Gemeente Bewoners over de over de EEN BRIEF VAN SEPTEMBER ’80 reparatie. Schade aan uw auto vereist deskundige ’’Brugweg” ’’Brugweg” Courgettes voor Artsen Zonder Grenzen Pro en contra bij de Raad van State in Den Haag. I Maskerade kust de mummie PvdA wil openheid rond Brugweg- Noord Geschreven door prof. dr. A.F. van Weele 3 3 a Bijeenkomst CDA-Vrouwenberaad Delicatesse Pagina 21 Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 20 februari 1991 6 Focwn ïtttj EENDAAGSE VERKOOPEXPOSITIE ZEER LAGE PRIJZEN HUID- EN LICHAAMS VERZORGING tel. afspraken maken graag tussen 8.30 en 9.30 uur WADDINXVEEN-Prof. ir. A.F. Weele is al jarenlang betrokken bij het wel en wee van de Brugweg. Nu als Stolwijker met zijn adviseursbureau Ifco uit Gouda, toen (1980) als Brugwegbewoner en adviseur funderings- techniek. Over de Brugweg had prof. ir. A.F. van Weele ook ruimlO jaar een heel duidelijke mening. GLASBEEK Autoschade reparatiebedrijf Noord kade 24 2741EV Waddinxveen Tel. 01828-12588 FOCWA, kenmerk voor vakwerk WADDINXVEEN - Voor de Raad van State voerde dinsdagmorgen mr. H.S. Weeda van de gemeente Waddinxveen het woord. Hij werd verge zeld door drie ambtenaren, onder wie de adjunct-directeur Openbare Werken en Bedrijven. Burgemeester C.M. van der Linden, verkeerswet houder J. Neele (PCW) en financiën-wethouder P.F.J. van Schie (CDA) waren thuis gebleven. WADDINXVEEN - Voor de Raad van State voerden dinsdagmorgen drie juristen het woord namens garagehouder J. Tromp van de Henegou werweg, de bewoners van de Henegouwerweg 11-19, de bedrijven Gouwe Meubel, Howa-Print en reclamebureau Teller BV en de vennootschap onder firma Verloop Kwekerij. Alleen mr. D.J.P. de Leeuw overlegde een pleitnotitie namens de bewoners van de Henegouwerweg en verloop Kwekerij De gulle gevers voor Artsen Zonder Grenzen. vervelend genoeg. Bij een verstandigs uitvoering echter (zie punt 3 van dit schrijven) is er echt geen gevaar voet schade van welke aard ook. Het Noordeinde was een ander geval omdat dit een dijk is die nat gehouden werd door de sloot. Na het dempen hiervan kon uitdroging van die dijk optreden waardoor grote zettingen het gevolg waren. Dat gevaar is er niet bij de Brugweg. ■Ij tenveiling De Kring. 1 1 i l BLEISWIJK/WADDINXVEEN - Af gelopen vrijdag 15 februari veilde groentenveiling De Kring, afdeling Bleiswijk, 10 bakjes courgettes ten bate van de medische hulporganisatie Artsen Zonder Grenzen. De kopers betaalden 6.660 gulden voor deze courgettes. De veiling verdub belde de opbrengst, zodat deze actie in totaal 13.320 gulden opgebracht. van prachtige olieverfschilderijen op linnen in Partycentrum "OP MOER’, Raadhuisstraat 40 te Moerkapelle Een grote keuze aan: landschappen (ook Nederlandse), zeegezichten, bloemen, stadsgezichten, stillevens en ander werk. Meer dan 250 doeken, zowel klassiek als modem. Zaterdag 23 februari a.s. van 10.00 tot 17.00 uur. Dit produkt is dan ook vrijwel het hele jaar te kop bij de groenteboer. Cour gettes bevatten minder water dan kom kommers en zijn daardoor geschikter voor verwerking in verschillende ge rechten. ’’Gouwe Meubel, met extra parkeer voorzieningen aan de achterzijde, blijft zowel van de voor- als de achterzijde bereikbaar. Teller BV wist bij vestiging van het bedrijf aan de Brugweg dat zich ontwikkelingen voordeden rond de Brugweg, maar dat was voor het bedrijf geen aanleiding om van vestiging in Waddinxveen af te zien”. ”Howa-Print is een drukkerij, die voornamelijk voor sociale en culturele instellingen drukwerk levert volgens ei gen informatie (verenigingen, kerkbe sturen