K®RT WEG Amerikaans toptalent Hele prettige verrassing van Breukelen bv Nieuwelingen de Chrysler Vision Coupé Fiat oogt prettig 1^"' Mondeo auto van het jaar Autovisie Jaarboek Volvo 850 gaat racen Auto R.A.S. Gouda BV UW AUTORUIT STUK?! TECHNISCHE GEGEVENS Bus voor gehandicapten Dakkoffers Skoda Favorit LX 1 F 1 REDACTIE: HENRI STOLWIJK Kofferruimte Kwaliteit I Snelheidsbegrenzer Dealer voor Gouda, Waddinxveen, Reeuwijk, Bodegraven eo. BMW Prive leasing (autoplan) BMW Huisselectie occasions Ook dit jaar is het dikke naslagwerk van het tijdschrift Autovisie, het Autovisie jaarboek weer verschenen. Het boek bevat een keur aan informatie van alle auto's op de Nederlandse markt. Daarnaast zijn er tests te vinden van alle nieuwe modellen van 1993. Algemene verhalen over de autowereld, zoals de nieuwste snufjes, car-stereo en het levensverhaal van een prototype is ook allemaal te vinden. Handig is de adressenlijst van de klassieke autoclubs in Nederland. Het boek is te koop in de boekwinkel en kost 32,50 gulden. Filosofie Wegligging BMW 316i Compact Alternatief Tielweg 14 Gouda (Ind.terr. Goudse Poort) 01820-39220 Bel uw autoglasspecialist Onze extra service: wij rekenen af met uw verzekering directe korting op uw eigen risico Éi p de valreep van het oude jaar kondigde twee U fabrikanten aan hun modellenserie volgend jaar uit te breiden. Citroën komt met de stationwagenversie van de ZX, door de Fransen steevast Break getiteld. BMW presenteerde een driedeurs hatchback model van de populaire 3-Serie. T7 ijf jaar zat er tussen de eerste presentatie van V het studiemodel en de start van de verkoop van de Chrysler Vision in Europa. De Vision is met een lengte van ruim vijf meter en een stoere zescilinder motor in een aantal opzichten nog een echte 'Amerikaan'. Toch zal dit model het in Europa goed doen, want al vanaf het eerste ontwerp werd rekening gehouden met de Europese klant. I I I I I I I I Auto van het jaar 1994 is de Ford Mondeo geworden. De jury van 58 autojoumalisten uit 20 Europese landen liet de keuze vallen op de jongste Ford. Op een goede tweede plaats kwam de Citroen Xantia. In de top tien stonden bijna alleen Europese auto's. De Japanners stonden dit jaar wat minder hoog. De buitengewone aandacht die Ford heeft besteed aan de veiligheid was een doorslaggevend punt voor de verkiezing van Auto van het Jaar. Na de Escort en de Scorpio is de Mondeo de derde Ford die is gekozen tot Auto van het Jaar. De Zeeuwse Sportraad heeft op 20 oktober een Peugeot J5 mogen ontvangen van Peugeot-dealer P.T.A. in Goes. De bus werd aangeboden door de RAI, Nederlandse vereniging Rijwiel en automobielindustrie. Ter gelegenheid van haar 100-jarige bestaan bood de vereniging het Nationaal Fonds Sport Gehandicaptenzes busjes aan. De Peugeot bus biedt plek aan maximaal 8 personen en is aangepast voor vervoer van mensen met een handicap. Volgend jaar zal de Volvo 850 deel gaan nemen aan het Britse Toerwagenkampioenschap. Op 4 april 1994 zal de wagen debuteren op het circuit van Thruxton. Enkele test hebben aangetoónd dat het model goede racekwaliteiten heeft. Tom Walkinshaw Racing zal enkele auto's inzetten en gaat gedurende drie jaar met deze wagens racen. Het is lang geleden dat Volvo heeft geracet. Midden jaren tachtig werden de inspanningen beloond met een Europees Kampioenschap voor het Volvo 240 Turbo team. T AT at weerhoudt veel mensen ervan eens een V V Skoda te proberen? Vooral het idee dat buren, familie of bekenden met misprijzen naar de nieuwe auto kijken boezemt angst in. Een Skoda heeft zijn imago niet mee. Jammer, want de Favorit die wij probeerden stelde ons eigenlijk op geen enkel punt teleur. Skoda, onderdeel van de Volkswagen Groep, levert met de Favorit een ruime, degelijke en prima all-round auto af. En dat tegen een prijs waar geen ander merk tegenop kan. De Probox 280 dakkoffer van Halfords is door de Consumentengids na een test betiteld