Y VAKANTIE- BEZORG(ST)ERS minimum leeftijd 15 jaar WADDINXVEEN □T .u c Hoogte schadeloosstelling Pas sage-winkeliers is uniek in Nederland !U BLAZERS AFGEPRIJSD 198,- Weekblad voor Waddinxveen u YT Y n ff Algemeen /^ychologisch Buro BN. n - yL I Irij- zoekt Tel.: 01720-73818 -» 5É Praktijk in Capelle a/d IJssel en Waddinxveen. Voor afspraak bellen: 010-4582411 idön Onderzoek en advies kinderen vanaf 8 jaar (o.a. leerproblemen; dyslexie; keuze vervolgschool; pakket- of beroepskeuze) f395,- r in de plaats Interesse? Bel dan 01828-18950 L i Rekenmodellen Haalbaar Parkeren Financiën “i-' f i -l tl ’te 7 3 W i a woonbetouwng S f La Pagina 17 Woensdag 16 juni 1993 Weekblad voor Waddinxveen Vewa biedt winkelhart met 1.040 gratis parkeerplaatsen situatie Passage 5 I In het nieuwe winkelhart op de ‘Be Fair'-lokatie wordt uitgegaan van overdekt, riant en pro- Stuurman Partners BV). ora I fflÜDDOa™ I Het team achter het winkelhart op de ‘Be fair'-lokatie. Van links naar ren, directeur van de Vermeer Bouwgroep BV, Theus Verweij, directeur van en i Onmoofli beleggingsdeel eigenaar metaalfonds te amoveren winkels__ andere bestemming door T.W. VERWEIJ directeur van Vewa Consulting BV WADDINXVEEN - Als directeur van het adviesbureau Vewa Consulting BV in Waddinxveen heb ik reeds in augustus 1992 gemeend met betrekking tot de voorgenomen gemeentelijke cen- trumontwikkeling op de lokatie Kerkweg-Oost op eigen initiatief aan het college van Burgemeester en Wethouders een nieuw fi nancieel haalbaarheidsonderzoek voor te moeten leggen met be trekking tot een alternatief hoofdwinkelcentrum op de ‘Be Fair‘- locatie. Waarom dit initiatief? Naar mijn mening is de Kerkweg-Oost voor het creëren van een hoofdwinkel centrum een verkeerde lokatie, al was het alleen al om verkeerstech nische redenen. Inmiddels is door het gemeente bestuur vastgesteld, dat niet met het plan Kerkweg-Oost moet wor den doorgegaan. Echter, of er nu naar het oosten of naar het westen wordt uitgebreid, het wordt nooit een centrum van formaat, dat Waddinxveen waardig is. Winkeloplossingen in aansluiting op en rondom de Passage geven ruimtelijk gezien te beperkte mo gelijkheden. Neem alleen al de voldoende parkeerfaciliteiten, die benodigd zijn. Deze zijn margi naal en discutabel. Gelet op de ontwikkelingen van Waddinxveen in zuid-westelijke richting, de voornemens voor het woon- en werkgebied Gouda- Waddinxveen-Moordrecht en de ingrediënten van het te herziene streekplan Zuid-Holland Oost, ben ik ervan overtuigd dat de lo katie ‘Be Fair' de beste oplossing is voor de toekomst. Die plek langs de Kanaaldijk ligt uitermate centraal en heeft ruim telijk alles in zich. Waddinxveen moet volgens mij niet verder zoe ken in richtingen die te veel be perkingen in zich dragen. Tegen deze achtergrond heb ik mij verdiept in de haalbaarheid van de ‘Be Fair'-variant. Dat deed ik technisch en financieel via re kenmodellen. Ter toelichting daarop het volgende. De ‘Be Fair'-lokatie ligt, zoals ge zegd, zeer centraal en biedt ruim- De bouw van een winkelhart op de ‘Be Fair'-lokatie heeft ook gevolgen voor het winkelcentrum ‘de Passage', dat ontmanteld zou moeten worden. De af te breken winkels, eigendom van het Bedrijfspensioenfonds voor de Metaalindustrie, zijn op dit kaartje donker gekleurd. In het midden de supermarkt van Van Mourik, die een andere bestemming zou moeten krijgen omdat daarboven flats gesitueerd zijn. (Tekening: Stuurman Partners BV). Op deze structuurschets van de ‘Be Fair'-lokatie staan in het donker de parkeerruimte in het winkelcentrum aangegeven. Het lichte gedeelte geeft de verkeersruimte weer. (Bron: Vewa Con sulting BV). technisch markthard kan worden beschouwd. Dat betekent dat ik nu bereid en in staat ben een aantal hoofdza ken uit de exploitatiebegroting vrij te geven. Allereerst worden in de berekeningen de mogelijkhe den aangegeven van een gefaseer de bouw, een en ander afhankelijk van de medewerking van de be trokken ondernemers van de Pas sage. In de exploitatiebegroting voor de 'Be Fair'-lokatie komen wij uit op huren van ƒ235,- tot ƒ335,- per vierkante meter, dat is gemiddeld ƒ285,- per vierkante meter. In dit deel van de Randstad komen de