TT nacht Cadalora tegen rest van de wereld De Suzuki GSX-R 750 SUZUKI f72 [Happy Rent ƒ21.499 BMW DE JONG ALPHEN P. DE ROOY MOTOREN KRUISINGA DE Terug van weggeweest CHOPPER en CUSTOM AUTO CE N TE Ril 50 Afnrlk PIET PAUW MOTOREN Dorpsstraat 231, Harmelen telefoon 03483 - 3511 HUUR DAN EEN BMW! VOORDEUG OPEL HUREN ■KMI GEEN MOTOR EN WÈL EEN RIJBEWIJS? MOTOREN F SUZUKI Race-afkomst TWEEVOUDIG WERELDKAMPIOEN WAYNE RAINEY MEENT: 2l per dag al vanaf Jan Kriegestraat 10, 3443 TJ Woerden s 03480-13946 Ho* - F Voor onderhoud, reparatie en revisie het juiste adres. Ruime keuze in nieuwe en gebruikte motoren. OFFICIEEL DEALER Gouwsluisseweg 80 Alphen aan den Rijn Telefoon 01720-92031 Telefax 01720-94142 Nieuwe Gouwe OZ 13b, Gouda Telefoon 01820-14666 Broodheer tevreden Modulatoren Aërodynamisch Op tijd Klassiek EXCLUSIEF KOSTEN RIJKLAAR MAKEN Ruime keus in oAb f* 1 jh Kilometervreter bij uitstek Race-technologie voor op de weg fading-vrije HONDA SUZUKI YAMAHA KAWASAKI HONDA SUZUKI VESPA PUCH GILERA CITTA Zijde 116, Boskoop, tel. 01727-12007. ’Doohan is te verslaan (1 OPFL Nieuwste modellen uit voorraad leverbaar u 1 u K reparatie en onderhoud service en garantie onderdelen accessoires kleding helmen ...en nog veel meer!!! Kom razendsnel langs! ...Naar de nieuwe showroom! Triumph Trident 750 3cil. De GSX-R1100 steekt zijn af komst beslist niet onder stoe len of banken, dat bewijst zijn uiterlijk wel. Hij vormt het be wijs dat opgebouwde race- technologie met succes toe past is in de machines voor de openbare weg. De eerste klap werd uitge deeld door de huidige leider in de WK tussenstand Mi chael Doohan. Ook de daarop volgende wedstrijden kende Doohan als winnaar. Titel verdediger Rainey moest tot het uiterste gaan om de ’gol- den-boy' bij te benen. De openingsouverture op het doorweekte circuit van Su- zuka in Japan leverde een de ceptie op voor het Yamaha- Marlboro team van team- baas Roberts. Beide coureurs kwamen niet aan de finish. aan de tand te voelen. Japan was voor mij een dieptepunt uit mijn loopbaan voor het Marlboro-Roberts team. On- Roberts is een kei en mijn gro te voorbeeld. In 1978 kwam hij voor het eerst naar Europa toe en wist direct de wereldtitel drie keer op rij te pakken, nee Doohan is nog lang niet klaar met ons.’ blokkeringsgevaar is gewe ken. De ABS en TCS uitvoering van de Pan-European onder scheidt zich door een dieprode parelmoer kleur. remvloeistofcircuit in de mo dulator is gescheiden van dat van de voor- en achterrem. f27.990,- f23.490,- f 32.490,- Over Michael Doohan kan ik kort zijn. Hij is een goed cou reur die beschikt over de juiste capaciteiten. Toch ben ik er van overtuigd dat hij te ver slaan is. Als je vroeg aan kop van het veld komt, wordt de druk extra groot. Je moet im mers presteren waarbij alle overige rijders op je loeren. Ik heb dit seizoen dan weliswaar nog geen Grand Prix gewon nen, maar mijn tijd komt nog. Assen kan wel eens de totale ommekeer worden dit seizoen Ons team is professioneel van opzet. Alle kennis van Kenny- Roberts wordt optimaal benut. Cadalora tegen de rest van de wereld: althans daar lijkt het momenteel op. De Italiaan wist de eerste drie races op rij te winnen. De 250cc klasse behoort naast de 500cc klasse tot de zwaarst bevochten Grand Prix klasse. Rijders als Cadalora, Bradl, Reggiani, Chili, Cardus, Schmidt, Zeelenberg en ’nieu weling’ Loris Capirossi strijden daar om de hoogste eer. Cal. Ill va. Cal. Ill Inj. '91 Le Mans 850 T5 Targa 750 '91 SP 10001 Kawasaki KZ 305 Custom Ducati 