als de beste koop. Op de onderdelen gebruiksgemak, weersbestendigheid en bij de tril en botsproef scoorde de box vier maal goed. De Consumentengids testte vele exemplaren, waarbij de voorkeur uitging naar een goedkope skibox. De inhoud van de Probox van Halfords bedraagt 170 liter. De prijs van de skikoffer is 399 gulden. ■p> e vormgeving is uitdagend. De Coupé Fiat U oogt uiterst eigenzinnig en is met tal van leuke details op smaak gebracht. Zoals het dashboard dat in de carrosseriekleur is uitgevoerd. Of zoals de chromen tankdop die eigenwijs boven het spatbord uitsteekt. Of de portiergrepen die in de raamstjjl zitten. En de kleine ronde achterlichten, de lichtmetalen velgen en de groeven boven de wielkasten. Al deze details dragen de handtekening van Pininfarina, de Italiaanse meesterontwerper, die al zijn talenten voor de Coupé heeft ingezet. HL GK/WvW - WOENSDAG 8 DECEMBER 1993 Pagina 22 I iw/zi&r De Vision, het nieuwe topmodel van Chrysler in Europa. De Chrysler Vision is een 'Amerikaan' met Europese normen. De Coupé Fiat heeft een markant uiterlijk. De hatchback variant van de BMW 3-Serie heet Compact. f 1 De Europese klant krijgt een Rijden met deze mooie Italiaan betekent volop pret. Kortweg De gewone tweeliter motor moet een gewicht van 1.250 naar achteren. In totaal beslaat de passagiersruimte driekwart van de niet geringe wagenlengte. Toch lepelde Chrysler een volwaardige zescilinder in het vooronder. De V6, met twee rijen van drie cilinders naast elkaar, heeft een inhoud van 3.518 cc en levert maximaal 155 kW/211 pk. Via een nieuwe Het motorcompartiment is verhoudingsgewijs klein. forse remschijven en achter trommels, doen uitstekend hun werk. Nog een veiligheidsaspect zijn de stalen balken in de voorportieren. Het andere nieuws is van Duitse oorsprong. BMW presenteerde in 1990 de huidige 3-Serie die alle lof oogstte. Wegligging prestaties en styling waren uitmuntend. De goedkoopste BMW, de 316iN met vier portieren kost nu tegen de 46.000 gulden. Volgend jaar komt BMW echter met een nieuwe variant op de 3-Serie, die waarschijnlijk wat goedkoper zal zijn. Het wordt een hatchback model (twee deuren en een schuine achterklep), die de naam Compact krijgt. Hij is 23 centimeter korter dan de andere modellen uit de 3-Serie. Natuurlijk gaat dit ten koste van de laadruimte en binnenruimte, maar net als met het coupémodel mikt BMW meer op de kleinere huishoudens. Het basismodel krijgt de 1.6i viercilinder motor die 75 kW/102 pk levert. De BMW 3-Serie Compact zal concurreren tegen de sportievere middenklasse modellen zoals Volkswagen Golf GT of de Ford Escort 1.8i 16V. De prijs is nog niet bekend. Maar een enigszins vergelijkbare Escort of Golf kost net even meer dan veertigduizend gulden. Een tweetal Italiaanse modellen zou een aardig alternatief kunnen vormen op de 3-Serie Compact. Het gaat om de nieuwe Alfa 33, die de naam 133 zal dragen en de Lancia Delta. De Alfa 133 zal ook als driedeurs hatchback op de markt komen. Net als de 3-Serie Compact maakt deze auto begin volgend jaar zijn debuut. De Lancia Delta volgt wat later volgend jaar. AUTOMOBIELBEDRIJF VAN BREUKELEN BV, ANTWERPSEWEG 11, GOUDA, TEL: 01820-13000 Motor: 1298 cc. Vermogen: 40 kW/54 pk. Acceleratie: 17 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 140 km/uur. Gem. verbruik: 7,9 ltr/100 km. Gewicht: 875 kilo. Fotobijschriften: fMM kilo voortstuwen. Met deze auto heeft Fiat definitief afscheid genomen van de filosofie dat sportieve coupés weinig moeten wegen. In 9,2 seconde haalt de auto met de gewone tweeliter motor de grens van honderd kilometer per uur, terwijl de topsnelheid 208 kilometer per uur bedraagt. De turbovariant weegt meer, 1.320 kilo. Maar de prestaties zijn fabelachtig. In slechts 7,5 seconde wordt vanuit stilstand de snelheid van honderd kilometer per uur doorbroken. De top bedraagt 225 kilometer per uur. De turbovariant is een uiterst felle, zelfs