Garantmarkt in het nieuw
DJsmode
2 uur
fotoservice
0,89
per foto
Stroomstoring
trof Waddinxveen
Waddinxveen4
‘Zo, jij komt
zeker uit
Keurslagers
voeren actie
met kalkoen
Zwemselectie
De Gouwe
bovenaan
Kinderdisco
Het Zuidhonk
SPORTIEVE
KOMBINATIE MODE
in linnen en katoen
^WlfTTj interdesign
woerden
KEUKENS
MOOI DE BESTE
IN ALLE PRIJSKLASSEN!!!
Q
a 01720-73818
10x15 glanzend
Voorjaarscompetitie
Wij-gevoel
WSE
Landkaart
Luilaktournooi
Het Gouwebad
Verzuiling
Dagprijzen
WADDINXVEEN - ‘Zo, jij komt zeker ook uit
Waddinxveen?4
[ST r
7
Pagina 15
Woensdag 19 mei 1993
Weekblad voor Waddinxveen
760
tie uniek te noemen.
con-
Sjaak Noteboom).
i
Waddinxveen. Een leven dat ge
kenmerkt werd door het omgaan
Oudelandseweg 27 (Woerden, richting Kamerik)
Tel.: 03480-14484, vrijdag koopavond.
3SR
WADDINXVEEN
1233-1993
w
Dorpstraat 76
Waddinxveen
Tel. 01828-32002
ende te houden. Dit gebeurde
vooral in de gemeenteraad en in
het college van Burgemeester en
Wethouders.
In de voorjaarscompetitie van de
jeu de boulesvereniging Waddinx
veen is nog een speelavond te
gaan. Aan de kop gaan Dino Gi-
ancaspero en Norbert Schifferling
met 13 gewonnen wedstrijden en
93+ punten.
Op de tweede plaats staan Ben
Sas en Willem Hendriks met 11
gewonnen wedstrijden en 41+
punten. Derde zijn Piet v.d. Made
en Betsy Lanting met 10 gewon
nen wedstrijden en 69+ punten.
kaar vanwege de gelijkheid, de li- niseerd verband.
Ondanks deze ’hokjes lifestyle’
werd er aan de top van de zuilen
WADDINXVEEN - De Koersla-
gers Koot (Groensvoorde) en De
Bas (Zuidplaslaan) laten tot en
met 5 juni de Waddinxveners op
nieuw kennis met kalkoen. Dat
gebeurt in het kader van de Nati
onale Kalkoentest van de Vereni
ging voor slagerijreclame De
Keurslagers in Leusden.
Ter gelegenheid van dit landelijke
smulspektakel heeft de Keursla
ger drie verschillende kalkoenge
rechten in de aanbieding: Kalkoen
Mixed Grill (een spies met geuri
ge kruidenmelange), gemarineer
de Turkey Wing en Kalkoen Tro
picana (een medaillon met perzik
en ontbijtspek).
Wie één van de actieprodukten
koopt krijgt een gratis deelname-
kaart voor de Nationale Kalkoen
test. Daarop moet hij of zij een
paar vragen beantwoorden over
het gekochte kalkoenprodukt en
een slagzin afmaken. Wekelijks
zullen de vijf leukste slagzinnen
worden beloond met de gratis bar-
becueschotel ‘American Style*.
De Keurslagers zijn ervan over
tuigd dat Kalkoen Mixed Grill,
de Turkey Wing en de Kalkoen
Tropicana de test glansrijk zullen
doorstaan en bij het hele gezin in
de smaak vallen. Daarom maken
ze bijvoorbaat een gul gebaar: el
ke vierde portie is gratis, ofwel
vier halen en drie betalen.
Keurslagers zijn lid van een lan
delijke organisatie. Om daar lid
van te mogen blijven worden ze
jaarlijks gekeurd op zo’n 250 pun
ten. De onderdelen assortiment,
versheid, hygiëne, service en pre
sentatie worden dan nauwkeurig
bekeken.
WADDINXVEEN - Na twee van
de drie ronden voor de kringkam-
pioenschappen in het 50m bad
van Katwijk staat de zwemploeg
van het Waddinxveense De Gou
we royaal op de eerste plaats met
447 punten voor LZ86 met 377
en Zijl LGB met 359 punten.
