lichamelijke integriteit
Herinrichting van de
Algemene Bijstandswet
Raadsleden fel in debat over
’Waddinxveen is
duurste gemeente’
Cursus over
blaas de baas
PvdA en PCW kruisen degens over aanpak polio-epidemie
Eveline
Swidde in
Rijswijk
Gezondheids-
Weinig aanvragers sociaal en cultureel fonds
wijzer over
tandverzorging
Counseler
INDIVIDUELE
GESPREKSHULP
VOOR VROUWEN
tegen geringe vergoeding
(01828) 12821
Z VERHUUR VAN I
Nissan Mercedes
Z PERSONENWAGENS Z
9-PERSOONS BUSJES*
Z Zeer concurrerende Z
tarieven.
Z Het ruimste aanbod Z
BESTELWAGENS tot
Z 20 m3 inhoud
DE SCHANS 25
ALPHEN A.D. RIJN
TEL.:01720-7 51 55
Sociaal fonds
Discussie
Gemeentelijke tarieven
Onroerend goedbelasting
Woonlasten huizenbezitters
Alle tarieven op rij
Martin Kraaijestein
Bijzondere bijstand
Joop Neele
Jan van Wijk
-
f
Pagina 13
Woensdag 20 januari 1993
Weekblad voor Waddinxveen
PvdA-gemeenteraadslid drs. Martin Kraaijestein. (Foto: Ar-
LSL IS EEN AKTMTBT VAN BV LIAM
A.A.AAAAA
beschik-
leidsmarkt.
daan op de bijzondere bijstand; in
chief - Fejagrafie Ton Bennemeer).
GOUDA - In de Gezondheidswij
zer van Kruiswerk Midden-Hol-
land wordt één keer per maand
een gezondheidsthema extra on
der de aandacht gebracht. In ja
nuari gaat het om het thema
’Jeugdtandverzorging’.
Voor een goed en gezond gebit, is
verzorging vanaf jonge leeftijd be
langrijk. De Gezondheidswijzer
biedt informatie over gebitsver-
zorging voor kinderen en jongeren
van 0 tot 18 jaar, over tandverzor
ging voor de allerkleinsten, ge
bruik van fluoride, mondhygiëne,
gezond trakteren, etc.
Ter gelegenheid van het thema
’Jeugdtandverzorging wordt op 27
januari van 14.00 tot 16.30 uur
doorlopend een tien minuten du
rende video in drie talen gedraaid:
Nederlands, Turks en Marok
kaans. De videofilm behandelt de
tandverzorging voor 0-6 jarigen.
De Gezondheidswijzer van Kruis
werk Midden-Holland is een vrij
toegankelijk centrum voor infor
matie over gezondheid en gezond
heidszorg, gevestigd in het kan
toor van Kruiswerk Midden-Hol
land, Spoorstraat 2, te Gouda te
lefoon 01820-29466.
Het centrum wordt beheerd door
ter zake kundige vrijwilligers en
is elke werkdag geopend van
09.00 tot 17.00 uur. Informatie
kan telefonisch worden gevraagd,
maar het verdient de voorkeur om
een bezoek aan de Gezondheids
wijzer te brengen. Men kan dan
zelf snuffelen in alle beschikbare
informatie, en er eventueel over
praten.
de budget wordt dan ook onvol
doende aangesproken. Een vergro
ting van de doelgroep tot 110%
van de ABW-norm achten B. en
W. derhalve realistisch.
Naar aanleiding van een (mei)-cir-
culaire van de ministeries van So
ciale Zaken en Werkgelegenheid
en van Binnenlandse Zaken zal
het aanbod van de uit het sociaal
en cultureel fonds te vergoeden
zaken binnen een termijn van zes
maanden dienen te worden aange
past.
ten. Dat is een heel gevoelige
zaak vanzelfsprekend, maar het
gaat ook om een heel gewichtige
zaak.
Terugkerend van dit landelijke
vraagstuk naar wat er plaatselijk
gebeurt merkt spreker op blij te
zijn dat het college voorlichting
wil gaan geven, iets waarom zijn
fractie ook heeft gevraagd. Het
kan echter meer doen. Het is een
groot voordeel dat wethouder
Joop Neele (PCW) contact heeft
met de groeperingen in Waddinx
veen waar de discussie over al of
niet inenten plaatsvindt.
Mevrouw Laning, Tweede-Kamer-
lid, zei vanmorgen in de Volks
krant dat geprobeerd moet wor
den de tegenstanders te overtui
gen, niet te verplichten, en dat
met name mensen die afkomstig
zijn uit die kringen, daarbij moe
ten worden betrokken.
Dat is ook de teneur van wat prof.
Venema voor de radio hierover
zei. Het is dus zaak mensen die
gevoel hebben voor die godsdien
stige overtuiging maar wel voor
inenten zijn, in te zetten om die
groep te overtuigen van de wense
lijkheid ervan.
