Wad dinx veen in 1994 WADDINXVE f^Onder druk Samenwerking f Veel te doen n het Groene Hart WW: ft Belangrijke telefoonnummers Alarmering Medische hulp 01820-16066 010-4362244 Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen Raadhuisplein 12741 HR Waddinxveen Ambulancedienst Telefonische hulpdienst voor geestelijke en sociale nood Rubriek met officiële bekendmakingen en mededelingen van de gemeente Waddinxveen eindredactie: afdeling Algemene Zaken telefoon 24622 De afgelopen weken stonden in het teken van de gemeentebegroting 1994, die op donderdag 28 oktober jl. werd vastgesteld. Het is gebruikelijk dat in dat verband vooral de gemeentelijke belastingen aandacht krijgen: onze uitgaven en inkomsten moeten in evenwicht zijn en een deel van die inkomsten wordt opgebracht door u. Maar een begroting is veel meer dan een optel- en aftreksom. Hoe kwam hij tot stand, voor welke taken zag de gemeenteraad zich gesteld, welke keuzes moest hij ma ken? Dat is het verhaal achter de cijferkolommen. Hieronder een verkorte versie ervan. Gemeentelijke diensten 24642 24700 06.11 12222 01820-24255 13000 13000 24760 24524 01820-28011 24500 12570 Waddinxveen Voorbij Reconstructies Prioriteiten Borden Bouwen en wonen Binnen de gemeente Werken Storingsdiensten Gas en elektriciteit 01820-15767 Waterleiding 01820-93511 Centrale Antenne Inrichting (C.A.I.) 17613 Openingstijden gemeentehuis: elke werkdag van 08.30-12.30 uur. sectie Burgerzaken: bovendien elke donderdagavond (koopavond) van 19.00-20.30 uur. In de middaguren kunt u alleen terecht als u een afspraak hebt gemaakt. Gemeentehuis Dienst Openbare Werken en Bedrijven Meldpunt vandalisme aan openbare voorzieningen Sociaal Raadsvrouw Milieuklachten Klachten reiniging/ ongediertebestrijding Gouwebad ‘De Sniep’ (informatie) i T E N 'Inbreiding' Eind 1993 hopen we een voorstel gereed te hebben voor een parkeerterrein voor vrachtwagens. Algemeen Alarmnummer Brandweer b.g.g. Politie Ongevallen Dat alles geldt ook voor ons. Vandaar dat de gemeenteraad heeft bekeken of het mogelijk is naast de gewone, lopende zaken nog nieuwe zaken aan te pakken (op dit moment vooral aan de orde op het gebied van de infrastructuur, het verkeer en het milieu), wat de kosten daarvan zijn en hoe daarvoor de nodige financiën kunnen worden gevonden. Besloten werd tot het schrappen van een aantal voorgenomen zaken, tot het uitstellen van andere én tot het verhogen van enkele belastingtarieven. Eén troost: vergelijking met andere gemeenten toont aan, dat die verhogin gen beheerst zijn. Met uitzondering van de marktgelden bedragen ze niet meer dan 6%. In die 6% zitten 2% ‘trendverho- ging’ in verband met de inflatie. Het rijk voorziet de gemeenten jaarlijks van een algemene uitkering uit zijn Gemeentefonds en van een aantal specifieke uitkeringen. Maar wat gebeurt? Keer op keer daalt het bedrag van die algemene uitkering. Bovendien hevelt de rijksoverheid meer en meer taken over naar de gemeenten. Maar ze stuurt slechts een deel mee van het geld, dat nodig is voor de uitvoering van die taken. De rest moeten de gemeenten zelf bijpassen. Dat maakt het steeds moeilijker om tot een sluitende begroting te komen. Toch moet dat, omdat de gemeenten anders -zeg maar- failliet zouden gaan. En dat kan niet. In samenwerking met de provincie Zuid- Holland zal in 1994 de kruising Kanaaldijk-Zuidelijke Dwarsweg worden gereconstrueerd. Ook het verkeer binnen de bebouwde kom verdient onze aandacht. Daarom zullen wij de straten en wegen inventari seren en ze een bepaalde functie geven: verblijfsgebied, wijkontsluitingweg, route voor doorgaand verkeer etc. Mede op grond daarvan zal een Verkeerscircu latieplan (VCP) worden vastgesteld. Er ligt al geruime tijd een ontwerp-VCP ter tafel, maar definitieve besluiten daarover wachten op de ontwikkelingen in het centrum. Né de vaststelling van het plan zullen we ons ondermeer buigen over het door trekken van-de Rijnlandstraat naar de Kerkweg-Oost en de aanpassing van de kruising van deze weg met de Oranjelaan. Verder zal de tweede fase van de reconstructie Dreef-Esdoomlaan- Chopinlaan worden uitgevoerd. Dit betekent ondermeer: - aanleg van fietsvoorzieningen langs deze route - reconstructie van de kruising Kerkweg- west/Chopinlaan tot een ver- keerspleintje (zie foto hierboven) - reconstructie van het kruispunt