omdat mensen dat willen
Betere tijden
NKF Holding
Sinterklaas bestaat
1
Sinterklaas tot ’t laatst bezig
Bij ons huurt u al een Thule skibox
voor een tientje per dag
Jan de Bas
Sinterklaas
SGP kiest
Joop Neele
als eerste
Kerst
uitvoering
Kreater
Desiree
fto
Kerstinkopen
Wereldwinkel
ans aan
Voor feest is mentaliteitsverandering nodig
Kerstconcert
Concordia op
17 december
Henk Tieleman
spreekt in
Agnietenkapel
St. Victorkerk
op Kerstmarkt
WADDINXVEEN - Aan de
Kerstmarkt, die zaterdag 11 de
cember door de winkeliersvereni
ging De Sniep aan de leplaan
wordt georganiseerd, neemt ook
de Activiteitencommissie van de
rooms-katholieke St. Victorkerk
deel. Bij deze ’kerstkraam’ zijn
van tien uur ’s morgens tot vier
uur ’s middags allerlei artikelen
verkrijgbaar in verband met de
komende feestdagen.
jeooefens
tl
r*
Sint geëxporteerd
Suriname
Vieren
17e Eeuw
Gemeenteraad
Conclusie
Wij hebben ook een
collectie
verlovingsringen van
de merken
"Colombine”,
"Christian Bauer”
en ”Le Chic”
in onze winkel.
Pagina 13
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 8 DECEMBER 1993
Historicus, schrijver, dichter en docent Jan de Bas. (Foto: Ar-
4
- -«
OOK VOOR SKIBOXEN EN SNEEUWKETTINGEN
IZcrlovingsringcn van
Desiree: prachtige gouden
ringen, die getuigen van
jullie liefde voor elkaar.
De fraaie collectie is
gebundeld in een nieuwe
brochure. Hij ligt klaar
bij de juwelier.
Daar kunnen jullie
ook de ringen in hun volle
glans bewonderen. En
ervaren, dat er altijd een
Desiree ring is die precies
bij jullie liefde past.
Menke Car Vision, auto- Hi-Fi. auto-alarm en mobiele communicatie. Erkend inbouwcenter.
Gouda: Bodegraafsestraatweg 3a (naast Kwik-Fit) 01820 - 70080 Donderdag koopavond.
Alphen a/d Rijn: Ouvertureweg 85 (nabij Shell-Herenhof) 01720 - 21312 Vrijdag koopavond.
PASSAGE 234
WADDINXVEEN
TEL. 01828 - 17868
>7 december om
ruiskwek (Passa-
w.
Ook voor ANWB goedgekeuede
sneeuwkettingen bent u bij Menke
Car V'Sion aan het jeuste adres.
JUWELIER
I
WADDINXVEEN - De harmo
nie van de Waddinxveense mu
ziekvereniging Concordia geeft
vrijdagavond 1@"
acht uur in de Ki
ge) een Kerstconcert geven. Dit
keer wordt er geen gezamenlijk
concert gegeven met een koor
maar zal het harmonieorkest on
der leiding van dirigent Gerrit de
Knegt dit concert verzorgen.
De harmonie zal diverse kerstmu-;
ziek ten gehore brengen, zoals
Cantique de Noël, Winter Won
derland, Rudolp the Rednosed
Rendeer, White Christmas, Mer
ry Christmas en niet te vergeten
het Halleluja van Handel.
Daarnaast worden er ook andere
muziekwerken gespeeld, zoals
Standing by uit de Young Verdi
en Leningrad van Billy Joël. Tus
sen de muziekstukken door zullen
er Kerstliedjes gespeeld worden
voor de samenzang en een hoorn
trio, bestaande uit Henk Monster,
Reinier Algera en Erik de Bruijn.
WADDINXVEEN - De jaarlijkse
Kerstuitvoering van het centrum
voor kunstzinnige vorming Krea
ter (Kerkstraat) zal dit jaar wor
den gehouden op woensdagavond
22 december om half acht in de
Kruiskerk (Passage).
Het programma is nog niet pre
cies vastgesteld, maar wel is al be
kend welke instrumenten te horen
zullen zijn, namelijk dwarsfluit,
gitaar, piano, cello, saxofoon, kla
rinet en accordeon.
