RTWEG
Ducati met primeur
op de MotoRAI
Zuinig aan met
de VW Golf Eco
Mazda MX-5 met
grotere motor
deftige middenklasser
Rover 6
•II
Autobedrijf THOMAS
nodigt u uit voor een proefrit
in de Rover 600
r
Auto '94
Mondeo verkoopt goed
Xedos 6 Interstate
Landcruiser
turbodiesel
Skoda Favorit
Serenade
-r
Britse auto vol Japanse techniek
igi
TECHNISCHE
GEGEVENS:
MM
Pagina 27
GK/WvW - Woensdag 10 november 1993
REDACTIE:
Prins Hendrikstraat 99
Alphen aan den Rijn
Telefoon: 01720-92848
De Xedos 6 Interstate is een speciale uitvoering,
ontwikkeld door importeur Auto Palace de Binckhorst
B.V. in samenwerking met de Delftse firma Interstate.
Zo zijn kortere veren en schokdempers gemonteerd,
alsmede bredere velgen en banden. Hierdoor is het
zwaartepunt van de auto verlaagd, wat een betere
wegligging oplevert. De stoelen zijn bekleed met zwart
buffelleer, evenals de portieren. Het dashboard, de
deurpanelen en de middenconsole zijn voorzien van
notehout. Dit speciale model is standaard uitgerust met
een alarmsysteem. De uiteindelijke verkoopprijs is
afhankelijk van de wensen van de koper.
De Toyota LandCruiser 4.2 diesel is sinds kort ook
leverbaar in een turbodiesel uitvoering. Het vermogen
van de auto stijgt met 25 procent tot 160 pk. De
Landcruiser kan zo een aanhangwagengewicht tot 4000
kilo trekken. Toyota levert in de periode van 1
november tot en met 31 december de Landcruiser 4.2
turbodiesel tijdelijk extra voordelig, inclusief 3 jaar
garantie. De meerprijs bedraagt dan 4.539 gulden. Het
is een voordeel van meer dan duizend gulden.
Concurrent
Apart
In de Skoda Favorit Serenade zit muziek. Dit model
heeft naast een standaard Grundig
radio-cassetterecorder ook bijpassende
luidsprekerboxen en een antenne. De koper kan verder
kiezen uit gratis extra's, ter waarde van 1200 gulden.
Het Serenade pakket omvat behalve de radio,
stootstrips op de flanken, speciale wieldoppen en
striping. In de uitvoering 1.3L kost deze Skoda 17.350
gulden. Voor de iets luxere uitvoering, de LS moet
18.340 gulden op tafel worden gelegd.
Auto '94, het jaarboek van Fred van der Vlugt,
boordevol informatie over nieuw op de markt
verschenen personenwagens, is net uit. Het kost 22,50
gulden en ligt in de boekhandels en kiosken. Het boek
bevat een overzicht in woord en beeld van meer dan
300 auto's op de Nederlandse markt. De lezer krijgt een
catalogus met uitgebreide technische gegevens
voorgeschoteld. Achterin staan alle prijzen vermeld.
Tevens bevat het boek van elk merk een
introductiepagina. Ook worden er toekomstmodellen in
Auto '94 beschreven.
I
"TV e populaire open sportauto van Mazda, de
U MX-5, krijgt een grotere en krachtiger motor.
Daarmee zegt de fabrikant in te spelen op
opmerkingen van klanten. Bovendien zijn tal van
verbeteringen doorgevoerd in de wagen. De
vernieuwde MX-5 zal in december naar
Nederland komen.
e Italiaanse motorfietsfabrikant Ducati
U toonde op de MotoRAI een echte primeur.
Het internationale showplatform werd gebruikt
om de 916 Strada te tonen. Het is een machine
met een uitdagende, zelfs wat agressieve
vormgeving.
daarom deze zuinige wagen aan het
modellengamma toegevoegd.
Velours
De Ford Mondeo verkoopt goed. In Nederland zijn in
zes maanden tijd 6000 exemplaren verkocht. In heel
Europa zijn nu in totaal 250.000 Mondeo's op kenteken
gezet. Het marktaandeel van deze Ford middenklasser
komt daarmee nu op 2,7 procent. Ten opzichte van zijn
voorganger, de Sierra, is dit een stijging van 0,9
procent, althans in vergelijking met dezelfde periode
vorig jaar.
