Volvo geeft 440/460 K@RT WEG front van 850-model BMW met prettig geprijsde motor Chrysler Voyager op Yooh!, Mazda's luxe bolletje HOOFTMAN VOLVO veel punten verbeterd D VNLQL te*. w Veilige Dedra Historische auto's OIL Regiotaxi Bijzondere 121 voor fijnproevers I Concept auto TECHNISCHE GEGEVENS: Si I I I I i REDACTIE: HENRI STOLWIJK v? - - <el Uw meest betrouwbare contactadres Liefhebbers van klassieke en exclusieve auto's kunnen op vijf september in de binnenstad van Eindhoven hun hart ophalen. Die dag vindt het vierde Historisch Automobiel Festival Eindhoven plaats. Dit jaar staat het evenement in het teken van Groot Brittannië. Het hoogtepunt op deze vijfde september is de Tour de Elegance. Klassieke auto's strijden hierin om de 'Dunlop Trophy', een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de deelnemer met de mooiste klassieke auto. Het Historisch Automobiel Festival is gratis toegankelijk voor alle bezoekers. I Ie et hrysler heeft zijn Voyager, die behalve in KJ Amerika ook in Europa wordt gebouwd, nog eens flink onder handen genomen. De wagen rijdt er merkbaar beter door. De vernieuwde Voyager maakt volgende week zijn officiële debuut tijdens de autoshow in Frankfurt. T\e Volvo 440/460-serie, die bij Nedcar in het J-J Limburgse Born wordt gemaakt, krijgt een totaal ander uiterlijk. Dat is vooral goed aan de voorkant te zien. Bijna als twee druppels water lijkt de nieuwe 440/460 op de Volvo 850, die in 1992 op de markt kwam. Behalve het andere gezicht is de auto onderhuids op meer dan 250 punten veranderd. Ingetoomd TJ MW betreedt opnieuw de markt van ,D ééncilinder motorfietsen met de F650. De machine is voor het eerst te aanschouwen op de autotentoonstelling volgende week in Frankfurt. Het meest interessant is nog wel de prijs van de motor. In Nederland gaat hij 13.950 gulden kosten, waarmee het merk BMW weer voor minder draagkrachtige motorrijders binnen bereik komt. Elektrische ruitbediening 1W IT azda heeft eerder dit jaar onder de naam AVI. Yooh! een riant uitgeruste 121 op de markt gebracht. Het is het 'luxe bolletje'. Per slot van rekening is letterlijk alles rond aan deze wagen. Een vormgeving, waarmee het Japanse merk twee jaar geleden heel bewust naam vestigde. De Vision A 93 is de Concept auto die Mercedes op internationale autoshow in Frankfurt presenteert. 1 unieke aan de auto is dat de versnellingsbak en de motor onder de auto zijn gemonteerd. Dit betekent meer ruimte, veiligheid en comfort. De neus is een stuk korter. Bij een botsing zorgt een speciale constructie ervoor dat de aandrijvingsunit onder de bodemplaat van de auto schuift. De carrosserie en eei aantal andere onderdelen bestaan uit aluminium. Dil materiaal is licht en geschikt voor recycling. De uitstoot van uitlaatgas is minimaal. Terberg Special, het bedrijf dat gespecialiseerd is in het ombouwen van auto's in IJsselstein, heeft de Ford Transit omgebouwd tot Regiotaxi. De instap bij de voordeur wordt verlaagd en heeft een extra trede gekregen om in en uit te stappen. De bijrij der sbank komt hierdoor te vervallen. Maar daarentegen komen achterin drie tweezitsbankjes en twee losse stoelen. Achterin is nog een bagageruimte behouden, die ook gebruikt kan worden om twee rolstoelen te vervoeren. De Regiotaxi kan in alle beschikbare Ford Transit-motoren geleverd worden. De inrichting door Terberg Special is type-goedgekeurd door de Rijksoienst voor het Wegverkeer, hetgeen bij latere taxikeuring geen problemen zal opleveren. Had Lancia bij de nieuwe Delta al flink wat aandacht besteed aan de veiligheid, bij de