SSW bouwt in
Zevenhuizen
Huzaren bleven weg omdat ze met
paarden in veen zouden wegzakken
H.E. Uildriks bij
miljoenste ’’krul”
Diefstal in
woonwagens
P.Jornaweg
Rijn en
Gouwe op
Lichte
daling
verkoop
van auto’s
Met Volvo
Golfkaartjes
iiDODujnjjn;
- Polder werd drooggelegd na 14 jaar in 1839
- Zuidplas kent laagste polderpeil van de wereld
'lD
illllllllill
llllllll
a
1
I
a
E
p L
L
Besluit
Van de wereld
Molens
Koning
Watervlakte
Land voor water
1®
T -
Pagina 11
Weekblad voor Waddinxveen
Woensdag 22 juli 1992
Droogmakers
waren ruwe
poldeijongens
ZEVENHUIZEN - De woningbouwvereniging SSW is in de
gen.
n
xJ.
NA
gevol straatzijde
s
Postbus
Grave,
r
tweede helft van dit jaar in het uitbreidingsplan Swanla betrok-
1 van totaal 22 woningen.
onderhoud wordt nog eens extra
onderstreept door de uitstraling
van het vignet. De afgelopen ja-
ren is door middel van een aantal
produktverbeteringen de meer
waarde van het vignet gestegen:
zo is de verplichte milieu-inspec-
tie voor auto’s van 3 jaar en ouder
die is opgenomen in de jaarlijks
verplichte APK-keuring, voortge
komen uit de positieve resultaten
van de zogenaamde ’’Groene
Kick”, de veiligheids- en milieu-
inspectie van BOVAG en VVN.
Ook vindt de afmeting van elke
inspectie plaats in de centrale
computer van het RAI Data Cen
trum. Hierbij wordt tevens de ki
lometerstand voor de Nationale
Auto Pas ingegeven.
Daarmee wordt een waardevol be
stand opgebouwd dat bij inruil, de
eigenaar van de auto maar ook het
autobedrijf, zekerheid geeft over
de kilometerstand en de stiptheid
in het uitvoeren van grote onder
houdsbeurten.
Vorig jaar werden er 1,3 miljoen
VVN-inspectievignetten uitgege
ven.
WADDINXVEEN AMSTER
DAM - De Waddinxveense auto
bedrijven laten weten dat, in te
genstelling tot eerdere berichten
in de media waarin werd gesteld
dat de autoverkopen in Nederland
schrikbarend zouden zijn gedaald
met 14,4% uit de offici§le RAI-
cijfers blijkt, dat over de eerste
zes maanden van dit jaar sprake is
van een geringe daling van 5% tot
292.631 auto’s. In de vergelijkba
re periode vorig jaar werden
308.133 auto’s verkocht.
Volgens de RAI is de verwarring
veroorzaakt doordat in eerdere
publicaties is uitgegaan van de zo
genaamde aanvragen delen 1, of
wel de bestellingen van de dealers
bij de importeur.
Deze aantallen zijn echter niet re
presentatief voor de werkelijke
verkoopcijfers, de afgifte van de
kentekenbewijzen delen 2 aan de
consument, omdat de delen 1 on
geschoonde, ongecorrigeerde cij
fers betreffen.
Bovendien loopt de afgifte van
beide delen niet parallel. Met na
me in december worden n.l. vaak
meer delen 1 aangevraagd als dea
lers vooruitlopend op prijsverho
gingen meer auto’s bestellen. In
de maanden daarna volgt dan pas
de afgifte van deel 2. Vergelijking
van beide cijfers geeft derhalve
een onjuist beeld van de werke
lijkheid.
De RAI constateert dat het enigs
zins lagere maar nog steeds hoge
verkoopniveau in ons land wordt
veroorzaakt door de achterblijven
de economische groei. Particulie
re en zakelijke rijders stellen zich
hierdoor wat voorzichtiger op. In
de meeste landen van Europa
deed dit verschijnsel zich overi
gens al een jaar eerder voor.
