RTWEG Ducati met primeur op de MotoRAI Zuinig aan met de VW Golf Eco Mazda MX-5 met grotere motor deftige middenklasser Rover 6 •II Autobedrijf THOMAS nodigt u uit voor een proefrit in de Rover 600 r Auto '94 Mondeo verkoopt goed Xedos 6 Interstate Landcruiser turbodiesel Skoda Favorit Serenade -r Britse auto vol Japanse techniek igi TECHNISCHE GEGEVENS: MM Pagina 27 GK/WvW - Woensdag 10 november 1993 REDACTIE: Prins Hendrikstraat 99 Alphen aan den Rijn Telefoon: 01720-92848 De Xedos 6 Interstate is een speciale uitvoering, ontwikkeld door importeur Auto Palace de Binckhorst B.V. in samenwerking met de Delftse firma Interstate. Zo zijn kortere veren en schokdempers gemonteerd, alsmede bredere velgen en banden. Hierdoor is het zwaartepunt van de auto verlaagd, wat een betere wegligging oplevert. De stoelen zijn bekleed met zwart buffelleer, evenals de portieren. Het dashboard, de deurpanelen en de middenconsole zijn voorzien van notehout. Dit speciale model is standaard uitgerust met een alarmsysteem. De uiteindelijke verkoopprijs is afhankelijk van de wensen van de koper. De Toyota LandCruiser 4.2 diesel is sinds kort ook leverbaar in een turbodiesel uitvoering. Het vermogen van de auto stijgt met 25 procent tot 160 pk. De Landcruiser kan zo een aanhangwagengewicht tot 4000 kilo trekken. Toyota levert in de periode van 1 november tot en met 31 december de Landcruiser 4.2 turbodiesel tijdelijk extra voordelig, inclusief 3 jaar garantie. De meerprijs bedraagt dan 4.539 gulden. Het is een voordeel van meer dan duizend gulden. Concurrent Apart In de Skoda Favorit Serenade zit muziek. Dit model heeft naast een standaard Grundig radio-cassetterecorder ook bijpassende luidsprekerboxen en een antenne. De koper kan verder kiezen uit gratis extra's, ter waarde van 1200 gulden. Het Serenade pakket omvat behalve de radio, stootstrips op de flanken, speciale wieldoppen en striping. In de uitvoering 1.3L kost deze Skoda 17.350 gulden. Voor de iets luxere uitvoering, de LS moet 18.340 gulden op tafel worden gelegd. Auto '94, het jaarboek van Fred van der Vlugt, boordevol informatie over nieuw op de markt verschenen personenwagens, is net uit. Het kost 22,50 gulden en ligt in de boekhandels en kiosken. Het boek bevat een overzicht in woord en beeld van meer dan 300 auto's op de Nederlandse markt. De lezer krijgt een catalogus met uitgebreide technische gegevens voorgeschoteld. Achterin staan alle prijzen vermeld. Tevens bevat het boek van elk merk een introductiepagina. Ook worden er toekomstmodellen in Auto '94 beschreven. I "TV e populaire open sportauto van Mazda, de U MX-5, krijgt een grotere en krachtiger motor. Daarmee zegt de fabrikant in te spelen op opmerkingen van klanten. Bovendien zijn tal van verbeteringen doorgevoerd in de wagen. De vernieuwde MX-5 zal in december naar Nederland komen. e Italiaanse motorfietsfabrikant Ducati U toonde op de MotoRAI een echte primeur. Het internationale showplatform werd gebruikt om de 916 Strada te tonen. Het is een machine met een uitdagende, zelfs wat agressieve vormgeving. daarom deze zuinige wagen aan het modellengamma toegevoegd. Velours De Ford Mondeo verkoopt goed. In Nederland zijn in zes maanden tijd 6000 exemplaren verkocht. In heel Europa zijn nu in totaal 250.000 Mondeo's op kenteken gezet. Het marktaandeel van deze Ford middenklasser komt daarmee nu op 2,7 procent. Ten opzichte van zijn voorganger, de Sierra, is dit een stijging van 0,9 procent, althans in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. "C1 en personenauto die in optrekkend en J_a afremmend stadsverkeer niet meer brandstof verbruikt dan één liter op 21 kilometer. Het lijkt onwaarschijnlijk. Toch lukt het met de Volkswagen Golf Eco een dergel^jke waarde te halen. Importeur Pon's Automobielhandel