Boekwaarde PRETTIGE VAKANTIE Bonkelaar PvdA wilde besluiten CE naar 4,3 ton uitstellen lï Voor gastouderopvang, dagopvang en buitenschoolse opvang Computer cursus vrouwen Slotavond koffiebar Schieland stelt tarief 1992 vast Afspraken college programma Centraal Gastouders WVC Organisatie Onderzoek B. en W. Subsidie rijk ,7 ROTTERDAM - Het hoogheem raadschap van Schieland zal in 1992 het tarief voor de verontreini gingsheffing met 4% verhogen tot 78,36 per vervuilingseenheid. Concreet betekent dit dat huishou dens met meer dan één persoon volgend jaar 235,08 betalen. Ten opzichte van 1991 is dit een verho ging van ƒ9,-. Een persoons-huis- houdens betalen 78,36. Il I I WADDINXVEEN - De kinderopvang-nieuwe-stijl moet op Nieuwjaarsdag 1992 een feit zijn. De Bonkelaar is dan omge bouwd tot een kindercentrum, bestuurd door een nieuwe stichting waarin de Stichting Behartiging Belangen Waddinx- veense Peuterspeelzalen, de Stichting Gastouderproject Waddinxveen en omgeving en het particuliere kinderdagver blijf Jodokus (Mercuriusweg) samenwerken. Het nieuwe kin dercentrum biedt gastouderopvang, dagopvang, buiten schoolse opvang en peuteropvang (peuterspeelzalen). WADDINXVEEN - De gemeenteraad gaat de boekwaarde van De Bon kelaar aan de Beukenhof gedeeltelijk afboeken. Dit gebeurt op voorstel van het college van Ben W. Het eenmalig af te schrijven bedrag bedraagt 430.000,- (boekwaarde van 730.000,- min opbrengst grondverkopen van 175.000,- en restwaarde grondkosten van f 125.000,-). WERKVORMEN: WADDINXVEEN - De gemeenteraadsfractie van de Partij van de Ar beid heeft tevergeefs geprobeerd de behandeling van de raadsvoorstellen i over het sociaal-cultureel werk (met name het jongerenwerk), de kinde-i ropvang en de sociale vernieuwing uitgesteld te krijgen. B. en W. willen, dat de raadsleden daarover vanavond (woensdag 3 juli) besluiten neemt. Pagina 17 Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 3 juli 1991 ■J El'ÖS DE BONKELAAR KINDERCENTRUM 1* Traditiegetrouw wordt het seizoen af gesloten met een eigen programma dat om 20.45 uur zal beginnen. Het heeft als titel ”Op zoek naar de graal”. WADDINXVEEN - Komende vrij- dagavond 5 juli wordt in de hervormde koffiebar De Schaapskooi aan de Nesse de laatste avond van dit seizoen gehou den. In de tijd van ridders en kastelen ging men op zoek naar de graal. De graal was een oude en kostbare beker. Men had er alles voor overomdietevinden. ting Belangenbehartiging Waddinx veen Peuterspeelzalen en de geconsta teerde bereidheid van het Gastouder- project mee te werken aan centrale huisvesting en het uitvoeren van be paalde taken en het efficiënt inzetten van middelen en ruimte om te komen tot de volgende organisatorische vorm geving. Het voorlopig vormen van een over koepelende beheersstichting, waarin zijn vertegenwoordigd (de al dan niet gefuseerde) Jodokus en Stichting Peu terspeelzalen en het Gastouderproject, met als hoofddoel te komen tot een fu sie van deze drie instellingen. TARIEVEN KINDEROPVANG: Binnen de thans geldende regels zijn Op grond van het beschikbaar komen van de geconstateerde behoefte in het B.O. A.-onderzoek en de door het rijk beschikbaar gestelde middelen om aan- Deze zoektocht in heden en verleden wil de koffiebar in het eigen pro gramma uitbeelden door middel van toneel, beweging en zang. Dit staat in het "Voorstel inzake organisa tie kinderopvang Waddinxveen” dat B. en W. na diverse discussie vorige week dins dag naar de gemeenteraad hebben ge stuurd. Het voorstel is vanavond (woens dag 3 juli) aan de orde in de maandelijkse gemeenteraadsvergadering. Daaruit blijkt dat de verbouwing van De Bonkelaar tot kindercentrum 430.000,- gaat kosten. In 1985 werd in