RT WEG
Koreaanse Kia debuteert
in Nederland
Citroën Xantia De
Trekauto van 1993
Gaan als de wind
AAC
met Vento op gas
Volkswagen Groep
VAN MARREWIJK
299.-
■ff
Seat toont concept
van een cabriolet
I
1BB
CAR STEREO
afneembaar front-radio's
Skoda Favorit Silver
Line
Opel Frontera Sport
H®
I A 1
t
TECHNISCHE GEGEVENS:
I
LPG-injectie biedt toekomst
AUTOMOBIELBEDRIJF
a
^oQ.
w-ri/
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
veel keus in de
bekende merken
prijzen al vanaf
Motor: 1781 cc.
Vermogen: 66 kW/90 pk.
Acceleratie: 12 sec van 0-100 km/uur.
Topsnelheid: 180 km/uur.
- Gem. verbruik: 11 ltr/100 km (Ipg).
9.5 ltr/100 km (benzine).
Gewicht: 1100 kilo.
VOOR AL UW NIEUWE
EN GEBRUIKTE AUTO’S
Skoda heeft de Favorit GLXi uitgerust met een pakket
luxe extra's. De uitvoering wordt aangeboden onder de
naam Silver Line. Zilverkleurige metallic lak, speciale
Ronal velgen, getint glas, centrale portiervergrendeling,
lederen versnellingspookknop en een Blaupunkt Boston
radio-cassettespeler zijn de extra's in de wagen. Aan de
buitenkant is de Favorit Silver Line getooid met een
spoiler boven de achterruit, een set mistlampen voor en
koplampsproeiers. Skoda biedt deze Favorit-versie voor
22.695 gulden aan. Onder de kap huist een 1.3 ltr/54
pk motor.
UW DEALER VOOR
BOSKOOP
WADDINXVEEN
HAZERSWOUDE
Twintig
inbouwspecialist in car-stereo - alarmen - open daken enz.
O eats Design Center in Martorell heeft op de
O autotentoonstelling in Barcelona een concept
van een cabriolet aan het publiek getoond. Het is
een designstudie. Het model zal vooralsnog niet
in produktie worden genomen. Seat tracht met
het concept een beeld te schetsen van de
toekomstige ontwikkelingen bij het Spaanse
autoconcern.
TT et vermogensverlies bij het ombouwen van
-IJ. een automotor van benzine naar gas is
tegenwoordig sterk te verminderen met behulp
van moderne elektronica. Tot dusverre is bij het
omzetten een verlies van vijftien procent aan
paardekrachten heel normaal. Toonaangevende
fabrikanten van gas-systemen, zoals Necam,
stellen echter momenteel installaties te hebben
waarmee de motor op LPG niet alleen gelijk
presteert als op benzine maar tevens veel
'echoner' verbrandt.
VOORKADE 26-27, BOSKOOP.
TEL. 01727-13000
Milieuwinst
TNO
systeem blijft de auto mooi vlak op de weg, zodra
er een caravan of beladen aanhanger aan de
trekhaak is bevestigd.
It/T edio september maakt het Koreaanse merk
J.VA Kia zijn debuut op de Nederlandse markt.
In eerste instantie worden twee varianten
aangeboden van de Sephia, een royale
middenklasser.
Het programma van de Opel Frontera, een vierwiel
aangedreven wagen, is uitgebreid met een -Sport-
variant. Deze uitvoering heeft twee portieren in plaats
van vier. Dat maakt het mogelijk de wagen 43
centimeter korter te bouwen en zo volgens Opel een
sportiever aanzien te geven. De twee liter motor levert
115 pk. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer
centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare
ruiten en spiegels, een lederen sportstuur en vlot
ogende lichtmetalen velgen met brede banden. De
Frontera Sport is leverbaar vanaf 42.750 gulden (grijs
kenteken).
