Peugeot heeft 306 in veel variaties
Galant 1.8i zeker niet uitgekleed
iiiiill BAAS
AUTO II liii
12 februari
Amsterdam
Amsterdam ra
BOOnSTOPPE
1
Ford Scorpio verrassend vorstelijk
Nissan Maxima QX rijdt werelds
boonstoppel b.v.
boonstoppel boskoop b.v.
oo
AUTOMOBIELBEDRIJF
NISSAN
donderdag
t/m zondag
AUTOMOBIELBEDRIJF/
maxim
T
NOORDKADE 16 WADDINXVEEN TEL. 01828-10170
M
AUTOPUNT - BEDRIJVENPARK COENECOOP
ZUIDELIJKE RONDWEG I WADDINXVEEN TEL: 0I828-17900
kofferbak. Die heeft
een inhoud van 463
liter.
jaren de toon lijkt te
zetten in hoge seg
ment.
Onbekend
Lampen
Afsluitbaar
UW MITSUBISHI-DEALER VOOR GOUDA, WADDINXVEEN E.0.
Trillingen
Een Ford Scorpio is
bij uitstek de auto
om je stijlvol in te la
ten vervoeren. Van
uit die gedachte is
de uiterlijk en inner
lijk flink veranderde
Scorpio in het najaar
gepresenteerd. Over
smaak valt nimmer
te twisten, maar een
bijzondere uitstra
ling heeft de auto
zeer zeker. Het ge
tuigt van durf om in
vormgeving flink af
te wijken van de be
houdende stijl, die al
Wielophanging
Met de komst van
vierdeurs sedan
heeft Peugeot het
306 gamma behoor
lijk compleet. Er zijn
immers al een vijf-
deurs en driedeurs
en een cabriolet. Met
de sedan mikt de
Franse producent op
een categorie kopers
die vooral veel baga
geruimte wenst. De
auto is maar liefst 24
centimeter langer
dan de drie- versie
van de 306. Een be
langrijk deel komt
voor rekening van de
De Maxima QX,
waarmee Nissan vas
te voet aan de grond
wil zetten in het top
segment van de Eu
ropese automarkt,
komt begin 1995 op
de markt. Speciaal
voor Europa is een
grille ontwikkeld in
de vorm van de vleu
gels van een vogel.
Die zal het gezicht
vormen voor alle
toekomstige Nissan
personenauto’s. Zo
heeft ook de ver
nieuwde Primera de
ze snoet gekregen.
De chromen randjes
zorgen voor de nodi
ge chique.
Het Japanse merk
Mitsubishi heeft over
de hele linie een erg
jong gamma. Recent
is tevens het Pajero
gamma wat uitge
breid met onder
meer een 2,8 liter
turbodiesel en een
3,5 liter zescilinder.
De Ford Scorpio rijdt bijzonder comfortabel.
U G
E A
L
E R
P
E
E O T
D
Zijde 450 Boskoop Tel. 01727-15111
I
De brutale neus geeft de Galant een eigen gezicht.
Nissan zet de Maxima QX scherp geprijsd in de markt.
Ei-
De verwachtingen worden
ra
Oranjelaan 21 Waddinxveen Tel. 01828- 30800
Showroom Juliana v. Slolberglaan
Fujii, als general manager
onder meer verantwoor
delijk voor de marketing
van de nieuweling. In Ne
derland denkt de impor
teur op jaarbasis zeshon
derd exemplaren van de
Maxima QX te kunnen slij
ten, voor het merendeel
uitgerust met de 2,0 liter
zescilinder motor.
een
de
3 JAAR
GARANTIE
MITSUBISHI
MOTORS
Stof
de
lebracht
cans op
liter motor met 12 klep
pen levert nu 150 pk in
plaats van de 145. De 24
kleppen variant komt nu
zelfs aan 207 pk, wat een
stijging Is van maar liefst
13 pk.
ZUIDELIJKE RONDWEG 3 (AUTOPUNT - BEDR.PARK COENECOOP)
WADDINXVEEN - TELEFOON: 01828-19285
De vormgeving van de se
dan is ontleend aan de
306 cabriolet, die afgelo
pen voorjaar In de ver
koop ging. Peugeot Is er
knap in geslaagd om het
bezadigde karakter van
een sedanmodel toch eni
ge elegantie te geven. Na
tuurlijk ligt het accent op
functionaliteit bij deze au
to. Dat komt bijvoorbeeld
tot uiting in de uitrusting.
