K®RT WEG
Amerikaans toptalent
Hele prettige verrassing
van Breukelen bv
Nieuwelingen
de Chrysler Vision
Coupé Fiat oogt prettig
1^"'
Mondeo auto van het jaar
Autovisie Jaarboek
Volvo 850 gaat racen
Auto R.A.S. Gouda BV
UW AUTORUIT STUK?!
TECHNISCHE
GEGEVENS
Bus voor gehandicapten
Dakkoffers
Skoda Favorit LX
1
F
1
REDACTIE:
HENRI STOLWIJK
Kofferruimte
Kwaliteit
I
Snelheidsbegrenzer
Dealer voor Gouda, Waddinxveen,
Reeuwijk, Bodegraven eo.
BMW Prive leasing (autoplan)
BMW Huisselectie occasions
Ook dit jaar is het dikke naslagwerk van het tijdschrift
Autovisie, het Autovisie jaarboek weer verschenen. Het
boek bevat een keur aan informatie van alle auto's op
de Nederlandse markt. Daarnaast zijn er tests te
vinden van alle nieuwe modellen van 1993. Algemene
verhalen over de autowereld, zoals de nieuwste
snufjes, car-stereo en het levensverhaal van een
prototype is ook allemaal te vinden. Handig is de
adressenlijst van de klassieke autoclubs in Nederland.
Het boek is te koop in de boekwinkel en kost 32,50
gulden.
Filosofie
Wegligging
BMW 316i Compact
Alternatief
Tielweg 14 Gouda (Ind.terr. Goudse Poort) 01820-39220
Bel uw autoglasspecialist
Onze extra service:
wij rekenen af met uw verzekering
directe korting op uw eigen risico
Éi
p de valreep van het oude jaar kondigde twee
U fabrikanten aan hun modellenserie volgend
jaar uit te breiden. Citroën komt met de
stationwagenversie van de ZX, door de Fransen
steevast Break getiteld. BMW presenteerde een
driedeurs hatchback model van de populaire
3-Serie.
T7 ijf jaar zat er tussen de eerste presentatie van
V het studiemodel en de start van de verkoop
van de Chrysler Vision in Europa. De Vision is
met een lengte van ruim vijf meter en een stoere
zescilinder motor in een aantal opzichten nog een
echte 'Amerikaan'. Toch zal dit model het in
Europa goed doen, want al vanaf het eerste
ontwerp werd rekening gehouden met de
Europese klant.
I I I I
I I I I
Auto van het jaar 1994 is de Ford Mondeo geworden.
De jury van 58 autojoumalisten uit 20 Europese landen
liet de keuze vallen op de jongste Ford. Op een goede
tweede plaats kwam de Citroen Xantia. In de top tien
stonden bijna alleen Europese auto's. De Japanners
stonden dit jaar wat minder hoog.
De buitengewone aandacht die Ford heeft besteed aan
de veiligheid was een doorslaggevend punt voor de
verkiezing van Auto van het Jaar. Na de Escort en de
Scorpio is de Mondeo de derde Ford die is gekozen tot
Auto van het Jaar.
De Zeeuwse Sportraad heeft op 20 oktober een Peugeot
J5 mogen ontvangen van Peugeot-dealer P.T.A. in Goes.
De bus werd aangeboden door de RAI, Nederlandse
vereniging Rijwiel en automobielindustrie. Ter
gelegenheid van haar 100-jarige bestaan bood de
vereniging het Nationaal Fonds Sport Gehandicaptenzes
busjes aan. De Peugeot bus biedt plek aan maximaal 8
personen en is aangepast voor vervoer van mensen met
een handicap.
Volgend jaar zal de Volvo 850 deel gaan nemen aan
het Britse Toerwagenkampioenschap. Op 4 april 1994
zal de wagen debuteren op het circuit van Thruxton.
Enkele test hebben aangetoónd dat het model goede
racekwaliteiten heeft. Tom Walkinshaw Racing zal
enkele auto's inzetten en gaat gedurende drie jaar met
deze wagens racen. Het is lang geleden dat Volvo heeft
geracet. Midden jaren tachtig werden de inspanningen
beloond met een Europees Kampioenschap voor het
Volvo 240 Turbo team.
T AT at weerhoudt veel mensen ervan eens een
V V Skoda te proberen? Vooral het idee dat
buren, familie of bekenden met misprijzen naar
de nieuwe auto kijken boezemt angst in. Een
Skoda heeft zijn imago niet mee. Jammer, want
de Favorit die wij probeerden stelde ons eigenlijk
op geen enkel punt teleur. Skoda, onderdeel van
de Volkswagen Groep, levert met de Favorit een
ruime, degelijke en prima all-round auto af. En
dat tegen een prijs waar geen ander merk
tegenop kan.
