TT nacht
Cadalora tegen rest
van de wereld
De Suzuki GSX-R 750
SUZUKI
f72
[Happy Rent
ƒ21.499
BMW DE JONG ALPHEN
P. DE ROOY MOTOREN
KRUISINGA
DE
Terug van
weggeweest
CHOPPER en CUSTOM
AUTO CE N TE Ril
50 Afnrlk
PIET PAUW
MOTOREN
Dorpsstraat 231, Harmelen
telefoon 03483 - 3511
HUUR DAN EEN BMW!
VOORDEUG
OPEL HUREN
■KMI
GEEN MOTOR EN WÈL EEN RIJBEWIJS?
MOTOREN
F
SUZUKI
Race-afkomst
TWEEVOUDIG WERELDKAMPIOEN WAYNE RAINEY MEENT:
2l
per dag
al vanaf
Jan Kriegestraat 10, 3443 TJ Woerden s 03480-13946
Ho* -
F
Voor onderhoud, reparatie en revisie het juiste adres.
Ruime keuze in nieuwe en gebruikte motoren.
OFFICIEEL
DEALER
Gouwsluisseweg 80
Alphen aan den Rijn
Telefoon 01720-92031
Telefax 01720-94142
Nieuwe Gouwe OZ 13b, Gouda
Telefoon 01820-14666
Broodheer tevreden
Modulatoren
Aërodynamisch
Op tijd
Klassiek
EXCLUSIEF
KOSTEN RIJKLAAR MAKEN
Ruime keus in
oAb
f* 1
jh
Kilometervreter
bij uitstek
Race-technologie
voor op de weg
fading-vrije
HONDA SUZUKI YAMAHA KAWASAKI
HONDA SUZUKI VESPA PUCH GILERA CITTA
Zijde 116, Boskoop, tel. 01727-12007.
’Doohan is te verslaan
(1
OPFL
Nieuwste modellen uit voorraad leverbaar
u
1
u
K
reparatie en onderhoud
service en garantie
onderdelen
accessoires
kleding
helmen
...en nog veel meer!!!
Kom razendsnel langs!
...Naar de nieuwe showroom!
Triumph
Trident 750 3cil.
De GSX-R1100 steekt zijn af
komst beslist niet onder stoe
len of banken, dat bewijst zijn
uiterlijk wel. Hij vormt het be
wijs dat opgebouwde race-
technologie met succes toe
past is in de machines voor de
openbare weg.
De eerste klap werd uitge
deeld door de huidige leider
in de WK tussenstand Mi
chael Doohan. Ook de daarop
volgende wedstrijden kende
Doohan als winnaar. Titel
verdediger Rainey moest tot
het uiterste gaan om de ’gol-
den-boy' bij te benen.
De openingsouverture op het
doorweekte circuit van Su-
zuka in Japan leverde een de
ceptie op voor het Yamaha-
Marlboro team van team-
baas Roberts. Beide coureurs
kwamen niet aan de finish.
aan de tand te voelen. Japan
was voor mij een dieptepunt
uit mijn loopbaan voor het
Marlboro-Roberts team. On-
Roberts is een kei en mijn gro
te voorbeeld. In 1978 kwam hij
voor het eerst naar Europa toe
en wist direct de wereldtitel
drie keer op rij te pakken, nee
Doohan is nog lang niet klaar
met ons.’
blokkeringsgevaar is gewe
ken.
De ABS en TCS uitvoering
van de Pan-European onder
scheidt zich door een dieprode
parelmoer kleur.
remvloeistofcircuit in de mo
dulator is gescheiden van dat
van de voor- en achterrem.
f27.990,-
f23.490,-
f 32.490,-
Over Michael Doohan kan ik
kort zijn. Hij is een goed cou
reur die beschikt over de juiste
capaciteiten. Toch ben ik er
van overtuigd dat hij te ver
slaan is. Als je vroeg aan kop
van het veld komt, wordt de
druk extra groot. Je moet im
mers presteren waarbij alle
overige rijders op je loeren. Ik
heb dit seizoen dan weliswaar
nog geen Grand Prix gewon
nen, maar mijn tijd komt nog.
Assen kan wel eens de totale
ommekeer worden dit seizoen
Ons team is professioneel van
opzet. Alle kennis van Kenny-
Roberts wordt optimaal benut.
