Kerngroep wil Peruanen helpen O B. en W. gaan in op overlast voor bewoners Oranjewijk Giro-actie van groep Waddinxveners Winst NKF gedaald Paasconcert Cantiamo Clubtitels bij Aeolus Film op middag voor vrouwen Geen geluk Flyers-dames - W HR lil r w chief). WADDINXVEEN - Een 30 km-zone in de Oranjewijk-zuidoost, gele strepen, een extra rij tegels, beperking van neergezet verpakkingsmate riaal, de plaatsing van een container en aanpak van overlast van de week- marktactiviteiten. Dat zijn een handvol zaken die aan de orde komen in de brief die B. en W. aan ing. E.J. de Jong van de Koning Willem II-straat hebben gestuurd. De heer De Jong klaagde mede namens 61 bewoners van de Oranjewijk over allerlei verkeers-, parkeer- en marktoverlast. Zijn brief ging ook naar de 5 fractievoorzitters. CDA-raadslid Wil Water- reus-de Vries stelde er laatst in de gemeenteraad vragen over. Ml Pagina 17 Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 6 maart 1991 Zoeken naar nieuwe plek voor weekmarkt A» Op de hoek prins Alexanderstraat - Mauritslaan wordt bij de lantaarnpaal het afval van de markt los op straat neergegooid. Ook hierdoor wordt soms de in punt 7 genoemde doorgang ver smald. Door onder andere wind en jeugd wordt dit af val soms vele tiental len meters de straat ingeblazen, ge schopt en gegooid. Verzocht wordt daarom voor genoemd afval een container te plaatsen en deze na afloop van de markt weer te verwij deren. Ter beperking van overlast tengevolge van afval zal, overeenkomstig uw voor stel, een container worden geplaatst, zodat daarin - in plaats van los op straat - afval kan worden gedeponeerd. rauwe vis, zoals die gegeten wordt in hèt volkseten van Peru, de ’’cebiche”. Hiermee valt ook zo ongeveer de laat ste bron van dierlijk eiwit weg, die voor de straatarme Peruanen een dooden kele keer nog te betalen was. Hoewel dit momenteel slechts één marktkoopman betreft wordt het door hem luidkeels aanprijzen van waren als uiterst irritant ervaren. Om verdere escalatie van de sfeer tussen de bewo ners en deze koopman te voorkomen wordt u verzocht dit geschreeuw, als een algemeen geldende maatregel ter verbetering van het woon- en leefmi lieu, te doen verbieden. Het toespreken van publiek om dit tot de aankoop van handelswaar te bewe gen is van oudsher één van de kenmer ken van de markt- en straathandel. Ui teraard dienen bij de gebruikmaking van deze ’’verkooptechniek” de rede lijke grenzen van moraal en fatsoen in acht te worden genomen. Ons is niet gebleken van een overschrijding van deze grenzen. Niettemin hebben wij de betreffende marktkoopman op de door u ondervonden hinder geattendeerd. Voorts wordt geconstateerd dat steeds meer marktkooplieden hun auto’s en. aanhangers in de woonstraten gaan parkeren. Omdat hier ook al de auto’s van de bewoners van de Willem de Zwijgerlaan staan, blijft er voor de overige bewoners weinig ruimte over. Bovendien moet er steeds tegen vracht auto’s, bestelauto’s, aanhangers en dergelijke worden aangekeken. Voor gesteld wordt bedoelde auto’s, aanhan gers en dergelijke behorende tot het marktgebeuren te laten parkeren op de oprit van de Willem de Zwijgerlaan naar de Noordkade. Hier is namelijk nog voldoende ruimte. Tevens is dan een deel van het probleem, genoemd in punt 5, opgelost. Parkeren van auto’s en aanhangers van marktkooplieden in woonstraten in de B. en W. hebben nauwgezet de brief met 14 punten van een antwoord voor zien. In aansluiting daarop schrijven ze ook dat er voor de