K®RT WEG
Citroen Xantia ruime
en comfortabele auto
01727
13553
Cadillac verfijnt
prestigemodellen
óók uw
MOTORRIJLESSEN BU:
J. van Asselt
'Nascholing' op de
motor leerzaam
Hl
Renault 19 Beverly
Xantia 2.0i SX
VW Polo Prego
Nissan Serena 'VAN'
Toyota motor in
de prijzen
1
1
Opvolger BX aan bovenkant van middenklasse
NOORDEGRAAF’S
AUTOMOBIELBEDRIJF
WADDINXVEEN B.V.
Noordkade 102 Waddinxveen 01828-15788
Y
I
M I I
HEWV STOLWIJK
bel nü
HYURDRI
Azalealaan 77
Boskoop
Renault brengt onder de naam Beverly' drie nieuwe
versies van de 19 op de markt. Ze zijn gebaseerd op de
RN-uitvoeringen van de 1.4, de 1.7 en de 1.9 Diesel. Bo
venop de toch al riante uitrusting omvat het 'Beverly'
pakket mistlampen in de voorbumper, elektrisch be
diende zijruiten, centrale portiervergrendeling met af
standsbediening en hoofdsteunen achter. De 1.7 en 1.9
Diesel zijn daarbij voorzien van stuurbekrachtiging. De
'Beverly' kent een meerprijs, maar niettemin geniet de
consument een voordeel tot vierduizend gulden. De 19
met dit extra pakket is verkrijgbaar vanaf 30.345 gul
den.
Motor: 1998 cc.
Vermogen: 89 kW/123 pk.
Topsnelheid: 198 km/uur.
Gem. verbruik: 8.6 ltr/100 km.
Acceleratie: 10,1 sec van 0-100 km/uur.
Gewicht: 1238 kilo.
Prijs: f44.500,-
Volkswagen brengt een Polo op de markt onder de
naam Prego. Voor een meerprijs van 295 gulden biedt
de auto interessante extra's, zoals groen getint glas,
stootprofielen in de deuren, bumpers en buitenspiegels
in de carrosseriekleur, bredere banden en wielkastver-
bredingen. Binnen noteren we zaken als een sportstuur,
in hoogte verstelbare stoel, toerenteller, middenconsole
en sportstoelen. Het Prego pakket is leverbaar op de 1.0
en 1.3 liter benzine en op de 1.4 liter diesel.
AUTOBEDRIJF JAN VAN DER LINDEN
De ruimtewagen Nissan Serena is nu ook in de uitvoe
ring 'van' verkrijgbaar. De laadcapaciteit benadert dat
van een bestelbusje. De Serena koppelt die echter aan
prima rij-eigenschappen op het niveau van een luxe se
dan. De Serena 'van' is verkrijgbaar met twee benzine
motoren van 1.6 en 2.0 liter en met een 2.0 liter diesel.
De prijslijst begint bij f32.527,66, exclusief btw.
F
hjl
O LIEDRECHT - Het Amerikaanse Cadillac heeft
O een klinkende naam. Het merk betekent pres
tige. In het algemeen staat de top van autoland
behoorlijk onder druk. Met twee nieuwe verfijn
de uitvoeringen probeert Cadillac de kopers vast
te houden. De Seville Touring Sedan en de Eldora
do Touring Coupé zijn vanaf heden leverbaar met
de geavanceerde Northstar-aandrjjflyn.
■T1 URIJN - De Fiat Tipo is bijna vijf jaar uitslui-
X tend verkrijgbaar in een vijfdeurs uitvoering.
Zeer binnenkort komt er een driedeurs model.
Een auto die een tikje sportiever oogt en duizend
gulden goedkoper is dan de vyfdeurs. Tegelyk
met de introductie van deze variant vergroot Fiat
voor alle modellen de passieve veiligheid door
montage van onder meer balken in de deuren.
Auto-motorrijschool
*7 EVENAAR - De verhoogde ryvaardigheidstrai-
£a ning van de NVVM (Nederlandse Vereniging
Verhoogde Motorr\jvaardigheid) is
Ontspannen
De 1.6i 'lean burn’ motor van de Toyota Carina E heeft
de 'Medal voor Technology 1992’ gekregen. Die is toe-
gekend door de Japanse sociëteit van ingenieurs. 'Lean
burn' staat voor een motor, die op een brandstofmeng-
sel van veel lucht en weinig benzine kan draaien. Daar
door gaan verbruik en uitlaatgasemissie omlaag. Toyota
kreeg de prijs, omdat de fabrikant erin is geslaagd de
1.6 liter motor toch een hoog vermogen van 107 pk te
geven.
