RT WEG FSO met prettig geprijsde pick-up VW LT vernieuwd Peugeot 306 echte allemansvriend en prijzen omlaag i Landcruiser Skybound Jeep Jamboree Elektrische Mitsubishi Maserati Ghibli Nieuwe motoren Astra '?bbiM muiineoeoivisg ir XT met een rijke uitrusting ih1 11 W\ I 1 Bi HH VOOR ECHTE BETROUWBARE SERVICE REDACTIE: HENRI STOLWIJK Technische gegevens AUTOBEDRIJF BOS HAZERSWOUDE B.V. Reduceren RIDDERKERK - De Car-go, een pick up van het Poolse merk FSO, is nu ook in Nederland te koop. Importeur Abimex in Ridderkerk heeft deze uitvoering, specifiek bedoeld voor het bedrijfsleven, onlangs aan het leveringsprogramma toegevoegd. Dat is gelukt, omdat de fabriek de produktiecapaciteit kan opvoeren nu de samenwerking met General Motors definitief vorm begint te krijgen. Tot dusver werd de Car-go niet geëxporteerd. STUTTGART - De opvolger van de Mercedes 190 komt er aan. Volgens Mercedes Benz AG in Stuttgart biedt de nieuweling in alle opzichten meer waar voor hetzelfde geld. Een pr^sstijging, die meestal is gekoppeld aan de lancering van een nieuw model, heeft de fabrikant dan ook niet voor ogen. t SE RHpr <b iMHMwKJÏxz - IE-1-.‘ I I LEUSDEN - Volkswagen koppelt de vernieuwing van de LT-serie (bestelwagens en kleine trucks) aan een prijsverlaging voor enkele uitvoeringen. Importeur Pon's Automobielhandel b.v. in Leusden wil hiermee enerzijds enkele vreemde zaken in de prijslijst opheffen. Tevens sluit de goedkoopste LT nu beter aan op de minder grote VW Transporter bestelbus. Wennen aan de Peugeot 306 vergt niet de minste moeite. In deze opvolger van de 309 zal menigeen zich snel thuis voelen. De bediening gaat soepel en het dashboard is overzichtel^jk. Bovenal biedt de middenklasser van Franse afkomst een comfortabel veergedrag, gepaard aan een strakke wegligging. Het is kortom een compromisloze auto, die volgens Peugeot een groot publiek moet Prijsverlaging OS1 Combineren Pagina 35 GK/WvW - Woensdag 5 mei 1993 Opvolger Mercedes 190 komt in juni TOYOTA LANDCRUISER SKYBOUND s urn i tuinbouw. De grille en de bumper van de VW LT zijn gewijzigd. De portieren zwaaien ver open. Vloeiende lijnen geven de Peugeot 306 een vriendelijk karakter. Duitsland verkocht, 29 procent in de rest van Europa en 18 procent in andere werelddelen. De 'nieuwe' 190 krijgt de Op afstand te bedienen centrale portiervergrendeling, zogenaamde effect van 'sub-marining'). Bij een klap van opzij moeten de in de portieren gemonteerde stalen profielen inzittenden extra bescherming geven. Peugeot heeft nogal wat energie gestopt aan inperking van het geluid. Dat is te merken. De 306 is stiller dan zijn voorganger. Vooral windgeruis en resonanties zijn sterk onderdrukt. De motor produceert een lichte brom, maar die doet niet onprettig aan. De versnellingsbak schakelt soepel. De stap van de eerste naar de tweede gang is nogal fors. Daardoor zakt het toerental van de motor behoorlijk. Tussen de overige versnellingen zijn de overgangen veel kleiner, waardoor toch redelijk schakellui kan worden gereden. De achterwielophanging zorgt voor een meesturend effect in de bochten. Mede daaraan is de prima wegligging toe te schrijven. Verder levert de stuurbekrachtiging niet al te veel assistentie op hogere snelheid, waardoor er voldoende ’wegcontact’ wordt doorgegeven aan het stuurwiel. Peugeot presenteert met de 306 een universele auto, die dankzij de vier portieren en de achterklep ideaal is voor een gezin met kinderen. Motor: 1587 cc. Vermogen: 65 kW/90 pk. Acceleratie: 12.9 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 180 km/uur. Gem. verbruik: 7.2 Itr. op 100 