Leven weer duurder in Waddinxveen REORGANISATIE VAN BUURTWERK tested KW. 11 jj van den broek totaalinstallateurs bv Chemische middelen taboe CAI-tarief omlaag RTW en de Zestien vuile plekken PIANO’S gemeente Spin in Gouda te zien Voorlichting gemeente is beperkt i Nieuw Energiebesparing Buurthuiswerk Zwembad Positie Bezuinigingen Tariefsverhogingen Naar beheer Kreater Jongerenwerk Eigen beheer Pagina 7 I WADDINXVEEN - Het sociaal cultureel werk zal met ingang van 1 ja nuari 1992 ingrijpend worden gereorganiseerd. De reorganisatie is het re sultaat van externe advisering betreffende het jeugd en jongerenwerk en het daaraanvolgend advies van de Commissie Sociaal Cultureel Werk en Kunstzinnige Vorming, aldus het college van Ben W. in de toelichting op de gemeentebegroting voor 1992. WADDINXVEEN - Door de Waddinxveense plantsoenendienst wordt meer en meer gifvrij gewerkt, zo merken B.en W. in de toelichting op de gemeentebegroting op. PIANOHANDEL MOS EN SPETTER VERLICHTING BRUG gerealiseerd door Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 25 september 1991 Zuidlaan evenals over een mogelijk al ternatief van uitsluitend ambulant jon gerenwerk, verdeeld over de diverse club- en buurthuisaccommodaties. TEVENS ACCESSOIRES, STEMMEN EN REPAREREN Geopend: Donderdag t/rn zaterdag van 09.00-17.00 uur. In de hiervoor genoemde uitgavenstij gingen zijn begrepen: Subsidie ad 14.000,- van een 6e ge- subsidieeerde peuterspeelzaal B. en W. streven ernaar, nu vervulling van vakatures op de betreffende afde ling te realiseren, om in de loop van 1992 studie te doen maken van de mo gelijkheden tot energiebesparing, met name in gemeentelijke gebouwen Plantsoenen A f- Wethouder P.F.J. van Schie (CDA), de ’’penningmeester” van het col lege van B. en W. en de man achter een lange reeks van belastingverhogin gen in 1992, zoals aangekondigd in de pasverschenen gemeentebegroting. (Foto: Ton Bennemeer). WADDINXVEEN - Op dit moment zijn 16 nog te behandelen Waddinx- veense projecten bij de provincie Zuid- Holland aangemeld in het kader van de Interimwet bodemsanering. Als aanvulling hierop merken B. en W. op dat Gedeputeerde Staten hen heb ben meegedeeld, dat de locatie Klei- kade/Dorpstraat milieuhygiënisch een zeer lage prioriteit heeft. In verband hiermee hebben B. en W. een saneringsonderzoek laten uitvoe ren teneinde inzicht te kunnen verkrij gen in de hoogte van de saneringslas- ten. Nu de resultaten recentelijk be kend zijn geworden, zal binnenkort een definitief standpunt worden inge nomen over de herinrichting van het Dorpstraatgebied Bij wensen en middelen is overigens voorzien in een verhoging van de jaar lijkse storting in het fonds met 25.000,- tot 215.000,- per jaar. B. en W. zullen de raad binnenkort een overzicht tot het jaar 2000 verstrekken, alsmede een daarbij behorend kosten- overzicht dat kan leiden tot nog hogere fondsstortingen. De reorganisatie van het sociaal cultu reel werk zal voor club- en buurthuizen in beperkte mate consequenties heb ben. Veranderingen zullen vooral tot uiting komen in de grotere verantwoor delijkheid die bij de besturen van de in stellingen komt te berusten als gevolg van het meer op afstand blijven van de gemeente. De besturen zullen jaarlijks een vast subsidiebedrag ontvangen dat, aange vuld met de zelf verworven inkomsten en eventuele aktiviteitensubsidies dek king moet bieden voor de uit te voeren aktiviteitenplannen en de exploitatie van de gebouwen. Op grond van de in gediende jaarverslagen zal een inhou delijke beoordeling van de werkzaam