T> e Citroën Xantia beweegt zich in een fel be-
U vochten segment. De nieuwkomer moet het
opnemen tegen succesnummers als de Opel Vec-
tra, Mazda 626 en de Ford Mondeo. Natuurlijk
telt een gunstige prijs/prestatie verhouding dan.
Ook moet de wagen een behoorlijk uitrustingsni
veau bieden om werkelijk indruk te maken. En in
deze prijsklasse zoekt de consument ook binnen
ruimte en zakelijke representativiteit.
ij W A 1
Veiligheids
centrum
Sportstoelen
tibUAGilb:
w
k-
4 i
•- '3^ T
‘^i
,r-
nr
iütów
Pagina 23
GK/WvW - Woensdag 21 april 1993
Het keurig aangeklede interieur biedt veel ruimte.
7
De Xantia is sjiek gelijnde auto.
is zo'n beetje alles, wat kan
bewegen, elektrisch te bedie
nen. Standaard is ook een au
tomatische versnellingsbak,
die werkelijk zijdezacht scha
kelt. Maar dat hoort bij zo'n
auto. Dat geldt evenzeer voor
de comfortabele schokdem-
Ping.
lijke mensen. Ongehuwd of
met een beginnend gezin.
programma inschakelen. De
computer zorgt dan voor een
straffer veerkarakter.
Fokkerstraat 36-38, Zoetermeer, Tel: 079-427890.
Moerkapelse Zijde 3, Moerkapelle, Tel: 01793-1378
de nieuwe Citroën. Toch is
de goedkoopste Xantia meer
dan tien mille duurder dan
de eenvoudigste BX. Volgens
de fabrikant bestreek de BX
in feite een heel breed seg
ment, in feite een wagen van
twee werelden. De duurste
uitvoeringen kwamen per
slot van rekening boveh de
vijftig mille. Citroën ver
wacht dat de eigenaren van
de goedkopere BX-en over
stappen naar de ZX en die
van het prijzige segment
naar de Xantia. De goedkoop
ste uitvoering is de 1.8i X
voor 37.900 gulden en de
duurste de 16 klepper VSX
voor 61.500 gulden. Later in
het jaar breidt het gamma
uit met een 1.6i motor en
twee dieselversies.
In de Zuideuropese landen
heeft een driedeurs koets een
sportief accent. Citroën
noemt zijn driedeurs ZX niet
voor niets 'coupé'. De rest
van Europa vindt met name
de gunstiger prijs van de va
riant met 8rie portieren een
pluspunt. In ons land is 68
procent van de middenklas
sers een driedeurs auto. Vol
gens Fiat zal de vraag naar
dit type alleen nog maar stij
gen. Het is vooral een gewild
concept bij jonge, onafhanke-
Met de driedeurs uitvoering van de Tipo probeert Fiat een sportiever georiënteerd publiek
aan te spreken.
beis worden glad gestreken.
Toch, wie de vering wat te
slap vindt, kan door een
druk op de knop een ander
Net als de goedkopere ZX
heeft Citroën de Xantia voor
zien van een fractie meestu
rende achterwielophanging.
Dat vertaalt zich in een strak
bochtengedrag. Kortom, met
de wegligging is het dik voor
elkaar. De koets is wat zij-
windgevoelig, maar dat is in
herent aan de sterke stroom
lijn.
De 2.0 liter/123 pk motor le
vert voldoende vermogen om
vlot door het verkeer te lave-
'ren. Boven de 4000
toeren/min. laat hij zich qua
geluid wat gelden. Overigens
niet storend. De versnellin
gen laten zich vlot vinden.
De overbrengingsverhouding
is kort. Dat is goed voor een
levendig op het gaspedaal re
agerende wagen. Het is zelfs
mogelijk om in één keer van
drie naar vijf te schakelen,
zonder dat de motor dan in
een te laag toerental raakt.
