lichamelijke integriteit Herinrichting van de Algemene Bijstandswet Raadsleden fel in debat over ’Waddinxveen is duurste gemeente’ Cursus over blaas de baas PvdA en PCW kruisen degens over aanpak polio-epidemie Eveline Swidde in Rijswijk Gezondheids- Weinig aanvragers sociaal en cultureel fonds wijzer over tandverzorging Counseler INDIVIDUELE GESPREKSHULP VOOR VROUWEN tegen geringe vergoeding (01828) 12821 Z VERHUUR VAN I Nissan Mercedes Z PERSONENWAGENS Z 9-PERSOONS BUSJES* Z Zeer concurrerende Z tarieven. Z Het ruimste aanbod Z BESTELWAGENS tot Z 20 m3 inhoud DE SCHANS 25 ALPHEN A.D. RIJN TEL.:01720-7 51 55 Sociaal fonds Discussie Gemeentelijke tarieven Onroerend goedbelasting Woonlasten huizenbezitters Alle tarieven op rij Martin Kraaijestein Bijzondere bijstand Joop Neele Jan van Wijk - f Pagina 13 Woensdag 20 januari 1993 Weekblad voor Waddinxveen PvdA-gemeenteraadslid drs. Martin Kraaijestein. (Foto: Ar- LSL IS EEN AKTMTBT VAN BV LIAM A.A.AAAAA beschik- leidsmarkt. daan op de bijzondere bijstand; in chief - Fejagrafie Ton Bennemeer). GOUDA - In de Gezondheidswij zer van Kruiswerk Midden-Hol- land wordt één keer per maand een gezondheidsthema extra on der de aandacht gebracht. In ja nuari gaat het om het thema ’Jeugdtandverzorging’. Voor een goed en gezond gebit, is verzorging vanaf jonge leeftijd be langrijk. De Gezondheidswijzer biedt informatie over gebitsver- zorging voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar, over tandverzor ging voor de allerkleinsten, ge bruik van fluoride, mondhygiëne, gezond trakteren, etc. Ter gelegenheid van het thema ’Jeugdtandverzorging wordt op 27 januari van 14.00 tot 16.30 uur doorlopend een tien minuten du rende video in drie talen gedraaid: Nederlands, Turks en Marok kaans. De videofilm behandelt de tandverzorging voor 0-6 jarigen. De Gezondheidswijzer van Kruis werk Midden-Holland is een vrij toegankelijk centrum voor infor matie over gezondheid en gezond heidszorg, gevestigd in het kan toor van Kruiswerk Midden-Hol land, Spoorstraat 2, te Gouda te lefoon 01820-29466. Het centrum wordt beheerd door ter zake kundige vrijwilligers en is elke werkdag geopend van 09.00 tot 17.00 uur. Informatie kan telefonisch worden gevraagd, maar het verdient de voorkeur om een bezoek aan de Gezondheids wijzer te brengen. Men kan dan zelf snuffelen in alle beschikbare informatie, en er eventueel over praten. de budget wordt dan ook onvol doende aangesproken. Een vergro ting van de doelgroep tot 110% van de ABW-norm achten B. en W. derhalve realistisch. Naar aanleiding van een (mei)-cir- culaire van de ministeries van So ciale Zaken en Werkgelegenheid en van Binnenlandse Zaken zal het aanbod van de uit het sociaal en cultureel fonds te vergoeden zaken binnen een termijn van zes maanden dienen te worden aange past. ten. Dat is een heel gevoelige zaak vanzelfsprekend, maar het gaat ook om een heel gewichtige zaak. Terugkerend van dit landelijke vraagstuk naar wat er plaatselijk gebeurt merkt spreker op blij te zijn dat het college voorlichting wil gaan geven, iets waarom zijn fractie ook heeft gevraagd. Het kan echter meer doen. Het is een groot voordeel dat wethouder Joop Neele (PCW) contact heeft met de groeperingen in Waddinx veen waar de discussie over al of niet inenten plaatsvindt. Mevrouw Laning, Tweede-Kamer- lid, zei vanmorgen in de Volks krant dat geprobeerd moet wor den de tegenstanders te overtui gen, niet te verplichten, en dat met name mensen die afkomstig zijn uit die kringen, daarbij moe ten worden betrokken. Dat is ook de teneur van wat prof. Venema voor de radio hierover zei. Het is dus zaak mensen die gevoel hebben voor die godsdien stige overtuiging maar wel voor inenten zijn, in te zetten om die groep te overtuigen van de wense lijkheid ervan. Dat is geen discussie die vanuit zijn partij geëntameerd kan wor den, want dat zal, los van de goe de inhoud van de argumenten, weinig effect sorteren. Het zal moeten gebeuren doormensen die meer gevoel hebben voor de ach tergronden die tot dit