De Gouwe behaalde bij de indivi
duele nummers 9 gouden, 17 zil
veren en 19 bronzen medailles,
alsmede bij de estafette een gou
den bij de meisjes onder 16, twee
zilveren bij meisjes en jongens on
der 16 en een bronzen jongens on
der 16.
Een belangrijk deel van de oogst
kwam voor rekening van Antoine
Calis met tweemaal goud en drie
maal zilver. Christiaan de Groot
tweemaal goud. Inge van der
Schrier viermaal zilver. Jan Wil
lem van den Hoek drie zilver en
één brons.
Tijdens het laatste deel van de
kampioenschappen, waarbij de ti
tel De Gouwe niet meer kon ont
gaan, was Mark van der Zijden,
die voor een landenwedstrijd in
Zwitserland was, weer van de par
tij-
rechter Piet v.d. Made had met
zijn collega handenvol werk op
deze niet al te overzichtelijke ac
commodatie.
In één geval moest zelfs de jury
er aan te pas komen om de zaken
recht te trekken. Omdat een
Waddinxveens team hiervan de
dupe werd liepen de wedstrijden
behoorlijk uit.
Pas in 20.00 uur was de laatste
bal gegooid door het equipe Tab-
ben, die triomfantelijk even later
de medaille voor de derde plaats
in ontvangst konden nemen.
Het team Kooistra-Lanting-Cam-
meraat behaalde in dezelfde poule
de tweede plaats. Ook het team
Giancaspero-Van Bockom Maas-
De Lange behaalde een dagprijs
met een fraaie derde plaats.
Volgende week is de laatste dag
van de Nederlandse kampioen
schappen in Rotterdam-Schie-
broek. Dan kan de balans worden
opgemaakt. Er zitten nog moge
lijkheden in voor rechtstreekse
promotie.
WADDINXVEEN - Zaterdaga
vond 22 mei houdt de Stichting
Wijkwerk De Zuidplas weer een
gezellige kinderdisco in wijkge-
bouw Het Zuidhonk (Zuidplas
laan) in Waddinxveen.
De kinderdisco begint om 18.30
uur en zal duren tot 20.00 uur.
De entree is 2,50 per persoon,
inclusief een consumptie en een
gratis lot voor een loterij waarbij
diverse leuke prijzen te winnen
zijn.
Hierna is er een disco voor ’30-
plussers’. Deze activiteit is reeds
eerder georganiseerd. De muziek
keuze zal speciaal op deze leef
tijdsgroep worden afgestemd.
Er zal bijvoorbeeld veel muziek
uit de jaren 60 worden gedraaid,
maar uiteraard kunnen ook andere
nummers worden aangevraagd bij
de discjockey’s van discotheek
Happy Music. De avond begint
om 20.30 uur en de entree be
draagt 5,- per persoon.
en een vernieuwde vleeswaren-,
brood- en kaasafdeling. Bij de in
gang is een derde vernieuwde kas
sa geplaatst.
De Garantmarkt, werkend onder
de slogan voordelig, vriendelijk en
vertrouwd, wordt geleid door de
familie Ph. Bavelaar, die beschikt
over een enthousiaste vaste kern
van mederwerkers.
De opening ging gepaard met een
reeks aanbiedingen voor het pu
bliek.
maatschappelijke beleid rekening te houden met de
’emotionele’ betekenis van deze
gebouwen en bouwwerken.
Tenslotte zijn er instellingen die
het ’Waddinxveen gevoel’ stimu
leren. Denk aan de rooms-katho-
lieke voetbalvereniging WSE, het
hervormde zangkoor Vox Jubilans
en zorgcentrum Souburgh.
De betekenis van deze instellin
gen neemt vooral toe als ze ver
bonden zijn met een stuk lokale
geschiedenis. De drie genoemde
voorbeelden hebben alles te ma
ken met de verzuiling, die de
20ste eeuwse geschiedenis van
Waddinxveen zo domineerde.
Vandaag de dag zorgt vooral het
’Weekblad voor Waddinveen’
voor betrokkenheid bij het ’plaat-
WADDINXVEEN - Vorige week
donderdag 13 mei is de Garant
markt in het winkelcentrum Lui-
felbaan aan de Brederolaan in de
Vondelwijk na een halve week ge
sloten geweest voor een ingrijpen
de verbouwing en een grondige
renovatie feestelijk geopend.
