f De begroting zelf ^Inkomsten ^Dezelfde regels F En dan nog dit.. \^Gescheiden inzameling van afval ^Uitgaven f Belastingen I o Andere taken Nieuwe tarieven Verschil Overal hetzelfde Afvalstoffenheffing Bijna f. 67 miljoen Traject Andere tarieven 1 t l s c1 0 6 5 9 8 W f. Rekent u het maar na, het klopt. diversen alg. uitkering doeluitkeringen Fusie f. 39,97. 0. algemeen bestuur 1openbare orde en veiligheid 2. verkeer, vervoer en waterstaat 3. economische zaken 4. onderwijs 5. cultuur en recreatie 6. sociale voorzieningen en maatschappelijk werk 7. volksgezondheid 8. ruimtelijke ordening 9. financiering en algemene dekkingsmiddelen Op het gebied van het milieu hebben wij als gemeente nog een groot aantal andere taken te vervullen. Voor zover mogelijk werken we daartoe samen met andere gemeenten in de regio. De Milieudienst Midden-Holland is belast met allerlei technische taken. Zo zal de dienst voortaan bij alle nieuwbouwprojecten een bodemtoets moeten verrichten. Verwerkingsbedrijven moeten voldoen aan steeds strengere milieu-eisen. De kosten daarvan lopen in de miljoenen en worden uiteraard doorberekend aan de leveranciers van het afval, de gemeenten. Zij, op hun beurt, ontkomen er niet aan die kosten door te berekenen in de tarieven van de afvalstoffenheffing. Waddinxveen heeft dit al gedaan (met 15%) per 1 juli 1993. Mogelijk zal per 1 juli 1994 een verdere stijging van het tarief nodig zijn, omdat wij streven naar een volledige dekking van de kosten door de opbrengst van de belastingen: de vervuiler betaalt. Met het oog daarop is het zaak de kosten zoveel mogelijk te beperken. Het gescheiden inzamelen van gft werkt daaraan mee: de verwerking van gft is namelijk goedkoper dan die van de rest. Per 1 januari 1994 zal het GVB een composteerinrichting voor gft in Alphen aan den Rijn in bedrijf nemen. Belangrijke wapens in de strijd tegen de aantasting van het milieu zijn de gescheiden inzameling van glas, oud papier, wit- en bruingoed etc. Daar wordt aan gewerkt, en bovendien aan een nieuwe vorm van inzamelen van grofvuil. De regiopolitie zal volgend jaar vooral aandacht besteden aan de criminaliteit, de milieuvervuiling, de verkeersveiligheid en de recreatie-overlast. Belangrijk is het besluit van de gemeenten in het district om hun Algemene Plaatselijke Verordeningen (APVen) op elkaar af te stemmen. Op die manier ontstaat er eenheid in de regels, waaraan zowel u als uw kennissen een dorp verderop zich moeten houden. Denkt u daarbij aan uiteenlopende regels op het gebied van het milieu, de horeca, geluidsoverlast, gedrag op de openbare weg etc. Ook de brandweer gaat over het algemeen meer en meer regionaal te werk, vooral als het gaat om oefeningen en cursus sen, die betrekking hebben op haar specifieke taak als coördina tor van de hulpverlening bij rampen. Volgend jaar zullen wij -in het kader van het Rampenplan- in het raadhuis een noodbestuurspost inrichten. Geen overbodige luxe. Verder sturen we aan op een nauwere samenwerking tussen de brandweer van onze gemeente en die van Boskoop. Hieronder een uitgebreid overzicht van de belangrijkste vier belastingen: de OZB (onroerende-zaakbelastingen: de nieuwe naam voor de voormalige onroerend-goedbelastingen), de afvalstoffenheffing, de rioolrechten en de hondenbelasting. Bij gelegenheid betaalt u ook voor andere zaken (leges voor het verkrijgen van een paspoort, een rijbewijs, een bouw- of hinderwetvergunning; begraafrechten e.d. Of huur: voor een container, of voor het gebruik van sportaccommodaties. Daarvan een korte opsomming. De raad besloot op 28 oktober jl. tot het vaststellen van de volgende belastingen en tarieven. De begroting 1994 van onze gemeente ligt ter inzage op het gemeentehuis, in de leeskamer. De openingstijden zijn: alle werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur. Vraagt u even naar iemand van de afdeling