omdat mensen dat willen Betere tijden NKF Holding Sinterklaas bestaat 1 Sinterklaas tot ’t laatst bezig Bij ons huurt u al een Thule skibox voor een tientje per dag Jan de Bas Sinterklaas SGP kiest Joop Neele als eerste Kerst uitvoering Kreater Desiree fto Kerstinkopen Wereldwinkel ans aan Voor feest is mentaliteitsverandering nodig Kerstconcert Concordia op 17 december Henk Tieleman spreekt in Agnietenkapel St. Victorkerk op Kerstmarkt WADDINXVEEN - Aan de Kerstmarkt, die zaterdag 11 de cember door de winkeliersvereni ging De Sniep aan de leplaan wordt georganiseerd, neemt ook de Activiteitencommissie van de rooms-katholieke St. Victorkerk deel. Bij deze ’kerstkraam’ zijn van tien uur ’s morgens tot vier uur ’s middags allerlei artikelen verkrijgbaar in verband met de komende feestdagen. jeooefens tl r* Sint geëxporteerd Suriname Vieren 17e Eeuw Gemeenteraad Conclusie Wij hebben ook een collectie verlovingsringen van de merken "Colombine”, "Christian Bauer” en ”Le Chic” in onze winkel. Pagina 13 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 Historicus, schrijver, dichter en docent Jan de Bas. (Foto: Ar- 4 - -« OOK VOOR SKIBOXEN EN SNEEUWKETTINGEN IZcrlovingsringcn van Desiree: prachtige gouden ringen, die getuigen van jullie liefde voor elkaar. De fraaie collectie is gebundeld in een nieuwe brochure. Hij ligt klaar bij de juwelier. Daar kunnen jullie ook de ringen in hun volle glans bewonderen. En ervaren, dat er altijd een Desiree ring is die precies bij jullie liefde past. Menke Car Vision, auto- Hi-Fi. auto-alarm en mobiele communicatie. Erkend inbouwcenter. Gouda: Bodegraafsestraatweg 3a (naast Kwik-Fit) 01820 - 70080 Donderdag koopavond. Alphen a/d Rijn: Ouvertureweg 85 (nabij Shell-Herenhof) 01720 - 21312 Vrijdag koopavond. PASSAGE 234 WADDINXVEEN TEL. 01828 - 17868 >7 december om ruiskwek (Passa- w. Ook voor ANWB goedgekeuede sneeuwkettingen bent u bij Menke Car V'Sion aan het jeuste adres. JUWELIER I WADDINXVEEN - De harmo nie van de Waddinxveense mu ziekvereniging Concordia geeft vrijdagavond 1@" acht uur in de Ki ge) een Kerstconcert geven. Dit keer wordt er geen gezamenlijk concert gegeven met een koor maar zal het harmonieorkest on der leiding van dirigent Gerrit de Knegt dit concert verzorgen. De harmonie zal diverse kerstmu-; ziek ten gehore brengen, zoals Cantique de Noël, Winter Won derland, Rudolp the Rednosed Rendeer, White Christmas, Mer ry Christmas en niet te vergeten het Halleluja van Handel. Daarnaast worden er ook andere muziekwerken gespeeld, zoals Standing by uit de Young Verdi en Leningrad van Billy Joël. Tus sen de muziekstukken door zullen er Kerstliedjes gespeeld worden voor de samenzang en een hoorn trio, bestaande uit Henk Monster, Reinier Algera en Erik de Bruijn. WADDINXVEEN - De jaarlijkse Kerstuitvoering van het centrum voor kunstzinnige vorming Krea ter (Kerkstraat) zal dit jaar wor den gehouden op woensdagavond 22 december om half acht in de Kruiskerk (Passage). Het programma is nog niet pre cies vastgesteld, maar wel is al be kend welke instrumenten te horen zullen zijn, namelijk dwarsfluit, gitaar, piano, cello, saxofoon, kla rinet en accordeon. Ook de AMV-leerlingen zullen hun medewerking verlenen, even als het blokfluit-ensemble. Het Streekaccordeonorkest zal ook zijn opwachting maken. De toe gang van de Kerstuitvoering is gratis. GOUDA - De inrichting van onze economie en de internatioanel economische verhoudingen berus ten niet op economische wetma tigheden, maar vloeien voort uit bewuste of onbewuste keuzen van mensen. Dat is één van de centra le stellingen uit het betoog van Henk Tieleman, die op zondag morgen 12 december om elf uur in de Agnietenkapel aan de Nieu we Markt in Gouda spreekt over ’economie een zaak van mensen?!’ Henk .Tieleman is econoom en cultureel antropoloog en is hoog leraar theologie aan de Rijksuni versiteit Utrecht. Onlangs publi ceerde hij ’Tussen legitimatie en utopie. Over de rol van geloof in de economie’. Dit is een uitgave van de Stichting Maatschappij en Onderneming in Den Haag. Deze tweede bijeenkomst van het Agnietenconvent begint om 11.00 uur en duurt tot ongeveer 12.30 uur. Alle belangstellenden zijn welkom. Behalve een uitgebreide sortering van kerstartikelen voor een pas sende aankleding van boom en huis, worden er ook kaarten voor het versturen van de beste wensen aangeboden. Voorts is er een as sortiment kaarsen die sfeervol licht kunnen verspreiden in de donkere dagen voor Kerstmis. De opbrengst van de Kerstkraam is geheel bestemd voor de restau-< ratie van de monumentale St. Vic torkerk aan de Zuidkade. lis») chief - Sjaak Noteboom). de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;’ (Exodus 20: 4 en 5). Want het maken van afbeel dingen van mensen leidt snel tot het aanbidden en verafgoden van die afbeeldingen. Weg dus met die zichtbare katholieke illusies van heiligen. Zeven jaar later wordt het verbod opnieuw uitge vaardigd. Een oud bewijs van het slecht functioneren van wetten die de ontwikkelingen in de maat schappij niet volgen. Ook in het gereformeerde bol werk Dordrecht, het Rome van de Nederlandse protestanten, strijdt de lokale overheid tegen de pu blieke verering van heilige Nico- laas. Ze verbiedt bij decreet dat het feest in het openbaar gevierd wordt. Een eerste verklaring voor het ’binnenkarakter’ van het Sin- terklaasgebeuren. In Amsterdam bindt het bestuur van de stad de strijd aan met de illegale verkoop van Sint-Nicolaas poppen. Een heuse volksopstand is het gevolg van het verbod. Vanwege de door de maatregel gekwetste doelgroep wordt dit oproer wel de ’Opstand der Elfjarigen’ genoemd. De argu menten voor de wetten tegen de viering van Sinterklaas zijn uitlo pend. Behalve religieuze bezwa ren, waren er financiële bedenkin gen tegen het feestje van de goed heiligman. Al die cadeautjes voor de kinderen kostten veel geld. En dat geld kon je, volgens de calvi- nistishe regeerders, beter investe ren in een onderneming. Boven dien zou al dat ’ontvangen’ kinde ren ’hebberig’ maken. Om het eens op zijn zeventiende-eeuws te zeggen: ’Alzoo men van jaere tot jaere meer en meer siet aanwas- schen ende vermeerderen de ex cessen en overdaet die in ’t ver zien en stofferen ofte begiftigen de kynderen schoenen op St. Ni- colaesdaegen, uit d’olde supersti tiën spruytende, gepleecht der borgeren en ingezetenen deezer stede ja, dat meer is, dat d’een den anderen naer loop des weerelds niet willende toegeeven noch den minsten zyn (R. Ghesquiere, Van Nicolaas van Myra tot Sinterklaas (Amersfoort 1989) 65). Een gevolg van deze opstelling van de overheid is dat het feest van een openbaar buiten- feest een typische gezinsactiviteit wordt, dat achter de gordijnen en bij de open haard zich ontwikkelt tot het huidige feest. Een feest dat men door de eeuwen heen wil de blijven vieren. In de loop van de 16e en 17e eeuw vertrekken diverse groepen Nederlanders naar ’het land aan de overkant’. Op