SAAB besturen RT WEG met joystick II e Fiat Cinquecento echte hartendief 35 ■191 Strengere eisen aan uitlaatgassen Hyundai met grandeur door naar topklasse I 5 SSï JM 2 m ES IB" ;a« Seat Ibiza classic Astra Young Fiat Uno suite Voyager voor rolstoel iht Harteveld uw keus in Saab I a TECHNISCHE GEGEVENS: «31 5» w—..n» Van de Ibiza brengt Seat een 'Classic' actiemodel uit. Een veelzeggende betiteling, omdat de Ibiza over enkele maanden door een nieuw model wordt vervangen. Niettemin is de 'Classic' een heel interessante aanbie ding, met onder meer van binnenuit verstelbare spie gels, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienba- re zijruiten voor en een sunroof. De dorpellijsten, wiel- kastverbreders en de spoiler zorgen voor een sportief uiterlijk. Het actiemodel is gebaseerd op de Ibiza 1.2 CLX en kost 21.995 gulden. Thuismarkt Stad Met de zomer voor de deur introduceert Opel twee ac- tiemodellen, de Astra Young en de Astra Sportive. Bei de varianten zijn gebaseerd op de GL-uitvoering. De Young heeft daarbij getint glas, speciale interieurbekle- ding en een turquoise bies in de bumpers. De prijslijst start bij 29.750 gulden. De Sportive heeft als extra's on der meer in de carrosseriekleur gespoten bumpers, sportstoelen en brede velgen met GSi wieldoppen. Prijs: vanaf 31.750 gulden. 'O chone' auto's moeten sinds 1 april aan stren- O gere eisen voldoen. Alle nieuwe modellen worden aan een uitgebreidere testcyclus onder worpen. Dit is het gevolg van afspraken, die bin nen de EG zijn gemaakt over verdere beperking van de uitlaatgasemissies. Nieuwe 900 Stamvader Fiat heeft het programma van de Uno uitgebreid met een 'Suite' versie. Opvallend is het chique interieur met stijlvolle Lorica bekleding. Standaard zijn elektrische bediening van de zijruiten voor, een toerenteller, cen trale portiervergrendeling en een lederen Momo-stuur- wiel. Aan de buitenzijde wordt de 'Suite' gekenmerkt door in de carrosseriekleur meegespoten bumpers en spiegels en door de mistlampen voor. Het pakket extra's vertegenwoordigt een totale waarde van 3500 gulden. Fiat vraagt daarvoor slechts 900 gulden, waar mee een Uno Suite te koop is vanaf 23.550 gulden. TJ iat heeft een ijzersterke reputatie met kleine -C auto's. Tot op de dag van vandaag is de fameu ze vijfhonderd van weleer, alias de wegluis, niet weg te denken uit het straatbeeld in Italië. 1 De Chrysler Voyager Nivo is speciaal ontwikkeld voor rolstoelgebruikers. Het concept 'ruimtewagen' biedt voor deze toepassing veel voordelen. Naast de via een soort hellingbaan naar binnen te rijden rolstoel is er nog ruimte voor vijf inzittenden. Om de 'instap' voor de rolstoelrijder gemakkelijk te maken kan de Voyager Nivo met een druk op de knop door de veren zakken, waardoor de achterzijde tot vlak boven het wegdek komt. Wil de rolstoelgebruiker zelf achter het stuur, dan is ook dat geen probleem. Chrysler levert de auto dan met een bestuurdersstoel op slede en een handma tig bedienbaar gas"- en rempedaal. ■HHHhmBmBBOmHmmImhmm •tC REDACTIE: HSSHSni T'X e Grandeur, het vlaggeschip van Hyundai dat U op de AutoRAI al was te zien, komt in 1994 in Nederland op de markt. De importeur van dit Zuidkoreaanse merk, Greenib Car in Sassenheim, ziet zeker kansen voor deze auto. Het is een li mousine van bijna vijf meter lengte, vol met snuQes die zelfs de meeste verwende automobilist zullen verbluffen. LELYSTAD - De Zweedse autofabrikant Saab