heden plaatsvinden. meer gifvrij St. VICTORPLEIN 2 WADDINXVEEN TEL. 01828-11697 NIEUWE EN GEBRUIKTE WADDINXVEEN - De relatie tussen de lokale omroep RTW en de ge meente Waddinxveen komt ook in de toelichting op de gemeentebegroting/ voor 1992 aan de orde. Onlangs is een wijziging van de Media-** wet in werking getreden die het moge-** lijk maakt aan lokale- en regionale om-2 roepen reklameboodschappen uit teS zenden. Ten aanzien van de lokale omroep RTW zal het streven erop gericht zijn;, op termijn te komen tot vermindering, van subsidie. De opvatting dat het nancieren van de RTW mogelijk is door middel van het verwerven van;» reklame-inkomsten zal door B. en W..' worden ondersteund. i Tevens heeft het college besloten de gemeenteraad voor te stellen om de ta rieven voor de centrale antenne (”de kabel”) met ingang van 1 januari 1992 met 8% te verlagen (plm. 14,40/jr). Vooral de enorme stijging van de afval stoffenheffing voor particulieren van 225,- naar 290,-/jr. betekent een forse aanslag op de portemonnee van de burgers. Het is een schrale troost te weten dat in de regio van Gouda de zelfde tarieven worden gehanteerd bij gemeenten die werken met gescheiden inzameling. Bij deze tariefstelling brengen de ’’ver vuilers” gezamenlijk 100% van de ge maakte kosten op. Naar verwachting zal de verdere stijging van deze kosten zich de komende jaren minder sterk voordoen. Dit stijgingspercentage van de lasten zal per gezinssituatie verschillen. Voor een gemiddelde huurder is berekend dat zijn lasten aan gemeentelijke hef- fingen/tarieven met 11% stijgen. Voor eigenaren/bewoners komt dit percen tage voor 1992 op ruim 8%. Voor bedrijven is het stijgingspercen tage lager, omdat de onroerendgoed- belasting daar het belangrijkste tarief uitmaakt (derhalve plm 6%). Opgemerkt wordt dat in de begroting van het zwembad rekening is gehouden met een gemiddelde tariefstijging van 6% per 1 januari 1992, waardoor het door de gemeente te subsidiëren be drag voor het zwembad op plm. 600.000,- blijft (bij 150.000 recrea tieve bezoekers dus plm. 4,-/bezoek. De reorganisatie heeft tot doel te ko men tot efficiëntere werkwijzen en korte besluitvormingsprocedures. Dit leidt tot meer verantwoordelijkheid voor de instellingsbesturen en vermin derde bureaucratie en snellere uitvoe ring van de plannen van de uitvoerende organisaties. De Commissie Sociaal Cultureel Werk en Kunstzinnige Vor ming zal uiterlijk per 1 januari 1992 worden opgeheven. Hierdoor zal, nu de commissie vervalt als verdelende in stantie, een rechtstreekse subsidierela tie tussen de instellingsbesturen en de gemeente ontstaan. De Stichting Werknemerspool zal in 1992 met gewijzigde statuten aan een bredere doelstelling gaan werken. Naast het formele personeelsbeheer ten behoeve van het sociaal-cultureel werk zal er ook een inhoudelijke visie gevraagd worden op het werkveld. De Stichting Werknemerspool zal de bevoegdheid krijgen te beslissen over de inzet van de beroepskrachten bin nen een door de gemeenteraad goedge keurde formatie en exploitatie-opzet. Daarnaast zal zij de taak krijgen de haar eveneens toegewezen aktivitei- tensubsidie (op grond van advisering door de teamleider) te verdelen over de instellingen in het jongerenwerk en het club- en buurthuiswerk. In verband met de reorganisatie van het Sociaal-Cultureel Werk is voor 1992 nog geen gedetailleerde begro- tingsopzet voor dit beleidsterrein be schikbaar. B. en W. zullen zich inspan nen de raad die voor het einde van het jaar voor te leggen, daarbij uitgaande van de in