Miljoen kilometer voor Volvo F10 DE POSTERBOETIEK APART IN GELOOGD GRENEN MEUBELEN Particulier rapport benadrukt noodzaak van sociaal functionerend winkelhart SeizoensOpruiminc Laatste poging Vewa Consulting BV voor centrum op Be Fair-lokatie Toekenning voorzieningen Aanbevelingen Vewa Consulting vagr- Pagina 19 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 15 DECEMBER 1993 U bent vanaf heden van harte welkom Kon. Wilhelminaplein 53 - Waddinxveen Telefoon: 01828-31936. Alle mode gaat bij Lasage de deur uit om plaats te maken voor het nieuwe seizoen. U kunt in het bezit komen van de mooiste damesmode met hoge kortingen (25% tot 50%) Financieel Douwprogramma ten kunnen daarom als hard be. Uitgangspunten Gevolgen Commercieel WADDINXVEEN - ‘Hoofdwinkelcentrum Waddinx veen4 heet het rapport met bijlagen dat Vewa Consul ting BV van de Waddinxvener T.W. Verweij (Sta tionsstraat) heeft uitgebracht in een allerlaatste po ging om het gemeentebestuur op andere gedachten te brengen door geen nieuw winkelhart in de Passage- West (‘Een nieuwe historische fout, na de aanpeg van de Passage4) te realiseren, maar op het Be Fair-voet- balcomplex. Rapport S oei aal-econom isch Sociaal worden. Winkeliers ondervinden niet alleen concurrentie van nabij aan de winkels zullen worden ont trokken. Of er ook nog kantoren in het LA/AGÈ Prins Hendrikstraat 18, Bodegraven, tel. 01726-50299. ne woonblokken met totaal 140 tot 180 twee- of driekamer wonin gen, maar t zijn natuurlijk ook mogelijk. Bij deze woningen is plaats voor ruim 200 auto’s, waardoor er door de Directeur van Vewa Consulting BV is de Waddinxvener T.W. Verweij, hier op bezoek in Paleis Soestdijk bij prins Bernhard ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Waddinxveen in 1983. (Foto: Archief - Ton Hoogduyn). J. Niesing is sinds de aanschaf in 1984 bij het Bodegraafse expeditiebedrijf Steenbergen BV de (Waddinxveen wordt ook grijzer) chauffeur dat het niet in het belang van de structuur van de gemeente ge noemd kan worden, indien alsnog in dit deel van de plaats een nieu we i aliseerd. Daartoe biedt de betref fende lokatie te weinig mogelijk heden en uitstraling. Het trieste gevolg is een kwijnend winkelcentrum, waaraan in feite weinig meer te herstellen is. Het m2 openbaar gebied. Hierbij is WADDINXVEEN - De gemeen ten zullen, naar het zich thans laat aanzien, vanaf 1 april 1994 verantwoordelijk worden voor de toekenning van woon- en leefvoor- zieningen voor gehandicapten. Concreet betekent dit dat de ge meenten verantwoordelijk zijn voor de toekenning van de huidi ge AAW-voorzieningen voor wo nen, vervoer en rolstoelen. De Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) regelt ook de overdracht van de zorgvoorzieningen van de AAW en van de woningaanpassin gen boven de ƒ45.000,- naar de AWBZ. Deze maatregelen gaan wel op 1 januari 1994 in. De voorbereiding en uitvoering van de WVG is een omvangrijke taak, waarmee grote geldsommen gemoeid zijn. Voor 1994 is voor de WVG een totaalbudget be schikbaar van ƒ1.755.000,- (alge mene i fonds). Volgens het rijk zal dit be drag oplopen tot een structureel bedrag van circa ƒ2.455.000,- op jaarbasis vanaf 1997. Volgens de huidige prognoses en berekeningen is dit budget toerei kend om het huidige voorzienin genniveau voor gehandicapten in Waddinxveen te handhaven. B. en W. gaan ervan uit dat de invoe ring van de WVG budgettair-neu- traal verloopt. kan in de stedebouwkundige uit werking bepaald worden; voor een deel zal dit afhangen van de me dewerking van NS hierbij. Voor