Leven weer
duurder in
Waddinxveen
REORGANISATIE
VAN BUURTWERK
tested
KW. 11
jj van den broek
totaalinstallateurs bv
Chemische middelen taboe
CAI-tarief omlaag
RTW en de
Zestien
vuile
plekken
PIANO’S
gemeente
Spin in
Gouda
te zien
Voorlichting
gemeente
is beperkt
i
Nieuw
Energiebesparing
Buurthuiswerk
Zwembad
Positie
Bezuinigingen
Tariefsverhogingen
Naar beheer
Kreater
Jongerenwerk
Eigen beheer
Pagina 7
I
WADDINXVEEN - Het sociaal cultureel werk zal met ingang van 1 ja
nuari 1992 ingrijpend worden gereorganiseerd. De reorganisatie is het re
sultaat van externe advisering betreffende het jeugd en jongerenwerk en
het daaraanvolgend advies van de Commissie Sociaal Cultureel Werk en
Kunstzinnige Vorming, aldus het college van Ben W. in de toelichting op
de gemeentebegroting voor 1992.
WADDINXVEEN - Door de Waddinxveense plantsoenendienst wordt
meer en meer gifvrij gewerkt, zo merken B.en W. in de toelichting op de
gemeentebegroting op.
PIANOHANDEL
MOS EN
SPETTER
VERLICHTING BRUG
gerealiseerd door
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 25 september 1991
Zuidlaan evenals over een mogelijk al
ternatief van uitsluitend ambulant jon
gerenwerk, verdeeld over de diverse
club- en buurthuisaccommodaties.
TEVENS ACCESSOIRES,
STEMMEN EN REPAREREN
Geopend: Donderdag t/rn
zaterdag van 09.00-17.00 uur.
In de hiervoor genoemde uitgavenstij
gingen zijn begrepen:
Subsidie ad 14.000,- van een 6e ge-
subsidieeerde peuterspeelzaal
B. en W. streven ernaar, nu vervulling
van vakatures op de betreffende afde
ling te realiseren, om in de loop van
1992 studie te doen maken van de mo
gelijkheden tot energiebesparing, met
name in gemeentelijke gebouwen
Plantsoenen
A
f-
Wethouder P.F.J. van Schie (CDA), de ’’penningmeester” van het col
lege van B. en W. en de man achter een lange reeks van belastingverhogin
gen in 1992, zoals aangekondigd in de pasverschenen gemeentebegroting.
(Foto: Ton Bennemeer).
WADDINXVEEN - Op dit moment
zijn 16 nog te behandelen Waddinx-
veense projecten bij de provincie Zuid-
Holland aangemeld in het kader van de
Interimwet bodemsanering.
Als aanvulling hierop merken B. en W.
op dat Gedeputeerde Staten hen heb
ben meegedeeld, dat de locatie Klei-
kade/Dorpstraat milieuhygiënisch een
zeer lage prioriteit heeft.
In verband hiermee hebben B. en W.
een saneringsonderzoek laten uitvoe
ren teneinde inzicht te kunnen verkrij
gen in de hoogte van de saneringslas-
ten. Nu de resultaten recentelijk be
kend zijn geworden, zal binnenkort
een definitief standpunt worden inge
nomen over de herinrichting van het
Dorpstraatgebied
Bij wensen en middelen is overigens
voorzien in een verhoging van de jaar
lijkse storting in het fonds met
25.000,- tot 215.000,- per jaar. B.
en W. zullen de raad binnenkort een
overzicht tot het jaar 2000 verstrekken,
alsmede een daarbij behorend kosten-
overzicht dat kan leiden tot nog hogere
fondsstortingen.
De reorganisatie van het sociaal cultu
reel werk zal voor club- en buurthuizen
in beperkte mate consequenties heb
ben. Veranderingen zullen vooral tot
uiting komen in de grotere verantwoor
delijkheid die bij de besturen van de in
stellingen komt te berusten als gevolg
van het meer op afstand blijven van de
gemeente.