Financiën, die u graag wegwijs zal maken. Waarschijnlijk met ingang van 1 januari 1995 zullen wij overstappen van de oppervlaktegrondslag naar de waardegrondslag. U gaat dan een bepaald bedrag betalen per f. 3.000,- waarde van de onroerende zaak. Waarin verschilt de begroting van de ene gemeente met die van een andere? In de inhoud. De ene gemeente is een kustgemeente en reserveert dus gelden voor een reddingsbrigade. De andere ligt in de bossen en doet aan bosbeheer. De ene gemeente kan goed uit de voeten, de andere is veel minder welvarend. De ene beschikt over veel buitengebied, de andere zit bekneld tussen stedelijke agglomeraties, of is er zelf een. Voor wie belangstelt in dat soort zaken kan het inzien van een begroting een hele ontdekkingstocht betekenen. Bovendien omvat hij naast de verwachte veelal ook totaal onverwachte zaken. Ons land kent een kleine zevenhonderd gemeenten, wier jaarlijkse begrotingen er op het eerste gezicht gelijk uitzien. Al die begrotingen bestaan uit tien hoofdstuk ken, die officieel hoofdfuncties heten en dezelfde aanduidingen dragen. Het eerste hoofdstuk is hoofdfunctie 0 en betreft het algemeen bestuur: de activiteiten op het gemeentehuis en alles wat daarbij hoort. Het tiende is hoofdfunctie 9 en betreft de financiering en de algemene dekkingsmiddelen van en voor de activiteiten van de gemeente. Daartussenin bevinden zich de hoofd stukken, die zich elk richten op een onderdeel van het beleid: verkeer, onderwijs e.d. Een logische opbouw. Die opbouw maakt het zoeken naar een bepaalde post heel gemakkelijk. Eenmaal gevonden blijkt zo'n post tot op de gulden nauwkeurig te zijn aangegeven. Om u enig idee te geven van wét waaronder hoort, vindt u boven de koppen in deze publicatie de namen van de verschillende hoofdfuncties. We realiseren ons terdege, dat ónze belangstelling niet die van u behoeft te zijn. Voor ons is het opstellen van de ontwerp-begroting, en de vaststelling daarvan door de gemeenteraad, de spil waar het hele gemeentelijke reilen en zeilen om draait. Beter gezegd: zonder een deugdelijk onderbouwde begroting kan van een gemeentelijk reilen en zeilen nauwelijks sprake zijn en bestaan er zeker geen plannen voor de toekomst. En zo wordt, althans voor ons, die begroting zelf óók interessant. Wellicht zonder dat u zich daarvan bewust bent is ze dat ook voor u. De Afvalstoffenheffing is de 'prijs', die u betaalt voor het wekelijks ophalen van huishoudelijk afval. Rioolrechten f. 163,80 per jaar. De stijging is 6%. Direct daarna zenden wij de begroting ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland. De nieuwe Gemeentewet -die op de vorige pagina ter sprake komt onder de onderkop Binnen de gemeente- garan deert een snelle reactie van de kant van Gedeputeerde Staten als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Een van die voorwaarden is een sluitende begroting. In de provincie Zuid-Holland wordt deze nieuwe lijn al gevolgd. altijd kunnen voordoen. Het budget voor volgend jaar bedraagt bijna f. 67 miljoen. Dat bedrag zegt op zichzelf weinig. Maar verdeeld over de verschillende beleidsvelden wordt het al wat hanteerbaarder. Op die manier worden in elk geval de verhoudingen tussen die beleidsvelden duidelijk. Op grond van dat alles komt een ontwerp-begroting tot stand, waarover de verschillende raadscommissies hun licht laten schijnen en die vervolgens door burgemeester en wethouders aan de raad wordt gepresenteerd. De raad is het hoogste bestuursorgaan binnen de gemeente en heeft dus het laatste woord. Het is dan ook de ge meenteraad die, na uitvoerige behande ling, de begroting vaststelt. De zwembadtarieven voor recreatief zwemmen stijgen met gemiddeld 6%. De marktgelden stijgen met 20%. belastingen e.d f. 6,8 (10%) f. 0,06 (0%) f. 15,0 (22%) f. 6,7 (10%) Ook per 1 januari 1994 moeten we beschikken over een Rioleringsplan