K@RT WEG B. van der Sluis Subaru Vivio klein maar dapper AUTOBEDRIJF KOOL B.V. AT Tempra 4x4 voor het zware werk Meedingen naar Pon mobiliteitsprijs X r I i M VO/KUILER BOSKOOP s» Peugeot met vier Ace-uitvoeringen "D OSMALEN - Peugeot heeft vier aktiemodellen -L\ onder de naam 'Ace' in het leven geroepen. Dit ter gelegenheid van het sponsorschap van ''The Continental Grass Court Championship 1993", dat in juni te Rosmalen wordt gehouden. AUTOBEDRIJF IH Veertig miljoen auto's Vectra Supreme De Tomaso Guara Mitsubishi Colt spring 200 Diesel 1 .J Bil - ■1 ■MI-6Y02Z2 Subaru DORPSTRAAT 72 WADDINXVEEN 01828-12000 c d 1 Technische gegevens Subaru Vivio GLi, driedeurs: Diesel Volgens Engelse onderzoekers zullen rond de eeuwwis seling wereldwijd rond de veertig miljoen auto's rond rijden. Vergeleken met het aantal van 33,1 miljoen nu, een forse toename. Maar de Engelse deskundigen stel len dat de Europese, Amerikaanse en Japanse auto markt maar weinig zullen groeien. Sterker nog, de ko mende jaren zal de Europese markt verder dalen. Lan den waar de autoverkoop sterk zal aantrekken zijn Chi na, India en de Zuidamerikaanse landen. Opel voorziet regelmatig mooie gebruikte auto's van verschillende accessoirepakketten. Nieuw op dit front is de Vectra Supreme. Die heeft vier fraaie wieldeksels, speciale vloermatten, een zilveren bies in de bumpers, dorpelbeschermers, Supreme emblemen en zwarte stic kers voor de middelste en achterste deurstijl. Het pak ket ter waarde van duizend gulden is gratis. Bovendien is de garantie op deze Vectra verlengd tot twaalf maan den. Dorpsstraat 59 Waddinxveen tel. 01828-10498 Het roemruchte Italiaanse merk De Tomaso heeft kort geleden een nieuw model gepresenteerd, de Guard. Deze past geheel in de traditie van het merk van Alejandro De Tomaso, oud-coureur en tegenwoordig autoconstruc teur. In het nieuwe model worden de allernieuwste technieken gebruikt. De Guard heeft een aluminium ruggegraat-chassis, een 304 pk sterke V8 motor afkom stig van BMW en een met koolvezel versterkte carrosse rie. T\ e Vivio van Subaru is een grappig autootje. U Hij straalt zoveel onschuld uit, dat menig voorbijganger even stopt om vertederd ernaar te kijken. De ronde vormen, het korte neusje en de vrolijke kleuren geven de auto iets1 'Calimero-ach- tigs'. TJ IMINI - Alfa Romeo breidt in de loop van dit -L\ jaar de modellenl^n van de middenklasser 155 uit met twee nieuwe dieselmotoren en een benzineversie van 1.7 liter. Dit zal tevens de goedkoopste uitvoering worden. Tot dusver levert Alfa van de 155 een 1.8, een 2.0 en een 2.5 liter/V6. Met meer varianten willen de Italianen een breder publiek bedienen. 1\TIJKERK - De Pon Holdings b.v., waaronder -IA! onder meer de import van Volkswagen, Audi, Porsch, Seat en Skoda vallen, heeft een Mobili- teitsprijs in het leven geroepen. i Wilskracht MSTERDAM - De Fiat Tempra stationwagen xX 4x4, met vier-wiel-aandryving dus, is nu ook op de Nederlandse markt aangeland. De auto is vorig jaar in Italië gelanceerd. Een jaar geleden kwam Mitsubishi met de nieuwe Colt. Het model was meteen zeer succesvol. De Colt 1.3i Spring is een versie die door de fabrikant van een aan tal aantrekkelijke accessoires is voorzien. De Spring heeft stuurbekrachtiging, hoofdsteunen achter, verw- armbare voorstoelen, elektrische verstelbare en verw- armbare buitenspiegels en automatische inschakeling van de verlichting. Deze extra's kosten normaal zeker 3.500 gulden, maar de meerprijs bedraagt slechts 1.500 gulden. De Colt 1.3i Spring komt derhalve op 29.495 Nieuw in het leveringsprogramma van Rover is de 218 S Diesel. Deze heeft een 1905 cc dieselmotor, welke maximaal 49,5kW/67 pk levert. De topsnelheid is 155 km/h. Tot de uitrusting behoren stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen vóór, een