KAWASAKI-SPECIAUST 80 MOTOREN IN VOORRAAD Scherp geprijsd, mét garantie! Kom kijken, en vergelijk!!! BERRY GOEDHART MOTOREN BODEGRAVEN: MINSTENS REMOTO De rijder als uitgangspunt FLOOR VERBRUGGE EEN KOMPLEET MOTORCENTRUM! NET ZO SENSATIONEEL ALS ASSENI^Sè FLOOR VERBRUGGE Spanning en sensatie troef in de 125cc klasse TT Assen gaat door Koningklasse op oude niveau VOOR GOUDA EN OMGEVING YAMAHA GOEDE WIJN BEHOEFT GEEN KRANS! GIJS VERBREE in de Meije, Bodegraven Tel. 01726-85430. KOFFERS, RUGZAKKEN ENZ. HELMEN - SCHOEISEL - HANDSCHOENEN en KLEDING in elke prijsklasse Veelzijdig en toch flitsend HOOFDDEALER van alle topmerken MOTOREN EN BROMFIETSEN Ook grote keuze in occasions NA ALLE TWIJFELS NU ZEKERHEID CBR 900RR FIREBLADE Graag tot ziens bij: Een eldorado voor de ware motorliefhebber. HONDA TEVENS MOTORVERHUUR EN AUTO-INRUIL Beneluxweg 32 Bodegraven Tel. 01726-16638 Kawasaki Daarom gaan wij ook niet van de daken schreeuwen dat we technisch tweewie- lerspecialist zijn, dat bromfietsen en moto ren laag geprijsd zijn en dat we ook mooie auto’s verkopen. Dat doen we dus niet! Tuinderij 11, 2451 GG Leimuiden, telefoon: 01721-7781 Goedhart motoren Extra racers Optimale ademhaling De boring en slagmaten bedra gen respectievelijk 70 en 58 mm en daarbij bereikt de mo tor een inhoud van 893 cc. De Niet veel onderhoud Schijfremmen SUZUKI 1300 m2 winkel/werkplaats Natuurlijk ook voor alle MOTOR-, BROMFIETSONDERDELEN. Verder alle motoraccessoires zoals Grote kollektie Hoefweg 7 - De Hoef - S 02976-348 Keihard onderhandelen Uw hart gaat open bij het zien van de nieuwste modellen van o.a.: NX 650 DOMINATOR Het is een spannende tijd geweest voor de Asser TT orga nisatie. Er bestond veel onzekerheid over het doorgaan van de Dutch TT op de laatste zaterdag van juni. MOTORSHOP DE MAMMOETV Grote Haven 62 w Haastrecht j Tel.01821-1566 J /M Sportieve styling Veelzijdigheid en kwaliteit ten top in onze kledingshop. Jacks en jeans van leder en nylon. Laarzen, handschoenen en all-weatherkleding, helmen van de merken Bieffe, Levior, Aral, Uvex, Jeb’s, Driver en Nolan. fisR-50 Door: Mark Erwin Vos Door:Mark Erwin Vos De KonincfSklasse biedt volop strijd. Hier Rainey opgejaagd door Alex Criville. K I 5 minuten van Schiphol. Vrijdagavond koopavond tot 21.00 uur, 's maandags gesloten. Een tijd lang was de halve-li- terklasse een uiterst magere vertoning. Weinig deelne mers en enorme verschillen in het materiaal. Maar over dit seizoen kan gezegd wor den dat de 500cc klasse weer terug is op het oude niveau. len. Enkele circuits vielen hierdoor af. Het doorgaan van de Asser TT stond lange tijd op losse schroeven. De krachtbron hangt in een slechts 10,5 kg wegend frame, dat is opgebouwd uit geëxtru- deerde aluminium profielen. Het hulpframe, waarop het zit je rust, de swingarm en de uit- laatdemper zijn eveneens uit licht metaal vervaardigd. Een machine die onder de toeristische rijders gretig af trek vindt. Zijn veelzijdigheid is met name een punt dat de koper zal aanspreken. Vandaar dat het nieuwe model enkele aanpassingen in die richting onderging. De elektrische starter is voorzien van een beveiliging voor de zijstandaard en dit is een veilige voorziening. De stuur- en rijeigenschappen zijn onveranderd. De machine is pro fessioneel afgeveerd en beschikt over een laag zwaarte punt, waardoor hij onder alle omstandigheden z’n manne tje staat. Het nieuwe, stevige bagagerek, vopr de montage van een topkoffer, is voorzien van handgrepen voor de duo- passagier. Alleen Loek Bodelier valt op door