Gemeente
Bewoners
over de
over de
EEN BRIEF VAN
SEPTEMBER ’80
reparatie.
Schade aan uw auto
vereist deskundige
’’Brugweg”
’’Brugweg”
Courgettes voor Artsen Zonder Grenzen
Pro en contra bij de Raad van State in Den Haag.
I
Maskerade
kust de
mummie
PvdA wil
openheid
rond
Brugweg-
Noord
Geschreven door prof. dr. A.F. van Weele
3
3
a
Bijeenkomst
CDA-Vrouwenberaad
Delicatesse
Pagina 21
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 20 februari 1991
6
Focwn
ïtttj
EENDAAGSE
VERKOOPEXPOSITIE
ZEER LAGE PRIJZEN
HUID- EN LICHAAMS
VERZORGING
tel. afspraken maken
graag tussen 8.30 en
9.30 uur
WADDINXVEEN-Prof. ir. A.F. Weele is al jarenlang betrokken bij het
wel en wee van de Brugweg. Nu als Stolwijker met zijn adviseursbureau
Ifco uit Gouda, toen (1980) als Brugwegbewoner en adviseur funderings-
techniek. Over de Brugweg had prof. ir. A.F. van Weele ook ruimlO jaar
een heel duidelijke mening.
GLASBEEK
Autoschade reparatiebedrijf
Noord kade 24
2741EV Waddinxveen
Tel. 01828-12588
FOCWA, kenmerk voor vakwerk
WADDINXVEEN - Voor de Raad van State voerde dinsdagmorgen mr.
H.S. Weeda van de gemeente Waddinxveen het woord. Hij werd verge
zeld door drie ambtenaren, onder wie de adjunct-directeur Openbare
Werken en Bedrijven. Burgemeester C.M. van der Linden, verkeerswet
houder J. Neele (PCW) en financiën-wethouder P.F.J. van Schie (CDA)
waren thuis gebleven.
WADDINXVEEN - Voor de Raad van State voerden dinsdagmorgen
drie juristen het woord namens garagehouder J. Tromp van de Henegou
werweg, de bewoners van de Henegouwerweg 11-19, de bedrijven Gouwe
Meubel, Howa-Print en reclamebureau Teller BV en de vennootschap
onder firma Verloop Kwekerij. Alleen mr. D.J.P. de Leeuw overlegde
een pleitnotitie namens de bewoners van de Henegouwerweg en verloop
Kwekerij
De gulle gevers voor Artsen Zonder Grenzen.
vervelend genoeg. Bij een verstandigs
uitvoering echter (zie punt 3 van dit
schrijven) is er echt geen gevaar voet
schade van welke aard ook. Het
Noordeinde was een ander geval omdat
dit een dijk is die nat gehouden werd
door de sloot. Na het dempen hiervan
kon uitdroging van die dijk optreden
waardoor grote zettingen het gevolg
waren. Dat gevaar is er niet bij de
Brugweg.
■Ij
tenveiling De Kring.
1
1
i
l
BLEISWIJK/WADDINXVEEN - Af
gelopen vrijdag 15 februari veilde
groentenveiling De Kring, afdeling
Bleiswijk, 10 bakjes courgettes ten
bate van de medische hulporganisatie
Artsen Zonder Grenzen.
De kopers betaalden 6.660 gulden voor
deze courgettes. De veiling verdub
belde de opbrengst, zodat deze actie in
totaal 13.320 gulden opgebracht.
van prachtige olieverfschilderijen op
linnen in Partycentrum "OP MOER’,
Raadhuisstraat 40 te Moerkapelle
Een grote keuze aan: landschappen
(ook Nederlandse), zeegezichten,
bloemen, stadsgezichten, stillevens en
ander werk. Meer dan 250 doeken,
zowel klassiek als modem.
Zaterdag 23 februari a.s.
van 10.00 tot 17.00 uur.
Dit produkt is dan ook vrijwel het hele
jaar te kop bij de groenteboer. Cour
gettes bevatten minder water dan kom
kommers en zijn daardoor geschikter
voor verwerking in verschillende ge
rechten.
’’Gouwe Meubel, met extra parkeer
voorzieningen aan de achterzijde, blijft
zowel van de voor- als de achterzijde
bereikbaar. Teller BV wist bij vestiging
van het bedrijf aan de Brugweg dat zich
ontwikkelingen voordeden rond de
Brugweg, maar dat was voor het bedrijf
geen aanleiding om van vestiging in
Waddinxveen af te zien”.
