Waddinxveen in 1995
Verschillende tarieven
Coenecoop loopt vol
Vlot en veilig
Veiligheid voor alles
l'B
Raadhuisplein I, 2741 HR
Waddinxveen
In de middaguren kunt u alleen
terecht als u een afspraak hebt
gemaakt.
Dezelfde regels
Brandweer
Politie
In Waddinxveen
Sluitende begroting
'/'.z
Z-
Te koop
Medio november 1993 trof u in deze krant een overzicht aan van de gemeente
begroting 1994. Het artikel, dat u nu onder ogen hebt, betreft de begroting 1995.
Die twee verhalen gingen en gaan dus over hetzelfde onderwerp: de financiële
positie van Waddinxveen en de -mede- daarop gebaseerde gemeentelijke plan
nen. Maar er is een groot verschil. Dit artikel verschijnt bijna vijf weken eerder dan
dat van vorig jaar.
Dat lijkt niet belangrijk, maar dat is
het wel. Want vorig jaar werd u op
de hoogte gesteld van plannen,
waartoe de gemeenteraad al had
besloten. Maar dit keer gaat het
over plannen, die nog niet vaststaan
en waarop u dus kunt reageren:
hetzij persoonlijk, hetzij via de man
of vrouw, die namens uw partij in de
raad zit.
Bovendien betekent deze vóórin for
matie dat u de vergaderdata, waar
op de besluiten vallen, in uw agenda
kunt zetten.
De publieke tribune in de raadzaal
is speciaal ingericht voor belang
stellende burgers.
U bent dus welkom!
Vrachtwagens
In heel Nederland
Reconstructies
In groter verband
Openingstijden
gemeentehuis:
elke werkdag van 08.30-12.30 uur.
sectie Burgerzaken: bovendien elke
donderdagavond (koopavond) van
19.00-20.30 uur.
I I i
-f
V.
>z
I
I
(bromfietsers
dstappea
Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen
..voorzichtig’..
fietspad aangelegd..
volksgezondheid - f. 7,8 miljoen
Wanttariefverschillen uitsluitend opgrond van de
hoeveelheid aangeboden afval blijken de wonderlijk
ste effecten te hebben.
Daarna gaan we bekijken hoe de inwoners van de
hoogbouw hun afval kunnen gaan scheiden. Het
gebruik van een of meer minicontainers is voor hen
niet mogelijk.
In alle Nederlandse gemeenten is de begroting hetzelfde van opzet. Hij bevat
tien hoofdstukken, waarin alle werkterreinen van de gemeente de revue
passeren: openbare orde, onderwijs, ruimtelijke ordening etc.
Daarbij gaat het niet alleen om lopende zaken, maar ook om nieuwe
ontwikkelingen.
Die nieuwe zaken kunnen van alles zijn: de uitvoering van nieuwe regelingen
van de kant van het rijk; ontwikkelingen, die de gemeenten zelf voor ogen
hebben; of -heel belangrijk- wensen, die vanuit de bevolking naar voren komen.
Uw persoonlijke contacten beperken zich allang
niet meer tot uw eigen woonplaats. U bent dus in
de gelegenheid uw leefomstandigheden te vergelij
ken met die van uw familie en kennissen in de
omgeving. Daarom ligt het wat ons betreft voor de
hand bepaalde regels, zoals die van de Algemene
Plaatselijke Verordening, af te stemmen op de regels
van andere gemeenten inde omgeving. Daar wordt
aan gewérkt.
Samenwerking, schaalvergroting en regionalisering
zijn aan de orde van de dag. De rijksoverheid wil
ook de brandweer regionaliseren. Maar daarover
is het laatste woord nog niet gezegd. Inmiddels
werken wij naar tevredenheid van beide partijen
nauw samen met de brandweer van Boskoop.
Wellicht kunnen in dat kader materialen gezamen-
lijk worden aangeschaft en gebruikt.
Maar maakt u zich geen zorgen: daarbij gaat het niet
om materiaal, dat bij de eerste uitruk nodig is.
Het is een heel karwei om van tevoren te berekenen, hoeveel geld op elk van
die beleidsvelden móet (lopende zaken) en kan (nieuwe zaken) worden
uitgegeven. Vandaar dat de eerste besprekingen daarover vaak al in het
voorjaar worden gehouden: tussen burgemeester en wethouders onderling,
tussen burgemeester en wethouders en hun ambtenaren, in de
verschillende raadscommissies etc.
