K@RT WEG
B. van der Sluis
Subaru Vivio
klein maar dapper
AUTOBEDRIJF
KOOL B.V.
AT
Tempra 4x4 voor
het zware werk
Meedingen naar Pon
mobiliteitsprijs
X
r I
i
M VO/KUILER
BOSKOOP s»
Peugeot met vier
Ace-uitvoeringen
"D OSMALEN - Peugeot heeft vier aktiemodellen
-L\ onder de naam 'Ace' in het leven geroepen.
Dit ter gelegenheid van het sponsorschap van
''The Continental Grass Court Championship
1993", dat in juni te Rosmalen wordt gehouden.
AUTOBEDRIJF
IH
Veertig miljoen auto's
Vectra Supreme
De Tomaso Guara
Mitsubishi Colt spring
200 Diesel
1
.J
Bil
-
■1
■MI-6Y02Z2
Subaru
DORPSTRAAT 72 WADDINXVEEN 01828-12000
c
d
1
Technische gegevens
Subaru Vivio GLi, driedeurs:
Diesel
Volgens Engelse onderzoekers zullen rond de eeuwwis
seling wereldwijd rond de veertig miljoen auto's rond
rijden. Vergeleken met het aantal van 33,1 miljoen nu,
een forse toename. Maar de Engelse deskundigen stel
len dat de Europese, Amerikaanse en Japanse auto
markt maar weinig zullen groeien. Sterker nog, de ko
mende jaren zal de Europese markt verder dalen. Lan
den waar de autoverkoop sterk zal aantrekken zijn Chi
na, India en de Zuidamerikaanse landen.
Opel voorziet regelmatig mooie gebruikte auto's van
verschillende accessoirepakketten. Nieuw op dit front is
de Vectra Supreme. Die heeft vier fraaie wieldeksels,
speciale vloermatten, een zilveren bies in de bumpers,
dorpelbeschermers, Supreme emblemen en zwarte stic
kers voor de middelste en achterste deurstijl. Het pak
ket ter waarde van duizend gulden is gratis. Bovendien
is de garantie op deze Vectra verlengd tot twaalf maan
den.
Dorpsstraat 59 Waddinxveen
tel. 01828-10498
Het roemruchte Italiaanse merk De Tomaso heeft kort
geleden een nieuw model gepresenteerd, de Guard. Deze
past geheel in de traditie van het merk van Alejandro
De Tomaso, oud-coureur en tegenwoordig autoconstruc
teur. In het nieuwe model worden de allernieuwste
technieken gebruikt. De Guard heeft een aluminium
ruggegraat-chassis, een 304 pk sterke V8 motor afkom
stig van BMW en een met koolvezel versterkte carrosse
rie.
T\ e Vivio van Subaru is een grappig autootje.
U Hij straalt zoveel onschuld uit, dat menig
voorbijganger even stopt om vertederd ernaar te
kijken. De ronde vormen, het korte neusje en de
vrolijke kleuren geven de auto iets1 'Calimero-ach-
tigs'.
TJ IMINI - Alfa Romeo breidt in de loop van dit
-L\ jaar de modellenl^n van de middenklasser
155 uit met twee nieuwe dieselmotoren en een
benzineversie van 1.7 liter. Dit zal tevens de
goedkoopste uitvoering worden. Tot dusver levert
Alfa van de 155 een 1.8, een 2.0 en een 2.5
liter/V6. Met meer varianten willen de Italianen
een breder publiek bedienen.
1\TIJKERK - De Pon Holdings b.v., waaronder
-IA! onder meer de import van Volkswagen, Audi,
Porsch, Seat en Skoda vallen, heeft een Mobili-
teitsprijs in het leven geroepen.
i
Wilskracht
MSTERDAM - De Fiat Tempra stationwagen
xX 4x4, met vier-wiel-aandryving dus, is nu ook
op de Nederlandse markt aangeland. De auto is
vorig jaar in Italië gelanceerd.
Een jaar geleden kwam Mitsubishi met de nieuwe Colt.
Het model was meteen zeer succesvol. De Colt 1.3i
Spring is een versie die door de fabrikant van een aan
tal aantrekkelijke accessoires is voorzien. De Spring
heeft stuurbekrachtiging, hoofdsteunen achter, verw-
armbare voorstoelen, elektrische verstelbare en verw-
armbare buitenspiegels en automatische inschakeling
van de verlichting. Deze extra's kosten normaal zeker
3.500 gulden, maar de meerprijs bedraagt slechts 1.500
gulden. De Colt 1.3i Spring komt derhalve op 29.495
Nieuw in het leveringsprogramma van Rover is de 218
S Diesel. Deze heeft een 1905 cc dieselmotor, welke
maximaal 49,5kW/67 pk levert. De topsnelheid is 155
km/h. Tot de uitrusting behoren stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende ramen vóór, een toerenteller, cen
trale portiervergrendeling, anti-diefstal-alarmsysteem,
vier speakers, getint glas en een in delen neerklapbare
achterbank. De 218 S Diesel kost 37.995 gulden.
eV
Uo zijde 450 Boskoop Tel. 01727-15111
*7 REDACTIE:
>- 'fc""
-
GK/WvW - Woensdag 14 april 1993
Pagina 20
L.
