Criminaliteit neemt in
Waddinxveen fors toe
van R’dam
naar Den Haag
ifsmcdz
Waddinxveense politie
kwam niet aan alles toe
Overtreders
vuurwapens
Politie
controleert
Filmnet wil
televisie
Controle
op heling
auto’s op
laag pitje
Gevolgen reorganisatie
Werkdruk
politie
groter
Politie
aan de slag
Meer geweld, meer vernielingen, meer diefstallen
Jaarverslag 1991 kijkt achter de schermen
AFGEPRIJSD
BIJ
1
FOCWj
AUTOSCHADE
KOMT
GEGARANDEERD
WEER GOED!
Opleiding
Doelstelling
OM
Reorganisatie
Kentekenbewijzen
Geweldsdelicten
Vernielingen
Proefproject
Drugs
Bijzonder
-- I
Pagina 7
Weekblad voor Waddinxveen
Woensdag 22 juli 1992
Het dag en nacht geopende groepsbureau
«I
V
met het in beeld brengen van de
dat
11
r I
Mi
I
Bij FOCWA garantiebedrijf
t GLASBEEK
Noordkade 24
Telefoon (01828) 12588
Waddinxveen
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRIJF
net oeginnena reorgani
proces heeft de politie de
WADDINXVEEN - Begin vorig
jaar werd door de Waddinxveen
rijkspolitie proces-verbaal opge
maakt tegen twee Waddinxveners
en een Gouwenaar in verband met
het illegaal bezit van vuurwapens.
Het ging om een alarmpistool en
een geweer. De wapens waren in
België aangeschaft.
De taak van de rijkspolitie met
betrekking tot de Wet Wapens en
Munitie (WWM) en de Jachtwet
bestaat in hoofdzaak uit het advi
seren van het hoofd plaatselijke
politie (burgemeester) en het toe
zien op het legale bezit van vuur
wapens en de daarbij behorende
munitie dat uit deze wetten voort
vloeit.
Daarnaast biedt de politie gele
genheid aan wapenbezitters om
tijdens hun afwezigheid hun wa
pens en munitie in bewaring te
geven. Regelmatig wordt hiervan
gebruik gemaakt door de verlof-
en machtigingshouders.
In het verslagjaar 1991 werd met
goede moed begonnen aan een
hernieuwde opzet om tot een jaar
lijkse controle te komen van de
vuurwapenbezitters. Na een eer
ste aanzet hiertoe moest de con
trole worden stilgezet omdat de
bij de politie bekende gegevens
niet actueel bleken te zijn.
Dit probleem is onder de aan
dacht gebracht van de gemeente
Waddinxveen. Voeg daarbij de
grote uitstroom van personeel en
de daarmee gepaard gaande ver
hoging van de werkdruk, waarmee
verklaard is waarom in 1991 van
de goede voornemens weinig is te
recht gekomen.
Een ander opmerkelijk detail is
dat, ondanks afspraken hierover,
de politie het afgelopen jaar niet
(meer) door de gemeente om ad
vies werd gevraagd in verband
met het verlenen van verloven
en/of machtigingen.
Voor 1992 is nadere afstemming
met de gemeente hoogst noodza
kelijk, waarna de controle van de
vuurwapenbezitters kan worden
hervat.
In het najaar van 1991 zijn de 8
districten binnen het regionale
korps Hollands Midden gefor
meerd. De huidige groep Wad
dinxveen vormt samen met de
groep Nieuwerkerk aan den IJssel
(gemeenten Nieuwerkerk aan den
IJssel, Moordrecht en Zevenhui-
zen-Moerkapelle) het district 6.
Als uitgangspunt voor de indeling
van het politiekorps Hollands
Midden in districten zijn de on
dergrens van 80 en de bovengrens
van 130 richtinggevende cijfers.
Bij de afweging tot de indeling
van districten spelen de volgende
factoren een rol:
bestuurlijke samenhang;
bestaande politiële samenwer
king;
sociaal demografische factoren;
historische factoren;
infrastructuur.
In eerdergenoemd district (6) pas
sen de landgroepen Nieuwerkerk
aan den IJssel en Waddinxveen
infrastructureel en politieel bij el
kaar. Politieel hebben beiden te
maken met een gelijkwardig cri
minaliteitsbeeld. Het landelijk ka
rakter met drie grotere woonker
nen kenmerkt dit district.
