Criminaliteit neemt in Waddinxveen fors toe van R’dam naar Den Haag ifsmcdz Waddinxveense politie kwam niet aan alles toe Overtreders vuurwapens Politie controleert Filmnet wil televisie Controle op heling auto’s op laag pitje Gevolgen reorganisatie Werkdruk politie groter Politie aan de slag Meer geweld, meer vernielingen, meer diefstallen Jaarverslag 1991 kijkt achter de schermen AFGEPRIJSD BIJ 1 FOCWj AUTOSCHADE KOMT GEGARANDEERD WEER GOED! Opleiding Doelstelling OM Reorganisatie Kentekenbewijzen Geweldsdelicten Vernielingen Proefproject Drugs Bijzonder -- I Pagina 7 Weekblad voor Waddinxveen Woensdag 22 juli 1992 Het dag en nacht geopende groepsbureau «I V met het in beeld brengen van de dat 11 r I Mi I Bij FOCWA garantiebedrijf t GLASBEEK Noordkade 24 Telefoon (01828) 12588 Waddinxveen NEDERLANDSE VERENIGING VAN ONDERNEMERS IN HET CARROSSERIEBEDRIJF net oeginnena reorgani proces heeft de politie de WADDINXVEEN - Begin vorig jaar werd door de Waddinxveen rijkspolitie proces-verbaal opge maakt tegen twee Waddinxveners en een Gouwenaar in verband met het illegaal bezit van vuurwapens. Het ging om een alarmpistool en een geweer. De wapens waren in België aangeschaft. De taak van de rijkspolitie met betrekking tot de Wet Wapens en Munitie (WWM) en de Jachtwet bestaat in hoofdzaak uit het advi seren van het hoofd plaatselijke politie (burgemeester) en het toe zien op het legale bezit van vuur wapens en de daarbij behorende munitie dat uit deze wetten voort vloeit. Daarnaast biedt de politie gele genheid aan wapenbezitters om tijdens hun afwezigheid hun wa pens en munitie in bewaring te geven. Regelmatig wordt hiervan gebruik gemaakt door de verlof- en machtigingshouders. In het verslagjaar 1991 werd met goede moed begonnen aan een hernieuwde opzet om tot een jaar lijkse controle te komen van de vuurwapenbezitters. Na een eer ste aanzet hiertoe moest de con trole worden stilgezet omdat de bij de politie bekende gegevens niet actueel bleken te zijn. Dit probleem is onder de aan dacht gebracht van de gemeente Waddinxveen. Voeg daarbij de grote uitstroom van personeel en de daarmee gepaard gaande ver hoging van de werkdruk, waarmee verklaard is waarom in 1991 van de goede voornemens weinig is te recht gekomen. Een ander opmerkelijk detail is dat, ondanks afspraken hierover, de politie het afgelopen jaar niet (meer) door de gemeente om ad vies werd gevraagd in verband met het verlenen van verloven en/of machtigingen. Voor 1992 is nadere afstemming met de gemeente hoogst noodza kelijk, waarna de controle van de vuurwapenbezitters kan worden hervat. In het najaar van 1991 zijn de 8 districten binnen het regionale korps Hollands Midden gefor meerd. De huidige groep Wad dinxveen vormt samen met de groep Nieuwerkerk aan den IJssel (gemeenten Nieuwerkerk aan den IJssel, Moordrecht en Zevenhui- zen-Moerkapelle) het district 6. Als uitgangspunt voor de indeling van het politiekorps Hollands Midden in districten zijn de on dergrens van 80 en de bovengrens van 130 richtinggevende cijfers. Bij de afweging tot de indeling van districten spelen de volgende factoren een rol: bestuurlijke samenhang; bestaande politiële samenwer king; sociaal demografische factoren; historische factoren; infrastructuur. In eerdergenoemd district (6) pas sen de landgroepen Nieuwerkerk aan den IJssel en Waddinxveen infrastructureel en politieel bij el kaar. Politieel hebben beiden te maken met een gelijkwardig cri minaliteitsbeeld. Het landelijk ka rakter met drie grotere woonker nen