Dat is geen discussie die vanuit
zijn partij geëntameerd kan wor
den, want dat zal, los van de goe
de inhoud van de argumenten,
weinig effect sorteren. Het zal
moeten gebeuren doormensen die
meer gevoel hebben voor de ach
tergronden die tot dit gedrag lei
den.
Dit is de reden dat naar de me
ning van zijn fractie de gemeente
meer kan doen dan alleen een me
dedeling plaatsen in de gemeente-
rubriek.
bijzondere bijstand verstrekt. In
de eerste helft van 1992 is reeds
65.600,- aan bijzondere bijstand
uitgegeven.
B. en W. zullen kritisch volgen of
er met betrekking tot de bijzonde
re bijstandsverlening sprake is van
een over- en onderbenutting van
de beschikbare middelen. Het ter
rein van de bijzondere bijstand is
bij uitstek geschikt om een eigen
gemeentelijk beleid te ontwikke
len.
Rond deze tijd zullen B. en W.
onder andere een standpunt inne
men inzake de termijnen waarbin
nen een verleend bijstandsbedrag
dient te zijn terugbetaald (leenbij-
stand), alsmede inzake het per
centage van de draagkracht, dat
meetelt voor de berekening van
dit bedrag.
Per 1 januari 1992 zijn het fonds
voor deelname aan het vereni
gingsleven en het fonds voor aan
vullende financiële hulp in noodsi
tuaties opgegaan in het (nieuwe)
sociaal en cultureel fonds, dat is
gaan werken met verruimde nor
men.
Aan dat fonds wordt jaarlijks een
bedrag van 52.500,- uit de ge
meentelijke middelen toegevoegd.
Tot 1 juli 1992 is in totaal een be
drag van 10.300,- ten laste van
het sociaal en cultureel fonds ge
bracht ten behoeve van 38 aanvra
gers.
Dit is gezien de gepleegde inspan
ning met betrekking tot de voor
lichting een teleurstellend laag
aantal, vindt het college van B. en
W.
Het zogenoemde ’’niet gebruik”
van voorzieningen door de beoog
de doelgroep is ook in Waddinx
veen hardnekkig. Het gereserveer-
zo’n situatie wel bestaan, een vac-
cinatiedwang bespreekbaar zou
zijn.
In eerste instantie was hij wat
huiverig waar het ging om voor
lichten. Op velerlei manieren is
men namelijk al geconfronteerd
met alles wat met deze affaire te
maken heeft. Zeker ih het begin
zou het alleen nog maar verwar
render zijn als daar nog een publi
catie van de gemeente bij zou ko
men. Nu de situatie in Waddinx
veen wat anders is geworden, leek
het hem geen kwaad te kunnende
mensen nog eens op hun verant
woordelijkheden te wijzen.
Er zouden hele medisch-ethische
beschouwingen over de problema
tiek zijn te houden, maar het
komt spreker voor dat dit de com
petentie van de gemeente te bo
ven gaat.
De vergoedingen van onder ande
re abonnementen op een dag- of
weekblad en telefoon zijn name
lijk niet langer toegestaan. Dit is
eens te meer een reden om te ver
wachten dat het voor dit fonds be
schikbaar gestelde budget ruim
toereikend zal zijn.
B. en W. zullen te zijner tijd dan
ook nader bezien of en in hoever
re de doelgroep van het fonds
dient te worden uitgebreid tot de
hiervoorgenoemde 110% van de
ABW-norm.
De financiële gevolgen van dit be
leid met betrekking tot het sociaal
en cultureel fonds zullen in de
loop van het jaar in totaliteit be
zien worden.
Drs. Martin Kraaijestein (PvdA)
vindt de opvattingen van de PCW
in deze zaak zo grof, zo onfat
soenlijk en zo intolerant in de
richting van de PvdA dat naar
zijn inzicht een fatsoensnorm is
overschreden.
Toch wil hij nog op een paar za
ken ingaan. Gesproken is over de
intolerantie der intoleranten. Als
bewust wordt gesuggereerd dat
zijn fractie om politieke redenen
de vragen heeft gesteld, dan is hij
ontzettend blij dat hij die vragen
heeft gesteld, zodat dit vanavond
gehoord kon worden.
De inconsequentie in de betogen
van de heren Van Wijk en Neele
is duidelijk: Als het wat ernstiger
wordt, willen we er best over den
ken, maar nu valt het allemaal
nog wel mee; het gaat uiteindelijk
maar om elf gevallen. Dat is ken
nelijk de nieuwe norm. Dan hoef
je je er niet zo ongerust over te
maken en dan is dat kabaal niet
nodig. Kabaal overigens voor de
genen die ook nog andere kranten
lezen dan alleen die uit eigen
kring.