gedrag lei den. Dit is de reden dat naar de me ning van zijn fractie de gemeente meer kan doen dan alleen een me dedeling plaatsen in de gemeente- rubriek. bijzondere bijstand verstrekt. In de eerste helft van 1992 is reeds 65.600,- aan bijzondere bijstand uitgegeven. B. en W. zullen kritisch volgen of er met betrekking tot de bijzonde re bijstandsverlening sprake is van een over- en onderbenutting van de beschikbare middelen. Het ter rein van de bijzondere bijstand is bij uitstek geschikt om een eigen gemeentelijk beleid te ontwikke len. Rond deze tijd zullen B. en W. onder andere een standpunt inne men inzake de termijnen waarbin nen een verleend bijstandsbedrag dient te zijn terugbetaald (leenbij- stand), alsmede inzake het per centage van de draagkracht, dat meetelt voor de berekening van dit bedrag. Per 1 januari 1992 zijn het fonds voor deelname aan het vereni gingsleven en het fonds voor aan vullende financiële hulp in noodsi tuaties opgegaan in het (nieuwe) sociaal en cultureel fonds, dat is gaan werken met verruimde nor men. Aan dat fonds wordt jaarlijks een bedrag van 52.500,- uit de ge meentelijke middelen toegevoegd. Tot 1 juli 1992 is in totaal een be drag van 10.300,- ten laste van het sociaal en cultureel fonds ge bracht ten behoeve van 38 aanvra gers. Dit is gezien de gepleegde inspan ning met betrekking tot de voor lichting een teleurstellend laag aantal, vindt het college van B. en W. Het zogenoemde ’’niet gebruik” van voorzieningen door de beoog de doelgroep is ook in Waddinx veen hardnekkig. Het gereserveer- zo’n situatie wel bestaan, een vac- cinatiedwang bespreekbaar zou zijn. In eerste instantie was hij wat huiverig waar het ging om voor lichten. Op velerlei manieren is men namelijk al geconfronteerd met alles wat met deze affaire te maken heeft. Zeker ih het begin zou het alleen nog maar verwar render zijn als daar nog een publi catie van de gemeente bij zou ko men. Nu de situatie in Waddinx veen wat anders is geworden, leek het hem geen kwaad te kunnende mensen nog eens op hun verant woordelijkheden te wijzen. Er zouden hele medisch-ethische beschouwingen over de problema tiek zijn te houden, maar het komt spreker voor dat dit de com petentie van de gemeente te bo ven gaat. De vergoedingen van onder ande re abonnementen op een dag- of weekblad en telefoon zijn name lijk niet langer toegestaan. Dit is eens te meer een reden om te ver wachten dat het voor dit fonds be schikbaar gestelde budget ruim toereikend zal zijn. B. en W. zullen te zijner tijd dan ook nader bezien of en in hoever re de doelgroep van het fonds dient te worden uitgebreid tot de hiervoorgenoemde 110% van de ABW-norm. De financiële gevolgen van dit be leid met betrekking tot het sociaal en cultureel fonds zullen in de loop van het jaar in totaliteit be zien worden. Drs. Martin Kraaijestein (PvdA) vindt de opvattingen van de PCW in deze zaak zo grof, zo onfat soenlijk en zo intolerant in de richting van de PvdA dat naar zijn inzicht een fatsoensnorm is overschreden. Toch wil hij nog op een paar za ken ingaan. Gesproken is over de intolerantie der intoleranten. Als bewust wordt gesuggereerd dat zijn fractie om politieke redenen de vragen heeft gesteld, dan is hij ontzettend blij dat hij die vragen heeft gesteld, zodat dit vanavond gehoord kon worden. De inconsequentie in de betogen van de heren Van Wijk en Neele is duidelijk: Als het wat ernstiger wordt, willen we er best over den ken, maar nu valt het allemaal nog wel mee; het gaat uiteindelijk maar om elf gevallen. Dat is ken nelijk de nieuwe norm. Dan hoef je je er niet zo ongerust over te maken en dan is dat kabaal niet nodig. Kabaal overigens voor de genen die ook nog andere kranten lezen dan alleen die uit eigen kring. Er vindt, ook op radio en televi sie, een landelijke discussie plaats, waarin spreker al heel wat domi nees heel zinnige dingen, veel zin niger dan wat de heer Van Wijk zei, over dit vraagstuk heeft horen zeggen. Daaruit blijkt wel dat het breder wordt gedragen en dat men de