K@RT WEG
Renault Laguna
vooral ruime auto
Daihatsu Rocky
dijt flink uit
Turbo geeft Volvo 850 katachtige prestaties
Seat breidt gamma
uit met Cordoba
I
Lamborghini
Interieurset Camry
Peugeot 306
Carelly velg
rm
Rosmalen
Autotron
Auto R.A.S. Gouda BV
UW AUTORUIT STUK?!
Onze extra service:
TECHNISCHE
GEGEVENS:
HENRI STOLWIJK
i|
In Autotron Rosmalen is er rondom de kerstdagen een
speciale tentoonstelling. Gedurende twee weken staat
het vermaarde automerk Lamborghini centraal. Het is
in 1993 precies dertig jaar geleden dat Farruccio
Lamborghini het prototype van de 350 GTV op de
Turijnse autosalon presenteerde. In Autotron Rosmalen
zullen alle produktiemodellen sinds 1963 zijn te
bewonderen. Van 24 december tot en met 2 januari is
het Autotron dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur.
De toegangsprijs bedraagt 13,50 gulden en voor
kinderen tot 12 jaar 10 gulden.
Voor de Toyota Camry is een wortelnotehouten
interieurset verkrijgbaar. De set bestaat uit panelen
voor het dashboard, het middenpaneel rond de radio,
de ruimte rond de asbak, rond de versnellingspook en
rond de knoppen van de ruitbediening in het linker
portier. De set kost 1.600 gulden, exclusief BTW, en is
te koop bij de Toyota-dealer.
De Peugeot 306, die maart 1993 is geïntroduceerd, is
inmiddels in 22 verschillende uitvoeringen op de
markt. Zo zijn er 16 typen met een benzinemotor en 6
met een dieselmotor. De auto blijkt goed te verkopen.
Het marktaandeel bedraagt tot dusver over 1993 1,8
procent. Onlangs is ook de 3-deurs versie op de markt
verschenen. Hierdoor zal het marktaandeel nog wel
verder stijgen, zo verwacht Peugeot. De 3-deurs is er
vanaf 26.725 gulden.
Demping
Schakeling
Bel uw autoglasspecialist
wij rekenen af met uw verzekering
directe korting op uw eigen risico
Carelly, producent van lichtmetalen velgen, heeft een
nieuwe futuristisch ogende velg geïntroduceerd. Het is
een 3-spaaks exemplaar. Op dit moment is de velg
alleen leverbaar in de maat 7.0 X 15. Binnenkort zullen
ook 14, 16 en 17-inch uitvoeringen op de markt komen.
Door een speciale afwerking is het inbranden van de
remstof op de velg uitgesloten.
*7 oals een kat een muis bespringt, zo schiet de
Zj Volvo 850 T5 vooruit bij een stevige druk op
het gaspedaal. Het vermogen is zo groot dat de
aangedreven voorwielen in de eerste twee
versnellingen de krachten maar ternauwernood
kunnen verwerken. Het leidt regelmatig tot wat
doorslippende banden, zeker op een nat wegdek.
Gladde
T7 oor mensen die een compacte auto zoeken
V met relatief veel binnenruimte heeft Seat
binnenkort een interessante wagen. Het is de
Cordoba, een volstrekt nieuwe wagen, die vanaf
januari bij de dealers zal staan. Hij is op basis
van de eerder dit jaar totaal vernieuwde Ibiza
ontwikkeld.
Ruim
T> aihatsu heeft de terreinwagen Rocky op veel
U punten verbeterd. Ook het uiterlijk is
gewijzigd. Verder is de auto verbreed ten
opzichte van het vorige model. Aan de achterzijde
meet hij maar liefst dertien centimeter meer en
aan de voorkant elf centimeter. Dat levert in de
eerste plaats ruimte op, maar daarnaast wint de
wagen door de bredere wielbasis aan rijcomfort.
Comfort
■p en uitgebreide standaarduitrusting en veel
JlL interieurruimte zijn de sterke punten van de
Renault Laguna. Onlangs heeft importeur Renault
Nederland N.V. het doek van de auto gelicht in
het eigen trainingscentrum in Nijkerk. Naar
verwachting komt de Laguna in maart 1994 in
Nederland op de markt. Hij zal dan de plek
innemen van de Renault 21.
