Wad dinx veen
in 1994
WADDINXVE
f^Onder druk
Samenwerking
f Veel te doen
n het Groene Hart
WW:
ft
Belangrijke telefoonnummers
Alarmering
Medische hulp
01820-16066
010-4362244
Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen
Raadhuisplein 12741 HR Waddinxveen
Ambulancedienst
Telefonische hulpdienst voor
geestelijke en sociale nood
Rubriek met officiële bekendmakingen en
mededelingen van de gemeente Waddinxveen
eindredactie: afdeling Algemene Zaken
telefoon 24622
De afgelopen weken stonden in het
teken van de gemeentebegroting
1994, die op donderdag 28 oktober jl.
werd vastgesteld. Het is gebruikelijk
dat in dat verband vooral de
gemeentelijke belastingen aandacht
krijgen: onze uitgaven en inkomsten
moeten in evenwicht zijn en een deel
van die inkomsten wordt opgebracht
door u. Maar een begroting is veel
meer dan een optel- en aftreksom.
Hoe kwam hij tot stand, voor welke
taken zag de gemeenteraad zich
gesteld, welke keuzes moest hij ma
ken? Dat is het verhaal achter de
cijferkolommen.
Hieronder een verkorte versie ervan.
Gemeentelijke diensten
24642
24700
06.11
12222
01820-24255
13000
13000
24760
24524
01820-28011
24500
12570
Waddinxveen
Voorbij
Reconstructies
Prioriteiten
Borden
Bouwen en wonen
Binnen de gemeente
Werken
Storingsdiensten
Gas en elektriciteit 01820-15767
Waterleiding 01820-93511
Centrale Antenne Inrichting (C.A.I.) 17613
Openingstijden gemeentehuis:
elke werkdag van 08.30-12.30 uur.
sectie Burgerzaken: bovendien elke
donderdagavond (koopavond) van 19.00-20.30 uur.
In de middaguren kunt u alleen terecht als u een
afspraak hebt gemaakt.
Gemeentehuis
Dienst Openbare Werken en Bedrijven
Meldpunt vandalisme aan
openbare voorzieningen
Sociaal Raadsvrouw
Milieuklachten
Klachten reiniging/
ongediertebestrijding
Gouwebad ‘De Sniep’ (informatie)
i
T
E
N
'Inbreiding'
Eind 1993 hopen we een voorstel gereed
te hebben voor een parkeerterrein voor
vrachtwagens.
Algemeen Alarmnummer
Brandweer
b.g.g.
Politie
Ongevallen
Dat alles geldt ook voor ons. Vandaar dat
de gemeenteraad heeft bekeken of het
mogelijk is naast de gewone, lopende
zaken nog nieuwe zaken aan te pakken
(op dit moment vooral aan de orde op het
gebied van de infrastructuur, het verkeer
en het milieu), wat de kosten daarvan zijn
en hoe daarvoor de nodige financiën
kunnen worden gevonden.
Besloten werd tot het schrappen van een
aantal voorgenomen zaken, tot het
uitstellen van andere én tot het verhogen
van enkele belastingtarieven.
Eén troost: vergelijking met andere
gemeenten toont aan, dat die verhogin
gen beheerst zijn. Met uitzondering van
de marktgelden bedragen ze niet meer
dan 6%. In die 6% zitten 2% ‘trendverho-
ging’ in verband met de inflatie.
Het rijk voorziet de gemeenten jaarlijks
van een algemene uitkering uit zijn
Gemeentefonds en van een aantal
specifieke uitkeringen.
Maar wat gebeurt? Keer op keer daalt het
bedrag van die algemene uitkering.
Bovendien hevelt de rijksoverheid meer
en meer taken over naar de gemeenten.
Maar ze stuurt slechts een deel mee van
het geld, dat nodig is voor de uitvoering
van die taken. De rest moeten de
gemeenten zelf bijpassen.