Beethovenlaan/Groensvoorde/ Chopinlaan. Volgend jaar zal er een vervolgplan worden gepresenteerd van de fietsroute langs de spoorbaan. Maar daarmee zijn we er nt>g niet. Het is de bedoeling ook een analyse te maken van de verkeersveiligheid op de route Brederolaan-Kanaaldijk, inclusief de Kanaalstraat en de Kerkweg-Oost Afhankelijk daarvan zal volgend jaar de aanleg van fietsvoorzieningen langs de Juliana van Stolberglaan aan de orde komen. Waddinxveen ontleent een groot deel van haar aantrekkelijkheid aan haar ligging in het Groene Hart van de Randstad. Die situering legt ons tegelijkertijd beperkingen op. De woningbouw in onze omgeving moet worden afgeremd ten gunste van de nieuwe stedelijke gebieden (zie ‘Samenwerking’). Dat noopte de gemeentebesturen van Gouda, Moordrecht en Waddinxveen tot het opstellen van een intergemeentelijke structuurschets. Eind dit jaar zal blijken in hoeverre die afwijkt van de visie van rijk en provincie. snel en efficient De gemeente Waddinxveen is van mening, dat het streven gericht moet zijn op een sterke regio, die een tegenwicht kan vormen tegen de ons omringende zware regio’s: Rotterdam (O.O.R.), Den Haag (Haaglanden), Amsterdam (R.O.A.) en Groot Utrecht. Wij zijn uiteraard voorstander van een zorgvuldige afweging van belangen, maar tegelijkertijd van een vlotte afwikkeling: per 1 januari 1995 moet naar onze mening de nieuwe samenwerkingsvorm een feit zijn. Tot nog toe maakten we een dankbaar gebruik van de gelden van het provinciaal Fonds voor de Stads- en Dorpsvernieuwing, onder meer bedoeld ter ondersteuning van de eigenaren van bepaalde, waardevolle panden, die die panden wilden verbeteren. Ook daaraan -zie Onder druk- komt een eind. In de toekomst zullen we alleen nog bijdragen kunnen aanvragen voor algemene vernieuwingsprojecten, die van te voren bij de provincie moeten worden aangemeld en die door haar moeten worden goedgekeurd. Wij denken in dit verband aan de al genoemde verbeteringswerkzaamheden in het gebied Veenkade/Dorpstraat. Belangrijke regionale ontwikke lingen van dit moment zijn de regionalisering van politie en brandweer, het opstarten van een vervoerregio Midden-Holland, een experiment van West- nederland met teletaxi’s, verkeersveiligheidsactles, een collectief vervoerssysteem ten behoeve van gehandicapten, het realiseren van een regionale composterlngsinrichting etc. Ter bevordering van de verkeersveiligheid zullen we in de laatste maanden van dit jaar en in 1994 door gaan met het inrichten van 30- kilometergebieden, met name in de Vondelwijk, Groenswaard II en III. Een aantal straten zal gelijktijdig worden herstraat. De financiële positie van Waddinxveen is, gezien die van andere (vergelijkbare) gemeen ten, nog niet zo ongunstig. Dat komt doordat de politiek met ingang van 1990 bewust heeft gekozen voor het nu reeds opzij leggen van gelden voor het onderhoud op allerlei terreinen: wegen en straten, straatverlich ting, rioleringen e.d. De basis daarvan Is al gelegd in de nota Van bouwen naar beheer (1989), waarin werd gesignaleerd, dat de groei van de gemeente in de afgelopen tien tot twintig jaar binnen afzienbare tijd tot aanmerkelijk hogere onder houdskosten zou gaan leiden. Met deze wetenschap zijn in de laatste twee jaar diverse beheer- plannen samengesteld, die inzicht geven In de toekomstige onderhoudsuitgaven. Om in de toekomst de verwachte hogere uitgaven te kunnen opvangen zijn in de afgelopen jaren oplopende bedragen gestort in diverse fondsen (voor het al genoemde onderhoud van wegen en straten, de vervanging van straatverlichting e.d.; en ook in een fonds voor bestemmingsplannen). In de komende jaren zullen daarin nog hogere bedragen moeten worden gestort. Deze werkzaamheden vragen om een investering van honderdduizenden guldens (een klein deel van deze kosten zal waarschijnlijk in aanmerking komen voor een bijdrage van het rijk). Het is ons uit financieel oogpunt niet mogelijk deze projecten in één jaar uit te voeren. We zullen dan ook prioriteiten moeten stellen: welke verkeersvoorzie- ningen vinden wij het belangrijkst em met welke projecten willen we dus beginnen? De weg kwijt? We nemen ons voor volgend jaar zowel voor fietsers als voor ander lokaal verkeer nieuwe verwijsborden te plaatsen. De provincie is akkoord met de realisering van de nieuwe bouwlocatie