Zes jaar gewerkt aan bouwkundig hoogstandje^ ’’HOLLANDS GLORIE” i'.. wrnniT Beton Bomen en struiken Problemen i 'M, J.' W 4 *1 -4 it Woensdag 21 augustus 1991 Pagina 7 Gouwe aquaduct tien j aar in gebruik Het gehele jaar door verwerkt het Gouwe-aquaduct vrijwel probleemloos i JAN RAP tien meter beneden de waterspiegel van de Gouwe. Het verkeer uit weste lijke richting daalt twaalf meter, dat uit het oosten zeven meter. Toch bedraagt het helingspercentage slecht 2,9 pro cent. Nog maar wat cijfers. Destijds, in 1979, werd per etmaal op het traject Utrecht/ Gouda een verkeersaanbod van 65.000 auto’s gemeten, terwijl de weg op dat moment slechts berekend was op twee derde daarvan. Het verkeersaanbod ligt nu aanzienlijk hoger. Het aquaduct geniaal product. Uitgekiend door heren, die daarvoor veel moesten leren. Eén van de meesterwerken, die de samenleving versterken. Op waterbouwkundig gebied, verlieten de deskundigen ons niet. Zij waren in het water thuis, dat is ons Hollands huis. Zo beschermen zij ons allen, tegen de dreigende watervallen. Zo hebben de bouwers, en de vele sjouwers, iets moois volbracht: in samenwerkende kracht. de tienduizenden voertuigen per etmaal. Het onderwaterproject had een bouwtijd van zes jaar en kostte 70 miljoen gulden. Dat is honderdduizend gulden per meter. Bij de aanvang van het karwei werd nog gedacht ’’maar” 47,3 miljoen gulden nodig te hebben. Maar de eindafrekening vergde bijna 23 miljoen gulden meer. Dat was vooral het gevolg van de slechte grondge- steldheid, het bezwijken van een dam en andere niet ingecalculeerde zaken. Het werk werd op 13 oktober 1975 onder de naam Gouwetunnel opgedra- Het aquaduct is gebouwd door Hol landse Beton Maatschappij BV, die een reeks onderaannemers aantrok. Opdrachtgever was de directie Sluizen en Stuwen van Rijkswaterstaat. Nodig was onder meer 42.000 meter betonpa- len, 4.557 ton damwand, 240.000 ku bieke meter grondwerk nat en 110.000 kubieke meter grondwerk droog. Ver der 597 ankers, 28.000 kubieke meter onderwaterbeton en 3.800 ton wape ning. Het wegdek onder het aquaduct ligt I I I I I I I I I l J I I Het fietsverkeer en lokaal autoverkeer maakt nog steeds gebruik van de oude Gouwebrug, die eerst grondig is gere noveerd. Er werden nieuwe op- en af ritten gemaakt, aansluitend op de Ka naaldijk en de Henegouwerweg. Plaat selijk moesten tussen-, buitenbermen en taluds worden uitgebreid en be plant. Alleen tussen Bodegraven en Oudenrijn zijn circa 6.000 bomen en 200.000 struiken geplant. Daarbij werd ook al rekening gehou den met nieuwe wetten voor geluids hinder. Delen van de A12 en A20 zijn voorzien van geluidwerende voorzie ningen in de vorm van aarden wallen, houten en kunststof schermen. Voor de festiviteiten werd destij ds’de Stichting Midden-Holland Promotie opgericht. Boskoops boomkwekers verklaarden zich bereid een vijf kilo- WADDINXVEEN/GOUDA - Tien jaar geleden was het Gouwe- aquaduct voor de Goudse volksdichter Jan Rap aanleiding om een gedicht te schrijven over het unieke waterstaatkundige werk. Jan Rap gaf zijn gedicht de titel ’’Hollands Glorie” mee. WADDINXVEEN - Het kunstwerk kostte 70 miljoen gulden (in plaats van de gedachte 47,1 miljoen), telt twee rijbanen met vier rijstroken van 3,50 meter breed, is 700 meter lang (exact 