Dat maakt het steeds moeilijker om tot
een sluitende begroting te komen. Toch
moet dat, omdat de gemeenten anders
-zeg maar- failliet zouden gaan. En dat
kan niet.
In samenwerking met de provincie Zuid-
Holland zal in 1994 de kruising
Kanaaldijk-Zuidelijke Dwarsweg worden
gereconstrueerd.
Ook het verkeer binnen de bebouwde
kom verdient onze aandacht. Daarom
zullen wij de straten en wegen inventari
seren en ze een bepaalde functie geven:
verblijfsgebied, wijkontsluitingweg, route
voor doorgaand verkeer etc. Mede op
grond daarvan zal een Verkeerscircu
latieplan (VCP) worden vastgesteld.
Er ligt al geruime tijd een ontwerp-VCP
ter tafel, maar definitieve besluiten
daarover wachten op de ontwikkelingen
in het centrum.
Né de vaststelling van het plan zullen we
ons ondermeer buigen over het door
trekken van-de Rijnlandstraat naar de
Kerkweg-Oost en de aanpassing van de
kruising van deze weg met de
Oranjelaan.
Verder zal de tweede fase van de
reconstructie Dreef-Esdoomlaan-
Chopinlaan worden uitgevoerd. Dit
betekent ondermeer:
- aanleg van fietsvoorzieningen langs
deze route
- reconstructie van de kruising Kerkweg-
west/Chopinlaan tot een ver-
keerspleintje (zie foto hierboven)
- reconstructie van het kruispunt
Beethovenlaan/Groensvoorde/
Chopinlaan.
Volgend jaar zal er een vervolgplan
worden gepresenteerd van de fietsroute
langs de spoorbaan.
Maar daarmee zijn we er nt>g niet. Het is
de bedoeling ook een analyse te maken
van de verkeersveiligheid op de route
Brederolaan-Kanaaldijk, inclusief de
Kanaalstraat en de Kerkweg-Oost
Afhankelijk daarvan zal volgend jaar de
aanleg van fietsvoorzieningen langs de
Juliana van Stolberglaan aan de orde
komen.
Waddinxveen ontleent een groot deel van haar aantrekkelijkheid aan haar ligging in het Groene
Hart van de Randstad. Die situering legt ons tegelijkertijd beperkingen op. De woningbouw in
onze omgeving moet worden afgeremd ten gunste van de nieuwe stedelijke gebieden (zie
‘Samenwerking’).
Dat noopte de gemeentebesturen van Gouda, Moordrecht en
Waddinxveen tot het opstellen van een intergemeentelijke
structuurschets. Eind dit jaar zal blijken in hoeverre die afwijkt van
de visie van rijk en provincie.
snel en
efficient
De gemeente Waddinxveen is van
mening, dat het streven gericht moet zijn
op een sterke regio, die een tegenwicht
kan vormen tegen de ons omringende
zware regio’s: Rotterdam (O.O.R.), Den
Haag (Haaglanden), Amsterdam (R.O.A.)
en Groot Utrecht.
Wij zijn uiteraard voorstander van een
zorgvuldige afweging van belangen, maar
tegelijkertijd van een vlotte afwikkeling:
per 1 januari 1995 moet naar onze
mening de nieuwe samenwerkingsvorm
een feit zijn.
Tot nog toe maakten we een dankbaar
gebruik van de gelden van het provinciaal
Fonds voor de Stads- en
Dorpsvernieuwing, onder meer bedoeld
ter ondersteuning van de eigenaren van
bepaalde, waardevolle panden, die die
panden wilden verbeteren.
Ook daaraan -zie Onder druk- komt een
eind. In de toekomst zullen we alleen nog
bijdragen kunnen aanvragen voor
algemene vernieuwingsprojecten, die van
te voren bij de provincie moeten worden
aangemeld en die door haar moeten
worden goedgekeurd. Wij denken in dit
verband aan de al genoemde
verbeteringswerkzaamheden in het
gebied Veenkade/Dorpstraat.