”Howa-Print is een drukkerij, die
voornamelijk voor sociale en culturele
instellingen drukwerk levert volgens ei
gen informatie (verenigingen, kerkbe
sturen e.d.). De bereikbaarheid voor
dit bedrijf voor de klanten wordt min
der bepaald door de wijze waarop de
drukkerij bereikt moet worden. Meer
bepalend is hier het prijsniveau. Indien
daarbij bedacht wordt dat het voor het
langzaam verkeer geen belemmeringen
worden opgenomen zal bij dit bedrijf
van een vermindering van klandizie
geen sprake zijn”.
WSTUDIO OE ELZEN JJ
M. V.D. BROEK-V. OTTERLOO
ROZENLAAN 16
TEL. 01727- 14620
STIVAS GEDIPL.
ANBOS KERNLID
safe.
I
Zelfs de kleinste botsing kan vitale
delen van uw auto beschadigen, wij
kunnen deze opsporen en repareren.
Met een veilige auto neemt u daarna
weer aan het verkeer deel
FOCWA, kenmerk voor vakwerk.
”Ten aanzien van de bereikbaarheid
van Verloop Kwekerij wordt opge
merkt dat in het gevoerde overleg met
het bedrijf de mogelijkheid is geopperd
direct uit te wegen op de nieuw aan te
leggen omleidingsweg. Op deze wijze
zal een veiliger bereikbaarheid naar de
Henegouwerweg worden geschapen
dan thans in de huidige situatie aanwe
zig is”.
WADDINXVEEN - In een brief
aan het college van Burgemeester
en Wethouders heeft secretaris
Charles Wijnen van de PvdA-
raadsfractie gepleit voor openbare
stukken rond de aanlegging van de
omleidingsweg ten noorden van de
Brugweg.
De brief aan B. en W. is afgelopen
maandag verstuurd. Daarin schrijft
Charles Wijnen namens zijn frac
tie:
”Op 15 februari 1991 ontvingen de
leden van de fractie van de PvdA
ter vertrouwelijke kennisname een
aantal stukken over de omleidings
weg Brugweg.
Het is onze fractie een doorn in het
oog dat wederom de discussie ver
trouwelijk moet worden gevoerd.
Het waarom ervan is ons niet dui
delijk omdat een aantal van de
stukken al in de openbaarheid be
handeld zijn.
De meeste van de gegevens in de
overige stukken zijn eveneens in
eerdere commissie- en raadsverga
deringen aan de orde geweest, dan
wel uit eerdere gepubliceerde stuk
ken te reproduceren.
Derhalve vragen wij ons af wat, be
houdens enkele getallen over
grondaankopen, de redenen van
vertrouwelijkheid zijn voor de on
derhavige stukken.
Concluderend verzoeken wij u om
ons op korte termijn te informeren
wat uw argumentatie is om de stuk
ken als vertrouwelijk te moeten be
handelen”.
Indien niet wordt geschorst, wordt het
pijnlijker, maar dat de raad het plan af
blaast staat al vast bij veel raadsleden,
veel ingewijden en wellicht ook bij de
gemeente”.
”Wat bezielt een gemeente en een pro
vincie om vele - nog steeds niet in te
schatten - miljoenen in een project te
steken terwijl men niet bereid is noch in
staat is om te verklaren waarom dat
project gerealiseerd moet worden”.
”Wij vragen al ongeveer sinds april vo
rig jaar aan de gemeente om het vol
gende:
- Feitelijke verkeerssituatie is op de
Brugweg qua intensiteit, bestemming,
op basis van tellingen.
- Feitelijke verkeerssituatie is op het
kruispunt Brugweg - Henegouwerweg
qua ongevallen.
- Of en zo ja waar een verkeersonvei-
lige situatie is.
- Welke mogelijkheden zijn er om aan
deze eventueel onveilige situatie een
eind te maken.
- Thans voorgestelde omleidingsweg
is één van de mogelijkheden.
- Betrouwbare prognoses, dat de
Brugweg-Noord inderdaad de meest
adekwate verbetering in zal houden en
die na belangenafweging zo wenselijk
is dat andere belangen zullen moeten
wijken”.
