Boekwaarde
PRETTIGE VAKANTIE
Bonkelaar
PvdA wilde
besluiten
CE
naar 4,3 ton
uitstellen
lï
Voor gastouderopvang, dagopvang en buitenschoolse opvang
Computer
cursus
vrouwen
Slotavond
koffiebar
Schieland
stelt tarief
1992 vast
Afspraken
college
programma
Centraal
Gastouders
WVC
Organisatie
Onderzoek
B. en W.
Subsidie rijk
,7
ROTTERDAM - Het hoogheem
raadschap van Schieland zal in
1992 het tarief voor de verontreini
gingsheffing met 4% verhogen tot
78,36 per vervuilingseenheid.
Concreet betekent dit dat huishou
dens met meer dan één persoon
volgend jaar 235,08 betalen. Ten
opzichte van 1991 is dit een verho
ging van ƒ9,-. Een persoons-huis-
houdens betalen 78,36.
Il I I
WADDINXVEEN - De kinderopvang-nieuwe-stijl moet op
Nieuwjaarsdag 1992 een feit zijn. De Bonkelaar is dan omge
bouwd tot een kindercentrum, bestuurd door een nieuwe
stichting waarin de Stichting Behartiging Belangen Waddinx-
veense Peuterspeelzalen, de Stichting Gastouderproject
Waddinxveen en omgeving en het particuliere kinderdagver
blijf Jodokus (Mercuriusweg) samenwerken. Het nieuwe kin
dercentrum biedt gastouderopvang, dagopvang, buiten
schoolse opvang en peuteropvang (peuterspeelzalen).
WADDINXVEEN - De gemeenteraad gaat de boekwaarde van De Bon
kelaar aan de Beukenhof gedeeltelijk afboeken. Dit gebeurt op voorstel
van het college van Ben W. Het eenmalig af te schrijven bedrag bedraagt
430.000,- (boekwaarde van 730.000,- min opbrengst grondverkopen
van 175.000,- en restwaarde grondkosten van f 125.000,-).
WERKVORMEN:
WADDINXVEEN - De gemeenteraadsfractie van de Partij van de Ar
beid heeft tevergeefs geprobeerd de behandeling van de raadsvoorstellen i
over het sociaal-cultureel werk (met name het jongerenwerk), de kinde-i
ropvang en de sociale vernieuwing uitgesteld te krijgen. B. en W. willen,
dat de raadsleden daarover vanavond (woensdag 3 juli) besluiten neemt.
Pagina 17
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 3 juli 1991
■J
El'ÖS
DE BONKELAAR
KINDERCENTRUM
1*
Traditiegetrouw wordt het seizoen af
gesloten met een eigen programma dat
om 20.45 uur zal beginnen. Het heeft
als titel ”Op zoek naar de graal”.
WADDINXVEEN - Komende vrij-
dagavond 5 juli wordt in de hervormde
koffiebar De Schaapskooi aan de Nesse
de laatste avond van dit seizoen gehou
den.
In de tijd van ridders en kastelen ging
men op zoek naar de graal. De graal
was een oude en kostbare beker. Men
had er alles voor overomdietevinden.
ting Belangenbehartiging Waddinx
veen Peuterspeelzalen en de geconsta
teerde bereidheid van het Gastouder-
project mee te werken aan centrale
huisvesting en het uitvoeren van be
paalde taken en het efficiënt inzetten
van middelen en ruimte om te komen
tot de volgende organisatorische vorm
geving.
Het voorlopig vormen van een over
koepelende beheersstichting, waarin
zijn vertegenwoordigd (de al dan niet
gefuseerde) Jodokus en Stichting Peu
terspeelzalen en het Gastouderproject,
met als hoofddoel te komen tot een fu
sie van deze drie instellingen.
