K@RT WEG
Seat vervangt Ibiza
BMW met R 1100 RS
terug in de boksring
Na veertien jaar
andere Lancia Delta
11
Ford Mondeo klasse hoger
■1
Aston Martin DB7
Peugeot 106 XS
Suzuki Alto GA goedkoopst
Airbag standaard
Volvo 850 importauto Japan
Toyota het betrouwbaarst
Daihatsu Applause SI
Technische gegevens Ford
Mondeo 1.6i CLX 4-deurs
Kia op nederlandse markt
ilii
I 11
M
REDACTIE:
te
HENRI STOLWIJK
iMl
Het Franse merk Peugeot heeft een fraaie, rappe uitvoe
ring van de 106 ontwikkeld die onder de naam 106 XS
door het leven gaat. Verstralers, achterspoiler, getint
glas, kuipstoelen, toerenteller en een driespakig sport
stuur zijn standaard. Een pittige en spaarzame motor
van 1360 cc zorgt met z'n 75 pk voor vlotte prestaties.
De prijs van de 106 XS is 26.990 gulden.
De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar
autokosten, waaruit is gebleken dat de Suzuki Alto de
goedkoopste auto in het gebruik is. Met name onder-
houds- en reparatiekosten springen er zeer gunstig uit.
De Consumentenbond telde werkelijk alle kosten mee,
zoals afschrijving, wegenbelasting en verzekering.
De Volvo 850 is in Japan gekozen tot 'Importauto van
het Jaar '92-'93'. De Volvo liet met 360 punten de Volks
wagen Golf (238 punten) en de Opel Astra (201 punten)
achter zich. De jury voor deze verkiezing bestaat uit
tachtig leden, onder wie autojoumalisten, professoren en
ingenieurs.
Onhoorbaar
De Duitse keuringsinstantie TUV heeft in 1992 4,5 mil
joen auto's gekeurd in de leeftijd van drie tot tien jaar.
De Starlet, Carina, Corolla en Camry van Toyota bleken
buitengewoon betrouwbaar. Deze vier typen lieten in
drie van de vier categorieën de concurrentie achter zich
als het gaat om het aantal ontdekte mankementen. De
Duitse wegenwacht, ADAC, kon deze bevindingen onder
schrijven. De Carina is volgens de ADAC de meest be
trouwbare auto.
De Daihatsu Applause Si is een sportieve variant op de
populaire Applause-serie.Het uiterlijk van de Si loopt in
de pas met de sportieve prestaties van de 105 pk zestien-
kleppenmotor. De Si heeft een felrode kleur, grijze flan
ken, een rode achterklepspoiler en een sportuitlaat-eind-
stuk. Tegen meerprijs kunnen een leren sportstuur, licht
metalen velgen en een lederen pookknop worden verkre
gen. De Applause Si kost 29.995 gulden.
Topsnelheid 180 km/h
O - 100 km/hl3,3 sec.
Cilinderinhoud:1.598 CC
Max. vermogen:66kW90 pk bij 5.250 toeren per
minuut
Brandstofverbruik (1/100 km)
bij 120 km/h7,l
Duitse kwaliteit
Twee carrosserievari-
anten
Prijzen
Z”1 ENEVE - Het gebeurt vandaag de dag niet
VT vaak in de auto-industrie dat een auto zo lang
meegaat als de Lancia Delta. Veertien jaar heeft
het huidige model achter de kiezen. Het werd dus
met recht tijd voor iets nieuws. Maar nu komt
dan de opvolger, met een andere bij de tijdse
vormgeving.
"PUTTEN - Met de R 1100 RS motorfiets bewijst
-1 BMW dat het traditionele boxerblok beslist
niet achterhaald is. De nieuwe 'boxer', zoals die
inmiddels wordt betiteld, blijkt een verrassend
handelbare en wendbare machine. Nergens is
aan te merken dat twee grote 'potten' van cilin
ders van samen 1100 cc aan het werk zijn.
Behoorlijke vertraging
Het Zuid-Koreaanse merk Kia zal vanaf 1 juni 1993 ook
in Nederland worden verkocht. In Europa is Kia een on
bekend merk, maar met een jaarlijkse produktie van
650.000 auto's, vrachtauto’s en bussen is het één van de
grootste merken in Zuid-Korea. Als eerste zal in Neder
land de Kia Sephia sedan, met 1,6 liter benzinemotor,
worden verkocht. Later dit jaar komt er ook een hatch
back. De Sephia gaat rond de 30.000 gulden kosten. In
de loop van 1994 zal Kia een terreinwagen leveren, de
Kia Sportage.
j Ae Ford Sierra, welke de voorganger was van
Uce nieuwe Ford Mondeo, wekte in 1982 door
zijn opvallende uiterlijk nogal wat opschudding.