”Wij weten dat die vragen onmogelijk
te beantwoorden zijn omdat er simpel
weg geen onderzoek is geweest. Het
oude plan is uit de kast gerukt en ge
dropt zonder enig besef wat de gevol
gen zouden kunnen zijn. Het meest di
rect worden wij getroffen omdat we
eenvoudigweg onze percelen niet meer
kunnen verlaten en er volstrekt nog
geen oplossing voorhanden is. De sug
gestie van parallelweg is wel gedaan,
maar de zekerheid dat die weg er kan
komen is ver weg”.
Over Verloop Kwekerij: ”De familie
Verloop woont aan de Henegouwer
weg en heeft achter de woning het be
drijf liggen. Het is een kwekerij; er
worden coniferen gekweekt, een klein
gedeelte onder glas en plastic, het me
rendeel in de open lucht”.
”Het perceel van Verloop ligt pas naast
het perceel waar de omleidingsweg ge
pland is. Verloop wordt dan ook het
meest geschaad door de aanleg van de
weg en door het verkeer dat van die
weg gebruik gaat maken”.
”Uit de plannen van de gemeente blijkt
nergens dat men in de gaten heeft dat
het bedrijf van Verloop ernstige finan
ciële schade zal lijden doordat de bo
dem, het water en de lucht minder ge
schikt worden voor de teelt en dat de
familie Verloop ernstige hinder zal
gaan ondervinden van geluid, stank en
van aantasting van de privacy”.
”De ontsluiting van het perceel van
Verloop wordt een onmogelijkheid.
Uiteraard is er frekwent bezoek van
vrachtwagens. Het zal ondoenlijk wor
den om aan- en af te rijden. Óver de
voorgestelde parallelweg is nog vol
strekte onduidelijkheid”.
’’Alle verzoekers, maar met name Ver
loop, moeten lijdzaam toezien dat de
gemeente met dit plan geen problemen
oplost maar veroorzaakt, hooguit pro
blemen verplaatst. De gemeente stelt
dat er problemen zijn aan de Brugweg.
verkeersonveilig. Die eventuele pro
blemen kunnen ter plaatse opgelost
worden door een verbreding van de
weg en/of de aanleg van een apart rij
wielpad. Er is ruimte genoeg ter plek
ke”.
”Er ligt een sloot die gedempt kan wor
den. Bewoners van de Brugweg zijn
daar niet voor. Blijkbaar wordt er in
Waddinxveen politiek bedreven aan de
hand van geboden weerstand. Zonder
nadenken wordt bedacht dat er een
omleidingsweg moet komen. Een on
willige, geld ruikende grondeigenaar
weigert vervolgens perceel a te verko
pen maar wil wel perceel b verkopen,
omdat daarmee perceel a in prijs om
hoog suist. De gemeente heeft haast en
laat dus zij n oren hangen naar de mach
tige grondeigenaar en verlegt het tracé
nog even 25 meter meer naar het per
ceel van Verloop”.
’’Verloop wenst dit plan uiteraard zo
snel als mogelijk van tafel. Hij heeft al
veel kosten moeten maken om eventu
eel achteraf te kunnen berekenen wat
zijn bedrijfsschade is. Dat de gemeente
dit bedrag tot nu toe onderschat is wel
duidelijk. Een gemeente die nog niet
eens de moeite heeft genomen óm de
eventuele bedrijfsschade te onderzoe
ken en dus de belangen die zij moet af
wegen per definitie niet kent, verdient
een schorsing aan de broek te krijgen”.
WADDINXVEEN - Het CDA-Vrou-
wenberaad houdt donderdagavond 14
maart om acht uur in De Vlieger aan de
Staringlaan een bijeenkomst over de
landelijke discussienota ’’Vrouw en in
komen” van^het CDA-Vrouwenbe-
raad.
De courgette werd oorspronkelijk als
een delicatesse geïmporteerd uit Spah-
je, Frankrijk, Italië en Noord-Afrika.
Sinds een groot aantal jaren wordt dit
familielid van de komkommers qn
pompoenen ook in Nederland ge
kweekt, zowel in de volle grond als m
de kas.
