Winkelhart in
Waddinxveen (16)
boonstoppel b.v.
Je voelt je nu nog lekkerder in
een Peugeot 205 Colorline.
’’Draai verkeersrollen in Waddinxveen eens om
V
“iVO/KUILEfi
BO/KOOP.»
LEZERS SCHRIJVEN
Rollen omdraaien
Drempels
Rij-opleidingen
Kwetsbaren
Fietspaden
Mini-rotondes
Race-banen
Pagina 17
Woensdag 17 juni 1992
Weekblad voor Waddinxveen
GPV stuurt verkeers
nota aan gemeenteraad
be-
uitgewerkt”,
De verkeerssituatie op de drukke Juliana van Stolberglaan;
N.L Bosscha).
scha).
de steden daarom maar ten dele
als voorbeeld gebruikt worden.
VAN BINNENUIT
VERSTELBARE
BUITENSPIEGELS.
NIEUW IN HET GAMMA:
IN BENZINE EN DIESEL,
3- EN 5-DEURS.
IN TWEE DELEN
NEERKLAPBARE
ACHTERBANK.
STALEN
XS-VELGEN.
Het verkeer eist jaarlijks een zwa
re tol. Onderzoek heeft aange
toond dat, in vergelijking met
soortgelijke gemeenten elders in
wing aan te brengen in combina
tie met lijnen, of een ander soort
wegdek.
’’Onze gasten maken we er dan
meteen op attent dat er binnen'
ons dorp met een andere snelheid
gereden dient te worden dan daar
buiten”, denkt het GPV.
Ten aanzien van de maximum
snelheid binnen de bebouwde
kom gaat de voorkeur van het
GPV ernaar uit om die in zijn ge
heel te verlagen van 50 km/u
naar 30 km/u. Gebleken is name
lijk dat het woonerf en de zoge
naamde 30 km/u-zne behoren tot
de veiligste vormen van infra
structuur ter wereld.
Voordat Waddinxveen zó is inge
richt dat men die 30 km/u ook
werkelijk aanhoudt, zal er nog een
I Qranfeiaan 21 Waddinxveen Tel 01828-12344
Showroom Juliana van Stolberglaan
GETINT
GLAS.
EXCLUSIEVE
'COLORUNE’-SIGNATUUR.
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor
Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te I
buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder J
pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. J
In de brief van 10 juni 1992,
waarin de inspraakavond van 23
juni 1992 wordt aangekondigd,
wordt volgens mij tenonrechte be
weerd dat ’de raad besloten
(heeft) af te zien van realisering
van alle eerder bestudeerde plan
nen’.
’Besloten?’ Maar het ging toch
vooralsnog om een ’intentieverkla
ring’, om ’groen licht?’ En hoe
staat het verder met het door de
PvdA-fractie ingediende plan
’Passage-plein’, dat - met de poli
tieke steun van de heer J.A. Hie-
lema (CDA) - nader zou worden
onderzocht?
Wat voor zin heeft een inspraak
avond als de burger niet beschikt
over alle adequate informatie en
de gedachte verkeersoplossingen.
Wat voorzin heeft de presentatie
van het plan Kerkweg-Oost als de
door ons democratisch gekozen
gemeenteraadsleden nog geen fiat
aan het plan hebben gegeven?
Het winkelcentrum Kerkweg-
Oost, ’goed’? voor wie dan? In ie
der geval niet voor het merendeel
van de Waddinxveense burgers.
En evenmin voor het aanzien van
de Waddinxveense politiek.
DR. J.H. WINKELMAN
Schieiandweg 20
deze krant naar Kerkweg-West
’bij de bejaardenflats aan
teplas’. Ook voor onze bejaarde
medebewoners is de rust eenmaal
per week elders. Kortom, het hal
ve dorp wordt op kop gezet.
Wie was er ook alweer bij gebaat?
Niet de door overlast getroffen in
woners (en dat zijn er veel!).
Evenmin de kleinere winkeliers
van Waddinxveen, tenzij zij hun
winkels overdoen aan de met de
geldbuidel rammelende grote he
ren. (Maar dat was toch niet de
opzet van het plan?).
