WEG Mercedes denkt aan van Mazda met tweede Pontiac Firebird steelt de show model in Xedos-lijn Opel Frontera Sport voor recreatie compacte mini h L, Elektrische Panda Hyundai Scoupe Turbo Opel Winterplan Corolla uit Engeland Honda Civic Coupé TECHNISCHE GEGEVENS: üi r. I IHII ■lilf - - d II ■PB Ijl i-v' U IKï- Terreinwagen met sierlijke taille Ir i Luchthaven Schiphol heeft sinds kort een elektrische Panda rondrijden. De auto is in gebruik genomen door luchthavenexpediteur ChartAir. De Panda zal veel heen en weer rijden tussen het kantoor van ChartAir en de diverse loodsen op het luchthaventerrein. Voor het kantoor is een speciaal laadstation aangelegd waar de elektrische auto kan worden opgeladen. Schiphol stimuleert het gebruik van elektrische voertuigen in het kader van zijn Milieubeleidsplan. De Scoupe van Hyundai kan nu nog betere prestaties leveren. Hiervoor zorgt de speciaal ontworpen intercooler, of tussenkoeler. Deze tussenkoeler is gewoon los te koop bij een Scoupe met turbomotor. De top-Scoupe behaalt met dit speciale hulpmiddel een topsnelheid van maar liefst 220 kilometer per uur. In combinatie met de intercooler, die 2.379 gulden kost, kan ook een verlagingsset en een voor- en achterspoilei worden aangeschaft. Deze kosten respectievelijk 1.586 gulden en 880 gulden. De prijzen zijn exclusief montage-kosten. Naast de Carina E wil Toyota ook de Corolla in Engeland gaan maken. Vanaf 1995 moet de produktie van dit model op gang komen. In het eerste produktiejaar moeten er vijftigduizend Corolla's gemaakt worden, daarna moet dit aantal worden verdubbeld. Daarmee zou de totale produktie van Toyota in Engeland oplopen tot 350.000 auto's per jaar Insiders menen dat Toyota de plannen voor overzeese produktie versneld als gevolg van de stijgende waarde van de yen. De tijd vliegt, het is dus zo weer winter. De Opel dealt biedt een interessante service aan voor dit jaargetijde: het Opel Winterplan. Al voor het vijftiende jaar wordt deze service geleverd. De automobilist kan voor 27,50 zijn auto winterklaar laten maken. Onder andere de kachelradiateur, de waterslangen, de waterpomp en d thermostaat worden goed nagekeken. Natuurlijk ontkomt ook de accu niet aan het kritische oog van de Opel-dealer. Mocht er gedurende de winter toch een storing optreden, dan worden alle problemen tot en met maart 1994 gratis opgelost. Het gamma van de Honda Civic krijgt uitbreiding in de vorm van een Coupé. De auto is gebaseerd op de sedanversie van de Civic. Honda Motor of America heeft de koets ontworpen. De wagen wordt geproduceerd in een fabriek in Marysville in de staat Ohio. Een sterk punt van deze Civic-variant is zijn binnenruimte. Omdat hij is gebaseerd op de sedan, biedt de achterbank voldoende zitplek aan twee volwassenen. Honda gaat de Civic Coupé in Nederland in drie versies leveren: 1.5 DXi/LSi en 1.6 ESi. Zwoegen A-klasse Veiligheidseisen Afstandsbediening Y 7 an de vierwiel-aangedreven terreinreus V Frontera heeft Opel onlangs een Sport uitgebracht. Die benaming heeft eigenlijk niets te maken met hogere prestaties of met snelheid, maar slaat meer op het uiterlijk van de auto. De wagen is korter en ziet er daardoor wat robuuster uit. Ook geven de twee portieren de Sport een slanke taille. 1\/T azda heeft in de Xedos 9 nu een waardige IVJL opvolger voor de eerder uit het programma genomen 929. Het gaat om een topmodel voor het luxe segment. Mazda heeft bijzonder veel aandacht geschonken aan afwerking en een stijlvol uiterlijk. De auto zal in Nederland rond de tachtigduizend gulden gaan kosten. Krachtbronnen ok de vierde generatie van de Pontiac Vr Firebird mag, net als zijn voorganger, worden gezien. Sterker nog, de sportwagen uit de stal van General Motors steelt letterlijk de show. Een rij-impressie maakt tevens duidel^k, dat de Amerikanen onderstel en schokdemping meer op snel bochtenwerk hebben afgestemd. Tegeljjk biedt de Firebird, zeker in de Trans Am-uitvoering, beestachtig veel trekkracht. I» ]\/T ercedes Benz slaat in de toekomst nieuwe JLV1. wegen in. Het concern, dat vooral naam heeft gemaakt in het segment van royalere wagens, is van plan in 1995 juist een compacte auto te gaan maken. Een voorbeeld daarvan, de Vision 93, werd onlangs op de autotentoonstelling in Frankfort getoond. fe 8 i M F a 1 j IB 1 B W GG PR 144 IF* i agina GK/WvW - Woensdag 22 september 1993 I De Pontiac Firebird maakt indruk. De Xedos 9 is na de Xedos 6 de tweede prestige auto van Mazda. De Opel Frontera Sport is vooral bedoeld voor