Ook de AMV-leerlingen zullen
hun medewerking verlenen, even
als het blokfluit-ensemble. Het
Streekaccordeonorkest zal ook
zijn opwachting maken. De toe
gang van de Kerstuitvoering is
gratis.
GOUDA - De inrichting van onze
economie en de internatioanel
economische verhoudingen berus
ten niet op economische wetma
tigheden, maar vloeien voort uit
bewuste of onbewuste keuzen van
mensen. Dat is één van de centra
le stellingen uit het betoog van
Henk Tieleman, die op zondag
morgen 12 december om elf uur
in de Agnietenkapel aan de Nieu
we Markt in Gouda spreekt over
’economie een zaak van mensen?!’
Henk .Tieleman is econoom en
cultureel antropoloog en is hoog
leraar theologie aan de Rijksuni
versiteit Utrecht. Onlangs publi
ceerde hij ’Tussen legitimatie en
utopie. Over de rol van geloof in
de economie’. Dit is een uitgave
van de Stichting Maatschappij en
Onderneming in Den Haag.
Deze tweede bijeenkomst van het
Agnietenconvent begint om 11.00
uur en duurt tot ongeveer 12.30
uur. Alle belangstellenden zijn
welkom.
Behalve een uitgebreide sortering
van kerstartikelen voor een pas
sende aankleding van boom en
huis, worden er ook kaarten voor
het versturen van de beste wensen
aangeboden. Voorts is er een as
sortiment kaarsen die sfeervol
licht kunnen verspreiden in de
donkere dagen voor Kerstmis.
De opbrengst van de Kerstkraam
is geheel bestemd voor de restau-<
ratie van de monumentale St. Vic
torkerk aan de Zuidkade.
lis»)
chief - Sjaak Noteboom).
de misdaad der vaderen bezoek
aan de kinderen, aan het derde,
en aan het vierde lid dergenen,
die Mij haten;’ (Exodus 20: 4 en
5). Want het maken van afbeel
dingen van mensen leidt snel tot
het aanbidden en verafgoden van
die afbeeldingen. Weg dus met
die zichtbare katholieke illusies
van heiligen. Zeven jaar later
wordt het verbod opnieuw uitge
vaardigd. Een oud bewijs van het
slecht functioneren van wetten
die de ontwikkelingen in de maat
schappij niet volgen.
Ook in het gereformeerde bol
werk Dordrecht, het Rome van de
Nederlandse protestanten, strijdt
de lokale overheid tegen de pu
blieke verering van heilige Nico-
laas. Ze verbiedt bij decreet dat
het feest in het openbaar gevierd
wordt. Een eerste verklaring voor
het ’binnenkarakter’ van het Sin-
terklaasgebeuren. In Amsterdam
bindt het bestuur van de stad de
strijd aan met de illegale verkoop
van Sint-Nicolaas poppen. Een
heuse volksopstand is het gevolg
van het verbod. Vanwege de door
de maatregel gekwetste doelgroep
wordt dit oproer wel de ’Opstand
der Elfjarigen’ genoemd. De argu
menten voor de wetten tegen de
viering van Sinterklaas zijn uitlo
pend. Behalve religieuze bezwa
ren, waren er financiële bedenkin
gen tegen het feestje van de goed
heiligman. Al die cadeautjes voor
de kinderen kostten veel geld. En
dat geld kon je, volgens de calvi-
nistishe regeerders, beter investe
ren in een onderneming. Boven
dien zou al dat ’ontvangen’ kinde
ren ’hebberig’ maken. Om het
eens op zijn zeventiende-eeuws te
zeggen: ’Alzoo men van jaere tot
jaere meer en meer siet aanwas-
schen ende vermeerderen de ex
cessen en overdaet die in ’t ver
zien en stofferen ofte begiftigen
de kynderen schoenen op St. Ni-
colaesdaegen, uit d’olde supersti
tiën spruytende, gepleecht der
borgeren en ingezetenen deezer
stede ja, dat meer is, dat d’een
den anderen naer loop des
weerelds niet willende toegeeven
noch den minsten zyn (R.
Ghesquiere, Van Nicolaas van
Myra tot Sinterklaas (Amersfoort
1989) 65). Een gevolg van deze
opstelling van de overheid is dat
het feest van een openbaar buiten-
feest een typische gezinsactiviteit
wordt, dat achter de gordijnen en
bij de open haard zich ontwikkelt
tot het huidige feest. Een feest
dat men door de eeuwen heen wil
de blijven vieren.
