SSW bouwt in Zevenhuizen Huzaren bleven weg omdat ze met paarden in veen zouden wegzakken H.E. Uildriks bij miljoenste ’’krul” Diefstal in woonwagens P.Jornaweg Rijn en Gouwe op Lichte daling verkoop van auto’s Met Volvo Golfkaartjes iiDODujnjjn; - Polder werd drooggelegd na 14 jaar in 1839 - Zuidplas kent laagste polderpeil van de wereld 'lD illllllllill llllllll a 1 I a E p L L Besluit Van de wereld Molens Koning Watervlakte Land voor water 1® T - Pagina 11 Weekblad voor Waddinxveen Woensdag 22 juli 1992 Droogmakers waren ruwe poldeijongens ZEVENHUIZEN - De woningbouwvereniging SSW is in de gen. n xJ. NA gevol straatzijde s Postbus Grave, r tweede helft van dit jaar in het uitbreidingsplan Swanla betrok- 1 van totaal 22 woningen. onderhoud wordt nog eens extra onderstreept door de uitstraling van het vignet. De afgelopen ja- ren is door middel van een aantal produktverbeteringen de meer waarde van het vignet gestegen: zo is de verplichte milieu-inspec- tie voor auto’s van 3 jaar en ouder die is opgenomen in de jaarlijks verplichte APK-keuring, voortge komen uit de positieve resultaten van de zogenaamde ’’Groene Kick”, de veiligheids- en milieu- inspectie van BOVAG en VVN. Ook vindt de afmeting van elke inspectie plaats in de centrale computer van het RAI Data Cen trum. Hierbij wordt tevens de ki lometerstand voor de Nationale Auto Pas ingegeven. Daarmee wordt een waardevol be stand opgebouwd dat bij inruil, de eigenaar van de auto maar ook het autobedrijf, zekerheid geeft over de kilometerstand en de stiptheid in het uitvoeren van grote onder houdsbeurten. Vorig jaar werden er 1,3 miljoen VVN-inspectievignetten uitgege ven. WADDINXVEEN AMSTER DAM - De Waddinxveense auto bedrijven laten weten dat, in te genstelling tot eerdere berichten in de media waarin werd gesteld dat de autoverkopen in Nederland schrikbarend zouden zijn gedaald met 14,4% uit de offici§le RAI- cijfers blijkt, dat over de eerste zes maanden van dit jaar sprake is van een geringe daling van 5% tot 292.631 auto’s. In de vergelijkba re periode vorig jaar werden 308.133 auto’s verkocht. Volgens de RAI is de verwarring veroorzaakt doordat in eerdere publicaties is uitgegaan van de zo genaamde aanvragen delen 1, of wel de bestellingen van de dealers bij de importeur. Deze aantallen zijn echter niet re presentatief voor de werkelijke verkoopcijfers, de afgifte van de kentekenbewijzen delen 2 aan de consument, omdat de delen 1 on geschoonde, ongecorrigeerde cij fers betreffen. Bovendien loopt de afgifte van beide delen niet parallel. Met na me in december worden n.l. vaak meer delen 1 aangevraagd als dea lers vooruitlopend op prijsverho gingen meer auto’s bestellen. In de maanden daarna volgt dan pas de afgifte van deel 2. Vergelijking van beide cijfers geeft derhalve een onjuist beeld van de werke lijkheid. De RAI constateert dat het enigs zins lagere maar nog steeds hoge verkoopniveau in ons land wordt veroorzaakt door de achterblijven de economische groei. Particulie re en zakelijke rijders stellen zich hierdoor wat voorzichtiger op. In de meeste landen van Europa deed dit verschijnsel zich overi gens al een jaar eerder voor. Ook moet worden bedacht dat een aantal potenti§le kopers van personenauto’s in plaats daarvan een bestelauto (zo genaamde van) heeft gekocht. Die biedt, als nooit meer dan twee personen vervoerd moeten worden, voor sommigen een goedkoper alternatief. Voor het hele jaar rekent de RAI op een afzet van 450.000 A 460.000 auto’s. WADDINXVEEN/ALPHEN AAN DEN RIJN - Het Centrum voor Gesproken Lektuur in Grave (CGL) maakt voortaan een week- selectie