e.d.). De bereikbaarheid voor dit bedrijf voor de klanten wordt min der bepaald door de wijze waarop de drukkerij bereikt moet worden. Meer bepalend is hier het prijsniveau. Indien daarbij bedacht wordt dat het voor het langzaam verkeer geen belemmeringen worden opgenomen zal bij dit bedrijf van een vermindering van klandizie geen sprake zijn”. WSTUDIO OE ELZEN JJ M. V.D. BROEK-V. OTTERLOO ROZENLAAN 16 TEL. 01727- 14620 STIVAS GEDIPL. ANBOS KERNLID safe. I Zelfs de kleinste botsing kan vitale delen van uw auto beschadigen, wij kunnen deze opsporen en repareren. Met een veilige auto neemt u daarna weer aan het verkeer deel FOCWA, kenmerk voor vakwerk. ”Ten aanzien van de bereikbaarheid van Verloop Kwekerij wordt opge merkt dat in het gevoerde overleg met het bedrijf de mogelijkheid is geopperd direct uit te wegen op de nieuw aan te leggen omleidingsweg. Op deze wijze zal een veiliger bereikbaarheid naar de Henegouwerweg worden geschapen dan thans in de huidige situatie aanwe zig is”. WADDINXVEEN - In een brief aan het college van Burgemeester en Wethouders heeft secretaris Charles Wijnen van de PvdA- raadsfractie gepleit voor openbare stukken rond de aanlegging van de omleidingsweg ten noorden van de Brugweg. De brief aan B. en W. is afgelopen maandag verstuurd. Daarin schrijft Charles Wijnen namens zijn frac tie: ”Op 15 februari 1991 ontvingen de leden van de fractie van de PvdA ter vertrouwelijke kennisname een aantal stukken over de omleidings weg Brugweg. Het is onze fractie een doorn in het oog dat wederom de discussie ver trouwelijk moet worden gevoerd. Het waarom ervan is ons niet dui delijk omdat een aantal van de stukken al in de openbaarheid be handeld zijn. De meeste van de gegevens in de overige stukken zijn eveneens in eerdere commissie- en raadsverga deringen aan de orde geweest, dan wel uit eerdere gepubliceerde stuk ken te reproduceren. Derhalve vragen wij ons af wat, be houdens enkele getallen over grondaankopen, de redenen van vertrouwelijkheid zijn voor de on derhavige stukken. Concluderend verzoeken wij u om ons op korte termijn te informeren wat uw argumentatie is om de stuk ken als vertrouwelijk te moeten be handelen”. Indien niet wordt geschorst, wordt het pijnlijker, maar dat de raad het plan af blaast staat al vast bij veel raadsleden, veel ingewijden en wellicht ook bij de gemeente”. ”Wat bezielt een gemeente en een pro vincie om vele - nog steeds niet in te schatten - miljoenen in een project te steken terwijl men niet bereid is noch in staat is om te verklaren waarom dat project gerealiseerd moet worden”. ”Wij vragen al ongeveer sinds april vo rig jaar aan de gemeente om het vol gende: - Feitelijke verkeerssituatie is op de Brugweg qua intensiteit, bestemming, op basis van tellingen. - Feitelijke verkeerssituatie is op het kruispunt Brugweg - Henegouwerweg qua ongevallen. - Of en zo ja waar een verkeersonvei- lige situatie is. - Welke mogelijkheden zijn er om aan deze eventueel onveilige situatie een eind te maken. - Thans voorgestelde omleidingsweg is één van de mogelijkheden. - Betrouwbare prognoses, dat de Brugweg-Noord inderdaad de meest adekwate verbetering in zal houden en die na belangenafweging zo wenselijk is dat andere belangen zullen moeten wijken”. ”Wij weten dat die vragen onmogelijk te beantwoorden zijn omdat er simpel weg geen onderzoek is geweest. Het oude plan is uit de kast gerukt en ge dropt zonder enig besef wat de gevol gen zouden kunnen zijn. Het meest di rect worden wij getroffen omdat we eenvoudigweg onze percelen niet meer kunnen verlaten en er volstrekt