Garantmarkt in het nieuw DJsmode 2 uur fotoservice 0,89 per foto Stroomstoring trof Waddinxveen Waddinxveen4 ‘Zo, jij komt zeker uit Keurslagers voeren actie met kalkoen Zwemselectie De Gouwe bovenaan Kinderdisco Het Zuidhonk SPORTIEVE KOMBINATIE MODE in linnen en katoen ^WlfTTj interdesign woerden KEUKENS MOOI DE BESTE IN ALLE PRIJSKLASSEN!!! Q a 01720-73818 10x15 glanzend Voorjaarscompetitie Wij-gevoel WSE Landkaart Luilaktournooi Het Gouwebad Verzuiling Dagprijzen WADDINXVEEN - ‘Zo, jij komt zeker ook uit Waddinxveen?4 [ST r 7 Pagina 15 Woensdag 19 mei 1993 Weekblad voor Waddinxveen 760 tie uniek te noemen. con- Sjaak Noteboom). i Waddinxveen. Een leven dat ge kenmerkt werd door het omgaan Oudelandseweg 27 (Woerden, richting Kamerik) Tel.: 03480-14484, vrijdag koopavond. 3SR WADDINXVEEN 1233-1993 w Dorpstraat 76 Waddinxveen Tel. 01828-32002 ende te houden. Dit gebeurde vooral in de gemeenteraad en in het college van Burgemeester en Wethouders. In de voorjaarscompetitie van de jeu de boulesvereniging Waddinx veen is nog een speelavond te gaan. Aan de kop gaan Dino Gi- ancaspero en Norbert Schifferling met 13 gewonnen wedstrijden en 93+ punten. Op de tweede plaats staan Ben Sas en Willem Hendriks met 11 gewonnen wedstrijden en 41+ punten. Derde zijn Piet v.d. Made en Betsy Lanting met 10 gewon nen wedstrijden en 69+ punten. kaar vanwege de gelijkheid, de li- niseerd verband. Ondanks deze ’hokjes lifestyle’ werd er aan de top van de zuilen WADDINXVEEN - De Koersla- gers Koot (Groensvoorde) en De Bas (Zuidplaslaan) laten tot en met 5 juni de Waddinxveners op nieuw kennis met kalkoen. Dat gebeurt in het kader van de Nati onale Kalkoentest van de Vereni ging voor slagerijreclame De Keurslagers in Leusden. Ter gelegenheid van dit landelijke smulspektakel heeft de Keursla ger drie verschillende kalkoenge rechten in de aanbieding: Kalkoen Mixed Grill (een spies met geuri ge kruidenmelange), gemarineer de Turkey Wing en Kalkoen Tro picana (een medaillon met perzik en ontbijtspek). Wie één van de actieprodukten koopt krijgt een gratis deelname- kaart voor de Nationale Kalkoen test. Daarop moet hij of zij een paar vragen beantwoorden over het gekochte kalkoenprodukt en een slagzin afmaken. Wekelijks zullen de vijf leukste slagzinnen worden beloond met de gratis bar- becueschotel ‘American Style*. De Keurslagers zijn ervan over tuigd dat Kalkoen Mixed Grill, de Turkey Wing en de Kalkoen Tropicana de test glansrijk zullen doorstaan en bij het hele gezin in de smaak vallen. Daarom maken ze bijvoorbaat een gul gebaar: el ke vierde portie is gratis, ofwel vier halen en drie betalen. Keurslagers zijn lid van een lan delijke organisatie. Om daar lid van te mogen blijven worden ze jaarlijks gekeurd op zo’n 250 pun ten. De onderdelen assortiment, versheid, hygiëne, service en pre sentatie worden dan nauwkeurig bekeken. WADDINXVEEN - Na twee van de drie ronden voor de kringkam- pioenschappen in het 50m bad van Katwijk staat de zwemploeg van het Waddinxveense De Gou we royaal op de eerste plaats met 447 punten voor LZ86 met 377 en Zijl LGB met 359 punten. De Gouwe behaalde bij de indivi duele nummers 9 gouden, 17 zil veren en 19 bronzen medailles, alsmede bij de estafette een gou den bij de meisjes onder 16, twee zilveren bij meisjes en jongens on der 16 en een bronzen jongens on der 16. Een belangrijk deel van de oogst kwam voor rekening van Antoine Calis met tweemaal goud en drie maal