alsnog is aanvulling met kantoren niet noodzakelijk voor de haal baarheid van het project. De eerder aan het college van B. en W. door Vewa Consulting BV afgegeven rekenmodellen zijn door de bedrijven, waarmee een samenwerking is aangegaan, door gerekend met behulp van erva ringscijfers van vergelijkbare pro jecten. Bouwnrotrramma De gepresenteerde stichtingskos- Voorop gesteld wordt dat het schouwd worden. Ook de financi- Dat het door vewa Consul ting BV voorziene nieuwe win- kelproject niet alleen sociaal- economisch een verbetering voor Waddinxveen kan zijn, maar ook commercieel een succes, moge blijken uit het feit dat een samenwerkingsver band van met Waddinxveen ge lieerde bedrijven graag bereid is om het project uit te voeren op basis van de omschreven uitgangspunten. Vewa Consul ting BV is met de samenwer kende ondernemingen (Stuur man Partners BV te Waddinx veen, Vermeer Grond en We gen BV te Waddinxveen en Vermeer Bouwgroep BV te Hooddorp) bereid in goed over leg met het gemeentebestuur de ontwikkeling van het hoofd winkelcentrum te realiseren met een professionele ontwik kelaar. Om praktische redenen zou dit M.A.B. Projectontwik keling BV te Den Haag kun nen zijn, gezien de bestaande ’letter of intent’ met de ge meente Waddinxveen. In dit geval is Vewa Consulting BV bereid het project integraal over te dragen aan MAB, met inachtneming vn de combinatie van bedrijven waarmee Vewa Consulting BV een overeen komst is aangegaan. zit Steenbergen nog 51 trucks, waarvan 47 Volvo’s. 37 Trucks rijden vanuit het hoofdkantoor in Bodegraven. De overige 14 trucks hebben als standplaats de nevenvestiging ’s- Hertogenbosch. Sinds juni 1992 heeft de onderneming elf nieuwe Volvo’s aangeschaft: negen keer een FL7, één F10 en één F614. De Volvo*F10 die een miljoen ki lometer op de klok heeft staan, is nog niet aan vervanging toe. Een winkelcentrum moet volgens Vewa Consulting BV aan zekere wetmatigheden en voorwaarden voldoen om sociaal en commerci eel goed te kunnen functioneren. De meest belangrijke hiervan zijn: - plan moet passen bij de schaal en behoefte van de gemeente; - aantrekkelijk, zowel in de archi tectuur van de winkels als in die van de beschutte en overdekte buitenruimte, zodat het er bij alle weersomstandigheden plezierig winkelen is. Recreatief winkelen is in deze tijd een voorwaarde; - voldoende van omvang zijn met een goede branche-mix en een zo danige situering van de trekkers, dat een evenwichtige consumen- tenstroom verzekerd is; - commercieel verantwoorde huur niveaus; - goed bereikbaar zowel voor au to’s als voor langzaam verkeer en het openbaar vervoer; - ruime zeer korte loopafstand van de win kels; - een goede routing voor de aan- en afvoer van goederen, bij voor keur zoveel mogelijk gescheiden van het winkelend publiek; - een goede aansluiting aan en in tegratie met andere stedelijke functies, om overdag en ook ’s avonds en in het weekeinde een centrumfunctie te vervullen; - de bestaande centrumfunctie moet aanmerkelijk versterkt wor den; - uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst hebben. Het is naar de mening van Vewa Consulting BV duidelijk dat het bestaande winkelcentrum aan bo vengenoemde punten niet zal kun nen voldoen, evenmin als een uit breiding daarvan. Een nieuwe oplossing voor een volwassen en aantrekkelijk winkel gebied is dus nodig in of nabij het centrum om de toekomst van Waddinxveen als plezierig woon- en werkgemeenschap zeker te stellen en om een gezond tegen wicht te vormen voor de winkel- capaciteit van Gouda en de