TARIEVEN
KINDEROPVANG:
Binnen de thans geldende regels zijn
Op grond van het beschikbaar komen
van de geconstateerde behoefte in het
B.O. A.-onderzoek en de door het rijk
beschikbaar gestelde middelen om aan-
Deze zoektocht in heden en verleden
wil de koffiebar in het eigen pro
gramma uitbeelden door middel van
toneel, beweging en zang.
Dit staat in het "Voorstel inzake organisa
tie kinderopvang Waddinxveen” dat B. en
W. na diverse discussie vorige week dins
dag naar de gemeenteraad hebben ge
stuurd. Het voorstel is vanavond (woens
dag 3 juli) aan de orde in de maandelijkse
gemeenteraadsvergadering. Daaruit blijkt
dat de verbouwing van De Bonkelaar tot
kindercentrum 430.000,- gaat kosten.
In 1985 werd in Waddinxveen het eer
ste initiatief genomen om te komen tot
een vorm van kinderopvang. De Stich
ting Belangenbehartiging Waddinx-
veense Peuterspeelzalen kwam toen tot
de conclusie dat het realiseren van een
kinderdagverblijf in Waddinxveen niet
mogelijk was. Wel werd toen het plan
om te starten met een gastouderproject
ingediend.
Het Gastouderproject is met een be
perkte gemeentelijk subsidie in 1986
van start gegaan. Met ingang van 1987
werd op basis van de regeling ’’bekosti
ging experimenten gastouderopvang”
een subsidie van het ministerie van
W.V.C. ontvangen. Het Gastouder
project kon hierdoor verder professio
naliseren en groeien.
De kinderopvang-mogelijkheden in
Waddinxveen mogelijk te maken of te
continueren voor de volgende werk
vormen:
1. Gastouderopvang.
2. Dagopvang (hele en halve).
3. Buitenschoolse opvang.
ORGANISATORISCHE
VORMGEVING:
Op grond van de geconstateerde be
reidheid tot samenwerking tussen het
kinderdagverblijf Jodokus en de Stich-
WADDINXVEEN - Dat er in
Waddinxveen besluiten zouden
moeten worden genomen voor wat
betreft de kinderopvang voorzagen
CDA, PCW en VVD toen ze na de
gemeenteraadsverkiezing van vorig
jaar een gezamenlijk collegepro
gramma opzetten.
Over de vormgeving en organisatie
van de kinderopvang in Waddinx
veen werd voor 1990-1994 het vol
gende afgesproken:
De gemeente dient voorwaarden te
scheppen, waardoor voldoende
kinderopvang - in door ouders ge
wenste vormen - aanwezig is. Uit
gangspunt blijft daarbij dat de eer
ste verantwoordelijkheid voor de
opvoering en opvang van hun kin
deren bij de ouders berust.
De bereidheid tot het blijvend sub
sidiëren van het (geografisch ge
spreide) peuterspeelzaalwerk is
aanwezig. Onderzocht moet wor
den of en hoe het peuterspeelzaal
werk voor deze leeftijdsklasse (2
tot 4 jaar) kan worden uitgebouwd
tot halve dagopvang.
Gastouderopvang verdient blij
vende steun door middel van subsi
diëring van het werkapparaat
(coördinatrice) en storting in het
bijdragefonds voor minder draag-
krachtigen (retributiefonds).
Bij gebleken behoefte worden ini
tiatieven om te komen tot een of
meer kinderdagverblijven, door
aanwending van daartoe van de
rijksoverheid te ontvangen midde
len, door de gemeente gesteund.
Dit kan gebeuren onder andere
door beschikbaarstelling van onge
bruikte gemeentelijke lokaliteiten.
De exploitatie van de kinderdag
verblijven dient in hoofdzaak te
steunen op bijdragen van de rijks
overheid, van het bedrijfsleven en
van de ouders. De gemeente heeft
hierin slechts een ondergeschikte
financiële taak.
De regelgeving ten aanzien van het
kinderopvangwerk zal zich beper
ken tot de voorschriften, die aan de
rijkssubsidiëring zijn verbonden.
