteld. ’’Daar hebben we iets van opge
vangen, maar we komen er niet achter
hoe het precies gaat. Misschien weet de
organisatie het zelf niet”, zeggen ze la
cherig. Een behulpzame medewerker
licht de Tijstermannen in dat de nieuwe
procedure uitvoerig aan de orde komt
in het wedstrijdreglement. ”Oh, is dat
zo?” vraagt Kees Tijsterman. ”Nou ja,
we zien wel”. Het klink allemaal niet
erg gedegen, maar kenners zeggen dat
de achteloze manier waarop de Tijster
mannen aan hun j aarlij kse vakantie be
ginnen, tevens hun grootste kracht is.
Een visie die bevestigd wordt door de
prestatie die ze tot nu toe geleverd heb
ben. In hun klasse (de T2, opgevoerde
standaardwagens) eindigden ze nooit
lager dan een zevende plaats en in 1988
en 1989 werden ze zelfs als het beste
privé team geklasseerd. Twee jaar ge
leden finishten ze als vijfde in het alge
meen klassement tussen de professio
nele fabrieksteams.
Ook dit keer rekent Kees Tijsterman
op een plaats bij de beste tien, al is zijn
vrouw daar minder zeker van. ’’Eindi
gen bij de eerste tien kan normaal ge
sproken helemaal niet”, is Mieke Tij
sterman van mening.
’’Kijk maar hoeveel fabrieksteams er
meedoen. Tot nu toe is het ons altijd
gelukt, maar vraag me niet hoe dat
kwam. Bovendien wordt het ook voor
ons steeds moeilijker, omdat iedereen
zijn verwachtingen steeds hoger stelt.
Dat legt toch een druk op ons. Toen we
pas begonnen waren we al blij dat we
de finish hadden gehaald”.
Bijna met weemoed denkt Mieke Tij
sterman terug aan die eerste keer, toen
zij en haar man zich voor de grap tussen
de ervaren rallyrijders waagden. In
1985 was dat.
’’Vroeger gingen Kees en ik in januari
op de wintersport. In 1984 zijn we voor
de verandering met een stel vrienden
naar Afrika gegaan. Ik had nog nooit
van Parijs-Dakar gehoord, maar toen
we toch in Afrika waren hebben we een
terreinauto gehuurd en zijn we naar
een plek gereden waar de rallykara-
Pr-manager Sjef Poldervaart van Ruca
nor, samen met Toyota hoofdsponsor,
is het volledig met Kees Tijsterman
eens. Was de situatie anders geweest,
dan had het kledingmerk nooit zijn
naam aan het evenement verbonden.
”Ik wilde eerst met eigen ogen zien of
het ethisch wel verantwoord is. Ik had
ook zo mijn bedenkingen. Ik ben er nu
zelf bij geweest en ik moet zeggen: de
kritiek op de rally is niet terecht. Er
wordt bijvoorbeeld veel geld achter ge
laten. De bevolking vraagt enorme be
dragen voor een slaapplaatsje. En er
overnachten honderden mensen. Ze
kunnen daar een jaar van leven. In een
land als Senegal is mede dankzij Parijs-
Dakar de toeristen-industrie op gang
gekomen. De mensen zien het als pro
paganda voor hun land”, aldus Polder-
-■
- -
V"- --»■
rx.
•ACIermont Ferrand
^Marseille
U)
V 7-
-■
Het team van de Tijsgrmannen. (Foto: Rucanor/Toyota).
Inmiddels werden twee 4Runners
blauw gespoten en voorzien van Ruca
nor en Toyota-bestickering. Maar de
grootste veranderingen bevinden zich
in en onder carrosserie. Onmiddellijk
na aflevering begon Kees, die zelf gara
gehouder is, met het volledig demonte
ren van de auto’s.
4 i- 1 1
*oï- - -
''’W'X