In de loop van de 16e en 17e
eeuw vertrekken diverse groepen
Nederlanders naar ’het land aan
de overkant’. Op zoek naar nieuw
geluk of avontuur of om zich nog
zuiverder aan de God van de Bij
bel te wijden. Behalve zichzelf en
hun kinderen, namen de emigran
ten hun gewoonten mee. Klom
pen, dropjes, Goudse pijpen en
ook het feest van Sint Nicolaas
werden ingescheept om aan de an
dere zijde van het water te wor
den uitgeladen. Het eerste docu
ment dat getuigt van de viering
van Sinterklaas stamt uit 1773.
Dat de viering van het feest van
Sint daadwerkelijk gestalte kon
krijgen lijkt minder vanzelfspre
kend dan het is. In de ’onverenig
de gebieden van Amerika’ woon
den flink van elkaar verschillende
groepen. Vooral de in diverse stre
ken dominerende orthodox gere
formeerden hadden moeite met
het herdenken van zaken die met
Sint Nicolaas te maken hadden.
Ze hanteerden dezelfde argumen
ten die hun soortgenoten in de
Nederlanden gebruikten. Hun in
vloed verminderde kwantitatief en
kwalitatief echter sterk door de
komst van vele andere Europea
nen, die ook hun ’way of being’
mee namen. Een op zijn Hollands
vieren van het 5 decemberfeest
bleek in de toekomst meer en
meer onhoudbaar. Amerika evolu
eerde naar een natie met een ’cul
ture mix’. Sint Nicolaas werd
Santa Claus. In naam sterk ver
want met zijn Nederlandse voor
ganger, maar kwa uiterlijk meer
een Duitse tuinkabouter, die zich
vergezelde van uit Scandinavië af
komstige rendieren. Het bestaan
van de Amerikaanse pendant van
Sinterklaas is desalniettemin een
tweede bewijs dat het feest van
Sint (Santa in dit geval) actueel
blijft als de mensen en hun ge
schiedenis dat willen.
In 1980 komt Desi Bouterse aan
de macht in Suriname. Hij besluit
Op deze dag krijgt u ook een
demonstratie van - in elke gewenste
kleur - gespoten dakkoffers.
Pieten in de weer geweest met
strooien en uitdelen, hetgeen door
het winkelende publiek zeer werd
gewaardeerd. Toen de pepernoten
en de presentjes op waren, is het
gezelschap met onbekende be
stemming vertrokken.
Laat op de avond werd Sinter
klaas weer gesignaleerd in Dans
school Waddinxveen aan de Sta-
ringlaan.
Dew nettowinst is ƒ9,9 miljoen
(1992: ƒ20,1 of 3,5% van de net-
to-omzet (1992: 6,7%). Alle pos
ten tonen aanzienlijke wijzigingen
als gevolg van de consolidatie van
NKD.
Het garantievermogen is met
ƒ249,0 miljoen op het niveau ge
bleven van december 1992 en ver
tegenwoordigt 43% van het ba
lanstotaal, na de recente acquisitie
van NKD.
De toename op basis van de toe-’
voeging van de winst over de ver
slagperiode is teniet gedaan door
de aflossing van een deel van de
achtergestelde obligatieleningen.
Het eigen vermogen, zlefs na de
verwerving van NKD, is 37,6%
van het balanstotaal.
De verscheidene rationalisatiepro-
gramma’s lopen volgens plan. Dit
is mogelijk dankzij de construc
tieve contacten met de sociale
partners en de medewerking van
het personeel.
De toevoeging aan de groep van
NKD, biedt goede mogelijkheden
voor internationale herstructure
ring en synergieën. De noodzake
lijke voorzieningen zijn al opgeno
men in de balans per augustus
1993. Ook in dit verband zijn on
langs plannen aangekondigd om
de kantooractiviteiten in Wad
dinxveen te verplaatsen naar Delft
en Delfzijl.
In Nederland wordt in openbare
telefonie geen omzetverbetering
verwacht en het huidige, lage ac
tiviteitenniveau blijkt van structu
rele aard te zijn. De verscheidene
veelbelovende plannen op het ge
bied van de openbare telefonie,
uit te voeren met glasvezel, zijn
nog niet verwezenlijkt en zullen
nog tijd vergen om te rijpen.
