K@RT WEG Renault Laguna vooral ruime auto Daihatsu Rocky dijt flink uit Turbo geeft Volvo 850 katachtige prestaties Seat breidt gamma uit met Cordoba I Lamborghini Interieurset Camry Peugeot 306 Carelly velg rm Rosmalen Autotron Auto R.A.S. Gouda BV UW AUTORUIT STUK?! Onze extra service: TECHNISCHE GEGEVENS: HENRI STOLWIJK i| In Autotron Rosmalen is er rondom de kerstdagen een speciale tentoonstelling. Gedurende twee weken staat het vermaarde automerk Lamborghini centraal. Het is in 1993 precies dertig jaar geleden dat Farruccio Lamborghini het prototype van de 350 GTV op de Turijnse autosalon presenteerde. In Autotron Rosmalen zullen alle produktiemodellen sinds 1963 zijn te bewonderen. Van 24 december tot en met 2 januari is het Autotron dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 13,50 gulden en voor kinderen tot 12 jaar 10 gulden. Voor de Toyota Camry is een wortelnotehouten interieurset verkrijgbaar. De set bestaat uit panelen voor het dashboard, het middenpaneel rond de radio, de ruimte rond de asbak, rond de versnellingspook en rond de knoppen van de ruitbediening in het linker portier. De set kost 1.600 gulden, exclusief BTW, en is te koop bij de Toyota-dealer. De Peugeot 306, die maart 1993 is geïntroduceerd, is inmiddels in 22 verschillende uitvoeringen op de markt. Zo zijn er 16 typen met een benzinemotor en 6 met een dieselmotor. De auto blijkt goed te verkopen. Het marktaandeel bedraagt tot dusver over 1993 1,8 procent. Onlangs is ook de 3-deurs versie op de markt verschenen. Hierdoor zal het marktaandeel nog wel verder stijgen, zo verwacht Peugeot. De 3-deurs is er vanaf 26.725 gulden. Demping Schakeling Bel uw autoglasspecialist wij rekenen af met uw verzekering directe korting op uw eigen risico Carelly, producent van lichtmetalen velgen, heeft een nieuwe futuristisch ogende velg geïntroduceerd. Het is een 3-spaaks exemplaar. Op dit moment is de velg alleen leverbaar in de maat 7.0 X 15. Binnenkort zullen ook 14, 16 en 17-inch uitvoeringen op de markt komen. Door een speciale afwerking is het inbranden van de remstof op de velg uitgesloten. *7 oals een kat een muis bespringt, zo schiet de Zj Volvo 850 T5 vooruit bij een stevige druk op het gaspedaal. Het vermogen is zo groot dat de aangedreven voorwielen in de eerste twee versnellingen de krachten maar ternauwernood kunnen verwerken. Het leidt regelmatig tot wat doorslippende banden, zeker op een nat wegdek. Gladde T7 oor mensen die een compacte auto zoeken V met relatief veel binnenruimte heeft Seat binnenkort een interessante wagen. Het is de Cordoba, een volstrekt nieuwe wagen, die vanaf januari bij de dealers zal staan. Hij is op basis van de eerder dit jaar totaal vernieuwde Ibiza ontwikkeld. Ruim T> aihatsu heeft de terreinwagen Rocky op veel U punten verbeterd. Ook het uiterlijk is gewijzigd. Verder is de auto verbreed ten opzichte van het vorige model. Aan de achterzijde meet hij maar liefst dertien centimeter meer en aan de voorkant elf centimeter. Dat levert in de eerste plaats ruimte op, maar daarnaast wint de wagen door de bredere wielbasis aan rijcomfort. Comfort ■p en uitgebreide standaarduitrusting en veel JlL interieurruimte zijn de sterke punten van de Renault Laguna. Onlangs heeft importeur Renault Nederland N.V. het doek van de auto gelicht in het eigen trainingscentrum in Nijkerk. Naar verwachting komt de Laguna in maart 1994 in Nederland op de markt. Hij zal dan de plek innemen van de Renault 21. REEhCTlE: lOXC 180 Pagina 21 GK/WvW - WOENSDAG 15 DECEMBER 1993 Daihatsu Rocky is een stuk breder gemaakt. Aan de buitenkant oogt de snelle 850 T5 heel bescheiden. De spoilers maken weinig indruk. met dikke en dus comfortabele kussens. zijdelingse aanrijding. Op het vlak van veiligheid loopt dit Franse merk dan ook in de pas met de concurrentie. Behalve de aparte en dus opvallende vorm, heeft de Cordoba echter nog wat sterke troeven. Ten eerste is er de forse kofferbak met een inhoud van 475 liter. Als de achterbank is neergeklapt, bedraagt de inhoud zelfs 762 liter. Verder krijgt de nieuwe Seat een interessant lage Robuuste Renault Laguna. een marktaandeel betekenen van 4,8 procent. "Dat lijkt ons een niet te hoog gegrepen objectief in relatie tot het marktaandeel van het totale gamma van Renault in Nederland. Dat bedraagt immers over 1993 7,3 Verder is het onderstel ten opzichte van het vorige model aangepast. Op de vooras past Daihatsu nu torsievering toe en voor en achter worden schroefveren