recreatief gebruik. Dè'Sport heeft <s- De Firebird is er met twee motoren. De 3,4 liter zescilinder van 148 pk moet soms alles uit de kast halen om de toch wel gewichtige wagen van 1528 kilo sportieve prestaties te geven. Zeker bij een beetje stijging in de weg moeten we het gaspedaal regelmatig tot op de vloer drukken om een De Vision baant een weg voor een nieuwe A-klasse, waarmee het vooraanstaande Duitse merk halverwege de jaren negentig op de markt wil komen. De gedachte hierachter is, dat de vraag naar compactere auto's onder invloed van het milieu zal slechts 2400 toeren. Dat is een waarde, die een modale truck niet zou misstaan. De achtcilinder produceert een donkerbruin geluid. Het klinkt zowel op de inzittenden als op omstanders imponerend, zonder direct een storend niveau aan te nemen. mogelijk zijn een elektromotor van 54 pk te monteren. In beide gevallen is sterk naar de toekomstige eisen op het vlak van milieu en brandstofverbruik gekeken. General Motors gaat de Pontiac Firebird leveren in verschillende versies: bijvoorbeeld met automaat, met handgeschakelde vijf versnellingen bak of met een T-bar dakconstructie. De prijzen zullen afhankelijk van uitvoering en motor lopen van 70.000 tot 100.000 gulden. Daarvoor staat er dan wel een auto op de stoep, die standaard 'Amerikaans’ rijk is uitgerust met onder meer ABS, airbag (links en rechts), centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare ruiten en spiegels. Daarom is binnen de dealerorganisatie ook een aparte Xedos-vertegenwoordiging en servicenet opgericht. De naam Xedos is voorbehouden voor prestige-wagens, die het qua afwerking en kwaliteit moeten opnemen tegen BMW en Mercedes. Mazda wil hiermee een publiek aanspreken, dat niet per definitie op een zo gunstig mogelijke aanschafprijs let, maar vooral hoge eisen stelt aan aspecten als kwaliteit, uitstraling en een betrouwbare organisatie. stijgen. Veel automobilisten zullen bovendien in de toekomst een handzaam Ook voldoet de Xedos 9 aan de strenge Californische veiligheidseisen, die in 1995 van kracht zullen worden. De auto biedt flink wat bescherming tegen zijwaartse aanrijdingen en beschikt ook over twee airbags, één voor de bestuurder en één voor de bijrijder. Ook anti-blokkeer-systeem (abs) voor de remmen is standaard. De carrosserie is gemaakt van verzinkt plaatstaal. De standaarduitrusting omvat een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, met leer bekleed instrumentarium, lichtmetalen velgen, elektrische bediening van ruiten en spiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging en onder meer een inbraak-alarmsysteem. De auto komt later dit jaar in Nederland op de markt. Het is kortom een terrein-Opel bij uitstek, die een vlot zelfs fris uiterlijk heeft. Afgezien van het wat beperkte uitzicht naar achteren is de wagen redelijk universeel te gebruiken. De prijs, inclusief de standaard stuurbekrachtiging, komt op 54.960 gulden. Motor: 1998 cc. Vermogen: 85 kW/115 pk. Acceleratie: 14,3 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 160 km/uur. Gem. verbruik: 12,2 ltr/100 km. KORTWEG L k W7/Zff/' motor en aandrijving goeddeels onder de auto te situeren, waardoor de neus heel kort kan blijven. Als krachtbron denkt Mercedes aan een direct-ingespoten dieselmotor van 60 pk met een verbruiksgemiddelde van 3,8 ltr/100 km. Ook moet het De naam Firebird staat al ruim 25 jaar voor de meest sportieve modellen van Pontiac. De vierde generatie, die tegen het einde van dit jaar in Nederland op de markt komt, toont imposant. Het is een breed geschouderde sportcoupé met een opvallend lange en spits toelopende neus. Sommige delen van de koets, zoals de grote derde deur, zijn van kunststof gemaakt om op gewicht te besparen. Het chassis is 13,5 procent sterker gemaakt. De voorwielophanging beschikt nu over dubbele draagarmen voor een koersvaster weggedrag. Al sturend over een bochtig traject valt direct het rustig in de hand liggende stuurwiel op. Ondanks de brede banden is er niets van spoorvorming te bespeuren. Wordt het gaspedaal echter zeer stevig ingedrukt, dan heeft de achterkant van de auto de neiging weg te dribbelen, zeker over kort op elkaar volgende hobbels. In. de Xedos-lijn is eerder het type 6 geïntroduceerd. De 9 is behoorlijk wat groter. Het is een ruime limousine met een riante standaarduitrusting. Twee motoren zijn beschikbaar, in beide gevallen gaat het om zescilinder krachtbronnen. De twee liter versie levert 147 pk en de 2,5 liter is goed voor 171 pk. Net als bij de Xedos 6 is niet alleen nadruk gelegd op prestaties van de motoren, maar ook op een zijdezachte en vooral geruisarme loop. Per slot van rekening moet de koper tevreden worden gesteld met een summum aan comfort. 