Winkelhart in Waddinxveen (16) boonstoppel b.v. Je voelt je nu nog lekkerder in een Peugeot 205 Colorline. ’’Draai verkeersrollen in Waddinxveen eens om V “iVO/KUILEfi BO/KOOP.» LEZERS SCHRIJVEN Rollen omdraaien Drempels Rij-opleidingen Kwetsbaren Fietspaden Mini-rotondes Race-banen Pagina 17 Woensdag 17 juni 1992 Weekblad voor Waddinxveen GPV stuurt verkeers nota aan gemeenteraad be- uitgewerkt”, De verkeerssituatie op de drukke Juliana van Stolberglaan; N.L Bosscha). scha). de steden daarom maar ten dele als voorbeeld gebruikt worden. VAN BINNENUIT VERSTELBARE BUITENSPIEGELS. NIEUW IN HET GAMMA: IN BENZINE EN DIESEL, 3- EN 5-DEURS. IN TWEE DELEN NEERKLAPBARE ACHTERBANK. STALEN XS-VELGEN. Het verkeer eist jaarlijks een zwa re tol. Onderzoek heeft aange toond dat, in vergelijking met soortgelijke gemeenten elders in wing aan te brengen in combina tie met lijnen, of een ander soort wegdek. ’’Onze gasten maken we er dan meteen op attent dat er binnen' ons dorp met een andere snelheid gereden dient te worden dan daar buiten”, denkt het GPV. Ten aanzien van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom gaat de voorkeur van het GPV ernaar uit om die in zijn ge heel te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. Gebleken is name lijk dat het woonerf en de zoge naamde 30 km/u-zne behoren tot de veiligste vormen van infra structuur ter wereld. Voordat Waddinxveen zó is inge richt dat men die 30 km/u ook werkelijk aanhoudt, zal er nog een I Qranfeiaan 21 Waddinxveen Tel 01828-12344 Showroom Juliana van Stolberglaan GETINT GLAS. EXCLUSIEVE 'COLORUNE’-SIGNATUUR. Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te I buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder J pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. J In de brief van 10 juni 1992, waarin de inspraakavond van 23 juni 1992 wordt aangekondigd, wordt volgens mij tenonrechte be weerd dat ’de raad besloten (heeft) af te zien van realisering van alle eerder bestudeerde plan nen’. ’Besloten?’ Maar het ging toch vooralsnog om een ’intentieverkla ring’, om ’groen licht?’ En hoe staat het verder met het door de PvdA-fractie ingediende plan ’Passage-plein’, dat - met de poli tieke steun van de heer J.A. Hie- lema (CDA) - nader zou worden onderzocht? Wat voor zin heeft een inspraak avond als de burger niet beschikt over alle adequate informatie en de gedachte verkeersoplossingen. Wat voorzin heeft de presentatie van het plan Kerkweg-Oost als de door ons democratisch gekozen gemeenteraadsleden nog geen fiat aan het plan hebben gegeven? Het winkelcentrum Kerkweg- Oost, ’goed’? voor wie dan? In ie der geval niet voor het merendeel van de Waddinxveense burgers. En evenmin voor het aanzien van de Waddinxveense politiek. DR. J.H. WINKELMAN Schieiandweg 20 deze krant naar Kerkweg-West ’bij de bejaardenflats aan teplas’. Ook voor onze bejaarde medebewoners is de rust eenmaal per week elders. Kortom, het hal ve dorp wordt op kop gezet. Wie was er ook alweer bij gebaat? Niet de door overlast getroffen in woners (en dat zijn er veel!). Evenmin de kleinere winkeliers van Waddinxveen, tenzij zij hun winkels overdoen aan de met de geldbuidel rammelende grote he ren. (Maar dat was toch niet de opzet van het plan?). Hooguit enkele ambitieuze politi ci en natuurlijk de in de gemeente te vestigen topwinkeliers niet te vergeten (’20 landelijke filiaalbe drijven, 6 grote supermarktke tens, en 50 zaken in allerlei bran ches hebben serieuze belangstel ling’, Weekblad voor Waddinx veen 15-4-1992), maar vooral de projectontwikkelaar MAB BV. Is de Waddinxvener, die zich door het winkelcentrumplan in zijn leefmilieu bedreigd voelt, to taal onmachtig? Gelukkig leven we in een democratisch bestel, waarin ook de individuele burger zijn rechten