Hooguit enkele ambitieuze politi
ci en natuurlijk de in de gemeente
te vestigen topwinkeliers niet te
vergeten (’20 landelijke filiaalbe
drijven, 6 grote supermarktke
tens, en 50 zaken in allerlei bran
ches hebben serieuze belangstel
ling’, Weekblad voor Waddinx
veen 15-4-1992), maar vooral de
projectontwikkelaar MAB BV.
Is de Waddinxvener, die zich
door het winkelcentrumplan in
zijn leefmilieu bedreigd voelt, to
taal onmachtig? Gelukkig leven
we in een democratisch bestel,
waarin ook de individuele burger
zijn rechten heeft.
Op 23 juni a.s. zal een inspraak
avond worden georganiseerd, in
het toeristische hoogseizoen dus
en vele Waddinxveners van hun
vakantie genieten.
Is de Waddinxveense politiek
echt in de mening van alle belang
hebbenden geïnteresseerd of
wordt ook deze inspraakvergade-
ring ’een rituele dans’)? En hoe
zit het met de belofte van de bur
gemeester dat er vóór die datum
een oplossing gevonden zou zijn
voor de verkeersproblematiek?
Hebben de heren J.A. Hielema
(CDA) en J.C.A.C. de Vogel
(VVD) al een afdoende antwoord
ontvangen op hun kritische vra
gen over deze kwestie? De burger
tast in het duister.
Het GPV is sterk voorstander van
een verbeterde rij-opleiding. Met
name het aspect van ’’inzicht” in
het verkeer moet verbeterd wor
den, zodat eerder een gevaarssitu-
atie onderkend wordt.
”Wij onderstrepen in dit verband
Nu bij Peugeot: de 205 Colorline (vanaf 23 950.-). met extra s die moeilijk
in geld zijn uit te drukken. Dus wilt u ook kennis- JE VOELT JE LEKKERDER
maken met dit nieuwe model, kom dan bij ons langs. IN EEN PEUGEOT.
PRIJS INCl BTW EXCL KOSTEN RIJKLAAR MAKEN AANBOD ZOLANG DE
Peugeot dealer voor Waddinxveen eo
het initiatief dat onlangs is geno
men door Veilig Verkeer Neder
land, afdeling Waddinxveen, en
dat door de werkgroep Verkeers
veiligheid wordt uitgewerkt”,
schrijft het GPV.
Jeugdigen krijgen een bromfiets
cursus die hen onder meer zal
wijzen op de gevaren van de
bromfiets in het verkeer. Ook dit
zal bijdragen tot een zekere be
wustwording onder de jeugd en
een afname van het aantal onge
vallen.
”Als Waddinxveen nu haar ver
stand de voorrang geeft zal ze
maatregelen treffen voor de be
scherming van de kwetsbare ver
keersdeelnemers!”, besluit het
GPV-afdeling Waddinxveen de
verkeersveiligheidsnota aan de ge
meenteraad.
WADDINXVEEN - De afdeling Waddinxveen en omstreken
van het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV), welke politieke
partij met raadslid mr. Wiebrand Dijksterhuis deel uitmaakt van
de Protestantse Combinatie Waddinxveen (PCW), heeft aan de
raadsfracties van CDA, PvdA, PCW, VVD en D’66 een nota
aangeboden, waarin een visie wordt gegeven op de lokale ver
keersveiligheid.
”In het kader van de toenemende
bescherming van de zwakkere
verkeersdeelnemers en het gege
ven dat er momenteel grote plan
nen worden uitgewerkt naar aan
leiding van het Centrumplan, is
het volgens ons nu een zeer ge
schikt tijdstip om als gemeente
raad actief bezig te zijn met die
verkeersveiligheid”, aldus GPV-
secretaris N.L. Bosscha (Kamille-
veld) in een begeleidende brief
aan de 21 gemeenteraadsleden,
waarvan PCW-wethouder J. Nee
le ’’opebare werken en verkeer”
in zijn portefeuille heeft.
In Waddinxveen worden momen
teel grootse plannen uitgewerkt
voor een nieuw winkelcentrum.