kenmerkt dit district. In oktober I99l werden de vaca tures voor de directeur politie en directeur bedrijfsvoering voor de korpsleiding, alsmede die van de districtschefs opengesteld. Begin 1992 is die benoemingsprocedure afgerond en kunnen de benoemde chefs als ’’voortrekkers” zich be zig gaan houden met de inrich- tingsproblematiek van hun dis trict. Er was sprake van een sterk ver hoogde werkdruk. Het interne ’’WOPPER-Projekt”, bedoeld om een sollicitabele wachtmeester le klasse voor te bereiden op een leidinggevende functie, is niet uitgevoerd. In het verslagjaar verlieten 7 per soneelsleden, onder hen de 2 agenten die vrijwel het gehele jaar middels proefplaatsing elders tewerkgesteld waren, de groep Waddinxveen. Daarentegen kwa men 7 man de groep versterken. Vijf van hen stroomden eerst in het 4e kwartaal 1991 in. Tenopzichte van 1990 moet wor den vastgesteld, dat de sterkte van de groep Waddinxveen onge wijzigd is gebleven. Op 31 de cember 1991 telde de groep 10 vacatures (7 te Waddinxveen en 3 te Boskoop), is l man op proef ge plaatst bij de Dienst Persoons Be veiliging en is l man werkzaam als Dienstcommissielid-Coördina- tor ARBO-beleid op het districts bureau te Leiderdorp. Dit houdt in, dat er per l januari 1992 nog steeds een feitelijk tekort van 12 man bestaat. Opgemerkt wordt, dat op l april 1992 en op l juni 1992 respectie velijk 3 en l personeelsleden de groep zijn komen versterken. Door de sterkteproblematiek is grote terughoudendheid betracht waar het gaat om het claimen van de diverse cursussen. Zo veel als mogelijk werden wel cursussen van korte duur gevolgd. WADDINXVEEN - Filmnet Ne derland, welk abonnee-tv-station ook in Waddinxveen is te ontvan gen, heeft als eerste organisatie toestemming gekregen voor commerci§le televisie op de ka bel. Het hoofd van de directie Media, Letteren en Bibliotheken van het ministerie van WVC, mr. H.Y. Kramer, heeft de toestem ming op 17 juli overhandigd aan de directeur van Filmnet, P.R. Bisschop. In de districten wordt gewerkt met een generale taakstelling. De ze is te verdelen in vier zorgge bieden: algemene politiezorg, jus titiële politiezorg, bestuurlijke po litiezorg en diversen. Doelstelling van de reorganisatie in de regio Hollands Midden is het tot stand brengen van een po litiekorps Hollands Midden. Het nieuwe korps moet zijn formele start kunnen maken op 6 april 1993. Volgens de beide ministers moet de nieuwe organisatie de volgende doelen waarmaken: vergroten veiligheidsgevoel in de samenleving; hoger rendement van het poli tieapparaat; verbetering kwaliteit van de po litiezorg; versterkte aanpak bovenlokale criminaliteit. Uitgangspunt voor het reorganisa tieproces is dat gewenste kenmer ken van het nieuwe korps reeds in de richting en uitvoering van de reorganisatie herkenbaar moeten zijn. Dit betekent dat de strategische kaders voor de nieuwe organisatie richtinggevend zijn voor het ver anderingsproces. Die strategische kaders liggen vast in de Contou rennota, het concept Politiewet en het Basisdocument Hollands Mid den. De beoogde korpschef is aangewe zen als projectleider en is verant woordelijk voor inrichting en uit voering van het organisatie pro ject. Hij laat zich daarin bijstaan door een projectmanager en het projectbureau. Dit projectbureau heeft tot taak: - het bewaken van de voortgang; - het toetsen van de plannen in de deelprojecten; - het signaleren van divergeren van verschillende deelprojecten; - het geven van interne en externe voorlichting over de reorganisatie. De