KQ)RT WEG Nissan Primera met Ford Escort Laser nieuw 'beginmodel goedkope airco Lexus GS 300 Japanse topklasse DE PATER Auto Baas^ö Met de Renault Clio op herhaling nW Sportieve Toyota Carina E Citroën AX: twee miljoen Opel Corsa meest gekochte auto ZIE ADVERTENTIE ELDERS IN DEZE KRANT NISSAN TECHNISCHE GEGEVENS: De Auto van het Jaar na twee jaar ¥l II REDACTIE: HENRI STOLWIJK Glans Linnaeusweg 4-6, Boskoop, tel. 01727-13268 APK II keuringsstation, ook leasing en financiering, vrijdagavond koopavond In een gelimiteerd aantal van 500 heeft Toyota onlangs de Carina E Sedan GTSi Limited uitgebracht. Het is extra sportieve versie met een complete uitmonstering. Zo heeft hij brede 185/65R14 banden, een achterspoiler in de carrosseriekleur en mistlampen voor. Verder is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en uitgerust met een lendesteun. Het sportstuur is met leer bekleed, de achterbank heeft hoofdsteunen, de portierruiten zijn rondom elektrisch bedienbaar en er is centrale portiervergrendeling aan boord. Het is nog maar een greep uit de uitrusting. Toyota biedt de Carina E GTSi Limited aan voor f 41.495,-. Comfort Orion vijf meter lengte een forse wagen. Toch oogt hij glad, sportief en exclusief. De Citroen fabriek in Aulnay heeft onlangs de twee miljoenste AX geproduceerd. In Nederland zijn er sinds de introductie ruim 40.000 exemplaren van deze compacte fransoos verkocht. Het komt in de auto-industrie maar sporadisch voor, dat er van één model twee miljoen worden gebouwd. Veiligheid I I I I I 7 De nieuwe Opel Corsa is over augustus de meest gekochte auto. Er zijn in die maand 1869 kentekens afgegeven voor dit model. Dat zijn er ruim driehonderd meer dan voor de Opel Astra, die over 1993 in Nederland lijstaanvoerder is in verkopen. Van de Corsa rijden er overigens op dit moment reeds zo'n 7000 exemplaren rond. Dat is best veel, gezien het feit dat de verkoop op 1 april is begonnen. T\ e Lexus GS 300 heeft een intrigerend U uiterlijk. De donkere grille helt achterover. De daklijn van deze vierdeurs sedan is laag en de kofferruimte oogt groot. De GS 300 is met b^jna TJord breidt de Escort-lyn uit met de -T Laser-uitvoering. Het is een nieuw 'beginmodel', onder de CL. Dit was tot op heden de basisversie van de populaire middenklasser van Ford. De CL blijft overigens gewoon leverbaar. KT issan heeft de prijs van een airconditioning voor de Primera sterk in prijs verlaagd. Deze accessoire kostte voorheen een kleine vierduizend gulden. De prijs is gereduceerd tot slechts 1200 gulden. Aan die aanpassing ligt een recent wetenschappelijk onderzoek door de üniversiteit van Amsterdam ten grondslag. Daaruit blijkt dat warmte in de auto een bedreiging is van de veiligheid. T\e Renault Clio was de Auto van het Jaar U 1991. Ondermeer door zijn goede rij-eigenschappen, opvallend grote binnenruimte en complete uitrusting kreeg deze opvolger van de Renault 5 de felbegeerde titel. Hoe gedraagt de Auto van het Jaar zich na twee jaar? Om daarachter te komen reden wij de Clio 1.4 RN, de meest populaire uitvoering. Handzaam F* Pagina 25 GK/WvW - Woensdag 13 oktober 1993 - Automobielbedrijf NOORDKADE 16 WADDINXVEEN TEL. 01828-10170 De Renault Clio 1.4 RN. Achter de Lexus-modellen staat Toyota als fabrikant. De Japanse producent heeft doelbewust voor aan andere benaming gekozen, om aan te geven dat deze auto's het neusje van de zalm vertegenwoordigen, zowel wat betreft comfort als gebruikte techniek. In ons Het merk Lexus is door Toyota om twee redenen in het leven geroepen. Ten eerste om een serie luxe land is een Lexus zeer zeldzaam. Sinds enkele jaren is de LS 400 leverbaar, maar er zijn er nog geen driehonderd van verkocht. De komst van de nieuwe GS 300 zal de verkopen bij Lexus niet omhoog jagen. Dat heeft te maken met de prijs, hij kost de klant 129.950 gulden. Ford service voor Waddinxveen van de best in de markt liggende modellen van dit Franse merk. Onze testwagen heeft er ruim 25.000 Motor: 1390 cc. Vermogen: 58 kW/80 pk. Acceleratie: 11,3 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 175 km/uur. Gem. verbruik: 7 ltr/100 km. Gewicht: 841 kilo. KORTWEG RENAULT DEALER WADDINXVEEN/BOSKOOP Waddinxveen: Zuidelijke Dwarsweg 1B - Ibl: 01828-17713/17900 Gouda Antwerpseweg 16 - Ttel: 01820-13933 De Clio is een compacte wagen met Frans comfort. De