Kerngroep wil
Peruanen helpen
O
B. en W. gaan in op overlast voor bewoners Oranjewijk
Giro-actie van groep Waddinxveners
Winst NKF
gedaald
Paasconcert
Cantiamo
Clubtitels
bij Aeolus
Film op
middag voor
vrouwen
Geen geluk
Flyers-dames
- W
HR
lil
r w
chief).
WADDINXVEEN - Een 30 km-zone in de Oranjewijk-zuidoost, gele
strepen, een extra rij tegels, beperking van neergezet verpakkingsmate
riaal, de plaatsing van een container en aanpak van overlast van de week-
marktactiviteiten. Dat zijn een handvol zaken die aan de orde komen in
de brief die B. en W. aan ing. E.J. de Jong van de Koning Willem II-straat
hebben gestuurd. De heer De Jong klaagde mede namens 61 bewoners
van de Oranjewijk over allerlei verkeers-, parkeer- en marktoverlast.
Zijn brief ging ook naar de 5 fractievoorzitters. CDA-raadslid Wil Water-
reus-de Vries stelde er laatst in de gemeenteraad vragen over.
Ml
Pagina 17
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 6 maart 1991
Zoeken naar nieuwe
plek voor weekmarkt
A»
Op de hoek prins Alexanderstraat -
Mauritslaan wordt bij de lantaarnpaal
het afval van de markt los op straat
neergegooid. Ook hierdoor wordt soms
de in punt 7 genoemde doorgang ver
smald. Door onder andere wind en
jeugd wordt dit af val soms vele tiental
len meters de straat ingeblazen, ge
schopt en gegooid.
Verzocht wordt daarom voor genoemd
afval een container te plaatsen en deze
na afloop van de markt weer te verwij
deren.
Ter beperking van overlast tengevolge
van afval zal, overeenkomstig uw voor
stel, een container worden geplaatst,
zodat daarin - in plaats van los op straat
- afval kan worden gedeponeerd.
rauwe vis, zoals die gegeten wordt in
hèt volkseten van Peru, de ’’cebiche”.
Hiermee valt ook zo ongeveer de laat
ste bron van dierlijk eiwit weg, die voor
de straatarme Peruanen een dooden
kele keer nog te betalen was.
Hoewel dit momenteel slechts één
marktkoopman betreft wordt het door
hem luidkeels aanprijzen van waren
als uiterst irritant ervaren. Om verdere
escalatie van de sfeer tussen de bewo
ners en deze koopman te voorkomen
wordt u verzocht dit geschreeuw, als
een algemeen geldende maatregel ter
verbetering van het woon- en leefmi
lieu, te doen verbieden.
Het toespreken van publiek om dit tot
de aankoop van handelswaar te bewe
gen is van oudsher één van de kenmer
ken van de markt- en straathandel. Ui
teraard dienen bij de gebruikmaking
van deze ’’verkooptechniek” de rede
lijke grenzen van moraal en fatsoen in
acht te worden genomen. Ons is niet
gebleken van een overschrijding van
deze grenzen. Niettemin hebben wij de
betreffende marktkoopman op de door
u ondervonden hinder geattendeerd.
Voorts wordt geconstateerd dat steeds
meer marktkooplieden hun auto’s en.
aanhangers in de woonstraten gaan
parkeren. Omdat hier ook al de auto’s
van de bewoners van de Willem de
Zwijgerlaan staan, blijft er voor de
overige bewoners weinig ruimte over.
Bovendien moet er steeds tegen vracht
auto’s, bestelauto’s, aanhangers en
dergelijke worden aangekeken. Voor
gesteld wordt bedoelde auto’s, aanhan
gers en dergelijke behorende tot het
marktgebeuren te laten parkeren op de
oprit van de Willem de Zwijgerlaan
naar de Noordkade. Hier is namelijk
nog voldoende ruimte. Tevens is dan
een deel van het probleem, genoemd in
punt 5, opgelost.
Parkeren van auto’s en aanhangers van
marktkooplieden in woonstraten in de
B. en W. hebben nauwgezet de brief
met 14 punten van een antwoord voor
zien. In aansluiting daarop schrijven ze
ook dat er voor de weekmarkt op dit
moment geen andere geschikte lokatie
is dan de huidige Willem de Zwijger
laan. Wel wordt naar een nieuwe
marktplek uitgezien in of bij een even
tueel nieuw winkelhart. In ieder geval
wordt de huidige weekmarkt niet uitge
breid.