discussie met de maat schappij best aan wil om er aan dacht voor te vragen. Sprekers partij gaat uit van rech ten die het geboren leven heeft. Ouders zijn er verantwoordelijk voor, er altijd voor te zorgen dat kinderen geen risico’s lopen. Van daag de dag zijn er mensen die omdat deze ziekte in deze streek heerst, hun kinderen bewust risico’s laten lopen. Dat is een op vatting waartegen de PvdA fel ten strijde zal blijven trekken. Jan van Wijk (PCW) wil hierop reageren. Hij zal de minste zijn en buigen. Hij heeft niet de I^ydA in een bepaalde hoek willen schoppen of duwen, integendeel. Het enige dat hij op het oog heeft gehad, is deze kwetsbare groep die van alle kanten wordtaange- vallen. De PvdA heeft het politieke in strument in de ring geworpen, niet spreker. Hij heeft aangege ven waarom hij vond dat men in tolerant is. Hij heeft ook gezegd dat hij naast die mensen staat om dat hij begrijpt in welke moeilijke gewetenssituatie zij kunnen zit ten. Hij vraagt alleen, ook begrip te hebben voor deze mensen die zich in geweten hierover buigen. Dat zijn geen mensen die hun kin deren niet liefhebben. Integendeel, het zijn mensen die alles voor hun kinderen over heb ben. Alleen gaan ze in hun over wegingen uit van een andere norm dan waarvan de meerderheid in deze raad uitgaat. Dat moet ge respecteerd worden. Hij betreurt het dat de PvdA er blijk van geeft dat niet te respec teren, in die zin dat men vraagt om actie ter bescherming van die kinderen. Die kinderen worden beschermd, door hun ouders, door de gedachtengang van die ouders. Daar gaat het spreker om, niet er om de PvdA laakbaar te stellen. Het gaat hem om die mensen die door jan rap en z’n maat en ieder een, ook de landelijke politiek, in de hoek worden gezet met de me dedeling dat ze niets voor hun kinderen doen. Integendeel, ze doen alles voor hun kinderen. Zij bidden voor hun kinderen en zijn ermee bezig. Daarvoor wil hij een lans breken. Daar zit hij hier ook voor. Voorzitter Kees van der Linden (CDA) stelt vast dat de discussie WADDINXVEEN/ROTTERDAM - In het Algemeen Dagblad van woensdag 6 januari heeft de redactie van de wekelijkse consu mentenrubriek ”Uw Goed Recht” uitvoerige aandacht besteed aan de woonlasten in 24 gemeenten in het gebied tussen Alphen aan den Rijn en Dordrecht, waaronder Waddinxveen. Bij de berekening van de woonlasten gaat het om een optelsom van de gemeentelijke tarieven (reinigingsheffing, rioolrechten en onroe rend goedbelasting) en de tarieven van de waterschappen, de water leidingbedrijven en de electriciteits- en gasbedrijven. Volgens de Rotterdamse krant is er sprake van sluipend stijgende en vaak zeer uiteenlopende lokale tarieven. Op de gemeentelijke tarie ven is naar de mening van verslaggever Wout Smit, die over zijn on derzoek na de publikatie ervan een interview heeft gehad met de Waddinxveense wethouder P.F.J. van Schie (CDA), zelfs geen peil te trekken. Volgens de redactionele berekingen moet een Waddinxveens gezin (man, vrouw, twee kinderen) in een eigen rijtjeshuis met tuin dit nieuwe jaar aan gemeentelijke tarieven, zoals reinigingsheffing, ri oolrechten en onroerend goedbelasting, 1.363,95 gulden betalen. In 1992 kwamen de gemeentelijke lasten in het Gouwedorp neer op f 1.274,55, in 1991 op f 1.057,88 en in 1990 op f 969,98. Voor Ze- venhuizen-Moerkapelle komen deze cijfers neer op f 634,65 (1993), f 557,65 (1992) en f 393,02 (1991). Deze cijfers betekenen dat Waddinxveen van de in totaal 24 door het AD onderzochte gemeenten de duurste is. Ter verzachting van deze conclusie wordt hieraan toegevoegd dat de cijfers niets zeggen over de openbare voorzieningen in een gemeente. Zo stelt Waddinxveen in het kader van het ouderenbeleid de Pas 60/65 gratis ter beschikking. Zo’n Pas geeft oudere inwoners het recht op kortingen op openbaar vervoer en op deelname aan sociale, recreatieve en culturele activiteiten. Een speciaal aspect in het onderzoek van de Rotterdamse krant is de berekening van de onroerend goedbelasting. Deze gemeentelijke belasting