Winkelhart in
Waddinxveen (18)
Van Noort BV
Nederland wordt
een obstakelland
VERLOOP
koopt Volvo voor
speciaal transport
Stal voor slachtkuikens
Huurhuizen
in W’veen
Bankzaken
bij Vink in
Zuidplas
Waddinxveense
kaasmaker op
de GoVeKa
J.van Spengen
kandidaat
hoofdingeland
HR
Waddinxvener H.P. Barth:
Ds. Van der Plas
naar Waddinxveen
GLASBEEK
kramers woordenboeken
La
erloop
alles voor uw ZOET- of ZEEWATERAQUARIUM
LEVEND STEEN uit voorraad
NATUURLIJK zeewater
FOCWj
grote sortering PLANTEN en VISSEN
mooie kwaliteit ZEEVISSEN en LAGERE DIEREN
Noordeinde 351 - 2771 WR Boskoop - tel. 01727-15569
^maandagochtend en woensdagochtend gesloten
vrijdagavond koopavond
AQUARIUMSPECIAALZAAK
LEZERS SCHRIJVEN A
Ideale werkplek
AUTOSCHADE
KOMT
EGARANDEERD
WEER GOED!
Pagina 13
Weekblad voor Waddinxveen
Woensdag 12 augustus 1992
Vader Dick en zoon Hans Uitbeijerse (rechts) voor de nieuwgebouwde stal, waarin 38.500
De nieuwgebouwde stal voor slachtkuikens
voor het algemeen
van de
Het winkelcentrumplan van A. Ooms uit Waddinxveen. Dit
in het weidegebied van de Polder Bloemen-
daal. (Foto: Sjaak Note boom).
Bij FOCWA garantiebedrijf
Noordkade 24
Telefoon (01828) 12588
Waddinxveen
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRIJF
I
slachtkuikens worden ondergebracht, aan de Henegouwerweg 119a. (Foto: Sjaak Noteboom)
Waddinxvener ing. H.P.
Barth, sinds 1 januari 1991
voorzitter van het landelijke
Algemeen Verbond Bouwbe
drijf (A VBB). (Foto: Archief -
AVBB).
de gevelwanden onder aan de
hefbrugafrit, overzichtelijk voor
doorgaand verkeer. Dit plein
kan geschikt worden gemaakt
voor de weekmarkt, maar hier
voor zou ook heel goed het tot
plein om te vormen gebied tus
sen Jan Dorrenkerkskade en het
Raadhuis kunnen dienen. Ver
keersvrij gelegen en ook ge
schikt als evenementenplein.
- Ontlasting van ca. 60 woningen
aan de Stationsstraat en de Ka
naalstraat van doorgaand ver
keer en voor ca. 50 woningen
aan de Oranjelaan/Noordkade
geen verdere toename van ver
keer. Daar staat echter een ex
tra verkeersbelasting tegenover
voor ca. 20 woningen aan de
Schieland Rijnland-
straat/Souburghlaan en in min
dere mate voor ca. 30 woningen
aan de Bernhardlaan. Wellicht
kan ook in Waddinxveen de ver
keersdruk worden teruggedron
gen door een parkeerverbod
voor vrachtwagens binnen de
bebouwde kom, zoals in zeer
veel gemeenten in de omgeving
is gebeurd. Nu rijden immers
elke avond en vroege ochtend
tientallen zware vrachtwagen
combinaties dwars door Wad
dinxveen naar en van de be
graafplaats bij het Gouwebos.
In Coenecoop is plaats genoeg
Om ze op te vangen.
- Verdere nadelen zijn aantasting
van oppervlakte en rust in het
Warnaarplantsoen. Maar een
groeiend Waddinxveen zal toch
ooit een groter openbaar park
moeten krijgen en dat zou kun
nen door verplaatsing van de
sportvelden aan de Kanaaldijk.
Dan ontstaat tevens vertredings-
ruimte voor de v.o. scholieren
en kan daar enige bebouwing
worden gerealiseerd. De ontslui
ting daarvoor is dan al aanwe
zig.
- De noodzaak om een buslijn en
een fietspad door het centrum
te voeren is door de aanwezig
heid van een doorgaandverkeer-
circuit in dit plan niet meer aan
wezig en ook minder gewenst.
Voor doorgaand fietsverkeer
kan een voorziening worden ge
troffen langs het buitencircuit,
terwijl winkelende fietsers de
parkeerroute kunnen volgen
naar een van de fietsstallingen.