Waddinxveen het eer ste initiatief genomen om te komen tot een vorm van kinderopvang. De Stich ting Belangenbehartiging Waddinx- veense Peuterspeelzalen kwam toen tot de conclusie dat het realiseren van een kinderdagverblijf in Waddinxveen niet mogelijk was. Wel werd toen het plan om te starten met een gastouderproject ingediend. Het Gastouderproject is met een be perkte gemeentelijk subsidie in 1986 van start gegaan. Met ingang van 1987 werd op basis van de regeling ’’bekosti ging experimenten gastouderopvang” een subsidie van het ministerie van W.V.C. ontvangen. Het Gastouder project kon hierdoor verder professio naliseren en groeien. De kinderopvang-mogelijkheden in Waddinxveen mogelijk te maken of te continueren voor de volgende werk vormen: 1. Gastouderopvang. 2. Dagopvang (hele en halve). 3. Buitenschoolse opvang. ORGANISATORISCHE VORMGEVING: Op grond van de geconstateerde be reidheid tot samenwerking tussen het kinderdagverblijf Jodokus en de Stich- WADDINXVEEN - Dat er in Waddinxveen besluiten zouden moeten worden genomen voor wat betreft de kinderopvang voorzagen CDA, PCW en VVD toen ze na de gemeenteraadsverkiezing van vorig jaar een gezamenlijk collegepro gramma opzetten. Over de vormgeving en organisatie van de kinderopvang in Waddinx veen werd voor 1990-1994 het vol gende afgesproken: De gemeente dient voorwaarden te scheppen, waardoor voldoende kinderopvang - in door ouders ge wenste vormen - aanwezig is. Uit gangspunt blijft daarbij dat de eer ste verantwoordelijkheid voor de opvoering en opvang van hun kin deren bij de ouders berust. De bereidheid tot het blijvend sub sidiëren van het (geografisch ge spreide) peuterspeelzaalwerk is aanwezig. Onderzocht moet wor den of en hoe het peuterspeelzaal werk voor deze leeftijdsklasse (2 tot 4 jaar) kan worden uitgebouwd tot halve dagopvang. Gastouderopvang verdient blij vende steun door middel van subsi diëring van het werkapparaat (coördinatrice) en storting in het bijdragefonds voor minder draag- krachtigen (retributiefonds). Bij gebleken behoefte worden ini tiatieven om te komen tot een of meer kinderdagverblijven, door aanwending van daartoe van de rijksoverheid te ontvangen midde len, door de gemeente gesteund. Dit kan gebeuren onder andere door beschikbaarstelling van onge bruikte gemeentelijke lokaliteiten. De exploitatie van de kinderdag verblijven dient in hoofdzaak te steunen op bijdragen van de rijks overheid, van het bedrijfsleven en van de ouders. De gemeente heeft hierin slechts een ondergeschikte financiële taak. De regelgeving ten aanzien van het kinderopvangwerk zal zich beper ken tot de voorschriften, die aan de rijkssubsidiëring zijn verbonden. Wanneer een kinderdagverblijf in Waddinxveen functioneert, bestaat de bereidheid om als werkgever bij te dragen in de kosten verbonden aan het plaatsen van kinderen van gemeentelijke werknemers binnen het daartoe te zijner tijd beschik bare krediet. B. en W. merken daarbij op dat de PCW-fractie bij het vaststellen over een kinderdagverblijf van het beleidsprogramma ten aanzien van de laatste passage een voorbehoud heeft gemaakt en bovendien van mening is dat geen gemeentelijke middelen mogen worden aange wend ten behoeve van de exploita tie van de Kinderdagverblijven. Ook nu nog zijn er mensen op zoek: op zoek naar zichzelf, naar iets helemaal anders, op zoek naar het ware geluk. Je zou kunnen zeggen: op zoek naar de graal. De gesprekken hebben geleid tot de bereidheid bij het bestuur van de Stich ting Peuterspeelzalen en het bestuur van Jodokus om in één stichting op te gaan, die bovenstaande zaken kan uit voeren. De Stichting Gastouderopvang heeft zich op het standpunt gesteld enerzijds haar zelfstandigheid