WEG
Mercedes denkt aan
van
Mazda met tweede
Pontiac Firebird
steelt de show
model in Xedos-lijn
Opel Frontera Sport
voor recreatie
compacte mini
h
L,
Elektrische Panda
Hyundai Scoupe Turbo
Opel Winterplan
Corolla uit Engeland
Honda Civic Coupé
TECHNISCHE
GEGEVENS:
üi
r.
I IHII
■lilf
- - d
II
■PB Ijl
i-v'
U
IKï-
Terreinwagen met sierlijke taille
Ir
i
Luchthaven Schiphol heeft sinds kort een elektrische
Panda rondrijden. De auto is in gebruik genomen door
luchthavenexpediteur ChartAir. De Panda zal veel heen
en weer rijden tussen het kantoor van ChartAir en de
diverse loodsen op het luchthaventerrein. Voor het
kantoor is een speciaal laadstation aangelegd waar de
elektrische auto kan worden opgeladen.
Schiphol stimuleert het gebruik van elektrische
voertuigen in het kader van zijn Milieubeleidsplan.
De Scoupe van Hyundai kan nu nog betere prestaties
leveren. Hiervoor zorgt de speciaal ontworpen
intercooler, of tussenkoeler. Deze tussenkoeler is
gewoon los te koop bij een Scoupe met turbomotor. De
top-Scoupe behaalt met dit speciale hulpmiddel een
topsnelheid van maar liefst 220 kilometer per uur. In
combinatie met de intercooler, die 2.379 gulden kost,
kan ook een verlagingsset en een voor- en achterspoilei
worden aangeschaft. Deze kosten respectievelijk 1.586
gulden en 880 gulden. De prijzen zijn exclusief
montage-kosten.
Naast de Carina E wil Toyota ook de Corolla in
Engeland gaan maken. Vanaf 1995 moet de produktie
van dit model op gang komen. In het eerste
produktiejaar moeten er vijftigduizend Corolla's
gemaakt worden, daarna moet dit aantal worden
verdubbeld. Daarmee zou de totale produktie van
Toyota in Engeland oplopen tot 350.000 auto's per jaar
Insiders menen dat Toyota de plannen voor overzeese
produktie versneld als gevolg van de stijgende waarde
van de yen.
De tijd vliegt, het is dus zo weer winter. De Opel dealt
biedt een interessante service aan voor dit jaargetijde:
het Opel Winterplan. Al voor het vijftiende jaar wordt
deze service geleverd. De automobilist kan voor 27,50
zijn auto winterklaar laten maken. Onder andere de
kachelradiateur, de waterslangen, de waterpomp en d
thermostaat worden goed nagekeken. Natuurlijk
ontkomt ook de accu niet aan het kritische oog van de
Opel-dealer. Mocht er gedurende de winter toch een
storing optreden, dan worden alle problemen tot en
met maart 1994 gratis opgelost.
Het gamma van de Honda Civic krijgt uitbreiding in de
vorm van een Coupé. De auto is gebaseerd op de
sedanversie van de Civic. Honda Motor of America
heeft de koets ontworpen. De wagen wordt
geproduceerd in een fabriek in Marysville in de staat
Ohio. Een sterk punt van deze Civic-variant is zijn
binnenruimte. Omdat hij is gebaseerd op de sedan,
biedt de achterbank voldoende zitplek aan twee
volwassenen. Honda gaat de Civic Coupé in Nederland
in drie versies leveren: 1.5 DXi/LSi en 1.6 ESi.
Zwoegen
A-klasse
Veiligheidseisen
Afstandsbediening
Y 7 an de vierwiel-aangedreven terreinreus
V Frontera heeft Opel onlangs een Sport
uitgebracht. Die benaming heeft eigenlijk niets te
maken met hogere prestaties of met snelheid,
maar slaat meer op het uiterlijk van de auto. De
wagen is korter en ziet er daardoor wat robuuster
uit. Ook geven de twee portieren de Sport een
slanke taille.
