K@RT WEG Seat vervangt Ibiza BMW met R 1100 RS terug in de boksring Na veertien jaar andere Lancia Delta 11 Ford Mondeo klasse hoger ■1 Aston Martin DB7 Peugeot 106 XS Suzuki Alto GA goedkoopst Airbag standaard Volvo 850 importauto Japan Toyota het betrouwbaarst Daihatsu Applause SI Technische gegevens Ford Mondeo 1.6i CLX 4-deurs Kia op nederlandse markt ilii I 11 M REDACTIE: te HENRI STOLWIJK iMl Het Franse merk Peugeot heeft een fraaie, rappe uitvoe ring van de 106 ontwikkeld die onder de naam 106 XS door het leven gaat. Verstralers, achterspoiler, getint glas, kuipstoelen, toerenteller en een driespakig sport stuur zijn standaard. Een pittige en spaarzame motor van 1360 cc zorgt met z'n 75 pk voor vlotte prestaties. De prijs van de 106 XS is 26.990 gulden. De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar autokosten, waaruit is gebleken dat de Suzuki Alto de goedkoopste auto in het gebruik is. Met name onder- houds- en reparatiekosten springen er zeer gunstig uit. De Consumentenbond telde werkelijk alle kosten mee, zoals afschrijving, wegenbelasting en verzekering. De Volvo 850 is in Japan gekozen tot 'Importauto van het Jaar '92-'93'. De Volvo liet met 360 punten de Volks wagen Golf (238 punten) en de Opel Astra (201 punten) achter zich. De jury voor deze verkiezing bestaat uit tachtig leden, onder wie autojoumalisten, professoren en ingenieurs. Onhoorbaar De Duitse keuringsinstantie TUV heeft in 1992 4,5 mil joen auto's gekeurd in de leeftijd van drie tot tien jaar. De Starlet, Carina, Corolla en Camry van Toyota bleken buitengewoon betrouwbaar. Deze vier typen lieten in drie van de vier categorieën de concurrentie achter zich als het gaat om het aantal ontdekte mankementen. De Duitse wegenwacht, ADAC, kon deze bevindingen onder schrijven. De Carina is volgens de ADAC de meest be trouwbare auto. De Daihatsu Applause Si is een sportieve variant op de populaire Applause-serie.Het uiterlijk van de Si loopt in de pas met de sportieve prestaties van de 105 pk zestien- kleppenmotor. De Si heeft een felrode kleur, grijze flan ken, een rode achterklepspoiler en een sportuitlaat-eind- stuk. Tegen meerprijs kunnen een leren sportstuur, licht metalen velgen en een lederen pookknop worden verkre gen. De Applause Si kost 29.995 gulden. Topsnelheid 180 km/h O - 100 km/hl3,3 sec. Cilinderinhoud:1.598 CC Max. vermogen:66kW90 pk bij 5.250 toeren per minuut Brandstofverbruik (1/100 km) bij 120 km/h7,l Duitse kwaliteit Twee carrosserievari- anten Prijzen Z”1 ENEVE - Het gebeurt vandaag de dag niet VT vaak in de auto-industrie dat een auto zo lang meegaat als de Lancia Delta. Veertien jaar heeft het huidige model achter de kiezen. Het werd dus met recht tijd voor iets nieuws. Maar nu komt dan de opvolger, met een andere bij de tijdse vormgeving. "PUTTEN - Met de R 1100 RS motorfiets bewijst -1 BMW dat het traditionele boxerblok beslist niet achterhaald is. De nieuwe 'boxer', zoals die inmiddels wordt betiteld, blijkt een verrassend handelbare en wendbare machine. Nergens is aan te merken dat twee grote 'potten' van cilin ders van samen 1100 cc aan het werk zijn. Behoorlijke vertraging Het Zuid-Koreaanse merk Kia zal vanaf 1 juni 1993 ook in Nederland worden verkocht. In Europa is Kia een on bekend merk, maar met een jaarlijkse produktie van 650.000 auto's, vrachtauto’s en bussen is het één van de grootste merken in Zuid-Korea. Als eerste zal in Neder land de Kia Sephia sedan, met 1,6 liter benzinemotor, worden verkocht. Later dit jaar komt er ook een hatch back. De Sephia gaat rond de 30.000 gulden kosten. In de loop van 1994 zal Kia een terreinwagen leveren, de Kia Sportage. j Ae Ford Sierra, welke de voorganger was van Uce nieuwe Ford Mondeo, wekte in 1982 door zijn opvallende uiterlijk nogal wat opschudding. De gladde carrosserievormen waren bijna té mo dern. Het duurde even eer de kopers eraan waren gewend. 