nog niet te willen opgeven doch anderzijds mee te willen werken aan de gemeenschappelijke uitvoering van een aantal centrale ta ken. gemeenten vrij een eigen tariefstelsel te hanteren. Door het ministerie van WVC is echter wel een adviestabel ou derbijdragen opgesteld. In de loop van 1991 zal naar verwach ting een wettelij ke regeling voor ouder bijdragen naar de Tweede Kamer wor den gezonden. Op deze materie komen Ben W gezien de discussie terzake die is gevoerd in de diverse raadscommis sies, in een afzonderlijk advies terug. Voorshands berekenen B. en W. in Waddinxveen het vaste tarief van 3,- per uur, zowel in het Gastouderproject als voor Kinderdagverblijf Jodokus. Om een sluitende exploitatie te verkrij gen, achten B. en W. een verhoging van het basistarief noodzakelijk. Zij stellen voor het basistarief vooralsnog met 0,50 per uur te laten stijgen, waarmee het tarief op 3,50 per uur komt. zijn. Bedrijven en instellingen kunnen bena derd worden via pers en eventueel via brieven. Wel moet op het moment van benaderen volstrekt duidelijk zijn wat een opvangplaats kost. Deze kostprijs zullen B. en W. bereke nen aan de hand van de nader vast te stellen definitieve exploitatie-opzet. Hierop moet een korting van tenminste 2.000,- worden gegeven. zienlijke uitbreiding van de kinderop- vangvoorzieningen mogelijk te maken, is het plan ontwikkeld om te komen tot een centrale kinderopvangvoorziening in Waddinxveen. Het aanvankelijke plan om Peter Zuid- laan 4 te verbouwen tot een voorzie ning voor (halve) dagopvang is niet uit gevoerd, omdat er de voorkeur aan is gegeven eerst te onderzoeken of het realiseren van een kindercentrum in De Bonkelaar, vanwege het beschik baar komen van dit gebouw, tot de mo gelijkheden behoorde. Nadere bestudering van deze mogelijk heid heeft geleid tot een positief resul taat. Na langdurige voorbereidingen is in mei 1991 de definitieve stimulerings maatregel 1991-1993 door het ministe rie van WVC vastgesteld en aan de ge meenten verzonden. Kenmerk van de regeling is dat de rege ling op zichzelf eenvoudig is, doch dat veel zaken open blijven en niet water dicht geregeld zijn. Dit betekent dat nadere regelgeving en interpretatieverschillen in de toekomst niet uitgesloten kunnen worden. Niet temin zij n Ben Wvan oordeeldat de stimuleringsregeling voldoende zeker heid biedt om de kinderopvang uit te voeren. B. en W. stellen de raad voor te beslui ten ten aanzien van: ACCOMMODATIE: B. en W. stellen voor te besluiten De Bonkelaar te verbouwen tot kindercen trum, waarin huisvesting zal worden geboden aan: - kinderdagopvang, - buitenschoolse opvang, - peuterspeelzalen, - centrale intake-, coördinatie- en ad ministratieve taken. Voor de verbouwingskosten van het kindercentrum stellen B. enW. de raad voor een krediet beschikbaar te stellen van 430.000,-. Hierin is begrepen een bedrag van 45.000,- voor groot onder houd, dat ten laste kan worden ge bracht van onderhoudsfonds van het sociaal-cultureel werk. Van het resterende bedrag van 385.000,- kan 80.000,-worden gedekt middels het reeds ter beschikking ge; stelde verbouwingskrediet ten behoeve van Peter Zuidlaan 4. De kapitaallas- fen van de resterende verbouwingskos ten 305.000,-) zullen in de vorm van huur worden doorberekend aan de te vormen centrale Stichting Kinderop vang. Ook de kapitaallasten (rente) van de boekwaarde van de grond ad 125.000,- wordt in de vorm van huur doorberekend. Het huurtarief komt - na berekening - uit op 58.925,-. Tevens stellen B. en W. de raad voor jaarlijks een storting in het onder houdsfonds te doen van 7.500,-. Dit bedrag zal worden gedekt door de stor ting in het onderhoudsfonds van het so ciaal-cultureel werk met eenzelfde