VVD-wethouder schrijft Nota Personeelsbeleid Bedrijfsleven brengt vuile bodem in kaart DANSLES Benoeming en ontslag ambtenaren van de burgerlijke stand Ambtenaar burgerlijke stand moet op veel dingen letten dat kan in Boskoop! Nieuwe archief- verordening Werken met papier in De Boog W’veense reactie op ZH-Oost Baby’s met ’’ongepaste voornamen inschrijven kan niet Stichting Bodemsanering Bedrijfsterreinen Eerste hoofdstukken zijn er TIJDELIJK 250/0 TOT 50% KORTING OP TOPDESIGN BIJ DEN HERTOG. [1. J Op ZONDAGAVOND Aanvang 20.15 uur start een beginnersles voor paren. Cursusduur 14 lessen. Kosten ƒ280,- per paar. INSCHRIJVING: Dansschool Nieuwenhuijzen/Visser Telefonisch 071-414042. Zo spoedig mogelijk. f Hooftstraat 72, Alphen aan den Rijn, telefoon 01720-73334. Origami Aansprakelijkheid Knelpunten Kinderopvang Gratificaties Beëdiging Benoeming Zelfstandigheid Maatschappelijk werk Ziekteverzuim Praktijk I Pagina 15 Woensdag 20 januari 1993 Weekblad voor Waddinxveen Holland (SBS) vervuilde bodems in deze provincie in kaart den. extra in de gemeentebe- zijn betrekking eerlijk en vlijtig zal vervullen en de wettelijke vermeld datgeen wat overeenkom stig de wettelijke voorschriften De vertrekkende ambtenaar van de burgerlijke stand, C. Dijkshoorn, in actie in de trouwzaal van het Waddinxveense gemeentehuis. (Foto: Archief - Sjaak Noteboom). WADDINXVEEN - Het buurt centrum De Boog (C. Huygen- slaan) laat de Waddinxveners ken nis maken met Pergamano of Ori gami. Pergamano is het gemakkelijkst uit te leggen als het werken met papier - voornamelijk perkament - en daar hele mooie dingen mee te maken: zoals kaarten, schilderij tjes en dergelijke. Men kan in 10 wekelijkse bijeen komsten kennismaken met deze leuke hobby, voor de prijs van ƒ30,-. Deze prijs is inclusief de benodigde materialen en een kop je koffie. De bijeenkomsten beginnen op maandag 18 januari van 14.00 tot 16.00 uur. Wie interesse heeft kan zich opgeven bij het buurt centrum De Boog, telefoonnum mer 01828-16860, of bij de Stich ting Waddinxveens Welzijnswerk, telefoon 01828-31932. bij toerbeurt te belasten met de huwelijksvoltrekking. De heren W.F. Meijer, C. Dijks hoorn en mevrouw C.M. de Raad- Buitelaar ware eervolg ontslag te verlenen onder dankzegging voor hun als ambtenaar van de burger lijke stand bewezen diensten. Tot slot delen B. en W. de raad mede dat zij binnenkort nadere voorstellen doen betreffende nog andere te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand. zo leert een gemeentelijke notitie. Zoals iedereen weet is de registra tie van rechtsfeiten op het gebied van de persoonlijke staat voorbe houden aan de burgerlijke over heid. Deze registratie geschiedt door de stand zijn medewerking u. .i„ weigeren. Volgens artikel 162 van het Wet boek van Strafverordening is elke ambtenaar verplicht aangifte te doen van de ambtsmisdrijven als bedoeld in artikel 355 tot en met 380 van het Wetboek van Straf recht, waarvan hij bij de uitoefe lijke stand te kunnen worden be noemd gelden de volgende eisen: - men moet Nederlander zijn; - men mag niet onder curatele ge steld zijn op grond van geestelijke stoornis; - men moet het passief kiesrecht bezitten; - men moet tenminste 23 jaar oud zijn. Het werk van ambtenaar van de burgerlijke stand is onverenigbaar met de betrekking van: - minister; - staatssecretaris; - Commissaris der Koningin; - lid van Gedeputeerde Staten; - griffier van de Staten; - ambtenaar van het Openbaar Ministerie. In Waddinxveen zijn de volgende stand is, voor wat zijn optreden in i u. dje hoedanigheid betreft, onttrok ken aan de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur