VVD-wethouder
schrijft Nota
Personeelsbeleid
Bedrijfsleven brengt
vuile bodem in kaart
DANSLES
Benoeming en ontslag
ambtenaren van de
burgerlijke stand
Ambtenaar burgerlijke stand
moet op veel dingen letten
dat kan in Boskoop!
Nieuwe
archief-
verordening
Werken met
papier in
De Boog
W’veense
reactie op
ZH-Oost
Baby’s met ’’ongepaste voornamen inschrijven kan niet
Stichting Bodemsanering Bedrijfsterreinen
Eerste hoofdstukken zijn er
TIJDELIJK 250/0 TOT 50% KORTING
OP TOPDESIGN BIJ DEN HERTOG.
[1. J
Op ZONDAGAVOND Aanvang 20.15 uur
start een beginnersles voor paren.
Cursusduur 14 lessen. Kosten ƒ280,- per paar.
INSCHRIJVING: Dansschool Nieuwenhuijzen/Visser
Telefonisch 071-414042. Zo spoedig mogelijk.
f
Hooftstraat 72, Alphen aan den Rijn, telefoon 01720-73334.
Origami
Aansprakelijkheid
Knelpunten
Kinderopvang
Gratificaties
Beëdiging
Benoeming
Zelfstandigheid
Maatschappelijk werk
Ziekteverzuim
Praktijk
I
Pagina 15
Woensdag 20 januari 1993
Weekblad voor Waddinxveen
Holland (SBS) vervuilde bodems in deze provincie in kaart
den.
extra in de gemeentebe-
zijn betrekking eerlijk en vlijtig
zal vervullen en de wettelijke
vermeld datgeen wat overeenkom
stig de wettelijke voorschriften
De vertrekkende ambtenaar van de burgerlijke stand, C. Dijkshoorn, in actie in de trouwzaal
van het Waddinxveense gemeentehuis. (Foto: Archief - Sjaak Noteboom).
WADDINXVEEN - Het buurt
centrum De Boog (C. Huygen-
slaan) laat de Waddinxveners ken
nis maken met Pergamano of Ori
gami.
Pergamano is het gemakkelijkst
uit te leggen als het werken met
papier - voornamelijk perkament -
en daar hele mooie dingen mee te
maken: zoals kaarten, schilderij
tjes en dergelijke.
Men kan in 10 wekelijkse bijeen
komsten kennismaken met deze
leuke hobby, voor de prijs van
ƒ30,-. Deze prijs is inclusief de
benodigde materialen en een kop
je koffie.
De bijeenkomsten beginnen op
maandag 18 januari van 14.00 tot
16.00 uur. Wie interesse heeft
kan zich opgeven bij het buurt
centrum De Boog, telefoonnum
mer 01828-16860, of bij de Stich
ting Waddinxveens Welzijnswerk,
telefoon 01828-31932.
bij toerbeurt te belasten met de
huwelijksvoltrekking.
De heren W.F. Meijer, C. Dijks
hoorn en mevrouw C.M. de Raad-
Buitelaar ware eervolg ontslag te
verlenen onder dankzegging voor
hun als ambtenaar van de burger
lijke stand bewezen diensten.
Tot slot delen B. en W. de raad
mede dat zij binnenkort nadere
voorstellen doen betreffende nog
andere te benoemen ambtenaren
van de burgerlijke stand.
zo leert een gemeentelijke notitie.
Zoals iedereen weet is de registra
tie van rechtsfeiten op het gebied
van de persoonlijke staat voorbe
houden aan de burgerlijke over
heid.
Deze registratie geschiedt door de stand zijn medewerking
u. .i„ weigeren.
Volgens artikel 162 van het Wet
boek van Strafverordening is elke
ambtenaar verplicht aangifte te
doen van de ambtsmisdrijven als
bedoeld in artikel 355 tot en met
380 van het Wetboek van Straf
recht, waarvan hij bij de uitoefe
lijke stand te kunnen worden be
noemd gelden de volgende eisen:
- men moet Nederlander zijn;
- men mag niet onder curatele ge
steld zijn op grond van geestelijke
stoornis;
- men moet het passief kiesrecht
bezitten;
- men moet tenminste 23 jaar oud
zijn.