zilver. Christiaan de Groot tweemaal goud. Inge van der Schrier viermaal zilver. Jan Wil lem van den Hoek drie zilver en één brons. Tijdens het laatste deel van de kampioenschappen, waarbij de ti tel De Gouwe niet meer kon ont gaan, was Mark van der Zijden, die voor een landenwedstrijd in Zwitserland was, weer van de par tij- rechter Piet v.d. Made had met zijn collega handenvol werk op deze niet al te overzichtelijke ac commodatie. In één geval moest zelfs de jury er aan te pas komen om de zaken recht te trekken. Omdat een Waddinxveens team hiervan de dupe werd liepen de wedstrijden behoorlijk uit. Pas in 20.00 uur was de laatste bal gegooid door het equipe Tab- ben, die triomfantelijk even later de medaille voor de derde plaats in ontvangst konden nemen. Het team Kooistra-Lanting-Cam- meraat behaalde in dezelfde poule de tweede plaats. Ook het team Giancaspero-Van Bockom Maas- De Lange behaalde een dagprijs met een fraaie derde plaats. Volgende week is de laatste dag van de Nederlandse kampioen schappen in Rotterdam-Schie- broek. Dan kan de balans worden opgemaakt. Er zitten nog moge lijkheden in voor rechtstreekse promotie. WADDINXVEEN - Zaterdaga vond 22 mei houdt de Stichting Wijkwerk De Zuidplas weer een gezellige kinderdisco in wijkge- bouw Het Zuidhonk (Zuidplas laan) in Waddinxveen. De kinderdisco begint om 18.30 uur en zal duren tot 20.00 uur. De entree is 2,50 per persoon, inclusief een consumptie en een gratis lot voor een loterij waarbij diverse leuke prijzen te winnen zijn. Hierna is er een disco voor ’30- plussers’. Deze activiteit is reeds eerder georganiseerd. De muziek keuze zal speciaal op deze leef tijdsgroep worden afgestemd. Er zal bijvoorbeeld veel muziek uit de jaren 60 worden gedraaid, maar uiteraard kunnen ook andere nummers worden aangevraagd bij de discjockey’s van discotheek Happy Music. De avond begint om 20.30 uur en de entree be draagt 5,- per persoon. en een vernieuwde vleeswaren-, brood- en kaasafdeling. Bij de in gang is een derde vernieuwde kas sa geplaatst. De Garantmarkt, werkend onder de slogan voordelig, vriendelijk en vertrouwd, wordt geleid door de familie Ph. Bavelaar, die beschikt over een enthousiaste vaste kern van mederwerkers. De opening ging gepaard met een reeks aanbiedingen voor het pu bliek. maatschappelijke beleid rekening te houden met de ’emotionele’ betekenis van deze gebouwen en bouwwerken. Tenslotte zijn er instellingen die het ’Waddinxveen gevoel’ stimu leren. Denk aan de rooms-katho- lieke voetbalvereniging WSE, het hervormde zangkoor Vox Jubilans en zorgcentrum Souburgh. De betekenis van deze instellin gen neemt vooral toe als ze ver bonden zijn met een stuk lokale geschiedenis. De drie genoemde voorbeelden hebben alles te ma ken met de verzuiling, die de 20ste eeuwse geschiedenis van Waddinxveen zo domineerde. Vandaag de dag zorgt vooral het ’Weekblad voor Waddinveen’ voor betrokkenheid bij het ’plaat- WADDINXVEEN - Vorige week donderdag 13 mei is de Garant markt in het winkelcentrum Lui- felbaan aan de Brederolaan in de Vondelwijk na een halve week ge sloten geweest voor een ingrijpen de verbouwing en een grondige renovatie feestelijk geopend. Tijdens een open huis kregen fa milie, vrienden, kennissen en col lega’s woensdagavond gelegenheid kennis te maken met een aanzien lijke uitgebreide Garantmarkt. De Garantmarkt is geheel in een nieuw jasje gestoken. De super markt heeft bredere looppaden gekregen, is voorzien van