nog geen oplossing voorhanden is. De sug gestie van parallelweg is wel gedaan, maar de zekerheid dat die weg er kan komen is ver weg”. Over Verloop Kwekerij: ”De familie Verloop woont aan de Henegouwer weg en heeft achter de woning het be drijf liggen. Het is een kwekerij; er worden coniferen gekweekt, een klein gedeelte onder glas en plastic, het me rendeel in de open lucht”. ”Het perceel van Verloop ligt pas naast het perceel waar de omleidingsweg ge pland is. Verloop wordt dan ook het meest geschaad door de aanleg van de weg en door het verkeer dat van die weg gebruik gaat maken”. ”Uit de plannen van de gemeente blijkt nergens dat men in de gaten heeft dat het bedrijf van Verloop ernstige finan ciële schade zal lijden doordat de bo dem, het water en de lucht minder ge schikt worden voor de teelt en dat de familie Verloop ernstige hinder zal gaan ondervinden van geluid, stank en van aantasting van de privacy”. ”De ontsluiting van het perceel van Verloop wordt een onmogelijkheid. Uiteraard is er frekwent bezoek van vrachtwagens. Het zal ondoenlijk wor den om aan- en af te rijden. Óver de voorgestelde parallelweg is nog vol strekte onduidelijkheid”. ’’Alle verzoekers, maar met name Ver loop, moeten lijdzaam toezien dat de gemeente met dit plan geen problemen oplost maar veroorzaakt, hooguit pro blemen verplaatst. De gemeente stelt dat er problemen zijn aan de Brugweg. verkeersonveilig. Die eventuele pro blemen kunnen ter plaatse opgelost worden door een verbreding van de weg en/of de aanleg van een apart rij wielpad. Er is ruimte genoeg ter plek ke”. ”Er ligt een sloot die gedempt kan wor den. Bewoners van de Brugweg zijn daar niet voor. Blijkbaar wordt er in Waddinxveen politiek bedreven aan de hand van geboden weerstand. Zonder nadenken wordt bedacht dat er een omleidingsweg moet komen. Een on willige, geld ruikende grondeigenaar weigert vervolgens perceel a te verko pen maar wil wel perceel b verkopen, omdat daarmee perceel a in prijs om hoog suist. De gemeente heeft haast en laat dus zij n oren hangen naar de mach tige grondeigenaar en verlegt het tracé nog even 25 meter meer naar het per ceel van Verloop”. ’’Verloop wenst dit plan uiteraard zo snel als mogelijk van tafel. Hij heeft al veel kosten moeten maken om eventu eel achteraf te kunnen berekenen wat zijn bedrijfsschade is. Dat de gemeente dit bedrag tot nu toe onderschat is wel duidelijk. Een gemeente die nog niet eens de moeite heeft genomen óm de eventuele bedrijfsschade te onderzoe ken en dus de belangen die zij moet af wegen per definitie niet kent, verdient een schorsing aan de broek te krijgen”. WADDINXVEEN - Het CDA-Vrou- wenberaad houdt donderdagavond 14 maart om acht uur in De Vlieger aan de Staringlaan een bijeenkomst over de landelijke discussienota ’’Vrouw en in komen” van^het CDA-Vrouwenbe- raad. De courgette werd oorspronkelijk als een delicatesse geïmporteerd uit Spah- je, Frankrijk, Italië en Noord-Afrika. Sinds een groot aantal jaren wordt dit familielid van de komkommers qn pompoenen ook in Nederland ge kweekt, zowel in de volle grond als m de kas. Over de bewoners van de Henegou werweg 11-19: ”Van gemeenteweg is voldaan aan alle voorwaarden. Uitein delijk heeft dit ook geleid tot een af gifte van een verklaring van geen be zwaar door de provincie. Benadrukt wordt dat het argument verkeersveilig heid voorop heeft gestaan. Uitsluitend uit dien hoofde kan de van provincie- wege toegezegde bijdrage in het kader van de (uitstelde) Wet Uitkering We gen worden verstrekt. Een en ander is gekoppeld aan een verbetering van de