In oktober I99l werden de vaca
tures voor de directeur politie en
directeur bedrijfsvoering voor de
korpsleiding, alsmede die van de
districtschefs opengesteld. Begin
1992 is die benoemingsprocedure
afgerond en kunnen de benoemde
chefs als ’’voortrekkers” zich be
zig gaan houden met de inrich-
tingsproblematiek van hun dis
trict.
Er was sprake van een sterk ver
hoogde werkdruk.
Het interne ’’WOPPER-Projekt”,
bedoeld om een sollicitabele
wachtmeester le klasse voor te
bereiden op een leidinggevende
functie, is niet uitgevoerd.
In het verslagjaar verlieten 7 per
soneelsleden, onder hen de 2
agenten die vrijwel het gehele
jaar middels proefplaatsing elders
tewerkgesteld waren, de groep
Waddinxveen. Daarentegen kwa
men 7 man de groep versterken.
Vijf van hen stroomden eerst in
het 4e kwartaal 1991 in.
Tenopzichte van 1990 moet wor
den vastgesteld, dat de sterkte
van de groep Waddinxveen onge
wijzigd is gebleven. Op 31 de
cember 1991 telde de groep 10
vacatures (7 te Waddinxveen en 3
te Boskoop), is l man op proef ge
plaatst bij de Dienst Persoons Be
veiliging en is l man werkzaam
als Dienstcommissielid-Coördina-
tor ARBO-beleid op het districts
bureau te Leiderdorp. Dit houdt
in, dat er per l januari 1992 nog
steeds een feitelijk tekort van 12
man bestaat.
Opgemerkt wordt, dat op l april
1992 en op l juni 1992 respectie
velijk 3 en l personeelsleden de
groep zijn komen versterken.
Door de sterkteproblematiek is
grote terughoudendheid betracht
waar het gaat om het claimen van
de diverse cursussen. Zo veel als
mogelijk werden wel cursussen
van korte duur gevolgd.
WADDINXVEEN - Filmnet Ne
derland, welk abonnee-tv-station
ook in Waddinxveen is te ontvan
gen, heeft als eerste organisatie
toestemming gekregen voor
commerci§le televisie op de ka
bel. Het hoofd van de directie
Media, Letteren en Bibliotheken
van het ministerie van WVC, mr.
H.Y. Kramer, heeft de toestem
ming op 17 juli overhandigd aan
de directeur van Filmnet, P.R.
Bisschop.
In de districten wordt gewerkt
met een generale taakstelling. De
ze is te verdelen in vier zorgge
bieden: algemene politiezorg, jus
titiële politiezorg, bestuurlijke po
litiezorg en diversen.
Doelstelling van de reorganisatie
in de regio Hollands Midden is
het tot stand brengen van een po
litiekorps Hollands Midden. Het
nieuwe korps moet zijn formele
start kunnen maken op 6 april
1993.
Volgens de beide ministers moet
de nieuwe organisatie de volgende
doelen waarmaken:
vergroten veiligheidsgevoel in
de samenleving;
hoger rendement van het poli
tieapparaat;
verbetering kwaliteit van de po
litiezorg;
versterkte aanpak bovenlokale
criminaliteit.
Uitgangspunt voor het reorganisa
tieproces is dat gewenste kenmer
ken van het nieuwe korps reeds in
de richting en uitvoering van de
reorganisatie herkenbaar moeten
zijn.
Dit betekent dat de strategische
kaders voor de nieuwe organisatie
richtinggevend zijn voor het ver
anderingsproces. Die strategische
kaders liggen vast in de Contou
rennota, het concept Politiewet en
het Basisdocument Hollands Mid
den.
De beoogde korpschef is aangewe
zen als projectleider en is verant
woordelijk voor inrichting en uit
voering van het organisatie pro
ject. Hij laat zich daarin bijstaan
door een projectmanager en het
projectbureau. Dit projectbureau
heeft tot taak:
- het bewaken van de voortgang;
- het toetsen van de plannen in de
deelprojecten;
- het signaleren van divergeren
van verschillende deelprojecten;
- het geven van interne en externe
voorlichting over de reorganisatie.