sedan Dedra is op dit vlak ook heel wat verbeterd. In de door Lancia gemaakte botsproeven blijkt de Dedra goed uit de bus te komen. De veiligheidskooi die zich in de carrosserie bevindt, behoudt bij een flinke botsing probleemloos zijn vorm. Daarnaast bieden airbag, gordelspanners en veiligheidsbalken nog meer bescherming aan bestuurder en medepassagiers. De inschuifbare stuurkolom schuift bij een frontale botsing in twee delen uiteen. Hierdoor dringt de stuurkolom niet het interieur binnen en komt het stuurwiel niet omhoog, zodat verwonding aan het hoofd wordt vermeden. Voor de duurdere versies levert Lancia ook nog ABS en elektronische schokdempers. Hoog I - I GN-LG-07 EC •ï- Dat is vooral aan het front te zien. De Mazda 121 is er nu ook in een heel luxe Yooh! versie. Mazda profileert de Yooh! als een nieuwe uitvoering van de 121-lijn en niet als een tijdelijk actiemodel. De verkoop is dan ook beslist niet beperkt tot voorjaar en geluidsniveau in de Voyager. Dat moet het comfort verhogen. Het gros van de kopers gebruikt de auto immers niet puur voor bedrijfstransport, maar ook om bijvoorbeeld in het weekeinde met het hele gezin op pad te gaan. Vooral de versie met 2.5 liter turbo dieselmotor is beduidend stiller dan zomer. Voorlopig blijft deze luxe versie dus leverbaar. De Yooh! is gebaseerd op de uitvoering GLX van de 121. Als extra beschikt hij over centrale voorheen. Veel rijders (42 procent van de verkoop) klaagden over een te penetrante bromtoon. schokdemping voelt comfortabeler aan. De veren zijn weliswaar wat zwaarder uitgevoerd, maar de schokdempers kennen een zachtere afstelling. Dat komt het totale weggedrag ten goede, volgens de technici. Voorts heeft Volvo op het motorenvlak met name de 2.0 liter krachtbron onder de trillingen terug te dringen. Dat het heeft geholpen, zo konden wij tijdens een eerste testrit vaststellen. De GS-uitvoering van de R1100 boxer presenteren. Het gaat hier om een motorfiets, die zowel geschikt is voor op het verkoop van beide nieuwe modellen start tegen het einde van dit jaar. ééncilinder van 250 cc maakte. Die is voor het laatst nieuw verkocht in 1963 als R27. Het merk pakt de draad nu weer op met de F650. Op één punt breekt BMW evenwel met een traditie. Voor de Motor: 1324 cc. Vermogen: 54 kW/73 pk. Acceleratie: 11,4 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 160 km/uur. Gem. verbruik: 7.1 ltr/100 km. Gewicht: 830 kilo. BMW terug op de markt van ééncilinder motorfietsen met de F650. WADDINXVEEN, BEDRIJVENPARK C0ENEC00P 59, TEL: 01828-30555'^Bk SCHOONHOVEN, BERGAMBACHTERSTRAAT 5, TEL: 01823-83777 kruin in de open lucht, wat zeker met zonnig en warm weer aangenaam is. De uitvoering Yooh! is duurder dan de basisversie van de 121. Hij kost door de uitrusting ook meer dan de GLX. De prijs bedraagt 25.995 gulden voor deze -special-. En met Cabrio Top vermeldt het prijskaartje zelfs 27.895 gulden. niet meteen op. Maar ze zijn er wel degelijk. De bediening van verwarming en ventilatie geschiedt bijvoorbeeld nu met draaiknoppen. Verder zijn alle schakelaars van een nieuw, makkelijker hanteerbaar model. Tevens is het nodige gedaan aan het meubilair. De stoelen zitten beter en ook de stoffering oogt weer bijdetijds. Volvo heeft van oudsher een De verbeteringen zitten vooral onderhuids. Uiterlijk is eigenlijk alles bij het oude gebleven. Wel valt het behoorlijk vernieuwde dashboard op. Het ziet er veel moderner uit dan het voorgaande, gedateerde bedienings- en instrumentenpaneel Veel is gedaan aan het drukken van het De Volvo 440/460 heeft de familietrekken van