en neemt als zodanig een onafhanke- Origami is een Japanse vouw- kunst met papier. Met deze kunstvorm kan men ook kennis maken in De Boog op de volgende dinsdagmiddgen: 2 en 16 februa ri, 2, 16 en 30 maart, 13 en 27 april van 14.00 tot 16.00 uur. De kosten voor deze zeven bijeen komsten bedragen ƒ21,-, inclusief benodigd materiaal en een kopje koffie. De ambtenaar van de burgerlijke stand is zowel burgerrechtelijk als strafrechtelijk voor zijn handelen of nalaten aansprakelijk. Burger rechtelijk is hij aansprakelijk uit onrechtmatige daad. Zij die door de handelwijze van de ambtenaar schade lijden, bij voorbeeld doordat tengevolge van een ambtelijke fout een huwe lijksvoltrekking uitgesteld moet worden, kunnen daarvoor van hem vergoeding eisen. Strafrechtelijk is de ambtenaar van de burgerlijke stand aanspra kelijkheid voor door hem in de oefening van zijn ambt begane overtredingen en misdrijven. Het Wetboek van Strafrecht vermeldt de ambtovertredingen van de ambtenaar van de burgerlijke stand in de artikelen 465 tot en met 468. Deze betreffen: - verzuim met betrekking tot voor de huwelijksvoltrekking af te ge ven stukken en verklaringen; - handelingen in strijd met de be palingen over registers en akten of met de formaliteiten bij of voor de huwelijksvoltrekking; - het achterwege laten van opgra ven, die aan bevoegd gezag ge daan moeten worden; Ambtsmisdrijven die de ambte naar van de burgerlijke stand kan begaan staan het Wetboek van Strafrecht. Zij betreffen: - verduistering van de staat (dat wil zeggen iemands afstamming onzeker maken door bijvoorbeeld opzettelijke een onjuiste geboorte- aangifte te doen); - verduistering of beschadiging van acten en register; - het aannemen van giften of be loften voor handelingen die al dan niet in strijd met plicht zijn; - het ten onrechte vorderen van geld en met willens en wetens vol trekken van een bigaam huwelijk of van een huwelijk waartegen een ander beletsel bestaat. Ook in andere wettelijke voor schriften zijn nog ambtsovertre dingen genoemd. Zo kunnen bij voorbeeld volgens de Wet op de Lijkbezorging overtredingen ten aanzien van het verlof tot begra ven of verbranden worden be straft. Ook kan de ambtenaar van de burgerlijke stand vervolg worden wegens overtredingen van het Be sluit bevolingsboekhouding indien hij bijvoorbeeld zou nalaten de kennisgevingen, naar aanleiding van een door hem opgemaakte ge boorte-, huwelijks- of overlijdens akte aan het daarvoor in aanmer king komende gemeentebestuur te doen. Het Wetboek van Strafverorde ning bepaalt, dat de berechting van de ambtsovertredingen van de ambtenaar van de burgerlijke stand niet zoals gewoonlijk door De positie van de ambtenaar van de burgerlijke stand en zijn plaats in de gemeentelijke organisatie is niet voor iedereen even^duidelijk, of wejgert moet hij een onderzoek insteiien naar de bevoegdheid van betrokkenen (aangevers geboor ten, huwelijk en overlijden). Als hij weet dat een handeling nietigheid kan opleveren zal de ambtenaar van de burgerlijke moeten Als niet aan één van deze voor waarden is voldaan is er sprake van een non-existent (niet-be- staand) huwelijk. Er is dan geen huwelijk tot stand gekomen en er bestaat dus geen huwelijk. Voor beelden zijn: - ’’Huwelijkssluiting” door ie mand die geen ambtenaar van de burgerlijke stand is; - ’’Huwelijkssluiting” tussen per sonen van hetzelfde geslacht. Indien wel aan de minimum voor waarden is voldaan maar verder niet aan de huwelijksvereisten dan kan wel van een huwelijk worden gesproken. Zo’n huwelijk is niet nietig maar vernietigbaar en kan, op