Al de overige telecom- en energie-
kabel activiteiten, alsmede pro
jectactiviteiten, zullen naar ver
wachting op het huidige, bevredi
gende peil blijven en zouden zelfs
het afgelopen jaar enigszins kun
nen overtreffen.
NKD, dat nu voor de gehele ko
mende periode van dit jaar is op
genomen, zal naar verwachting
een aanzienlijke bijdrage leveren
aan de resultaten. In 1994 zal
NKD echter worden getroffen
door de sterke prijsdruk die in de
komende jaren van grote invloed
zal blijven in de Duitse markt
voor telecomkabel.
De nettowinst over 1993 zal naar
verwachting in de buurt liggen
van die over 1992, dankzij de bij
drage van NKD, de positieve ef
fecten van de maatregelen tot her
structurering en het hogere resul
taat uit exporten.
Veiligheid en gemak zijn voorwaarden voor een fijne vakantie. Maar een
vakantie moet
natuurlijk ook voordelig zijn! Bij Menke Car Vision huurt u al een ski-
box vanaf EEN TIENTJE per dag. Maar u kunt ze natuurlijk ook kopen.
,Na huur is aankoop mogelijk met aftrek van de huurprijs. Menke levert
de complete serie Thule draagsystemen. Daarnaast kunt u ook bij ons
terecht voor scherpgeprijsde gebruikte skiboxen.
Jan de Bas meldt op de omslag
van zijn boekje dat hij het ware
verhaal vertelt over het Sinter
klaasfeest. In vijftien bondige ar
tikelen behandelt hij allerlei vra
gen, zoals de populariteit van de
Sint, de zin van het 5 december
feest en hoe gaan bijvoorbeeld
Surinamers, journalisten, gerefor
meerden, islamitische kinderen en
pedofielen met Sinterklaas om.
Kerngedachte voor Jan de Bas is
dat het feest van Sinterklaas ge
vierd wordt, wanneer mensen dat
zinvol vinden. Een aantal van de
stukjes uit ‘Sinterklaas bestaat
(als u dat wilt)' werd eerder gepu
bliceerd in het dagblad Trouw.
door JAN DE BAS
WADDINXVEEN Godfried
Bomans kijkt wat bedremmeld
voor zich uit. Het valt hem tegen
dat de baard van Sinterklaas niet
echt is. En dan dat kale hoofd van
de goedheiligman, de ontluiste
ring is van het gezicht van de be
kende volksschrijver af te lezen.
Sint bemerkt het en wil iets doen
om Bomans te overtuigen dat hij
daadwerkelijk de kindervriend uit
Spanje is.
Godfried Bomans schrijft: ’En
Sinterklaas rees in zijn volle leng
te op. Zijn ogen fonkelden: „Ik
besta”, zei hij, „en ik zal blijven
bestaan, zolang Holland bestaat”.’
(G. Bomans, Capriolen (Amster
dam 1975) 96-97) Deze woorden
van Bomans staan, iets vrijer aan
gehaald, als motto voorin het
boek ’Sinterklaas bestaat als u dat
wilt’ van de historicus en dichter
Jan de Bas. De ondertitel van het
boek luidt: ’Over sintbeleving in
Nederland’.
In ’Sinterklaas bestaat als u dat
wilt’ staan allerlei korte teksten
die te maken hebben met de vie
ring van het feest van Sint. De ro
de draad die de teksten met el
kaar verbindt is de gedachte dat
het vieren van het Sinterklaas
feest gebaseerd is op vrijwillig
heid. Dwang, sleur en vooral ver
bod zullen de kern van het feest,
het vrijwillig vieren, niet kunnen
aantasten als mensen bewust blij
ven kiezen voor het vieren van het
feest. Anno 1993 lijkt dit een ge
ruststellende mededeling. Toch
zijn veel mensen er niet gerust op
dat Sint de eeuwwisseling haalt.
