KAWASAKI-SPECIAUST
80 MOTOREN
IN VOORRAAD
Scherp geprijsd, mét garantie!
Kom kijken, en vergelijk!!!
BERRY GOEDHART MOTOREN
BODEGRAVEN: MINSTENS
REMOTO
De rijder als
uitgangspunt
FLOOR VERBRUGGE
EEN KOMPLEET MOTORCENTRUM!
NET ZO SENSATIONEEL
ALS ASSENI^Sè
FLOOR VERBRUGGE
Spanning en sensatie troef
in de 125cc klasse
TT Assen gaat door
Koningklasse op oude niveau
VOOR GOUDA EN OMGEVING
YAMAHA
GOEDE WIJN BEHOEFT
GEEN KRANS!
GIJS VERBREE
in de Meije, Bodegraven
Tel. 01726-85430.
KOFFERS, RUGZAKKEN ENZ.
HELMEN - SCHOEISEL - HANDSCHOENEN
en KLEDING
in elke prijsklasse
Veelzijdig en toch flitsend
HOOFDDEALER van alle topmerken
MOTOREN EN BROMFIETSEN
Ook grote keuze in occasions
NA ALLE TWIJFELS NU ZEKERHEID
CBR 900RR FIREBLADE
Graag tot ziens bij:
Een eldorado voor de ware motorliefhebber.
HONDA
TEVENS MOTORVERHUUR EN AUTO-INRUIL
Beneluxweg 32 Bodegraven Tel. 01726-16638
Kawasaki
Daarom gaan wij ook niet van de daken
schreeuwen dat we technisch tweewie-
lerspecialist zijn, dat bromfietsen en moto
ren laag geprijsd zijn en dat we ook mooie
auto’s verkopen. Dat doen we dus niet!
Tuinderij 11, 2451 GG Leimuiden, telefoon: 01721-7781
Goedhart
motoren
Extra racers
Optimale ademhaling
De boring en slagmaten bedra
gen respectievelijk 70 en 58
mm en daarbij bereikt de mo
tor een inhoud van 893 cc. De
Niet veel onderhoud
Schijfremmen
SUZUKI
1300 m2 winkel/werkplaats
Natuurlijk ook voor alle
MOTOR-, BROMFIETSONDERDELEN.
Verder alle motoraccessoires zoals
Grote kollektie
Hoefweg 7 - De Hoef - S 02976-348
Keihard
onderhandelen
Uw hart gaat open bij het zien van de nieuwste
modellen van o.a.:
NX 650 DOMINATOR
Het is een spannende tijd geweest voor de Asser TT orga
nisatie. Er bestond veel onzekerheid over het doorgaan
van de Dutch TT op de laatste zaterdag van juni.
MOTORSHOP
DE MAMMOETV
Grote Haven 62 w
Haastrecht j
Tel.01821-1566 J
/M
Sportieve styling
Veelzijdigheid en kwaliteit ten top in onze
kledingshop. Jacks en jeans van leder en nylon.
Laarzen, handschoenen en all-weatherkleding,
helmen van de merken Bieffe, Levior, Aral, Uvex,
Jeb’s, Driver en Nolan.
fisR-50
Door: Mark Erwin Vos
Door:Mark Erwin Vos
De KonincfSklasse biedt volop strijd. Hier Rainey opgejaagd door Alex Criville.
K
I
5 minuten van Schiphol. Vrijdagavond koopavond tot 21.00 uur, 's maandags gesloten.
Een tijd lang was de halve-li-
terklasse een uiterst magere
vertoning. Weinig deelne
mers en enorme verschillen
in het materiaal. Maar over
dit seizoen kan gezegd wor
den dat de 500cc klasse weer
terug is op het oude niveau.
len. Enkele circuits vielen
hierdoor af. Het doorgaan van
de Asser TT stond lange tijd op
losse schroeven.
De krachtbron hangt in een
slechts 10,5 kg wegend frame,
dat is opgebouwd uit geëxtru-
deerde aluminium profielen.
Het hulpframe, waarop het zit
je rust, de swingarm en de uit-
laatdemper zijn eveneens uit
licht metaal vervaardigd.
Een machine die onder de toeristische rijders gretig af
trek vindt. Zijn veelzijdigheid is met name een punt dat
de koper zal aanspreken. Vandaar dat het nieuwe model
enkele aanpassingen in die richting onderging.