verzoek van bepaalde belang hebbenden, alleen door de rechter worden vernietigd. Gronden hiervoor zijn bijvoor beelden een te jeugdige leeftijd, een bestaand huwelijk, bloedver wanten, te weinig getuigen, gemis aan toestemming en een geestelij ke stoornis. Indien een aanstaande bruid of bruidegom niet kan aantonen dat hij of zij aan de door de wet ver eiste voorwaarden voldoet weigert de ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk te voltrekken. Betrokkene kan dan ’’genoeg zaamheid van stukken” bij de rechtbank aanvragen waarna het huwelijk kan worden voltrokken. ook overigens meer aan voi en opleiding te kunnen doen, is een verhoging van het budget voor vorming en opleiding, met name het onderdeel cursussen en neelsbeleid. studiedagen, noodzakelijk. Daarin wordt de gemeente ge- Een en ander moet ook in het steund door landelijke ontwikke- licht worden gezien van de gerin- lingen, die erop wijzen dat ziekte- verzuim dient te worden bestre den door een geïntegreerde aan pak, die wordt gekenmerkt door uniforme registratiesystemen, het formuleren van doelstellingen, het treffen van WADDINXVEEN/ROTTERDAM - Voor het bedrijfsleven gaat de nieuwe Stichting Bodemsanering bedrijfsterreinen Zuid- Met name het ontbreken van in zicht in de omvang en aard van een eventuele verontreiniging zal daarom in toenemende mate als knelpunt ervaren gaan worden, nog ongeacht of de betrokken overheden wel of niet bij het be drijf aandringen op maatregelen. Ook voor het bedrijf zelf is het van groot belang te weten wat de stand van zaken is en op welke termijn en op welke wijze maatre gelen genomen moeten worden. Op initiatief van organisaties uit WADDINXVEEN - Een ambtenaar van de burgerlijke stand heeft op heel veel dingen te letten. Hij kan niet zomaar mensen met elkaar laten trouwen, hij mag baby’s niet klakkeloos met ’’ongepaste” voornamen inschrijven en voor een gevonden lijk kan hij niet op eigen houtje de dag van overlijden vaststellen. moet worden verklaard of opgeno men. Alvorens hij zijn diensten verleent WADDINXVEEN - Teneinde tot uniformiteit te komen ten aanzien van de Archiefverordeningen van de bij de Streekarchiefdienst Hol lands Midden aangesloten ge meenten is het, mede op aandrang van de provinciale archiefinspec tie, ook voor de gemeente Wad dinxveen gewenst een nieuwe Ar- chiefverordening vast te stellen. Hiertoe is een concept-verorde- ning vervaardigd door voornoem de Streekarchiefdienst, in overleg met de procinciale archiefinspec tie. "B. en W. stellen de raad derhalve voor - onder intrekking van de bij raadsbesluit van 27 maart 1969 vastgestelde Archiefverordening, gewijzigd bij besluit van 12 juli 1989 - tot vaststelling van een nieuwe Archiefverordening over te gaan. De raadscommissie voor Alge meen Bestuurlijke Zaken is over het vorenstaande gehoord en kan zich met dit voorstel verenigen. de strafrechter, maar door de bur gerlijk rechter geschiedt. De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft zich ingevolge zijn ambtseed en zuiveringseed dus te houden aan de wet en de jurispru dentie. Voor ambtshandelingen is de ambtenaar van de burgerlijke stand persoonlijk aansprakelijk. Die persoonlijke aansprakelijk heid kan niet worden weggeno men door opdrachten van het ge meentebestuur. Wel kan de amb tenaar van de burgerlijke stand bij disfunctioneren ontslag wor den verleend. brengen. Veel bedrijven zijn al of worden nog geconfronteerd met bodem verontreiniging op hun bedrijfs terrein. In het ergste geval kan dat betekenen dat een bedrijf ge sloten moet worden omdat ernstig gevaar voor het eigen personeel of de omgeving