een schitterend interieur, is uitge voerd in smaakvolle kleuren en bevat gezelige versafdelingen. In de ruime en vriendelijk ogende supermarkt - met meer keus in le vensmiddelen - is sprake van een uitgebreider diepvriesassortiment Derde plaats voor jeu de boulers gingen en een christelijke school vereniging. In Waddinxveen was rond de ja ren 1920-1930 zo’n 60 procent van de bevolking hervormd. Deze, vaak orthodoxe, gelovigen bezaten maatschappelijk weinig macht. Maatschappelijk wil zeggen: in het onderwijs en in de politiek. Toen er in 1935 een nieuwe her vormde predikant kwam, Leen Vroegindeweij, vond hij deze situ atie te gek voor woorden. Vroe gindeweij ontketende een heuse emancipatiegolf. De hervormde greep naar de macht werd echter niet geaccepteerd door de op dat moment dominerende gerefor meerden en ’lichtere’ hervorm den. Het conflict haalde zelfs herhaal de malen de landelijke pers. Het resultaat van deze ’schoolstrijd met politieke en kerkelijke effec ten’ was dat de othodox hervorm den zich gingen organiseren in ei gen verenigingen. De nu in Rotterdam wonende oud-Waddinxvener Jan de Bas is do cent geschiedenis, kunstgeschiedenis en maatschappijleer aan de Icht- us Pabo te Rotterdam. Hij woonde tot en met 1989 in Waddinxveen. Jan de Bas (zoon van Kees de Bas aan de Jan Dorrekenskade-Oost en broer van PCW-raadslid henk de Bas) was de derde spreker over de geschiedenis van Waddinxveen tijdens de viering van het 760-jarig be staan van Waddinxveen op dinsdag 20 april 1993 in de Ontmoetings- kerk (Groensvoorde). Hij belichtte het onderwerp ‘Waddinxveen in de twintigste eeuw'. Voor zijn toespraak raadpleegde hij publikaties van C. Neven, (Dat dorp van toen het is voorbij en Toen Waddinxveen nog een dorp was), W. Verboom (Waddinxveen 750 jaar) en van hemzelf (Cees Neven en het wij-gevoel van Waddinxveners, De Hervormde Kiesvereeniging te Waddinxveen 1933-1940 en De invloed van Hugo Visscher in Waddinxveen). Ook sloeg hij er uitgaven van de gemeente Waddinxveen op na (Gemeentegids voor Waddinxveen en Karateristie- ken van Waddinxveen). Ze kregen een eigen kerk, die ge rekend werd tot de Gereformeer de Bond in de Hervormde Kerk, een eigen politieke partij, de Her vormde Kiesvereniging, en waar het allemaal om te doen was ge weest: een eigen schoolvereniging. Er ontstond een heuse hervormde De St. Victorwijk was een echte ’roomse buurt’. In het hart stond de St. Victorkerk, ietsje verderop de St. Jozefschool en weer een paar straten verder, in de Burge meester Trooststraat, het vereni- Wat maakt een Waddinxvener ei genlijk tot Waddinxvener? En een variant hierop: Wat maakt Wad dinxveen tot Waddinxveen? Is het de taal? Een woord als ’de werft’ in de betekenis van ’de plek ach ter het huis’ wordt niet overal ge bruikt. En uitspraken als ’je kan het be ter in de Gouwe gooien’ en ’als ik in Souburgh zit’ zijn goede voor beelden van Waddinxveens jar gon. Maar of ze nou de essentie van het Waddinxvener-zijn raken? Misschien valt de Waddinxvener meer te herkennen in de ’Wad dinxveense likkepot’ van, let op de naam, de (pas verhuisde) ’Brugslager’. De smeerworst met pikante ingrediënten smaakte mij altijd wat stug. Bezit de Waddinxvener een ty pisch Waddinxveen-gevoel vanwe ge het feit dat de ’Dorpstraat’ maar met één s wordt geschre ven? Komt het gevoel Waddinx vener te zijn vanwege het feit dat de Waddinxvener trots is op ’zijn’ treinstation, dat het laagst gelegen van Europa zou