De elektrische starter is voorzien van een beveiliging voor
de zijstandaard en dit is een veilige voorziening. De stuur-
en rijeigenschappen zijn onveranderd. De machine is pro
fessioneel afgeveerd en beschikt over een laag zwaarte
punt, waardoor hij onder alle omstandigheden z’n manne
tje staat. Het nieuwe, stevige bagagerek, vopr de montage
van een topkoffer, is voorzien van handgrepen voor de duo-
passagier.
Alleen Loek Bodelier valt op
door zijn uiterst constante
prestaties.
Naast de selecte groep van fa-
briéksrijders werd door de Ja
panse Yamaha fabriek een
aantal speciale race-blokken
op de markt gebracht die be
schikbaar waren’voor de iets
mindere góden. Via Harris in
Engeland en Serge Rosset in
Frankrijk konden die cou
reurs, mits zij beschikten over
De lichte krukas is heel stijf ge
construeerd. Een vloeistofge-
Uiteraard heeft de Fireblade
’rondom’ schijfremmen, die
royaal tegen de indrukwek-
Jtü/
J9H
Na de gerezen conflicten tus
sen onder andere de IRTA (In
ternational Racing Teams As
sociation) en de wereldmotor-
bond de FIM, met als inzet een
professionelere aanpak alsme
de meer geld voor de heren
coureurs, werd door Formule-
1 baas Bernie Ecclestone een
niet te verwaarlozen rol ge
speeld. De in onmin geraakte
motor ’bonzen’ werden het
niet eens over de Grand Prix
wegrace kalender voor dit sei
zoen. De diverse organisaties
moesten diep in de geldbuidel
tasten om het Grand Prix cir
cus binnen de poorten te ha-
De TT organisatie werd tijdig
door Bernie Ecclestone bena
derd, waarbij de financiële ei
sen ter tafel kwamen. Assen
wilde of kon niet ingaan op die
eisen. Zij hoopte op bemidde
ling van de FIM. De Neder
landse voorzitter van de FIM,
De Dominator wordt aangedreven door een 650 cc viertakt
blok, dat is voorzien van een RFVC cilinderkop. Goed voor
veel vermogen en een zeer allround motorkarakter. Ook
wanneer er veel met twee personen gereden wordt. Die
vinden royaal plaats op de nieuw ontworpen en verbeterde
buddyseat. Die is iets lager geworden, waardoor de voeten
nu gemakkelijker bij de grond komen.
hij een breuk opliep. Zo zie je
maar dat een ongeluk in een
klein hoekje zit. Eén ding staat
in ieder geval vast: de 125cc
klasse zal borg staan voor
koelde oliekoeler helpt de be-
drijfstemperatuur op de ideale
waarde te handhaven. On
danks het hoge vermogen
vraagt de machine niet veel
onderhoud. Zo hoeft de klep-
speling slechts na 24.000 km
voor het eerst te worden ge
controleerd.
cilinderkop is uitgevoerd met
nieuw ontworpen inlaatkana-
len. Dat zorgt, in combinatie
met de schuingeplaatste car
burateur, met een doorsnede
van 38 mm, het grote 7,2 liter
luchtfilterhuis en de nieuwe
klepzetels en kleppen, voor
een optimale ’ademhaling’.
De machine levert een bijzon
der soepel vermogen en rea
geert heel levendig op de be
wegingen van de rechterpols.
De nokkenasketting is voor
zien van een automatische
spanner, die heel nauwkeurig
op de wisselende bedrijfsom
standigheden reageert. Licht -
ris Capirossi in de 125cc klas- is tijdens iedere Grand Prix te
se, stond een nieuwe groep
rijders te dringen om mee te
knokken voor de wereldtitel.
De Duitser Ralf Waldmann
bleek in het afgelopen sei
zoen al zeer sterk te acteren.
Zowel Assen als zijn ’thuis
Grand Prix’ schreef hij op
zijn naam.
vertegen-
uit spanning en sensatie met een
kende prestaties zijn opgewas
sen. De grote voorremschij-
ven, met een doorsnede van
296 mm, zijn zwevend gemon
teerd en worden aangespro
ken door 4-zuiger remklau
wen. Mede dankzij het lage ei
gen gewicht van de machine is
hij verbluffend snel en heel
prettig doseerbaar tot stil
stand te brengen.