Er vindt, ook op radio en televi
sie, een landelijke discussie plaats,
waarin spreker al heel wat domi
nees heel zinnige dingen, veel zin
niger dan wat de heer Van Wijk
zei, over dit vraagstuk heeft horen
zeggen. Daaruit blijkt wel dat het
breder wordt gedragen en dat
men de discussie met de maat
schappij best aan wil om er aan
dacht voor te vragen.
Sprekers partij gaat uit van rech
ten die het geboren leven heeft.
Ouders zijn er verantwoordelijk
voor, er altijd voor te zorgen dat
kinderen geen risico’s lopen. Van
daag de dag zijn er mensen die
omdat deze ziekte in deze streek
heerst, hun kinderen bewust
risico’s laten lopen. Dat is een op
vatting waartegen de PvdA fel ten
strijde zal blijven trekken.
Jan van Wijk (PCW) wil hierop
reageren. Hij zal de minste zijn
en buigen. Hij heeft niet de I^ydA
in een bepaalde hoek willen
schoppen of duwen, integendeel.
Het enige dat hij op het oog heeft
gehad, is deze kwetsbare groep
die van alle kanten wordtaange-
vallen.
De PvdA heeft het politieke in
strument in de ring geworpen,
niet spreker. Hij heeft aangege
ven waarom hij vond dat men in
tolerant is. Hij heeft ook gezegd
dat hij naast die mensen staat om
dat hij begrijpt in welke moeilijke
gewetenssituatie zij kunnen zit
ten. Hij vraagt alleen, ook begrip
te hebben voor deze mensen die
zich in geweten hierover buigen.
Dat zijn geen mensen die hun kin
deren niet liefhebben.
Integendeel, het zijn mensen die
alles voor hun kinderen over heb
ben. Alleen gaan ze in hun over
wegingen uit van een andere norm
dan waarvan de meerderheid in
deze raad uitgaat. Dat moet ge
respecteerd worden.
Hij betreurt het dat de PvdA er
blijk van geeft dat niet te respec
teren, in die zin dat men vraagt
om actie ter bescherming van die
kinderen. Die kinderen worden
beschermd, door hun ouders, door
de gedachtengang van die ouders.
Daar gaat het spreker om, niet er
om de PvdA laakbaar te stellen.
Het gaat hem om die mensen die
door jan rap en z’n maat en ieder
een, ook de landelijke politiek, in
de hoek worden gezet met de me
dedeling dat ze niets voor hun
kinderen doen. Integendeel, ze
doen alles voor hun kinderen. Zij
bidden voor hun kinderen en zijn
ermee bezig. Daarvoor wil hij een
lans breken. Daar zit hij hier ook
voor.
Voorzitter Kees van der Linden
(CDA) stelt vast dat de discussie
WADDINXVEEN/ROTTERDAM - In het Algemeen Dagblad
van woensdag 6 januari heeft de redactie van de wekelijkse consu
mentenrubriek ”Uw Goed Recht” uitvoerige aandacht besteed aan
de woonlasten in 24 gemeenten in het gebied tussen Alphen aan den
Rijn en Dordrecht, waaronder Waddinxveen.
Bij de berekening van de woonlasten gaat het om een optelsom van
de gemeentelijke tarieven (reinigingsheffing, rioolrechten en onroe
rend goedbelasting) en de tarieven van de waterschappen, de water
leidingbedrijven en de electriciteits- en gasbedrijven.
Volgens de Rotterdamse krant is er sprake van sluipend stijgende en
vaak zeer uiteenlopende lokale tarieven. Op de gemeentelijke tarie
ven is naar de mening van verslaggever Wout Smit, die over zijn on
derzoek na de publikatie ervan een interview heeft gehad met de
Waddinxveense wethouder P.F.J. van Schie (CDA), zelfs geen peil
te trekken.
Volgens de redactionele berekingen moet een Waddinxveens gezin
(man, vrouw, twee kinderen) in een eigen rijtjeshuis met tuin dit
nieuwe jaar aan gemeentelijke tarieven, zoals reinigingsheffing, ri
oolrechten en onroerend goedbelasting, 1.363,95 gulden betalen.
In 1992 kwamen de gemeentelijke lasten in het Gouwedorp neer op
f 1.274,55, in 1991 op f 1.057,88 en in 1990 op f 969,98. Voor Ze-
venhuizen-Moerkapelle komen deze cijfers neer op f 634,65 (1993),
f 557,65 (1992) en f 393,02 (1991).
Deze cijfers betekenen dat Waddinxveen van de in totaal 24 door
het AD onderzochte gemeenten de duurste is. Ter verzachting van
deze conclusie wordt hieraan toegevoegd dat de cijfers niets zeggen
over de openbare voorzieningen in een gemeente.
Zo stelt Waddinxveen in het kader van het ouderenbeleid de Pas
60/65 gratis ter beschikking. Zo’n Pas geeft oudere inwoners het
recht op kortingen op openbaar vervoer en op deelname aan sociale,
recreatieve en culturele activiteiten.