hoofdlijn van het verandering- proces is, dat na vaststelling van het strategisch kader deelproject- opdrachten worden opgesteld voor negen deelprojectgroepen. Deze deelprojecten hebben die betrek king op randvoorwaarden, die straks gegeven zijn bij de inrich tingsactiviteiten. Door middel van een belangstel- lingsregistratie onder het perso neel in het geïnventariseerd, ganisatie interesse had voor het deelnemen aan onderdelen van de projectorganisatie. Het dag en nacht geopende groepsbureau van de Waddinxveense rijkspolitie aan de Mozart- laan, waar groepscommandant M. W. Blom de scepter zwaait. {Foto: Archief-Sjaak Noteboom). politiekorps werd d, wie er in de or- Waddinxveense rijkspolitie. De sinds 1988 lichte dalende lijn van de totaal geregistreerde crimi naliteit zette zich in 1991 in Wad dinxveen niet voort. Het aantal onder het Wetboek van Strafrecht vallende misdrijven bedroeg ll 47 en dat betekent een stijging van 22% ten opzichte van 1990, waar in - cijfermatig gezien - 936 mis drijven werden geregistreerd. In 1991 werden door de politie 162 misdrijven opgelost (I4,l%) en werden totaal I6l verdachten aangehouden. In 1990 werden 91 misdrijven opgehelderd (10%) en werden toen totaal 83 verdachten aangehouden en verhoord. Een cijfermatig overzicht geeft aan, De strafzaken uit het kantonge- bied Gouda komen nu ook terecht op het parket in het arrondisse ment Rotterdam. De reorganisatie van de politie en de nieuwe regioindeling leiden tot aanpassing van arrondissments- grenzen in die zin, dat regio en arrondissment exact hetzelfde ge bied gaan bestrijken. Voor het Haagse arrondissement houdt dit, voorzover het de regio Hollands-Midden betreft in, dat in het zuiden het kanton Gouda naar verwachting begin 1993 tot het arrondissment 's Gravenhage gaat behoren. De ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie hebben besloten de Nederlandse politie te reorga niseren tot een regionaal georgani seerde politie. De aangewezen korpsbeheerders hebben de op dracht gekregen het nieuwe poli tiekorps te vormen. In de voorbe reiding diende per regiokorps een Projectplan geschreven te worden. Het Projectplan politiekorps Hol lands Midden heeft twee functies. Het informeert de beide betrok ken ministers en het is een draai boek voor de totstandkoming van het regionale korps. De ministers van Justitie en Binnenlandse Za ken stelden in de Contourennota dat de regiokorpsen in opbouw, voor 15 oktober 1991 een Project plan moeten hebben ingediend. Het toekennen van de reorganisa- tiebudgetten door de ministers wordt van het goedkeuren van het Projectplan afhankelijk. De reor ganisatie van de Nederlandse poli tie kent een aantal doelstelling en uitgangspunten. Uitgangspunten voor het korps Hollands Midden zijn: - politiewerk is het verrichten van diensten met de daaraan verbon den organisatorische karakteristie ken, - de omgeving van de politie is complex en dynamisch, - er is sprake van lokale, van el- WADDINXVEEN - De reoganisatie van de politie is ons land moet volgend jaar april zijn beslag krijgen. Waddinxveen vormt met de groep Nieuwerkerk aan den IJssel district 6 van het korps Midden-Holland. Waddinxveense wetovertreders moeten voortaan niet meer in Rotterdam, maar in Den Haag voorkomen. kaar verschillende markten, naast regionale en interregionale mark ten, - lokale gezagsdragers en gemeen teraadsleden behoren optimaal in vloed te hebben op gewenste re sultaten en de daarbij passende organisatorische opzet, - de organisatiestructuur