zijn? Een officiële bron die dit beves tigt ben ik overigens nog nooit te gen gekomen. (Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit specifiek naar gezocht). Is het een ander bouw werk dat Waddinxveners bindt? De hefbrug over de Gouwe bij voorbeeld? Waar de Waddinx veense bevolking vanaf 1936 mis schien wel enkele mensenlevens voor heeft staan wachten? Of is het het flatgebouw, naar een ont werp van Pé de Bruijn, langs de oprit bij de hefbrug? Voor velen een bouwkundige steen des aan stoots. De lokale historicus Cees Neven omschreef het ergens als een ’architectonisch dieptepunt’. Zorgt de Waddinxveense hymne, gecomponeerd door de school meester Mastenbroek, voor een wij-gevoel? Het lied, gemaakt in de Tweede Wereldoorlog, werd in de jaren 1960-1970 tijdens een aubade gezongen door de, veelal verklede Waddinxveense school kinderen. Ik herinner me dat op Koningin nedag op het Koningin Wilhelmi- naplein burgemeester Cor van der Hooft, als een soort ’lokale onder koning’, werd toegezongen. Het invoeren van het algemene man nenkiesrecht en het passieve vrou wenkiesrecht. De Waddinxveense tigd. Want vrouwen mochten dus mee stem men, maar konden nog niet ge stemd worden. Vanaf 1919 begint de samenle- De verzuiling bepaalde gedurende ving in het Gouwedorp zich poli- de periode 1920-1970 het leven in tiek te organiseren. Dit gebeurt op basis van levensbeschouwin gen. De socialisten kruipen bij el- met soortgenoten. Vaak in georga- beralen met het oog op de vrij heid en de katholieken en de pro testanten, elk op eigen wijze, op samengewerkt om de boel draai- basis van hun geloof. Nou komen deze partijen niet uit de lucht vallen. Juist de strijd om het kiesrecht en de strijd om de financiële gelijkstelling van open- In de jaren 1960 en later komen er steeds meer ’woon-forensen’ naar Waddinxveen. Dit zijn men sen die in Waddinxveen (gaan) wonen en in andere plaatsen hun eeuw opgedeeld in stromingen werk hebben. met een ideologische of religieuze In 1971 werkt ruim 60% van de grondslag. beroepsbevolking buiten Wad- Zo ontstonden in Waddinxveen bijvoorbeeld politieke kiesvereni- zijn vaak afkomstig uit de grote steden. Ze brengen hun eigen ge woonten en opvattingen mee. Hierdoor daalde met name de in breng van de ’autochtone ortho doxe hervormden’ in het maat schappelijk leven. De lokale poli tieke situatie gaat steeds meer lij ken op de nationale. Ondanks deze ontwikkeling blijft in vergelijking met de landelijke omstandigheden in Waddinxveen christelijk ’rechts’ goed vertegen woordigd. Verder bezit de Wad dinxveense gemeenteraad in de 20ste eeuw bijna altijd een ’con fessionele meerderheid’. Ook in het sociale leven blijft Waddinxveen nog ’behoorlijk’ verzuild. Het bestaan van diverse, eerder genoemde, organisaties be wijst dit. Nog altijd gaan kinde ren van socialistitsche ouders (als die nog bestaan) eerder naar de Theo Thijssenschool, dan naar de hervormde Rehobothschool. En landelijk proberen de her vormden en gereformeerden ’sa men op weg’ te gaan, maar lokaal lopen de wegen van beide groepen protestanten nogal eens uit elkaar. In Waddinxveen vinden we nog steeds actieve restanten van de Behalve de hervormden verzuil den de gereformeerden zich, ge volgd door de socialisten, in min dere mate de liberalen en de ka tholieken. De katholieke zuil was tot in de jaren 1960, en nu nog een beetje, actief aanwezig in het verzuiling. Toch is er in de jaren 1970-1980 wel wat