Cursusreeks over Gouden Convenient BV beschermt naam N JUISTE Slagzin beloond met reischeque Burgemeester onthult nieuw gezicht Rabobank i BESLISSING! Jan Speetjens: Beeldmerk laat de mens zien Nog plaatsen vrij cursus op interculturele samenwerking Eeuw komt traag op gang 1 A Kerkdienst in Immanuëlkerk Vier derby’s Aeolus-Florida I Rijn en Gouwe X I J I kleuren, Jan Speetjens, algemeen directeur van softwareleverancier Conve- Het nieuwe beeldmerk van de De Rabobank Waddinxveen is nient aan de Staringlaan in Waddinxveen. (Foto: Victor van Leeu wen). ganger ds. G. Cazemier uit Amersfoort, wordt vooraf gegaan door een kinder programma vanaf negen uur. De uitzending na de kerk dienst wordt afgesloten met een gevarieerd muzi kaal programma. De belangrijkste wedstrijd is die tussen Florida 2-Ae- olus 3. In de eerste klasse Zuid-Holland zal Florida 2 alles op alles zetten om na twee gelijke spelen de voorsprong van twee pun ten op Aeolus 3 en 1 punt op Delft 7 te behouden. Voor Aeolus 3 de laatste kans om het goede voor beeld van team 1 en 2 te volgen en kampioen te worden. In de sporthal ’de Sniep’ staat ook de wed strijd Florida 1-Zijderveld 4 (Amstelveen) op het pro gramma. De eerste Florida-kampi- oensteams zullen zondag misschien ook al gehul digd kunnen worden. Flo rida 4 (3 kl) moet in Al- phen aan den Rijn gelijk spelen tegen het op de tweede plaats staande Flair 9. Florida 8 (6e klas se) speelt thuis tegen SIO 11, dat tweede staat. Een gelijkspel is ook hier vol doende. WADDINXVEEN - ‘Ook ik heb me bij de start van mijn on derneming vergist,1 zegt algemeen directeur Jan Speetjens van softwareleverancier Convenient BV aan de Staringlaan in Waddinxveen tegen verslaggever (en D66-germeente- raadslid) Frans Bos in ‘Rendement', het tijdschrift voor winstverbetering. Benelux-Merkenbureau stuurt na verloop van tijd een lijst met namen die op die van jou lijken en vervolgens moet je aangeven of je de procedure wilt doorzetten. Dat is in we zen alles. Ik denk dat het de poneren van de naam - al thans deze naam - wel dege lijk zin heeft. Het is een mooie naam met een uitste kende betekenis voor ons soort bedrijf. Als het merk is ingeschreven, is het zaak in de gaten te hou den dat op merken en tekens geen inbreuk wordt gemaakt. En dat valt niet mee. Jan Speetjens: ‘Nu, in de discus sie over de winkelsluitingstij- den, hoor ik de uitdrukkingen covenience shopping en con venience store. Dat is spraak gebruik waar ik niets tegen kan doen. En het is maar de vraag öf ik er iets tegen zou willen doen, want het klinkt niet negatief. ‘Ik zie de naams- en merken- bescherming eigenlijk heel simpel. Stel iemand opent een snoepwinkel in Gronin gen en noemt deze Conve nient. Zolang ik het niet weet, doet het geen kwaad en zal ik er niets tegen ondernemen. Maar komt iemand op mijn terrein, of ervaar ik het ge bruik van mijn naam door ie mand anders ook maar enigs zins negatief, dan zal ik pro testeren.1 Om eventuele ’kapers’ tijdig te signaleren heeft Jan Speet jens een abonnement op de Bedrijven-ABC, waarin alle in Nederland ingeschreven bedrijven zijn opgenomen. Dat kost rond 370 gulden per jaar. WADDINXVEEN - De familie D.H. Peters van de Nassau- laan in Waddinxveen heeft tijdens de landelijke loterij- weken van de Staatsloterij de derde prijs - een reischeque van 2.000 gulden - gewonnen. De prijs is door Cees van den Berg uitgereikt in het post agentschap bij banketbakke rij Van den Berg aan de