Het uitrustingsniveau van de
SX is behoorlijk. Elektrische
bediening van buitenspiegels
en van ramen voor is stan
daard. Ook zijn er stuurbe
krachtiging, in hoogte ver
stelbaar stuur en stoel, ver
stelbare lendesteun en op af
stand bedienbare centrale
portiervergrendeling. En
heel bijzonder in deze klasse,
een rolgordijn ingebouwd in
de hoedenplank voor de ach
terruit.
De Xantia is beslist een uit
de kluiten gewassen wagen.
Zowel voorin als achterin
kunnen volwassen goed zit
ten. Het zicht naar achteren
is wat moeilijk door de brede
dakstijlen, maar dat is een
euvel dat tegenwoordig bij
meer nieuwe auto's opdoemt.
De BX ruimt het veld voor
De Xantia beantwoordt ruim
schoots aan die eisen. Daar
bij staat uitstraling voorop.
De wagen mist weliswaar
het eigenzinnige van bijvoor
beeld een vroegere DS (De
Snoek), maar niettemin is er
toch een .eigen stijl herken
baar. En dat is in deze tijd,
waarin auto's steeds meer op
elkaar gaan lijken, toch een
hele prestatie.
Wie op comfort let, moet ze
ker niet aan de Xantia voor
bij gaan. Alle uitvoeringen
zijn voorzien van het fameu
se hydro-pneumatische veer-
systeem. De door ons geteste
uitvoering, de 2.0i SX, be
schikt zelfs over het verbe
terde elektronisch geregelde
systeem, Hydractive II. Hob-
den en rijgedrag komen aan
bod.
In het tweede deel van de
ochtend staat motorbeheer-
sing op het programma. Kei
hard remmen, plotseling uit
wijken, rijden over een balk
en achtjes draaien, een greep
uit de verrichtingen. Alles
wordt uitvoerig beoefend.
Net zo lang totdat iedere
deelnemer naar tevredenheid
van de instructeur de oefe
ningen verricht.
Daarna volgt het rijden op de
weg. Daarmee wordt de hele
middag gevuld. Aandacht
van de NVVM-instructeur
gaat uit naar bochtentech
niek, kijken, richting aange
ven, rijden in formatie en in
halen. Regelmatig wordt ge
stopt om rijstijl door te ne
men. Het is heel leerzaam,
zelfs voor ervaren rijders.
Belangrijk is de persoonlijke
aandacht. De NVVM houdt,
als regel, niet meer dan ze
ven cursisten op twee in
structeurs aan.
Tipo driedeurs:
Sportief type
sorbing Steering wheel
(E.A.S.). Dit is een eigen vin
ding van de Italianen. In het
hart van het stuurwiel zit
een aluminium doos. Wan
neer de bestuurder door een
aanrijding tegen het stuur
komt, wordt deze doos sa
mengedrukt. Daardoor is de
kans op hoofdletsel kleiner.
In Fiats veiligheidscentrum
in Turijn werd de Tipo met
55 km/uur met de helft van
de neus tegen een betonnen
blok gereden. Dit is de zoge
naamde off-set crash. Dat
stelt zware eisen aan de kooi
constructie. Deze test is nog
niet wettelijk verplicht, maar
de Fiat bleek tegen deze bots-
proef opgewassen. Niet al
leen de Tipo krijgt een veili
ger jas, ook alle Tempra's. En
als extra's zijn een airbag en
gordelspanners verkrijgbaar.
Achter de kenmerkende gril
le met daarop het wapen van
'huize’ Cadillac doet een
lichtmetalen V8 fluisterend
zijn werk. De motor zorgt
voor een ongelooflijk rijcom-
fort. De auto's hebben uiter
aard een bijzonder complete
uitrusting, zodat ze zich in
alle opzichten onderscheiden
van de massa. Maar dat kost
wel ten minste 160.000 gul
den.
De V8 is voorzien van boven
liggende nokkenassen, die in
totaal 32 kleppen (vier per
cilinder) bedienen. Het ken
merk van de bijna zes liter
metende acht cilinders van
Northstar is het lage onder
houd. Dat wordt bereikt door
zaken als zelfstellende klep
pen, lang meegaande bougies
en een volledige elektronisch
gestuurd motormanagement.
De Cadillacs beschikken over
alle denkbare luxe. Van le
ren bekleding tot een perfect
functionerend klimaatbe
heersingssysteem. Natuurlijk
De cursus van de NVVM
wordt in een ontspannen
sfeer gegeven. De ochtend is
ingeruimd voor een brok the
orie. Die is vooral gericht op
positiebepaling op de weg,
waarbij het er vooral om
gaat je als motorrijder zo
zichtbaar mogelijk te maken.