kruispunt-situatie bij de huidige Brug- weg/Hefbrug. In de provinciale ver keersplannen is dit kruispunt aange merkt als een blackspot-situatie”. ”Het gemeentebestuur van Waddinx veen is zich bewust van de ingreep in het gebied, doch zij is van mening dat een dergelijke ingreep noodzakelijk is. Dat niet iedereen het met een derge lijke ingreep eens is, is onvermijdelijk. Dat wellicht enige schade te verwach ten is, is ook onvermijdelijk. Van ge meentewege is getracht binnen accep tabele marges naar alternatieve oplos singen te zoeken en deze ook te vinden voor de gesignaleerde problemen. Zo heeft dit voor de betreffende bewo- nersgroep geleid tot een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg. Hierdoor kun nen deze bewoners via de nieuwe om leidingsweg en de verkeerslichtinstalla- tie op een veilige wijze de Henegou werweg bereiken”. Over Gouwe Meubel, Teller BV en Howa-Print: ”Het is onmiskenbaar dat deze bedrijven de meeste hinder zullen ondervinden van de afsluiting van de huidige Brugweg. Overigens wordt op gemerkt dat zij geen bezwaar hebben tegen de aanleg van de omleidingsweg. Slechts tegen de bijkomende conse quentie dat de huidige Brugweg vanaf de Henegouwerweg voor gemotori seerd verkeer wordt afgesloten wordt bezwaar gemaakt”. De bewoners en bedrijven brachten het volgende naar voren: ’’Deze zitting bij de Raad van State is een schijnverto ning. Het is vanaf de allereerste presen tatie van dit plan Brugweg-Noord - be gin vorig jaar - duidelijk dat de ge meente Waddinxveen niet in staat is ar gumenten aan te voeren waarom om leidingsweg er moet komen”. ”Het werd steeds meer duidelij k dat de gemeente in de verste verte niet beseft welke belangen van wie er geschaad zouden worden bij realisatie van dit plan. Op zoveel weerstand had de ge meente niet gerekend”. ”Op het moment dat de gemeente ver klaarde een art. 19-procedure te star ten bestond geen enkel zicht op te die nen en te schaden belangen laat staan dat die belangen afgewogen waren laat staan een gefundeerd besluit tot starten van dien procedure”. ’’Tijdens hoorzittingen en commissie vergaderingen hebben niet alleen wij maar ook raadsleden gevraagd naar ge gevens over de verkeersveiligheid nu en verkeersveiligheid in de toekomst”. ”In september 1990 groeide bij de voorstanders het besef dat deze zaak juridisch niet zo sterk was als men dacht. Duidelijk dat het plan meer geld ging kosten maar was het verre van ze ker dat de provincie in die meerkosten zou willen bijdragen. De gemeente raad ging akkoord met doorzetten van plan onder voorwaarden”. ’’Financieel zit de zaak scheef. Er zijn verkeerde berekeningen gemaakt. Er wordt gedacht aan constructies waar van men de milieueffecten niet kan overzien en voorzien. De commissie voor de beroep- en bezwaarschriften weigert op dit moment een advies uit te brengen over onze bezwaarschriften, terwijl alle reclamanten gehoord zijn en volstrekt niets het uitbrengen van een advies in de weg staat. De politiek in Waddinxveen is laf. Ze wachten af wat de Raad van State gaat zeggen. Dat is allemaal niet echt verboden, maar wel tekenend”. ’’Waarom nu deze schijnvertoning? Omdat bijna iedereen in Waddinxveen weet dat de omleidingsweg voor de Brugweg niet door zal gaan. Ik acht het niet uitgesloten dat het besluit al geno men is, maar het komt juridisch veel beter uit als er wordt geschorst. Ver schuilen achter de Raad van State is simpel. Alleen met de uitspraak kan de gemeente namelijk afkomen van reeds gedane grondaankopen, die gedaan zijn onder ontbindende voorwaarden. De firma Spruit uit