weekmarkt op dit moment geen andere geschikte lokatie is dan de huidige Willem de Zwijger laan. Wel wordt naar een nieuwe marktplek uitgezien in of bij een even tueel nieuw winkelhart. In ieder geval wordt de huidige weekmarkt niet uitge breid. De brief van de heer De Jong is als volgt door B.en W. beantwoord: Aan weerszijden van de uitrit van het parkeerterrein naast de bibliotheek aan de Van Mecklenburg Schwerin- laan worden regelmatig auto’s gepar keerd. Hierdoor wordt zowel het door gaande verkeer als her verkeer van en naar dit parkeerterrein ernstig belem merd. Voorgesteld wordt aan beide zij den van de inrit een gele markering aan te brengen. Tevens is het plaatsen van een afvalbak aldaar geen overbodige luxe, gezien de vele personen die zich daar regelmatig ophouden. Op de door u aangegeven plaatsen zul len gele strepen worden aangebracht. Tevens zal er een afvalbak worden ge plaatst. Mede als gevolg van de in gebruikname van de bibliotheekingang aan de Van Mecklenburg Schwerinlaan is het door de toegenomen drukte aldaar en door de drukte op marktdagen voor bewo ners van bedoelde gedeelte van de Oranjewijk bijna ondoenlijk op vei lige wijze met de auto of op de fiets de Juliana van Stolberglaan te bereiken. Door deze gevaarlijke en enige uitgang van de wijk durven verschillende bewo ners en/of hun familieleden de auto niet meer op vrijdag te gebruiken. Voorgesteld wordt om op marktdagen hier een stoplicht te plaatsen of andere passende maatregelen te nemen. Te vens dient hierbij de veiligheid van de aldaar aanwezige zebra op de Juliana van Stolberglaan te worden betrokken. Ons beleid is er op gericht de komende jaren de verkeersonveilige kruispunten en wegvallen in Waddinxveen te verbe teren. Aangezien het aantal ongevallen dat heeft plaatsgevonden op de krui sing Juliana van Stolberglaan - Van Mecklenburg Schwerinlaan in de pe riode 1987 t/m 1989 in verhouding met andere lokaties in Waddinxveen erg beperkt is (5 ongevallen in 3 jaar), be tekent dit dat deze lokatie geen hoge prioriteit heeft. Overigens willen wij u erop wijzen dat er in de periode 1987t/ m 1989 geen geregistreerde ongevallen hebben plaatsgevonden op vrijdag. Bewoners Oranjewijk: ’’Vermoedelijk vanwege het verkeerslicht op de krui sing Juliana van Stolberglaan - Wil lem de Zwijgerlaan, gaan steeds meer automobilisten de sluiproutes Van Mecklenburg Schwerinlaan - Maurits laan en de parallelweg Juliana van Stolberglaan - Willem de Zwijgerlaan gebruiken. Vooral in het spitsuur is dit goed te merken omdat dit sluipverkeer uit het oogpunt van tijdwinst op het ge deelte Mauritslaan vaak ontoelaat baar hard rijdt. Snelheden rond 80 km/ uur komen zo op het oog vaak voor. Voorgesteld wordt daarom op deze sluiproutes enkele verkeers- en snel- heidsremmende maatregelen te treffen zoals in de omgeving van de Prinses Margrietstraat is gebeurd. Hierbij ech ter geen drempels tussen de woonhui zen toepassen aangezien dit ongewen ste trillingen oplevert. Ben W.Het ligt in de bedoeling om in 1991 de Oranjewijk zuid-oost volgens de landelijke geldende eisen in te rich ten tot een 30 km-zone. Een plan hier toe zal te zijner tijd worden voorgelegd aan alle belanghebbenden, waarbij een ieder in de gelegenheid zal worden ge steld opmerkingen en/of bezwaren in te brengen. De aanleg van verkeersdrem pels zal daarbij waarschijnlijk onver mijdelijk zijn. In de praktijk blijkt na melijk dat met name in een woonwijk een drempel op dit moment de meest effectieve snelheidsremmer