Ook zaken als afstand hou-
F
-afgemeten aan de belangstel
ling- voor veel motorrijders
een ware ontdekking. Het is
een cursus van één dag. De
instructeurs zijn in de regel
motoragenten van de Rijks
politie. De belangstelling
voor de training is groot.
Verreweg de meeste van de
134 cursusplaatsen zitten de
komende maanden al vol.
Het secretariaat van de
NVVM zit in Zevenaar
(08360-42480). Wie zich aan
meldt, krijgt te horen waar
hij in zijn naaste omgeving
de training kan volgen.
De behoefte aan 'nascholing'
op de motor is behoorlijk.
Dat bleek eens te meer op de
op 18 april door de NVVM
landelijk gehouden motorrij-
vaardigheidsdag. In elk geval
is de belangstelling voor cur
sussen na het behalen van
Volgens corporate manager
Herman van den Adel van
General Motors Nederland in
Sliedrecht moet de Cadillac
het opnemen tegen concur
renten als Jaguar. Het gaat
om een auto voor de top in
het zakelijk segment. De rij-
eigenschappen zullen vooral
liefhebbers van rust en com
fort aanspreken.
Van den Adel verwacht, dat
Cadillac in nederland tussen
de 50 en 100 exemplaren
kan verkopen. Dat heeft alles
te maken met de prijs van
meer dan 160.000 gulden. Er
zijn maar weinigen, die der
gelijke bedragen voor auto's
kunnen of willen neertellen.
L
Geen enkele concurrent van
Fiat laat het na zijn auto's
steeds veiliger te maken. Fiat
zelf doet inmiddels ook mee.
De nieuwe Tipo heeft dus
stalen balken in de portie
ren, een versterkte veilig-
heidskooi en een Energy Ab-
In Nederland komen er door
de driedeurs nu zeventien
verschillende Tipo's op de
markt, met vijf benzinemoto
ren en twee diesels. De snel
ste heeft een tweeliter motor
met zestien kleppen. De
naam klinkt eerder dromerig
dan snel: Sedicivalve, maar
schijn bedriegt. De 142 pk's
hebben geen enkele moeite
de wagen op hoge snelheid
voort te bewegen.
Remmen gaat dankzij de zeer
forse remschijven, vóór ge
ventileerd, uitstekend. Mocht
het iets te hard gaan, dan is
er nog ABS. De vering is lek
ker stevig. Als optie zijn er
uitstekende Recaro sportstoe
len beschikbaar. Maar ook
de eigen zetels van Fiat zit
ten prima.
Toch is het niet uitsluitend
de Sedicivalve die zich leent
voor speels rijden. De 1.6 i.e.
SX bijvoorbeeld, blijkt even
eens een prima wegligging te
hebben, evenals goede rem
men en een opvallend strak
stuurkarakter. Het interieur
van de iets luxueuzer SX-ver-
sie is lekker compleet. Elek
trische ruitbediening, centra
le portiervegrendeling, ve-
loursbekleding en een in
hoogte verstelbare bestuur-
derstoel zijn standaard.
De goedkoopste Tipo is de
1.4 i.e. S driedeurs. De motor
levert 71 pk en de top is nog
altijd 161 km/uur. Deze kost
26.950 gulden. Stuurbekrach
tiging is standaard. Zijn vijf-
deurs evenknie kost duizend
gulden meer. Voor de 1.6 i.e.
SX moet 32.550 gulden wor
den betaald. De 2.0 i.e. 16v
is met zijn 47.750 gulden
verreweg het duurst.
het rijbewijs bij motorrijders
vele malen groter dan onder
automobilisten
Volgens NVVM-secretaris
T.J. Horst komt dat, doordat
motorrijders nadrukkelijker
betrokken zijn bij het ele
ment veiligheid. De kreukel-
zóne ontbreekt op de twee-
wieler immers volledig. Een
botsing betekent al snel ver
wondingen.
i
9Ê& i
-> :Z
7i*
V
<r
'fywa’ «t TA
U‘,,
r
r:»» i
i<r~'
il8Wl
s Ha
lid
r’ s
g
t
Si -
- .WS -
S»'.
8
•W g
wr g