Bergschenhoek be sloot de opbrengst van eerste aanvoer van courgettes in Bleiswijk ten goede te laten komen aan een goed doel en ge lijktijdig de kopers bij de Bleiswijkse veiling te attenderen op de courgettes. Gekozen is voor Artsen Zonder Gren zen. een internationaal werkzame Het is curieus te zien wat hij op 16 sep tember 1980 over het toenmalige ont- werp-bestemmingsplan Brugweg ’80 schreef aan de heren E.J. van Beek, A.M. Hofman, R. v.d. Klip, P. van Pruissen, J.F. Pruymboom en J.J. van Veen. Dit was zijn brief: ’’Gaarne wil ik reageren op uw geza menlijk schrijven van 13 september j.l. Dat gebeurt dan schriftelijk omdat ik helaas verhinderd ben om in persoon aanwezig te zijn op'woensdagavond zo wel als donderdagavond a.s. U kent mijn mening met betrekking tot de uit te voeren werken, maar zal de hoofdzaken daarvan toch even herha len: 1. Eens met het feit dat er aan de hui dige situatie iets verbeterd moet wor den. De Brugweg van nu is regelmatig zwaarder belast met verkeer dan waar toe deze geschikt is. Ik oordeel de om standigheden wel gevaarlijker dan no dig. 2. Van alles tot nu toe aangedragen mo gelijkheden is die van demping van de sloot aan de zuidzijde de meest logi sche. Ook ik zie in deze oplossing uiter aard nadelen maar onderschrijf niet uw lijstje! Zie hierna. De waarde van de sloot is naar mijn mening uiterst klein. Stelt u zich het omgekeerde eens voor: De Brugweg is jaren in gebruik zonder sloot en nu stelt de gemeente voor om er één aan de zuidzijde aan te leggen met voor elk huis een houten brug getje. Dan zouden de protesten niet van de lucht zijn met betrekking tot stankhinder, rattenplaag, gevaar voor de kinderen en het verkeer, geen par keerplaatsen meer aan de eigen kant en. enz. Naar mijn mening komt de te genstand in hoofdzaak van de begrijpe lijke weerstand van ieder mens tegen een verandering! Hij weet wat hij heeft maar weet niet wat ervoor in de plaats komt! 3. Vanuit bovenbedoelde weerstand worden nu argumenten gezocht om het eigen doel, nl. ’’niets veranderen”, te bereiken Daarvan getuigt, als ik het mag zeggen, uw lijstje op de bijlage. Niet vergeten moet worden dat de Brugweg vroeger aan weerszijden een sloot had en dat die aan de noordkant zonder veel technische problemen is gedicht. Met die ervaring kan men met een gerust hart stellen dat daarom het dempen van de andere sloot ook goed mogelijk is. Men moet wel aan 2 voor waarden voldoen om de nadelen te be perken: a. Demping moet geschieden met licht materiaal bijv, schuimslakken terwijl daarin over de volle lengte een drai- nage-leiding moet worden aangebracht om het grondwaterniveau onder de Brugweg constant op het polderpeil te handhaven. b. De weg moet worden voorzien van een vlak asfaltdek. Wordt aan deze voorwaarden voldaan dan vervallen uw bezwaren 1, 3, 9 en 10. 4. Het verlies aan privacy voor de be woners aan de zuidzijde vind ik vérge- zocht. De bewoners aan de noordzijde worden er beter van mdat dan het par keren van auto’s wellicht eerlij ker ver deeld wordt. Het parkeren nu is ook verre van ideaal. Behalve dat er altijd auto’s voor je deur staan wordt het ver laten van onze eigen opritten vaak erg bemoeilijkt aqu een vaak tè slecht uit zicht. Ook dat heeft al enkele malen tot aanrijdingen geleid. 