op cassette uit het dag blad van Rijn en Gouwe. Er wordt geput uit het regionale nieuws in de gelijknamige gedruk te krant. Kant 1 van deze gespro ken uitgave bevat elke week be richten die voor lezers in de hele regio interessant zijn, terwijl kant 2 zich meer richt op plaatselijk nieuws, met name uit Alphen aan den Rijn, Waddinxveen en Woer den. Het Centrum voor Gesproken Lektuur is één van de 5 instellin gen voor aangepaste lektuur in Nederland. Binnen deze groep is men verantwoordelijk voor de uit gave van tijdschriften op cassette. Zij doen dit al bijna 35 jaar voor mensen met een leeshandicap en worden hiervoor gesubsidieerd door het ministerie van WVC. Het Centrum voor Gesproken Lektuur (CGL) verzorgt ruim 250 verschillende tijdschriften op cassette. Van wekelijkse samen vattingen van landelijke dag- en weekbladen tot studie- en vaktijd schriften, kerkelijke en hobbybla- den, bonds- en verenigingsnieuws. Maar ook regionale kranten vol doen in een grote behoefte. Het nieuws uit stad of streek wordt erg belangrijk gevonden. Daarom gaat sinds januari 1991 (tot medio 1992) successievelijk de gemeente worden voorgedra- in elke regio van Nederland de toonaangevende regionale krant(en) ook in gesproken vorm van start. Het zijn wekelijkse sa menvattingen van telkens 6 num mers van de gelijknamige gedruk te kranten. Elke week anderhalf uur informa tie kost maar ƒ15,- per jaar. Be langstellenden die op gesproken lektuur zijn aangewezen wegens een leeshandicap kunnen een gra tis proefnummer aanvragen of een abonnement telefonisch of schrif telijk bij het Centrum voor Ge sproken Lektuur, Postbus 24, 5360 AA Grave, tel. 08860-71234. Er is een catalogus van alle ge sproken tijdschriften in Neder land verkrijgbaar in grootletter- druk, op cassette en in braille. Te lefonisch kan men meer informa tie (-materiaal) aanvragen, waar onder ook de nieuwe gezamenlij ke folder van de vijf Bibliotheken voor Aangepaste Lektuur, waar van ook het CGL deel uitmaakt. Ruim 14.00 mensen met een lees handicap maken al gebruik van gesproken kranten en tijdschriften op cassette. Daaronder zijn veel ouderen voor wie het lezen te ver moeiend is geworden, mensen die slecht zien, woordblind zijn of een lichamelijke handicap hebben waardoor zij geen gedrukte lekt uur kunnen hanteren. In 1989 was het dus precies an derhalve eeuw geleden dat de Zuidplas droogviel. In 1980 kwa men in Waddinxveen de plannen van de tekentafel om in de Zuid- plaspolder de grootste woonwijk ter plaatse te gaan bouwen. De woningbouw begon in 1983, het jaar waarin Waddinxveen 750 jaar bestond. In 1989 kreeg de woonwijk Zuid plas een hart door de bouw van een buurtwinkelcomplex met wo ningen. Dit project werd in op dracht van de woningbouwvereni ging SSW naar een ontwerp van het architectenbureau Stuurman Partners BV neergezet door het Bergambachtse bouw- en aanne mingsbedrijf Boogaerdt Schmidt BV uit Stolwijk. De bouwkosten bedroegen ruim twaalf miljoen gulden. Na veel voorbereidingen werd een ontwerp voor de droogmaking van de Zuidplas opgesteld. Langs het Noordeinde lag al een goede dijk, zodat alleen de Jan Dorrekenska- de versterkt behoefde te worden. In 1825 besloot de Nederlandse regering de Zuidplas droog te leg gen. In de, zomer van dat jaar werd door ”Den Haag” een Commissie 1 De in Waddinxveen aan het Woubrechterf wonende directeur de Stichting Veiligheidsinspecties WN, H.E. Uildriks, WADDINXVEEN - In 1989 was het precies anderhalve eeuw gele den dat de Zuidplaspolder ont stond. In 1839 werd namelijk de grote Zuidplas tussen Waddinx veen, Zevenhuizen, Moerkapelle, Nieuwerkerk