RTWEG
Sigma Station Wagon
stijlvol en ruim
Driedeurs Fiat Tipo
Italiaans genoegen
OPRUIMING OPRUIMING
OPRUIMING OPRUIMING
AT
van der linde
van der linde
INTERIEURVERZORGING
van der linde
OPRUIMING OPRUIMING
ff®
Snelle Audi 80 S2
Opel Corsa vijfdeurs
Toyota Corolla
AUTOBEDRIJF
INTERIEURVERZORGING
TEXTIELSPECIAALZAAK
KOOL
I
1
Spreien 30-40 KORTING
Couponnen gordijnstoffen
Restanten tuinstoelkussens
Couponnen tapijt
Couponnen vinyl en tapijt
5 paar tennissokken voor ƒ12,50
Houtsnijwerk met 30-40% KORTING
Lampen 1/2 PRIJZEN
Couponnen gordijnstoffen
Grote sortering dekbedovertrekken
in alle maten Vz PRIJZEN
Grote sortering dekbedovertrekken
in alle maten Vz PRIJZEN
Dekbedovertrekken
in alle maten Vz PRIJS
Herenslips van ƒ15,95
voor ƒ7,50!!!
Diverse slaapkamerameublementen
30% KORTING
Jorzolino sneldroogdoeken
per stuk ƒ5,95
Bij aankoop van 3 stuks
1 GRATIS!
BH’s 30-40% KORTING
TECHNISCHE
GEGEVENS
Passage 21, Waddinxveen
s 01828-14132
Onhoorbaar
Sturen
DORPSTRAAT 72 WADDINXVEEN 01828-12000
f
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
Dorpstraat 38, Waddinxveen
s 01828-18090
Zijde 3, Boskoop
01727-12965
■pVriedeurs auto's, dus met twee voorportieren
-Lx en een achterklep, zijn populair in
Nederland. Van bijvoorbeeld de Opel Astra en de
Volkswagen Golf wordt meer dan de helft als
driedeurs gekocht. De gemiddeld duizend gulden
lagere nieuwprijs dan van een vijfdeurs speelt
daarbij een rol. Echter ook de vormgeving blijkt
veel kopers aan te spreken. Door het ontbreken
van de twee deuren achter oogt de auto net even
strakker en sportiever.
1\/T itsubishi heeft een Sigma Station Wagon aan
J.VX het gamma toegevoegd. Behalve een een
uitermate complete uitrusting biedt deze
topklasse auto veel binnenruimte. Bovendien is
het geen sedan met een stukje erbij. Integendeel,
de carrosserie is als één geheel ontworpen en dat
is de wagen aan te zien.
Welkom
Traploos
De vijfdeurs Opel Corsa en de snelle GSi zijn nu ook
leverbaar. General Motors is eerst begonnen met de
produktie van de veel gevraagde driedeurs
koetswerken met gangbare 1.2 en 1.4 liter motoren. Nu
komen andere varianten van de modellenlijn aan bod.
De vijfdeurs is wat langer dan de driedeurs. Dat geeft
behoorlijk wat extra binnenruimte. De prijslijst vangt
aan bij 24.875 gulden voor de 1.2 City. De GSi is er
overigens alleen met drie deuren. Het is de sportieve
loot aan de stam voor een prijs van 35.700 gulden. Met
een 1.6 liter motor van 109 pk staat hij garant voor
stevige prestaties.
Op basis van de Audi 80 komt er in augustus een snelle
S2-versie op de markt. Onder de motorkap huist een 2.2
liter vijfcilinder motor voorzien van een turbo. Hij
levert 230 pk. In zes seconden accelereert deze Audi
van nul naar honderd kilometer per uur. Om het
vermogen goed aan de weg te krijgen is de wagen
tevens uitgerust met de Quattro vierwielaandrijving.
Een prijs is nog niet bekend, maar die zal hoger zijn
dan honderdduizend gulden.
IfflEff?
De Toyota Corolla Liftback is er nu ook met een 1.3 liter
motor. Importeur Louwman Parqui speelt met deze
versie in op de vraag naar een zuiniger en goedkoper
versie. De prijs van de Liftback 1.3 XLi is vastgesteld
op 35.395 gulden. Het brandstofverbruik bedraagt één
liter op 18,2 kilometer bij een constante snelheid van
90 km/uur.
'5-'c
ffffiliiiió
iiff
Ml
Pagina 17
GK/WvW - Woensdag 14 juli 1993
De Mitsubishi Sigma Stationwagen is een elegante verschijning.
Veel binnenruimte, zowel voor- als achterin, en veel rijcomfort zijn de kenmerken van de Fiat Tipo.
1
De driedeurs Tipo heeft een strak uiterlijk. Foto: HSP.
onderstreept door strips met
wortelnotenhout fineer op
deuren en dashboard.
achterbank. De extra
ventilatiemogelijkheid van
een open te zetten raam,
zoals bij de vijfdeurs Tipo, is
eigenlijk het enige wat
ontbreekt.