5. De ingreep die moet gebeuren is er één die vele partijen aangaat en een juist afgewogen beslissing houdt reke ning met de belangen van al die partij en. Het weerstand bieden aan de dem- pingsplannen komt in hoofdzaak van de bewoners aan de zuidzijde, hetgeen heel begrijpelijk is vanuit hun belangen als bewoner of huiseigenaar. Men maakt zich zorgen dat een en ander geld gaat kosten. Denk aan de slechte ervaring met het dempen van de sloot aan het Noordeinde. De gemeente met bereid zijn alle kos ten op zich te nemen zodat er geen kos ten voor de bewoners zullen ontstaan. Het ongemak tijdens de werken is al Mr. Weeda bracht het volgende naar voren: ”Het hele project voor het verkeersvei liger maken van de huidige Brugweg dateert reeds van eind jaren 70. In het kader van de opstelling van het bestem mingsplan Brugweg ’80 zijn diverse va rianten onderzocht. Aan de destijds gekozen oplossing in zake demping van een watergang langs de bestaande Brugweg is in 1982 door Gedeputeerde Staten goedkeuring ont houden met onder meer als argumen ten dat ”de Brugweg een karakteristiek waardevol element is, waarvan de Brugwegsloot een belangrijk onder- deel vormt” en ”dat de verkeerssituatie op de Brugweg niet ideaal is te noemen en om maatregelen vraagt”. Eén van de varianten betrof ook de toe komstige omleidingsweg. Tot op heden is het evenwel om diverse redenen niet gelukt een goede oplossing te vinden. Nu, mede door de substantieële bij drage van de provincie in het kader van de Wet Uitkering Wegen, de realise ring van de oplossing nabijer is dan ooit, dient alles in het werk te worden gesteld om te komen tot de realisering. Bij besluit van de ministerraad van 21 december 1991 is besloten de werkings duur van de Wet Uitkering Wegen te verlengen tot uiterlijk 1 januari 1993. Voor de beëindiging van deze termijn dient de omleidingsweg gerealiseerd te zijn. Gezien de te hanteren techniek is het dringend noodzakelijk zo snel mogelijk met de eerste werkzaamheden een aan vang te nemen. Ten aanzien van het financiële aspect zij nog opgemerkt dat in april/mei door Gedeputeerde Staten een besluit wordt genomen omtrent de bijdrage voor het meerdere boven de toegezegde 5 mil joen gulden. Een en ander hangt af van de aangemelde projecten, welke om andere redenen toch geen doorgang meer vinden, waardoor een herverde ling van de beschikbare gelden kan plaatsvinden. Op bestuurlijk niveau heeft reeds overleg plaatsgevonden tussen provincie en gemeente”. Over garagehouder J. Tromp: ”Het be zwaar richt zich met name tegen de ver binding tussen de aan te leggen omlei dingsweg en een nader te realiseren be- drijfsontsluitingsweg op het bedrijfs terrein waar het garagebedrijf van de heer Tromp is gevestigd. Strikt geno men ondervindt de heer Tromp geen nadeel van de verbinding. De aangevoerde bezwaren zijn in het kader van een herschikking van het be drijfsterrein uitstekend oplosbaar. In tegenstelling tot het aangevoerde zal de waarde van de panden eerder een stij ging ondergaan als gevolg van de lig ging aan een goede ontsluitingsweg. Bij een deugdelijke aanleg van de ontslui tingsweg zal van schade als gevolg van zwaar verkeer geen sprake zijn. Inmid dels is opdracht gegeven een bodemon derzoek te verrichten op het betref fende bedrijfsterrein”. WADDINXVEEN - Ook deze maand biedt de Waddinxveense amateur- to neelvereniging ’’Maskerade” de Wad- dinxveners weer de mogelijkheid om te genieten van een goed stukje toneel spel. Op vrijdag 22 en zaterdag 23 fe bruari (aanvang 20.00 uur) wordt het blijspel ”Wie kust de mummie?” opge voerd in het Anne Frank-centrum. De toegangsbewijzen kosten 7,50 per stuk (CJP en 65+ 5,-. Het stuk speelt zich af in het jaar 1900. Een professor in de egyptologie en me dicijnen is al jaren op zoek naar een be paald soort mummie. Hij wil bewijzen dat het mogelijk is mummies weer le vend te maken. Op een