f De begroting zelf
^Inkomsten
^Dezelfde regels
F En dan nog dit..
\^Gescheiden inzameling van afval
^Uitgaven
f Belastingen
I
o
Andere taken
Nieuwe tarieven
Verschil
Overal hetzelfde
Afvalstoffenheffing
Bijna f. 67 miljoen
Traject
Andere tarieven
1
t
l
s
c1
0
6
5
9
8
W
f.
Rekent u het maar na, het klopt.
diversen
alg. uitkering
doeluitkeringen
Fusie
f. 39,97.
0. algemeen bestuur
1openbare orde en veiligheid
2. verkeer, vervoer en
waterstaat
3. economische zaken
4. onderwijs
5. cultuur en recreatie
6. sociale voorzieningen
en maatschappelijk werk
7. volksgezondheid
8. ruimtelijke ordening
9. financiering en
algemene dekkingsmiddelen
Op het gebied van het milieu hebben wij als gemeente nog een groot aantal andere taken te vervullen. Voor
zover mogelijk werken we daartoe samen met andere gemeenten in de regio. De Milieudienst Midden-Holland is
belast met allerlei technische taken. Zo zal de dienst voortaan bij alle nieuwbouwprojecten een bodemtoets
moeten verrichten.
Verwerkingsbedrijven moeten voldoen aan steeds strengere milieu-eisen. De kosten daarvan lopen in de
miljoenen en worden uiteraard doorberekend aan de leveranciers van het afval, de gemeenten. Zij, op hun
beurt, ontkomen er niet aan die kosten door te berekenen in de tarieven van de afvalstoffenheffing.
Waddinxveen heeft dit al gedaan (met 15%) per 1 juli 1993. Mogelijk zal per 1 juli 1994 een verdere stijging van
het tarief nodig zijn, omdat wij streven naar een volledige dekking van de kosten door de opbrengst van de
belastingen: de vervuiler betaalt.
Met het oog daarop is het zaak de kosten zoveel mogelijk te beperken. Het gescheiden inzamelen van gft werkt
daaraan mee: de verwerking van gft is namelijk goedkoper dan die van de rest. Per 1 januari 1994 zal het GVB
een composteerinrichting voor gft in Alphen aan den Rijn in bedrijf nemen.
Belangrijke wapens in de strijd tegen de aantasting van het milieu zijn de gescheiden inzameling van glas, oud
papier, wit- en bruingoed etc. Daar wordt aan gewerkt, en bovendien aan een nieuwe vorm van inzamelen van
grofvuil.
De regiopolitie zal volgend jaar vooral aandacht besteden aan de
criminaliteit, de milieuvervuiling, de verkeersveiligheid en de
recreatie-overlast.
Belangrijk is het besluit van de gemeenten in het district om hun
Algemene Plaatselijke Verordeningen (APVen) op elkaar af te
stemmen. Op die manier ontstaat er eenheid in de regels,
waaraan zowel u als uw kennissen een dorp verderop zich
moeten houden. Denkt u daarbij aan uiteenlopende regels op het
gebied van het milieu, de horeca, geluidsoverlast, gedrag op de
openbare weg etc.
Ook de brandweer gaat over het algemeen meer en meer
regionaal te werk, vooral als het gaat om oefeningen en cursus
sen, die betrekking hebben op haar specifieke taak als coördina
tor van de hulpverlening bij rampen.
Volgend jaar zullen wij -in het kader van het Rampenplan- in het
raadhuis een noodbestuurspost inrichten. Geen overbodige luxe.
Verder sturen we aan op een nauwere samenwerking tussen de
brandweer van onze gemeente en die van Boskoop.
Hieronder een uitgebreid overzicht van
de belangrijkste vier belastingen: de OZB
(onroerende-zaakbelastingen: de
nieuwe naam voor de voormalige
onroerend-goedbelastingen), de
afvalstoffenheffing, de rioolrechten en
de hondenbelasting.
Bij gelegenheid betaalt u ook voor andere
zaken (leges voor het verkrijgen van een
paspoort, een rijbewijs, een bouw- of
hinderwetvergunning; begraafrechten e.d.
Of huur: voor een container, of voor het
gebruik van sportaccommodaties.
Daarvan een korte opsomming.
De raad besloot op 28 oktober jl. tot het
vaststellen van de volgende belastingen
en tarieven.
De begroting 1994 van onze
gemeente ligt ter inzage op het
gemeentehuis, in de leeskamer.
De openingstijden zijn:
alle werkdagen
van 8.00 tot 12.30 uur.
Vraagt u even naar iemand van
de afdeling Financiën, die u
graag wegwijs zal maken.
