CRABETH PART Delifrance HOLLAND SILHOUET PART-TIMERS voor donderdagavond en zaterdag (overdag). WÊnkdpersoneel: verstand vaE prcotakt èn verkoopvak Henri Reedijk TIME VERKOOPSTER ’Afe verkoopster moet je veel in je mars hebben.’ F Dactylo heeft werk! w 17 a Zoekt u ander werk? Week van de Winkel VLOTTE ZELFSTANDIGE VERKOOPSTER voor 3 tot 4 dagen per week. OPlftlW ^actylo Voor informatie over of het Let dan iedere week op de aantrekkelijke personeelsadvertenties in onze krant. Detailhandel Meer mannen kunt u ons telefonisch bereiken onder nummer 010-4699713 Telefax: 010-4148506 WEET JIJ VAN AANPAKKEN? GECO'S BUURTWINKEL reserveren van personeelsadvertenties in COUTURE EXCLUSIEF ’Week van de Winkel’-activiteiten Winkeltraining Winkeliersvereniging WC SECTOR D.G.O. SECTOR ECONOMIE AFDELING HANDEL Wij zoeken iemand met gevoel voor de betere mode. Leeftijd tot 40 jaar en ervaring op het vakgebied. Voor inlichtingen kunt u telefonisch kontakt opnemen met Minimumleeftijd vanaf 18 jaar. Inlichtingen: tel. 01820-16414, Dhr. J.E. van Rijnswou, Hoogstraat 12,2801 HH Gouda. Het doel van de campagne en de Week is te laten zien hoe afwisse lend en leuk een baan of een carrière in de winkel is. Werken in een winkel is boven dien vakwerk. Geen werk watje zomaar even doet. Daar moet je wel degelijk een gerichte vakop leiding voor volgen. Door de medewerkers in de schijnwerpers te zetten en door tè laten zien hoe onmisbaar zij voor hun bedrijf zijn, hopen win keliers jong en oud warm te krij gen voor werken in een winkel. De imagocampagne is een initia tief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in nauwe samen werking met het ministerie van Economische Zaken. Zo’n week wordt niet voor niets gehouden. Nog teveel wordt naar de mening van de winke liers en het Hoofdbedrijfschap verkeerd gekeken naar werken in een winkel, en leven er teveel vooroordelen. Tijdens de Week is er informatie over werken in de winkel en zijn er activiteiten en evenementen. Zo krijgt het publiek een kijkje achter de schermen. Er is daarbij ruim aandacht voor werkzaam heden als verkopen en etaleren, maar ook voor inkoop, logis tiek, voorraadbeheer, distributie en automatisering. Het Hoofdbedrijfschap Detail handel ondersteunt de landelijke actieweek onder meer door ra diocommercials, posters, adver tenties in jongeren- en damesbla den, de informatielijn 06-0670 en het ter beschikking stellen van promotiemateriaal. De imago campagne wordt breed onder steund door de werkgeversorga- Over opleidingen gesproken. ’Dom’ is het werken in de winkel bepaald niet. Weinig consumen ten beseffen dat de persoon aan de andere kant van de toonbank degelijk is opgeleid. Dat hij of zij verstand heeft van de goederen die worden verkocht. Ook weet hoe het beste de produkten te presenteren. En, als dat van toe passing is, alles van hygiëne weet. In de Week van de Winkel kun nen de klanten verkopers en ver koopsters aanspreken om te vra gen hoe zij het werk ervaren, en om te weten te komen hoe hoog je op de loopbaanladder kunt klimmen. De detailhandel is een belangrij ke factor voor de Nederlandse economie. Alleen al vanwege de werkgelegenheid: deze bedrijfs tak biedt aan meer dan 550.000 mensen werk. De detailhandel is dè mogelijk heid voor een uitgestippelde car rière. Door zijn veelzijdigheid is de detailhandel een bedrijfstak waarop je niet snel uitgekeken raakt. Met enige ervaring kun nen ook beginners gemakkelijk solliciteren bij andere winkelbe drijven. Ook intern zijn er vaak genoeg kansen om hogerop te komen voor mensen met hart voor de zaak. Bedrijfsleiders van een jaar of 27 zijn echt geen uitzondering in de