Bre- derolaan. Hierbij was ook ie mand aanwezig van de direc tie Postkantoren BV. In sportzaal De Duikelaar (Zuidplaslaan) spelen zon dag tegen elkaar Aeolus 4- Florida 3 (middenmoot 2e klasse), Aeolus 5-Florida 5 (3e klasse) en Aeolus 6- Florida 7 (4e klasse), waarbij de Florida-vetera- nen moeten scoren om niet te degraderen. Belangrijkste gebeurtenis wordt die middag overi gens het kampioenschap van Aeolus 1, waarmede Waddinxveen na 12 jaar een team in de le klasse van de NBB heeft. De prijsvraag bestond uit het maken van een slagzin over de Staatsloterij. Met het in sturen van de slagzin kon men prentbriefkaarten win nen en tevens meedingen naar de diverse prijzen. De familie Peters was zeer verrast toen zij hoorde dat zij de derde prijs gewonnen had. De loterijweken zijn gehou den in oktober ter promotie van de verkoop van Staatslo ten. WADDINXVEEN - Dinsdagavond 10 januari gaat in vrou wenraadhuis de Vlieger (Staringlaan) de cursus intercultu rele samenwerking van start. Hiervoor zijn nog enkele plaatsen vrij. Snelle beslissers kunnen zich nog laten in schrijven. De nieuwe cursus wordt uit gevoerd door Centrum Bui tenlanders Rijn en Lek onder leiding van Tjabel Nieuwen huizen. de organisatie is in handen van de Stichting Waddinxveens Welzijnswerk in samenwerking met de Stichting De Vrouwenraad. Nederland is een multicultu rele samenleving, een land waar mensen met zeer ver schillende culturen, gewoon tes en religies samen leven. Onvoldoende kennis en in zicht in wederzijdse culturele gewoontes kan onbegrip en vervolgens problemen doen voor komen. Tijdens de cursus intercultu rele samenwerking wordt in formatie gegeven over en ge discussieerd over onder ande re de onderwerpen: wat betekent het migrant zijn, is lam, inventarisatie van even tuele knelpunten en eigen er varingen, interculturele com municatie en vooroordelen en discriminatie. De cursus omvat vijf dinsdag avonden van twee uur. De avonden beginnen om 19.30 uur en duren tot 21.30 uur. De lessen vinden plaats in het gebouw De Vlieger aan de Staringlaan te Waddinxveen. De cursus kost ƒ25,-. De eer ste les wordt gegeven op dins dagavond 10 januari en de laatste lës op dinsdagavond 7 februari. Voor opgave kan men terecht (tijdens kantooruren) bij de Stichting Waddinxveens Wel zijnswerk, Herman Heijer- manslaan 15, Waddinxveen, tel. 01828-31932 en (’s avonds) bij Tiny Ribbens van de Stichting Vrouwenraad, Heuvelhof 12, Waddinxveen, tel. 01828-18899. De winnaar van de Onderne mersprijs Waddinxveen komt aan het woord in een artikel over merkbescherming, waarin menige ondernemer heel wat tijd en geld steekt. Met een goede, sterke merk naam is immers op den duur veel geld te verdienen. Maar de volle winst kan pas wor den binnengehaald als het merk ook goed wordt be schermd. ‘Toen ik begon met automati- seringspakketten voor fysio therapeuten noemde ik mijn bedrijf Easyware. Bij naams- onderzoek door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland bleek dat er al zes bedrijven met die naam bestonden. Het kostte me 16.000 gulden aan druk werk en dergelijke om de naam te veranderen1, legt Jan Speetjens in de uitgave van Benelux Periodieken BV, on derdeel van VNU Business Publications BV, uit. De jonge en succesvolle on dernemer Jan Speetjens be dacht zelf de nieuwe bedrijfs naam, logo (drie liggende en elkaar gedeeltelijk overlap pende ‘wybertjes') en kleu rencombinatie (blauw, groen, geel). ‘Daar had ik gewoon lol in. Ik heb