Twee diesels voor
Alfa Romeo 155
C.V!
ani
F
I
PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG.
Met twee diesel-varianten
voor de 155 wil Alfa een
niet slecht. Wat node gemist
wordt, zijn maar twee din
gen. Het eerste is een klokje,
het tweede een verklikker
voor brandende verlichting.
Daar staan standaard wiel-
deksels, een mistachterlicht
De vier Ace-modellen, de 106
1.1, de 205 1.1 en de 405
Prestige Sedan en Break heb
ben een pakket extra's. Af
hankelijk van het model is
dat een schuifdak, lichtmeta
len velgen of een spoiler,
kuipstoel, sportstuur en toe-
renteller.
en een rechter buitenspiegel
tegenover.
Veel auto's met een leuk ui
terlijk hebben nogal eens één
makke: ze hebben nogal last
van windgeruis. Echter niet
de Vivio. Tot ver over de 100
km/uur is geruis van de rij-
wind nauwelijks hoorbaar.
De ontwerpers hebben de
carrosserie met zorg vormge
geven. Voorbij denderende
auto's zijn binnenin wel te
horen. Dan is merkbaar dat
De fabriek heeft het topmo
del vervolgens in fasen op
andere markten ingevoerd.
Daarbij is eerst gekeken naar
Alpen-landen, waar 4x4
auto's nu éénmaal meer in
trek zijn en waar de eigen
schappen beter tot uiting ko
men.
Vierwielaandrijving bewijst
goede diensten als de weg-
condities verslechteren. Op
een besneeuwd of beijst weg
dek blijft de auto langer op
het rechte pad. Echter, ook
als het regent zorgen vier
aandrijvende wielen voor
een opmerkelijke verbetering
van de wegligging.
De Tempra stationwagen 4x4
is geen auto voor rijden in
het terrein. Daarvoor is de
bodemspeling te gering. Op
Cilinderinhoud:658 cc
Maximum vermogen32 kW/44pk
Topsnelheid: 138 km/uur
0-100 km/h: 16,0 seconde
Brandstofverbruik: 6.6 ltr/100km bij 120 km/uur.
Prijs testauto: f 18.795,-
Oranjelaan 21 Waddinxveen Tel. 01828-12344
Showroom Juliana v. Stolberglaan.
BStfawm
osesew»
“fVKPA
om b1.
PEUGEOT DEALER VOOR WADDINXVEEN EN OMGEVING
boonstoppel b.v.
Het kunstwerk dat Nico
Liedorp ter gelegenheid van
de Pon Mobiliteitsprijs heeft
gemaakt.
De Alfa Romeo 155 1.7 twin
spark (twee bougies per cilin
der) heeft met 115 pk op de
kop af 14 paardekrachten
minder dan de 1.8 twin
spark. Dq uitrusting is het
zelfde, met onder meer cen
trale portiervergrendeling,
elektrisch bediende ramen
voor, stuurbekrachtiging en
in hoogte verstelbare stoel en
stuurwiel.
De belangrijkste reden om
met een 1.7 liter benzinemo
tor op de markt te komen
heeft te maken met de prijs.
De Nederlandse importeur
wil deze versie om concur-
rentie-overwegingen onder
de veertig mille aan te bie
den.
Iedereen, die een idee heeft
voor verbetering van de mo
biliteit enerzijds en het ont
zien van het milieu ander
zijds, kan meedingen. De
prijs bestaat uit een geldbe
drag van vijftigduizend gul
den en een plastiek van kun
stenaar Nico Liedorp.
Onder de vlag van Pon opere
ren nogal wat bedrijven. Zo
zijn er 'werkmaatschappijen'
voor de import van MAN
trucks, Landini en Massey
Ferguson tractoren en van
Linde vorkheftrucks. Ook
staat Pon voor communica
tie, industriële produkten en
bijvoorbeeld financiële
dienstverlening (Circle Lea-
Calimero is het kleine kui
kentje dat zich zo vaak onbe
grepen voelde en dan riep:
,,Het is niet eerlijk. Zij zijn
groot en ik ben klein!" De
kleine Subaru klaagt echter
niet, maar is een dappere Ja
panse mini.
De Vivio is nog geen 330
centimeter lang, 140 centi
meter breed en 138 centime
ter hoog. Dat compacte is
binnenin goed merkbaar. De
bestuurder kan vanaf zijn zit
plaats moeiteloos de rechter
zijde van de auto aanraken.