Tijdens een open huis kregen fa
milie, vrienden, kennissen en col
lega’s woensdagavond gelegenheid
kennis te maken met een aanzien
lijke uitgebreide Garantmarkt.
De Garantmarkt is geheel in een
nieuw jasje gestoken. De super
markt heeft bredere looppaden
gekregen, is voorzien van een
schitterend interieur, is uitge
voerd in smaakvolle kleuren en
bevat gezelige versafdelingen.
In de ruime en vriendelijk ogende
supermarkt - met meer keus in le
vensmiddelen - is sprake van een
uitgebreider diepvriesassortiment
Derde plaats voor
jeu de boulers
gingen en een christelijke school
vereniging.
In Waddinxveen was rond de ja
ren 1920-1930 zo’n 60 procent
van de bevolking hervormd. Deze,
vaak orthodoxe, gelovigen bezaten
maatschappelijk weinig macht.
Maatschappelijk wil zeggen: in
het onderwijs en in de politiek.
Toen er in 1935 een nieuwe her
vormde predikant kwam, Leen
Vroegindeweij, vond hij deze situ
atie te gek voor woorden. Vroe
gindeweij ontketende een heuse
emancipatiegolf. De hervormde
greep naar de macht werd echter
niet geaccepteerd door de op dat
moment dominerende gerefor
meerden en ’lichtere’ hervorm
den.
Het conflict haalde zelfs herhaal
de malen de landelijke pers. Het
resultaat van deze ’schoolstrijd
met politieke en kerkelijke effec
ten’ was dat de othodox hervorm
den zich gingen organiseren in ei
gen verenigingen.
De nu in Rotterdam wonende oud-Waddinxvener Jan de Bas is do
cent geschiedenis, kunstgeschiedenis en maatschappijleer aan de Icht-
us Pabo te Rotterdam. Hij woonde tot en met 1989 in Waddinxveen.
Jan de Bas (zoon van Kees de Bas aan de Jan Dorrekenskade-Oost en
broer van PCW-raadslid henk de Bas) was de derde spreker over de
geschiedenis van Waddinxveen tijdens de viering van het 760-jarig be
staan van Waddinxveen op dinsdag 20 april 1993 in de Ontmoetings-
kerk (Groensvoorde). Hij belichtte het onderwerp ‘Waddinxveen in de
twintigste eeuw'. Voor zijn toespraak raadpleegde hij publikaties van
C. Neven, (Dat dorp van toen het is voorbij en Toen Waddinxveen nog
een dorp was), W. Verboom (Waddinxveen 750 jaar) en van hemzelf
(Cees Neven en het wij-gevoel van Waddinxveners, De Hervormde
Kiesvereeniging te Waddinxveen 1933-1940 en De invloed van Hugo
Visscher in Waddinxveen). Ook sloeg hij er uitgaven van de gemeente
Waddinxveen op na (Gemeentegids voor Waddinxveen en Karateristie-
ken van Waddinxveen).
Ze kregen een eigen kerk, die ge
rekend werd tot de Gereformeer
de Bond in de Hervormde Kerk,
een eigen politieke partij, de Her
vormde Kiesvereniging, en waar
het allemaal om te doen was ge
weest: een eigen schoolvereniging.
Er ontstond een heuse hervormde
De St. Victorwijk was een echte
’roomse buurt’. In het hart stond
de St. Victorkerk, ietsje verderop
de St. Jozefschool en weer een
paar straten verder, in de Burge
meester Trooststraat, het vereni-
Wat maakt een Waddinxvener ei
genlijk tot Waddinxvener? En een
variant hierop: Wat maakt Wad
dinxveen tot Waddinxveen? Is het
de taal? Een woord als ’de werft’
in de betekenis van ’de plek ach
ter het huis’ wordt niet overal ge
bruikt.
En uitspraken als ’je kan het be
ter in de Gouwe gooien’ en ’als ik
in Souburgh zit’ zijn goede voor
beelden van Waddinxveens jar
gon.
Maar of ze nou de essentie van
het Waddinxvener-zijn raken?
Misschien valt de Waddinxvener
meer te herkennen in de ’Wad
dinxveense likkepot’ van, let op
de naam, de (pas verhuisde)
’Brugslager’. De smeerworst met
pikante ingrediënten smaakte mij
altijd wat stug.