Waarschijnlijk met ingang van 1 januari
1995 zullen wij overstappen van de
oppervlaktegrondslag naar de
waardegrondslag. U gaat dan een
bepaald bedrag betalen per f. 3.000,-
waarde van de onroerende zaak.
Waarin verschilt de begroting van de ene
gemeente met die van een andere? In de
inhoud. De ene gemeente is een
kustgemeente en reserveert dus gelden
voor een reddingsbrigade. De andere ligt
in de bossen en doet aan bosbeheer. De
ene gemeente kan goed uit de voeten, de
andere is veel minder welvarend. De ene
beschikt over veel buitengebied, de
andere zit bekneld tussen stedelijke
agglomeraties, of is er zelf een.
Voor wie belangstelt in dat soort zaken
kan het inzien van een begroting een
hele ontdekkingstocht betekenen.
Bovendien omvat hij naast de verwachte
veelal ook totaal onverwachte zaken.
Ons land kent een kleine zevenhonderd
gemeenten, wier jaarlijkse begrotingen er
op het eerste gezicht gelijk uitzien. Al die
begrotingen bestaan uit tien hoofdstuk
ken, die officieel hoofdfuncties heten en
dezelfde aanduidingen dragen.
Het eerste hoofdstuk is hoofdfunctie 0 en
betreft het algemeen bestuur: de
activiteiten op het gemeentehuis en alles
wat daarbij hoort. Het tiende is
hoofdfunctie 9 en betreft de financiering
en de algemene dekkingsmiddelen van
en voor de activiteiten van de gemeente.
Daartussenin bevinden zich de hoofd
stukken, die zich elk richten op een
onderdeel van het beleid: verkeer,
onderwijs e.d. Een logische opbouw.
Die opbouw maakt het zoeken naar een
bepaalde post heel gemakkelijk. Eenmaal
gevonden blijkt zo'n post tot op de gulden
nauwkeurig te zijn aangegeven.
Om u enig idee te geven van wét
waaronder hoort, vindt u boven de
koppen in deze publicatie de namen van
de verschillende hoofdfuncties.
We realiseren ons terdege, dat ónze
belangstelling niet die van u behoeft te
zijn. Voor ons is het opstellen van de
ontwerp-begroting, en de vaststelling
daarvan door de gemeenteraad, de spil
waar het hele gemeentelijke reilen en
zeilen om draait. Beter gezegd: zonder
een deugdelijk onderbouwde begroting
kan van een gemeentelijk reilen en zeilen
nauwelijks sprake zijn en bestaan er
zeker geen plannen voor de toekomst.
En zo wordt, althans voor ons, die
begroting zelf óók interessant. Wellicht
zonder dat u zich daarvan bewust bent is
ze dat ook voor u.
De Afvalstoffenheffing is de 'prijs', die u
betaalt voor het wekelijks ophalen van
huishoudelijk afval.
Rioolrechten
f. 163,80 per jaar.
De stijging is 6%.
Direct daarna zenden wij de begroting ter
goedkeuring aan Gedeputeerde Staten
van de provincie Zuid-Holland. De
nieuwe Gemeentewet -die op de vorige
pagina ter sprake komt onder de
onderkop Binnen de gemeente- garan
deert een snelle reactie van de kant van
Gedeputeerde Staten als aan bepaalde
voorwaarden wordt voldaan. Een van die
voorwaarden is een sluitende begroting.
In de provincie Zuid-Holland wordt deze
nieuwe lijn al gevolgd.
altijd kunnen voordoen.
Het budget voor volgend jaar bedraagt
bijna f. 67 miljoen. Dat bedrag zegt op
zichzelf weinig. Maar verdeeld over de
verschillende beleidsvelden wordt het al
wat hanteerbaarder. Op die manier
worden in elk geval de verhoudingen
tussen die beleidsvelden duidelijk.
Op grond van dat alles komt een
ontwerp-begroting tot stand, waarover de
verschillende raadscommissies hun licht
laten schijnen en die vervolgens door
burgemeester en wethouders aan de
raad wordt gepresenteerd.
De raad is het hoogste bestuursorgaan
binnen de gemeente en heeft dus het
laatste woord. Het is dan ook de ge
meenteraad die, na uitvoerige behande
ling, de begroting vaststelt.
De zwembadtarieven voor recreatief
zwemmen stijgen met gemiddeld 6%.
