PLANSCHETS
WADDINXVEEN
WINKELCENTRUM
ÖD
1
[RP ER
Jï
R
H
W7E
Uitnodiging inspraak
avond in AF-centrum
GEMEENTE WADDINXVEEN
Mh
I
4™
n r
i',
[Besiae U
l
f II
te:;
i
Nieuwe verbindingsweg en doorgetrokken Rijnlandstraat
b
Lijndienst-
bussen over
Kanaalstraat
Dinsdagavond 23 juni a.s.
r
lm
I
E
- QO
3 Oil
I
I
J
'11
rmTnTrrrrrrr
■■VRITI
1
r'""i
r
—asb-
oo
oo
li
Programma
x b~^Q~ -~Q-O-Q q- ------
I
Voorstellen
Geluidhinder
Wegenstructuur
J I* 1 1
te
(l
Pagina 9
Woensdag 17 juni 1992
Weekblad voor Waddinxveen
suhon
BANK
GROTE WINKEL
bank
J
'Mik
r
wiM>
l
KERK
STATION
STRAAT
i
D
I
voetgangersgebieden
4!_-
- -"wég
i
in het recentelijk aangeboden rapport ’’Verkeersaspecten Cen-
'stróEjz
3 I
r T
A
sooburghlaan
“I
I
.L
Kerkweg-Oost en
Kanaalstraat worden
I 1 I
1 1 1
FOOD
TREKKER
I
l
R^TAILN*ET
i INVUL JJNG
-2
g
5
cr
I
JTRUMONTWIKKELING
E
Het volledige programma van de
inspraakavond in het Anne Frank-
centrum ziet er zo uit:
19.00 uur - Zaal open.
Aanzienlijke uitbreiding van het
aantal parkeerplaatsen. Nieuwe
parkeervoorzieningen zijn er on
der andere gedacht langs de nieu
we parallelweg tussen Juliana van
Stolberglaan en Oranjelaan. Een
goede ontsluiting van alle parkeer
voorzieningen in het centrum nu
en in de toekomst is voorzien.
Verplaatsing van de vrijdagse
weekmarkt op de Willem de
Zwijgerlaan naar een nader te be
palen lokatie, zodat de Willem de
Zwijgerlaan op vrijdag weer be
schikbaar komt voor het door
gaande verkeer.
STATION---_T_ A
r\
1
OHOTC WINKEL
te
K E
Mte
I 1
berglaan en de Oranjelaan voor
zien.
Deze verbindingsweg krijgt een
richtingsverkeer (van west naar
oost) en zal worden voorzien van
een parallelweg (tevens bevoorra-
dingsroute) met ruime parkeer
voorzieningen ten behoeve van de
nieuwe winkels.
De Rijnlandstraat zal naar de
Kerkweg-Oost bij de Oranjelaan
worden doorgetrokken. In de
plannen heet dit weggedeelte over
een deel van het parkeerterrein
Beukenhof Verlengde Rijnland
straat.
Het verkeersrapport besteedt ui
teraard veel aandacht aan de
vormgeving van de verkeersafwik
keling op het nieuwe knooppunt
bij de Oranjelaan, onderaan de
hefbrug over de Gouwe.
Het accent van de verkeersdruk
komt namelijk op de route aan de
oostzijde van het centrum te lig
gen. De routes westelijk langs het
centrum krijgen een bescheiden
toename van de verkeersdruk te
verwerken.
Verwacht wordt dat voor de rou
tes naar Waddinxveen-Noord iets
vaker naar deze wegen en de Cho-
pinlaan zal worden uitgeweken.
Op het gebied van de verkeersin
tensiteiten kan worden opgemerkt
dat die op een aantal wegen in het
centrum zullen toenemen en op
een aantal andere wegen weer zul
len afnemen. Nadere informatie
hierover zal worden gegeven op
de inspraakavond.
