Brandweerkosten rekening gemeente Jaarlijkse rondzendbrief Kerstmis bij de RTW Kerstconcert St. Janskerk GOUDA - Op Tweede Kerstdag (zaterdag 26 december) zal ’s morgens om half elf in de Goudse St. Janskerk een uniek kerstcon cert worden uitgevoerd. ”6 Sterrenfestival” in Gouds Poppentheater ’’Ieder glas is een gevaar op de weg” morgana Start nieuwbouw van A. Vis BV Q 1 de herdertjes lagen helemaal niet bij nacht in ’t veld wij weten beter. VAN DER LINDE Dorpstraat 38, Waddinxveen, 01828 - 18090 's maandags gesloten - donderdag koopavond Zijde 3, Boskoop, 01727 - 12965 ’s maandags gesloten - vrijdag koopavond Wetsgeschiedenis Nog onbeslist slaapkamers Pagina 13 Woensdag 23 december 1992 2 Weekblad voor Waddinxveen Verkeersveiligheid t pijleer en Nederlandse taal Hans Geel, die 42 jaar zondagsschool- werk er op heeft zitten, een auto riteit. Crier), die in de natgeregende straten van het Engelse York een voorstelling aankondigde van Plays" in het Theater Royal. (Foto: Hans Geel). WADDINXVEEN/DEN HAAG - Ook in de Goudse streek voert het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid Zuid-Holland een grote en vernieuwende voorlichtingscampagne onder het samengewerkt door het POV, de Provinciale Sportraad, sportvere nigingen, drie Middenhollandse gemeenten Bergambacht, Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel en de gemeenten Oud-Beijerland, Zoetermeer, Voorburg en Den Haag. Verder wordt getracht de sportwereld actief te betrekken bij de aanapk van de alcohol-ver- keersproblematiek. In november heeft er en bedrij- ven-mailing plaats gevonden in de procincie Zuid-Holland naar be drijven met twintig en meer werk nemers, waarin werd opgeroepen om een actief alcoholmatigingsbe- lied te gaan voeren. Met dit project probeert het POV het alcoholgebruik op recepties drastisch te verminderen. De be drijven hebben een aantal tips ontvangen die simpel en praktisch uitvoerbaar zijn. Het Provinciaal Orgaan Verkeers veiligheid (POV) coördineert de ze campagen voor Zuid-Holland. Voor Midden-Holland doet de Regionale Projectgroep Verkeers veiligheid dit. Vele organisaties doen actief mee, zoals de politie, gemeenten, afdelingen van Veilig Verkeer Nederland, Centra voor Alcohol en Drugs, Gezondheids diensten en de Sportraad Zuid- Holland. Corpus Christi Day. En nu ge beurt dat nog, om de vier jaar - een maand lang -, tijdens het ’’Festival of York”. Wij zitten in het Minsterkoor. Het zingen is schitterend. Naast ons staan de tenoren en de bassen; het zware geluid van de mannen draagt als het ware de cantus fir- mus van de hoge jongensstem men: ’’Glory be to the Father, and to the Son: and to the Holy Ghost” - gelijk het was in den beginnen, nu en immer - ’’world without end”. Dan wordt ons oog getrokken door de oostwand van de kerk: één en al glas-in-lood, ’s werelds grootste gebrandschilderde ven ster in de Maria-gewijde Lady Chapel. Bovenin zijn de Scheppingsdagen te zien, daaronder taferelen uit de Apocalyps. De prachtige zang paart zich aan de kleurenpracht van het Middeleeuwse glas. De stafdrager gaat - van plaats naar plaats - aanwijzend rond; zo geeft hij een teken aan wie moet preken, bidden, lezen en bepaalt wanneer. Vanmiddag zijn de dienstdoende leken een acteur van de Mystery Plays en de directeur van het Theatre Royal, waar de spelen worden gehouden. De Verger lijkt zodoende op een regisseur uit zo’n Middeleeuwse opvoering. Niet elk gildelid was natuurlijk even rolvast, dan moest de regis- seur-souffleur inspringen, z’<i aan wijstak in de ene, het tekstboek in de andere hand. mogelijkheden de continuïteit van haar activiteiten voor de toekomst veilig te stellen. De nieuwbouw werd getekend door architectenbureau A. Kraan uit Bodegraven en wordt gereali