Waddinxveen in 1995 Verschillende tarieven Coenecoop loopt vol Vlot en veilig Veiligheid voor alles l'B Raadhuisplein I, 2741 HR Waddinxveen In de middaguren kunt u alleen terecht als u een afspraak hebt gemaakt. Dezelfde regels Brandweer Politie In Waddinxveen Sluitende begroting '/'.z Z- Te koop Medio november 1993 trof u in deze krant een overzicht aan van de gemeente begroting 1994. Het artikel, dat u nu onder ogen hebt, betreft de begroting 1995. Die twee verhalen gingen en gaan dus over hetzelfde onderwerp: de financiële positie van Waddinxveen en de -mede- daarop gebaseerde gemeentelijke plan nen. Maar er is een groot verschil. Dit artikel verschijnt bijna vijf weken eerder dan dat van vorig jaar. Dat lijkt niet belangrijk, maar dat is het wel. Want vorig jaar werd u op de hoogte gesteld van plannen, waartoe de gemeenteraad al had besloten. Maar dit keer gaat het over plannen, die nog niet vaststaan en waarop u dus kunt reageren: hetzij persoonlijk, hetzij via de man of vrouw, die namens uw partij in de raad zit. Bovendien betekent deze vóórin for matie dat u de vergaderdata, waar op de besluiten vallen, in uw agenda kunt zetten. De publieke tribune in de raadzaal is speciaal ingericht voor belang stellende burgers. U bent dus welkom! Vrachtwagens In heel Nederland Reconstructies In groter verband Openingstijden gemeentehuis: elke werkdag van 08.30-12.30 uur. sectie Burgerzaken: bovendien elke donderdagavond (koopavond) van 19.00-20.30 uur. I I i -f V. >z I I (bromfietsers dstappea Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen ..voorzichtig’.. fietspad aangelegd.. volksgezondheid - f. 7,8 miljoen Wanttariefverschillen uitsluitend opgrond van de hoeveelheid aangeboden afval blijken de wonderlijk ste effecten te hebben. Daarna gaan we bekijken hoe de inwoners van de hoogbouw hun afval kunnen gaan scheiden. Het gebruik van een of meer minicontainers is voor hen niet mogelijk. In alle Nederlandse gemeenten is de begroting hetzelfde van opzet. Hij bevat tien hoofdstukken, waarin alle werkterreinen van de gemeente de revue passeren: openbare orde, onderwijs, ruimtelijke ordening etc. Daarbij gaat het niet alleen om lopende zaken, maar ook om nieuwe ontwikkelingen. Die nieuwe zaken kunnen van alles zijn: de uitvoering van nieuwe regelingen van de kant van het rijk; ontwikkelingen, die de gemeenten zelf voor ogen hebben; of -heel belangrijk- wensen, die vanuit de bevolking naar voren komen. Uw persoonlijke contacten beperken zich allang niet meer tot uw eigen woonplaats. U bent dus in de gelegenheid uw leefomstandigheden te vergelij ken met die van uw familie en kennissen in de omgeving. Daarom ligt het wat ons betreft voor de hand bepaalde regels, zoals die van de Algemene Plaatselijke Verordening, af te stemmen op de regels van andere gemeenten inde omgeving. Daar wordt aan gewérkt. Samenwerking, schaalvergroting en regionalisering zijn aan de orde van de dag. De rijksoverheid wil ook de brandweer regionaliseren. Maar daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Inmiddels werken wij naar tevredenheid van beide partijen nauw samen met de brandweer van Boskoop. Wellicht kunnen in dat kader materialen gezamen- lijk worden aangeschaft en gebruikt. Maar maakt u zich geen zorgen: daarbij gaat het niet om materiaal, dat bij de eerste uitruk nodig is. Het is een heel karwei om van tevoren te berekenen, hoeveel geld op elk van die beleidsvelden móet (lopende zaken) en kan (nieuwe zaken) worden uitgegeven. Vandaar dat de eerste besprekingen daarover vaak al in het voorjaar worden gehouden: tussen burgemeester en wethouders onderling, tussen burgemeester en wethouders en hun ambtenaren, in de verschillende raadscommissies etc. Die besprekingen resulteren tenslotte in een ontwerp-begroting, die wordt toegezonden aan de raadsleden. En daarmee