venijnige motor, die het scherpe karakter van de Coupé het meest benadrukt. De wegligging van deze fraaie coupé is boven enige twijfel verheven. De bochten laten zich, ook op hogere snelheden, precies aansnijden. Brede banden en een laag zwaartepunt voorkomen dat de auto over de wielen wegglijdt. De auto volgt met genoegen de bochtige Italiaanse wegen. De versnellingsbak laat zich prima bedienen en de motor biedt, zeker bij wat meer toeren, genoeg trekkracht. De turbo biedt de ervaren rijder de meeste uitdaging, want daarmee worden de grenzen van de auto het snelst bereikt en soms overschreden. Over de remmen niets dan lof. Ze brengen de snelle Italiaan vlot tot stoppen. Wat tijdens het rijden iets minder in de smaak viel was het lichte overhellen van de carrosserie. De Tsjechische wegen eisen vanwege de slechtere kwaliteit een wat soepeler vering. Hierdoor hangt de auto in de bochten wat nadrukkelijk naar één kant. De remmen, bekrachtigd, met voor twee duidelijk zijn. De auto behoort echter met een gewicht van 875 kilo tot de lichtere wagens zodat de prestaties ondanks de kleine motor niet tegenvallen. Dankzij goede versnellingsbakverhoudingen is de auto vlot door het verkeer te bewegen. Ook in de hoogste versnelling is er voldoende trekkracht. De ZX van Citroen mag misschien in kleinere aantallen dan een Opel Astra of Volkswagen Golf worden verkocht, het blijft een interessante auto. Het studiemodel voor de Vision heette Portofino en werd in 1987 tijdens de autotentoonstelling in Frankfurt onthuld. Daar kreeg de auto al ruime aandacht vanwege de opvallende vormgeving. Chrysler sleutelde nog enkele jaren door aan het concept voordat de Vision ontstond. Daarbij werd de binnenruimte zo groot mogelijk gemaakt. De voorruit begint bijna boven de vooras, dit noemt Chrysler het 'cab forward' design. De achterruit loopt ver deor Het gaat in Europa om een topmodel van de Chrysler serie, dus vanzelfsprekend heeft de fabrikant een groot aantal voorzieningen, voor zowel comfort als veiligheid, standaard gemonteerd. Airbags voor bestuurder en passagier behoren, net als het anti-blokkeer-remsysteem en airconditioning, tot de vaste uitrusting. De Chrysler Vision, sinds november in Nederland leverbaar, is verkrijgbaar vanaf 89.900 gulden. Chrysler wil het met dit model opnemen tegen auto's als de Mercedes E-Klasse, de Saab 9000 of de Volvo 900. met gevoel voor historie tevreden stemmen dat Fiat deze fraaie Coupé maakt. Moderne techniek in een fraaie verpakking, met accenten uit het rijke verleden van Fiat. De auto wordt medio volgend jaar in ons land leverbaar, dus we moeten nog heel even geduld oefenen. De prijzen zijn niet bekend. Om de gedachten te bepalen: de enigszins vergelijkbare Opel Calibra 16V kost circa 65.000 gulden en de Calibra Turbo, met vierwielaandrijving, zelfs 86.950 gulden. Bijvoorbeeld vanwege de meesturende achteras, of vanwege de fraaie vormgeving van het driedeurs model, dat Citroën Coupé noemt. Dit jaar zijn er circa vijfduizend ZX'en verkocht. Er zijn al drie- en vijfdeursvarianten leverbaar, naar keuze, met benzine of (turbo)dieselmotoren. De serie miste nog de Break. In de zomer wordt deze leemte opgevuld. De ZX Break heeft een laadruimte van 1.580 liter. Om de laadruimte zo groot mogelijk te maken werd de auto iets langer dan de gewone ZX. Hij groeide met 19,5 centimeter. Zoals alle Citroëns krijgt ook de ZX gordelspanners. De prijzen zijn nog niet bekend maar de deze zal wellicht zo'n 2.500 gulden hoger liggen dan een vergelijkbaar vijfdeursmodel. aantal auto's dat in deze prijscategorie net zoveel biedt is op de vingers van één hand te tellen. De stoelen van de Favorit bieden veel steun tijdens langere ritten. In de meer aangeklede Favoritmodellen zitten sportstoelen. Zowel voor- als achterin is voldoende hoofd- en beenruimte. De rugleuningen van de voorstoelen zijn traploos verstelbaar, dus de zit is naar ieders smaak