Wanneer een kinderdagverblijf in
Waddinxveen functioneert, bestaat
de bereidheid om als werkgever bij
te dragen in de kosten verbonden
aan het plaatsen van kinderen van
gemeentelijke werknemers binnen
het daartoe te zijner tijd beschik
bare krediet.
B. en W. merken daarbij op dat de
PCW-fractie bij het vaststellen
over een kinderdagverblijf van het
beleidsprogramma ten aanzien van
de laatste passage een voorbehoud
heeft gemaakt en bovendien van
mening is dat geen gemeentelijke
middelen mogen worden aange
wend ten behoeve van de exploita
tie van de Kinderdagverblijven.
Ook nu nog zijn er mensen op zoek: op
zoek naar zichzelf, naar iets helemaal
anders, op zoek naar het ware geluk. Je
zou kunnen zeggen: op zoek naar de
graal.
De gesprekken hebben geleid tot de
bereidheid bij het bestuur van de Stich
ting Peuterspeelzalen en het bestuur
van Jodokus om in één stichting op te
gaan, die bovenstaande zaken kan uit
voeren.
De Stichting Gastouderopvang heeft
zich op het standpunt gesteld enerzijds
haar zelfstandigheid nog niet te willen
opgeven doch anderzijds mee te willen
werken aan de gemeenschappelijke
uitvoering van een aantal centrale ta
ken.
gemeenten vrij een eigen tariefstelsel
te hanteren. Door het ministerie van
WVC is echter wel een adviestabel ou
derbijdragen opgesteld.
In de loop van 1991 zal naar verwach
ting een wettelij ke regeling voor ouder
bijdragen naar de Tweede Kamer wor
den gezonden. Op deze materie komen
Ben W gezien de discussie terzake die
is gevoerd in de diverse raadscommis
sies, in een afzonderlijk advies terug.
Voorshands berekenen B. en W. in
Waddinxveen het vaste tarief van 3,-
per uur, zowel in het Gastouderproject
als voor Kinderdagverblijf Jodokus.
Om een sluitende exploitatie te verkrij
gen, achten B. en W. een verhoging
van het basistarief noodzakelijk. Zij
stellen voor het basistarief vooralsnog
met 0,50 per uur te laten stijgen,
waarmee het tarief op 3,50 per uur
komt.
zijn.
Bedrijven en instellingen kunnen bena
derd worden via pers en eventueel via
brieven. Wel moet op het moment van
benaderen volstrekt duidelijk zijn wat
een opvangplaats kost.
Deze kostprijs zullen B. en W. bereke
nen aan de hand van de nader vast te
stellen definitieve exploitatie-opzet.
Hierop moet een korting van tenminste
2.000,- worden gegeven.
zienlijke uitbreiding van de kinderop-
vangvoorzieningen mogelijk te maken,
is het plan ontwikkeld om te komen tot
een centrale kinderopvangvoorziening
in Waddinxveen.
Het aanvankelijke plan om Peter Zuid-
laan 4 te verbouwen tot een voorzie
ning voor (halve) dagopvang is niet uit
gevoerd, omdat er de voorkeur aan is
gegeven eerst te onderzoeken of het
realiseren van een kindercentrum in
De Bonkelaar, vanwege het beschik
baar komen van dit gebouw, tot de mo
gelijkheden behoorde.
Nadere bestudering van deze mogelijk
heid heeft geleid tot een positief resul
taat.
Na langdurige voorbereidingen is in
mei 1991 de definitieve stimulerings
maatregel 1991-1993 door het ministe
rie van WVC vastgesteld en aan de ge
meenten verzonden.
Kenmerk van de regeling is dat de rege
ling op zichzelf eenvoudig is, doch dat
veel zaken open blijven en niet water
dicht geregeld zijn.
Dit betekent dat nadere regelgeving en
interpretatieverschillen in de toekomst
niet uitgesloten kunnen worden. Niet
temin zij n Ben Wvan oordeeldat de
stimuleringsregeling voldoende zeker
heid biedt om de kinderopvang uit te
voeren.