Een speciaal aspect in het onderzoek van de Rotterdamse krant is
de berekening van de onroerend goedbelasting. Deze gemeentelijke
belasting wordt nog in 3 van de 24 onderzochte gemeenten (Wad
dinxveen, Alblasserdam en Zwijdrecht) berekend op basis van de
oppervlakte van de woning. In de andere gemeenten is de markt
waarde van de woning de grondslag voor de OGB-berekening.
De tarieven gelden per tien vierkante meter. In Waddinxveen komt
een eigen rijtjeshuis van 225 vierkante meter voor de eigenaar op f
479,25 (22,5 x f 21,30) onroerend goedbelasting en voor de huurder
op f 377,10 (22,5 x f 16,76). Een eigenaar die tevens bewoner is be
taalt f 856,35.
Voor de berekening van de woonlasten in Waddinxveen is het Alge
meen Dagblad uitgegaan van een modelgezin, dat dus woont in een
rijtjeshuis met een oppervlakte van 225 vierkante meter.
Deze eigen woning met een tuin beschikt over een begane grond,
een eerste verdieping en een zolder waar ook een kamer kan worden
ingericht.
De woonlasten voor een gezin met een eigen huis bedragen volgens
het AD in Waddinxveen (24.500 inwoners) dit jaar 4.346,85 gulden.
In 1992 was dit f 4.157,17 en in 1991 f 3.787,77. Voor Zevenhui-
zen-Moerkapelle (10.000 inwoners) zijn deze bedragen f 3.473,24
(1993), f 3.458,48 (1992) en f 3.297,43 (1991).
Het Algemeen Dagblad heeft alle tarieven van Waddinxveen en de
23 andere onderzochte gemeenten (Gouda en Boskoop waren niet in
het onderzoek vertegenwoordigd) op een rijtje gezet. Tussen haakjes
de tarieven van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle. Dit zijn ze:
- Reinigingsrechten: één- en meerpersoons-huishouden f 353,40 (f
228,- en voor meer-persoons-huishoudens f 304,-).
- Rioolrechten: één- en meerpersoons-huishouden f 154,20 (f 105,-
en voor meer-persoons-huishoudens f 139,-).
- OGB-belasting (per 10 vierkante meter oppervlakte woning): eige
naar f 21,30 (f 3,20), bewoner f 16,76 (f 2,55).
- Hondenbelasting: f 78,- per hond (f. 91,- en tweede hond f 104,-).
- Paspoort: Wintertarief f 82,- (f 80,-), zomertarief f 92,- (f 80,-).
- Rijbewijs: f 33,- (f 41,-).
- Bewijs persoonsregister: f 8,- (f 4,-).
- Pas 60/65: Gratis (f 8,90).
- Kabel (inclusief 17,5% btw): f 159,47 (f 252,80).
- Verontreinigingsheffing waterschap: één-persoons-huishouden f
82,68 (f 82,68), meer-persoons-huishouden f 248,04 (f 248,04).
- Drinkwater: Vastrecht f 80,30 (f 65,52), prijs per kubieke meter f
2,03 (f 2,10).
- Gas: Vastrecht f 120,- (f 114,96), inclusief brandstofheffing, calo
rische toeslag, milieutoeslag en 17,5% btw), prijs per kubieke meer
f 0,421 (f 0,482, inclusief).
- Electriciteit: Vastrecht enkel tarief f 54,- (f 57,84, inclusief
brandtsofheffing, milieutoeslag en 17,5% btw), vastrecht dubbelta-
rief f 135,- (f 133,20, inclusief), kWh normaal tarief f 0,179 (f
0,242, inclusief), kWh laag tarief f 0,055 (f 0,112, inclusief).
WADDINXVEEN - Het aantal poliogevallen in Nederland
breidt zich uit naar een kleine honderd. Ook een Waddinxveen
se scholier en een in Waddinxveen werkende bankdirecteur wer
den van deze besmettelijke ziekte het slachtoffer. Beiden waren
niet ingeënt.
De polio-epidemie drong ook door
tot de gemeenteraad, waar vorig
najaar tussen PvdA en PCW fel
werd gediscussieerd over dit on
derwerp. In een muisstille raad
zaal trokken PvdA-raadslid en
oud-wethouder drs. Martin
Kraaijestein en PCW-fractievoor
zitter Jan van Wijk tegen elkaar
in het strijdperk. De letterlijke
tekst van dit debat werd onlangs
door de gemeenteraad goedge
keurd.
We schrijven maandagavond 26
oktober 1992. De PvdA had
schriftelijke vragen gesteld over
een preventieve lokale en regiona
le aanpak van de zich uitbreiden
de polio-epidemie. De discussie
die toen volgde ging als volgt:
Drs. Martin Kraaijestein (PvdA)
memoreert dat onder andere door
de ministerraad een landelijke dis
cussie over de inentingsplicht
wordt aangewakkerd. Uit perspu
blicaties heeft spreker begrepen
dat door het college lang niet al
tijd goed is begrepen, waarom
zijn fractie een maand geleden
heeft gesteld.