km. Gewicht: 1011 kilo. Hessing's Autobedrijven b.v., importeur van Maserati, levert sinds kort in Nederland de nieuwe Ghibli. Zoals bij alle andere modellen van dit vermaarde Italiaanse merk is de auto voorzien van een krachtige zescilinder motor. Hij heeft een cilinderinhoud van 2.8 liter en geeft dankzij twee turbo's en tussenkoelers 280 pk af. De topsnelheid ligt op 260 km/uur. Het uiterlijk van de Ghibli is onmiskenbaar Maserati en doet dan ook klassiek aan. De Jeep Cherokee-serie is uitgebreid met een Jamboree uitvoering. De wagen is voorzien van een zuinige 2.5 ltr./122 pk viercilinder benzinemotor. De lakkleur is kaki-metallic met Jamboree striping. De prijs bedraagt 62.650 gulden. Daarvoor beschikt deze Jeep over een complete uitrusting met onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en fraaie lichtmetalen velgen. Voor de Astra heeft Opel twee nieuwe motoren ontwikkeld. De eerste is een 1.6 ltr./71 pk versie, die nu al voldoet aan de in 1996 in te voeren strengere emissie-eisen. De tweede motor betreft een 1.8 ltr./125 pk motor, bedoeld voor de Astra GSi. Opel claimt dankzij een betere verbranding een gunstig gemiddeld verbruik van 1 op 13 voor deze krachtbron. De levering van de Astra's met de nieuwe aandrijfbronnen start in juni. oog onttrokken. Volgens Ted van Dam heeft VW veel gedaan om het motorgeluid te reduceren. Enerzijds is dat bereikt door een stillere loop van met name de diesels en anderzijds door toepassing van meer geluidsisolatie op de vloer van de cabine en rond het omhulsel van de motor. VW levert de LT louter met 2.4 Itr. zes cilinder krachtbronnen. Twee verstoken dieselolie, ze leveren 69 pk of (in combinatie met een turbo en tussenkoeler) 95 pk. Er is aan gesleuteld om de uitstoot van roet en walm weg te nemen. Zo blijven de gloeibougies nog zo’n 180 seconden nagloeien, nadat de motor is gestart. Dat zorgt er voor, dat het kenmerkende overtrokken. De ruitenwissers beschikken over een traploos regelbare interval en zowel voor als achter zijn mistlampen aanwezig. De 190 is in 1982 als kleinste Mercedes gepresenteerd. Sindsdien zijn er 1,9 miljoen van gebouwd. Daarvan is 53 procent in met brandstof en is de uitstoot van roetdeeltjes zeer laag. Alle diesels zullen ook zijn uitgerust met een oxidatie-katalysator om te voldoen aan de strengere Europese emissienormen in de toekomst. Mercedes heeft veiligheid veel aandacht gegeven. Om de krachten van een Afgezien van de universele beladingsmogelijkheden is juist deze pick-up, op basis van de FSO Prima, aantrekkelijk door zijn lage prijs. Met benzinemotor moet hij 16.995 gulden kosten, exclusief btw. Het is een scherpe prijs. Te meer, omdat de Car-go een laadvermogen van duizend kilo biedt en de mogelijkheid een aanhanger tot een gewicht van nog eens duizend kilo te trekken. De laadbak meet twee bij anderhalve meter. De neerklapbafëïaAdiélèppéÏÏ' •zijn 35 centimeter hoog. Voor is de wielophanging onafhankelijk en achter is een starre as met bladveren gemonteerd. Teneinde de beremming onder alle omstandigheden goed te laten verlopen zijn de achterremmen voorzien van een lastafhankelijke regeling. De FSO pick-up biedt zelfs de luxe van een in hoogte verstelbare stuurkolom. De stoelen zijn met prettig aanvoelende stof elektrisch bedienbare ruiten voor, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare stoel en stuurwiel en een lendesteun zijn onder meer standaard. De grijze velours bekleding geeft een stijlvol tintje aan het interieur. Zelfs het deksel van het dashboardkastje is ermee bekleed. De binnenruimte is gemiddeld in deze