te veranderen. Het interieur en dashboard zijn voorzien van de noodzakelijke elementen. Een toerenteller is vanaf de GLX-versie standaard. De koplampen zijn van binnenuit verstelbaar, hetzelfde geldt voor de linker- en rechter buitenspiegel. In onze testwagen was een achterruitenwisser met sproeier geplaatst en de kofferruimte was verlicht en Daarbij valt het op dat de motor zich nauwelijks laat horen. Nog een pluspunt van de aandrijving is de legendarische betrouwbaarheid. Overigens voelt vrijwel alles in deze Skoda is een bijna negentig jaar oud merk, dat in 1905 al zijn eerste auto vervaardigde. In 1936 won het de roemruchte rally van Monte Carlo. De historie van de Favorit is wat beperkter. Dit model debuteerde in 1989. In de Skoda ligt voorin een aluminium motor met een inhoud van 1.3 liter. Deze heeft een vermogen van 40 kW/54 pk. De benzine wordt met een Bosch injectiesysteem ingespoten. De ontstane uitlaatgassen worden door een drieweg katalysator gereinigd. Dat de Favorit geen snelheidsmonster is zal automatische versnellingsbak worden de voorwielen aangedreven. De prestaties van de Chrysler zijn dik in orde: de acceleratie van stilstand tot honderd kilometer per uur neemt 10,5 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt volgens de fabrikant 214 kilometer per uur. De motor hangt in speciale steunen. Deze zijn gevuld met vloeistof, waardoor de trillingen niet aan de rest van de auto worden doorgegeven. Wat ook aan het rijcomfort bijdraagt is de onafhankelijke wielophanging. Bij de ontwikkeling daarvan werd veel aandacht besteed aan het vinden van de middenweg tussen comfortabel rijden en een optimale wegligging. iets andere auto dan de Amerikaanse. Chrysler ontwikkelde speciaal voor de Europese markt gordelspanners. Deze trekken bij een aanrijding de speling uit de gordel, die daardoor de inzittende nog beter op zijn plaats houdt. Verder werd de snelheidsbegrenzer uitgeschakeld. In Amerika is de snelheid elektronisch begrensd tot 180 kilometer per uur. De Europese variant beschikt over onder andere hoofdsteunen achter en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Een sportieve auto hoeft niet per se Spartaans te zijn. Het dashboard bevat vanzelfsprekend alle benodigde meters. Stuurbekrachtiging behoort tot de standaarduitrusting. Uiteraard zijn de stoelen goed geprofileerd en voorzien van een prettig profiel, zodat ze in vlot genomen bochten volop zijdelingse steun bieden. De buitenspiegels laten zich elektrisch verstellen. Voor de achterpassagiers zijn volwaardige zitplaatsen aangebracht, maar de hoofdruimte houdt niet over. Het zal veel autoliefhebbers auto degelijk aan. De invloed van Volkswagen doet zich duidelijk gelden in de Skodafabrieken. Rijden in de Favorit was een verrassende ervaring, (foto HSP) bekleed. Tijdens de koude dagen bleek dat het ventilatiesysteem, met drie snelheden, goed tegen zijn taken was opgewassen. Mede dankzij een uitstekende functionerende radio was het onder alle omstandigheden goed toeven in de Tsjechische auto. En dan de prijs van de Favorit: de goedkoopste, de L Ecotronic, kost 17.350 gulden. De LX Monotronic uit de test kost 18.995 gulden. Het model is ook als stationwagen verkrijgbaar en zelfs dan blijft de prijs nog onder de twintigduizend gulden. De Favorit Estate kost 19.995 gulden. Het En met succes: de Fiat is een Voordat een fraai gemodelleerde tweezitter echter wordt toegelaten tot de categorie sportcoupés moet de auto aan nog een aantal voorwaarden voldoen. Hoge prestaties en een perfecte wegligging zijn daarbij doorslaggevend. Voor de aandrijving van de Coupé valt Fiat terug op de tweeliter motor die ook in de snelste Tipo en in de Croma zit. De motor heeft zestien kleppen en een vermogen van 102 kW/142 pk. Nog krachtiger is dezelfde motor voorzien van een turbo. Dan stijgt het vermogen tot 140 kW/195 pk. k

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 22