ver wacht, dat auto's in de toekomst met een joystick bestuurd kunnen worden in plaats van met een stuurwiel. Dit systeem biedt meer veiligheid. Bij botsingen lopen veel mensen immers letsel op, doordat ze tegen het stuur worden geslingerd. Bo vendien heeft de bestuurder een vrij uitzicht op de instrumenten en meters in het dashboard. Pi r HARTEVELD Burg, van Reenensingel 49, Gouda. Tel. 01820 - 701 77 I a t 9 Pagina 21 1 GK/WvW - Woensdag 28 april 1993 De Hyundai Grandeur is volgend jaar te koop in Nederland. Het rijden met een joystick in de Saab vergt gewenning. rijdt, begint W i e Saab i i H a «■MM De grote portieren bieden een ruime instap. De achterklep zwaait behoorlijk ver open. Kans op stoten van het hoofd is er niet. Fiats wegluis verscheen in 1957 ten tonele. Hoewel al lang uit produktie is de 500, of op zijn Italiaans 'Cinque cento', nog steeds in trek. Menig opgeknapt exemplaar neemt weer deel aan het ver keer. Vooral mensen, die Op de thuismarkt in Zuid-Ko- rea levert Hyundai de Gran deur met drie verschillende motoren. Greenib Car haalt Motor: 903 cc. Vermogen: 30 kW/41 pk. Topsnelheid: 140 km/uur. Gem. verbruik: 6.3 Itr/100 km. Acceleratie: 18 sec. van 0-100 km/uur. Gewicht: 700 kilo. maar eerder stijlvol. Het rijden is een waar genoe gen. De drieliter motor levert behoorlijke prestaties. De ve ring is in twee standen in stelbaar, zacht of hard. De eerste past het best bij de uit straling en het karakter van de Grandeur. Het is niet een auto om vreselijk snel mee te rijden, meer een limousine om lange afstanden in een rustig maar onvermoeibaar tempo te overbruggen. Met dit topmodel wil de im porteur tevens het imago van Hyundai in Nederland ver sterken. De wagen levert het bewijs dat de Zuidkoreaanse autoproducent niet alleen maar de bouwer is van rela tief laag geprijsde wagens, zoals.de Pony waarmee het merk veertien jaar geleden op de Nederlandse markt be gon. één versie naar Nederland. Dat is meteen de sterkste va riant, een drie liter zes cilin der, die 151 kW levert. Op dit moment beschikt de importeur over twee Gran- De stad is het werkterrein voor de Cinquecento. Dat is in de praktijk merkbaar. Hoewel de topsnelheid zo'n 140 km/uur bedraagt, is het op de snelweg niet prettig toeven in deze auto. Zeker niet als bij sterke wind een vrachtwagen wordt inge haald. De kleine Fiat heeft dan behoorlijk last van de s stuursysteem. De joystick steekt uit de middenconsole, op greepafstand van de rech terhand. De arm rust op een steun. Het ontbreken van enige mechanische verbin ding tussen bestuurder en au to roept aanvankelijk proble men op. Vooral bij lage snel heden reageren de wielen heel direct op elke beweging van de hand. Maar het went snel. Er moet uiteraard nog veel onderzoek worden verricht, voordat het systeem operatio- zelfs achterin kunnen vol wassenen goed zitten. De ba gageruimte is beperkt, maar dat kan ook niet anders met zo'n kort chassis. Met neer geklapte achterbank kan er niettemin wel een koelkastje worden verhuisd. voortdurend in het centrum van grote steden rijden, waarderen de 'oude' 500 om zijn zeer geringe lengte van nog geen drie meter en om zijn aparte uitstraling. Het Fiat concern haakt daar op in en heeft een opvolger op de markt gebracht. Dit keer niet met een aanduiding in cijfers, maar onder de voor ons Nederlanders lastig Alle auto’s, die voor 1 april in Nederland op de markt zijn gekomen, halen overi gens die strengere