Het vrijhouden van het voetgan
gersgebied van fietsers is zeer
aan te bevelen, zie daartoe de
goede voorbeelden in andere
centra.
Ja, en dan het punt van de exploi-
tatieopzet. Daar kan men pas over
oordelen als men aan de kant van
het gemeentebestuur en de pro
jectontwikkelaar zit. Maar als de
gemeente zegt dan het plan van
23 juni jl. exploitabel is bij sup
pletie van enkele miljoenen uit de
gemeentekas, dan is dit voorstel
dat ook, desnoods zonder ontwik
kelaar.
De infrastructuur zal wat duurder
zijn, maar daarmee is de totale
verkeersstructuur van de gemeen
te dan ook flink verbeterd.
Verwerving van panden en terrei
nen valt in ieder geval belangrijk
voordeliger uit, terwijl veel min
der geluidswerende voorzieningen
aan woningen behoeven te worden
bekostigd (ca. 50 in plaats van
110 woningen).
Door velen binnen de gemeente is
de laatste tijd nagedacht over het
centrumplan. Als raadslid zijn u
wellicht meerdere ideeën en tips
toegespeeld. Dit plan is ook als
zodanig bedoeld. Niet in het
minst van gedachte zijnde dat dit
plan zo zal worden uitgevoerd ben
ik u toch dankbaar dat u het hebt
willen inzien en willen lezen. Veel
wijsheid toegewenst bij de door u
te nemen beslissing in de raads
vergadering van september aan
staande.
A. Ooms
Brugweg 58
worden. Mettertijd zullen dat er
op die plek minder worden.
Het Waddinxveense pluimveebe-
drijf, dat ook nog over rund- en
mestvee beschikt, is aangesloten
bij de Nederlandse Organisatie
van Pluimveehouders (NOP), af
deling Slacht Zuid-Holland. Hans
Uitbeijerse is bestuurslid van de
ze organisatie.
De nieuwgebouwde stal heeft een
oppervlakte van 1.680 vierkante
meter (80 x 20 meter) en is voor
zien van een ingenieus systeem
van Lngte-ventilatie.
WADDINXVEEN Van Noort Transporten B.V. in Wad
dinxveen heeft een Volvo F16 6x4 in gebruik genomen voor
zwaar- en lengtetransport. De truck is voorzien van een ver
schuifbare schotel zodat diverse diepladers en uitschuiftrailers
kunnen worden aangekoppeld. Hierdoor is de Volvo F16 multi
functioneel inzetbaar voor zowel nationale, als internationale
transporten. Van Noort Transporten B.V. en Van Noort Verhui-
WADDINXVEEN - De dijkgraaf
en heemraden van het waterschap
De Gouwelanden hebben wegens
periodieke aftreding nieuwe leden
bestuur van de
kiesdisctricten III en IV kandi
daat gesteld.
In het kiesdistrict III ongebouwd
heeft zich als hoofdingeland kan
didaat gesteld de Waddinxvener
J.van Spengen van de Henegou
werweg 10.
Het kiesdistrict III omvat de pol
ders Bloemendaal, Oukoop Ne
genviertel, Sluipwijk, Stein en
Willens, die zijn gelegen in de ge
meenten Gouda, Reeuwijk, Vlist
en Waddinxveen.
Ingelanden zijn alle natuurlijke
personen en alle rechtspersonen,
die, behoudens tegenbewijs, vol
gens de kadastrale registers, al
leen of met anderen binnen het
waterschap gelegen onroerende
zaken in eigendom, erfpacht,
recht van opstal, vruchtgebruik of
het persoonlijk recht van gebruik
of bewoning hebben.
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor
Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te I
buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder 1
pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. J
WADDINXVEEN - Op maandag
17 augustus a.s. neemt ds. A.W.
van der Plas uit Urk zijn intrek in
de opgeknapte pastorie van wijk
Oost van de Centrale Hervormde
Gemeente aan de Stationsstraat.
De nieuwe predikant neemt ko
mende zondag afscheid van Her
vormd Urk, omdat hij dit voorjaar
een beroep naar Hervormd Wad
dinxveen aannam in de vacature
ds. G.C. Kunz.