Het werk van ambtenaar van de
burgerlijke stand is onverenigbaar
met de betrekking van:
- minister;
- staatssecretaris;
- Commissaris der Koningin;
- lid van Gedeputeerde Staten;
- griffier van de Staten;
- ambtenaar van het Openbaar
Ministerie.
In Waddinxveen zijn de volgende stand is, voor wat zijn optreden in
i u. dje hoedanigheid betreft, onttrok
ken aan de verantwoordelijkheid
van het gemeentebestuur en
neemt als zodanig een onafhanke-
Origami is een Japanse vouw-
kunst met papier. Met deze
kunstvorm kan men ook kennis
maken in De Boog op de volgende
dinsdagmiddgen: 2 en 16 februa
ri, 2, 16 en 30 maart, 13 en 27
april van 14.00 tot 16.00 uur.
De kosten voor deze zeven bijeen
komsten bedragen ƒ21,-, inclusief
benodigd materiaal en een kopje
koffie.
De ambtenaar van de burgerlijke
stand is zowel burgerrechtelijk als
strafrechtelijk voor zijn handelen
of nalaten aansprakelijk. Burger
rechtelijk is hij aansprakelijk uit
onrechtmatige daad.
Zij die door de handelwijze van
de ambtenaar schade lijden, bij
voorbeeld doordat tengevolge van
een ambtelijke fout een huwe
lijksvoltrekking uitgesteld moet
worden, kunnen daarvoor van
hem vergoeding eisen.
Strafrechtelijk is de ambtenaar
van de burgerlijke stand aanspra
kelijkheid voor door hem in de
oefening van zijn ambt begane
overtredingen en misdrijven. Het
Wetboek van Strafrecht vermeldt
de ambtovertredingen van de
ambtenaar van de burgerlijke
stand in de artikelen 465 tot en
met 468.
Deze betreffen:
- verzuim met betrekking tot voor
de huwelijksvoltrekking af te ge
ven stukken en verklaringen;
- handelingen in strijd met de be
palingen over registers en akten
of met de formaliteiten bij of voor
de huwelijksvoltrekking;
- het achterwege laten van opgra
ven, die aan bevoegd gezag ge
daan moeten worden;
Ambtsmisdrijven die de ambte
naar van de burgerlijke stand kan
begaan staan het Wetboek van
Strafrecht. Zij betreffen:
- verduistering van de staat (dat
wil zeggen iemands afstamming
onzeker maken door bijvoorbeeld
opzettelijke een onjuiste geboorte-
aangifte te doen);
- verduistering of beschadiging
van acten en register;
- het aannemen van giften of be
loften voor handelingen die al dan
niet in strijd met plicht zijn;
- het ten onrechte vorderen van
geld en met willens en wetens vol
trekken van een bigaam huwelijk
of van een huwelijk waartegen
een ander beletsel bestaat.
Ook in andere wettelijke voor
schriften zijn nog ambtsovertre
dingen genoemd. Zo kunnen bij
voorbeeld volgens de Wet op de
Lijkbezorging overtredingen ten
aanzien van het verlof tot begra
ven of verbranden worden be
straft.
Ook kan de ambtenaar van de
burgerlijke stand vervolg worden
wegens overtredingen van het Be
sluit bevolingsboekhouding indien
hij bijvoorbeeld zou nalaten de
kennisgevingen, naar aanleiding
van een door hem opgemaakte ge
boorte-, huwelijks- of overlijdens
akte aan het daarvoor in aanmer
king komende gemeentebestuur
te doen.
Het Wetboek van Strafverorde
ning bepaalt, dat de berechting
van de ambtsovertredingen van de
ambtenaar van de burgerlijke
stand niet zoals gewoonlijk door
De positie van de ambtenaar van
de burgerlijke stand en zijn plaats
in de gemeentelijke organisatie is
niet voor iedereen even^duidelijk, of wejgert moet hij een onderzoek
insteiien naar de bevoegdheid van
betrokkenen (aangevers geboor
ten, huwelijk en overlijden).
Als hij weet dat een handeling
nietigheid kan opleveren zal de
ambtenaar van de burgerlijke
moeten
Als niet aan één van deze voor
waarden is voldaan is er sprake
van een non-existent (niet-be-
staand) huwelijk. Er is dan geen
huwelijk tot stand gekomen en er
bestaat dus geen huwelijk. Voor
beelden zijn:
- ’’Huwelijkssluiting” door ie
mand die geen ambtenaar van de
burgerlijke stand is;
- ’’Huwelijkssluiting” tussen per
sonen van hetzelfde geslacht.