moet eenvoudig, doorzichtig en onder steunend zijn. Het regionale korps wordt aange stuurd door het bevoegd gezag. Dit gezag stelt de concrete doelen van de politiële inspanningen vast en geven de gewenste resultaten en de noodzakelijke prioriteiten aan. Het regionale korps zal bestaan uit een aantal districten en specia listische eenheden. De districten zijn verantwoordelijk voor de uit voering van de basispolitiezorg. De specialistische eenheden zijn verantwoordelijk voor de uitvoe ring van de specialistische politie zorg. Gezamenlijk zijn zij verant woordelijk voor de feitelijke poli tiële dienstverlening: het primaire proces. WADDINXVEEN - Binnen de gemeente Waddinxveen werd in 1990 enthousiast een start ge maakt met de opzet van heling- controle. Als doelgroep werd de autohandel gekozen waarbij kon worden teruggevallen op specialis tische ondersteuning van het Per manent Auto Team (PAT) van de afdeling Verkeer van het district Den Haag. Eind 1990 tekende zich al perso nele problemen af, doordat de met deze deeltaak belaste colle ga’s elder in de politie-organisatie gingen werken. De pogingen om in -1991 andere collega’s aan te trekken voor de uitvoering van deze deeltaak lie pen stuk door de grote uitstroom van politiepersoneel, de daarbij behorende onderbezetting en ver hoging van de werkdruk voor de ’achterblijvers’. Van het daadwerkelijk controle ren van de autohandelaren (29) in Waddinxveen is dan ook in 1991 niets (meer) terecht gekomen. Voor 1992 zal een herbeziening moeten plaatsvinden voor wat be treft deze deeltaak helingbestrij ding. Beleidsmatig zal een keus gemaakt moeten worden of de he- lingcontrole in deze branche moet worden voortgezet. Naast personele invulling zal een betere afstemming met het PAT- team moeten plaatsvinden voor een efficiënte en effectieve con trole en verwerking van gegevens. In 1991 is ook weer een registra tie bijgehouden van de aangiften over de vermissing van kenteken- delen. In totaal deden 180 perso nen aangifte van vermissing van kentekendelen. Dit zijn er 30 meer dan in 1990. (Dit geldt voor Waddinxveen en Boskoop samen!) In het afgelopen jaar werd de pro cedure rond de aangifte vermis sing kentekendelen vanwege de Rijksdienst voor het Wegverkeer gewijzigd, hetgeen frauduleus handelen met kentekenbescheiden moet terugdringen. De thans gehanteerde procedure kent grofweg de volgende stap pen: aanschaf vermissingsformu- lier op het postkantoor, met auto, overgebleven kentekendelen en le gitimatie naar politie, alleen de te- naamgestelde mag, uitzonderin gen daargelaten, aangifte doen, controle van auto aan de hand van gegevens Rijksdienst voor het Wegverkeer en verzending door politie van bescheiden. Hierbij wordt echter wel opge merkt, dat het in dit soort geval len vaak niet exact is vast te stel len of het hier gaat om opzettelij ke vernielingen, dan wel om in- braakpogingen in de auto’s, waar bij dan schade is ontstaan. Binnen de eenvoudige diefstallen (toegenomen van 422 tot 459) is wel een zeer grote stijging van de fietsdiefstallen. Het aantal brom fietsdiefstallen bleef gelijk. Daarentegen zijn diefstallen langs de straat, uit tuinen en niet afge sloten schuren zeer sterk afgeno men. De diefstallen uit (nagenoeg nimmer afgesloten) kleedruimtes van sportcomplexen namen toe van 23 naar 37. De toename van gekwalificeerde diefstallen van 277 naar 401 in 1991 komt vooral door sterke stij ging van de woninginbraken, c.q. pogingen. De inbraken in bedrij ven en kantoren stegen van 55 naar 81 Weinig