De brief van de heer De Jong is als
volgt door B.en W. beantwoord:
Aan weerszijden van de uitrit van het
parkeerterrein naast de bibliotheek
aan de Van Mecklenburg Schwerin-
laan worden regelmatig auto’s gepar
keerd. Hierdoor wordt zowel het door
gaande verkeer als her verkeer van en
naar dit parkeerterrein ernstig belem
merd. Voorgesteld wordt aan beide zij
den van de inrit een gele markering aan
te brengen. Tevens is het plaatsen van
een afvalbak aldaar geen overbodige
luxe, gezien de vele personen die zich
daar regelmatig ophouden.
Op de door u aangegeven plaatsen zul
len gele strepen worden aangebracht.
Tevens zal er een afvalbak worden ge
plaatst.
Mede als gevolg van de in gebruikname
van de bibliotheekingang aan de Van
Mecklenburg Schwerinlaan is het door
de toegenomen drukte aldaar en door
de drukte op marktdagen voor bewo
ners van bedoelde gedeelte van de
Oranjewijk bijna ondoenlijk op vei
lige wijze met de auto of op de fiets de
Juliana van Stolberglaan te bereiken.
Door deze gevaarlijke en enige uitgang
van de wijk durven verschillende bewo
ners en/of hun familieleden de auto
niet meer op vrijdag te gebruiken.
Voorgesteld wordt om op marktdagen
hier een stoplicht te plaatsen of andere
passende maatregelen te nemen. Te
vens dient hierbij de veiligheid van de
aldaar aanwezige zebra op de Juliana
van Stolberglaan te worden betrokken.
Ons beleid is er op gericht de komende
jaren de verkeersonveilige kruispunten
en wegvallen in Waddinxveen te verbe
teren. Aangezien het aantal ongevallen
dat heeft plaatsgevonden op de krui
sing Juliana van Stolberglaan - Van
Mecklenburg Schwerinlaan in de pe
riode 1987 t/m 1989 in verhouding met
andere lokaties in Waddinxveen erg
beperkt is (5 ongevallen in 3 jaar), be
tekent dit dat deze lokatie geen hoge
prioriteit heeft. Overigens willen wij u
erop wijzen dat er in de periode 1987t/
m 1989 geen geregistreerde ongevallen
hebben plaatsgevonden op vrijdag.
Bewoners Oranjewijk: ’’Vermoedelijk
vanwege het verkeerslicht op de krui
sing Juliana van Stolberglaan - Wil
lem de Zwijgerlaan, gaan steeds meer
automobilisten de sluiproutes Van
Mecklenburg Schwerinlaan - Maurits
laan en de parallelweg Juliana van
Stolberglaan - Willem de Zwijgerlaan
gebruiken. Vooral in het spitsuur is dit
goed te merken omdat dit sluipverkeer
uit het oogpunt van tijdwinst op het ge
deelte Mauritslaan vaak ontoelaat
baar hard rijdt. Snelheden rond 80 km/
uur komen zo op het oog vaak voor.
Voorgesteld wordt daarom op deze
sluiproutes enkele verkeers- en snel-
heidsremmende maatregelen te treffen
zoals in de omgeving van de Prinses
Margrietstraat is gebeurd. Hierbij ech
ter geen drempels tussen de woonhui
zen toepassen aangezien dit ongewen
ste trillingen oplevert.
Ben W.Het ligt in de bedoeling om in
1991 de Oranjewijk zuid-oost volgens
de landelijke geldende eisen in te rich
ten tot een 30 km-zone. Een plan hier
toe zal te zijner tijd worden voorgelegd
aan alle belanghebbenden, waarbij een
ieder in de gelegenheid zal worden ge
steld opmerkingen en/of bezwaren in te
brengen. De aanleg van verkeersdrem
pels zal daarbij waarschijnlijk onver
mijdelijk zijn. In de praktijk blijkt na
melijk dat met name in een woonwijk
een drempel op dit moment de meest
effectieve snelheidsremmer is.