Indien wel aan de minimum voor
waarden is voldaan maar verder
niet aan de huwelijksvereisten dan
kan wel van een huwelijk worden
gesproken. Zo’n huwelijk is niet
nietig maar vernietigbaar en kan,
op verzoek van bepaalde belang
hebbenden, alleen door de rechter
worden vernietigd.
Gronden hiervoor zijn bijvoor
beelden een te jeugdige leeftijd,
een bestaand huwelijk, bloedver
wanten, te weinig getuigen, gemis
aan toestemming en een geestelij
ke stoornis.
Indien een aanstaande bruid of
bruidegom niet kan aantonen dat
hij of zij aan de door de wet ver
eiste voorwaarden voldoet weigert
de ambtenaar van de burgerlijke
stand het huwelijk te voltrekken.
Betrokkene kan dan ’’genoeg
zaamheid van stukken” bij de
rechtbank aanvragen waarna het
huwelijk kan worden voltrokken.
ook overigens meer aan voi
en opleiding te kunnen doen, is
een verhoging van het budget
voor vorming en opleiding, met
name het onderdeel cursussen en
neelsbeleid. studiedagen, noodzakelijk.
Daarin wordt de gemeente ge- Een en ander moet ook in het
steund door landelijke ontwikke- licht worden gezien van de gerin-
lingen, die erop wijzen dat ziekte-
verzuim dient te worden bestre
den door een geïntegreerde aan
pak, die wordt gekenmerkt door
uniforme registratiesystemen, het
formuleren van doelstellingen, het
treffen van
WADDINXVEEN/ROTTERDAM - Voor het bedrijfsleven
gaat de nieuwe Stichting Bodemsanering bedrijfsterreinen Zuid-
Met name het ontbreken van in
zicht in de omvang en aard van
een eventuele verontreiniging zal
daarom in toenemende mate als
knelpunt ervaren gaan worden,
nog ongeacht of de betrokken
overheden wel of niet bij het be
drijf aandringen op maatregelen.
Ook voor het bedrijf zelf is het
van groot belang te weten wat de
stand van zaken is en op welke
termijn en op welke wijze maatre
gelen genomen moeten worden.
Op initiatief van organisaties uit
WADDINXVEEN - Een ambtenaar van de burgerlijke stand
heeft op heel veel dingen te letten. Hij kan niet zomaar mensen
met elkaar laten trouwen, hij mag baby’s niet klakkeloos met
’’ongepaste” voornamen inschrijven en voor een gevonden lijk
kan hij niet op eigen houtje de dag van overlijden vaststellen.
moet worden verklaard of opgeno
men.
Alvorens hij zijn diensten verleent
WADDINXVEEN - Teneinde tot
uniformiteit te komen ten aanzien
van de Archiefverordeningen van
de bij de Streekarchiefdienst Hol
lands Midden aangesloten ge
meenten is het, mede op aandrang
van de provinciale archiefinspec
tie, ook voor de gemeente Wad
dinxveen gewenst een nieuwe Ar-
chiefverordening vast te stellen.
Hiertoe is een concept-verorde-
ning vervaardigd door voornoem
de Streekarchiefdienst, in overleg
met de procinciale archiefinspec
tie.
"B. en W. stellen de raad derhalve
voor - onder intrekking van de bij
raadsbesluit van 27 maart 1969
vastgestelde Archiefverordening,
gewijzigd bij besluit van 12 juli
1989 - tot vaststelling van een
nieuwe Archiefverordening over
te gaan.
De raadscommissie voor Alge
meen Bestuurlijke Zaken is over
het vorenstaande gehoord en kan
zich met dit voorstel verenigen.
de strafrechter, maar door de bur
gerlijk rechter geschiedt.
De ambtenaar van de burgerlijke
stand heeft zich ingevolge zijn
ambtseed en zuiveringseed dus te
houden aan de wet en de jurispru
dentie.
Voor ambtshandelingen is de
ambtenaar van de burgerlijke
stand persoonlijk aansprakelijk.
Die persoonlijke aansprakelijk
heid kan niet worden weggeno
men door opdrachten van het ge
meentebestuur. Wel kan de amb
tenaar van de burgerlijke stand
bij disfunctioneren ontslag wor
den verleend.
brengen.