1\ZT OJACAR - In juni komt de nieuwe Seat Ibiza AVI. naar Nederland. Een bijzondere gebeurtenis, want het is in feite de eerste keer dat deze Spaan- se fabrikant een model uit eigen huis vervangt. Over een jaar presenteert Aston Martin een nieuwe cou pé in de DB-serie. Kenners weten dat DB de afkorting is van David Brown, de man die verantwoordelijk is voor de legendarische Aston Martins uit de jaren zestig, zoals de DB6. De nieuwe DB7 is een buitengewoon fraai ge lijnde tweedeurs coupé met een zescilinder motor. Deze heeft een vermogen van maar liefst 335 pk, wat de top snelheid van de Engelse superauto op 266 km/h brengt. De sprint van 0 tot 100 km/h duurt 5,9 seconden. Prijs van dit voertuig: zoals gebruikelijk op aanvraag - PE-UG-93 I GK/WvW - Woensdag 7 april 1993 Pagina 35 i I i at BMW R 1100 RS verrassend handelbare motorfiets. De Mondeo Stationwagon komt in mei Ford gaat de Mondeo wereldwijd verkopen Mr De nieuwe Lancia Delta is veel minder hoekig dan zijn veertien jaar oude voorganger. ft I 1 I I I I 1 I I I I I I a Het comfort van de Mondeo is dik in orde. De stoelen zit ten uitstekend en -heel be langrijk- er is volop hoofd en beenruimte. Alleen de achterpassagiers hebben iets minder hoofdruimte. De ve ring is soepel en absorbeert Volgens Breukers is de prijs van de R 1100 RS concurre rend. In Nederland kost de machine 25.950 gulden, stan daard met ergonomie-pakket, in tegenstelling tot Duitsland. Dat pakket is daar meerprijs. Het ergonomie-pakket omvat onder meer een over vier centimeter verstelbaar be- stuurdersdeel van de buddy- sit. De afwerking is duidelijk van Duitse kwaliteit, al oogt het interieur wel wat vrolij- ker dan bij de Duitsers ge woonte is. Seat mikt nadruk kelijk op jonge kopers, waar bij nadrukkelijk vrouwen tot de doelgroep behoren. Onder de motorkap zijn vijf motorvarianten beschikbaar, we kennen ze grotendeels al van Volkswagen. Er zijn vier benzineversies, van 1.0, 1.3, 1.6 en 2.0 liter, alsmede een en tweede versnelling hoef je niet gek op te kijken als het voorwiel lichtjes loskomt. En de top ligt ruimschoots boven de 200 km/uur. De wendbaarheid is toe te schrijven aan het lage zwaar tepunt van de machine. De voorwielophanging -Telele- ver- (met een meebewegende verbinding vlak boven het spatbord aan de voorvork) zorgt ervoor dat de machine nauwelijks duikt bij het rem men. Dat geeft een zeker ge voel. Verder is er totaal geen sprake van torderende reac ties bij gas geven. Er zijn vooralsnog twee car- rosserievarianten: de sportief ogende driedeurs en de wat ingetogener vijfdeurs. Begin volgend jaar komt daar een Importeur Pon Car in Leus den verwacht vooral, dat in ons land de meeste belang stelling zal uitgaan naar de 1.3 motor. Die geeft de Ibiza een topsnelheid van 151 km/h. Bij een snelheid van 120 km/ ligt het gemiddelde verbruik op 7,3 liter per 100 kilometer. De prijzen staan nog niet vast, maar vermoedelijk zal de goedkoopste uitvoering voor zo'n 22.000 gulden in de prijslijst staan. De 1.3 gaat rond de 23.500 gulden kosten, de duurste variant circa 38.000 gulden. we Ibita wordt bijvoorbeeld Liefhebbers van de Delta moeten tug even geduld heb ben. Hoevel de nakomeling al op de sutosalon in Genève zijn debuat beleefde, zal de wagen niet voor november bij de Neierlandse