me voor de kleurencombi natie wel door een deskundi ge laten voorlichten. Logo en kleuren komen overal, door het hele bedrijf en op alle pro- dukten en ondersteunend materiaal terug.1 De namen, logo en en ook die van de produkten zoals onder meer het bedrijfs- automatiseringspakket Navi sion, en de pakketten Simpel- Fysio, Simpel-Design (voor keukenontwerpen) en Pros pect-Analyser (voor verkoop- ondersteuning) heeft Jan Speetjens laten vastleggen. ‘Dat is een kwestie van een formuliertje invullen en een paar honderd gulden betalen. Het is zeer eenvoudig en kost nauwelijks tijd1, zegt hij. ‘Het Recjits Cees van den Berg met een reischeque vyn 2.000 gulden VQpr de familie H.D. f&ters van de Nas sau laan. (Foto: Banketbakkerij Van den Berg). Waddinxveens burgemeester C.M. van i’ de Rabobank Waddinxveen, waarmee de bank tot uiting wil brengen dat zij een bank van en voor mensen is. Zijn officiële handeling wordt gevolgd door directeur A.J Ammerlaan. (Foto: Sjaak Notebooom). lieren neemt volgend jaar af met 75 procent. Het aantal brochures voor de bedrijven daalt met 50 procent. Dit hangt samen met het feit dat niet langer afzonderlijke produkten in brochures wor den aangeboden, maar oplos singen voor financiële vraag stukken zoals ’Meer besteed baar inkomen’, ’Op jezelf gaan wonen’ en ’Inkomen voor later’. Op het gebied van formulieren wordt een bespa ring van ruim 30 procent ge realiseerd. WADDINXVEEN - Zon dagmorgen zendt de lokale RTW-radio tussen negen en twaalf uur een kerk dienst uit van de hervorm de Immanuëlkerkgemeen- te aan de Prinses Beatrix- laan. De dienst, die om tien uur begint met ^ls voor- Zijn verkoopafdeling ge bruikt het boekwerk ook, dus kost het hem niets extra. Nieuwe inschrijvingen zijn ook te controleren via een abonnement op het Benelux- Merkenblad, dat maandelijks verschijnt en driehonderd gulden per jaar kost. WADDINXVEEN - De slotfase van de badmin- toncompetitie begint zon dagmiddag in de sporthal ‘de Sniep1 (Sniepweg) met vier Waddinxveense der by’s tussen Aeolus-Flori da. voorstellingen zijn geconstru eerd die thans als mythen kunnen worden afgedaan. Tezelfdertijd ontstaan er my then over het Oranjehuis. Cu rieus is ook dat er politieke, economische en volkenrech telijke theorieën zijn ontwik keld die later tot universele waarden werden verhven, maar die toch vooral het Ne derlandse belang moesten dienen. De Nederlandse Staat be stond in de 17e eeuw in feite uit zeven soevereine staten, waarvan de afgezanten el kaar in de Staten-Generaal ontmoetten. Over belangrijke zaken kon men het echter vaak niet eens worden. Daar om werd in de 18e eeuw door patriotten gepleit voor een eenheidsstaat. Als kleine mogendheid bleek het onmogelijk zich econo misch te handhaven, omdat de grotere een zeer egocentri sche politiek voerden die be kend is geworden als mercan- talisme. Oorlog werd daar door onvermijdelijk. Eerst te gen de Engelsen en later de Fransen. De schilderkunst, bouw kunst, letterkunde, muziek, filosofie en wetenschap ken den menige grootheid. Dat feit blijft recht overeind. Aan de filosofie wordt bijzondere aandacht geschonken. Aan die van Coornhert tot en met Spinoza. Filosofen als Coornhert - die in 1590 overleed - en de vrij zinnige Spinoza, die eeuwen achtereen vrijdenkers heeft geïnspireerd, hebben naar het lijkt vrijblijvend invloed uitgeoefend op het Neder landse denken. WADDINXVEEN - In het Waddinxveense buurtcentrum ‘De Boog1 (C. Huijgenslaan) wordt zoals aangekondigd deze en volgende maand weer een nieuwe cursusreeks cultuur geschiedenis filosofie van het Humanistisch Verbond Mid den-Holland gehouden onder het motto ‘Hoe ’goud’ was het ’goud’ in de Gouden Eeuw?'