de 850 gekregen. Op de foto de nieuwe 460 GL. Daarom hebben de Chrysler-technici het geluidsniveau behoorlijk ingetoomd, terwijl het gemiddeld brandstofverbruik met zo'n tien procent is verbeterd. Het geheim zit'm in een vernieuwde turbolader, nieuwe hydraulische klepstoters en een aangepast motormanagement systeem. Het scheelt alles bij elkaar BMW spreekt bij de F650 van een opstapmodel. Het is door zijn relatief lage zithoogte een geschikte machine voor de beginnende motorrijder. Daarbij weegt hij slechts 189 kilo. Dat maakt hem erg handelbaar. De 650 cc krachtbron van deze motor is niet van BMW zelf. De Oostenrijkse fabrikant Rotax levert het blok, dat goed is voor 48 pk. Voorts hebben de Duitsers bij de ontwikkeling van de F650 hulp gekregen van het Italiaanse merk Aprilia. De BMW wordt ook in elkaar gesteld in de fabrieken van Aprilia. De prijs moet vooral mensen trekken, die geen twintig mille willen neertellen om een nieuwe motorfiets te rijden. Tot dusver liepen die dan ook aan het merk BMW voorbij, vanwege de toch wat hogere prijzen. Overigens zal BMW in Frankfurt ook een een fiks aantal decibellen, zo verzekert Chrysler. Bovendien is haren op snaren gezet om vibraties en Hoofdruimte is er voldoende. In bochten heeft de koets de neiging tot overhellen. Dat heeft overigens geen nadelige invloed op het weggedrag. Bovendien zorgen de stoelen voor behoorlijk wat zijdelingse steun, zodat je je niet hoeft schrap te zetten om recht te blijven. Op de snelweg is met de 121 voldoende gang te maken, maar dan zorgen zowel de motor als windgeruis voor wat rumoer. Het gesuis van wind is voor een deel toe te schrijven aan de Cabrio Top bij onze testwagen. Dat is geen standaard uitdossing van de 121. Het is daarentegen wel een heel leuke voorziening. Het dubbelwandig uitgevoerde kunststoffen dak kan elektrisch worden geopend. Het vouwt zich op de wijze van een harmonica in elkaar, naar keuze aan de voorzijde of aan de achterkant van de auto. In beide situaties zitten alle inzittenden met hun diesel versie van de Voyager is er qua geluidsniveau inderdaad flink op vooruit gegaan. Het motorgeluid dringt nauwelijks in de cabine door, ook niet als we expres doortrekken in de lagere versnellingen. De benzinemotoren van 2.5 liter en 3.3 liter zijn ook aangepakt. Trekkracht en vermogen zijn vergroot. De 3.3 liter V6 levert nu 162 pk bij 4.800 r/min, 12 pk meer dan voorheen het geval was. Belangrijker nog: tussen de 1.200 en 5.100 r/min komt 90 procent van het koppel beschikbaar. Verder heeft Chrysler alle modellen voorzien van een airbag voor zowel de bestuurder als de passagier. Standaard zijn op de achterbank(en) hoofdsteunen gemonteerd. In de deuren zijn verstevigingsbalken gemonteerd waardoor de Voyager nu al voldoet aan de veiligheidseisen die pas in 1998 van kracht worden. Jarenlang bouwt de fabriek al tweecilinder boxer motorfietsen en sinds de jaren tachtig ook de drie- en viercilinders van de K-serie. Velen zullen echter niet weten dat BMW tot dertig jaar geleden een gewilde naam op het vlak van veiligheid. De op zichzelf weinig zeggende aanduiding SIPS staat voor tal van versterkingen aan het toch al niet kinderachtige levensbeschermende harnas van de 440/460. In de portieren zijn naast de langer gevoerde dwarsbalken nu ook deurpanelen met daarachter een honingraat structuur gemonteerd. Dat vangt de klappen van opzij nog beter op. Voorts is op alle modellen een airbag leverbaar. En er is een mechanisme, dat de gordels spant bij een aanrijding. Daardoor schiet het lichaam minder ver naar voren. Al rijdend