toerenteller, cen trale portiervergrendeling, anti-diefstal-alarmsysteem, vier speakers, getint glas en een in delen neerklapbare achterbank. De 218 S Diesel kost 37.995 gulden. eV Uo zijde 450 Boskoop Tel. 01727-15111 *7 REDACTIE: >- 'fc"" - GK/WvW - Woensdag 14 april 1993 Pagina 20 L. Twee diesels voor Alfa Romeo 155 C.V! ani F I PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG. Met twee diesel-varianten voor de 155 wil Alfa een niet slecht. Wat node gemist wordt, zijn maar twee din gen. Het eerste is een klokje, het tweede een verklikker voor brandende verlichting. Daar staan standaard wiel- deksels, een mistachterlicht De vier Ace-modellen, de 106 1.1, de 205 1.1 en de 405 Prestige Sedan en Break heb ben een pakket extra's. Af hankelijk van het model is dat een schuifdak, lichtmeta len velgen of een spoiler, kuipstoel, sportstuur en toe- renteller. en een rechter buitenspiegel tegenover. Veel auto's met een leuk ui terlijk hebben nogal eens één makke: ze hebben nogal last van windgeruis. Echter niet de Vivio. Tot ver over de 100 km/uur is geruis van de rij- wind nauwelijks hoorbaar. De ontwerpers hebben de carrosserie met zorg vormge geven. Voorbij denderende auto's zijn binnenin wel te horen. Dan is merkbaar dat De fabriek heeft het topmo del vervolgens in fasen op andere markten ingevoerd. Daarbij is eerst gekeken naar Alpen-landen, waar 4x4 auto's nu éénmaal meer in trek zijn en waar de eigen schappen beter tot uiting ko men. Vierwielaandrijving bewijst goede diensten als de weg- condities verslechteren. Op een besneeuwd of beijst weg dek blijft de auto langer op het rechte pad. Echter, ook als het regent zorgen vier aandrijvende wielen voor een opmerkelijke verbetering van de wegligging. De Tempra stationwagen 4x4 is geen auto voor rijden in het terrein. Daarvoor is de bodemspeling te gering. Op Cilinderinhoud:658 cc Maximum vermogen32 kW/44pk Topsnelheid: 138 km/uur 0-100 km/h: 16,0 seconde Brandstofverbruik: 6.6 ltr/100km bij 120 km/uur. Prijs testauto: f 18.795,- Oranjelaan 21 Waddinxveen Tel. 01828-12344 Showroom Juliana v. Stolberglaan. BStfawm osesew» “fVKPA om b1. PEUGEOT DEALER VOOR WADDINXVEEN EN OMGEVING boonstoppel b.v. Het kunstwerk dat Nico Liedorp ter gelegenheid van de Pon Mobiliteitsprijs heeft gemaakt. De Alfa Romeo 155 1.7 twin spark (twee bougies per cilin der) heeft met 115 pk op de kop af 14 paardekrachten minder dan de 1.8 twin spark. Dq uitrusting is het zelfde, met onder meer cen trale portiervergrendeling, elektrisch bediende ramen voor, stuurbekrachtiging en in hoogte verstelbare stoel en stuurwiel. De belangrijkste reden om met een 1.7 liter benzinemo tor op de markt te komen heeft te maken met de prijs. De Nederlandse importeur wil deze versie om concur- rentie-overwegingen onder de veertig mille aan te bie den. Iedereen, die een idee heeft voor verbetering van de mo biliteit enerzijds en het ont zien van het milieu ander zijds, kan meedingen. De prijs bestaat uit een geldbe drag van vijftigduizend gul den en een plastiek van kun stenaar Nico Liedorp. Onder de vlag van Pon opere ren nogal wat bedrijven. Zo zijn er 'werkmaatschappijen' voor de import van MAN trucks, Landini en Massey Ferguson tractoren en van Linde vorkheftrucks. Ook staat Pon voor communica tie, industriële produkten en bijvoorbeeld financiële dienstverlening (Circle Lea- Calimero is het kleine kui kentje dat zich zo vaak onbe grepen voelde en dan riep: ,,Het is niet eerlijk. Zij zijn groot en ik ben klein!" De kleine Subaru klaagt echter niet, maar is een dappere Ja panse mini. De Vivio is nog geen 330 centimeter lang, 140 centi meter breed en 138 centime ter hoog. Dat compacte is binnenin goed merkbaar. De bestuurder kan vanaf zijn zit plaats moeiteloos de rechter zijde van de auto aanraken. Twee inzittenden hebben vóór