Rijden met de nieuwe Sigma
Station Wagon is een waar
genoegen. De drie liter
zescilinder motor doet
vrijwel onhoorbaar zijn
werk. Hij levert 170 pk. Dat
is ruimschoots voldoende om
vandaag de dag vlot in het
plezierig. Twee dingen vallen
daarbij op. Allereerst is het
geluid van de motor zeer
goed gedempt. Tot boven de
honderd kilometer per uur is
de krachtbron alleen op de
achtergrond te horen. Op de
binnenweg, bij een
gelijkmatige snelheid, is het
helemaal stil in de Tipo.
Daarnaast biedt de auto veel
rijcomfort, wat zeker op
lange afstanden te
waarderen is.
De Tipo laat zich lekker vlot
door bochten sturen. Ook als
ze wat sneller worden
genomen, blijft de wagen
mooi op koers. De door ons
gereden versie beschikte
verkeer mee te komen en
ook genoeg om snel en veilig
in te kunnen halen. Het
vermogen is evenwel 35 pk
lager dan van de Sigma
sedan. Dat komt omdat
Mitsubishi in de Wagon
heeft gekozen voor een
zescilinder met twee kleppen
per cilinder. De motor in de
sedan telt er vier per
cilinder.
De prijs van de Station
Wagon bedraagt 81.900
gulden. Voor een
automatische versnellingsbak
moet 3000 gulden meer
worden betaald.
duurder. De goedkoopste
Tipo is de 1.4 i.e. S met drie
deuren voor 26.950 gulden.
De duurste versie is de
zestienklepper (142 pk) voor
47.750 gulden.
Fiat leverde zijn
middenklasser Tipo
jarenlang alleen met vijf
deuren. Daarin is
verandering gekomen. Het
Italiaanse merk heeft een
driedeurs-versie aan het
gamma toegevoegd. De
portieren zijn behoorlijk
groot. Bovendien zwaaien ze
ver open: tot een hoek van
schuivende lading te
voorkomen.
Mitsubishi besteedt bij de
produktie van de Sigma veel
aandacht aan de kwaliteit.
De Station Wagon, die in
Australië in fabrieken nabij
Adelaide wordt gebouwd,
maakt geen uitzondering op
deze stelregel. Grote delen
van de carrosserie zijn
bijvoorbeeld gemaakt van
verzinkt staal, wat een hoge
weerstand tegen oxidatie
oplevert. Tot in lengte van
jaren is de kwaliteit van de
lak gegarandeerd.
bijna negentig graden.
Via het rechterportier is de
achterbank extra
gemakkelijk te bereiken. Met
een hendel wordt niet alleen
de leuning van de voorstoel
naar voren geklapt, de hele
zetelt schuift tevens in z'n
geheel een stuk richting
dashboard. Op zichzelf is het
genoeglijk zitten op de
De binnenruimte van de
driedeurs Tipo is gelijk aan
die bij de broer met vijf
deuren. Zowel voor als
achter is er volop plek, zelfs
voor wat grotere mensen. De
bagageruimte meet 350 liter
inhoud. Door een deel van de
achterbankleuning neer te
klappen komt er 710 liter
beschikbaar. Als dat niet
genoeg is kan de hele
achterbankleuning worden
neergevouwen, waarna een
laadruimte van 1100 liter
ontstaat.
Rijden met de Fiat Tipo, die
vijfjaar geleden in
Nederland op de markt
kwam, is nog steeds heel
De Station Wagon moet in
alles het neusje van de zalm
bieden voor de fijnproevers
van luxe en rijcomfort. De
Sigma heeft niets in zich van
een pure bedrijfswagen. Hij
beschikt over een rijke
uitrusting: zoals
air-conditioning, lederen
bekleding, elektrisch
bedienbare ruiten, elektrisch
verstelbare en verwarmbare
buitenspiegels, centrale
portiervergrendeling en een
in hoogte te verstellen
stuurwiel. Het stijl volle
karakter wordt, gelijk in de
sedan-uitvoering, extra
Verder is de achterbank in
twee delen neerklapbaar. De
twee ongelijke delen van de
rugleuning zijn traploos
verstelbaar. En heel handig:
de met leer beklede
zijpanelen in het
bagagegedeelte zijn met
klitteband bevestigd. Ze
kunnen daardoor makkelijk
worden verwijderd om
beschadiging door
Motor: 1581 cc.
Vermogen: 55kW/76 pk.
Acceleratie: 12,4 sec van 0 -
100 km/uur
Topsnelheid: 170 km/uur
Gem. verbruik: 7,7 ltr/100
km.
Gewicht: 1050 kilo
daarbij nog eens over de
prettige extra
stuurbekrachting. Die
voorziening is standaard bij
de uitvoering -SX-.
De 1.6 liter benzinemotor
van het testexemplaar heeft
aan de 76 pk’s ruim
voldoende om de Tipo rap
van de plek te krijgen. De
viercilinder wil best hoge
toerentallen draaien, maar
dan geeft de gemonteerde
verbruiksmeter wel hoge
waarden aan. In de tank gaat
51 liter benzine, wat onder
normale omstandigheden
toereikend is voor een
afstand van meer dan
zeshonderdvijftig kilometer.
De Tipo driedeurs 1.6 i.e. SX
kost 32.550 gulden. De
vijfdeurs is duizend gulden
W7/Z&/'
/om
r /o