veranderd. Door de ontkerkelijking (vanwege de grote 1lOX J_ X (het toegenome autobezit) en de individualisering zien we dat le vensbeschouwing niet per defini tie de keus van een mens bepaalt. De kwaliteit verdringt steeds meer de indentiteit. Een onder wijskundig goede openbare school is beter dan een slecht katholieke en een hervormd raadslid dat oog heeft voor jouw problemen is be ter dan een liberale broeder, die je laat zitten. Ook in Waddinxveen is deze pro fessionalisering in het maatschap pelijke leven terug te zien. Diver se levensbeschouwingen werken samen in het voortgezet onder wijs, de protestanten kerken pro beren samen te werken en onder invloed van nationale ontwikkelin gen kreeg het CDA ook in Wad dinxveen haar beslag. zin, zijn werk, de sportclub en de selijk gebeuren’. Het nieuwe ’His- torisch Genootschap Waddinx veen’ zou deze functie ook kun nen gaan vervullen. Wellicht dat het ook buiten Wad dinxveen van zich doet spreken, zodat oud-Waddinxveners, zoals ik, zich toch Waddinxvener blij ven voelen en noemen. Onlangs liep ik op de gang van de pabo waar ik werk. Ik zag de deur van het aardrijkskundelokaal openstaan. Er schoot mij iets te binnen. Het was een beeld uit klas 4: de kaart van Nederland. Hij hing voorin de klas. Hij was voor mij een bron van ergernis. Waarom? Tussen Alphen en Gou da stond alleen Boskoop vermeld. En Waddinxveen? Ja, dat stond er wel bij, maar met balpen door de meester erbij geschreven. Ik liep het lege lokaal in, pakte snel één van de nieuwste kaarten uit de kast van mijn collega. Rol de hem uit. En ja hoor: Waddinx veen stond er op. Gedrukt en wel. Ik was trots om Waddinxvener te zijn en wist nu ook waarom. voor. dit nummer. Er waren diverse meldingen van inbraakalarmering, mensen die vast zaten in de lift en spoorwegbomen die niet wilden sluiten. De plaatsen in Hollands Midden die zonder stroom zaten waren Alkemade, Leiderdorp, Hazers- woude, Alphen aan den Rijn, Waddinxveen, Zevenhuizen en Moerkapelle. Rond één uur ’snachts was de sto ring grotendeels opgelost. Ook dit jaar wordt er weer een Luilaktournooi gehouden op de zaterdag voor Pinksteren. Pins- termaandag wordt het Sportpark- tournooi gehouden. Hieraan doen naast de leden van de jeu de boulesvereniging ook leden van tennisvereniging Waddinxveen, de schuttersvereniging Waddinx veen, Korbis-korfbal en Aeolus- badminton mee. WADDINXVEEN - De stroomstoring die vorige week woens dagavond 12 mei Waddinxveen en een gedeel van Zuid-Holland trof heeft de meldkamer van de politie van het korps Midden- Holland zeer drukke werkzaamheden bezorgd, maar onoverko melijke problemen deden zich niet Er kwamen tussen kwart over acht en kwarts voor tien ongeveer 350 telefonische meldingen bin nen. De meest gestelde vragen gingen over de oorzaak van de stroomstoring. Vervolgens werd het meest gevraagd hoe lang het allemaal zou gaan duren. Daar er ongeveer 75 meldingen via de 06-11 alarmlijn binnenkwa men, is de 06-11 centrale ge vraagd om geen stroomstoring- meldingen meer door te geven via Ook in het lokale bestuur mani festeert deze professionalisering zich. Veel raadsleden worden vooral gekozen vanwege hun be stuurlijke capaciteiten. Vaak zijn dit ’woon-forensen’ de zogenaam de, ’intellectuele woon-Waddinx- veners’. Soms bemoeilijkte deze ontwikke ling de relatie tussen de politiek en de autochtone bevolking. Te denken valt aan de actie rond oud PvdA-wethouder Simon Pille. De oud-SDAP’er zat al