KQ)RT WEG
BMW F650 als
Safrane Baccara Biturbo
eerste motor
voor de ondernemer
Mondeo Wagon van alle markten thuis
Opel Combo prima
razend rappe Renault
tOOO’
Varta plant bomen
Speciale Ford Escort
EMS rijdt Nissan
Nieuwe Audi
varta
Wagen met veel binnenruimte
TECHNISCHE
GEGEVENS:
Auto R.A.S. Gouda BV
UW AUTORUIT STUK?!
Onze extra service:
GK/WvW - WOENSDAG 24 NOVEMBER 1993
Pagina 31
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
Imposant
Kofferset
Door een accu van Varta te kopen wordt automatisch
het St. Clara Kinderbos in Rotterdam gesteund. Voor
elke verkochte accu tot en met december stelt Varta
een boom beschikbaar voor het bos. Varta wil met deze
actie onderstrepen dat het de zorg voor het milieu al
jarenlang hoog in het vaandel heeft staan. Met het
planten van de eerste boom op 10 november
overhandigde Varta directeur Gerard Kemps een
cheque ter waarde van 60.000 gulden aan de voorzitter
van de stichting St. Clara Kinderbos, R. Rodrigues
Pereira. Met dit geld kunnen ongeveer 40.000 bomen
worden aangeplant.
Euro Car Design in Zoetermeer levert een Cosworth set
voor de Ford Escort. De set bestaat uit een
frontbumper-, achterbumper- en kofferklepspoiler,
side-skirts en een Cosworth vleugel. Deze accessoires
zijn geschikt voor montage op de 3- en 5-deurs
modellen van de Escort. Er hangt een prijskaartje aan
van 2.450 gulden, excl. BTW en montage.
Tielweg 14 Gouda (Ind.terr. Goudse Poort) 01820-39220
Bel uw autoglasspecialist
wij rekenen af met uw verzekeringl
directe korting op uw eigen risico'
T'X e Safrane Baccara Biturbo is de snelste en
U meest luxueuze Safrane die Renault op dit
moment kan leveren. Het is, eri dat zal geen
verwondering wekken, met een prijs van
174.800 gulden tevens de duurste. Veel geld is
gestopt in de ontwikkeling van motor en
aandrijving. De drieliter zescilinder motor
beschikt over twee turbo's, zodat het vermogen
maar liefst 193kW/268 pk bedraagt. Dankzij
vierwielaandryving en verschillende
elektronische hulpmiddelen rydt, stuurt en remt
de limousine als een sportwagen.
/’'i pel heeft een opvolger van de populaire en
V compacte bedrijfswagen Combo. De nieuwe
besteller is dit keer ontwikkeld op basis van de
Opel Corsa. Zyn voorganger, die tot dusver werd
geleverd, was nog gebaseerd op de Opel Kadett.
Toeren
Hoofdruimte
■pï e BMW F650, die sinds een paar weken te
U koop is, ontpopt zich bij een ry-impressie als
een heel handelbare motor. BMW zegt niets te
veel met de bewering dat het een ideaal
vervoermiddel is voor de stad en voor woon-werk
verkeer. De machine is door zijn
gebruiksvriendelijk karakter heel geschikt als
eerste motor na het behalen van het rijbewijs.
Het koeriersbedrijf van de PTT Post, EMS heeft 30
Nissan Q-bic bestelwagens in gebruik genomen. De
auto's zijn gespoten in de originele EMS-kleuren. Het
koeriersbedrijf heeft gekozen voor de Nissan vanwege
het goede zitcomfort, de uitstekende bereikbaarheid
van de laadruimte en de degelijke constructie.
Audi zal op basis van de bodemplaat van de
Volkswagen Golf een nieuw basismodel ontwikkelen.
De wagen zal op de markt komen als A2, conform de
nieuwe naamgeving waarmee Audi volgend jaar
begint. De Audi 80 wordt bijvoorbeeld A4. Vanaf 1996
gaat het model A2 in produktie. Het is de bedoeling een
jaarproduktie van honderdduizend per jaar te halen.