De Probox 280 dakkoffer van Halfords is door de
Consumentengids na een test betiteld als de beste koop.
Op de onderdelen gebruiksgemak, weersbestendigheid
en bij de tril en botsproef scoorde de box vier maal
goed. De Consumentengids testte vele exemplaren,
waarbij de voorkeur uitging naar een goedkope skibox.
De inhoud van de Probox van Halfords bedraagt 170
liter. De prijs van de skikoffer is 399 gulden.
■p> e vormgeving is uitdagend. De Coupé Fiat
U oogt uiterst eigenzinnig en is met tal van
leuke details op smaak gebracht. Zoals het
dashboard dat in de carrosseriekleur is
uitgevoerd. Of zoals de chromen tankdop die
eigenwijs boven het spatbord uitsteekt. Of de
portiergrepen die in de raamstjjl zitten. En de
kleine ronde achterlichten, de lichtmetalen
velgen en de groeven boven de wielkasten. Al
deze details dragen de handtekening van
Pininfarina, de Italiaanse meesterontwerper, die
al zijn talenten voor de Coupé heeft ingezet.
HL
GK/WvW - WOENSDAG 8 DECEMBER 1993
Pagina 22
I
iw/zi&r
De Vision, het nieuwe topmodel van Chrysler in Europa.
De Chrysler Vision is een 'Amerikaan' met Europese normen.
De Coupé Fiat heeft een markant uiterlijk.
De hatchback variant van de BMW 3-Serie heet Compact.
f
1
De Europese klant krijgt een
Rijden met deze mooie Italiaan betekent volop pret.
Kortweg
De gewone tweeliter motor
moet een gewicht van 1.250
naar achteren. In totaal
beslaat de passagiersruimte
driekwart van de niet
geringe wagenlengte.
Toch lepelde Chrysler een
volwaardige zescilinder in
het vooronder. De V6, met
twee rijen van drie cilinders
naast elkaar, heeft een
inhoud van 3.518 cc en
levert maximaal 155
kW/211 pk. Via een nieuwe
Het motorcompartiment is
verhoudingsgewijs klein.
forse remschijven en achter
trommels, doen uitstekend
hun werk. Nog een
veiligheidsaspect zijn de
stalen balken in de
voorportieren.
Het andere nieuws is van
Duitse oorsprong. BMW
presenteerde in 1990 de
huidige 3-Serie die alle lof
oogstte. Wegligging prestaties
en styling waren
uitmuntend. De goedkoopste
BMW, de 316iN met vier
portieren kost nu tegen de
46.000 gulden. Volgend jaar
komt BMW echter met een
nieuwe variant op de 3-Serie,
die waarschijnlijk wat
goedkoper zal zijn. Het wordt
een hatchback model (twee
deuren en een schuine
achterklep), die de naam
Compact krijgt. Hij is 23
centimeter korter dan de
andere modellen uit de
3-Serie. Natuurlijk gaat dit
ten koste van de laadruimte
en binnenruimte, maar net
als met het coupémodel mikt
BMW meer op de kleinere
huishoudens. Het basismodel
krijgt de 1.6i viercilinder
motor die 75 kW/102 pk
levert.
De BMW 3-Serie Compact zal
concurreren tegen de
sportievere middenklasse
modellen zoals Volkswagen
Golf GT of de Ford Escort
1.8i 16V. De prijs is nog niet
bekend. Maar een enigszins
vergelijkbare Escort of Golf
kost net even meer dan
veertigduizend gulden.
Een tweetal Italiaanse
modellen zou een aardig
alternatief kunnen vormen
op de 3-Serie Compact. Het
gaat om de nieuwe Alfa 33,
die de naam 133 zal dragen
en de Lancia Delta. De Alfa
133 zal ook als driedeurs
hatchback op de markt
komen. Net als de 3-Serie
Compact maakt deze auto
begin volgend jaar zijn
debuut. De Lancia Delta volgt
wat later volgend jaar.
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN BREUKELEN BV, ANTWERPSEWEG 11,
GOUDA, TEL: 01820-13000
Motor: 1298 cc.
Vermogen: 40 kW/54 pk.
Acceleratie: 17 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 140 km/uur.
Gem. verbruik: 7,9 ltr/100
km.
Gewicht: 875 kilo.
Fotobijschriften:
fMM
kilo voortstuwen. Met deze
auto heeft Fiat definitief
afscheid genomen van de
filosofie dat sportieve coupés
weinig moeten wegen. In 9,2
seconde haalt de auto met de
gewone tweeliter motor de
grens van honderd kilometer
per uur, terwijl de
topsnelheid 208 kilometer
per uur bedraagt. De
turbovariant weegt meer,
1.320 kilo. Maar de
prestaties zijn fabelachtig. In
slechts 7,5 seconde wordt
vanuit stilstand de snelheid
van honderd kilometer per
uur doorbroken. De top
bedraagt 225 kilometer per
uur. De turbovariant is een
uiterst felle, zelfs venijnige
motor, die het scherpe
karakter van de Coupé het
meest benadrukt.