De besturen zullen jaarlijks een vast
subsidiebedrag ontvangen dat, aange
vuld met de zelf verworven inkomsten
en eventuele aktiviteitensubsidies dek
king moet bieden voor de uit te voeren
aktiviteitenplannen en de exploitatie
van de gebouwen. Op grond van de in
gediende jaarverslagen zal een inhou
delijke beoordeling van de werkzaam
heden plaatsvinden.
meer gifvrij
St. VICTORPLEIN 2
WADDINXVEEN
TEL. 01828-11697
NIEUWE EN GEBRUIKTE
WADDINXVEEN - De relatie tussen
de lokale omroep RTW en de ge
meente Waddinxveen komt ook in de
toelichting op de gemeentebegroting/
voor 1992 aan de orde.
Onlangs is een wijziging van de Media-**
wet in werking getreden die het moge-**
lijk maakt aan lokale- en regionale om-2
roepen reklameboodschappen uit teS
zenden.
Ten aanzien van de lokale omroep
RTW zal het streven erop gericht zijn;,
op termijn te komen tot vermindering,
van subsidie. De opvatting dat het
nancieren van de RTW mogelijk is
door middel van het verwerven van;»
reklame-inkomsten zal door B. en W..'
worden ondersteund.
i Tevens heeft het college besloten de
gemeenteraad voor te stellen om de ta
rieven voor de centrale antenne (”de
kabel”) met ingang van 1 januari 1992
met 8% te verlagen (plm. 14,40/jr).
Vooral de enorme stijging van de afval
stoffenheffing voor particulieren van
225,- naar 290,-/jr. betekent een
forse aanslag op de portemonnee van
de burgers. Het is een schrale troost te
weten dat in de regio van Gouda de
zelfde tarieven worden gehanteerd bij
gemeenten die werken met gescheiden
inzameling.
Bij deze tariefstelling brengen de ’’ver
vuilers” gezamenlijk 100% van de ge
maakte kosten op. Naar verwachting
zal de verdere stijging van deze kosten
zich de komende jaren minder sterk
voordoen.
Dit stijgingspercentage van de lasten
zal per gezinssituatie verschillen. Voor
een gemiddelde huurder is berekend
dat zijn lasten aan gemeentelijke hef-
fingen/tarieven met 11% stijgen. Voor
eigenaren/bewoners komt dit percen
tage voor 1992 op ruim 8%.
Voor bedrijven is het stijgingspercen
tage lager, omdat de onroerendgoed-
belasting daar het belangrijkste tarief
uitmaakt (derhalve plm 6%).
Opgemerkt wordt dat in de begroting
van het zwembad rekening is gehouden
met een gemiddelde tariefstijging van
6% per 1 januari 1992, waardoor het
door de gemeente te subsidiëren be
drag voor het zwembad op plm.
600.000,- blijft (bij 150.000 recrea
tieve bezoekers dus plm. 4,-/bezoek.
De reorganisatie heeft tot doel te ko
men tot efficiëntere werkwijzen en
korte besluitvormingsprocedures. Dit
leidt tot meer verantwoordelijkheid
voor de instellingsbesturen en vermin
derde bureaucratie en snellere uitvoe
ring van de plannen van de uitvoerende
organisaties. De Commissie Sociaal
Cultureel Werk en Kunstzinnige Vor
ming zal uiterlijk per 1 januari 1992
worden opgeheven. Hierdoor zal, nu
de commissie vervalt als verdelende in
stantie, een rechtstreekse subsidierela
tie tussen de instellingsbesturen en de
gemeente ontstaan.
De Stichting Werknemerspool zal in
1992 met gewijzigde statuten aan een
bredere doelstelling gaan werken.
Naast het formele personeelsbeheer
ten behoeve van het sociaal-cultureel
werk zal er ook een inhoudelijke visie
gevraagd worden op het werkveld.
De Stichting Werknemerspool zal de
bevoegdheid krijgen te beslissen over
de inzet van de beroepskrachten bin
nen een door de gemeenteraad goedge
keurde formatie en exploitatie-opzet.
Daarnaast zal zij de taak krijgen de
haar eveneens toegewezen aktivitei-
tensubsidie (op grond van advisering
door de teamleider) te verdelen over de
instellingen in het jongerenwerk en het
club- en buurthuiswerk.
In verband met de reorganisatie van
het Sociaal-Cultureel Werk is voor
1992 nog geen gedetailleerde begro-
tingsopzet voor dit beleidsterrein be
schikbaar. B. en W. zullen zich inspan
nen de raad die voor het einde van het
jaar voor te leggen, daarbij uitgaande
van de in de begroting 1992 opgenomen
bedragen.