T> e Citroen Xantia 2.0 is uitgeroepen tot
U Trekauto van het Jaar 1993. Volgens een jury
van acht autojournalisten is deze auto een
perfecte caravantrekker. Dat heeft de Xantia
vooral te danken aan het relatief hoog eigen
gewicht. Bovendien draagt het unieke
hydractieve II veersysteem bij aan een goede
wegligging. Door de corrigerende werking van dit
W"
i-
ragina zi
GK/WvW - Woensdag 2 juni 1993
De Kia Sephia is in september in Nederland te koop.
Citroën Xantia betiteld tot Trekauto van het Jaar 1993.
Seats realistische studie van een cabriolet.
Hooftstraat 221 Alphen aan den Rijn - Telefoon 01720-74703
het systeem te zien,
lüh'
De VW Vento leent zich goed voor de inbouw van een gasinstallatie vanwege de grote kofferbak.
;'z" j z
I
De goedkoopste uitvoering
gaat rond de 28.000 gulden
kosten, de luxere uitvoering
zo'n vierduizend gulden
meer. Die versie heeft
standaard onder meer
elektrisch bediende ramen
rondom, centrale
deurvergrendeling en
stuurbekrachtiging. In beide
gevallen gaat het om een
sedan, waarbij een 1.6 liter
motor voor de aandrijving
zorgt.
Er staan al diverse
uitbreidingen op stapel. Nog
dit jaar volgt de vijfdeurs
hatchback, in het voorjaar
van 1994 komt ook een
driedeurs hatchback
beschikbaar. Een jaar later
staat de introductie van alle
uitvoeringen met een 1.8
liter motor gepland.
In 1994 maakt voorts de Kia
Sportage, een terreinwagen,
De cabriolet, Concepto T
Cabrio, is gebouwd op basis
van bodemplaat en onderstel
van de Toledo. De
vormgevers van Seat zijn
verder gegaan dan alleen het
uiterlijk. In alle opzichten
benadert het prototype een
welhaast gebruiksklare auto.
Pon's Automobielhandel,
importeur van onder meer
Volkswagen, is ten volle
overtuigd van de nieuwe
LPG-technologie. Om dat te
bewijzen is een VW Vento CL
met 1.8 ltr/90 pk motor
voorzien van een volledig
elektronisch gestuurde
gasinstallatie van Necam. De
techniek is gebaseerd op
injectie van de LPG,
zijn Nederlandse debuut.
Kopers kunnen kiezen voor
een tweeliter
viercilindermotor met enkele
nokkenas, een tweeliter
zestienklepper met dubbele
bovenliggende nokkenassen
dan wel voor een 2,2 liter
dieselmotor. De eerste versie
verschijnt als tweedeurs,
maar de beide andere typen
zullen zowel met twee als
met vier portieren worden
geleverd.
De import wordt ter hand
genomen door Kia Motors
Nederland in Vianen, een
dochter van de ARM Groep.
Daarvan maken onder meer
ook de importeurs van Lada,
Saab en Renault Trucks deel
uit. De ARM Groep is weer
een onderdeel van de
internationale
handelsonderneming
Hagemeyer.
ongeveer op dezelfde manier
zoals dat tegenwoordig met
benzine gebeurt bij moderne
motoren.
De verkiezing Trekauto van
het Jaar is een initiatief van
de Kampeer en Caravan
Kampioen, een uitgave van
de ANWB. Die wil hiermee
bevorderen dat
autofabrikanten bij de
ontwikkeling van hun
produkten meer aandacht
geven aan de
trekcapaciteiten.
De verkiezing is nu drie keer
gehouden. Eerder wonnen de
Nissan Primera en de
Volkswagen Golf de onder
auto-importeurs zo begeerde
titel. De onderscheiding mist
immers zijn uitwerking niet
met de contactsleutel op slot
te draaien. De Vento
beschikt over een
comfortabel veerkarakter. De
motor is stil. Alleen
windgeruis laat zich op
hogere snelheid wat horen.