voor de aanleg van nieuwe riolen (binnenkort in de Tuinbouwweg) en het onderhoud van bestaande riolen. Rioleringswerkzaamheden zijn bijzonder nuttig (denkt u zich even in wat de gevolgen zijn van een niet goed functionerend rioolstelsel) en bijzonder kostbaar. Daarom storten wij jaarlijks een fors bedrag in een speciaal rioleringsfonds, zodat ook het toekomstig beheer veilig is gesteld. Om die pot gevuld te houden is besloten de Rioolrechten te verhogen met 6%. OZB De OZB is de belangrijkste gemeentelijke belasting, die wordt betaald door eigenaren en gebruikers (huurders) van onroerende zaken. De opbrengst wordt aangewend voor algemene voorzieningen binnen de gemeente. De begroting 1994 van Waddinxveen sluit. Dat wil zeggen dat de uitgaven de inkomsten niet overtreffen en dat er zelfs nog een bedrag voorhanden is voor onvoorziene uitgaven, die zich natuurlijk Ongetwijfeld hebben de meeste lezers van deze krant een blik geslagen op de foto’s en koppen op deze twee pagina’s. Hoeveel inwoners hebben de moeite genomen even verder te lezen? En hoeveel lezers besluiten, op dit punt aangekomen, de krant terzijde te leggen? Wie heeft belangstelling voor de begroting zelf? Voordat wij ermee aan de slag kunnen moet onze gemeentebegroting een heel traject afleggen. De eerste stappen worden al in het voorjaar gezet, ais de uitgangspunten ervan worden vastgesteld. Dan wordt eerst berekend hoeveel geld er nodig is bij ongewijzigd beleid. Vervolgens komen de nieuwe zaken op tafel, tezamen met de geraamde kosten. Die nieuwe zaken zijn afkomstig van hogere overheden (in feite is er dan sprake van eisen), vanuit de eigen organisatie en -via de politieke fracties in de gemeenteraad- van u. Daarnaast wordt bezien of bezuinigingen mogelijk zijn, door het uitvoeren van bestaande taken voor minder geld. De leges voor bouw- en hinderwetvergunningen, de precario rechten, de los- en laadgelden en de prijzen voor containerverhuur gaan niet omhoog. Een stijging van 5% geldt voor de secretarieleges, begraafrechten, toeristenbelasting, huur van sportvel den en gymzalen*, sportzalen Groenswaard* en Zuidplas*, sporthal*, atletiekbaan en hockeycomplex. Het sterretje duidt aan: met ingang van het seizoen 1994-1995, dus in augustus 1994. Behalve over een begroting voor het komende jaar beschikken wij ook over een Meerjarenbegroting, die van jaar tot jaar wordt bijgesteld en die het ons mogelijk maakt de grote lijnen voor de toekomst vast te leggen. Gelijktijdig met de vaststelling van de Begroting 1994 nam de raad de Meerjarenbegroting 1994- 1998 voor kennisneming aan. Zoals gezegd draagt u, via de gemeentelijke belastingen, 20% bij in de inkomsten van de gemeente. Zowel u als derden dragen op andere manieren nog eens 12% bij, waarbij u moet denken aan de bedragen die genoemd zijn onder het kopje Andere tarieven in het hoofdstukje Belastingen. Verdere inkomsten: de eveneens al genoemde algemene uitkering uit het Gemeentefonds (30%) en doeluitkeringen (38%). openbare veiligheid Vorig jaar besloot de minister van Binnenlandse Zaken tot het opheffen van de groepen rijkspolitie en korpsen gemeentepolitie. Voortaan zou alleen nog sprake zijn van regionale politie. Waddinxveen behoort tot de politieregio Hollands Midden en het district IJssel en Gouwe. Onze gemeente herbergt het districtskantoor. - Voor de bestrijding van onkruid zullen steeds minder chemische middelen worden gebruikt. Maar schoffe len kost meer tijd en geld. We moeten dus keuzes maken. Bovendien bereiken ons soms klachten over de kwaliteit van het groenbeheer. Ondanks alle zorg voor het milieu willen we een armoedige aanblik voorkomen. De rijksoverheid streeft naar grootschaligheid in het onderwijs; dat is niet alleen overzichtelijker, maar vooral goedkoper. De openbare Leon van Gelder-, Jan Ligthart- en Annie M.G. Schmidtschool (foto) overwe gen een fusie. In