heeft I O O A i T\ e deftig ogende Rover 600, die medio dit jaar U op de markt is gekomen, biedt de rijprestaties van een limousine. Vooral het vrijwel ontbreken van windgeruis en bandengeroffel zorgen voor comfortabele rust. Het interieur straalt daarbij de huiselijkheid uit van een Engels landhuis, vooral door de strips met wortelnotehout op dashboard en portieren. FREDVANDER VLUGT hiiii De VW Golf Eco is spaarzaam met brandstof. De Ducati 916 Strada als primeur op de MotoRAI. Mazda's MX-5 met een 1,8 liter motor. De Rover 600 is een comfortabele en wat sjieke wagen. De auto beschikt over een ruime kofferbak. ROVER Mazda heeft sinds de introductie in 1990 inmiddels wereldwijd al meer dan 280.000 exemplaren van deze open sportwagen verkocht. Dat Rover ziet zijn nieuwe middenklasser als concurrent voor bijvoorbeeld de Audi 80 en de BMW 3-serie, maar ook voor de Mazda 626 en de wagen. Als de motot immers minder liters verstookt, dan neemt ook de hoeveelheid uitlaatgassen af. Het rijden met de Golf Eco is een aparte ervaring. Direct al valt het ontbreken van een inbraak- en anti-diefstal alarm. maar dan zijn het wel extremen. Bij normaal gebruik is de wat zachtere vering alleen maar te waarderen. Het past bovendien beter bij het karakter van de hele wagen. i i subtiele elementen, die de Rover een net wat sjieker karakter geven. Dat mag ook wel, want de door ons gereden 600 Si is met zijn prijs van 49.900 gulden bijna acht mille duurder dan een bijna even riant uitgeruste Accord 2.0iS. Motor: 1997 cc. Vermogen: 97 kW/131 pk. Acceleratie: 10,2 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 200 km/uur. Gem. verbruik: 8,8 ltr/100 km. Gewicht: 1240 kilo. i i t' 11 i 11 11 I t 11 11 11 11 11 Dat is erg veel. Om de kracht goed aan de grond te krijgen, heeft Ducati een bijzondere achterwielophanging toegepast. Het onafgeveerd gewicht is lager, waardoor de kans op het doorslippen van het wiel bij fel optrekken aanzienlijk is verminderd. Tevens is de balhoofdhoek van de voorvork verstelbaar om de machine aan verschillende rijstijlen te kunnen aanpassen. Importeur DNL in Rotterdam verwacht in februari met de levering van de nieuwe 916 Strada te kunnen starten. In de loop van 1994 zal nog een speciale 'Sport Production' worden uitgebracht. De oplage daarvan is gelimiteerd. In 1994 zal de fabriek slechts 200 exemplaren van deze SP bouwen, waarvan maar een klein percentage naar Nederland komt. alleen comfortabel, wanneer snel wordt gereden. Het tweecilinder viertakt blok van 916 cc, met vier kleppen per cilinder, levert een vermogen van 114 pk. Verder zijn de remschijven vergroot. De MX-5 beschikt straks standaard over elektrisch verstelbare buitenspiegels, verstelbare hoofdsteunen en kaartvakken in beide portieren. De prijs van de wagen is nog niet bekend, maar die zal niet veel hoger zijn dan die van het huidige model. Die kost 55.254 gulden. De motor is van de grond af aan nieuw ontwikkeld. Ducati aast met de 916 op de aandacht van de sportief ingestelde rijder. De in Rover biedt op deze uitvoering een uitgebreide uitrusting. Die omvat ondermeer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen rondom, in hoogte verstelbare stuurkolom, lendesteunen in de bestuurderstoel en stuurbekrachtiging. Dat laatste is echter welhaast gemeengoed aan het worden in deze klasse. Ook heel mooi is het standaard gemonteerde Alfa Romeo 155. Qua prestaties kan de 600 Si in elk geval goed partij bieden. De 2,0 liter motor levert 131 pk. Daarmee komt de auto vlot vooruit. Een acceleratie van nul naar 100 km/uur kost ongeveer tien seconden. Het is niet nodig om de krachtbron voortdurend op te jagen. Dat is best aangenaam, want bovenin het toerengebied produceert de 2,0 liter motor een net wat te sportief snerpend geluid. De