seerd door aannemingsbedrijf A.A. van Kleef en Zonen BV te Benschop. Verwacht wordt dat de nieuw bouw omstreeks einde juni 1993 in gebruik kan worden genomen. waar het Waddinxveense echtpaar ”The York Cycle of Mysterie Plays” meemaakte in het Theatre Royal. Hans Geel is adjunct-directeur van de christelijke scholengemeen schap De Wadde (Sniepweg). Als geëngageerde Waddinxvener heeft hij talrijke lokale activiteiten op kerkelijk (hervormde Immanuël- kerkgemeente) en maatschappelijk vlak (declamator jaarlijkse Doden herdenking) op zijn naam staan. Op het gebied van ikonen is de ge boren verteller en geschiedkundig geïnteresseerde leraar maatschap- Lucifer is een vuurrode schorpi- pijleer en Nederlandse taal Hans oen. De oude tekst is gebleven, in Yorkshire dialect; hier en daar aangepast voor het goede begrip. Ook het publiek is weer gekomen, nog steeds boeren, burgers en bui tenlui. En de Boodschap is nooit weggeweest. Op dat goede bericht doen al die medewerkers hun ui terste best, met hart en ziel net als jongens van het Minsterkoor: Angel voices. God de Vader ”Ego sun alpha et O, Vita, Via, Veritas” daalt met een hoogwerker neer uit de wol ken, een opzichter bij een bouw werk. Hij verschijnt op het plein voor een kathedraal in restauratie - die suggestie geeft het decor - en terecht: de gedramatiseerde delen van de eredienst groeiden immers uit tot het toneel op het kerkplein. De regisseur roept iedereen tot de orde. ”1 bid by my blessing the angels give light”, spreekt God - en er was licht! - en muziek en dans. Dan wordt alles geschapen: de blauwe wateren, de groene vel den, de duizend kleurige bloe men, de talloze dieren - vissen en vogels, leeuwen en beren, mar motten en muizen, elk naar hun aard. Het is een gekrioel op het toneel. En ten laatste: de mens ’’Adam, and Eve, your names shall be!” De Schepping is rond, het schouwspel subliem; een regen boog van kleuren. De overvolle zaal zindert van enthousiasme. Hiervoor wilden wij naar York. Een performance, profaan en hei lig tegelijk, gewaagd en integer. Dan verleidt Satan de mens: ”Of sorrow may ye sing” - smart zal je levenslied zijn -. De zondvloed komt. Dat is de scène waarop elke middeleeuwer Het zijn verhalen uit ”ons eigen oecumenisch pelgrims dag- en nachtboek” zeggen Hans en Cock Geel - Veldhoen erover. Zijn rond- zendfbrief van nu, die het Week blad voor Waddinxveen op deze pagina publiceert als Kerstover- denking, is gesitueerd op zondag 5 juli 1992 in het Engelse York, motto ’’Ieder glas is een gevaar op de weg. Rij Alcohol Vrij”. Uit een steekproef is gebleken dat elf procent van de gecontroleerde automobilisten in Zuid-Holland alcohol gebruikt. Dit is het resul taat van een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het onderzoek toont duidelijk de noodzaak voor het Provinciaal Or gaan Verkeersveiligheid Zuid- Holland (POV) aan om de procin- ciale campagne ”Rij Alcoholvrij” te houden. De regio Midden-Hol land sluit zich hier actief bij aan. Uit een meting van de SWOV in Zuid-Holland blijkt dat circa 11% van de 1742 gecontroleerde automobilisten alcohol had ge bruikt. Een aantal van 4,7% had meer gedronken dan het wettelijk toegestane promillage (0.5). In vergelijking met het landelijk beeld (4%) scoort Zuid-Holland in negatieve zin. Volgens de offi ciële registratie vergde vanaf 1987 tot en met 1991 alcohol in het verkeer in Zuid-Holland 2811 gewonden en 89 doden. Volgens deskundigen is het werkelijke aantal slachtoffers ongeveer drie keer hoger. Er wordt in Zuid-Hol land gestreefd naar de zogenaam de nul-optie: niet meer drinken als men nog moet rijden. Deze vernieuwde campagne, die meerdere jaren gevoerd zal gaan worden, moet daaraan een steen tje bijdragen. De doelstelling is hoogst