T> e stationwagen van de Ford Mondeo is nu een
U maand of twee leverbaar. Voor dit model
hebben zich nogal wat kopers aangediend. Dat is
eigenlijk niet zo verwonderlijk, want de auto
heeft een vriendel^ke vormgeving. Hij oogt niet
pompeus, maar biedt daarentegen wel reusachtig
veel binnenruimte.
Soepel
IÉ*
1 1
j
De Renault Safrane Baccara Biturbo.
De BMW F650.
De Opel Combo.
I
W7/Z&/'
9 De Mondeo Wagon heeft een vriendelijke vormgeving.
De twee turbo's worden door
het in motortuning
gespecialiseerde Duitse
bedrijf Hartge gemonteerd.
Daaraan dankt de 3,0 liter
prijzen zijn zonder BTW en
BPM (belasting). Een
particulier die een Combo
koopt betaalt die wel. De
prijs van de 1.4i komt dan
rond de 24.000 gulden uit.
Importeur General Motors
Nederland sluit niet uit dat
op termijn ook een versie
met achterramen en een
achterbank op de markt
komt.
BMW heeft veel aandacht
gegeven aan praktisch
gebruiksgemak. Zo is direct
al een complete kofferset
leverbaar, alsmede
handvatverwarming en zelfs
een alarmsysteem. De F650
is standaard al voorzien van
een bagagerek en een kuip.
Die houdt in elk geval de
benen.goed uit de wind. Het
kleine schermpje boven de
tellers is net niet groot
genoeg pm ook op de snelweg
het bovenlichaam effectief
uit de wind te houden. In dat
geval zou een wat grotere
windvanger te overwegen
zijn. BMW gaat er evenwel
van uit, dat de liefhebbers
van lange reizen per motor
toch meer de voorkeur zullen
geven aan de grotere
machines.
spaarzame rijstijl. De
elektronische regeling voor
de brandstofinspuiting en
Fords zestien kleppen
techniek zullen zeker een
bijdrage leveren aan deze
gunstige resultaten.
De Mondeo Wagon staat in
de prijslijst vanaf 41.740
gulden. Dat is dan de
CLX-uitvoering met een 1,6
liter motor van 90 pk. De
testwagen komt op een prijs
van 48.740 gulden.
vereist dan in een 'gewone’
Corsa.
De Combo is leverbaar met
drie motoren. De 1.4i met
44kW/60 pk kost 17.013
gulden. De krachtigere 1.4 Si
met 60kW/82 pk is met
17.621 gulden een fractie
duurder. De diesel tenslotte
komt op 18.698 gulden.
Stuurbekrachtiging is als
extra leverbaar. Al deze
Motor: 1988 cc.
Vermogen: 100 kW/136 pk.
Acceleratie: 9,9 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 199 km/uur.
Gem. verbruik: 12 ltr/100
km.
Gewicht: 1342 kilo.
De Mondeo Wagon in deze
test wordt voortgestuwd door
een krachtige en levendige
2,0 liter benzinemotor. Hij
levert 136 pk vermogen. De
De verwantschap van de
nieuwe Combo met de Corsa
is direct al te zien aan de
neus. Het achterste deel
stamt van de vorige Combo.
De combinatie levert een
comfortabel rijdende
besteller op, met een
laadvolume van 3.130 liter
en met eén laadvermogen
van 795 kilo. De prijs is
zeker interessant, vooral
voor ondernemers die een
handzame en toch heel
ruime bestelwagen voor
korte en middellange
afstanden zoekt. Opel heeft
de Combo in de prijslijst
staan vanaf 17.013 gulden.