De wegligging van deze
fraaie coupé is boven enige
twijfel verheven. De bochten
laten zich, ook op hogere
snelheden, precies
aansnijden. Brede banden en
een laag zwaartepunt
voorkomen dat de auto over
de wielen wegglijdt. De auto
volgt met genoegen de
bochtige Italiaanse wegen.
De versnellingsbak laat zich
prima bedienen en de motor
biedt, zeker bij wat meer
toeren, genoeg trekkracht. De
turbo biedt de ervaren rijder
de meeste uitdaging, want
daarmee worden de grenzen
van de auto het snelst bereikt
en soms overschreden. Over
de remmen niets dan lof. Ze
brengen de snelle Italiaan
vlot tot stoppen.
Wat tijdens het rijden iets
minder in de smaak viel was
het lichte overhellen van de
carrosserie. De Tsjechische
wegen eisen vanwege de
slechtere kwaliteit een wat
soepeler vering. Hierdoor
hangt de auto in de bochten
wat nadrukkelijk naar één
kant. De remmen,
bekrachtigd, met voor twee
duidelijk zijn. De auto
behoort echter met een
gewicht van 875 kilo tot de
lichtere wagens zodat de
prestaties ondanks de kleine
motor niet tegenvallen.
Dankzij goede
versnellingsbakverhoudingen
is de auto vlot door het
verkeer te bewegen. Ook in
de hoogste versnelling is er
voldoende trekkracht.
De ZX van Citroen mag
misschien in kleinere
aantallen dan een Opel Astra
of Volkswagen Golf worden
verkocht, het blijft een
interessante auto.
Het studiemodel voor de
Vision heette Portofino en
werd in 1987 tijdens de
autotentoonstelling in
Frankfurt onthuld. Daar
kreeg de auto al ruime
aandacht vanwege de
opvallende vormgeving.
Chrysler sleutelde nog enkele
jaren door aan het concept
voordat de Vision ontstond.
Daarbij werd de
binnenruimte zo groot
mogelijk gemaakt. De
voorruit begint bijna boven
de vooras, dit noemt Chrysler
het 'cab forward' design. De
achterruit loopt ver deor
Het gaat in Europa om een
topmodel van de Chrysler
serie, dus vanzelfsprekend
heeft de fabrikant een groot
aantal voorzieningen, voor
zowel comfort als veiligheid,
standaard gemonteerd.
Airbags voor bestuurder en
passagier behoren, net als
het
anti-blokkeer-remsysteem en
airconditioning, tot de vaste
uitrusting. De Chrysler
Vision, sinds november in
Nederland leverbaar, is
verkrijgbaar vanaf 89.900
gulden. Chrysler wil het met
dit model opnemen tegen
auto's als de Mercedes
E-Klasse, de Saab 9000 of de
Volvo 900.
met gevoel voor historie
tevreden stemmen dat Fiat
deze fraaie Coupé maakt.
Moderne techniek in een
fraaie verpakking, met
accenten uit het rijke
verleden van Fiat. De auto
wordt medio volgend jaar in
ons land leverbaar, dus we
moeten nog heel even geduld
oefenen. De prijzen zijn niet
bekend. Om de gedachten te
bepalen: de enigszins
vergelijkbare Opel Calibra
16V kost circa 65.000 gulden
en de Calibra Turbo, met
vierwielaandrijving, zelfs
86.950 gulden.
Bijvoorbeeld vanwege de
meesturende achteras, of
vanwege de fraaie
vormgeving van het
driedeurs model, dat Citroën
Coupé noemt. Dit jaar zijn er
circa vijfduizend ZX'en
verkocht. Er zijn al drie- en
vijfdeursvarianten leverbaar,
naar keuze, met benzine of
(turbo)dieselmotoren. De
serie miste nog de Break. In
de zomer wordt deze leemte
opgevuld. De ZX Break heeft
een laadruimte van 1.580
liter. Om de laadruimte zo
groot mogelijk te maken
werd de auto iets langer dan
de gewone ZX. Hij groeide
met 19,5 centimeter. Zoals
alle Citroëns krijgt ook de ZX
gordelspanners. De prijzen
zijn nog niet bekend maar de
deze zal wellicht zo'n 2.500
gulden hoger liggen dan een
vergelijkbaar vijfdeursmodel.
aantal auto's dat in deze
prijscategorie net zoveel
biedt is op de vingers van
één hand te tellen.