de begroting 1992 opgenomen bedragen. Om dit proces te begeleiden en te stu ren zijn planvorming en managements- instrumenten erg belangrijk. Door middel van beheerplannen zal doelma tig gestuurd moeten worden in man kracht en middelen. Zoals bekend be vindt het groenbeheerplan zich al enige tijd in een afrondende fase. Zaak is dat het groenbeheerplan zo snel mogelijk wordt afgerond. Ter completering hiervan is het tevens noodzaak om een groenstructuurplan op te stellen. In dit groenstructuurplan dienen de gewenste ruimtelijke struc tuur, kwaliteit en gebruik van het groen aangegeven te worden, zodanig dat deze een optimale bijdrage leveren aan de totale kwaliteit en gebruik van de openbare ruimte en het leefklimaat. Tevens zal in het structuurplan inzicht gegeven moeten worden in de gewen ste beheerssystemen, te weten cultuur lijk en natuurlijk ofwel intensief en ex tensief beheer. Deze beheerssystemen vormen hiermee de uitgangspunten voor het beheerplan. De combinatie van deze instrumenten geeft duidelijk heid hoe de gemeente beleidsmatig en beheersmatig in de toekomst met het groen om wil gaan. Beleidsmatige keuzes kunnen direct doorvertaald worden in consequenties voor beeld, gebruik, beheer en finan ciën. Onderscheid en keuzes dienen ge maakt te worden ten aanzien van meer of minder structuurbepalende elemen ten, beheerssystemen, gebruik, functie etc. Ook het realiseren van reconstruc ties ten behoeve van een betere groen structuur en eventueel versoberen en aanpassen van het groen zal uit deze plannen voortvloeien. Voordeel van genoemd instrument is ook dat het be stuur een meer beleidsmatige grip krijgt op het beheer. tracht worden het zogenaamde bulk- werk door derden te laten uitvoeren. Het kwalitatieve hovenierswerk zal zo veel mogelijk in eigen hand worden ge houden. Ook de relatie met de burgers kan het best geschieden via het eigen personeel. Afstoten van openbaar groen. Voor de gemeente Waddinxveen is de groen structuur van groot belang. De kwali teit en de hoofdstructuur mogen niet worden aangetast en zullen op be paalde punten moeten worden verbe terd. Ten aanzien van het snippergroen lijkt een royalere houding ten aanzien van afstoten aan particuliere eigenaars reëel. Vooruitlopend op het groen structuurplan, waarin onder meer de mogelijkheid van uit te geven groen wordt aangegeven, zal in kaart worden gebracht welke stukken openbaar groen zonder bezwaar al vast kunnen worden overgedragen aan de bewoners als uitbreiding van de tuin. Deze zomer heeft ons een flink aantal verzoeken voor uitgifte bereikt. Verantwoorde af stoting van groen geeft niet alleen een opbrengend vermogen door verkoop of verhuur, doch vermindert het te onder houden groenoppervlak door de ge meente. Groene velden. Onderzocht zal worden een verdergaande privatisering van de groene velden. Bekeken moet worden in hoeverre de verenigingen verder ver antwoordelijk kunnen worden gehou den voor het goed onderhouden van de door hen gebruikte complexen. Bezuinigingen. In het wensen- en mid delenpakket is rekening gehouden met een bezuiniging van 75.000,-. Een en andere op grond van gerealiseerde taakverschuivingen alsmede een be perkte privatiserings/uitbestedings- maatregel van 25.000,-. Mede door het tijdig reserveren van gelden voor de grote uitgaven die in de beheer-sector te wachten staan, kan ge zegd worden dat de financiële positie van de gemeente redelijk is. De risico’s die het exploiteren van een grondbe drijf met zich brengen, zijn redelijk af gedekt, er is een bescheiden algemene