Bezit de Waddinxvener een ty
pisch Waddinxveen-gevoel vanwe
ge het feit dat de ’Dorpstraat’
maar met één s wordt geschre
ven? Komt het gevoel Waddinx
vener te zijn vanwege het feit dat
de Waddinxvener trots is op ’zijn’
treinstation, dat het laagst gelegen
van Europa zou zijn?
Een officiële bron die dit beves
tigt ben ik overigens nog nooit te
gen gekomen. (Ik heb er eerlijk
gezegd ook nooit specifiek naar
gezocht). Is het een ander bouw
werk dat Waddinxveners bindt?
De hefbrug over de Gouwe bij
voorbeeld? Waar de Waddinx
veense bevolking vanaf 1936 mis
schien wel enkele mensenlevens
voor heeft staan wachten? Of is
het het flatgebouw, naar een ont
werp van Pé de Bruijn, langs de
oprit bij de hefbrug? Voor velen
een bouwkundige steen des aan
stoots. De lokale historicus Cees
Neven omschreef het ergens als
een ’architectonisch dieptepunt’.
Zorgt de Waddinxveense hymne,
gecomponeerd door de school
meester Mastenbroek, voor een
wij-gevoel? Het lied, gemaakt in
de Tweede Wereldoorlog, werd in
de jaren 1960-1970 tijdens een
aubade gezongen door de, veelal
verklede Waddinxveense school
kinderen.
Ik herinner me dat op Koningin
nedag op het Koningin Wilhelmi-
naplein burgemeester Cor van der
Hooft, als een soort ’lokale onder
koning’, werd toegezongen. Het
invoeren van het algemene man
nenkiesrecht en het passieve vrou
wenkiesrecht. De Waddinxveense tigd. Want
vrouwen mochten dus mee stem
men, maar konden nog niet ge
stemd worden.
Vanaf 1919 begint de samenle- De verzuiling bepaalde gedurende
ving in het Gouwedorp zich poli- de periode 1920-1970 het leven in
tiek te organiseren. Dit gebeurt
op basis van levensbeschouwin
gen. De socialisten kruipen bij el- met soortgenoten. Vaak in georga-
beralen met het oog op de vrij
heid en de katholieken en de pro
testanten, elk op eigen wijze, op samengewerkt om de boel draai-
basis van hun geloof.
Nou komen deze partijen niet uit
de lucht vallen. Juist de strijd om
het kiesrecht en de strijd om de
financiële gelijkstelling van open- In de jaren 1960 en later komen
er steeds meer ’woon-forensen’
naar Waddinxveen. Dit zijn men
sen die in Waddinxveen (gaan)
wonen en in andere plaatsen hun
eeuw opgedeeld in stromingen werk hebben.
met een ideologische of religieuze In 1971 werkt ruim 60% van de
grondslag. beroepsbevolking buiten Wad-
Zo ontstonden in Waddinxveen
bijvoorbeeld politieke kiesvereni- zijn vaak afkomstig uit de grote
steden. Ze brengen hun eigen ge
woonten en opvattingen mee.
Hierdoor daalde met name de in
breng van de ’autochtone ortho
doxe hervormden’ in het maat
schappelijk leven. De lokale poli
tieke situatie gaat steeds meer lij
ken op de nationale.
Ondanks deze ontwikkeling blijft
in vergelijking met de landelijke
omstandigheden in Waddinxveen
christelijk ’rechts’ goed vertegen
woordigd. Verder bezit de Wad
dinxveense gemeenteraad in de
20ste eeuw bijna altijd een ’con
fessionele meerderheid’.
Ook in het sociale leven blijft
Waddinxveen nog ’behoorlijk’
verzuild. Het bestaan van diverse,
eerder genoemde, organisaties be
wijst dit. Nog altijd gaan kinde
ren van socialistitsche ouders (als
die nog bestaan) eerder naar de
Theo Thijssenschool, dan naar de
hervormde Rehobothschool.
En landelijk proberen de her
vormden en gereformeerden ’sa
men op weg’ te gaan, maar lokaal
lopen de wegen van beide groepen
protestanten nogal eens uit elkaar.
In Waddinxveen vinden we nog
steeds actieve restanten van de
Behalve de hervormden verzuil
den de gereformeerden zich, ge
volgd door de socialisten, in min
dere mate de liberalen en de ka
tholieken. De katholieke zuil was
tot in de jaren 1960, en nu nog
een beetje, actief aanwezig in het
verzuiling. Toch is er in de jaren
1970-1980 wel wat veranderd.