geconstateerd wordt. Maar ook in minder ernstige ge vallen kunnen allerlei problemen ontstaan, die het de ondernemer moeilijk maken de bedrijfsvoering op de door hem of haar gewenste wijze voort te zetten. Zo kunnen zich ongewenste situaties voor doen bij (ver)bouwplannen of bij de verkoop van bedrijfsgronden. beeld door een gezonder werkkli maat - in de preventieve sfeer en het begeleiden van de zieke me dewerker. Hierbij wordt een grotere inbreng dan voorheen van de directe chef verwacht. Het periodiek evalue ren van de genomen maatregelen is noodzakelijk. In de nota Perso neelsbeleid zal een ziekteverzuim beleid worden opgenomen. Tijdens de behandeling van de be groting voor 1992 heeft de ge meenteraad op voorstel van B. en W. een bedrag van 50.000,- be schikbaar gesteld om bijvoorbeeld de gevolgen van ziekte, verloop of pieken in de omvang van de werk zaamheden op te vangen. Het col lege heeft toen reeds in de be- leidstoelichting aangegeven dat, gelet op de omvang van het amb telijk apparaat en gezien de tot dusver daarvoor aangewende gel den, zij het gevraagde budget be perkt achtten. Hoewel de ervaring van het afge lopen jaar het nut van een knel puntenpot heeft bewezen, hebben B. en W. uit budgettaire overwe gingen afwijzend moeten reageren op het verzoek om het budget met 10.000,- (conform de meer jarenbegroting) te verhogen. In het beleidsprogramma 1990-1994 hebben CDA, PCW en VVD de bereidheid uitgespro ken om als werkgever bij te dra gen in de kosten verbonden aan het plaatsen van kinderen van ge meentelijke werknemers binnen het daartoe te zijner tijd beschik bare krediet. In de meerjarenbe groting 1992-1996 is een bedrag van 25.000,- opgenomen wegens kosten huren twee bedrijf splaat- sen. B. en W. hebben dit bedrag in de begroting voor 1993 op stel post geplaatst in afwachting van ambtelijke advisering en daarop gebaseerde besluitvorming. In dit advies zal extra aandacht worden besteed aan het behoefte- aspect, terwijl ook de ouderbijdra ge aan de orde komt. Bij de ver vulling van de twee plaatsen zal met de persoonlijke omstandighe den van de ouders rekening wor den gehouden, onder meer door een bijdrageregeling naar draag kracht. Zoals bekend mag worden veron dersteld, heeft PCW-wethouder Joop Neele principiële bezwaren tegen de beschikbaarstelling van gelden voor kinderopvang voor ei gen ambtenaren, tenzij één en an der deel gaat uitmaken van de collectieve arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren. Tot nu toe werden de kosten, die de gratificaties wegens ambtsjubi lea met zich brachten, niet in de gemeentebegroting opgenomen. Het feit blijft echter dat de ge meente er jaarlijkse een bepaald bedrag aan kwijt is en dat het in het kader van het beter zichtbaar maken van (personeels)kosten qua systematiek juister is om een be drag in de begroting op te nemen. Ditzelfde geldt voor eenmalige materiële schouderklopjes, welke elk jaar aan daarvoor in aanmer king komende medewerkers wor- WADDINXVEEN - De Wad dinxveense gemeenteraad is ge vraagd in te stemmen met de re actie van B. en W. op de Nota Beslispunten herziening Streek plan Zuid-Holland Oost. De nota Beslispunten van de her ziening van het streekplan Zuid- Holland Oost heeft B. en W. aan leiding gegeven naast conforme ring aan de reactie van het Inter gemeentelijk Samenwerkingsor gaan Midden-Holland, specifiek te reageren op de volgende onder delen: ontwikkelingsrichting: a locatie Zuidplas e.o., b. Goudse regio; locatie Bentwoud; sierteelt- ontwikkeling in de Bloemendaalse polder; locatie voor transport- en distributiecentrum; woningbouw- programma tot