Volvo geeft 440/460
K@RT WEG
front van 850-model
BMW met prettig
geprijsde motor
Chrysler Voyager op
Yooh!, Mazda's luxe bolletje
HOOFTMAN
VOLVO
veel punten verbeterd
D VNLQL
te*. w
Veilige Dedra
Historische auto's
OIL
Regiotaxi
Bijzondere 121 voor fijnproevers
I
Concept auto
TECHNISCHE
GEGEVENS:
Si
I I I I
i
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
v? - -
<el
Uw meest
betrouwbare
contactadres
Liefhebbers van klassieke en exclusieve auto's kunnen
op vijf september in de binnenstad van Eindhoven hun
hart ophalen. Die dag vindt het vierde Historisch
Automobiel Festival Eindhoven plaats. Dit jaar staat
het evenement in het teken van Groot Brittannië. Het
hoogtepunt op deze vijfde september is de Tour de
Elegance. Klassieke auto's strijden hierin om de
'Dunlop Trophy', een prijs die jaarlijks wordt
uitgereikt aan de deelnemer met de mooiste klassieke
auto. Het Historisch Automobiel Festival is gratis
toegankelijk voor alle bezoekers.
I
Ie
et
hrysler heeft zijn Voyager, die behalve in
KJ Amerika ook in Europa wordt gebouwd, nog
eens flink onder handen genomen. De wagen rijdt
er merkbaar beter door. De vernieuwde Voyager
maakt volgende week zijn officiële debuut tijdens
de autoshow in Frankfurt.
T\e Volvo 440/460-serie, die bij Nedcar in het
J-J Limburgse Born wordt gemaakt, krijgt een
totaal ander uiterlijk. Dat is vooral goed aan de
voorkant te zien. Bijna als twee druppels water
lijkt de nieuwe 440/460 op de Volvo 850, die in
1992 op de markt kwam. Behalve het andere
gezicht is de auto onderhuids op meer dan 250
punten veranderd.
Ingetoomd
TJ MW betreedt opnieuw de markt van
,D ééncilinder motorfietsen met de F650. De
machine is voor het eerst te aanschouwen op de
autotentoonstelling volgende week in Frankfurt.
Het meest interessant is nog wel de prijs van de
motor. In Nederland gaat hij 13.950 gulden
kosten, waarmee het merk BMW weer voor
minder draagkrachtige motorrijders binnen
bereik komt.
Elektrische
ruitbediening
1W IT azda heeft eerder dit jaar onder de naam
AVI. Yooh! een riant uitgeruste 121 op de markt
gebracht. Het is het 'luxe bolletje'. Per slot van
rekening is letterlijk alles rond aan deze wagen.
Een vormgeving, waarmee het Japanse merk
twee jaar geleden heel bewust naam vestigde.
De Vision A 93 is de Concept auto die Mercedes op
internationale autoshow in Frankfurt presenteert. 1
unieke aan de auto is dat de versnellingsbak en de
motor onder de auto zijn gemonteerd. Dit betekent
meer ruimte, veiligheid en comfort. De neus is een
stuk korter. Bij een botsing zorgt een speciale
constructie ervoor dat de aandrijvingsunit onder de
bodemplaat van de auto schuift. De carrosserie en eei
aantal andere onderdelen bestaan uit aluminium. Dil
materiaal is licht en geschikt voor recycling. De
uitstoot van uitlaatgas is minimaal.
Terberg Special, het bedrijf dat gespecialiseerd is in het
ombouwen van auto's in IJsselstein, heeft de Ford
Transit omgebouwd tot Regiotaxi. De instap bij de
voordeur wordt verlaagd en heeft een extra trede
gekregen om in en uit te stappen. De bijrij der sbank
komt hierdoor te vervallen. Maar daarentegen komen
achterin drie tweezitsbankjes en twee losse stoelen.
Achterin is nog een bagageruimte behouden, die ook
gebruikt kan worden om twee rolstoelen te vervoeren.
De Regiotaxi kan in alle beschikbare Ford
Transit-motoren geleverd worden. De inrichting door
Terberg Special is type-goedgekeurd door de Rijksoienst
voor het Wegverkeer, hetgeen bij latere taxikeuring
geen problemen zal opleveren.