zijn we terug bij het begin van dit hoofdstuk. gebeuren met de straten in Groenswaard III en de Zeeheldenwijk. Ook de politie -sinds april van dit jaar geen rijkspo litie meer, maar regiopolitie Hollands Midden, dis trict IJssel en Gouwe- heeft de veiligheid van de burger hoog in het vaandel. Het accent ligt daarbij op het politietoezicht op straat, het voorkomen en bestrijden van geweld, het voorkomen van inbra ken en het tegengaan van fietsendiefstal. De plaatselijke contactmedewerkers, de heren Kuhler en Rubeling, hechten veel waarde aan de contacten tussen de politie en de inwoners van onze gemeente. Aarzelt u dus niet hen in voorko mende gevallen aan te spreken. Telefonisch zijn zij té bereiken onder nummer 01828 13688. In een begroting gaat het om inkomsten en uitgaven. Voor Waddinxveen zijn die beide berekend op ruim f. 62 miljoen. Het leeuwedeel van onze inkomsten -ca. 68 %- is afkomstig van de rijksoverheid, die ons jaarlijks een algemene bijdrage toekent uit het Gemeen tefonds en ons ook voorziet van uitkeringen voor bepaalde doeleinden. De rest van onze inkomsten is voor ca. 12% afkomstig uit leges, huurtarieven van sport- en andere accommodaties e.d.; en voor ca. 20% uit de gemeentelijke belastingen. economische zaken - f. 2 miljoen Het is de kunst de begroting zo op te stellen, dat de uitgaven in evenwicht zijn met de inkomsten en dat er ook nog een bedrag overblijft voor onvoorziene uitgaven. Dat is ons gelukt, ondanks het feit, dat onze inkomsten dalen. Door de bezuini gingen van het rijk daalt onze uitkering van het Gemeentefonds zelfs zeer fors: met ca. f. 350.000,- in 1995 en, als dat beleid wordt gehandhaafd, met ca. f. 800.000,- in 1998! Ook wij moeten dus bezuinigen (vooral op het gebied van de bibliotheek, het godsdienst- en vormingsonderwijs en de sportverenigingen). Daarnaast blijkt het nodig de belastingtarieven wat op te trekken. De stijging kan in de meeste gevallen beperkt blijven tot 2,1% inflatiecorrectie. Met meer dan die 2,1% stijgen de rioolrechten, de belasting voor de eerste hond en enkele huurtarieven. Zie verder onder de kop Belastingen. verkeer, vervoer en waterstaat - f. 7,3 miljoen Als gemeente beschikken wij over twee ondernemersgebouwen op Coenecoop. Die willen we verkopen, waarbij de huidige gebruikers uiteraard voorrang krijgen. Er bestaat veel belang stelling voor dit plan. De vooruit zichten op verkoop zijn dus positief. De ontwikkelingen op het gebied van radio en vooral tv zijn legio en het kabelnet moet daaraan van tijd tot tijd worden aange past. In verband daarmee zullen de tarieven geleidelijk aan wat worden opgetrokken. In 1995 wordt verder onderzoek gedaan naar het eventueel afstoten van het Gemeenschap pelijk Antenne Systeembedrijf. Woont u aan een route voor doorgaand verkeer, langs een wijkontsluitingsweg of in een verblijfsgebied? In het Waddinxveense Verkeerscirculatieplan spelen deze en andere termen een I langs de Kerkweg wordt een Voor zover u niet inde hoogbouw woont hebt u inmiddels een ruime ervaring opgedaan met het scheiden van afval. De tijd van de vuilniszak ligt in feite al ver achter u; u gebruikt nu twee containers. De meeste huishoudens hebben daar meer dan genoeg aan. Wij achten nu de tijd gekomen, om een differentia tie aan te brengen in de tarieven van de afval stoffenheffing: dus verschillende tarieven te hante ren. We zullen de mogelijkheden hiertoe onderzoekèn en op grond daarvan waarschijnlijk kiezen voor een verschil in het tarief van éénpersoons- en meerpersoonshuishoudens. belangrijke rol. Het plan, dat volgend jaar definitief zal worden vastgesteld, is gericht op een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer. Daartoe worden alle straten verdeeld naar hun functie. En vervolgens worden ze, voor zover gelijk gemaakt nodig, aan die functie aangepast. Op die