K®RT WEG Citroen Xantia ruime en comfortabele auto 01727 13553 Cadillac verfijnt prestigemodellen óók uw MOTORRIJLESSEN BU: J. van Asselt 'Nascholing' op de motor leerzaam Hl Renault 19 Beverly Xantia 2.0i SX VW Polo Prego Nissan Serena 'VAN' Toyota motor in de prijzen 1 1 Opvolger BX aan bovenkant van middenklasse NOORDEGRAAF’S AUTOMOBIELBEDRIJF WADDINXVEEN B.V. Noordkade 102 Waddinxveen 01828-15788 Y I M I I HEWV STOLWIJK bel nü HYURDRI Azalealaan 77 Boskoop Renault brengt onder de naam Beverly' drie nieuwe versies van de 19 op de markt. Ze zijn gebaseerd op de RN-uitvoeringen van de 1.4, de 1.7 en de 1.9 Diesel. Bo venop de toch al riante uitrusting omvat het 'Beverly' pakket mistlampen in de voorbumper, elektrisch be diende zijruiten, centrale portiervergrendeling met af standsbediening en hoofdsteunen achter. De 1.7 en 1.9 Diesel zijn daarbij voorzien van stuurbekrachtiging. De 'Beverly' kent een meerprijs, maar niettemin geniet de consument een voordeel tot vierduizend gulden. De 19 met dit extra pakket is verkrijgbaar vanaf 30.345 gul den. Motor: 1998 cc. Vermogen: 89 kW/123 pk. Topsnelheid: 198 km/uur. Gem. verbruik: 8.6 ltr/100 km. Acceleratie: 10,1 sec van 0-100 km/uur. Gewicht: 1238 kilo. Prijs: f44.500,- Volkswagen brengt een Polo op de markt onder de naam Prego. Voor een meerprijs van 295 gulden biedt de auto interessante extra's, zoals groen getint glas, stootprofielen in de deuren, bumpers en buitenspiegels in de carrosseriekleur, bredere banden en wielkastver- bredingen. Binnen noteren we zaken als een sportstuur, in hoogte verstelbare stoel, toerenteller, middenconsole en sportstoelen. Het Prego pakket is leverbaar op de 1.0 en 1.3 liter benzine en op de 1.4 liter diesel. AUTOBEDRIJF JAN VAN DER LINDEN De ruimtewagen Nissan Serena is nu ook in de uitvoe ring 'van' verkrijgbaar. De laadcapaciteit benadert dat van een bestelbusje. De Serena koppelt die echter aan prima rij-eigenschappen op het niveau van een luxe se dan. De Serena 'van' is verkrijgbaar met twee benzine motoren van 1.6 en 2.0 liter en met een 2.0 liter diesel. De prijslijst begint bij f32.527,66, exclusief btw. F hjl O LIEDRECHT - Het Amerikaanse Cadillac heeft O een klinkende naam. Het merk betekent pres tige. In het algemeen staat de top van autoland behoorlijk onder druk. Met twee nieuwe verfijn de uitvoeringen probeert Cadillac de kopers vast te houden. De Seville Touring Sedan en de Eldora do Touring Coupé zijn vanaf heden leverbaar met de geavanceerde Northstar-aandrjjflyn. ■T1 URIJN - De Fiat Tipo is bijna vijf jaar uitslui- X tend verkrijgbaar in een vijfdeurs uitvoering. Zeer binnenkort komt er een driedeurs model. Een auto die een tikje sportiever oogt en duizend gulden goedkoper is dan de vyfdeurs. Tegelyk met de introductie van deze variant vergroot Fiat voor alle modellen de passieve veiligheid door montage van onder meer balken in de deuren. Auto-motorrijschool *7 EVENAAR - De verhoogde ryvaardigheidstrai- £a ning van de NVVM (Nederlandse Vereniging Verhoogde Motorr\jvaardigheid) is Ontspannen De 1.6i 'lean burn’ motor van de Toyota Carina E heeft de 'Medal voor Technology 1992’ gekregen. Die is toe- gekend door de Japanse sociëteit van ingenieurs. 