klasse. Voorin biedt de auto een zitpositie met goed zicht op de weg dankzij een laag dashboard. Achterin zullen vooral lange mensen met de knieën de rugleuning van de voorstoelen raken. Die zetels geven overigens prima steun en zijn niet te zacht. De zittingen van de voorstoelen zijn zo vormgegeven, dat de kans op het onder de veiligheidsgordels doorschieten bij een botsing wordt tegengegaan (het De FSO Car-go leent zich bij uitstek voor gebruik in bos- en W//Z&/' zijdelingse botsing op te vangen zijn niet alleen de portieren versterkt, maar ook de stijlen en de bodemplaat. Voorts is de voorwielophanging ten opzichte van de 190 gewijzigd. Die zorgt voor betere stuureigenschappen en dus voor meer 'actieve' veiligheid. aanduiding C-klasse, de beginletter van Compact. Naar Nederlandse begrippen is de kleinste Benz echter allerminst een kleine auto. Er kan beter worden gesproken van een compacte limousine, die zelfs 3,9 centimeter langer dan de 190 is. Daarmee nestelt de auto zich overtuigend in de groep ruime middenklassers. Het zal veel huidige 190-rijders deugd doen dat de beenruimte voor de achterpassagiers is toegenomen. Volgens Mercedes was er op dit punt nogal wat kritiek te vernemen. De C-klasse is een royaal uitgeruste auto. De standaarduitrusting omvat een anti-blokkeer-systeem (abs) voor de remmen, een airbag voor de bestuurder, stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en verwarmbare en elektrisch te verstellen buitenspiegels. Ook is warmtewerend glas standaard. Naast de standaarduitvoering kan de klant straks kiezen uit drie andere uitrustingsvarianten. In 'Esprit' uitdossing ligt het accent op jeugdig, met onder meer een wat fleuriger interieur. 'Elegance' staat voor chique met houten panelen op het dashboard en in de deuren. De uitvoering 'Sport' wordt gekenmerkt De prijsverlaging is voor de consument de meest aansprekende verandering voor de LT-serie. VW spreekt weliswaar van een vernieuwd uiterlijk, maar dat merkt de leek niet snel op. "Je zou de auto echt moeten kennen om de veranderingen te zien", vindt ook Ted van Dam, manager bedrijfswagens van Pon’s Automobielhandel b.v. Zo zijn de bumpers verbreed en is de kunststof grille gewijzigd. Verder zijn de wielkasten vóór voorzien van spatlappen. Bij de besteluitvoeringen van de LT is voortaan het mistachterlicht te vinden in de bumper en krijgt de achterdeur het VW-embleem. Verreweg de meeste verbeteringen zijn aan het Mitsubishi gaat in Japan een elektrische bestelauto in produktie nemen, die een grote actieradius koppelt aan een hoge snelheid. De wagen gaat door het leven onder de naam Libero. Met volle accu's kan hij 250 kilometer afleggen bij een vaste snelheid van 40 km/uur. De maximaal haalbare topsnelheid is 130 km/uur. De eerste produktie is bedoeld voor de thuismarkt. Het is nog niet zeker of de Libero later naar Europa komt. Toyota heeft twee modellen van de vierwiel-aangedreven Landcruiser in de Commercial uitvoering voorzien van een Skybound actiepakket. Het zijn extra’s die de auto een stoerder karakter moeten geven. Zo zijn er spatbordverbreders gemonteerd, lichtmetalen velgen met dikke banden in de maat 265/75 x 15 en het pakket omvat een speciale striping aan de zijkant. De waarde van dit alles bedraagt 8500 gulden, maar de koper betaalt daarvoor 3750 gulden. Het pakket wordt geleverd op de 2.4 Turbo Diesel Commercial en op de 4.2 FRP-Top Commercial. kunnen aanspreken. De 306 is kort na de AutoRAI op de markt gebracht. De ontwerpers beoogden een vriendelijk uiterlijk. De voorkeur ging niet uit naar agressieve lijnen of een