Om dit proces te begeleiden en te stu
ren zijn planvorming en managements-
instrumenten erg belangrijk. Door
middel van beheerplannen zal doelma
tig gestuurd moeten worden in man
kracht en middelen. Zoals bekend be
vindt het groenbeheerplan zich al enige
tijd in een afrondende fase.
Zaak is dat het groenbeheerplan zo
snel mogelijk wordt afgerond. Ter
completering hiervan is het tevens
noodzaak om een groenstructuurplan
op te stellen. In dit groenstructuurplan
dienen de gewenste ruimtelijke struc
tuur, kwaliteit en gebruik van het groen
aangegeven te worden, zodanig dat
deze een optimale bijdrage leveren aan
de totale kwaliteit en gebruik van de
openbare ruimte en het leefklimaat.
Tevens zal in het structuurplan inzicht
gegeven moeten worden in de gewen
ste beheerssystemen, te weten cultuur
lijk en natuurlijk ofwel intensief en ex
tensief beheer. Deze beheerssystemen
vormen hiermee de uitgangspunten
voor het beheerplan. De combinatie
van deze instrumenten geeft duidelijk
heid hoe de gemeente beleidsmatig en
beheersmatig in de toekomst met het
groen om wil gaan.
Beleidsmatige keuzes kunnen direct
doorvertaald worden in consequenties
voor beeld, gebruik, beheer en finan
ciën. Onderscheid en keuzes dienen ge
maakt te worden ten aanzien van meer
of minder structuurbepalende elemen
ten, beheerssystemen, gebruik, functie
etc. Ook het realiseren van reconstruc
ties ten behoeve van een betere groen
structuur en eventueel versoberen en
aanpassen van het groen zal uit deze
plannen voortvloeien. Voordeel van
genoemd instrument is ook dat het be
stuur een meer beleidsmatige grip
krijgt op het beheer.
tracht worden het zogenaamde bulk-
werk door derden te laten uitvoeren.
Het kwalitatieve hovenierswerk zal zo
veel mogelijk in eigen hand worden ge
houden. Ook de relatie met de burgers
kan het best geschieden via het eigen
personeel.
Afstoten van openbaar groen. Voor de
gemeente Waddinxveen is de groen
structuur van groot belang. De kwali
teit en de hoofdstructuur mogen niet
worden aangetast en zullen op be
paalde punten moeten worden verbe
terd. Ten aanzien van het snippergroen
lijkt een royalere houding ten aanzien
van afstoten aan particuliere eigenaars
reëel. Vooruitlopend op het groen
structuurplan, waarin onder meer de
mogelijkheid van uit te geven groen
wordt aangegeven, zal in kaart worden
gebracht welke stukken openbaar
groen zonder bezwaar al vast kunnen
worden overgedragen aan de bewoners
als uitbreiding van de tuin. Deze zomer
heeft ons een flink aantal verzoeken
voor uitgifte bereikt. Verantwoorde af
stoting van groen geeft niet alleen een
opbrengend vermogen door verkoop of
verhuur, doch vermindert het te onder
houden groenoppervlak door de ge
meente.
Groene velden. Onderzocht zal worden
een verdergaande privatisering van de
groene velden. Bekeken moet worden
in hoeverre de verenigingen verder ver
antwoordelijk kunnen worden gehou
den voor het goed onderhouden van de
door hen gebruikte complexen.
Bezuinigingen. In het wensen- en mid
delenpakket is rekening gehouden met
een bezuiniging van 75.000,-. Een en
andere op grond van gerealiseerde
taakverschuivingen alsmede een be
perkte privatiserings/uitbestedings-
maatregel van 25.000,-.
Mede door het tijdig reserveren van
gelden voor de grote uitgaven die in de
beheer-sector te wachten staan, kan ge
zegd worden dat de financiële positie
van de gemeente redelijk is. De risico’s
die het exploiteren van een grondbe
drijf met zich brengen, zijn redelijk af
gedekt, er is een bescheiden algemene
reserve van plm. 5,6 miljoen voor on
verwachte tegenvallers.