zijn uiterst constante prestaties. Naast de selecte groep van fa- briéksrijders werd door de Ja panse Yamaha fabriek een aantal speciale race-blokken op de markt gebracht die be schikbaar waren’voor de iets mindere góden. Via Harris in Engeland en Serge Rosset in Frankrijk konden die cou reurs, mits zij beschikten over De lichte krukas is heel stijf ge construeerd. Een vloeistofge- Uiteraard heeft de Fireblade ’rondom’ schijfremmen, die royaal tegen de indrukwek- Jtü/ J9H Na de gerezen conflicten tus sen onder andere de IRTA (In ternational Racing Teams As sociation) en de wereldmotor- bond de FIM, met als inzet een professionelere aanpak alsme de meer geld voor de heren coureurs, werd door Formule- 1 baas Bernie Ecclestone een niet te verwaarlozen rol ge speeld. De in onmin geraakte motor ’bonzen’ werden het niet eens over de Grand Prix wegrace kalender voor dit sei zoen. De diverse organisaties moesten diep in de geldbuidel tasten om het Grand Prix cir cus binnen de poorten te ha- De TT organisatie werd tijdig door Bernie Ecclestone bena derd, waarbij de financiële ei sen ter tafel kwamen. Assen wilde of kon niet ingaan op die eisen. Zij hoopte op bemidde ling van de FIM. De Neder landse voorzitter van de FIM, De Dominator wordt aangedreven door een 650 cc viertakt blok, dat is voorzien van een RFVC cilinderkop. Goed voor veel vermogen en een zeer allround motorkarakter. Ook wanneer er veel met twee personen gereden wordt. Die vinden royaal plaats op de nieuw ontworpen en verbeterde buddyseat. Die is iets lager geworden, waardoor de voeten nu gemakkelijker bij de grond komen. hij een breuk opliep. Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Eén ding staat in ieder geval vast: de 125cc klasse zal borg staan voor koelde oliekoeler helpt de be- drijfstemperatuur op de ideale waarde te handhaven. On danks het hoge vermogen vraagt de machine niet veel onderhoud. Zo hoeft de klep- speling slechts na 24.000 km voor het eerst te worden ge controleerd. cilinderkop is uitgevoerd met nieuw ontworpen inlaatkana- len. Dat zorgt, in combinatie met de schuingeplaatste car burateur, met een doorsnede van 38 mm, het grote 7,2 liter luchtfilterhuis en de nieuwe klepzetels en kleppen, voor een optimale ’ademhaling’. De machine levert een bijzon der soepel vermogen en rea geert heel levendig op de be wegingen van de rechterpols. De nokkenasketting is voor zien van een automatische spanner, die heel nauwkeurig op de wisselende bedrijfsom standigheden reageert. Licht - ris Capirossi in de 125cc klas- is tijdens iedere Grand Prix te se, stond een nieuwe groep rijders te dringen om mee te knokken voor de wereldtitel. De Duitser Ralf Waldmann bleek in het afgelopen sei zoen al zeer sterk te acteren. Zowel Assen als zijn ’thuis Grand Prix’ schreef hij op zijn naam. vertegen- uit spanning en sensatie met een kende prestaties zijn opgewas sen. De grote voorremschij- ven, met een doorsnede van 296 mm, zijn zwevend gemon teerd en worden aangespro ken door 4-zuiger remklau wen. Mede dankzij het lage ei gen gewicht van de machine is hij verbluffend snel en heel prettig doseerbaar tot stil stand te brengen. Ting. Teamgenoot en ex-we- reldkampioen 250cc John Ko- cinski nam wel deel aan de door Yamaha en Marlboro ge plande training. De jongeling bleek verbluffend snel op de vernieuwde Yamaha kracht bron. Maar de concurrentie zat natuurlijk ook niet stil. Rijders als Kevin Schwantz, Doug Chandler, de beide Australiërs Wayne Gardner en Michael Doohan trainden allen afzon derlijk