. De aanmeldingen daarvoor ko men ditmaal traag op gang. Sprekers tijdens de cursus zijn de Waddinxveense histo ricus dr. André A. de Bruin (woensdagavond 18 januari over ‘In welke tijd leefden ze? Impressie van het economi sche, sociale en politieke le ven. Werkelijkheid en my then'), kunsthistoricus drs. Ernest Kurpershoek (woens dagavond 25 januari over ‘De strijd om het bestaan van de Nederlandse kunstenaar in Italië' en op donderdagavond 9 februari over ‘Ziek, oud en arm in de Gouden Eeuw') en de filosoof prof.dr. M.J. Petry (donderdagavond 16 februari over ‘Het filosofische denken van Coornhert tot en met Spi noza'). De vier avonden in De Boog beginnen telkens om acht uur, met uitzondering van de eerste avond, zodat de deel nemers om half acht hun cur susboeken in ontvangst kun nen nemen. De kosten bedra gen voor niet HV-leden 60 gulden en voor HV-leden 45 gulden. CJP-leden (maximaal 10 deelnemers) betalen f 30,-. Voor opgave kan men in Waddinxveen het nummer 01828-13431 bellen. ‘Keer op keer worden we ge- tracteerd op tentoonstellin gen over onze Gouden Eeuw. Vorig jaar nog over De Dage raad van de Gouden Eeuw. Toen bleek dat ook heel wat amateurs penseel en teken- stift hanteerden en andere onderwerpen belichtten. An dere dan Rembrandt, Ver meer en Hals', zegt de Wad- dinxvener dr. André A. de der Linden onthult op de buitengevel het nieuwe beeldmerk van Bruin, de man achter de nieu we cursusreeks cultuurge schiedenis filosofie. ‘Nu zijn er in Rotterdam zelfs twee tentoonstellingen geor ganiseerd. In de Kunsthal en het Historisch Museum. Over Rotterdamse notabelen, de scheepvaart en landschap pen. Zeer interessant. Maar, die zogenaamde Gouden Eeuw heeft veel meer kanten dan de elitaire, die opnieuw in Rotterdam wordt getoond. Het was niet al goud wat er blonk'. De Waddinxveense cursus reeks over de Gouden Eeuw wil ook de keerzijde van de medaille laten zien. Daartoe zijn drie inleiders uitgeno digd die gewend zijn voor een breed publiek te spreken. De Amsterdamse historicus drs. Ernest Kurpershoek zal de aandacht vestigen op de belangstelling van schilders voor de onderkant van de sa menleving, de spinhuizen, le prozenhuizen en dolhuizen, en op de kunstenaars die een keiharde strijd om het be staan moesten voeren. Hij zal zijn verhalen toelichten met dia’s.- Prof.dr. M. J. Petry bespreekt de filosofen die de gemoede ren nog steeds bezig kunnen houden. Historicus dr. André de Bruin zal een impressie zal geven van het economi sche, sociale en politieke le ven en probeert mythe van werkelijkheid te scheiden. Mythen zijn onuitroeibaar. Ieder volk en ieder mens lijkt ze te koesteren. Nederlanders maken daarop geen uitzonde ring. Elk land lijkt wel een Gouden Eeuw te hebben. Ui teraard worden daar argu menten door aangevoerd. De Nederlandse Gouden Eeuw zou zich onderscheiden door welvaart, vrijheid, vroomheid en kunstzinnig heid. Opmerkelijk is dat de Nederlandse Gouden Eeuw zo tot de verbeelding blijft spreken dat in de eeuwen daarna daarover door protes tanten, katholieken, libera len, socialisten en fascisten ■fe1' 710114 Onder toeziend oog van de medewerkers van de Rabobank Wad dinxveen hijst burgemeester C.M. van der Linden de vlag met het nieuwe beeldmerk. Naast