Door de
ontkerkelijking (vanwege de grote
1lOX J_ X
(het toegenome autobezit) en de
individualisering zien we dat le
vensbeschouwing niet per defini
tie de keus van een mens bepaalt.
De kwaliteit verdringt steeds
meer de indentiteit. Een onder
wijskundig goede openbare school
is beter dan een slecht katholieke
en een hervormd raadslid dat oog
heeft voor jouw problemen is be
ter dan een liberale broeder, die
je laat zitten.
Ook in Waddinxveen is deze pro
fessionalisering in het maatschap
pelijke leven terug te zien. Diver
se levensbeschouwingen werken
samen in het voortgezet onder
wijs, de protestanten kerken pro
beren samen te werken en onder
invloed van nationale ontwikkelin
gen kreeg het CDA ook in Wad
dinxveen haar beslag.
zin, zijn werk, de sportclub en de selijk gebeuren’. Het nieuwe ’His-
torisch Genootschap Waddinx
veen’ zou deze functie ook kun
nen gaan vervullen.
Wellicht dat het ook buiten Wad
dinxveen van zich doet spreken,
zodat oud-Waddinxveners, zoals
ik, zich toch Waddinxvener blij
ven voelen en noemen.
Onlangs liep ik op de gang van de
pabo waar ik werk. Ik zag de deur
van het aardrijkskundelokaal
openstaan. Er schoot mij iets te
binnen. Het was een beeld uit
klas 4: de kaart van Nederland.
Hij hing voorin de klas. Hij was
voor mij een bron van ergernis.
Waarom? Tussen Alphen en Gou
da stond alleen Boskoop vermeld.
En Waddinxveen? Ja, dat stond er
wel bij, maar met balpen door de
meester erbij geschreven.
Ik liep het lege lokaal in, pakte
snel één van de nieuwste kaarten
uit de kast van mijn collega. Rol
de hem uit. En ja hoor: Waddinx
veen stond er op. Gedrukt en wel.
Ik was trots om Waddinxvener te
zijn en wist nu ook waarom.
voor.
dit nummer. Er waren diverse
meldingen van inbraakalarmering,
mensen die vast zaten in de lift en
spoorwegbomen die niet wilden
sluiten.
De plaatsen in Hollands Midden
die zonder stroom zaten waren
Alkemade, Leiderdorp, Hazers-
woude, Alphen aan den Rijn,
Waddinxveen, Zevenhuizen en
Moerkapelle.
Rond één uur ’snachts was de sto
ring grotendeels opgelost.
Ook dit jaar wordt er weer een
Luilaktournooi gehouden op de
zaterdag voor Pinksteren. Pins-
termaandag wordt het Sportpark-
tournooi gehouden. Hieraan doen
naast de leden van de jeu de
boulesvereniging ook leden van
tennisvereniging Waddinxveen, de
schuttersvereniging Waddinx
veen, Korbis-korfbal en Aeolus-
badminton mee.
WADDINXVEEN - De stroomstoring die vorige week woens
dagavond 12 mei Waddinxveen en een gedeel van Zuid-Holland
trof heeft de meldkamer van de politie van het korps Midden-
Holland zeer drukke werkzaamheden bezorgd, maar onoverko
melijke problemen deden zich niet
Er kwamen tussen kwart over
acht en kwarts voor tien ongeveer
350 telefonische meldingen bin
nen. De meest gestelde vragen
gingen over de oorzaak van de
stroomstoring. Vervolgens werd
het meest gevraagd hoe lang het
allemaal zou gaan duren.
Daar er ongeveer 75 meldingen
via de 06-11 alarmlijn binnenkwa
men, is de 06-11 centrale ge
vraagd om geen stroomstoring-
meldingen meer door te geven via
Ook in het lokale bestuur mani
festeert deze professionalisering
zich. Veel raadsleden worden
vooral gekozen vanwege hun be
stuurlijke capaciteiten. Vaak zijn
dit ’woon-forensen’ de zogenaam
de, ’intellectuele woon-Waddinx-
veners’.