ande re omliggende gemeenten. Dat bij het hoofdwinkelcentrum onder meer wonen betrokken moet worden lijkt voor de hand liggend; met name woningen voor één- en tweepersoons huishou dens, zowel voor ouderen als voor jongeren. Dit zal een bijdrage le veren aan de levendigheid van het centrum en ook na winkelslui- tingstijd voor sociale controle zor gen. Door de reeds aanwezige goede inpassing van het Be Fair-terrein in het centrum kan de stedebouw kundige structuur van Waddinx veen op hoofdzaken ongewijzigd blijven. De verplaatsing van de de ontwikkeling van een modern hoofdwinkelcentrum van formaat. Waddinxveen moet niet verder zoeken in richtingen die te veel beperkingen in zich dragen. Dit is al in 1989 door het gemeen tebestuur onderkend. De toen ver richte studies hebben echter niet tot een positief advies over Fair-lokatie geleid, vooral als ge volg van de financiële consequen ties zoals de berekende schade loosstelling voor de uitplaatsing van de Passage-winkels. Voor een levensvatbaar nieuw winkelcentrum werd toen - even als nu - gedeeltelijke afbouw van het bestaande winkelareaal als on vermijdbaar beschouwd. Inmid dels zijn de inzichten en markt omstandigheden zodanig veran derd dat uitgaande van redelijke verplaatsingsvergoedingen een goed haalbaar project van winkel centrum en woningen op het Be Fair-terrein gerealiseerd kan wor den. Door VEWA Consulting BV zijn enige structuurmodellen ge maakt, die nog geenszins als ste- debouwkundig ontwerp te be schouwen zijn, maar die wel goed bruikbaar zijn als onderlegger voor deze voorlopige haalbaar heidsstudie. pel en Coffeng BV te Deventer is de Be Fair-lokatie een betere dan de lokatie Passage-West. Het Warnaarplantsoen dient van zelfsprekend behouden te blijven en kan wellicht uitgebreid wor den, althans meer geïntegreerd worden in het totale plan. Ver wacht mag worden dat het door het nieuwe project intensiever ge bruikt zal gaan worden. Het moet derhalve bij de stedebouwkundige uitwerking van het project betrok ken worden. Bijvoorbeeld door aansluitend aan het hoofdwinkelcentrum hier een ontmoetingsgelegenheid voor klei nere bijeenkomsten en evenemen ten te maken, inclusief restaurant met zomerterras en verwarmde wintertuin, welke tevens buiten de winkeluren toegankelijk is. Verwacht mag worden dat Wad dinxveen zal doorgroeien van 26.000 naar circa 30.000 inwo ners. Op zich is dit, gegeven de nu veel te klein geachte winkelca- paciteit, voldoende reden om tot een flinke uitbreiding ervan te be sluiten. Er zijn enkele duizenden m2 door sluiting verloren gegaan. Confec tiewinkels zijn vrijwel geheel uit Waddinxveen verdwenen. Boven dien is het winkeloppervlak zeer versnipperd. Over acht lokaties is ongeveer 16000 m2 verdeeld. De Nederlandse samenleving is in de laatste jaren uiterst mobiel ge- behoeft geen betoog dat dit so ciaal gesproken op de gehele ge meente doorwerkt. Omdat de bestaande winkels van Voorlopig is gedacht aan vijf klei de Passage niet echt op het ni veau gebracht kunnen worden, wat de moderne consument in een winkelcentrum verwacht, zijn ook zonder de uitbreiding van de Pas sage de vooruitzichten weinig rooskleurig. Ook dan zal onver- woningen geen parkeerplaatsen mijdelijk zijn dat het winkelaan bod relatief achteruit zal gaan, waardoor een nog groter deel van de koopkracht voor Waddinxveen project zullen worden opgenomen verloren gaat. --j-~- Werkgelegenheid voor de mid denstand wordt door de komst van een hoofdwinkelcentrum aan merkelijk en duurzaam versterkt. In een adequaat hoofdwinkelcen