1\/T azda heeft in de Xedos 9 nu een waardige
IVJL opvolger voor de eerder uit het programma
genomen 929. Het gaat om een topmodel voor het
luxe segment. Mazda heeft bijzonder veel
aandacht geschonken aan afwerking en een
stijlvol uiterlijk. De auto zal in Nederland rond
de tachtigduizend gulden gaan kosten.
Krachtbronnen
ok de vierde generatie van de Pontiac
Vr Firebird mag, net als zijn voorganger, worden
gezien. Sterker nog, de sportwagen uit de stal van
General Motors steelt letterlijk de show. Een
rij-impressie maakt tevens duidel^k, dat de
Amerikanen onderstel en schokdemping meer op
snel bochtenwerk hebben afgestemd. Tegeljjk
biedt de Firebird, zeker in de Trans
Am-uitvoering, beestachtig veel trekkracht.
I»
]\/T ercedes Benz slaat in de toekomst nieuwe
JLV1. wegen in. Het concern, dat vooral naam
heeft gemaakt in het segment van royalere
wagens, is van plan in 1995 juist een compacte
auto te gaan maken. Een voorbeeld daarvan, de
Vision 93, werd onlangs op de autotentoonstelling
in Frankfort getoond.
fe 8 i M F a 1
j
IB
1 B
W
GG
PR 144
IF*
i agina
GK/WvW - Woensdag 22 september 1993
I
De Pontiac Firebird maakt indruk.
De Xedos 9 is na de Xedos 6 de tweede prestige auto van Mazda.
De Opel Frontera Sport is vooral bedoeld voor recreatief gebruik.
Dè'Sport heeft
<s-
De Firebird is er met twee
motoren. De 3,4 liter
zescilinder van 148 pk moet
soms alles uit de kast halen
om de toch wel gewichtige
wagen van 1528 kilo
sportieve prestaties te geven.
Zeker bij een beetje stijging
in de weg moeten we het
gaspedaal regelmatig tot op
de vloer drukken om een
De Vision baant een weg
voor een nieuwe A-klasse,
waarmee het vooraanstaande
Duitse merk halverwege de
jaren negentig op de markt
wil komen. De gedachte
hierachter is, dat de vraag
naar compactere auto's onder
invloed van het milieu zal
slechts 2400 toeren. Dat is
een waarde, die een modale
truck niet zou misstaan. De
achtcilinder produceert een
donkerbruin geluid. Het
klinkt zowel op de
inzittenden als op
omstanders imponerend,
zonder direct een storend
niveau aan te nemen.
mogelijk zijn een
elektromotor van 54 pk te
monteren. In beide gevallen
is sterk naar de toekomstige
eisen op het vlak van milieu
en brandstofverbruik
gekeken.
General Motors gaat de
Pontiac Firebird leveren in
verschillende versies:
bijvoorbeeld met automaat,
met handgeschakelde vijf
versnellingen bak of met een
T-bar dakconstructie. De
prijzen zullen afhankelijk
van uitvoering en motor
lopen van 70.000 tot 100.000
gulden. Daarvoor staat er
dan wel een auto op de stoep,
die standaard 'Amerikaans’
rijk is uitgerust met onder
meer ABS, airbag (links en
rechts), centrale
portiervergrendeling en
elektrisch bedienbare ruiten
en spiegels.
Daarom is binnen de
dealerorganisatie ook een
aparte
Xedos-vertegenwoordiging en
servicenet opgericht.
De naam Xedos is
voorbehouden voor
prestige-wagens, die het qua
afwerking en kwaliteit
moeten opnemen tegen BMW
en Mercedes. Mazda wil
hiermee een publiek
aanspreken, dat niet per
definitie op een zo gunstig
mogelijke aanschafprijs let,
maar vooral hoge eisen stelt
aan aspecten als kwaliteit,
uitstraling en een
betrouwbare organisatie.
stijgen. Veel automobilisten
zullen bovendien in de
toekomst een handzaam
Ook voldoet de Xedos 9 aan
de strenge Californische
veiligheidseisen, die in 1995
van kracht zullen worden.