zoek naar nieuw geluk of avontuur of om zich nog zuiverder aan de God van de Bij bel te wijden. Behalve zichzelf en hun kinderen, namen de emigran ten hun gewoonten mee. Klom pen, dropjes, Goudse pijpen en ook het feest van Sint Nicolaas werden ingescheept om aan de an dere zijde van het water te wor den uitgeladen. Het eerste docu ment dat getuigt van de viering van Sinterklaas stamt uit 1773. Dat de viering van het feest van Sint daadwerkelijk gestalte kon krijgen lijkt minder vanzelfspre kend dan het is. In de ’onverenig de gebieden van Amerika’ woon den flink van elkaar verschillende groepen. Vooral de in diverse stre ken dominerende orthodox gere formeerden hadden moeite met het herdenken van zaken die met Sint Nicolaas te maken hadden. Ze hanteerden dezelfde argumen ten die hun soortgenoten in de Nederlanden gebruikten. Hun in vloed verminderde kwantitatief en kwalitatief echter sterk door de komst van vele andere Europea nen, die ook hun ’way of being’ mee namen. Een op zijn Hollands vieren van het 5 decemberfeest bleek in de toekomst meer en meer onhoudbaar. Amerika evolu eerde naar een natie met een ’cul ture mix’. Sint Nicolaas werd Santa Claus. In naam sterk ver want met zijn Nederlandse voor ganger, maar kwa uiterlijk meer een Duitse tuinkabouter, die zich vergezelde van uit Scandinavië af komstige rendieren. Het bestaan van de Amerikaanse pendant van Sinterklaas is desalniettemin een tweede bewijs dat het feest van Sint (Santa in dit geval) actueel blijft als de mensen en hun ge schiedenis dat willen. In 1980 komt Desi Bouterse aan de macht in Suriname. Hij besluit Op deze dag krijgt u ook een demonstratie van - in elke gewenste kleur - gespoten dakkoffers. Pieten in de weer geweest met strooien en uitdelen, hetgeen door het winkelende publiek zeer werd gewaardeerd. Toen de pepernoten en de presentjes op waren, is het gezelschap met onbekende be stemming vertrokken. Laat op de avond werd Sinter klaas weer gesignaleerd in Dans school Waddinxveen aan de Sta- ringlaan. Dew nettowinst is ƒ9,9 miljoen (1992: ƒ20,1 of 3,5% van de net- to-omzet (1992: 6,7%). Alle pos ten tonen aanzienlijke wijzigingen als gevolg van de consolidatie van NKD. Het garantievermogen is met ƒ249,0 miljoen op het niveau ge bleven van december 1992 en ver tegenwoordigt 43% van het ba lanstotaal, na de recente acquisitie van NKD. De toename op basis van de toe-’ voeging van de winst over de ver slagperiode is teniet gedaan door de aflossing van een deel van de achtergestelde obligatieleningen. Het eigen vermogen, zlefs na de verwerving van NKD, is 37,6% van het balanstotaal. De verscheidene rationalisatiepro- gramma’s lopen volgens plan. Dit is mogelijk dankzij de construc tieve contacten met de sociale partners en de medewerking van het personeel. De toevoeging aan de groep van NKD, biedt goede mogelijkheden voor internationale herstructure ring en synergieën. De noodzake lijke voorzieningen zijn al opgeno men in de balans per augustus 1993. Ook in dit verband zijn on langs plannen aangekondigd om de kantooractiviteiten in Wad dinxveen te verplaatsen naar Delft en Delfzijl. In Nederland wordt in openbare telefonie geen omzetverbetering verwacht en het huidige, lage ac tiviteitenniveau blijkt van structu rele aard te zijn. De verscheidene veelbelovende plannen op het ge bied van de openbare telefonie, uit te voeren met glasvezel, zijn nog niet verwezenlijkt en zullen nog tijd vergen om te rijpen. Al de overige