Ds. Van der Plas, die als vicaris
bij ds. T. van ’t Veld in Waddinx-
veen-Noord heeft gewerkt, wordt
zondagmiddag 30 augustus a.s.
om half drie in de Brugkerk aan
de Kerkweg-Oost in het ambt be
vestigd. Dat gebeurt door zijn
vriend ds. M.B. van den Akker
uit Veen.
Op woensdagavond 26 augustus
om acht uur zal in de Bethelkerk
aan de Bilderdijklaan rond ds.
Van der Plas en zijn gezin een
ontmoetingsavond worden gehou
den.
Het breed moderamen van de
classicale vergadering van Gouda
heeft officieel met zijn overkomst
ingestemd. De ’’approbatie” is no
dig volgens de kerkordelijke bepa
lingen.
Noort geformuleerd zijn. Het mo
torvermogen en de aandrijflijn
zijn daarbij bepalende factoren
geweest.
B. van Noort: „In de bouw heb je
een dergelijk vermogen nodig.
Wegen zijn er meestal niet op de
bouwplaatsen, dus je hebt tractie
nodig. Het motorvermogen speelt
natuurlijk ook een rol bij het
zwaar transport.” EDC in combi
natie met het type motor vindt
Van Noort een goede zaak. „De
Volvo F16 voldoet qua emissie en
geluid aan de toekomstige milieu-
eisen. Wij vinden dit belangrijk.”
Van Noort laat zijn chauffeurs
meebepalen welke truck er moet
komen. „Ik vind het van belang
dat een chauffeur inspraak heeft.
Het is zijn werkplek. Een onder
deel daarvan is bijvoorbeeld de
temperatuurregeling in de cabine.
De airconditioning die Volvo stan
daard levert, zorgt voor een aan
genaam werkklimaat.”
Tot slot is de goede relatie met
Volvo-dealer Truckcenter Zeven
huizen een factor in de aankoop
geweest. „Goede service en mee
denken met de klant zijn daarbij
zaken, die de relatie met een dea
ler bepalen”, aldus B. van Noort.
De heer B. Klerks (links) van Volvo-dealer Truckcenter Zevenhuizen BV overhandigt de sleu
tels van de nieuwe multifunctioneel inzetbare Volvo F16 6x4 aan de heer B. van Noort, directeur
van Van Noort Transporten BV in Waddinxveen. (Foto: Volvo Bedrijfswagens BV).
Het winkelcentrumplan van A. Ooms uit Waddinxveen. Dit
plan gaat uit van doorgaand tweerichtingsverkeer buitenom het
verkeersvrije en 300 meter lang overdekt winkelcentrum van
3.350 vierkante meter aan de Passage(-West), waardoor er een
gesloten parkeerroute ontstaat. Er kunnen in het gebied 150
parkeerplaatsen bijkomen, waarvan 150 in een parkeerkelder,
en er plaats voor de wweekmarkt. De Kerkweg-Oost kan op die
manier in tact blijven, evenals de "^monumentale” villa’s
daar. (Schetstekening: A. Ooms).
In het op een stuk weiland neer
gezette nieuwe complex van het
sinds 1970 bestaande eenmansbe-
GOUDA/WADDINXVEEN - In
de uitslagenlijst van de vorige
week in Gouda gehouden 42e Go-
VeKa-kaaskeuring kwam ook een
Waddinxveense boerenkaasmaker
voor.
Tijdens de vroege zomerkeuring
behaalde A. Koot in de categorie
B (8 tot 12,9 kilogram) 92 punten
en stond daarmee met vier andere
kaasmakers bovenaan.
Voor de afgelopen woensdag ge
houden Goudse Vee- en Kaasten-
toonstelling (rundvee, paarden,
geiten, zuivel) op de Markt rond
om het Goudse stadhuis gaven on
der andere de gemeentebesturen
van Waddinxveen en Zevenhui-
zen-Moerkapelle een subsidie.
Financiële steun kregen de orga
nisatoren ook van de gezamenlijke
Rabobanken in de kring Rijn en
Gouwe.
Er waren overigens geen inzen
dingen van rundvee, paarden en
geiten uit Waddinxveen.
WADDINXVEEN Waddinx
vener M.N. Vink, directeur van
de Vink Groep aan de Zuidplas-
laan heeft besloten meer rucht
baarheid te geven aan het doen
van bankzaken in zijn kantoor.
Voorheen was in dit kantoor een
vestiging van de CVB Bank, maar
door omstandigheden is dit ver
plaatst naar een andere lokatie in
Waddinxveen.