Die besprekingen resulteren tenslotte in een ontwerp-begroting, die wordt
toegezonden aan de raadsleden.
En daarmee zijn we terug bij het begin van dit hoofdstuk.
gebeuren met de straten in Groenswaard III en de
Zeeheldenwijk.
Ook de politie -sinds april van dit jaar geen rijkspo
litie meer, maar regiopolitie Hollands Midden, dis
trict IJssel en Gouwe- heeft de veiligheid van de
burger hoog in het vaandel. Het accent ligt daarbij
op het politietoezicht op straat, het voorkomen en
bestrijden van geweld, het voorkomen van inbra
ken en het tegengaan van fietsendiefstal.
De plaatselijke contactmedewerkers, de heren
Kuhler en Rubeling, hechten veel waarde aan de
contacten tussen de politie en de inwoners van
onze gemeente. Aarzelt u dus niet hen in voorko
mende gevallen aan te spreken. Telefonisch zijn zij
té bereiken onder nummer 01828 13688.
In een begroting gaat het om inkomsten en uitgaven. Voor Waddinxveen zijn
die beide berekend op ruim f. 62 miljoen.
Het leeuwedeel van onze inkomsten -ca. 68 %- is afkomstig van de
rijksoverheid, die ons jaarlijks een algemene bijdrage toekent uit het Gemeen
tefonds en ons ook voorziet van uitkeringen voor bepaalde doeleinden.
De rest van onze inkomsten is voor ca. 12% afkomstig uit leges, huurtarieven
van sport- en andere accommodaties e.d.; en voor ca. 20% uit de gemeentelijke
belastingen.
economische zaken - f. 2 miljoen
Het is de kunst de begroting zo op te stellen, dat de uitgaven in evenwicht zijn
met de inkomsten en dat er ook nog een bedrag overblijft voor onvoorziene
uitgaven.
Dat is ons gelukt, ondanks het feit, dat onze inkomsten dalen. Door de bezuini
gingen van het rijk daalt onze uitkering van het Gemeentefonds zelfs zeer fors:
met ca. f. 350.000,- in 1995 en, als dat beleid wordt gehandhaafd,
met ca. f. 800.000,- in 1998!
Ook wij moeten dus bezuinigen (vooral op het gebied van de bibliotheek, het
godsdienst- en vormingsonderwijs en de sportverenigingen). Daarnaast blijkt het
nodig de belastingtarieven wat op te trekken. De stijging kan in de meeste
gevallen beperkt blijven tot 2,1% inflatiecorrectie.
Met meer dan die 2,1% stijgen de rioolrechten, de belasting voor de eerste hond
en enkele huurtarieven. Zie verder onder de kop Belastingen.
verkeer, vervoer en waterstaat - f. 7,3 miljoen
Als gemeente beschikken wij over
twee ondernemersgebouwen
op Coenecoop. Die willen we
verkopen, waarbij de huidige
gebruikers uiteraard voorrang
krijgen. Er bestaat veel belang
stelling voor dit plan. De vooruit
zichten op verkoop zijn dus
positief.
De ontwikkelingen op het gebied
van radio en vooral tv zijn legio
en het kabelnet moet daaraan
van tijd tot tijd worden aange
past. In verband daarmee zullen
de tarieven geleidelijk aan wat
worden opgetrokken.
In 1995 wordt verder onderzoek
gedaan naar het eventueel
afstoten van het Gemeenschap
pelijk Antenne Systeembedrijf.
Woont u aan een route voor doorgaand verkeer, langs een wijkontsluitingsweg of in een
verblijfsgebied? In het Waddinxveense Verkeerscirculatieplan spelen deze en andere termen
een I
langs de Kerkweg wordt een
Voor zover u niet inde hoogbouw woont hebt u inmiddels een ruime ervaring opgedaan met
het scheiden van afval. De tijd van de vuilniszak ligt in feite al ver achter u; u gebruikt nu twee
containers. De meeste huishoudens hebben daar meer dan genoeg aan.
Wij achten nu de tijd gekomen, om een differentia
tie aan te brengen in de tarieven van de afval
stoffenheffing: dus verschillende tarieven te hante
ren.
We zullen de mogelijkheden hiertoe onderzoekèn
en op grond daarvan waarschijnlijk kiezen voor
een verschil in het tarief van éénpersoons- en
meerpersoonshuishoudens.
belangrijke rol. Het plan, dat volgend jaar definitief zal worden vastgesteld, is gericht
op een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer.
Daartoe worden alle straten verdeeld naar hun
functie. En vervolgens worden ze, voor zover gelijk gemaakt
nodig, aan die functie aangepast.