schreeuwerig karakter. De koets oogt eigentijds, dankzij vloeiende welvingen en een strak op de bumpers aansluitende motorkap en achterklep. Verder vertonen de achterlichten overeenkomsten met die van de 106. De door ons gereden XT is de luxe versie. Onder de kap doet een gretig aan het gaspedaal hangende 1.6 Itr./90 pk motor het werk. De uitrusting mag zonder overdrijving in deze klasse uitgebreid worden genoemd. Behalve de 1.6 Itr. motor zijn er ook een 1.41tr./75 pk en een 1.8 ltr./103 pk krachtbron leverbaar. De eenvoudigste uitvoering heet XN 1.4. Die kost 28.990 gulden. De testwagen XT 1.6 komt op 35.190 gulden. Het zijn stevige prijzen, maar daarvoor kan de koper erop rekenen dat Peugeot veel heeft geïnvesteerd in de kwaliteit. diesel-nagelen bij koude motor goeddeels is verdwenen. De benzineversie levert 94 pk. VW biedt de LT in vele carrosserie-varianten aan: als gesloten besteller met verschillende laadvolumes, als pick-up eh als kaal chassis voor elke gewenste opbouw. Het laadvermogen loopt van drie ton tot zes ton. Het is een gewichtsklasse, waarin de LT een koppositie bekleedt. Met de prijsverlaging wil de importeur enkele merkwaardige toestanden uit de wereld helpen. Zo kostte een LT 28 met 69 pk dieselmotor vroeger in de verlengde uitvoering 46.130 De Car-go is uitgerust met een zuinige 1.9 liter dieselmotor. Het is een bekende krachtbron. Hij komt van het Franse PSA-concern. Dezelfde motor is onder meer terug te vinden in de 405 van Peugeot en de BX van Citroen. De motor levert 70 pk en verbruikt volgens FSO niet meer dan zo'n 6 liter brandstof op honderd kilometer. De topsnelheid bedraagt 140 km/uüf. De Car-go is leverbaar in de kleuren wit of rood. Voor de auto is volgens Abimex vooral belangstelling vanuit de agrarische sector en bos en tuinbouw. Op termijn komt er een gesloten kunststof kap voor de laadbak en de fabriek werkt aan een versie met een 40 centimeter langere wielbasis. gulden. Wie koos voor de verhoogde uitvoering, betaalde 46.566 gulden. Maar een zowel verlengde, als verhoogde versie kwam op 46.580 gulden, nauwelijks een verschil dus. In de nieuwe prijslijst kost de verlengde dan ook 43.480 gulden en de verhoogde 44.480 gulden. De prijs van verlengd/verhoogd is op 46.580 gulden gehandhaafd. VW gaat trouwens heel ver met de prijsverlagingen. De LT 40 4x4 bestelwagen komt nu op 68.755 gulden, dat was met 80.935 maar liefst een slordige twaalf mille minder. De populaire LT 28A daalt daarentegen van 38.060 naar 36.835 gulden. (Alle genoemde bedragen zijn zonder btw en bpm). Mercedes C-serie is wat langer dan de 190-serie. Verder is de neus meer gestroomlijnd. door overheersend zwarte bekleding, sterker gevormde zitkuipen op de achterbank met lendesteun en extra chromen accenten aan de buitenzijde. Elke uitrusting is te combineren met alle leverbare motoren. Mercedes wil hiermee inspelen op de groeiende behoefte aan een individuele levensstijl. De levering start met drie benzinemotoren: twee viercilinders van 1.8 ltr./122pk en 2.2 ltr./150 pk en een zescilinder van 2.8 Itr./193 pk. Later volgt nog een 2.0 ltr./136 pk viercilinder krachtbron. Mercedes maakt de goede reputatie op dieselgebied weer waar met drie dieselmotoren. De 'lichtste' is de C 200 D met 75 pk. De C 220 D is goed voor 95 pk en de C 250 D voor 115 pk. De 2.2 Itr. en 2.5 Itr. zijn nieuw. Ze beschikken over vier kleppen per cilinder techniek. Daardoor springen de machines spaarzamer om DEALER AUTOMOBILES PEUGEOT BH dorpsstraat 9-13, 2391 BA hazerswoude-dorp, tel. 01728-9234

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 35