Voor het verkeer in Waddinxveen
zal een en ander ingrijpend gevol
gen hebben.
Het is volgens het GPV daarom
nu het geschikte moment om bij
aanleg en inrichting van nieuwe
wegen en paden terdege rekening
te houden met de verkeersveilig
heid.
”We moeten af van het systeem
waarin onveiligheid achteraf
wordt bestreden. We moeten stre
ven naar een opzet waarin de vei
ligheid vooraf wordt gewaar
borgd!”, aldus het GPV.
’’Geef je verstand eens voorrang”.
Onder dit motto werd vorig jaar
door de rijksoverheid een voor
lichtingscampagne gestart. Op 1
november 1991 is namelijk een
groot aantal verkeersregels aange
past.
Het verkeer heeft vanwege zijn
complexheid behoefte aan duide
lijke verkeersregels. Regelgeving
vraagt om begrip en discipline
van de weggebruikers. Het doel
dat daarbij voor ogen staat is ver
hoging van de verkeersveiligheid
en het terugdringen van het on
veilige gevoel dat velen hebben in
het verkeer.
Opmerkelijk is dat in het ’’nieu
we” Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens (RVV) de be
scherming van de meest kwetsba
re groep weggebruikers (terecht)
is opgevoerd.
In dat licht mag ook geplaatst
worden een onlangs gedane uit
spraak van de Hoge Raad. De Ho
ge Raad sprak uit dat een auto
mobilist die tegen een fietser bot
ste voor tenminste 50% van de
schade opdraait, ongeacht de
vraag wie er schuld heeft.
Er is dus duidelijk meer erken
ning gekomen voor de kwetsbaar
heid van voetgangers en fietsers
in het verkeer.
uitlopend op deze situatie is het
volgens het GPV gewenst zich
eerst zoveel mogelijk te richten
op de voltooiing van de aanleg van
30 km/u-znes in de woongebieden
en de doorgaande wegen zo aan te
passen dt het sneller rijden dan
50 km/u als zeer on-plezierig
wordt ervaren.
”Wij denken hierbij aan het goed
kope en bovendien zeer effectieve
systeem van de 50 km/u drempel.
Veel steden in ons land kennen
dergelijke drempels reeds (Apel
doorn, Boskoop etc.)”, meldt het
GPV.
Het GPV is ervan overtuigd dat
hierdoor het ”race-baan effect”
op sommige wegen (Groensvoor-
de, Beethovenlaan, Juliana van
Stolberglaan, Wilhelminasingel,
Staringlaan) tot het verleden gaat
behoren. Protesten vanuit de ver
voerswereld dat dergelijke drem
pels klachten opleveren van bus
chauffeurs en de busreizigers,
moeten uiteraard serieus genomen
worden. Zo mogelijk moet daarbij
de aanleg rekening mee worden
gehouden.
Aan de andere kant bestaat de in
druk dat dergelijke protesten vaak
verhinderd hebben dat die drem
pels er kwamen. Een kwalijke
zaak, vindt het GPV.
Op de druk bereden wegen zijn
oversteekgelegenheden aangelegd
voor de voetganger (VOP).
’’Waarom leggen we de zebra niet
op trottoir-niveau, zodat de voet
gangers als het ware op het zelfde
vlak kunnen doorlopen en de
VOP voor het autoverkeer meteen
als drempel fungeert”, vraagt het
GPV zich af.
Het sluit naadloos aan bij het
drempelplan in het vorige punt.
De kreet dat het verkeer veel
meer gescheiden moet worden is
gemakkelijker geplaatst dan in de
praktijk uitgevoerd. Daar is het
GPV zich terdege van bewust. In
’’nieuwe” steden als Lelystad, Al-
mere en Houten is vanaf het be
gin reeds rekening gehouden met
die scheiding.
In Waddinxveen kunnen genoem- veen rijdt (Beethovenlaan, Cho-
pinlaan, Staringlaan, Wilhelmina
singel, Oranjelaan, Stationsstraat
etc.) om zo bij de A-12 te ko
men”, denkt het GPV.