fluctuatie was er in het aantal autodiefstallen, inbraken in auto’s en andere voertuigen. In 1991 werd 12 keer een inbraak gepleegd in een schoo, terwijl in het voorafgaand verslagjaar geen schoolinbraken waren gemeld. Er werden 4 schoolinbraken opgelost. In 1991 werden ten opzichte van 1990 aanzienlijk meer geweldsde licten geregistreerd. Het aantal mishandelingen nam toe van 14 naar 31Hieronder waren 4 geval len van zware mishandelingen. De verdachten in deze zaken zijn al len aangehouden en hebben be kend. Aangiften van bedreiging stegen van 2 naar 11 in 1991 Er deden zich 6 gevallen van dief stal met geweldpleging voor en l keer was er sprake van afpersing. Opgelost konden worden 12 zaken met betrekking tot (zware) mis handeling en 4 keer terzake be dreiging. troles, te weinig surveillances en beperkte aandacht voor bijzon dere acties. Bij de politiemensen zelf schoten schietoefeningen en de dienstsport erbij in. Met de politiesterkte is het dit jaar beter gesteld. De organieke sterkte van de groep Waddinxveen is op l januari 1988 vastgesteld op 53,5 personeelsle den en sindsdien ongewijzigd. Op l januari 1991 lag de feitelijke sterkte 12 man onder de organie ke sterkte en was als volgt gespe cificeerd: vacatures te Waddinx veen 9, vacatures te Boskoop l en proefplaatsing elders l. In 1991 liep het werkelijk aantal vacatures reeds voor l juli 1991 op van 10 naar 14. Mede gelet op de afwezigheid van twee politie mannen (opleiding en proefplaat sing Bereden Groep) was het fei telijk tekort gedurende de gehele zomerperiode 1991 opgelopen tot 16 man. Dit is liefst 33% van het aantal executieve politie-ambtena- ren (groepsleiding en administra tie niet meegeteld). De al in 1990 door de toenemen de sterteproblematiek getroffen maatregelen bleven gedurende het gehele verslagjaar gehand haafd of werden aangescherpt. De schietinstructie is tot oktober 1991 met 50% gereduceerd en is pas het laatste kwartaal weer voor 100% in de planning opgenomen. Aan de dienstsport werd niet deelgenomen. Gedurende vele maanden was het niet mogelijk beleidsvrije ruimte te creëren voor projektmatige controles/inzet. In 1991 kon door de groep Waddinxveen niet wor den deelgenomen aan de regionaal opgezette verkeerscontroles. Het gebrek aan capaciteit heeft er toe geleid, dat tot oktober 1991 binnen de diverse taakvelden op zeer bescheden schaal sprake was van enige beleidsmatige ontwikke ling. Door instroom in het laatste kwartaal van 1991 kon meer be leidsmatige aandacht aan enkele zaken worden gegeven. (Projekt ’’Verbranden kan niet meer”, Op starten projekt Fietsdiefstal, Ont wikkelen Parkeerbeleid). De sterkteproblematiek is diverse keren gemeld aan het districts- commando. De burgemeesters van Boskoop en Waddinxveen hebben zich ook steeds sterk ge maakt om tot een einde van deze problematiek te komen. In 1991 is de groep Waddinxveen geheel vrijgesteld van assistentieverle- ning elders (o.a. Schiphol). In januari en februari 1991 is in verband met de cursus Bedrijfs Processen Systeem voor alle per soneelsleden van de groep Wad dinxveen, door personeel van de groep Bodegraven en Nieuwer kerk aan den IJssel assistentie aan de groep Waddinxveen geleverd. Daar met name in de zomerperio de de garantie voor de basispoli tiezorg in gevaar dreigde te ko men - de feitelijke sterkte was tot een onaanvaardbaar niveau ge daald - werd in de maanden juli, augustus en september 1991 door personeel uit het district Apel doorn der rijkspolitie assistentie verleend aan het district ’s