RT WEG Koreaanse Kia debuteert in Nederland Citroën Xantia De Trekauto van 1993 Gaan als de wind AAC met Vento op gas Volkswagen Groep VAN MARREWIJK 299.- ■ff Seat toont concept van een cabriolet I 1BB CAR STEREO afneembaar front-radio's Skoda Favorit Silver Line Opel Frontera Sport H® I A 1 t TECHNISCHE GEGEVENS: I LPG-injectie biedt toekomst AUTOMOBIELBEDRIJF a ^oQ. w-ri/ REDACTIE: HENRI STOLWIJK veel keus in de bekende merken prijzen al vanaf Motor: 1781 cc. Vermogen: 66 kW/90 pk. Acceleratie: 12 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 180 km/uur. - Gem. verbruik: 11 ltr/100 km (Ipg). 9.5 ltr/100 km (benzine). Gewicht: 1100 kilo. VOOR AL UW NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO’S Skoda heeft de Favorit GLXi uitgerust met een pakket luxe extra's. De uitvoering wordt aangeboden onder de naam Silver Line. Zilverkleurige metallic lak, speciale Ronal velgen, getint glas, centrale portiervergrendeling, lederen versnellingspookknop en een Blaupunkt Boston radio-cassettespeler zijn de extra's in de wagen. Aan de buitenkant is de Favorit Silver Line getooid met een spoiler boven de achterruit, een set mistlampen voor en koplampsproeiers. Skoda biedt deze Favorit-versie voor 22.695 gulden aan. Onder de kap huist een 1.3 ltr/54 pk motor. UW DEALER VOOR BOSKOOP WADDINXVEEN HAZERSWOUDE Twintig inbouwspecialist in car-stereo - alarmen - open daken enz. O eats Design Center in Martorell heeft op de O autotentoonstelling in Barcelona een concept van een cabriolet aan het publiek getoond. Het is een designstudie. Het model zal vooralsnog niet in produktie worden genomen. Seat tracht met het concept een beeld te schetsen van de toekomstige ontwikkelingen bij het Spaanse autoconcern. TT et vermogensverlies bij het ombouwen van -IJ. een automotor van benzine naar gas is tegenwoordig sterk te verminderen met behulp van moderne elektronica. Tot dusverre is bij het omzetten een verlies van vijftien procent aan paardekrachten heel normaal. Toonaangevende fabrikanten van gas-systemen, zoals Necam, stellen echter momenteel installaties te hebben waarmee de motor op LPG niet alleen gelijk presteert als op benzine maar tevens veel 'echoner' verbrandt. VOORKADE 26-27, BOSKOOP. TEL. 01727-13000 Milieuwinst TNO systeem blijft de auto mooi vlak op de weg, zodra er een caravan of beladen aanhanger aan de trekhaak is bevestigd. It/T edio september maakt het Koreaanse merk J.VA Kia zijn debuut op de Nederlandse markt. In eerste instantie worden twee varianten aangeboden van de Sephia, een royale middenklasser. Het programma van de Opel Frontera, een vierwiel aangedreven wagen, is uitgebreid met een -Sport- variant. Deze uitvoering heeft twee portieren in plaats van vier. Dat maakt het mogelijk de wagen 43 centimeter korter te bouwen en zo volgens Opel een sportiever aanzien te geven. De twee liter motor levert 115 pk. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten en spiegels, een lederen sportstuur en vlot ogende lichtmetalen velgen met brede banden. De Frontera Sport is leverbaar vanaf 42.750 gulden (grijs kenteken). T> e Citroen Xantia 2.0 is uitgeroepen tot U Trekauto van het Jaar 1993. Volgens een jury van acht autojournalisten is deze auto een perfecte caravantrekker. Dat heeft de Xantia vooral te danken aan het relatief hoog eigen gewicht. Bovendien draagt het unieke hydractieve II veersysteem bij aan een goede wegligging. Door de corrigerende werking van dit W" i- ragina zi GK/WvW - Woensdag 2 juni 1993 De Kia Sephia is in september in Nederland te koop. Citroën Xantia betiteld tot Trekauto van het Jaar 1993. Seats realistische studie van een cabriolet. Hooftstraat 221 Alphen aan den Rijn - Telefoon 01720-74703 het systeem te zien, lüh' De VW Vento leent zich goed voor de inbouw van een gasinstallatie vanwege de grote kofferbak. ;'z" j z I De goedkoopste uitvoering gaat rond de 28.000 gulden kosten, de luxere uitvoering zo'n vierduizend gulden meer. Die versie heeft standaard onder meer elektrisch bediende ramen rondom, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging. In beide gevallen gaat het om een sedan, waarbij een 1.6 liter motor voor de aandrijving zorgt. Er staan al diverse uitbreidingen op stapel. Nog dit jaar volgt de vijfdeurs hatchback, in het voorjaar van 1994 komt