ambiti eus geworden: als je nog moet rij den, dan drink je géén alcohol houdende dranken. In december en januari wordt het publiek extra geattendeerd op het feit dat alco hol en verkeer een onverantwoor de en a-sociale combinatie is. De campagne is opgebouwd uit voorlichting en politietoezicht, omdat deze combinatie het meest effectief gebleken is. Politiekorp sen houden extra controles. In het kader van voorlichting zul len folders, affiches, raambiljetten en radiospots ingezet worden. VVN-promotieteams gaan gedu rende twee maanden op stap om voorlichtingsmateriaal uit te delen in bijvoorbeeld winkelcentra en bij politiecontroles. Verder zullen zij stickers uitdelen met de tekst ”Ik rij alcoholvrij”. Iedereen die deze stickers op zijn of haar auto plakt maakt kans op een aantal prijzen. Naast deze acties besteedt men in Midden-Holland men verder tij dens de openbare nieuwjaarsrec- petie aandacht aan alcohofmati- ging. Ook tijdens de kerstmarkten zulllen promotieteams van VVN aanwezig zijn. Geprobeerd wordt de sportvereni gingen extra te betrekken in deze actie. Tijdens de openingsmani- festatie zal tevens het officiële startsein vallen en het tweejarige project ’’Rijden onder invloed en sportkantines”. In Zuidhollandse projecten wordt WADDINXVEEN - Van vrijdag 18 december is de lokale RTW- radio continu met eigen program ma’s in de ether. De RTW gaat hiermee door tot en met zondag 3 januari 1993. Woensdagavond 23 december is net als verleden jaar weer een spe ciale 13 uur durende marathon uitzending van ’Nederlands op z’n best’ met Frank Deurknop en Ro nald Geurts. Luisteraars kunnen hun Kerst- en Nieuwjaarswensen, gedichten en groeten voor familie, vrienden of kennissen sturen naar de RTW. Het postadres luidt: RTW, Post bus 330, 2740 AH Waddinxveen. Men kan ook zijn of haar Kerst en Nieuwjaarswensen live in de uitzendingen uitspreken. Bel hier voor naar: 01828-10379. Tijdens de radio-uitzendingen worden ook attenties weggegeven. Iedereen is ook van harte uitgeno digd eens een bezoek aan de RTW-studio aan de Staringlaan te brengen. Dit is de beste manier kennis te maken met de program ma’s en de radio-makers van de RTW. Wie meer informatie wil over de RTW-programma’s, suggesties heeft of ideeën, iest wil weten over vrijwilligerswerk bij de RTW moet bellen met Pierre Linssen, tel. 01828-30983. Theater Gnaffel uit Zwolle open de vandaag (woensdag 23 decem ber) het festival met De Potte- kijkster, een voorstelling die in maart van dit jaar werd bekroond met de Perspectiefprijs 1992. Een onderscheiding die Elout Hol meer dan waar maakt. De potte- kijkster vertelt over de rups en de kever die leven in een jampot, tot op een dag juffrouw wesp op be zoek komt. Zij spoort de rups aan de jampot te verlaten en de wijde wereld in te gaan. Voor kinderen vanaf 6 jaar was het een spannen de voorstelling. Op maandag 28 december komt Theater Pimpernel in actie. Voor kinderen vanaf 3 jaar speelt Lies- beth Smulders Bij mij op de boer derij. Op het toneel in het pop pentheater staat een heuse boer derij, waar haan Kukkel en zijn vrouwtje tevreden leven. Op een dag legt zij een enorm ei. Wat zou daar uitkomen? Dinsdag 29 december speelt Han- neke Kuipers, de vaste bespeel- ster van het Gouds Poppenthea ter, haar nieuwste voorstelling Be rend Botje. Berend de Beer is op zoek naar zijn baasje. Tijdens zijn zoektocht beleeft hij een span nend avontuur, zonder de hulp van de kinderen kan hij Jopie nooit terug vinden. Een voorstel ling voor kinderen vanaf 4 jaar. De voorstelling waarmee 1992 op woensdag 30 december wordt uit geluid is van het poppentheater John de Winter. Hij speelt die dag Rode lucht boven een para dijs. Het verhaal van Madieka die ont snapt van de verschrikkelijke blauwe