B. en W. stellen de raad voor te beslui
ten ten aanzien van:
ACCOMMODATIE:
B. en W. stellen voor te besluiten De
Bonkelaar te verbouwen tot kindercen
trum, waarin huisvesting zal worden
geboden aan:
- kinderdagopvang,
- buitenschoolse opvang,
- peuterspeelzalen,
- centrale intake-, coördinatie- en ad
ministratieve taken.
Voor de verbouwingskosten van het
kindercentrum stellen B. enW. de raad
voor een krediet beschikbaar te stellen
van 430.000,-. Hierin is begrepen een
bedrag van 45.000,- voor groot onder
houd, dat ten laste kan worden ge
bracht van onderhoudsfonds van het
sociaal-cultureel werk.
Van het resterende bedrag van
385.000,- kan 80.000,-worden gedekt
middels het reeds ter beschikking ge;
stelde verbouwingskrediet ten behoeve
van Peter Zuidlaan 4. De kapitaallas-
fen van de resterende verbouwingskos
ten 305.000,-) zullen in de vorm van
huur worden doorberekend aan de te
vormen centrale Stichting Kinderop
vang.
Ook de kapitaallasten (rente) van de
boekwaarde van de grond ad
125.000,- wordt in de vorm van huur
doorberekend. Het huurtarief komt -
na berekening - uit op 58.925,-.
Tevens stellen B. en W. de raad voor
jaarlijks een storting in het onder
houdsfonds te doen van 7.500,-. Dit
bedrag zal worden gedekt door de stor
ting in het onderhoudsfonds van het so
ciaal-cultureel werk met eenzelfde be
drag te verlagen (is 25.000,-, wordt
17.500,-).
Uit de beschikbare rijksmiddelen voor
1991 ad circa 280.000,- is inmiddels
90.000,- beschikbaar gesteld ten be
hoeve van subsidie Gastouderproject
(exclusief retributie).
Van hetgeen nog resteert, willen B. en
W. in principe 150.000,- aanwenden
voor de eerste inrichting van de kinde
ropvang en 40.000,- beschikbaar hou
den voor knelpunten kinderopvang.
UITVOERING
KINDEROPVANG:
Gezien de huidige situatie achten B. en
W. het wenselijk de kinderopvang in
zijn nieuwe vormgeving op zo kort mo
gelijke termijn van start te laten gaan.
Voorgesteld wordt de periode tot 1 ja
nuari 1992 te gebruiken voor verdere
voorbereiding en verbouwing. Op 1 ja
nuari 1992 zal dan zo mogelijk officieel
begonnen kunnen worden met het kin
dercentrum.
B. en W. stellen de raad voor in 1992
twee groepen dagopvang en één groep
buitenschoolse opvang te subsidiëren.
Daarnaast kunnen in De Bonkelaar
één of twee peuterspeelzalen worden
gehuisvest.
Per 1 januari 1993 zou een derde groep
kinderopvang gevormd kunnen wor
den. De buitenschoolse opvang kan in
1993 doorgroeien tot een maximale ca
paciteit van 2 groepen.
Uiteraard zal de overkoeplende stich
ting de vrijheid moeten krijgen om
naar gelang van de behoefte en aanmel
dingen tot een aangepaste invulling te
komen binnen de te stellen financiële
randvoorwaarden
In aansluiting op het voorstel inzake de
reorganisatie en de voorgestelde ver
plaatsing van het jongerenwerk van De
Bonkelaar naar de Peter Zuidlaan stel
len B. en W. de raad voor, alvorens het
gebouw een andere bestemming te ge
ven, de boekwaarde gedeeltelijk af te
boeken, daar de huidige kapitaallasten
van 85.000,- (afgerond) een te zware
last leggen op een nieuwe huurder. De
boekwaarde bedraagt per ultimo 1991
f 730.000,-.