Ook moet worden bedacht dat
een aantal potenti§le kopers van
personenauto’s in plaats daarvan
een bestelauto (zo genaamde van)
heeft gekocht. Die biedt, als nooit
meer dan twee personen vervoerd
moeten worden, voor sommigen
een goedkoper alternatief.
Voor het hele jaar rekent de RAI
op een afzet van 450.000 A
460.000 auto’s.
WADDINXVEEN/ALPHEN
AAN DEN RIJN - Het Centrum
voor Gesproken Lektuur in Grave
(CGL) maakt voortaan een week-
selectie op cassette uit het dag
blad van Rijn en Gouwe.
Er wordt geput uit het regionale
nieuws in de gelijknamige gedruk
te krant. Kant 1 van deze gespro
ken uitgave bevat elke week be
richten die voor lezers in de hele
regio interessant zijn, terwijl kant
2 zich meer richt op plaatselijk
nieuws, met name uit Alphen aan
den Rijn, Waddinxveen en Woer
den.
Het Centrum voor Gesproken
Lektuur is één van de 5 instellin
gen voor aangepaste lektuur in
Nederland. Binnen deze groep is
men verantwoordelijk voor de uit
gave van tijdschriften op cassette.
Zij doen dit al bijna 35 jaar voor
mensen met een leeshandicap en
worden hiervoor gesubsidieerd
door het ministerie van WVC.
Het Centrum voor Gesproken
Lektuur (CGL) verzorgt ruim
250 verschillende tijdschriften op
cassette. Van wekelijkse samen
vattingen van landelijke dag- en
weekbladen tot studie- en vaktijd
schriften, kerkelijke en hobbybla-
den, bonds- en verenigingsnieuws.
Maar ook regionale kranten vol
doen in een grote behoefte. Het
nieuws uit stad of streek wordt
erg belangrijk gevonden.
Daarom gaat sinds januari 1991
(tot medio 1992) successievelijk
de gemeente worden voorgedra- in elke regio van Nederland de
toonaangevende regionale
krant(en) ook in gesproken vorm
van start. Het zijn wekelijkse sa
menvattingen van telkens 6 num
mers van de gelijknamige gedruk
te kranten.
Elke week anderhalf uur informa
tie kost maar ƒ15,- per jaar. Be
langstellenden die op gesproken
lektuur zijn aangewezen wegens
een leeshandicap kunnen een gra
tis proefnummer aanvragen of een
abonnement telefonisch of schrif
telijk bij het Centrum voor Ge
sproken Lektuur, Postbus 24,
5360 AA Grave, tel.
08860-71234.
Er is een catalogus van alle ge
sproken tijdschriften in Neder
land verkrijgbaar in grootletter-
druk, op cassette en in braille. Te
lefonisch kan men meer informa
tie (-materiaal) aanvragen, waar
onder ook de nieuwe gezamenlij
ke folder van de vijf Bibliotheken
voor Aangepaste Lektuur, waar
van ook het CGL deel uitmaakt.
Ruim 14.00 mensen met een lees
handicap maken al gebruik van
gesproken kranten en tijdschriften
op cassette. Daaronder zijn veel
ouderen voor wie het lezen te ver
moeiend is geworden, mensen die
slecht zien, woordblind zijn of
een lichamelijke handicap hebben
waardoor zij geen gedrukte lekt
uur kunnen hanteren.
In 1989 was het dus precies an
derhalve eeuw geleden dat de
Zuidplas droogviel. In 1980 kwa
men in Waddinxveen de plannen
van de tekentafel om in de Zuid-
plaspolder de grootste woonwijk
ter plaatse te gaan bouwen. De
woningbouw begon in 1983, het
jaar waarin Waddinxveen 750 jaar
bestond.