Toen de eerste gevallen van polio
bekend werden ontstond er onrust
in Waddinxveen en in de regio.
Men wist niet precies hoe te rea
geren, moest men zich laten inen
ten of niet. Gelet op die onzeker
heid en gezien de samenstelling
van de bevolking die niet uitsloot
dat zich ook hier gevallen van po
lio zouden kunnen voordoen,
heeft de PvdA de vragen gesteld.
Daar kwam bij dat bleek dat in
Waddinxveen een inentingsactie
niet mogelijk bleek te zijn, terwijl
toch Waddinxveen de op een na
grootste gemeente in deze regio
is. Dat vond hij zeer terleurstel-
lend en dat wilde de PvdA na
drukkelijk onder de aandacht van
de GG GD brengen.
Een tweede reden om deze zaak
nadrukkelijk onder de aandacht
van het college te brengen was,
dat in het beleidsprogrmma een
passage staat die precies past in
de situatie die zich heeft voorge
daan. Het college wil namelijk
deelname aan preventie activitei
ten bevorderen.
Verder spreekt het over gezond
heidsvoorlichting en bewustwor
ding van de individuele verant
woordelijkheid voor de eigen en
anderemans gezondheid. Dat zijn
kernthema’s bij dit vraagstuk.
Spreker gaat uit van respect voor
de eigen godsdienstbeleving en de
integriteit van het eigen lichaam.
Men heeft echter niet alleen rech
ten maar ook plichten ten op
zichte van de samenleving.
Het gaat niet alleen om de eigen
gezondheid maar ook om de ge
zondheid van een ander. Van be
lang voor de samenleving is niet
allereerst het gedrag dat risico’s
voor het eigen lichaam inhoudt,
maar het gedrag dat risico’s voor
een ander heeft.
Het college geeft in de beant
woording al aan dat dat risico aan
wezig is, want het schrijft dat het
niet alleen gaat om mensen die
om puur principiële redenen niet
zijn geënt maar ook om een be
hoorlijke groep van mensen die
door bij voorbeeld vakantie, stu
die of achteloosheid niet zijn in
geënt.
Men kan natuurlijk zeggen dat ie
mand die achteloos is, het risico
maar moet lopen, maar funda
menteler wordt het als het gaat
om kinderen die door het risicoge
drag van de groepen waar het nu
om gaat, mogelijkerwijs deze
ziekte kunnen krijgen. Iedereen
herinnert zich wel het bekende
plaatje uit 1978 van een kind in
een rolstoel met een bordje voor
zich waarop staat: Bedankt lieve
ouders.
De kern van het vraagstuk is dat
het gaat om een kinderen die
risico’s lopen door de opvatting
van hun ouders. Zij hebben niet
de vrijheid zelf te bepalen of ze al
of niet ingeënt willen worden
maar ze zijn afhankelijk van vol
wassenen, terwijl het ook niet ze
ker is dat ze later dezelfde religi
euze gevoelens zullen hebben als
hun ouders.
Dit is overigens een heel moreel
vraagstuk waar de raad wel over
kan praten maar waar deze niet
veel richting aan kan geven. Een
element dat ook in de discussie
naar voren komt is dat in heel bij
zondere gevallen het recht de mo
gelijkheid biedt, ouders tijdelijk
uit de ouderlijke macht te ontzet-
WADDINXVEEN - Waddinxveen is klaar voor de herinrich
ting van de Algemene Bijstandswet. Op gemeentelijk niveau kan
op basis van de nieuwe wet onafhankelijker van de rijksoverheid
worden gewerkt.
Per 1 augustus 1991 is de bijzon
dere bijstand gedecentraliseerd en
vervolgens zal de voltooiing van
de herinrichting van de Algemene
Bijstandswet (ABW) waarschijn
lijk op 1 juli 1993 ingaan.
De essentie van de veranderingen
is dat men de bijstand (nog) beter
wil afstemmen op de omstandig
heden van de individuele uitke
ringsgerechtigde. De rol van de
rijksoverheid wordt hierbij terug
gedrongen, terwijl de verantwoor
delijkheden van de gemeenten
zullen toenemen.
De herinrichting van de Algeme
ne Bijstandswet kent vier belang
rijke onderwerpen:
1. Bevordering van de arbeidsin
schakeling. De herziene ABW
moet enerzijds een daadwerkelij
ke garantie vormen voor de nood
zakelijke bestaanskosten en ander
zijds de mogelijkheden bevorde
ren om weer in het eigen levens
onderhoud te gaan voorzien.