”Wij zijn er daarom een voorstan
der van om in het noorden van
Waddinxveen een brug over de
Gouwe aan te leggen, zodat het
verkeer vanuit het noorden bui
tenom wordt afgevoerd. Het ligt
voor de hand om te kiezen voor
een lokatie in het verlengde van
de Staringlaan”.
Natuurlijk roepen alle toponder
nemers uit het winkelbedrijfsle-
ven in het forum van Bert Wou
denberg om het hardst: ’Start snel
met bouw van nieuw winkelhart’
(Weekblad voor Waddinxveen
22-4-1992). Wie neemt het hen
kwalijk. Hier in Waddinxveen
met relatief veel kleinere winke
liers is het goed zaken doen.
Het gemeentebestuur van Wad
dinxveen is bovendien bereid, de
toppers hierbij te steunen - even
tueel ook financieel (waar komt
dat geld ook alweer vandaan?)!
Trouwens, de projectontwikke
laar, die al zoveel in allerlei plan
nen (A, B, C, D, E) heeft
geïnvesteerd sinds 1987, wil ook
wel eens centjes zien.
Maar de bewoners van Waddinx
veen hebben een ander belang.
Zij willen ’wonen’, en wel in een
milieu dat leefbaar is. En dat gaat
bij de realisatie van het plan
Kerkweg-Oost - maar ditzelfde
geldt ook voor de locatie Be Fair -
(dit aan het adres van mijnheer
J.G. Viergever uit Alicante
(Spanje), Weekblad voor Wad
dinxveen 3-6-1992) ingrijpend
veranderen.
Natuurlijk werd in de raadsverga
dering van 28-4-1992 gesproken
over de oude bomen aan de Kerk
weg-Oost die zullen worden ver
wijderd. De fractieleider van de
PvdA sprak over de ’groene long’
van Waddinxveen. De burgemees
ter deed hier in zijn antwoord
nogal koeltjes over. ’Ach, die paar
bomen’.
En de fraaie, gezichtsbepalende
villa’s aan de Kerkweg-Oost dan,
die zelfs in het Monumenten In
ventaris Project (mevrouw Boeze-
lijn-Bonnecroy, Weekblad voor
Waddinxveen 15-4-1992) zijn op
genomen?
het. Zouden onze gemeenteraads
leden dit geloven?
Het is duidelijk dat de verkeers
drukte (c.q. geluidsoverlast) zal
toenemen op de Oranjelaan, de
Souburghlaan, de Juliana van
Stolberglaan, de Stationsstraat,
het Stationsplein, de Prinses Bea-
trixlaan, de Rijnlandstraat, de
Schieiandweg en natuurlijk alle
zij- en sluipweggetjes bijvoor
beeld Julianastraat, Prins Bern-
hardlaan en Willem de Zwijger-
laan (de weekmarkt verdwijnt
hier: omdat het verkeer ’niet toe
staat dat er elders een dag lang
een weg aan het verkeer wordt
onttrokken’ (WvW 15-4-1992).
De weekmarkt verhuist volgens
ïg-West
de Pet-
Het GPV vindt dat er grote prio
riteit gegeven moet worden aan
vrijliggende fietspaden (route
”E”).
Verder is het voor het GPV onbe
grijpelijk dat er zoveel vrachtver
keer met grote snelheid door de
gemeente rijdt dat in het ’’cen
trum” niets te zoeken heeft, maar
dat door het wegennet min of
meer gedwongen wordt er wel
door te rijden.
”Wij hebben sterk de indruk dat
veel vrachtverkeer vanuit Bos
koop en het industrieterrein Wad
dinxveen Noord (Air Products,
De Waard) dwars door Waddinx-
Op ingewikkelde kruisingen en/of
kruisingen met een hoog verkeers
aanbod wordt voor de verkeersre
geling vaak de hulp ingeroepen
van een verkeerlichteninstallatie.
Nog afgezien van het feit dat der
gelijke installaties kostbaar zijn,
zijn ze ook nog eens onvriendelijk
voor het milieu: in plaats van met
(aangepaste) snelheid door te rij
den, wordt de verkeersdeelnemers
dikwijls (onnodig) verplicht te
stoppen voor het rode licht en te
wachten (met draaiende motor)
tot ze weer door mogen.