De marktgelden stijgen met 20%.
belastingen
e.d
f. 6,8 (10%)
f. 0,06 (0%)
f. 15,0 (22%)
f. 6,7 (10%)
Ook per 1 januari 1994 moeten we beschikken over een Rioleringsplan voor de aanleg van nieuwe riolen
(binnenkort in de Tuinbouwweg) en het onderhoud van bestaande riolen. Rioleringswerkzaamheden zijn
bijzonder nuttig (denkt u zich even in wat de gevolgen zijn van een niet goed functionerend rioolstelsel) en
bijzonder kostbaar. Daarom storten wij jaarlijks een fors bedrag in een speciaal rioleringsfonds, zodat ook het
toekomstig beheer veilig is gesteld. Om die pot gevuld te houden is besloten de Rioolrechten te verhogen met
6%.
OZB
De OZB is de belangrijkste gemeentelijke
belasting, die wordt betaald door
eigenaren en gebruikers (huurders) van
onroerende zaken. De opbrengst wordt
aangewend voor algemene voorzieningen
binnen de gemeente.
De begroting 1994 van Waddinxveen
sluit. Dat wil zeggen dat de uitgaven de
inkomsten niet overtreffen en dat er zelfs
nog een bedrag voorhanden is voor
onvoorziene uitgaven, die zich natuurlijk
Ongetwijfeld hebben de meeste lezers van deze krant een blik geslagen
op de foto’s en koppen op deze twee pagina’s. Hoeveel inwoners hebben
de moeite genomen even verder te lezen? En hoeveel lezers besluiten, op
dit punt aangekomen, de krant terzijde te leggen? Wie heeft belangstelling
voor de begroting zelf?
Voordat wij ermee aan de slag kunnen
moet onze gemeentebegroting een heel
traject afleggen.
De eerste stappen worden al in het
voorjaar gezet, ais de uitgangspunten
ervan worden vastgesteld. Dan wordt
eerst berekend hoeveel geld er nodig is
bij ongewijzigd beleid.
Vervolgens komen de nieuwe zaken op
tafel, tezamen met de geraamde kosten.
Die nieuwe zaken zijn afkomstig van
hogere overheden (in feite is er dan
sprake van eisen), vanuit de eigen
organisatie en -via de politieke fracties in
de gemeenteraad- van u.
Daarnaast wordt bezien of bezuinigingen
mogelijk zijn, door het uitvoeren van
bestaande taken voor minder geld.
De leges voor bouw- en
hinderwetvergunningen, de precario
rechten, de los- en laadgelden en de
prijzen voor containerverhuur gaan niet
omhoog.
Een stijging van 5% geldt voor de
secretarieleges, begraafrechten,
toeristenbelasting, huur van sportvel
den en gymzalen*, sportzalen
Groenswaard* en Zuidplas*, sporthal*,
atletiekbaan en hockeycomplex.
Het sterretje duidt aan: met ingang van
het seizoen 1994-1995, dus in augustus
1994.
Behalve over een begroting voor
het komende jaar beschikken wij
ook over een
Meerjarenbegroting, die van jaar
tot jaar wordt bijgesteld en die
het ons mogelijk maakt de grote
lijnen voor de toekomst vast te
leggen.
Gelijktijdig met de vaststelling
van de Begroting 1994 nam de
raad de Meerjarenbegroting 1994-
1998 voor kennisneming aan.
Zoals gezegd draagt u, via de gemeentelijke belastingen,
20% bij in de inkomsten van de gemeente. Zowel u als
derden dragen op andere manieren nog eens 12% bij,
waarbij u moet denken aan de bedragen die genoemd zijn
onder het kopje Andere tarieven in het hoofdstukje
Belastingen.
Verdere inkomsten: de eveneens al genoemde algemene
uitkering uit het Gemeentefonds (30%) en doeluitkeringen
(38%).
openbare veiligheid
Vorig jaar besloot de minister van Binnenlandse Zaken
tot het opheffen van de groepen rijkspolitie en korpsen
gemeentepolitie. Voortaan zou alleen nog sprake zijn
van regionale politie.
Waddinxveen behoort tot de politieregio Hollands
Midden en het district IJssel en Gouwe. Onze gemeente
herbergt het districtskantoor.
- Voor de bestrijding van onkruid zullen steeds minder
chemische middelen worden gebruikt. Maar schoffe
len kost meer tijd en geld. We moeten dus keuzes
maken. Bovendien bereiken ons soms klachten over
de kwaliteit van het groenbeheer.
Ondanks alle zorg voor het milieu willen we een
armoedige aanblik voorkomen.
De rijksoverheid streeft naar grootschaligheid in het
onderwijs; dat is niet alleen overzichtelijker, maar
vooral goedkoper. De openbare Leon van Gelder-, Jan
Ligthart- en Annie M.G. Schmidtschool (foto) overwe
gen een fusie. In het kader van de decentralisatie
behoort de huisvesting van de verschillende scholen
voortaan tot de taak van de gemeenten.