Veel bedrijven zijn al of worden
nog geconfronteerd met bodem
verontreiniging op hun bedrijfs
terrein. In het ergste geval kan
dat betekenen dat een bedrijf ge
sloten moet worden omdat ernstig
gevaar voor het eigen personeel of
de omgeving geconstateerd wordt.
Maar ook in minder ernstige ge
vallen kunnen allerlei problemen
ontstaan, die het de ondernemer
moeilijk maken de bedrijfsvoering
op de door hem of haar gewenste
wijze voort te zetten. Zo kunnen
zich ongewenste situaties voor
doen bij (ver)bouwplannen of bij
de verkoop van bedrijfsgronden.
beeld door een gezonder werkkli
maat - in de preventieve sfeer en
het begeleiden van de zieke me
dewerker.
Hierbij wordt een grotere inbreng
dan voorheen van de directe chef
verwacht. Het periodiek evalue
ren van de genomen maatregelen
is noodzakelijk. In de nota Perso
neelsbeleid zal een ziekteverzuim
beleid worden opgenomen.
Tijdens de behandeling van de be
groting voor 1992 heeft de ge
meenteraad op voorstel van B. en
W. een bedrag van 50.000,- be
schikbaar gesteld om bijvoorbeeld
de gevolgen van ziekte, verloop of
pieken in de omvang van de werk
zaamheden op te vangen. Het col
lege heeft toen reeds in de be-
leidstoelichting aangegeven dat,
gelet op de omvang van het amb
telijk apparaat en gezien de tot
dusver daarvoor aangewende gel
den, zij het gevraagde budget be
perkt achtten.
Hoewel de ervaring van het afge
lopen jaar het nut van een knel
puntenpot heeft bewezen, hebben
B. en W. uit budgettaire overwe
gingen afwijzend moeten reageren
op het verzoek om het budget
met 10.000,- (conform de meer
jarenbegroting) te verhogen.
In het beleidsprogramma
1990-1994 hebben CDA, PCW
en VVD de bereidheid uitgespro
ken om als werkgever bij te dra
gen in de kosten verbonden aan
het plaatsen van kinderen van ge
meentelijke werknemers binnen
het daartoe te zijner tijd beschik
bare krediet. In de meerjarenbe
groting 1992-1996 is een bedrag
van 25.000,- opgenomen wegens
kosten huren twee bedrijf splaat-
sen. B. en W. hebben dit bedrag
in de begroting voor 1993 op stel
post geplaatst in afwachting van
ambtelijke advisering en daarop
gebaseerde besluitvorming.
In dit advies zal extra aandacht
worden besteed aan het behoefte-
aspect, terwijl ook de ouderbijdra
ge aan de orde komt. Bij de ver
vulling van de twee plaatsen zal
met de persoonlijke omstandighe
den van de ouders rekening wor
den gehouden, onder meer door
een bijdrageregeling naar draag
kracht.
Zoals bekend mag worden veron
dersteld, heeft PCW-wethouder
Joop Neele principiële bezwaren
tegen de beschikbaarstelling van
gelden voor kinderopvang voor ei
gen ambtenaren, tenzij één en an
der deel gaat uitmaken van de
collectieve arbeidsvoorwaarden
voor ambtenaren.
Tot nu toe werden de kosten, die
de gratificaties wegens ambtsjubi
lea met zich brachten, niet in de
gemeentebegroting opgenomen.
Het feit blijft echter dat de ge
meente er jaarlijkse een bepaald
bedrag aan kwijt is en dat het in
het kader van het beter zichtbaar
maken van (personeels)kosten qua
systematiek juister is om een be
drag in de begroting op te nemen.
Ditzelfde geldt voor eenmalige
materiële schouderklopjes, welke
elk jaar aan daarvoor in aanmer
king komende medewerkers wor-
WADDINXVEEN - De Wad
dinxveense gemeenteraad is ge
vraagd in te stemmen met de re
actie van B. en W. op de Nota
Beslispunten herziening Streek
plan Zuid-Holland Oost.
De nota Beslispunten van de her
ziening van het streekplan Zuid-
Holland Oost heeft B. en W. aan
leiding gegeven naast conforme
ring aan de reactie van het Inter
gemeentelijk Samenwerkingsor
gaan Midden-Holland, specifiek
te reageren op de volgende onder
delen: ontwikkelingsrichting: a
locatie Zuidplas e.o., b. Goudse
regio; locatie Bentwoud; sierteelt-
ontwikkeling in de Bloemendaalse
polder; locatie voor transport- en
distributiecentrum; woningbouw-
programma tot het jaar 2000.