heeft. Op 23 juni a.s. zal een inspraak avond worden georganiseerd, in het toeristische hoogseizoen dus en vele Waddinxveners van hun vakantie genieten. Is de Waddinxveense politiek echt in de mening van alle belang hebbenden geïnteresseerd of wordt ook deze inspraakvergade- ring ’een rituele dans’)? En hoe zit het met de belofte van de bur gemeester dat er vóór die datum een oplossing gevonden zou zijn voor de verkeersproblematiek? Hebben de heren J.A. Hielema (CDA) en J.C.A.C. de Vogel (VVD) al een afdoende antwoord ontvangen op hun kritische vra gen over deze kwestie? De burger tast in het duister. Het GPV is sterk voorstander van een verbeterde rij-opleiding. Met name het aspect van ’’inzicht” in het verkeer moet verbeterd wor den, zodat eerder een gevaarssitu- atie onderkend wordt. ”Wij onderstrepen in dit verband Nu bij Peugeot: de 205 Colorline (vanaf 23 950.-). met extra s die moeilijk in geld zijn uit te drukken. Dus wilt u ook kennis- JE VOELT JE LEKKERDER maken met dit nieuwe model, kom dan bij ons langs. IN EEN PEUGEOT. PRIJS INCl BTW EXCL KOSTEN RIJKLAAR MAKEN AANBOD ZOLANG DE Peugeot dealer voor Waddinxveen eo het initiatief dat onlangs is geno men door Veilig Verkeer Neder land, afdeling Waddinxveen, en dat door de werkgroep Verkeers veiligheid wordt uitgewerkt”, schrijft het GPV. Jeugdigen krijgen een bromfiets cursus die hen onder meer zal wijzen op de gevaren van de bromfiets in het verkeer. Ook dit zal bijdragen tot een zekere be wustwording onder de jeugd en een afname van het aantal onge vallen. ”Als Waddinxveen nu haar ver stand de voorrang geeft zal ze maatregelen treffen voor de be scherming van de kwetsbare ver keersdeelnemers!”, besluit het GPV-afdeling Waddinxveen de verkeersveiligheidsnota aan de ge meenteraad. WADDINXVEEN - De afdeling Waddinxveen en omstreken van het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV), welke politieke partij met raadslid mr. Wiebrand Dijksterhuis deel uitmaakt van de Protestantse Combinatie Waddinxveen (PCW), heeft aan de raadsfracties van CDA, PvdA, PCW, VVD en D’66 een nota aangeboden, waarin een visie wordt gegeven op de lokale ver keersveiligheid. ”In het kader van de toenemende bescherming van de zwakkere verkeersdeelnemers en het gege ven dat er momenteel grote plan nen worden uitgewerkt naar aan leiding van het Centrumplan, is het volgens ons nu een zeer ge schikt tijdstip om als gemeente raad actief bezig te zijn met die verkeersveiligheid”, aldus GPV- secretaris N.L. Bosscha (Kamille- veld) in een begeleidende brief aan de 21 gemeenteraadsleden, waarvan PCW-wethouder J. Nee le ’’opebare werken en verkeer” in zijn portefeuille heeft. In Waddinxveen worden momen teel grootse plannen uitgewerkt voor een nieuw winkelcentrum. Voor het verkeer in Waddinxveen zal een en ander ingrijpend gevol gen hebben. Het is volgens het GPV daarom nu het geschikte moment om bij aanleg en inrichting van nieuwe wegen en paden terdege rekening te houden met de verkeersveilig heid. ”We moeten af van het systeem waarin onveiligheid achteraf wordt bestreden. We moeten stre ven naar een opzet waarin de vei ligheid vooraf wordt gewaar borgd!”, aldus het GPV. ’’Geef je verstand eens voorrang”. Onder dit motto werd vorig jaar door de rijksoverheid een voor lichtingscampagne gestart. Op 1 november 1991 is namelijk een groot aantal verkeersregels aange past. Het verkeer heeft vanwege zijn complexheid behoefte aan duide lijke verkeersregels. Regelgeving vraagt om begrip en discipline van de weggebruikers. Het doel dat daarbij voor ogen staat is ver hoging van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het on veilige gevoel dat velen hebben in het verkeer. Opmerkelijk is dat in het ’’nieu we” Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) de