In de sloppenwijk van Lima’s Villa el
Salvador helpen de mensen van de Pe
ruaanse ontwikkelingsorganisatie CI-
DIAG mee om de noodhulpprogram-
ma’s zo goed mogelijk uit te voeren.
Alle aandacht is nu gericht op overle
ven. Zij geven de moed niet op!
Alle Waddinxveense bijdragen komen
direct ten goede aan de mensen daar.
Het gironummer van de Kerngroep
Ontwikkelingssamenwerking Wad
dinxveen is: giro 3560 360 t.n.v. de pen
ningmeester te Waddinxveen.
In de wetenschap niet volledig te zijn
volgen hierna nog een aantal punten
die de bewoners als hinderlijk ervaren:
Bij de viskramen en de loempia-
kraam zitten grote, vieze, zwarte vet-
plakkaten op de straat als gevolg van
het bakproces. Met eenvoudige reini
gingsmiddelen kan dit door de veroor
zakers zelf worden weggeboend. Ter
voorkoming kan een zeiltje op de grond
worden gelegd.
Na de markt stinken de rioolputten
en de omgeving gedurende het hele
weekeinde naar vis(afval). Vooral tij
dens warme dagen is deze lucht onver
draaglijk. Onbekend is wat hier vrij
dags in het riool verdwijnt.
Bij de patat- en snoepkramen blij
ven veel snoep- en etensresten aan het
trottoir kleven, zelfs nog na het vegen.
Deze resten trekken veel ongedierte
aan, onder andere ratten. Aan klachten
hierover bij de gemeente wordt weinig
of geen aandacht geschonken.
Tijdens het inrichten van de kramen
staat het trottoir van de Willem de
Zwijgerlaan op diverse plaatsen vol
met koopwaar, dekzeilen, rekken en
dergelijke. Voetgangers/bewoners
kunnen er niet meer door en moeten
omlopen. Ons inziens is er voor de kra
men voldoende ruimte op de rijbaan
om deze goederen (tijdelijk) neer te zet
ten.
Van het opbouwen, afbouwen en ve
gen van de markt wordt veel hinder on
dervonden. Verzocht wordt zwaailich
ten en dieselmotoren te laten afzetten
als de auto’s stilstaan binnen het af ge
zette gedeelte.
Door auto’s van marktkooplieden
kapotgereden bermen en trottoirs wor
den niet of nauwelijks gerepareerd.
In de directe omgeving van de markt
laten onder andere jongelui veel rom
mel achter en geven, vooral ’s zomers
veel hinder met luidspelende radio’s.
Enig toezicht hierop alsmede het
plaatsen van afvalbakken is gewenst.
Opmerking: Een aantal problemen die
rechtstreeks het marktgebeuren betref
fen zijn reeds eerder gesignaleerd bij de
marktmeester. Dit heeft echter (nog)
niet geleid tot enige verbetering in de
situatie.
Verder betekent het de volledige in
eenstorting van de visserij en visver-
werkende industrie, één van de groot
ste exporterende industrieën van Peru.
Dus nog een zware slag voor de econo
mie van het land, die al op sterven na
dood was en juist weer probeerde op te
krabbelen na het zware pakket bezuini
gingsmaatregelen dat de nieuwe rege
ring Fujimori augustus vorig jaar aan
de bevolking oplegde.
Maatregelen die grote werkloosheid,
drastische teruggang in inkomen en
zelfs hongersnood veroorzaakten.
Door toedoen van de cholera verliezen
nu nogmaals duizenden mensen hun
werk en inkomen.
trokken gebruikers van de garages uit
de wereld te helpen. Een oplossing zou
kunnen zijn een duidelijke gele marke
ring op het trottoir en plein om het par
keerverbod te benadrukken of een
paaltje met sleutels of een andere af
doende maatregel.
Een en ander zal worden meegenomen
in de ontwikkeling van het plan, de
wijk in te richten tot 30 km/uur-zone
(punt 1). Overigens kunnen wij u me
dedelen dat de situatie langs de Juliana
van Stolberglaan door het aanbrengen
van twee gele strepen reeds is verbe
terd.