De cliënt heeft dus enerzijds
recht op een uitkering en ander
zijds de plicht om mee te werken
aan een herintredingsprogramma
om zijn of haar financiële onaf
hankelijkheid te bevorderen.
Alle bijstandsgerechtigden van
wie dat kan worden gevraagd,
moeten zich in principe beschik
baar stellen voor de arbeidsmarkt.
De verplichtingen moeten nauw
keurig worden afgestemd op de
individuele omstandigheden en
het regionale aanbod van werk en
scholing.
Naarmate de werkloosheid langer
duurt, zal de cliënt werk op een
steeds lager niveau dienen te aan
vaarden. Zo gauw B. en W. zicht
hebben op de (financiële) conse
quenties van dat nieuwe beleid,
zullen zij de gemeenteraad hiero
ver informeren en voorstellen
doen.
Op grond van dit alles gaan taak
en werkwijze van de bijstands-
maatschappelijk werker (BMW-
er) veranderen. Zo snel mogelijk
na aanvang van de uitkering dient
aan de cliënt immers een traject
te worden aangeboden, dat tot
werk of scholing leidt, de zoge
naamde ’traject-bemiddeling’.
Hierbij zal de BMW-er inhaken
op de activiteiten van het Interge
meentelijk Stimuleringsproject,
de gemeentelijke arbeidsbemidde
laar en het Arbeidsbureau.
Om de trajectbemiddeling in de
toekomst optimaal te laten verlo
pen, wordt deskundige bevorde
ring van de BMW-ers via cursus
sen gestimuleerd.
2. Verscherping van het handha
vingsbeleid. De afdeling Sociale
Zaken in het gemeentehuis zal
(nog) nauwkeuriger moeten bepa
len of uitkeringen terecht worden
verstrekt en, bij verwijtbare han
delingen, sneller en hogere sanc
ties gaan toepassen.
Om terzake een verantwoording
te hebben, is een sanctieregister
aangelegd. Dit register biedt per
kwartaal een overzicht van het
aantal sancties, de hoogte en re
den hiervan.
3. Nieuwe verhaalswetgeving.
Met ingang van augustus 1992 is
de nieuwe verhaalswetgeving in
gevoerd. Essentie van deze wets
wijziging is dat gemeenten ver
plicht zijn verleende bijstand te
verhalen of terug te vorderen.
Het niet voldoen aan deze ver
plichting zal financiële conse
quenties voor gemeenten hebben;
de rijksvergoeding (90% van de
totale uitkering) zal in die geval
len, waar de gemeente verzuimd
heeft te verhalen of terug te vor
deren, komen te vervallen.
Ook de verplichting tot invoering
van de scherpere normen bij ver-
haalszaken (voor de berekening
van de onderhoudsbijdrage) ber-
perkt de gemeentelijk beleidsvrij
heid.
De verplichte verhaalswetgeving
zal naar verwachting een bespa
ring van de gemeentelijke kosten
ter grootte van 10.000,- opleve
ren, welke bij wensen en midde
len is verwerkt.
Voor de extra uitvoeringskosten
van de nieuwe verhaalswetgeving
voegt het rijk structureel 15 mil
joen gulden toe aan het gemeente
fonds, waarvan voor 1992 en vol
gende jaren ongeveer 15.000,-
bestemd is voor Waddinxveen.
Hieruit wordt onder meer de
noodzakelijke uitbreiding van per
soneelsformatie bij de afdeling
Sociale Zaken ten behoeve van de
nieuwe taken gefinancieerd.
4. Decentralisatie van de bijzon
dere bijstand. Deze fase is in
Waddinxveen al gebeurd.
De decentralisatie van de bijzon
dere bijstand impliceert het wet
telijk overdragen van bevoegdhe
den van het rijk aan de individue
le gemeenten. Hiervoor is vanaf
1991 op jaarbasis structureel 300
miljoen gulden beschikbaar.
De gemeenten werken met een
jaarbudget voor de bijzondere bij
stand dat via het gemeentefonds
wordt ontvangen. Waddinxveen is
in 1992 in aanmerking gekomen
voor 244.000,-.
Door middel van folders en pers
berichten heeft het gemeentebe
stuur bekendheid gegeven aan de
mogelijkheden van de bijzondere
bijstandsverlening.
Van augustus tot en met decem
ber 1991 hebben in totaal onge
veer 65 personen een beroep ge-
over dit punt kan worden geslo- T J~ J-
ten. totaal is in 1991 62.800,
zich nu en in de toekomst zullen
laten vaccineren.
Waar haalt men dit grote gevaar
vandaan? Als het gaat om een ge
vaar voor de volksgezondheid dan
zijn er wel andere problemen dan
polio. Wat te denken van de pro
blemen die verband houden met
roken, drinken, gokken, sexueel
gedrag?