trum worden namelijk meer gel den in de lokale economie be steed. Een eventuele uitbreiding van de Passage kost de gemeente geld. Bij de realisering van een hoofd winkelcentrum op de Be Fair-lo- catie blijkt het tegenovergestelde door ruimte in de begroting. De gemeente ontvangt extra inkom sten. WADDINXVEEN - Het rap port ‘Hoofdwinkelcentrum Waddinxveen' van Vewa Con sulting BV wordt afgesloten met de volgende samenvatting en conclusie: Het is hoogst noodzakelijk dat het bestaande winkelareaal in Waddinxveen wordt ver nieuwd met een volwaardig hoofdwinkelcentrum. Het nieuwe centrum heeft niet alleen een commercieel doel, maar ook een sociale functie als ontmoetingsplaats. Hiertoe moet het openbare ge bied beschut en overdekt zijn, sfeervol en met een hoge ver- blijfswaarde. De huidige dorpskern biedt onvoldoende mogelijkheden voor een hoofdwinkelcentrum van een bij Waddinxveen pas sende omvang en kwaliteit. Al eerder is door het ge meentebestuur onderkend dat de Be Fair-lokatie stedebouw- kundig een zeer goed alterna tief zou zijn. Door de gewij zigde marktomstandigheden is een hoogwaardig winkelproject nu wel goed haalbaar. Bij de voor de Be Fair-loka tie gemaakte berekeningen is uitgegaan van sociaal aan vaardbare en commercieel rea listische uitgangspunten voor zowel de kosten als de op brengsten. Van essentieel belang voor het welslagen van een winkel centrum zijn zaken als een goede bereikbaarheid en ade quate en gratis parkeerfacilie- teiten. Geen ’zoekparkeren’, want dat is slecht voor de leef baarheid en de verkeersdrukte op de weg. Winkeliers die vanuit de ver ouderde Passage in Waddinx veen overgaan naar het nieuwe winkelcentrum kunnen een voor Nederland unieke bijdra ge krijgen in de verhuiskosten. De Be Fair-lokatie vraagt geen aanvullende subsidie van de gemeente. Sterker nog, in de huidige marktsituatie zijn er middelen over. Directeur-eigenaar J. Quist: ‘Chauffeur J. Niesing is negen jaar lang bijzonder zuinig geweest op zijn F10. Hij rijdt met zeer veel aandacht. De trekker ziet er daardoor nog als nieuw uit*. Leve rancier van de trekker is Volvo- dealer NEBIM Waddinxveen. Het rapport ligt nog altijd ter be studering bij het college van B. en W. Het dagelijks bestuur van de gemeente had nog in december vergaderingen van raadscommis sies willen houden om over de laatste stand van zaken met be trekking tot het winkelhart te kunnen overleggen, maar daarvan is het niet gekomen. Hiervan zal nu begin volgend jaar sprake zijn. In ieder geval zal er voor de ge meenteraadsverkiezingen van be gin maart een definitief besluit genomen moeten worden. Over het rapport ‘Hoofdwinkel centrum Waddinxveen* van Vewa Consulting BV schreef het Week blad voor Waddinxveen al eerder. Gezien de groeiende belangstel ling voor een winkelhart op de lo katie in het Warnaarplantsoen - inmiddels heeft na D66 en de Stichting Vrouwenraad Waddinx veen ook de Ondernemersvereni ging Waddinxveen (de plaatselij ke middenstand) gekozen voor die groene plek - publiceert het Weekblad voor Waddinxveen op deze pagina de vollege tekst van dit particuliere rapport. Voor de opstelling van het rapport werkte Vewa Consulting BV sa men met architectenbureau Stuurman Partners BV te Wad- dinmxveenm, Vermeer Grond en Wegen BV te Waddinxveen en Vermeer Bouwgroep BV te Hoofddorp. Het gemeentebestuur van Wad dinxveen staat volgens het rapport al enige tijd voor de belangrijke keuze hoe het hoognodige hoofd winkelcentrum van Waddinxveen gerealiseerd moet worden. Het doel van de nota is vanuit het par ticulier