750 Sport'91 Voor korrekte reparaties en onderhoud. Ook voor bromfietsen en scooters. OPFL i MM Fluwelensingel 59a - Gouda - 01820-17122 Openmgstqderr 8.15-17.30 uur Koopavond: 19.00-21.00 uur. zaterdag: 9.30-17.00 uur Lons Capirossi tweevoudig wereldkampioen 125cc, probeert zijn geluk nu in de 250cc. deruit gaan, komt in mijn woordenboek niet voor en dan komt zoiets extra hard aan. Het ABS systeem werkt zo nauwkeurig, dat het zich per fect aan een gewijzigde situa tie kan aanpassen, zodat het wiel steeds net niet blokkeert. Wanneer er bijvoorbeeld in een olieplas geremd zou wor den, valt de remdruk heel snel weg. Wanneer er onmiddellijk na het passeren van de plas weer enigszins grip ontstaat, dan komt de remdruk daaraan aangepast weer terug. Natuurlijk testten de technici het ABS systeem uitvoerig. f 18.990,- f23.990,- De opgedane technische ervaring tijdens de Grand Prix races vormt een bron van inspiratie als de vertaalslag naar de ’nor male’ straatmachine gemaakt moet worden. Een voorbeeld hiervan is de Suzuki GSX-R1100. In deze machine zijn de erva ringen van Kevin Schwantz tijdens races gecombineerd tot een balans tussen kracht, snelheid en betrouwbaarheid. De sponsoring vormde ook geen enkel probleem. Capiros si overtuigde in de voorafgaan de twee jaar met wereldtitels sponsor Marlboro. Deze twij felde geen moment aan zijn ca paciteiten als rijder. Maar het verschil tussen een 125cc en een 250cc racer vergt toch en kele belangrijke aanpassingen van de coureur. In de eerste fase van het seizoen heeft Ca pirossi veel geleerd. Twee keer volgde een klassering als negende, toch goed voor een totaal van vier WK punten. In Assen hoopt Capirossi op meer succes. Een klassering bij de eerste vijf coureurs heeft hij als doel gesteld. Wilco Zeelen berg kent nog veel aanpas singsproblemen op de ver nieuwde Suzuki. Misschien Het 1992-model van de GSX- R1100 is een rechtstreekse voortzetting van zijn voorgan ger. De 1127 cc viercilinder motor levert een maximaal vermogen van 138 pk’s bij 9.500 toeren per minuut. Het blok is één brok techniek, met vier 40 mm ’slingshot’ Mikuni De in korte tijd, zeker onder sportieve toerrijders, popu lair geworden Honda Pan- European is er nu ook in een uitvoering, die is voorzien van een gecombineerd anti- blokkeersysteeem (ABS) en aandrijfslip-controleersys- teem (TCS Traction Con trol System). O» Het normale remsysteem blijft functioneren als er een storing in het elektronische of in één van de hydraulische circuits van het ABS zou optreden. Tij dens het remmen treden er geen pulsaties op in de rem- hendel of rempedaal, waar door het vertrouwde remge- voel gehandhaafd blijft. Wan neer de TCS in werking treedt, gaat er op het dashboard een lampje branden, de rijder weet dan dat het gladder is dan hij denkt en begrijpt dan ook met een waarom de motor slechter trekt. Overigens is het TCS uitschakelbaar, het ABS niet. De modulator is een geheel zelfstandig operende unit. Het Voor- en achterrem circuit zijn voorzien van modulatoren, die bestaan uit een aantal elektro magnetisch bediende kleppen en een pomp. Daarmee kan de- via remhandel en voetpedaal- opgebouwde druk verlaagd of verhoogd worden, of gelijk blijven. Op beide wielen is een soort tandkrans aangebracht, die langs een elektromagnetische opnemer draait. Daarmee worden per omwenteling 120 elektrische pulsjes opgewekt. Daardoor wordt de computer constant geïnformeerd over de draaisnelheid van beide wie len. carburateurs en de ’PEI’ ont steking. Zijn