KQ)RT WEG
Nissan Primera met
Ford Escort Laser
nieuw 'beginmodel
goedkope airco
Lexus GS 300
Japanse topklasse
DE PATER
Auto Baas^ö
Met de Renault Clio op herhaling
nW
Sportieve Toyota
Carina E
Citroën AX: twee
miljoen
Opel Corsa meest
gekochte auto
ZIE ADVERTENTIE
ELDERS IN DEZE KRANT
NISSAN
TECHNISCHE
GEGEVENS:
De Auto van het Jaar na twee jaar
¥l II
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
Glans
Linnaeusweg 4-6, Boskoop,
tel. 01727-13268
APK II keuringsstation, ook leasing
en financiering, vrijdagavond
koopavond
In een gelimiteerd aantal van 500 heeft Toyota onlangs
de Carina E Sedan GTSi Limited uitgebracht. Het is
extra sportieve versie met een complete uitmonstering.
Zo heeft hij brede 185/65R14 banden, een
achterspoiler in de carrosseriekleur en mistlampen
voor. Verder is de bestuurdersstoel in hoogte
verstelbaar en uitgerust met een lendesteun. Het
sportstuur is met leer bekleed, de achterbank heeft
hoofdsteunen, de portierruiten zijn rondom elektrisch
bedienbaar en er is centrale portiervergrendeling aan
boord. Het is nog maar een greep uit de uitrusting.
Toyota biedt de Carina E GTSi Limited aan voor f
41.495,-.
Comfort
Orion
vijf meter lengte een forse wagen. Toch oogt hij
glad, sportief en exclusief.
De Citroen fabriek in Aulnay heeft onlangs de twee
miljoenste AX geproduceerd. In Nederland zijn er sinds
de introductie ruim 40.000 exemplaren van deze
compacte fransoos verkocht. Het komt in de
auto-industrie maar sporadisch voor, dat er van één
model twee miljoen worden gebouwd.
Veiligheid
I I I I
I
7
De nieuwe Opel Corsa is over augustus de meest
gekochte auto. Er zijn in die maand 1869 kentekens
afgegeven voor dit model. Dat zijn er ruim driehonderd
meer dan voor de Opel Astra, die over 1993 in
Nederland lijstaanvoerder is in verkopen. Van de Corsa
rijden er overigens op dit moment reeds zo'n 7000
exemplaren rond. Dat is best veel, gezien het feit dat de
verkoop op 1 april is begonnen.
T\ e Lexus GS 300 heeft een intrigerend
U uiterlijk. De donkere grille helt achterover.
De daklijn van deze vierdeurs sedan is laag en de
kofferruimte oogt groot. De GS 300 is met b^jna
TJord breidt de Escort-lyn uit met de
-T Laser-uitvoering. Het is een nieuw
'beginmodel', onder de CL. Dit was tot op heden
de basisversie van de populaire middenklasser
van Ford. De CL blijft overigens gewoon
leverbaar.
KT issan heeft de prijs van een airconditioning
voor de Primera sterk in prijs verlaagd. Deze
accessoire kostte voorheen een kleine vierduizend
gulden. De prijs is gereduceerd tot slechts 1200
gulden. Aan die aanpassing ligt een recent
wetenschappelijk onderzoek door de üniversiteit
van Amsterdam ten grondslag. Daaruit blijkt dat
warmte in de auto een bedreiging is van de
veiligheid.
T\e Renault Clio was de Auto van het Jaar
U 1991. Ondermeer door zijn goede
rij-eigenschappen, opvallend grote binnenruimte
en complete uitrusting kreeg deze opvolger van
de Renault 5 de felbegeerde titel. Hoe gedraagt de
Auto van het Jaar zich na twee jaar? Om
daarachter te komen reden wij de Clio 1.4 RN, de
meest populaire uitvoering.
Handzaam
F*
Pagina 25
GK/WvW - Woensdag 13 oktober 1993
-
Automobielbedrijf
NOORDKADE 16 WADDINXVEEN TEL. 01828-10170
De Renault Clio 1.4 RN.