Tot en met 1 januari 1993 kon
schriftelijk worden gereageerd bij
Gedeputeerde Staten op de nota
Tijdens het portefeuillehouders-
overleg Ruimtelijke Ordening
(ISMH) 15 december is medege
deeld, dat Gedeputeerde Staten
de termijn met enkele weken heb
ben verruimd.
het bedrijfsleven (Kamers van
Koophandel, VNO, NCW,
KNOV en NCOV) is daarom in
1992 de Stichting Voorbereiding
Bodemsanering Bedrijfs-terreinen
BSB Zuid-Holland opgericht.
Deze stichting gaat het bedrijfsle
ven helpen om op vrijwillige basis
hun bodem op verontreiniging te
laten onderzoeken en zo nodig te
komen tot een plan van aanpak
voor de sanering daarvan.
Dit gebeurt door een uitgebreid
voorlichtingsprogramma en door
een intensieve begeleiding van al
le bedrijven die het belang van
deze BSB-operatie voor hun eigen
situatie onderkennen en die be
reid zijn daar volgens de systema
tiek van de BSB aan mee te wer
ken.
De komende vier jaar wil de
stichting BSB met name de ca.
3500 meest prioritaire bedrijven
in de provincie Zuid-Holland voor
deelname aan het BSB-traject
gaan benaderen.
Het gaat daarbij om de bedrijslo
caties waar vanwege bodemge
steldheid en (historische) bedrijfs
processen de consequenties van
een mogelijke bodemverontreini
ging groot kunnen zijn.
Voor deze omvangrijke klus heeft
de stichting besloten het organisa
tie adviesbureau Van de Kerk
Venrooy (K+V) in te schakelen.
Uiteraard zal in nauwe samenwer
king met organisaties van het be
drijfsleven in de provincie Zuid-
Holland gewerkt worden, waaron
der zeker ook de regionale be-
drijfsmilieudiensten (BMD’s).
Ook de overheden onderschrijven
het belang van deze actie en de
stichting heeft daarom met pro
vincie en gemeenten een intentie-
overeenkomst gesloten waarin af
spraken gemaakt zijn over een
goede afstemming.
De activiteiten van de stichting
worden mogelijk gemaakt door fi
nanciële bijdragen van het be
drijfsleven (Kamers van Koophan
del) en overheden (Provincie en
gemeenten Rotterdam en Den
Haag).
Bedrijven die aan de BSB-opera
tie mee gaan doen laten in eerste
instantie een zogenaamd inventa
riserend onderzoek uitvoeren.
Daarin wordt globaal vastgesteld
of de bodem verontreinigd is en
wordt bepaald of verdere actie
noodzakelijk is en zo ja op welke
termijn.
Ook wordt aangegeven wat de sa
nering ervan ongeveer zal gaan
kosten. Vervolgens worden, indien
noodzakelijk door middel van na
der onderzoek meer gedetailleerd
de aard en omvang van de proble
matiek in kaart gebracht.
Dit is de basis voor het vervolgens
in overleg met de overheid op te
stellen saneringsplan, dat door die
overheid goedgekeurd moet wor
den. Het bureau BSB begeleidt
de bedrijven daarbij, maar de kos
ten van de sanering en de daaraan
voorafgaande onderzoeken zijn
uitzonderingsgevallen daargela
ten, voor rekening van het bedrijf.
Het bureau van de stichting is ge
huisvest in Rotterdam in het ge
bouw Hofplein 33. De directie
wordt gevoerd door drs. A.S.F.
van Asseldonk en het bureau is
bereikbaar onder telefoonnummer
010-4139600.
WADDINXVEEN - De heer
W.F. Meijer, voormalig chef van
de afdeling Algemene Zaken, de
heer C. Dijkshoorn, oud raadslid
en voorheen als ambtenaar van de
burgerlijke stand bij toerbeurt be
last met de huwelijksvoltrekking
en mevrouw C.M. de Raad-Buite-
laar, oud-ambtenaar van de sectie
Burgerzaken van de afdeling Al
gemeen Zaken en als ambtenaar
van de burgerlijke stand bij toer
beurt belast met de huwelijksvol
trekking, hebben verzocht hen
voor ontslag als ambtenaar van de
burgerlijke stand voor te dragen.