initiatief een bijdrage te leveren aan de gedachtenvorm hierover en om een goed functio nerend, sociaal verantwoord en fi- nancieel-economisch haalbaar al ternatief toe te lichten. Hierbij wordt rekening gehouden met en ingespeeld op reeds eerder door de gemeente ontwikkelde ideeën. Waddinxveen is een aantrekkelij ke woon- en werkgemeente met een goed voorzieningenniveau. Zoals bij veel Nederlandse ge meenten heeft de ontwikkeling van het centrum van Waddinx veen geen gelijke tred gehouden met de groei en bloei van de ge meente. Door deze groei is ook het commerciële draagvlak van de gemeente aanzienlijk vergroot. In de nabije toekomst lijkt dat nog verder te groeien. Om te voorkomen dat een nog groter deel van deze koopkracht - in het bijzonder in de nonfood- sector - elders in de regio besteed wordt, is Waddinxveen toe aan een attractief, levendig, comforta bel en passend hoofdwinkelcen- tum. In dit kader is het ook van belang de sociale en sociaal-economische aspecten van een nieuwe winkel voorziening te benadrukken. Ver derop in het rapport van Vewa Consulting BV wordt hieraan de nodige aandacht besteed. In de directe nabijheid van het bestaande winkelcentrum Passage zijn de mogelijkheden door de schaal en de structuur van de dorpskern te beperkt gebleken. Daarbij komt dat de huidige op zet van de Passage onvoldoende belevingswaarde uitstraalt. Vorm geving en materiaalkeuze doen voor een deel denken aan tijdelij ke bouw. De vraag of hier een winkelareaal gerealiseerd kan worden van vol doende omvang en kwaliteit om voor de eerstkomende decennia aan de gegroeide behoefte van Waddinxveen te voldoen kan niet anders dan negatief beantwoord worden. Gelet op de toekomstige ontwik- kelingen in Coenecoop II, in uitkering uit het gemeente- Zuidplas ’90, bij de Zuidelijke v.i _.i Rondweg, alsmede de plannen in het gebied tussen de spoorbaan Gouda-Alphen aan deen Rijn en de Beijerincklaan, zal het zwaar tepunt van de gemeente steeds meer naar het zuiden verschuiven. De sportvelden van Be Fair - vroeger op de rand van de bebou wing - zullen in de nabije toe komst vrijwel in het zwaartepunt van de gemeente liggen. Dit ter rein biedt alle mogelijkheden voor Bij de uitbreiding van de Passage naar westelijke richting zou niet ondenkbaar zijn dat de bestaande winkels in een tweederangs positie komen te verkeren ten opzichte van de nieuwe. Daarbij is het dan ook zeer de vraag of het overdek te gebied in de nieuwe Passage groot genoeg wordt om als ont- WADDINXVEEN BODE GRAVEN - Bij internationaal transportbedrijf Steenbergen BV in Bodegraven is een Volvo F10 schadevrij de één miljoen kilome- tergrens gepasseerd. Dat meldt een trotse Volvo Be drijfswagens Nederland BV op het Waddinxveense bedrijvenpark Coenecoop. J. Niesing is sinds de aanschaf in 1984 de bestuurder van de Volvo F-10-trekker. De truck wordt ingezet voor de distri butie van stukgoederen in de Be nelux. Alhoewel Steenbergen BV onder de naam Lep Swift een aantal ja ren (van 1989 tot 1992) Engels bezit is geweest, is het van ouds her een familiebedrijf. Toen de huidige directeur-eigenaar J. ele uitgangspunten voor de moge lijke opbrengsten zijn door des kundigen getoetst en als zeer rea listisch beoordeeld. Uit deze exploitatiebegrotingen resulteert een huurniveau van ƒ235,- tot ƒ335,- per m2 met een gemiddelde van ƒ285,- per m2. In de Randstand is de gemiddelde huur voor nieuwe winkelcentra ongeveer ƒ325,- per m2, dus bijna 15% hoger. Hierbij moet nog aan getekend worden, dat in principe I het parkeren gratis zal zijn