1 1 vrachtwagen vlot te kunnen passeren. Dan is de uitvoering Trans Am met de 5,7 liter achtcilinder een betere optie. De motor heeft een vermogen van 273 pk. Hij levert een maximale trekkracht van 420 Nm bij Mercedes komt in 1995 met een compacte auto. Die zal gaan lijken op het conceptmodel Vision 93. carrosserie aan de grond en de brede banden zorgen ervoor dat de auto niet snel weg zakt in mul zand. rijden, zeker als er ook nog eens voorwerpen of paaltjes achter de auto staan. Die zie je gewoon niet. Dus is het zaak om voor het instappen even te inspecteren. De stoelen uit het magazijn van Opel geven goed steun. Ook op de achterbank is er plek voor twee volwassenen. Alleen is er wat meer acrobatiek vereist om die bank te bereiken. De twee grote portieren bieden wel voldoende ruimte, maar de auto is erg hoog waardoor het wat meer klauteren is. Iemand met een sportieve inslag zal daar echter niet wakker van liggen. Windgeruis laat zich wel wat horen in de Frontera. De motor doet het werk stil, behalve wanneer hij hoog in de toeren draait. Dat is echter niet nodig, want hij biedt veel trekkracht onderin. Dat is weer heel prettig bij het rijden in het terrein. De viercilinder reageert dan lekker snel. Bovendien presteert de Frontera Sport door zijn kortere wielbasis sterk op de niet-geasfalteerde wegen. Hij komt niet snel met de een aanzienlijk kortere wielbasis dan zijn vier deurs broeder. De Frontera is in eerste instantie geïntroduceerd met vier portieren en met een lange wielbasis. Praktische bruikbaarheid en veel binnenruimte staan dan centraal. Toch is er een groeiende belangstelling te bespeuren voor wat meer blitse en sportiever ogende moet die wagen voldoende comfort kunnen bieden om ook op de buitenweg en snelweg prettig te rijden. Mercedes claimt in elk geval voor de Vision een even hoge kwaliteit en veiligheid als bij de grotere wagens. Zo zijn in het prototype airbags gemonteerd, extra stevige balken in de portieren en er is zelfs standaard op de achterbank een uitklapbaar kinderzitje te vinden. En als het om comfort gaat, blijft de auto niet achter, getuige een standaard gemonteerde airconditioning. De auto voor de toekomstige A-klasse zal er niet precies zo gaan uitzien als het studiemodel Vision. Toch zullen er volgens Jürgen Hubbert, lid van de Raad van Bestuur van Mercedes, zeker overeenkomsten zijn met het concept. In elk geval moet het zeker een heel korte auto worden, die weinig parkeerruimte vergt. terreinwagens. Het zijn dan vooral mensen, die de auto voor recreatie willen gebruiken en niet zozeer voor het trekken van bijvoorbeeld een zware aanhanger. Ook al kan de Sport dat even goed. De kortere wielbasis van de Frontera met twee portieren heeft geen al te grote nadelige invloed op het comfort. Soms leidt dat tot een springerig weggedrag. Dat valt echter alleszins mee bij deze Opel. Hij is eigenlijk best comfortabel voor een terreinwagen. Met de wagen is op het asfalt moeiteloos met een gang van 120 km/uur te kruisen. Dan biedt de 2.0 ltr/115 pk benzinemotor ook genoeg reserve om voor een inhaaloperatie te kunnen versnellen. De Frontera is behoorlijk stabiel en heeft ondanks zijn hoogte niet eens zo heel erg veel last van zijwind. De Sport heeft een majestueuze uitstraling. De gemonteerde bullbar op de neus draagt daaraan zijn steentje bij. Ook de lichtmetalen velgen met extra brede banden geven de wagen een imposant uiterlijk. De dikke stijl achter de portieren neemt helaas wat uitzicht weg. Dat is lastig bij het achteruit voertuig willen, waarvoor makkelijk een plekje is te vinden in de stad. Tegelijk <.'X' XW De studie van Mercedes wijst in de richting van een soort mini-ruimtewagen, gelijk de Renault Twingo. De Vision 93 is slechts 3,35 meter lang, maar biedt toch riant plaats aan vier volwassenen. Ook achterin blijkt er voldoende hoofd- en beenruimte. Dat is onder meer bereikt door Daarom geeft Mazda ook acht jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. Veel aandacht is gegeven aan een zo glad mogelijke afwerking om windgeruis te beperken. Dat is ook gedaan met de Xedos 6, die daardoor uitblinkt als het gaat om stilte tijdens de storm. 020-6543210 “ChartAir r” gl$ 7604 j I'IEVWI FRONTERA IrfiMOtRA STOKT' 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 29