In veel plaatsen in ons land, maar
ook met name in Frankijk, wor
den tegenwoordig zogenaamde
”mini-rotondes” aangelegd. Deze
rotondes verlagen de snelheid,
maar houden de stroom veel meer
op gang, zodat er per tijdseenheid
veel meer voertuigen de kruisin
gen zullen kunnen passeren. Bo-
Nog een foto van de verkeerssituatie op de Juliana van Stol- vendien blijken er gunstige resul
taten geboekt te worden als er ge
keken wordt naar de veiligheid.
Nederland, er in Waddinxveen re
latief veel aanrijdingen gebeuren
waarbij (brom)fietsers betrokken
zijn.
Ook deze constatering geeft een
reden om de aandacht te richten
op de zwakkere verkeersdeelne
mers. Deze groep voelt zich ’’be
dreigd” door de sterkere
(vracht)auto. Het GPV vindt, bij
wijze van spreken, dat de rollen in
Waddinxveen maar eens moeten
worden omgedraaid.
”Als we door verschillende maat
regelen kunnen bewerkstelligen fractie,
dat we voor ’’interne” verplaatsin-
gen in plaats van de auto de fiets
gaan gebruiken, dan varen we
daar allemaal wel bij”, zegt het
GPV.
’’Daarbij moeten wij niet uit het
oog verliezen dat wanneer er weer
massaal gekozen gaat worden voor
verplaatsing per twee-wieler en/of
’’benenwagen” dit een gunstige
uitwerking heeft op ons zwaar be
laste milie! Het is dus goed voor
het milieu, gezondheid, de veilig
heid en het bespaart heel veel
kosten”.
’Ach, niet moeilijk doen. Zijn
reeds in slechte staat. En in het
verleden is immers al zo veel af
gebroken’. (Juist! En vervolgens
vervangen door foei-lelijke bouw
werken, zoals de ’Chinese Muur’
rond en boven Aldi).
Er bleef echter een bezwaar
kaarsrecht overeind: de ’verkeer
schaos’ (citaat uit rede van W.L.
de Wit, D’66). Dit gemeente
raadslid wees verder nog op de
’levensgevaarlijke situatie’ die
ontstaat voor schoolkinderen op
weg naar de Theo Thijssen- en
Willem van Oranjeschool, met na
me voor kinderen uit de Oostpol-
derwijk.
Inderdaad, in het centrum van
Waddinxveen zal na het afsluiten
van de doorrijroute Kanaalstraat
een ’verkeerschaos’ ontstaan.
Maar voor dit probleem was
-vreemd genoeg bij het bespreken
van de intentieverklaring- nog
geen enkele oplossing gevonden.
De toelichting van het gemeente
bestuur zegt hierover dat de reali
satie van het winkelcentrum aan
de Kerkweg-Oost ’noopt tot het
vinden van een verkeers- en ge
luidstechnisch verantwoorde op
lossing”.
Over de verkeersdrukte in Wad
dinxveen is reeds veel te doen ge
weest. Het verkeerscirculatieplan
van Bureau Coffeng Goudappel
(1987) voorspelt dat rond het jaar
2000 het verkeer in Waddinxveen
met 35% zal toenemen en nu
reeds worden de normen van de
wet op de geluidshinder op be
paalde wegen in Waddinxveen
overschreden.
Toch trekt het gemeentebestuur
in Coenecoop steeds nieuwe in
dustrieën aan, prachtige glimmen
de complexen in de groene pol
der. Ook voor de toekomst heeft
Waddinxveen grootse bouwplan
nen.
Volgens onze informatie komen er
in de ’’Schil van de Zuidplas”
900 woningen bij. Verder bestaan
er plannen om in de driehoek
Beijerincklaan-spoorlijn nog eens
2500 woningen te bouwen. Dit
komt neer bij een gemiddelde au-
tobezetting van 1,5 op 4500
auto’s op ons nu al overbelaste
circuit.
Met het winkelcentrum zal trou
wens de autobelasting in onze
(dorpse) straten en straatjes alleen
maar toenemen. Een simpele
waarheid: Winkeltrekkers trekken
auto’s aan.