wordt nog in 3 van de 24 onderzochte gemeenten (Wad dinxveen, Alblasserdam en Zwijdrecht) berekend op basis van de oppervlakte van de woning. In de andere gemeenten is de markt waarde van de woning de grondslag voor de OGB-berekening. De tarieven gelden per tien vierkante meter. In Waddinxveen komt een eigen rijtjeshuis van 225 vierkante meter voor de eigenaar op f 479,25 (22,5 x f 21,30) onroerend goedbelasting en voor de huurder op f 377,10 (22,5 x f 16,76). Een eigenaar die tevens bewoner is be taalt f 856,35. Voor de berekening van de woonlasten in Waddinxveen is het Alge meen Dagblad uitgegaan van een modelgezin, dat dus woont in een rijtjeshuis met een oppervlakte van 225 vierkante meter. Deze eigen woning met een tuin beschikt over een begane grond, een eerste verdieping en een zolder waar ook een kamer kan worden ingericht. De woonlasten voor een gezin met een eigen huis bedragen volgens het AD in Waddinxveen (24.500 inwoners) dit jaar 4.346,85 gulden. In 1992 was dit f 4.157,17 en in 1991 f 3.787,77. Voor Zevenhui- zen-Moerkapelle (10.000 inwoners) zijn deze bedragen f 3.473,24 (1993), f 3.458,48 (1992) en f 3.297,43 (1991). Het Algemeen Dagblad heeft alle tarieven van Waddinxveen en de 23 andere onderzochte gemeenten (Gouda en Boskoop waren niet in het onderzoek vertegenwoordigd) op een rijtje gezet. Tussen haakjes de tarieven van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle. Dit zijn ze: - Reinigingsrechten: één- en meerpersoons-huishouden f 353,40 (f 228,- en voor meer-persoons-huishoudens f 304,-). - Rioolrechten: één- en meerpersoons-huishouden f 154,20 (f 105,- en voor meer-persoons-huishoudens f 139,-). - OGB-belasting (per 10 vierkante meter oppervlakte woning): eige naar f 21,30 (f 3,20), bewoner f 16,76 (f 2,55). - Hondenbelasting: f 78,- per hond (f. 91,- en tweede hond f 104,-). - Paspoort: Wintertarief f 82,- (f 80,-), zomertarief f 92,- (f 80,-). - Rijbewijs: f 33,- (f 41,-). - Bewijs persoonsregister: f 8,- (f 4,-). - Pas 60/65: Gratis (f 8,90). - Kabel (inclusief 17,5% btw): f 159,47 (f 252,80). - Verontreinigingsheffing waterschap: één-persoons-huishouden f 82,68 (f 82,68), meer-persoons-huishouden f 248,04 (f 248,04). - Drinkwater: Vastrecht f 80,30 (f 65,52), prijs per kubieke meter f 2,03 (f 2,10). - Gas: Vastrecht f 120,- (f 114,96), inclusief brandstofheffing, calo rische toeslag, milieutoeslag en 17,5% btw), prijs per kubieke meer f 0,421 (f 0,482, inclusief). - Electriciteit: Vastrecht enkel tarief f 54,- (f 57,84, inclusief brandtsofheffing, milieutoeslag en 17,5% btw), vastrecht dubbelta- rief f 135,- (f 133,20, inclusief), kWh normaal tarief f 0,179 (f 0,242, inclusief), kWh laag tarief f 0,055 (f 0,112, inclusief). WADDINXVEEN - Het aantal poliogevallen in Nederland breidt zich uit naar een kleine honderd. Ook een Waddinxveen se scholier en een in Waddinxveen werkende bankdirecteur wer den van deze besmettelijke ziekte het slachtoffer. Beiden waren niet ingeënt. De polio-epidemie drong ook door tot de gemeenteraad, waar vorig najaar tussen PvdA en PCW fel werd gediscussieerd over dit on derwerp. In een muisstille raad zaal trokken PvdA-raadslid en oud-wethouder drs. Martin Kraaijestein en PCW-fractievoor zitter Jan van Wijk tegen elkaar in het strijdperk. De letterlijke tekst van dit debat werd onlangs door de gemeenteraad goedge keurd. We schrijven maandagavond 26 oktober 1992. De PvdA had schriftelijke vragen gesteld over een preventieve lokale en regiona le aanpak van de zich uitbreiden de polio-epidemie. De discussie die toen volgde ging als volgt: Drs. Martin Kraaijestein (PvdA) memoreert dat onder andere door de ministerraad een landelijke dis cussie over de inentingsplicht wordt aangewakkerd. Uit perspu blicaties heeft spreker begrepen dat door het college lang niet al tijd goed is begrepen, waarom zijn fractie een maand geleden heeft gesteld. Toen de eerste gevallen van polio bekend werden ontstond er onrust in Waddinxveen en in de regio. Men wist niet precies hoe te rea geren, moest men