KQ)RT WEG BMW F650 als Safrane Baccara Biturbo eerste motor voor de ondernemer Mondeo Wagon van alle markten thuis Opel Combo prima razend rappe Renault tOOO’ Varta plant bomen Speciale Ford Escort EMS rijdt Nissan Nieuwe Audi varta Wagen met veel binnenruimte TECHNISCHE GEGEVENS: Auto R.A.S. Gouda BV UW AUTORUIT STUK?! Onze extra service: GK/WvW - WOENSDAG 24 NOVEMBER 1993 Pagina 31 REDACTIE: HENRI STOLWIJK Imposant Kofferset Door een accu van Varta te kopen wordt automatisch het St. Clara Kinderbos in Rotterdam gesteund. Voor elke verkochte accu tot en met december stelt Varta een boom beschikbaar voor het bos. Varta wil met deze actie onderstrepen dat het de zorg voor het milieu al jarenlang hoog in het vaandel heeft staan. Met het planten van de eerste boom op 10 november overhandigde Varta directeur Gerard Kemps een cheque ter waarde van 60.000 gulden aan de voorzitter van de stichting St. Clara Kinderbos, R. Rodrigues Pereira. Met dit geld kunnen ongeveer 40.000 bomen worden aangeplant. Euro Car Design in Zoetermeer levert een Cosworth set voor de Ford Escort. De set bestaat uit een frontbumper-, achterbumper- en kofferklepspoiler, side-skirts en een Cosworth vleugel. Deze accessoires zijn geschikt voor montage op de 3- en 5-deurs modellen van de Escort. Er hangt een prijskaartje aan van 2.450 gulden, excl. BTW en montage. Tielweg 14 Gouda (Ind.terr. Goudse Poort) 01820-39220 Bel uw autoglasspecialist wij rekenen af met uw verzekeringl directe korting op uw eigen risico' T'X e Safrane Baccara Biturbo is de snelste en U meest luxueuze Safrane die Renault op dit moment kan leveren. Het is, eri dat zal geen verwondering wekken, met een prijs van 174.800 gulden tevens de duurste. Veel geld is gestopt in de ontwikkeling van motor en aandrijving. De drieliter zescilinder motor beschikt over twee turbo's, zodat het vermogen maar liefst 193kW/268 pk bedraagt. Dankzij vierwielaandryving en verschillende elektronische hulpmiddelen rydt, stuurt en remt de limousine als een sportwagen. /’'i pel heeft een opvolger van de populaire en V compacte bedrijfswagen Combo. De nieuwe besteller is dit keer ontwikkeld op basis van de Opel Corsa. Zyn voorganger, die tot dusver werd geleverd, was nog gebaseerd op de Opel Kadett. Toeren Hoofdruimte ■pï e BMW F650, die sinds een paar weken te U koop is, ontpopt zich bij een ry-impressie als een heel handelbare motor. BMW zegt niets te veel met de bewering dat het een ideaal vervoermiddel is voor de stad en voor woon-werk verkeer. De machine is door zijn gebruiksvriendelijk karakter heel geschikt als eerste motor na het behalen van het rijbewijs. Het koeriersbedrijf van de PTT Post, EMS heeft 30 Nissan Q-bic bestelwagens in gebruik genomen. De auto's zijn gespoten in de originele EMS-kleuren. Het koeriersbedrijf heeft gekozen voor de Nissan vanwege het goede zitcomfort, de uitstekende bereikbaarheid van de laadruimte en de degelijke constructie. Audi zal op basis van de bodemplaat van de Volkswagen Golf een nieuw basismodel ontwikkelen. De wagen zal op de markt komen als A2, conform de nieuwe naamgeving waarmee Audi volgend jaar begint. De Audi 80 wordt bijvoorbeeld A4. Vanaf 1996 gaat het model A2 in produktie. Het is de bedoeling een jaarproduktie van honderdduizend per jaar te halen. T> e stationwagen van de Ford Mondeo is nu een U maand of twee leverbaar. Voor dit model hebben zich nogal wat kopers aangediend. Dat is eigenlijk niet zo verwonderlijk, want de auto heeft een vriendel^ke vormgeving. Hij oogt niet pompeus, maar biedt daarentegen wel reusachtig veel binnenruimte. Soepel IÉ* 1 1 j De Renault Safrane Baccara Biturbo. De BMW F650. De Opel Combo. I W7/Z&/' 9 De Mondeo Wagon heeft een vriendelijke vormgeving. De twee turbo's worden door het in motortuning gespecialiseerde Duitse bedrijf Hartge gemonteerd. Daaraan dankt de 3,0 liter prijzen zijn zonder BTW en BPM (belasting). Een particulier die een Combo koopt betaalt die wel. De prijs van de 1.4i komt dan rond de 24.000 gulden uit. Importeur General Motors Nederland sluit niet uit dat op termijn ook een versie met achterramen en een achterbank op de markt komt. BMW heeft veel aandacht gegeven aan praktisch gebruiksgemak. Zo is direct al een complete kofferset leverbaar, alsmede handvatverwarming en zelfs een alarmsysteem. De F650 is standaard