goede dag kan hij een geschikte mummie kopen. On danks de erg hoge prijs koopt hij hem en tekent een schuldbekentenis. Het stuk begint wanneer de voorberei dingen voor de levendmaking bijna zijn voltooid. De spanning loopt hoog op. Door het onzekere experiment. Maar ook omdat de heer Prat, die de mum mie aan de professor verkocht, nu wel eens geld wil zien. Gelukkig lukt het de professor samen met zijn assistent de mummie levend te maken. De ’’mummie” komt in een voor hem geheel nieuwe wereld terecht. Hij moet veel leren. Wat vrolijke en dwaze mo menten oplevert. Dan blijkt de mum mie gestolen te zijn uit een museum in Cairo. De egyptische regering eist dat de mummie” in zijn oude toestand, dus als mummie, wordt teruggegeven. Hoe maak je van een levende oude egyptenaar een mummie? Een groot probleem. Echter in een pa pyrusrol die bij de mummie in zijn sar cofaag lag staat de oplossing: Een kus, hem door een vrouw op de lippen ge drukt is voldoende. Wie stelt zich be schikbaar? Hoe wordt dit aangepakt? Laat de mummie zich kussen? Wilt u het antwoord op deze vragen weten? Kom dan op 22 of 23 februari in het Anne Frank Centrum kijken. Wie kaarten wil bestellen kan dit doen bij Jaap Semeijn, ’s avonds na 19.00 uur (tel. 01828-16503) en Adrie Nieu- werf (tel. 01^28-14020). ■>3 Essentieel is dat de bewoners eisen van de gemeente dat zij gevrijwaard wor den voor enigerlei schade die de dem ping mocht veroorzaken aan hun eigen dom. Als die garantie er is zal de weer stand m.i. veel minder worden. Voor de bewoners als weggebruiker is er alle aanleiding om het profiel van de Brugweg verruimd te krijgen. Dat geldt ook voor de vele weggebruikers die dagelijks gebruik maken van de Brugweg en last but not least ook voor de bedrijven en bedrijfjes erlangs die beter bereikbaar worden. Van alle op lossingen is het dempen de goedkoop ste, en wel veruit. Als belastingbetaler vind ik dat een heel belangrijk argu ment. Goedkoopste niet alleen in aan leg maar vooral ook in onderhoud. Als ik zelf iets moet aanschaffen laat ik dat zwaar wegen en met mij iedereen dacht ik. 6. Als er sprake zou zijn van cultuur historische waarden die geschaad zou den worden, den geldt dat mijn inziens meer voor de destijds voorgestelde op lossing van een nieuwe weg door de polder aan de noordzijde, dan voor het dempen van de sloot. Ik realiseer mij dat dit een kwestie van smaak is waar over nauwelijks valt te twisten maar dat geldt evenzeer voor uw stelling. 7. Met de door u opgesomde suggesties voor oplossingen ben ik het van harte eens. Deze zijn stuk voor stuk zeker bruikbaar en de gemeente zou er goed aan doen deze in hun plannen op te ne men. Niettemin lijkt me, zelfs bij inte grale uitvoering ervan, dat er aan dem ping niet zal kunnen worden ontkomen om de ontwikkeling weer enkele tien tallen jaren aan te kunnen”. hulporganisatie, waarin artsen en an dere gezondheidswerkers vrijwillig deelnemen. Deze organisatie verleent hulp aan slachtoffers van onder andere natuurrampen en oorlogen, zonder on derscheid naar ras, politiek, religie of levensbeschouwing De kopers ondersteunen het goede doel en waren bereid fors in de buidel te tasten. Zo wisselde het duurste bakje voor 1.000,- van 'eigenaar. De vol gende bedrijven steunen de actie C. Disselkoen BV, Commissionair A. Zwarts, J. de Lange BV, J. Ooster- wijk’s Commissiehandel BV, Haluco BV, Handels- en exportcombinatie Combilo, M. Valstar Co BV, N. van Ruiten BV, Schuitema-West BV, Courgetteteler Firma Spruit en Groen- Jf

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1991 | | pagina 21