valt direct op dat Volvo het windgeruis drastisch heeft teruggebracht. Ook de portiervergrendeling. Met vier portieren is dat beslist prettig. Je hoeft je niet telkens zorgen te maken of alle deuren wel op slot zijn gedaan, want met een draai van de sleutel in het portier van de bestuurder is alles in één keer afgegrendeld. Voorts beschikt deze bijzondere 121 over extra's als een toerenteller en elektrisch te bedienen ruiten voor. En er wordt een mattenset met Yooh! opschrift geleverd. Op de inzittenden maakt het allemaal een complete en bovenal erg verzorgde indruk. Verder rijdt deze 121 als de andere versies. De l.3i motor met zestien kleppen heeft een pittig karakter. Bij de minste beweging van het gaspedaal klimt hij meteen in de toeren. Samen met de bijterig aangrijpende koppeling gedraagt deze Mazda zich dan ook als een stadse sprinter. De versnellingsbak schakelt best vlot, hoewel de pook in eerste instantie wat hakerig aanvoelt. De remmen reageren al even gretig als de motor. De nieuwe 440/460, waarvan de levering deze maand start, moet door de ingrepen een jeugdiger karakter krijgen. Algemeen directeur Kees Roldanus van Volvo Nederland spreekt zelfs van een 'uitdagende' auto, die vooral de jongere en dynamische automobilist zal aanspreken. Achter het stuur van de auto vallen in eerste instantie de wijzigingen aan het interieur aandrijving is een ketting gemonteerd. Dat is voor het eerst in de 70-jarige geschiedenis van de motorfiets-afdeling van dit merk. Op alle dusver geproduceerde modellen en uitvoeringen zorgt immers steevast een kardan-as voor de overbrenging van het motorvermogen naar het achterwiel. Voor de ketting is gekozen vanwege het motorconcept. De krukas staat dwars op de rijrichting. Bij montage van een kardan-as zou er een extra haakse overbrenging moeten worden gemonteerd. Dat is niet alleen ingewikkeld, het kost ook nog eens vermogen en de produktiekosten van de machine zouden hoger liggen. motoren leverbaar. De basisversie wordt de Volvo 440 DL 1.6i/83 pk. Die gaat 32.900 gulden kosten. De variant met de 1.8i/90 pk motor is gelijk drieduizend gulden duurder. Dat komt, doordat vanaf deze uitvoering standaard stuurbekrachting aan boord is. Het 460-model, met de kofferbak, is over het hele gamma genomen gemiddeld 1500 gulden duurder dan de 440. Overigens brengt Volvo ook nieuws in de 850-lijn. Er komt een turbo-versie uit. De 2.5 liter vijfcilinder motor levert dan 225 pk. Het is een zeer luxe aangekleed topmodel met sublieme prestaties. Als tegenhanger komt er aan de onderkant van de 850-lijn een 2.5i-versie (140 pk), prijs 61.950 gulden. Verder is de prijs van het topmodel 960 flink verlaagd naar 87.500 gulden. Hij kostte tot dusver 96.850 gulden. Overigens gelden al deze bedragen voor de sedan-uitvoeringen. De stationwagens -Estate- zijn wat duurder. De 121 is opvallend hoog. Lange mensen zitten heel goed in deze wagen. Vooral van achteren valt de bolle vorm het sterkst op. De gemonteerde Cabrio Top is ideaal bij warm weer. Hij opent bijna over de volle lengte van de auto. loep genomen. Het vermogen bedraagt bijna 110 pk. Door aanpassing van de motorelektronica biedt de machine echter meer trekkracht bij lage toerentallen. Dat geeft hem een soepel karakter, waardoor veel schakelen niet nodig is. Verder blijven de 1.8 liter en de 1.6 liter Uiterlijk is nauwelijks iets veranderd aan de Voyager. De vernieuwingen hebben vooral betrekking op de motoren en op het interieur, met onder meer een veel moderner dashboard. r—f

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 26