is. In de sloppenwijk van Lima’s Villa el Salvador helpen de mensen van de Pe ruaanse ontwikkelingsorganisatie CI- DIAG mee om de noodhulpprogram- ma’s zo goed mogelijk uit te voeren. Alle aandacht is nu gericht op overle ven. Zij geven de moed niet op! Alle Waddinxveense bijdragen komen direct ten goede aan de mensen daar. Het gironummer van de Kerngroep Ontwikkelingssamenwerking Wad dinxveen is: giro 3560 360 t.n.v. de pen ningmeester te Waddinxveen. In de wetenschap niet volledig te zijn volgen hierna nog een aantal punten die de bewoners als hinderlijk ervaren: Bij de viskramen en de loempia- kraam zitten grote, vieze, zwarte vet- plakkaten op de straat als gevolg van het bakproces. Met eenvoudige reini gingsmiddelen kan dit door de veroor zakers zelf worden weggeboend. Ter voorkoming kan een zeiltje op de grond worden gelegd. Na de markt stinken de rioolputten en de omgeving gedurende het hele weekeinde naar vis(afval). Vooral tij dens warme dagen is deze lucht onver draaglijk. Onbekend is wat hier vrij dags in het riool verdwijnt. Bij de patat- en snoepkramen blij ven veel snoep- en etensresten aan het trottoir kleven, zelfs nog na het vegen. Deze resten trekken veel ongedierte aan, onder andere ratten. Aan klachten hierover bij de gemeente wordt weinig of geen aandacht geschonken. Tijdens het inrichten van de kramen staat het trottoir van de Willem de Zwijgerlaan op diverse plaatsen vol met koopwaar, dekzeilen, rekken en dergelijke. Voetgangers/bewoners kunnen er niet meer door en moeten omlopen. Ons inziens is er voor de kra men voldoende ruimte op de rijbaan om deze goederen (tijdelijk) neer te zet ten. Van het opbouwen, afbouwen en ve gen van de markt wordt veel hinder on dervonden. Verzocht wordt zwaailich ten en dieselmotoren te laten afzetten als de auto’s stilstaan binnen het af ge zette gedeelte. Door auto’s van marktkooplieden kapotgereden bermen en trottoirs wor den niet of nauwelijks gerepareerd. In de directe omgeving van de markt laten onder andere jongelui veel rom mel achter en geven, vooral ’s zomers veel hinder met luidspelende radio’s. Enig toezicht hierop alsmede het plaatsen van afvalbakken is gewenst. Opmerking: Een aantal problemen die rechtstreeks het marktgebeuren betref fen zijn reeds eerder gesignaleerd bij de marktmeester. Dit heeft echter (nog) niet geleid tot enige verbetering in de situatie. Verder betekent het de volledige in eenstorting van de visserij en visver- werkende industrie, één van de groot ste exporterende industrieën van Peru. Dus nog een zware slag voor de econo mie van het land, die al op sterven na dood was en juist weer probeerde op te krabbelen na het zware pakket bezuini gingsmaatregelen dat de nieuwe rege ring Fujimori augustus vorig jaar aan de bevolking oplegde. Maatregelen die grote werkloosheid, drastische teruggang in inkomen en zelfs hongersnood veroorzaakten. Door toedoen van de cholera verliezen nu nogmaals duizenden mensen hun werk en inkomen. trokken gebruikers van de garages uit de wereld te helpen. Een oplossing zou kunnen zijn een duidelijke gele marke ring op het trottoir en plein om het par keerverbod te benadrukken of een paaltje met sleutels of een andere af doende maatregel. Een en ander zal worden meegenomen in de ontwikkeling van het plan, de wijk in te richten tot 30 km/uur-zone (punt 1). Overigens kunnen wij u me dedelen dat de situatie langs de Juliana van Stolberglaan door het aanbrengen van twee gele strepen reeds is verbe terd. Teneinde