In 1989 kreeg de woonwijk Zuid
plas een hart door de bouw van
een buurtwinkelcomplex met wo
ningen. Dit project werd in op
dracht van de woningbouwvereni
ging SSW naar een ontwerp van
het architectenbureau Stuurman
Partners BV neergezet door het
Bergambachtse bouw- en aanne
mingsbedrijf Boogaerdt
Schmidt BV uit Stolwijk. De
bouwkosten bedroegen ruim
twaalf miljoen gulden.
Na veel voorbereidingen werd een
ontwerp voor de droogmaking van
de Zuidplas opgesteld. Langs het
Noordeinde lag al een goede dijk,
zodat alleen de Jan Dorrekenska-
de versterkt behoefde te worden.
In 1825 besloot de Nederlandse
regering de Zuidplas droog te leg
gen.
In de, zomer van dat jaar werd
door ”Den Haag” een Commissie
1
De in Waddinxveen aan het Woubrechterf wonende directeur
de Stichting Veiligheidsinspecties WN, H.E. Uildriks,
WADDINXVEEN - In 1989 was
het precies anderhalve eeuw gele
den dat de Zuidplaspolder ont
stond. In 1839 werd namelijk de
grote Zuidplas tussen Waddinx
veen, Zevenhuizen, Moerkapelle,
Nieuwerkerk aan den IJssel,
Moordrecht en Gouda droogge
maakt. De Waddinxveense woon
wijk Zuidplas ligt in het noord
oostelijk deel van deze polder.
Het besluit tot droogmaking van
de Zuidplas, oorspronkelijk een
laagveengebied dat grotendeels in
de dertiende eeuw en daarna is
vergraven, nam de regering in
1825. Het karwei om bij Wad
dinxveen die grote plas weg te ha
len zou dus 14 jaar in beslag ne
men. Tegenslag, geldgebrek en
een Belgische opstand zorgden er
voor dat het allemaal zo lang ging
duren.
Het bijzondere van de bijna 150
jaar oude Zuidplaspolder is dat
hij het laagste polderpeil van de
hele wereld heeft, zo blijkt uit in
formatie van het hoogheemraad
schap van Schieland. De verderop
gelegen Rotterdamse Polder Prins
Alexander is de laagste polder van
Nederland.
De hoeve ’’Willem de Tweede”
aan de Piasweg bij het kruispunt
met de Bredeweg staat op de plek
waar helemaal het laagste polder
peil van de wereld te vinden is, zo
weten we van de Waddinxvener
O. Oudijk, dijkgraaf van het wa
terschap De Gouwelanden. De
voorganger van deze boerderij
was vermoedelijk de eerste die an
derhalve eeuw geleden in de
drooggemaakte Zuidplas werd ge
bouwd.
van de Stichting Veiligheidsinspecties WN, H.E. Uildriks,
staat rechts op de foto met naast hem de heer en mevrouw Von
ken. (Foto: P. Schrijen).
WADDINXVEEN - Kortgeleden was het een gedenkwaardige
dag voor de aan het Woubrechterf wonende Waddinxvener H.E.
Uildriks, die als landelijk directeur van de Stichting Veiligheids-
WADDINXVEEN - Het droogmaken van de Zuidplas, een kar
wei dat van 1825 tot in 1839 zou duren en dus 14 jaar in beslag
nam, moet heel ruw werk zijn geweest. ”De ’polderjongens’ wa
ren meestal ruw en hielden zich aan altijd aan tucht of regels”,
schrijft oud-Waddinxvener W. Verboom in zijn vijf jaar geleden
verschenen boek ’’Waddinxveen 750 jaar”. Om de orde te hand
haven vroegen de bestuurders ruim anderhalve eeuw geleden
zelfs een regiment huzaren aan, maar daarop werd afwijzend be
schikt, omdat men meende dat het paardevolk door de zwaarte
in het veen zou wegzakken...
