PLANSCHETS WADDINXVEEN WINKELCENTRUM ÖD 1 [RP ER Jï R H W7E Uitnodiging inspraak avond in AF-centrum GEMEENTE WADDINXVEEN Mh I 4™ n r i', [Besiae U l f II te:; i Nieuwe verbindingsweg en doorgetrokken Rijnlandstraat b Lijndienst- bussen over Kanaalstraat Dinsdagavond 23 juni a.s. r lm I E - QO 3 Oil I I J '11 rmTnTrrrrrrr ■■VRITI 1 r'""i r —asb- oo oo li Programma x b~^Q~ -~Q-O-Q q- ------ I Voorstellen Geluidhinder Wegenstructuur J I* 1 1 te (l Pagina 9 Woensdag 17 juni 1992 Weekblad voor Waddinxveen suhon BANK GROTE WINKEL bank J 'Mik r wiM> l KERK STATION STRAAT i D I voetgangersgebieden 4!_- - -"wég i in het recentelijk aangeboden rapport ’’Verkeersaspecten Cen- 'stróEjz 3 I r T A sooburghlaan “I I .L Kerkweg-Oost en Kanaalstraat worden I 1 I 1 1 1 FOOD TREKKER I l R^TAILN*ET i INVUL JJNG -2 g 5 cr I JTRUMONTWIKKELING E Het volledige programma van de inspraakavond in het Anne Frank- centrum ziet er zo uit: 19.00 uur - Zaal open. Aanzienlijke uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen. Nieuwe parkeervoorzieningen zijn er on der andere gedacht langs de nieu we parallelweg tussen Juliana van Stolberglaan en Oranjelaan. Een goede ontsluiting van alle parkeer voorzieningen in het centrum nu en in de toekomst is voorzien. Verplaatsing van de vrijdagse weekmarkt op de Willem de Zwijgerlaan naar een nader te be palen lokatie, zodat de Willem de Zwijgerlaan op vrijdag weer be schikbaar komt voor het door gaande verkeer. STATION---_T_ A r\ 1 OHOTC WINKEL te K E Mte I 1 berglaan en de Oranjelaan voor zien. Deze verbindingsweg krijgt een richtingsverkeer (van west naar oost) en zal worden voorzien van een parallelweg (tevens bevoorra- dingsroute) met ruime parkeer voorzieningen ten behoeve van de nieuwe winkels. De Rijnlandstraat zal naar de Kerkweg-Oost bij de Oranjelaan worden doorgetrokken. In de plannen heet dit weggedeelte over een deel van het parkeerterrein Beukenhof Verlengde Rijnland straat. Het verkeersrapport besteedt ui teraard veel aandacht aan de vormgeving van de verkeersafwik keling op het nieuwe knooppunt bij de Oranjelaan, onderaan de hefbrug over de Gouwe. Het accent van de verkeersdruk komt namelijk op de route aan de oostzijde van het centrum te lig gen. De routes westelijk langs het centrum krijgen een bescheiden toename van de verkeersdruk te verwerken. Verwacht wordt dat voor de rou tes naar Waddinxveen-Noord iets vaker naar deze wegen en de Cho- pinlaan zal worden uitgeweken. Op het gebied van de verkeersin tensiteiten kan worden opgemerkt dat die op een aantal wegen in het centrum zullen toenemen en op een aantal andere wegen weer zul len afnemen. Nadere informatie hierover zal worden gegeven op de inspraakavond. In het verkeersrapport staat ver der nog dat eventuele extra wo ningbouw tussen de Beijerinck- laan en de spoorlijn Gouda - Al- phen aan den Rijn (circa 2.500 woningen) relatief weinig invloed zal hebben op de verkeersdrukte op de wegen in het centrum. De belangrijkste voorstellen van het verkeersrapport voor de we genstructuur in het Waddinxveen- se centrumgebied zijn als volgt samen te vatten: De (heringerichte) Kerkweg- Oost tussen Oranjelaan en Ka naalstraat wordt een volledig ver- WADDINXVEEN - In het Anne Frank-centrum aan het Jan van Bijnenpad 1 in Waddinxveen wordt op initiatief van het col lege van Burgemeester en Wethouders dinsdagavond 23 juni a.s. om half acht een inspraakavond gehouden over de centrumont- wikkeling in deze gemeente. Op deze avond is iedereen welkom. De leiding van de inspraakavond is in handen van burgemeester C.M. van der Linden. De gemeentelijke inspraakavond bestaat uit twee delen. Voor de pauze zal er door en namens het college van B. en W. worden inge gaan op het plan voor uitbreiding van winkels aan de noordkant van de Kerkweg-Oost. Ook zal uitge breid verkeersafwikkeling in en rond het centrumgebied worden belicht. Na de pauze krijgt het aanwezige publiek ruimschoots de gelegen heid op de lokatiekeuze voor de nieuwe centrumvoorziening, de verkeersaspecten en de door het gemeentebestuur gemaakte afwe gingen in te gaan. 19.30 uur - Opening van de in spraakavond door burgemeester C.M. van der Linden. 