Daarna was het de bedoeling om
het bankgedeelte alleen te benut
ten voor vaste relaties van het as
surantiekantoor als service.
Vink Groep/Financiële Diensten
heeft nu een agentschap
CDK Bank, bankbedrijf van De
Grenswisselkantoren N.V.
Dit houdt in dat er alle bankzaken
kunnen worden afgehandeld, zoals
het opnemen van contant geld van
eigen privé-rekening, inwisselen
van Eurocheques en girobetaal
kaarten, sparen (in elke gewenste
vorm), in- en verkoop van vreem
de valuta (ook muntgeld), travel-
lerscheques en bedrijfs- en privé-
kredieten.
Daarnaast is de Vink Groep/
Hypotheekcentrum ’’Waddinx
veen” gespecialiseerd in het ver
strekken van hypotheken, die wor
den ondergebracht bij diverse
banken en verzekeringsmaat
schappijen afhankelijk van per
soonlijke omstandigheden.
De openingstijden van het kantoor
aan de Zuidplaslaan wijken af van
de andere banken, omdat de Vink
Groep/Verzekeringen geopend is
op: maandag t/m donderdag van
08.30 uur tot 21.00 uur, vrijdag
van 08.30 uur tot 19.00 uur en za
terdag van 10.00 uur tot 17.00
uur.
Vanzelfsprekend kunnen er in de
ze openingstijden ook bankzaken
worden gedaan. De heer Vink
hoopt hierdoor in een behoefte te
hebben voorzien mede doordat
het postagentschap op 1 augustus
jl. is gesloten.
procedures bij zodat iederee
Nederland zijn zegje kan
waardoor concrete stappen
den vertraagd.
Nederland dreigt daardoor, t
ing. Barth, te veranderen van
distributieland in een land vai
stakels. De infrastructurele
zieningen ontbreken of zijn
in staat de groeiende stroom
verkeer en vervoer te verwei
Het gevolg is dat de hoofdroutes
van de ’mainports’ naar het Euro
pese achterland hoe langer hoe
voller raken, dat vitale economi
sche centra moeilijk te bereiken
zijn en het bedrijfsleven waaron
der het beroepsgoederenvervoer
slechter rendeert.
Een studie, uitgevoerd door Prog-
nos op verzoek van de ministerie
van Verkeer en Waterstaat van de
Bondsrepubliek Duitsland en Ne
derland, toonde aan dat het totale
vervoer van, naar en binnen Ne
derland zou toenemen van onge
veer 700 miljoen ton in 1987 tot
naar schatting 110 miljoen ton in
2010. Een groei van rond de
60%. De toename in het vervoer
zal opgevangen moeten worden
door transport over de weg, indien
er geen beleidswijziging komt. De
Nederlandse overheid denkt dat
zij gelijktijdig een beleid kan voe
ren gericht op het terugdringen
van het wegverkeer vanwege de
milieubelasting en tezelfdertijd
een beleid kan voeren waarbij de
bereikbaarheid van de economi
sche centra gegarandeerd is.
Het AVBB en een van de daarbij
aangesloten organisaties, de Ver
eniging van Boorondernemers en
Buizenleggers, is een fervent
voorstander van transport door
een ondergronds buizenstelsel.
Het wordt tijd dat er keuzen wor
den gemaakt, opties gedefinieerd
en lijnen uitgezet naar de toe
komst, betoogde ing. Bart. „Wij
zijn nu in gesprek met de Stich
ting Nederland Distributieland en
de Stichting Weg om kennis uit
te wisselen, individuele initiatie
ven te coördineren en zo te ko
men tot een technische uitvoer
baar alternatief’, aldus Barth.
WADDINXVEEN - Hans Uit
beijerse (41) en zijn vader - het
oud-gemeenteraadslid Dick Uit
beijerse - hebben dinsdagavond
aan de Henegouwerweg 119a in
Waddinxveen een open huis voor
familieleden en belangstellenden
gehouden in hun nieuwgebouwde
stal op het 12 hectare omvattende
familiebedrijf aan de oostkant van
de Gouwe.
WADDINXVEEN - De gemeen
te Waddinxveen wil door blijven
gaan met het bouwen van vol
doende (huur)woningen. Nu wor
den jaarlijks in dit Gouwedorp in
totaal circa 200 nieuwe woningen
neergezet.