gemiddelde huren voor nieuwe winkelcentra als in Waddinxveen beoogt uit op ƒ325,- per vierkante meter. Ik heb die gegevens van een congres over winkelcentra in 1992. Ook de belangen van de bestaan de winkeliers in de Passage heb ben in de alternatieve plannen de nodige aandacht gekregen. Im mers, de bouw van een nieuw win kelcentrum kan voor hen (al dan niet financiële) gevolgen hebben. Voor de huurders van winkel ruimte in de Passage is een bij drage in de verplaatsingskosten van ƒ850,- per vierkante meter voorzien voor de oppervlakte die op dit moment wordt gehuurd. Voor de amovering van dat win kelgedeelte, eigendom van het Be drijfspensioenfonds voor de Me taalindustrie, is een realistisch be drag opgenomen voor de schade loosstelling. Voor de eigenaren-gebruikers aan de zuidzijde van de Passage ligt de situatie anders. Om negatieve gevolgen te voorkomen is ook voor hen, bij verhuizing naar de 'Be Fair'-lokatie, een extra bedrag opgenomen van ƒ850,- per vier kante meter en vervolgens een zelfde bedrag (ƒ850,- per vierkan te meter) voor verplaatsingskos ten. Dat is in totaal dus ƒ1.700,- per oppervlakte voor de huidige netto in gebruik zijnde vierkante me ters. Deze suppletie is uiteraard afhankelijk van de grootte van het te realiseren winkelcentrum. Een alleszins redelijke vergoe ding, die weliswaar de emotionele aspecten niet vergoedt, maar za kelijk mag deze oplossing, zowel in de regio als in het land, worden gezien als uniek. Om de hoogte van de suppletie van ƒ1.700,- per vierkante meter tot ieders verbeelding te laten spreken, kan men dit vergelijken met de bouwkosten van een vier kante meter winkelnieuwbouw, exclusief bouwgrond. In de exploitatie-opzet is gebleken bleemloos parkeren. Per auto is een parkeerplaatsbreedte van 2.70 meter beschikbaar. Automo bilisten kunnen in één beweging in- en uitparkeren, hetgeen parkeerschade voorkomt. (Tekening: dat de kosten voor het verplaatsen van voetbal- en tennisvelden en dus verwerving en inrichting van vervangende gronden plus de in frastructuur van de 'Be Fair'-loka tie min of meer gelijk is aan de waarde van de vrijgekomen bouw grond en als zodanig met gesloten beurzen kan worden gerealiseerd. We praten hier over een op brengst van ongeveer 8,6 miljoen gulden. Voor een goed begrip: dit levert ƒ10,- meer huur per vier kante meter winkeloppervlak op voor de gemeente. Dat is gekapi taliseerd 1,3 miljoen gulden, uit gaande van een winkelcentrum van bijvoorbeeld 11.000 vierkante meter. Resumerend kan ik stellen dat Vewa Consulting BV aan de hand van rekenmodellen en structuur schetsen (waaraan geen status mag worden gegeven van een ar chitectonisch ontwerp) een finan cieel heeft onderzoek verricht voor het door haar beoogde alter natief op de ‘Be Fair'-lokatie. Daarbij is aangetoond dat het plan binnen aanvaardbare financi ële voorwaarden wel degelijk haal baar is. Vewa heeft zich bij deze financië le analyse mede gebaseerd op en weet zich gesteund door begrotin gen en berekeningen van de eer der genoemde ondernemingen, waarmede een samenwerkingsver band is aangegaan. Het is plezie rig vast te stellen, dat deze bedi ven plaatselijk gelieerd zijn. Een voordeel is de renteontwikke ling. Concreet betekent dit thans voor de exploitatie van de ‘Be Fair'-lokatie een niet geringe ver ruiming. Het kan voor de ge meente een aantrekkelijke keuze zijn dit bedrag, naast de legeskos- ten, in de gemeentekas te laten vloeien als extra dekking voor de door haar te maken kosten. Het eerdere enthousiasme voor de 'Be Fair'-lokatie, welk enthousias me in de afgelopen periode sterk is gereduceerd door gebrek aan vertrouwen in eerdere studies, kan volgens ons dus weer in volle glorie terugkeren. De huidige kos- tenanalyse geeft daartoe voldoen de aanleiding. Mocht het gemeentebestuur een besluit nemen ten gunste van een centrumontwikkeling op de ‘Be Fair'-lokatie, dan is Vewa Consul ting BV bereid in goed overleg met het gemeentebestuur de ont wikkeling van bedoeld winkelcen trum in samenwerking met een professionele ontwikkelaar en eer der genoemde ondernemingen verder voor te bereiden en te rea liseren. De donkergekleurde gedeelten hebben betrekking op de win kelgedeelten