REEhCTlE:
lOXC 180
Pagina 21
GK/WvW - WOENSDAG 15 DECEMBER 1993
Daihatsu Rocky is een stuk breder gemaakt.
Aan de buitenkant oogt de snelle 850 T5 heel bescheiden. De spoilers maken weinig indruk.
met dikke en dus
comfortabele kussens.
zijdelingse aanrijding. Op het
vlak van veiligheid loopt dit
Franse merk dan ook in de
pas met de concurrentie.
Behalve de aparte en dus
opvallende vorm, heeft de
Cordoba echter nog wat
sterke troeven. Ten eerste is
er de forse kofferbak met
een inhoud van 475 liter. Als
de achterbank is neergeklapt,
bedraagt de inhoud zelfs 762
liter. Verder krijgt de nieuwe
Seat een interessant lage
Robuuste Renault Laguna.
een marktaandeel betekenen
van 4,8 procent. "Dat lijkt
ons een niet te hoog gegrepen
objectief in relatie tot het
marktaandeel van het totale
gamma van Renault in
Nederland. Dat bedraagt
immers over 1993 7,3
Verder is het onderstel ten
opzichte van het vorige
model aangepast. Op de
vooras past Daihatsu nu
torsievering toe en voor en
achter worden schroefveren
toegepast. Dat zorgt niet
alleen voor meer gerief,
procent."
Voor de Laguna zijn er vier
motoren: een 1,8 liter/95 pk,
een 2,0 liter/115 pk, een 3,0
liter V6/170 pk en een 2,2
liter diesel van 85 pk. De
basisuitrusting heet 1.8 RN
en zal rond de 37.000 gulden
maar ook voor een strakkere
wegligging. Om overhellen in
bochten tegen te gaan zijn
zowel voor als achter
stabilisator stangen
gemonteerd.
Verhoging van de veiligheid
is bij dit nieuwe model niet
vergeten. De stuurkolom is zo
ontworpen dat die bij een
frontale aanrijding niet het
interieur binnenkomt. De
stijlen rond de voorruit zijn
verstevigd. Daarnaast heeft
de Rocky nu dwarsbalken in
de portieren. De
remvoeringen zijn een
Hoofdruimte is er,meer dan
voldoende. Dat geldt ook
voor de achterpassagiers.
Tielweg 14 Gouda (Ind.terr. Goudse Poort) 01820-39220
Motor: 2319 cc.
Vermogen: 166 kW/225 pk.
Acceleratie: 7,4 sec van
0-100 km/uur.
Topsnelheid: 240 km/uur.
Gem. verbruik: 12 ltr/100
km.
Gewicht: 1361 kilo.
centimeter verbreed voor een
betere vertraging onder alle
omstandigheden. Robuuste
remkracht heeft deze auto
ook wel nodig. De wagen
mag immers tot 3500 kilo
trekken. De aanhanger moet
volgens de wettelijke
bepalingen bij zo'n gewicht
wel zelf van een remsysteem
zijn voorzien, niettemin is
het een prettig idee dat de
Rocky zelf ook over
voldoende remvermogen
beschikt.
Alle uitvoeringen van de
Laguna beschikken over luxe
zaken als stuurbekrachtiging,
centrale portiervergrendeling
en zonwerend glas. Tegen
een meerprijs zijn een airbag
voor de bestuurder leverbaar
en een anti-blokkeer-systeem
op de remmen. Het interieur
oogt weelderig. De stoelen en
de,achterbank zijn bedekt
Volvo heeft met de T5 een bieden in de 850-serie. De
overtreffende trap willen Zweden lijken daarin
Vooral aan de voorkant is de
Laguna een blikvanger, zo
blijkt uit een eerste
kennismaking met de wagen.
De motorkap loopt in een
punt uit en omarmt als het
ware de grille. Het is net de
snavel van een roofvogel. De
wagen maakt een solide
indruk. Die wordt extra
versterkt door de zwaar
aan voelende portieren.
Renault heeft ze voorzien
van balken, die de
inzittenden moeten
beschermen bij een
Bij normaal gebruik drijft de
motor de achterwielen aan.