be drag te verlagen (is 25.000,-, wordt 17.500,-). Uit de beschikbare rijksmiddelen voor 1991 ad circa 280.000,- is inmiddels 90.000,- beschikbaar gesteld ten be hoeve van subsidie Gastouderproject (exclusief retributie). Van hetgeen nog resteert, willen B. en W. in principe 150.000,- aanwenden voor de eerste inrichting van de kinde ropvang en 40.000,- beschikbaar hou den voor knelpunten kinderopvang. UITVOERING KINDEROPVANG: Gezien de huidige situatie achten B. en W. het wenselijk de kinderopvang in zijn nieuwe vormgeving op zo kort mo gelijke termijn van start te laten gaan. Voorgesteld wordt de periode tot 1 ja nuari 1992 te gebruiken voor verdere voorbereiding en verbouwing. Op 1 ja nuari 1992 zal dan zo mogelijk officieel begonnen kunnen worden met het kin dercentrum. B. en W. stellen de raad voor in 1992 twee groepen dagopvang en één groep buitenschoolse opvang te subsidiëren. Daarnaast kunnen in De Bonkelaar één of twee peuterspeelzalen worden gehuisvest. Per 1 januari 1993 zou een derde groep kinderopvang gevormd kunnen wor den. De buitenschoolse opvang kan in 1993 doorgroeien tot een maximale ca paciteit van 2 groepen. Uiteraard zal de overkoeplende stich ting de vrijheid moeten krijgen om naar gelang van de behoefte en aanmel dingen tot een aangepaste invulling te komen binnen de te stellen financiële randvoorwaarden In aansluiting op het voorstel inzake de reorganisatie en de voorgestelde ver plaatsing van het jongerenwerk van De Bonkelaar naar de Peter Zuidlaan stel len B. en W. de raad voor, alvorens het gebouw een andere bestemming te ge ven, de boekwaarde gedeeltelijk af te boeken, daar de huidige kapitaallasten van 85.000,- (afgerond) een te zware last leggen op een nieuwe huurder. De boekwaarde bedraagt per ultimo 1991 f 730.000,-. Ten behoeve van de gedeeltelijke af boeking kan gebruik worden gemaakt van de opbrengst van de grond gelegen naast het gebouw De Bonkelaar, daar deze grondkosten begrepen zijn in de huidige boekwaarde. Vooralsnog gaan B. en W. uit van een minimale op brengst van 175.000,-. Voor de grondkosten van het gebouw kan een bedrag van 125.000,- ge handhaafd blijven overeenkomstig de handelwijze ten aanzien van de andere gebouwen. De kapitaallasten van de grondkosten (uitsluitend rente) kun nen worden doorberekend in de huur voor het gebouw. Het bedrag dat op basis van het voren- Bovendien kan de PvdA, volgens het college, ook voor wat betreft de bijge stelde begroting van het sociaal cultu reel werk en kunstzinnige vorming in oktober bij de begrotingshandeling 1992 haar oordeel nogmaals geven ten aanzien van de nadere concretisering. Daarop vooruitlopend dient echter, ge- i zien de overige ontwikkelingen, met betrekking tot de aanwending van het gebouw De Bonkelaar reeds nu een be sluit te worden genomen. ’’Omdat wij ons realiseerden dat de raadsleden, gezien de relatief korte voorbereidingstijd voor de behande- ling in de raadsvergadering zouden worden geconfronteerd, hebben wij zo spoedig mogelijk na onze vergadering van 11 juni de betreffende voorstellen, voorzien van de notulering van ons standpunt, bij alle raadsleden doen be zorgen. Hiermee, maar ook overigens, menen wij in weerwil van uw opvatting bestuurlijk volstrekt correct te hebben gehandeld”, aldus B. en W. ”Wij delen niet uw mening dat het voorstel tot huisvesting van het ver nieuwde jongerenwerk aan de Peter Zuidlaan dermate ingrijpend is dat de mening van de bewoners in de omge ving reeds in dit vroege stadium ge-' hoord behoeft te worden, althans niet in de betekenis die u hieraan geeft, en wel die van een inspraakmogelijk heid”. ’’Immers, voor het betreffende pand is geen sprake van een formele bestem mingswijziging. Wel