detailhandel. nisaties en werknemersorganisa ties in de detailhandel en het Ministerie van Economische Za ken. Dertien mannen en vrouwen startten kortgeleden de win keltraining van het arbeidsbu reau Gouda. Vijf weken vol gen zij dagonderwijs in het Crabeth College aan de Groen van Prinsterersingel. Met een hoop kennis in hun bagage gaan zij daarna aan de slag of stromen zij door naar het leerlingstelsel om het erkend OVD-diploma te ha len. Jaarlijks kost het de detailhandel heel veel moeite om de benodig de 80.000 nieuwe medewerkers te vinden. Enerzijds vanwege het matige imago van de winkel als werkplek. Anderzijds omdat meer bedrijfstakken om jonge ren en herintredende vrouwen zitten te springen. M.C. Mul, lerares van de cursis ten van de winkeltraining, vindt het jammer dat het beeld van werken in de winkel niet opti maal is. Dat men er vaak geen notie van heeft dat er heel wat voor komt kijken. Dat er kennis voor nodig is. En: „Het beroep verkoopmedewerker is zo leuk. In welk beroep ga je nu met zoveel mensen om? Heb je zo’n adviserende functie? Een goede verkoopmedewerker is goud waard. Voor de baas en voor de klant.” Ze vindt dat mensen buiten de bedrijfstak zich vaak niet realise ren wat er allemaal komt kijken in een winkel. De goederen stroom, het etaleren, logistiek en de inkoop zijn een paar facetten die zij noemt. „Mensen die wer ken in een winkel hebben heel wat in hun mars. Weten alles over de producten die zij verko pen”, aldus de lerares. structuur, maar ook communi catie, kassabehandeling, ver koopbevordering en klantenbe nadering passeren de revue. Mannen en vrouwen tussen de 18 en 40 jaar die een afgebroken VBO- of MAVO-opleiding heb ben komen in aanmerking voor de winkeltraining. Ze moeten de eerste vijf weken wel full-time beschikbaar zijn. Daarna mini maal 20 uur voor een baan of stage. Ook op zaterdag en koop avond natuurlijk. De kosten bedragen 100 gulden. Aan het eind van de cursus gaan 40 gulden terug naar de leerling. Een soort stagegeld voor de in bruikleen gegeven studieboeken. Onder bepaalde voorwaarden bestaat er de mogelijkheid om reiskosten en/of kinderopvang kosten vergoed te krijgen. Rond september 1993 vangt de oplei ding aan. „Onder de cursisten hebben we een paar mannen. Dat zouden er kan je solliciteren bij een winkel die andere produkten verkoopt. Je moet dan natuurlijk wel wa renkennis opdoen. Daar zijn alle mogelijke opleidingen voor. Als je wilt, ben je nooit uitgeleerd. De meeste werknemers stimule ren hun personeel cursussen te volgen”, weet mevrouw Mul te vertellen. Eén simpel telefoontje is vol doende om meer te weten te ko men over de winkeltraining van het arbeidsbureau van Gouda. Door 01820-69300 te draaien kan jouw toekomst er één in de winkel worden. Schoonhoven trakteert op ge bak en deelt aan de medewer kers bloemen uit. Tevens vindt er een verkiezing van de vrien delijkste verkoper/verkoopster plaats. opmerking hebt gekregen.” Dienstverlening en een goede be- haar medewerksters best tevre den. Na een half jaar verdient een verkoopster al 200 gulden boven het minimum loon. Als je daar ook nog eens de toeslag voor het werken op zaterdag bij optelt dan krijg je maandelijks een aardig bedrag op je reke ning. Staatssecretaris mevrouw Yvonne van Rooy geeft op maandag 29 maart in Leid- schendam de landelijke aftrap voor de Week van de Winkel. Ook in de diverse winkelcen tra in Rotterdam en regio zal de Week bol staan van activi teiten. De Week van de Win kel, die van 29 maart tot en met 3 april duurt, werd vorig jaar voor het eerst gehouden. De Week vormt een onderdeel van de imagocampagne ’De winkel, daar maak je