Teneinde bewoners van genoemde wijk
in staat te stellen te voet hetzij met de
wandelwagen, kinderwagen of fiets de
andere zijde van de Mauritslaan en/oj
Noordkade te bereiken, zondereen om
weg te hoeven maken via de Juliana
van Stolberglaan (zie ook punt 2) en de
Frederik Hendriklaan, is aan de bui
tenzijde van de markt tussen de Willem
de Zwijgerlaan en de Prins Alexander
straat een gedeelte van het trottoir vrij
gehouden. De breedte van deze door
gang is destijds gesteld op vier tegels
1,20 m en werd gemarkeerd met een
witte streep op het trottoir. Inmiddels
is de witte streep verdwenen en is deze
breedte (geleidelijk) teruggebracht tot
hooguit drie tegels =circa 0,90 m door
dat de marktkramen en -auto’s verder
op het trottoir worden geplaatst ten
einde me.er ruimte voor de verkoop te
hebben. Teneinde wordt deze door
gang alsmede de toegang vanaf de
Mauritslaan belemmerd door loshan
gende dekzeilen en stapels kisten, krat
ten en ander verpakkingsmateriaal.
Het gevolg is dat de gebruikers van het
pad thans gedwongen zijn deels buiten
het trottoir om door het gras, en bij re
genachtig weer door de modder, te lo
pen. Verzocht wordt daarom de door
gang op de destijds toegezegde breedte
terug te brengen, de genoemde belem
meringen te doen verwijderen en een
nieuwe markering aan te brengen.
Het door u aangegeven gedeelte van
het trottoir zal worden verbreed met
een extra rij tegels. Tevens zal een
nieuwe markering worden aange
bracht, opdat de vrije doorgang we
derom op 1,20 meter wordt vastge
steld. Op de handhaving van deze vrije
doorgang zal strenger worden toege
zien.
DELFT - NKF, de fabrikant van kabels
en telecommunicatiekabelsystemen
die ook een vestiging aan de Noord
kade heeft, heeft vorig jaar de netto
winst zien dalen van 38,3 miljoen naar
36,9 miljoen of per aandeel van
36,18 naar 33,67. Voorgesteld wordt
een dividend in contanten van 10,25
of een bedrag in contanten plus 2,5% in
aandelen. In het laatste geval wordt het
contante bedrag uiterlijk 7 mei nabeurs
worden bekendgemaakt.
De omzet zakte vorig jaar van 470,8
miljoen naar 447,7 miljoen. Een da
ling was al bij eerdere gelegenheden
aangekondigd. De oorzaken waren la
gere metaalprijzen (die doorwerken in
de prijzen voor de eindprodukten), la
gere verkoopprijzen voor enkele
hoofdprodukten en gewijzigde com
merciële voorwaarden bij belangrijke
Nederlandse afnemers. De export be
liep 131,9 miljoen (vorig jaar 101,3
miljoen), wat neerkomt op 29,5% van
de totale omzet tegen 21,5% in 1989.
De sector energiekabel boekte een om
zet van 166,3 miljoen en de sector te
lecom 281,4 miljoen. In vergelijking
met 1989 daalde de omzet in energieka
bel met 10,9% en van de telecom-acti-
viteiten met 1%.
Het bedrijfsresultaat bedroeg 49,2
miljoen, wat neerkomt op 11% van de
omzet tegen 12,5% in 1989. De daling
van de winst per aandeel is het gevolg
van een lager winstpeil en een groter
aantal aandelen.
a. dat wij op het moment geen andere
meer geschikte lokatie voor de week
markt in Waddinxveen aanwezig ach
ten, doch dat wij een eventuele reloka-
tie van de weekmarkt in het kader van
de ontwikkeling van plannen voor een
nieuw centrum in de overwegingen wil
len betrekken;
b. dat wij voor wat betreft onze reactie
op uw klachten verwijzen naar hetgeen
in reactie daarop hierboven al is aange
ven;
c. dat geen uitbreiding van de week
markt zal worden toegestaan;
d. dat geen reductie kan worden gege
ven van de onroere^d-goedbelasting.
Tijdens marktdagen wordt door de
marktbezoekers vaak geparkeerd voor
de ingangen van de garages Maurits
laan nummers 39 tot en met 53. Ook
het plein achter de Willem de Zwijger
laan (hoek Koning Willem II-straat -
Ernst Casimirlaan) staat regelmatig
vol met auto’s, zodat de aldaar aanwe
zige garage’s niet gebruikt kunnen wor
den. Zelfs het toegangspad vanaf de
Juliana van Stolberglaan wordt ten
onrechte als parkeerplaats gebruikt.