zijn wij van me-- ning dat een ieder zo goed mogelijk en tijdig geïnformeerd dient te worden. Daarom hebben wij het voornemen om dadelijk na de raadsvergadering van 3 juli de omwonenden per brief te infor meren, waarna in september een bij- eenkomst zal worden belegd met de buurtbewoners, bij welke gelegenheid het vernieuwde jongerenwerk zichzelf kan presenteren. Daarbij zal nadruk kelijk onder de aandacht worden ge bracht dat het niet de bedoeling is aan de Peter Zuidlaan een variant van het jongerenwerk te continueren, zoals dit destijds in De Bonkelaar bestond”, be- sluiten B. en W. Met vertegenwoordigers van de Stich ting Peuterspeelzalen, het Gastouder project en het kinderdagverblijf Jodo kus (Mercuriusweg) zijn gesprekken gevoerd teneinde de mogelijkheid te onderzoeken om te komen tot de vor ming van een centrale kinderopvangor ganisatie die: - de bestuurlijke verantwoordelijk heid zou dragen over: gastouderop vang, dagopvang, buitenschoolse op vang en peuterspeelzalen (overigens niet te financieren uit de stimulerings maatregel); - de exploitatie van De Bonkelaar als kindercentrum; - het centraal coördinatiepunt kinde ropvang en peuterspeelzaalwerk. OPVANG BEDRIJVEN EN INSTELLINGEN: De stimuleringsregeling stelt het ver plicht bedrijven te benaderen voor be- drijfsopvang. Het verdient aanbeveling de kinderopvangorganisatie te stimule ren hiervoor actief te werven zodra de plannen in de uitvoeringsfase gekomen PvdA-raadslid Charles Wijnen: ”Wij staan op de drempel van ingrijpende veranderingen in de gemeente Wad dinxveen. Voor de komende jaren wordt de koers bepaald voor het so ciaal-cultureel werk, met name het jon gerenwerk, de kinderopvang en de aanzet voor sociale vernieuwing. In ex tra vergaderingen van raadscommissies moeten binnen acht dagen adviezen worden uitgebracht over deze ingrij pende veranderingen, waar het college zelf maanden werk aan heeft verricht”. Door uw planning van de commissie vergaderingen zijn alle fracties niet eens in staat om volledig vertegen woordigd te zijn. ”Wij zijn van mening dat door deze handelswijze bestuurlijk niet correct wordt gehandeld. Ook komt op deze wijze weinig terecht van het eigen be leidsprogramma om burgers en betrok kenen zoveel mogelijk in het beleids proces te betrekken. Wij vinden in dit kader uw voorstel tot huisvesting van het vernieuwde jongerenwerk aan de Peter Zuidlaan dermate ingrijpend dat ten minste de bewoners in de omgeving gehoord dienen te worden”. UITWERKING: Tenslotte stellen B. en W. de raad voor de besturen van de Stichting Gastou derproject, het bestuur van het kinder dagverblijf Jodokus en het bestuur van de Stichting Belangenbehartiging Waddinxveense Peuterspeelzalen te verzoeken de gekozen samenwerkings vorm uit te werken conform de ge meentelijke besluitvorming en een de finitieve exploitatie-opzet voor 1992 in te dienen binnen de gestelde financiële voorwaarden. De alsdan uitgewerkte exploitatie-op zet kinderopvang zal opnieuw aan de raad worden aangeboden. De voorstel len naar aanleiding van het advies kin deropvang zijn gebaseerd op besluit vorming in de B. en W.- vergadering van 11 juni 1991 en de bespreking in de raadscommissies voor Economische Zaken, Sport, Recreatie en Emancipa- tiezaken en voor de Financiën op res pectievelijk 18 en 19 juni 1991. 