vering is soepel en de schokdemping voelt allerminst hard aan. In de bochten helt de koets gering over. Dat heeft geen invloed op de koersvastheid. Windgeruis is behoorlijk gedempt. Daardoor vallen de rolgeluiden van de banden wat sterker op. Het geluidsniveau is echter niet hoger dan bij gelijk geprijsde modellen van concurrerende merken. De Clio 1.4 RN komt overigens op 26.445 gulden. De Ford Orion heet met ingang van het modeljaar 1994 Escort 4 deurs. motor. Dat is ruimschoots voldoende om met deze wagen in het verkeer mee te komen. Fjord biedt de nieuwe uitvoering aan voor een prijs van 28.490 gulden. En dat is dus inclusief de airbag. De Ford Orion heet overigens met ingang van 1994 Escort 4 deurs. Gezien de verregaande overeenkomsten met de andere Escort modellen, zowel technisch als in opbouw, leek het Ford logischer en 'wellicht ook minder verwarrend' de naam aan te passen. "De Orion is een Escort met vier portieren en een klassieke kofferruimte, die hem tot een attractieve sedan maakt", aldus Ford Nederland. Aan de uitrusting verandert niets alleen de naam is veranderd. Lexus is een tamelijk nieuw merk uit Japan, met wagens voor de topklasse. Eerder is al de LS 400 uitgebracht. De GS 300 is het tweede model. Het design van deze auto komt echter uit Italië. Giorgio Giugiaro van ItalDesign tekende de lijnen van de carrosserie. De Lexus GS 300 heeft een wat exclusieve uitstraling dankzij de opmerkelijke, wat achterover hellende grille. varianten over een standaard airbag aan de bestuurderszijde. Dat is uniek in deze klasse. Voor de kant van de passagier kan een airbag tegen meerprijs worden geleverd. De Laser maakt alles bij elkaar beslist geen uitgeklede indruk. Zaken als een intervalstand voor de ruitewissers, een mistachterlicht, een achterruitwisser, verlichting in de bagageruimte en een in twee delen neerklapbare achterbank zijn standaard. De Escort Laser is voorzien van een 1.3 liter/60 pk lage snelheden. Dan moet wat meer kracht worden uitgeoefend op het stuurwiel. De koppeling is in het begin even wennen. Hij grijpt in eerste instantie bruusk aan. Dat kan ook komen, doordat de testwagen het nogal voor de kiezen heeft gehad. De remmen functioneren prima en zijn goed doseerbaar. achteruit gaat. In beide gevallen is de veiligheid op de weg er niet mee gediend. Airconditioning verlaagt de temperatuur en houdt de luchtvochtigheid op een aangenaam peil. Dat biedt natuurlijk meer luxe, maar Nissan Motor Nederland hamert daarbij op het belang voor de veiligheid. Nissan vindt daarom een airco in een auto net zo belangrijk als de inmiddels geaccepteerde veiligheidsvoorzieningen, waaronder extra balken in deuren, het anti-blokkeer remsysteem en de airbag. Nissan levert de in prijs verlaagde airco op de nieuwe Primera LX en SLX auto's aan te bieden, die kunnen concurreren met bijvoorbeeld BMW, Mercedes-Benz en Audi. In die klasse van kostbare auto's hebben de Japanse merken, vanwege de Duitse overmacht, nooit potten kunnen breken. Daarnaast hoopt Toyota ook dat de Lexus glans afstraalt op de andere modellen als de Starlet, Corolla, Carina E en de Camry. De motortechniek en aandrijving, het onderstel en het interieur van de GS 300 komen allemaal van Toyota. Voorin ligt een zescilinder motor met een vermogen 212 pk. Er is een elektronische gestuurde automatische versnellingsbak aan boord. De lijst met standaardaccessoires is eindeloos lang met ondermeer: cruise control, airconditioning, dubbele airbag, elektrisch verstelbaar stuur met geheugen en een bagage) is een tikje op het gaspedaal genoeg om de GS 300 te versnellen. Bij hoge snelheden blijft het stil. Hoewel de auto ook in de stad prima uit de voeten kan, is hij op lange afstanden echt in z'n element. Daarvoor heeft Toyota de auto dan ook met name ontwikkeld. benzineversies. Op de SGX en GT uitvoeringen is die voorziening immers al standaard. De andere veiligheidsvoorzieningen worden echter geenszins uit het oog verloren. Zo beschikken alle Primera’s over verstevigingsprofielen in de deuren, een schokabsorberend stuurwiel en interieurbekleding van vlamvertragende materialen. Bovendien kan de Primera vanaf januari 1994 met een airbag aan de bestuurderszijde worden uitgerust. Nissan heeft de Primera reeks verder uitgebreid met een vier- en vijfdeurs 1.6 SLX met handgeschakelde vijfbak. De