zich laten inen ten of niet. Gelet op die onzeker heid en gezien de samenstelling van de bevolking die niet uitsloot dat zich ook hier gevallen van po lio zouden kunnen voordoen, heeft de PvdA de vragen gesteld. Daar kwam bij dat bleek dat in Waddinxveen een inentingsactie niet mogelijk bleek te zijn, terwijl toch Waddinxveen de op een na grootste gemeente in deze regio is. Dat vond hij zeer terleurstel- lend en dat wilde de PvdA na drukkelijk onder de aandacht van de GG GD brengen. Een tweede reden om deze zaak nadrukkelijk onder de aandacht van het college te brengen was, dat in het beleidsprogrmma een passage staat die precies past in de situatie die zich heeft voorge daan. Het college wil namelijk deelname aan preventie activitei ten bevorderen. Verder spreekt het over gezond heidsvoorlichting en bewustwor ding van de individuele verant woordelijkheid voor de eigen en anderemans gezondheid. Dat zijn kernthema’s bij dit vraagstuk. Spreker gaat uit van respect voor de eigen godsdienstbeleving en de integriteit van het eigen lichaam. Men heeft echter niet alleen rech ten maar ook plichten ten op zichte van de samenleving. Het gaat niet alleen om de eigen gezondheid maar ook om de ge zondheid van een ander. Van be lang voor de samenleving is niet allereerst het gedrag dat risico’s voor het eigen lichaam inhoudt, maar het gedrag dat risico’s voor een ander heeft. Het college geeft in de beant woording al aan dat dat risico aan wezig is, want het schrijft dat het niet alleen gaat om mensen die om puur principiële redenen niet zijn geënt maar ook om een be hoorlijke groep van mensen die door bij voorbeeld vakantie, stu die of achteloosheid niet zijn in geënt. Men kan natuurlijk zeggen dat ie mand die achteloos is, het risico maar moet lopen, maar funda menteler wordt het als het gaat om kinderen die door het risicoge drag van de groepen waar het nu om gaat, mogelijkerwijs deze ziekte kunnen krijgen. Iedereen herinnert zich wel het bekende plaatje uit 1978 van een kind in een rolstoel met een bordje voor zich waarop staat: Bedankt lieve ouders. De kern van het vraagstuk is dat het gaat om een kinderen die risico’s lopen door de opvatting van hun ouders. Zij hebben niet de vrijheid zelf te bepalen of ze al of niet ingeënt willen worden maar ze zijn afhankelijk van vol wassenen, terwijl het ook niet ze ker is dat ze later dezelfde religi euze gevoelens zullen hebben als hun ouders. Dit is overigens een heel moreel vraagstuk waar de raad wel over kan praten maar waar deze niet veel richting aan kan geven. Een element dat ook in de discussie naar voren komt is dat in heel bij zondere gevallen het recht de mo gelijkheid biedt, ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht te ontzet- WADDINXVEEN - Waddinxveen is klaar voor de herinrich ting van de Algemene Bijstandswet. Op gemeentelijk niveau kan op basis van de nieuwe wet onafhankelijker van de rijksoverheid worden gewerkt. Per 1 augustus 1991 is de bijzon dere bijstand gedecentraliseerd en vervolgens zal de voltooiing van de herinrichting van de Algemene Bijstandswet (ABW) waarschijn lijk op 1 juli 1993 ingaan. De essentie van de veranderingen is dat men de bijstand (nog) beter wil afstemmen op de omstandig heden van de individuele uitke ringsgerechtigde. De rol van de rijksoverheid wordt hierbij terug gedrongen, terwijl de verantwoor delijkheden van de gemeenten zullen toenemen. De herinrichting van de Algeme ne Bijstandswet kent vier belang rijke onderwerpen: 1. Bevordering van de arbeidsin schakeling. De herziene ABW moet enerzijds een daadwerkelij ke garantie vormen voor de nood zakelijke bestaanskosten en ander zijds de mogelijkheden bevorde ren om weer in het eigen levens onderhoud te gaan voorzien. De cliënt heeft dus enerzijds recht op een uitkering en ander zijds de plicht om mee te werken aan een herintredingsprogramma om zijn of haar financiële onaf hankelijkheid te bevorderen. Alle bijstandsgerechtigden van wie dat kan worden gevraagd, moeten zich in principe beschik baar