"C1 en personenauto die in optrekkend en
J_a afremmend stadsverkeer niet meer brandstof
verbruikt dan één liter op 21 kilometer. Het lijkt
onwaarschijnlijk. Toch lukt het met de
Volkswagen Golf Eco een dergel^jke waarde te
halen. Importeur Pon's Automobielhandel heeft
I O O A i
T\ e deftig ogende Rover 600, die medio dit jaar
U op de markt is gekomen, biedt de rijprestaties
van een limousine. Vooral het vrijwel ontbreken
van windgeruis en bandengeroffel zorgen voor
comfortabele rust. Het interieur straalt daarbij de
huiselijkheid uit van een Engels landhuis, vooral
door de strips met wortelnotehout op dashboard
en portieren.
FREDVANDER VLUGT
hiiii
De VW Golf Eco is spaarzaam met brandstof.
De Ducati 916 Strada als primeur op de MotoRAI.
Mazda's MX-5 met een 1,8 liter motor.
De Rover 600 is een comfortabele en wat sjieke wagen.
De auto beschikt over een ruime kofferbak.
ROVER
Mazda heeft sinds de
introductie in 1990
inmiddels wereldwijd al
meer dan 280.000
exemplaren van deze open
sportwagen verkocht. Dat
Rover ziet zijn nieuwe
middenklasser als concurrent
voor bijvoorbeeld de Audi 80
en de BMW 3-serie, maar
ook voor de Mazda 626 en de
wagen. Als de motot immers
minder liters verstookt, dan
neemt ook de hoeveelheid
uitlaatgassen af.
Het rijden met de Golf Eco is
een aparte ervaring. Direct
al valt het ontbreken van een
inbraak- en anti-diefstal
alarm.
maar dan zijn het wel
extremen. Bij normaal
gebruik is de wat zachtere
vering alleen maar te
waarderen. Het past
bovendien beter bij het
karakter van de hele wagen.
i
i
subtiele elementen, die de
Rover een net wat sjieker
karakter geven. Dat mag ook
wel, want de door ons
gereden 600 Si is met zijn
prijs van 49.900 gulden bijna
acht mille duurder dan een
bijna even riant uitgeruste
Accord 2.0iS.
Motor: 1997 cc.
Vermogen: 97 kW/131 pk.
Acceleratie: 10,2 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 200 km/uur.
Gem. verbruik: 8,8 ltr/100
km.
Gewicht: 1240 kilo.
i
i
t'
11
i
11
11
I t
11
11
11
11
11
Dat is erg veel. Om de kracht
goed aan de grond te krijgen,
heeft Ducati een bijzondere
achterwielophanging
toegepast. Het onafgeveerd
gewicht is lager, waardoor de
kans op het doorslippen van
het wiel bij fel optrekken
aanzienlijk is verminderd.
Tevens is de balhoofdhoek
van de voorvork verstelbaar
om de machine aan
verschillende rijstijlen te
kunnen aanpassen.
Importeur DNL in
Rotterdam verwacht in
februari met de levering van
de nieuwe 916 Strada te
kunnen starten. In de loop
van 1994 zal nog een
speciale 'Sport Production'
worden uitgebracht. De
oplage daarvan is
gelimiteerd. In 1994 zal de
fabriek slechts 200
exemplaren van deze SP
bouwen, waarvan maar een
klein percentage naar
Nederland komt.
alleen comfortabel, wanneer
snel wordt gereden.
Het tweecilinder viertakt
blok van 916 cc, met vier
kleppen per cilinder, levert
een vermogen van 114 pk.
Verder zijn de remschijven
vergroot. De MX-5 beschikt
straks standaard over
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, verstelbare
hoofdsteunen en
kaartvakken in beide
portieren. De prijs van de
wagen is nog niet bekend,
maar die zal niet veel hoger
zijn dan die van het huidige
model. Die kost 55.254
gulden.
De motor is van de grond af
aan nieuw ontwikkeld.
Ducati aast met de 916 op de
aandacht van de sportief
ingestelde rijder. De in
Rover biedt op deze
uitvoering een uitgebreide
uitrusting. Die omvat
ondermeer centrale
portiervergrendeling,
elektrisch bedienbare ramen
rondom, in hoogte
verstelbare stuurkolom,
lendesteunen in de
bestuurderstoel en
stuurbekrachtiging. Dat
laatste is echter welhaast
gemeengoed aan het worden
in deze klasse. Ook heel mooi
is het standaard gemonteerde
Alfa Romeo 155. Qua
prestaties kan de 600 Si in
elk geval goed partij bieden.
De 2,0 liter motor levert 131
pk. Daarmee komt de auto
vlot vooruit. Een acceleratie
van nul naar 100 km/uur
kost ongeveer tien seconden.
Het is niet nodig om de
krachtbron voortdurend op
te jagen. Dat is best
aangenaam, want bovenin
het toerengebied produceert
de 2,0 liter motor een net
wat te sportief snerpend
geluid.