Hoe moeilijk ook, spreker wil
trachten een voorbeeld te geven
dat enige overeenkomst heeft met
de discussie rondom een mogelij
ke poliobesmetting. Er zijn sero-
positieven, mensen die de ziekte
Aids nog niet hebben, die na me
disch onderzoek geen uitslag wil
len weten omdat dat te belastend
zou zijn.
Wel worden sexuele contacten ge
continueerd, met alle mogelijke
gevolgen van besmetting van dien.
Daar praat men terecht niet over.
Het niet willen weten van een uit
slag mag; het is zelfs officieel be
leid. Daarna zwijgt men met een
beroep op het grondrecht van li
chamelijke integriteit.
Geldt dit niet voor polio en weegt
dit grondrecht zwaarder dan het
grondrecht van vrijheid van gods
dienst? Over meten met twee ma
ten gesproken! Nog beter gezegd,
bij de gestelde vragen rondom de
ziekte polio komt de intolerantie
der intoleranten wel zeer nadruk
kelijk aan de oppervlakte.
De kwaliteit van de democratie
valt af te meten aan de wijze
waarop wordt omgesprongen met
de opvattingen en de belangen
van de zwaksten, inclusief religi
euze minderheden. Laat men
daarom voorzichtig zijn en als
men terecht bezorgd is, zorgvul
dig zijn politieke wegen en woor
den kiezen.
Spreker reageert vervolgens op
wat de heer Kraaijestein zoëven
naar voren bracht. Van de foto,
die deze helaas vanavond meende
te moeten melden, is volledig mis
bruik gemaakt. Het was geen po-
liogeval maar een geval van een
heel andere ziekte. Hij betreurt
het zeer dat die foto vanavond is
genoemd.
De opvatting over ouders die keu
zen maken voor hun kinderen,
geldt naar sprekers mening ook in
kwesties als roken en de effecten
daarvan op de gezondheid van
kinderen, om het maar niet over
andere, nog ernstiger ziekten te
hebben.
De voorlichting in de gemeentelij
ke rubriek van het Weekblad voor
Waddinxveen lijkt hem in het al
gemeen nuttig. Echter, gelet op
de grote voorlichtingscampagne
die er is geweest en de gevoelig
heden en de pijn die er steeds
weer mee wordt opgeroepen, zou
hij het willen bestempelen als,
wat ook in de landelijke pers is
gedaan, een overkill, een over
doen, een nogmaals drukken op,
waardoor de zaak in het geheel
geen goed wordt gedaan. Sprekers
fractie heeft geen enkele behoefte
aan die voorlichting op dit mo
ment.
Tot slot stelt spreker met nadruk
dat zijn fractie wil meeleven en
meelijden met allen die ernstig
ziek zijn. Evenzo staat zij naast
hen die in geweten met deze
kwestie strijden en ook naast hen
die die strijd niet aandurven.
Wethouder Joop Neele (PCW)
ziet de problematiek waar het om
gaat als uiterst precair waarmee
alleen met uiterste omzichtigheid
om kan worden gegaan. Oordelen
over het geweten van iemand past
niet.
Mensen overtuigen van hun onge
lijk kan soms wel effect hebben,
maar als het punt wordt bereikt,
waarop iemand iets vanuit zijn
volledige overtuiging naar voren
brengt, kan men alleen maar stil
zijn.
Het past de overheid iedereen op
zijn verantwoordelijkheden te wij
zen om te bereiken dat iemand
niet klakkeloos zegt, zijn kinderen
niet te laten inenten, zonder zich
af te vragen wat de redenen zijn.
Het zijn juist ook de kerken die
wat dit betreft een verantwoorde
lijkheid ten opzichte van hun le
den hebben.
De overheid kan zijns inziens in
haar voorlichting niet verder gaan
dan de mensen erop te wijzen dat
zij weloverwogen beslissingen
moeten nemen. Het moeten be
slissingen zijn waar men achter
staat.
Men heeft de vrijheid; er is geen
vaccinatiedwang en dat is ook
juist, zeker in deze situatie waarin
niet kan worden gezegd dat er een
epidemie heerst die zodanig om
zich heen grijpt dat het om een
nationale zaak gaat. Hij is het met
de heer Van Wijk eens dat mocht
Jan van Wijk (PCW) merkt op
dat zijn fractie zich er ernstig op
heeft beraden of zij vanavond in
het openbaar moest reageren op
de schriftelijke vragen van de
PvdA-fractie inzake de polio-af-
faire.
Immers, reeds het spreken over
medisch-ethische kwesties roept
spanningen op en walst vaak kei
hard over persoonlijk leed. Het
gevaar is groot dat mensen in hun
diepste, ook religieuze gevoelens,
worden gekwetst. De schriftelijke
vragen liggen er echter en zijn
fractie is geroepen, haar mening
uit te spreken.
Het aantal patiënten met polio
ligt vandaag rond de 11 personen.