Golf Eco zit vol technische snufjes, die leiden tot een zo laag mogelijk verbruik. Dat ontziet de portemonnee van de eigenaar van deze auto. Verder ligt de zorg voor het leefmilieu ten grondslag aan de ontwikkeling van deze Honda Accord, die een veel zakelijker en ingetogen beeld achterlaat. De glimmend gepolijste grille en de chromen sierlijst rond de nummerplaat zijn van die koppelingspedaal op. Er zijn alleen een gas- en een rempedaal, terwijl de wagen niet met een automatische versnellingsbak is uitgerust. Het schakelen moet met de hand gebeuren. Deze Volkswagen heeft een zogenaamd 'start-stop systeem', gecombineerd met een automatisch werkende koppeling. Na het omdraaien van de contactsleutel gaat de 1,9 liter/64 pk dieselmotor lustig ronken. Vervolgens de pook in de eerste versnelling zetten, gas geven en de Golf zet zich in beweging. Een lampje op het dashboard geeft aan wanneer, met het oog op een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik, naar een volgende versnelling dient te worden geschakeld. Het is eerst wat onwennig: gas los en de versnellingshendel gewoon zonder koppeling omzetten. Toch gaat dit verrassend soepel en al heel snel zonder het minste geschok. Het lage brandstofverbruik wordt bereikt doordat het 'start-stop systeem' de motor afzet, zodra geen aandrijving nodig is. Dus bijvoorbeeld bij het uitrollen voor een rood verkeerslicht of bij stilstand in een file. Zodra het gaspedaal evenwel weer wordt ingedrukt, slaat de diesel onmiddellijk weer aan. Het vereist een aangepaste rijstijl. Het is belangrijk gelijkmatig te rijden. Vooral een te wild gebruik van het gaspedaal leidt tot een vaak afslaande en startende motor, wat uiteindelijk niet het beoogde brandstofvoordeel kan opleveren. Overigens is het mogelijk het 'start-stop systeem' buiten werking te stellen, waardoor bijvoorbeeld rijdend van een helling op de motor kan worden afgeremd. Volkswagen verwacht vooralsnog geen grote aantallen van deze auto te verkopen. De meerprijs bedraagt ten opzichte van een 'gewone' diesel 3600 gulden. Dat moet worden terugverdiend met het lager verbruik. De Golf Eco kost 39.991 gulden en hij is vanaf nu leverbaar. De stoelen zijn bekleed met zachte velours bekleding. De zittingen en de rugleuningen zijn behoorlijk van lengte, waardoor ook langere mensen prettig zitten. De vijfversnellingsbak schakelt probleemloos. Hendels en knoppen voor de bediening van richtingaanwijzers, verlichting en ventilatie/verwarming doen bekend aan. Ze zijn ook te vinden in de Honda Accord. Rover heeft duidelijk gekozen voor een comfortabele afstelling van de schokdemping. Met hoge snelheid over grote hobbels zorgt voor enig nadeinen. succes wordt toegeschreven aan de in verhouding gunstige prijs, waardoor de MX-5 binnen het bereik is van een grote groep liefhebbers. De motor is vergroot van 1,6 liter naar 1,8 liter cilinderinhoud. Daardoor is het vermogen gestegen van 115 pk naar 130 pk. Tevens is de maximale trekkracht toegenomen, wat zal zorgen voor meer souplesse. Mazda heeft ook nogal wat aandacht geschonken aan versteviging van de carrosserie. Dat was nodig om zwaardere veren en schokdempers te kunnen monteren. Het resultaat is een verfijndere wegligging. Ook de nieuwe velgen, die per stuk een kilo lichter zijn dan de voorgaande exemplaren, dragen een steentje bij aan het verbeterd wegcontact. helrood gespoten kuip illustreert dat al. Verder biedt de machine een duidelijk voorover gebogen zithouding. Zo'n positie is Wie rijdt in een de Rover 600, waant zich al gauw in een wagen van een klasse hoger. Dat is best opmerkelijk. De auto is immers gebaseerd op de W//Z&S' r /öT^ r a EEN UlTGAVl VAN W® QP\ PA’ is»! UW tüi’. 'wzy WW min k II - z- V. f 0 4 I W

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 27