De hoofdlijn van het verandering-
proces is, dat na vaststelling van
het strategisch kader deelproject-
opdrachten worden opgesteld voor
negen deelprojectgroepen. Deze
deelprojecten hebben die betrek
king op randvoorwaarden, die
straks gegeven zijn bij de inrich
tingsactiviteiten.
Door middel van een belangstel-
lingsregistratie onder het perso
neel in het
geïnventariseerd,
ganisatie interesse had voor het
deelnemen aan onderdelen van de
projectorganisatie.
Het dag en nacht geopende groepsbureau van de Waddinxveense rijkspolitie aan de Mozart-
laan, waar groepscommandant M. W. Blom de scepter zwaait. {Foto: Archief-Sjaak Noteboom).
politiekorps werd
d, wie er in de or-
Waddinxveense rijkspolitie.
De sinds 1988 lichte dalende lijn
van de totaal geregistreerde crimi
naliteit zette zich in 1991 in Wad
dinxveen niet voort. Het aantal
onder het Wetboek van Strafrecht
vallende misdrijven bedroeg ll 47
en dat betekent een stijging van
22% ten opzichte van 1990, waar
in - cijfermatig gezien - 936 mis
drijven werden geregistreerd.
In 1991 werden door de politie
162 misdrijven opgelost (I4,l%)
en werden totaal I6l verdachten
aangehouden. In 1990 werden 91
misdrijven opgehelderd (10%) en
werden toen totaal 83 verdachten
aangehouden en verhoord. Een
cijfermatig overzicht geeft aan,
De strafzaken uit het kantonge-
bied Gouda komen nu ook terecht
op het parket in het arrondisse
ment Rotterdam.
De reorganisatie van de politie en
de nieuwe regioindeling leiden tot
aanpassing van arrondissments-
grenzen in die zin, dat regio en
arrondissment exact hetzelfde ge
bied gaan bestrijken.
Voor het Haagse arrondissement
houdt dit, voorzover het de regio
Hollands-Midden betreft in, dat
in het zuiden het kanton Gouda
naar verwachting begin 1993 tot
het arrondissment 's Gravenhage
gaat behoren.
De ministers van Binnenlandse
Zaken en Justitie hebben besloten
de Nederlandse politie te reorga
niseren tot een regionaal georgani
seerde politie. De aangewezen
korpsbeheerders hebben de op
dracht gekregen het nieuwe poli
tiekorps te vormen. In de voorbe
reiding diende per regiokorps een
Projectplan geschreven te worden.
Het Projectplan politiekorps Hol
lands Midden heeft twee functies.
Het informeert de beide betrok
ken ministers en het is een draai
boek voor de totstandkoming van
het regionale korps. De ministers
van Justitie en Binnenlandse Za
ken stelden in de Contourennota
dat de regiokorpsen in opbouw,
voor 15 oktober 1991 een Project
plan moeten hebben ingediend.
Het toekennen van de reorganisa-
tiebudgetten door de ministers
wordt van het goedkeuren van het
Projectplan afhankelijk. De reor
ganisatie van de Nederlandse poli
tie kent een aantal doelstelling en
uitgangspunten.
Uitgangspunten voor het korps
Hollands Midden zijn:
- politiewerk is het verrichten van
diensten met de daaraan verbon
den organisatorische karakteristie
ken,
- de omgeving van de politie is
complex en dynamisch,
- er is sprake van lokale, van el-
WADDINXVEEN - De reoganisatie van de politie is ons land
moet volgend jaar april zijn beslag krijgen. Waddinxveen vormt
met de groep Nieuwerkerk aan den IJssel district 6 van het
korps Midden-Holland. Waddinxveense wetovertreders moeten
voortaan niet meer in Rotterdam, maar in Den Haag voorkomen.
kaar verschillende markten, naast
regionale en interregionale mark
ten,
- lokale gezagsdragers en gemeen
teraadsleden behoren optimaal in
vloed te hebben op gewenste re
sultaten en de daarbij passende
organisatorische opzet,
- de organisatiestructuur moet
eenvoudig, doorzichtig en onder
steunend zijn.
Het regionale korps wordt aange
stuurd door het bevoegd gezag.