De auto voldoet ook na 1
januari, als de regels
veranderen, aan alle
voorwaarden voor het grijs
kenteken. Daardoor kan de
catalogusprijs ook zo laag
worden gehouden. De extra
belasting hoeft immers niet
te worden betaald, die wel
wordt geheven over een geel
kenteken. De maten en
inrichting van de Combo
voldoen aan de wettelijke
voorschriften. Ook het
gordels zijn voorzien van een
constructie, waardoor ze
aanspannen en de
inzittenden extra tegen de
stoel drukken bij een
frontale botsing.
De grote, vrij recht geplaatste achterdeur, geeft toegang tot een
forse, goed te benutten laadruimte.
De motor maakt nogal veel
toeren bij hogere snelheden.
Daardoor reageert hij wel
gretig op het gas, maar hij is
tegelijk voortdurend te
horen. Dat neemt overigens
geen hinderlijke vormen aan.
Windgeruis en andere
rijgeluiden zijn goed
gedempt. De Wagon is
bijzonder koersvast, zowel in
bochten als in de rechte lijn.
De schokdemping doet
tamelijk soepel aan.
De standaarduitrusting
omvat ondermeer
stuurbekrachtiging en een
rolhoes om over de
bagageruimte te trekken.
Dan zijn de spulletjes mooi
aan het oog te onttrekken. In
onze testwagen met de
uitrusting GLX waren de
vereiste tussenschot tussen
bagage- en passagiersruimte
is aanwezig.
Twee deuren geven toegang
tot de royale laadruimte die
een geheel vlakke vloer
heeft, welke voorzien is van
een rubber mat. Alleen de
wielkasten van de beide
achterwielen steken naar
binnen. Op het dakgedeelte
boven de bestuurder en
passagier zit een 'dakbox'.
Deze is vanaf de laadruimte
bereikbaar, zodat ook langere
voorwerpen in de Combo
passen. De dakbox zorgt
tevens voor een prima
stroomlijn.
De inzittenden hebben
achter in de Wagon een paar
centimeter meer hoofdruimte
dan in de sedan. Ook grotere
mensen zitten derhalve
achterin royaal.
Tijdens onze test viel het
relatief gunstig
brandstofverbruik op. De 2,0
liter motor verstookte
gemiddeld niet meer dan één
liter op elke twaalf
kilometer. Daarbij is niet
bewust gelet op een
zijruiten en buitenspiegels
elektrisch te bedienen.
Verder had deze uitvoering
de prettige centrale
portiervergrendeling aan
boord.
De laadruimte is behoorlijk
groot in de Wagon, zelfs als
de achterbank nog niet eens
is omgeklapt. De Wagon is
vijftien centimeter langer
dan de Mondeo sedan. Die
extra lengte komt helemaal
ten goede aan het
bagage-gedeelte. Dat heeft
een inhoud van 650 liter.
verzorgen. Er is gekozen voor
de goedkopere bouwwijze
met een ketting.
Een ketting gaat
tegenwoordig al gauw 20.000
kilometer mee, mits hij
regelmatig van wat vet
wordt voorzien. Dus met de
betrouwbaarheid zit het wel
snor. BMW verwacht in elk
geval totaal geen problemen
en verwacht ook niet dat de
toekomstige kopers er moeite
mee zullen hebben. Zeker
niet, omdat de F650 een heel
concurrerende prijs heeft
13.750 gulden.
auto trekt daardoor lekker
vlot op. Inhaaloperaties zijn
met gemak en snel te
voltooien, wat op zichzelf
ook een bijdrage is aan de
Vooral korte bochten neemt
de F650 met speels gemak.
Het motorblok biedt
voldoende vermogen en
trekkracht om op
buitenwegen en zelfs op de
snelweg tamelijk goed in het
verkeer mee te komen. 48 pk
voor een ééncilinder
krachtbron met een
cilinderinhoud van 650 cc is
dan ook niet weinig. Daarbij
komt dat het van origine
door Rotax gebouwde
motorblok de kracht over
een breed toerengebied
levert. Tussen 3000 en het
maximum van 7000
toeren/min. reageert de
machine geweldig vlot op het
gas.