Ting. Teamgenoot en ex-we-
reldkampioen 250cc John Ko-
cinski nam wel deel aan de
door Yamaha en Marlboro ge
plande training. De jongeling
bleek verbluffend snel op de
vernieuwde Yamaha kracht
bron. Maar de concurrentie zat
natuurlijk ook niet stil. Rijders
als Kevin Schwantz, Doug
Chandler, de beide Australiërs
Wayne Gardner en Michael
Doohan trainden allen afzon
derlijk om optimaal geprepa
reerd te zijn voor de eerste
confrontatie die gepland stond
op het circuit van Suzuka in
Japan.
groep rijders die allen aan el
kaar gewaagd zijn, waarbij lef,
stuurmanskunst de scher
prechters zullen zijn in deze
62e aflevering van de Asser
TT.
De Nederlandse
woordiging bestaande i
Hans Spaan, Loek Bodelier en
Arie Molenaar hebben dit sei
zoen nog niet veel laten zien.
’Total control’ luidde de op
dracht bij het ontwerpen van
deze machine. Daarvoor werd
vanaf de eerste schetsen
steeds de rijder als uitgangs
punt genomen. Dat resulteer
de in een totaal nieuwe machi
ne met als basis een compact
en licht geconstrueerde,
vloeistofgekoelde, viercilin-
der lijnmotor met 4 kleppen
voorjaarstrainingen
wedstrijden. Hans
een klassering bij de
lia machine. Voor Loek Bode
lier zal Assen hopenlijk enkele
WK punten opleveren. De
snelle man uit Rosmalen
maakte vorig seizoen nog furo
re in het EK en weet zich nu al
te meten met de absolute we
reldtop.
Of Allesandro Gramigni ge
heel hersteld zal zijn van zijn
opgelopen beenblessure moet
worden afgewacht. De Italiaan
kwam tijdens een plezierrit
Om de actieradius te vergroten monteerde men een grotere
tank, die nu 16 liter brandstof kan bevatten. Dankzij de to
tale restyling van de Dominator, die een flitsend uiterlijk
heeft gekregen, is dat niet ten koste van monstreuze vor
men gegaan. Fraaie details vormen de grote koelluchtope-
ningen links en rechts ter hoogte van het blok en achter
voor de uitlaatdempers. De knipperlichten zijn harmo
nieus in de stroomlijn weggewerkt.
Jos Vaessen gaf te kennen zich
niet in de ontstane discussie te
willen mengen. Assen moest
de knoop over het voortbe
staan van Nederlands grootste
motorsport evenement zelf
doorhakken. Met het doorhak
ken van die knoop werd het
noodzakelijk om de prijs voor
de toegangskaarten te verho
gen. De organisatie blijft er
desondanks naar streven om
toch de goedkoopste Grand
Prix te blijven uit de hele cy
clus van wedstrijden om het
wereldkampioenschap. Een
opzet waarin men uiteindelijk
geslaagd is.
En zo is dus een einde geko
men aan de onzekerheid over
de Dutch TT, die traditiege
trouw op de laatste zaterdag in
juni zijn 62e editie gaat bele
ven.
De Nederlander Cees Doorak
kers wist een dergelijk race-
blok te bemachtigen waarmee
hij de enige Nederlander is die
het in het loodzware wegrace-
seizoen op gaat nemen tegen
de fabrieksteams. Dat de ver
schillen ondanks het snellere
materiaal toch nog aanzienlijk
bleken, werd duidelijk tijdens
de IRTA training die vooraf
gaand aan het seizoen werd ge
houden in het Zuidspaanse Je
rez de la Frontera. Doorakkers
draaide daar een rondetijd die
altijd nog 5 seconden langza
mer was dan bijvoorbeeld de
fabrieksmachines van de
Marlboro coureurs John Ko-
cinski en titelverdediger Way
ne Rainey.
gewicht zuigers houden de be
wegende massa laag. Trillin
gen en wrijvingsverliezen
worden zo op een nog lager ni
veau gehouden.
De nieuwe CBR 900RR heeft
een mooie vormgeving met
een door HRC ontworpen
stroomlijn, die niet alleen heel
mooi is, maar ook heel doelma
tig. Dat komt onder meer tot
uitdrukking in de perforaties
van de stroomlijn. Dat levert
niet alleen een positieve bij
drage aan het stuurgedrag,
maar zorgt bovendien voor
een uniek element in de vorm
geving. Er is bewust gekozen
voor een sportieve styling, die
het motorblok duidelijk zicht
baar zou laten.