Klachten hierover bij de politie hebben
dit probleem, mede als gevolg van ge
brek aan mankracht, niet kunnen op
lossen. Van de zijde van de politie werd
daarom geadviseerd bij de gemeente
om aanvullende maatregelen te verzoe
ken teneinde dit ongerief voor de be-
De parkeerruimte voor de flat aan de
Prins Alexanderstraat wordt op
marktdagen gebruikt door zowel de
marktkooplieden als marktbezoekers.
Hiervoor is voor de bewoners, die on
der andere van hun werk thuiskomen
veelal geen plaats meer. Een parkeer
verbod voor niet-aanwonenden zou
hier een oplossing kunnen zijn.
Wij onderkennen het parkeerpro
bleem maar de door u voorgestelde op
lossing is ten eerste door de politie niet
te handhaven en ten tweede niet moge
lijk doordat dan elders parkeerproble
men ontstaan.
directe nabijheid van het marktgebeu
ren is niet verboden, zolang aldaar aan
wezige uitritten niet worden versperd.
De oprit van de Willem de Zwijgerlaan
naar de Noordkade wordt op de vrijda
gen reeds grotendeels voor parkeer-
doeleinden gebruikt. Overigens mag
hier slechts aan één zijde worden ge
parkeerd. De resterende ruimte is on
voldoende voor een adequate oplos
sing van de dezerzijds onderkende par-
keerproblematiek
Het opruimen van het afval laat her
haaldelijk te wensen over. Vooral bij
harde wind wordt op zaterdag overal in
poorten, tuinen, straten en de singels
verpakkingsmateriaal en afval aange
troffen. Voorts bestaat de indruk dat
vooral bij de diverse feestdagen (Kerst
mis, nieuwjaar, enz) nogal eens de
hand wordt gelicht met het opruimen.
Het is begrijpelijk dat de reinigings
dienst dan graag zo snel mogelijk naar
huis wil, maar de omwonenden blijven
met de rommel zitten die zij zelf niet
hebben gemaakt. Gepleit wordt
daarom voor een beter toezicht met
controle, vooral bij de komende feest
dagen.
Het marktterrein wordt zo goed moge
lijk schoongeveegd. Verspreiding van
afval door wind en marktbezoekers is
echter niet te voorkomen. Er zal der
halve ongetwijfeld nog afval rondom
het marktterrein worden aangetroffen
nadat het terrein is geveegd. Om de
overlast zoveel mogelijk te beperken
zal, overeenkomstig uw verzoek, meer
toezicht op het onderhoud van belen
dende trottoirs en bermen worden uit
geoefend.
Zoals bekend wordt de weekmarkt
meer dan 15 jaar, nog steeds op tijde
lijke basis, op de Willem de Zwijger
laan gehouden. De omwonenden zijn
echter nog steeds van mening dat een
dergelijke markt niet in een (lees: deze)
woonomgeving thuishoort. Bovendien
zijn zij van mening thans voldoende te
hebben bijgedragen aan dit aspect van
het algemeen belang. Zij willen ook
weer eens ten volle genieten van hun
woonomgeving en bijvoorbeeld ook op
vrijdag hun auto of caravan voor de
deur gereedmaken om met weekend of
vakantie te gaan, hun garage gebrui
ken en geen verdere overlast ondervin
den.
Het college wordt daarom met nadruk
en met spoed verzocht: a. om te zien
naar een andere, meer geschikte lokatie
voor de weekmarkt (bijvoorbeeld het
nieuwe parkeerterrein aan de Sniep-
weg) en tot dat tijdstip, b. alle hiervoor
genoemde klachten op te lossen en c.
geen verdere uitbreiding van de week
markt toe te staan en d. reductie op de
onroerend goed belasting te geven we
gens verminderde woonkwaliteit.
Aangezien een betere lokatie niet be
schikbaar is bestaan vooralsnog geen
concrete plannen tot verplaatsing van
de weekmarkt naar een andere lokatie.
