SAAB besturen
RT WEG
met joystick
II
e
Fiat Cinquecento
echte hartendief
35
■191
Strengere eisen
aan uitlaatgassen
Hyundai met grandeur
door naar topklasse
I
5 SSï
JM 2
m ES
IB"
;a«
Seat Ibiza classic
Astra Young
Fiat Uno suite
Voyager voor rolstoel
iht
Harteveld uw keus in Saab
I
a
TECHNISCHE GEGEVENS:
«31
5»
w—..n»
Van de Ibiza brengt Seat een 'Classic' actiemodel uit.
Een veelzeggende betiteling, omdat de Ibiza over enkele
maanden door een nieuw model wordt vervangen.
Niettemin is de 'Classic' een heel interessante aanbie
ding, met onder meer van binnenuit verstelbare spie
gels, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienba-
re zijruiten voor en een sunroof. De dorpellijsten, wiel-
kastverbreders en de spoiler zorgen voor een sportief
uiterlijk. Het actiemodel is gebaseerd op de Ibiza 1.2
CLX en kost 21.995 gulden.
Thuismarkt
Stad
Met de zomer voor de deur introduceert Opel twee ac-
tiemodellen, de Astra Young en de Astra Sportive. Bei
de varianten zijn gebaseerd op de GL-uitvoering. De
Young heeft daarbij getint glas, speciale interieurbekle-
ding en een turquoise bies in de bumpers. De prijslijst
start bij 29.750 gulden. De Sportive heeft als extra's on
der meer in de carrosseriekleur gespoten bumpers,
sportstoelen en brede velgen met GSi wieldoppen. Prijs:
vanaf 31.750 gulden.
'O chone' auto's moeten sinds 1 april aan stren-
O gere eisen voldoen. Alle nieuwe modellen
worden aan een uitgebreidere testcyclus onder
worpen. Dit is het gevolg van afspraken, die bin
nen de EG zijn gemaakt over verdere beperking
van de uitlaatgasemissies.
Nieuwe 900
Stamvader
Fiat heeft het programma van de Uno uitgebreid met
een 'Suite' versie. Opvallend is het chique interieur met
stijlvolle Lorica bekleding. Standaard zijn elektrische
bediening van de zijruiten voor, een toerenteller, cen
trale portiervergrendeling en een lederen Momo-stuur-
wiel. Aan de buitenzijde wordt de 'Suite' gekenmerkt
door in de carrosseriekleur meegespoten bumpers en
spiegels en door de mistlampen voor. Het pakket
extra's vertegenwoordigt een totale waarde van 3500
gulden. Fiat vraagt daarvoor slechts 900 gulden, waar
mee een Uno Suite te koop is vanaf 23.550 gulden.
TJ iat heeft een ijzersterke reputatie met kleine
-C auto's. Tot op de dag van vandaag is de fameu
ze vijfhonderd van weleer, alias de wegluis, niet
weg te denken uit het straatbeeld in Italië.
1
De Chrysler Voyager Nivo is speciaal ontwikkeld voor
rolstoelgebruikers. Het concept 'ruimtewagen' biedt
voor deze toepassing veel voordelen. Naast de via een
soort hellingbaan naar binnen te rijden rolstoel is er
nog ruimte voor vijf inzittenden. Om de 'instap' voor
de rolstoelrijder gemakkelijk te maken kan de Voyager
Nivo met een druk op de knop door de veren zakken,
waardoor de achterzijde tot vlak boven het wegdek
komt. Wil de rolstoelgebruiker zelf achter het stuur,
dan is ook dat geen probleem. Chrysler levert de auto
dan met een bestuurdersstoel op slede en een handma
tig bedienbaar gas"- en rempedaal.
■HHHhmBmBBOmHmmImhmm
•tC
REDACTIE:
HSSHSni
T'X e Grandeur, het vlaggeschip van Hyundai dat
U op de AutoRAI al was te zien, komt in 1994
in Nederland op de markt. De importeur van dit
Zuidkoreaanse merk, Greenib Car in Sassenheim,
ziet zeker kansen voor deze auto. Het is een li
mousine van bijna vijf meter lengte, vol met
snuQes die zelfs de meeste verwende automobilist
zullen verbluffen.