De Golf Eco zit vol
technische snufjes, die leiden
tot een zo laag mogelijk
verbruik. Dat ontziet de
portemonnee van de eigenaar
van deze auto. Verder ligt de
zorg voor het leefmilieu ten
grondslag aan de
ontwikkeling van deze
Honda Accord, die een veel
zakelijker en ingetogen beeld
achterlaat. De glimmend
gepolijste grille en de
chromen sierlijst rond de
nummerplaat zijn van die
koppelingspedaal op. Er zijn
alleen een gas- en een
rempedaal, terwijl de wagen
niet met een automatische
versnellingsbak is uitgerust.
Het schakelen moet met de
hand gebeuren.
Deze Volkswagen heeft een
zogenaamd 'start-stop
systeem', gecombineerd met
een automatisch werkende
koppeling. Na het omdraaien
van de contactsleutel gaat de
1,9 liter/64 pk dieselmotor
lustig ronken. Vervolgens de
pook in de eerste versnelling
zetten, gas geven en de Golf
zet zich in beweging. Een
lampje op het dashboard
geeft aan wanneer, met het
oog op een zo gunstig
mogelijk brandstofverbruik,
naar een volgende
versnelling dient te worden
geschakeld. Het is eerst wat
onwennig: gas los en de
versnellingshendel gewoon
zonder koppeling omzetten.
Toch gaat dit verrassend
soepel en al heel snel zonder
het minste geschok.
Het lage brandstofverbruik
wordt bereikt doordat het
'start-stop systeem' de motor
afzet, zodra geen aandrijving
nodig is. Dus bijvoorbeeld bij
het uitrollen voor een rood
verkeerslicht of bij stilstand
in een file. Zodra het
gaspedaal evenwel weer
wordt ingedrukt, slaat de
diesel onmiddellijk weer
aan. Het vereist een
aangepaste rijstijl. Het is
belangrijk gelijkmatig te
rijden. Vooral een te wild
gebruik van het gaspedaal
leidt tot een vaak afslaande
en startende motor, wat
uiteindelijk niet het beoogde
brandstofvoordeel kan
opleveren. Overigens is het
mogelijk het 'start-stop
systeem' buiten werking te
stellen, waardoor
bijvoorbeeld rijdend van een
helling op de motor kan
worden afgeremd.
Volkswagen verwacht
vooralsnog geen grote
aantallen van deze auto te
verkopen. De meerprijs
bedraagt ten opzichte van
een 'gewone' diesel 3600
gulden. Dat moet worden
terugverdiend met het lager
verbruik. De Golf Eco kost
39.991 gulden en hij is vanaf
nu leverbaar.
De stoelen zijn bekleed met
zachte velours bekleding. De
zittingen en de rugleuningen
zijn behoorlijk van lengte,
waardoor ook langere
mensen prettig zitten. De
vijfversnellingsbak schakelt
probleemloos. Hendels en
knoppen voor de bediening
van richtingaanwijzers,
verlichting en
ventilatie/verwarming doen
bekend aan. Ze zijn ook te
vinden in de Honda Accord.
Rover heeft duidelijk
gekozen voor een
comfortabele afstelling van
de schokdemping. Met hoge
snelheid over grote hobbels
zorgt voor enig nadeinen.
succes wordt toegeschreven
aan de in verhouding
gunstige prijs, waardoor de
MX-5 binnen het bereik is
van een grote groep
liefhebbers.
De motor is vergroot van 1,6
liter naar 1,8 liter
cilinderinhoud. Daardoor is
het vermogen gestegen van
115 pk naar 130 pk. Tevens
is de maximale trekkracht
toegenomen, wat zal zorgen
voor meer souplesse.
Mazda heeft ook nogal wat
aandacht geschonken aan
versteviging van de
carrosserie. Dat was nodig
om zwaardere veren en
schokdempers te kunnen
monteren. Het resultaat is
een verfijndere wegligging.
Ook de nieuwe velgen, die
per stuk een kilo lichter zijn
dan de voorgaande
exemplaren, dragen een
steentje bij aan het verbeterd
wegcontact.
helrood gespoten kuip
illustreert dat al. Verder
biedt de machine een
duidelijk voorover gebogen
zithouding. Zo'n positie is
Wie rijdt in een de Rover
600, waant zich al gauw in
een wagen van een klasse
hoger. Dat is best
opmerkelijk. De auto is
immers gebaseerd op de
W//Z&S'
r /öT^
r
a
EEN UlTGAVl VAN W® QP\
PA’
is»!
UW
tüi’.
'wzy
WW
min
k II
- z- V.
f 0 4
I W