Soms bemoeilijkte deze ontwikke
ling de relatie tussen de politiek
en de autochtone bevolking. Te
denken valt aan de actie rond oud
PvdA-wethouder Simon Pille. De
oud-SDAP’er zat al vanaf 1933 in
de gemeenteraad. Hij gaf de loka
le politiek van de 20ste eeuw voor
een groot deel gezicht. Hij werd
aan het einde van de jaren ’60 op
een zo goed als onverkiesbare
plaats gezet op de PvdA-lijst.
Siem Pille kwam met voorkeurs
stemmen in de raad. Een bewijs
dat ’autochtone’ Waddinxveners,
ook uit de progressieve politieke
hoek, waarde aan traditie hecht
ten.
De rol van de ’autochtone’ Wad
dinxvener in de politiek raakte na
1970 echter meer en meer uitge
speeld. En wel omdat het aantal
’import inwoners’ sterk toenam.
In 1966 had Waddinxveen
15.000, in 1971 al 20.000 en nu
ruim 25.000 inwoners. De ’im
port’ kreeg, zoals reeds werd ge
constateerd, i
macht. Een gevolg van deze ont
wikkeling was dat het ’dorpska-
rakter’ verdween.
Dit gebeurde ook in bouwkundig
opzicht. De Waddinxveense dich
teres Reiny Neven brengt dit pro
ces onder woorden in het vers ’Zo
was mijn dorp*. Ze schrijft bij
voorbeeld: ‘Zo was mijn dorp,
mijn Waddinxveen, - en dat doet
toch wel pijn,? dat nooit meer als
voorheen, - mijn polderdorp zal
zijn*.
De ’gemiddelde Waddinxvener’,
wat ik me daarbij voor moet stel
len weet ik niet precies, leeft niet
alleen toevallig in Waddinxveen.
Hij is ook ’lid’ van andere leef
groepen: bijvoorbeeld van zijn ge-
vriendenkring.
Binnen de Waddinxveense samen
leving nam het individualisme en
het groeps-individualisme toe.
Oud PvdA-wethouder Si
mon Pille. (Foto: Archief -
Veel mensen leven in hun eigen
wereldje. Dit geldt vooral voor de
bewoners van de nieuwbouwwij
ken.
De lokale overheid doet er goed
aan om rekening te houden met
deze situatie als ze zich bezig
houdt met vragen rond de identi
teit van Waddinxveen.
De geprofessionaliseerde lokale
overheid heeft de afgelopen tijd
veel constructieve daden verricht.
Denk bijvoorbeeld aan het ’red
den’ van het oude raadhuis en aan
de bouw van het sub-tropische
zwemparadijs, dat tienduizenden
mensen trekt.
Maar het bestuur van Waddinx
veen tobt ook met bepaalde za
ken. Al jaren speelt de vraag waar
het winkelhart van het ’Gouwe
dorp’ moet komen. Een probleem
dat alles heeft te maken met de
ontstaangeschiedenis van Wad
dinxveen.
Waddinxveen is namelijk van
oudsher een dorp met een lintbe
bouwing. Rond de hefbrug over
de Gouwe en het oude dorp
(Dorpstraat), een kruispunt aan
de andere kant van het lint en de
Kerkweg, bezat Waddinxveen
twee dorpskernen.
In de jaren 1960 van deze eeuw
kwam daar, halverwege de Kerk
weg, de Passage bij. Het gemeen
tebestuur probeert Waddinxveen
een nieuw hart, een imago te ge
ven. Vanwege de geografische si
tuatie een lastige materie.
Toch is het streven naar deze
nieuwe identiteit geen verkeerde
zaak. Het zorgt er namelijk voor
dat Waddinxveen is actie blijft.
En juist een dynamische samenle
ving leeft en heeft kans om te
overleven.
Zo zou je kunnen stellen dat voor
al het ontbreken van een heuse
Waddinxveen identiteit het meest
typerend is voor Waddinxveen.
Zo geeft deze ’bijna permanente
identiteitscrisis’ Waddinxveen in
dentiteit.
opkomst van de tv, de Beeldbepalers
welvaart?), de grotere mobiliteit Aan het begin heb ik de vraag ge
steld wat Waddinxveners tot
Waddinxveners en Waddinxveen
tot Waddinxveen maakt. Het ant
woord op deze vraag heb ik ge
probeerd te geven aan de hand
van de geschiedenis van Waddinx
veen in de 20ste eeuw. Deze ge
schiedenis heeft namelijk invloed
op de actuele situatie in Waddinx
veen.