be scherming van de meest kwetsba re groep weggebruikers (terecht) is opgevoerd. In dat licht mag ook geplaatst worden een onlangs gedane uit spraak van de Hoge Raad. De Ho ge Raad sprak uit dat een auto mobilist die tegen een fietser bot ste voor tenminste 50% van de schade opdraait, ongeacht de vraag wie er schuld heeft. Er is dus duidelijk meer erken ning gekomen voor de kwetsbaar heid van voetgangers en fietsers in het verkeer. uitlopend op deze situatie is het volgens het GPV gewenst zich eerst zoveel mogelijk te richten op de voltooiing van de aanleg van 30 km/u-znes in de woongebieden en de doorgaande wegen zo aan te passen dt het sneller rijden dan 50 km/u als zeer on-plezierig wordt ervaren. ”Wij denken hierbij aan het goed kope en bovendien zeer effectieve systeem van de 50 km/u drempel. Veel steden in ons land kennen dergelijke drempels reeds (Apel doorn, Boskoop etc.)”, meldt het GPV. Het GPV is ervan overtuigd dat hierdoor het ”race-baan effect” op sommige wegen (Groensvoor- de, Beethovenlaan, Juliana van Stolberglaan, Wilhelminasingel, Staringlaan) tot het verleden gaat behoren. Protesten vanuit de ver voerswereld dat dergelijke drem pels klachten opleveren van bus chauffeurs en de busreizigers, moeten uiteraard serieus genomen worden. Zo mogelijk moet daarbij de aanleg rekening mee worden gehouden. Aan de andere kant bestaat de in druk dat dergelijke protesten vaak verhinderd hebben dat die drem pels er kwamen. Een kwalijke zaak, vindt het GPV. Op de druk bereden wegen zijn oversteekgelegenheden aangelegd voor de voetganger (VOP). ’’Waarom leggen we de zebra niet op trottoir-niveau, zodat de voet gangers als het ware op het zelfde vlak kunnen doorlopen en de VOP voor het autoverkeer meteen als drempel fungeert”, vraagt het GPV zich af. Het sluit naadloos aan bij het drempelplan in het vorige punt. De kreet dat het verkeer veel meer gescheiden moet worden is gemakkelijker geplaatst dan in de praktijk uitgevoerd. Daar is het GPV zich terdege van bewust. In ’’nieuwe” steden als Lelystad, Al- mere en Houten is vanaf het be gin reeds rekening gehouden met die scheiding. In Waddinxveen kunnen genoem- veen rijdt (Beethovenlaan, Cho- pinlaan, Staringlaan, Wilhelmina singel, Oranjelaan, Stationsstraat etc.) om zo bij de A-12 te ko men”, denkt het GPV. ”Wij zijn er daarom een voorstan der van om in het noorden van Waddinxveen een brug over de Gouwe aan te leggen, zodat het verkeer vanuit het noorden bui tenom wordt afgevoerd. Het ligt voor de hand om te kiezen voor een lokatie in het verlengde van de Staringlaan”. Natuurlijk roepen alle toponder nemers uit het winkelbedrijfsle- ven in het forum van Bert Wou denberg om het hardst: ’Start snel met bouw van nieuw winkelhart’ (Weekblad voor Waddinxveen 22-4-1992). Wie neemt het hen kwalijk. Hier in Waddinxveen met relatief veel kleinere winke liers is het goed zaken doen. Het gemeentebestuur van Wad dinxveen is bovendien bereid, de toppers hierbij te steunen - even tueel ook financieel (waar komt dat geld ook alweer vandaan?)! Trouwens, de projectontwikke laar, die al zoveel in allerlei plan nen (A, B, C, D, E) heeft geïnvesteerd sinds 1987, wil ook wel eens centjes zien. Maar de bewoners van Waddinx veen hebben een ander belang. Zij willen ’wonen’, en wel in een milieu dat leefbaar is. En dat gaat bij de realisatie van het plan Kerkweg-Oost - maar ditzelfde geldt ook voor de locatie Be Fair - (dit aan het adres van mijnheer J.G. Viergever uit Alicante (Spanje), Weekblad voor Wad dinxveen 3-6-1992) ingrijpend veranderen. Natuurlijk werd in de raadsverga dering van 28-4-1992 gesproken over de oude bomen aan de Kerk weg-Oost die zullen worden ver wijderd. De fractieleider van de PvdA sprak over de ’groene long’ van Waddinxveen. De burgemees ter