De droogmaking van de Zuidplas,
in 1989 was dat precies 150 jaar
geleden, is een lezerswaardig on
derdeel in het voortreffelijk boek
van de heer W. Verboom, dat nog
altijd te koop is bij de Waddinx
veense boekhandels.
Hij beschrijft in dit hoofdstuk
wat er allemaal voor kwam kijken
voordat de onstuimige grote plas
bij Waddinxveen, waar nu sinds
1983 huizen worden gebouwd en
al duizenden mensen wonen,
droogviel.
Het hart van Zuid-Holland was
vroeger één groot plassengebied.
Nadat de Noordplas onder Rijn
land, waartoe de Hazerswoude en
de Noord-Waddinxveense plassen
behoorden, in 1765 was droogge
legd, zou het nog driekwart eeuw
duren voor de Zuidplas zo ver
was.
De Zuidplas was aanmerkelijk
groter en één grote wateropper
vlakte en strekte zich uit tussen
Zuid-Waddinxveen, Moerkapelle,
Zevenhuizen, Nieuwerkerk en
Moordrecht. Door de aanhouden
de vervening en de daarmee ge
paard gaande verdwijning van de
landerijen was Zuid-Waddinxveen
sterk verarmd en het aantal inwo
ners was beduidend teruggelopen.
Door deze droevige toestand was
het de ingelanden in het begin
van de negentiende eeuw niet mo
gelijk hun twee watermolens bij
de Gouwe te onderhouden. Deze
molens, die het water uit de plas
op de Gouwe moesten malen,
raakten steeds meer in verval.
Hetzelfde gebeurde met een mo
len die water uit de Zuidplas op
sloeg op de Rotte en die stond op
de Rottekade van de voormalige
Catges en Zwanlasepolder onder
Zevenhuizen.
Ook dat ambacht was niet in staat
die molen te onderhouden want
het was ook grotendeels verveend.
De toenemende hoogte van de
Zuidplas en het vervallen van de
molens hadden tot gevolg dat de
naburige polders en ambachten
wat de waterstaat betreft, voort
durend het ergste te vrezen had
den.
Er waren in de loop der jaren al
veel plannen tot drooglegging van
de onstuimige Zuidplas gemaakt,
maar niet één ervan werd uitge
voerd. Die plannen hadden meer
tot doel de omgeving te verlossen
van deze enorme grote waterplas,
maar waren niet gericht op de
voordelen die de drooggemaakte
landen zouden leveren als cultuur-
bodem.
Tot de westelijke omstreken van
de Zuidplas behoorden in de acht
tiende eeuw drie polders die reeds
waren drooggemaakt: de Honderd
Morgen of De Wilde Venen die in
1655 al werd drooggelegd, de
Tweemanspolder in 1727 en de
Eendrachtspolder in 1753. De
grote waterwolf Zuidplas had
men echter nog niet onder contro
le en vooral in natte jaren onder
vond men in de omliggende plaat
sen veel schade en last van die
grote watermassa in de nabijheid.
Vooral 1816 was een nat jaar. De
drie molens waarover hiervoor
werd gesproken, waren zo erg ver
vallen dat zij moesten worden ge
sloopt.
Het gehele plan zal worden ge
bouwd door Bouwbedrijf Frans
Vink Zn. uit Moordrecht.
Het bouwbedrijf zal de vrije-sec-
torwoningen in eerste instantie te
koop aanbieden aan inwoners van
Zevenhuizen-Moerkapelle.
zaam, maar al gauw een stuk
krachtiger toen de regering over
ruimere fondsen kwam te be
schikken.
In 1807 en 1808 werden te Kor
tenoord bij Moordrecht werken
ter beteugeling van de plas uitge
voerd. Het hoogheemraadschap
van Schieland werd daartoe ge
machtigd en bouwde op rijkskos
ten drie schepradwatermolens en
enkele sluisjes. Deze werken wer
den zodanig gebouwd dat zij later
bij de droogmaking van de plas
dienst konden doen.