Zuidplas ‘90 en het gebied ten noorden van de Zuidelijke Rondweg. De bouw zal volgend jaar van start gaan. Er komen woningen, een dependance van de zwakzinnigeninrichting De Hooge Burch te Zwammerdam, een N.H. kerk en extra standplaatsen voor woonwagens. Verder zal er vooral sprake zijn van inbreiding-. het invullen ven lege plekken in de bestaande wijken met, in ons geval, voor namelijk woningen: Gijsberterf, het Brugcentrumgebied (ook een kantoorgebouw, nieuwe inrichting deel van de Zuidkade), ten westen van de Dorpstraat (na sanering Veenkade/Dorpstraat, op zijn vroegst in 1994/1995), tussen Eikenlaan/Puttelaan en de spoorlijn (ouderen), het A3-gebied, Jan van Bijnenpad, Junolaan, Kastanjelaan, Piasweg, Noordkade. De nieuwbouw zal volgend jaar in totaal ca. 165 woningen betreffen. Het gebied Kerkweg-Oost zal, met respect voor het oude, worden heringericht. Ook onze gemeentelijke organisatie is in beweging: wij zullen streven naar een grotere doelmatigheid, flexibiliteit en klantgerichtheid. Onze medewerkers worden daarin getraind. Die ontwikkeling loopt in de pas met twee nieuwe wetten, die volgend jaar van kracht worden. Dat zijn: de nieuwe Gemeentewet, die aandacht besteedt aan het doelmatig functioneren van de gemeente, de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad e.d., én de Algemene Wet Bestuursrecht, gericht op het vereenvoudigen van de contacten tussen de gemeente en haar inwoners (bij het aanvragen van vergunningen e.d.). Per 1 januari a.s. zal onze personenadministratie verplicht worden aangesloten op een landelijk computernetwerk. Deze automatisering vereenvoudigt de uitwisseling van gegevens tussen de gemeenten onder ling en tussen de gemeente en ver schillende overheidsafnemers (ministerie van defensie, sociale verzekeringsbank e.d.). Maar ze heeft ook voordelen voor u. Zo is sinds enige tijd uw rijbewijs of paspoort klaar terwijl u wacht, terwijl ook andere zaken vlotter kunnen worden afgehandeld. Het spreekt vanzelf dat we veel aandacht besteden aan de beveili ging van de gegevens. Voor de automatisering van onze administraties en wat daarbij hoort trekken we jaarlijks een vast bedrag uit, zodat er geen haperingen ontstaan. De uitbreiding van de taken van de gemeente en de nieuwe ARBO-wet vragen om een ruimere huisvesting. Wij denken aan een flexibele oplossing in de vorm van het huren van ruimte in de te bouwen kantorenflat naast het raadhuis. De term dynamisch, te pas en te onpas gebruikt, is voor onze gemeente wel degelijk van toepassing. De hier geves tigde, zeer bijdetijdse bedrijven bieden veel werkgelegenheid en wij willen er alles aan doen om dat te stimuleren. De aanleg van de Zuidelijke Rondweg is vooral van belang voor de verdere ontwikkeling van Coenecoop II. Naar verwachting zullen wij volgend jaar beschikken over alle grond, die nodig is voor de ontwikkeling van dit bedrijvenpark. De toekomstige ontwikkeling van het terrein Doelwijk (transport en distributie) aan de Bredeweg in het zuiden van de gemeente is veilig gesteld: het voormali ge veilingterrein komt als bedrijfsterrein voor op de Streekplankaart van de provincie. Gemeenten moeten bij al hun doen en laten rekening houden met het rijk en de provincie. Elk jaar krijgen ze te maken met nieuwe wetten en richtlijnen. Dit keer gaat het vooral om een wet op het gebied van het gehandicaptenbeleid, nieuwe richtlijnen op het gebied van het onderwijs en tal van strenge milieuvoorschriften. algemeen bestuur De rijksoverheid streeft naar een hechtere samenwerking van de gemeenten in regioverband. Op grond daarvan wil de provincie Zuid-Holland het aantal samenwerkingsgebieden binnen haargrenzen verminderen van 12 tot 5. Dat betekent onder meer het samengaan van onze regio Midden- Holland met de Rijnstreek. SS Kerkweg- west/ Chopinlaan a G E M E E - verkeer, vervoer en waterstaat Op 11 oktober jl. opende burgemeester Van der Linden de nieuwe Zuidelij ke Rondweg. De weg, waarvan de aanleg vorig jaar mei van start ging, maakt deel uit van het wegennet in het zuidelijke deel van onze gemeente. De ontsluiting van Waddinxveen en haar bedrijfsparken is thans optimaal, zowel voor het autoverkeer als voor het openbaar vervoer. 4 ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, economische zaken

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 8