Dit gezag stelt de concrete doelen
van de politiële inspanningen vast
en geven de gewenste resultaten
en de noodzakelijke prioriteiten
aan.
Het regionale korps zal bestaan
uit een aantal districten en specia
listische eenheden. De districten
zijn verantwoordelijk voor de uit
voering van de basispolitiezorg.
De specialistische eenheden zijn
verantwoordelijk voor de uitvoe
ring van de specialistische politie
zorg. Gezamenlijk zijn zij verant
woordelijk voor de feitelijke poli
tiële dienstverlening: het primaire
proces.
WADDINXVEEN - Binnen de
gemeente Waddinxveen werd in
1990 enthousiast een start ge
maakt met de opzet van heling-
controle. Als doelgroep werd de
autohandel gekozen waarbij kon
worden teruggevallen op specialis
tische ondersteuning van het Per
manent Auto Team (PAT) van de
afdeling Verkeer van het district
Den Haag.
Eind 1990 tekende zich al perso
nele problemen af, doordat de
met deze deeltaak belaste colle
ga’s elder in de politie-organisatie
gingen werken.
De pogingen om in -1991 andere
collega’s aan te trekken voor de
uitvoering van deze deeltaak lie
pen stuk door de grote uitstroom
van politiepersoneel, de daarbij
behorende onderbezetting en ver
hoging van de werkdruk voor de
’achterblijvers’.
Van het daadwerkelijk controle
ren van de autohandelaren (29) in
Waddinxveen is dan ook in 1991
niets (meer) terecht gekomen.
Voor 1992 zal een herbeziening
moeten plaatsvinden voor wat be
treft deze deeltaak helingbestrij
ding. Beleidsmatig zal een keus
gemaakt moeten worden of de he-
lingcontrole in deze branche moet
worden voortgezet.
Naast personele invulling zal een
betere afstemming met het PAT-
team moeten plaatsvinden voor
een efficiënte en effectieve con
trole en verwerking van gegevens.
In 1991 is ook weer een registra
tie bijgehouden van de aangiften
over de vermissing van kenteken-
delen. In totaal deden 180 perso
nen aangifte van vermissing van
kentekendelen. Dit zijn er 30
meer dan in 1990. (Dit geldt voor
Waddinxveen en Boskoop samen!)
In het afgelopen jaar werd de pro
cedure rond de aangifte vermis
sing kentekendelen vanwege de
Rijksdienst voor het Wegverkeer
gewijzigd, hetgeen frauduleus
handelen met kentekenbescheiden
moet terugdringen.
De thans gehanteerde procedure
kent grofweg de volgende stap
pen: aanschaf vermissingsformu-
lier op het postkantoor, met auto,
overgebleven kentekendelen en le
gitimatie naar politie, alleen de te-
naamgestelde mag, uitzonderin
gen daargelaten, aangifte doen,
controle van auto aan de hand van
gegevens Rijksdienst voor het
Wegverkeer en verzending door
politie van bescheiden.
Hierbij wordt echter wel opge
merkt, dat het in dit soort geval
len vaak niet exact is vast te stel
len of het hier gaat om opzettelij
ke vernielingen, dan wel om in-
braakpogingen in de auto’s, waar
bij dan schade is ontstaan.
Binnen de eenvoudige diefstallen
(toegenomen van 422 tot 459) is
wel een zeer grote stijging van de
fietsdiefstallen. Het aantal brom
fietsdiefstallen bleef gelijk.
Daarentegen zijn diefstallen langs
de straat, uit tuinen en niet afge
sloten schuren zeer sterk afgeno
men. De diefstallen uit (nagenoeg
nimmer afgesloten) kleedruimtes
van sportcomplexen namen toe
van 23 naar 37.
De toename van gekwalificeerde
diefstallen van 277 naar 401 in
1991 komt vooral door sterke stij
ging van de woninginbraken, c.q.
pogingen. De inbraken in bedrij
ven en kantoren stegen van 55
naar 81
Weinig fluctuatie was er in het
aantal autodiefstallen, inbraken in
auto’s en andere voertuigen. In
1991 werd 12 keer een inbraak
gepleegd in een schoo, terwijl in
het voorafgaand verslagjaar geen
schoolinbraken waren gemeld. Er
werden 4 schoolinbraken opgelost.