Voor het rijden op gladde of
onverharde wegen kan met
een aparte
versnellingshendel de
vierwielaandrijving worden
ingeschakeld. Ook kan
worden gekozen uit een hoge
of een lage
eindoverbrenging. De stand
hoog is voor het rijden op de
verharde weg. In het terrein
of als extreme trekkracht
nodig is, dan is een lage
overbrenging een uitkomst.
Langere mensen zitten daar
goed, mede dankzij de royale
beenruimte.
De wagen beschikt over een
gescheiden regeling van de
temperatuur voor bestuurder
en passagier. Volvo voorziet,
uit veiligheidsoverwegingen,
al zijn wagens van een
schakeling waarbij de
koplampen automatisch
aangaan bij het starten van
de motor. Wordt het contact
uitgezet, dan is ook alles uit.
Lichten laten branden is er
dan ook niet bij.
De prijs van deze speciale
850 is niet laag. De wagen
moet 82.950 gulden kosten.
Dat is ruim tienduizend
gulden meer dan de 850
GLT. De koper krijgt
daarvoor echter wel
behoorlijk wat meer
prestaties en fraaie techniek
onder de kap.
Seat Cordoba heeft een vriendelijke vorm.
Seat treedt met de Cordoba
-vernoemd naar een stad in
het zuiden van Spanje- toe
tot een segment waarin nogal
wat merken actief zijn. Het
gaat om de onderkant van de
middenklasse, goed voor 32
procent van de totale
autoverkopen in Europa. Dat
betekent concreet de verkoop
van 3,5 miljoen voertuigen
per jaar. Om dan op te vallen
moetje als autofabrikant met
je produkt van goede huize
komen.
De Cordoba steelt met zijn
uiterlijk in elk geval de
show. De wagen wekt
geenszins de indruk van een
weinig speelse familie sedan.
Integendeel, de wulps naar
achter oplopende lijnen en
de hoge, robuuste achterkant
Op het eerste gezicht toont de
wagen niet geweldig ruim,
eerder wat compact. Renault
heeft echter een vergelijking
gemaakt met de
binnenmaten van als groot te
boek staande
middenklassers, zoals de VW
Passat, Ford Mondeo en de
Citroen Xantia. Die steekt de
Laguna op veel fronten naar
de kroon, zeker als het gaat
om de breedte op
ellebooghoogte en om de
interieurhoogte.
Algemeen-directeur J.
Lemonnier van Renault
Nederland vertelde bij de
presentatie in Nijkerk, dat
het de bedoeling is in 1994
6000 Laguna's te verkopen.
Dat zou binnen het segment
ruimschoots geslaagd. De 2,3
liter vijfcilinder motor levert
een maximaal vermogen van
225 pk. Het is maar liefst 55
pk meer dan bij de turboloze
vijfcilinder van de 850 GLT.
De trekkracht van 300 Nm is
enorm. In de eerste
versnelling moest die zelfs
worden begrensd op 260 Nm
om het doorslaan van de
gaan kosten. Een
stationwagen van de Laguna
zal nog enige jaren op zich
laten wachten. Renault heeft
besloten de produktie van de
Nevada, de station-uitvoering
van de 21, tot en met 1995
voort te zetten.
prijs. Die is weliswaar nog
niet vastgesteld, maar
importeur Pon Car B.V.
noemt een basisrichtprijs
van 26.500 gulden voor de
Cordoba 1.4 CLX.
Al rijdend is er nauwelijks
enig verschil te bespeuren
met het weggedrag van de
Ibiza. Kenmerkend zijn de
goede demping van het
windgeruis en de
comfortabele vering. De
wagen is degelijk afgewerkt.
De ruimte voorin is
behoorlijk. Achterin is er
voor niet al te grote
volwassenen net aan
voldoende ruimte voor hoofd
en benen.
Seat gaat de wagen in drie
uitrustingniveaus leveren. De
CLX is de uitvoering zonder
al te veel luxe. De GLX biedt
meer luxe, zoals centrale
portiervergrendeling en
elektrisch te bedienen ruiten
voor. Bij de GT zijn die ook
achter elektrisch op en neer
te bewegen. Bovendien zijn
in deze uitdossing wat
sportieve zaken te vinden,
zoals kuipvormige stoelen en
een kleiner sportstuur.