De auto biedt flink wat
bescherming tegen zijwaartse
aanrijdingen en beschikt ook
over twee airbags, één voor
de bestuurder en één voor de
bijrijder. Ook
anti-blokkeer-systeem (abs)
voor de remmen is
standaard.
De carrosserie is gemaakt
van verzinkt plaatstaal.
De standaarduitrusting
omvat een in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
met leer bekleed
instrumentarium,
lichtmetalen velgen,
elektrische bediening van
ruiten en spiegels, centrale
portiervergrendeling met
afstandsbediening,
stuurbekrachtiging en onder
meer een
inbraak-alarmsysteem. De
auto komt later dit jaar in
Nederland op de markt.
Het is kortom een
terrein-Opel bij uitstek, die
een vlot zelfs fris uiterlijk
heeft. Afgezien van het wat
beperkte uitzicht naar
achteren is de wagen redelijk
universeel te gebruiken. De
prijs, inclusief de standaard
stuurbekrachtiging, komt op
54.960 gulden.
Motor: 1998 cc.
Vermogen: 85 kW/115 pk.
Acceleratie: 14,3 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 160 km/uur.
Gem. verbruik: 12,2 ltr/100
km. KORTWEG
L
k
W7/Zff/'
motor en aandrijving
goeddeels onder de auto te
situeren, waardoor de neus
heel kort kan blijven.
Als krachtbron denkt
Mercedes aan een
direct-ingespoten dieselmotor
van 60 pk met een
verbruiksgemiddelde van 3,8
ltr/100 km. Ook moet het
De naam Firebird staat al
ruim 25 jaar voor de meest
sportieve modellen van
Pontiac. De vierde generatie,
die tegen het einde van dit
jaar in Nederland op de
markt komt, toont imposant.
Het is een breed
geschouderde sportcoupé met
een opvallend lange en spits
toelopende neus.
Sommige delen van de koets,
zoals de grote derde deur,
zijn van kunststof gemaakt
om op gewicht te besparen.
Het chassis is 13,5 procent
sterker gemaakt. De
voorwielophanging beschikt
nu over dubbele draagarmen
voor een koersvaster
weggedrag. Al sturend over
een bochtig traject valt direct
het rustig in de hand
liggende stuurwiel op.
Ondanks de brede banden is
er niets van spoorvorming te
bespeuren. Wordt het
gaspedaal echter zeer stevig
ingedrukt, dan heeft de
achterkant van de auto de
neiging weg te dribbelen,
zeker over kort op elkaar
volgende hobbels.
In. de Xedos-lijn is eerder het
type 6 geïntroduceerd. De 9
is behoorlijk wat groter. Het
is een ruime limousine met
een riante
standaarduitrusting. Twee
motoren zijn beschikbaar, in
beide gevallen gaat het om
zescilinder krachtbronnen.
De twee liter versie levert
147 pk en de 2,5 liter is goed
voor 171 pk. Net als bij de
Xedos 6 is niet alleen nadruk
gelegd op prestaties van de
motoren, maar ook op een
zijdezachte en vooral
geruisarme loop. Per slot van
rekening moet de koper
tevreden worden gesteld met
een summum aan comfort.
1 1
vrachtwagen vlot te kunnen
passeren.
Dan is de uitvoering Trans
Am met de 5,7 liter
achtcilinder een betere optie.
De motor heeft een
vermogen van 273 pk. Hij
levert een maximale
trekkracht van 420 Nm bij
Mercedes komt in 1995 met een compacte auto. Die zal gaan
lijken op het conceptmodel Vision 93.
carrosserie aan de grond en
de brede banden zorgen
ervoor dat de auto niet snel
weg zakt in mul zand.
rijden, zeker als er ook nog
eens voorwerpen of paaltjes
achter de auto staan. Die zie
je gewoon niet. Dus is het
zaak om voor het instappen
even te inspecteren.
De stoelen uit het magazijn
van Opel geven goed steun.
Ook op de achterbank is er
plek voor twee volwassenen.
Alleen is er wat meer
acrobatiek vereist om die
bank te bereiken. De twee
grote portieren bieden wel
voldoende ruimte, maar de
auto is erg hoog waardoor
het wat meer klauteren is.