'Lean burn' staat voor een motor, die op een brandstofmeng- sel van veel lucht en weinig benzine kan draaien. Daar door gaan verbruik en uitlaatgasemissie omlaag. Toyota kreeg de prijs, omdat de fabrikant erin is geslaagd de 1.6 liter motor toch een hoog vermogen van 107 pk te geven. T> e Citroën Xantia beweegt zich in een fel be- U vochten segment. De nieuwkomer moet het opnemen tegen succesnummers als de Opel Vec- tra, Mazda 626 en de Ford Mondeo. Natuurlijk telt een gunstige prijs/prestatie verhouding dan. Ook moet de wagen een behoorlijk uitrustingsni veau bieden om werkelijk indruk te maken. En in deze prijsklasse zoekt de consument ook binnen ruimte en zakelijke representativiteit. ij W A 1 Veiligheids centrum Sportstoelen tibUAGilb: w k- 4 i •- '3^ T ‘^i ,r- nr iütów Pagina 23 GK/WvW - Woensdag 21 april 1993 Het keurig aangeklede interieur biedt veel ruimte. 7 De Xantia is sjiek gelijnde auto. is zo'n beetje alles, wat kan bewegen, elektrisch te bedie nen. Standaard is ook een au tomatische versnellingsbak, die werkelijk zijdezacht scha kelt. Maar dat hoort bij zo'n auto. Dat geldt evenzeer voor de comfortabele schokdem- Ping. lijke mensen. Ongehuwd of met een beginnend gezin. programma inschakelen. De computer zorgt dan voor een straffer veerkarakter. Fokkerstraat 36-38, Zoetermeer, Tel: 079-427890. Moerkapelse Zijde 3, Moerkapelle, Tel: 01793-1378 de nieuwe Citroën. Toch is de goedkoopste Xantia meer dan tien mille duurder dan de eenvoudigste BX. Volgens de fabrikant bestreek de BX in feite een heel breed seg ment, in feite een wagen van twee werelden. De duurste uitvoeringen kwamen per slot van rekening boveh de vijftig mille. Citroën ver wacht dat de eigenaren van de goedkopere BX-en over stappen naar de ZX en die van het prijzige segment naar de Xantia. De goedkoop ste uitvoering is de 1.8i X voor 37.900 gulden en de duurste de 16 klepper VSX voor 61.500 gulden. Later in het jaar breidt het gamma uit met een 1.6i motor en twee dieselversies. In de Zuideuropese landen heeft een driedeurs koets een sportief accent. Citroën noemt zijn driedeurs ZX niet voor niets 'coupé'. De rest van Europa vindt met name de gunstiger prijs van de va riant met 8rie portieren een pluspunt. In ons land is 68 procent van de middenklas sers een driedeurs auto. Vol gens Fiat zal de vraag naar dit type alleen nog maar stij gen. Het is vooral een gewild concept bij jonge, onafhanke- Met de driedeurs uitvoering van de Tipo probeert Fiat een sportiever georiënteerd publiek aan te spreken. beis worden glad gestreken. Toch, wie de vering wat te slap vindt, kan door een druk op de knop een ander Net als de goedkopere ZX heeft Citroën de Xantia voor zien van een fractie meestu rende achterwielophanging. Dat vertaalt zich in een strak bochtengedrag. Kortom, met de wegligging is het dik voor elkaar. De koets is wat zij- windgevoelig, maar dat is in herent aan de sterke stroom lijn. De 2.0 liter/123 pk motor le vert voldoende vermogen om vlot door het verkeer te lave- 'ren. Boven de 4000 toeren/min. laat hij zich qua geluid wat gelden. Overigens niet storend. De versnellin gen laten zich vlot vinden. De overbrengingsverhouding is kort. Dat is goed voor een levendig op het gaspedaal re agerende wagen. Het is zelfs mogelijk om in één keer van drie naar vijf te schakelen, zonder dat de motor dan in een te laag toerental raakt. Het uitrustingsniveau van de SX is behoorlijk. Elektrische bediening van buitenspiegels en van ramen voor is stan daard. Ook zijn er stuurbe krachtiging, in hoogte ver stelbaar stuur en stoel, ver stelbare lendesteun en op af stand bedienbare centrale portiervergrendeling. En heel bijzonder