Zo Is zelfs de basisversie
1.4 SL met een prijs van
32.715 gulden al uitgerust
met stuurbekrachtiging en
PEUGEOT DEALER
ingegeven door de con
currerende manier waar
op de auto in de markt zal
worden gezet: de 2,0 liter
V6 zal, standaard voor
zien van een dubbele air
bag en airconditioning,
gaat rond de 55.000 gul
den kosten. Met een
scherp prijsbeleid wil Nis
san het verloren markt
aandeel de komende ja-
ren zien terug te winnen.
wielen over op het weg
dek. Met de licht schake
lende vijfversnellingsbak
bereikt de 1145 kilo we
gende sedan in slechts
tien seconden een snel
heid van 100 km/uur.
Indien je het vermogen
veelvuldig en nadrukkelijk
aanspreekt, dan stijgt het
verbruik van de Mitsubishi
aanzienlijk. Bij een forse
en veeleisende rijstijl zal
de Galant ongeveer 9,5 li
ter per 100 km verbran
den. Wie wat bescheide
ner rijdt, haalt een gemid
deld verbruik van 7,5 liter
per 100 km. Dat is zeer
acceptabel voor een auto
van dit kaliber.
als sedan. De Galant was
al leverbaar in de luxere
GLi en GLSi uitvoeringen.
De wat ’kalere’ -i- versie
kost 36.645 gulden.
Deze Galant blinkt niet uit
in overdaad, maar leven
op water en brood is het
zeker niet in de auto.
Standaard hebben we im
mers nog wel de beschik
king over stuurbekrachti
ging, getinte ramen en
een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel.
De soepele en krachtige
1,8 liter motor levert
dankzij zijn vier kleppen
per cilinder maar liefst 93
kW (126 pk). Dit vermo
gen brengt hij via de voor-
ventllatlesysteem om
en stuifmeel bulten
deur te houden.
De ST beschikt standaard
over elektrische ruitbedle-
ning voorin, In hoogte ver
stelbare bestuurdersstoel
en zelfs een wisser op de
achterruit. Een dergelijke
accessoire is voor een se
dan vrij ongebruikelijk,
maar niettemin heel han
dig. Zeker als het raam
aan de buitenzijde besla
gen Is.
Ondanks al deze toch
goede bevindingen kom je
de Mitsubishi Galant niet
zo heel veel tegen op de
Nederlandse wegen,
genlijk merkwaardig want
het is een meer dan uit
stekende reiswagen. Het
comfort is heel behoorlijk,
de stoelen zitten prima en
rijgeluiden zijn mooi ge
dempt. Bovendien heeft
de Galant een eigenwijze
neus en zijn bijvoorbeeld
de bumpers In de kleur
van de carrosserie mee
gespoten, waardoor hij
best chic oogt.
een in hoogte verstelbaar
stuur. De ruitewlssers be
schikken over een inter
valstand en aan de be-
stuurderszljde zit
make-up spiegel In
zonneklep.
De voorwielophanging is
nieuw voor meer stabiliteit
en de ophanging van de
achterwielen is eveneens
verbeterd. De opvallende
afgeronde koplampen
herbergen een bijzondere
techniek: poly-elllpsode.
Dat levert niet alleen meer
licht op, ook de spreiding
is beter waardoor het
zicht in bochten sterk is
toegenomen.
De tweeliter zestienklep-
pen motor heeft een
nieuw variabel inlaatsys-
teem. Dat vergroot de
trekkracht bij lage toeren
tallen. De zescilinder 2,9
Meer luxe biedt de SR
met zaken als groen ge
tint glas, een toerenteller,
een verlicht en afsluitbaar
dashboardkastje en ver
lichting in de kofferbak.
Voor de 306 sedan zijn er
zes motoren beschikbaar.
Vier verstoken benzine.
Die hebben een cilinderin
houd van respectievelijk
1,4, 1,6, 1,8 en 2,0 liter en
storingen. De installatie
maakt ook de toepassing
mogelijk van ondermeer
een andere afstandsbe
diening voor de centrale
portiervergrendellng. Be
langrijk daarbij is de mo
gelijkheid een persoonlij
ke code toe te passen,
waardoor diefstal bijzon
der moeilijk Is geworden.