LELYSTAD - De Zweedse autofabrikant Saab ver
wacht, dat auto's in de toekomst met een joystick
bestuurd kunnen worden in plaats van met een
stuurwiel. Dit systeem biedt meer veiligheid. Bij
botsingen lopen veel mensen immers letsel op,
doordat ze tegen het stuur worden geslingerd. Bo
vendien heeft de bestuurder een vrij uitzicht op
de instrumenten en meters in het dashboard.
Pi r
HARTEVELD Burg, van Reenensingel 49, Gouda. Tel. 01820 - 701 77
I
a
t 9
Pagina 21 1
GK/WvW - Woensdag 28 april 1993
De Hyundai Grandeur is volgend jaar te koop in Nederland.
Het rijden met een joystick in de Saab vergt gewenning.
rijdt,
begint
W i e
Saab
i i
H a
«■MM
De grote portieren bieden een ruime instap. De achterklep zwaait behoorlijk ver open. Kans op stoten
van het hoofd is er niet.
Fiats wegluis verscheen in
1957 ten tonele. Hoewel al
lang uit produktie is de 500,
of op zijn Italiaans 'Cinque
cento', nog steeds in trek.
Menig opgeknapt exemplaar
neemt weer deel aan het ver
keer. Vooral mensen, die
Op de thuismarkt in Zuid-Ko-
rea levert Hyundai de Gran
deur met drie verschillende
motoren. Greenib Car haalt
Motor: 903 cc.
Vermogen: 30 kW/41 pk.
Topsnelheid: 140 km/uur.
Gem. verbruik: 6.3 Itr/100 km.
Acceleratie: 18 sec. van 0-100 km/uur.
Gewicht: 700 kilo.
maar eerder stijlvol.
Het rijden is een waar genoe
gen. De drieliter motor levert
behoorlijke prestaties. De ve
ring is in twee standen in
stelbaar, zacht of hard. De
eerste past het best bij de uit
straling en het karakter van
de Grandeur. Het is niet een
auto om vreselijk snel mee te
rijden, meer een limousine
om lange afstanden in een
rustig maar onvermoeibaar
tempo te overbruggen.
Met dit topmodel wil de im
porteur tevens het imago van
Hyundai in Nederland ver
sterken. De wagen levert het
bewijs dat de Zuidkoreaanse
autoproducent niet alleen
maar de bouwer is van rela
tief laag geprijsde wagens,
zoals.de Pony waarmee het
merk veertien jaar geleden
op de Nederlandse markt be
gon.
één versie naar Nederland.
Dat is meteen de sterkste va
riant, een drie liter zes cilin
der, die 151 kW levert.
Op dit moment beschikt de
importeur over twee Gran-
De stad is het werkterrein
voor de Cinquecento. Dat is
in de praktijk merkbaar.
Hoewel de topsnelheid zo'n
140 km/uur bedraagt, is het
op de snelweg niet prettig
toeven in deze auto. Zeker
niet als bij sterke wind een
vrachtwagen wordt inge
haald. De kleine Fiat heeft
dan behoorlijk last van de
s
stuursysteem. De joystick
steekt uit de middenconsole,
op greepafstand van de rech
terhand. De arm rust op een
steun. Het ontbreken van
enige mechanische verbin
ding tussen bestuurder en au
to roept aanvankelijk proble
men op. Vooral bij lage snel
heden reageren de wielen
heel direct op elke beweging
van de hand. Maar het went
snel.
Er moet uiteraard nog veel
onderzoek worden verricht,
voordat het systeem operatio-
zelfs achterin kunnen vol
wassenen goed zitten. De ba
gageruimte is beperkt, maar
dat kan ook niet anders met
zo'n kort chassis. Met neer
geklapte achterbank kan er
niettemin wel een koelkastje
worden verhuisd.
voortdurend in het centrum
van grote steden rijden,
waarderen de 'oude' 500 om
zijn zeer geringe lengte van
nog geen drie meter en om
zijn aparte uitstraling.