Er worden zwarte stickers uitge
deeld aan gemakzuchtige winke
liers, die weigeren om hun winkel
in december een keer extra te ’re-
stylen’ en de Sint ’dus’ maar over
slaan. Verbodsborden met een
doorgestreepte kerstboom worden
opgehangen aan de rand van ge
meenten, met op de rode onder
rand de veelzeggende woorden:
’Tot 6 december’. En op sommige
ramen hangen posters met de
noodkreet ’Sinterklaas bestaat als
u dat wilt!’ De uitslag van een en
quête die ik een tijdje terug op de
Lijnbaan hield blijkt de onrust
met cijfers te steunen: Sints po
pulariteit is tanende. En dat is
geen nieuwtje, vorig jaar klaagde
de schrijver Nicolaas Matsier in
NRC Handelsblad al over de
’dreigende teloorgang’ van de
Sint.
Sinterklaas bestaat als wij dat wil
len. Wanneer mensen de meer
waarde van het feest inzien, kan
de Sint het overleven. Die meer
waarde van 5 december ligt voor
al in de gelegenheid die het feest
biedt om elkaar te verrassen met
’rituele giften’. De socioloog Kees
Schuyt stelde onlangs in Trouw
dat geven ’het cement van de sa
menleving’ is. Juist het feest van
de goedheiligman schept voor de
hele maatschappij de mogelijk
heid tot geven. Iemand noemde
daarom het feest rond pakjesa
vond het belangrijkste feest van
Nederland, omdat het het ’Feest
der Vrijgevigheid’ is. Tactiele ca
deautjes, maar ook immateriële
giften als liefde, aandacht en ge
zelligheid worden op 5 december
weggegeven èn ontvangen. Het
Sinterklaasfeest is vooral een ritu
eel gebeuren. Pepernoten eten,
liedjes zingen, elkaar verrassen
met creatieve presentjes en het
voordragen van speciaal voor de
ontvanger gemaakte poëzie: het
zijn aan het feest immanente han
delingen. Ze geven in december
voor velen zin aan het leven. Het
expliciteren van deze meerwaarde
zal wellicht een meer intensieve
sintbeleving tot gevolg hebben. Er
kan dan een mentaliteitsverande
ring plaatsvinden die noodzakelijk
is voor het voortbestaan van het
feest.
In het verleden blijken mensen
zich deze meerwaarde meer dan
eens bewust te zijn geweest. Het
feest van de Sint heeft het niet al
tijd gemakkelijk gehad. Toch be
wijst de geschiedenis van 5 de
cember dat het Sinterklaasfeest
overleeft. Als variant op Schopen
hauer zou men kunnen stellen dat
de mensheid wordt gedreven door
de soms onbewuste en vaak be
wuste wil tot vieren. Drie voor
beelden van mislukt verzet tegen
het feest van 5 december zullen
hieronder worden uitgewerkt.
We schrijven 1600. Het bestuur
van Delft komt bijeen om de si
tuatie in de Hollandse stad te be
spreken. Het kan zo niet langer
constateren de hoge heren. Het
bestuur vaardigt een verbod uit
om spullen te verkopen op een
markt die gehouden wordt ter ge
legenheid van de geboortedag van
de legendarische Sint Nicolaas.
De protestantse overheid moet
niets hebben van roomse heiligen
en is nog minder gesteld op de
aandacht die het gewone volk
voor deze ’goede voorbeelden om
tot naleving’ hebben. Nee, niet
die door de Katholieke Kerk ge
prezen mensen van vlees en bloed
kunnen de mens het ware geluk
brengen, dat doet alleen de Geest
van God via zijn Heilige Schrift,
het onfeilbare woord van God zo
als dat in de Bijbel staat. En in de
Bijbel staat zelfs het volgende te
lezen: ’Gij zult u geen gesneden
beeld noch enige gelijkenis ma
ken, van hetgeen boven in den he
mel is, noch van hetgeen onder op
de aarde is, noch van hetgeen in
de wateren onder de aarde is. Gij
zult u voor die niet buigen, noch
hen dienen, want Ik de HEERE
uw God, ben een ijverig God, Die
DELFT/WADDINXVEEN
Gedurende de periode januari-au-
gustus 1993 werd door NKF Hol
ding NV, zo blijkt uit een inte-
rimbericht van de raad van be
stuur van het ook in Waddinxveen
gevestigde kabelconcern, het
grootste deel van de telecommuni-
catiekabel activiteiten van Philips
Kommunikations Industrie A.G.
in Duitsland overgenomen.