Nauwelijks waren de molens in
bedrijf of zij begonnen te verzak
ken en wel zo erg dat ze moesten
worden stopgezet. Het bleek dat
de molens niet met de vereiste
voorzorgen geplaatst waren. Bij
onderzoek constateerde men dat
twee palen van veertig en twintig
voet op elkaar geslagen waren en
dat de enige verbinding van die
palen bestond uit een korte ijze
ren pen. Twee molens konden nog
recht gezet worden maar de derde
moest gesloopt worden.
In 1816 kwam koning Willem I
persoonlijk de ongelukkige stand
van zaken aan Kortenoord bekij
ken. Dit bezoek werd mede de
aanleiding tot een regeringsbe
sluit. Het besluit bevatte het ont-
De Zuidplas was vroeger één gro
te watervlakte, mede door de aan
houdende vervening. De toene
mende waterhoogte en de verval
len watermolens deden voor de
omliggende polders en ambachten
het ergste vrezen.
De diverse achttiende eeuwse
plannen tot drooglegging van de
onstuimige Zuidplas werden ech
ter nooit uitgevoerd, zodat het
nog even duurde voordat de Wad-
dinxveners en de andere streekge
noten verlost zouden worden van
de grote waterplas.
”De grote waterwolf Zuidplas had
men echter nog niet onder contro
le en vooral in natte jaren onder
vond men in de omliggende plaat
sen veel schade en last van die
grote watermassa in de nabij
heid”, schrijft oud-Waddinxvener
W. Verboom in zijn boek ’’Wad
dinxveen 750 jaar” uit 1983.
In 1817 - een jaar nadat koning
Willem de Eerste al eens de onge
lukkig verlopen werkzaamheden
voor de bouw van drie scheprad
watermolens bij Moordrecht in
ogenschouw had genomen - steeg
het water van de Zuidplas tot 45
centimeter boven peil. De verval
len, herstelde en nieuwgebouwde
molens zouden het karwei echter
niet kunnen klaren.
ken bij de bouw van een complex
Dit complex omvat 9 sociale
huurwoningen, 5 sociale koopwo
ningen en 8 vrije-sectorwoningen.
De 9 sociale huurwoningen wor
den gebouwd in opdracht van de
woningbouwvereniging SSW,
evenals de 5 sociale koopwonin
gen.
Deze laatste woningen worden
verkocht aan kandidaten, die door
gevel tuinzijde
In Zevenhuizen laat de woningbouwvereniging SSW 9 sociale
huurhuizen bouwen en 5 sociale koopwoningen in een plannetje
van 22.
WADDINXVEEN - Hooftman
Autobedrijf BV op bedrijvenpark
Coenecoop geeft weer korting
voor de golfsportliefhebbers, die
het Heineken Open 1992 in
Noordwijk willen bezoeken.
Vanaf donderdag 23 juli tot en
met zondag 26 juli wordt op de
schitterende baan van de Noord-
wijkse Golfclub in Noordwijk het
Internationaal Open Golf Kampi
oenschap van Nederland ge
speeld.
In samenwerking met het organi
serende bureau van het Heineken
Open kunnen liefhebbers van de
golfsport bij Hooftman Autobe
drijf met 20% korting toegangs
kaarten bestellen voor dit top-eve-
nement.
De keus van Volvo om een aantal
sporten intensief te promoten en
te ondersteunen is gemaakt omdat
er zoveel raakvlakken zijn met die
sporten.
Vooral in kwalitatief maar ook in
kwantitatief opzicht maken deze
sporten snelle ontwikkelingen
door. Sport neemt binnen de mar-
keting-filosofie van Volvo daarom
al jaren een belangrijke plaats in.
Zo sponsort Volvo sinds 1988 de
golfsport en is hoofdsponsor en
naamgever van de PGA European
Tour, kortweg de Volvo Tour.