Is het te veel gezegd, zo vraagt
hij, indien hij stelt dat deze zaak
in de landelijke pers schromelijk
en soms zelfs schandelijk wordt
overdreven? Enkele ziektegeval
len.
En daar waar normaliter in zaken
van leven en dood en in kwesties
die de zedelijkheid betreffen, een
zeer litertijns standpunt wordt in
genomen, roept men thans om
draconische maatregelen, zoals
vaccinatiedwang. Voor de goede
orde overigens, deze dwang zou-
ook in zijn kringen bij een echte
grote epidemie zeer wel bespreek
baar zijn.
De groep gewetensbezwaarden en
daarma eigenlijk de gehele gere
formeerde gezindte werd landelijk
weer eens scheef aangezien, zo in
de trant van: die bekrompen men
sen die een eeuw achterlopen.
Zeer ten onrechte en naar zijn
mening ten diepste gevoed door
sensatie. Sensatie verandert ge
makkelijk in vijandschap tegen
mensen die zich in dit verband
hoe dan ook, of men het ermee
eens is of niet, willen laten gezeg
gen door Gods Woord. Daarvoor
brengt hij respect op.
Komend tot de vragen van de
PvdA-fractie merkt spreker op
dat de zojuist gegeven toelichting
door de heer Kraaijestein hem
enerzijds een beter licht heeft ge
geven op hun motieven en hem
anderzijds gesterkt in wat hij nu
gaat zeggen.
Hij begreep en begrijpt niet wat
een deel van de PvdA-fractie
heeft bewogen om ter zake van
deze poliokwestie te grijpen naar
een van de zwaarste middelen die
deze raad kent, namelijk het stel
len van schriftelijke vragen. Er
waren andere mogelijkheden.
Echter, hij kan niet anders con
cluderen dan dat men bewust
heeft willen meedoen aan de eer
der geschilderde landelijke ten
dens. Immers, men ziet een groep
in Waddinxveen die een groot ge
vaar voor de volksgezondheid op
levert en men wil dat het college
stappen onderneemt opdat zij
PCW-fractievoorzitter Jan van Wijk. (Foto: Archief - Sjaak
Note boom).
in opl. (HBO) - biedt
WADDINXVEEN - De Wad
dinxveense kunstenares Eveline
Swidde van de Nicolaas Beetslaan
gaat exposeren bij Rijbroeck Art
Agency Holland aan de Maasdijk
in het Noordbrabantse Rijswijk.
Ze toont er vanaf zaterdag 23 ja
nuari tot en met zondag 21 febru
ari olieverfschilderijen. De ope
ningstijden zijn vrijdag van 19.00-
22.00 uur en zaterdag-zondag van
13.00-17.00 uur.
De opening van de expositie
wordt verricht op zaterdagmiddag
23 januari om twee uur door de
historicus drs. Bonno van Dijk.
Na de expositie in Rijswijk is het
werk van Eveline Swidde te zien
in het World Trade Center, waar
Rijbroeck Art Agency Holland
ook een galerie heeft.
GOUDA - Onder de titel ”Je
blaas de baas” organiseert Kruis
werk Midden-Holland enkele cur
sussen blaastraining voor vrou
wen.
Eén cursus op dinsdagochtend
(vanaf 2 februari) in Bodegraven,
één op woensdagavond (vanaf 3
februari) in Gouda. De cursussen
omvat negen lessen.
Van alle Nederlandse vrouwen
heeft 26% in meerdere of minde
re mate last van ongewild urine-
verlies. Vooral na een zwanger
schap komt dit vaak voor. Een on
gemak dat nogal eens leidt tot hy
giënische en sociale problemen.
De klachten kunnen dikwijls wor
den behandeld met medicijnen of
een operatie. Een blaastraining
geeft goede resultaten bij vrou
wen wiens klachten te wijten zijn
aan verslapte bekkenbodemspie-
ren. Maar liefst 70% van de deel
neemsters aan een cursus blaas
training vindt daar baat bij.
Voor jongere vrouwen is er een
extra reden om een cursus blaas
training te volgen: tijdige training
kan ernstiger incontinentie-klach-
ten op latere leeftijd voorkomen.
De cursus omvat een theoretisch
en een praktisch gedeelte. Daar
naast is er gelegenheid voor het
uitwisselen van ervaringen met
lotgenoten.
De leiding van de cursus berust
bij een speciaal hiervoor opgleide
fysiotheratpeute. In de lessen
wordt aandacht besteed aan ont
spannende en spierversterkende
oefeningen, verbeteren van condi
tie en lichaamshouding, goede
leefwijze bij incontinentie en in
formatie over incontinentiemateri-
alen.
In maart wordt ook de cursus in
Boskoop en Krimpen a/d IJssel
georganiseerd. Nadere informatie
en aanmelden bij Kruiswerk Mid
den-Holland, afdeling Kruiswerk
Gezondheid Service, tel.
01820-29466.