bewoners van genoemde wijk in staat te stellen te voet hetzij met de wandelwagen, kinderwagen of fiets de andere zijde van de Mauritslaan en/oj Noordkade te bereiken, zondereen om weg te hoeven maken via de Juliana van Stolberglaan (zie ook punt 2) en de Frederik Hendriklaan, is aan de bui tenzijde van de markt tussen de Willem de Zwijgerlaan en de Prins Alexander straat een gedeelte van het trottoir vrij gehouden. De breedte van deze door gang is destijds gesteld op vier tegels 1,20 m en werd gemarkeerd met een witte streep op het trottoir. Inmiddels is de witte streep verdwenen en is deze breedte (geleidelijk) teruggebracht tot hooguit drie tegels =circa 0,90 m door dat de marktkramen en -auto’s verder op het trottoir worden geplaatst ten einde me.er ruimte voor de verkoop te hebben. Teneinde wordt deze door gang alsmede de toegang vanaf de Mauritslaan belemmerd door loshan gende dekzeilen en stapels kisten, krat ten en ander verpakkingsmateriaal. Het gevolg is dat de gebruikers van het pad thans gedwongen zijn deels buiten het trottoir om door het gras, en bij re genachtig weer door de modder, te lo pen. Verzocht wordt daarom de door gang op de destijds toegezegde breedte terug te brengen, de genoemde belem meringen te doen verwijderen en een nieuwe markering aan te brengen. Het door u aangegeven gedeelte van het trottoir zal worden verbreed met een extra rij tegels. Tevens zal een nieuwe markering worden aange bracht, opdat de vrije doorgang we derom op 1,20 meter wordt vastge steld. Op de handhaving van deze vrije doorgang zal strenger worden toege zien. DELFT - NKF, de fabrikant van kabels en telecommunicatiekabelsystemen die ook een vestiging aan de Noord kade heeft, heeft vorig jaar de netto winst zien dalen van 38,3 miljoen naar 36,9 miljoen of per aandeel van 36,18 naar 33,67. Voorgesteld wordt een dividend in contanten van 10,25 of een bedrag in contanten plus 2,5% in aandelen. In het laatste geval wordt het contante bedrag uiterlijk 7 mei nabeurs worden bekendgemaakt. De omzet zakte vorig jaar van 470,8 miljoen naar 447,7 miljoen. Een da ling was al bij eerdere gelegenheden aangekondigd. De oorzaken waren la gere metaalprijzen (die doorwerken in de prijzen voor de eindprodukten), la gere verkoopprijzen voor enkele hoofdprodukten en gewijzigde com merciële voorwaarden bij belangrijke Nederlandse afnemers. De export be liep 131,9 miljoen (vorig jaar 101,3 miljoen), wat neerkomt op 29,5% van de totale omzet tegen 21,5% in 1989. De sector energiekabel boekte een om zet van 166,3 miljoen en de sector te lecom 281,4 miljoen. In vergelijking met 1989 daalde de omzet in energieka bel met 10,9% en van de telecom-acti- viteiten met 1%. Het bedrijfsresultaat bedroeg 49,2 miljoen, wat neerkomt op 11% van de omzet tegen 12,5% in 1989. De daling van de winst per aandeel is het gevolg van een lager winstpeil en een groter aantal aandelen. a. dat wij op het moment geen andere meer geschikte lokatie voor de week markt in Waddinxveen aanwezig ach ten, doch dat wij een eventuele reloka- tie van de weekmarkt in het kader van de ontwikkeling van plannen voor een nieuw centrum in de overwegingen wil len betrekken; b. dat wij voor wat betreft onze reactie op uw klachten verwijzen naar hetgeen in reactie daarop hierboven al is aange ven; c. dat geen uitbreiding van de week markt zal worden toegestaan; d. dat geen reductie kan worden gege ven van de onroere^d-goedbelasting. Tijdens marktdagen wordt door de marktbezoekers vaak