In Nederland is Volvo hoofdspon
sor van de Volvo Jeugdtour, de
Volvo Regiotour en het Internati
onal Junior Golf Tournament dat
van 15 t/m 18 juli wordt gespeeld
op de Noord-Brabantsche Golf
club ’Toxandria’.
werp en de uitvoering van de her-
stelwerken en de bouw van een
achtkante baliemolen met hellend
scheprad op de plaats van de ge
sloopte molen. Deze herstelwerk
zaamheden en de bouw van de
nieuwe molen werden opgedragen
aan de inspecteur-generaal van
Waterstaat, ir. J. Blanken Janszn.
In 1817 werden ook de beide mo
lens te Waddinxveen weer opge
bouwd, waarmee een bedrag van
ƒ68.400,- gemoeid was. Deze bei
de molens met staande scheprade
ren op de Gouwe, een ronde, ste
nen en een wipmolen, stonden in
Broek en Thuil. De wipmolen
stond aan het eind van de Wilhel-
minakade ongeveer op de plaats
waar nu het tunneltje is bij de ou
de Gouwe.
De laatste molenaar die daar
woonde was Gilles Eindhoven. De
molen werd omstreeks 1903 afge
broken in verband met de aanleg
van de spoorlijn Gouda-Rotter-
dam-Den Haag. Door de uitvoe
ring van al deze werken, bleef het
malen bijna geheel achterwege zo
dat in 1817 het water van de
Zuidplas tot vijfenveertig centi
meter boven peil steeg.
Na veel voorbereidingen werd een
ontwerp voor de droogmaking van
de Zuidplas opgesteld. Langs de
noordzijde van de plas lagen reeds
de dijken van De Wilde Venen
onder Moerkapelle en van Achter-
of onder Noord-Waddinxveen.
Deze waren goed, zodat daaraan
geen bijzondere kosten te maken
waren. Wel was versterking van
de Dorrekenskade nodig. Zoals
reeds in 1765 bij het droogmalen
van de Noordplas overwogen was,
werd ook nu weer een plan ge
maakt om de Putteplas met dui
kers op de Zuidplas leeg te laten
lopen en deze dan droog te hou
den.
Dit is echter niet tot stand geko
men, voornamelijk omdat later
bleek dat de bemaling van de
Zuidplaspolder, gedurende de
eerste jaren na het droogmaken te
gebrekkig was. Nadat verschillen
de adviezen waren ingewonnen,
onder andere ook van de voor
noemde inspecteur-generaal van
Waterstaat, werd eindelijk in
1825 door de regering besloten
tot drooglegging van de Zuidplas.
Bij Koninklijk Besluit van 22 juni
1825 werd een Commissie van
Beheer en Toezicht over de
Droogmaking benoemd. Alle
werkzaamheden kwamen te staan
van Beheer en Toezicht over de
Droogmaking benoemd. Alle
werkzaamheden kwamen te staan
onder leiding van ingenieur J.A.
Beijerinck. Naar de ingenieur eer
ste klas van Waterstaat heeft
Waddinxveen de Beijerincklaan
genoemd en het hoogheemraad
schap van Schieland het gemaal
”Jan Anne Beijerinck” in Capelle
aan den IJssel.
Voor de droogmaking moesten al
lerlei werkzaamheden worden uit
gevoerd. Er vonden aanbestedin
gen plaats, er werd een ringvaart
(het ’’kanaal”) gegraven, er wer
den ringdijken aangelegd en er
kwamen diverse molens.
In september 1830 waren 1.477
werklieden - meestal ruwe polder
jongens - bezig, terwijl 402 vaar
tuigen de plassen bevoeren voor
het aanbrengen van specie.