Deze activiteiten zijn per 1 augus
tus 1993 geconsolideerd en zullen
worden voortgezet onder de naam
Nokia Kebal GmbH (NKD). Met
deze acquisitie heeft NKF een
substantiële stap gezet ter verbe
tering van haar strategische posi-
tie in Europa.
De netto-omzet ad ƒ257,8 miljoen
was 14% onder het niveau van
1992. In Nederland is de scherpe
daling uitsluitend toe te schrijven
aan de lagere verkopen van kabels
voor openbare telefonie. De pro
jectactiviteiten, de verkopen van
energiekabel en andere telecom-
municatie-activiteiten waren op
het niveau van 1992.
De onlangs geconsolideerde tele-
communicatiekabel activiteiten
van NKD compenseerden ruim
schoots de omzetdaling in de
Duitse speciale sector. Deze laat
ste sector lijdt onder de voortdu
rende recessie in de Duitse indus
trie.
Het bedrijfsresultaat was ƒ7,3
miljoen of 2,8% van de omzet
1992: ƒ22,9 miljoen of 7,6%), als
gevolg van de lagere, totale om
zet. De effecten van de tijdig in
gezette programma’s voor kosten
besparing hebben de druk op de
resultaten aanzienlijk verlicht.
De financiële baten namen toe
met ƒ3,0 miljoen in vergelijking
met dezelfde periode van vorig
jaar. De reden hiervoor is het po
sitieve effect van de verkoop van
financiële vaste activa in het be
gin van dit jaar en de grotere bij-
drag uit deelnemingen.
WADDINXVEEN - De kiesvere
niging van de Staatkundig Gere
formeerde Partij (SGP) in Wad
dinxveen heeft op de ledenverga
dering van vorige week dinsdag
30 november zich voornamelijk
beziggehouden met de Tweede
Kamer- en gemeenteraadsverkie
zingen in 1994.
Wethouder Joop Neele is de eer
ste SGP-kandidaat in de PCW-
fractie voor de nieuwe gemeente
raad. Hij neemt op de PCW-lijst
de tweede plaats in na lijstaan
voerder Jan van Wijk van de Her
vormde Kiesvereniging.
Eerst spraken de aanwezige SGP-
leden zich uit over de kandidaten
lijst voor de Tweede Kamer-ver-
kiezingen van 3 mei. Het Tweede-
Kamerlid ir. C.N. van Dis heeft
besloten, gezien zijn leeftijd, zich
niet meer beschikbaar te stellen
voor een verkiezing in het parle
ment. De Waddinxveense kiesver
eniging besloot om op de tweede
plaats van de kandidatenlijst aan
te bevelen mr.dr. J.T. van den
Berg, momenteel reeds lid van de
Tweede Kamer.
Op de derde plaats moet volgens
de Waddinxveners komen G.R.J.
van Heukelom. De heer Van Heu-
kelom is nu lid van de Provinciale
Staten van Zeeland en heeft in
het verleden grote invloed gehad
bij het uitbouwen van de jonge-
ren-organisatie van de SGP. Op
de vierde plaats werd gesteld J.P.
Tanis, voorzitter van de jongeren
organisatie van de SGP en voor
zitter van de kiesvereniging te
Sliedrecht. Voor de vijfde plaats
werd aanbevolen mr. G. Holdijk,
nu lid van de Eerste Kamer voor
de SGP.
Vervolgens kwam de kandidaat
stelling voor de gemeenteraads
verkiezingen aan de orde. Voor de
lijst van de Protestantse Combina
tie Waddinxveen (PCW) zullen
de volgende personen namens de
SGP op lijst 3 voorkomen: I. wet
houder J. Neele (Kamilleveld), 2.
J. Bos (Noordeinde), 3. C. de
Jong (Piasweg), 4. J. Hak (Vijver-
laan), 5. G. Anker (Vijverlaan), 6.
J. de Koning (Bilderdijklaan), 7.
J.W. van de Werken (Spireawei-
de).
De leden maakten verder in rui
me mate gebruik van de mogelijk
heid om te spreken over de in
breng in het gemeenteprogramma
van de PCW, dat deze maand
wordt vastgesteld. Er werd grote
tevredenheid uitgesproken over
het optreden van dé PCW-fractie
in de raad.
In januari 1994 zal het 70 jaar
gelden zijn dat de Waddinxveense
kiesvereniging van de SGP werd
opgericht. Het bestuur heeft het
voornemen hier op bescheiden
wijze enige aandacht aan te beste
den.