berg en op zoek gaat naar de rode berg, waar de rode moe der woont die zorgt voor een war me gloed van liefde en geluk bo ven het land. Maar Madieka moet haar eerst zien te bereiken. Aan het eind van de voorstelling ver schijnt inderdaad de rode lucht van liefde en geluk. Vanaf 4 jaar. Het festival gaat verder in het nieuwe jaar met op zaterdag 2 ja nuari Anansi de spin, een voor stelling van Jeanne van Midde. Met grote, kleurrijke stangpop- pen, ondersteund met ritmische klanken van live-muziek, wordt Het Maartenskoor uit Gorinchem zal dan de Carol Symfonie ten ge hore brengen, die gecomponeerd is door Jan Bonefaas. Deze Carol Symfonie is gecomponeerd ter af sluiting van het 50-jarig organis tenjubileum van Jan Bonefaas. De vaste bezoekers van de St. Jan op Tweede Kerstdag kennen het Maartenskoor dat reeds jaren on der de naam Verenigde Koren ac te de presence gaf. Na jarenlang een Kerstdeclamatorium te heb ben geboden, dan nu iets geheel nieuws: een Carol Symfonie. Het stuk is een koorwerk met be geleiding van een klein instrumen tarium en gebaseerd op een aantal Nederlandse kerstliederen. De lie deren worden hoofdzakelijk om- speeld door viool, fluit en piano. De thema’s worden dikwijls cy clisch verwerkt. Een bepaalde Kerstmelodie wordt dan gebruikt als tegenmelodie voor een ander Kerstlied. Zo worden bijvoor beeld in de Pastorale drie melo dieën tegenover elkaar verwerkt. Het geheel is zeer afwisselend, zoals gebruikelijk in een symfo nie. Voorafgaand aan het concert zal Jaap van der ende op het carillon van de St. Janskerk bekende kerstliederen ten gehore brengen. De medewerkenden aan het Kerstconcert zijn het Maartens koor uit Gorinchem, solisten: An- nemarie Bonefaas (fluit), Anton van Velsen (viool), Arjan Roos (pauken), Hans Bruin (piano), Harmen J. Klaver (trompet) en Jan Bonefaas (orgel. De algehele leiding heeft Poula de Gier. De toegangsprijs voor volwasse nen is ƒ7,50 en voor kinderen van 12 tot 16 jaar ƒ3,50. ogen hebben - op Uw woord - Uw zaligheid gezien. Het geheel klinkt als een dialoog: links zingt naar rechts, rechts ant woordt links, een horizontale sa menspraak in dienst van de verti cale - God spreekt met mensen, de mens spreekt met God. Leken doen de lezingen, de voorganger of Minister bidt de gebeden, de Deken preekt, de koren zingen de Psalmen en de Anthems, allen de Hymnen. Het Middaggebed van deze zon dag is extra feestelijk: een Festi val Evensong. Zelfs de Mayor van York is aanwezig, compleet met burgemeestersketting. Vandaag is het de afsluiting van het vierjaar lijks Festival. ’’Saamhorigheid en talent zijn in de voorbije maand opgebloeid”, preekt de Dean, ”en weer is het gelukt voor duizenden het Evan gelie te spelen”. Hij doelt op ’’The York Cycle of Mystery Plays” - die reeks van kleine Mid deleeuwse toneelspelen, begin nend bij de Schepping en eindi gend bij het Laatste Oordeel. Zoals de ambachtsgilden honder den jaren geleden de kathedraal hebben gebouwd, zo speelden de gilden ’’The Mysteries” in de straten van York, langs kloosters en kerken, van poort tot poort, voor een duizendkoppig publiek. Gildebroeders dte hun vakgeheim - hun mysterie - doorgaven van meester op gezel, beeldden eens per jaar, in juni, het mysterie uit van ’s mensen val en verlossing. Dat was tijdens de processie op In 1986 ontstond brand in de la ding van een schip dat in de ha ven van Vlissingen lag. De ge meentelijke brandweer moest er aan te pas komen om de brand te blussen. Al snel kon het sein ’’brand mees ter” worden gegeven. Er moesten echter langdurige nablussings- werkzaamheden worden verricht om te voorkomen dat de brand weer zou oplaaien. Pas na zes dagen werd de lading gelost en kon de brandweer haar werkzaamheden staken. De ge meente had