dealers staan. Da heeft alles te ma ken met le produktieplan- ning van de fabriek. Het is de bedoeing vanaf mei eerst te leverei aan de klandizie versie met kofferbak bij, die als Cordoba door het leven zal gaan. Opvallend is de grote binnen ruimte. De Ibiza meet 3.81, hetgeen langer is als concur renten als de Renault Clio en de Opel Corsa. Hoewel de au to ietws korter is dan bij voorbeeld de Opel Astra, de Volkswagen Golf en de Ford Escort hoopt Seat toch kopers van deze voertuigen voor de Ibiza te kunnen interesseren. Het motorgeluid is ergens in de verte hoorbaar, pas bij flink doortrekken in de ver snellingen dringt er meer motorgeluid in het interieur. Windgeruis, of het geluid van de wielen op het wegdek zijn vrijwel onhoorbaar. De goede geluidsisolatie zorgt voor een limousine-achtig ge voel, wat door het soepele wegegdrag wordt versterkt. De benzinemotoren van de Mondeo hebben allemaal zes- De R 1100 RS heeft in elk geval veel, zo niet alles, in zich van een sportieve toer- motor. Het blok, voorzien van vier kleppen per cilinder techniek en elektronisch mo tormanagement van Motro- nic, reageert bijna agressief op het gashendel. Niets doet meer denken aan de massa- traagheid van de vroegere boxermodellen. De motor levert 66 kW/90 pk en een ruimhartig koppel van 95 Nm bij 5500 toeren/min. Juist dit laatste zorgt ervoor dat de BMW vanaf 3500 toeren/min. krachtig optrekt. In de eerste BMW Nederland koos de Vel- uwe uit om de vaderlandse motorpers te laten rijden met de R 1100 RS. Bij die gele genheid zei Olaf Breukers, hoofd afdeling motorfietsen, dat de nieuwe machine voor eens en voor altijd moet afre kenen met het wat bedaagde imago van de 'oudere' boxers. "Dat is best een grote klus. Van de totale verkoop bij ons is de boxerverkoop op dit moment goed voor zo'n twintig procent. De rest zijn de drie- en viercilinder K- modellen. We willen nu naar een vijftig/vijftig verhouding toe." De Brembo remmen met dubbele zuigers vertragen heel behoorlijk. Tegen meer prijs levert BMW een anti- blokkeer-systeem. Verder is ook voor de somma van 1400 gulden een geregelde ^firfe*»* weg katalysator leverbaar voor schonere uitlaatgassen. De R 1100 RS motor, op de markt vanaf 2 april, moet een roemruchte traditie van BMW voortzetten. Al sinds 1923 worden boxers ge bouwd. Zestig jaar na dato is de introductie van een nieu we 'boxer' dan ook in meer der opzicht een heuglijk mo ment voor BMW. elektrisch bediende en ver warmde spiegels, verstelbare bestuurdersstoel en (suède- look) Alcantara bekleding toe. De binnenruimte is met elf procent toegenomen ten op zichte van de voorganger. De bagageruimte groeide maar liefst met twintig procent. Het dashboard is, geheel in de traditie van Lancia, uitge rust met een toerenteller, een olietemperatuurmeter en een voltmeter. De Delta 2.0 LS en de spor tieve HF-versie zijn toegerust met standaard ABS en een airbag aan bestuurderszijde. Beiden zijn het opties vóór de andere modellen. De HF is eveneens voorzien van tractie controle systeem, dat doorslaan van de aangedre ven wielen tegengaat. De HF LS is zelfs voorzien van com putergestuurde schokdem- Ping. De leverbare motoren zijn een 1.6 ltr/76pk, een 1.8 ltr/105 pk, een 2.0 ltr/142 pk en een 2.0 Itr turbo/190 pk. Deze laatste motor is voor de HF en dan accele reert de auto in 7,5 seconden van nul naar honderd. De topsnelheid ligt zo'n 100 km/uur boven het maximaal toegestane in ons land. 1.9 liter diesel. Ze blijken al lemaal behoorlijk soepel en, in verhouding, stil te zijn. Vooral met de 2.0 liter motor is de Ibiza een pittige