Achter de Lexus-modellen
staat Toyota als fabrikant.
De Japanse producent heeft
doelbewust voor aan andere
benaming gekozen, om aan te
geven dat deze auto's het
neusje van de zalm
vertegenwoordigen, zowel
wat betreft comfort als
gebruikte techniek. In ons
Het merk Lexus is door
Toyota om twee redenen in
het leven geroepen. Ten
eerste om een serie luxe
land is een Lexus zeer
zeldzaam. Sinds enkele jaren
is de LS 400 leverbaar, maar
er zijn er nog geen
driehonderd van verkocht.
De komst van de nieuwe GS
300 zal de verkopen bij
Lexus niet omhoog jagen. Dat
heeft te maken met de prijs,
hij kost de klant 129.950
gulden.
Ford service
voor Waddinxveen
van de best in de markt
liggende modellen van dit
Franse merk.
Onze testwagen heeft er
ruim 25.000
Motor: 1390 cc.
Vermogen: 58 kW/80 pk.
Acceleratie: 11,3 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 175 km/uur.
Gem. verbruik: 7 ltr/100 km.
Gewicht: 841 kilo.
KORTWEG
RENAULT DEALER WADDINXVEEN/BOSKOOP
Waddinxveen: Zuidelijke Dwarsweg 1B - Ibl: 01828-17713/17900
Gouda Antwerpseweg 16 - Ttel: 01820-13933
De Clio is een compacte
wagen met Frans comfort.
De vering is soepel en de
schokdemping voelt
allerminst hard aan. In de
bochten helt de koets gering
over. Dat heeft geen invloed
op de koersvastheid.
Windgeruis is behoorlijk
gedempt. Daardoor vallen de
rolgeluiden van de banden
wat sterker op. Het
geluidsniveau is echter niet
hoger dan bij gelijk geprijsde
modellen van concurrerende
merken. De Clio 1.4 RN
komt overigens op 26.445
gulden.
De Ford Orion heet met ingang van het modeljaar 1994 Escort 4 deurs.
motor. Dat is ruimschoots
voldoende om met deze
wagen in het verkeer mee te
komen. Fjord biedt de nieuwe
uitvoering aan voor een prijs
van 28.490 gulden. En dat is
dus inclusief de airbag.
De Ford Orion heet overigens
met ingang van 1994 Escort
4 deurs. Gezien de
verregaande overeenkomsten
met de andere Escort
modellen, zowel technisch
als in opbouw, leek het Ford
logischer en 'wellicht ook
minder verwarrend' de
naam aan te passen. "De
Orion is een Escort met vier
portieren en een klassieke
kofferruimte, die hem tot
een attractieve sedan
maakt", aldus Ford
Nederland. Aan de uitrusting
verandert niets alleen de
naam is veranderd.
Lexus is een tamelijk nieuw
merk uit Japan, met wagens
voor de topklasse. Eerder is
al de LS 400 uitgebracht. De
GS 300 is het tweede model.
Het design van deze auto
komt echter uit Italië.
Giorgio Giugiaro van
ItalDesign tekende de lijnen
van de carrosserie.
De Lexus GS 300 heeft een wat exclusieve uitstraling dankzij de
opmerkelijke, wat achterover hellende grille.
varianten over een standaard
airbag aan de
bestuurderszijde. Dat is
uniek in deze klasse. Voor de
kant van de passagier kan
een airbag tegen meerprijs
worden geleverd.
De Laser maakt alles bij
elkaar beslist geen uitgeklede
indruk. Zaken als een
intervalstand voor de
ruitewissers, een
mistachterlicht, een
achterruitwisser, verlichting
in de bagageruimte en een in
twee delen neerklapbare
achterbank zijn standaard.
De Escort Laser is voorzien
van een 1.3 liter/60 pk
lage snelheden. Dan moet
wat meer kracht worden
uitgeoefend op het stuurwiel.