Gra venhage, i.c. de groep Waddinx veen. In juni werd door de groepscom mandanten te Bodegraven en Waddinxveen en de Brigadecom mandant Gouda van de Koninklij ke Marechaussee met betrekking tot het aangaan van een samen werkingsverband, een convenant gesloten. Een en ander na vooraf gaand overleg met de burgemees ters, het Openbaar Ministerie en de commandant van het district ’s Gravenhage. Deze vorm van bijstand hebben er mede toe bijgedragen, dat met na me in het 3e kwartaal van 1991 de minimale bereikbaarheid en beschikbaarheid van de politie in de gemeenten Boskoop en Wad dinxveen bleef gewaarborgd. Personele gevolgen waren, medewerkers nagenoeg uitslui tend werden ingezet voor bureau- wacht en assistentie-surv- eillancediensten. Afhandeling van het schriftelijk werk kwam door de eentonige diensten vaak in de knel. Aan bijzondere taken kon (nagenoeg) geen invulling worden gegeven. De Waddinxveense rijkspo litie wordt sinds 1979 aange- nviu xiv-v ojoivvm *n ujym xssx operationeel. - Ter afsiuiting en evaluatie van het ’’Proefproject Informatievoorzie ning” werden eind 1991 alle per soneelsleden van beide groepen geënquêteerd. Hoewel de defini tieve uitslag van de enquête bin nenkort wordt verwacht, kan wor den gezegd, dat men op alle niveau’s vindt, dat BPS de be drijfsvoering ten goede komt. De efficiency in het werk lijkt toegenomen. De enquête geeft ook een aantal knelpunten aan, dat inmiddels onderdeel van nieuw te formuleren Informatie- en Automatiseringsbeleid is ge worden. Een definitief inconvenientenbud- get was in 1991 voor de groep Waddinxveen niet vastgesteld. Het boekjaar 1991 werd afgeslo ten met een uitgave van ƒ391.000,- aan inconvenienten. Mede door de af nemende sterkte was financiële ruimte ontstaan om eventueel gemaakte overuren te laten uitbetalen. Het zou overie- gens de flexibiliteit van de be drijfsvoering niet ten goede zijn gekomen, wanneer de overuren in vrije tijd zouden moeten worden teruggenomen. Het totaal exploitatiebudget be droeg in 1991 voor de groep Wad dinxveen ƒ187.786. Dankzij kri tisch beheer werd dit bedrag juist niet overschreden. dat zich binnen de diverse ’soor ten’ criminaliteit wederom enkele verschuivingen hebben voorge daan. De toename van het totaal aantal strafrecht-misdrijven komt voort uit een lichte stijging van vernie lingen en eenvoudige diefstallen (fietsen) en een behoorlijke toena me van het aantal gekwalificeerde diefstallen (woninginbraken). Het aantal vernielingen nam toe van 182 tot 215. De daling van het aantal aan personenauto’s toe gebracht vernielingen (van 98 naar 64) lijkt opmerkelijk. WADDINXVEEN - Aanzienlijk meer geweld, meer vernielin gen, zeer veel fietsendiefstallen en een sterke stijging van de wo ninginbraken. Dat is het beeld van de Waddinxveense criminali teit, zoals die wordt geschetst in het jaarverslag 1991 van de WADDINXVEEN - De rijkspolitie in Waddinxveen heeft een Daarnaast moesten enkele cursus jaar van grote onderbezetting achter de rug. Door het gebrek sen als follow-up van voorgaande aan mankracht ging van alles en nog wat niet door: verkeerscon- cursussen worden gevolgd, zoals e e - - - - - -- Lokaal Preventie Coördinator; Ef fectief Leidinggeven; Karabijnop- leiding; Fotografie; TOV (toezicht op en omgang met vreemdelin gen); Projectmatig Werken; Re cherche Basis Cursus; Hulp-Offi- cier van Justitie; Effectmeting; B- Cursus; Verkeers-Ongevallen- Analyse en enkele automatise ringscursussen. Alle personeeldleden van de groep Wadinxveen hebben de 4 dagen