de burgemeester biedt directeur A.J. Am merlaan de helpende hand en houdt voorzitter G. van Ringelenstein een oogje in het zeil. (Foto: Sjaak Noteboom). pier en rekeningafschriften dragen nu meteen de nieuwe huisstijl dragen. Voor de invoering van de nieuwe huisstijl is een totaal bedrag gereserveerd van f 68 miljoen. Dit bedrag omvat ook de kosten voor training en instructie van de mede werkers. Een groot deel be treft verder noodzakelijke vervangingsinvesteringen. De invoering van de nieuwe huisstijl leidt ook tot grote kostenbesparingen. Het aan tal brochures voor de particu- WADDINXVEEN - Waddinx veens burgemeester C.M. van der Linden heeft maandag morgen 2 januari de ver nieuwde en uitgebreide vesti ging van de Rabobank Wad dinxveen aan de Kerkweg- Oost voorzien van het nieuwe beeldmerk. Hij zorgde voor de onthulling op de buitengevel en hees bij de ingang de nieu we vlag, die naast het Wad dinxveense dundoek kwam te wapperen. Dat alles gebeurde in aanwe zigheid van voorzitter G. van Ringelenstein, directeur A.J. Ammerlaan en de medewer kers van de plaatselijke bankinstelling. De officiële gebeurtenis, die volgde op een gezamenlijk ontbijt van het bankpersoneel, vormde de afronding van de veranderin gen die binnen de Rabo-orga- nisatie in het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. De nieuwe huisstijl, waarvan het onthulde beeldmerk met het woordmerk een onderdeel is, volgt op een aantal ver nieuwingsprogramma’s, die de afgelopen tijd bij de zich vernieuwende Rabobank op veel terreinen zijn ingezet. Met haar nieuwe gezicht wil de bank zichtbaar maken dat zij een bank van en voor men sen is. Binnen de Rabo- bankorganisatie zijn diverse programma’s opgezet om te komen tot verhoogde efficien cy en een meer klantgerichte oriëntatie. De introductie van nieuwe werkwijzen en een aanzienlijke automatiserin- ginspanning horen hierbij. Naast de veranderingen bin nen de bank gaf ook markton derzoek naar de bestaande huisstijl aanleiding tot intro- J ductie van een nieuw beeld merk. Uit peilingen was ge- bleken dat slechts 45 procent van de Nederlanders het uit 1972 daterende beeldmerk herkent als dat van de Rabo bank. Bovendien werd het voormalige beeldmerk geas socieerd met ouderwets en hoekig. Het nieuwe beeldmerk van de Rabobank toont een mensfi guur op een zonnewijzer. De Rabobank wil daarmee uit drukken dat zijn een bank van en voor mensen is. Het nieuwe woordmerk Rabo bank is opgebouwd uit een speciaal voor de bank ontwor pen letter. De Rabobank Waddinxveen is één van de eerste honderden Rabobanken met hev‘-nieuwe gezicht. Eind maart is het nieuwe woord- en beeldmerk op de gevel van alle Rabo- kantoren aangebracht. Alle andere uitingen van de baqk zoals passen, cards, briefpa- ■Aj -s\ x /Z Pagina 19 VOOR WEEKBLAD WADDINXVEEN- WOENSDAG 4 JANUARI 1995 Wie nu kiest voor een kennismakings-abonnement, Wie nu kiest voor een kennismakings-abonnement, I ontvangt Rijn en Gouwe vier weken lang 's ochtends vóór zevenen in de bus. Voor deze vrijblijvende kennismaking betaalt u 13,25. De afgelopen drie maanden heb ik geen proefabonnement gehad op Rijn en Gouwe. J Naam: m/v Adres: I Postcode/Woonplaats: I Telefoon: (voor controle op de bezorging) Bon m open envelop, zonder postzegel, I zenden naar: Rijn en Gouwe. afdeling Abonnementen. I Antwoordnummer 10008 2400 VB Alphen a/d Rijn ■II 710114 004000 11 “J 1 --

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1995 | | pagina 19