Voor het bouwen van goedkope
huurwoningen is het gemeentebe
stuur echter afhankelijk van de
provincie. Gedeputeerde Staten
stellen ieder jaar per gemeente
het aantal huurwoningen (contin
genten) vast dat mag worden ge
bouwd.
Dat waren er voor Waddinxveen
in het afgelopen jaar 16. Voor dit
jaar zijn dat er 41, welke een
plaats zullen krijgen in de woon
wijk Zuidplas.
Uit een landelijk onderzoek is ge
bleken dat er de komende jaren
een sterke vraag zal zijn naar goe-
kope huurwoningen. Enerzijds is
deze groei te verklaren door het
feit dat ouderen langer op zich
zelf willen blijven wonen, ander
zijds verlaat de jongere generatie
eerder het ouderlijk huis.
De groeiende vraag naar goedko
pere huurwoningen wordt ook nog
eens versterkt door het feit dat
veel buitenlanders zich in Neder
land vestigen en zodoende ook
een beroep doen op het huurwo
ningenbestand.
Het onderzoek wees tevens uit
dat als er niet snel goedkopere
huurwoningen gebouwd worden
rekening gehouden moet worden
met ernstige problemen in het
verkrijgen van deze huurwonin
gen.
Op het ogenblik bedraagt de ge
middelde wachttijd voor een
huurwoning twee jaar.
WADDINXVEEN/DELFT Nederland dreigt van een d
butieland te verworden tot een land van obstakels. Dat
Waddinxvener ing. H.P. Barth, landelijk voorzitter van
AVBB (Algemeen Verbond Bouwbedrijf), op dinsdag 4 ai
tus zijn gehoor op de Icusses-conferentie over ondergronds
wen in Nederland in Delft voor. Als gevolg van eindeloze p
dures kan iedereen meepraten over plannen, waardoor vertn
in de uitvoering ontstaat.
In de grote plannen die de Ne
derlandse overheid de afgelopen
tijd heeft gepresenteerd zoals de
.Vierde Nota Ruimtelijke Orde
ning, het Structuurschema Ver
keer en Vervoer, het NMP en het
NMP+ wordt Nederland geprofi
leerd als het distributieland bij
uitstek. Een land met een effici
ënte en gedifferentieerde infra
structuur. Bovendien wil Neder
land een industrieel land zijn met
een geavanceerd produktiepoten-
tieel op gebieden als
(petro)chemicaliën, electronica en
voedingswaren.
Helaas hebben al de plannen vol
gens Barth niet geleid tot veel
tastbare resultaten en dat is niet
alleen te wijten aan een gebrek
aan middelen. Het lijkt alsof de
politiek op tal van punten aarzelt.
En daar komen dan de inspraak-
zingen B.V. zijn werkmaatschappijen van Van Noort Bedrijfs
middelen B.V. De truck werd gelverd door Volvo-dealer Truck
center Zevenhuizen B.V.
Van Noort Transporten houdt
zich bezig met klantgerichte acti
viteiten. Directeur B. van Noort
hanteert de slogan: ’Veelzijdig en
vakkundig vervoer’.
„Wij proberen onze klanten oplos
singen op maat te bieden. Van
daar dat we een groot scala aan
voertuigen hebben. De nieuwe
Volvo F16 past uitstekend in dat
plaatje. Door de verschuifbare
schotel kunnen we hem inzetten
voor zowel lengte- als zware trans
porten.”
De Volvo F16 6x4 trekker heeft
een motorvermogen van 368 kW
(500 PK) en is uitgerust met
EDC (Electronic Diesel Control).
Het bedrijf heeft diepladers, se-
midiepladers en uitschuiftrailers
voor de diverse transporten be
schikbaar. Er is bijvoorbeeld een
24 meter uitschuiftrailer met 27
tonmeter kraan.
Door toepassing van de laatste is
deze in combinatie met de Volvo
F16 multifunctioneel. Van Noort
Transporten B.V. regelt alle beno
digde vergunningen en ontheffin
gen voor speciale transporten in
binnen- en buitenland.
De Volvo F16 voldoet aan alle
specificaties zoals deze door Van
Komende vrijdag zullen in de nieuwe stal
in totaal negen weken lang 38.500 slachtkui
kens worden ondergebracht. (Foto: Sjaak No
te boom).
drijf verblijven vanaf komende
vrijdag 38.500 slachtkuikens 33
tot 43 dagen. Elke negen weken
komt er een nieuwe lichting van
deze consumptiedieren.