In 1991 werden ten opzichte van
1990 aanzienlijk meer geweldsde
licten geregistreerd. Het aantal
mishandelingen nam toe van 14
naar 31Hieronder waren 4 geval
len van zware mishandelingen. De
verdachten in deze zaken zijn al
len aangehouden en hebben be
kend. Aangiften van bedreiging
stegen van 2 naar 11 in 1991
Er deden zich 6 gevallen van dief
stal met geweldpleging voor en l
keer was er sprake van afpersing.
Opgelost konden worden 12 zaken
met betrekking tot (zware) mis
handeling en 4 keer terzake be
dreiging.
troles, te weinig surveillances en beperkte aandacht voor bijzon
dere acties. Bij de politiemensen zelf schoten schietoefeningen
en de dienstsport erbij in. Met de politiesterkte is het dit jaar
beter gesteld.
De organieke sterkte van de groep
Waddinxveen is op l januari 1988
vastgesteld op 53,5 personeelsle
den en sindsdien ongewijzigd. Op
l januari 1991 lag de feitelijke
sterkte 12 man onder de organie
ke sterkte en was als volgt gespe
cificeerd: vacatures te Waddinx
veen 9, vacatures te Boskoop l en
proefplaatsing elders l.
In 1991 liep het werkelijk aantal
vacatures reeds voor l juli 1991
op van 10 naar 14. Mede gelet op
de afwezigheid van twee politie
mannen (opleiding en proefplaat
sing Bereden Groep) was het fei
telijk tekort gedurende de gehele
zomerperiode 1991 opgelopen tot
16 man. Dit is liefst 33% van het
aantal executieve politie-ambtena-
ren (groepsleiding en administra
tie niet meegeteld).
De al in 1990 door de toenemen
de sterteproblematiek getroffen
maatregelen bleven gedurende
het gehele verslagjaar gehand
haafd of werden aangescherpt. De
schietinstructie is tot oktober
1991 met 50% gereduceerd en is
pas het laatste kwartaal weer voor
100% in de planning opgenomen.
Aan de dienstsport werd niet
deelgenomen. Gedurende vele
maanden was het niet mogelijk
beleidsvrije ruimte te creëren
voor projektmatige
controles/inzet. In 1991 kon door
de groep Waddinxveen niet wor
den deelgenomen aan de regionaal
opgezette verkeerscontroles.
Het gebrek aan capaciteit heeft er
toe geleid, dat tot oktober 1991
binnen de diverse taakvelden op
zeer bescheden schaal sprake was
van enige beleidsmatige ontwikke
ling. Door instroom in het laatste
kwartaal van 1991 kon meer be
leidsmatige aandacht aan enkele
zaken worden gegeven. (Projekt
’’Verbranden kan niet meer”, Op
starten projekt Fietsdiefstal, Ont
wikkelen Parkeerbeleid).
De sterkteproblematiek is diverse
keren gemeld aan het districts-
commando. De burgemeesters
van Boskoop en Waddinxveen
hebben zich ook steeds sterk ge
maakt om tot een einde van deze
problematiek te komen. In 1991
is de groep Waddinxveen geheel
vrijgesteld van assistentieverle-
ning elders (o.a. Schiphol).
In januari en februari 1991 is in
verband met de cursus Bedrijfs
Processen Systeem voor alle per
soneelsleden van de groep Wad
dinxveen, door personeel van de
groep Bodegraven en Nieuwer
kerk aan den IJssel assistentie aan
de groep Waddinxveen geleverd.
Daar met name in de zomerperio
de de garantie voor de basispoli
tiezorg in gevaar dreigde te ko
men - de feitelijke sterkte was tot
een onaanvaardbaar niveau ge
daald - werd in de maanden juli,
augustus en september 1991 door
personeel uit het district Apel
doorn der rijkspolitie assistentie
verleend aan het district ’s Gra
venhage, i.c. de groep Waddinx
veen.