Ten behoeve van de gedeeltelijke af
boeking kan gebruik worden gemaakt
van de opbrengst van de grond gelegen
naast het gebouw De Bonkelaar, daar
deze grondkosten begrepen zijn in de
huidige boekwaarde. Vooralsnog gaan
B. en W. uit van een minimale op
brengst van 175.000,-.
Voor de grondkosten van het gebouw
kan een bedrag van 125.000,- ge
handhaafd blijven overeenkomstig de
handelwijze ten aanzien van de andere
gebouwen. De kapitaallasten van de
grondkosten (uitsluitend rente) kun
nen worden doorberekend in de huur
voor het gebouw.
Het bedrag dat op basis van het voren-
Bovendien kan de PvdA, volgens het
college, ook voor wat betreft de bijge
stelde begroting van het sociaal cultu
reel werk en kunstzinnige vorming in
oktober bij de begrotingshandeling
1992 haar oordeel nogmaals geven ten
aanzien van de nadere concretisering.
Daarop vooruitlopend dient echter, ge- i
zien de overige ontwikkelingen, met
betrekking tot de aanwending van het
gebouw De Bonkelaar reeds nu een be
sluit te worden genomen.
’’Omdat wij ons realiseerden dat de
raadsleden, gezien de relatief korte
voorbereidingstijd voor de behande-
ling in de raadsvergadering zouden
worden geconfronteerd, hebben wij zo
spoedig mogelijk na onze vergadering
van 11 juni de betreffende voorstellen,
voorzien van de notulering van ons
standpunt, bij alle raadsleden doen be
zorgen. Hiermee, maar ook overigens,
menen wij in weerwil van uw opvatting
bestuurlijk volstrekt correct te hebben
gehandeld”, aldus B. en W.
”Wij delen niet uw mening dat het
voorstel tot huisvesting van het ver
nieuwde jongerenwerk aan de Peter
Zuidlaan dermate ingrijpend is dat de
mening van de bewoners in de omge
ving reeds in dit vroege stadium ge-'
hoord behoeft te worden, althans niet
in de betekenis die u hieraan geeft, en
wel die van een inspraakmogelijk
heid”.
’’Immers, voor het betreffende pand is
geen sprake van een formele bestem
mingswijziging. Wel zijn wij van me--
ning dat een ieder zo goed mogelijk en
tijdig geïnformeerd dient te worden.
Daarom hebben wij het voornemen om
dadelijk na de raadsvergadering van 3
juli de omwonenden per brief te infor
meren, waarna in september een bij-
eenkomst zal worden belegd met de
buurtbewoners, bij welke gelegenheid
het vernieuwde jongerenwerk zichzelf
kan presenteren. Daarbij zal nadruk
kelijk onder de aandacht worden ge
bracht dat het niet de bedoeling is aan
de Peter Zuidlaan een variant van het
jongerenwerk te continueren, zoals dit
destijds in De Bonkelaar bestond”, be-
sluiten B. en W.
Met vertegenwoordigers van de Stich
ting Peuterspeelzalen, het Gastouder
project en het kinderdagverblijf Jodo
kus (Mercuriusweg) zijn gesprekken
gevoerd teneinde de mogelijkheid te
onderzoeken om te komen tot de vor
ming van een centrale kinderopvangor
ganisatie die:
- de bestuurlijke verantwoordelijk
heid zou dragen over: gastouderop
vang, dagopvang, buitenschoolse op
vang en peuterspeelzalen (overigens
niet te financieren uit de stimulerings
maatregel);
- de exploitatie van De Bonkelaar als
kindercentrum;
- het centraal coördinatiepunt kinde
ropvang en peuterspeelzaalwerk.