reserve van plm. 5,6 miljoen voor on verwachte tegenvallers. Maar voor spectaculaire uitgaven is er geen ruimte meer. Miljoenen vergende projecten als Hoofdwinkelcentrum, Bodemsanering Dorpstraat zonder rijkssubsidie, Stadsvernieuwing in het algemeen, een extra spoortunnel (nabij Coenecoop) en spectaculaire aanpas sing van het stratenpatroon ten be hoeve van veiliger verkeer strijden om de voorrang bij het verdelen van de kleine marge die nog aanwezig is. Zoals het beleidsprogramma 1990-1994 al aangaf is de tijd van een enigszins te rugtredende overheid duidelijk aange broken. Wanneer de economie in Ne derland wat afzwakt, zoals in de troon rede voorspeld werd, zal de gemeente alle zeilen moeten bijzetten, om uitga ven en inkomsten in evenwicht te blij ven houden. In 1991 is er gestart met een eerste fase groenbeheer zonder gebruikmaking van chemische onkruidbestrijdings middelen. In een periode van vijf a zes jaar zal dit beheer ingevoerd worden al naar gelang de financiële middelen be schikbaar zijn. Voor 1992 is hiervoor bij wensen en middelen 15.000,- be schikbaar gesteld. Ter ondersteuning en uitbreiding van de vakkennis volgt het plantsoenperso- neel gedurende twee jaar een cursus (het vak verandert). Ter verkrijging van een goede aansluiting tussen theo rie en praktijk zijn er proefgebieden aangewezen. Zowel voor het plantsoenpersoneel als voor de bevolking kan op deze manier ervaring opgedaan worden met natuur lijk groenbeheer. Voor beiden is deze manier van onderhoud wennen en roept vooralsnog ook vragen op. Het tot nu toe altijd verzorgde beeld van ie der stukje plantsoen verandert in stuk ken plantsoen die er weliswaar natuur lijker maar ook ruiger uit zullen zien. Bepalend voor het resultaat zijn ge schiktheid van de lokatie, aanwezige grondslag, het sortiment, het gebruik en functie van het groen en vooral welke storingen vinden er mogelijk plaats. Dit alles zal geruime tijd vragen om tot een bevredigend resultaat te ko men. Voor de toe te passen bezuinigingen heeft het college een keuze gemaakt uit de voorstellen die Management-Team in juli j.l. aan het college heeft voorge legd. Het betreft minder sterke stijging post bestrating 190.000,-), bezuini ging op inningskosten, voorlichting, administratiekosten 65.000,-), be zuinigingen bij onderwijs, logopedie en schoolbegeleidingsdienst 50.000,-), bezuiniging op subsidie bibliotheek 25.000,-), bezuiniging op sociaal cul tureel werk en Centrum Kunstzinnige Vorming (ƒ25.000,-), bezuiniging op diverse subsidies 10.000,-) en ove rige bezuinigingen 35.000,-). Dat brengt het totaal aan bezuinigingen op ƒ400.000,-. Door hogere doorbelasting Openbare Werken naar Grondbedrijf 25.000,- het achterwege laten van rentetoere- kening aan ”de ijzeren voorraad” in de algemene reserve 110.000,-), het af boeken boekwaarde woonwagen kampje, ad 800.000,- t.l.v. exploita tie Zuidplas ’80 Grondbedrijf) 100.000,-) en het doorberekenen hogere rente aan woningbouwvereni gingen 100.000,-) kan 335.000,- worden bespaard. Voor de kosten van afvalinzameling en verwerking is uitgegaan van 100% dek king van de kosten door de in rekening gebrachte tarieven. Dit leidt er toe dat per 1 januari 1992 de volgende tariefs verhogingen worden voorgesteld: par ticulieren van 225,-/jr. naar 290,-/ jr. (plm. 29%), bedrijfscontainers: 15% hoger tarief en kantoren en win kels: 30% hogere opbrengst. Totaal le vert deze verhoging 715.000,- per jaar op. In Waddinxveen worden verder de vol gende belastingen en tarieven ver hoogd (een en ander incl. 3% wegens