In juni werd door de groepscom
mandanten te Bodegraven en
Waddinxveen en de Brigadecom
mandant Gouda van de Koninklij
ke Marechaussee met betrekking
tot het aangaan van een samen
werkingsverband, een convenant
gesloten. Een en ander na vooraf
gaand overleg met de burgemees
ters, het Openbaar Ministerie en
de commandant van het district ’s
Gravenhage.
Deze vorm van bijstand hebben er
mede toe bijgedragen, dat met na
me in het 3e kwartaal van 1991
de minimale bereikbaarheid en
beschikbaarheid van de politie in
de gemeenten Boskoop en Wad
dinxveen bleef gewaarborgd.
Personele gevolgen waren,
medewerkers nagenoeg uitslui
tend werden ingezet voor bureau-
wacht en assistentie-surv-
eillancediensten. Afhandeling van
het schriftelijk werk kwam door
de eentonige diensten vaak in de
knel. Aan bijzondere taken kon
(nagenoeg) geen invulling worden
gegeven.
De Waddinxveense rijkspo
litie wordt sinds 1979 aange-
nviu xiv-v ojoivvm *n ujym xssx
operationeel.
- Ter afsiuiting en evaluatie van het
’’Proefproject Informatievoorzie
ning” werden eind 1991 alle per
soneelsleden van beide groepen
geënquêteerd. Hoewel de defini
tieve uitslag van de enquête bin
nenkort wordt verwacht, kan wor
den gezegd, dat men op alle
niveau’s vindt, dat BPS de be
drijfsvoering ten goede komt.
De efficiency in het werk lijkt
toegenomen. De enquête geeft
ook een aantal knelpunten aan,
dat inmiddels onderdeel van
nieuw te formuleren Informatie-
en Automatiseringsbeleid is ge
worden.
Een definitief inconvenientenbud-
get was in 1991 voor de groep
Waddinxveen niet vastgesteld.
Het boekjaar 1991 werd afgeslo
ten met een uitgave van
ƒ391.000,- aan inconvenienten.
Mede door de af nemende sterkte
was financiële ruimte ontstaan om
eventueel gemaakte overuren te
laten uitbetalen. Het zou overie-
gens de flexibiliteit van de be
drijfsvoering niet ten goede zijn
gekomen, wanneer de overuren in
vrije tijd zouden moeten worden
teruggenomen.
Het totaal exploitatiebudget be
droeg in 1991 voor de groep Wad
dinxveen ƒ187.786. Dankzij kri
tisch beheer werd dit bedrag juist
niet overschreden.
dat zich binnen de diverse ’soor
ten’ criminaliteit wederom enkele
verschuivingen hebben voorge
daan.
De toename van het totaal aantal
strafrecht-misdrijven komt voort
uit een lichte stijging van vernie
lingen en eenvoudige diefstallen
(fietsen) en een behoorlijke toena
me van het aantal gekwalificeerde
diefstallen (woninginbraken).
Het aantal vernielingen nam toe
van 182 tot 215. De daling van
het aantal aan personenauto’s toe
gebracht vernielingen (van 98
naar 64) lijkt opmerkelijk.
WADDINXVEEN - Aanzienlijk meer geweld, meer vernielin
gen, zeer veel fietsendiefstallen en een sterke stijging van de wo
ninginbraken. Dat is het beeld van de Waddinxveense criminali
teit, zoals die wordt geschetst in het jaarverslag 1991 van de
WADDINXVEEN - De rijkspolitie in Waddinxveen heeft een Daarnaast moesten enkele cursus
jaar van grote onderbezetting achter de rug. Door het gebrek sen als follow-up van voorgaande
aan mankracht ging van alles en nog wat niet door: verkeerscon- cursussen worden gevolgd, zoals
e e - - - - - -- Lokaal Preventie Coördinator; Ef
fectief Leidinggeven; Karabijnop-
leiding; Fotografie; TOV (toezicht
op en omgang met vreemdelin
gen); Projectmatig Werken; Re
cherche Basis Cursus; Hulp-Offi-
cier van Justitie; Effectmeting; B-
Cursus; Verkeers-Ongevallen-
Analyse en enkele automatise
ringscursussen.
Alle personeeldleden van de
groep Wadinxveen hebben de 4
dagen durende cursus BPS (Be
drijfs Processen Systeem) ge
volgd.