durende cursus BPS (Be drijfs Processen Systeem) ge volgd. In 1991 is voor de groep Wad dinxveen totaal voor 11,2% aan tijd geïnvesteerd ten behoeve van de opleiding en vorming (schietin structie en cursussen). In 1990 was dit 8,1%. De districtelijk norm is bepaald op 10%. De urenbesteding geeft aan, dat 5,3% werd geïnvesteerd ten be hoeve van de opleiding en proef plaatsing bij de Bereden Groep, de opleiding verkeerssurveillant voor de Verkeersgroep en Intro ductie, zoals feitelijk slechts 5,9% werd geïnvesteerd door schietonderricht en taakgerichte opleiding voor personeel van de groep Waddinxveen. Hierbij is dan inbegrepen de 3 da gen durende cursus van het Nieu we Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. De bij de Mobiele Eenheid inge deelde personeelleden hebben deelgenomen aan de oefendagen en werden enkele keren bij orde verstoringen ingezet. Nadat de groep Waddinxveen, sa men met de groep Leiderdorp had deelgenomen aan een onder zoek naar bedrijfsprocessen en be- drijfsfuncties in 1990 werd in 1991 daadwerkelijk gestart met het ’’Proefprojekt BPS”. Nadat alle personeelsleden in het eerste kwartaal 1991 de voorgeschreven instructie hadden ontvangen, werd het systeem in april 1991 voerd door de groepscommandant Michel Walter Blom. Hij was 33 jaar toen hij naar Waddinxveen kwam. Politie-ervaring, ge combineerd met allerlei oplei dingen, deed de Waddinxveen se adjudant op in Sassenheim, Boskoop, Molenaarsgraaf en Vinkeveen-Waverveen. Op 1 maart 1979 volgde hij in Waddinxveen adjudant M.A. Ruissen op. {Foto: Archief- Sjaak Noteboom). O. Naast de lokale criminaliteit was er vaak sprake van regionale en zelfs landelijke criminaliteit. Daarentegen kon in veel gevallen niet worden vastgesteld of er spra ke was van seriematige criminali teit. In een aantal gevallen, waarbij verdachten werden aangehouden, bleek dat er sprake was van inbra ken, met name in personenauto’s, gepleegd om drugs te kunnen be talen (drugs related crimes). Enkele Waddinxveense en Bos- koopse verdachten waren ook tot deze daden gekomen, daar zij licht verslaafd waren. Diverse kleine hoeveelheden heroïne wer den inbeslaggenomen. Bronnen van handel in verdovende midde len in Waddinxveen zijn niet be kend geworden. In een geval was er sprake van gokverslaving, reden waarom door betrokkene diverse kleinere geld- diefstallen uit een kantine werden gepleegd. De politie kreeg 6 keer te maken met gevallen van niet-natuurlijke dood. In een geval ging het om euthanasie. Sinds 15 maart 1991 heeft de politie in beginsel geen bemoeienis meer met euthanasie in verband met nieuwe door de procureurs-generaal vastgestelde richtlijnen. In onderzoeken van enige omvang werd veel tijd geïnvesteerd. Door de groepsrecherche werd - ter be strijding van zowel lokale als regi onale criminaliteit - veel samenge werkt met de recherchegroep in het district ’s Gravenhage, de om liggende groepen en het personeel van uniformdienst. De groep werd ook met elders aangehouden verdachten gecon fronteerd en bij enkele onderzoe ken bleken ook diverse gepleegde misdrijven te kunnen worden op gelost. Een groepsrechercheur heeft 5 weken deel uitgemaakt van een vanuit Gouda operend landelijk rechercheteam (o.a. ook te Wad dinxveen gepleegde computerdief stallen). Door de groepsrecherche werd enkele weken in regionale recher cheteams samengewerkt met de Gemeentepolitie te Gouda (wo ninginbraken overal) en de Ge meentepolitie ’s Gravenhage (straatroof). Bijzondere onderzoeken die in 1991 door de rijkspolitie