Maar voor spectaculaire uitgaven is er
geen ruimte meer. Miljoenen vergende
projecten als Hoofdwinkelcentrum,
Bodemsanering Dorpstraat zonder
rijkssubsidie, Stadsvernieuwing in het
algemeen, een extra spoortunnel (nabij
Coenecoop) en spectaculaire aanpas
sing van het stratenpatroon ten be
hoeve van veiliger verkeer strijden om
de voorrang bij het verdelen van de
kleine marge die nog aanwezig is.
Zoals het beleidsprogramma 1990-1994
al aangaf is de tijd van een enigszins te
rugtredende overheid duidelijk aange
broken. Wanneer de economie in Ne
derland wat afzwakt, zoals in de troon
rede voorspeld werd, zal de gemeente
alle zeilen moeten bijzetten, om uitga
ven en inkomsten in evenwicht te blij
ven houden.
In 1991 is er gestart met een eerste fase
groenbeheer zonder gebruikmaking
van chemische onkruidbestrijdings
middelen. In een periode van vijf a zes
jaar zal dit beheer ingevoerd worden al
naar gelang de financiële middelen be
schikbaar zijn. Voor 1992 is hiervoor
bij wensen en middelen 15.000,- be
schikbaar gesteld.
Ter ondersteuning en uitbreiding van
de vakkennis volgt het plantsoenperso-
neel gedurende twee jaar een cursus
(het vak verandert). Ter verkrijging
van een goede aansluiting tussen theo
rie en praktijk zijn er proefgebieden
aangewezen.
Zowel voor het plantsoenpersoneel als
voor de bevolking kan op deze manier
ervaring opgedaan worden met natuur
lijk groenbeheer. Voor beiden is deze
manier van onderhoud wennen en
roept vooralsnog ook vragen op. Het
tot nu toe altijd verzorgde beeld van ie
der stukje plantsoen verandert in stuk
ken plantsoen die er weliswaar natuur
lijker maar ook ruiger uit zullen zien.
Bepalend voor het resultaat zijn ge
schiktheid van de lokatie, aanwezige
grondslag, het sortiment, het gebruik
en functie van het groen en vooral
welke storingen vinden er mogelijk
plaats. Dit alles zal geruime tijd vragen
om tot een bevredigend resultaat te ko
men.
Voor de toe te passen bezuinigingen
heeft het college een keuze gemaakt uit
de voorstellen die Management-Team
in juli j.l. aan het college heeft voorge
legd. Het betreft minder sterke stijging
post bestrating 190.000,-), bezuini
ging op inningskosten, voorlichting,
administratiekosten 65.000,-), be
zuinigingen bij onderwijs, logopedie en
schoolbegeleidingsdienst 50.000,-),
bezuiniging op subsidie bibliotheek
25.000,-), bezuiniging op sociaal cul
tureel werk en Centrum Kunstzinnige
Vorming (ƒ25.000,-), bezuiniging op
diverse subsidies 10.000,-) en ove
rige bezuinigingen 35.000,-). Dat
brengt het totaal aan bezuinigingen op
ƒ400.000,-.
Door hogere doorbelasting Openbare
Werken naar Grondbedrijf 25.000,-
het achterwege laten van rentetoere-
kening aan ”de ijzeren voorraad” in de
algemene reserve 110.000,-), het af
boeken boekwaarde woonwagen
kampje, ad 800.000,- t.l.v. exploita
tie Zuidplas ’80 Grondbedrijf)
100.000,-) en het doorberekenen
hogere rente aan woningbouwvereni
gingen 100.000,-) kan 335.000,-
worden bespaard.
Voor de kosten van afvalinzameling en
verwerking is uitgegaan van 100% dek
king van de kosten door de in rekening
gebrachte tarieven. Dit leidt er toe dat
per 1 januari 1992 de volgende tariefs
verhogingen worden voorgesteld: par
ticulieren van 225,-/jr. naar 290,-/
jr. (plm. 29%), bedrijfscontainers:
15% hoger tarief en kantoren en win
kels: 30% hogere opbrengst. Totaal le
vert deze verhoging 715.000,- per
jaar op.