telecom- en energie- kabel activiteiten, alsmede pro jectactiviteiten, zullen naar ver wachting op het huidige, bevredi gende peil blijven en zouden zelfs het afgelopen jaar enigszins kun nen overtreffen. NKD, dat nu voor de gehele ko mende periode van dit jaar is op genomen, zal naar verwachting een aanzienlijke bijdrage leveren aan de resultaten. In 1994 zal NKD echter worden getroffen door de sterke prijsdruk die in de komende jaren van grote invloed zal blijven in de Duitse markt voor telecomkabel. De nettowinst over 1993 zal naar verwachting in de buurt liggen van die over 1992, dankzij de bij drage van NKD, de positieve ef fecten van de maatregelen tot her structurering en het hogere resul taat uit exporten. Veiligheid en gemak zijn voorwaarden voor een fijne vakantie. Maar een vakantie moet natuurlijk ook voordelig zijn! Bij Menke Car Vision huurt u al een ski- box vanaf EEN TIENTJE per dag. Maar u kunt ze natuurlijk ook kopen. ,Na huur is aankoop mogelijk met aftrek van de huurprijs. Menke levert de complete serie Thule draagsystemen. Daarnaast kunt u ook bij ons terecht voor scherpgeprijsde gebruikte skiboxen. Jan de Bas meldt op de omslag van zijn boekje dat hij het ware verhaal vertelt over het Sinter klaasfeest. In vijftien bondige ar tikelen behandelt hij allerlei vra gen, zoals de populariteit van de Sint, de zin van het 5 december feest en hoe gaan bijvoorbeeld Surinamers, journalisten, gerefor meerden, islamitische kinderen en pedofielen met Sinterklaas om. Kerngedachte voor Jan de Bas is dat het feest van Sinterklaas ge vierd wordt, wanneer mensen dat zinvol vinden. Een aantal van de stukjes uit ‘Sinterklaas bestaat (als u dat wilt)' werd eerder gepu bliceerd in het dagblad Trouw. door JAN DE BAS WADDINXVEEN Godfried Bomans kijkt wat bedremmeld voor zich uit. Het valt hem tegen dat de baard van Sinterklaas niet echt is. En dan dat kale hoofd van de goedheiligman, de ontluiste ring is van het gezicht van de be kende volksschrijver af te lezen. Sint bemerkt het en wil iets doen om Bomans te overtuigen dat hij daadwerkelijk de kindervriend uit Spanje is. Godfried Bomans schrijft: ’En Sinterklaas rees in zijn volle leng te op. Zijn ogen fonkelden: „Ik besta”, zei hij, „en ik zal blijven bestaan, zolang Holland bestaat”.’ (G. Bomans, Capriolen (Amster dam 1975) 96-97) Deze woorden van Bomans staan, iets vrijer aan gehaald, als motto voorin het boek ’Sinterklaas bestaat als u dat wilt’ van de historicus en dichter Jan de Bas. De ondertitel van het boek luidt: ’Over sintbeleving in Nederland’. In ’Sinterklaas bestaat als u dat wilt’ staan allerlei korte teksten die te maken hebben met de vie ring van het feest van Sint. De ro de draad die de teksten met el kaar verbindt is de gedachte dat het vieren van het Sinterklaas feest gebaseerd is op vrijwillig heid. Dwang, sleur en vooral ver bod zullen de kern van het feest, het vrijwillig vieren, niet kunnen aantasten als mensen bewust blij ven kiezen voor het vieren van het feest. Anno 1993 lijkt dit een ge ruststellende mededeling. Toch zijn veel mensen er niet gerust op dat Sint de eeuwwisseling haalt. Er worden zwarte stickers uitge deeld aan gemakzuchtige winke liers, die weigeren om hun winkel in december een keer extra te ’re- stylen’ en de Sint ’dus’ maar over slaan. Verbodsborden met een doorgestreepte kerstboom worden opgehangen aan de rand van ge meenten, met op de rode onder rand de veelzeggende woorden: ’Tot 6 december’. En op sommige ramen hangen posters met de noodkreet ’Sinterklaas bestaat als u dat wilt!’ De uitslag van een en quête die ik een tijdje terug op de Lijnbaan hield blijkt de onrust met cijfers te steunen: Sints po pulariteit is tanende. En dat is geen nieuwtje, vorig jaar klaagde de schrijver Nicolaas Matsier in NRC Handelsblad al over de ’dreigende teloorgang’ van de Sint. Sinterklaas bestaat als wij dat wil len. Wanneer mensen de meer waarde van het feest inzien, kan de Sint het overleven. Die meer waarde van 5 december ligt voor al in de gelegenheid die het feest biedt om elkaar te verrassen met ’rituele giften’. De socioloog Kees Schuyt stelde onlangs in Trouw dat geven ’het cement van de sa menleving’ is. Juist het feest van de goedheiligman schept voor de hele maatschappij de mogelijk heid tot geven. Iemand noemde daarom het feest rond pakjesa vond het belangrijkste feest van Nederland, omdat het het ’Feest der Vrijgevigheid’ is. Tactiele ca deautjes, maar ook immateriële giften als liefde, aandacht en ge zelligheid worden op 5 december weggegeven èn ontvangen. Het Sinterklaasfeest is vooral een ritu eel gebeuren. Pepernoten eten, liedjes zingen, elkaar verrassen met creatieve presentjes en het voordragen van speciaal voor de ontvanger gemaakte poëzie: het zijn aan het feest immanente han delingen. Ze geven in december voor velen zin aan het leven. Het expliciteren van deze meerwaarde zal wellicht een meer intensieve sintbeleving tot gevolg hebben. Er kan dan een mentaliteitsverande ring plaatsvinden die noodzakelijk is voor het voortbestaan van het feest. In het verleden blijken mensen zich deze meerwaarde meer dan eens bewust te zijn geweest. Het feest van de Sint heeft het niet al tijd gemakkelijk gehad. Toch be wijst de geschiedenis van 5 de cember dat het Sinterklaasfeest overleeft. Als variant op Schopen hauer zou men kunnen stellen dat de mensheid wordt gedreven door de soms onbewuste en vaak be wuste wil tot vieren. Drie voor beelden van mislukt verzet tegen het feest van 5 december zullen hieronder worden uitgewerkt. We schrijven 1600. Het bestuur van Delft komt bijeen om de si tuatie in de Hollandse stad te be spreken. Het kan zo niet langer constateren de hoge heren. Het bestuur vaardigt een verbod uit om spullen te verkopen op een markt die gehouden wordt ter ge legenheid van de geboortedag van de legendarische Sint Nicolaas. De protestantse overheid moet niets hebben van roomse heiligen en is nog minder gesteld op de aandacht die het gewone volk voor deze ’goede voorbeelden om tot naleving’ hebben. Nee, niet die door de Katholieke Kerk ge prezen mensen van vlees en bloed kunnen de mens het ware geluk brengen, dat doet alleen de Geest van God via zijn Heilige Schrift, het onfeilbare woord van God zo als dat in de Bijbel staat. En in de Bijbel staat zelfs het volgende te lezen: ’Gij zult u geen gesneden beeld noch enige gelijkenis ma ken, van hetgeen boven in den he mel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die DELFT/WADDINXVEEN Gedurende de periode januari-au- gustus 1993 werd door NKF Hol ding NV, zo blijkt uit een inte- rimbericht van de raad van be stuur van het ook in Waddinxveen gevestigde kabelconcern, het grootste deel van de telecommuni- catiekabel activiteiten van Philips Kommunikations Industrie A.G. in Duitsland overgenomen. Deze activiteiten zijn per 1 augus tus 1993 geconsolideerd en zullen worden voortgezet onder de naam Nokia Kebal GmbH (NKD). Met deze