Cadalora tegen de rest van de wereld: althans daar lijkt het
momenteel op. De Italiaan wist de eerste drie races op rij te
winnen. De 250cc klasse behoort naast de 500cc klasse tot de
zwaarst bevochten Grand Prix klasse. Rijders als Cadalora,
Bradl, Reggiani, Chili, Cardus, Schmidt, Zeelenberg en ’nieu
weling’ Loris Capirossi strijden daar om de hoogste eer.
Cal. Ill va.
Cal. Ill Inj. '91
Le Mans
850 T5
Targa 750 '91
SP 10001
Kawasaki
KZ 305 Custom
Ducati
750 Sport'91
Voor korrekte reparaties en onderhoud.
Ook voor bromfietsen en scooters.
OPFL i MM
Fluwelensingel 59a - Gouda - 01820-17122
Openmgstqderr 8.15-17.30 uur
Koopavond: 19.00-21.00 uur. zaterdag: 9.30-17.00 uur
Lons Capirossi tweevoudig wereldkampioen 125cc, probeert
zijn geluk nu in de 250cc.
deruit gaan, komt in mijn
woordenboek niet voor en dan
komt zoiets extra hard aan.
Het ABS systeem werkt zo
nauwkeurig, dat het zich per
fect aan een gewijzigde situa
tie kan aanpassen, zodat het
wiel steeds net niet blokkeert.
Wanneer er bijvoorbeeld in
een olieplas geremd zou wor
den, valt de remdruk heel snel
weg. Wanneer er onmiddellijk
na het passeren van de plas
weer enigszins grip ontstaat,
dan komt de remdruk daaraan
aangepast weer terug.
Natuurlijk testten de technici
het ABS systeem uitvoerig.
f 18.990,-
f23.990,-
De opgedane technische ervaring tijdens de Grand Prix races
vormt een bron van inspiratie als de vertaalslag naar de ’nor
male’ straatmachine gemaakt moet worden. Een voorbeeld
hiervan is de Suzuki GSX-R1100. In deze machine zijn de erva
ringen van Kevin Schwantz tijdens races gecombineerd tot
een balans tussen kracht, snelheid en betrouwbaarheid.
De sponsoring vormde ook
geen enkel probleem. Capiros
si overtuigde in de voorafgaan
de twee jaar met wereldtitels
sponsor Marlboro. Deze twij
felde geen moment aan zijn ca
paciteiten als rijder. Maar het
verschil tussen een 125cc en
een 250cc racer vergt toch en
kele belangrijke aanpassingen
van de coureur. In de eerste
fase van het seizoen heeft Ca
pirossi veel geleerd. Twee
keer volgde een klassering als
negende, toch goed voor een
totaal van vier WK punten. In
Assen hoopt Capirossi op meer
succes. Een klassering bij de
eerste vijf coureurs heeft hij
als doel gesteld. Wilco Zeelen
berg kent nog veel aanpas
singsproblemen op de ver
nieuwde Suzuki. Misschien
Het 1992-model van de GSX-
R1100 is een rechtstreekse
voortzetting van zijn voorgan
ger. De 1127 cc viercilinder
motor levert een maximaal
vermogen van 138 pk’s bij
9.500 toeren per minuut. Het
blok is één brok techniek, met
vier 40 mm ’slingshot’ Mikuni
De in korte tijd, zeker onder
sportieve toerrijders, popu
lair geworden Honda Pan-
European is er nu ook in een
uitvoering, die is voorzien
van een gecombineerd anti-
blokkeersysteeem (ABS) en
aandrijfslip-controleersys-
teem (TCS Traction Con
trol System).
O»
Het normale remsysteem blijft
functioneren als er een storing
in het elektronische of in één
van de hydraulische circuits
van het ABS zou optreden. Tij
dens het remmen treden er
geen pulsaties op in de rem-
hendel of rempedaal, waar
door het vertrouwde remge-
voel gehandhaafd blijft. Wan
neer de TCS in werking treedt,
gaat er op het dashboard een
lampje branden, de rijder weet
dan dat het gladder is dan hij
denkt en begrijpt dan ook met
een waarom de motor slechter
trekt. Overigens is het TCS
uitschakelbaar, het ABS niet.
De modulator is een geheel
zelfstandig operende unit. Het
Voor- en achterrem circuit zijn
voorzien van modulatoren, die
bestaan uit een aantal elektro
magnetisch bediende kleppen
en een pomp. Daarmee kan de-
via remhandel en voetpedaal-
opgebouwde druk verlaagd of
verhoogd worden, of gelijk
blijven.
Op beide wielen is een soort
tandkrans aangebracht, die
langs een elektromagnetische
opnemer draait. Daarmee
worden per omwenteling 120
elektrische pulsjes opgewekt.