deed hier in zijn antwoord nogal koeltjes over. ’Ach, die paar bomen’. En de fraaie, gezichtsbepalende villa’s aan de Kerkweg-Oost dan, die zelfs in het Monumenten In ventaris Project (mevrouw Boeze- lijn-Bonnecroy, Weekblad voor Waddinxveen 15-4-1992) zijn op genomen? het. Zouden onze gemeenteraads leden dit geloven? Het is duidelijk dat de verkeers drukte (c.q. geluidsoverlast) zal toenemen op de Oranjelaan, de Souburghlaan, de Juliana van Stolberglaan, de Stationsstraat, het Stationsplein, de Prinses Bea- trixlaan, de Rijnlandstraat, de Schieiandweg en natuurlijk alle zij- en sluipweggetjes bijvoor beeld Julianastraat, Prins Bern- hardlaan en Willem de Zwijger- laan (de weekmarkt verdwijnt hier: omdat het verkeer ’niet toe staat dat er elders een dag lang een weg aan het verkeer wordt onttrokken’ (WvW 15-4-1992). De weekmarkt verhuist volgens ïg-West de Pet- Het GPV vindt dat er grote prio riteit gegeven moet worden aan vrijliggende fietspaden (route ”E”). Verder is het voor het GPV onbe grijpelijk dat er zoveel vrachtver keer met grote snelheid door de gemeente rijdt dat in het ’’cen trum” niets te zoeken heeft, maar dat door het wegennet min of meer gedwongen wordt er wel door te rijden. ”Wij hebben sterk de indruk dat veel vrachtverkeer vanuit Bos koop en het industrieterrein Wad dinxveen Noord (Air Products, De Waard) dwars door Waddinx- Op ingewikkelde kruisingen en/of kruisingen met een hoog verkeers aanbod wordt voor de verkeersre geling vaak de hulp ingeroepen van een verkeerlichteninstallatie. Nog afgezien van het feit dat der gelijke installaties kostbaar zijn, zijn ze ook nog eens onvriendelijk voor het milieu: in plaats van met (aangepaste) snelheid door te rij den, wordt de verkeersdeelnemers dikwijls (onnodig) verplicht te stoppen voor het rode licht en te wachten (met draaiende motor) tot ze weer door mogen. In veel plaatsen in ons land, maar ook met name in Frankijk, wor den tegenwoordig zogenaamde ”mini-rotondes” aangelegd. Deze rotondes verlagen de snelheid, maar houden de stroom veel meer op gang, zodat er per tijdseenheid veel meer voertuigen de kruisin gen zullen kunnen passeren. Bo- Nog een foto van de verkeerssituatie op de Juliana van Stol- vendien blijken er gunstige resul taten geboekt te worden als er ge keken wordt naar de veiligheid. Nederland, er in Waddinxveen re latief veel aanrijdingen gebeuren waarbij (brom)fietsers betrokken zijn. Ook deze constatering geeft een reden om de aandacht te richten op de zwakkere verkeersdeelne mers. Deze groep voelt zich ’’be dreigd” door de sterkere (vracht)auto. Het GPV vindt, bij wijze van spreken, dat de rollen in Waddinxveen maar eens moeten worden omgedraaid. ”Als we door verschillende maat regelen kunnen bewerkstelligen fractie, dat we voor ’’interne” verplaatsin- gen in plaats van de auto de fiets gaan gebruiken, dan varen we daar allemaal wel bij”, zegt het GPV. ’’Daarbij moeten wij niet uit het oog verliezen dat wanneer er weer massaal gekozen gaat worden voor verplaatsing per twee-wieler en/of ’’benenwagen” dit een gunstige uitwerking heeft op ons zwaar be laste milie! Het is dus goed voor het milieu, gezondheid, de veilig heid en het bespaart heel veel kosten”. ’Ach, niet moeilijk doen. Zijn reeds in slechte staat. En in het verleden is immers al zo veel af gebroken’. (Juist! En vervolgens vervangen door foei-lelijke bouw werken, zoals de ’Chinese Muur’ rond en boven Aldi). Er bleef echter een bezwaar kaarsrecht overeind: de ’verkeer schaos’ (citaat uit rede van W.L. de Wit, D’66). Dit gemeente raadslid wees verder nog op de ’levensgevaarlijke situatie’ die ontstaat voor schoolkinderen op weg naar de Theo Thijssen- en Willem van Oranjeschool, met na me voor kinderen uit de Oostpol- derwijk. Inderdaad, in het centrum