De oprichting van een scholengemeenschap voor
vbo, mavo, havo, vwo in de regio Waddinxveen-
Boskoop is in voorbereiding. Als de plannen succes
hebben gaat deze nieuwe school per 1 augustus 1994
van start.
- In de komende tijd zullen we ons buigen over de vraag
wat de eigenlijke taken (de kerntaken) van de
gemeente zijn. Kunnen bepaalde taken worden
afgestoten, anders worden aangepakt, overgedragen
aan derden?
- Nog dit jaar zal de raad zich buigen over de vraag hoe
uitkeringsfraude beter kan worden bestreden; de
rijksoverheid bereidt de wijziging voor van de Algeme
ne Bijstands Wet (ABW).
- Bijstandsgerechtigden behoeven in het maatschappe
lijk leven niet langs de lijn te blijven staan: voor het
deelnemen aan sociaal-culturele activiteiten kunnen zij
onder bepaalde voorwaarden een beroep doen op het
gemeentelijke Sociaal en Cultureel Fonds.
De Stichting Waddinxveens Welzijnswerk gaat onder
meer de sociaal-culturele activiteiten van ouderen
coördineren.
De oprichting van een Ouderenplatform wordt
voorbereid.
- Voor het jeugd- en jongerenwerk zal een Netwerk
Jeugd en Jongeren moeten worden opgestart. Doel:
een tegenhanger creëren voor overlast, vandalisme
etc.
In de Zuidplas is behoefte aan een peuterspeelzaal;
we zoeken naar een geschikte plek.
- Het rijk verplicht ons 23 extra woningen beschikbaar
te stellen voor statushouders: vluchtelingen, die in
het land mogen blijven. Een moeilijke taak, te meer
omdat het rijk onze bouwplannen in verband met de
handhaving van het Groene Hart beperkt.
- Volgend voorjaar wordt een nieuwe Wet Voorzienin
gen Gehandicapten van kracht. Het rijk hevelt de zorg
voor woon- en vervoersvoorzieningen voor gehandi
capten naar de gemeenten over, en ook de verstrek
king van eventuele rolstoelen.
Ook zal volgend jaar de nieuwe Huisvestingswet in
werking treden: de rijksoverheid gaat voortaan uit van
absolute vrije vestiging. Samen met de gemeenten
Gouda en Moordrecht werken we aan nieuwe
huisvestingsregels.
teken
voor
Coenecoop
Per 10 m2 oppervlakte betalen in 1994
eigenaren - f. 22,20
gebruikers - f. 17,77.
Bewoners van een eigen huis betalen
beide tarieven, dus
De stijging is 5%.
O)
■c
f
I
s
c
s
t!
o
o
5
volksgezondheid
Minister Alders heeft bepaald, dat het afval vóór 1994 gescheiden moet worden ingezameld en
verwerkt. Het gaat hierbij in de eerste plaats om de scheiding van groente-, fruit- en tuinafval
(gft) en restafval. De laagbouw is al voorzien van een aparte rolemmer voor het gft. Voor de
overige woningen zullen we begin volgend jaar een oplossing zoeken en daarbij vooral letten
op met milieu-effect in relatie tot de kosten.
9,3 (14%)
f. 0,5 1%)
Dit zijn de hoofdfuncties, de bijbehorende afgeronde
totaalbedragen (maal 1 miljoen) en het percentage dat zij
vertegenwoordigen:
f. 33,85 per maand (particulieren;
bedrijven betalen reinigingsrechten)
Geen stijging op dit moment; misschien
wel per 1 juli 1994.
In de rechterkolom op deze pagina vindt u een overzicht van de uitgaven en de inkomsten van onze gemeente.
Onze voornaamste bron van inkomsten is afkomstig, van het rijk: ze bestaat uit de jaarlijkse algemene uitkering
uit het Gemeentefonds van het rijk en zogeheten doeluitkeringen van die kant: voor het onderwijs, sociale
voorzieningen e.d.
Maar ook u draagt bij.
De opbrengst van de gemeentelijke belastingen en heffingen bedraagt 20% van de inkomsten van Waddinxveen.
Recycling: I
hiernaast
komt een
nieuw
gebouw
Hondenbelasting
eerste hond f. 82,20 per jaar
tweede hond f. 111,- per jaar
meer dan 2e honden: f. 111,- meer voor
elke hond na de vorige (de 3e hond kost
dus f. 222,-, de vierde f. 333,-).
De stijging is 5%.
- f. 13,3 (20%)
- f. 8,0 (12%)
- f. 4,5 7%)
/- f. 3,0 4%)__