Iemand met een sportieve
inslag zal daar echter niet
wakker van liggen.
Windgeruis laat zich wel wat
horen in de Frontera. De
motor doet het werk stil,
behalve wanneer hij hoog in
de toeren draait. Dat is
echter niet nodig, want hij
biedt veel trekkracht
onderin. Dat is weer heel
prettig bij het rijden in het
terrein. De viercilinder
reageert dan lekker snel.
Bovendien presteert de
Frontera Sport door zijn
kortere wielbasis sterk op de
niet-geasfalteerde wegen. Hij
komt niet snel met de
een aanzienlijk kortere wielbasis dan zijn vier deurs broeder.
De Frontera is in eerste
instantie geïntroduceerd met
vier portieren en met een
lange wielbasis. Praktische
bruikbaarheid en veel
binnenruimte staan dan
centraal. Toch is er een
groeiende belangstelling te
bespeuren voor wat meer
blitse en sportiever ogende
moet die wagen voldoende
comfort kunnen bieden om
ook op de buitenweg en
snelweg prettig te rijden.
Mercedes claimt in elk geval
voor de Vision een even hoge
kwaliteit en veiligheid als bij
de grotere wagens. Zo zijn in
het prototype airbags
gemonteerd, extra stevige
balken in de portieren en er
is zelfs standaard op de
achterbank een uitklapbaar
kinderzitje te vinden. En als
het om comfort gaat, blijft de
auto niet achter, getuige een
standaard gemonteerde
airconditioning.
De auto voor de toekomstige
A-klasse zal er niet precies zo
gaan uitzien als het
studiemodel Vision. Toch
zullen er volgens Jürgen
Hubbert, lid van de Raad
van Bestuur van Mercedes,
zeker overeenkomsten zijn
met het concept. In elk geval
moet het zeker een heel
korte auto worden, die
weinig parkeerruimte vergt.
terreinwagens. Het zijn dan
vooral mensen, die de auto
voor recreatie willen
gebruiken en niet zozeer
voor het trekken van
bijvoorbeeld een zware
aanhanger. Ook al kan de
Sport dat even goed.
De kortere wielbasis van de
Frontera met twee portieren
heeft geen al te grote
nadelige invloed op het
comfort. Soms leidt dat tot
een springerig weggedrag.
Dat valt echter alleszins mee
bij deze Opel. Hij is eigenlijk
best comfortabel voor een
terreinwagen.
Met de wagen is op het asfalt
moeiteloos met een gang van
120 km/uur te kruisen. Dan
biedt de 2.0 ltr/115 pk
benzinemotor ook genoeg
reserve om voor een
inhaaloperatie te kunnen
versnellen. De Frontera is
behoorlijk stabiel en heeft
ondanks zijn hoogte niet eens
zo heel erg veel last van
zijwind.
De Sport heeft een
majestueuze uitstraling. De
gemonteerde bullbar op de
neus draagt daaraan zijn
steentje bij. Ook de
lichtmetalen velgen met
extra brede banden geven de
wagen een imposant
uiterlijk. De dikke stijl
achter de portieren neemt
helaas wat uitzicht weg. Dat
is lastig bij het achteruit
voertuig willen, waarvoor
makkelijk een plekje is te
vinden in de stad. Tegelijk
<.'X' XW
De studie van Mercedes wijst
in de richting van een soort
mini-ruimtewagen, gelijk de
Renault Twingo. De Vision
93 is slechts 3,35 meter lang,
maar biedt toch riant plaats
aan vier volwassenen. Ook
achterin blijkt er voldoende
hoofd- en beenruimte. Dat is
onder meer bereikt door
Daarom geeft Mazda ook
acht jaar garantie tegen
doorroesten van binnenuit.
Veel aandacht is gegeven aan
een zo glad mogelijke
afwerking om windgeruis te
beperken. Dat is ook gedaan
met de Xedos 6, die daardoor
uitblinkt als het gaat om
stilte tijdens de storm.
020-6543210 “ChartAir
r”
gl$ 7604 j
I'IEVWI
FRONTERA
IrfiMOtRA STOKT'
1