Ten gevolge van de Belgische op
stand lag het droogmaken van de
Zuidplas in 1930 en 1931 negen
maanden stil. Maar daarna werd
het werk weer hervat. Eerst lang-
Zuidplas viel 150
jaar geleden droog
WADDINXVEEN - Bewoners
van het woonwagencentrum aan
de Pater Jornaweg in Waddinx
veen hebben geschokt gereageerd
op enkele diefstallen op eigen ter
rein. Ze hadden niet gedacht dat
hiervan in een besloten gemeen
schap als waarin zij leven sprake
zou kunnen zijn.
De diefstal werd begin vorige
week gepleegd toen de meeste be
woners van het centrum elders in
Nederland op vakantie waren. Na
enkele telefoontjes kwamen ze
hals over kop in Waddinxveen te-'
rug.
Uit de woonwagen van P. van Est
jr. verdwenen voor een paar dui
zend gulden aan waardevolle por
seleinen beelden. W. van Est mist
plotseling een aantal huishoudelij
ke spullen. Pogingen m twee an
dere woonwagens biiu.cn te ko
men zijn kennelijk mislukt.
De sporen van braak zijn aan de
achterzijde van de woonwagen
van P. van Est duidelijk zicht
baar. Ze zijn ook door de plaatse
lijke rijkspolitie, die gaarne tips in
ontvangst neemt, in ogenschouw
genomen. Een onderzoek, onder
andere naar de herkomst van de
verdachte bestuurder van een een
blauwe Ford Granada, heeft nog
niets opgeleverd.
De diefstallen aan de Pater Jorna
weg gebeuren op een moment dat
de spanningen in het woonwagen
centrum toenemen. Eén van de
bewoners, P. van Est, die met zijn
vriendin M.A. van Kints en de-
drie kinderen Peter, Aad en Ma
thilde eerst aan de Onderweg
stond en nu helemaal achteraan in
het centrum een standplaats
heeft, vindt dat er. elders spoedig
nieuwe standplaatsen voor woon
wagens moeten komen.
De trage gang van zaken rond de
komst van het naar zijn mening
broodnodige nieuwe woonwagen
centrum hebben hem zodanig li
chamelijk en geestelijk geraakt
dat hij zich onder doktersbehan
deling heeft moeten stellen. De
overige woonwagenbewoners rea
geren schouderophalend op zijn
kritiek.
Interne spanningen, ruzies en an
dere botsingen maken de sfeer er
in het centrum bij de Tweede
Bloksweg niet beter op. Een aan
tal bewoners verwijt de gemeente
laksheid in het zoeken naar een
nieuwe geschikte lokatie. De pro
vincie zou slechts toezien, terwijl
geoogde lokaties steeds afvallen.
Vaststaat in ieder geval dat er aan
de Pater Jornaweg met een 15-tal
woonwagens geen plaatsen meer
mogen bijkomen. Verzoek om uit
breiding staat het provinciaal be
stuur en het ministerie van WVC
niet toe.
inspecties VVN het éénmiljoenste VVN-vignet 1992 kon uitrei
ken.
Dat gebeur, bij BOVAG-auto-
bedrijf W. Vonken in Heerlen,
welk bedrijf als diverse Waddinx
veense bedrijven functioneert als
station voor veiligheids- en milieu-
inspecties van de Stichting Veilig
heidsinspecties VVN, een samen
werkingsverband van Veilig Ver
keer Nederland en de BOVAG.
Het Heerlense autobedrijf W.
Vonken is al ruim 12 jaar aange
sloten als keurbedrijf bij de Stich
ting Veiligheidsinspecties VVN.
Door het combineren van de vei
ligheids- en milieu-inspecties met
de grote onderhoudsbeurten heeft
dit bedrijf de voordelen leren ken
nen van het vignet met de beken
de ’’krul”.
Daarbij geldt dan tevens dat de
kwaliteit wordt gewaarborgd door
het toezicht van een neutrale in
stantie als Veilig Verkeer Neder
land. Door steekproefsgewijs
auto’s te herinspecteren en bedrij
ven aan nauwgezette procescon
troles te onderwerpen wordt in
houd gegeven aan het begrip
’’krul”.