en dat /hieruit dus geen extra inkomsten (gecalculeerd zijn. Ook met belangen van de winke liers in de bestaande Passage is rekening gehouden. Voor de huur ders in het complex van het Be drijfsfonds voor de Metaalindus- trie is een bijdrage in de verplaat singskosten opgenomen van ƒ850,- per m2 netto winkeloppervlak. Voor de amovering van het huur- complex van het Bedrijfsfonds voor de Metaalindustrie een rea- i ats schadeloosstelling, waarbij reke ning gehouden is met de nieuwe grondwaarde als woninglokatie. vards. Een logisch gevolg hiervan is dat een winkelcentrum bepaal de minimum afmetingen moet hebben om goed te voldoen. In de huidige situatie wordt mede door het zeer beperkte aanbod in Waddinxveen ruim 70% (non food) van de koopkracht elders uitgegeven. Het is heel goed mo gelijk om een belangrijk deel van deze koopkracht weer naar Wad dinxveen terug te halen. Dit moet door onder meer de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren, door een ruimer assortiment aan winkels voor betere vergelijkings- en keuzemogelijkheden, maar vooral ook door een plezieriger ontmoetings- en winkelomgeving in een modern hoofdwinkelcen trum. Hierbij mag de parkeercapaciteit geen knelpunt zijn. Uitbreiding van het winkeloppervlak zonder een evenredige vergroting van de parkeercapaciteit is tot mislukken gedoemd. Alleen daarom al is voorspelbaar dat een nieuw Passa geplan op termijn commercieel tot mislukken gedoemd is, omdat in dit plan de parkeercapaciteit te gering wordt met als gevolg dat daarmee het effectieve draagvlak alleen maar kleiner wordt. Om voor een nieuw winkelcen trum op het Be Fair-terrein een groter draagvlak te creëren is het wenselijk om een deel van de be staande winkels in het Passage-ge- bied en de directie omgeving port van het Adviesburo Goudap- daarvan te verplaatsen. Dit om te- i rx-vens te voorkonden dat deze win- kels door koude sanering zouden verdwijnen. Een reële tegemoetkoming in de kosten van uitplaatsing is moge lijk gebleken. Hierbij kan aange tekend worden dat door de naar verwachting grotere omzet per m2 in het nieuwe winkelcentrum deze uitplaatsingskosten verder gecompenseerd zullen worden. Een hoofdwinkelcentrum behoort naast het hoofddoel als koopcen trum ook een belangrijke toege voegde waarde op sociaal gebied te hebben, namelijk een ontmoe tingsplaats, waar sociale contacten gelegd kunnen worden. Het zijn de volgende aspecten die daaraan een bijdrage leveren: a. Het plan biedt naast het feite lijk winkelen de mogelijkheden de verblijfsduur te verlengen door de aanwezigheid van verschillende horeca-voorzieningen met plein en zitterrassen, wintertuin, park en ontmoetingscentrum. b. Ruime keuze bevordert de re creatieve winkelfunctie en als zo danig de Hollandse gezelligheid. c. Als verlengstuk van de bele vingswaarde is de attentiewaarde van groot belang. Opzet van een hoofdwinkelcentrum dient een hoogwaardigheid van de gebouw de omgeving uit te stralen. Vorm geving en materiaalkeuze zijn daarbij uitermate belangrijk om het winkelpubliek te boeien en te binden. d. Het zijn zeker de ouderen (Waddinxveen wordt ook grijzer) chauffeur van de door Nebim BV in Waddinxveen geleverde Volvo F10, die onlangs de e'e'n mil- die een centrum in hun woon- joen kilometergrens schadevrij passeerde. (Foto: Volvo Bedrijfwagens Nederland BV). Quist het bedrijf in juni 1992 van de Engelse transportgorep over nam, voerde hij de naam Steen bergen dan ook weer in. Vanaf die tijd nam de kernactivi teit van het bedrijf, de distributie van stukgoederen, in