De jury heeft dit jaar twintig
nieuw op de markt gebrachte
auto’s onder de loep
genomen. Die moesten vijf
proeven ondergaan op de
testbaan van Daf in St.
Oedenrode. Daarbij werden
verschillende modellen
caravans van het merk
Avento gebruikt. De jury
beoordeelde de mededingers
op de punten stabiliteit,
prestaties, comfort,
bedieningsgemak en het
vanuit stilstand wegrijden op
een helling. De auto's
werden onderverdeeld in
klassen. Uiteindelijk
selecteerde de jury een totaal
winnaar. Dat was de Citroën
Xantia 2.0, die dan ook de
titel Trekauto van het Jaar
1993 kreeg.
In de klasse tot 32.000
gulden kwam de Citroën ZX
1.8 op de eerste plaats, de
Renault 19 sedan 1.8 in de
klasse van 32.000 tot 40.000
gulden, de Citroën Xantia 2.0
in de groep boven de 40.000
gulden en de Opel Astra 1.7
turbo diesel in de afdeling
diesel.
De overige zestien
deelnemende wagens waren:
Nissan Micra, Toyota
Corolla, Opel Corsa, Peugeot
306, Mitsubishi Lancer, Ford
Escort, Volvo 440, Ford
Mondeo, Renault Safrane,
Nissan Serena, Toyota Carina
E, Mitsubishi Galant, Alfa
Romeo 155 en de diesels
Peugeot 405, Mazda 626 en
de Rover Clubman Estate.
Bediening van koppeling en
versnellingsbak gaat licht.
Een CL met 1.8 motor kost
standaard f 36.775,-. Voor
de Necam MEGA
LPG-installatie komt daar
3983 gulden bij, inclusief de
inbouwkosten. Om de hogere
kosten 'eruit te halen' en de
extra wegenbelasting voor
LPG zal toch ruimschoots
meer dan 30.000 kilometer
op jaarbasis met deze Vento
moeten worden gereden.
JCAI
vootkaoem
heeft juist de Vento
uitgekozen voor gasinbouw
vanwege de grote kofferbak
van 550 liter inhoud. Na
montage van de extra 45
liter gastank resteert ten
minste nog redelijk wat
bagageruimte. De Vento is
geen misdeelde wagen als het
gaat om ruimte. Voor- en
achterin kunnen ook de wat
grotere mensen voldoende
been- en hoofdruimte
vinden.
Een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel is standaard
in de Vento CL, alsmede
stuurbekrachtiging. De
achterbank is in twee
ongelijke delen neerklapbaar,
met bovendien de
mogelijkheid de leuningen
Directeur Bas Plesman wan
Kia Motors Nederland
verwacht, dat de Koreaanse
auto's met name een
concurrent zullen vormen
voor de Japanse merken. Kia
Motors heeft dit jaar de
export naar Europa ter hand
genomen. Sinds 1962 houdt
de onderneming zich bezig
met de bouw van auto's.
Aanvankelijk gebeurde dat
vooral in samenwerking met
Mazda en Ford, die nog seeds
een aandeel hebben in het
Koreaanse bedrijf. Inmiddels
begint Kia meer en meer uit
te groeien tot een
zelfscheppende
autofabrikant. De Sephia is
ook in eigen beheer
ontwikkeld.
De importeur is inmiddels
bezig een dealerorganisatie
op poten te zetten. Het is de
bedoeling, dat tussen de
vijftig en tachtig dealers
worden aangesteld. Naar
verwachting zullen in 1993
nog zo'n 700 Sephia's
worden verkocht. In 1994
verwacht Kia zo'n 2.000
auto's te verkopen.
Alles werkt. In principe kan
de wagen zo de weg op.
De studie Cabrio heeft
duidelijke verwantschap met
een eerder prototype van
Seat. Vorig jaar presenteerde
dit merk de Concepto T
Coupé. Het ging toen om een
sterk gestroomlijnde auto.