19.35 uur - Korte toelichtingen naar aanleiding van de lokatiekeu ze Kerkweg-Oost (noordzijde) door: - Burgemeester C.M. VAN DER LINDEN (algemene toelichting, ruimtelijke aspecten). - Wethouder P.F.J. VAN SCHIE (financiële en economische aspec ten). - Wethouder J. NEELE (ver keersaspecten en infrastructuur). - Ir. R.W. MEILOF, medewerker van Bureau Goudappel Coffeng BV te Deventer, het verkeerskun dig adviesbureau van de gemeente Waddinxveen (technische ver keersaspecten). - Drs. W. VAN ZIJLL (direc teur) en E. HOFMAN van MAB Projectontwikkeling BV te Den keersvrij voetgangersgebied. Be dienend verkeer op deze weg wordt alleen op enkele stille uren toegestaan. De (heringerichte) Kanaalstraat tussen het pompstation van Boon- stoppel BV aan de Juliana van Stolberglaan en de Stationsstraat wordt eveneens een autovrij voet gangersgebied. Er komt een fiets- en busroute ter hoogte van winkelcentrum ”de Passage” (route Juliana van Stol berglaan - Kanaalstraat) voor een optimale bereikbaarheid en mini maal omrijden. Aanleg van een nieuwe verbin- dingsroute (met eenrichtingsver keer) tussen Juliana van Stolberg laan en Oranjelaan met parallelleg voor bevoorrading nieuwe win kels, extra parkeerplaatsen en be tere bereikbaarheid autobedrijf Boonstoppel BV. De nieuwe (oostelijke) hoofd route wordt: Schielandweg - Rijn landstraat - Verlengde Rijnland straat - Oranjelaan. De wegbreed- te en het wegverloop van de Schielandweg (weghalen bocht) wordt aangepast. De nieuwe (westelijke) neven routes zijn: 1. Prinses Beatrixlaan - Stationsstraat-West - Kanaal straat, 2. Juliana van Stolberglaan - Nieuwe Verbindingsweg ten noorden van de Kerkweg-Oost - Verlengde Rijnlandstraat - Sta- tionsstraat-Oost. Realisatie verkeersremmende maatregelen in enkele woon- en buurtstraten (zoals Prins Bern- hardlaan en Stationsstraat-West) ter beperking van sluiproutes, evenals extra wegvoorzieningen op het gebied van (vriendelijker) wegprofiel, parkeren, fietsstroken, verlichting en kwaliteit wegdek. Invoering eenrichtingsverkeer (van noord naar zuid) op de wes telijke rijbaan van de Prinses Bea trixlaan. De oostelijke rijbaan moet onaantrekkelijk gemaakt worden voor doorgaand verkeer. ’’Verkeersvriendelijke” ver keerslichten (met filedetectie) op nieuw verkeersknooppunt Kerk weg-Oost (hefbrugkant) - Ver lengde Rijnlandstraat - Oranje laan. De drie wegen naar deze kruising worden voor het autover keer voorzien van dubbele opstel- vakken, zodat voldoende opstel- ruimte aanwezig is bij opening van de hefbrug. trumontwikkeling Kerkweg-Oost”. Voor de levensvatbaarheid van het nieuwe woon- en winkelcen trum in Waddinxveen zijn doel treffende oplossingen voor een goede afwikkeling van al het ver keer en de bevordering van de verkeersleefbaarheid heel belang rijk, zo stelt het verkeersrapport op basis van soms gedetailleerde (computer)berekeningen en ver keerstellingen. Het nieuwe woon- en winkelge bied bij de Kerkweg-Oost moet namelijk niet alleen bijzonder aantrekkelijk worden gemaakt voor de voetgangers, maar zal daarnaast ook voor alle verkeers deelnemers goed en veilig bereik baar moeten zijn. Voorts moet het nieuwe en ver keersluw te maken centrum ac ceptabel zijn uit een oogpunt van verkeersveiligheid voor alle weg gebruikers binnen de bebouwde kom van Waddinxveen. Daarbij moet het ruimtebeslag voor het verkeer zoveel mogelijk beperkt blijven tot wat er nu aan wegen is. Het verkeersaanbod zal door de deels aan te passen wegen in en rond het centrumgebied goed, veilig en geconcentreerd verwerkt moeten worden. Het beperken van extra geluidhinder van het verkeer voor aanwonenden is hier voor een voorwaarde. Verkeersveilig uitgangspunt hier bij is tevens dat het centrumver- keer wordt geconcentreerd op en kele belangrijke wegen. Bunde ling van verkeer op geasfalteerde hoofdwegen is ook nog eens uit akoestisch oogpunt dubbel zo aan trekkelijk. Op die manier wordt tevens zoveel mogelijk aaneenge sloten