100.000,- per meter), passeert vijf verschillende waterhuishoudingen, nam een ononderbroken bouw tijd van zes jaar in beslag en werd op dinsdag 6 oktober 1981 na een mas saal bezochte open dag met presentator Peter Knegjens en VVD- Tweede-Kamerlid drs. Ed Nijpels op zaterdag 3 oktober 1981 feestelijk geopend door toenmalig D’66-minister mr. Henk Zeevalking van Ver keer en Waterstaat: het Gouwe-aquaduct, een indrukwekkend onderwa terproject in de A 12/A 20 (Utrecht-Den Haag/Rotterdam) en in de E 8 (Londen-Warschau), op volledig Waddinxveens grondgebied. WW «’’“ST Het Gouwe-aquaduct was in 1981 vlak voordat de bouwvakvakantie begon klaar. In augustus van dit jaar maak ten vele streekfgenoten al de tocht naar het 700 meter lange betonnen kunstwerk in rijksweg Al 2 om er lopend of op de fiets een Rijkje te nemen. (Foto: Cees Bakker). ten een keer alle werkzaamheden worden stilgelegd omdat ten zuiden van de Gouwebrug een Amerikaanse brisantbom en enkele zware Duitse zeemij- nen zonder bijbehorende ontstekingen boven water werden gehaald. Voor het Gouwe-aquaduct werden negen bouwkuipen met damwanden geslagen en verdwenen 42 kilometer betpnpalen de grond in. (Foto: Cees Bakker). meter lang traject te voorzien van Bos koops groen. De opening van het aquaduct was aan leiding tot een grootschalige manifesta tie tijdens een open dag, gepresenteerd door Peter Knegjens, met een bedrij- venpresentatie, een wielerronde, een zeepkistenrace en fietscrqss, oude am bachten, een standwerkersconcours en mode- en meubelshows. Vanuit de hele regio kwamen zo’n 80.000 mensen naar deze manifestatie. Het was soms beangstigend druk op deze super-braderie in de betonnen ko los, waar het vreemde gewaarwording was de Gouwe boven je te weten. Het Gouwe-aquaduct, gezien vanaf de Wilhelminakade, die eveneens over rijksweg Al2 loopt. Op de achtergrond bevindt zich de in 1987 in ge bruik genomen Coenecoopbrug voor het lokale en regionale verkeer, welke brug met videocamera’s vanuit het brugwachtershuisje bij de Waddinx- veense hefbrug over de Gouwe wordt bediend. Ten tijde van de bouw moes- Het aquaduct is in de nieuwe opzet het grootste kunstwerk in de totale verbe tering van de weg. Daar was 350 mil joen gulden voor nodig. Het besluit tot de bouw werd genomen in 1975 en de palnmakers hebben zich er goed op verkeken. De bouw liep ruim een jaar vertraging op doordat de bodemomstandigheden aanmerkelijk slechter waren dan was verwacht. De bodem bestaat uit een tien meter dikke, zachte veenlaag. Hoewel het aquaduct imposant oogt, heeft het grootste deel van de werk zaamheden zich onder de waterspiegel afgespeeld, omdat bemaling grote ver zakkingen in de ondergrond zou heb ben veroorzakt. Het aquaduct is 48 meter breed en het verkeer beweegt zich door twee kokers met een ribaanbreedte van 22,50 meter voor vier rijstroken. De onderdoor gang is 45 meter lang, maar met inbe grip van de toe- en afritten met het to tale kunstwerk een lengte van 700 me ter. Ook na de ingebruikname van het aquaduct blijft de verwerking van wa ter actueel, al lijkt dit adequaat opge lost. Onder het aquaduct ligt een pom- penkelder; een soort regenput die he melwater opvangt. Deze heeft de mo gelijkheid een hoosbui te verwerken, zoals die statistisch maar éénmaal in de 