Over de bewoners van de Henegou
werweg 11-19: ”Van gemeenteweg is
voldaan aan alle voorwaarden. Uitein
delijk heeft dit ook geleid tot een af
gifte van een verklaring van geen be
zwaar door de provincie. Benadrukt
wordt dat het argument verkeersveilig
heid voorop heeft gestaan. Uitsluitend
uit dien hoofde kan de van provincie-
wege toegezegde bijdrage in het kader
van de (uitstelde) Wet Uitkering We
gen worden verstrekt. Een en ander is
gekoppeld aan een verbetering van de
kruispunt-situatie bij de huidige Brug-
weg/Hefbrug. In de provinciale ver
keersplannen is dit kruispunt aange
merkt als een blackspot-situatie”.
”Het gemeentebestuur van Waddinx
veen is zich bewust van de ingreep in
het gebied, doch zij is van mening dat
een dergelijke ingreep noodzakelijk is.
Dat niet iedereen het met een derge
lijke ingreep eens is, is onvermijdelijk.
Dat wellicht enige schade te verwach
ten is, is ook onvermijdelijk. Van ge
meentewege is getracht binnen accep
tabele marges naar alternatieve oplos
singen te zoeken en deze ook te vinden
voor de gesignaleerde problemen. Zo
heeft dit voor de betreffende bewo-
nersgroep geleid tot een nieuw aan te
leggen ontsluitingsweg. Hierdoor kun
nen deze bewoners via de nieuwe om
leidingsweg en de verkeerslichtinstalla-
tie op een veilige wijze de Henegou
werweg bereiken”.
Over Gouwe Meubel, Teller BV en
Howa-Print: ”Het is onmiskenbaar dat
deze bedrijven de meeste hinder zullen
ondervinden van de afsluiting van de
huidige Brugweg. Overigens wordt op
gemerkt dat zij geen bezwaar hebben
tegen de aanleg van de omleidingsweg.
Slechts tegen de bijkomende conse
quentie dat de huidige Brugweg vanaf
de Henegouwerweg voor gemotori
seerd verkeer wordt afgesloten wordt
bezwaar gemaakt”.
De bewoners en bedrijven brachten het
volgende naar voren: ’’Deze zitting bij
de Raad van State is een schijnverto
ning. Het is vanaf de allereerste presen
tatie van dit plan Brugweg-Noord - be
gin vorig jaar - duidelijk dat de ge
meente Waddinxveen niet in staat is ar
gumenten aan te voeren waarom om
leidingsweg er moet komen”.
”Het werd steeds meer duidelij k dat de
gemeente in de verste verte niet beseft
welke belangen van wie er geschaad
zouden worden bij realisatie van dit
plan. Op zoveel weerstand had de ge
meente niet gerekend”.
”Op het moment dat de gemeente ver
klaarde een art. 19-procedure te star
ten bestond geen enkel zicht op te die
nen en te schaden belangen laat staan
dat die belangen afgewogen waren laat
staan een gefundeerd besluit tot starten
van dien procedure”.
’’Tijdens hoorzittingen en commissie
vergaderingen hebben niet alleen wij
maar ook raadsleden gevraagd naar ge
gevens over de verkeersveiligheid nu
en verkeersveiligheid in de toekomst”.
”In september 1990 groeide bij de
voorstanders het besef dat deze zaak
juridisch niet zo sterk was als men
dacht. Duidelijk dat het plan meer geld
ging kosten maar was het verre van ze
ker dat de provincie in die meerkosten
zou willen bijdragen. De gemeente
raad ging akkoord met doorzetten van
plan onder voorwaarden”.
’’Financieel zit de zaak scheef. Er zijn
verkeerde berekeningen gemaakt. Er
wordt gedacht aan constructies waar
van men de milieueffecten niet kan
overzien en voorzien. De commissie
voor de beroep- en bezwaarschriften
weigert op dit moment een advies uit te
brengen over onze bezwaarschriften,
terwijl alle reclamanten gehoord zijn
en volstrekt niets het uitbrengen van
een advies in de weg staat. De politiek
in Waddinxveen is laf. Ze wachten af
wat de Raad van State gaat zeggen. Dat
is allemaal niet echt verboden, maar
wel tekenend”.
’’Waarom nu deze schijnvertoning?
Omdat bijna iedereen in Waddinxveen
weet dat de omleidingsweg voor de
Brugweg niet door zal gaan. Ik acht het
niet uitgesloten dat het besluit al geno
men is, maar het komt juridisch veel
beter uit als er wordt geschorst. Ver
schuilen achter de Raad van State is
simpel. Alleen met de uitspraak kan de
gemeente namelijk afkomen van reeds
gedane grondaankopen, die gedaan
zijn onder ontbindende voorwaarden.