De stoelen van de Favorit
bieden veel steun tijdens
langere ritten. In de meer
aangeklede Favoritmodellen
zitten sportstoelen. Zowel
voor- als achterin is
voldoende hoofd- en
beenruimte. De rugleuningen
van de voorstoelen zijn
traploos verstelbaar, dus de
zit is naar ieders smaak te
veranderen. Het interieur en
dashboard zijn voorzien van
de noodzakelijke elementen.
Een toerenteller is vanaf de
GLX-versie standaard. De
koplampen zijn van
binnenuit verstelbaar,
hetzelfde geldt voor de
linker- en rechter
buitenspiegel. In onze
testwagen was een
achterruitenwisser met
sproeier geplaatst en de
kofferruimte was verlicht en
Daarbij valt het op dat de
motor zich nauwelijks laat
horen. Nog een pluspunt van
de aandrijving is de
legendarische
betrouwbaarheid. Overigens
voelt vrijwel alles in deze
Skoda is een bijna negentig
jaar oud merk, dat in 1905 al
zijn eerste auto vervaardigde.
In 1936 won het de
roemruchte rally van Monte
Carlo. De historie van de
Favorit is wat beperkter. Dit
model debuteerde in 1989.
In de Skoda ligt voorin een
aluminium motor met een
inhoud van 1.3 liter. Deze
heeft een vermogen van 40
kW/54 pk. De benzine wordt
met een Bosch
injectiesysteem ingespoten.
De ontstane uitlaatgassen
worden door een drieweg
katalysator gereinigd.
Dat de Favorit geen
snelheidsmonster is zal
automatische versnellingsbak
worden de voorwielen
aangedreven. De prestaties
van de Chrysler zijn dik in
orde: de acceleratie van
stilstand tot honderd
kilometer per uur neemt
10,5 seconden in beslag. De
topsnelheid bedraagt volgens
de fabrikant 214 kilometer
per uur.
De motor hangt in speciale
steunen. Deze zijn gevuld
met vloeistof, waardoor de
trillingen niet aan de rest
van de auto worden
doorgegeven. Wat ook aan
het rijcomfort bijdraagt is de
onafhankelijke
wielophanging. Bij de
ontwikkeling daarvan werd
veel aandacht besteed aan
het vinden van de
middenweg tussen
comfortabel rijden en een
optimale wegligging.
iets andere auto dan de
Amerikaanse. Chrysler
ontwikkelde speciaal voor de
Europese markt
gordelspanners. Deze trekken
bij een aanrijding de speling
uit de gordel, die daardoor de
inzittende nog beter op zijn
plaats houdt. Verder werd de
snelheidsbegrenzer
uitgeschakeld. In Amerika is
de snelheid elektronisch
begrensd tot 180 kilometer
per uur. De Europese variant
beschikt over onder andere
hoofdsteunen achter en
centrale portiervergrendeling
met afstandsbediening.
Een sportieve auto hoeft niet
per se Spartaans te zijn. Het
dashboard bevat
vanzelfsprekend alle
benodigde meters.
Stuurbekrachtiging behoort
tot de standaarduitrusting.
Uiteraard zijn de stoelen
goed geprofileerd en voorzien
van een prettig profiel, zodat
ze in vlot genomen bochten
volop zijdelingse steun
bieden. De buitenspiegels
laten zich elektrisch
verstellen. Voor de
achterpassagiers zijn
volwaardige zitplaatsen
aangebracht, maar de
hoofdruimte houdt niet over.
Het zal veel autoliefhebbers
auto degelijk aan. De invloed
van Volkswagen doet zich
duidelijk gelden in de
Skodafabrieken.
Rijden in de Favorit was een verrassende ervaring, (foto HSP)
bekleed. Tijdens de koude
dagen bleek dat het
ventilatiesysteem, met drie
snelheden, goed tegen zijn
taken was opgewassen. Mede
dankzij een uitstekende
functionerende radio was het
onder alle omstandigheden
goed toeven in de
Tsjechische auto.
En dan de prijs van de
Favorit: de goedkoopste, de L
Ecotronic, kost 17.350
gulden. De LX Monotronic
uit de test kost 18.995
gulden. Het model is ook als
stationwagen verkrijgbaar en
zelfs dan blijft de prijs nog
onder de twintigduizend
gulden. De Favorit Estate
kost 19.995 gulden. Het
En met succes: de Fiat is een
Voordat een fraai
gemodelleerde tweezitter
echter wordt toegelaten tot
de categorie sportcoupés
moet de auto aan nog een
aantal voorwaarden voldoen.
Hoge prestaties en een
perfecte wegligging zijn
daarbij doorslaggevend. Voor
de aandrijving van de Coupé
valt Fiat terug op de
tweeliter motor die ook in de
snelste Tipo en in de Croma
zit. De motor heeft zestien
kleppen en een vermogen
van 102 kW/142 pk. Nog
krachtiger is dezelfde motor
voorzien van een turbo. Dan
stijgt het vermogen tot 140
kW/195 pk.
k