Zowel de heer Meijer als de heer
Dijkshoorn behoren tot de groep
ambtenaren van de burgerlijke
stand, die niet meer als zodanig
actief zijn, maar ’achter de hand’
werden gehouden voor het geval
door ziekten en vakanties geen
ambtenaren van de burgerlijke
stand beschikbaar zijn voor het
voltrekken van huwelijken.
Met name de heer Dijkshoorn
(zijn verzoek om ontslag dateert
reeds van 1 oktober 1990) is, na
zijn toezegging in noodgevallen
als ambtenaar van de burgerlijke
stand te willen optreden, nog een
aantal malen tengevolge van de
dergelijke situaties opgeroepen
om dienst te doen.
Als reden van hun verzoek om
ontslag geven beide heren op het
bereiken van de 70-jarige en de
65-jarige leeftijd.
Mevrouw De Raad was, na haar
vervroegde uittreding uit gemeen
tedienst, tot voor kort bij toer
beurt nog actief bij de huwelijks
voltrekkingen. Na haar ontslag
aanvraag had zij namelijk toege
zegd haar activiteiten te zullen
continueren tot in haar ’opvol
ging’ zou zijn voorzien.
Inmiddels heeft het lid van de
raad, de heer J.A.C.C. de Vogel
(58) B. en W. formeel verzocht
hem aan de raad voor te dragen
voor het ambt van ambtenaar van
de burgerlijke stand.
Daar de heer De Vogel voldoet
aan alle benoemingsvereisten stel
len B. en W. voor in de ’opvol
ging’ van mevrouw De Raad te
voorzien door de heer De Vogel
te benoemen tot ambtenaar van
de burgerlijke stand en wel voor
de duur dat hij aaneengesloten
deel uitmaakt van de raad en hem
met alle werkzaamheden de bur
gerlijke stand betreffende, voor
de duur van het dienstverband;
b. ambtenaren van de burgerlijke
stand, niet behorende tot het
ambtenarenkorps van de gemeen
te, uitsluitend voor het voltrekken
van huwelijken, voor een periode
van maximaal vijf jaar;
c. ambtenaren van de burgerlijke
stand, tevens raadslid zijnde, uit
sluitend voor het voltrekken van
huwelijken, voor de periode die
zijn aaneengesloten deel uitmaken
van de raad.
De ambtenaar van de burgerlijke
stand kan zijn werkzaamheden
pas venichten nadat hij als zoda- stand. De acten zijn authentiek
mg is beëdigd voor de arrondisse-
mentsrechtbank.
Hij moet twee eden afleggen. In
de eerste plaats de zuiveringseed
of belofte, welke inhoudt dat ter
verkrijging van de benoeming
geen giften of gaven zijn beloofd
van deze nieuwe I of gegeven.
wetten, waaraan de gemeente uit- I En in de tweede plaats een ambts-
vc—i
houdelijke kennis bij de medewer-
ambtenaar van de burgerlijke
stand. Deze ambtenaar van de
burgerlijke stand wordt op voor
stel van het college van Burge
meester en Wethouders door de
gemeenteraad benoemd.
Om tot ambtenaar van de burger- ning van zijn functie kennis krijgt
(bijvoorbeeld een bigaam huwe
lijk of een ander huwelijksbelet-
sel).
De functie van ambtenaar van de
burgerlijke stand heeft een zelf
standig karakter. Door het afleg
gen van de ambtseed of de belofte
heeft hij zich persoonlijk verbon
den tot vervulling van de hem
door de wet opgelegde verplich
tingen.
Hij staat bij de uitoefening van
zijn wettelijk beschreven werk
zaamheden niet in een hiërarchi
sche verhouding, noch tot colle
ga’s noch tot het gemeentebe
stuur.
”De ambtenaar van de burgerlijke
WADDINXVEEN - Eén ding is zeker. Waddinxveen krijgt eindelijk
een Nota Personeelsbeleid. Aan dit document wordt door wethouder
Karei van Soest (VVD) hard doorgewerkt. De eerste hoofdstukken en
een inhoudsopgave staan al op papier, zo hebben de gemeenteraadsle
den kunnen zien.