Belangrijke regionale ontwikke
lingen van dit moment zijn de
regionalisering van politie en
brandweer, het opstarten van een
vervoerregio Midden-Holland,
een experiment van West-
nederland met teletaxi’s,
verkeersveiligheidsactles, een
collectief vervoerssysteem ten
behoeve van gehandicapten, het
realiseren van een regionale
composterlngsinrichting etc.
Ter bevordering van de
verkeersveiligheid zullen we in de laatste
maanden van dit jaar en in 1994 door
gaan met het inrichten van 30-
kilometergebieden, met name in de
Vondelwijk, Groenswaard II en III. Een
aantal straten zal gelijktijdig worden
herstraat.
De financiële positie van
Waddinxveen is, gezien die van
andere (vergelijkbare) gemeen
ten, nog niet zo ongunstig. Dat
komt doordat de politiek met
ingang van 1990 bewust heeft
gekozen voor het nu reeds
opzij leggen van gelden voor het
onderhoud op allerlei terreinen:
wegen en straten, straatverlich
ting, rioleringen e.d.
De basis daarvan Is al gelegd in
de nota Van bouwen naar beheer
(1989), waarin werd gesignaleerd,
dat de groei van de gemeente in
de afgelopen tien tot twintig jaar
binnen afzienbare tijd tot
aanmerkelijk hogere onder
houdskosten zou gaan leiden.
Met deze wetenschap zijn in de
laatste twee jaar diverse beheer-
plannen samengesteld, die
inzicht geven In de toekomstige
onderhoudsuitgaven.
Om in de toekomst de verwachte
hogere uitgaven te kunnen
opvangen zijn in de afgelopen
jaren oplopende bedragen
gestort in diverse fondsen (voor
het al genoemde onderhoud van
wegen en straten, de vervanging
van straatverlichting e.d.; en ook
in een fonds voor
bestemmingsplannen). In de
komende jaren zullen daarin nog
hogere bedragen moeten worden
gestort.
Deze werkzaamheden vragen om een
investering van honderdduizenden
guldens (een klein deel van deze kosten
zal waarschijnlijk in aanmerking komen
voor een bijdrage van het rijk).
Het is ons uit financieel oogpunt niet
mogelijk deze projecten in één jaar uit te
voeren. We zullen dan ook prioriteiten
moeten stellen: welke verkeersvoorzie-
ningen vinden wij het belangrijkst em met
welke projecten willen we dus beginnen?
De weg kwijt? We nemen ons voor
volgend jaar zowel voor fietsers als voor
ander lokaal verkeer nieuwe
verwijsborden te plaatsen.
De provincie is akkoord met de realisering van de nieuwe
bouwlocatie Zuidplas ‘90 en het gebied ten noorden van de
Zuidelijke Rondweg. De bouw zal volgend jaar van start gaan. Er
komen woningen, een dependance van de zwakzinnigeninrichting
De Hooge Burch te Zwammerdam, een N.H. kerk en extra
standplaatsen voor woonwagens.
Verder zal er vooral sprake zijn van inbreiding-. het invullen ven
lege plekken in de bestaande wijken met, in ons geval, voor
namelijk woningen: Gijsberterf, het Brugcentrumgebied (ook een
kantoorgebouw, nieuwe inrichting deel van de Zuidkade), ten
westen van de Dorpstraat (na sanering Veenkade/Dorpstraat, op
zijn vroegst in 1994/1995), tussen Eikenlaan/Puttelaan en de
spoorlijn (ouderen), het A3-gebied, Jan van Bijnenpad, Junolaan,
Kastanjelaan, Piasweg, Noordkade. De nieuwbouw zal volgend
jaar in totaal ca. 165 woningen betreffen.
Het gebied Kerkweg-Oost zal, met respect voor het oude, worden
heringericht.