Natuurlijk ziet het gemeentebe
stuur dit in, het plan voorziet in
een groot aantal parkeerplaatsen.
Milieubelasting alom dus, af- en
aanrijdende bezoekers, toeleveren
de vrachtwagens: herrie en
stank
Wie tegen deze achtergrond de
toelichting bij het voorstel van
het gemeentebestuur doorleest,
moet even glimlachen als hij - dik
gedrukt, dus erg belangrijk - nog
een derde argument vóór het plan
aantreft:
’Het tegengaan van gemotoriseer
de (auto)koopstromen naar omlig
gende grotere gemeenten vanwe
ge de miliebelastende aspecten
hiervan’.
Het verkeer neemt volgens de vi
sie van onze bestuurders in Wad
dinxveen dus af!!! Hoe verzin je
het verleden reeds diverse rappor
ten opgesteld over bijvoorbeeld
de verkeersveiligheid en het ver
keerscirculatieplan.
Het GPV is van mening dat de
gemeente in eerste instantie zorg
vuldig moet omgaan met deze
rijkssubsidie en dat vervolgens op
basis van de resultaten van het on
derzoek met slagvaardigheid een
goed realiseerbaar plan moet wor
den opgesteld.
De verkeerssituatie op de drukke Juliana van Stolberglaan,' j
gezien in de richting van het Koningin Wilhelminaplein. (Foto: berglaan, gezien in de richting van de Passage. (Foto: N.L Bos-
De grens van de bebouwde kom van Waddinxveen aan de
Noord kade. (Foto: N.L. Bosscha).
Het GPV is van mening dat er
ook in Waddinxveen dergelijke
rotondes aangelegd moeten wor
den, bijvoorbeeld op de kruisin
gen Groensvoord/Beethove
nlaan Chopinlaan,
Dreef Beyerincklaan,
Sniepweg/Kanaaldijk etc.
Met belangstelling heeft het GPV
onlangs kennis genomen van het
veelbelovende artikel in het
Weekblad voor Waddinxveen van
13-5-1992 onder de kop: ’’Fietspa
den en mini-rotondes”.
Het stuk eindigde met de mede
deling dat de gemeente 100%
subsidie van het rijk krijgt voor
het maken van een ongevallen
analyse op verkeersonveilige
kruispunten.
Het verkeerskundig Bureau
Goudappel Coffeng BV heeft in
Waddinxveen wordt geconfron
teerd met dure investeringen. Zal
dit leiden tot prijsverlagingen ten
opzichte van het huidige niveau?
Tot versteviging van de concur
rentiepositie? Nee toch.
Als dank voor zijn financiële in
spanning ziet de Waddinxveense
winkelier zich (bij afnemende
economische groei) geconfron
teerd met een moordende concur
rentie van winkelketens die in de
documentatie van ons gemeente
bestuur teder ’trekkers van elders’
worden genoemd.
’Koopkracht-trekkers’ inderdaad,
maar dan wel ten koste van de
kleine Waddinxveense winkelier!
En voor hem was nu net het hele
plan, inclusief het fraaie argu
ment ’koopkrachtbinding’ opge
zet.
Wat zegt I.J. Vos, directievoorzit
ter van de supermarktketen
Schuitema NV (NRC Handels-
blad 2-5-1992: Titel: ’De super
markt floreert’?
’De afgelopen jaren heeft een
enorme shake-out plaatsgehad on
der kleinere zelfstandige winke
liers. Er is driftig gesaneerd’.
Niet verwonderlijk dus dat de su-
permarktbaas altijd een spaarpot
je heeft: ’Bijvoorbeeld om overne
mingen te financieren. Want in
een markt die nauwelijks groeit,
moet je eigenlijk altijd geld ach
ter de hand houden voor overne
mingen’.
Waardoor ontstaat nu dat ver
keersonveilige gevoel dat menig
een in Waddinxveen bekruipt en
dat iedereen steeds weer doet be
sluiten de kwetsbare groep (kin
deren) vanwege de veiligheid
maar met de auto te halen en te
brengen, in plaats van ze met de
fiets of lopend te laten gaan?