Het door de Waddinxveense amb
telijke top vervaardigde raamwerk
met inhoudsopgave van de Nota
Personeelsbeleid is besproken in
het college en de raadscommissie
voor Onderwijs, Personeel en So
ciaal Cultureel Werk.
Door deze commissie is verzocht
om vooraf een principiële discus
sie met de commissie te voeren
over de algemene aspecten en de
uitgangspunten van het te voeren
personeelbeleid.
Teneinde dubbel werk te voorko
men, hebben B. en W. aan dit
verzoek op praktische wijze ge
stalte gegeven door de concepten
voor de hoofdstukken 1 tot en
met 4 van de nota - waarin de uit
gangspunten voor het te voeren
beleid aan de orde komen - in de
commissie te bespreken, voordat
met het concipiëren van de overi
ge hoofdstukken wordt aangevan
gen.
De gemaakte opmerkingen zullen
door het college bij de verdere
uitwerking van de nota worden
betrokken. Concepten voor een
aantal hoofdstukken van de nota
Personeelsbeleid zijn intussen vol
op in bespreking.
Aan een tweetal onderwerpen,
welke ook in de nota aan de orde
komen, hebben B. en W. al een
beschouwing gewijd, namelijk het
(personeels)formatieplan en het
werken met zogenaamde P-bud-
getten.
B. en W. hebben begrip voor de
wensen van de gemeenteraad om
over een formatieplan te beschik
ken. Onder een formatieplan ver
staat het college een actueel over
zicht van de huidige personeelsbe
zetting.
Vooruitlopend op de nota Perso
neelbeleid is al een formatieplan
met overzicht voor de gehele or
ganisatie beschikbaar. In deze
stukken wordt in voldoende mate
inzicht gegeven in de personeels
bezetting.
In de nota Personeelsbeleid zullen
B. en W. concreet uitgewerkt aan
geven op welke wijze het werken
met zogenaamde P-budgetten
moet worden vorm gegeven.
Hierop preluderend merkt het
college op dat daarbij een goed
evenwicht moet worden bereikt
tussen enerzijds het budgetrecht
van de raad en anderzijds de be
hoefte bij het college om - binnen
het reaam van de door de raad ge
voteerde budgetten - maximaal
flexibel te kunnen opereren.
Een en ander kan worden gereali
seerd door - binnen de mogelijk
heden welke de begrotings- en
comptabiliteitsvoorschriften B. en
W. geven - zo veel mogelijk één
begrotingspost personeelskosten
op te nemen, bestaande uit ver
schillende onderdelen (sub-pos-
ten) waarbinnen onder- en over
schrijding door het college met el
kaar gesaldeerd kunnen worden.
B. en W. merken in dit verband
op dat in de begroting voor 1993
hiertoe reeds een begin is ge
maakt. Naast de salariskosten bij
voorbeeld zijn ook kosten van
overwerk, bevorderingen, knel
puntenpot en onderuitputting op
genomen. Met enige uitbreiding
kan dit het ’P-budget’ voor de
sectoren Middelen en Welzijn
Onderwijs en Sport worden ge
noemd.
De functie bedrijfsmaatschappe- den gegeven,
lijk werk is sinds een jaar binnen J"‘ J~~'
de gemeente Waddinxveen opera
tioneel. De werkzaamheden vin
den plaats in nauwe samenwer
king met de afdeling Bedrijfsge
zondheidszorg van de GGD Mid
den-Holland.
De ’’link” met de werkgever
wordt samen met de afdeling Per
soneel en Organisatie gelegd in
het sociaal-medisch team, dat in
de toekomst met een frequentie
van eens in de twee maanden bij
elkaar zal komen.
Dezer dagen wordt middels een
evaluatie bezien of het bedrijfs
maatschappelijk werk in een be
hoefte voorziet en zo ja, of de
functie dient te worden uitgebreid
en op dezelfde wijze dient te wor
den ingevuld.
Vooralsnog is in afwachting hier
van geen uitbreiding aan mens
kracht in de begroting voor 1993
off de meerjarenbegroting voor
zien.