voor het nablussen aanzienlijke kosten moeten ma ken. Zij vorderde in een procedu re tegen de eigenaar van het schip vergoeding van deze kosten. Zo wel de Rechtbank als het Hof we zen de vordering af. In cassatie stond vast dat de ge meentelijke brandweer de nablus- singwerkzaamheden had verricht uit hoofde van de publiekrechte lijke taak die de Brandweerwet 1985 aan de gemeente oplegt. De vraag was nu of de gemeente de bij de uitoefening van deze pu blieke taak gemaakte kosten langs privaatrechtelijke weg kon verha len op de eigenaar van het schip. De gemeente had gewezen op ver schillende mogelijkheden die het privaatrecht daartoe zou bieden. Omdat het hier een brand in een schip betrof, ging de gemeente in de eerste plaats voor het anker liggen van de regeling over hulp verlening aan schepen in nood of van een daarmee verband houden de overeenkomst. De verplichting tot vergoeding van de kosten zou echter ook op zaakwaarneming of onrechtmatige daad kunnen worden gebaseerd. Van zaakwaarneming is sprake als iemand op redelijke gronden de belangen van een ander behartigt. Van een onrechtmatige daad zou mogelijk sprake kunnen zijn in dien de eigenaar van het schip de brandvoorschriften niet in acht had genomen. Voor beantwoording van de vraag of de gemeente de kosten langs privaatrechtelijke weg kan verha len, verwees de Hoge Raad naar zijn uitspraak in de Windmill- zaak (NJ 1991,393). Wanneer de publiekrechtelijke regeling zelf niet in de beantwoording van die vraag voorziet, geeft de vraag of kostenverhaal via het privaatrecht die regeling op onaanvaardbare wijze doorkruist, de doorslag. De Hoge Raad constateerde dat de Brandweerwet 1985 op dit punt geen regeling bevat. Uit de wetsgeschiedenis blijkt echter dat de wetgever van oordeel was dat het niet aangaat kosten van brand bestrijding langs publiekrechtelij ke weg aan de burgers in rekening te brengen. Dat zou ertoe kunnen leiden dat bij de burgers een drempel ont staat om tot inschakeling van de brandweer over te gaan en dat is uit het oogpunt van openbaar be lang onwenselijk. Ten slotte wijst de Hoge Raad er op dat de brandbestrijding een van oudsher een kerntaak door de overheid is uitoefend zonder dat kosten in rekening worden ge bracht. Op basis van deze argumenten WADDINXVEEN/DEN HAAG - Gemeenten kunnen de kos ten die de brandweer bij het bestrijden van branden moet maken niet verhalen op de burger. De publiekrechtelijke regeling van de Brandweerwet 1985 zou anders op onaanvaardbare wijze wor den doorkruist. Dit heeft de Hoge Raad beslist in zijn arrest van 11 december. komt de Hoge Raad tot de con clusie dat kostenverhaal langs pri vaatrechtelijke weg zou neerko men op een onaanvaardbare door kruising van de publiekrechtelijke regeling van de Brandweerwet 1985. De Hoge Raad voegt daar aan toe dat er ook geen reden is om wel kostenverhaal mogelijk te maken indien de brand is te wijten aan opzet of grove schuld. Het arrest van de Hoge Raad heeft duidelijkheid geschapen over de vraag of brandweerkosten aan de burgers in rekening kun nen worden gebracht. De vraag of het juridisch moge lijk is om langs privaatrechtelijke weg kosten van politie-optreden aan de burger in rekening te bren gen is hiermee nog niet beslist. Ook in die discussie zal de uit spraak van de Hoge Raad waar schijnlijk een belangrijke rol spe len. Op dezelfde plek, waar meer dan 160 jaar geleden de eerste Vis zich als ondernemer vestigde - Noordkade 37 - heeft A. Vis BV zich in 32 jaar ontwikkeld tot toonaangevend distributeur van propaangassen in Zuid-Holland. Hoewel op deze lokatie de behui zing in de loop der jaren diverse malen werd aangepast makte de aanhoudende groei en de zich ver scherpende milieu-eisen herhuis- GOUDA - Ook dit jaar