In Waddinxveen worden verder de vol
gende belastingen en tarieven ver
hoogd (een en ander incl. 3% wegens
inflatie 1991:
Rioolrechten plm. 5%, onroerend
goed.bel. plm. 6%, secretarieleges
plm. 5%, paspoortrechten (ivm hogere
kosten), binnensportaccommodaties
plus 5%), buitensportaccommodaties
plus 5%), hondenbelasting plus 5%,
markttarieven: 40% verhoging.
Nieuwe leges zijn: invoering leges ge
meentegarantie (75 x 100,-), invoe
ring leges uitstallingen op openbare
weg (voor winkels etc.) (180 x 100,-),
inschrijving woningzoekende (500 a
25,-), verlenging inschrijving/jr.
(1000 a 12,50), verhoging leges af
gifte woonvergunning (van ƒ11,- naar
ƒ25,-).
In totaal brengen deze verhogingen
470.000,- op. Enkele overige extra
inkomsten zijn reclame-opbrengsten,
verpachtingen en geleverde diensten.
Dat is 80.000,- extra.
sen achten wij het noodzakelijk tijde
lijk te voorzien in externe ondersteu
ning. Hierover zullen de raad nog af
zonderlijke voorstellen bereiken. Een
gedetailleerde begroting van het
C.K.V. voor 1992 zal de raad te zijner
tijd bereiken.
WADDINXVEEN - De theaterpro-
jectgroep Spin blijft aan de weg timme
ren. De nieuwe loot aan de Waddinx
veense theaterboom zal voor het eerst
optreden op het éénacterfestival in
Gouda in De Glanszaal van De Garen
spinnerij. Op de eerste avond van-dit
toneelfestival, vrijdag 27 september,
zal Spin de openingsvoorstelling ”De
Overledene” (van de Franse schrijver
René de Obaldia) spelen.
Dit 25 minuten durend toneelspel han
delt over twee vrouwen, die samen pra
ten over herinneringen aan Victor, hun
dierbare overledene. Victor was de
echtgenote van de ene vrouw en de
minnaar van de andere. Maar alles is
niet altijd wat het lijkt!
De éénacter die theaterprojectgroep
Spin in Gouda zal spelen is het midden
stuk van een drieluik, dat men half juni
1992 in en rond Kreater zal spelen.
Momenteel is men bij Spin - dat elke
woensdagavond van half 9 tot half 11
intensief in Kreater repeteert - bezig
met één van de korte toneelstukken
van Samuel Beckett, waarmee wordt
deelgenomen aan het groots opgezette
Beckettfestival in Den Haag. Theater
projectgroep Spin zal dan op 13 en 14
april 1992 in Theater Korzo in Den
Haag optreden.
Maar eerst dus het door het ATP geor
ganiseerde éénacterfestival in Gouda,
waar naast Spin ook de Waddinxveense
groepen ’’Maskerade” en ”Toi-Toi”
zullen optreden.
Na een jarenlange periode waarin in de
gemeente het bouwen en uitbreiden
voorop stond, is nu de tijd aangebro
ken om er voor te zorgen dat nu en in de
toekomst voldoende financiële midde
len aanwezig zijn om tijdig te kunnen
onderhouden en zodanig vervangen.
Ook de bodemvervuiling uit het verle
den dienen binnen 10 jaar te zijn opge
ruimd.
Om die redenen bevat de begroting
voorstellen tot structurele, jaarlijkse
storting in reserves en fondsen (naast
de verplichte stortingen in de sector on
derwijs) tot een totaal van één miljoen.
Hierbij gaat het om bodemsanering,
rioleringen, infrastructuur, openbare
verlichting, onderhoud raadhuis, meu
bilair gemeentehuis, groene velden,
overdekte sportaccommodaties, on
derhoud zwemdbad, onderhoud hard
ware, sociale vernieuwingen en onder
houd gebouwen CKV/SCW.
Nu het Centrum Kunstzinnige Vor
ming Kreater CCVK de volledige be
schikking over de nieuwe accommoda
tie heeft gekregen, zal het inhoudelijk
beleid verder kunnen worden ontwik
keld binnen de door de gemeente ge
stelde materiële randvoorwaarden.
Teneinde te voorzien in de gesigna
leerde knelpunten in het C.K.V. zullen
B. en W. de raad voorstellen in te stem
men met de overheveling van 18 uur
beheersmatig ondersteuning uit het so
ciaal-cultureel werk naar het C.K.V.