geparkeerd voor de ingangen van de garages Maurits laan nummers 39 tot en met 53. Ook het plein achter de Willem de Zwijger laan (hoek Koning Willem II-straat - Ernst Casimirlaan) staat regelmatig vol met auto’s, zodat de aldaar aanwe zige garage’s niet gebruikt kunnen wor den. Zelfs het toegangspad vanaf de Juliana van Stolberglaan wordt ten onrechte als parkeerplaats gebruikt. Klachten hierover bij de politie hebben dit probleem, mede als gevolg van ge brek aan mankracht, niet kunnen op lossen. Van de zijde van de politie werd daarom geadviseerd bij de gemeente om aanvullende maatregelen te verzoe ken teneinde dit ongerief voor de be- De parkeerruimte voor de flat aan de Prins Alexanderstraat wordt op marktdagen gebruikt door zowel de marktkooplieden als marktbezoekers. Hiervoor is voor de bewoners, die on der andere van hun werk thuiskomen veelal geen plaats meer. Een parkeer verbod voor niet-aanwonenden zou hier een oplossing kunnen zijn. Wij onderkennen het parkeerpro bleem maar de door u voorgestelde op lossing is ten eerste door de politie niet te handhaven en ten tweede niet moge lijk doordat dan elders parkeerproble men ontstaan. directe nabijheid van het marktgebeu ren is niet verboden, zolang aldaar aan wezige uitritten niet worden versperd. De oprit van de Willem de Zwijgerlaan naar de Noordkade wordt op de vrijda gen reeds grotendeels voor parkeer- doeleinden gebruikt. Overigens mag hier slechts aan één zijde worden ge parkeerd. De resterende ruimte is on voldoende voor een adequate oplos sing van de dezerzijds onderkende par- keerproblematiek Het opruimen van het afval laat her haaldelijk te wensen over. Vooral bij harde wind wordt op zaterdag overal in poorten, tuinen, straten en de singels verpakkingsmateriaal en afval aange troffen. Voorts bestaat de indruk dat vooral bij de diverse feestdagen (Kerst mis, nieuwjaar, enz) nogal eens de hand wordt gelicht met het opruimen. Het is begrijpelijk dat de reinigings dienst dan graag zo snel mogelijk naar huis wil, maar de omwonenden blijven met de rommel zitten die zij zelf niet hebben gemaakt. Gepleit wordt daarom voor een beter toezicht met controle, vooral bij de komende feest dagen. Het marktterrein wordt zo goed moge lijk schoongeveegd. Verspreiding van afval door wind en marktbezoekers is echter niet te voorkomen. Er zal der halve ongetwijfeld nog afval rondom het marktterrein worden aangetroffen nadat het terrein is geveegd. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken zal, overeenkomstig uw verzoek, meer toezicht op het onderhoud van belen dende trottoirs en bermen worden uit geoefend. Zoals bekend wordt de weekmarkt meer dan 15 jaar, nog steeds op tijde lijke basis, op de Willem de Zwijger laan gehouden. De omwonenden zijn echter nog steeds van mening dat een dergelijke markt niet in een (lees: deze) woonomgeving thuishoort. Bovendien zijn zij van mening thans voldoende te hebben bijgedragen aan dit aspect van het algemeen belang. Zij willen ook weer eens ten volle genieten van hun woonomgeving en bijvoorbeeld ook op vrijdag hun auto of caravan voor de deur gereedmaken om met weekend of vakantie te gaan, hun garage gebrui ken en geen verdere overlast ondervin den. Het college wordt daarom met nadruk en met spoed verzocht: a. om te zien naar een andere, meer geschikte lokatie voor de weekmarkt (bijvoorbeeld het nieuwe parkeerterrein aan de Sniep- weg) en tot dat tijdstip, b. alle hiervoor genoemde klachten op te lossen en c. geen verdere