het jaar 2000. Tot en met 1 januari 1993 kon schriftelijk worden gereageerd bij Gedeputeerde Staten op de nota Tijdens het portefeuillehouders- overleg Ruimtelijke Ordening (ISMH) 15 december is medege deeld, dat Gedeputeerde Staten de termijn met enkele weken heb ben verruimd. het bedrijfsleven (Kamers van Koophandel, VNO, NCW, KNOV en NCOV) is daarom in 1992 de Stichting Voorbereiding Bodemsanering Bedrijfs-terreinen BSB Zuid-Holland opgericht. Deze stichting gaat het bedrijfsle ven helpen om op vrijwillige basis hun bodem op verontreiniging te laten onderzoeken en zo nodig te komen tot een plan van aanpak voor de sanering daarvan. Dit gebeurt door een uitgebreid voorlichtingsprogramma en door een intensieve begeleiding van al le bedrijven die het belang van deze BSB-operatie voor hun eigen situatie onderkennen en die be reid zijn daar volgens de systema tiek van de BSB aan mee te wer ken. De komende vier jaar wil de stichting BSB met name de ca. 3500 meest prioritaire bedrijven in de provincie Zuid-Holland voor deelname aan het BSB-traject gaan benaderen. Het gaat daarbij om de bedrijslo caties waar vanwege bodemge steldheid en (historische) bedrijfs processen de consequenties van een mogelijke bodemverontreini ging groot kunnen zijn. Voor deze omvangrijke klus heeft de stichting besloten het organisa tie adviesbureau Van de Kerk Venrooy (K+V) in te schakelen. Uiteraard zal in nauwe samenwer king met organisaties van het be drijfsleven in de provincie Zuid- Holland gewerkt worden, waaron der zeker ook de regionale be- drijfsmilieudiensten (BMD’s). Ook de overheden onderschrijven het belang van deze actie en de stichting heeft daarom met pro vincie en gemeenten een intentie- overeenkomst gesloten waarin af spraken gemaakt zijn over een goede afstemming. De activiteiten van de stichting worden mogelijk gemaakt door fi nanciële bijdragen van het be drijfsleven (Kamers van Koophan del) en overheden (Provincie en gemeenten Rotterdam en Den Haag). Bedrijven die aan de BSB-opera tie mee gaan doen laten in eerste instantie een zogenaamd inventa riserend onderzoek uitvoeren. Daarin wordt globaal vastgesteld of de bodem verontreinigd is en wordt bepaald of verdere actie noodzakelijk is en zo ja op welke termijn. Ook wordt aangegeven wat de sa nering ervan ongeveer zal gaan kosten. Vervolgens worden, indien noodzakelijk door middel van na der onderzoek meer gedetailleerd de aard en omvang van de proble matiek in kaart gebracht. Dit is de basis voor het vervolgens in overleg met de overheid op te stellen saneringsplan, dat door die overheid goedgekeurd moet wor den. Het bureau BSB begeleidt de bedrijven daarbij, maar de kos ten van de sanering en de daaraan voorafgaande onderzoeken zijn uitzonderingsgevallen daargela ten, voor rekening van het bedrijf. Het bureau van de stichting is ge huisvest in Rotterdam in het ge bouw Hofplein 33. De directie wordt gevoerd door drs. A.S.F. van Asseldonk en het bureau is bereikbaar onder telefoonnummer 010-4139600. WADDINXVEEN - De heer W.F. Meijer, voormalig chef van de afdeling Algemene Zaken, de heer C. Dijkshoorn, oud raadslid en voorheen als ambtenaar van de burgerlijke stand bij toerbeurt be last met de huwelijksvoltrekking en mevrouw C.M. de Raad-Buite- laar, oud-ambtenaar van de sectie Burgerzaken van de afdeling Al gemeen Zaken en als ambtenaar van de burgerlijke stand bij toer beurt belast met de huwelijksvol trekking, hebben verzocht hen voor ontslag als ambtenaar van de burgerlijke stand voor te dragen. Zowel de heer Meijer als de heer Dijkshoorn behoren tot de groep ambtenaren van de burgerlijke