het kader van de decentralisatie behoort de huisvesting van de verschillende scholen voortaan tot de taak van de gemeenten. De oprichting van een scholengemeenschap voor vbo, mavo, havo, vwo in de regio Waddinxveen- Boskoop is in voorbereiding. Als de plannen succes hebben gaat deze nieuwe school per 1 augustus 1994 van start. - In de komende tijd zullen we ons buigen over de vraag wat de eigenlijke taken (de kerntaken) van de gemeente zijn. Kunnen bepaalde taken worden afgestoten, anders worden aangepakt, overgedragen aan derden? - Nog dit jaar zal de raad zich buigen over de vraag hoe uitkeringsfraude beter kan worden bestreden; de rijksoverheid bereidt de wijziging voor van de Algeme ne Bijstands Wet (ABW). - Bijstandsgerechtigden behoeven in het maatschappe lijk leven niet langs de lijn te blijven staan: voor het deelnemen aan sociaal-culturele activiteiten kunnen zij onder bepaalde voorwaarden een beroep doen op het gemeentelijke Sociaal en Cultureel Fonds. De Stichting Waddinxveens Welzijnswerk gaat onder meer de sociaal-culturele activiteiten van ouderen coördineren. De oprichting van een Ouderenplatform wordt voorbereid. - Voor het jeugd- en jongerenwerk zal een Netwerk Jeugd en Jongeren moeten worden opgestart. Doel: een tegenhanger creëren voor overlast, vandalisme etc. In de Zuidplas is behoefte aan een peuterspeelzaal; we zoeken naar een geschikte plek. - Het rijk verplicht ons 23 extra woningen beschikbaar te stellen voor statushouders: vluchtelingen, die in het land mogen blijven. Een moeilijke taak, te meer omdat het rijk onze bouwplannen in verband met de handhaving van het Groene Hart beperkt. - Volgend voorjaar wordt een nieuwe Wet Voorzienin gen Gehandicapten van kracht. Het rijk hevelt de zorg voor woon- en vervoersvoorzieningen voor gehandi capten naar de gemeenten over, en ook de verstrek king van eventuele rolstoelen. Ook zal volgend jaar de nieuwe Huisvestingswet in werking treden: de rijksoverheid gaat voortaan uit van absolute vrije vestiging. Samen met de gemeenten Gouda en Moordrecht werken we aan nieuwe huisvestingsregels. teken voor Coenecoop Per 10 m2 oppervlakte betalen in 1994 eigenaren - f. 22,20 gebruikers - f. 17,77. Bewoners van een eigen huis betalen beide tarieven, dus De stijging is 5%. O) ■c f I s c s t! o o 5 volksgezondheid Minister Alders heeft bepaald, dat het afval vóór 1994 gescheiden moet worden ingezameld en verwerkt. Het gaat hierbij in de eerste plaats om de scheiding van groente-, fruit- en tuinafval (gft) en restafval. De laagbouw is al voorzien van een aparte rolemmer voor het gft. Voor de overige woningen zullen we begin volgend jaar een oplossing zoeken en daarbij vooral letten op met milieu-effect in relatie tot de kosten. 9,3 (14%) f. 0,5 1%) Dit zijn de hoofdfuncties, de bijbehorende afgeronde totaalbedragen (maal 1 miljoen) en het percentage dat zij vertegenwoordigen: f. 33,85 per maand (particulieren; bedrijven betalen reinigingsrechten) Geen stijging op dit moment; misschien wel per 1 juli 1994. In de rechterkolom op deze pagina vindt u een overzicht van de uitgaven en de inkomsten van onze gemeente. Onze voornaamste bron van inkomsten is afkomstig, van het rijk: ze bestaat uit de jaarlijkse algemene uitkering uit het Gemeentefonds van het rijk en zogeheten doeluitkeringen van die kant: voor het onderwijs, sociale voorzieningen e.d. Maar ook u draagt bij. De opbrengst van de gemeentelijke belastingen en heffingen bedraagt 20% van de inkomsten van Waddinxveen. Recycling: I hiernaast komt een nieuw gebouw Hondenbelasting eerste hond f. 82,20 per jaar tweede hond f. 111,- per jaar meer dan 2e honden: f. 111,- meer voor elke hond na de vorige (de 3e hond kost dus f. 222,-, de vierde f. 333,-). De stijging is 5%. - f. 13,3 (20%) - f. 8,0 (12%) - f. 4,5 7%) /- f. 3,0 4%)__

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 9