aan den IJssel, Moordrecht en Gouda droogge maakt. De Waddinxveense woon wijk Zuidplas ligt in het noord oostelijk deel van deze polder. Het besluit tot droogmaking van de Zuidplas, oorspronkelijk een laagveengebied dat grotendeels in de dertiende eeuw en daarna is vergraven, nam de regering in 1825. Het karwei om bij Wad dinxveen die grote plas weg te ha len zou dus 14 jaar in beslag ne men. Tegenslag, geldgebrek en een Belgische opstand zorgden er voor dat het allemaal zo lang ging duren. Het bijzondere van de bijna 150 jaar oude Zuidplaspolder is dat hij het laagste polderpeil van de hele wereld heeft, zo blijkt uit in formatie van het hoogheemraad schap van Schieland. De verderop gelegen Rotterdamse Polder Prins Alexander is de laagste polder van Nederland. De hoeve ’’Willem de Tweede” aan de Piasweg bij het kruispunt met de Bredeweg staat op de plek waar helemaal het laagste polder peil van de wereld te vinden is, zo weten we van de Waddinxvener O. Oudijk, dijkgraaf van het wa terschap De Gouwelanden. De voorganger van deze boerderij was vermoedelijk de eerste die an derhalve eeuw geleden in de drooggemaakte Zuidplas werd ge bouwd. van de Stichting Veiligheidsinspecties WN, H.E. Uildriks, staat rechts op de foto met naast hem de heer en mevrouw Von ken. (Foto: P. Schrijen). WADDINXVEEN - Kortgeleden was het een gedenkwaardige dag voor de aan het Woubrechterf wonende Waddinxvener H.E. Uildriks, die als landelijk directeur van de Stichting Veiligheids- WADDINXVEEN - Het droogmaken van de Zuidplas, een kar wei dat van 1825 tot in 1839 zou duren en dus 14 jaar in beslag nam, moet heel ruw werk zijn geweest. ”De ’polderjongens’ wa ren meestal ruw en hielden zich aan altijd aan tucht of regels”, schrijft oud-Waddinxvener W. Verboom in zijn vijf jaar geleden verschenen boek ’’Waddinxveen 750 jaar”. Om de orde te hand haven vroegen de bestuurders ruim anderhalve eeuw geleden zelfs een regiment huzaren aan, maar daarop werd afwijzend be schikt, omdat men meende dat het paardevolk door de zwaarte in het veen zou wegzakken... De droogmaking van de Zuidplas, in 1989 was dat precies 150 jaar geleden, is een lezerswaardig on derdeel in het voortreffelijk boek van de heer W. Verboom, dat nog altijd te koop is bij de Waddinx veense boekhandels. Hij beschrijft in dit hoofdstuk wat er allemaal voor kwam kijken voordat de onstuimige grote plas bij Waddinxveen, waar nu sinds 1983 huizen worden gebouwd en al duizenden mensen wonen, droogviel. Het hart van Zuid-Holland was vroeger één groot plassengebied. Nadat de Noordplas onder Rijn land, waartoe de Hazerswoude en de Noord-Waddinxveense plassen behoorden, in 1765 was droogge legd, zou het nog driekwart eeuw duren voor de Zuidplas zo ver was. De Zuidplas was aanmerkelijk groter en één grote wateropper vlakte en strekte zich uit tussen Zuid-Waddinxveen, Moerkapelle, Zevenhuizen, Nieuwerkerk en Moordrecht. Door de aanhouden de vervening en de daarmee ge paard gaande verdwijning van de landerijen was Zuid-Waddinxveen sterk verarmd en het aantal inwo ners was beduidend teruggelopen. Door deze droevige toestand was het de ingelanden in het begin van de negentiende eeuw niet mo gelijk hun twee watermolens bij de Gouwe te onderhouden. Deze molens, die het water uit de plas op de Gouwe moesten malen, raakten steeds meer in verval. Hetzelfde gebeurde met een mo len die water uit de Zuidplas op sloeg op de Rotte en die stond op de Rottekade van de voormalige Catges en Zwanlasepolder onder Zevenhuizen. Ook dat ambacht was niet in staat die molen te onderhouden want het was ook grotendeels verveend. De