4 WADDINXVEEN - De Stichting Vrouwenraad Waddinxveen organi seert in september en oktober een Ba siscursus Kennismaken met de Compu ter. Deze cursus is een algemene oriën tatie op de computer en geeft uitleg aan algemene begrippen uit de automatise ring. De cursus is bedoeld voor die vrouwen die nog (bijna) niets van computers af weten en daar verandering in willen aanbrengen. Er is voor deze cursus geen voorkennis vereist. Tijdens de cursus worden de volgende toepassingen behandeld: Besturingssysteemtekstverwerken elektronische kaartenbak, spreads heet, grafieken en tekenen. De cursus duurt acht weken en wordt gehouden in de samenwerkingsschool aan de Sniepweg in Waddinxveen op dinsdagavond van 20.00 tot 22.00 uur. De kosten bedragen 100,-. Voor in lichtingen en opgeven: Jeanette van der Loo, telefoon 01828-15795. In 1990 hebben B. en W. het bureau B.O.A. opdracht gegeven een onder zoek te verrichten naar de behoefte aan kinderopvang in Waddinxveen. De be langrijkste conclusie, die uit het rap port getrokken kan worden, is dat er behoefte bestaat aan 37 opvangplaat sen dagopvang en aan 23 opvangplaat sen buitenschoolse opvang. Ook verschaft het onderzoek inzicht in de financiële positie van de responden ten, die aangeven behoefte te hebben aan kinderopvangvoorzieningen. Het netto maandelijks gezinsinkomen van respondenten met behoefte aan kinderopvang wordt gemeten op: 1.500,- of minder: 7,4% 1.501,--2.000,-: 9,6% 2.001,--2.500,-: 9,6% ƒ2.501,--ƒ3.000,-: 28,7% 3.001,--ƒ3.500,-: 17,0% ƒ3.501,--ƒ4.000,-: 6,4% 4.001,--ƒ4.500,-: 6,4% 4.501,--ƒ5.000,-: 9,6% ƒ5.001,- of meer: 5,3%. B. en W. hebben echter besloten de be handeling van de betreffende raads voorstellen overeenkomstig hun voor nemen te doen plaatsvinden in de raadsvergadering van 3 juli, onder meer omdat zij menen dat een goede afwikkeling van de in deze raadsvoor stellen vervatte projecten zal worden gediend met een zo vlot mogelijke af wikkeling. Onder andere de indieners van sociale vernieuwingsprojecten, de werkne mers in het sociaal-cultureel werk en de instellingen die betrokken zijn bij de kinderopvang verdienen nu op korte termijn een antwoord. Daarbij komt dat behalve deze geconstateerde tijdsklem de genoemde drie raadsvoor stellen ook onderling dusdanig zijn ge relateerd, dat zij juist in het belang van een goede afweging in samenhang die nen te worden besproken. RETRIBUTIEREGELING: Bij het Gastouderproject wordt mo menteel een retributieregeling toege past. B. en W. stellen de raad voor de retributieregeling ook op de andere op- vangvormen van toepassing te laten zijn. Om een eensluidende regeling ten aan zien van de retributie ten behoeve van kinderopvang te realiseren, wordt voorgesteld een retributiefonds in te stellen. Dit fonds zou jaarlijks een structurele voeding moeten krijgen, gebaseerd op de te verwachten beno digde retributie. B. en W. stellen de raad voor de vol gende tarief/retributiestruktuur vast te stellen: Tot 1.500,- inkomen, eigen bijdrage 1.-. Bij 1.500,- tot 1.900,- inkomen, ei gen bijdrage 1.50. Bij 1.900,- tot 2.400,- inkomen, ei gen bijdrage 2,-. Bij 2.400,- tot 2.800,- inkomen, ei gen bijdrage 2,75. Bij 2.800,- en meer inkomen, eigen bijdrage 3,50. Bij het inkomen wordt uitgegaan van het netto gezinsinkomen. Op grond van het B.O.A.-onderzoek mag verwacht worden dat 7,5% aan spraak zal maken op de retributie van 1,-, 10% aanspraak zal maken op de re tributie van 1,50, 10% aanspraak zal maken op de retributie van 2,- en 25% aanspraak zal maken op de retri butie van 2,75. Dit geeft op de totale inkomsten het volgende beeld in 1992: Uren opvang totaal 73.440 a 3,50 hetgeen neer komt op een totaal aan ouderbijdragen retributie van 257.040,-. Voor 1993 betekent dit: Totaal aantal uren opvang: 110.880. Totaal op brengst: 388.000,-. Op grond van het bovenstaande mag worden verwacht dat 83.400,- aan re tributie nodig is. Dit is plm. 20% van de totale opbrengst. Voor het retributiefonds is thans 45.000,- per jaar in de gemeentebegro ting opgenomen. Rekening houdend met de 15.000,-, die het Gastouder project jaarijks