norm. Dat komt doordat onze Rijks- dienst voor het Wegverkeer sinds 1989 al een zwaardere test gebruikte dan in Euro pees verband was bepaald. De intrede van de uitlaatgas katalysator is hierdoor ver sneld, terwijl bijvoorbeeld in Frankrijk en Italië deze uit laatgasreiniger nog lang geen gemeengoed is. Bij de zogenaamde 'Eurotest' moest een auto bij een snel heid van 50 km/uur over een traject van vier kilome ter aan de vastgestelde emis- sie-eisen voldoen. Nu is een nagebootst 'snelweg-traject' aan de test toegevoegd. Ook bij 120 km/uur over een af stand van 11 kilometer, dus bij een zwaardere belasting, moeten de uitlaatgassen 'schoon' blijven. De nieuwe testmethode, die te boek staat onder de norm 91/441/EEG, geldt nu voor alle Europese landen. Dat be tekent dat overal de katalysa tor zijn intrede doet. In ons land is overigens inmiddels ruim vijftig procent van het wagenpark voorzien van een katalysator. Dat is voor het milieu een zeer goede zaak. Saab brengt aan het einde van de zomer de nieuwe 900 op de markt. De wagen heeft een herkenbare vormgeving, die treffend past in het Saab-profiel. De Zweedse autofabrikant heeft hoge verwachtingen van het nieuwe produkt. deurs. Onlangs waren we in de gelegenheid nader kennis te maken met de limousine. Een verguld Hyundai-em- bleem op de motorkap en de nodige glitter zowel buiten als binnen geven de wagen een Amerikaans, zelfs wat pompeus karakter. De vorm geving is niet hypermodern. De grote portieren bieden een ruime instap. De achterklep zwaait behoorlijk ver open. Kans op stoten van het hoofd is er niet. neel zal zijn. Het gaat in feite om zogenaamde actieve be sturing. Elektronische senso ren voor- en achterin de auto geven voortdurend informa tie door aan een micropro cessor over de krachten, die op de auto inwerken, en over de stuurcommando's. De computer zorgt ervoor, dat de wagen precies reageert zoals de bestuurder dat wil. Omdat de kans op (menselijke) fou ten sterk wordt verkleind door de elektronica, is de verkeersveiligheid met dit systeem gediend. Saab heeft meer nieuws. Aan het einde van de zomer komt de nieuwe 900. Daarnaast studeert de fabrikant op de mogelijkheid om een kleiner model dan de 900 in produk tie te nemen. Volgens Keith Butler-Wheelhouse, de nieu we president van Saab Auto mobile AB, zou dan moeten worden afgezien van de ont wikkeling van een groter mo del dan de huidige 9000-se- rie. "We hebben nog niet echt een beslissing genomen, maar om een aantal redenen denk ik dat er geen behoefte bestaat aan een grotere Saab. Ik leid dat bijvoorbeeld af aan de meest recente erva ring met de Mercedes S-klas- se. Te veel mensen vinden zo'n model een voorbeeld van overconsumptie. Wij moeten daarmee rekening houden," aldus Butler-Wheel- house. Het nieuwe model moet in 1997 op de markt komen. Uiterlijk over acht tien maanden valt de defini tieve beslissing. Saab zit intussen aardig in de lift. De totale produktie van zai dit jaar uitkomen op circa 85.000 auto's. Voor 1994 wordt op een aantal boven de 100.000 gerekend. In 1995, als de huidige 9000 is vervangen, moeten dat er te gen de 130.000 zijn. uit te spreken naam Cinque cento. De nieuweling heeft niets ge meen met zijn stamvader van de jaren zestig. Geen bol lig uiterlijk. De vormgevers van Fiat hebben de auto de hoekige kenmerken van de Uno en de Tipo meegegeven. De motor groeide tevens van 500 cc naar 903 cc en telt ook vier cilinders in plaats