Het parkeerterrein aan de Sniepweg
achten wij ongeschikt vanwege de lig
ging van deze lokatie. Wij achten het
niet uitgesloten dat een eventuele relo-
katie van de weekmarkt - indien de
wenselijkheid en mogelijkheid hiervan
vast staan - zal worden overwogen in
het kader van de centrumontwikke-
lingsplannen. Een uitbreiding van de
markt op de huidige lokatie wordt -
mede gelet op de door u genoemde pro
blemen - niet overwogen.
Een reductie op de onroerend-goedbe-
lasting voor de bewoners van de direct
aan het marktterrein gelegen woningen
is slechts mogelijk door een verlaging
van de zogenaamde ’’liggingsfactor”.
Aangezien de minimum liggingsfactor
van 1,0 op deze woningen van toepas
sing is, behoort een verlaging van het
O.G.B.-tarief in casu niet tot de moge
lijkheden.
Samenvattend kunften wij mededelen:
De overlast van de markt veroorzaakt
door gestalde fietsen neemt hand over
hand toe. Aan de parallelweg van de
Juliana van Stolberglaan zijn enige
tijd gelden gele strepen gezet. Dus par
keren verboden. Het geval wil nu dat er
vrijdags geen auto’s staan maar wel
een zee van fietsen, wat de doorgang
alsnog'belemmert. Ook de hoek van de
markt bij de winkels aan het Koningin
Wilhelminaplein lijkt vrijdags wel een
fietsenstalling. Oversteken over het ze
brapad richting Albert Heijn is vaak
bijna onmogelijk. Het voorstel is om
hier meer fietsenrekken te plaatsen of
een fietsenbewaarplaats te creëren om
zodoende deze overlast te verminderen.
Tot plaatsing van één of meerdere ex
tra fietsenrekken zal op korte termijn
worden overgegaan. Gelet op het grote
aantal rijwielen van marktbezoekers is
een adequate oplossing van het stal-
lingsprobleem vooralsnog niet te reali
seren.
WADDINXVEEN - Namens de bevol
king van Waddinxveen probeert de
Kerngroep Ontwikkelingssamenwer
king Waddinxveen al meer dan tien
jaar lang de mensen in de Peruaanse
hoofdstad Lima te helpen, solidair met
hun te zijn, mee te leven met hun pro
blemen. Problemen die in de loop van
die 10 jaar zo groot geworden zijn, dat
ze ieders voorstellingsvermogen bijna
te boven gaan.
Het is bijna niet te geloven. Peru, het
land waarvan 2/3 van de bevolking al
onder de armoedegrens verkeert, dat
grote voedseltekorten kent en zwaar te
lijden heeft onder de teroristische aan
slagen van Het Lichtend Pad, is getrof
fen door nog een grote ramp: de chole
ra.
Meer dan 2.000 mensen zijn al gestor
ven aan de ziekte en tenminste 100.000
mensen zijn drager van het virus. Zij
hebben het virus vermoedelijk binnen
gekregen door het eten van besmette,
GOUDA - Het vocaal-ensemble Can
tiamo geeft op zaterdagavond 16 maart
in de Oud-Katholieke Kerk aan de
Hoge Gouwe 107 in Gouda een Paas
concert.
Cantiamo staat als vanouds onder lei
ding van Akke Lagendijk en aan het
concert zal meewerken Dorette Lagen
dijk op dwarsfluit.
Het programma zal gevuld worden met
muziek van Mozart, Haydn, Handel,
Verdi, Boccherini, Vivaldi en D’Stor-
ga-
Het programma begint om 20.00 uur en
de toegang bedraagt 7,50 en voor
houders van een 65+ of CJP-pas 5,-.
WADDINXVEEN - De clubkam-
pioenschappen 1991 van de badmin
tonvereniging Have en Goed Aeolus
zijn weer achter de rug.
Op twee dagen vonden deze plaats in
respectievelijk de sportzaal Groens-
waard en De Duikelaar in de Zuidplas.
De al enige tijd waarneembare trend
dat de stevig getrainde jonge jeugd de
prijzen pakt werd weer bevestigd. Dat
wil niet zeggen dat de oudere jeugd en
ouderen zich zo maar gewonnen gaven
Niet zelden waren partijen waar de ge
neraties tegenover elkaar stonden
spannende en aantrekkelijke drie-set-
ters.