OPVANG BEDRIJVEN
EN INSTELLINGEN:
De stimuleringsregeling stelt het ver
plicht bedrijven te benaderen voor be-
drijfsopvang. Het verdient aanbeveling
de kinderopvangorganisatie te stimule
ren hiervoor actief te werven zodra de
plannen in de uitvoeringsfase gekomen
PvdA-raadslid Charles Wijnen: ”Wij
staan op de drempel van ingrijpende
veranderingen in de gemeente Wad
dinxveen. Voor de komende jaren
wordt de koers bepaald voor het so
ciaal-cultureel werk, met name het jon
gerenwerk, de kinderopvang en de
aanzet voor sociale vernieuwing. In ex
tra vergaderingen van raadscommissies
moeten binnen acht dagen adviezen
worden uitgebracht over deze ingrij
pende veranderingen, waar het college
zelf maanden werk aan heeft verricht”.
Door uw planning van de commissie
vergaderingen zijn alle fracties niet
eens in staat om volledig vertegen
woordigd te zijn.
”Wij zijn van mening dat door deze
handelswijze bestuurlijk niet correct
wordt gehandeld. Ook komt op deze
wijze weinig terecht van het eigen be
leidsprogramma om burgers en betrok
kenen zoveel mogelijk in het beleids
proces te betrekken. Wij vinden in dit
kader uw voorstel tot huisvesting van
het vernieuwde jongerenwerk aan de
Peter Zuidlaan dermate ingrijpend dat
ten minste de bewoners in de omgeving
gehoord dienen te worden”.
UITWERKING:
Tenslotte stellen B. en W. de raad voor
de besturen van de Stichting Gastou
derproject, het bestuur van het kinder
dagverblijf Jodokus en het bestuur van
de Stichting Belangenbehartiging
Waddinxveense Peuterspeelzalen te
verzoeken de gekozen samenwerkings
vorm uit te werken conform de ge
meentelijke besluitvorming en een de
finitieve exploitatie-opzet voor 1992 in
te dienen binnen de gestelde financiële
voorwaarden.
De alsdan uitgewerkte exploitatie-op
zet kinderopvang zal opnieuw aan de
raad worden aangeboden. De voorstel
len naar aanleiding van het advies kin
deropvang zijn gebaseerd op besluit
vorming in de B. en W.- vergadering
van 11 juni 1991 en de bespreking in de
raadscommissies voor Economische
Zaken, Sport, Recreatie en Emancipa-
tiezaken en voor de Financiën op res
pectievelijk 18 en 19 juni 1991.
4
WADDINXVEEN - De Stichting
Vrouwenraad Waddinxveen organi
seert in september en oktober een Ba
siscursus Kennismaken met de Compu
ter. Deze cursus is een algemene oriën
tatie op de computer en geeft uitleg aan
algemene begrippen uit de automatise
ring.
De cursus is bedoeld voor die vrouwen
die nog (bijna) niets van computers af
weten en daar verandering in willen
aanbrengen. Er is voor deze cursus
geen voorkennis vereist.
Tijdens de cursus worden de volgende
toepassingen behandeld:
Besturingssysteemtekstverwerken
elektronische kaartenbak, spreads
heet, grafieken en tekenen.
De cursus duurt acht weken en wordt
gehouden in de samenwerkingsschool
aan de Sniepweg in Waddinxveen op
dinsdagavond van 20.00 tot 22.00 uur.
De kosten bedragen 100,-. Voor in
lichtingen en opgeven: Jeanette van
der Loo, telefoon 01828-15795.
In 1990 hebben B. en W. het bureau
B.O.A. opdracht gegeven een onder
zoek te verrichten naar de behoefte aan
kinderopvang in Waddinxveen. De be
langrijkste conclusie, die uit het rap
port getrokken kan worden, is dat er
behoefte bestaat aan 37 opvangplaat
sen dagopvang en aan 23 opvangplaat
sen buitenschoolse opvang.
Ook verschaft het onderzoek inzicht in
de financiële positie van de responden
ten, die aangeven behoefte te hebben
aan kinderopvangvoorzieningen.