inflatie 1991: Rioolrechten plm. 5%, onroerend goed.bel. plm. 6%, secretarieleges plm. 5%, paspoortrechten (ivm hogere kosten), binnensportaccommodaties plus 5%), buitensportaccommodaties plus 5%), hondenbelasting plus 5%, markttarieven: 40% verhoging. Nieuwe leges zijn: invoering leges ge meentegarantie (75 x 100,-), invoe ring leges uitstallingen op openbare weg (voor winkels etc.) (180 x 100,-), inschrijving woningzoekende (500 a 25,-), verlenging inschrijving/jr. (1000 a 12,50), verhoging leges af gifte woonvergunning (van ƒ11,- naar ƒ25,-). In totaal brengen deze verhogingen 470.000,- op. Enkele overige extra inkomsten zijn reclame-opbrengsten, verpachtingen en geleverde diensten. Dat is 80.000,- extra. sen achten wij het noodzakelijk tijde lijk te voorzien in externe ondersteu ning. Hierover zullen de raad nog af zonderlijke voorstellen bereiken. Een gedetailleerde begroting van het C.K.V. voor 1992 zal de raad te zijner tijd bereiken. WADDINXVEEN - De theaterpro- jectgroep Spin blijft aan de weg timme ren. De nieuwe loot aan de Waddinx veense theaterboom zal voor het eerst optreden op het éénacterfestival in Gouda in De Glanszaal van De Garen spinnerij. Op de eerste avond van-dit toneelfestival, vrijdag 27 september, zal Spin de openingsvoorstelling ”De Overledene” (van de Franse schrijver René de Obaldia) spelen. Dit 25 minuten durend toneelspel han delt over twee vrouwen, die samen pra ten over herinneringen aan Victor, hun dierbare overledene. Victor was de echtgenote van de ene vrouw en de minnaar van de andere. Maar alles is niet altijd wat het lijkt! De éénacter die theaterprojectgroep Spin in Gouda zal spelen is het midden stuk van een drieluik, dat men half juni 1992 in en rond Kreater zal spelen. Momenteel is men bij Spin - dat elke woensdagavond van half 9 tot half 11 intensief in Kreater repeteert - bezig met één van de korte toneelstukken van Samuel Beckett, waarmee wordt deelgenomen aan het groots opgezette Beckettfestival in Den Haag. Theater projectgroep Spin zal dan op 13 en 14 april 1992 in Theater Korzo in Den Haag optreden. Maar eerst dus het door het ATP geor ganiseerde éénacterfestival in Gouda, waar naast Spin ook de Waddinxveense groepen ’’Maskerade” en ”Toi-Toi” zullen optreden. Na een jarenlange periode waarin in de gemeente het bouwen en uitbreiden voorop stond, is nu de tijd aangebro ken om er voor te zorgen dat nu en in de toekomst voldoende financiële midde len aanwezig zijn om tijdig te kunnen onderhouden en zodanig vervangen. Ook de bodemvervuiling uit het verle den dienen binnen 10 jaar te zijn opge ruimd. Om die redenen bevat de begroting voorstellen tot structurele, jaarlijkse storting in reserves en fondsen (naast de verplichte stortingen in de sector on derwijs) tot een totaal van één miljoen. Hierbij gaat het om bodemsanering, rioleringen, infrastructuur, openbare verlichting, onderhoud raadhuis, meu bilair gemeentehuis, groene velden, overdekte sportaccommodaties, on derhoud zwemdbad, onderhoud hard ware, sociale vernieuwingen en onder houd gebouwen CKV/SCW. Nu het Centrum Kunstzinnige Vor ming Kreater CCVK de volledige be schikking over de nieuwe accommoda tie heeft gekregen, zal het inhoudelijk beleid verder kunnen worden ontwik keld binnen de door de gemeente ge stelde materiële randvoorwaarden. Teneinde te voorzien in de gesigna leerde knelpunten in het C.K.V. zullen B. en W. de raad voorstellen in te stem men met de overheveling van 18 uur beheersmatig ondersteuning uit het so ciaal-cultureel werk naar het C.K.V. Om