toenemende hoogte van de Zuidplas en het vervallen van de molens hadden tot gevolg dat de naburige polders en ambachten wat de waterstaat betreft, voort durend het ergste te vrezen had den. Er waren in de loop der jaren al veel plannen tot drooglegging van de onstuimige Zuidplas gemaakt, maar niet één ervan werd uitge voerd. Die plannen hadden meer tot doel de omgeving te verlossen van deze enorme grote waterplas, maar waren niet gericht op de voordelen die de drooggemaakte landen zouden leveren als cultuur- bodem. Tot de westelijke omstreken van de Zuidplas behoorden in de acht tiende eeuw drie polders die reeds waren drooggemaakt: de Honderd Morgen of De Wilde Venen die in 1655 al werd drooggelegd, de Tweemanspolder in 1727 en de Eendrachtspolder in 1753. De grote waterwolf Zuidplas had men echter nog niet onder contro le en vooral in natte jaren onder vond men in de omliggende plaat sen veel schade en last van die grote watermassa in de nabijheid. Vooral 1816 was een nat jaar. De drie molens waarover hiervoor werd gesproken, waren zo erg ver vallen dat zij moesten worden ge sloopt. Het gehele plan zal worden ge bouwd door Bouwbedrijf Frans Vink Zn. uit Moordrecht. Het bouwbedrijf zal de vrije-sec- torwoningen in eerste instantie te koop aanbieden aan inwoners van Zevenhuizen-Moerkapelle. zaam, maar al gauw een stuk krachtiger toen de regering over ruimere fondsen kwam te be schikken. In 1807 en 1808 werden te Kor tenoord bij Moordrecht werken ter beteugeling van de plas uitge voerd. Het hoogheemraadschap van Schieland werd daartoe ge machtigd en bouwde op rijkskos ten drie schepradwatermolens en enkele sluisjes. Deze werken wer den zodanig gebouwd dat zij later bij de droogmaking van de plas dienst konden doen. Nauwelijks waren de molens in bedrijf of zij begonnen te verzak ken en wel zo erg dat ze moesten worden stopgezet. Het bleek dat de molens niet met de vereiste voorzorgen geplaatst waren. Bij onderzoek constateerde men dat twee palen van veertig en twintig voet op elkaar geslagen waren en dat de enige verbinding van die palen bestond uit een korte ijze ren pen. Twee molens konden nog recht gezet worden maar de derde moest gesloopt worden. In 1816 kwam koning Willem I persoonlijk de ongelukkige stand van zaken aan Kortenoord bekij ken. Dit bezoek werd mede de aanleiding tot een regeringsbe sluit. Het besluit bevatte het ont- De Zuidplas was vroeger één gro te watervlakte, mede door de aan houdende vervening. De toene mende waterhoogte en de verval len watermolens deden voor de omliggende polders en ambachten het ergste vrezen. De diverse achttiende eeuwse plannen tot drooglegging van de onstuimige Zuidplas werden ech ter nooit uitgevoerd, zodat het nog even duurde voordat de Wad- dinxveners en de andere streekge noten verlost zouden worden van de grote waterplas. ”De grote waterwolf Zuidplas had men echter nog niet onder contro le en vooral in natte jaren onder vond men in de omliggende plaat sen veel schade en last van die grote watermassa in de nabij heid”, schrijft oud-Waddinxvener W. Verboom in zijn boek ’’Wad dinxveen 750 jaar” uit 1983. In 1817 - een jaar nadat koning Willem de Eerste al eens de onge lukkig verlopen werkzaamheden voor de bouw van drie scheprad watermolens bij Moordrecht in ogenschouw had genomen - steeg het water van de Zuidplas tot 45 centimeter boven peil. De verval len, herstelde en nieuwgebouwde molens zouden het karwei echter niet kunnen klaren. ken bij de bouw van een complex Dit complex omvat 9 sociale huurwoningen, 5 sociale koopwo ningen en 8 vrije-sectorwoningen. De 9 sociale huurwoningen