in het nieuwe winkelhart op de ‘Be Fair'-lokatie. (Bron: Vewa Consulting BV). De structuurschets van de ‘Be Fair'-lokatie. De schets is gemaakt als rekenmodel. Het grote donkere vlak is het winkelhart. Aan de kant van de Kanaaldijk zijn vijf woontorentjes gedacht, met daarachter ‘eigen' vrije parkeerplaatsen voor de bewoners. (Bron: Vewa Consulting BV). Op dit kaartje staat links in een donkere kleur aangegeven welk gedeelte van het winkelcentrum ‘de Passage" in handen is van eigenaren-gebruikers. Op het te amoveren winkelgedeelte staat een nieuw woonblok ingetekend. Indien deze plannen als gevolg van de bouw van een nieuw winkelhart op de ‘Be Fair'- lokatie zou doorgaan bestaat de mogelijkheid dat de Kerkweg- Oost weer met de Kerkweg-West wordt doorverbonden, zoals de situatie van voor 1975. (Tekening: Stuurman Partners BV). De persbijeenkomst over een winkelhart op de ‘Be Fair'-lokatie in het bedrijfspand van Ver meer Grond en Wegen BV op Ceoencoop. Achter de tafel van links naar rechts J. van Gelderen 'Vermeer Bouwgroep BV), T.W. Verweij (Vewa Consulting BV) en ir. J.J. Nieskens (Stuurman T. W. Verweij, directeur van Vewa Consulting BV te Wad dinxveen. (Foto: Sjaak Note- boom). telijk alle mogelijkheden voor de ontwikkeling van een hoofdwin kelcentrum van formaat, passend bij de schaal van Waddinxveen. Daarnaast blijft er ruimte voor de bouw van 140 - 180 woningen. Zoals een globale situatieschets uitwijst is de lokatie goed bereik baar. De aangegeven wegverbin ding tussen Stationsplein en Sniepweg draagt daar in geringe mate toe bij. Voorts is het NS-station dichtbij en komen bussen van Westneder- land langs, terwijl er voor de fiet sers sinds kort een vrijliggend fietspad naast de spoorbaan ligt. Aan de opzet van de huidige ste- debouwkundige structuur wordt door de alternatieve centrumont wikkeling op de ‘Be Fair'-lokatie nauwelijks geweld gedaan. Ter plaatse zijn ruimschoots par keervoorzieningen te treffen. In mijn optie onder en een deel langs de winkels zo’n 600 - 800 plaat sen. Vervolgens is voorzien in nog eens 240 parkeerplaatsen voor de bewoners van de te bouwen wo ningen. Dit aantal parkeerplaatsen (minmaal 840 en maximaal 1.040) is bedoeld om gecombineerd par keren van wonen en winkelen te vermijden. Waarom ligt het accent op zoveel parkeerplaatsen? Inmiddels is in ons land bewezen dat een winkel centrum valt of staat met goede parkeerfaciliteiten. Zoekparkeren is slecht voor het (leef-)milieu, zorgt voor extra ver keer op de weg en houdt de con sument uit de omgeving weg. Kortom, de conclusie moet wor den getrokken, dat de alternatieve 'Be Fair'-lokatie wèl de royale ruimtelijke mogelijkheden biedt en de direct aangrenzende omge ving van de Passage. Nu de financiële kant van de zaak. In de exploitatiebegroting, afgegeven aan het college van B. en W., toon ik aan, dat een eerder gemeentelijk onderzoek naar de financiële haalbaarheid van de 'Be Fair'-lokatie (niet haalbaar aldus het college) wel degelijk financi eel haalbaar is. Mijn berekenin gen zijn dan ook op zeer rationele gronden gebaseerd. Tot op dit moment was de exploi tatiebegroting nog onder embar go. In de afgelopen periode heeft Vewa Consulting BV met het oog op de 'Be Fair'-lokatie een samen werking aangegaan met Stuurman Partners BV te Waddinxveen, Vermeer Grond en Wegen BV te Waddinxveen en Vermeer Bouw groep BV te Hoofddorp. Het zijn deze bedrijven die de re kenmodellen hebben doorgere kend. Het resultaat hiervan is dat de exploitatiebegroting, die ik heb aan B. en W. heb aangeboden, als Ir. J.J. Nieskens van Stuur man Partners BV te Wad dinxveen. (Foto: Sjaak Note- boom). overdekt, riant en probieenloos parkeren per auto een parkeerplaatsbreedte van 2.' in ttn beweging in- of mtparkeren Ous voorkoraen van parkeerschade rechts Jan van Gelde- - Vewa Consulting BV ir. Jaap Nieskens, architectenbureau Stuurman Partners BV. (Foto: Sjaak Noteboom). Het team achter het winkelhart op de ‘Be fair'-lokatie. Van links Th legenda hootöwmkelcentru» a autowegen 9 .oef /fietspaden t fietspad aan te leggen gebeente situatie Passage eigenaar gebruikers voorstel woonblok O° O i o 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 17