Had Lancia bij de nieuwe Delta al flink wat aandacht
besteed aan de veiligheid, bij de sedan Dedra is op dit
vlak ook heel wat verbeterd. In de door Lancia
gemaakte botsproeven blijkt de Dedra goed uit de bus
te komen. De veiligheidskooi die zich in de carrosserie
bevindt, behoudt bij een flinke botsing probleemloos
zijn vorm. Daarnaast bieden airbag, gordelspanners en
veiligheidsbalken nog meer bescherming aan
bestuurder en medepassagiers. De inschuifbare
stuurkolom schuift bij een frontale botsing in twee
delen uiteen. Hierdoor dringt de stuurkolom niet het
interieur binnen en komt het stuurwiel niet omhoog,
zodat verwonding aan het hoofd wordt vermeden. Voor
de duurdere versies levert Lancia ook nog ABS en
elektronische schokdempers.
Hoog
I -
I
GN-LG-07
EC
•ï-
Dat is vooral aan het front te zien.
De Mazda 121 is er nu ook in een heel luxe Yooh! versie.
Mazda profileert de Yooh! als
een nieuwe uitvoering van
de 121-lijn en niet als een
tijdelijk actiemodel. De
verkoop is dan ook beslist
niet beperkt tot voorjaar en
geluidsniveau in de Voyager.
Dat moet het comfort
verhogen. Het gros van de
kopers gebruikt de auto
immers niet puur voor
bedrijfstransport, maar ook
om bijvoorbeeld in het
weekeinde met het hele
gezin op pad te gaan.
Vooral de versie met 2.5 liter
turbo dieselmotor is
beduidend stiller dan
zomer. Voorlopig blijft deze
luxe versie dus leverbaar.
De Yooh! is gebaseerd op de
uitvoering GLX van de 121.
Als extra beschikt hij over
centrale
voorheen. Veel rijders (42
procent van de verkoop)
klaagden over een te
penetrante bromtoon.
schokdemping voelt
comfortabeler aan. De veren
zijn weliswaar wat zwaarder
uitgevoerd, maar de
schokdempers kennen een
zachtere afstelling. Dat komt
het totale weggedrag ten
goede, volgens de technici.
Voorts heeft Volvo op het
motorenvlak met name de
2.0 liter krachtbron onder de
trillingen terug te dringen.
Dat het heeft geholpen, zo
konden wij tijdens een eerste
testrit vaststellen. De
GS-uitvoering van de R1100
boxer presenteren. Het gaat
hier om een motorfiets, die
zowel geschikt is voor op het
verkoop van beide nieuwe
modellen start tegen het
einde van dit jaar.
ééncilinder van 250 cc
maakte. Die is voor het laatst
nieuw verkocht in 1963 als
R27.
Het merk pakt de draad nu
weer op met de F650. Op één
punt breekt BMW evenwel
met een traditie. Voor de
Motor: 1324 cc.
Vermogen: 54 kW/73 pk.
Acceleratie: 11,4 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 160 km/uur.
Gem. verbruik: 7.1 ltr/100
km.
Gewicht: 830 kilo.
BMW terug op de markt van ééncilinder motorfietsen met de
F650.
WADDINXVEEN, BEDRIJVENPARK C0ENEC00P 59, TEL: 01828-30555'^Bk
SCHOONHOVEN, BERGAMBACHTERSTRAAT 5, TEL: 01823-83777
kruin in de open lucht, wat
zeker met zonnig en warm
weer aangenaam is.
De uitvoering Yooh! is
duurder dan de basisversie
van de 121. Hij kost door de
uitrusting ook meer dan de
GLX. De prijs bedraagt
25.995 gulden voor deze
-special-. En met Cabrio Top
vermeldt het prijskaartje
zelfs 27.895 gulden.
niet meteen op. Maar ze zijn
er wel degelijk. De bediening
van verwarming en
ventilatie geschiedt
bijvoorbeeld nu met
draaiknoppen. Verder zijn
alle schakelaars van een
nieuw, makkelijker
hanteerbaar model. Tevens is
het nodige gedaan aan het
meubilair. De stoelen zitten
beter en ook de stoffering
oogt weer bijdetijds.
Volvo heeft van oudsher een
De verbeteringen zitten
vooral onderhuids. Uiterlijk
is eigenlijk alles bij het oude
gebleven. Wel valt het
behoorlijk vernieuwde
dashboard op. Het ziet er
veel moderner uit dan het
voorgaande, gedateerde
bedienings- en
instrumentenpaneel
Veel is gedaan aan het
drukken van het
De Volvo 440/460 heeft de familietrekken van de 850 gekregen.