de mooiste dingen mee’. zoekt met spoed: Ben je klantvriendelijk en enthousiast? Kun je goed rekenen en pas je je goed aan? Zie je er goed verzorgd uit? Dan ben jij die jongeman (±17 jaar) die op zaterdag en in de vakantieperiode bij ons kan werken. Wilhelminastraat 3 - Gouda tel. 01820-28827 Dactylo. Mijn uitzendburo. STUKADOOR KWEKERUMEDEWHIKERS (TOT 25 JAAR) PR0DUKT1EMEDEWERKER (TOT 20 JAAR) HULPHOVEMER MH1EW0IKER SCHAVERkl Stoffeerder m/v Magazijnmedewerker m/v Het RBA Rijnstreek houdt verschillende activiteiten, zoals een banenmarkt en een vacatu rebank. soneel werkt er prettiger door. Doorgroeimogelijkheden zijn er volop, vertelt Ank Knijnenburg. Heb je het op een gegeven mo ment in de winkel wel gezien of wil je hogerop dan filiaalhoud- ster dan zijn er op het hoofdkan toor volop mogelijkheden. over werken in een winkel. Op- Over de salariëring zijn Ank en merkingen als ’je bent maar een verkoopster’ en ’als je niets an ders kan dan ga je in een winkel werken’ maken haar boos. „En dat”, zegt Ank, „terwijl je als verkoopster veel in je mars moet hebben. Je moet het kunnen op brengen altijd vrolijk en spon taan te zijn. Je moet de armen uit de mouwen kunnen steken, be hulpzaam en representatief zijn. Je moet goed kunnen adviseren en durven praten.” Als filiaalhoudster moet ze soms haar ’meisjes’ stimuleren weer op een klant af te stappen. „Dat valt voor een verkoopster echt niet mee als je even tevoren van een klant een niet zo aardige straalt dat volgens de filiaal houdster van de winkel af. Het maakt het niet alleen voor de de modewinkel voor vrijetijds- klanten plezieriger ook het per- kleding. Ze zou niet anders willen dan werken in een winkel. Want: „Elke dag is anders. Je hebt met mensen te doen en die zijn on voorspelbaar.” Nog teveel naar haar zin wordt er soms minderwaardig gedacht Ank Knijnenburg kende het klappen van de ’winkelzweep’ al toen zij tien jaar geleden voet op diening, weten de dames van Miss Etam, doen een klant de volgende keer terugkomen. „Ook als een klant met lege han den de winkel verlaat kan dat een verkoopster voldoening ge ven. Als je maar zorgt dat die klant met een tevreden gevoel weggaat”, legt Ank uit. de vloer van Miss Etam zette. Dat lag aan de winkels van haar ouders en haar opleiding aan de toen nog geheten Middelbare Detailhandelschool. Ze begon als filiaalhoudster in Den Haag, bracht lange tijd door in een filiaal in Zoetermeer en is nu al weer twee jaar filiaalhoudster Is er een goede collegialiteit dan van Miss Etam in de Nieuwe Marktpassage in Gouda. Samen met zeven medewerksters runt ze Hoogstraat 10, Gouda. Tel. 01820-20256. Tijdens de winkeltraining ko men sociale vaardigheden en praktijkvakken aan de orde. Werkhouding, werkoverleg, zelfstandig werken, conflicthan tering, inzicht in de organisatie- Henri Reedijk is een toonaangevende damesmodezaak met chique mode van elegant sportief tot uiterst gekleed. De internationale kollektie topmerken geniet bij vrouwen van niveau met smaak nationale belangstelling. Door toenemende drukte zijn wij op zoek naar een: veel meer moeten zijn. In de de tailhandel heb je fantastische doorgroeimogelijkheden. Je kunt bij wijze van spreken van onderaf aan beginnen en stap voor stap naar boven klimmen. Stap maar eens een winkel bin nen en vraag aan de bedrijfslei der hoe hij of zij zover gekomen is. Wat ook een aantrekkelijk facet is van werken in de winkel is het veelzijdige. Heb je bijvoor beeld jarenlang in een winkel voor huishoudelijke artikelen gewerkt en heb je zin om eens tussen iets anders dan mixers, pannen en potten te staan, dan Waar de campagne en de Week van het