Het GPV: ”Het is onze overtui
ging dat dit onder andere het ge
volg is van de ongelijkheid in het
verkeer en het gedrag dat sommi
ge erop na houden. De ongelijk
heid heeft logischer wijze tot ge
volg dat de automobilisten zich,
ten opzichte van de fietser, sterk
voelt in de auto”.
’’Voor de fietser is dit bedreigend
en terecht, want wanneer beiden
botsen is de kans op letsel bij de
fietser vele malen groter dan bij
de automobilist. Het is verbijste
rend om regelmatig te moeten
vaststellen dat sommige wegen in
ons dorp uitnodigen tot racen en
dat recente verbeteringen dit ef
fect alleen maar versterken, zie
bijvoorbeeld de Chopinlaan en de
Staringlaan”.
’’Terwijl we allemaal weten, dat
naarmate er sneller gereden
wordt, de remweg on-evenredig
toeneemt. Dit betekent dat als we
snelheid kunnen beteugelen van
de sterkeren in het verkeer, dit
ten goede zal komen aan de zwak
kere: de fiets(t)er en de (overste
kende) voetganger”.
Het nieuwe RVV stelt ”dat iedere
bestuurder verplicht is om alle
voetgangers die zich moeilijk
voortbewegen, voor te laten
gaan”, en ook dat ’’bestuurders
die voetgangersoversteek-
Volop politieke bedrijvigheid in
ons Gouwedorp. De besluitvor
ming rond het nieuw te bouwen
winkelcentrum is in volle gang.
De gemeenteraad (28-4-1992)
heeft aan het gemeentebestuur
groen licht gegeven voor de defi
nitieve planvorming. Overigens
wil zo’n intentieverklaring op zich
nog niet veel zeggen. Een soortge
lijk document werd al in 1987
door burgemeester C.M. van der
Linden plechtig ondertekend,
maar toen voor Passage-West.
Onze burgervader - wijs geworden
door talloze bezoeken aan winkel
centra in het buitenland - zag ech
ter later van dit plan af. Hij had
plotseling een veel beter, grootser
idee: het Be Fair-terrein zou een
ideale lokatie vormen.
In het Weekblad voor Waddinx
veen van 7-11-1990 verkondigt hij
met nadruk: ”Ik geloof niet meer
in de Passage-West”. Maar Be
Fair werd het (gelukkig!) ook
niet.
Toen maar weer het oudste plan
(Kerkweg-Oost) uit de kast ge
haald - reeds vroeger door onze
gemeenteraad uitvoerig bediscus
sieerd en unaniem afgewezen! - en
ja hoor, plotseling lezen we:
’Kerkweg-Oost: goed, haalbaar,
waardevol’ (Weekblad voor Wad
dinxveen, 8-4-1992). Wie riep
daar op de openbare tribune: Een
ongeloofwaardig, zwalkend be
leid?”
Het gemeentebestuur heeft ook
argumenten genoemd bij zijn
voornemen om nu toch maar voor
het hoofd winkelcentrum de Kerk
weg-Oost variant te kiezen en bij
voorbeeld O-optie (niets doen) af
te wijzen.
In de toelichting op het raads
voorstel leest de Waddinxvener,
dat het voor hem van groot belang
is dat hij over een ’goed geoutil
leerd modern hoofdwinkelcen
trum’ kan beschikken.
Voor welke Waddinxvener dan?
Mevrouw P.A. Boezelijn-Bonne-
croy in ieder geval niet (zie inge
zonden brief, Weekblad voor
Waddinxveen 15-4-1992) en met
haar vele andere Waddinxveners.
Wij hebben (inderdaad mevrouw
A. Ravensberger-Demmenie,
Weekblad voor Waddinxveen
29-4-1992) bij het vestigen in
Waddinxveen gekozen voor het
Gouwedorp, o.a. in verband met
de ligging, midden in het ’Groene
Hart van Holland’, kortom voor
leefmilieu’.
Is er geen sterker argument voor
een winkelcentrum? Steeds weer
klinkt in de discussie het argu
ment van de ’koopkrachtbinding’.