vanaf 1933 in de gemeenteraad. Hij gaf de loka le politiek van de 20ste eeuw voor een groot deel gezicht. Hij werd aan het einde van de jaren ’60 op een zo goed als onverkiesbare plaats gezet op de PvdA-lijst. Siem Pille kwam met voorkeurs stemmen in de raad. Een bewijs dat ’autochtone’ Waddinxveners, ook uit de progressieve politieke hoek, waarde aan traditie hecht ten. De rol van de ’autochtone’ Wad dinxvener in de politiek raakte na 1970 echter meer en meer uitge speeld. En wel omdat het aantal ’import inwoners’ sterk toenam. In 1966 had Waddinxveen 15.000, in 1971 al 20.000 en nu ruim 25.000 inwoners. De ’im port’ kreeg, zoals reeds werd ge constateerd, i macht. Een gevolg van deze ont wikkeling was dat het ’dorpska- rakter’ verdween. Dit gebeurde ook in bouwkundig opzicht. De Waddinxveense dich teres Reiny Neven brengt dit pro ces onder woorden in het vers ’Zo was mijn dorp*. Ze schrijft bij voorbeeld: ‘Zo was mijn dorp, mijn Waddinxveen, - en dat doet toch wel pijn,? dat nooit meer als voorheen, - mijn polderdorp zal zijn*. De ’gemiddelde Waddinxvener’, wat ik me daarbij voor moet stel len weet ik niet precies, leeft niet alleen toevallig in Waddinxveen. Hij is ook ’lid’ van andere leef groepen: bijvoorbeeld van zijn ge- vriendenkring. Binnen de Waddinxveense samen leving nam het individualisme en het groeps-individualisme toe. Oud PvdA-wethouder Si mon Pille. (Foto: Archief - Veel mensen leven in hun eigen wereldje. Dit geldt vooral voor de bewoners van de nieuwbouwwij ken. De lokale overheid doet er goed aan om rekening te houden met deze situatie als ze zich bezig houdt met vragen rond de identi teit van Waddinxveen. De geprofessionaliseerde lokale overheid heeft de afgelopen tijd veel constructieve daden verricht. Denk bijvoorbeeld aan het ’red den’ van het oude raadhuis en aan de bouw van het sub-tropische zwemparadijs, dat tienduizenden mensen trekt. Maar het bestuur van Waddinx veen tobt ook met bepaalde za ken. Al jaren speelt de vraag waar het winkelhart van het ’Gouwe dorp’ moet komen. Een probleem dat alles heeft te maken met de ontstaangeschiedenis van Wad dinxveen. Waddinxveen is namelijk van oudsher een dorp met een lintbe bouwing. Rond de hefbrug over de Gouwe en het oude dorp (Dorpstraat), een kruispunt aan de andere kant van het lint en de Kerkweg, bezat Waddinxveen twee dorpskernen. In de jaren 1960 van deze eeuw kwam daar, halverwege de Kerk weg, de Passage bij. Het gemeen tebestuur probeert Waddinxveen een nieuw hart, een imago te ge ven. Vanwege de geografische si tuatie een lastige materie. Toch is het streven naar deze nieuwe identiteit geen verkeerde zaak. Het zorgt er namelijk voor dat Waddinxveen is actie blijft. En juist een dynamische samenle ving leeft en heeft kans om te overleven. Zo zou je kunnen stellen dat voor al het ontbreken van een heuse Waddinxveen identiteit het meest typerend is voor Waddinxveen. Zo geeft deze ’bijna permanente identiteitscrisis’ Waddinxveen in dentiteit. opkomst van de tv, de Beeldbepalers welvaart?), de grotere mobiliteit Aan het begin heb ik de vraag ge steld wat Waddinxveners tot Waddinxveners en Waddinxveen tot Waddinxveen maakt. Het ant woord op deze vraag heb ik ge probeerd te geven aan de hand van de geschiedenis van Waddinx veen in de 20ste eeuw. Deze ge schiedenis heeft namelijk invloed op de actuele situatie in Waddinx veen. Een eenduidig antwoord bestaat er niet. Wel heeft het ’wij gevoel’ van de