voldoende ruimte. Ach ter is de hoofdruimte wat be perkt. De kofferbak is uiter aard nogal klein. De leuning van de achterbank laat zich gelukkig in twee delen neer klappen. De beide voorstoelen hebben een goed formaat. De leuning heeft de juiste vorm, de zit ting is wat vlak en zacht. Desondanks is de zitpositie de Vivio licht gebouwd is. Hoe belangrijk het gezicht van een kleine auto is blijkt wel uit het succes van de Mi ni, het Engelse autootje dat vooral vanwege het uiterlijk sinds 1959 ononderbroken wordt geproduceerd. De Vi vio valt in ongeveer dezelfde prijsklasse. De goedkoopste, de driedeurs GLi kost 17.995. De vijfdeurs kost 800 gulden meer. Voor de traploze auto matische versnellingsbak moet 2.500 gulden worden betaald. de Vivio op luttele millime ters langs paaltjes of gepar keerde auto's worden ge stuurd. De vierde versnelling is in de stad eveneens bruik baar. Vanaf 40 km/uur rijdt de Vivio dan zonder tegen sputteren rond. Dezelfde ver snelling brengt de Vivio met gemak voorbij de 100 km/uur. De viercilinder motor is klein, 658 cc. Het topvermo- gen is 32 kW/44 pk. Geluk kig weegt de auto maar 670 kilo, zodat de prestaties heel redelijk blijven. De naald van de snelheidsmeter reikt met vlagen voorbij de 150 km/uur. Het kleine motonje wil best toeren draaien, toont steeds volop wils kracht, maar is dan wel goed te horen. De derde en vierde versnel ling bewijzen dankzij hun grote bereik goede diensten tijdens het inhalen. De eerste versnelling is kort. Bij slechts één inzittende kan ge makkelijk in de tweede ver snelling worden weggereden. Het verbruik is zonder meer merking komen voor de prijs kunnen in principe van ie dereen komen. Zo wordten bijvoorbeeld ook middelbare scholen en universiteiten be naderd. Het winnende plan moet niet van werkelijkheidszin ont bloot zijn, vindt De Grefte. Heel simpel komt het erop neer dat het beste idee on middellijk en tegen accepta bele kosten moet kunnen worden opgepakt. Voorbeel den van geslaagde ideeën, die bij de presentatie van de Pon Mobiliteitsprijs werden ge noemd, waren de treintaxi en de vrije busbanen. De inzendtermijn voor de Pon Mobiliteitsprijs sluit op 30 juli 1993. Op 15 oktober wordt de prijs uitgereikt. Het adres van de Pon Mobiliteit Stichting is postbus 6, 3680 AA Nijkerk. Telefoon: 033-949377. graantje meepikken van de populariteit van zelfontbran- ders. In enkele Europese lan den is de belangstelling heel groot. Niet alleen in Italië is dat het geval, maar ook in Frankrijk en België. In laatst genoemde natie verstookt zelfs 46 procent van het wa genpark dieselolie, vooral omdat dat om fiscale reden financieel aantrekkelijk is. Een merk dat immer op een sportief imago mikt, zoals Al fa Romeo, wil motoren met prestaties. Vandaar dat beide diesels in de 155 voorzien zijn van turboladers. De meest economische krachtbron in de 155 wordt zonder twijfel de 2.0 liter TD met 92 pk. Bij een snelheid van 120 km/uur verlangt de vierpitter niet meer dan 7 li ter op 100 km. Prijs van deze laag. Gunstiger dan 17 kilo meter per liter benzine is haalbaar. se). In elk geval hebben alle werkzaamheden wel iets te maken met bewegen in Ne derland. De bewaking van de onaf hankelijkheid bij de jurering voor de Pon Mobiliteitsprijs kostte nogal wat hersengym nastiek. Een holding die in beginsel groot is geworden met de import van auto's (VW sinds 1947) heeft direct al de schijn tegen. Volgens voorzitter W.M. de Grefte van het bestuur van Pon Hol dings is dan ook met zorg een jury samengesteld, waar in mensen vanuit verschil lende mobiliteits-vakgebie- den zijn vertegenwoordigd. In elk geval heeft er nie mand van Pon zelf zitting in. Voorzitter is prof. dr. mr. J.G.W. Simons, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit Amster dam. De andere juryleden zijn