In het algemeen bleek de jeugd op den
duur vooral conditioneel sterker te
zijn. Hier volgen de top-zes van elke
spelsoort.
Dames-enkel: 1. Natasja van Es, 2.
Nienke Hillerts, 3. Caroline Slootjes,
4. Ilse van Steijn, 5. Kora Stuy, 6.
Anuschka Pansters.
Heren enkel: 1. Tjeerd Hillerts, 2.
Marco Overes, 3. Joeri Kraaijestein, 4.
Dennis v.d. Berg 5. Han Pansters
6. Jasper Knuist plaats 4, 5 en 6
zijn gedeeld.
Dames dubbel: 1. Miranda Lichten-
berg/Natasja van Es, 2. Caroline
Slootjes/Kora Stuy, 3. Ilse van Steijn/
Nienke Hillerts, 4. Anneke Sleeuwen-
hoek/Marietta v.d. Linden, 5. Caroline
Triep/Jolanda Swart, 6. Margo Krom/
Lidy de Hey.
Gemengd dubbel: 1. Tjeerd Hillerts/
Natasja van Es, 2. Marco Overes/Su-
zette Plooy, 3. Joeri Kraaijestein/Ilse
van Steijn, 4. Caroline Slootjes/Hans
van Grieken, 5. Jasper Knulst/Miranda
Lichtenberg, 6. Theo van Grieken/Ca-
roline Triep.
Heren dubbel: 1. Tjeerd Hillerts/
Marco Overes, 2. Joeri Kraaijestein/
Dennis v.d. Berg, 3. Robert Slot/Jaap
Bruining, 4. Han Pansters/Barry Smits,
5. Gijs Heikamp/Erlo Brassinga, 6.
Bob Kruit/Hugo Maat.
De betreffende marktkooplieden zijn
inmiddels benaderd teneinde maatre
gelen te treffen ter voorkoming c.q. be
perking van de door u gesignaleerde
problemen.
Het trottoir wordt zo goed mogelijk
geveegd. Verwijdering van klevende
etenswaren (bijv, kauwgom) is echter
een ondoenlijk zaak. Ter beperking
van bedoelde overlast zullen extra af
valbakken worden geplaatst nabij de
door u bedoelde kramen.
Het (tijdelijke) gebruik van het trot
toir ten behoeve van de inrichting van
de kramen is onvermijdelijk, omdat de
rijbaan toegankelijk dient te blijven
voor voertuigen van hulpverlenende
instanties. Een vrije doorgang over het
trottoir dient onzes inziens echter ge
waarborgd te blijven. Hierop zal der
halve strenger worden toegezien en aan
de marktkooplui zal worden verzocht
hieraan medewerking te verlenen.
De marktkooplieden zullen worden
verzocht om de overlast van draaiende
motoren tot een minimum te beperken.
De veegwagen staat tijdens de schoon-
maakwerkzaamheden slechts inciden
teel en gedurende zeer korte tijd stil.
Het telkenmale uitschakelen c.q afzet
ten van zwaailichten en motor zal niet
of nauwelijks resulteren in een vermin
dering van de hiervan ondervonden
overlast.
Herstel van beperkte schade aan ber
men en trottoirs wordt in beginsel pe
riodiek verricht. Grotere schade zal in
voorkomende gevallen zo spoedig mo
gelijk worden hersteld.
Het directe toezicht van gemeente
wege is beperkt tot gedragingen van
marktbezoekers op het marktterrein.
Daarbuiten valt niet of nauwelijks te
gen de door u genoemde gedragingen
op te treden. De mogelijkheid tot
plaatsing van afvalbakken in de directe
omgeving van de markt wordt bezien.
WADDINXVEEN - In het vrouwen
raadhuis De Vlieger aan de Staringlaan
wordt vrijdagmiddag 8 maart in het ka
der van de Internationale Vrouwendag
een film vertoond met de titel ’’Leila”.
Deze middag wordt georganiseerd
door de buitenlandse vrouwen en zij
nodigen iedereen van harte uit om sa
men film te kijken en thee te drinken.
De middag begint om 13.00 uur en de
zaal is open om 12.45 uur en zal duren
tot 15.00 uur.