Op de foto de nieuwe 460 GL.
Daarom hebben de
Chrysler-technici het
geluidsniveau behoorlijk
ingetoomd, terwijl het
gemiddeld brandstofverbruik
met zo'n tien procent is
verbeterd. Het geheim zit'm
in een vernieuwde
turbolader, nieuwe
hydraulische klepstoters en
een aangepast
motormanagement systeem.
Het scheelt alles bij elkaar
BMW spreekt bij de F650
van een opstapmodel. Het is
door zijn relatief lage
zithoogte een geschikte
machine voor de beginnende
motorrijder. Daarbij weegt
hij slechts 189 kilo. Dat
maakt hem erg handelbaar.
De 650 cc krachtbron van
deze motor is niet van BMW
zelf. De Oostenrijkse
fabrikant Rotax levert het
blok, dat goed is voor 48 pk.
Voorts hebben de Duitsers bij
de ontwikkeling van de F650
hulp gekregen van het
Italiaanse merk Aprilia. De
BMW wordt ook in elkaar
gesteld in de fabrieken van
Aprilia.
De prijs moet vooral mensen
trekken, die geen twintig
mille willen neertellen om
een nieuwe motorfiets te
rijden. Tot dusver liepen die
dan ook aan het merk BMW
voorbij, vanwege de toch wat
hogere prijzen.
Overigens zal BMW in
Frankfurt ook een
een fiks aantal decibellen, zo
verzekert Chrysler.
Bovendien is haren op
snaren gezet om vibraties en
Hoofdruimte is er voldoende.
In bochten heeft de koets de
neiging tot overhellen. Dat
heeft overigens geen nadelige
invloed op het weggedrag.
Bovendien zorgen de stoelen
voor behoorlijk wat
zijdelingse steun, zodat je je
niet hoeft schrap te zetten
om recht te blijven.
Op de snelweg is met de 121
voldoende gang te maken,
maar dan zorgen zowel de
motor als windgeruis voor
wat rumoer. Het gesuis van
wind is voor een deel toe te
schrijven aan de Cabrio Top
bij onze testwagen. Dat is
geen standaard uitdossing
van de 121. Het is
daarentegen wel een heel
leuke voorziening. Het
dubbelwandig uitgevoerde
kunststoffen dak kan
elektrisch worden geopend.
Het vouwt zich op de wijze
van een harmonica in elkaar,
naar keuze aan de voorzijde
of aan de achterkant van de
auto. In beide situaties zitten
alle inzittenden met hun
diesel versie van de Voyager
is er qua geluidsniveau
inderdaad flink op vooruit
gegaan. Het motorgeluid
dringt nauwelijks in de
cabine door, ook niet als we
expres doortrekken in de
lagere versnellingen.
De benzinemotoren van 2.5
liter en 3.3 liter zijn ook
aangepakt. Trekkracht en
vermogen zijn vergroot. De
3.3 liter V6 levert nu 162 pk
bij 4.800 r/min, 12 pk meer
dan voorheen het geval was.
Belangrijker nog: tussen de
1.200 en 5.100 r/min komt
90 procent van het koppel
beschikbaar.
Verder heeft Chrysler alle
modellen voorzien van een
airbag voor zowel de
bestuurder als de passagier.
Standaard zijn op de
achterbank(en) hoofdsteunen
gemonteerd. In de deuren
zijn verstevigingsbalken
gemonteerd waardoor de
Voyager nu al voldoet aan de
veiligheidseisen die pas in
1998 van kracht worden.
Jarenlang bouwt de fabriek
al tweecilinder boxer
motorfietsen en sinds de
jaren tachtig ook de drie- en
viercilinders van de K-serie.
Velen zullen echter niet
weten dat BMW tot dertig
jaar geleden een gewilde
naam op het vlak van
veiligheid. De op zichzelf
weinig zeggende aanduiding
SIPS staat voor tal van
versterkingen aan het toch al
niet kinderachtige
levensbeschermende harnas
van de 440/460. In de
portieren zijn naast de langer
gevoerde dwarsbalken nu
ook deurpanelen met
daarachter een honingraat
structuur gemonteerd. Dat
vangt de klappen van opzij
nog beter op. Voorts is op
alle modellen een airbag
leverbaar. En er is een
mechanisme, dat de gordels
spant bij een aanrijding.