race-afkomst is in een aantal details duidelijk terug te vinden. Zo heeft de GSX- R1100 speciaal bewerkte in- laatpoorten en lichtgewicht tuimelaars voor de klepbedie- ning. Een aparte oliesproeier in het carter zorgt voor een constante smering en koeling van de derde, vierde en vijfde versnelling. De uitgaande transmissie-as is gelagerd in een robuust dubbelrijïg kogel lager. Maximale stabiliteit bij hoge snelheden en in bochten wordt verkregen door het zeer stijve aluminium brugframe en de John Kocinski, de jongeling uit team Roberts. Toch is Rainey van mening dat •Doohan te verslaan is. ’Ik startte het seizoen terwijl ik nog niet helemaal fit was. Ver geet niet dat de blessure die ik aan het einde van 1991 had op gelopen een langdurig gene zingsproces vergde. Daarbij kwam dat ik ook niet veel test- werk heb kunnen doen om de vernieuwde racer optimaal De ’nieuwe’ CB Seven Fifty In Japan monteerde men drie heeft een luchtgekoelde vier- schijfremmen. Vóór twee forse cilinder krachtbron met twee met een doorsnede van 296 bovenliggende nokkenassen mm voorzien van dubbelzui- en 4 kleppen per cilinder. De ger remklauwen en achter een boring en slagmaten bedragen iets kleiner exemplaar, dat 67 en 53 mm en daarmee be- wordt beteugeld door een en- schikt hij over een cilinderin- kelzuiger remklauw. houd van 747 cc. Goed voor een vermogen van 54,4 kW (74 pk) bij 8.500 tpm. versterkte swingarm voor de achtervering. De upside-down voorvork is rechtstreeks af komstig uit de racerij en zorgt voor een goede stuurkarakte- ristiek en een uitgebalanceerd weggedrag. De achtervering bestaat uit het ’progressive link’-systeem met een apart gas/olie-reservoir voor de schokdemping. Aluminium 17 inch velgen met holle spaken voorzien van brede banden (120/70 voor, 180/55 achter) on derstrepen het wedstrijdka- rakter van de machine. De remmen zijn afgeleid van de fabrieksracers. De twee zwe vende 310 mm grote remschij- ven zorgen samen met vierzui- ger-remtangen voor een krachtige en onder alle om standigheden remwerking. Het race-karakter is zelfs voor leken af te lezen aan de smalle, aërodynamisch gevormde kuip met de glad ingebouwde koplampen en de strakke ach terzijde. Niet voor niets is de vorm van deze machine met de ervaringen van de racecircuits verder geperfectioneerd. De machine kan worden geleverd in de kleurencombinaties wit- /blauw, zwart/rood en zwart- /zilver. De prijs die men neer moet tellen voor deze kracht bron bedraagt f 22.499,-. Trophy 900 3cil Trophy 1200 4cil. Suzuki GS 500E De combinatie van ABS en TCS is nieuw in de motorwe reld. Vanzelfsprekend is de toepassing van deze veilig- heidsverhogende systemen voorafgegaan door uitvoerig testen en perfectioneren. Het anti-blokkeerremsysteem is, hoewel voornamelijk toege past op duurdere auto’s en en kele motorfietsen, inmiddels redelijk bekend. Dat geldt niet voor het TCS-systeem, dat het doorslippen van het achter wiel bij gebrek aan grip weet te voorkomen. Beide systemen worden gestuurd door de ABS computer, de ECU ofwel Elec tronic Control Unit. Plotselinge snelheidsverande- ringen, ook tussen de wielen onderling, worden daardoor geregistreerd. Wanneer er op één glad oppervlak hard ge remd wordt en een wiel dreigt te blokkeren, dan signaleert de computer dat op tijd. De modulator krijgt een signaal, er wordt een klep geopend om de remdruk te verlagen en het Voor Loris Capirossi is dit sei zoen een leerjaar. De 19-jarige dat het thuisvoordeel voor dat beetje extra zorgt om een goe de klassering in