acquisitie heeft NKF een substantiële stap gezet ter verbe tering van haar strategische posi- tie in Europa. De netto-omzet ad ƒ257,8 miljoen was 14% onder het niveau van 1992. In Nederland is de scherpe daling uitsluitend toe te schrijven aan de lagere verkopen van kabels voor openbare telefonie. De pro jectactiviteiten, de verkopen van energiekabel en andere telecom- municatie-activiteiten waren op het niveau van 1992. De onlangs geconsolideerde tele- communicatiekabel activiteiten van NKD compenseerden ruim schoots de omzetdaling in de Duitse speciale sector. Deze laat ste sector lijdt onder de voortdu rende recessie in de Duitse indus trie. Het bedrijfsresultaat was ƒ7,3 miljoen of 2,8% van de omzet 1992: ƒ22,9 miljoen of 7,6%), als gevolg van de lagere, totale om zet. De effecten van de tijdig in gezette programma’s voor kosten besparing hebben de druk op de resultaten aanzienlijk verlicht. De financiële baten namen toe met ƒ3,0 miljoen in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De reden hiervoor is het po sitieve effect van de verkoop van financiële vaste activa in het be gin van dit jaar en de grotere bij- drag uit deelnemingen. WADDINXVEEN - De kiesvere niging van de Staatkundig Gere formeerde Partij (SGP) in Wad dinxveen heeft op de ledenverga dering van vorige week dinsdag 30 november zich voornamelijk beziggehouden met de Tweede Kamer- en gemeenteraadsverkie zingen in 1994. Wethouder Joop Neele is de eer ste SGP-kandidaat in de PCW- fractie voor de nieuwe gemeente raad. Hij neemt op de PCW-lijst de tweede plaats in na lijstaan voerder Jan van Wijk van de Her vormde Kiesvereniging. Eerst spraken de aanwezige SGP- leden zich uit over de kandidaten lijst voor de Tweede Kamer-ver- kiezingen van 3 mei. Het Tweede- Kamerlid ir. C.N. van Dis heeft besloten, gezien zijn leeftijd, zich niet meer beschikbaar te stellen voor een verkiezing in het parle ment. De Waddinxveense kiesver eniging besloot om op de tweede plaats van de kandidatenlijst aan te bevelen mr.dr. J.T. van den Berg, momenteel reeds lid van de Tweede Kamer. Op de derde plaats moet volgens de Waddinxveners komen G.R.J. van Heukelom. De heer Van Heu- kelom is nu lid van de Provinciale Staten van Zeeland en heeft in het verleden grote invloed gehad bij het uitbouwen van de jonge- ren-organisatie van de SGP. Op de vierde plaats werd gesteld J.P. Tanis, voorzitter van de jongeren organisatie van de SGP en voor zitter van de kiesvereniging te Sliedrecht. Voor de vijfde plaats werd aanbevolen mr. G. Holdijk, nu lid van de Eerste Kamer voor de SGP. Vervolgens kwam de kandidaat stelling voor de gemeenteraads verkiezingen aan de orde. Voor de lijst van de Protestantse Combina tie Waddinxveen (PCW) zullen de volgende personen namens de SGP op lijst 3 voorkomen: I. wet houder J. Neele (Kamilleveld), 2. J. Bos (Noordeinde), 3. C. de Jong (Piasweg), 4. J. Hak (Vijver- laan), 5. G. Anker (Vijverlaan), 6. J. de Koning (Bilderdijklaan), 7. J.W. van de Werken (Spireawei- de). De leden maakten verder in rui me mate gebruik van de mogelijk heid om te spreken over de in breng in het gemeenteprogramma van de PCW, dat deze maand wordt vastgesteld. Er werd grote tevredenheid uitgesproken over het optreden van dé PCW-fractie in de raad. In januari 1994 zal het 70 jaar gelden zijn dat de Waddinxveense kiesvereniging van de SGP werd opgericht. Het bestuur heeft het voornemen hier op bescheiden wijze enige aandacht aan te beste den. Zaterdag 11 