uitbreiding van de week markt toe te staan en d. reductie op de onroerend goed belasting te geven we gens verminderde woonkwaliteit. Aangezien een betere lokatie niet be schikbaar is bestaan vooralsnog geen concrete plannen tot verplaatsing van de weekmarkt naar een andere lokatie. Het parkeerterrein aan de Sniepweg achten wij ongeschikt vanwege de lig ging van deze lokatie. Wij achten het niet uitgesloten dat een eventuele relo- katie van de weekmarkt - indien de wenselijkheid en mogelijkheid hiervan vast staan - zal worden overwogen in het kader van de centrumontwikke- lingsplannen. Een uitbreiding van de markt op de huidige lokatie wordt - mede gelet op de door u genoemde pro blemen - niet overwogen. Een reductie op de onroerend-goedbe- lasting voor de bewoners van de direct aan het marktterrein gelegen woningen is slechts mogelijk door een verlaging van de zogenaamde ’’liggingsfactor”. Aangezien de minimum liggingsfactor van 1,0 op deze woningen van toepas sing is, behoort een verlaging van het O.G.B.-tarief in casu niet tot de moge lijkheden. Samenvattend kunften wij mededelen: De overlast van de markt veroorzaakt door gestalde fietsen neemt hand over hand toe. Aan de parallelweg van de Juliana van Stolberglaan zijn enige tijd gelden gele strepen gezet. Dus par keren verboden. Het geval wil nu dat er vrijdags geen auto’s staan maar wel een zee van fietsen, wat de doorgang alsnog'belemmert. Ook de hoek van de markt bij de winkels aan het Koningin Wilhelminaplein lijkt vrijdags wel een fietsenstalling. Oversteken over het ze brapad richting Albert Heijn is vaak bijna onmogelijk. Het voorstel is om hier meer fietsenrekken te plaatsen of een fietsenbewaarplaats te creëren om zodoende deze overlast te verminderen. Tot plaatsing van één of meerdere ex tra fietsenrekken zal op korte termijn worden overgegaan. Gelet op het grote aantal rijwielen van marktbezoekers is een adequate oplossing van het stal- lingsprobleem vooralsnog niet te reali seren. WADDINXVEEN - Namens de bevol king van Waddinxveen probeert de Kerngroep Ontwikkelingssamenwer king Waddinxveen al meer dan tien jaar lang de mensen in de Peruaanse hoofdstad Lima te helpen, solidair met hun te zijn, mee te leven met hun pro blemen. Problemen die in de loop van die 10 jaar zo groot geworden zijn, dat ze ieders voorstellingsvermogen bijna te boven gaan. Het is bijna niet te geloven. Peru, het land waarvan 2/3 van de bevolking al onder de armoedegrens verkeert, dat grote voedseltekorten kent en zwaar te lijden heeft onder de teroristische aan slagen van Het Lichtend Pad, is getrof fen door nog een grote ramp: de chole ra. Meer dan 2.000 mensen zijn al gestor ven aan de ziekte en tenminste 100.000 mensen zijn drager van het virus. Zij hebben het virus vermoedelijk binnen gekregen door het eten van besmette, GOUDA - Het vocaal-ensemble Can tiamo geeft op zaterdagavond 16 maart in de Oud-Katholieke Kerk aan de Hoge Gouwe 107 in Gouda een Paas concert. Cantiamo staat als vanouds onder lei ding van Akke Lagendijk en aan het concert zal meewerken Dorette Lagen dijk op dwarsfluit. Het programma zal gevuld worden met muziek van Mozart, Haydn, Handel, Verdi, Boccherini, Vivaldi en D’Stor- ga- Het programma begint om 20.00 uur en de toegang bedraagt 7,50 en voor houders van een 65+ of CJP-pas 5,-. WADDINXVEEN - De clubkam- pioenschappen 1991 van de badmin tonvereniging Have en Goed Aeolus zijn weer achter de rug. Op twee dagen vonden deze plaats in respectievelijk de sportzaal