aan retributie ver strekt, mag verwacht worden dat in 1993 een bedrag van ruim 95.000,- aan retributie nodig zal zijn. Naast de hier voorgestelde storting in het retributiefonds van 45.000,- stel len B. en W. de raad voor een bedrag van 50.000,- uit de sociale vernieu wingsgelden voor 1991 te putten in het retributiefonds te storten en voor 1992 en volgende jaren zullen B. en W. óf uit dezelfde bron óf uit de algemene mid delen de noodzakelijke verhoging voor het retributiefonds betrekken in sa menhang met de dan geldende tarief- struktuur. In het tarief van de verontreinigings heffing wordt nu al rekening gehouden met toekomstige investeringen. De aanpassing en uitbreiding van de zuive ringsinstallatie Groenedijk in Capelle aan den IJssel is een actueel voorbeeld. Deze installatie zal geheel overdekt worden om stankoverlast tegen te gaan. Ook zijn aanpassingen nodig voor het zogenaamde defosfaten en de- nitrificeren. Fosfaten en stikstof wor den hierbij uit het afvalwater verwij derd. Deze stoffen veroorzaken name lijk algengroei in het water. Te veel al gen nemen het licht weg uit het water wat slecht is voor het waterleven. De verontreinigingsheffing is een be lasting die Schieland heft om de kosten te dekken voor het waterkwaliteitsbe heer. Hieronder vallen onder meer de kosten voor het zuiveren van afvalwa ter. Dit gebeurt in zuiveringsinstalla ties. Elk huishouden en elk bedrijf dat afval water loost, dat via de riolering naar de zuiveringsinstallaties wordt getrans porteerd en daar wordt gezuiverd, be taalt verontreinigingsheffing. Soms wordt de verontreinigingsheffing verward met de gemeentelijke ’’reini gingsheffing”; deze wordt echter be taald voor de gemeentelijke reinigings dienst. Hieronder valt bijvoorbeeld de vuilophaaldienst. Het tarief voor de verontreinigingshef fing wordt vastgesteld op basis van ver- vuilingseenheden (afgekort v.e). Een vervuilingseenheid drukt de mate van vervuiling van het afvalwater uit. Vol gens provinciale voorschriften worden huishoudens met meer dan één per soon, aangeslagen voor drie vervui- lingseenheden. Zodoende is voor de meeste huishoudens binnen Schielands gebied het heffingsbedrag 235,08. staande nog resteert aan boekwaarde van De Bonkelaar ad 430.000,- stel len B. en W. de raad voor eenmalig uit de algemene reserve te dekken. In het verleden is meermalen een bedrag uit de algemene reserve benut om hier mede een onrendabel deel van een in vestering eenmalig af te dekken, waar bij tevens strukturele ruimte in de ge meentebegroting werd geschapen. Gezien de hoogte van het bedrag, dat aan de algemene reserve wordt ont trokken lijkt het B. en W. redelijk dat 10% van dit bedrag ofwel 43.000,- van de vrijvallende kapitaallasten in gaande 1992 terugvloeit naar de alge mene middelen. Het resterende bedrag ad 42.000,- stellen zij voor beschik baar te houden voor het oplossen van knelpunten bij het sociaal-cultureel werk. In december 1989 verscheen de Stimu leringsmaatregel kinderopvang 1990. Door de stimuleringsbijdrage worden de gemeenten in staat gesteld nieuwe initiatieven te nemen in het realiseren van kinderopvangmogelijkheden. Onlangs is de Stimuleringsmaatregel 1991-1993 verschenen, waarin het rijksbeleid voor deze periode wordt weergegeven. Op basis van deze rege lingen komen rijksmiddelen beschik baar voor de realisering van verschil lende vormen van kinderopvang mits aan de daartoe gestelde voorwaarden wordt voldaan. Op grond van de voorwaarden verbon den aan de Stimuelringsregeling is op 21 november 1990 door de raad in meerderheid de verordening Kinde ropvang vastgesteld. Tekening: Elias. /7 7 -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1991 | | pagina 17