De nieuwe stal, die een investe
ring heeft gevergd van meer dan
een miljoen gulden en voldoet aan
de strengste eisen op het gebied
van milieuhygiene en veiligheid,
betekent voor de maatschap J.A.
en D. Uijtbeijerse een uitbreiding
van de bestaande twee oude com
plexen, waarin nu nog 32.000
slachtkuikens gehouden kunnen
Open brief aan de gemeenteraads
leden van Waddinxveen.
Op de hoorzitting in het Anne
Frank-centrum werd op 23 juni
1992 door het gemeentebestuur
(weer eens) een plan voor een
winkelcentrum gepresenteerd,
5800 m2 bruto-vloer-oppervlak
(b.v.o) aan de Kerkweg-Oost. De
kritiek hierop vanuit de burgerij
was nogal heftig en betrof in
hoofdzaak:
- de verkeerstructuur, extra ver
keersdruk in woonstraten;
- de afwikkeling van het verkeer
over de hefbrug;
- waarom oost en niet west, noord
of desnoods zuid;
- de parkeerproblematiek;
- de omvang van het centrum;
- de sloop van beeldbepalende
panden
Het was niet het eerste plan, ve
len zijn er voorgegaan en door het
gemeentebestuur weggestreept. Is
het 23 juni-plan dan toch het bes
te of meest haalbare? Gelet op de
nog grotere bezwaren en onzeker
heden met betrekking tot grond
verwerving bij de andere plannen
zou dat best eens waar kunnen
zijn. Maar als dat zo is dan moet
dit plan toch nog behoorlijk wor
den bijgeschaafd en gecomple
teerd.
In 1986 is alles begonnen met een
CIMK-rapport waarin een be
leidsadvies wordt gegeven tot rea
lisatie van 5000 a 5500 m2 b.v.o.
winkels 2-zijdig op de lokatie
Kerkweg-Oost, maar na „ontman
teling, opheffing, respectievelijk
afbouw” van diverse buurtwinkel
centra (zie pagina 43 en 44 van
het rapport).
Er was in 1987 een Rehorst/Rog-
geveen-plan en een Kolpron-rap-
port voor nodig om de raad in
september 1987 te doen besluiten
een winkelcentrum richting Passa
ge-West te gaan ontwikkelen.
Vanaf dat moment raken project
ontwikkelaars geïnteresseerd en
begint de belegering van het raad
huis. Het Rehorst/Roggeveen
plan was financieel gezien mis-
- schien best wel uitvoerbaar ge
weest, zeker nu blijkt dat kerk- en
verenigingsgebouw voor schappe
lijke prijzen worden verhandeld.
Ook de Waddinxveense midden
stand ging schoorvoetend met het
raadsbesluit accoord. Maar tot op
heden is vanuit die hoek opval
lend weinig op voortgang aange
drongen, laat staan een eigen plan
gepresenteerd (met uitzondering
van het Brugwinkeliersplan).
Neem nu eens de gemeenten met
ca. 25.000 inwoners binnen een
straal van zo’n 40 a 50 km rond
om Waddinxveen. Dat zijn er zo’n
8-tal, namelijk:
- Nieuwerkerk aan de IJssel,
19.000 inwoners, overdekt win
kelcentrum „de Zuidplas”;
- Leiderdorp, 22.500 inwoners,
overdekt winkelcentrum, waar
onder parkeergelegenheid;
- Papendrecht, 27.500 inwoners,
overdekt winkelcentrum ”De
Meent”, in 2 lagen;
- Sliedrecht, 23.000 inwoners, als
enige niet overdekt, minder sa
menhangend winkelcentrum;
- Leusden, 22.500 inwoners, ”De
Hamershof”, gedeeltelijk over
dekt winkelcentrum;
- Houten, 25.500 inwoners, ”Het
Rond”, gedeeltelijk overdekt
winkelcentrum;
- Krimpen aan den IJssel, 27.500
inwoners, ”De Crimpenhof
overdekt winkelcentrum (heeft
na renovatie zelfs een Europese
prijs gewonnen);
- Waddinxveen, 26.000 inwoners,
de Passage, onoverdekt.
Zes van de acht hebben een
prachtig winkelcentrum en on
danks het feit dat ze allemaal
dicht bij grote steden liggen,
functioneren ze kennelijk prima.