al voorzien van een bagagerek en een kuip. Die houdt in elk geval de benen.goed uit de wind. Het kleine schermpje boven de tellers is net niet groot genoeg pm ook op de snelweg het bovenlichaam effectief uit de wind te houden. In dat geval zou een wat grotere windvanger te overwegen zijn. BMW gaat er evenwel van uit, dat de liefhebbers van lange reizen per motor toch meer de voorkeur zullen geven aan de grotere machines. spaarzame rijstijl. De elektronische regeling voor de brandstofinspuiting en Fords zestien kleppen techniek zullen zeker een bijdrage leveren aan deze gunstige resultaten. De Mondeo Wagon staat in de prijslijst vanaf 41.740 gulden. Dat is dan de CLX-uitvoering met een 1,6 liter motor van 90 pk. De testwagen komt op een prijs van 48.740 gulden. vereist dan in een 'gewone’ Corsa. De Combo is leverbaar met drie motoren. De 1.4i met 44kW/60 pk kost 17.013 gulden. De krachtigere 1.4 Si met 60kW/82 pk is met 17.621 gulden een fractie duurder. De diesel tenslotte komt op 18.698 gulden. Stuurbekrachtiging is als extra leverbaar. Al deze Motor: 1988 cc. Vermogen: 100 kW/136 pk. Acceleratie: 9,9 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 199 km/uur. Gem. verbruik: 12 ltr/100 km. Gewicht: 1342 kilo. De Mondeo Wagon in deze test wordt voortgestuwd door een krachtige en levendige 2,0 liter benzinemotor. Hij levert 136 pk vermogen. De De verwantschap van de nieuwe Combo met de Corsa is direct al te zien aan de neus. Het achterste deel stamt van de vorige Combo. De combinatie levert een comfortabel rijdende besteller op, met een laadvolume van 3.130 liter en met eén laadvermogen van 795 kilo. De prijs is zeker interessant, vooral voor ondernemers die een handzame en toch heel ruime bestelwagen voor korte en middellange afstanden zoekt. Opel heeft de Combo in de prijslijst staan vanaf 17.013 gulden. De auto voldoet ook na 1 januari, als de regels veranderen, aan alle voorwaarden voor het grijs kenteken. Daardoor kan de catalogusprijs ook zo laag worden gehouden. De extra belasting hoeft immers niet te worden betaald, die wel wordt geheven over een geel kenteken. De maten en inrichting van de Combo voldoen aan de wettelijke voorschriften. Ook het gordels zijn voorzien van een constructie, waardoor ze aanspannen en de inzittenden extra tegen de stoel drukken bij een frontale botsing. De grote, vrij recht geplaatste achterdeur, geeft toegang tot een forse, goed te benutten laadruimte. De motor maakt nogal veel toeren bij hogere snelheden. Daardoor reageert hij wel gretig op het gas, maar hij is tegelijk voortdurend te horen. Dat neemt overigens geen hinderlijke vormen aan. Windgeruis en andere rijgeluiden zijn goed gedempt. De Wagon is bijzonder koersvast, zowel in bochten als in de rechte lijn. De schokdemping doet tamelijk soepel aan. De standaarduitrusting omvat ondermeer stuurbekrachtiging en een rolhoes om over de bagageruimte te trekken. Dan zijn de spulletjes mooi aan het oog te onttrekken. In onze testwagen met de uitrusting GLX waren de vereiste tussenschot tussen bagage- en passagiersruimte is aanwezig. Twee deuren geven toegang tot de royale laadruimte die een geheel vlakke vloer heeft, welke voorzien is van een rubber mat. Alleen de wielkasten van de beide achterwielen steken naar binnen. Op het dakgedeelte boven de bestuurder en passagier zit een 'dakbox'. Deze is vanaf de laadruimte bereikbaar, zodat ook langere voorwerpen in de Combo passen. De dakbox zorgt tevens voor een prima stroomlijn. De inzittenden hebben achter in de Wagon een paar centimeter meer hoofdruimte dan in de sedan. Ook grotere mensen zitten derhalve achterin royaal. Tijdens onze test viel het relatief gunstig brandstofverbruik op. De 2,0 liter motor verstookte gemiddeld niet meer dan één liter op elke twaalf kilometer. Daarbij is niet bewust gelet op een zijruiten en buitenspiegels elektrisch te bedienen. Verder had deze uitvoering de prettige centrale portiervergrendeling aan boord. De laadruimte is behoorlijk groot in de Wagon, zelfs als de achterbank nog niet eens is omgeklapt. De Wagon is vijftien centimeter langer dan de Mondeo sedan. Die extra lengte komt helemaal ten goede aan het bagage-gedeelte. Dat heeft een inhoud van 650 liter. verzorgen. Er is gekozen voor de goedkopere bouwwijze met een ketting. Een ketting gaat tegenwoordig