Hoofdbedrijfschap veel nadruk op leggen, is op het ple zier dat winkelmedewerkers kunnen hebben met klanten en collega’s. Zeker verkopers of verkoopsters komen iedeje dag in contact met tientallen en soms honderden mensen. In de detailhandel zijn veel part- -time-banen. Dè kans voor huis vrouwen die weer aan de slag willen. Veel scholieren die in een winkel vakantiewerk deden, zijn blijven ’hangen’. Ze hebben er nu een vaste baan en volgen nog opleidingen ook! HOLLAND SILHOUET WOENSDAG 24 MAART 1993 12-250 foto JAN BEERNINK SECTOR TECHNIEK ’Goede verkoopmedewerker is goud waard voor de baas’ Gouda, Lange Tiendeweg 55, 01820-27899. Wij hebben direct werk voor: 3-jarige lange opleiding: - MDGO-AB: Activiteitenbegeleiding - MDGO-AW: Agogisch werk - MDGO-VZ: Verzorging MDGO-AB: (voor 21 jaar en ouder) 2-jarige korte opleiding: - Verzorging (2-jarig) maximaal 1-jarig: - Oriënteren Schakelen 2-jarige korte opleiding: - Aankomend verkoopmedewerker Verkoopmedewerker 4-jarige Lange opleiding (MTS): - Bouwkunde - Weg- en Waterbouwkunde - Elektrotechniek (Elektronica) - Elektrotechniek (Energietechniek) - Werktuigbouwkunde - Technische Informatica 2-jarige Korte opleiding (KMBO): - Bouw/Metselen - Elektrotechniek - Metaalbewerking - Motorvoertuigentechniek SECTOR DEELTIJDONDERWIJS /LEERLINGWEZEN Optima Uitzendbureau Bootstraat 7 Koninginneweg 20 Boskoop Tel.: 01727- 12424. 2-jarige korte opleiding: - Bedrijfsadministralie Financieel medewerker - Economische Beroepsvorming - Fin.-toegepaste-informatica - Secretariaat - Secretariaats-medewerker - Secr.-toegepaste-informatica 3-jarige lange opleiding: - Verkoopmedewerker Middenkaderfuncties - Managementfuncties Ondernemer in midden en kleinbedrijf Internationale Handel Inlichtingen: Crabeth College Groen van Prinsterersingel 52 2805 TE GOUDA tel.: 01820 10933 AFDELING ADMINISTRATIE: 3-jarige lange opleiding. - Bedrijfsadministratie - Secretariaat - Economisch Juridisch - Commerciële Dienstverlening 1-jarige lange opleiding: - Bedrijfsadministratie Directie-secretaresse (Office Gold) ADMINISTRATIE: - Bedrijfs-administratief medewerker - Secretarieel-administratief medewerker TECHNIEK: - Bouw - Elektrotechniek - Installatietechniek - Motorvoertuigentechniek - Schilderen HANDEL: - Eerste Verkoop-medewerker UITZENDBURO Bel voor informatie of kom langs. Voor een bedrijf in Oudewater zoeken wij een kandidaat die zelfstandig en met overleg kan werken. Het betreft stofferen van vloeren en trappen en het opmeten en ophangen van gordijnen en vitrages. Deze baan is voor een lange periode. Voor een leuke baan bij een bedrijf in Gouda zoeken wij een kandidaat die voor een lange tijd beschikbaar is. Leeftijd 18 tot 20 jaar. Ver eist is goede beheersing van de Nederlandse taal in verband met het in ontvangst nemen van goederen en het uitschrijven van bonnen. Tevens helpt u bij het laden en lossen. Deze baan biedt goede toekomstmogelijkheden. Bel meteen voor meer informatie of kom langs bij Dactylo Uitzendburo. De jaaropgaven van '92 liggen klaar. Lange Tiendeweg 5-7, Gouda. Tel. 01820-16869 vraagt Liefst met ervaring in de damesmodebranche. Sollicitaties schriftelijk of telefonisch aan bovenstaand adres t.a.v. mevr. L. Schwab of dhr. A. Brouwer. Een leuke baan voor VERZORGING: VA: Verzorgingsassistente - ZA: Zorgassistente - LKC: Leider/ster kindercentra - Haarkappen uitzendbureau Mevrouw M. Mul van het Crabeth College: Cursisten hebben een veelzijdige loopbaan voor de boeg. foto JAN BEERNINK Ank Knijnenburg: Zorgen dat een klant met een tevreden gevoel weggaat. .KM H.'S I IN WilVl 1 XIENDORI

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 20