Zoals b. en W. ruim een jaar gele
den al hebben aangegeven, zijn
het voorkomen en bestrijden van
het ziekteverzuim belangrijke on
derdelen van het te voeren perso-
zichte van andere
(0,8% van de loonsom tegenover
1,6% van de loonsom). Voor vor-
ming en opleiding is dan ook I In die akcen mag alleen worden
10.000,- 1
maatregelen -"bijvoor- groting voor 1993 opgenomen.
gemeente ge-
lingen, die erop wijzen dat ziekte-
gemeenten
1,6% van de loonsom). Voor
personen benoembaar tót ambte
naar van de burgerlijke stand:
a. ambtenaren van de burgerlijke
stand, behorende tot het ambtena-
renkorps van de gemeente^ belast lijke positie in”, aldus de wetge-
Alleen de rechter kan hem beve
len geven. Wel kan het gemeen-
tebstuur de ambtenaar van de
burgerlijke stand ontslaan of
schorsen wegens plichtsverzuim,
het meewerken aan ambtsmisdrij
ven en dergelijke.
Het toezicht op de handelingen
van de ambtenaar van de burger
lijke stand is opgedragen aan de
officier van justitie en niet aan
het gemeentebestuur.
Acten van de burgerlijke stand
mogen alleen opgemaakt worden
door de ook daarvoor beëdigde
ambtenaar van de burgerlijke
en
leveren een volledig bewijs van
hetgeen is verklaard en afgelegd.
Aanvulling, verbetering en door
haling kan alleen geschieden door
de ambtenaar van de burgerlijke
stand op vordering van de recht
bank of op last van de officier van
justitie.
Uit de praktijk zijn enige voor
beelden te geven van de regels
waaraan de ambtenaar van de bur
gerlijke stand zich heeft te hou
den.
Zo is het de ambtenaar van de
burgerlijke stand verboden in een
geboorteacte voonnamen op te ne
men die ongepast zijn of overeen
stemmen met geslachtsnamen,
tenzij deze tevens gebruikelijke
voornamen zijn. De aangever
moet dit eventueel met bewijzen
staven.
Indien een lijk is gevonden waar
van de dag van overlijden niet
met zekerheid is vast te stellen,
mag de ambtenaar van de burger
lijke stand alleen een overlijdens
akte opmaken op schriftelijke aan
gifte van de officier van justitie.
Het is de ambtenaar van de bur
gerlijke stand verboden mee te
werken aan een huwelijksaangifte
of een huwelijksvoltrekking in
dien hem een in het Burgerlijke
Wetboek genoemd huwelijkbelet-
sel bekend is.
Om van een huwelijk te kunnen
spreken moet aan bepaalde mini
mum eisen worden voldaan. Een
man en vrouw moeten wederkerig
ten overstaan van een ambtenaar
van de burgerlijke stand hebben
verklaard elkander tot echtgeno
ten aan te nemen.
het gemeentebestuur
Met dat doel voor ogen is de ge
meenteraad ermee akkoord ge
gaan een bedrag van 10.000,-
beschikbaar te stellen. Bij de vast
stelling van dit bedrag is uitge
gaan van een gemiddeld salarisni
veau.
De wetgeving in Nederland is mo
menteel sterk in beweging. Be
langrijke zeer ingrijpende wetten
treden binnenkort in werking of
zijn reeds in werking getreden
(Nieuw Burgerlijk Wetboek, Al
gemene Wet Bestuursrecht, Nieu
we Woningwet, Nieuwe Gemeen
tewet).
De invoering van deze nieuwe of gegeven.
'oering dient te geven, vereist in- I eed of belofte volgens welke hij
1 ZXl 1 Zi 11 i l/'ü Tv 4 1 zn L. x 1
kers, die de wetten uitvoeren. i
Daarnaast groeit de behoefte om I voorschriften ten aanzien van de
met name leidinggevenden bij te burgerlijke stand met de meeste
scholen op managementvaardighe- nauwgezetheid zal opvolgen.
Ten einde jaarlijks een aantal lei- I Werkzaamheden
dinggevenden een management-
cursus te kunnen laten volgen en j De werkzaamheden van de amb-
irming I tenbaar van de burgerelijke stand
zijn omschreven in de bepalingen
van het Burgerlijk Wetboek, het
Besluit Burgerlijke Stand en in
andere wettelijke voorschriften
zoals de Legeswet, de Wet op de
1 Lijkbezorging en het Besluit Be-
j volkingsboekhouding.
ge opleidingsinspanning ten op- Als belangrijkste taak geldt het
-verlijden van acten van de burger-
I lijke stand en het verstrekken van
uittreksels en afschriften daarvan.
r
‘ï.'i' «liaWM«SM»**