december Thule wintersportdag met grote voordeelakties bij decreet, een populair bestuurs instrument bij intolerante regerin gen, dat Sinterklaas het land niet meer in mag. Al klopt de kinder vriend uit Nederland, voorheen Spanje, zich groen, rood en geel van ellende, de ongewenste vreemdeling wordt niet openge daan. Het feest van Sinterklaas is en blijft een Hollands feest. En Holland heeft vanaf 1667 tot 1975 Suriname uitgebuit. Vijf jaar na de onafhankelijkheid werd het volgens de machtigste man van het land, legerleider Bouterse, tijd om de laatste restanten van de koloniale onderdrukking te eli mineren uit de Surinaamse sa menleving. De witte meester wordt niet langer door de zwarte onderdaan gediend: Sinterklaas exit! Om de kinderen van Suriname niet het slachtoffer te laten wor den van de aftocht van Sint riep de overheid een alternatief in het leven. Sint werd opgevolgd door Goedoe Pa. Goedoe Pa was een oude man die brave kinderen op zocht en met pakjes beloonde. Dit kon de lieve, oude heer omdat hij goed bij kas zat. Letterlijk bete kent Goedoe Pa dan ook rijke man. Hoezeer de nieuwe bazen van Suriname zich inspanden om hun uitvinding te promoten, het verschijnsel Goedoe Pa sloeg niet aan. De ruim 340.000 inwoners vierden liever het ’kapitalistische’, ’neo-imperialistische’ Sinterklaas feest. Traditie brak de overheid op. De regering legde zich neer bij haar falen, maar probeerde schoenvuller Sint een tweede hak te zetten. 5 december werd uitge roepen tot nationale ’Kinderdag’. Het idee werd via het onderwijs in de samenleving gedropt en veel scholen deden keurig mee aan het vieren van de jeugdige variant op moeder- en vaderdag. Wellicht bang voor de roede van de leger leider. Maar zoals het bij een echt feest gaat, het wordt pas gevierd als mensen er vrijwillig voor kie zen. Kinderdag sloeg in huiselijke kring niet aan. De meeste Surina mers bleven trouw aan de goed heiligman, die hen levenslang met pakjes had verrast. Wie goed doet, goed ontmoet zogezegd. De overheid erkende in 1991 dat de anti-Sint campagne was mislukt. 'Sinterklaas mocht weer op school en op straat. 5 december bleef wel de nationale ’Kinderdag’ en een enkele aanhanger doet nog aan Goedoe Pa. Maar een steeds groter groeiende groep Surina mers lijkt het geloof in Sinter klaas hervonden te hebben, als ze dit al kwijt was. Iets dat ook bij de meeste Surinamers in Neder land het geval is. Sint is dus weer helemaal terug in Suriname. En wanneer je op 5 december langs een basisschool in Paramaribo loopt, hoor je kinderen met rechte ruggen weer vol verlangen zingen: ’Sinterklaasje kom maar binnen...’ Een derde en laatste voorbeeld dat de kern van het feest van Sint de vrijwillige viering is. Het ophangen van anti-kerstman- borden, het aanpassen van het feest door zwarte Pieten geel of groen te kleuren, het oprichten van Sintpromotiecomités, het kan het bestaan van het feest rekken. Voor een permanent voortleven van de goedheiligman en zijn feest is een mentaliteitsverande ring nodig. De hier beschreven geschiedenis van het feest kan misschien een bijdrage leveren aan de voor Sint zo noodzakelijke wijziging in mentaliteit, want Sin terklaas bestaat alleen maar als mensen dat willen. Godfried Bomans raakte na zijn bezoek aan Sinterklaas ervan overtuigd dat Sint bestond. Bo mans geloofde weer vurig in de goedheiligman. Dat blijkt ook uit zijn ’Kleine Catechismus van Sint Nicolaas’ (Kopstukken (21e druk, Amsterdam 1974) 