ook een driedeurs hatchback beschikbaar. Een jaar later staat de introductie van alle uitvoeringen met een 1.8 liter motor gepland. In 1994 maakt voorts de Kia Sportage, een terreinwagen, De cabriolet, Concepto T Cabrio, is gebouwd op basis van bodemplaat en onderstel van de Toledo. De vormgevers van Seat zijn verder gegaan dan alleen het uiterlijk. In alle opzichten benadert het prototype een welhaast gebruiksklare auto. Pon's Automobielhandel, importeur van onder meer Volkswagen, is ten volle overtuigd van de nieuwe LPG-technologie. Om dat te bewijzen is een VW Vento CL met 1.8 ltr/90 pk motor voorzien van een volledig elektronisch gestuurde gasinstallatie van Necam. De techniek is gebaseerd op injectie van de LPG, zijn Nederlandse debuut. Kopers kunnen kiezen voor een tweeliter viercilindermotor met enkele nokkenas, een tweeliter zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenassen dan wel voor een 2,2 liter dieselmotor. De eerste versie verschijnt als tweedeurs, maar de beide andere typen zullen zowel met twee als met vier portieren worden geleverd. De import wordt ter hand genomen door Kia Motors Nederland in Vianen, een dochter van de ARM Groep. Daarvan maken onder meer ook de importeurs van Lada, Saab en Renault Trucks deel uit. De ARM Groep is weer een onderdeel van de internationale handelsonderneming Hagemeyer. ongeveer op dezelfde manier zoals dat tegenwoordig met benzine gebeurt bij moderne motoren. De verkiezing Trekauto van het Jaar is een initiatief van de Kampeer en Caravan Kampioen, een uitgave van de ANWB. Die wil hiermee bevorderen dat autofabrikanten bij de ontwikkeling van hun produkten meer aandacht geven aan de trekcapaciteiten. De verkiezing is nu drie keer gehouden. Eerder wonnen de Nissan Primera en de Volkswagen Golf de onder auto-importeurs zo begeerde titel. De onderscheiding mist immers zijn uitwerking niet met de contactsleutel op slot te draaien. De Vento beschikt over een comfortabel veerkarakter. De motor is stil. Alleen windgeruis laat zich op hogere snelheid wat horen. De jury heeft dit jaar twintig nieuw op de markt gebrachte auto’s onder de loep genomen. Die moesten vijf proeven ondergaan op de testbaan van Daf in St. Oedenrode. Daarbij werden verschillende modellen caravans van het merk Avento gebruikt. De jury beoordeelde de mededingers op de punten stabiliteit, prestaties, comfort, bedieningsgemak en het vanuit stilstand wegrijden op een helling. De auto's werden onderverdeeld in klassen. Uiteindelijk selecteerde de jury een totaal winnaar. Dat was de Citroën Xantia 2.0, die dan ook de titel Trekauto van het Jaar 1993 kreeg. In de klasse tot 32.000 gulden kwam de Citroën ZX 1.8 op de eerste plaats, de Renault 19 sedan 1.8 in de klasse van 32.000 tot 40.000 gulden, de Citroën Xantia 2.0 in de groep boven de 40.000 gulden en de Opel Astra 1.7 turbo diesel in de afdeling diesel. De overige zestien deelnemende wagens waren: Nissan Micra, Toyota Corolla, Opel Corsa, Peugeot 306, Mitsubishi Lancer, Ford Escort, Volvo 440, Ford Mondeo, Renault Safrane, Nissan Serena, Toyota Carina E, Mitsubishi Galant, Alfa Romeo 155 en de diesels Peugeot 405, Mazda 626 en de Rover Clubman Estate. Bediening van koppeling en versnellingsbak gaat licht. Een CL met 1.8 motor kost standaard f 36.775,-. Voor de Necam MEGA LPG-installatie komt daar 3983 gulden bij, inclusief de inbouwkosten. Om de hogere kosten 'eruit te halen' en de extra wegenbelasting voor LPG zal toch ruimschoots meer dan 30.000 kilometer op jaarbasis met deze Vento moeten worden gereden. JCAI vootkaoem heeft juist de Vento uitgekozen voor gasinbouw vanwege de grote kofferbak van 550 liter inhoud. Na montage van de extra 45 liter gastank resteert ten minste nog redelijk wat bagageruimte. De Vento is geen misdeelde wagen als het gaat om ruimte. Voor- en achterin kunnen ook de wat grotere mensen voldoende been- en hoofdruimte vinden. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is standaard in de Vento CL, alsmede stuurbekrachtiging. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, met bovendien de mogelijkheid de leuningen Directeur Bas Plesman wan Kia Motors Nederland verwacht, dat de Koreaanse auto's met name een concurrent zullen vormen voor de Japanse merken. Kia Motors heeft dit jaar de export naar Europa ter hand genomen. Sinds 1962 houdt de onderneming zich bezig met de bouw van auto's. Aanvankelijk gebeurde dat vooral in samenwerking met Mazda en Ford, die nog seeds een aandeel hebben in het Koreaanse bedrijf. Inmiddels begint Kia meer en meer uit te groeien tot een zelfscheppende autofabrikant. De Sephia is ook in eigen beheer ontwikkeld. De importeur is inmiddels bezig een dealerorganisatie op poten te zetten. Het is de bedoeling, dat tussen de vijftig en tachtig dealers worden aangesteld. Naar verwachting zullen in 1993 nog zo'n 700 Sephia's worden verkocht. In 1994 verwacht Kia zo'n 2.000 auto's te verkopen. Alles werkt. In principe kan de wagen zo de weg op. De studie Cabrio heeft duidelijke verwantschap met een eerder prototype van Seat. Vorig jaar presenteerde dit merk de Concepto T Coupé. Het ging toen om een sterk gestroomlijnde auto. BOSKOOP Veel winst is er geboekt als het gaat om het bereiken van 'schone' uitlaatgassen. Het gassysteem van Necam is in de Vento gekoppeld aan de geregelde katalysator in de uitlaat. Ten opzichte van benzine is de uitstoot van koolwaterstoffen en stikstofoxiden (veroorzakers van onder meer zure regen) vijftig procent lager. Met kooldioxide (veroorzaker van broeikaseffect) is er een vermindering van twintig procent waarneembaar. Dat bleek uit tests door TNO. Uit onderzoek door het instituut TNO blijkt dat de Vento op gas slechts één procent vermogen inlevert ten opzichte van benzine als brandstof. Al rijdend is dat minieme verschil niet merkbaar. Op het dashboard zit een knopje om van de éne brandstof naar de andere over te schakelen. Wat er Geen moment is tijdens het rijden of bij het starten van de motor te merken dat de Vento op LPG staat. Dat komt door de volledig computer gestuurde gasinstallatie. Met behulp van sensoren wordt onder alle omstandigheden exact de juiste hoeveelheid in te spuiten gas bepaald. Op de middenconsole geeft een rijtje groene lampjes de voorraad LPG in de tank aan. Jammer is het dat de indicatie alleen nauwkeurig werkt bij een stilstaande auto. Bij bochten en bij het afremmen of optrekken komt het geregeld voor dat of alle lampjes oplichten of slechts helemaal geen. Dat wordt veroorzaakt door het schommelen van de brandstof in de ronde gastank. Pon's Automobielhandel Datzelfde kenmerk is terug te vinden bij de Cabrio variant. Opvallend is de behoorlijk achterover hellende voorruit. Die biedt voldoende stijfheid om de inzittenden te beschermen bij een onverhoopte koprol. In de optiek van Seat zijn liefhebbers van een cabrio gesteld op luxe. Om een beeld daarvan te schetsen is de cabriolet uitgerust met elektrisch bedienbare ramen en dak, centrale portiervergrendeling, boordcomputer en een stereo-installatie, geïntegreerd met een autotelefoon. Het summum in een open wagen is wel de standaard air-conditioning. Als motor denkt Seat aan een zescilinder (V6) van 200 pk. Maar ook de montage van een minder krachtige vier-cilinder krachtbron moet in de toekomst mogelijk zijn, zonder dat eerst de hele bodemplaat gewijzigd moet worden. Tevens beoogt Seat een variant met vierwiel aandrijving. Seat ziet de Concepto T Cabrio als een nazaat van de Seat 850 Spider van dertig jaar geleden. Het Spaanse concern deed tien jaar geleden met de Ibiza Cabrio een poging op de markt van open wagens terug te keren. Hier ging het evenwel om een prototype, die niet in produktie is genomen. Wellicht is de Concepto T een levensvatbaarder aanzet. De belangstelling voor cabrio's is per slot van rekening toegenomen. op de bezitters van rijdende vakantiewoningen. Voor hen kan het een geruststellende gedachte zijn als ze een auto aanschaffen, die door deskundigen al op de trekcapaciteiten is beoordeeld. De Necam gasinstallatie heeft niet veel ruimte nodig onder de motorkap. Midden op de foto is het brein van bot te zien het verdeelhuis. ook door de cilinders stroomt, de auto gaat als de wind. Het brandstofverbruik is met LPG wel hoger. Wij noteerden een gemiddelde van zo'n 11 liter over 100 kilometer. Op benzine verstookt de Vento bijna anderhalve liter minder over dezelfde afstand. Met een gemiddelde prijs van 57 cent per liter LPG aan de pomp zal dit geen zwaarwegend punt zijn. ff'/ee/' ss: o) /O lfK5 Lsa

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 21