De kwaliteit van het preventief
onder leiding van ingenieur J.A.
Beijerinck, ingenieur eerste klasse
van Waterstaat.
In 1827 hadden de eerste aanbe
stedingen plaats. Gedurende de
jaren 1828 en 1829 werd de ring
vaart tussen de Jan Dorrekenska
de en de Nieuwerkerkse Laan ge
graven. Dit werk werd aanbesteed
op 26 november 1827 in vier per
celen en aangenomen voor een ge
zamenlijk bedrag van ruim
ƒ200.000,-.
Bij het graven van de ringvaart
heeft men met grote moeilijkhe
den te kampen gehad daar de bo
dem van de vaart steeds omhoog
bleef rijzen. Men besloot water
toe te laten en de ringvaart door
baggeren op diepte te brengen.
Maar bij het toelaten van water
scheurden grote bonken veen ter
dikte van zes a zeven meter zich
los, zodat er plaatsen in de ring
vaart waren waar meer dan zeven
meter water stond.
Deze gaten werden weer met klei
aangeplempt omdat men ze niet
op die diepte durfde te laten. De
aannemers leden door deze tegen
slagen grote verliezen. Het rijk is
hen daarin tegemoet gekomen
door het verlenen van bijslagen.
In de loop van 1829 en 1830 wer
den diverse werken uitgevoerd zo
als het aanleggen van ringdijken
enzovoort. In september 1830 wa
ren 1477 werklieden bezig, terwijl
402 vaartuigen de plassen bevoe
ren voor het aanbrengen van spe
cie. Deze specie moest soms op
anderhalf uur afstand gehaald
worden.
De ’polderjongens’ waren meestal
ruw en hielden zich niet altijd aan
tucht of regels. De burgemeester
van Nieuwerkerk, Moordrecht en
Zevenhuizen vroegen in die tijd
een regiment huzaren aan om de
orde te handhaven. Maar er werd
afwijzend op beschikt, omdat men
meende dat het paardevolk door
de zwaarte in het veen zou weg
zakken.
Ten gevolge van de Belgische op
stand lag het werk van november
1830 tot in de maand juli 1831
stil. Daarna werd het, zij het eerst
nog in langzaam tempo, weer her
vat. Toen de regering weer over
ruimere fondsen beschikken kon,
werd het werk ook krachtiger aan
gepakt. Het aanleggen van de no
dige dijken en het bouwen van de
molens waren grote werken en
vergden veel tijd.
Op 21 maart en 21 april 1835
werd onder andere aanbesteed de
bouw van vijf benedenvijzelmo-
lens te Waddinxveen. De levertijd
van deze molens bedroeg twaalf
maanden. Zodra een molen ge
reed was, werd deze in bedrijf ge
steld voor het afmaken van de
plas. In totaal werden negen mo
lens te Wadinxveen gebouwd. Zij
stonden bij de ringvaart (veelal
het kanaal genoemd) nabij de te
genwoordige Kanaalweg ter hoog
te van de Sniepweg. In 1838 wa
ren al deze molens in gebruik.
De Zuidplaspolder is de polder het laagste polderwaterpeil ter wereld. Het preciese laagste puntje (-6 meter NAP) is te vinden
op de plek waar de een eeuw geleden herbouwde boerderij Willem de Tweede aan de Piasweg staat. Deze hoeve, genoemd naar
Willem de Tweede omdat hij in die tijd regeerde, was de eerste die in de anderhalve eeuw geleden drooggemaakte Zuidplas werd
gebouwd. In het Waddinxveense deel van de Zuidplaspolder verschenen in 1983 de eerste woningen. De wijk is nu de grootste
woonwijk van Waddinxveen. (Foto: Archief - Sjaak Noteboom).