Twee inzittenden hebben
vóór voldoende ruimte. Ach
ter is de hoofdruimte wat be
perkt. De kofferbak is uiter
aard nogal klein. De leuning
van de achterbank laat zich
gelukkig in twee delen neer
klappen.
De beide voorstoelen hebben
een goed formaat. De leuning
heeft de juiste vorm, de zit
ting is wat vlak en zacht.
Desondanks is de zitpositie
de Vivio licht gebouwd is.
Hoe belangrijk het gezicht
van een kleine auto is blijkt
wel uit het succes van de Mi
ni, het Engelse autootje dat
vooral vanwege het uiterlijk
sinds 1959 ononderbroken
wordt geproduceerd. De Vi
vio valt in ongeveer dezelfde
prijsklasse. De goedkoopste,
de driedeurs GLi kost 17.995.
De vijfdeurs kost 800 gulden
meer. Voor de traploze auto
matische versnellingsbak
moet 2.500 gulden worden
betaald.
de Vivio op luttele millime
ters langs paaltjes of gepar
keerde auto's worden ge
stuurd. De vierde versnelling
is in de stad eveneens bruik
baar. Vanaf 40 km/uur rijdt
de Vivio dan zonder tegen
sputteren rond. Dezelfde ver
snelling brengt de Vivio met
gemak voorbij de 100
km/uur.
De viercilinder motor is
klein, 658 cc. Het topvermo-
gen is 32 kW/44 pk. Geluk
kig weegt de auto maar 670
kilo, zodat de prestaties heel
redelijk blijven. De naald
van de snelheidsmeter reikt
met vlagen voorbij de 150
km/uur. Het kleine motonje
wil best toeren draaien,
toont steeds volop wils
kracht, maar is dan wel goed
te horen.
De derde en vierde versnel
ling bewijzen dankzij hun
grote bereik goede diensten
tijdens het inhalen. De eerste
versnelling is kort. Bij
slechts één inzittende kan ge
makkelijk in de tweede ver
snelling worden weggereden.
Het verbruik is zonder meer
merking komen voor de prijs
kunnen in principe van ie
dereen komen. Zo wordten
bijvoorbeeld ook middelbare
scholen en universiteiten be
naderd.
Het winnende plan moet niet
van werkelijkheidszin ont
bloot zijn, vindt De Grefte.
Heel simpel komt het erop
neer dat het beste idee on
middellijk en tegen accepta
bele kosten moet kunnen
worden opgepakt. Voorbeel
den van geslaagde ideeën, die
bij de presentatie van de Pon
Mobiliteitsprijs werden ge
noemd, waren de treintaxi
en de vrije busbanen.
De inzendtermijn voor de
Pon Mobiliteitsprijs sluit op
30 juli 1993. Op 15 oktober
wordt de prijs uitgereikt. Het
adres van de Pon Mobiliteit
Stichting is postbus 6, 3680
AA Nijkerk. Telefoon:
033-949377.
graantje meepikken van de
populariteit van zelfontbran-
ders. In enkele Europese lan
den is de belangstelling heel
groot. Niet alleen in Italië is
dat het geval, maar ook in
Frankrijk en België. In laatst
genoemde natie verstookt
zelfs 46 procent van het wa
genpark dieselolie, vooral
omdat dat om fiscale reden
financieel aantrekkelijk is.
Een merk dat immer op een
sportief imago mikt, zoals Al
fa Romeo, wil motoren met
prestaties. Vandaar dat beide
diesels in de 155 voorzien
zijn van turboladers.
De meest economische
krachtbron in de 155 wordt
zonder twijfel de 2.0 liter TD
met 92 pk. Bij een snelheid
van 120 km/uur verlangt de
vierpitter niet meer dan 7 li
ter op 100 km. Prijs van deze
laag. Gunstiger dan 17 kilo
meter per liter benzine is
haalbaar.
se). In elk geval hebben alle
werkzaamheden wel iets te
maken met bewegen in Ne
derland.
De bewaking van de onaf
hankelijkheid bij de jurering
voor de Pon Mobiliteitsprijs
kostte nogal wat hersengym
nastiek. Een holding die in
beginsel groot is geworden
met de import van auto's
(VW sinds 1947) heeft direct
al de schijn tegen. Volgens
voorzitter W.M. de Grefte
van het bestuur van Pon Hol
dings is dan ook met zorg
een jury samengesteld, waar
in mensen vanuit verschil
lende mobiliteits-vakgebie-
den zijn vertegenwoordigd.
In elk geval heeft er nie
mand van Pon zelf zitting in.
Voorzitter is prof. dr. mr.