het C.K.V. in staat te stellen te vol doen aan de administratie gestelde ei- - •^5 WADDINXVEEN - De gemeentelijke,- doelstelling tot comprimering van de< gemeenterubriek in het Weekblad vood. Waddinxveen is ten dele geslaagd. TotjJ op heden is voor de gemeenterubriek»(j 10% minder uitgegeven dan op jaarba-' sis gebeurde. Dit werd bereikt door ge-/ structureerder te werken met persbe-^ richten en persartikelen. Voor deze free-publicity krijgt de ge-*v meente geen rekening gepresenteerd.; Met de voor voorlichting thans be-/, schikbare 1/3 formatieplaats is een ver- dere inkrimping niet mogelijk. De beperkte beschikbare menskracht^ verklaart ook het moeizaam tot stands komen van een nota over het gemeen- telijk communicatiebeleid. De dage-J lijkse gang van zaken - waarmee wij op menig vlak beter scoren dan veel verge-jfc lijkbare gemeenten met een full-time^« voorlichter - slokt al meer tijd op dan *2 voor voorlichting beschikbaar is enj" laat, tussen de bedrijven door, weinig* tot geen tijd over om de noodzakelijke A beleidsmatige benadering van de com-J! municatie met de burgers op papier te Jé' krijgen. Desalniettemin ligt het concept vaijjp deze nota er nu in een dusdanige vorm'v‘ dat deze nota dit jaar afgerond kanyj zijn. I h a k k a k N 4 4 Het jongerenwerk zal, op basis van de advisering die geleid heeft tot de reor ganisatie in het sociaal cultureel werk, worden vernieuwd. Het vernieuwde jongerenwerk zal zich richten op groe pen jongeren die in achterstandsposi ties verkeren op het gebied van welzij n wonen, werk en scholing. Het jongerenwerk dient voldoende toegankelijk te zijn voor meisjes en al lochtone jongeren. Methodisch dient het jongerenwerk gebruik te maken van onder meer ambulante werkvor men, van ook niet-accommodatiege- bonden werk en van een kleinschalige aanpak. De Bonkelaar wordt momenteel ver bouwd ten behoeve van de centrale kinderopvang. Vervangende ruimte ten behoeve van het jongerenwerk is voorzien aan de Peter Zuidlaan. In de accommodatie voor het jongerenwerk zal ook kantoorruimte voor de Stich ting Werknemerspool gerealiseerd moeten worden. Na de besluitvorming in de raad is de huisvesting in de Peter Zuidlaan alsnog ter discussie gesteld. Ten behoeve van een zorgvuldige nadere afweging is aanvullend deskundig extern advies ge vraagd betreffende de huisvesting van het jongerenwerk. Daarbij zal onder meer worden geadviseerd over de huis- vestingsmogelijkheid aan de Peter WADDINXVEEN - Vlak voor het af gelopen weekeinde hebben Burge meester en Wethouders van Waddinx veen de gemeenteraad de sluitende be groting voor het j aar 1992 aangeboden Reeds eerder zijn door het college sig nalen afgegeven, dat het aanbieden van een sluitende begroting voor 1992 een niet eenvoudige zaak zou zijn. De oorzaken daarvan zijn in hoofdzaak gelegen in de door de rijksoverheid toegepaste korting op de algemene uit kering aan de gemeente en andere rijks vergoedingen 355.000,-/jr), de sterke stijging van de kosten van afval verwerking en inzameling 715.000,-/ jr), het gestegen rentepeil 270.000,-/ jr), de noodzakelijke extra stortingen in voorzieningen en fondsen voor het instandhouden van de infrastructuur 250.000,-/jr), noodzakelijke hogere uitgaven in groei-sectoren”, zoals vervoer leerlingen naar scholen buiten Waddinxveen 50.000,-/jr), hogere bijdrage flankerend ouderenbeleid 50.000,-/jr), kostenstijging open bare werken en overige stijgingen in sector Welzijn, Onderwijs en Sociale Zaken 40.000,-/jr), hogere kapitaal- lasten voor vervangend materiaal, tele