WADDINXVEEN - Het eerste da-
mesteatn van Flyers-basketbal speelde
vrijdagavond tegen Red Stars uit Soest.
Deze ploeg staat hoog in de competitie-
stand.
Flyers begon de wedstrijd met goed
basketbal en nam een kleine voor
sprong. Al gauw bleek dat het een zo
genaamde twee-punten wedstrijd zou
worden. Zowel Red Stars als Flyers
knokten voor elke punt en geen van
beiden kon afstand nemen. De rust
stand bedroeg 25-25.
In de tweede helft had Flyers toch wel
het beste van het spel, maar op een of
andere manier gingen de ballen er niet
in. Red Stars profiteerde hiervan en
nam in de zeventiende minuut een, wat
later bleek, beslissende voorsprong van
vijf punten.
Met de moed der wanhoop vochten de
Flyers-dames nog terug en kwamen
nog langszijmaar de laatste score was
voor Red Stars. Eindstand 46-48. Top
scoorders: Anita van Unen 12 en
Astrid Frikken 9 punten.
Meisjes-junioren traden aan tegen
MSV uit Noordwijk. Het meisjesteam,
spelend met veel invallers, deed het
vooral de eerste helft uitstekend. Jam
mer is het, dat men veel kansen liet lig
gen, zo minder scoort, waardoor de uit
slagen vaak niet de krachtsverhoudin
gen in het veld weergeven. De rust
stand was 20-31.
De tweede helft ging het aanvallend
iets beter, maar daarentegen werd de
verdediging verwaarloosd. Hierdoor
kreeg men wel een beter kijkspel. De
eindstand werd 49-74. Topscoorders:
Chantal Niels met 13 en Yvonne Wie
bes met 10 punten.
Dames 3 had geen enkele moeite met
BVO uit Alphen a/d Rijn. Vanaf het
begin van de wedstrijd hadden de da
mes het heft in handen. Goed verdedi
gend werk belette het scoren van de te
genstanders. Zelf de nodige puntjes
pakken en de zoveelste overwinning
was een feit. Via een ruststand van 21-
10, werd de eindstand 45-29. Topscoor
ders: Adrienne Raaphorst met 12 en
Wilma Romeijn en Anja Vink-
Schwiebbe ieder met 10 punten.
Het tweede jongens-adspirantenteam
krijgt meer wedstrijdervaring en dit is
nu ook merkbaar in de uitslagen. De
eerste paar wedstrijden werden grote
nederlagen, maar zaterdagmiddag
konden de jongens goed partij geven
tegen Popeye uit Bodegraven. Er werd
nog niet gewonnen, maar de eerste
winst in een periode is een feit.
Zelfs de tweede helft werd winnend af
gesloten, maar de opgelopen achter
stand, vooral in de eerste periode,
bracht de winst bij Popeye. Eindstand
31-66. Topscoorder: Juriaan Tholenaar
met 13 punten. 1
De toegang tot de Prins Alexander
straat vanaf de Mauritslaan wordt
voor auto’s en fietsers door de eveneens
in punt 6 genoemde kratten, kisten en
dergelijke, gedeeltelijk versperd. Hier
door kunnen aanrijdingen met ge
noemd verpakkingsmateriaal soms
niet worden voorkomen. Dit heeft reeds
tot vechtpartijen met een van de markt
kooplieden aanleiding gegeven. Ver
zocht wordt daarom deze doorgang
over de gehele breedte te doen vrijhou
den, vooral omdat tegenover deze
doorgang altijd een grote
(markt)vrachtauto is geparkeerd
waardoor het nemen van de bocht bij
het in- en uitrijden ernstig wordt be
moeilijkt.
Tegen de versperring van de toegang
tot de Prins Alexanderstraat door ver
pakkingsmateriaal zal strenger worden
opgetreden, teneinde voldoende
ruimte voor doorgaand verkeer vrij te
houden.
J
dinxveen op bezoek geweest. Hier oo de foto staat hij met oud-wethouder drs. M. Kraaijestein (PvdA). (Foto:
Directeur Oscar Balbuena van de Peruaanse ontwikkelingsorganisatie CIDIAG is enkele jaren gelden in Wad-
ar-
WW
-