De gladde carrosserievormen waren bijna té mo
dern. Het duurde even eer de kopers eraan waren
gewend.
1\ZT OJACAR - In juni komt de nieuwe Seat Ibiza
AVI. naar Nederland. Een bijzondere gebeurtenis,
want het is in feite de eerste keer dat deze Spaan-
se fabrikant een model uit eigen huis vervangt.
Over een jaar presenteert Aston Martin een nieuwe cou
pé in de DB-serie. Kenners weten dat DB de afkorting is
van David Brown, de man die verantwoordelijk is voor
de legendarische Aston Martins uit de jaren zestig, zoals
de DB6. De nieuwe DB7 is een buitengewoon fraai ge
lijnde tweedeurs coupé met een zescilinder motor. Deze
heeft een vermogen van maar liefst 335 pk, wat de top
snelheid van de Engelse superauto op 266 km/h brengt.
De sprint van 0 tot 100 km/h duurt 5,9 seconden. Prijs
van dit voertuig: zoals gebruikelijk op aanvraag
-
PE-UG-93
I
GK/WvW - Woensdag 7 april 1993
Pagina 35
i
I
i
at
BMW R 1100 RS verrassend handelbare motorfiets.
De Mondeo Stationwagon komt in mei
Ford gaat de Mondeo wereldwijd verkopen
Mr
De nieuwe Lancia Delta is veel minder hoekig dan zijn
veertien jaar oude voorganger.
ft
I
1
I
I
I
I
1
I
I
I
I
I
I
a
Het comfort van de Mondeo
is dik in orde. De stoelen zit
ten uitstekend en -heel be
langrijk- er is volop hoofd
en beenruimte. Alleen de
achterpassagiers hebben iets
minder hoofdruimte. De ve
ring is soepel en absorbeert
Volgens Breukers is de prijs
van de R 1100 RS concurre
rend. In Nederland kost de
machine 25.950 gulden, stan
daard met ergonomie-pakket,
in tegenstelling tot Duitsland.
Dat pakket is daar meerprijs.
Het ergonomie-pakket omvat
onder meer een over vier
centimeter verstelbaar be-
stuurdersdeel van de buddy-
sit.
De afwerking is duidelijk
van Duitse kwaliteit, al oogt
het interieur wel wat vrolij-
ker dan bij de Duitsers ge
woonte is. Seat mikt nadruk
kelijk op jonge kopers, waar
bij nadrukkelijk vrouwen tot
de doelgroep behoren.
Onder de motorkap zijn vijf
motorvarianten beschikbaar,
we kennen ze grotendeels al
van Volkswagen. Er zijn vier
benzineversies, van 1.0, 1.3,
1.6 en 2.0 liter, alsmede een
en tweede versnelling hoef je
niet gek op te kijken als het
voorwiel lichtjes loskomt. En
de top ligt ruimschoots boven
de 200 km/uur.
De wendbaarheid is toe te
schrijven aan het lage zwaar
tepunt van de machine. De
voorwielophanging -Telele-
ver- (met een meebewegende
verbinding vlak boven het
spatbord aan de voorvork)
zorgt ervoor dat de machine
nauwelijks duikt bij het rem
men. Dat geeft een zeker ge
voel. Verder is er totaal geen
sprake van torderende reac
ties bij gas geven.
Er zijn vooralsnog twee car-
rosserievarianten: de sportief
ogende driedeurs en de wat
ingetogener vijfdeurs. Begin
volgend jaar komt daar een
Importeur Pon Car in Leus
den verwacht vooral, dat in
ons land de meeste belang
stelling zal uitgaan naar de
1.3 motor. Die geeft de Ibiza
een topsnelheid van 151
km/h. Bij een snelheid van
120 km/ ligt het gemiddelde
verbruik op 7,3 liter per 100
kilometer.
De prijzen staan nog niet
vast, maar vermoedelijk zal
de goedkoopste uitvoering
voor zo'n 22.000 gulden in
de prijslijst staan. De 1.3
gaat rond de 23.500 gulden
kosten, de duurste variant
circa 38.000 gulden.
we Ibita wordt bijvoorbeeld
Liefhebbers van de Delta
moeten tug even geduld heb
ben. Hoevel de nakomeling
al op de sutosalon in Genève
zijn debuat beleefde, zal de
wagen niet voor november
bij de Neierlandse dealers
staan. Da heeft alles te ma
ken met le produktieplan-
ning van de fabriek. Het is
de bedoeing vanaf mei eerst
te leverei aan de klandizie
versie met kofferbak bij, die
als Cordoba door het leven
zal gaan.