Het Fiat concern haakt daar
op in en heeft een opvolger
op de markt gebracht. Dit
keer niet met een aanduiding
in cijfers, maar onder de
voor ons Nederlanders lastig
Alle auto’s, die voor 1 april
in Nederland op de markt
zijn gekomen, halen overi
gens die strengere norm. Dat
komt doordat onze Rijks-
dienst voor het Wegverkeer
sinds 1989 al een zwaardere
test gebruikte dan in Euro
pees verband was bepaald.
De intrede van de uitlaatgas
katalysator is hierdoor ver
sneld, terwijl bijvoorbeeld in
Frankrijk en Italië deze uit
laatgasreiniger nog lang geen
gemeengoed is.
Bij de zogenaamde 'Eurotest'
moest een auto bij een snel
heid van 50 km/uur over
een traject van vier kilome
ter aan de vastgestelde emis-
sie-eisen voldoen. Nu is een
nagebootst 'snelweg-traject'
aan de test toegevoegd. Ook
bij 120 km/uur over een af
stand van 11 kilometer, dus
bij een zwaardere belasting,
moeten de uitlaatgassen
'schoon' blijven.
De nieuwe testmethode, die
te boek staat onder de norm
91/441/EEG, geldt nu voor
alle Europese landen. Dat be
tekent dat overal de katalysa
tor zijn intrede doet. In ons
land is overigens inmiddels
ruim vijftig procent van het
wagenpark voorzien van een
katalysator. Dat is voor het
milieu een zeer goede zaak.
Saab brengt aan het einde van de zomer de nieuwe 900 op de markt. De wagen heeft een herkenbare
vormgeving, die treffend past in het Saab-profiel. De Zweedse autofabrikant heeft hoge verwachtingen
van het nieuwe produkt.
deurs. Onlangs waren we in
de gelegenheid nader kennis
te maken met de limousine.
Een verguld Hyundai-em-
bleem op de motorkap en de
nodige glitter zowel buiten
als binnen geven de wagen
een Amerikaans, zelfs wat
pompeus karakter. De vorm
geving is niet hypermodern.
De grote portieren bieden een ruime instap. De achterklep zwaait
behoorlijk ver open. Kans op stoten van het hoofd is er niet.
neel zal zijn. Het gaat in feite
om zogenaamde actieve be
sturing. Elektronische senso
ren voor- en achterin de auto
geven voortdurend informa
tie door aan een micropro
cessor over de krachten, die
op de auto inwerken, en over
de stuurcommando's. De
computer zorgt ervoor, dat de
wagen precies reageert zoals
de bestuurder dat wil. Omdat
de kans op (menselijke) fou
ten sterk wordt verkleind
door de elektronica, is de
verkeersveiligheid met dit
systeem gediend.
Saab heeft meer nieuws. Aan
het einde van de zomer komt
de nieuwe 900. Daarnaast
studeert de fabrikant op de
mogelijkheid om een kleiner
model dan de 900 in produk
tie te nemen. Volgens Keith
Butler-Wheelhouse, de nieu
we president van Saab Auto
mobile AB, zou dan moeten
worden afgezien van de ont
wikkeling van een groter mo
del dan de huidige 9000-se-
rie.
"We hebben nog niet echt
een beslissing genomen,
maar om een aantal redenen
denk ik dat er geen behoefte
bestaat aan een grotere Saab.
Ik leid dat bijvoorbeeld af
aan de meest recente erva
ring met de Mercedes S-klas-
se. Te veel mensen vinden
zo'n model een voorbeeld
van overconsumptie. Wij
moeten daarmee rekening
houden," aldus Butler-Wheel-
house. Het nieuwe model
moet in 1997 op de markt
komen. Uiterlijk over acht
tien maanden valt de defini
tieve beslissing.
Saab zit intussen aardig in de
lift. De totale produktie van
zai dit jaar uitkomen op circa
85.000 auto's. Voor 1994
wordt op een aantal boven
de 100.000 gerekend. In
1995, als de huidige 9000 is
vervangen, moeten dat er te
gen de 130.000 zijn.
uit te spreken naam Cinque
cento.
De nieuweling heeft niets ge
meen met zijn stamvader
van de jaren zestig. Geen bol
lig uiterlijk. De vormgevers
van Fiat hebben de auto de
hoekige kenmerken van de
Uno en de Tipo meegegeven.