fooncentrale, brandweerwagen 65.000,-/jr) en diversen 35.000,-/ jr). Het totaal aan ’’tegenvallers” ten opzichte van de hogere kosten in 1991 bedraagt 2.000.000,- per jaar. Het college is er toch in geslaagd een sluitende begroting voor te leggen, waarbij het becijferde tekort van 2.000.000,-/jr wordt gedekt door be- Vervanging telefooncentrale gemeen- zuiniging op bestaand beleid 400.000,-), aanwending bijzondere dekkingsmiddelen 335.000,-, verho gen afvalstoffenheffing van particulie ren en bedrijven 715.000,-), óverige belasting- en tariefsverhogingen 470.000,-) en nieuwe inkomsten bronnen 80.000,-). Per saldo wordt in de begroting 1992 (na eerste wijziging) nagenoeg het zelfde bedrag voor de omvang van het personeel geraamd als de verwachte uitkomst van 1991. Enerzijds vindt enige bezuiniging plaats op personeel bij de dienst Openbare Werken, ander zijds wordt de sector automatisering met een man versterkt. tehuis Vervanging brandweerauto (17 jaar oud) Minder gebruik chemische onkruidbe- strijders Versnelde inhaal bijstelling oude be stemmingsplannen Aanleg deel centrale fietspad (E-rou- te), mits rijkssubsidie wordt verkregen Uitbreiding 30-km gebieden Verbetering enige risicokruispunten Uitbreiding milieu-activiteiten (VROM-gelden) Voorts komen in de beleidstoelichting aan de orde: Woning/kantoorbouw in Brugcentrum Totaal woningbouwoplevering van plm. 250 woningen Start met verkoop bedrijfsterrein in Coenecoop II Afronding discussie hoofdwinkelcen trum Uitbouw sociale vernieuwingsproject Uitbreiding opvang asielzoekers tot 50 personen Presentatie nota’s minimumbeleid, in ternationale aspecten, personeelsnota Besluitvorming inzake basisvorming bij voortgezet onderwijs Voorbereiding uitvoering ’’Grote ba- sisscholenbeleid;;’ Start kinderopvangcentrum in de Bon kelaar Besluit over huisvesting jongerencen trum Aanpak diverse bodemsaneringsloka- ties (afhankelijk van prioriteitstelling provincie) Uitbreiding carpoolplaatsen Waarschijnlijk start spitsuurbusproject Versterkte aandacht voor arbeidsbe middeling voor werklozen Binnen het uitgangspunt van een blij vend goed en kwalitatief groenbestand in de gemeente Waddinxveen is in 1989 verschenen de nota Privatiseren in het groen? De conclusie van de toenmalige nota was dat de eigen sectie plantsoenen niet verder zou moeten worden uitgebreid, ook niet in geval van toename van het groenareaal. Het behoud van de eigen dienst op toenmalige sterkte met daar aan toegevoegd uitbesteden van werk leek de meest evenwichtige vorm van beheer. De problematiek om de gemeentelijke begroting sluitend te krijgen en verder gaande maatschappelijke discussies rond het thema Terugtredende over heid nopen tot herbezinning. Overleg met andere gemeenten als mede verdergaande analyse van de problematiek leiden inmiddels tot een zekere gewijzigde opstelling. B. en W. zijn van mening dat op een evenwichtige en harmonieuze manier verder kan worden gegaan met privati seren en uitbesteden, met daarbij be houd van een kwalitatief goede maar kleinere eigen plantsoendienst op ter mijn. Hierover is binnen de dienst met het personeel van gedachten gewisseld. Om dit proces goed te begeleiden en te leiden zal in iedere geval de staf van de plantsoenendienst op sterkte moeten blijven. Onderhoud van de plantsoenen. Bij voortgaande uitbesteding zal vooral ge- IK 2771 BC Boskoop Reijerskoop 2 Telefoon 01727-17116 - van den Broek - L, 2742 BD Waddinxveen Kerkweg-west 10 Telefoon 01828-19888

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1991 | | pagina 7