In het verkeersrapport staat ver
der nog dat eventuele extra wo
ningbouw tussen de Beijerinck-
laan en de spoorlijn Gouda - Al-
phen aan den Rijn (circa 2.500
woningen) relatief weinig invloed
zal hebben op de verkeersdrukte
op de wegen in het centrum.
De belangrijkste voorstellen van
het verkeersrapport voor de we
genstructuur in het Waddinxveen-
se centrumgebied zijn als volgt
samen te vatten:
De (heringerichte) Kerkweg-
Oost tussen Oranjelaan en Ka
naalstraat wordt een volledig ver-
WADDINXVEEN - In het Anne Frank-centrum aan het Jan
van Bijnenpad 1 in Waddinxveen wordt op initiatief van het col
lege van Burgemeester en Wethouders dinsdagavond 23 juni a.s.
om half acht een inspraakavond gehouden over de centrumont-
wikkeling in deze gemeente. Op deze avond is iedereen welkom.
De leiding van de inspraakavond is in handen van burgemeester
C.M. van der Linden.
De gemeentelijke inspraakavond
bestaat uit twee delen. Voor de
pauze zal er door en namens het
college van B. en W. worden inge
gaan op het plan voor uitbreiding
van winkels aan de noordkant van
de Kerkweg-Oost. Ook zal uitge
breid verkeersafwikkeling in en
rond het centrumgebied worden
belicht.
Na de pauze krijgt het aanwezige
publiek ruimschoots de gelegen
heid op de lokatiekeuze voor de
nieuwe centrumvoorziening, de
verkeersaspecten en de door het
gemeentebestuur gemaakte afwe
gingen in te gaan.
19.30 uur - Opening van de in
spraakavond door burgemeester
C.M. van der Linden.
19.35 uur - Korte toelichtingen
naar aanleiding van de lokatiekeu
ze Kerkweg-Oost (noordzijde)
door:
- Burgemeester C.M. VAN DER
LINDEN (algemene toelichting,
ruimtelijke aspecten).
- Wethouder P.F.J. VAN SCHIE
(financiële en economische aspec
ten).
- Wethouder J. NEELE (ver
keersaspecten en infrastructuur).
- Ir. R.W. MEILOF, medewerker
van Bureau Goudappel Coffeng
BV te Deventer, het verkeerskun
dig adviesbureau van de gemeente
Waddinxveen (technische ver
keersaspecten).
- Drs. W. VAN ZIJLL (direc
teur) en E. HOFMAN van MAB
Projectontwikkeling BV te Den
keersvrij voetgangersgebied. Be
dienend verkeer op deze weg
wordt alleen op enkele stille uren
toegestaan.
De (heringerichte) Kanaalstraat
tussen het pompstation van Boon-
stoppel BV aan de Juliana van
Stolberglaan en de Stationsstraat
wordt eveneens een autovrij voet
gangersgebied.
Er komt een fiets- en busroute
ter hoogte van winkelcentrum ”de
Passage” (route Juliana van Stol
berglaan - Kanaalstraat) voor een
optimale bereikbaarheid en mini
maal omrijden.
Aanleg van een nieuwe verbin-
dingsroute (met eenrichtingsver
keer) tussen Juliana van Stolberg
laan en Oranjelaan met parallelleg
voor bevoorrading nieuwe win
kels, extra parkeerplaatsen en be
tere bereikbaarheid autobedrijf
Boonstoppel BV.
De nieuwe (oostelijke) hoofd
route wordt: Schielandweg - Rijn
landstraat - Verlengde Rijnland
straat - Oranjelaan. De wegbreed-
te en het wegverloop van de
Schielandweg (weghalen bocht)
wordt aangepast.
De nieuwe (westelijke) neven
routes zijn: 1. Prinses Beatrixlaan
- Stationsstraat-West - Kanaal
straat, 2. Juliana van Stolberglaan
- Nieuwe Verbindingsweg ten
noorden van de Kerkweg-Oost -
Verlengde Rijnlandstraat - Sta-
tionsstraat-Oost.