De Cordoba heeft vanaf de
1,6 liter/75 pk motor
stuurbekrachting standaard.
Bij de 1,4 liter/60 pk motor
is deze voorziening tegen
meerprijs als extra te
bestellen. Verder zijn op alle
uitvoeringen ook een airbag
voor de bestuurder en de
bijrijder leverbaar. Behalve
de twee genoemde
krachtbronnen zijn er ook
nog een 1,8 liter/90 pk, een
2,0 liter 115 pk en een
sportieve 1,8 liter met
zestien kleppen van 130 pk.
Verder komen er twee
diesels: een 1,9 liter/68 pk
en een 1,9 liter met turbo
van 75 pk.
Daihatsu levert de Rocky
met een 2,8 liter dieselmotor
van 73 pk of met een 2,8
liter turbodieselmotor van
102 pk. Er zijn twee
uitrustingniveaus, SE of de
meer luxe biedende SX. Ook
zijn er twee
carrosserievarianten: een
korte versie (Hardtop) of een
lange uitvoering (Wagon).
De Hardtop SE komt op
45.995 gulden. Dat is met
een grijs kenteken. Na 1
januari is dat door de
gewijzigde wetgeving niet
meer mogelijk. Dan is een
geel kenteken vereist. In dat
geval moet er BPM worden
betaald. Door deze belasting
stijgt de nieuwprijs naar
60.795 gulden. De Wagon SX
met een grijs kenteken
voldoet echter wel aan de
nieuwe regels en zal
daardoor zijn BPM-vrije prijs
van 54.495 gulden na 1
januari houden.
geven de auto, volgens Seat,
juist een sportieve aanblik.
Gezien zijn afmetingen past
de nieuwkomer prima tussen
de compacte Ibiza en de
grote Toledo. De Cordoba is
een gezinsauto, net zoals de
Astra sedan en de Escort
sedan. Dit zijn dan ook de
belangrijkste concurrenten.
wielen nog enigszins tegen te
gaan. De bijna 1400 kilo
zware limousine accelereert
echter in 7,4 seconden van
stilstand naar honderd
kilometer per uur.
Toch is de 850 T5 geen
zenuwachtige en
onhandelbare wagen onder
meer normale
rij-omstandigheden
Integendeel, zodra het
gaspedaal met beleid wordt
ingedrukt, gedraagt de Volvo
zich heel tam. Er is dan geen
spoortje van nervositeit.
Kalm rijden in druk
stadsverkeer gaat dan prima
met deze wagen.
De nieuwe Rocky staat sinds
enkele weken bij de dealers.
Hij is uiterlijk goed te
herkennen aan dikkere
bumpers en een wat
gemoderniseerde grille. Alle
Rocky’s beschikken voortaan
ook over stuurbekrachtiging.
Volvo heeft de wagen niet
alleen gemaakt voor
liefhebbers van veel
vermogen maar ook voor
mensen, die prijs stellen op
een maximum aan comfort.
De 850 T5 is in feite een
snelle limousine met een
ingetogen uitstraling.
Representatief genoeg voor
zakelijk gebruik. Alle soorten
van luxe zijn aan boord,
zoals centrale
portiervergrendeling, in
hoogte verstelbare stoel en
stuurwiel, elektrisch te
bedienen ruiten,
stoelverwarming en een
boordcomputer.
Rond de lichtmetalen velgen
liggen brede banden. Het
onderstel is extra straf
geveerd om de hogere
prestaties aan te kunnen.
Spijkerhard voelt de vering
echter helemaal niet aan.
Een anti-blokkeer-systeem
(abs) op de remmen is
standaard. Ook een airbag
behoort tot de uitrusting,
alsmede beschermende
dwarsbalken in de portieren.
Deze laatste voorziening past
Volvo overigens al jaren toe.
De 850 biedt veel
binnenruimte. De
voorstoelen hebben een
prettig lange rugleuning en
zijn uitgerust met een
verstelbare lendesteun.