toegepast. Dat zorgt niet alleen voor meer gerief, procent." Voor de Laguna zijn er vier motoren: een 1,8 liter/95 pk, een 2,0 liter/115 pk, een 3,0 liter V6/170 pk en een 2,2 liter diesel van 85 pk. De basisuitrusting heet 1.8 RN en zal rond de 37.000 gulden maar ook voor een strakkere wegligging. Om overhellen in bochten tegen te gaan zijn zowel voor als achter stabilisator stangen gemonteerd. Verhoging van de veiligheid is bij dit nieuwe model niet vergeten. De stuurkolom is zo ontworpen dat die bij een frontale aanrijding niet het interieur binnenkomt. De stijlen rond de voorruit zijn verstevigd. Daarnaast heeft de Rocky nu dwarsbalken in de portieren. De remvoeringen zijn een Hoofdruimte is er,meer dan voldoende. Dat geldt ook voor de achterpassagiers. Tielweg 14 Gouda (Ind.terr. Goudse Poort) 01820-39220 Motor: 2319 cc. Vermogen: 166 kW/225 pk. Acceleratie: 7,4 sec van 0-100 km/uur. Topsnelheid: 240 km/uur. Gem. verbruik: 12 ltr/100 km. Gewicht: 1361 kilo. centimeter verbreed voor een betere vertraging onder alle omstandigheden. Robuuste remkracht heeft deze auto ook wel nodig. De wagen mag immers tot 3500 kilo trekken. De aanhanger moet volgens de wettelijke bepalingen bij zo'n gewicht wel zelf van een remsysteem zijn voorzien, niettemin is het een prettig idee dat de Rocky zelf ook over voldoende remvermogen beschikt. Alle uitvoeringen van de Laguna beschikken over luxe zaken als stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling en zonwerend glas. Tegen een meerprijs zijn een airbag voor de bestuurder leverbaar en een anti-blokkeer-systeem op de remmen. Het interieur oogt weelderig. De stoelen en de,achterbank zijn bedekt Volvo heeft met de T5 een bieden in de 850-serie. De overtreffende trap willen Zweden lijken daarin Vooral aan de voorkant is de Laguna een blikvanger, zo blijkt uit een eerste kennismaking met de wagen. De motorkap loopt in een punt uit en omarmt als het ware de grille. Het is net de snavel van een roofvogel. De wagen maakt een solide indruk. Die wordt extra versterkt door de zwaar aan voelende portieren. Renault heeft ze voorzien van balken, die de inzittenden moeten beschermen bij een Bij normaal gebruik drijft de motor de achterwielen aan. Voor het rijden op gladde of onverharde wegen kan met een aparte versnellingshendel de vierwielaandrijving worden ingeschakeld. Ook kan worden gekozen uit een hoge of een lage eindoverbrenging. De stand hoog is voor het rijden op de verharde weg. In het terrein of als extreme trekkracht nodig is, dan is een lage overbrenging een uitkomst. Langere mensen zitten daar goed, mede dankzij de royale beenruimte. De wagen beschikt over een gescheiden regeling van de temperatuur voor bestuurder en passagier. Volvo voorziet, uit veiligheidsoverwegingen, al zijn wagens van een schakeling waarbij de koplampen automatisch aangaan bij het starten van de motor. Wordt het contact uitgezet, dan is ook alles uit. Lichten laten branden is er dan ook niet bij. De prijs van deze speciale 850 is niet laag. De wagen moet 82.950 gulden kosten. Dat is ruim tienduizend gulden meer dan de 850 GLT. De koper krijgt daarvoor echter wel behoorlijk wat meer prestaties en fraaie techniek onder de kap. Seat Cordoba heeft een vriendelijke vorm. Seat treedt met de Cordoba -vernoemd naar een stad in het zuiden van Spanje- toe tot een segment waarin nogal wat merken actief zijn. Het gaat om de onderkant van de middenklasse, goed voor 32 procent van de totale autoverkopen in Europa. Dat betekent concreet de verkoop van 3,5 miljoen voertuigen per jaar. Om dan op te vallen moetje als autofabrikant met je produkt van goede huize komen. De Cordoba steelt met zijn uiterlijk in elk geval de show. De wagen wekt geenszins de indruk van een weinig speelse familie sedan. Integendeel, de wulps naar achter oplopende lijnen en de hoge, robuuste achterkant Op het eerste gezicht toont de wagen niet geweldig ruim, eerder wat compact. Renault heeft echter een vergelijking gemaakt met de binnenmaten van als groot te boek staande middenklassers, zoals de VW Passat, Ford Mondeo en de Citroen Xantia. Die steekt de Laguna op veel fronten naar de kroon, zeker als het gaat om de breedte op ellebooghoogte en om de interieurhoogte. Algemeen-directeur J. Lemonnier van Renault Nederland vertelde bij de presentatie in Nijkerk, dat het de bedoeling is in 1994 6000 Laguna's te verkopen. Dat zou binnen het segment ruimschoots geslaagd. De 2,3 liter vijfcilinder motor levert een maximaal