Groens- waard en De Duikelaar in de Zuidplas. De al enige tijd waarneembare trend dat de stevig getrainde jonge jeugd de prijzen pakt werd weer bevestigd. Dat wil niet zeggen dat de oudere jeugd en ouderen zich zo maar gewonnen gaven Niet zelden waren partijen waar de ge neraties tegenover elkaar stonden spannende en aantrekkelijke drie-set- ters. In het algemeen bleek de jeugd op den duur vooral conditioneel sterker te zijn. Hier volgen de top-zes van elke spelsoort. Dames-enkel: 1. Natasja van Es, 2. Nienke Hillerts, 3. Caroline Slootjes, 4. Ilse van Steijn, 5. Kora Stuy, 6. Anuschka Pansters. Heren enkel: 1. Tjeerd Hillerts, 2. Marco Overes, 3. Joeri Kraaijestein, 4. Dennis v.d. Berg 5. Han Pansters 6. Jasper Knuist plaats 4, 5 en 6 zijn gedeeld. Dames dubbel: 1. Miranda Lichten- berg/Natasja van Es, 2. Caroline Slootjes/Kora Stuy, 3. Ilse van Steijn/ Nienke Hillerts, 4. Anneke Sleeuwen- hoek/Marietta v.d. Linden, 5. Caroline Triep/Jolanda Swart, 6. Margo Krom/ Lidy de Hey. Gemengd dubbel: 1. Tjeerd Hillerts/ Natasja van Es, 2. Marco Overes/Su- zette Plooy, 3. Joeri Kraaijestein/Ilse van Steijn, 4. Caroline Slootjes/Hans van Grieken, 5. Jasper Knulst/Miranda Lichtenberg, 6. Theo van Grieken/Ca- roline Triep. Heren dubbel: 1. Tjeerd Hillerts/ Marco Overes, 2. Joeri Kraaijestein/ Dennis v.d. Berg, 3. Robert Slot/Jaap Bruining, 4. Han Pansters/Barry Smits, 5. Gijs Heikamp/Erlo Brassinga, 6. Bob Kruit/Hugo Maat. De betreffende marktkooplieden zijn inmiddels benaderd teneinde maatre gelen te treffen ter voorkoming c.q. be perking van de door u gesignaleerde problemen. Het trottoir wordt zo goed mogelijk geveegd. Verwijdering van klevende etenswaren (bijv, kauwgom) is echter een ondoenlijk zaak. Ter beperking van bedoelde overlast zullen extra af valbakken worden geplaatst nabij de door u bedoelde kramen. Het (tijdelijke) gebruik van het trot toir ten behoeve van de inrichting van de kramen is onvermijdelijk, omdat de rijbaan toegankelijk dient te blijven voor voertuigen van hulpverlenende instanties. Een vrije doorgang over het trottoir dient onzes inziens echter ge waarborgd te blijven. Hierop zal der halve strenger worden toegezien en aan de marktkooplui zal worden verzocht hieraan medewerking te verlenen. De marktkooplieden zullen worden verzocht om de overlast van draaiende motoren tot een minimum te beperken. De veegwagen staat tijdens de schoon- maakwerkzaamheden slechts inciden teel en gedurende zeer korte tijd stil. Het telkenmale uitschakelen c.q afzet ten van zwaailichten en motor zal niet of nauwelijks resulteren in een vermin dering van de hiervan ondervonden overlast. Herstel van beperkte schade aan ber men en trottoirs wordt in beginsel pe riodiek verricht. Grotere schade zal in voorkomende gevallen zo spoedig mo gelijk worden hersteld. Het directe toezicht van gemeente wege is beperkt tot gedragingen van marktbezoekers op het marktterrein. Daarbuiten valt niet of nauwelijks te gen de door u genoemde gedragingen op te treden. De mogelijkheid tot plaatsing van afvalbakken in de directe omgeving van de markt wordt bezien. WADDINXVEEN - In het vrouwen raadhuis De Vlieger aan de Staringlaan wordt vrijdagmiddag 8 maart in het ka der van de Internationale Vrouwendag een film vertoond met de titel ’’Leila”. Deze middag wordt georganiseerd door de buitenlandse vrouwen en zij nodigen iedereen van harte uit om sa men film te kijken en thee te drinken. De middag begint om 13.00 uur en de zaal is open om 12.45 uur en