Om het C.K.V. in staat te stellen te vol
doen aan de administratie gestelde ei-
-
•^5
WADDINXVEEN - De gemeentelijke,-
doelstelling tot comprimering van de<
gemeenterubriek in het Weekblad vood.
Waddinxveen is ten dele geslaagd. TotjJ
op heden is voor de gemeenterubriek»(j
10% minder uitgegeven dan op jaarba-'
sis gebeurde. Dit werd bereikt door ge-/
structureerder te werken met persbe-^
richten en persartikelen.
Voor deze free-publicity krijgt de ge-*v
meente geen rekening gepresenteerd.;
Met de voor voorlichting thans be-/,
schikbare 1/3 formatieplaats is een ver-
dere inkrimping niet mogelijk.
De beperkte beschikbare menskracht^
verklaart ook het moeizaam tot stands
komen van een nota over het gemeen-
telijk communicatiebeleid. De dage-J
lijkse gang van zaken - waarmee wij op
menig vlak beter scoren dan veel verge-jfc
lijkbare gemeenten met een full-time^«
voorlichter - slokt al meer tijd op dan *2
voor voorlichting beschikbaar is enj"
laat, tussen de bedrijven door, weinig*
tot geen tijd over om de noodzakelijke A
beleidsmatige benadering van de com-J!
municatie met de burgers op papier te Jé'
krijgen.
Desalniettemin ligt het concept vaijjp
deze nota er nu in een dusdanige vorm'v‘
dat deze nota dit jaar afgerond kanyj
zijn.
I
h
a
k
k
a
k
N
4
4
Het jongerenwerk zal, op basis van de
advisering die geleid heeft tot de reor
ganisatie in het sociaal cultureel werk,
worden vernieuwd. Het vernieuwde
jongerenwerk zal zich richten op groe
pen jongeren die in achterstandsposi
ties verkeren op het gebied van welzij n
wonen, werk en scholing.
Het jongerenwerk dient voldoende
toegankelijk te zijn voor meisjes en al
lochtone jongeren. Methodisch dient
het jongerenwerk gebruik te maken
van onder meer ambulante werkvor
men, van ook niet-accommodatiege-
bonden werk en van een kleinschalige
aanpak.
De Bonkelaar wordt momenteel ver
bouwd ten behoeve van de centrale
kinderopvang. Vervangende ruimte
ten behoeve van het jongerenwerk is
voorzien aan de Peter Zuidlaan. In de
accommodatie voor het jongerenwerk
zal ook kantoorruimte voor de Stich
ting Werknemerspool gerealiseerd
moeten worden.
Na de besluitvorming in de raad is de
huisvesting in de Peter Zuidlaan alsnog
ter discussie gesteld. Ten behoeve van
een zorgvuldige nadere afweging is
aanvullend deskundig extern advies ge
vraagd betreffende de huisvesting van
het jongerenwerk. Daarbij zal onder
meer worden geadviseerd over de huis-
vestingsmogelijkheid aan de Peter
WADDINXVEEN - Vlak voor het af
gelopen weekeinde hebben Burge
meester en Wethouders van Waddinx
veen de gemeenteraad de sluitende be
groting voor het j aar 1992 aangeboden
Reeds eerder zijn door het college sig
nalen afgegeven, dat het aanbieden van
een sluitende begroting voor 1992 een
niet eenvoudige zaak zou zijn.
De oorzaken daarvan zijn in hoofdzaak
gelegen in de door de rijksoverheid
toegepaste korting op de algemene uit
kering aan de gemeente en andere
rijks vergoedingen 355.000,-/jr), de
sterke stijging van de kosten van afval
verwerking en inzameling 715.000,-/
jr), het gestegen rentepeil 270.000,-/
jr), de noodzakelijke extra stortingen
in voorzieningen en fondsen voor het
instandhouden van de infrastructuur
250.000,-/jr), noodzakelijke hogere
uitgaven in groei-sectoren”, zoals
vervoer leerlingen naar scholen buiten
Waddinxveen 50.000,-/jr), hogere
bijdrage flankerend ouderenbeleid
50.000,-/jr), kostenstijging open
bare werken en overige stijgingen in
sector Welzijn, Onderwijs en Sociale
Zaken 40.000,-/jr), hogere kapitaal-
lasten voor vervangend materiaal, tele
fooncentrale, brandweerwagen
65.000,-/jr) en diversen 35.000,-/
jr). Het totaal aan ’’tegenvallers” ten
opzichte van de hogere kosten in 1991
bedraagt 2.000.000,- per jaar.