wor den gebouwd in opdracht van de woningbouwvereniging SSW, evenals de 5 sociale koopwonin gen. Deze laatste woningen worden verkocht aan kandidaten, die door gevel tuinzijde In Zevenhuizen laat de woningbouwvereniging SSW 9 sociale huurhuizen bouwen en 5 sociale koopwoningen in een plannetje van 22. WADDINXVEEN - Hooftman Autobedrijf BV op bedrijvenpark Coenecoop geeft weer korting voor de golfsportliefhebbers, die het Heineken Open 1992 in Noordwijk willen bezoeken. Vanaf donderdag 23 juli tot en met zondag 26 juli wordt op de schitterende baan van de Noord- wijkse Golfclub in Noordwijk het Internationaal Open Golf Kampi oenschap van Nederland ge speeld. In samenwerking met het organi serende bureau van het Heineken Open kunnen liefhebbers van de golfsport bij Hooftman Autobe drijf met 20% korting toegangs kaarten bestellen voor dit top-eve- nement. De keus van Volvo om een aantal sporten intensief te promoten en te ondersteunen is gemaakt omdat er zoveel raakvlakken zijn met die sporten. Vooral in kwalitatief maar ook in kwantitatief opzicht maken deze sporten snelle ontwikkelingen door. Sport neemt binnen de mar- keting-filosofie van Volvo daarom al jaren een belangrijke plaats in. Zo sponsort Volvo sinds 1988 de golfsport en is hoofdsponsor en naamgever van de PGA European Tour, kortweg de Volvo Tour. In Nederland is Volvo hoofdspon sor van de Volvo Jeugdtour, de Volvo Regiotour en het Internati onal Junior Golf Tournament dat van 15 t/m 18 juli wordt gespeeld op de Noord-Brabantsche Golf club ’Toxandria’. werp en de uitvoering van de her- stelwerken en de bouw van een achtkante baliemolen met hellend scheprad op de plaats van de ge sloopte molen. Deze herstelwerk zaamheden en de bouw van de nieuwe molen werden opgedragen aan de inspecteur-generaal van Waterstaat, ir. J. Blanken Janszn. In 1817 werden ook de beide mo lens te Waddinxveen weer opge bouwd, waarmee een bedrag van ƒ68.400,- gemoeid was. Deze bei de molens met staande scheprade ren op de Gouwe, een ronde, ste nen en een wipmolen, stonden in Broek en Thuil. De wipmolen stond aan het eind van de Wilhel- minakade ongeveer op de plaats waar nu het tunneltje is bij de ou de Gouwe. De laatste molenaar die daar woonde was Gilles Eindhoven. De molen werd omstreeks 1903 afge broken in verband met de aanleg van de spoorlijn Gouda-Rotter- dam-Den Haag. Door de uitvoe ring van al deze werken, bleef het malen bijna geheel achterwege zo dat in 1817 het water van de Zuidplas tot vijfenveertig centi meter boven peil steeg. Na veel voorbereidingen werd een ontwerp voor de droogmaking van de Zuidplas opgesteld. Langs de noordzijde van de plas lagen reeds de dijken van De Wilde Venen onder Moerkapelle en van Achter- of onder Noord-Waddinxveen. Deze waren goed, zodat daaraan geen bijzondere kosten te maken waren. Wel was versterking van de Dorrekenskade nodig. Zoals reeds in 1765 bij het droogmalen van de Noordplas overwogen was, werd ook nu weer een plan ge maakt om de Putteplas met dui kers op de Zuidplas leeg te laten lopen en deze dan droog te hou den. Dit is echter niet tot stand geko men, voornamelijk omdat later bleek dat de bemaling van de Zuidplaspolder, gedurende de eerste jaren na het droogmaken te gebrekkig was. Nadat verschillen de adviezen waren ingewonnen, onder andere ook van de voor noemde inspecteur-generaal van Waterstaat, werd eindelijk in 1825 door de regering besloten tot drooglegging van de Zuidplas. Bij Koninklijk Besluit van 22 juni 1825 werd een Commissie van Beheer en Toezicht over de Droogmaking benoemd. Alle werkzaamheden kwamen te staan van Beheer en