stellen voor de arbeidsmarkt. De verplichtingen moeten nauw keurig worden afgestemd op de individuele omstandigheden en het regionale aanbod van werk en scholing. Naarmate de werkloosheid langer duurt, zal de cliënt werk op een steeds lager niveau dienen te aan vaarden. Zo gauw B. en W. zicht hebben op de (financiële) conse quenties van dat nieuwe beleid, zullen zij de gemeenteraad hiero ver informeren en voorstellen doen. Op grond van dit alles gaan taak en werkwijze van de bijstands- maatschappelijk werker (BMW- er) veranderen. Zo snel mogelijk na aanvang van de uitkering dient aan de cliënt immers een traject te worden aangeboden, dat tot werk of scholing leidt, de zoge naamde ’traject-bemiddeling’. Hierbij zal de BMW-er inhaken op de activiteiten van het Interge meentelijk Stimuleringsproject, de gemeentelijke arbeidsbemidde laar en het Arbeidsbureau. Om de trajectbemiddeling in de toekomst optimaal te laten verlo pen, wordt deskundige bevorde ring van de BMW-ers via cursus sen gestimuleerd. 2. Verscherping van het handha vingsbeleid. De afdeling Sociale Zaken in het gemeentehuis zal (nog) nauwkeuriger moeten bepa len of uitkeringen terecht worden verstrekt en, bij verwijtbare han delingen, sneller en hogere sanc ties gaan toepassen. Om terzake een verantwoording te hebben, is een sanctieregister aangelegd. Dit register biedt per kwartaal een overzicht van het aantal sancties, de hoogte en re den hiervan. 3. Nieuwe verhaalswetgeving. Met ingang van augustus 1992 is de nieuwe verhaalswetgeving in gevoerd. Essentie van deze wets wijziging is dat gemeenten ver plicht zijn verleende bijstand te verhalen of terug te vorderen. Het niet voldoen aan deze ver plichting zal financiële conse quenties voor gemeenten hebben; de rijksvergoeding (90% van de totale uitkering) zal in die geval len, waar de gemeente verzuimd heeft te verhalen of terug te vor deren, komen te vervallen. Ook de verplichting tot invoering van de scherpere normen bij ver- haalszaken (voor de berekening van de onderhoudsbijdrage) ber- perkt de gemeentelijk beleidsvrij heid. De verplichte verhaalswetgeving zal naar verwachting een bespa ring van de gemeentelijke kosten ter grootte van 10.000,- opleve ren, welke bij wensen en midde len is verwerkt. Voor de extra uitvoeringskosten van de nieuwe verhaalswetgeving voegt het rijk structureel 15 mil joen gulden toe aan het gemeente fonds, waarvan voor 1992 en vol gende jaren ongeveer 15.000,- bestemd is voor Waddinxveen. Hieruit wordt onder meer de noodzakelijke uitbreiding van per soneelsformatie bij de afdeling Sociale Zaken ten behoeve van de nieuwe taken gefinancieerd. 4. Decentralisatie van de bijzon dere bijstand. Deze fase is in Waddinxveen al gebeurd. De decentralisatie van de bijzon dere bijstand impliceert het wet telijk overdragen van bevoegdhe den van het rijk aan de individue le gemeenten. Hiervoor is vanaf 1991 op jaarbasis structureel 300 miljoen gulden beschikbaar. De gemeenten werken met een jaarbudget voor de bijzondere bij stand dat via het gemeentefonds wordt ontvangen. Waddinxveen is in 1992 in aanmerking gekomen voor 244.000,-. Door middel van folders en pers berichten heeft het gemeentebe stuur bekendheid gegeven aan de mogelijkheden van de bijzondere bijstandsverlening. Van augustus tot en met decem ber 1991 hebben in totaal onge veer 65 personen een beroep ge- over dit punt kan worden geslo- T J~ J- ten. totaal is in 1991 62.800, zich nu en in de toekomst zullen laten vaccineren. Waar haalt men dit grote gevaar vandaan? Als het gaat om een ge vaar voor de volksgezondheid dan zijn er wel andere problemen dan polio. Wat te denken van de pro blemen die verband houden met roken, drinken, gokken, sexueel gedrag? Hoe moeilijk ook, spreker wil trachten een voorbeeld te geven dat enige overeenkomst heeft met de discussie rondom een mogelij ke poliobesmetting. Er zijn sero- positieven, mensen die de ziekte Aids nog niet hebben, die na me disch onderzoek geen uitslag wil len weten omdat dat te belastend zou zijn. Wel