in deze klasse, een rolgordijn ingebouwd in de hoedenplank voor de ach terruit. De Xantia is beslist een uit de kluiten gewassen wagen. Zowel voorin als achterin kunnen volwassen goed zit ten. Het zicht naar achteren is wat moeilijk door de brede dakstijlen, maar dat is een euvel dat tegenwoordig bij meer nieuwe auto's opdoemt. De BX ruimt het veld voor De Xantia beantwoordt ruim schoots aan die eisen. Daar bij staat uitstraling voorop. De wagen mist weliswaar het eigenzinnige van bijvoor beeld een vroegere DS (De Snoek), maar niettemin is er toch een .eigen stijl herken baar. En dat is in deze tijd, waarin auto's steeds meer op elkaar gaan lijken, toch een hele prestatie. Wie op comfort let, moet ze ker niet aan de Xantia voor bij gaan. Alle uitvoeringen zijn voorzien van het fameu se hydro-pneumatische veer- systeem. De door ons geteste uitvoering, de 2.0i SX, be schikt zelfs over het verbe terde elektronisch geregelde systeem, Hydractive II. Hob- den en rijgedrag komen aan bod. In het tweede deel van de ochtend staat motorbeheer- sing op het programma. Kei hard remmen, plotseling uit wijken, rijden over een balk en achtjes draaien, een greep uit de verrichtingen. Alles wordt uitvoerig beoefend. Net zo lang totdat iedere deelnemer naar tevredenheid van de instructeur de oefe ningen verricht. Daarna volgt het rijden op de weg. Daarmee wordt de hele middag gevuld. Aandacht van de NVVM-instructeur gaat uit naar bochtentech niek, kijken, richting aange ven, rijden in formatie en in halen. Regelmatig wordt ge stopt om rijstijl door te ne men. Het is heel leerzaam, zelfs voor ervaren rijders. Belangrijk is de persoonlijke aandacht. De NVVM houdt, als regel, niet meer dan ze ven cursisten op twee in structeurs aan. Tipo driedeurs: Sportief type sorbing Steering wheel (E.A.S.). Dit is een eigen vin ding van de Italianen. In het hart van het stuurwiel zit een aluminium doos. Wan neer de bestuurder door een aanrijding tegen het stuur komt, wordt deze doos sa mengedrukt. Daardoor is de kans op hoofdletsel kleiner. In Fiats veiligheidscentrum in Turijn werd de Tipo met 55 km/uur met de helft van de neus tegen een betonnen blok gereden. Dit is de zoge naamde off-set crash. Dat stelt zware eisen aan de kooi constructie. Deze test is nog niet wettelijk verplicht, maar de Fiat bleek tegen deze bots- proef opgewassen. Niet al leen de Tipo krijgt een veili ger jas, ook alle Tempra's. En als extra's zijn een airbag en gordelspanners verkrijgbaar. Achter de kenmerkende gril le met daarop het wapen van 'huize’ Cadillac doet een lichtmetalen V8 fluisterend zijn werk. De motor zorgt voor een ongelooflijk rijcom- fort. De auto's hebben uiter aard een bijzonder complete uitrusting, zodat ze zich in alle opzichten onderscheiden van de massa. Maar dat kost wel ten minste 160.000 gul den. De V8 is voorzien van boven liggende nokkenassen, die in totaal 32 kleppen (vier per cilinder) bedienen. Het ken merk van de bijna zes liter metende acht cilinders van Northstar is het lage onder houd. Dat wordt bereikt door zaken als zelfstellende klep pen, lang meegaande bougies en een volledige elektronisch gestuurd motormanagement. De Cadillacs beschikken over alle denkbare luxe. Van le ren bekleding tot een perfect functionerend klimaatbe heersingssysteem. Natuurlijk De cursus van de NVVM wordt in een ontspannen sfeer gegeven. De ochtend is ingeruimd voor een brok the orie. Die is vooral gericht op