mr. P. A. Nouwen, hoofddirecteur ANWB; H.E. Portheine, lid van de hoofd directieraad van de Neder landse Spoorwegen en drs. G.E.L.M. Worm, voorzitter van de RAI vereniging. Het doel van de prijs is ieder een in Nederland aan het denken te zetten over het leefbaar en mobiel houden van het land in de 21 ste eeuw. De ideeën, die in aan- uitvoering zal rond de 45.000 gulden uitkomen. Wie echt indruk wil maken met een diesel, komt uit bij de 2.5 liter TD met een ver mogen van 125 pk. Belang rijk is vooral het hoge koppel van 294 Nm, dat bijna twee keer zoveel is als van de 1.7 liter. Op de Autostrada bij Rimini, waar even aan de kracht van de motor viel te ruiken, gaf deze 155 menig benzineversie het nakijken. De acceleratie van nul naar honderd vergt slechts 10,4 seconden en de top ligt vol gens de fabriek op 195 km/uur. De prijs van de 2.5 TD komt in de buurt van 54.000 gulden. Beide diesels zijn overigens frappant stil. De 1.7, de 2.0 TD en 2.5 TD verwacht Alfa Romeo na de zomer op de Nederlandse markt te lanceren. Met de uitbreiding van de modellen lijn wordt ook een feature als airbag en een gordelaanspan- mechanisme op de voorstoe len leverbaar. Ook zijn de portieren wat extra verste vigd met balken. Uiterlijk zijn de aanpassingen beperkt tot licht gewijzigde voorkant. Zo is rond het Alfa-schild nu een chromen rand te ontwa ren. I I l i 1111 Door de geringe afmetingen is de Vivio prima voor het stadsverkeer. De vederlichte besturing en soepele bedie ning van het koppelingspe- daal komen goed van pas. Het flinke glasoppervlak geeft de bestuurder, maar ook de overige inzittenden, goed uitzicht. Daardoor kan De Tempra stationswagen 4x4 is niet alleen een ruime au to, maar ook veelzijdig inzetbaar. zichzelf komt de wagen beter weg in de modder dan een tweewielaangedreven voer tuig, maar als de kuilen te groot worden dan is een ech te jeep-achtige terreinwagen het juiste maatje. Fiat verwacht in Nederland geen grote aantallen te ver kopen van deze Tempra. Het is meer een wagen voor de liefhebber van een veelzijdi ge en technisch hoogstaand voertuig. De prijs van dit top model is er ook naar. Hij kost 55.900 gulden. De verwende automobilist komt evenwel prima aan zijn trekken. De motor meet twee liter en levert 115 pk. Stan daard zijn onder meer abs, stuurbekrachtiging, automati sche temperatuurregeling, ge tint glas, elektrische bedie ning van de voorste zijruiten, elektrische bediening van spiegels, centrale deurver grendeling, in hoogte verstel bare stoel met lendesteun en heel fraaie dakrails. En dan is er nog de perma nente 4x4 aandrijving. 56 procent van de aandrijf- kracht gaat naar de voorwie len en 44 procent naar de achterwielen. Om slip ver schillen tussen voor- en ach- tertrein op te heffen is op de tussenas een Ferguson visco se koppeling gemonteerd. De aansturing geschiedt elektro nisch. De bestuurder kan voorts met een knop een sperdifferentieel inschakelen op de achterwielen, handig bij het wegrijden op een gladde ondergrond. Dat sper schakelt automatisch weer uit, als de snelheid van de auto boven de 25 km/uur komt. De Tempra stationwagen 4x4 bereikt een topsnelheid van 182 km/uur en accelereert van nul tot honderd kilome ter per uur in 12,9 seconden. Op zichzelf heel beste presta ties, in aanmerking genomen dat vierwielaandrijving altijd wat extra energie kost. Uw dealer voor Peugeot personen- en IVECO bedriifswagens iw/ze/' - 's 1 De Peugeot 106 Ace kost 24.995 gulden (3-deurs), de 205 Ace kost 23.370 gulden. De 405 GR Ace Prestige 1.6 kost 37.685 gulden. Diverse aantrekkelijke kleuren, pas send bij het ACE-karakter zijn leverbaar. ,-.-1 Met de introductie van twee diesels en een 1.7 liter benzinemotor heeft Alfa Romeo het uiterlijk van de 155 ook licht veranderd. - - WP I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 20