Toezicht over de Droogmaking benoemd. Alle werkzaamheden kwamen te staan onder leiding van ingenieur J.A. Beijerinck. Naar de ingenieur eer ste klas van Waterstaat heeft Waddinxveen de Beijerincklaan genoemd en het hoogheemraad schap van Schieland het gemaal ”Jan Anne Beijerinck” in Capelle aan den IJssel. Voor de droogmaking moesten al lerlei werkzaamheden worden uit gevoerd. Er vonden aanbestedin gen plaats, er werd een ringvaart (het ’’kanaal”) gegraven, er wer den ringdijken aangelegd en er kwamen diverse molens. In september 1830 waren 1.477 werklieden - meestal ruwe polder jongens - bezig, terwijl 402 vaar tuigen de plassen bevoeren voor het aanbrengen van specie. Ten gevolge van de Belgische op stand lag het droogmaken van de Zuidplas in 1930 en 1931 negen maanden stil. Maar daarna werd het werk weer hervat. Eerst lang- Zuidplas viel 150 jaar geleden droog WADDINXVEEN - Bewoners van het woonwagencentrum aan de Pater Jornaweg in Waddinx veen hebben geschokt gereageerd op enkele diefstallen op eigen ter rein. Ze hadden niet gedacht dat hiervan in een besloten gemeen schap als waarin zij leven sprake zou kunnen zijn. De diefstal werd begin vorige week gepleegd toen de meeste be woners van het centrum elders in Nederland op vakantie waren. Na enkele telefoontjes kwamen ze hals over kop in Waddinxveen te-' rug. Uit de woonwagen van P. van Est jr. verdwenen voor een paar dui zend gulden aan waardevolle por seleinen beelden. W. van Est mist plotseling een aantal huishoudelij ke spullen. Pogingen m twee an dere woonwagens biiu.cn te ko men zijn kennelijk mislukt. De sporen van braak zijn aan de achterzijde van de woonwagen van P. van Est duidelijk zicht baar. Ze zijn ook door de plaatse lijke rijkspolitie, die gaarne tips in ontvangst neemt, in ogenschouw genomen. Een onderzoek, onder andere naar de herkomst van de verdachte bestuurder van een een blauwe Ford Granada, heeft nog niets opgeleverd. De diefstallen aan de Pater Jorna weg gebeuren op een moment dat de spanningen in het woonwagen centrum toenemen. Eén van de bewoners, P. van Est, die met zijn vriendin M.A. van Kints en de- drie kinderen Peter, Aad en Ma thilde eerst aan de Onderweg stond en nu helemaal achteraan in het centrum een standplaats heeft, vindt dat er. elders spoedig nieuwe standplaatsen voor woon wagens moeten komen. De trage gang van zaken rond de komst van het naar zijn mening broodnodige nieuwe woonwagen centrum hebben hem zodanig li chamelijk en geestelijk geraakt dat hij zich onder doktersbehan deling heeft moeten stellen. De overige woonwagenbewoners rea geren schouderophalend op zijn kritiek. Interne spanningen, ruzies en an dere botsingen maken de sfeer er in het centrum bij de Tweede Bloksweg niet beter op. Een aan tal bewoners verwijt de gemeente laksheid in het zoeken naar een nieuwe geschikte lokatie. De pro vincie zou slechts toezien, terwijl geoogde lokaties steeds afvallen. Vaststaat in ieder geval dat er aan de Pater Jornaweg met een 15-tal woonwagens geen plaatsen meer mogen bijkomen. Verzoek om uit breiding staat het provinciaal be stuur en het ministerie van WVC niet toe. inspecties VVN het éénmiljoenste VVN-vignet 1992 kon uitrei ken. Dat gebeur, bij BOVAG-auto- bedrijf W. Vonken in Heerlen, welk bedrijf als diverse Waddinx veense bedrijven functioneert als station voor veiligheids- en milieu- inspecties van de Stichting Veilig heidsinspecties VVN, een samen werkingsverband van Veilig Ver keer Nederland en de BOVAG. Het Heerlense autobedrijf W. Vonken is al ruim 12 jaar aange sloten als keurbedrijf bij de Stich ting Veiligheidsinspecties