stand, die niet meer als zodanig actief zijn, maar ’achter de hand’ werden gehouden voor het geval door ziekten en vakanties geen ambtenaren van de burgerlijke stand beschikbaar zijn voor het voltrekken van huwelijken. Met name de heer Dijkshoorn (zijn verzoek om ontslag dateert reeds van 1 oktober 1990) is, na zijn toezegging in noodgevallen als ambtenaar van de burgerlijke stand te willen optreden, nog een aantal malen tengevolge van de dergelijke situaties opgeroepen om dienst te doen. Als reden van hun verzoek om ontslag geven beide heren op het bereiken van de 70-jarige en de 65-jarige leeftijd. Mevrouw De Raad was, na haar vervroegde uittreding uit gemeen tedienst, tot voor kort bij toer beurt nog actief bij de huwelijks voltrekkingen. Na haar ontslag aanvraag had zij namelijk toege zegd haar activiteiten te zullen continueren tot in haar ’opvol ging’ zou zijn voorzien. Inmiddels heeft het lid van de raad, de heer J.A.C.C. de Vogel (58) B. en W. formeel verzocht hem aan de raad voor te dragen voor het ambt van ambtenaar van de burgerlijke stand. Daar de heer De Vogel voldoet aan alle benoemingsvereisten stel len B. en W. voor in de ’opvol ging’ van mevrouw De Raad te voorzien door de heer De Vogel te benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand en wel voor de duur dat hij aaneengesloten deel uitmaakt van de raad en hem met alle werkzaamheden de bur gerlijke stand betreffende, voor de duur van het dienstverband; b. ambtenaren van de burgerlijke stand, niet behorende tot het ambtenarenkorps van de gemeen te, uitsluitend voor het voltrekken van huwelijken, voor een periode van maximaal vijf jaar; c. ambtenaren van de burgerlijke stand, tevens raadslid zijnde, uit sluitend voor het voltrekken van huwelijken, voor de periode die zijn aaneengesloten deel uitmaken van de raad. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan zijn werkzaamheden pas venichten nadat hij als zoda- stand. De acten zijn authentiek mg is beëdigd voor de arrondisse- mentsrechtbank. Hij moet twee eden afleggen. In de eerste plaats de zuiveringseed of belofte, welke inhoudt dat ter verkrijging van de benoeming geen giften of gaven zijn beloofd van deze nieuwe I of gegeven. wetten, waaraan de gemeente uit- I En in de tweede plaats een ambts- vc—i houdelijke kennis bij de medewer- ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze ambtenaar van de burgerlijke stand wordt op voor stel van het college van Burge meester en Wethouders door de gemeenteraad benoemd. Om tot ambtenaar van de burger- ning van zijn functie kennis krijgt (bijvoorbeeld een bigaam huwe lijk of een ander huwelijksbelet- sel). De functie van ambtenaar van de burgerlijke stand heeft een zelf standig karakter. Door het afleg gen van de ambtseed of de belofte heeft hij zich persoonlijk verbon den tot vervulling van de hem door de wet opgelegde verplich tingen. Hij staat bij de uitoefening van zijn wettelijk beschreven werk zaamheden niet in een hiërarchi sche verhouding, noch tot colle ga’s noch tot het gemeentebe stuur. ”De ambtenaar van de burgerlijke WADDINXVEEN - Eén ding is zeker. Waddinxveen krijgt eindelijk een Nota Personeelsbeleid. Aan dit document wordt door wethouder Karei van Soest (VVD) hard doorgewerkt. De eerste hoofdstukken en een inhoudsopgave staan al op papier, zo hebben de gemeenteraadsle den kunnen zien. Het door de Waddinxveense amb telijke top vervaardigde raamwerk met inhoudsopgave van de Nota Personeelsbeleid is besproken in het college en de raadscommissie voor Onderwijs, Personeel en So ciaal Cultureel Werk. Door deze commissie is verzocht om vooraf