De koppeling is in het begin
even wennen. Hij grijpt in
eerste instantie bruusk aan.
Dat kan ook komen, doordat
de testwagen het nogal voor
de kiezen heeft gehad. De
remmen functioneren prima
en zijn goed doseerbaar.
achteruit gaat. In beide
gevallen is de veiligheid op
de weg er niet mee gediend.
Airconditioning verlaagt de
temperatuur en houdt de
luchtvochtigheid op een
aangenaam peil. Dat biedt
natuurlijk meer luxe, maar
Nissan Motor Nederland
hamert daarbij op het belang
voor de veiligheid. Nissan
vindt daarom een airco in
een auto net zo belangrijk als
de inmiddels geaccepteerde
veiligheidsvoorzieningen,
waaronder extra balken in
deuren, het anti-blokkeer
remsysteem en de airbag.
Nissan levert de in prijs
verlaagde airco op de nieuwe
Primera LX en SLX
auto's aan te bieden, die
kunnen concurreren met
bijvoorbeeld BMW,
Mercedes-Benz en Audi. In
die klasse van kostbare
auto's hebben de Japanse
merken, vanwege de Duitse
overmacht, nooit potten
kunnen breken. Daarnaast
hoopt Toyota ook dat de
Lexus glans afstraalt op de
andere modellen als de
Starlet, Corolla, Carina E en
de Camry.
De motortechniek en
aandrijving, het onderstel en
het interieur van de GS 300
komen allemaal van Toyota.
Voorin ligt een zescilinder
motor met een vermogen 212
pk. Er is een elektronische
gestuurde automatische
versnellingsbak aan boord.
De lijst met
standaardaccessoires is
eindeloos lang met
ondermeer: cruise control,
airconditioning, dubbele
airbag, elektrisch verstelbaar
stuur met geheugen en een
bagage) is een tikje op het
gaspedaal genoeg om de GS
300 te versnellen. Bij hoge
snelheden blijft het stil.
Hoewel de auto ook in de
stad prima uit de voeten kan,
is hij op lange afstanden echt
in z'n element. Daarvoor
heeft Toyota de auto dan ook
met name ontwikkeld.
benzineversies. Op de SGX
en GT uitvoeringen is die
voorziening immers al
standaard. De andere
veiligheidsvoorzieningen
worden echter geenszins uit
het oog verloren. Zo
beschikken alle Primera’s
over verstevigingsprofielen
in de deuren, een
schokabsorberend stuurwiel
en interieurbekleding van
vlamvertragende materialen.
Bovendien kan de Primera
vanaf januari 1994 met een
airbag aan de
bestuurderszijde worden
uitgerust.
Nissan heeft de Primera
reeks verder uitgebreid met
een vier- en vijfdeurs 1.6
SLX met handgeschakelde
vijfbak. De L-uitvoering
beschikt nu ook standaard
over stuurbekrachtiging, een
in hoogte verstelbaar stuur,
bredere banden, fraaie
LX-wieldoppen, nieuwe
interieurbekleding en een
driespaaks stuurwiel. De
laatste twee vernieuwingen
zijn tevens doorgevoerd in de
LX-versies.
De SLX-uitvoering omvat nu
zes luidsprekers, nieuwe
wieldoppen en dito
interieurbekleding, terwijl de
SGX een anti-blokkeer
remsysteem, zes
luidsprekers, nieuwe
interieurbekleding alsmede
een make-up spiegel met
verlichting heeft gekregen.
Ook de GT heeft zes
luidsprekers, nieuwe
interieurbekleding en een
make-up spiegeltje met
verlichting.
Zowel de 1.6 liter als 2.0
liter benzinemotor hebben
een nieuw ontwikkeld
multi-point injectiesysteem,
waardoor het vermogen
toeneemt en de uitstoot van
schadelijke uitlaatgassen
afneemt. Op de GT-versie
werd dit multi-point
injectiesysteem al toegepast.
1
Nissan levert voor de Primera een airconditioning tegen een sterk
verlaagde prijs. Dat wordt gedaan om de veiligheid te vergroten.