Het netto maandelijks gezinsinkomen
van respondenten met behoefte aan
kinderopvang wordt gemeten op:
1.500,- of minder: 7,4%
1.501,--2.000,-: 9,6%
2.001,--2.500,-: 9,6%
ƒ2.501,--ƒ3.000,-: 28,7%
3.001,--ƒ3.500,-: 17,0%
ƒ3.501,--ƒ4.000,-: 6,4%
4.001,--ƒ4.500,-: 6,4%
4.501,--ƒ5.000,-: 9,6%
ƒ5.001,- of meer: 5,3%.
B. en W. hebben echter besloten de be
handeling van de betreffende raads
voorstellen overeenkomstig hun voor
nemen te doen plaatsvinden in de
raadsvergadering van 3 juli, onder
meer omdat zij menen dat een goede
afwikkeling van de in deze raadsvoor
stellen vervatte projecten zal worden
gediend met een zo vlot mogelijke af
wikkeling.
Onder andere de indieners van sociale
vernieuwingsprojecten, de werkne
mers in het sociaal-cultureel werk en de
instellingen die betrokken zijn bij de
kinderopvang verdienen nu op korte
termijn een antwoord. Daarbij komt
dat behalve deze geconstateerde
tijdsklem de genoemde drie raadsvoor
stellen ook onderling dusdanig zijn ge
relateerd, dat zij juist in het belang van
een goede afweging in samenhang die
nen te worden besproken.
RETRIBUTIEREGELING:
Bij het Gastouderproject wordt mo
menteel een retributieregeling toege
past. B. en W. stellen de raad voor de
retributieregeling ook op de andere op-
vangvormen van toepassing te laten
zijn.
Om een eensluidende regeling ten aan
zien van de retributie ten behoeve van
kinderopvang te realiseren, wordt
voorgesteld een retributiefonds in te
stellen. Dit fonds zou jaarlijks een
structurele voeding moeten krijgen,
gebaseerd op de te verwachten beno
digde retributie.
B. en W. stellen de raad voor de vol
gende tarief/retributiestruktuur vast te
stellen:
Tot 1.500,- inkomen, eigen bijdrage
1.-.
Bij 1.500,- tot 1.900,- inkomen, ei
gen bijdrage 1.50.
Bij 1.900,- tot 2.400,- inkomen, ei
gen bijdrage 2,-.
Bij 2.400,- tot 2.800,- inkomen, ei
gen bijdrage 2,75.
Bij 2.800,- en meer inkomen, eigen
bijdrage 3,50.
Bij het inkomen wordt uitgegaan van
het netto gezinsinkomen.
Op grond van het B.O.A.-onderzoek
mag verwacht worden dat 7,5% aan
spraak zal maken op de retributie van
1,-, 10% aanspraak zal maken op de re
tributie van 1,50, 10% aanspraak zal
maken op de retributie van 2,- en
25% aanspraak zal maken op de retri
butie van 2,75.
Dit geeft op de totale inkomsten het
volgende beeld in 1992: Uren opvang
totaal 73.440 a 3,50 hetgeen neer
komt op een totaal aan ouderbijdragen
retributie van 257.040,-.
Voor 1993 betekent dit: Totaal aantal
uren opvang: 110.880. Totaal op
brengst: 388.000,-.
Op grond van het bovenstaande mag
worden verwacht dat 83.400,- aan re
tributie nodig is. Dit is plm. 20% van de
totale opbrengst.
Voor het retributiefonds is thans
45.000,- per jaar in de gemeentebegro
ting opgenomen. Rekening houdend
met de 15.000,-, die het Gastouder
project jaarijks aan retributie ver
strekt, mag verwacht worden dat in
1993 een bedrag van ruim 95.000,-
aan retributie nodig zal zijn.