om optimaal geprepa reerd te zijn voor de eerste confrontatie die gepland stond op het circuit van Suzuka in Japan. groep rijders die allen aan el kaar gewaagd zijn, waarbij lef, stuurmanskunst de scher prechters zullen zijn in deze 62e aflevering van de Asser TT. De Nederlandse woordiging bestaande i Hans Spaan, Loek Bodelier en Arie Molenaar hebben dit sei zoen nog niet veel laten zien. ’Total control’ luidde de op dracht bij het ontwerpen van deze machine. Daarvoor werd vanaf de eerste schetsen steeds de rijder als uitgangs punt genomen. Dat resulteer de in een totaal nieuwe machi ne met als basis een compact en licht geconstrueerde, vloeistofgekoelde, viercilin- der lijnmotor met 4 kleppen voorjaarstrainingen wedstrijden. Hans een klassering bij de lia machine. Voor Loek Bode lier zal Assen hopenlijk enkele WK punten opleveren. De snelle man uit Rosmalen maakte vorig seizoen nog furo re in het EK en weet zich nu al te meten met de absolute we reldtop. Of Allesandro Gramigni ge heel hersteld zal zijn van zijn opgelopen beenblessure moet worden afgewacht. De Italiaan kwam tijdens een plezierrit Om de actieradius te vergroten monteerde men een grotere tank, die nu 16 liter brandstof kan bevatten. Dankzij de to tale restyling van de Dominator, die een flitsend uiterlijk heeft gekregen, is dat niet ten koste van monstreuze vor men gegaan. Fraaie details vormen de grote koelluchtope- ningen links en rechts ter hoogte van het blok en achter voor de uitlaatdempers. De knipperlichten zijn harmo nieus in de stroomlijn weggewerkt. Jos Vaessen gaf te kennen zich niet in de ontstane discussie te willen mengen. Assen moest de knoop over het voortbe staan van Nederlands grootste motorsport evenement zelf doorhakken. Met het doorhak ken van die knoop werd het noodzakelijk om de prijs voor de toegangskaarten te verho gen. De organisatie blijft er desondanks naar streven om toch de goedkoopste Grand Prix te blijven uit de hele cy clus van wedstrijden om het wereldkampioenschap. Een opzet waarin men uiteindelijk geslaagd is. En zo is dus een einde geko men aan de onzekerheid over de Dutch TT, die traditiege trouw op de laatste zaterdag in juni zijn 62e editie gaat bele ven. De Nederlander Cees Doorak kers wist een dergelijk race- blok te bemachtigen waarmee hij de enige Nederlander is die het in het loodzware wegrace- seizoen op gaat nemen tegen de fabrieksteams. Dat de ver schillen ondanks het snellere materiaal toch nog aanzienlijk bleken, werd duidelijk tijdens de IRTA training die vooraf gaand aan het seizoen werd ge houden in het Zuidspaanse Je rez de la Frontera. Doorakkers draaide daar een rondetijd die altijd nog 5 seconden langza mer was dan bijvoorbeeld de fabrieksmachines van de Marlboro coureurs John Ko- cinski en titelverdediger Way ne Rainey. gewicht zuigers houden de be wegende massa laag. Trillin gen en wrijvingsverliezen worden zo op een nog lager ni veau gehouden. De nieuwe CBR 900RR heeft een mooie vormgeving met een door HRC ontworpen stroomlijn, die niet alleen heel mooi is, maar ook heel doelma tig. Dat komt onder meer tot uitdrukking in de perforaties van de stroomlijn. Dat levert niet alleen een positieve bij drage aan het stuurgedrag, maar zorgt bovendien voor een uniek element in de vorm geving. Er is bewust gekozen voor een sportieve styling, die het motorblok duidelijk zicht baar zou laten. Alle teams hebben optimaal gebruik gemaakt van de diver se testritten die voor aanvang van het seizoen gepland wa ren.'Met uitzondering van het Marlboro-Yamaha