92), die hij schreef om ook u en mij te over tuigen van het feit dat Sinterklaas bestaat. Op de vraag of de Sint echt bestaat laat de schrijver de kindervriend antwoorden: ’De me ning dat er geen Sinterklaas be staat, is een afschuwelijke kette rij, die wij met kracht moeten be strijden’. Waarvan acte. Jan de Bas, 'Sinterklaas be staat als u dat wilt. Over sintbe leving in Nederland’ (Merweboek Sliedrecht, 1993) 48 pp., f9,95 Deze tekst is een bewerking van een lezing die Jan de Bas wilde houden bij een presentatie van het boek in boekhandel Ca- zemier in Waddinxveen. WADDINXVEEN - De Stich ting Wereldwinkel Waddinxveen (Koningin Wilhelminaplein) haakt in op de feestdagen. Zo zijn er zijn mooie kerststalletjes te zien, een handgemaakt Peruaans kerst- tafereel in aardewerk en een kerstgroep van hout gemaakt door jongeren in de sloppenwijken van Manilla op de Filipijnen. Alles is zo stevig gemaakt dat de kinderen er gerust mee kunnen spelen. Om de kerstboom te versieren zijn er allerlei soorten vrolijk ge kleurde decoraties en goud en zil verkleurige versieringen. Dan is er nog de kandelaar van zeep- I steen. Het is een kandelaar ge schikt voor diverse maten kaar sen, dankzij het draaibare blokje in het midden. Heel geschikt voor het opmaken van kerststukjes. De Novib-kalender is ook weer bij de Wereldwinkel tc koop met bij passende wenskaarten. Maar ook mooie wenskaarten met bijvoor beeld uit de hand geborduurde en verschillende kersttaferelen. Er worden ook Unicef-kaarten ver kocht. Sint Nicolaas op bezoek in het Waddinxveense winkelcentrum Brug. (Foto: Intercolor De Rooy). WADDINXVEEN - Sint Nico laas heeft Waddinxveen weer ver late. Hij heeft veel bezoeken afge legd aan kinderen, bedrijven, ver enigingen en winkels. Zaterdag 4 december kwam de Spaanse kindervriend met zes zwarte Pieten weer naar het Gouwedorp. Op verzoek van de Brugwinkelicrs arriveerde de Goedheiligman ’s morgens met zijn pakjesboot aan de Nesse. WADDINXVEEN - Zoals be richt werd donderdagavond 25 no vember om acht uur in de boek winkel en tijdschriftenzaak van Cazemicr-Bruna in het winkelcen trum ‘de Passage* door de oud- Waddinxvener drs. Jan de Bas zijn boekje ‘Sinterklaas bestaat (als u dat wilt)* gepresenteerd. Eerder nam hij deel aan een der gelijke presentatie in Gouda. De paperback met 48 bladzijden kost f 9.90 en is uitgegeven door Merweboek in Sliedrecht. Bij de ze uitgeverij publiceerde de nu in Rotterdam wonende Waddinx veense docent, historicus, dichter en schrijver in 1990 zijn debuut bundel ‘Hard wegwandelen'. ‘Sinterklaas bestaat (als u dat wilt)' is een alleraardigst en on derhoudend boekje, soms serieus en soms minder serieus, met mar kante illustraties van Trouw-car- toonist Len Munnik. De uitgave bevat ook sporen uit Waddinx veen, zoals het 'nieuwtje' dat op de hervormde Eben Haëzerschool (Jan Dorrekenskade-Oost) alleen Zwarte Piet komt, omdat Sint Ni colaas als vroegere rooms-katho lieke bisschop te omstreden wordt gevonden. Dit verhaal is te vinden in het hoofdstukje 'Liever geen hervormde Sint'. Daar stond een tractor met aan hangwagen, versierd door kinde ren van de hervormde Eben Haë zerschool (Jan Dorrekenskade- Oost), gereed. Alle winkels werden door de Sin terklaas hoogstpersoonlijk met een bezoek vereerd. Aanwezige klanten werden getrakteerd op aardige presentjes, variërend van fotorolletjes tot bloemstukjes. Tot laat in de middag zijn de zes

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 13