L-uitvoering beschikt nu ook standaard over stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuur, bredere banden, fraaie LX-wieldoppen, nieuwe interieurbekleding en een driespaaks stuurwiel. De laatste twee vernieuwingen zijn tevens doorgevoerd in de LX-versies. De SLX-uitvoering omvat nu zes luidsprekers, nieuwe wieldoppen en dito interieurbekleding, terwijl de SGX een anti-blokkeer remsysteem, zes luidsprekers, nieuwe interieurbekleding alsmede een make-up spiegel met verlichting heeft gekregen. Ook de GT heeft zes luidsprekers, nieuwe interieurbekleding en een make-up spiegeltje met verlichting. Zowel de 1.6 liter als 2.0 liter benzinemotor hebben een nieuw ontwikkeld multi-point injectiesysteem, waardoor het vermogen toeneemt en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen afneemt. Op de GT-versie werd dit multi-point injectiesysteem al toegepast. 1 Nissan levert voor de Primera een airconditioning tegen een sterk verlaagde prijs. Dat wordt gedaan om de veiligheid te vergroten. De naam Laser is eigenlijk een oude bekende. Ford heeft het voorlaatste model van de Escort eveneens in een Laser-uitvoering op de markt gebracht. Het bleek toen al een succes. Te meer, omdat het ging om een goed uitgeruste auto tegen een scherpe prijs. Diezelfde formule hanteert Ford nu voor de nieuwe Escort Laser. Ten opzichte van de CL is de uitrusting iets ingeperkt. Zo is de centrale deurvergrendeling komen te vervallen. Maar daarentegen beschikt de Laser net als alle andere wortelnotehouten dashboard. Lexus is immers een merk met een surplus aan comfort. Rijden met een dergelijke auto is een leuke en zeer aparte ervaring. De motor loopt vrijwel onhoorbaar. Sturen gaat soepel en hoewel de auto 1.660 kilo weegt (zonder de inzittenden en De onderzoekers komen tot de conclusie dat zowel de temperatuur van de omgeving als de luchtvochtigheid invloed hebben op het functioneren van de bestuurder. Dus ook op de manier hoe hij of zij de auto bestuurt. "Langdurige blootstelling aan warmte, eventueel gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid, leidt tot een overbelasting van het lichaam en gaat ten koste van het functioneren”, zo staat in het onderzoeksrapport. Het kan leiden tot vermoeidheid, een slechtere stemming en een grotere irritatie. Sommigen gaan daardoor agressiever rijden, terwijl bij anderen het reactievermogen Met zijn binnenruimte staat de Clio nog steeds aan de top van zijn klasse. De wagen is behoorlijk breed. Op de achterbank kunnen daardoor zelfs drie niet al te gewichtige volwassenen een plek vinden. Bovendien is ook daar de been- en hoofdruimte fors. De RN beschikt over van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een wisser op de achterruit, een klokje en een intervalstand op de ruitewissers. De Clio is een ruime wagen. De derde deur geeft makkelijk toegang tot de kofferbak. De laadruimte is flink te vergroten door de achterbank neer te klappen. kilometer op zitten. De Clio 1.4 RN is bepaald niet ontzien. Toch is dat nauwelijks te merken. Hij rijdt eigenlijk nog als nieuw en er zijn ook geen rammeltjes merkbaar. Alleen de afdekplaat voor de kofferruimte, die keurig met de derde deur omhoog scharniert, kleppert zo nu en dan tijdens het rijden over hobbels. De 1,4 ltr/80 pk motor presteert uitstekend. Onder vrijwel alle omstandigheden biedt hij ook voldoende trekkracht. Vaak terugschakelen is niet nodig. Bij lage toerentallen is hij stil. Als hij wat sneller ronddraait, dan laat de motor zich wel horen. Het is overigens niet al te storend. Te meer, omdat hij bij een snelheid van 120 km/uur dankzij de vijfversnellingenbak, in het 'stille' toerengebied bivakkeert. De Clio verkoopt nog steeds heel goed. Er is zelfs sprake van een stijgende lijn volgens de importeur. Het is met de Renault 19 in elk geval één De Clio is een handzame en makkelijk te rijden wagen. Het grote glasoppervlak geeft flink wat uitzicht, waardoor het rijden in nauwe situaties geen kopzorgen kost. Het is daarmee absoluut geen auto, die alleen in de stad ideaal is. Ook op de buitenweg en op de snelweg ligt zijn werkterrein. Doordat de wielen ver naar de hoeken van de carrosserie staan, is de Clio zelfs opmerkelijk stabiel in de rechte lijn. Sturen gaat licht, behalve bij PRIMERA S v FF-SFJ8 Lt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 25