team van ’King’ Kenny Roberts waren de coureurs fit voor de eerste testritten. Teambaas Kenny Roberts kende een niet zo vlot te seizoenstart. De regerend wereldkampioen Wayne Rai ney kwam - tijdens een trai ning voorafgaand aan de laat ste Grand Prix van vorig jaar - ernstig ten val. De Marlboro- coureur brak zijn been op di verse plaatsen. Hij werd met spoed vervoerd naar Califor- nië om daar aan zijn genezing- proces te werken, onder bege leiding van de befaamde arts Met de komst van die speciale race-kits is de spanning als vanouds in de zwaarste wegra ce categorie, de 500cc klasse. De Fireblade is uitgerust met een in het oog springende voorvork. Een totaal nieuw ontwerp, dat de stabiliteit ver betert en borg staat voor goede stuureigenschappen. Een sterke, stijve constructie met een doorsnede van 45 mm bin nenpoten en cartridge dem- persysteem. Gedeeltelijk ver vaardigd uit aluminium om het gewicht laag te houden en voorzien van fraai geëxtru- deerde, goudkleurige onder poten. De volgens wegrace- normen gestyleerde alu ach- tervork houdt het onafgeveer de gewicht laag en levert een belangrijke bijdrage aan de noodzakelijke stijfheid. Uitge rust met de welbekende Pro- link vering en een CIVS III dempersysteem met apart re servoir. Het was dan ook niet geheel verwonderlijk dat Marlboro direct actie ondernam om rondom de jonge getalenteer de Duitser een team te vor men. Waldmann wordt dit sei zoen onder andere bijgestaan door ex-wereldkampioen Fausto Gresini en de onstuimi ge en uiterst fanatieke Japan ner Noboru Ueda. De seizoen start voor Waldmann kon niet mooier beginnen. Drie Grand Prix zeges uit vier wedstrij den. Beide teamgenoten, die allen op Honda van start gaan, kenden een mindere seizoen start. Alleen Fausto Gresini scoorde enkele felbegeerde WK punten in de daaropvol gende wedstrijden. De zeer spectaculair ogende Honda CBR 900RR Fireblade zal het gesprek van de dag kunnen worden in kringen van motor liefhebbers. Met een vermogen van 120 pk/10.500 tpm en een gewicht van slechts 185 kg heeft iedere liefhebber iets om over te spreken. Een waarde die vooral tot uitdrukking komt in de zeer belangrijke wegligging, de handelbaarheid en de stuur- precisie van de CBR 900RR. voldoende pegulanten, zo’n speciaal blok kopen dat altijd nog goed was voor een slordige 170Pk’s. per cilinder. De kleppen wor den direct door de twee boven liggende nokkenassen be diend. Na de hegemonie van twee- Close racing Uiteraard kan van de Neder- voudig wereldkampioen Lo- De spanning in de 125cc klasse landers gezegd worden dat ze voor ejgen publiek willen snijden. Een kopgroep van vlammen. Ze kennen immers acht rijders vormt geen uit- de baan als geen ander dankzij zondering, waarbij iedere een- voorjaarstrainingen en NK timeter asfalt tot het uiterste wedstrijden. Hans Spaan wordt benut. De jonge Duitser hoopt op-,'1-*-:j - heeft op dit moment de leiding eerste tien rijders op zijn Apri- in de WK tussenstand stevig in - - - - handen maar de concurrentie blijft op de loer liggen. Met name de Aprilia machines van Gramigni en Casanova wor den per wedstrijd sneller. Het leger coureurs dat Waldmann van het lijf moet houden is aan zienlijk, immers naast de eer der genoemde Italianen horen ook rijders als Martinez, Saka ta, Wakai, Gianola en Carlos Giro tot de potentiële kandida ten voor de eindzege. Ralf thuis in Italië ten val waarbij Waldmann kan de steun van Marlboro collega’s Gresini en Ueda dan ook goed gebruiken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 20