Met de F650 begeeft BMW
zich opnieuw op het pad van
de ééncilinder motorfietsen.
In de na-oorlogse jaren
verwierf dit Duitse merk
faam met een betrouwbare
250 cc machine. De bouw
daarvan is begin jaren zestig
gestopt. De klant wenste in
die jaren meer vermogen en
die kon de éénpitter niet
leveren.
Ten opzichte van de vroegere
250 cc motor onderscheidt de
F650 zich niet alleen door
meer paardekrachten, maar
ook door de
kettingaandrijving. Het is
voor het eerst dat BMW op
een motorfiets de
aandrijving van het
achterwiel eens niet door een
onderhoudsvrij cardan laat
veiligheid. Hoe eerder je als
automobilist immers weer op
je eigen weghelft kan
terugkeren, des te beter dat
is.
De Mondeo Wagon komt
trouwens, als het om de
veiligheid gaat, helemaal
niets te kort. Standaard is er
een airbag gemonteerd. Ook
zitten er verstevigingsbalken
in de portieren voor
bescherming tegen
zijdelingse aanrijdingen. De
Het comfort staat op een
hoog peil. Besturing en
bediening gaan
buitengewoon soepel. Achter
is een starre as met
bladveren gemonteerd. Het is
een robuuste constructie, die
toch prima veercomfort
biedt. De hoge opbouw vangt
veel zijwind, zodat het sturen
iets meer concentratie
Renault wil met deze auto
niet alleen tot de topklasse
doordringen. Het Franse
concern verwacht dat het
vlaggeschip Baccara Biturbo
tevens zorgt voor de nodige
uitstraling van het merk.
Niet alleen op sportief vlak,
maar ook als het gaat om
comfort. Behalve de
technische hoogstandjes heeft
de auto dan ook een pakket
extra's, waarvoor de term
weelderige luxe op zijn
plaats is.
De buitenzijde van de
Baccara Biturbo is op details
aangepast. De meeste
verschillen springen pas in
het oog als er een standaard
Safrane naast staat. Op de
kofferklep zit een bescheiden
spoiler. Een forse
uitlaatopening verraadt een
deel van het snelle karakter.
Verder staat de carrosserie
lager op de wielen. Voor is
een hele forse spoiler met
extra lampen gemonteerd.
Speciale lichtmetalen velgen
ronden het geheel af.
krachtbron niet alleen zijn
hoge vermogen, maar ook de
grote trekkracht van 365
Nm. In 7,2 seconden is de
limiet van 100 km/uur reeds
doorbroken. In elke
versnelling vliegt de auto er
vandoor als het gaspedaal
ook maar iets wordt
ingedrukt. De wegligging
staat op een hoog niveau, wat
wij konden vaststellen
tijdens een rij-impressie over
ondermeer de Duitse
Autobahn.
De inzittenden van de
Baccara baden in weelde. De
stoelen zijn met leer bekleed
en elektrisch verstelbaar. In
de beide voorstoelen zitten
een zestal luchtkussens,
waarmee de zetel naar
smaak kan worden
vormgegeven. Dit gaat
gepaard met een sissend
geluid. Wie de juiste
instelling heeft gevonden zit
als een vorst. Verder zitten
er notehouten delen op het
dashboard en de deuren. Ook
een boardcomputer, cd-speler
en een autotelefoon monteert
Renault standaard in de
Baccara. Hetzelfde geldt voor
een airbag en het anti
blokkeer remsysteem (abs) en
een systeem (tcs), dat
doorslippende wielen
voorkomt.
De prijs van de auto is hoog.
Renault levert ook nog een
goedkopere variant. Die is
even snel, maar iets minder
luxe. Het gaat om de Safrane
RXE Biturbo, die altijd nog
149.500 gulden zal kosten.
Vanaf februari zal de auto
leverbaar worden. Renault
rekent erop in 1994 veertig
kopers te vinden voor dit
topmodel.
V -
4 -