Realisatie verkeersremmende
maatregelen in enkele woon- en
buurtstraten (zoals Prins Bern-
hardlaan en Stationsstraat-West)
ter beperking van sluiproutes,
evenals extra wegvoorzieningen
op het gebied van (vriendelijker)
wegprofiel, parkeren, fietsstroken,
verlichting en kwaliteit wegdek.
Invoering eenrichtingsverkeer
(van noord naar zuid) op de wes
telijke rijbaan van de Prinses Bea
trixlaan. De oostelijke rijbaan
moet onaantrekkelijk gemaakt
worden voor doorgaand verkeer.
’’Verkeersvriendelijke” ver
keerslichten (met filedetectie) op
nieuw verkeersknooppunt Kerk
weg-Oost (hefbrugkant) - Ver
lengde Rijnlandstraat - Oranje
laan. De drie wegen naar deze
kruising worden voor het autover
keer voorzien van dubbele opstel-
vakken, zodat voldoende opstel-
ruimte aanwezig is bij opening
van de hefbrug.
trumontwikkeling Kerkweg-Oost”.
Voor de levensvatbaarheid van
het nieuwe woon- en winkelcen
trum in Waddinxveen zijn doel
treffende oplossingen voor een
goede afwikkeling van al het ver
keer en de bevordering van de
verkeersleefbaarheid heel belang
rijk, zo stelt het verkeersrapport
op basis van soms gedetailleerde
(computer)berekeningen en ver
keerstellingen.
Het nieuwe woon- en winkelge
bied bij de Kerkweg-Oost moet
namelijk niet alleen bijzonder
aantrekkelijk worden gemaakt
voor de voetgangers, maar zal
daarnaast ook voor alle verkeers
deelnemers goed en veilig bereik
baar moeten zijn.
Voorts moet het nieuwe en ver
keersluw te maken centrum ac
ceptabel zijn uit een oogpunt van
verkeersveiligheid voor alle weg
gebruikers binnen de bebouwde
kom van Waddinxveen. Daarbij
moet het ruimtebeslag voor het
verkeer zoveel mogelijk beperkt
blijven tot wat er nu aan wegen is.
Het verkeersaanbod zal door de
deels aan te passen wegen in en
rond het centrumgebied goed,
veilig en geconcentreerd verwerkt
moeten worden. Het beperken
van extra geluidhinder van het
verkeer voor aanwonenden is hier
voor een voorwaarde.
Verkeersveilig uitgangspunt hier
bij is tevens dat het centrumver-
keer wordt geconcentreerd op en
kele belangrijke wegen. Bunde
ling van verkeer op geasfalteerde
hoofdwegen is ook nog eens uit
akoestisch oogpunt dubbel zo aan
trekkelijk. Op die manier wordt
tevens zoveel mogelijk aaneenge
sloten woongebied gevrijwaard
van ander dan eigen verkeer.
Voor de realisering van het nieu
we centrum aan de Kerkweg-Oost
valt niet te ontkomen aan een wij
ziging van de wegenstructuur bin
nen de bebouwde kom van Wad
dinxveen.
Zo is ten noorden van de Kerk
weg-Oost een nieuwe verbindings
weg tussen de Juliana van Stol-
oo n
oo I
I
I 'l
I I
I
WADDINXVEEN - Verkeers
kundig Bureau Goudappel Cof
feng BV heeft er voor gekozen
dat in het nieuwe winkelcentrum
de lijndienstbussen van NV Ver
enigd Streekvervoer Westneder
land over de Kanaalstraat kunnen
blijven rijden tussen de Stations
straat en de Juliana van Stolberg
laan.
Er is ter hoogte van het winkel
centrum ”de Passage” gekozen
voor een smalle busstrook op ge
lijk niveau met het voetgangersge
bied, want de autovrije Kanaal
straat zal worden heringericht als
voetgangersgebied.