manier worden de verschillende weg gebruikers aangemoedigd de voor Het gevoel van onveiligheid neemt toe. Daarom wil de rijkoverheid, dat alle overheids organen bij de uitvoering van al hun taken voortaan aandacht schenken aan de veiligheidsas pecten daarvan. Is het verkeer aan de orde, dan eerst en vooral de veiligheid van alle verkeersdeelnemers; bouwplan nen, dan ook de veiligheid van bouwers en de sociale veiligheid van de toekomstige bewoners. En zo zijn er tal van andere voorbeelden te noemen. We zullen dus een Lokaal integraal veiligheidsbeleid formuleren en dat per wijk gaan uitvoeren. openbare orde en veiligheid - f. 0,7 miljoen Geparkeerde vrachtauto’s wekken soms de erger nis op van de omwonenden. Daarom zullen wij een parkeerterrein voor vrachtauto’s aanleggen langs de Zuidelijke Rondweg. Een kostbaar karwei. Welis waar zullen er parkeergelden worden geheven, maar de opbrengst daarvan zal niet genoeg zijn om de kosten te dekken. Het streven is erop gericht de werkzaamheden volgend jaar van start te laten gaan. routes te kiezen en wordt het hun vrijwel onmo- een sluiproute te zoeken door straten, waar ze niets te maken hebben. Vandaar - dat veel van dergelijke straten worden gepromo- r hen geschikte veerd tot 30-kilometergebied. Volgend jaar zal dat Onze gemeente beschikt over een prima bedrijvenpark in Coenecoop, dat sinds de opening van de Zuidelijke Rondweg beter bereikbaar is dan ooit tevoren. Dat draagt bij aan de verkoopmogelijkheden van de grond en aan de bereikbaarheid van de daar al gevestigde bedrijven. In alle Nederlandse gemeenten komt de begroting aan de orde in het najaar, dat vooraf gaat aan het jaar waarvoor die begroting is bedoeld. Komt aan de orde: dat betekent dat de gemeenteraadsleden het ontwerp van die begroting bestuderen, daar fractiegewijs hun oordeel over formuleren en tijdens de begrotingsvergadering op grond daarvan gezamenlijk (dus als raad) besluiten nemen. Want niet het college van burgemeester en wethouders, maar de gemeenteraad vormt het hoofd van de gemeente. Daarna wordt de begroting ter goedkeuring toegezonden aan gedeputeerde staten van de desbetreffende provincie. Vorig jaar zijn wij gestart met de reconstructie van de Dreef-Esdoornlaan-Chopinlaan. Deze re constructie is dit jaar voortgezet en zal volgend jaar worden afgerond. Daarna zullen we de kruising Chopinlaan/Beethovenlaan overzichtelijker maken, om op die manier het aantal ongelukken en bijna- ongelukken te verminderen. Bovendien zijn we van plan de Beethovenlaan tussen de Prins Willem Alexandertunnel en het Noordeinde aan te pakken, speciaal met het oog op de fietsers. Ook de op die route liggende kruisin gen met Groensvoorde en Peuleyen worden meege nomen. We hopen met dit alles in 1995 gereed te komen. Maar er blijft werk aan de winkel: de Apollolaan moet worden verbeterd, vooral met het oog op de parkeermogelijkheden en het oversteken. En tenslotte willen we een deel van de westelijke oever van de Gouwe een facelift geven, onder meer door het nieuw inrichten van de Nesse en de Zuidkade. Naar we hopen zal volgend jaar ook de aansluiting van de Zuidelijke Dwarsweg op de Kanaaldijk kunnen worden aangepast. We hebben dat niet geheel zelf in de hand, maar wachten op de mede werking van de provincie. De zorg voor het milieu is gebaseerd op een groot aantal wettelijke regelingen. De uitvoering daar van kost veel tijd en geld. Waar mogelijk werken we dan ook samen met andere gemeenten in de regio Midden Holland, die de technische afwikke ling van allerlei zaken overdragen aan hun geza menlijke Milieudienst. Op dit moment is het op stellen van een energiebeleidsplan aan de orde: voor de woningbouw, de bedrijven, de glas tuinbouw en de gemeentelijke gebouwen. Ti vA LASGZAAM RIJDEN

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1994 | | pagina 8