De firma Spruit uit Bergschenhoek be
sloot de opbrengst van eerste aanvoer
van courgettes in Bleiswijk ten goede te
laten komen aan een goed doel en ge
lijktijdig de kopers bij de Bleiswijkse
veiling te attenderen op de courgettes.
Gekozen is voor Artsen Zonder Gren
zen. een internationaal werkzame
Het is curieus te zien wat hij op 16 sep
tember 1980 over het toenmalige ont-
werp-bestemmingsplan Brugweg ’80
schreef aan de heren E.J. van Beek,
A.M. Hofman, R. v.d. Klip, P. van
Pruissen, J.F. Pruymboom en J.J. van
Veen. Dit was zijn brief:
’’Gaarne wil ik reageren op uw geza
menlijk schrijven van 13 september j.l.
Dat gebeurt dan schriftelijk omdat ik
helaas verhinderd ben om in persoon
aanwezig te zijn op'woensdagavond zo
wel als donderdagavond a.s.
U kent mijn mening met betrekking tot
de uit te voeren werken, maar zal de
hoofdzaken daarvan toch even herha
len:
1. Eens met het feit dat er aan de hui
dige situatie iets verbeterd moet wor
den. De Brugweg van nu is regelmatig
zwaarder belast met verkeer dan waar
toe deze geschikt is. Ik oordeel de om
standigheden wel gevaarlijker dan no
dig.
2. Van alles tot nu toe aangedragen mo
gelijkheden is die van demping van de
sloot aan de zuidzijde de meest logi
sche. Ook ik zie in deze oplossing uiter
aard nadelen maar onderschrijf niet uw
lijstje! Zie hierna. De waarde van de
sloot is naar mijn mening uiterst klein.
Stelt u zich het omgekeerde eens voor:
De Brugweg is jaren in gebruik zonder
sloot en nu stelt de gemeente voor om
er één aan de zuidzijde aan te leggen
met voor elk huis een houten brug
getje. Dan zouden de protesten niet
van de lucht zijn met betrekking tot
stankhinder, rattenplaag, gevaar voor
de kinderen en het verkeer, geen par
keerplaatsen meer aan de eigen kant
en. enz. Naar mijn mening komt de te
genstand in hoofdzaak van de begrijpe
lijke weerstand van ieder mens tegen
een verandering! Hij weet wat hij heeft
maar weet niet wat ervoor in de plaats
komt!
3. Vanuit bovenbedoelde weerstand
worden nu argumenten gezocht om het
eigen doel, nl. ’’niets veranderen”, te
bereiken Daarvan getuigt, als ik het
mag zeggen, uw lijstje op de bijlage.
Niet vergeten moet worden dat de
Brugweg vroeger aan weerszijden een
sloot had en dat die aan de noordkant
zonder veel technische problemen is
gedicht. Met die ervaring kan men met
een gerust hart stellen dat daarom het
dempen van de andere sloot ook goed
mogelijk is. Men moet wel aan 2 voor
waarden voldoen om de nadelen te be
perken:
a. Demping moet geschieden met licht
materiaal bijv, schuimslakken terwijl
daarin over de volle lengte een drai-
nage-leiding moet worden aangebracht
om het grondwaterniveau onder de
Brugweg constant op het polderpeil te
handhaven.
b. De weg moet worden voorzien van
een vlak asfaltdek.
Wordt aan deze voorwaarden voldaan
dan vervallen uw bezwaren 1, 3, 9 en
10.
4. Het verlies aan privacy voor de be
woners aan de zuidzijde vind ik vérge-
zocht. De bewoners aan de noordzijde
worden er beter van mdat dan het par
keren van auto’s wellicht eerlij ker ver
deeld wordt. Het parkeren nu is ook
verre van ideaal. Behalve dat er altijd
auto’s voor je deur staan wordt het ver
laten van onze eigen opritten vaak erg
bemoeilijkt aqu een vaak tè slecht uit
zicht. Ook dat heeft al enkele malen tot
aanrijdingen geleid.