Waddinxvener alles te ma ken met collectieve ervaringen. Deze ervaringen uiten zich in taalgebruik. Gezegdes en uit spraak kunnen voor onderlinge herkenning zorgen. Vervolgens bestaan er voorwerpen die mensen binden. Waddinxveen bezit een vlag, een wapen en een hymne. Deze attributen met een collectieve symboolwaarde functi oneren in het dagelijks leven ech ter niet. Tijdens de aubaden in de jaren 1960 en 1970 op Koninginnedag vervulden deze zaken een rol. De aubaden worden echter al jaren niet meer gehouden. Wel zorgen bepaalde gebouwen en bouwwer ken voor een band met Waddinx veen. De uit 1936 daterende hefbrug speelt daarbij een sleutelrol. Het bouwwerk is beeldbepalend, maar heeft ook een duidelijke histori sche betekenis. In 1964 viel bij voorbeeld een blok uit de schacht. Een gebeurtenis die veel indruk maakte en overlast gaf. Ook het dagelijks op en neer gaan van de brug heeft invloed op het leven in Waddinxveen. Bovendien concentreerden veel bestem mingsplannen, ideeën met betrek king tot de inrichting van het dorp, zich rond de hefbrug. Naast de brug zijn er andere beeldbepalers die Waddinxveen identiteit geven. De Brugkerk, merkwaardige naam toch eigen lijk, en de Passage geven Wad dinxveners het gevoel in Wad dinxveen te zijn. Zeker na een lange vakantie buiten het ’Gouwe dorp’ wordt dit ervaren. Het gemeentebestuur doet er goed aan om in haar ruimtelijk lied wordt niet meer gezongen en de aubaden behoren tot het verle den. Zijn Waddinxveners Waddinxve ners vanwege het wapen dat Wad dinxveen sinds 1975 officiëel be zit? Herkent de Waddinxvener zich in de Waddinxveense vlag? Zwart-geel voor degenen die de kleur niet kennen. Het is moeilijk te zeggen wat ie mand tot een Waddinxvener maakt. Maar een feit is dat wan neer je niet lang in Waddinxveen woont of hebt gewoond, je niet weet wat er met het bovenste alle maal bedoeld wordt. Met andere woorden: de ervaring, de persoonlijke geschiedenis bindt het individu aan het collectief. Je herkent elkaar in wat je van el kaar weet, in wat je samen mee maakt. Met het oog op het Waddinxve ner zijn is het daarom goed dat het 760-jarig bestaan van Wad dinxveen wordt gevierd. En het is mooi dat er op het verjaardags feestje van Wadinxveen op 20 april in de Ontmoetingskerk ook aandacht is besteed aan het on derwerp ’Waddinxveen in de 20ste eeuw’. Juist dit deel van de geschiedenis bepaalt en verklaart in grote mate het reilen en zeilen van Waddinx veen en haar inwoners. Natuurlijk zuil. Nog steeds bestaat ze en be is het ook goed je af te vragen zit ze een niet te onderschatten wat je met deze informatie moet maatschappelijke invloed. Zo’n en doet. Hoe het ook zij: Hier orthodox hervormde zuil was en is volgt een greep uit de geschiede- vergeleken met de nationale situa- nis van Waddinxveen. Beter: Uit -- de geschiedenis van de Waddinx veners in de 20ste eeuw. De 20ste eeuw begint in 1900. Het lijkt net alsof dat jaar een ce suur, een breuk is in de histori sche werkelijkheid. Onzin natuur lijk. Historici en in hun voetspo ren u en ik delen de geschiedenis dorpsbeeld, nu eenmaal op in eeuwen. Dat maakt het verleden beter hanteer baar. De geschiedenis van Waddinx veen in de 20ste eeuw begint ech ter in 1919. Dan zijn er de eerste gemeenteraadsverkiezingen na het gingsgebouw. Verder waren in de St. Victorwijk de katholieke winkeliers geves- t een goed katholiek kocht zijn brood bij Van Arden- ne, zijn pak bij Mulder en zijn kast en