De bussen van Westnederland
kunnen over de Kanaalstraat blij
ven rijden omdat er sprake is van
een lage frequentie. De bushalte
is zodanig gesitueerd dat de bus
passagiers in het hart van het win
kelgebied kunnen uitstappen.
Omdat het meeste autoverkeer
gebruik maakt van de Schieland
weg - (Verlengde) Rijnlandstraat -
Oranjelaan/oprit hefbrug zullen
de lijndienstbussen weinig last
hebben van de verkeersdrukte, zo
wordt verwacht.
Een omleiding van de busroute
komt in het verkeersrapport niet
in aanmerking vanwege de nega
tieve gevolgen voor de exploitatie,
zo heeft de directie van Westne
derland laten weten.
Het college van B. en W. is be
reid op basis van de inspraakresul-
taten hierover nader overleg te
voeren met Westnederland, zo dat
nodig mocht zijn.
Haag (toelichting op het winkel-
plan, branchering en de rol van de
projectontwikkelaar).
20.40 uur - Koffiepauze.
21.00 uur - Vragen vanuit de zaal.
De beantwoording hiervan is in
handen van de inleiders, die ook
de korte toelichtinen hebben ver
zorgd. Voor de beantwoording
van vragen zijn ook beschikbaar
wethouder K.W.TH. VAN
SOEST en gemeentesecretaris
C.A.P.M. Loose.
22.45 uur - Sluiting.
Gedurende de inspraakavond in
het Anne Frank-centrum bestaat
er in de recreatiezaal volop de mo
gelijkheid kennis te nemen van
rapporten, tekeningen, raadsbe
sluiten en van een studiemaquette,
die betrekking hebben op de plan
nen voor de centrumontwikkeling
aan de Kerkweg-Oost in Wad
dinxveen.
De studiemaquette geeft aan dat
er naar wordt gestreefd bijzondere
stedebouwkundige, esthetische en
architectonische aandacht te
schenken aan de buitenkant van
bet nieuwe winkelcomplex in ver
band met het zicht vanaf de hef
brug over de Gouwe.
I I IIA’ ^3 I I I I - I \\W W
De plattegrond van het nieuwe centrumgebied op en rond de autovrij te maken Kerkweg-Oost, het voet
gangersgebied op de Kanaalstraat ter hoogte van het winkelcentrum "de Passage" en de nieuwe verkeers-
route over de (Verlengde) Rijnlandstraat en de Schielandweg. Te zien is welke verkeersoplossingen zijn ge
dacht bij de T-kruising Oranjelaan - westelijke oprit hefbrug - doorgetrokken Rijnlandstraat. Deze nieuwe
kruising, met op de drie toevoerwegen dubbele opstelstroken voor het autoverkeer, wordt voorzien van ’’ver
keersvriendelijke’’ verkeerslichten. De nieuwe oostelijke hoofdroute wordt in het centrumplan Schielandweg
- (Verlengde) Rijnlandstraat - Oranjelaan. Naast de Verlengde Rijnlandstraat ter hoogte van het parkeer
terrein Beukenhof is ook nieuw de verbindingsweg tussen de Juliana van Stolberglaan en de Oranjelaan.
Deze bij autobedrijf Boonstoppel BV aan te leggen weg voor eenrichtingsverkeer (west naar oost) is voorzien
van een parallelweg met parkeervoorzieningen. Langs de noordkant van de verkeersvri
winkels i I
gPjff
LinkzL
l i
i i
o R
WADDINXVEEN - Voor het gemeentebestuur van Waddinx
veen heeft verkeerskundig Bureau Goudappel Coffeng BV te
Deventer alle verkeersaspecten van de centrumontwikkeling aan
de noordkant van de Kerkweg-Oost intensief bekeken. De resul
taten van dit onderzoek op het gebied van verkeersstromen, ge
luidhinder, verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn weergegeven
I1 I
pi. p