omvang toe. Het bedrijf werkt met een 24- uurs service voor een groot aantal vaste verladers. Specialisatie is het vervoer van in dustriële produkten. Omdat hier aan hoge eisen worden gesteld, heeft het bedrijf een kwaliteits zorg gestart. Naar verwachting mondt dit in het voorjaar van 1994 uit in een ISO 9002 certifi caat. Kwaliteit en gestage groei zijn ook sleutelwoorden voor het wa genpark van Steenbergen. Behal ve de jubilerende Volvo F 10 be- worden twee supermarkten gesitu eerd, met hun uitgangen direct aan ruimte voor gratis overdekt lijkheden ook nog aanzienlijk be- parkeren. Het openbare gebied tussen de winkels wordt overdekt en met veel zorg vormgegeven, zodat het hstisch bedrag opgenomen ning gehouden is met de nieuwe grondwaarde als woninglokatie. Voor de eigenaren/gebruikers vah de winkels aan de zuidzijde van de Passage is, als zij méégaan naar de Be Fair-lokatie, eveneens een bedrag van ƒ850,- per m2 voor de verplaatsingskosten opge nomen en bovendien een schade loosstelling van nogmaals ƒ850,- /m2. In totaal dus ƒ1700,- per m2 netto winkeloppervlak. Deze sup pletie is mede afhankelijk van het oppervlak dat in het nieuwe win kelcentrum zal worden gehuurd. De hoogte van de vergoeding van ƒ1700,- per m2 komt overeen met de kosten van nieuwbouw van winkels zonder grondkosten. Een alleszins redelijke vergoeding, die andér7geböuwvörmën weliswaar de emotionele aspecten niet vergoedt, maar zakelijk ge zien toch een volstrekt unieke op lossing genoemd mag worden. In de exploitatieopzet is zoals ge zegd ook rekening gehouden met de verplaatsing van de voetbalvel den en tennisbanen en de daarbij horende gebouwen en voorzienin gen. Het totaal budget voor de verwerving en -inrichting van ver vangende terreinen plus de daar bij horende infrastructuur is prak tisch gelijk aan dewaarde van de vrijkomende bouwgrond en wordt geraamd op ongeveer ƒ8.600.000,-. In de exploitatieopzet is gebleken dat geen financiële bijdragen van de gemeente nodig zijn. Door de daling van de rente, sinds de op stelling van de eerste exploitatie opzet, is zelfs een niet geringe verruiming van diverse begro tingsposten ontstaan, welke in overleg met het gemeentebestuur kunnen worden aangewend voor andere doelen al dan niet betrek king hebbend op het hoofdwinkel centrum. perkt. Verwacht mag worden dat de marktpositie van de bestaande winkels mede daarom ernstig wor den benadeeld als de plannen voor verblijf hier bij alle weersomstan- de Passage-West worden uitge- digheden aantrekkelijk zal zijn, voerd. Er zijn verschillende rekenmodel- Hieraan moet worden toegevoegd len gemaakt, waarbij is uitgegaan van een vaste verhouding tussen het winkeloppervlak en het open bare gebied. De minimum pro- jectomvang, met name om de bij- winkelvoorziening wordt gere- komende kosten voor infrastruc- -__j l'.j. j. tuur en uitplaatsing te kunnen be talen, is 11.000 m2 winkels met 3.100 m2 openbaar gebied. De maximum mogelijke project- omvang is 16.000 m2 met 4.150 er dan ruimte voor respectievelijk 600 en 800 overdekte parkeer plaatsen. De indeling van het nieuwe winkelhart op de Be Fair-lokatie met winkels en woningen. (Teke- de Be ning: Stuurman Partners BV). sportaccommodaties van de chris telijke voetbalvereniging Be Fair en van de tennisvereniging De gelegen winkels, maar vanuit de Gouwe Smash naar de rand van gehele regio. Belangrijke factoren de bebouwde kom past op een lo- hierbij zijn de bereikbaarheid gische wijze in een goed ruimte- voor auto’s en de parkeermoge lijk beleid. lijkheden. Dankzij de