Alle teams hebben optimaal
gebruik gemaakt van de diver
se testritten die voor aanvang
van het seizoen gepland wa
ren.'Met uitzondering van het
Marlboro-Yamaha team van
’King’ Kenny Roberts waren
de coureurs fit voor de eerste
testritten. Teambaas Kenny
Roberts kende een niet zo vlot
te seizoenstart. De regerend
wereldkampioen Wayne Rai
ney kwam - tijdens een trai
ning voorafgaand aan de laat
ste Grand Prix van vorig jaar -
ernstig ten val. De Marlboro-
coureur brak zijn been op di
verse plaatsen. Hij werd met
spoed vervoerd naar Califor-
nië om daar aan zijn genezing-
proces te werken, onder bege
leiding van de befaamde arts
Met de komst van die speciale
race-kits is de spanning als
vanouds in de zwaarste wegra
ce categorie, de 500cc klasse.
De Fireblade is uitgerust met
een in het oog springende
voorvork. Een totaal nieuw
ontwerp, dat de stabiliteit ver
betert en borg staat voor goede
stuureigenschappen. Een
sterke, stijve constructie met
een doorsnede van 45 mm bin
nenpoten en cartridge dem-
persysteem. Gedeeltelijk ver
vaardigd uit aluminium om
het gewicht laag te houden en
voorzien van fraai geëxtru-
deerde, goudkleurige onder
poten. De volgens wegrace-
normen gestyleerde alu ach-
tervork houdt het onafgeveer
de gewicht laag en levert een
belangrijke bijdrage aan de
noodzakelijke stijfheid. Uitge
rust met de welbekende Pro-
link vering en een CIVS III
dempersysteem met apart re
servoir.
Het was dan ook niet geheel
verwonderlijk dat Marlboro
direct actie ondernam om
rondom de jonge getalenteer
de Duitser een team te vor
men. Waldmann wordt dit sei
zoen onder andere bijgestaan
door ex-wereldkampioen
Fausto Gresini en de onstuimi
ge en uiterst fanatieke Japan
ner Noboru Ueda. De seizoen
start voor Waldmann kon niet
mooier beginnen. Drie Grand
Prix zeges uit vier wedstrij
den. Beide teamgenoten, die
allen op Honda van start gaan,
kenden een mindere seizoen
start. Alleen Fausto Gresini
scoorde enkele felbegeerde
WK punten in de daaropvol
gende wedstrijden.
De zeer spectaculair ogende Honda CBR 900RR Fireblade zal
het gesprek van de dag kunnen worden in kringen van motor
liefhebbers. Met een vermogen van 120 pk/10.500 tpm en een
gewicht van slechts 185 kg heeft iedere liefhebber iets om over
te spreken. Een waarde die vooral tot uitdrukking komt in de
zeer belangrijke wegligging, de handelbaarheid en de stuur-
precisie van de CBR 900RR.
voldoende pegulanten, zo’n
speciaal blok kopen dat altijd
nog goed was voor een slordige
170Pk’s.
per cilinder. De kleppen wor
den direct door de twee boven
liggende nokkenassen be
diend.
Na de hegemonie van twee- Close racing Uiteraard kan van de Neder-
voudig wereldkampioen Lo- De spanning in de 125cc klasse landers gezegd worden dat ze
voor ejgen publiek willen
snijden. Een kopgroep van vlammen. Ze kennen immers
acht rijders vormt geen uit- de baan als geen ander dankzij
zondering, waarbij iedere een- voorjaarstrainingen en NK
timeter asfalt tot het uiterste wedstrijden. Hans Spaan
wordt benut. De jonge Duitser hoopt op-,'1-*-:j -
heeft op dit moment de leiding eerste tien rijders op zijn Apri-
in de WK tussenstand stevig in - - - -
handen maar de concurrentie
blijft op de loer liggen. Met
name de Aprilia machines van
Gramigni en Casanova wor
den per wedstrijd sneller. Het
leger coureurs dat Waldmann
van het lijf moet houden is aan
zienlijk, immers naast de eer
der genoemde Italianen horen
ook rijders als Martinez, Saka
ta, Wakai, Gianola en Carlos
Giro tot de potentiële kandida
ten voor de eindzege. Ralf thuis in Italië ten val waarbij
Waldmann kan de steun van
Marlboro collega’s Gresini en
Ueda dan ook goed gebruiken.