VVN. Door het combineren van de vei ligheids- en milieu-inspecties met de grote onderhoudsbeurten heeft dit bedrijf de voordelen leren ken nen van het vignet met de beken de ’’krul”. Daarbij geldt dan tevens dat de kwaliteit wordt gewaarborgd door het toezicht van een neutrale in stantie als Veilig Verkeer Neder land. Door steekproefsgewijs auto’s te herinspecteren en bedrij ven aan nauwgezette procescon troles te onderwerpen wordt in houd gegeven aan het begrip ’’krul”. De kwaliteit van het preventief onder leiding van ingenieur J.A. Beijerinck, ingenieur eerste klasse van Waterstaat. In 1827 hadden de eerste aanbe stedingen plaats. Gedurende de jaren 1828 en 1829 werd de ring vaart tussen de Jan Dorrekenska de en de Nieuwerkerkse Laan ge graven. Dit werk werd aanbesteed op 26 november 1827 in vier per celen en aangenomen voor een ge zamenlijk bedrag van ruim ƒ200.000,-. Bij het graven van de ringvaart heeft men met grote moeilijkhe den te kampen gehad daar de bo dem van de vaart steeds omhoog bleef rijzen. Men besloot water toe te laten en de ringvaart door baggeren op diepte te brengen. Maar bij het toelaten van water scheurden grote bonken veen ter dikte van zes a zeven meter zich los, zodat er plaatsen in de ring vaart waren waar meer dan zeven meter water stond. Deze gaten werden weer met klei aangeplempt omdat men ze niet op die diepte durfde te laten. De aannemers leden door deze tegen slagen grote verliezen. Het rijk is hen daarin tegemoet gekomen door het verlenen van bijslagen. In de loop van 1829 en 1830 wer den diverse werken uitgevoerd zo als het aanleggen van ringdijken enzovoort. In september 1830 wa ren 1477 werklieden bezig, terwijl 402 vaartuigen de plassen bevoe ren voor het aanbrengen van spe cie. Deze specie moest soms op anderhalf uur afstand gehaald worden. De ’polderjongens’ waren meestal ruw en hielden zich niet altijd aan tucht of regels. De burgemeester van Nieuwerkerk, Moordrecht en Zevenhuizen vroegen in die tijd een regiment huzaren aan om de orde te handhaven. Maar er werd afwijzend op beschikt, omdat men meende dat het paardevolk door de zwaarte in het veen zou weg zakken. Ten gevolge van de Belgische op stand lag het werk van november 1830 tot in de maand juli 1831 stil. Daarna werd het, zij het eerst nog in langzaam tempo, weer her vat. Toen de regering weer over ruimere fondsen beschikken kon, werd het werk ook krachtiger aan gepakt. Het aanleggen van de no dige dijken en het bouwen van de molens waren grote werken en vergden veel tijd. Op 21 maart en 21 april 1835 werd onder andere aanbesteed de bouw van vijf benedenvijzelmo- lens te Waddinxveen. De levertijd van deze molens bedroeg twaalf maanden. Zodra een molen ge reed was, werd deze in bedrijf ge steld voor het afmaken van de plas. In totaal werden negen mo lens te Wadinxveen gebouwd. Zij stonden bij de ringvaart (veelal het kanaal genoemd) nabij de te genwoordige Kanaalweg ter hoog te van de Sniepweg. In 1838 wa ren al deze molens in gebruik. De Zuidplaspolder is de polder het laagste polderwaterpeil ter wereld. Het preciese laagste puntje (-6 meter NAP) is te vinden op de plek waar de een eeuw geleden herbouwde boerderij Willem de Tweede aan de Piasweg staat. Deze hoeve, genoemd naar Willem de Tweede omdat hij in die tijd regeerde, was de eerste die in de anderhalve eeuw geleden drooggemaakte Zuidplas werd gebouwd. In het Waddinxveense deel van de Zuidplaspolder verschenen in 1983 de eerste woningen. De wijk is nu de grootste woonwijk van Waddinxveen. (Foto: Archief - Sjaak Noteboom).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 11