Opvallend is de grote binnen
ruimte. De Ibiza meet 3.81,
hetgeen langer is als concur
renten als de Renault Clio en
de Opel Corsa. Hoewel de au
to ietws korter is dan bij
voorbeeld de Opel Astra, de
Volkswagen Golf en de Ford
Escort hoopt Seat toch kopers
van deze voertuigen voor de
Ibiza te kunnen interesseren.
Het motorgeluid is ergens in
de verte hoorbaar, pas bij
flink doortrekken in de ver
snellingen dringt er meer
motorgeluid in het interieur.
Windgeruis, of het geluid
van de wielen op het wegdek
zijn vrijwel onhoorbaar. De
goede geluidsisolatie zorgt
voor een limousine-achtig ge
voel, wat door het soepele
wegegdrag wordt versterkt.
De benzinemotoren van de
Mondeo hebben allemaal zes-
De R 1100 RS heeft in elk
geval veel, zo niet alles, in
zich van een sportieve toer-
motor. Het blok, voorzien
van vier kleppen per cilinder
techniek en elektronisch mo
tormanagement van Motro-
nic, reageert bijna agressief
op het gashendel. Niets doet
meer denken aan de massa-
traagheid van de vroegere
boxermodellen.
De motor levert 66 kW/90
pk en een ruimhartig koppel
van 95 Nm bij 5500
toeren/min. Juist dit laatste
zorgt ervoor dat de BMW
vanaf 3500 toeren/min.
krachtig optrekt. In de eerste
BMW Nederland koos de Vel-
uwe uit om de vaderlandse
motorpers te laten rijden met
de R 1100 RS. Bij die gele
genheid zei Olaf Breukers,
hoofd afdeling motorfietsen,
dat de nieuwe machine voor
eens en voor altijd moet afre
kenen met het wat bedaagde
imago van de 'oudere'
boxers. "Dat is best een grote
klus. Van de totale verkoop
bij ons is de boxerverkoop op
dit moment goed voor zo'n
twintig procent. De rest zijn
de drie- en viercilinder K-
modellen. We willen nu naar
een vijftig/vijftig verhouding
toe."
De Brembo remmen met
dubbele zuigers vertragen
heel behoorlijk. Tegen meer
prijs levert BMW een anti-
blokkeer-systeem. Verder is
ook voor de somma van 1400
gulden een geregelde ^firfe*»*
weg katalysator leverbaar
voor schonere uitlaatgassen.
De R 1100 RS motor, op de
markt vanaf 2 april, moet
een roemruchte traditie van
BMW voortzetten. Al sinds
1923 worden boxers ge
bouwd. Zestig jaar na dato is
de introductie van een nieu
we 'boxer' dan ook in meer
der opzicht een heuglijk mo
ment voor BMW.
elektrisch bediende en ver
warmde spiegels, verstelbare
bestuurdersstoel en (suède-
look) Alcantara bekleding
toe.
De binnenruimte is met elf
procent toegenomen ten op
zichte van de voorganger. De
bagageruimte groeide maar
liefst met twintig procent.
Het dashboard is, geheel in
de traditie van Lancia, uitge
rust met een toerenteller, een
olietemperatuurmeter en een
voltmeter.
De Delta 2.0 LS en de spor
tieve HF-versie zijn toegerust
met standaard ABS en een
airbag aan bestuurderszijde.
Beiden zijn het opties vóór
de andere modellen. De HF
is eveneens voorzien van
tractie controle systeem, dat
doorslaan van de aangedre
ven wielen tegengaat. De HF
LS is zelfs voorzien van com
putergestuurde schokdem-
Ping.
De leverbare motoren zijn
een 1.6 ltr/76pk, een 1.8
ltr/105 pk, een 2.0 ltr/142
pk en een 2.0 Itr turbo/190
pk. Deze laatste motor is
voor de HF en dan accele
reert de auto in 7,5 seconden
van nul naar honderd. De
topsnelheid ligt zo'n 100
km/uur boven het maximaal
toegestane in ons land.
1.9 liter diesel. Ze blijken al
lemaal behoorlijk soepel en,
in verhouding, stil te zijn.