biedt het Gouds Poppentheater aan de Fluwelensingel 53 in Gouda de jeugd weer een fantastisch festi val in de Kerstvakantie. Onder het motto ”6 Sterrenfestival” treden zes poppenspelers op met hun voorstellingen. verteld hoe Anansi een leugen aan de koning verkoopt. Mensen uit Afrika en het Cari- bisch gebied vertellen elkaar al generaties lang de spinverhalen. Anansi geeft hen een hoop ple zier, want ook de kleinsten kun nen de grootsten een loer draaien. Vanaf 4 tot 12 jaar, een bijzonde re voorstelling. Tenslotte op zondag 3 januari Ja cobus Wieman met Kistje, kistje, kistje voor de kleintjes vanaf 3 jaar. Koos Wieman geen onbeken de in het Gouds poppentheater neemt hen mee in vrolijke en her kenbare situaties. Kortom een vrolijke middag voor jong en oud. Het Gouds poppentheater is ge vestigd op de Fluwelensingel 53 in Gouda, waar om 14.30 uur alle voorstellingen beginnen. Reserve ren kan, bel dan 01820-23449 en men krijgt alle informatie over het 6 Sterren poppentheaterfesti- val. WADDINXVEEN - De aan de Wilgenhorst in Waddinxveen wo nende leraar J.D. (Hans) Geel, ter gelegenheid van Koninginnedag 1992 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, is één van de Waddinxveners die zijn plaatsgenoten aan de vooravond van Kerstmis verrast met een rondzendbrief. door HANS GEEL WADDINXVEEN/YORK - Een gotische kathedraal is prachtig. De omhoogstrevende structuur van lijnen die lange tijd evenwij dig optrekken, dan elkaar in de top paarsgewijs naderen en ten slotte raken, spitsbogen vormen - met biddende handen met ge strekte vingers -, doet de blikken opwaarts heffen, en de harten: Sursum Corda. Neem nu de Munsterkerk van York, zetel van de aartsbisschop en moeder van alle Anglicaanse kerken in Noord-Engeland. Ieder een die er binnentreedt, zie je op getogen naar boven kijken de lich te, hoge ruimte in naar het door dunne banden gedragen gewelf, dat is bezaaid met ontelbare fon kelende sluitstenen, sterren op de kruispunten van de ribben. Een gotische kathedraal is mach tig- De grote torens aan het westfront en boven de viering zien hoog neer op de lage daken van de Middeleeuwse stad. Een eerbe toon aan God, een eerbetoon aan de bouwers. Hoe hoger, hoe mooi er - hoe hoger, hoe machtiger; waar de constructie werd over- vraagd, stortte de majesteit van de stad in, tot leedvermaak van de buren. Bij de York Minster is dat anders. O zeker, de kerk heeft rampen gekend én de hoogste praal, maar boven de macht en de majesteit overheerst er het feest. Vooral in het koor, in die omheinde ruimte achter het koningsoksaal met de beelden van oude Engelse vor sten. Daar vindt tweemaal per dag de Officiedienst plaats: de Matins ’s morgens en de Evensong in de namiddag. Ga er heen. Het koorgebed wordt altijd ge houden, het voltrekt zich met en zonder buitenstaanders. Het Min ster Choir met de koorleider en de Deken, zij ontbreken nooit. Het behoort tot hun taak om met de Chancellor en de Treasurer - de bestuurders van het kapittel - de dagelijkse liturgie te vieren, staande in het houten koorgestoel te, bij het licht van ontelbare kaarsen. Wie er bij wil zijn, krijgt een plaatsje gewezen in dezelfde ban ken, naast de zangers. Je zit er als een kind in een veel te grote arm stoel, de zetel omhult je als een mantel. Je komt maar net met je hoofd boven de lessenaar en het gebedenboek uit; bij het knielen verdwijn je in de houten beschut ting. De York Minster is meer moeder dan majesteit. ’’Vier uur!” tinkelt the Striking Clock. De wijde gewelven vullen zich ineens met onaardse muziek, ijl en ver, golvend vanuit de zui delijke kooromgang, maar bij de langzame nadering wordt zij lui der en luider, ongekend zuiver van toon: ’’All people that on earth do dwell, sing to the Lord with