rakker. Tijdens de kennismaking in Zuid-Spanje blijkt het een groot genoegen rond te toe ren in deze variant, die uit sluitend leverbaar is in de driedeurs carrosserie. Ook de versie met 1.0 liter motor blijkt in staat redelijke pres taties te realiseren. Vooral in het stadsverkeer blijft er weinig te wensen over. Er zijn nu twee Mondeo's: een vierdeurs- en een vijf- deursversie. De fraaie en zeer ruime stationwagon met een kofferruimte van 1.650 liter laat tot mei op zich wachten. De goedkoopste Mondeo, dus de vierdeurs met 1.6i motor, is de CLX. Deze kost 37.990 gulden. De uitrusting omvat stuurbe krachtiging, centrale portier- vergrendeling, een in hoogte verstelbaar stuur en een in hoogte verstelbare bestuur dersstoel. De statige vijfdeurs kost 1.500 gulden meer. Zijn opvolger, de Mondeo, heeft meer bescheiden vor men ei vereist geen enkele gewenning. Maar op het ge bied van milieu, veiligheid, comfort, binnenruimte en duuraamheid is er wel dege lijk veel veranderd. Ford gaat zijn nieuwe Mon deo wereldwijd verkopen. Om die reden heeft Ford kos ten nog moeite gespaard om de nieuweling op een hoog niveau te brengen. Misschien het meest belangwekkend, maar het minst opvallend, is de airbag die Ford standaard monteert. Deze luchtzak, Eu- robêg-formaat met 30 liter inhoud, zit in het stuur en vangt bij een aanrijding de bestuurder op. Het is bewe zen dat de airbag veel letsel voorkomt. Ford is de eerste fabrikant die de airbag stan daard in een auto uit de mid denklasse monteert. De vei ligheidsvoorzieningen be staan verder uit een stalen profiel in de portieren, een veiligheidskooi en gordel- spanners. Qua veiligheid is de Mondeo zonder meer up to date. De Mondeo oogt groot en is ook ruim van binnen. De voorruit staat ver van de voorste inzittenden af, wat het gevoel van ruimte ver sterkt. Wie eenmaal op de bestuurderplaats zit, een comfortabele houding is gauw gevonden, vindt moei teloos alle knoppen, schake laars en andere bedieningsor- ganen. De vijfdeurs met 1.3 motor wordt naar verwachting het best verkochte model van de Ibiza. ook gebruikt voor de nieuwe Volkswagen Polo, die vol gend jaar uitkomt. De jongste loot aaa de Spaanse stam heeft dankzij de ronde vor men een geheel eigentijdse uitstraling. De typerende grille én de schuin afgesne den koplampen zijn bepalend voor het familiegezicht in Italië, het thuisland van Lancia. De Delta komt er in acht ver schillende versies. Alle mo dellen beschikken standaard over stuurbekrachtiging, cen trale portiervergrendeling, elektrische bediening van de ruiten voor, getint glas en brede banden om wat grotere 14 inch velgen. De LE/LS uitrusting voegt daaraan nog tienkleppen techniek. De 1.6i heeft 66kW/90 pk. De grote re 1.8i levert al 85kW/115 pk, terwijl de 2.0i maar liefst 100kW/136 pk afgeeft. Met de krachtigste variant is het buitengewoon plezierig rij den. Een topsnelheid van meer dan 200 km/u zegt in dat opzicht wel genoeg. Het belooft wat als Ford de zesci linder motor met 24 kleppen gaat monteren. De enige die sel versie tenslotte is de 1.8 TD, die met 65kW/88 pk weinig moeite heeft met de Mondeo. Het maakt duidelijk, dat Seat onder de vleugels van de Volkswagen Groep is uitge groeid tot een volwassen au tofabrikant. De samenwer king tussen de diverse mer ken die onder deze groep val len, Audi, Volkswagen, Sko da en Seat, werpt duidelijk vruchten af. De bodemplaat van de nieu- dus vlekkeloos grote en klei ne hobbels en kuilen. Voor het felle bochtenwerk had de vering iets straffer gekund. /W'<. WW W|

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 35