De naam Laser is eigenlijk
een oude bekende. Ford heeft
het voorlaatste model van de
Escort eveneens in een
Laser-uitvoering op de markt
gebracht. Het bleek toen al
een succes. Te meer, omdat
het ging om een goed
uitgeruste auto tegen een
scherpe prijs.
Diezelfde formule hanteert
Ford nu voor de nieuwe
Escort Laser. Ten opzichte
van de CL is de uitrusting
iets ingeperkt. Zo is de
centrale deurvergrendeling
komen te vervallen. Maar
daarentegen beschikt de
Laser net als alle andere
wortelnotehouten dashboard.
Lexus is immers een merk
met een surplus aan comfort.
Rijden met een dergelijke
auto is een leuke en zeer
aparte ervaring. De motor
loopt vrijwel onhoorbaar.
Sturen gaat soepel en hoewel
de auto 1.660 kilo weegt
(zonder de inzittenden en
De onderzoekers komen tot
de conclusie dat zowel de
temperatuur van de
omgeving als de
luchtvochtigheid invloed
hebben op het functioneren
van de bestuurder. Dus ook
op de manier hoe hij of zij de
auto bestuurt. "Langdurige
blootstelling aan warmte,
eventueel gecombineerd met
een hoge luchtvochtigheid,
leidt tot een overbelasting
van het lichaam en gaat ten
koste van het functioneren”,
zo staat in het
onderzoeksrapport. Het kan
leiden tot vermoeidheid, een
slechtere stemming en een
grotere irritatie. Sommigen
gaan daardoor agressiever
rijden, terwijl bij anderen
het reactievermogen
Met zijn binnenruimte staat
de Clio nog steeds aan de top
van zijn klasse. De wagen is
behoorlijk breed. Op de
achterbank kunnen daardoor
zelfs drie niet al te
gewichtige volwassenen een
plek vinden. Bovendien is
ook daar de been- en
hoofdruimte fors. De RN
beschikt over van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
een wisser op de achterruit,
een klokje en een
intervalstand op de
ruitewissers.
De Clio is een ruime wagen. De derde deur geeft makkelijk toegang tot de kofferbak. De laadruimte is
flink te vergroten door de achterbank neer te klappen.
kilometer op zitten. De Clio
1.4 RN is bepaald niet
ontzien. Toch is dat
nauwelijks te merken. Hij
rijdt eigenlijk nog als nieuw
en er zijn ook geen
rammeltjes merkbaar. Alleen
de afdekplaat voor de
kofferruimte, die keurig met
de derde deur omhoog
scharniert, kleppert zo nu en
dan tijdens het rijden over
hobbels.
De 1,4 ltr/80 pk motor
presteert uitstekend. Onder
vrijwel alle omstandigheden
biedt hij ook voldoende
trekkracht. Vaak
terugschakelen is niet nodig.
Bij lage toerentallen is hij
stil. Als hij wat sneller
ronddraait, dan laat de
motor zich wel horen. Het is
overigens niet al te storend.
Te meer, omdat hij bij een
snelheid van 120 km/uur
dankzij de
vijfversnellingenbak, in het
'stille' toerengebied
bivakkeert.
De Clio verkoopt nog steeds
heel goed. Er is zelfs sprake
van een stijgende lijn volgens
de importeur. Het is met de
Renault 19 in elk geval één
De Clio is een handzame en
makkelijk te rijden wagen.
Het grote glasoppervlak geeft
flink wat uitzicht, waardoor
het rijden in nauwe situaties
geen kopzorgen kost. Het is
daarmee absoluut geen auto,
die alleen in de stad ideaal
is. Ook op de buitenweg en
op de snelweg ligt zijn
werkterrein. Doordat de
wielen ver naar de hoeken
van de carrosserie staan, is
de Clio zelfs opmerkelijk
stabiel in de rechte lijn.
Sturen gaat licht, behalve bij
PRIMERA
S v
FF-SFJ8
Lt