worden sexuele contacten ge continueerd, met alle mogelijke gevolgen van besmetting van dien. Daar praat men terecht niet over. Het niet willen weten van een uit slag mag; het is zelfs officieel be leid. Daarna zwijgt men met een beroep op het grondrecht van li chamelijke integriteit. Geldt dit niet voor polio en weegt dit grondrecht zwaarder dan het grondrecht van vrijheid van gods dienst? Over meten met twee ma ten gesproken! Nog beter gezegd, bij de gestelde vragen rondom de ziekte polio komt de intolerantie der intoleranten wel zeer nadruk kelijk aan de oppervlakte. De kwaliteit van de democratie valt af te meten aan de wijze waarop wordt omgesprongen met de opvattingen en de belangen van de zwaksten, inclusief religi euze minderheden. Laat men daarom voorzichtig zijn en als men terecht bezorgd is, zorgvul dig zijn politieke wegen en woor den kiezen. Spreker reageert vervolgens op wat de heer Kraaijestein zoëven naar voren bracht. Van de foto, die deze helaas vanavond meende te moeten melden, is volledig mis bruik gemaakt. Het was geen po- liogeval maar een geval van een heel andere ziekte. Hij betreurt het zeer dat die foto vanavond is genoemd. De opvatting over ouders die keu zen maken voor hun kinderen, geldt naar sprekers mening ook in kwesties als roken en de effecten daarvan op de gezondheid van kinderen, om het maar niet over andere, nog ernstiger ziekten te hebben. De voorlichting in de gemeentelij ke rubriek van het Weekblad voor Waddinxveen lijkt hem in het al gemeen nuttig. Echter, gelet op de grote voorlichtingscampagne die er is geweest en de gevoelig heden en de pijn die er steeds weer mee wordt opgeroepen, zou hij het willen bestempelen als, wat ook in de landelijke pers is gedaan, een overkill, een over doen, een nogmaals drukken op, waardoor de zaak in het geheel geen goed wordt gedaan. Sprekers fractie heeft geen enkele behoefte aan die voorlichting op dit mo ment. Tot slot stelt spreker met nadruk dat zijn fractie wil meeleven en meelijden met allen die ernstig ziek zijn. Evenzo staat zij naast hen die in geweten met deze kwestie strijden en ook naast hen die die strijd niet aandurven. Wethouder Joop Neele (PCW) ziet de problematiek waar het om gaat als uiterst precair waarmee alleen met uiterste omzichtigheid om kan worden gegaan. Oordelen over het geweten van iemand past niet. Mensen overtuigen van hun onge lijk kan soms wel effect hebben, maar als het punt wordt bereikt, waarop iemand iets vanuit zijn volledige overtuiging naar voren brengt, kan men alleen maar stil zijn. Het past de overheid iedereen op zijn verantwoordelijkheden te wij zen om te bereiken dat iemand niet klakkeloos zegt, zijn kinderen niet te laten inenten, zonder zich af te vragen wat de redenen zijn. Het zijn juist ook de kerken die wat dit betreft een verantwoorde lijkheid ten opzichte van hun le den hebben. De overheid kan zijns inziens in haar voorlichting niet verder gaan dan de mensen erop te wijzen dat zij weloverwogen beslissingen moeten nemen. Het moeten be slissingen zijn waar men achter staat. Men heeft de vrijheid; er is geen vaccinatiedwang en dat is ook juist, zeker in deze situatie waarin niet kan worden gezegd dat er een epidemie heerst die zodanig om zich heen grijpt dat het om een nationale zaak gaat. Hij is het met de heer Van Wijk eens dat mocht Jan van Wijk (PCW) merkt op dat zijn fractie zich er ernstig op heeft beraden of zij vanavond in het openbaar moest reageren op de schriftelijke vragen van de PvdA-fractie inzake de polio-af- faire. Immers, reeds het spreken over medisch-ethische kwesties roept spanningen op en walst vaak kei hard over persoonlijk leed. Het gevaar is groot dat mensen in hun diepste, ook religieuze gevoelens, worden gekwetst. De schriftelijke vragen liggen er echter en zijn fractie is geroepen, haar mening uit te spreken. Het aantal patiënten met polio ligt vandaag rond de 11 personen. Is het te veel gezegd, zo vraagt hij, indien hij stelt dat deze zaak in de landelijke pers schromelijk en soms zelfs