Ook onze gemeentelijke organisatie is in
beweging: wij zullen streven naar een
grotere doelmatigheid, flexibiliteit en
klantgerichtheid. Onze medewerkers
worden daarin getraind.
Die ontwikkeling loopt in de pas met twee
nieuwe wetten, die volgend jaar van
kracht worden. Dat zijn: de nieuwe
Gemeentewet, die aandacht besteedt aan
het doelmatig functioneren van de
gemeente, de verantwoordelijkheid van
de gemeenteraad e.d., én de Algemene
Wet Bestuursrecht, gericht op het
vereenvoudigen van de contacten
tussen de gemeente en haar inwoners
(bij het aanvragen van vergunningen
e.d.).
Per 1 januari a.s. zal onze
personenadministratie verplicht worden
aangesloten op een landelijk
computernetwerk. Deze automatisering
vereenvoudigt de uitwisseling van
gegevens tussen de gemeenten onder
ling en tussen de gemeente en ver
schillende overheidsafnemers (ministerie
van defensie, sociale verzekeringsbank
e.d.).
Maar ze heeft ook voordelen voor u. Zo
is sinds enige tijd uw rijbewijs of
paspoort klaar terwijl u wacht, terwijl ook
andere zaken vlotter kunnen worden
afgehandeld. Het spreekt vanzelf dat we
veel aandacht besteden aan de beveili
ging van de gegevens.
Voor de automatisering van onze
administraties en wat daarbij hoort
trekken we jaarlijks een vast bedrag uit,
zodat er geen haperingen ontstaan.
De uitbreiding van de taken van de
gemeente en de nieuwe ARBO-wet
vragen om een ruimere huisvesting. Wij
denken aan een flexibele oplossing in de
vorm van het huren van ruimte in de te
bouwen kantorenflat naast het raadhuis.
De term dynamisch, te pas en te onpas
gebruikt, is voor onze gemeente wel
degelijk van toepassing. De hier geves
tigde, zeer bijdetijdse bedrijven bieden
veel werkgelegenheid en wij willen er
alles aan doen om dat te stimuleren.
De aanleg van de Zuidelijke Rondweg is
vooral van belang voor de verdere
ontwikkeling van Coenecoop II. Naar
verwachting zullen wij volgend jaar
beschikken over alle grond, die nodig is
voor de ontwikkeling van dit
bedrijvenpark.
De toekomstige ontwikkeling van het
terrein Doelwijk (transport en distributie)
aan de Bredeweg in het zuiden van de
gemeente is veilig gesteld: het voormali
ge veilingterrein komt als bedrijfsterrein
voor op de Streekplankaart van de
provincie.
Gemeenten moeten bij al hun doen
en laten rekening houden met het
rijk en de provincie. Elk jaar krijgen
ze te maken met nieuwe wetten en
richtlijnen. Dit keer gaat het vooral
om een wet op het gebied van het
gehandicaptenbeleid, nieuwe
richtlijnen op het gebied van het
onderwijs en tal van strenge
milieuvoorschriften.
algemeen bestuur
De rijksoverheid streeft naar een
hechtere samenwerking van de
gemeenten in regioverband. Op
grond daarvan wil de provincie
Zuid-Holland het aantal
samenwerkingsgebieden binnen
haargrenzen verminderen van 12
tot 5. Dat betekent onder meer het
samengaan van onze regio Midden-
Holland met de Rijnstreek.
SS
Kerkweg-
west/
Chopinlaan
a
G E M E E
-
verkeer, vervoer en waterstaat
Op 11 oktober jl. opende burgemeester Van der Linden de nieuwe Zuidelij
ke Rondweg. De weg, waarvan de aanleg vorig jaar mei van start ging,
maakt deel uit van het wegennet in het zuidelijke deel van onze gemeente.
De ontsluiting van Waddinxveen en haar bedrijfsparken is thans optimaal,
zowel voor het autoverkeer als voor het openbaar vervoer.
4
ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, economische zaken