Hoe dan ook, de Scorpio
rijdt bijzonder comforta
bel. Bovendien ziet hij er
in het echt indrukwekken
der en vooral eleganter uit
dan de foto’s doen voor
komen. De auto is te leve
ren in de uitvoeringen met
vier portieren en als sta
tionwagon. Er zijn twee
uitrustingen: GLX of Ghia.
De prijs van de 2.0 GLX
bedraagt 52.990 gulden.
der alle omstandigheden
de meest gunstige positie
houden en zo dus optima
le grip bieden.
Met de Maxima QX (de
letters staan voor Quality
Excellence) hoopt Nissan
te scoren in het topseg
ment van de Europese au
tomarkt. ”Wij denken per
maand 1.500 exemplaren
naar Europa te versche
pen,” voorspelt Atsushi
vermogens varlrend van
55 kW/75 pk tot aan 89
kW/123 pk. Voorts zijn er
twee dleselkrachtbronnen
te leveren, een met en
een zonder turbo en
maximale vermogens van
51 kw/70 pk en 67,5
kW/92 pk.
Alle motoren zijn gemon
teerd aan hydraulische
motorsteunen, die trillin
gen tot een minimum te
rugbrengen. Dat Is een
aanwinst voor het toch al
behoorlijke comfort In de
ze auto. Tevens past Ford
In de Scorpio een nieuwe
elektrische installatie toe.
De hoeveelheid bedrading
voor de voeding van tal
van zaken Is daarmee
aanzienlijk teruj
en daarmee de
De Nissan kleeft aan de
weg dankzij de nieuw ont
wikkelde wielophanging.
Vooral de constructie ach
ter is bijzonder: een com
binatie van een starre
achteras met een centrale
draagarm, die ervoor
zorgt dat as en wielen on-
In de zakelijk markt poogt
Mitsubishi een stevige
vinger aan de pols te hou
den. Vooral de Galant Is
dan het belangrijkste mo
del. Sinds kort is er een
1.81 variant. Deze versie is
uitsluitend verkrijgbaar
Vooral in de luxe Ghla is
het goed toeven. Onder
uitgezakt in de met leer
beklede stoelen valt eerst
een zee van ruimte op.
Wat dat aangaat, biedt de
Scorpio evenveel als zijn
voorganger. De verande
ringen lijken in eerste in
stantie vooral het dash
board en exterieur te be
treffen, zoals een totaal
andere neus met een ken
merkende grille en een
volledig nieuwe achter
kant. Volgens Ford is er
echter meer aan het vlag-
geschip veranderd.
Het begint al met de uit
gebreide standaarduitrus
ting. De CLX versie is ko
men te vervallen, zodat
het gamma nu begint met
GLX. Bovenop de velllg-
heidsattributen als een
remsysteem met het eigen
Ford antl-blokkeersys-
teem en een airbag heeft
de Scorpio nu ook zaken
als elektrisch te bedienen
zijruiten en buitenspiegels
(ook verwarmd), aircondi
tioning, een elektrisch te
verstellen bestuurders
stoel, hoofdsteunen ach
terin en een filter in het
De Maxima QX komt op
de markt met twee ver
schillende motoren: een
2,0 en een 3,0 liter. In bei
de gevallen gaat het om
een V6, die in een moto-
renfabriek in Iwaki worden
gebouwd. De zogenaam
de VQ motor is gebaseerd
op een nieuw concept en
grotendeels gemaakt van
aluminium. De motor
weegt 166 kg, hetgeen
een gewichtsbesparing
betekent van ongeveer
twintig procent ten op
zichte van conventionele
motoren.
Vanwege de milieu-eisen
worden voor de Europese
markt twee katalysatoren
gemonteerd. De 3,0 liter
V6 levert 220 pk. We zijn
ervan overtuigd dat de
papieren gegevens klop
pen als we het gaspedaal
heel even wat dieper in
trappen tijdens de kennis
making met de Maxima
QX. De naald van de snel
heidsmeter schiet razend
snel omhoog als het toe
rental naar het maximum
van 6.400 toeren per mi
nuut schiet en de zuigers
en kleppen hun werk op
topcapaciteit doen.
r*
v,