5. De ingreep die moet gebeuren is er
één die vele partijen aangaat en een
juist afgewogen beslissing houdt reke
ning met de belangen van al die partij
en. Het weerstand bieden aan de dem-
pingsplannen komt in hoofdzaak van
de bewoners aan de zuidzijde, hetgeen
heel begrijpelijk is vanuit hun belangen
als bewoner of huiseigenaar. Men
maakt zich zorgen dat een en ander
geld gaat kosten. Denk aan de slechte
ervaring met het dempen van de sloot
aan het Noordeinde.
De gemeente met bereid zijn alle kos
ten op zich te nemen zodat er geen kos
ten voor de bewoners zullen ontstaan.
Het ongemak tijdens de werken is al
Mr. Weeda bracht het volgende naar
voren:
”Het hele project voor het verkeersvei
liger maken van de huidige Brugweg
dateert reeds van eind jaren 70. In het
kader van de opstelling van het bestem
mingsplan Brugweg ’80 zijn diverse va
rianten onderzocht.
Aan de destijds gekozen oplossing in
zake demping van een watergang langs
de bestaande Brugweg is in 1982 door
Gedeputeerde Staten goedkeuring ont
houden met onder meer als argumen
ten dat ”de Brugweg een karakteristiek
waardevol element is, waarvan de
Brugwegsloot een belangrijk onder-
deel vormt” en ”dat de verkeerssituatie
op de Brugweg niet ideaal is te noemen
en om maatregelen vraagt”.
Eén van de varianten betrof ook de toe
komstige omleidingsweg. Tot op heden
is het evenwel om diverse redenen niet
gelukt een goede oplossing te vinden.
Nu, mede door de substantieële bij
drage van de provincie in het kader van
de Wet Uitkering Wegen, de realise
ring van de oplossing nabijer is dan
ooit, dient alles in het werk te worden
gesteld om te komen tot de realisering.
Bij besluit van de ministerraad van 21
december 1991 is besloten de werkings
duur van de Wet Uitkering Wegen te
verlengen tot uiterlijk 1 januari 1993.
Voor de beëindiging van deze termijn
dient de omleidingsweg gerealiseerd te
zijn.
Gezien de te hanteren techniek is het
dringend noodzakelijk zo snel mogelijk
met de eerste werkzaamheden een aan
vang te nemen.
Ten aanzien van het financiële aspect
zij nog opgemerkt dat in april/mei door
Gedeputeerde Staten een besluit wordt
genomen omtrent de bijdrage voor het
meerdere boven de toegezegde 5 mil
joen gulden. Een en ander hangt af van
de aangemelde projecten, welke om
andere redenen toch geen doorgang
meer vinden, waardoor een herverde
ling van de beschikbare gelden kan
plaatsvinden. Op bestuurlijk niveau
heeft reeds overleg plaatsgevonden
tussen provincie en gemeente”.
Over garagehouder J. Tromp: ”Het be
zwaar richt zich met name tegen de ver
binding tussen de aan te leggen omlei
dingsweg en een nader te realiseren be-
drijfsontsluitingsweg op het bedrijfs
terrein waar het garagebedrijf van de
heer Tromp is gevestigd. Strikt geno
men ondervindt de heer Tromp geen
nadeel van de verbinding.
De aangevoerde bezwaren zijn in het
kader van een herschikking van het be
drijfsterrein uitstekend oplosbaar. In
tegenstelling tot het aangevoerde zal de
waarde van de panden eerder een stij
ging ondergaan als gevolg van de lig
ging aan een goede ontsluitingsweg. Bij
een deugdelijke aanleg van de ontslui
tingsweg zal van schade als gevolg van
zwaar verkeer geen sprake zijn. Inmid
dels is opdracht gegeven een bodemon
derzoek te verrichten op het betref
fende bedrijfsterrein”.
WADDINXVEEN - Ook deze maand
biedt de Waddinxveense amateur- to
neelvereniging ’’Maskerade” de Wad-
dinxveners weer de mogelijkheid om te
genieten van een goed stukje toneel
spel. Op vrijdag 22 en zaterdag 23 fe
bruari (aanvang 20.00 uur) wordt het
blijspel ”Wie kust de mummie?” opge
voerd in het Anne Frank-centrum. De
toegangsbewijzen kosten 7,50 per
stuk (CJP en 65+ 5,-.
Het stuk speelt zich af in het jaar 1900.