al gauw 20.000 kilometer mee, mits hij regelmatig van wat vet wordt voorzien. Dus met de betrouwbaarheid zit het wel snor. BMW verwacht in elk geval totaal geen problemen en verwacht ook niet dat de toekomstige kopers er moeite mee zullen hebben. Zeker niet, omdat de F650 een heel concurrerende prijs heeft 13.750 gulden. auto trekt daardoor lekker vlot op. Inhaaloperaties zijn met gemak en snel te voltooien, wat op zichzelf ook een bijdrage is aan de Vooral korte bochten neemt de F650 met speels gemak. Het motorblok biedt voldoende vermogen en trekkracht om op buitenwegen en zelfs op de snelweg tamelijk goed in het verkeer mee te komen. 48 pk voor een ééncilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 650 cc is dan ook niet weinig. Daarbij komt dat het van origine door Rotax gebouwde motorblok de kracht over een breed toerengebied levert. Tussen 3000 en het maximum van 7000 toeren/min. reageert de machine geweldig vlot op het gas. Met de F650 begeeft BMW zich opnieuw op het pad van de ééncilinder motorfietsen. In de na-oorlogse jaren verwierf dit Duitse merk faam met een betrouwbare 250 cc machine. De bouw daarvan is begin jaren zestig gestopt. De klant wenste in die jaren meer vermogen en die kon de éénpitter niet leveren. Ten opzichte van de vroegere 250 cc motor onderscheidt de F650 zich niet alleen door meer paardekrachten, maar ook door de kettingaandrijving. Het is voor het eerst dat BMW op een motorfiets de aandrijving van het achterwiel eens niet door een onderhoudsvrij cardan laat veiligheid. Hoe eerder je als automobilist immers weer op je eigen weghelft kan terugkeren, des te beter dat is. De Mondeo Wagon komt trouwens, als het om de veiligheid gaat, helemaal niets te kort. Standaard is er een airbag gemonteerd. Ook zitten er verstevigingsbalken in de portieren voor bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. De Het comfort staat op een hoog peil. Besturing en bediening gaan buitengewoon soepel. Achter is een starre as met bladveren gemonteerd. Het is een robuuste constructie, die toch prima veercomfort biedt. De hoge opbouw vangt veel zijwind, zodat het sturen iets meer concentratie Renault wil met deze auto niet alleen tot de topklasse doordringen. Het Franse concern verwacht dat het vlaggeschip Baccara Biturbo tevens zorgt voor de nodige uitstraling van het merk. Niet alleen op sportief vlak, maar ook als het gaat om comfort. Behalve de technische hoogstandjes heeft de auto dan ook een pakket extra's, waarvoor de term weelderige luxe op zijn plaats is. De buitenzijde van de Baccara Biturbo is op details aangepast. De meeste verschillen springen pas in het oog als er een standaard Safrane naast staat. Op de kofferklep zit een bescheiden spoiler. Een forse uitlaatopening verraadt een deel van het snelle karakter. Verder staat de carrosserie lager op de wielen. Voor is een hele forse spoiler met extra lampen gemonteerd. Speciale lichtmetalen velgen ronden het geheel af. krachtbron niet alleen zijn hoge vermogen, maar ook de grote trekkracht van 365 Nm. In 7,2 seconden is de limiet van 100 km/uur reeds doorbroken. In elke versnelling vliegt de auto er vandoor als het gaspedaal ook maar iets wordt ingedrukt. De wegligging staat op een hoog niveau, wat wij konden vaststellen tijdens een rij-impressie over ondermeer de Duitse Autobahn. De inzittenden van de Baccara baden in weelde. De stoelen zijn met leer bekleed en elektrisch verstelbaar. In de beide voorstoelen zitten een zestal luchtkussens, waarmee de zetel naar smaak kan worden vormgegeven. Dit gaat gepaard met een sissend geluid. Wie de juiste instelling heeft gevonden zit als een vorst. Verder zitten er notehouten delen op het dashboard en de deuren. Ook een boardcomputer, cd-speler en een autotelefoon monteert Renault standaard in de Baccara. Hetzelfde geldt voor een airbag en het anti blokkeer remsysteem (abs) en een systeem (tcs), dat doorslippende wielen voorkomt. De prijs van de auto is hoog. Renault levert ook nog een goedkopere variant. Die is even snel, maar iets minder luxe. Het gaat om de Safrane RXE Biturbo, die altijd nog 149.500 gulden zal kosten. Vanaf februari zal de auto leverbaar worden. Renault rekent erop in 1994 veertig kopers te vinden voor dit topmodel. V - 4 -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 43