Naast de hier voorgestelde storting in
het retributiefonds van 45.000,- stel
len B. en W. de raad voor een bedrag
van 50.000,- uit de sociale vernieu
wingsgelden voor 1991 te putten in het
retributiefonds te storten en voor 1992
en volgende jaren zullen B. en W. óf uit
dezelfde bron óf uit de algemene mid
delen de noodzakelijke verhoging voor
het retributiefonds betrekken in sa
menhang met de dan geldende tarief-
struktuur.
In het tarief van de verontreinigings
heffing wordt nu al rekening gehouden
met toekomstige investeringen. De
aanpassing en uitbreiding van de zuive
ringsinstallatie Groenedijk in Capelle
aan den IJssel is een actueel voorbeeld.
Deze installatie zal geheel overdekt
worden om stankoverlast tegen te
gaan. Ook zijn aanpassingen nodig
voor het zogenaamde defosfaten en de-
nitrificeren. Fosfaten en stikstof wor
den hierbij uit het afvalwater verwij
derd. Deze stoffen veroorzaken name
lijk algengroei in het water. Te veel al
gen nemen het licht weg uit het water
wat slecht is voor het waterleven.
De verontreinigingsheffing is een be
lasting die Schieland heft om de kosten
te dekken voor het waterkwaliteitsbe
heer. Hieronder vallen onder meer de
kosten voor het zuiveren van afvalwa
ter. Dit gebeurt in zuiveringsinstalla
ties.
Elk huishouden en elk bedrijf dat afval
water loost, dat via de riolering naar de
zuiveringsinstallaties wordt getrans
porteerd en daar wordt gezuiverd, be
taalt verontreinigingsheffing.
Soms wordt de verontreinigingsheffing
verward met de gemeentelijke ’’reini
gingsheffing”; deze wordt echter be
taald voor de gemeentelijke reinigings
dienst. Hieronder valt bijvoorbeeld de
vuilophaaldienst.
Het tarief voor de verontreinigingshef
fing wordt vastgesteld op basis van ver-
vuilingseenheden (afgekort v.e). Een
vervuilingseenheid drukt de mate van
vervuiling van het afvalwater uit. Vol
gens provinciale voorschriften worden
huishoudens met meer dan één per
soon, aangeslagen voor drie vervui-
lingseenheden. Zodoende is voor de
meeste huishoudens binnen Schielands
gebied het heffingsbedrag 235,08.
staande nog resteert aan boekwaarde
van De Bonkelaar ad 430.000,- stel
len B. en W. de raad voor eenmalig uit
de algemene reserve te dekken. In het
verleden is meermalen een bedrag uit
de algemene reserve benut om hier
mede een onrendabel deel van een in
vestering eenmalig af te dekken, waar
bij tevens strukturele ruimte in de ge
meentebegroting werd geschapen.
Gezien de hoogte van het bedrag, dat
aan de algemene reserve wordt ont
trokken lijkt het B. en W. redelijk dat
10% van dit bedrag ofwel 43.000,-
van de vrijvallende kapitaallasten in
gaande 1992 terugvloeit naar de alge
mene middelen. Het resterende bedrag
ad 42.000,- stellen zij voor beschik
baar te houden voor het oplossen van
knelpunten bij het sociaal-cultureel
werk.
In december 1989 verscheen de Stimu
leringsmaatregel kinderopvang 1990.
Door de stimuleringsbijdrage worden
de gemeenten in staat gesteld nieuwe
initiatieven te nemen in het realiseren
van kinderopvangmogelijkheden.
Onlangs is de Stimuleringsmaatregel
1991-1993 verschenen, waarin het
rijksbeleid voor deze periode wordt
weergegeven. Op basis van deze rege
lingen komen rijksmiddelen beschik
baar voor de realisering van verschil
lende vormen van kinderopvang mits
aan de daartoe gestelde voorwaarden
wordt voldaan.
Op grond van de voorwaarden verbon
den aan de Stimuelringsregeling is op
21 november 1990 door de raad in
meerderheid de verordening Kinde
ropvang vastgesteld.
Tekening: Elias.
/7
7 -