In 1991 is voor de groep Wad
dinxveen totaal voor 11,2% aan
tijd geïnvesteerd ten behoeve van
de opleiding en vorming (schietin
structie en cursussen). In 1990
was dit 8,1%. De districtelijk
norm is bepaald op 10%.
De urenbesteding geeft aan, dat
5,3% werd geïnvesteerd ten be
hoeve van de opleiding en proef
plaatsing bij de Bereden Groep,
de opleiding verkeerssurveillant
voor de Verkeersgroep en Intro
ductie, zoals feitelijk slechts
5,9% werd geïnvesteerd door
schietonderricht en taakgerichte
opleiding voor personeel van de
groep Waddinxveen.
Hierbij is dan inbegrepen de 3 da
gen durende cursus van het Nieu
we Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens.
De bij de Mobiele Eenheid inge
deelde personeelleden hebben
deelgenomen aan de oefendagen
en werden enkele keren bij orde
verstoringen ingezet.
Nadat de groep Waddinxveen, sa
men met de groep Leiderdorp
had deelgenomen aan een onder
zoek naar bedrijfsprocessen en be-
drijfsfuncties in 1990 werd in
1991 daadwerkelijk gestart met
het ’’Proefprojekt BPS”. Nadat
alle personeelsleden in het eerste
kwartaal 1991 de voorgeschreven
instructie hadden ontvangen,
werd het systeem in april 1991
voerd door de
groepscommandant Michel
Walter Blom. Hij was 33 jaar
toen hij naar Waddinxveen
kwam. Politie-ervaring, ge
combineerd met allerlei oplei
dingen, deed de Waddinxveen
se adjudant op in Sassenheim,
Boskoop, Molenaarsgraaf en
Vinkeveen-Waverveen. Op 1
maart 1979 volgde hij in
Waddinxveen adjudant M.A.
Ruissen op. {Foto: Archief-
Sjaak Noteboom).
O.
Naast de lokale criminaliteit was
er vaak sprake van regionale en
zelfs landelijke criminaliteit.
Daarentegen kon in veel gevallen
niet worden vastgesteld of er spra
ke was van seriematige criminali
teit.
In een aantal gevallen, waarbij
verdachten werden aangehouden,
bleek dat er sprake was van inbra
ken, met name in personenauto’s,
gepleegd om drugs te kunnen be
talen (drugs related crimes).
Enkele Waddinxveense en Bos-
koopse verdachten waren ook tot
deze daden gekomen, daar zij
licht verslaafd waren. Diverse
kleine hoeveelheden heroïne wer
den inbeslaggenomen. Bronnen
van handel in verdovende midde
len in Waddinxveen zijn niet be
kend geworden.
In een geval was er sprake van
gokverslaving, reden waarom door
betrokkene diverse kleinere geld-
diefstallen uit een kantine werden
gepleegd.
De politie kreeg 6 keer te maken
met gevallen van niet-natuurlijke
dood. In een geval ging het om
euthanasie. Sinds 15 maart 1991
heeft de politie in beginsel geen
bemoeienis meer met euthanasie
in verband met nieuwe door de
procureurs-generaal vastgestelde
richtlijnen.
In onderzoeken van enige omvang
werd veel tijd geïnvesteerd. Door
de groepsrecherche werd - ter be
strijding van zowel lokale als regi
onale criminaliteit - veel samenge
werkt met de recherchegroep in
het district ’s Gravenhage, de om
liggende groepen en het personeel
van uniformdienst.
De groep werd ook met elders
aangehouden verdachten gecon
fronteerd en bij enkele onderzoe
ken bleken ook diverse gepleegde
misdrijven te kunnen worden op
gelost.
Een groepsrechercheur heeft 5
weken deel uitgemaakt van een
vanuit Gouda operend landelijk
rechercheteam (o.a. ook te Wad
dinxveen gepleegde computerdief
stallen).
Door de groepsrecherche werd
enkele weken in regionale recher
cheteams samengewerkt met de
Gemeentepolitie te Gouda (wo
ninginbraken overal) en de Ge
meentepolitie ’s Gravenhage
(straatroof).