che erful voice” - Hoor, hoe blij de stemmen klinken, de Angelvoices van het jongenskoor, die het on derscheid tussen Engels en engel doen vergeten. Stemmig voegt zich het orgel bij hun zang. De koorknapen treden twee aann twee de ruimte binnen in rode toga’s met witte superplie: 20 jon genssopranen en 4 aspirantjes, 4 alten - mannen met dat typische ‘countergeluid -, 4 tenoren en 4 bassen; Choristers en Songmen, leerlingen en volwassen studenten. Zij lopen statig achter de Verger aan, die hen met zijn zilveren staf de plaatsen wijst, tegenover elkaar aan weerszijden van het midden pad. Links van de hoofdlezenaar - aan de kant van de Precentor, de koorleider - de Cantores; rechts, waar de zetel van de Deken is, de Dacani. Een Evensong is een vast ritueel van liederen, lezingen en gebeden. De gebeden zijn afkomstig uit het Book of Common Prayer; de schriftgedeelten vertolken het tijdeigen van de dag. Tot de liede ren behoren de Psalmen, de lof zangen of Hymnen en de An thems - de tegenzangen of anti- hymnen. Ook de nieuwtestamentische can- tica worden gezongen: de lofzang van Maria - het Magnificat - en het ’’Nunc Dimittis” van Simeon: Nu laat Gij, Heer, Uw dienst knecht gaan in vrede, want mijn wachtte: Noach en z’n vrouw, ge speeld indertijd door de gilden van scheepsbouwers, waterdra gers, vissers en zeelieden. En zij maakten er wat van. Noach timmert de ark, maar me vrouw Noach wil niet mee in het schip - gehecht als ze is aan haar huis - en omdat ze de broek aan heeft, moet Noach alle zeilen bij zetten om zijn vrouw te redden. Hier is de Bijbel zo alledaags ver teld en zo geestig ook, dat nie mand het verhaal ooit vergat, in clusief de afloop: ’’This world, with water would be neer waste again. The rainbow is his sign!” Door water wordt de aard’ niet meer verwoest; ons tekenis de boog. Het huidige alledaagse krijgt een plaats in de overdreven kerstro- mantiek van nu; hier komt in een krottenwijk Maria’s kind ter we reld: ’’Jezus! My son that is so dear, Now born is he”. Mensen rennen er omheen, winkel in win kel uit, en de kerstpot van het Le ger des Heils haalt voor de armen nog wat geld bijeen. De kaarsen makers speelden eens de herders, die het kind gingen zoeken op het bericht van de engel: de goudsme den de wijzen: ’’Brethren, be all blithe and glad: Lo, here is the house, and here is he!” Herodes en zijn trawanten zijn met al hun bestiale gebulk 20e eeuwse heersers in zwarte maffia- pakken, fascistenpetten op het hoofd. Rachels klacht om haar vermoorde kinderen is huivering wekkend actueel. Een redder zal van hoge huizen moeten komen om aan deze onderwereld een ein de te maken. Over die redder gaat de rest van het spel. Jezus uit Nazareth, Hij roept zijn vrienden en zij zien iets in hem, langzaam maar zeker. Hij is hun weg. Zij dragen hum op handen - en letterlijk op de schou ders bij de intocht in Jeruzalem. ’’Christus in jeans, schrijven de kranten. Gewoon onder ons, de goedheid zelf en naast het bar baarse kwaad van die hem willen doden: vooropgezet kwaad in de figuren van Pilatus - een echte collaborateur -, van Kaiphas en Annas - gekleed als kardinaal en bisschop’s onnozel kwaad van de lieden van het timmermansgilde, die maar niet op kunnen schieten met hem aan het kruis te slaan. Hij hangt tenslotte. Een menigte kijkt toe, afstandelijk, knipt foto’s en een journalist verslaat de exe cutie voor z’n krant. En dan sterft hij: ”In Manus Tu as, commend I my spirit to thee right soon” - In Uwe handen be veel ik mijn geest -. Maar Jezus ’’spolians infernum” daalt ter hel le, waar Adam en Eva zijn - en al die anderen - achter de deuren van de dood. ’’Principes, Porta Tollite; undo, your gates, ye prin ces of pride. Et Introibit Rex Glorie, the King of bliss