Op die manier worden de verschillende weg
gebruikers aangemoedigd de voor
Het gevoel van onveiligheid neemt toe. Daarom wil de rijkoverheid, dat alle overheids
organen bij de uitvoering van al hun taken voortaan aandacht schenken aan de veiligheidsas
pecten daarvan.
Is het verkeer aan de orde, dan eerst en vooral de
veiligheid van alle verkeersdeelnemers; bouwplan
nen, dan ook de veiligheid van bouwers en de
sociale veiligheid van de toekomstige bewoners. En
zo zijn er tal van andere voorbeelden te noemen.
We zullen dus een Lokaal integraal veiligheidsbeleid
formuleren en dat per wijk gaan uitvoeren.
openbare orde en veiligheid - f. 0,7 miljoen
Geparkeerde vrachtauto’s wekken soms de erger
nis op van de omwonenden. Daarom zullen wij een
parkeerterrein voor vrachtauto’s aanleggen langs
de Zuidelijke Rondweg. Een kostbaar karwei. Welis
waar zullen er parkeergelden worden geheven,
maar de opbrengst daarvan zal niet genoeg zijn om
de kosten te dekken. Het streven is erop gericht de
werkzaamheden volgend jaar van start te laten
gaan.
routes te kiezen en wordt het hun vrijwel onmo-
een sluiproute te zoeken door
straten, waar ze niets te maken hebben. Vandaar
- dat veel van dergelijke straten worden gepromo-
r hen geschikte veerd tot 30-kilometergebied. Volgend jaar zal dat
Onze gemeente beschikt over een prima bedrijvenpark in Coenecoop, dat sinds de opening
van de Zuidelijke Rondweg beter bereikbaar is dan ooit tevoren. Dat draagt bij aan de
verkoopmogelijkheden van de grond en aan de bereikbaarheid van de daar al gevestigde
bedrijven.
In alle Nederlandse gemeenten komt de begroting aan de orde in het najaar,
dat vooraf gaat aan het jaar waarvoor die begroting is bedoeld.
Komt aan de orde: dat betekent dat de gemeenteraadsleden het ontwerp van
die begroting bestuderen, daar fractiegewijs hun oordeel over formuleren en
tijdens de begrotingsvergadering op grond daarvan gezamenlijk (dus als raad)
besluiten nemen. Want niet het college van burgemeester en wethouders, maar
de gemeenteraad vormt het hoofd van de gemeente.
Daarna wordt de begroting ter goedkeuring toegezonden aan gedeputeerde
staten van de desbetreffende provincie.
Vorig jaar zijn wij gestart met de reconstructie van
de Dreef-Esdoornlaan-Chopinlaan. Deze re
constructie is dit jaar voortgezet en zal volgend jaar
worden afgerond. Daarna zullen we de kruising
Chopinlaan/Beethovenlaan overzichtelijker maken,
om op die manier het aantal ongelukken en bijna-
ongelukken te verminderen.
Bovendien zijn we van plan de Beethovenlaan
tussen de Prins Willem Alexandertunnel en het
Noordeinde aan te pakken, speciaal met het oog op
de fietsers. Ook de op die route liggende kruisin
gen met Groensvoorde en Peuleyen worden meege
nomen. We hopen met dit alles in 1995 gereed te
komen.
Maar er blijft werk aan de winkel: de Apollolaan
moet worden verbeterd, vooral met het oog op de
parkeermogelijkheden en het oversteken.
En tenslotte willen we een deel van de westelijke
oever van de Gouwe een facelift geven, onder
meer door het nieuw inrichten van de Nesse en de
Zuidkade.
Naar we hopen zal volgend jaar ook de aansluiting
van de Zuidelijke Dwarsweg op de Kanaaldijk
kunnen worden aangepast. We hebben dat niet
geheel zelf in de hand, maar wachten op de mede
werking van de provincie.
De zorg voor het milieu is gebaseerd op een groot
aantal wettelijke regelingen. De uitvoering daar
van kost veel tijd en geld. Waar mogelijk werken
we dan ook samen met andere gemeenten in de
regio Midden Holland, die de technische afwikke
ling van allerlei zaken overdragen aan hun geza
menlijke Milieudienst. Op dit moment is het op
stellen van een energiebeleidsplan aan de orde:
voor de woningbouw, de bedrijven, de glas
tuinbouw en de gemeentelijke gebouwen.
Ti vA
LASGZAAM
RIJDEN