positiebepaling op de weg, waarbij het er vooral om gaat je als motorrijder zo zichtbaar mogelijk te maken. Ook zaken als afstand hou- F -afgemeten aan de belangstel ling- voor veel motorrijders een ware ontdekking. Het is een cursus van één dag. De instructeurs zijn in de regel motoragenten van de Rijks politie. De belangstelling voor de training is groot. Verreweg de meeste van de 134 cursusplaatsen zitten de komende maanden al vol. Het secretariaat van de NVVM zit in Zevenaar (08360-42480). Wie zich aan meldt, krijgt te horen waar hij in zijn naaste omgeving de training kan volgen. De behoefte aan 'nascholing' op de motor is behoorlijk. Dat bleek eens te meer op de op 18 april door de NVVM landelijk gehouden motorrij- vaardigheidsdag. In elk geval is de belangstelling voor cur sussen na het behalen van Volgens corporate manager Herman van den Adel van General Motors Nederland in Sliedrecht moet de Cadillac het opnemen tegen concur renten als Jaguar. Het gaat om een auto voor de top in het zakelijk segment. De rij- eigenschappen zullen vooral liefhebbers van rust en com fort aanspreken. Van den Adel verwacht, dat Cadillac in nederland tussen de 50 en 100 exemplaren kan verkopen. Dat heeft alles te maken met de prijs van meer dan 160.000 gulden. Er zijn maar weinigen, die der gelijke bedragen voor auto's kunnen of willen neertellen. L Geen enkele concurrent van Fiat laat het na zijn auto's steeds veiliger te maken. Fiat zelf doet inmiddels ook mee. De nieuwe Tipo heeft dus stalen balken in de portie ren, een versterkte veilig- heidskooi en een Energy Ab- In Nederland komen er door de driedeurs nu zeventien verschillende Tipo's op de markt, met vijf benzinemoto ren en twee diesels. De snel ste heeft een tweeliter motor met zestien kleppen. De naam klinkt eerder dromerig dan snel: Sedicivalve, maar schijn bedriegt. De 142 pk's hebben geen enkele moeite de wagen op hoge snelheid voort te bewegen. Remmen gaat dankzij de zeer forse remschijven, vóór ge ventileerd, uitstekend. Mocht het iets te hard gaan, dan is er nog ABS. De vering is lek ker stevig. Als optie zijn er uitstekende Recaro sportstoe len beschikbaar. Maar ook de eigen zetels van Fiat zit ten prima. Toch is het niet uitsluitend de Sedicivalve die zich leent voor speels rijden. De 1.6 i.e. SX bijvoorbeeld, blijkt even eens een prima wegligging te hebben, evenals goede rem men en een opvallend strak stuurkarakter. Het interieur van de iets luxueuzer SX-ver- sie is lekker compleet. Elek trische ruitbediening, centra le portiervegrendeling, ve- loursbekleding en een in hoogte verstelbare bestuur- derstoel zijn standaard. De goedkoopste Tipo is de 1.4 i.e. S driedeurs. De motor levert 71 pk en de top is nog altijd 161 km/uur. Deze kost 26.950 gulden. Stuurbekrach tiging is standaard. Zijn vijf- deurs evenknie kost duizend gulden meer. Voor de 1.6 i.e. SX moet 32.550 gulden wor den betaald. De 2.0 i.e. 16v is met zijn 47.750 gulden verreweg het duurst. het rijbewijs bij motorrijders vele malen groter dan onder automobilisten Volgens NVVM-secretaris T.J. Horst komt dat, doordat motorrijders nadrukkelijker betrokken zijn bij het ele ment veiligheid. De kreukel- zóne ontbreekt op de twee- wieler immers volledig. Een botsing betekent al snel ver wondingen. i 9Ê& i -> :Z 7i* V <r 'fywa’ «t TA U‘,, r r:»» i i<r~' il8Wl s Ha lid r’ s g t Si - - .WS - S»'. 8 •W g wr g

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 23