vermogen van 225 pk. Het is maar liefst 55 pk meer dan bij de turboloze vijfcilinder van de 850 GLT. De trekkracht van 300 Nm is enorm. In de eerste versnelling moest die zelfs worden begrensd op 260 Nm om het doorslaan van de gaan kosten. Een stationwagen van de Laguna zal nog enige jaren op zich laten wachten. Renault heeft besloten de produktie van de Nevada, de station-uitvoering van de 21, tot en met 1995 voort te zetten. prijs. Die is weliswaar nog niet vastgesteld, maar importeur Pon Car B.V. noemt een basisrichtprijs van 26.500 gulden voor de Cordoba 1.4 CLX. Al rijdend is er nauwelijks enig verschil te bespeuren met het weggedrag van de Ibiza. Kenmerkend zijn de goede demping van het windgeruis en de comfortabele vering. De wagen is degelijk afgewerkt. De ruimte voorin is behoorlijk. Achterin is er voor niet al te grote volwassenen net aan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Seat gaat de wagen in drie uitrustingniveaus leveren. De CLX is de uitvoering zonder al te veel luxe. De GLX biedt meer luxe, zoals centrale portiervergrendeling en elektrisch te bedienen ruiten voor. Bij de GT zijn die ook achter elektrisch op en neer te bewegen. Bovendien zijn in deze uitdossing wat sportieve zaken te vinden, zoals kuipvormige stoelen en een kleiner sportstuur. De Cordoba heeft vanaf de 1,6 liter/75 pk motor stuurbekrachting standaard. Bij de 1,4 liter/60 pk motor is deze voorziening tegen meerprijs als extra te bestellen. Verder zijn op alle uitvoeringen ook een airbag voor de bestuurder en de bijrijder leverbaar. Behalve de twee genoemde krachtbronnen zijn er ook nog een 1,8 liter/90 pk, een 2,0 liter 115 pk en een sportieve 1,8 liter met zestien kleppen van 130 pk. Verder komen er twee diesels: een 1,9 liter/68 pk en een 1,9 liter met turbo van 75 pk. Daihatsu levert de Rocky met een 2,8 liter dieselmotor van 73 pk of met een 2,8 liter turbodieselmotor van 102 pk. Er zijn twee uitrustingniveaus, SE of de meer luxe biedende SX. Ook zijn er twee carrosserievarianten: een korte versie (Hardtop) of een lange uitvoering (Wagon). De Hardtop SE komt op 45.995 gulden. Dat is met een grijs kenteken. Na 1 januari is dat door de gewijzigde wetgeving niet meer mogelijk. Dan is een geel kenteken vereist. In dat geval moet er BPM worden betaald. Door deze belasting stijgt de nieuwprijs naar 60.795 gulden. De Wagon SX met een grijs kenteken voldoet echter wel aan de nieuwe regels en zal daardoor zijn BPM-vrije prijs van 54.495 gulden na 1 januari houden. geven de auto, volgens Seat, juist een sportieve aanblik. Gezien zijn afmetingen past de nieuwkomer prima tussen de compacte Ibiza en de grote Toledo. De Cordoba is een gezinsauto, net zoals de Astra sedan en de Escort sedan. Dit zijn dan ook de belangrijkste concurrenten. wielen nog enigszins tegen te gaan. De bijna 1400 kilo zware limousine accelereert echter in 7,4 seconden van stilstand naar honderd kilometer per uur. Toch is de 850 T5 geen zenuwachtige en onhandelbare wagen onder meer normale rij-omstandigheden Integendeel, zodra het gaspedaal met beleid wordt ingedrukt, gedraagt de Volvo zich heel tam. Er is dan geen spoortje van nervositeit. Kalm rijden in druk stadsverkeer gaat dan prima met deze wagen. De nieuwe Rocky staat sinds enkele weken bij de dealers. Hij is uiterlijk goed te herkennen aan dikkere bumpers en een wat gemoderniseerde grille. Alle Rocky’s beschikken voortaan ook over stuurbekrachtiging. Volvo heeft de wagen niet alleen gemaakt voor liefhebbers van veel vermogen maar ook voor mensen, die prijs stellen op een maximum aan comfort. De 850 T5 is in feite een snelle limousine met een ingetogen uitstraling. Representatief genoeg voor zakelijk gebruik. Alle soorten van luxe zijn aan boord, zoals centrale portiervergrendeling, in hoogte verstelbare stoel en stuurwiel, elektrisch te bedienen ruiten, stoelverwarming en een boordcomputer. Rond de lichtmetalen velgen liggen brede banden. Het onderstel is extra straf geveerd om de hogere prestaties aan te kunnen. Spijkerhard voelt de vering echter helemaal niet aan. Een anti-blokkeer-systeem (abs) op de remmen is standaard. Ook een airbag behoort tot de uitrusting, alsmede beschermende dwarsbalken in de portieren. Deze laatste voorziening past Volvo overigens al jaren toe. De 850 biedt veel binnenruimte. De voorstoelen hebben een prettig lange rugleuning en zijn uitgerust met een verstelbare lendesteun.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1993 | | pagina 21