comes is this tide”. Als de Koning der Glo rie de hellepoorten - die prinsen van trots - opent en de onderwe reld binnentreedt, siddert Luci fer, maar begint David te zingen. De wijntappers mochten Maria Magdalena en Jezus-als-tuinman doen en de slepers de Emmaüs gangers. Het Laatste Oordeel werd met al le kunst- en vliegwerk toentertijd verbeeld door de kooplui in kleine waren, the Merceres. De goeden rechts bij God, de slechten links, zij zijn verdoemd tot het voortdu rend rad, dat eindeloos rond draait, door duivels en Satan aan gejaagd. En wie zijn die zaligen dan? Zegt God: My blessed children, hear muy say. What time this deed was to me done. When any that need had, night or day, asked for your help en had it soon” - Wie hongerigen spijzen gaf, wie dorstigen wou laven, wie naakten hielpen aan een jas en zwervers aan een haven! ’’The Cycle of Mystery Plays, vanavond in het Theater!” riep ’s middags in de kletsnatte straten de Town crier van York, de stads omroeper met z’n bet. In het bar- re weer had hij al rinkelend de aandacht van het publiek getrok ken. ’’Good news I bring”, klonk het. ”Er is nog plaats en het loont de moeite. De Blijde Boodschap op de planken. The Bible on the stage!” Ring, ring, ting, ting!!! ’’Simply magnificent”, schreef - toonaangevend - The Times: een voudigweg prachtig! WADDINXVEEN - Vorige week woensdag 16 december verrichtte directeur A. Vis de eerste officië le handeling voor de nieuwe huis vesting van A. Vis BV te Wad dinxveen. Op het terrein aan de Tweede Bloksweg 54 werd de eerste paal geslagen voor het kantoor met be drijfsruimte van een bedrijf dat zich tot de oudste ondernemingen in Waddinxveen mag rekenen. vesting noodzakelijk. Mede dankzij de inspanningen van het gemeentebestuur van Waddinxveen kon de noodzakelij ke bestemmingswijziging voor de lokatie Tweede Bloksweg worden gerealiseerd en de aankoop, na een lange periode van onderhan- delingen met de verkoper, onlangs worden afgerond. De nieuw verworven lokatie, groot 2 hectare, biedt A. Vis BV ruime Kerstoverdenking van Hans Geel Een schets van het nieuwe bedrijfspand van A. Vis BV, zoals dat voor het bedrijf aan de Noordkade in Waddinxveen aan de Tweede Bloksweg zal worden neergezet. (Tekening: Architectenbureau Ben Kraan BNA). Hans Geel. ’’The Lord be with you”, zingt de Minister op verhoogde toon. ’’And with thy spirit”, antwoordt het koor. Stem en tegenstem: De Heer zij met u; en met uwen geest. Een gezongen samenspraak. Het is niet moeilijk je in te den ken dat in oude tijden op Palm zondag de koorknapen hier op een verhoging plaats namen om van daaraf de hymne in te zetten van Christus’ intocht in Jeruzalem: ’’Glorie, lof en eer zij U!”, terwijl de jongens op de grond die roep herhaalden: toneel in de kathe- De in 18e eeuwse kledij gestoken stadsomroeper (Town draal. Eén stap verder komt de 'raten van het Engelse York een kerk in het theater. Zo was het "The York_ Cycle of Mystery gisteravond! Werden vroeger de mysteriespe len gehouden op wagens - elk gil de z’n eigen Bijbelverhaal, elk gil de z’n eigen wagen of pageant - van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, als fakkels de scènes moesten verlichten, nu zijn de 48 toneel stukjes samengebald tot een 5-uur durend spektakel. De gilden zijn vervangen door al dan niet in vakbonden georgani seerde inwoners van York - 150 in getal, alleen de Christusfiguur wordt door een beroepsacteur vol tolkt. De straat is nu de toneelvloer, de wagens zijn draaiende decors, de fakkels kunstige toneellichten. De Middeleeuwse kledij is vervangen door die van onze tijd; behalve bij de engelen. Zij zien er hemels uit in doorschijnend goud en blauw.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1992 | | pagina 13