woongebied gevrijwaard van ander dan eigen verkeer. Voor de realisering van het nieu we centrum aan de Kerkweg-Oost valt niet te ontkomen aan een wij ziging van de wegenstructuur bin nen de bebouwde kom van Wad dinxveen. Zo is ten noorden van de Kerk weg-Oost een nieuwe verbindings weg tussen de Juliana van Stol- oo n oo I I I 'l I I I WADDINXVEEN - Verkeers kundig Bureau Goudappel Cof feng BV heeft er voor gekozen dat in het nieuwe winkelcentrum de lijndienstbussen van NV Ver enigd Streekvervoer Westneder land over de Kanaalstraat kunnen blijven rijden tussen de Stations straat en de Juliana van Stolberg laan. Er is ter hoogte van het winkel centrum ”de Passage” gekozen voor een smalle busstrook op ge lijk niveau met het voetgangersge bied, want de autovrije Kanaal straat zal worden heringericht als voetgangersgebied. De bussen van Westnederland kunnen over de Kanaalstraat blij ven rijden omdat er sprake is van een lage frequentie. De bushalte is zodanig gesitueerd dat de bus passagiers in het hart van het win kelgebied kunnen uitstappen. Omdat het meeste autoverkeer gebruik maakt van de Schieland weg - (Verlengde) Rijnlandstraat - Oranjelaan/oprit hefbrug zullen de lijndienstbussen weinig last hebben van de verkeersdrukte, zo wordt verwacht. Een omleiding van de busroute komt in het verkeersrapport niet in aanmerking vanwege de nega tieve gevolgen voor de exploitatie, zo heeft de directie van Westne derland laten weten. Het college van B. en W. is be reid op basis van de inspraakresul- taten hierover nader overleg te voeren met Westnederland, zo dat nodig mocht zijn. Haag (toelichting op het winkel- plan, branchering en de rol van de projectontwikkelaar). 20.40 uur - Koffiepauze. 21.00 uur - Vragen vanuit de zaal. De beantwoording hiervan is in handen van de inleiders, die ook de korte toelichtinen hebben ver zorgd. Voor de beantwoording van vragen zijn ook beschikbaar wethouder K.W.TH. VAN SOEST en gemeentesecretaris C.A.P.M. Loose. 22.45 uur - Sluiting. Gedurende de inspraakavond in het Anne Frank-centrum bestaat er in de recreatiezaal volop de mo gelijkheid kennis te nemen van rapporten, tekeningen, raadsbe sluiten en van een studiemaquette, die betrekking hebben op de plan nen voor de centrumontwikkeling aan de Kerkweg-Oost in Wad dinxveen. De studiemaquette geeft aan dat er naar wordt gestreefd bijzondere stedebouwkundige, esthetische en architectonische aandacht te schenken aan de buitenkant van bet nieuwe winkelcomplex in ver band met het zicht vanaf de hef brug over de Gouwe. I I IIA’ ^3 I I I I - I \\W W De plattegrond van het nieuwe centrumgebied op en rond de autovrij te maken Kerkweg-Oost, het voet gangersgebied op de Kanaalstraat ter hoogte van het winkelcentrum "de Passage" en de nieuwe verkeers- route over de (Verlengde) Rijnlandstraat en de Schielandweg. Te zien is welke verkeersoplossingen zijn ge dacht bij de T-kruising Oranjelaan - westelijke oprit hefbrug - doorgetrokken Rijnlandstraat. Deze nieuwe kruising, met op de drie toevoerwegen dubbele opstelstroken voor het autoverkeer, wordt voorzien van ’’ver keersvriendelijke’’ verkeerslichten. De nieuwe oostelijke hoofdroute wordt in het centrumplan Schielandweg - (Verlengde) Rijnlandstraat - Oranjelaan. Naast de Verlengde Rijnlandstraat ter hoogte van het parkeer terrein Beukenhof is ook nieuw de verbindingsweg tussen de Juliana van Stolberglaan en de Oranjelaan. Deze bij autobedrijf Boonstoppel BV aan te leggen weg voor eenrichtingsverkeer (west naar oost) is voorzien van een parallelweg met parkeervoorzieningen. Langs de noordkant van de verkeersvri winkels i I gPjff LinkzL l i i i o R WADDINXVEEN - Voor het gemeentebestuur van Waddinx veen heeft verkeerskundig Bureau Goudappel Coffeng BV te Deventer alle verkeersaspecten van de centrumontwikkeling aan de noordkant van de Kerkweg-Oost intensief bekeken. De resul taten van dit onderzoek op het gebied van verkeersstromen, ge luidhinder, verkeersveiligheid en leefbaarheid zijn weergegeven I1 I pi. p

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 15