vloerbedekking bij Moons. WADDINXVEEN - Zaterdag 15 mei zijn Toos Tabben en Francisca Laning van de jeu de boulesvereniging Waddinxveen derde geworden tijdens de finale van de Nederlandse doublet tenkampioenschappen dames. Een grote schare supporters was meegereisd naar Rijswijk om het tweetal aan te moedigen. In de eerste partij was het gelijk raak. Toos en Francisca moesten het opnemen tegen de kampioenen van vorig jaar Brinks en Bosch. In een zinderende wedstrijd met aan elkaar gewaagde tegenstan ders moesten ze uieindelijk met 12/13 het onderspit delven. Knap werk dus. De zware inspanningen om de Nederlandse kampioenen van de troon te stoten moesten Toos en Francisca in de tweede partij bezuren want tegen Spiele/Lamberts verloren ze met 11/13. Door dat verlies was de weg naar het kampioenschap afgesloten. Restte nog de strijd om de derde of vierde plaats. De dames had den zich inmiddels vermand en speelden Spiele en Lamberts met 13/0 van de baan. Werkelijk een knappe prestatie van de Waddinxveense dames een derde plaats van de oorspronkelij ke 64 equipes. Dat belooft wat voor de toekomst. Strijdlustig rie pen de dames ’volgend jaar pak ken we het goud’. Afgelopen zondag was de tweede dag van de Nederlandse kampi oenschappen triplette jeu de boules. Onder schitterende weers omstandigheden werd gespeeld in het Volkspark in Schiedam. Tus sen de wandelaars en de honden speelden 240 boulers op het scherp van de snede. Ook bij deze sport gaat het er als het om de hoogste eer gaat soms niet altijd even vriendelijk aan toe. De Waddinxveense scheids- door JAN DE BAS Het is lekker weer. Ik bestel nog een kopje thee, terwijl ik een hap je van de appeltaart neem. ‘Smaakt het een beetje*, vraagt Edwin, een student uit Pabo 1c. ‘Prima*, antwoord ik. En ik vervolg: ‘Wat wil een mens nog meer: op een terrasje hangen tijdens twee tussen-uren, een taartje eten en genieten van het ’mooie’ weer? Willen jullie soms ook iets drinken?* bied ik beleefd aan. ‘Nee*, zegt Edwin, ‘ik haal wel even*. Ik sputter tegen: ‘Ik bood het het eerste aan, ik doe het wel even ha len*. ‘Zo, jij komt zeker ook uit Waddinxveen?* vraagt Marjolijn, de vriendin van Edwin. ‘Ja, ja‘, bevestig ik met een niet te bear gumenteren trots. Opeens besef ik waarom ze ’ook uit Waddinxveen’ zegt, haar vriendje is een geboren en getogen Waddinxvener. ‘Ja, Edwinga ik verder en sla hem daarbij op de schouder, ‘....wij schamen ons er niet voor om voor ’Wanningsvener’ te wor den uitgemaakt, ook al wonen wel een paar jaar ergens anders*. Om die stelling kracht bij te zet ten en onze verbondenheid te on derstrepen vraag ik Edwin hoe we in Waddinxveen achter het huis noemen. Edwin kijkt me even ver baasd aan en zegt dan een beetje onderkoeld: ‘De werft, dat noe men we de werft*. ‘Juist...*, knik ik instemmend ‘....de werft, zo noemen wij dat*. Ik loop naar binnen bestel twee thee en denk: Zo is het en niet an ders, hoewel ik absoluut niet weet waarom. Eigenaar Ph. Bavelaar met zijn vrouw in de volledige vernieuwde en aangenaam ingerichte Ga rantmarkt in het winkelcentrum Luifelbaan aan de Brederolaan in Waddinxveen. (Foto: Sjaak Noteboom). bare en christelijke scholen had de Nederlandse, en niet ten over vloede: ook de Waddinxveense, bevolking in de loop van de 19e eeuw opgedeeld in stromingen werk hebben. beroepsbevolking buiten dinxveen. Deze ’woon-forensen’ - z, 'fa. a _.hau K...

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 15