Een eenduidig antwoord bestaat
er niet. Wel heeft het ’wij gevoel’
van de Waddinxvener alles te ma
ken met collectieve ervaringen.
Deze ervaringen uiten zich in
taalgebruik. Gezegdes en uit
spraak kunnen voor onderlinge
herkenning zorgen.
Vervolgens bestaan er voorwerpen
die mensen binden. Waddinxveen
bezit een vlag, een wapen en een
hymne. Deze attributen met een
collectieve symboolwaarde functi
oneren in het dagelijks leven ech
ter niet.
Tijdens de aubaden in de jaren
1960 en 1970 op Koninginnedag
vervulden deze zaken een rol. De
aubaden worden echter al jaren
niet meer gehouden. Wel zorgen
bepaalde gebouwen en bouwwer
ken voor een band met Waddinx
veen.
De uit 1936 daterende hefbrug
speelt daarbij een sleutelrol. Het
bouwwerk is beeldbepalend, maar
heeft ook een duidelijke histori
sche betekenis. In 1964 viel bij
voorbeeld een blok uit de schacht.
Een gebeurtenis die veel indruk
maakte en overlast gaf.
Ook het dagelijks op en neer gaan
van de brug heeft invloed op het
leven in Waddinxveen. Bovendien
concentreerden veel bestem
mingsplannen, ideeën met betrek
king tot de inrichting van het
dorp, zich rond de hefbrug.
Naast de brug zijn er andere
beeldbepalers die Waddinxveen
identiteit geven. De Brugkerk,
merkwaardige naam toch eigen
lijk, en de Passage geven Wad
dinxveners het gevoel in Wad
dinxveen te zijn. Zeker na een
lange vakantie buiten het ’Gouwe
dorp’ wordt dit ervaren.
Het gemeentebestuur doet er
goed aan om in haar ruimtelijk
lied wordt niet meer gezongen en
de aubaden behoren tot het verle
den.
Zijn Waddinxveners Waddinxve
ners vanwege het wapen dat Wad
dinxveen sinds 1975 officiëel be
zit? Herkent de Waddinxvener
zich in de Waddinxveense vlag?
Zwart-geel voor degenen die de
kleur niet kennen.
Het is moeilijk te zeggen wat ie
mand tot een Waddinxvener
maakt. Maar een feit is dat wan
neer je niet lang in Waddinxveen
woont of hebt gewoond, je niet
weet wat er met het bovenste alle
maal bedoeld wordt.
Met andere woorden: de ervaring,
de persoonlijke geschiedenis bindt
het individu aan het collectief. Je
herkent elkaar in wat je van el
kaar weet, in wat je samen mee
maakt.
Met het oog op het Waddinxve
ner zijn is het daarom goed dat
het 760-jarig bestaan van Wad
dinxveen wordt gevierd. En het is
mooi dat er op het verjaardags
feestje van Wadinxveen op 20
april in de Ontmoetingskerk ook
aandacht is besteed aan het on
derwerp ’Waddinxveen in de
20ste eeuw’.
Juist dit deel van de geschiedenis
bepaalt en verklaart in grote mate
het reilen en zeilen van Waddinx
veen en haar inwoners. Natuurlijk zuil. Nog steeds bestaat ze en be
is het ook goed je af te vragen zit ze een niet te onderschatten
wat je met deze informatie moet maatschappelijke invloed. Zo’n
en doet. Hoe het ook zij: Hier orthodox hervormde zuil was en is
volgt een greep uit de geschiede- vergeleken met de nationale situa-
nis van Waddinxveen. Beter: Uit --
de geschiedenis van de Waddinx
veners in de 20ste eeuw.
De 20ste eeuw begint in 1900.
Het lijkt net alsof dat jaar een ce
suur, een breuk is in de histori
sche werkelijkheid. Onzin natuur
lijk. Historici en in hun voetspo
ren u en ik delen de geschiedenis dorpsbeeld,
nu eenmaal op in eeuwen. Dat
maakt het verleden beter hanteer
baar.
De geschiedenis van Waddinx
veen in de 20ste eeuw begint ech
ter in 1919. Dan zijn er de eerste
gemeenteraadsverkiezingen na het gingsgebouw.
Verder waren in de St. Victorwijk
de katholieke winkeliers geves-
t een goed katholiek
kocht zijn brood bij Van Arden-
ne, zijn pak bij Mulder en zijn
kast en vloerbedekking bij Moons.