Een professor in de egyptologie en me
dicijnen is al jaren op zoek naar een be
paald soort mummie. Hij wil bewijzen
dat het mogelijk is mummies weer le
vend te maken. Op een goede dag kan
hij een geschikte mummie kopen. On
danks de erg hoge prijs koopt hij hem
en tekent een schuldbekentenis.
Het stuk begint wanneer de voorberei
dingen voor de levendmaking bijna zijn
voltooid. De spanning loopt hoog op.
Door het onzekere experiment. Maar
ook omdat de heer Prat, die de mum
mie aan de professor verkocht, nu wel
eens geld wil zien. Gelukkig lukt het de
professor samen met zijn assistent de
mummie levend te maken.
De ’’mummie” komt in een voor hem
geheel nieuwe wereld terecht. Hij moet
veel leren. Wat vrolijke en dwaze mo
menten oplevert. Dan blijkt de mum
mie gestolen te zijn uit een museum in
Cairo. De egyptische regering eist dat
de mummie” in zijn oude toestand,
dus als mummie, wordt teruggegeven.
Hoe maak je van een levende oude
egyptenaar een mummie?
Een groot probleem. Echter in een pa
pyrusrol die bij de mummie in zijn sar
cofaag lag staat de oplossing: Een kus,
hem door een vrouw op de lippen ge
drukt is voldoende. Wie stelt zich be
schikbaar? Hoe wordt dit aangepakt?
Laat de mummie zich kussen? Wilt u
het antwoord op deze vragen weten?
Kom dan op 22 of 23 februari in het
Anne Frank Centrum kijken.
Wie kaarten wil bestellen kan dit doen
bij Jaap Semeijn, ’s avonds na 19.00
uur (tel. 01828-16503) en Adrie Nieu-
werf (tel. 01^28-14020).
■>3
Essentieel is dat de bewoners eisen van
de gemeente dat zij gevrijwaard wor
den voor enigerlei schade die de dem
ping mocht veroorzaken aan hun eigen
dom. Als die garantie er is zal de weer
stand m.i. veel minder worden.
Voor de bewoners als weggebruiker is
er alle aanleiding om het profiel van de
Brugweg verruimd te krijgen. Dat
geldt ook voor de vele weggebruikers
die dagelijks gebruik maken van de
Brugweg en last but not least ook voor
de bedrijven en bedrijfjes erlangs die
beter bereikbaar worden. Van alle op
lossingen is het dempen de goedkoop
ste, en wel veruit. Als belastingbetaler
vind ik dat een heel belangrijk argu
ment. Goedkoopste niet alleen in aan
leg maar vooral ook in onderhoud. Als
ik zelf iets moet aanschaffen laat ik dat
zwaar wegen en met mij iedereen dacht
ik.
6. Als er sprake zou zijn van cultuur
historische waarden die geschaad zou
den worden, den geldt dat mijn inziens
meer voor de destijds voorgestelde op
lossing van een nieuwe weg door de
polder aan de noordzijde, dan voor het
dempen van de sloot. Ik realiseer mij
dat dit een kwestie van smaak is waar
over nauwelijks valt te twisten maar dat
geldt evenzeer voor uw stelling.
7. Met de door u opgesomde suggesties
voor oplossingen ben ik het van harte
eens. Deze zijn stuk voor stuk zeker
bruikbaar en de gemeente zou er goed
aan doen deze in hun plannen op te ne
men. Niettemin lijkt me, zelfs bij inte
grale uitvoering ervan, dat er aan dem
ping niet zal kunnen worden ontkomen
om de ontwikkeling weer enkele tien
tallen jaren aan te kunnen”.
hulporganisatie, waarin artsen en an
dere gezondheidswerkers vrijwillig
deelnemen. Deze organisatie verleent
hulp aan slachtoffers van onder andere
natuurrampen en oorlogen, zonder on
derscheid naar ras, politiek, religie of
levensbeschouwing
De kopers ondersteunen het goede
doel en waren bereid fors in de buidel
te tasten. Zo wisselde het duurste bakje
voor 1.000,- van 'eigenaar. De vol
gende bedrijven steunen de actie C.
Disselkoen BV, Commissionair A.
Zwarts, J. de Lange BV, J. Ooster-
wijk’s Commissiehandel BV, Haluco
BV, Handels- en exportcombinatie
Combilo, M. Valstar Co BV, N. van
Ruiten BV, Schuitema-West BV,
Courgetteteler Firma Spruit en Groen-
Jf