Ze zijn duidelijk en aantrekkelijk
gesitueerd met goede ontsluitin
gen en parkeervoorzieningen. Het
is echt de moeite waard om ze op
een doordeweekse dag eens alle
maal te bekijken, het is een ui
terst gezellig en leerzaam rondrit-
je.
Als men toch op weg is, pik dan
ook ”de Passage” (met onder
gronds parkeren) in Veenendaal
nog even mee. Met 38.000 inwo
ners buiten onze categorie val
lend, maar toch echt de moeite
waard. Maar hoe dan verder met
het plan van 23 juni jongstleden.
Welgeteld komen daar 385 par
keerplaatsen in voor (exclusief
Stationsstraat), nauwelijks meer
dan momenteel, dat kan toch niet
voldoende zijn.
En dan de verkeersstructuur.
Éénrichtingsverkeer in de Rijn-
landstraat en op het weggetje
langs garage Boonstoppel. Dat
wordt dus met recht dringen en
wringen in de Stationsstraat en de
Oranjelaan. Bovendien komen na
genoeg alle parkeerpleintjes recht
streeks uit op deze doorgaande
verkeersroutes. Het ziet er naar
uit dat de verkeersproblemen die
we nu al kennen tussen de hef
brug en de Passage en op de Ka
naalstraat alleen nog maar erger
zullen worden.
Waarom dan niet doorgeborduurd
op alternatief H van het gemeen
telijk verkeerscirculatieplan d.d.
16 november 1990 opgesteld door
Bureau Goudappel Coffeng BV.
Op dit alternatief is in hoofdzaak
mijn eigen schetsplan gebaseerd
en dat biedt dan een aantal sail
lante voordelen ten opzichte van
het 23 juni-plan, namelijk de vol
gende:
- Een gesloten doorgaand ver-
keercircuit met 2-richtingsver-
keer buitenom het centrum.
Noord-Zuid verkeer tussen Ko
ningin Wilhelminaplein en de
Kanaaldijk via de westroute;
Oost-westverkeer via een rechts-
omcirculatie. Hierdoor ontstaan
meer spreiding in de verkeersin
tensiteiten en worden sterke
stijgingen in bepaalde straten
voorkomen (zie Weekblad voor
Waddinxveen d.d. 1 juli jongst
leden). Het hele gebied binnen
het circuit is uitermate geschikt
om als 30 km-zone te worden
ingericht ter bevordering van
verkeersveiligheid en terugdrin
gen van geluidsoverlast.
- Een gesloten parkeerroute con
centrisch binnen het doorgaand-
verkeercircuit, rondom een ex
clusief voetgangersgebied tus
sen Stationsstraat en Gargage
Boonstoppel en tussen de Rabo
bank en de Spijsfabriek. De
ASVV (Aanbeveling Stedelijke
Verkeersvoorzieningen binnen
de bebouwde kom) van de
Stichting C.R.O.W. beveelt dit
principe van concentrische ver
keersafwikkeling ook aan. Langs
deze route kan ook de winkelbe-
voorrading plaatsvinden.
- 3350 m2 overdekte winkelpassa
ge aan Kerkweg-Oost en 950
m2 rond het plein bij de Kruis
kerk, totaal dus 4300 m2. Een
bankgebouw in 2 lagen a 450 m2
naast de Bonkelaar. Uitbrei
dingsmogelijkheid met 2000
2500 m2 in westelijke richting
na eventuele toekomstige amo-
vatie van de Spijsfabriek.
- Vergroting van het aantal par
keerplaatsen tot ca. 510 (exclu
sief Stationsstraat), waarvan ca.
150 parkeerplaatsen in een par
keerkelder onder het nieuwe
centrum-oost. Hier zal voor par
keren betaald moeten worden,
maar dat is niets nieuws onder
de zon. Bij uitbreiding naar het
westen is nog de mogelijkheid
aanwezig om achter de huidige
Passage een parkeerdek voor ca.
100 parkeerplaatsen te maken.
- Een exclusief voetgangersge
bied van 300 m lengte met 2-
zijdige bewinkeling, naar keus
geheel of goeddeels overdekt.
- Handhaving van 2 karakteristie
ke panden aan Kerkweg-Oost.
- Duidelijke pleinvorming tussen
het
Mg
wor-
van
A
van noort transport
sa