Zaterdag 11 december
Thule wintersportdag
met grote voordeelakties
bij decreet, een populair bestuurs
instrument bij intolerante regerin
gen, dat Sinterklaas het land niet
meer in mag. Al klopt de kinder
vriend uit Nederland, voorheen
Spanje, zich groen, rood en geel
van ellende, de ongewenste
vreemdeling wordt niet openge
daan. Het feest van Sinterklaas is
en blijft een Hollands feest. En
Holland heeft vanaf 1667 tot
1975 Suriname uitgebuit. Vijf
jaar na de onafhankelijkheid werd
het volgens de machtigste man
van het land, legerleider Bouterse,
tijd om de laatste restanten van
de koloniale onderdrukking te eli
mineren uit de Surinaamse sa
menleving. De witte meester
wordt niet langer door de zwarte
onderdaan gediend: Sinterklaas
exit!
Om de kinderen van Suriname
niet het slachtoffer te laten wor
den van de aftocht van Sint riep
de overheid een alternatief in het
leven. Sint werd opgevolgd door
Goedoe Pa. Goedoe Pa was een
oude man die brave kinderen op
zocht en met pakjes beloonde. Dit
kon de lieve, oude heer omdat hij
goed bij kas zat. Letterlijk bete
kent Goedoe Pa dan ook rijke
man. Hoezeer de nieuwe bazen
van Suriname zich inspanden om
hun uitvinding te promoten, het
verschijnsel Goedoe Pa sloeg niet
aan. De ruim 340.000 inwoners
vierden liever het ’kapitalistische’,
’neo-imperialistische’ Sinterklaas
feest. Traditie brak de overheid
op. De regering legde zich neer
bij haar falen, maar probeerde
schoenvuller Sint een tweede hak
te zetten. 5 december werd uitge
roepen tot nationale ’Kinderdag’.
Het idee werd via het onderwijs
in de samenleving gedropt en veel
scholen deden keurig mee aan het
vieren van de jeugdige variant op
moeder- en vaderdag. Wellicht
bang voor de roede van de leger
leider. Maar zoals het bij een echt
feest gaat, het wordt pas gevierd
als mensen er vrijwillig voor kie
zen. Kinderdag sloeg in huiselijke
kring niet aan. De meeste Surina
mers bleven trouw aan de goed
heiligman, die hen levenslang met
pakjes had verrast. Wie goed
doet, goed ontmoet zogezegd. De
overheid erkende in 1991 dat de
anti-Sint campagne was mislukt.
'Sinterklaas mocht weer op school
en op straat. 5 december bleef
wel de nationale ’Kinderdag’ en
een enkele aanhanger doet nog
aan Goedoe Pa. Maar een steeds
groter groeiende groep Surina
mers lijkt het geloof in Sinter
klaas hervonden te hebben, als ze
dit al kwijt was. Iets dat ook bij
de meeste Surinamers in Neder
land het geval is. Sint is dus weer
helemaal terug in Suriname. En
wanneer je op 5 december langs
een basisschool in Paramaribo
loopt, hoor je kinderen met rechte
ruggen weer vol verlangen zingen:
’Sinterklaasje kom maar binnen...’
Een derde en laatste voorbeeld
dat de kern van het feest van Sint
de vrijwillige viering is.
Het ophangen van anti-kerstman-
borden, het aanpassen van het
feest door zwarte Pieten geel of
groen te kleuren, het oprichten
van Sintpromotiecomités, het kan
het bestaan van het feest rekken.
Voor een permanent voortleven
van de goedheiligman en zijn
feest is een mentaliteitsverande
ring nodig. De hier beschreven
geschiedenis van het feest kan
misschien een bijdrage leveren
aan de voor Sint zo noodzakelijke
wijziging in mentaliteit, want Sin
terklaas bestaat alleen maar als
mensen dat willen.
Godfried Bomans raakte na zijn
bezoek aan Sinterklaas ervan
overtuigd dat Sint bestond. Bo
mans geloofde weer vurig in de
goedheiligman. Dat blijkt ook uit
zijn ’Kleine Catechismus van Sint
Nicolaas’ (Kopstukken (21e druk,
Amsterdam 1974) 92), die hij
schreef om ook u en mij te over
tuigen van het feit dat Sinterklaas
bestaat. Op de vraag of de Sint
echt bestaat laat de schrijver de
kindervriend antwoorden: ’De me
ning dat er geen Sinterklaas be
staat, is een afschuwelijke kette
rij, die wij met kracht moeten be
strijden’. Waarvan acte.