35% Van de Waddinxveners
koopt -o, foei- zijn duurzame ge
bruiksgoederen buiten de ge
meente in Gouda, Alphen aan den
Rijn, Rotterdam en Den Haag.
Waarom? Niet eens omdat het
daar gezelliger is, maar simpel
weg omdat de artikelen daar veel
goedkoper zijn. En de Waddinx
vener, in principe een forens, ziet
niet tegen een ritje op en koopt -
wie neemt het hem kwalijk? -
daar waar het goedkoop is. Dat
doet A. Kalkman (Weekblad voor
Waddinxveen 13-5-1992) en iede
re weldenkende Waddinxvener.
W. de Bas toch ook?
Gaat dat nu met het hoofdwinkel-
centum allemaal veranderen en
heeft de Waddinxveense midden
stand er profijt van? Welnee. De
winkeliers aan de Passage-West,
in de discussie betutteld om hun
gebrek aan ondememerslust, wor
den gedwongen tot dure renova
ties (’luifels’).
Andere Waddinxveense winke
liers ’mogen’ hun locatie verlaten
en zich in het nieuwe centrum
vestigen. (Behalve de groot-grut-
ter Albert Heijn, toch de grootste
trekker die mag niet, die is te
groot, dat vereist te veel parkeer
plaatsen).
Kortom, de
IN EEN PEUGEOT.
VOORRAAD STREKT WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
t.M/t.l U* *ocx Peugeot personen- en rvECO peö/^swagens
Zijde 450 Boskoop Tel. 01727-15111
Een voorbeeld van een verkeersdrempel binnen de bebouwde
kom, zoals die in Boskoop is te vinden. (Foto: N.L. Bosscha).
Het GPV-gemeenteraadslid
binnen de viermans-PCW-
mr. Wiebrand Dijk
sterhuis. (Foto: Archief-Sjaak lange periode te gaan zijn. Voor-
Noteboom).
plaats (VOP) naderen voetgangers
moeten voor laten gaan die over
steken of kannelijk op het punt
staan dit te zullen gaan doen”.
Als we met forse snelheid een
VOP naderen ontnemen we ons
zelf de mogelijkheid om bedoelde
voorrang te verlenen. Het is in dit
verband goed om te weten dat
ook de boetes onlangs zijn aange
past: zo staat er ƒ200,- voor als
een automobilist een voetganger
op een VOP niet voor laat gaan”,
stelt het GPV.
Het moet duidelijk zijn dat het
GPV de verkeersveiligheid hoog
in het vaandel heeft. Er moeten
volgens deze politieke partij een
aantal maatregelen genomen wor
den die tot doel hebben:
1) De ongelijken in het verkeer
zoveel mogelijk te scheiden van
elkaar.
2) De snelheid in de bebouwde
kom omlaag te brengen.
3) Het inzicht in het verkeer bij
de deelnemers te bevorderen.
4) Het verkeersgedrag op een ho
ger niveau te brengen.
Deze doelstellingen kunnen, voor
wat het GPV betreft, ’’vertaald”
worden in een groot aantal maat
regelen die in Waddinxveen geno
men kunnen worden en die voor
een deel ook inhaken op de veran
derde situatie in het ’’hart” van
de gemeente.
”In de eerste plaats: Als we willen
dat onze gasten zich in de be
bouwde kom van Waddinxveen
beter houden aan de voorgeschre
ven maximum snelheid, dan zul
len we als gemeente moeten laten
merken dat de bebouwde kom-
grens gepasseerd wordt. In onze
ogen schieten verschillende be
bouwde kom grenzen in dit ver
band ernstig te kort (Noordkade,
Henegouwerweg, Beijerincklaan
etc.)”.
Automobilisten moeten bij het
binnenrijden van ons dorp direct
merken dat er iets zodanig veran
dert dat de snelheid als reactie
daarop wel aangepast moet wor
den.
Een en ander zou vrij gemakke
lijk en voor relatief weinig geld
gerealiseerd kunnen worden door
bijvoorbeeld een (visuele) vemau-
middenstand van
sol