Daardoor wordt de computer
constant geïnformeerd over de
draaisnelheid van beide wie
len.
carburateurs en de ’PEI’ ont
steking.
Zijn race-afkomst is in een
aantal details duidelijk terug
te vinden. Zo heeft de GSX-
R1100 speciaal bewerkte in-
laatpoorten en lichtgewicht
tuimelaars voor de klepbedie-
ning. Een aparte oliesproeier
in het carter zorgt voor een
constante smering en koeling
van de derde, vierde en vijfde
versnelling. De uitgaande
transmissie-as is gelagerd in
een robuust dubbelrijïg kogel
lager.
Maximale stabiliteit bij hoge
snelheden en in bochten wordt
verkregen door het zeer stijve
aluminium brugframe en de
John Kocinski, de jongeling
uit team Roberts.
Toch is Rainey van mening dat
•Doohan te verslaan is. ’Ik
startte het seizoen terwijl ik
nog niet helemaal fit was. Ver
geet niet dat de blessure die ik
aan het einde van 1991 had op
gelopen een langdurig gene
zingsproces vergde. Daarbij
kwam dat ik ook niet veel test-
werk heb kunnen doen om de
vernieuwde racer optimaal
De ’nieuwe’ CB Seven Fifty In Japan monteerde men drie
heeft een luchtgekoelde vier- schijfremmen. Vóór twee forse
cilinder krachtbron met twee met een doorsnede van 296
bovenliggende nokkenassen mm voorzien van dubbelzui-
en 4 kleppen per cilinder. De ger remklauwen en achter een
boring en slagmaten bedragen iets kleiner exemplaar, dat
67 en 53 mm en daarmee be- wordt beteugeld door een en-
schikt hij over een cilinderin- kelzuiger remklauw.
houd van 747 cc. Goed voor een
vermogen van 54,4 kW (74 pk)
bij 8.500 tpm.
versterkte swingarm voor de
achtervering. De upside-down
voorvork is rechtstreeks af
komstig uit de racerij en zorgt
voor een goede stuurkarakte-
ristiek en een uitgebalanceerd
weggedrag. De achtervering
bestaat uit het ’progressive
link’-systeem met een apart
gas/olie-reservoir voor de
schokdemping. Aluminium 17
inch velgen met holle spaken
voorzien van brede banden
(120/70 voor, 180/55 achter) on
derstrepen het wedstrijdka-
rakter van de machine. De
remmen zijn afgeleid van de
fabrieksracers. De twee zwe
vende 310 mm grote remschij-
ven zorgen samen met vierzui-
ger-remtangen voor een
krachtige en onder alle om
standigheden
remwerking.
Het race-karakter is zelfs voor
leken af te lezen aan de smalle,
aërodynamisch gevormde
kuip met de glad ingebouwde
koplampen en de strakke ach
terzijde. Niet voor niets is de
vorm van deze machine met de
ervaringen van de racecircuits
verder geperfectioneerd. De
machine kan worden geleverd
in de kleurencombinaties wit-
/blauw, zwart/rood en zwart-
/zilver. De prijs die men neer
moet tellen voor deze kracht
bron bedraagt f 22.499,-.
Trophy 900 3cil
Trophy 1200 4cil.
Suzuki
GS 500E
De combinatie van ABS en
TCS is nieuw in de motorwe
reld. Vanzelfsprekend is de
toepassing van deze veilig-
heidsverhogende systemen
voorafgegaan door uitvoerig
testen en perfectioneren. Het
anti-blokkeerremsysteem is,
hoewel voornamelijk toege
past op duurdere auto’s en en
kele motorfietsen, inmiddels
redelijk bekend. Dat geldt niet
voor het TCS-systeem, dat het
doorslippen van het achter
wiel bij gebrek aan grip weet te
voorkomen. Beide systemen
worden gestuurd door de ABS
computer, de ECU ofwel Elec
tronic Control Unit.
Plotselinge snelheidsverande-
ringen, ook tussen de wielen
onderling, worden daardoor
geregistreerd. Wanneer er op
één glad oppervlak hard ge
remd wordt en een wiel dreigt
te blokkeren, dan signaleert
de computer dat op tijd. De
modulator krijgt een signaal,
er wordt een klep geopend om
de remdruk te verlagen en het
Voor Loris Capirossi is dit sei
zoen een leerjaar. De 19-jarige
dat het thuisvoordeel voor dat
beetje extra zorgt om een goe
de klassering in de wacht te
slepen. Loris Reggiani slaagde
als enige 250cc coureur om de
zegereeks van Cadalora tij
dens de race in Jerez te door
breken. Een zege die in het Ita
liaanse Aprilia-kamp met het
nodige gejuich werd ontvan
gen.