Jan de Bas, 'Sinterklaas be
staat als u dat wilt. Over sintbe
leving in Nederland’ (Merweboek
Sliedrecht, 1993) 48 pp., f9,95
Deze tekst is een bewerking
van een lezing die Jan de Bas
wilde houden bij een presentatie
van het boek in boekhandel Ca-
zemier in Waddinxveen.
WADDINXVEEN - De Stich
ting Wereldwinkel Waddinxveen
(Koningin Wilhelminaplein) haakt
in op de feestdagen. Zo zijn er
zijn mooie kerststalletjes te zien,
een handgemaakt Peruaans kerst-
tafereel in aardewerk en een
kerstgroep van hout gemaakt door
jongeren in de sloppenwijken van
Manilla op de Filipijnen. Alles is
zo stevig gemaakt dat de kinderen
er gerust mee kunnen spelen.
Om de kerstboom te versieren
zijn er allerlei soorten vrolijk ge
kleurde decoraties en goud en zil
verkleurige versieringen. Dan is
er nog de kandelaar van zeep-
I steen. Het is een kandelaar ge
schikt voor diverse maten kaar
sen, dankzij het draaibare blokje
in het midden. Heel geschikt voor
het opmaken van kerststukjes.
De Novib-kalender is ook weer bij
de Wereldwinkel tc koop met bij
passende wenskaarten. Maar ook
mooie wenskaarten met bijvoor
beeld uit de hand geborduurde en
verschillende kersttaferelen. Er
worden ook Unicef-kaarten ver
kocht.
Sint Nicolaas op bezoek in het Waddinxveense winkelcentrum Brug. (Foto: Intercolor De
Rooy).
WADDINXVEEN - Sint Nico
laas heeft Waddinxveen weer ver
late. Hij heeft veel bezoeken afge
legd aan kinderen, bedrijven, ver
enigingen en winkels.
Zaterdag 4 december kwam de
Spaanse kindervriend met zes
zwarte Pieten weer naar het
Gouwedorp. Op verzoek van de
Brugwinkelicrs arriveerde de
Goedheiligman ’s morgens met
zijn pakjesboot aan de Nesse.
WADDINXVEEN - Zoals be
richt werd donderdagavond 25 no
vember om acht uur in de boek
winkel en tijdschriftenzaak van
Cazemicr-Bruna in het winkelcen
trum ‘de Passage* door de oud-
Waddinxvener drs. Jan de Bas
zijn boekje ‘Sinterklaas bestaat
(als u dat wilt)* gepresenteerd.
Eerder nam hij deel aan een der
gelijke presentatie in Gouda.
De paperback met 48 bladzijden
kost f 9.90 en is uitgegeven door
Merweboek in Sliedrecht. Bij de
ze uitgeverij publiceerde de nu in
Rotterdam wonende Waddinx
veense docent, historicus, dichter
en schrijver in 1990 zijn debuut
bundel ‘Hard wegwandelen'.
‘Sinterklaas bestaat (als u dat
wilt)' is een alleraardigst en on
derhoudend boekje, soms serieus
en soms minder serieus, met mar
kante illustraties van Trouw-car-
toonist Len Munnik. De uitgave
bevat ook sporen uit Waddinx
veen, zoals het 'nieuwtje' dat op
de hervormde Eben Haëzerschool
(Jan Dorrekenskade-Oost) alleen
Zwarte Piet komt, omdat Sint Ni
colaas als vroegere rooms-katho
lieke bisschop te omstreden wordt
gevonden. Dit verhaal is te vinden
in het hoofdstukje 'Liever geen
hervormde Sint'.
Daar stond een tractor met aan
hangwagen, versierd door kinde
ren van de hervormde Eben Haë
zerschool (Jan Dorrekenskade-
Oost), gereed.
Alle winkels werden door de Sin
terklaas hoogstpersoonlijk met
een bezoek vereerd. Aanwezige
klanten werden getrakteerd op
aardige presentjes, variërend van
fotorolletjes tot bloemstukjes.
Tot laat in de middag zijn de zes