Vooral met de 2.0 liter motor
is de Ibiza een pittige rakker.
Tijdens de kennismaking in
Zuid-Spanje blijkt het een
groot genoegen rond te toe
ren in deze variant, die uit
sluitend leverbaar is in de
driedeurs carrosserie. Ook de
versie met 1.0 liter motor
blijkt in staat redelijke pres
taties te realiseren. Vooral in
het stadsverkeer blijft er
weinig te wensen over.
Er zijn nu twee Mondeo's:
een vierdeurs- en een vijf-
deursversie. De fraaie en
zeer ruime stationwagon met
een kofferruimte van 1.650
liter laat tot mei op zich
wachten. De goedkoopste
Mondeo, dus de vierdeurs
met 1.6i motor, is de CLX.
Deze kost 37.990 gulden. De
uitrusting omvat stuurbe
krachtiging, centrale portier-
vergrendeling, een in hoogte
verstelbaar stuur en een in
hoogte verstelbare bestuur
dersstoel. De statige vijfdeurs
kost 1.500 gulden meer.
Zijn opvolger, de Mondeo,
heeft meer bescheiden vor
men ei vereist geen enkele
gewenning. Maar op het ge
bied van milieu, veiligheid,
comfort, binnenruimte en
duuraamheid is er wel dege
lijk veel veranderd.
Ford gaat zijn nieuwe Mon
deo wereldwijd verkopen.
Om die reden heeft Ford kos
ten nog moeite gespaard om
de nieuweling op een hoog
niveau te brengen. Misschien
het meest belangwekkend,
maar het minst opvallend, is
de airbag die Ford standaard
monteert. Deze luchtzak, Eu-
robêg-formaat met 30 liter
inhoud, zit in het stuur en
vangt bij een aanrijding de
bestuurder op. Het is bewe
zen dat de airbag veel letsel
voorkomt. Ford is de eerste
fabrikant die de airbag stan
daard in een auto uit de mid
denklasse monteert. De vei
ligheidsvoorzieningen be
staan verder uit een stalen
profiel in de portieren, een
veiligheidskooi en gordel-
spanners. Qua veiligheid is
de Mondeo zonder meer up
to date.
De Mondeo oogt groot en is
ook ruim van binnen. De
voorruit staat ver van de
voorste inzittenden af, wat
het gevoel van ruimte ver
sterkt. Wie eenmaal op de
bestuurderplaats zit, een
comfortabele houding is
gauw gevonden, vindt moei
teloos alle knoppen, schake
laars en andere bedieningsor-
ganen.
De vijfdeurs met 1.3 motor wordt naar verwachting het
best verkochte model van de Ibiza.
ook gebruikt voor de nieuwe
Volkswagen Polo, die vol
gend jaar uitkomt. De jongste
loot aaa de Spaanse stam
heeft dankzij de ronde vor
men een geheel eigentijdse
uitstraling. De typerende
grille én de schuin afgesne
den koplampen zijn bepalend
voor het familiegezicht
in Italië, het thuisland van
Lancia.
De Delta komt er in acht ver
schillende versies. Alle mo
dellen beschikken standaard
over stuurbekrachtiging, cen
trale portiervergrendeling,
elektrische bediening van de
ruiten voor, getint glas en
brede banden om wat grotere
14 inch velgen. De LE/LS
uitrusting voegt daaraan nog
tienkleppen techniek. De 1.6i
heeft 66kW/90 pk. De grote
re 1.8i levert al 85kW/115
pk, terwijl de 2.0i maar liefst
100kW/136 pk afgeeft. Met
de krachtigste variant is het
buitengewoon plezierig rij
den. Een topsnelheid van
meer dan 200 km/u zegt in
dat opzicht wel genoeg. Het
belooft wat als Ford de zesci
linder motor met 24 kleppen
gaat monteren. De enige die
sel versie tenslotte is de 1.8
TD, die met 65kW/88 pk
weinig moeite heeft met de
Mondeo.
Het maakt duidelijk, dat Seat
onder de vleugels van de
Volkswagen Groep is uitge
groeid tot een volwassen au
tofabrikant. De samenwer
king tussen de diverse mer
ken die onder deze groep val
len, Audi, Volkswagen, Sko
da en Seat, werpt duidelijk
vruchten af.
De bodemplaat van de nieu-
dus vlekkeloos grote en klei
ne hobbels en kuilen. Voor
het felle bochtenwerk had de
vering iets straffer gekund.
/W'<. WW W|