zijn uit gevoerd betreffen diefstal/heling sportschoenen Coenecoop, ver duistering in dienstbetrekking, brand aardewerkfabriek Noordka de, tasjesroof, zware mishandeling kermis, verduistering geld bij ver eniging, diefstal vrachtauto met speelgoed en overval pompstation. WADDINXVEEN - De werk druk van de rijkspolitie in Waddinxveen is aanzienlijk toegenomen. Dat schrijft groepscommandant M.W. Blom in het jaarverslag 1991 van zijn korps. Vorig jaar is de reorganisatie voor en door de Nederlandse politie van start gegaan. Naast het beginnend reorganisatie ver plichting zorg te dragen voor een aanvaardbaar niveau van orde, rust en veiligheid binnen haar bewakingsgebied. Opvallend is de aanzienlijk toegenomen werkdruk. Wo ninginbraken, Fietsdiefstallen, aanrijdingen en doorrijden na aanrijdingen en loze alarmmel dingen stegen fors. Een oor zaak voor deze toename is thans niet te geven. In 1991 heeft de groep Wad dinxveen met een ernstig per soneelstekort te kampen ge had. Dit heeft van alle mede werkers van de groep een aan zienlijke extra inspanning ge vraagd. ’’Vele zaken zullen in de ko mende tijd gaan veranderen. Bestaande pas ontwikkelde be leidsplannen kunnen achter haald c.q. vervangen en her schreven gaan worden”, aldus de groepscommandant. Een innovatie-proces brengt een verhoogde werkdruk mee voor de medewerkers, die bin nen het te reorganiseren be drijf werkzaam zijn. Naast on zekerheid voor veel politie ambtenaren gaat de nieuwe or ganisatie op hoofdlijnen ge stalte krijgen. In de komende tijd zullen in richtingsprocessen verder inge vuld gaan worden en zal in 1992 concreter gaan worden wat de samenvoeging van de Huidige landgroepen Nieuwer kerk aan den IJssel en Wad dinxveen, voor het bevoegd ge zag, voor de burgers in dat be wakingsgebied en voor de me dewerkers van het nieuw te vormen districtelijke politie korps gaat betekenen. WADDINXVEEN - Het afgelo pen jaar werd door de Waddinx veense rijkspolitie getracht om vanwege haar signalerende rol binnen haar taakvervulling na- drukkelijker met preventie aan de slag te gaan. Zo probeerden de Lokaal Preven- tie Adviseuse (LPA) en Lokaal Preventie Coördinator (LPC) cri- minaliteitsrisico’s in te schatten, te herkennen en deze op hun juis te waarde in te schatten. Dit heeft ertoe geleid dat over de gesignaleerde misdaadbevorderen- de omstandigheden adviezen wer- den uitgebracht aan belangheb bende bedrijven, benadeelde bur- gers en woningbouwverenigingen voor wat betreft aanpassingen in woningcomplexen. In 1991 is er nauw samengewerkt met een vertegenwoordiging van de op Coenecoop gevestigde on- - dernemers. De hieruit ontstane weftgroep ’’Coenraad” zal met eerj, pakket van aanbevelingen ko- men óm het een en ander op het .bedrijfsterrein Coenecoop beter te laten lopen. Specifiek vanuit de eigen discipli ne werd geadviseerd en onder steuning gegeven ten aanzien van de bedrijfsbeveiliging op dit in dustrieterrein. In de voorbereidende fase ’’Tot standkoming Fietsdiefstallen Pro ject” hebben de Lokaal Preventie Adviseuse en Lokaal Preventie Coördinator hun bijdrage kunnen 1 leveren. In 1992 zal getracht worden om nog nadrukkelijker bezig te zijn met het in beeld brengen van de criminaliteit die zich voordoet in de gemeente Waddinxveen. Ook zullen de preventie-ambtena- ren het bestuur attenderen op mo gelijkheden die de politie thans heeft inzake ’’Criminaliteit en be bouwde omgeving”, zoals ten aan zien van nieuwbouwprojecten. - l

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 7