BOSKOOP
Veel winst is er geboekt als
het gaat om het bereiken van
'schone' uitlaatgassen. Het
gassysteem van Necam is in
de Vento gekoppeld aan de
geregelde katalysator in de
uitlaat. Ten opzichte van
benzine is de uitstoot van
koolwaterstoffen en
stikstofoxiden (veroorzakers
van onder meer zure regen)
vijftig procent lager. Met
kooldioxide (veroorzaker van
broeikaseffect) is er een
vermindering van twintig
procent waarneembaar. Dat
bleek uit tests door TNO.
Uit onderzoek door het
instituut TNO blijkt dat de
Vento op gas slechts één
procent vermogen inlevert
ten opzichte van benzine als
brandstof. Al rijdend is dat
minieme verschil niet
merkbaar. Op het dashboard
zit een knopje om van de éne
brandstof naar de andere
over te schakelen. Wat er
Geen moment is tijdens het
rijden of bij het starten van
de motor te merken dat de
Vento op LPG staat. Dat
komt door de volledig
computer gestuurde
gasinstallatie. Met behulp
van sensoren wordt onder
alle omstandigheden exact de
juiste hoeveelheid in te
spuiten gas bepaald.
Op de middenconsole geeft
een rijtje groene lampjes de
voorraad LPG in de tank
aan. Jammer is het dat de
indicatie alleen nauwkeurig
werkt bij een stilstaande
auto. Bij bochten en bij het
afremmen of optrekken komt
het geregeld voor dat of alle
lampjes oplichten of slechts
helemaal geen. Dat wordt
veroorzaakt door het
schommelen van de
brandstof in de ronde
gastank.
Pon's Automobielhandel
Datzelfde kenmerk is terug te
vinden bij de Cabrio variant.
Opvallend is de behoorlijk
achterover hellende voorruit.
Die biedt voldoende stijfheid
om de inzittenden te
beschermen bij een
onverhoopte koprol.
In de optiek van Seat zijn
liefhebbers van een cabrio
gesteld op luxe. Om een beeld
daarvan te schetsen is de
cabriolet uitgerust met
elektrisch bedienbare ramen
en dak, centrale
portiervergrendeling,
boordcomputer en een
stereo-installatie,
geïntegreerd met een
autotelefoon. Het summum
in een open wagen is wel de
standaard air-conditioning.
Als motor denkt Seat aan een
zescilinder (V6) van 200 pk.
Maar ook de montage van
een minder krachtige
vier-cilinder krachtbron
moet in de toekomst mogelijk
zijn, zonder dat eerst de hele
bodemplaat gewijzigd moet
worden. Tevens beoogt Seat
een variant met vierwiel
aandrijving.
Seat ziet de Concepto T
Cabrio als een nazaat van de
Seat 850 Spider van dertig
jaar geleden. Het Spaanse
concern deed tien jaar
geleden met de Ibiza Cabrio
een poging op de markt van
open wagens terug te keren.
Hier ging het evenwel om
een prototype, die niet in
produktie is genomen.
Wellicht is de Concepto T
een levensvatbaarder aanzet.
De belangstelling voor
cabrio's is per slot van
rekening toegenomen.
op de bezitters van rijdende
vakantiewoningen. Voor hen
kan het een geruststellende
gedachte zijn als ze een auto
aanschaffen, die door
deskundigen al op de
trekcapaciteiten is
beoordeeld.
De Necam gasinstallatie heeft niet veel ruimte nodig onder de
motorkap. Midden op de foto is het brein van bot te zien
het verdeelhuis.
ook door de cilinders
stroomt, de auto gaat als de
wind.
Het brandstofverbruik is met
LPG wel hoger. Wij
noteerden een gemiddelde
van zo'n 11 liter over 100
kilometer. Op benzine
verstookt de Vento bijna
anderhalve liter minder over
dezelfde afstand. Met een
gemiddelde prijs van 57 cent
per liter LPG aan de pomp
zal dit geen zwaarwegend
punt zijn.
ff'/ee/'
ss:
o)
/O
lfK5
Lsa