Daardoor schiet het lichaam
minder ver naar voren.
Al rijdend valt direct op dat
Volvo het windgeruis
drastisch heeft
teruggebracht. Ook de
portiervergrendeling. Met
vier portieren is dat beslist
prettig. Je hoeft je niet
telkens zorgen te maken of
alle deuren wel op slot zijn
gedaan, want met een draai
van de sleutel in het portier
van de bestuurder is alles in
één keer afgegrendeld.
Voorts beschikt deze
bijzondere 121 over extra's
als een toerenteller en
elektrisch te bedienen ruiten
voor. En er wordt een
mattenset met Yooh!
opschrift geleverd. Op de
inzittenden maakt het
allemaal een complete en
bovenal erg verzorgde
indruk.
Verder rijdt deze 121 als de
andere versies. De l.3i motor
met zestien kleppen heeft
een pittig karakter. Bij de
minste beweging van het
gaspedaal klimt hij meteen
in de toeren. Samen met de
bijterig aangrijpende
koppeling gedraagt deze
Mazda zich dan ook als een
stadse sprinter. De
versnellingsbak schakelt best
vlot, hoewel de pook in
eerste instantie wat hakerig
aanvoelt. De remmen
reageren al even gretig als de
motor.
De nieuwe 440/460,
waarvan de levering deze
maand start, moet door de
ingrepen een jeugdiger
karakter krijgen. Algemeen
directeur Kees Roldanus van
Volvo Nederland spreekt
zelfs van een 'uitdagende'
auto, die vooral de jongere en
dynamische automobilist zal
aanspreken.
Achter het stuur van de auto
vallen in eerste instantie de
wijzigingen aan het interieur
aandrijving is een ketting
gemonteerd. Dat is voor het
eerst in de 70-jarige
geschiedenis van de
motorfiets-afdeling van dit
merk. Op alle dusver
geproduceerde modellen en
uitvoeringen zorgt immers
steevast een kardan-as voor
de overbrenging van het
motorvermogen naar het
achterwiel.
Voor de ketting is gekozen
vanwege het motorconcept.
De krukas staat dwars op de
rijrichting. Bij montage van
een kardan-as zou er een
extra haakse overbrenging
moeten worden gemonteerd.
Dat is niet alleen
ingewikkeld, het kost ook
nog eens vermogen en de
produktiekosten van de
machine zouden hoger
liggen.
motoren leverbaar.
De basisversie wordt de
Volvo 440 DL 1.6i/83 pk.
Die gaat 32.900 gulden
kosten. De variant met de
1.8i/90 pk motor is gelijk
drieduizend gulden duurder.
Dat komt, doordat vanaf deze
uitvoering standaard
stuurbekrachting aan boord
is. Het 460-model, met de
kofferbak, is over het hele
gamma genomen gemiddeld
1500 gulden duurder dan de
440.
Overigens brengt Volvo ook
nieuws in de 850-lijn. Er
komt een turbo-versie uit. De
2.5 liter vijfcilinder motor
levert dan 225 pk. Het is een
zeer luxe aangekleed
topmodel met sublieme
prestaties. Als tegenhanger
komt er aan de onderkant
van de 850-lijn een
2.5i-versie (140 pk), prijs
61.950 gulden. Verder is de
prijs van het topmodel 960
flink verlaagd naar 87.500
gulden. Hij kostte tot dusver
96.850 gulden. Overigens
gelden al deze bedragen voor
de sedan-uitvoeringen. De
stationwagens -Estate- zijn
wat duurder.
De 121 is opvallend hoog.
Lange mensen zitten heel
goed in deze wagen.
Vooral van achteren valt de bolle vorm het sterkst op. De
gemonteerde Cabrio Top is ideaal bij warm weer. Hij opent bijna
over de volle lengte van de auto.
loep genomen. Het vermogen
bedraagt bijna 110 pk. Door
aanpassing van de
motorelektronica biedt de
machine echter meer
trekkracht bij lage
toerentallen. Dat geeft hem
een soepel karakter,
waardoor veel schakelen niet
nodig is. Verder blijven de
1.8 liter en de 1.6 liter
Uiterlijk is nauwelijks iets veranderd aan de Voyager. De
vernieuwingen hebben vooral betrekking op de motoren en op het
interieur, met onder meer een veel moderner dashboard.
r—f