J.G.W. Simons, hoogleraar
vervoerseconomie aan de
Vrije Universiteit Amster
dam. De andere juryleden
zijn mr. P. A. Nouwen,
hoofddirecteur ANWB; H.E.
Portheine, lid van de hoofd
directieraad van de Neder
landse Spoorwegen en drs.
G.E.L.M. Worm, voorzitter
van de RAI vereniging.
Het doel van de prijs is ieder
een in Nederland aan het
denken te zetten over het
leefbaar en mobiel houden
van het land in de 21 ste
eeuw. De ideeën, die in aan-
uitvoering zal rond de
45.000 gulden uitkomen.
Wie echt indruk wil maken
met een diesel, komt uit bij
de 2.5 liter TD met een ver
mogen van 125 pk. Belang
rijk is vooral het hoge koppel
van 294 Nm, dat bijna twee
keer zoveel is als van de 1.7
liter. Op de Autostrada bij
Rimini, waar even aan de
kracht van de motor viel te
ruiken, gaf deze 155 menig
benzineversie het nakijken.
De acceleratie van nul naar
honderd vergt slechts 10,4
seconden en de top ligt vol
gens de fabriek op 195
km/uur. De prijs van de 2.5
TD komt in de buurt van
54.000 gulden. Beide diesels
zijn overigens frappant stil.
De 1.7, de 2.0 TD en 2.5 TD
verwacht Alfa Romeo na de
zomer op de Nederlandse
markt te lanceren. Met de
uitbreiding van de modellen
lijn wordt ook een feature als
airbag en een gordelaanspan-
mechanisme op de voorstoe
len leverbaar. Ook zijn de
portieren wat extra verste
vigd met balken. Uiterlijk
zijn de aanpassingen beperkt
tot licht gewijzigde voorkant.
Zo is rond het Alfa-schild nu
een chromen rand te ontwa
ren.
I I l i
1111
Door de geringe afmetingen
is de Vivio prima voor het
stadsverkeer. De vederlichte
besturing en soepele bedie
ning van het koppelingspe-
daal komen goed van pas.
Het flinke glasoppervlak
geeft de bestuurder, maar
ook de overige inzittenden,
goed uitzicht. Daardoor kan
De Tempra stationswagen 4x4 is niet alleen een ruime au
to, maar ook veelzijdig inzetbaar.
zichzelf komt de wagen beter
weg in de modder dan een
tweewielaangedreven voer
tuig, maar als de kuilen te
groot worden dan is een ech
te jeep-achtige terreinwagen
het juiste maatje.
Fiat verwacht in Nederland
geen grote aantallen te ver
kopen van deze Tempra. Het
is meer een wagen voor de
liefhebber van een veelzijdi
ge en technisch hoogstaand
voertuig. De prijs van dit top
model is er ook naar. Hij
kost 55.900 gulden.
De verwende automobilist
komt evenwel prima aan zijn
trekken. De motor meet twee
liter en levert 115 pk. Stan
daard zijn onder meer abs,
stuurbekrachtiging, automati
sche temperatuurregeling, ge
tint glas, elektrische bedie
ning van de voorste zijruiten,
elektrische bediening van
spiegels, centrale deurver
grendeling, in hoogte verstel
bare stoel met lendesteun en
heel fraaie dakrails.
En dan is er nog de perma
nente 4x4 aandrijving. 56
procent van de aandrijf-
kracht gaat naar de voorwie
len en 44 procent naar de
achterwielen. Om slip ver
schillen tussen voor- en ach-
tertrein op te heffen is op de
tussenas een Ferguson visco
se koppeling gemonteerd. De
aansturing geschiedt elektro
nisch. De bestuurder kan
voorts met een knop een
sperdifferentieel inschakelen
op de achterwielen, handig
bij het wegrijden op een
gladde ondergrond. Dat sper
schakelt automatisch weer
uit, als de snelheid van de
auto boven de 25 km/uur
komt.
De Tempra stationwagen 4x4
bereikt een topsnelheid van
182 km/uur en accelereert
van nul tot honderd kilome
ter per uur in 12,9 seconden.
Op zichzelf heel beste presta
ties, in aanmerking genomen
dat vierwielaandrijving altijd
wat extra energie kost.
Uw dealer voor Peugeot personen- en IVECO bedriifswagens
iw/ze/' -
's 1
De Peugeot 106 Ace kost
24.995 gulden (3-deurs), de
205 Ace kost 23.370 gulden.
De 405 GR Ace Prestige 1.6
kost 37.685 gulden. Diverse
aantrekkelijke kleuren, pas
send bij het ACE-karakter
zijn leverbaar.
,-.-1
Met de introductie van twee diesels en een 1.7 liter benzinemotor heeft Alfa Romeo het
uiterlijk van de 155 ook licht veranderd.
- - WP
I