van Waddinxveen zal na het afsluiten van de doorrijroute Kanaalstraat een ’verkeerschaos’ ontstaan. Maar voor dit probleem was -vreemd genoeg bij het bespreken van de intentieverklaring- nog geen enkele oplossing gevonden. De toelichting van het gemeente bestuur zegt hierover dat de reali satie van het winkelcentrum aan de Kerkweg-Oost ’noopt tot het vinden van een verkeers- en ge luidstechnisch verantwoorde op lossing”. Over de verkeersdrukte in Wad dinxveen is reeds veel te doen ge weest. Het verkeerscirculatieplan van Bureau Coffeng Goudappel (1987) voorspelt dat rond het jaar 2000 het verkeer in Waddinxveen met 35% zal toenemen en nu reeds worden de normen van de wet op de geluidshinder op be paalde wegen in Waddinxveen overschreden. Toch trekt het gemeentebestuur in Coenecoop steeds nieuwe in dustrieën aan, prachtige glimmen de complexen in de groene pol der. Ook voor de toekomst heeft Waddinxveen grootse bouwplan nen. Volgens onze informatie komen er in de ’’Schil van de Zuidplas” 900 woningen bij. Verder bestaan er plannen om in de driehoek Beijerincklaan-spoorlijn nog eens 2500 woningen te bouwen. Dit komt neer bij een gemiddelde au- tobezetting van 1,5 op 4500 auto’s op ons nu al overbelaste circuit. Met het winkelcentrum zal trou wens de autobelasting in onze (dorpse) straten en straatjes alleen maar toenemen. Een simpele waarheid: Winkeltrekkers trekken auto’s aan. Natuurlijk ziet het gemeentebe stuur dit in, het plan voorziet in een groot aantal parkeerplaatsen. Milieubelasting alom dus, af- en aanrijdende bezoekers, toeleveren de vrachtwagens: herrie en stank Wie tegen deze achtergrond de toelichting bij het voorstel van het gemeentebestuur doorleest, moet even glimlachen als hij - dik gedrukt, dus erg belangrijk - nog een derde argument vóór het plan aantreft: ’Het tegengaan van gemotoriseer de (auto)koopstromen naar omlig gende grotere gemeenten vanwe ge de miliebelastende aspecten hiervan’. Het verkeer neemt volgens de vi sie van onze bestuurders in Wad dinxveen dus af!!! Hoe verzin je het verleden reeds diverse rappor ten opgesteld over bijvoorbeeld de verkeersveiligheid en het ver keerscirculatieplan. Het GPV is van mening dat de gemeente in eerste instantie zorg vuldig moet omgaan met deze rijkssubsidie en dat vervolgens op basis van de resultaten van het on derzoek met slagvaardigheid een goed realiseerbaar plan moet wor den opgesteld. De verkeerssituatie op de drukke Juliana van Stolberglaan,' j gezien in de richting van het Koningin Wilhelminaplein. (Foto: berglaan, gezien in de richting van de Passage. (Foto: N.L Bos- De grens van de bebouwde kom van Waddinxveen aan de Noord kade. (Foto: N.L. Bosscha). Het GPV is van mening dat er ook in Waddinxveen dergelijke rotondes aangelegd moeten wor den, bijvoorbeeld op de kruisin gen Groensvoord/Beethove nlaan Chopinlaan, Dreef Beyerincklaan, Sniepweg/Kanaaldijk etc. Met belangstelling heeft het GPV onlangs kennis genomen van het veelbelovende artikel in het Weekblad voor Waddinxveen van 13-5-1992 onder de kop: ’’Fietspa den en mini-rotondes”. Het stuk eindigde met de mede deling dat de gemeente 100% subsidie van het rijk krijgt voor het maken van een ongevallen analyse op verkeersonveilige kruispunten. Het verkeerskundig Bureau Goudappel Coffeng BV heeft in Waddinxveen wordt geconfron teerd met dure investeringen. Zal dit leiden tot prijsverlagingen ten opzichte van het huidige niveau? Tot versteviging van de concur rentiepositie? Nee toch. Als dank voor zijn financiële in spanning ziet de Waddinxveense winkelier zich (bij afnemende economische groei) geconfron teerd met een moordende concur rentie van winkelketens die in de documentatie van ons gemeente bestuur teder ’trekkers van elders’ worden genoemd. ’Koopkracht-trekkers’ inderdaad, maar dan wel ten koste van de kleine Waddinxveense winkelier! En voor hem was nu net het hele plan, inclusief het fraaie argu ment ’koopkrachtbinding’ opge zet. Wat zegt I.J. Vos, directievoorzit ter van de supermarktketen Schuitema NV (NRC Handels- blad 2-5-1992: Titel: ’De super markt floreert’? ’De afgelopen jaren heeft een enorme shake-out plaatsgehad on der kleinere zelfstandige winke liers. Er is driftig gesaneerd’. Niet verwonderlijk dus dat de su- permarktbaas altijd een spaarpot je heeft: ’Bijvoorbeeld om overne mingen te financieren. Want in een markt die nauwelijks groeit, moet je eigenlijk altijd geld ach ter de hand houden voor overne mingen’. Waardoor ontstaat nu dat ver keersonveilige gevoel dat menig een in Waddinxveen bekruipt en dat iedereen steeds weer doet be sluiten de kwetsbare groep (kin deren) vanwege de veiligheid maar met de auto te halen en te brengen, in plaats van ze met de fiets of lopend te laten gaan? Het GPV: ”Het is onze overtui ging dat dit onder andere het ge volg is van de ongelijkheid in het verkeer en het gedrag dat sommi ge erop na houden. De ongelijk heid heeft logischer wijze tot ge volg dat de automobilisten zich, ten opzichte van de fietser, sterk voelt in de auto”. ’’Voor de fietser is dit bedreigend en terecht, want wanneer beiden botsen is de kans op letsel bij de fietser vele malen groter dan bij de automobilist. Het is verbijste rend om regelmatig te moeten vaststellen dat sommige wegen in ons dorp uitnodigen tot racen en dat recente verbeteringen dit ef fect alleen maar versterken, zie bijvoorbeeld de Chopinlaan en de Staringlaan”. ’’Terwijl we allemaal weten, dat naarmate er sneller gereden wordt, de remweg on-evenredig toeneemt. Dit betekent dat als we snelheid kunnen beteugelen van de sterkeren in het verkeer, dit ten goede zal komen aan de zwak kere: de fiets(t)er en de (overste kende) voetganger”. Het nieuwe RVV stelt ”dat iedere bestuurder verplicht is om alle voetgangers die zich moeilijk voortbewegen, voor te laten gaan”, en ook dat ’’bestuurders die voetgangersoversteek- Volop politieke bedrijvigheid in ons Gouwedorp. De besluitvor ming rond het nieuw te bouwen winkelcentrum is in volle gang. De gemeenteraad (28-4-1992) heeft aan het gemeentebestuur groen licht gegeven voor de defi nitieve planvorming. Overigens wil zo’n intentieverklaring op zich nog niet veel zeggen. Een soortge lijk document werd al in 1987 door burgemeester C.M. van der Linden plechtig ondertekend, maar toen voor Passage-West. Onze burgervader - wijs geworden door talloze bezoeken aan winkel centra in het buitenland - zag ech ter later van dit plan af. Hij had plotseling een veel beter, grootser idee: het Be Fair-terrein zou een ideale lokatie vormen. In het Weekblad voor Waddinx veen van 7-11-1990 verkondigt hij met nadruk: ”Ik geloof niet meer in de Passage-West”. Maar Be Fair werd het (gelukkig!) ook niet. Toen maar weer het oudste plan (Kerkweg-Oost) uit de kast ge haald - reeds vroeger door onze gemeenteraad uitvoerig bediscus sieerd en unaniem afgewezen! - en ja hoor, plotseling lezen we: ’Kerkweg-Oost: goed, haalbaar, waardevol’ (Weekblad voor Wad dinxveen, 8-4-1992). Wie riep daar op de openbare tribune: Een ongeloofwaardig, zwalkend be leid?” Het gemeentebestuur heeft ook argumenten genoemd bij zijn voornemen om nu toch maar voor het hoofd winkelcentrum de Kerk weg-Oost variant te kiezen en bij voorbeeld O-optie (niets doen) af te wijzen. In de toelichting op het raads voorstel leest de Waddinxvener, dat het voor hem van groot belang is dat hij over een ’goed geoutil leerd modern hoofdwinkelcen trum’ kan beschikken. Voor welke Waddinxvener dan? Mevrouw P.A. Boezelijn-Bonne- croy in ieder geval niet (zie inge zonden brief, Weekblad voor Waddinxveen 15-4-1992) en met haar vele andere Waddinxveners. Wij hebben (inderdaad mevrouw A. Ravensberger-Demmenie, Weekblad voor Waddinxveen 29-4-1992) bij het vestigen in Waddinxveen gekozen voor het Gouwedorp, o.a. in verband met de ligging, midden in het ’Groene Hart van Holland’, kortom voor leefmilieu’. Is er geen sterker argument voor een winkelcentrum? Steeds weer klinkt in de discussie het argu ment van de ’koopkrachtbinding’. 