van twee. Die krachtbron is wel een bekende. Fiat heeft er in de loop der jaren ongeveer zes miljoen van gebouwd. De motor wordt ook geleverd in de Panda 45. Technisch be antwoordt de machine aan de eisen van deze tijd. Elek tronische brandstofinjectie en ontsteking zijn de ken merken, evenals zelfstellende kleppen en een drie-weg ka talysator. De Cinquecento meet in leng te 332 cm. Iets langer dus dan de vroegere 500. Toch schaart deze Fiat zich onder de compactere in autoland. Veel parkeerplek is in elk ge val niet nodig. Bovendien laat de auto zich prettig ma- nouvreren, doordat de grote ramen ruimschoots zicht rondom bieden. Van buiten mag de Cinque cento klein ogen, over de binnenruimte valt niet te klagen. Niet alleen voorin, De Rijksdienst voor het Weg verkeer onderwierp tot 1 april alle nieuwkomers op de markt aan een cyclus, waar bij de wagen op de rollentest- bank over 18 kilometer met wisselende snelheden tot een maximum van 96 km/uur binnen de gestelde emissie- waarden moest blijven. Auto's, die deze test hebben ondergaan, hebben op het kentekenbewijs achter de ty- pevermelding -U9- staan. Aangedreven door een reute lende twee cilinder motor roept deze mini herinnerin gen op aan de jaren zestig. De tijd van het opkomend autobezit. Menig fabrikant deed zijn best een voertuig te bouwen voor iedereen. De Hyundai Grandeur is standaard uitgerust met veel attributen, zoals voor en ach ter gescheiden regelbare air conditioning, audio-appara- tuur met acht luidsprekers, een airbag voor de bestuur der, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, lede ren bekleding, centrale por tiervergrendeling, rondom elektrisch te bedienen ruiten en cruise control. Greenib Car verwacht in eer ste instantie niet meer dan vijftig Grandeurs per jaar te verkopen, zeker omdat het gaat om een auto met een prijs van meer dan 100.000 gulden. Directeur A. W. Kre- ber: „Het zal moeilijk zijn om op te boksen tegen de ge vestigde merken in de top klasse. We zien de Grandeur meer als concurrent van vooral duurdere Amerikaan se en Japanse auto's. Zo kan de wagen een interessant al ternatief zijn voor mensen die met de prijs een stapje te rug willen en toch dezelfde luxe willen houden." Saab Automobile heeft de joystick laten ontwikkelen door de vliegtuig-tak van Saab-Scania. Daarmee profi teert Saab van de ervaringen met een dergelijk besturings systeem in de luchtvaart. De bewegingen, die de hand van de autobestuurder maakt, worden via elektronische weg overgebracht naar een computer, die de besturing van de wagen regelt. Op een testcircuit in de Fle- vopolder hebben wij kennis gemaakt met het nieuwe zuigingen. De motor houdt zich overigens bij hogere snelheid voorbeeldig stil. De besturing gaat licht. Scha kelen vergt enige gewenning, omdat de slag van de pook aan de lange kant is. Verder doet de achteruit-versnelling wel eens lastig. Koppeling los en weer intrappen biedt in de regel soelaas. Alle knop pen en bedieningsorganen zijn duidelijk aangegeven. Handig (met het oog op de ac cu) is het dat het licht met het afzetten van de motor uitgaat. Ook biedt de auto zeer veel bergruimte op en onder het dashboard. Kortom een handzame auto voor een scherpe prijs van f 16.350,-. ■I *1 AUTOBEDRIJF m bwwr^^*B Dclftscstraatwcg210, Delfgauw/Delft. Tel. 015 - 56 51 00 /°1 F /O CLASSIC KL EK BB ii Er SB BS BB BE 11 BB 11 BE ji f u

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 21