250 jaar voorkomt. Zo werd "Hollands Glorie”, weer een echt stuk Victorie. Met de intelligente waterknapen, die over onze veiligheid waken. Met dit knap stukje ingenieurswerk van de directie Bruggen en Sluizen van Rij kswaterstaat kwam er tien j aar gele den voor de automobilisten (cm pre cies te zijn op zondag 11 oktober 1981) een definitief einde aan het beruchte verkeersknelpunt Gouwebrug, waar over toen dagelijks 60.000 a 70.000 voertuigen denderden. De aloude be weegbare Gouwebrug werd na jaren lange besprekingen vernieuwd en in 1987 voor het lokale en regionale ver keer omgedoopt in Coenecoopbrug. Wie tegenwoordig de enorme stroom voertuigen gadeslaat, die zich dagelijks via het Gouwe-aquaduct beweegt tus sen Utrecht, Den Haag en Rotterdam, kan zich nauwelijks nog voorstellen dat tien jaar geleden alle verkeer nog over de smalle brug over de Gouwe (nu de Coenecoopbrug) moest persen. Het is duidelijk dat de verkeersintensiteit in de laatste tien jaar enorm is toegeno men en het aquaduct er geen dag te vroeg is gekomen. Het aquaduct was klaar toen in 1981 de bouwvakvakantie begon. Alleen moest de omgeving nog worden ingericht voor op 6 oktober de opening verricht zou worden door minister Zeevalking. Vele belangstellenden in de regio maakten echter al in augtustus de tocht naar het nieuwe aquaduct om een wan deling te maken door het 700 meter lange kunstwerk in rijksweg A12. Met de aanleg van rijksweg A12 is in 1927 begonnen en er is aan doorge werkt tot 1962. In dat jaar had de 137 kilometer lange weg tussen Voorburg en de Duitse grens tweemaal twee rij stroken. Het zou niet lang duren voor duidelijk werd dat deze capaciteit niet voldoende was. Uitbreiding volgde tot tweemaal drie rijstroken, plaatselijk zelfs vier. In dit concept pastte de oude Gouwebrug niet meer. Deze beweegbare brug vormde een flessehals zonder weerga. Aan de west zijde voegden de wegen van Rotterdam en Den Haag zich samen, waarbij vier rijbanen samen werden geperst tot twee. Bij omhooggeklapte brug vorm den zich binnen enkele minuten enorme file’s. gen aan het Rijswijkse bedrijf Hollandsche Beton Groep BV (HBG), dat elf onderaannemers inschakelde. Projectleider was ing. C. Hansen. Tijdens het werk werd het scheepvaartverkeer (zo’n 100 grote schepen per dag) dan weer door de oostelijke bakhelft en dan weer door de westelijke bakhelft ge leid. Het verkeer op de Henegouwerweg werd telkens omgeleid en de Wil helminakade en de Kanaaldijk!Noordringdijk werden soms lange tijd afge sloten. (Foto: Cees Bakker). De officile opening van het nieuwe Gouwe-aquaduct was op dinsdag 6 oktober 1981. Het verkeer op de A12 kon er vanaf zondag 10 oktober 1981 pas gebruik van maken. Voorafgaande hieraan hield de Stichting Midden-Hol land Promotie in het Gouwe-aquaduct een immens druk bezochte open dag, die werd gepresenteerd door Peter Knegjens en waar WD-Tweede-Kamerlid drs. Ed Nijpels een zes meter lange taart van het Gouwe-aquaduct (com pleet met aan- en afvoerwegen die sinds 1 januari 1991 allemaal op Waddinxveens grondgebied zijn komen te lig gen) aansneed. De taart was gemaakt door de Waddinxveense banketbakkerij Van den Berg. Foto: Cees Bakker). 7 O«n Hm, Ski -i- I'.l .*3 Z4 r

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1991 | | pagina 7