zal duren tot 15.00 uur. WADDINXVEEN - Het eerste da- mesteatn van Flyers-basketbal speelde vrijdagavond tegen Red Stars uit Soest. Deze ploeg staat hoog in de competitie- stand. Flyers begon de wedstrijd met goed basketbal en nam een kleine voor sprong. Al gauw bleek dat het een zo genaamde twee-punten wedstrijd zou worden. Zowel Red Stars als Flyers knokten voor elke punt en geen van beiden kon afstand nemen. De rust stand bedroeg 25-25. In de tweede helft had Flyers toch wel het beste van het spel, maar op een of andere manier gingen de ballen er niet in. Red Stars profiteerde hiervan en nam in de zeventiende minuut een, wat later bleek, beslissende voorsprong van vijf punten. Met de moed der wanhoop vochten de Flyers-dames nog terug en kwamen nog langszijmaar de laatste score was voor Red Stars. Eindstand 46-48. Top scoorders: Anita van Unen 12 en Astrid Frikken 9 punten. Meisjes-junioren traden aan tegen MSV uit Noordwijk. Het meisjesteam, spelend met veel invallers, deed het vooral de eerste helft uitstekend. Jam mer is het, dat men veel kansen liet lig gen, zo minder scoort, waardoor de uit slagen vaak niet de krachtsverhoudin gen in het veld weergeven. De rust stand was 20-31. De tweede helft ging het aanvallend iets beter, maar daarentegen werd de verdediging verwaarloosd. Hierdoor kreeg men wel een beter kijkspel. De eindstand werd 49-74. Topscoorders: Chantal Niels met 13 en Yvonne Wie bes met 10 punten. Dames 3 had geen enkele moeite met BVO uit Alphen a/d Rijn. Vanaf het begin van de wedstrijd hadden de da mes het heft in handen. Goed verdedi gend werk belette het scoren van de te genstanders. Zelf de nodige puntjes pakken en de zoveelste overwinning was een feit. Via een ruststand van 21- 10, werd de eindstand 45-29. Topscoor ders: Adrienne Raaphorst met 12 en Wilma Romeijn en Anja Vink- Schwiebbe ieder met 10 punten. Het tweede jongens-adspirantenteam krijgt meer wedstrijdervaring en dit is nu ook merkbaar in de uitslagen. De eerste paar wedstrijden werden grote nederlagen, maar zaterdagmiddag konden de jongens goed partij geven tegen Popeye uit Bodegraven. Er werd nog niet gewonnen, maar de eerste winst in een periode is een feit. Zelfs de tweede helft werd winnend af gesloten, maar de opgelopen achter stand, vooral in de eerste periode, bracht de winst bij Popeye. Eindstand 31-66. Topscoorder: Juriaan Tholenaar met 13 punten. 1 De toegang tot de Prins Alexander straat vanaf de Mauritslaan wordt voor auto’s en fietsers door de eveneens in punt 6 genoemde kratten, kisten en dergelijke, gedeeltelijk versperd. Hier door kunnen aanrijdingen met ge noemd verpakkingsmateriaal soms niet worden voorkomen. Dit heeft reeds tot vechtpartijen met een van de markt kooplieden aanleiding gegeven. Ver zocht wordt daarom deze doorgang over de gehele breedte te doen vrijhou den, vooral omdat tegenover deze doorgang altijd een grote (markt)vrachtauto is geparkeerd waardoor het nemen van de bocht bij het in- en uitrijden ernstig wordt be moeilijkt. Tegen de versperring van de toegang tot de Prins Alexanderstraat door ver pakkingsmateriaal zal strenger worden opgetreden, teneinde voldoende ruimte voor doorgaand verkeer vrij te houden. J dinxveen op bezoek geweest. Hier oo de foto staat hij met oud-wethouder drs. M. Kraaijestein (PvdA). (Foto: Directeur Oscar Balbuena van de Peruaanse ontwikkelingsorganisatie CIDIAG is enkele jaren gelden in Wad- ar- WW -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1991 | | pagina 17