Italiaan wist na het behalen
van zijn twee wereldtitels in de
125cc dat het tijd was om zich
te meten met coureurs in een
zwaardere klasse. De bespre
kingen die de afgelopen winter
werden gevoerd, leverden al
snel het gewenste resultaat op
waarbij Honda bereid werd ge
vonden om de Italiaan van fa-
brieksmateriaal te voorzien.
De buddyseat is breed en
Dat staat garant voor een all- dankzij de getrapte vorm heeft
round motorkarakter met veel ook 4e duopassagier(e) een
trekkracht onderin. Er kan goed uitzicht. De gekozen po-
ook volstaan worden met een sitie van stuur en voetsteunen
vijfversnellingsbak. Een O- geeft een licht sportief naar vo-
ring ketting draagt zorg voor ren gebogen zitpositie. De ste
de eindoverbrenging. Een vige handgreep achter de bud-
voor de cilinderkop gemon- dyseat is handig voor de passa-
teerde oliekoeler helpt de be- gier(e), maar ook praktisch
drijfetemperatuur op de ge- voor het verplaatsen van de
wenste waarde te houden. motor.
Tijdens de befaamde
nacht voorafgaand aan de
races, zal in de binnenstad
van Assen weer voldoen
de vertier zijn voor de toe
gestroomde motorsport-
liefhebbers. Het college
van B&W heeft toestem
ming gegeven voor optre
dens van diverse bands.
Het gerstenat zal rijkelijk
vloeien in de horeca-gele-
genheden die zich in het
centrum bevinden.
Let wel: de politie zal zeer
streng optreden tegen be
zoekers die tijdens de TT
nacht met de eigen motor
fiets willen ’stunten’. In
beslagname is niet uitge
sloten.
En natuurlijk geldt ook tij
dens deze 62e TT nacht:
JE BENT EEN RUND
ALS JE MET ALCOHOL
STUNT!
i».
Het weerzien met een oude Stoer
bekende... Zo zou de intro- De vormgeving is behoudend,
ductie van de gloednieuwe, maar juist daardoor bijzonder
maar zo vertrouwd klinken- stoer. Afgeveerd met een soli
de naam Honda CB Seven de voorvork met een doorsne-
Fifty omschreven kunnen de van 41 mm (wel luchtdoor-
worden. Destijds de eerste latend) en twee fraaie schok-
superbike en een voorbeeld dempers voorzien van aparte
voor talloze andere modellen reservoirs en verstelbare
en merken. Nu ruim twintig veervoorspanning. De 6
jaar later, een traditioneel spaaks aluminium velgen zijn
vormgegeven machine voor uitgerust met 17 inch banden,
de liefhebbers van een strak- Voor 120/70, achter 150/70 me-
ke, eenvoudige vormgeving, tend.
GSX750 F
f 18.990,- VX800
Trident 900 3al. rd. f20.500,- GSX-R 750
Traveller 750 900+290.- GN 250 Custom
Daytona 10004CI1. f22 990,- 650 Savage Cust f 9.999,- V 350 Florida C
f21 990,- 800IntruderCust. f 15999,- Nevada750
California III
f23.990,- Ducati
750 SS va.
f 9.999,- 900 SS v.a
Occasions
Honda
f 16.490,- 400 N
Moto Guzzi V 35 (500 Cus.)
f 15.990,- CB 750 F kuip
'22.790,- VFR 750F
f 6.990,- XL 250 off the road f 3.390,- GSX1100F
f 10.690,- VT 750 C
f 13.990,- Yamaha
f 7.990,- FZR 1000. '89
SRX600S '91
f 4.490,- XV 750 Virago '91 f 12.790,-
f 8.990,- GSX600 F '91
Harley Davidson
f16 890,- XLH 883 Sportster f 13.790,-
f 7.490,-
f 17.499,- 900 SSR
f 14.499,- 9071.E. v.a.
f21.499,- 851 Strada'91
f 6 499,- Moto Guzzi
f 12.990, -
f 17.790, -
f22.990,-
Suzuki
f 3.250,- GS 400
f 8.650,- GS 500 E
f 6.950,- GS 750
f 12.790,- GSX 550 ES
f 3.890,- I
f 8.290,-
f 3.490,-
f 7.890,-
f 16.690,-
f 12.990,-
|l
0
I
I