De motor groeide tevens van
500 cc naar 903 cc en telt
ook vier cilinders in plaats
van twee.
Die krachtbron is wel een
bekende. Fiat heeft er in de
loop der jaren ongeveer zes
miljoen van gebouwd. De
motor wordt ook geleverd in
de Panda 45. Technisch be
antwoordt de machine aan
de eisen van deze tijd. Elek
tronische brandstofinjectie
en ontsteking zijn de ken
merken, evenals zelfstellende
kleppen en een drie-weg ka
talysator.
De Cinquecento meet in leng
te 332 cm. Iets langer dus
dan de vroegere 500. Toch
schaart deze Fiat zich onder
de compactere in autoland.
Veel parkeerplek is in elk ge
val niet nodig. Bovendien
laat de auto zich prettig ma-
nouvreren, doordat de grote
ramen ruimschoots zicht
rondom bieden.
Van buiten mag de Cinque
cento klein ogen, over de
binnenruimte valt niet te
klagen. Niet alleen voorin,
De Rijksdienst voor het Weg
verkeer onderwierp tot 1
april alle nieuwkomers op de
markt aan een cyclus, waar
bij de wagen op de rollentest-
bank over 18 kilometer met
wisselende snelheden tot een
maximum van 96 km/uur
binnen de gestelde emissie-
waarden moest blijven.
Auto's, die deze test hebben
ondergaan, hebben op het
kentekenbewijs achter de ty-
pevermelding -U9- staan.
Aangedreven door een reute
lende twee cilinder motor
roept deze mini herinnerin
gen op aan de jaren zestig.
De tijd van het opkomend
autobezit. Menig fabrikant
deed zijn best een voertuig te
bouwen voor iedereen.
De Hyundai Grandeur is
standaard uitgerust met veel
attributen, zoals voor en ach
ter gescheiden regelbare air
conditioning, audio-appara-
tuur met acht luidsprekers,
een airbag voor de bestuur
der, elektrisch verstelbare en
verwarmbare stoelen, lede
ren bekleding, centrale por
tiervergrendeling, rondom
elektrisch te bedienen ruiten
en cruise control.
Greenib Car verwacht in eer
ste instantie niet meer dan
vijftig Grandeurs per jaar te
verkopen, zeker omdat het
gaat om een auto met een
prijs van meer dan 100.000
gulden. Directeur A. W. Kre-
ber: „Het zal moeilijk zijn
om op te boksen tegen de ge
vestigde merken in de top
klasse. We zien de Grandeur
meer als concurrent van
vooral duurdere Amerikaan
se en Japanse auto's. Zo kan
de wagen een interessant al
ternatief zijn voor mensen
die met de prijs een stapje te
rug willen en toch dezelfde
luxe willen houden."
Saab Automobile heeft de
joystick laten ontwikkelen
door de vliegtuig-tak van
Saab-Scania. Daarmee profi
teert Saab van de ervaringen
met een dergelijk besturings
systeem in de luchtvaart. De
bewegingen, die de hand van
de autobestuurder maakt,
worden via elektronische
weg overgebracht naar een
computer, die de besturing
van de wagen regelt.
Op een testcircuit in de Fle-
vopolder hebben wij kennis
gemaakt met het nieuwe
zuigingen. De motor houdt
zich overigens bij hogere
snelheid voorbeeldig stil.
De besturing gaat licht. Scha
kelen vergt enige gewenning,
omdat de slag van de pook
aan de lange kant is. Verder
doet de achteruit-versnelling
wel eens lastig. Koppeling los
en weer intrappen biedt in
de regel soelaas. Alle knop
pen en bedieningsorganen
zijn duidelijk aangegeven.
Handig (met het oog op de ac
cu) is het dat het licht met
het afzetten van de motor
uitgaat. Ook biedt de auto
zeer veel bergruimte op en
onder het dashboard. Kortom
een handzame auto voor een
scherpe prijs van f 16.350,-.
■I
*1
AUTOBEDRIJF
m bwwr^^*B Dclftscstraatwcg210, Delfgauw/Delft. Tel. 015 - 56 51 00
/°1
F /O
CLASSIC
KL
EK
BB
ii Er
SB BS
BB BE
11 BB
11 BE
ji
f u