schandelijk wordt overdreven? Enkele ziektegeval len. En daar waar normaliter in zaken van leven en dood en in kwesties die de zedelijkheid betreffen, een zeer litertijns standpunt wordt in genomen, roept men thans om draconische maatregelen, zoals vaccinatiedwang. Voor de goede orde overigens, deze dwang zou- ook in zijn kringen bij een echte grote epidemie zeer wel bespreek baar zijn. De groep gewetensbezwaarden en daarma eigenlijk de gehele gere formeerde gezindte werd landelijk weer eens scheef aangezien, zo in de trant van: die bekrompen men sen die een eeuw achterlopen. Zeer ten onrechte en naar zijn mening ten diepste gevoed door sensatie. Sensatie verandert ge makkelijk in vijandschap tegen mensen die zich in dit verband hoe dan ook, of men het ermee eens is of niet, willen laten gezeg gen door Gods Woord. Daarvoor brengt hij respect op. Komend tot de vragen van de PvdA-fractie merkt spreker op dat de zojuist gegeven toelichting door de heer Kraaijestein hem enerzijds een beter licht heeft ge geven op hun motieven en hem anderzijds gesterkt in wat hij nu gaat zeggen. Hij begreep en begrijpt niet wat een deel van de PvdA-fractie heeft bewogen om ter zake van deze poliokwestie te grijpen naar een van de zwaarste middelen die deze raad kent, namelijk het stel len van schriftelijke vragen. Er waren andere mogelijkheden. Echter, hij kan niet anders con cluderen dan dat men bewust heeft willen meedoen aan de eer der geschilderde landelijke ten dens. Immers, men ziet een groep in Waddinxveen die een groot ge vaar voor de volksgezondheid op levert en men wil dat het college stappen onderneemt opdat zij PCW-fractievoorzitter Jan van Wijk. (Foto: Archief - Sjaak Note boom). in opl. (HBO) - biedt WADDINXVEEN - De Wad dinxveense kunstenares Eveline Swidde van de Nicolaas Beetslaan gaat exposeren bij Rijbroeck Art Agency Holland aan de Maasdijk in het Noordbrabantse Rijswijk. Ze toont er vanaf zaterdag 23 ja nuari tot en met zondag 21 febru ari olieverfschilderijen. De ope ningstijden zijn vrijdag van 19.00- 22.00 uur en zaterdag-zondag van 13.00-17.00 uur. De opening van de expositie wordt verricht op zaterdagmiddag 23 januari om twee uur door de historicus drs. Bonno van Dijk. Na de expositie in Rijswijk is het werk van Eveline Swidde te zien in het World Trade Center, waar Rijbroeck Art Agency Holland ook een galerie heeft. GOUDA - Onder de titel ”Je blaas de baas” organiseert Kruis werk Midden-Holland enkele cur sussen blaastraining voor vrou wen. Eén cursus op dinsdagochtend (vanaf 2 februari) in Bodegraven, één op woensdagavond (vanaf 3 februari) in Gouda. De cursussen omvat negen lessen. Van alle Nederlandse vrouwen heeft 26% in meerdere of minde re mate last van ongewild urine- verlies. Vooral na een zwanger schap komt dit vaak voor. Een on gemak dat nogal eens leidt tot hy giënische en sociale problemen. De klachten kunnen dikwijls wor den behandeld met medicijnen of een operatie. Een blaastraining geeft goede resultaten bij vrou wen wiens klachten te wijten zijn aan verslapte bekkenbodemspie- ren. Maar liefst 70% van de deel neemsters aan een cursus blaas training vindt daar baat bij. Voor jongere vrouwen is er een extra reden om een cursus blaas training te volgen: tijdige training kan ernstiger incontinentie-klach- ten op latere leeftijd voorkomen. De cursus omvat een theoretisch en een praktisch gedeelte. Daar naast is er gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen met lotgenoten. De leiding van de cursus berust bij een speciaal hiervoor opgleide fysiotheratpeute. In de lessen wordt aandacht besteed aan ont spannende en spierversterkende oefeningen, verbeteren van condi tie en lichaamshouding, goede leefwijze bij incontinentie en in formatie over incontinentiemateri- alen. In maart wordt ook de cursus in Boskoop en Krimpen a/d IJssel georganiseerd. Nadere informatie en aanmelden bij Kruiswerk Mid den-Holland, afdeling Kruiswerk Gezondheid Service, tel. 01820-29466.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 13