nieuwe bestemming Daarbij is ook het gegeven of het als winkelcentrum is de grondop- winkelcentrum geheel of gedeel- voldoende voor moderne vervan gende accommodaties en zelfs voor een uitbreiding tot vier vol waardige speelden op een andere plek. Een deel van de Passage-winkels kan beter in het nieuwe hoofdwin kelcentrum opgenomen worden. brengst van het oude terrein ruim telijk overdekt is van groot belang voor de concurrentiepositie van een koopcentrum. Eenvoudig om dat bij slecht weer - en dat is het helaas maar al te vaak in Neder land - de consument kiest voor een beschut winkelcentrum. Daarbij komt dat in een goed be reikbaar en ruim winkelcentrum Op de vrijkomende terreinen kun- concurrenten eikaars marktpositie nen woningen en zeer beperkt eerder versterken dan verzwak kantoorachtige bebouwing gereali- ken. Extreme voorbeelden hiervan seerd worden, waardoor vooral de zijn de zogenaamde meubelboule- bestaande woonfunctie in de om geving versterkt wordt. Als gevolg hiervan kan wellicht de Kerkweg-Oost opnieuw aange sloten worden aan de Kerkweg- West. Niet zoals in de situatie van vóór 1975, maar voor lang zaam verkeer en eventueel voor personenauto’s met intensiteit be perkende maatregelen. Een ande re studie omtrent deze mogelijk heid is zeker de moeite waard om de verstoorde structuur van Wad dinxveen te herstellen. Te overwegen is ook om het be staande NS-station Waddinxveen (dat een een goede opknapbeurt toe is) naar de hoogte van de Be Fair-lokatie te verplaatsen en voor meer representatieve opzet van deze openbare vervoersvoorzie ning te zorgen. In het plan is voorzien een wegverbinding tus sen Prinses Beatrixlaan, Stations plein en de Sniepweg (langs spoorlijn Alphen aan den Rijn- Gouda). Een fietspad langs de oostbaan van de spoorlijn is reeds aanwe- 7 zig. Nabij deze weg kunnen even- parkeermogelijkheden, op tueel ook enige kantoren gebouwd *- i-j worden, waardoor het commercië le draagvlak voor het project nog groter wordt. Dit past uitstekend in de huidige planologische in zichten (Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening Extra). Volgens een in opdracht van het college van Burgemeester en Wet houders vervaardigd verkeersrap- plaats hoog waarderen. Voor velen geldt het zelfs als een dagelijkse vertreding. e. Dichterbij huis voor de aan schaf van duurzame goederen. Winkelend publiek wordt nu ge dwongen naar elders te gaan, wat extra ongemak en kosten met zich brengt. Minder autogebruik is ook goed voor de veiligheid en het milieu. bouwprogramma zeker nog niet uitgekristaliseerd is. In goed over leg met de gemeente, de ontwik kelaar, de belegger en zoveel mo gelijk met toekomstige gebruikers zal het meest wenselijke program ma en de eventuele fasering daar van bepaald moet worden. De rekenmodellen zijn nu dus nog gebaseerd op voorlopige aanna men, uiteraard met redelijk haal bare stedebouwkundige uitgangs punten en met een gezonde com merciële en sociale basis. moetingsplek een zekere aantrek- Het winkelcentrum wordt hoofd- king te kunnen hebben. zakelijk in één laag gebouwd op In ieder geval is het winkelopper- ongeveer drie meter boven maai- vlak in de nieuwe Passage niet veld. Een klein deel in twee lagen, groot genoeg om de consument de Er onder en er naast is op de be- gewenste en noodzakelijke keuze- gane grond ruimte voor parkeren, mogelijkheden te geven, waardoor Eveneens op de begane grond de kans op terugwinning van J koopkracht te klein is. Daarbij worden de parkeermoge-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 19