WADDINXVEEN - Zaterdag 15 mei zijn Toos Tabben en
Francisca Laning van de jeu de boulesvereniging Waddinxveen
derde geworden tijdens de finale van de Nederlandse doublet
tenkampioenschappen dames.
Een grote schare supporters was
meegereisd naar Rijswijk om het
tweetal aan te moedigen. In de
eerste partij was het gelijk raak.
Toos en Francisca moesten het
opnemen tegen de kampioenen
van vorig jaar Brinks en Bosch.
In een zinderende wedstrijd met
aan elkaar gewaagde tegenstan
ders moesten ze uieindelijk met
12/13 het onderspit delven. Knap
werk dus. De zware inspanningen
om de Nederlandse kampioenen
van de troon te stoten moesten
Toos en Francisca in de tweede
partij bezuren want tegen
Spiele/Lamberts verloren ze met
11/13.
Door dat verlies was de weg naar
het kampioenschap afgesloten.
Restte nog de strijd om de derde
of vierde plaats. De dames had
den zich inmiddels vermand en
speelden Spiele en Lamberts met
13/0 van de baan.
Werkelijk een knappe prestatie
van de Waddinxveense dames een
derde plaats van de oorspronkelij
ke 64 equipes. Dat belooft wat
voor de toekomst. Strijdlustig rie
pen de dames ’volgend jaar pak
ken we het goud’.
Afgelopen zondag was de tweede
dag van de Nederlandse kampi
oenschappen triplette jeu de
boules. Onder schitterende weers
omstandigheden werd gespeeld in
het Volkspark in Schiedam. Tus
sen de wandelaars en de honden
speelden 240 boulers op het
scherp van de snede.
Ook bij deze sport gaat het er als
het om de hoogste eer gaat soms
niet altijd even vriendelijk aan
toe. De Waddinxveense scheids-
door JAN DE BAS
Het is lekker weer. Ik bestel nog
een kopje thee, terwijl ik een hap
je van de appeltaart neem.
‘Smaakt het een beetje*, vraagt
Edwin, een student uit Pabo 1c.
‘Prima*, antwoord ik.
En ik vervolg: ‘Wat wil een mens
nog meer: op een terrasje hangen
tijdens twee tussen-uren, een
taartje eten en genieten van het
’mooie’ weer? Willen jullie soms
ook iets drinken?* bied ik beleefd
aan. ‘Nee*, zegt Edwin, ‘ik haal
wel even*.
Ik sputter tegen: ‘Ik bood het het
eerste aan, ik doe het wel even ha
len*. ‘Zo, jij komt zeker ook uit
Waddinxveen?* vraagt Marjolijn,
de vriendin van Edwin. ‘Ja, ja‘,
bevestig ik met een niet te bear
gumenteren trots. Opeens besef ik
waarom ze ’ook uit Waddinxveen’
zegt, haar vriendje is een geboren
en getogen Waddinxvener.
‘Ja, Edwinga ik verder en sla
hem daarbij op de schouder,
‘....wij schamen ons er niet voor
om voor ’Wanningsvener’ te wor
den uitgemaakt, ook al wonen wel
een paar jaar ergens anders*.
Om die stelling kracht bij te zet
ten en onze verbondenheid te on
derstrepen vraag ik Edwin hoe we
in Waddinxveen achter het huis
noemen. Edwin kijkt me even ver
baasd aan en zegt dan een beetje
onderkoeld: ‘De werft, dat noe
men we de werft*.
‘Juist...*, knik ik instemmend
‘....de werft, zo noemen wij dat*.
Ik loop naar binnen bestel twee
thee en denk: Zo is het en niet an
ders, hoewel ik absoluut niet weet
waarom.
Eigenaar Ph. Bavelaar met zijn vrouw in de volledige vernieuwde en aangenaam ingerichte Ga
rantmarkt in het winkelcentrum Luifelbaan aan de Brederolaan in Waddinxveen. (Foto: Sjaak
Noteboom).
bare en christelijke scholen had
de Nederlandse, en niet ten over
vloede: ook de Waddinxveense,
bevolking in de loop van de 19e
eeuw opgedeeld in stromingen werk hebben.
beroepsbevolking buiten
dinxveen. Deze ’woon-forensen’
- z,
'fa.
a _.hau
K...