de wacht te slepen. Loris Reggiani slaagde als enige 250cc coureur om de zegereeks van Cadalora tij dens de race in Jerez te door breken. Een zege die in het Ita liaanse Aprilia-kamp met het nodige gejuich werd ontvan gen. Italiaan wist na het behalen van zijn twee wereldtitels in de 125cc dat het tijd was om zich te meten met coureurs in een zwaardere klasse. De bespre kingen die de afgelopen winter werden gevoerd, leverden al snel het gewenste resultaat op waarbij Honda bereid werd ge vonden om de Italiaan van fa- brieksmateriaal te voorzien. De buddyseat is breed en Dat staat garant voor een all- dankzij de getrapte vorm heeft round motorkarakter met veel ook 4e duopassagier(e) een trekkracht onderin. Er kan goed uitzicht. De gekozen po- ook volstaan worden met een sitie van stuur en voetsteunen vijfversnellingsbak. Een O- geeft een licht sportief naar vo- ring ketting draagt zorg voor ren gebogen zitpositie. De ste de eindoverbrenging. Een vige handgreep achter de bud- voor de cilinderkop gemon- dyseat is handig voor de passa- teerde oliekoeler helpt de be- gier(e), maar ook praktisch drijfetemperatuur op de ge- voor het verplaatsen van de wenste waarde te houden. motor. Tijdens de befaamde nacht voorafgaand aan de races, zal in de binnenstad van Assen weer voldoen de vertier zijn voor de toe gestroomde motorsport- liefhebbers. Het college van B&W heeft toestem ming gegeven voor optre dens van diverse bands. Het gerstenat zal rijkelijk vloeien in de horeca-gele- genheden die zich in het centrum bevinden. Let wel: de politie zal zeer streng optreden tegen be zoekers die tijdens de TT nacht met de eigen motor fiets willen ’stunten’. In beslagname is niet uitge sloten. En natuurlijk geldt ook tij dens deze 62e TT nacht: JE BENT EEN RUND ALS JE MET ALCOHOL STUNT! i». Het weerzien met een oude Stoer bekende... Zo zou de intro- De vormgeving is behoudend, ductie van de gloednieuwe, maar juist daardoor bijzonder maar zo vertrouwd klinken- stoer. Afgeveerd met een soli de naam Honda CB Seven de voorvork met een doorsne- Fifty omschreven kunnen de van 41 mm (wel luchtdoor- worden. Destijds de eerste latend) en twee fraaie schok- superbike en een voorbeeld dempers voorzien van aparte voor talloze andere modellen reservoirs en verstelbare en merken. Nu ruim twintig veervoorspanning. De 6 jaar later, een traditioneel spaaks aluminium velgen zijn vormgegeven machine voor uitgerust met 17 inch banden, de liefhebbers van een strak- Voor 120/70, achter 150/70 me- ke, eenvoudige vormgeving, tend. GSX750 F f 18.990,- VX800 Trident 900 3al. rd. f20.500,- GSX-R 750 Traveller 750 900+290.- GN 250 Custom Daytona 10004CI1. f22 990,- 650 Savage Cust f 9.999,- V 350 Florida C f21 990,- 800IntruderCust. f 15999,- Nevada750 California III f23.990,- Ducati 750 SS va. f 9.999,- 900 SS v.a Occasions Honda f 16.490,- 400 N Moto Guzzi V 35 (500 Cus.) f 15.990,- CB 750 F kuip '22.790,- VFR 750F f 6.990,- XL 250 off the road f 3.390,- GSX1100F f 10.690,- VT 750 C f 13.990,- Yamaha f 7.990,- FZR 1000. '89 SRX600S '91 f 4.490,- XV 750 Virago '91 f 12.790,- f 8.990,- GSX600 F '91 Harley Davidson f16 890,- XLH 883 Sportster f 13.790,- f 7.490,- f 17.499,- 900 SSR f 14.499,- 9071.E. v.a. f21.499,- 851 Strada'91 f 6 499,- Moto Guzzi f 12.990, - f 17.790, - f22.990,- Suzuki f 3.250,- GS 400 f 8.650,- GS 500 E f 6.950,- GS 750 f 12.790,- GSX 550 ES f 3.890,- I f 8.290,- f 3.490,- f 7.890,- f 16.690,- f 12.990,- |l 0 I I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 21