Het college is er toch in geslaagd een
sluitende begroting voor te leggen,
waarbij het becijferde tekort van
2.000.000,-/jr wordt gedekt door be- Vervanging telefooncentrale gemeen-
zuiniging op bestaand beleid
400.000,-), aanwending bijzondere
dekkingsmiddelen 335.000,-, verho
gen afvalstoffenheffing van particulie
ren en bedrijven 715.000,-), óverige
belasting- en tariefsverhogingen
470.000,-) en nieuwe inkomsten
bronnen 80.000,-).
Per saldo wordt in de begroting 1992
(na eerste wijziging) nagenoeg het
zelfde bedrag voor de omvang van het
personeel geraamd als de verwachte
uitkomst van 1991. Enerzijds vindt
enige bezuiniging plaats op personeel
bij de dienst Openbare Werken, ander
zijds wordt de sector automatisering
met een man versterkt.
tehuis
Vervanging brandweerauto (17 jaar
oud)
Minder gebruik chemische onkruidbe-
strijders
Versnelde inhaal bijstelling oude be
stemmingsplannen
Aanleg deel centrale fietspad (E-rou-
te), mits rijkssubsidie wordt verkregen
Uitbreiding 30-km gebieden
Verbetering enige risicokruispunten
Uitbreiding milieu-activiteiten
(VROM-gelden)
Voorts komen in de beleidstoelichting
aan de orde:
Woning/kantoorbouw in Brugcentrum
Totaal woningbouwoplevering van
plm. 250 woningen
Start met verkoop bedrijfsterrein in
Coenecoop II
Afronding discussie hoofdwinkelcen
trum
Uitbouw sociale vernieuwingsproject
Uitbreiding opvang asielzoekers tot 50
personen
Presentatie nota’s minimumbeleid, in
ternationale aspecten, personeelsnota
Besluitvorming inzake basisvorming
bij voortgezet onderwijs
Voorbereiding uitvoering ’’Grote ba-
sisscholenbeleid;;’
Start kinderopvangcentrum in de Bon
kelaar
Besluit over huisvesting jongerencen
trum
Aanpak diverse bodemsaneringsloka-
ties (afhankelijk van prioriteitstelling
provincie)
Uitbreiding carpoolplaatsen
Waarschijnlijk start spitsuurbusproject
Versterkte aandacht voor arbeidsbe
middeling voor werklozen
Binnen het uitgangspunt van een blij
vend goed en kwalitatief groenbestand
in de gemeente Waddinxveen is in 1989
verschenen de nota Privatiseren in het
groen?
De conclusie van de toenmalige nota
was dat de eigen sectie plantsoenen niet
verder zou moeten worden uitgebreid,
ook niet in geval van toename van het
groenareaal. Het behoud van de eigen
dienst op toenmalige sterkte met daar
aan toegevoegd uitbesteden van werk
leek de meest evenwichtige vorm van
beheer.
De problematiek om de gemeentelijke
begroting sluitend te krijgen en verder
gaande maatschappelijke discussies
rond het thema Terugtredende over
heid nopen tot herbezinning.
Overleg met andere gemeenten als
mede verdergaande analyse van de
problematiek leiden inmiddels tot een
zekere gewijzigde opstelling.
B. en W. zijn van mening dat op een
evenwichtige en harmonieuze manier
verder kan worden gegaan met privati
seren en uitbesteden, met daarbij be
houd van een kwalitatief goede maar
kleinere eigen plantsoendienst op ter
mijn. Hierover is binnen de dienst met
het personeel van gedachten gewisseld.
Om dit proces goed te begeleiden en te
leiden zal in iedere geval de staf van de
plantsoenendienst op sterkte moeten
blijven.
Onderhoud van de plantsoenen. Bij
voortgaande uitbesteding zal vooral ge-
IK
2771 BC Boskoop
Reijerskoop 2
Telefoon 01727-17116
- van den Broek - L,
2742 BD Waddinxveen
Kerkweg-west 10
Telefoon 01828-19888