Bijzondere onderzoeken die in
1991 door de rijkspolitie zijn uit
gevoerd betreffen diefstal/heling
sportschoenen Coenecoop, ver
duistering in dienstbetrekking,
brand aardewerkfabriek Noordka
de, tasjesroof, zware mishandeling
kermis, verduistering geld bij ver
eniging, diefstal vrachtauto met
speelgoed en overval pompstation.
WADDINXVEEN - De werk
druk van de rijkspolitie in
Waddinxveen is aanzienlijk
toegenomen. Dat schrijft
groepscommandant M.W.
Blom in het jaarverslag 1991
van zijn korps.
Vorig jaar is de reorganisatie
voor en door de Nederlandse
politie van start gegaan. Naast
het beginnend reorganisatie
ver
plichting zorg te dragen voor
een aanvaardbaar niveau van
orde, rust en veiligheid binnen
haar bewakingsgebied.
Opvallend is de aanzienlijk
toegenomen werkdruk. Wo
ninginbraken, Fietsdiefstallen,
aanrijdingen en doorrijden na
aanrijdingen en loze alarmmel
dingen stegen fors. Een oor
zaak voor deze toename is
thans niet te geven.
In 1991 heeft de groep Wad
dinxveen met een ernstig per
soneelstekort te kampen ge
had. Dit heeft van alle mede
werkers van de groep een aan
zienlijke extra inspanning ge
vraagd.
’’Vele zaken zullen in de ko
mende tijd gaan veranderen.
Bestaande pas ontwikkelde be
leidsplannen kunnen achter
haald c.q. vervangen en her
schreven gaan worden”, aldus
de groepscommandant.
Een innovatie-proces brengt
een verhoogde werkdruk mee
voor de medewerkers, die bin
nen het te reorganiseren be
drijf werkzaam zijn. Naast on
zekerheid voor veel politie
ambtenaren gaat de nieuwe or
ganisatie op hoofdlijnen ge
stalte krijgen.
In de komende tijd zullen in
richtingsprocessen verder inge
vuld gaan worden en zal in
1992 concreter gaan worden
wat de samenvoeging van de
Huidige landgroepen Nieuwer
kerk aan den IJssel en Wad
dinxveen, voor het bevoegd ge
zag, voor de burgers in dat be
wakingsgebied en voor de me
dewerkers van het nieuw te
vormen districtelijke politie
korps gaat betekenen.
WADDINXVEEN - Het afgelo
pen jaar werd door de Waddinx
veense rijkspolitie getracht om
vanwege haar signalerende rol
binnen haar taakvervulling na-
drukkelijker met preventie aan de
slag te gaan.
Zo probeerden de Lokaal Preven-
tie Adviseuse (LPA) en Lokaal
Preventie Coördinator (LPC) cri-
minaliteitsrisico’s in te schatten,
te herkennen en deze op hun juis
te waarde in te schatten.
Dit heeft ertoe geleid dat over de
gesignaleerde misdaadbevorderen-
de omstandigheden adviezen wer-
den uitgebracht aan belangheb
bende bedrijven, benadeelde bur-
gers en woningbouwverenigingen
voor wat betreft aanpassingen in
woningcomplexen.
In 1991 is er nauw samengewerkt
met een vertegenwoordiging van
de op Coenecoop gevestigde on-
- dernemers. De hieruit ontstane
weftgroep ’’Coenraad” zal met
eerj, pakket van aanbevelingen ko-
men óm het een en ander op het
.bedrijfsterrein Coenecoop beter
te laten lopen.
Specifiek vanuit de eigen discipli
ne werd geadviseerd en onder
steuning gegeven ten aanzien van
de bedrijfsbeveiliging op dit in
dustrieterrein.
In de voorbereidende fase ’’Tot
standkoming Fietsdiefstallen Pro
ject” hebben de Lokaal Preventie
Adviseuse en Lokaal Preventie
Coördinator hun bijdrage kunnen
1 leveren.
In 1992 zal getracht worden om
nog nadrukkelijker bezig te zijn
met het in beeld brengen van de
criminaliteit die zich voordoet in
de gemeente Waddinxveen.
Ook zullen de preventie-ambtena-
ren het bestuur attenderen op mo
gelijkheden die de politie thans
heeft inzake ’’Criminaliteit en be
bouwde omgeving”, zoals ten aan
zien van nieuwbouwprojecten.
- l