een principiële discus sie met de commissie te voeren over de algemene aspecten en de uitgangspunten van het te voeren personeelbeleid. Teneinde dubbel werk te voorko men, hebben B. en W. aan dit verzoek op praktische wijze ge stalte gegeven door de concepten voor de hoofdstukken 1 tot en met 4 van de nota - waarin de uit gangspunten voor het te voeren beleid aan de orde komen - in de commissie te bespreken, voordat met het concipiëren van de overi ge hoofdstukken wordt aangevan gen. De gemaakte opmerkingen zullen door het college bij de verdere uitwerking van de nota worden betrokken. Concepten voor een aantal hoofdstukken van de nota Personeelsbeleid zijn intussen vol op in bespreking. Aan een tweetal onderwerpen, welke ook in de nota aan de orde komen, hebben B. en W. al een beschouwing gewijd, namelijk het (personeels)formatieplan en het werken met zogenaamde P-bud- getten. B. en W. hebben begrip voor de wensen van de gemeenteraad om over een formatieplan te beschik ken. Onder een formatieplan ver staat het college een actueel over zicht van de huidige personeelsbe zetting. Vooruitlopend op de nota Perso neelbeleid is al een formatieplan met overzicht voor de gehele or ganisatie beschikbaar. In deze stukken wordt in voldoende mate inzicht gegeven in de personeels bezetting. In de nota Personeelsbeleid zullen B. en W. concreet uitgewerkt aan geven op welke wijze het werken met zogenaamde P-budgetten moet worden vorm gegeven. Hierop preluderend merkt het college op dat daarbij een goed evenwicht moet worden bereikt tussen enerzijds het budgetrecht van de raad en anderzijds de be hoefte bij het college om - binnen het reaam van de door de raad ge voteerde budgetten - maximaal flexibel te kunnen opereren. Een en ander kan worden gereali seerd door - binnen de mogelijk heden welke de begrotings- en comptabiliteitsvoorschriften B. en W. geven - zo veel mogelijk één begrotingspost personeelskosten op te nemen, bestaande uit ver schillende onderdelen (sub-pos- ten) waarbinnen onder- en over schrijding door het college met el kaar gesaldeerd kunnen worden. B. en W. merken in dit verband op dat in de begroting voor 1993 hiertoe reeds een begin is ge maakt. Naast de salariskosten bij voorbeeld zijn ook kosten van overwerk, bevorderingen, knel puntenpot en onderuitputting op genomen. Met enige uitbreiding kan dit het ’P-budget’ voor de sectoren Middelen en Welzijn Onderwijs en Sport worden ge noemd. De functie bedrijfsmaatschappe- den gegeven, lijk werk is sinds een jaar binnen J"‘ J~~' de gemeente Waddinxveen opera tioneel. De werkzaamheden vin den plaats in nauwe samenwer king met de afdeling Bedrijfsge zondheidszorg van de GGD Mid den-Holland. De ’’link” met de werkgever wordt samen met de afdeling Per soneel en Organisatie gelegd in het sociaal-medisch team, dat in de toekomst met een frequentie van eens in de twee maanden bij elkaar zal komen. Dezer dagen wordt middels een evaluatie bezien of het bedrijfs maatschappelijk werk in een be hoefte voorziet en zo ja, of de functie dient te worden uitgebreid en op dezelfde wijze dient te wor den ingevuld. Vooralsnog is in afwachting hier van geen uitbreiding aan mens kracht in de begroting voor 1993 off de meerjarenbegroting voor zien. Zoals b. en W. ruim een jaar gele den al hebben aangegeven, zijn het voorkomen en bestrijden van het ziekteverzuim belangrijke on derdelen van het te voeren perso- zichte van andere (0,8% van de loonsom tegenover 1,6% van de loonsom). Voor vor- ming en opleiding is dan ook I In die akcen mag alleen worden 10.000,- 1 maatregelen -"bijvoor- groting voor 1993 opgenomen. gemeente ge- lingen, die erop wijzen dat ziekte- gemeenten 1,6% van de loonsom). Voor personen benoembaar tót ambte naar van de burgerlijke stand: a. ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot het ambtena- renkorps van de gemeente^ belast lijke positie in”, aldus de wetge- Alleen de rechter kan hem beve len geven. Wel kan het gemeen- tebstuur de ambtenaar van de burgerlijke stand ontslaan of schorsen wegens plichtsverzuim, het meewerken aan ambtsmisdrij ven en dergelijke. Het toezicht op de handelingen van de ambtenaar van de burger lijke stand is opgedragen aan de officier van justitie en niet aan het gemeentebestuur. Acten van de burgerlijke stand mogen alleen opgemaakt worden door de ook daarvoor beëdigde ambtenaar van de burgerlijke en leveren een volledig bewijs van hetgeen is verklaard en afgelegd. Aanvulling, verbetering en door haling kan alleen geschieden door de ambtenaar van de burgerlijke stand op vordering van de recht bank of op last van de officier van justitie. Uit de praktijk zijn enige voor beelden te geven van de regels waaraan de ambtenaar van de bur gerlijke stand zich heeft te hou den. Zo is het de ambtenaar van de burgerlijke stand verboden in een geboorteacte voonnamen op te ne men die ongepast zijn of overeen stemmen met geslachtsnamen, tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn. De aangever moet dit eventueel met bewijzen staven. Indien een lijk is gevonden waar van de dag van overlijden niet met zekerheid is vast te stellen, mag de ambtenaar van de burger lijke stand alleen een overlijdens akte opmaken op schriftelijke aan gifte van de officier van justitie. Het is de ambtenaar van de bur gerlijke stand verboden mee te werken aan een huwelijksaangifte of een huwelijksvoltrekking in dien hem een in het Burgerlijke Wetboek genoemd huwelijkbelet- sel bekend is. Om van een huwelijk te kunnen spreken moet aan bepaalde mini mum eisen worden voldaan. Een man en vrouw moeten wederkerig ten overstaan van een ambtenaar van de burgerlijke stand hebben verklaard elkander tot echtgeno ten aan te nemen. het gemeentebestuur Met dat doel voor ogen is de ge meenteraad ermee akkoord ge gaan een bedrag van 10.000,- beschikbaar te stellen. Bij de vast stelling van dit bedrag is uitge gaan van een gemiddeld salarisni veau. De wetgeving in Nederland is mo menteel sterk in beweging. Be langrijke zeer ingrijpende wetten treden binnenkort in werking of zijn reeds in werking getreden (Nieuw Burgerlijk Wetboek, Al gemene Wet Bestuursrecht, Nieu we Woningwet, Nieuwe Gemeen tewet). De invoering van deze nieuwe of gegeven. 'oering dient te geven, vereist in- I eed of belofte volgens welke hij 1 ZXl 1 Zi 11 i l/'ü Tv 4 1 zn L. x 1 kers, die de wetten uitvoeren. i Daarnaast groeit de behoefte om I voorschriften ten aanzien van de met name leidinggevenden bij te burgerlijke stand met de meeste scholen op managementvaardighe- nauwgezetheid zal opvolgen. Ten einde jaarlijks een aantal lei- I Werkzaamheden dinggevenden een management- cursus te kunnen laten volgen en j De werkzaamheden van de amb- irming I tenbaar van de burgerelijke stand zijn omschreven in de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, het Besluit Burgerlijke Stand en in andere wettelijke voorschriften zoals de Legeswet, de Wet op de 1 Lijkbezorging en het Besluit Be- j volkingsboekhouding. ge opleidingsinspanning ten op- Als belangrijkste taak geldt het -verlijden van acten van de burger- I lijke stand en het verstrekken van uittreksels en afschriften daarvan. r ‘ï.'i' «liaWM«SM»**

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 15