35% Van de Waddinxveners koopt -o, foei- zijn duurzame ge bruiksgoederen buiten de ge meente in Gouda, Alphen aan den Rijn, Rotterdam en Den Haag. Waarom? Niet eens omdat het daar gezelliger is, maar simpel weg omdat de artikelen daar veel goedkoper zijn. En de Waddinx vener, in principe een forens, ziet niet tegen een ritje op en koopt - wie neemt het hem kwalijk? - daar waar het goedkoop is. Dat doet A. Kalkman (Weekblad voor Waddinxveen 13-5-1992) en iede re weldenkende Waddinxvener. W. de Bas toch ook? Gaat dat nu met het hoofdwinkel- centum allemaal veranderen en heeft de Waddinxveense midden stand er profijt van? Welnee. De winkeliers aan de Passage-West, in de discussie betutteld om hun gebrek aan ondememerslust, wor den gedwongen tot dure renova ties (’luifels’). Andere Waddinxveense winke liers ’mogen’ hun locatie verlaten en zich in het nieuwe centrum vestigen. (Behalve de groot-grut- ter Albert Heijn, toch de grootste trekker die mag niet, die is te groot, dat vereist te veel parkeer plaatsen). Kortom, de IN EEN PEUGEOT. VOORRAAD STREKT WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN t.M/t.l U* *ocx Peugeot personen- en rvECO peö/^swagens Zijde 450 Boskoop Tel. 01727-15111 Een voorbeeld van een verkeersdrempel binnen de bebouwde kom, zoals die in Boskoop is te vinden. (Foto: N.L. Bosscha). Het GPV-gemeenteraadslid binnen de viermans-PCW- mr. Wiebrand Dijk sterhuis. (Foto: Archief-Sjaak lange periode te gaan zijn. Voor- Noteboom). plaats (VOP) naderen voetgangers moeten voor laten gaan die over steken of kannelijk op het punt staan dit te zullen gaan doen”. Als we met forse snelheid een VOP naderen ontnemen we ons zelf de mogelijkheid om bedoelde voorrang te verlenen. Het is in dit verband goed om te weten dat ook de boetes onlangs zijn aange past: zo staat er ƒ200,- voor als een automobilist een voetganger op een VOP niet voor laat gaan”, stelt het GPV. Het moet duidelijk zijn dat het GPV de verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft. Er moeten volgens deze politieke partij een aantal maatregelen genomen wor den die tot doel hebben: 1) De ongelijken in het verkeer zoveel mogelijk te scheiden van elkaar. 2) De snelheid in de bebouwde kom omlaag te brengen. 3) Het inzicht in het verkeer bij de deelnemers te bevorderen. 4) Het verkeersgedrag op een ho ger niveau te brengen. Deze doelstellingen kunnen, voor wat het GPV betreft, ’’vertaald” worden in een groot aantal maat regelen die in Waddinxveen geno men kunnen worden en die voor een deel ook inhaken op de veran derde situatie in het ’’hart” van de gemeente. ”In de eerste plaats: Als we willen dat onze gasten zich in de be bouwde kom van Waddinxveen beter houden aan de voorgeschre ven maximum snelheid, dan zul len we als gemeente moeten laten merken dat de bebouwde kom- grens gepasseerd wordt. In onze ogen schieten verschillende be bouwde kom grenzen in dit ver band ernstig te kort (Noordkade, Henegouwerweg, Beijerincklaan etc.)”. Automobilisten moeten bij het binnenrijden van ons dorp direct merken dat er iets zodanig veran dert dat de snelheid als reactie daarop wel aangepast moet wor den. Een en ander zou vrij gemakke lijk en voor relatief weinig geld gerealiseerd kunnen worden door bijvoorbeeld een (visuele) vemau- middenstand van sol

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 17