Peugeot heeft 306 in veel variaties Galant 1.8i zeker niet uitgekleed iiiiill BAAS AUTO II liii 12 februari Amsterdam Amsterdam ra BOOnSTOPPE 1 Ford Scorpio verrassend vorstelijk Nissan Maxima QX rijdt werelds boonstoppel b.v. boonstoppel boskoop b.v. oo AUTOMOBIELBEDRIJF NISSAN donderdag t/m zondag AUTOMOBIELBEDRIJF/ maxim T NOORDKADE 16 WADDINXVEEN TEL. 01828-10170 M AUTOPUNT - BEDRIJVENPARK COENECOOP ZUIDELIJKE RONDWEG I WADDINXVEEN TEL: 0I828-17900 kofferbak. Die heeft een inhoud van 463 liter. jaren de toon lijkt te zetten in hoge seg ment. Onbekend Lampen Afsluitbaar UW MITSUBISHI-DEALER VOOR GOUDA, WADDINXVEEN E.0. Trillingen Een Ford Scorpio is bij uitstek de auto om je stijlvol in te la ten vervoeren. Van uit die gedachte is de uiterlijk en inner lijk flink veranderde Scorpio in het najaar gepresenteerd. Over smaak valt nimmer te twisten, maar een bijzondere uitstra ling heeft de auto zeer zeker. Het ge tuigt van durf om in vormgeving flink af te wijken van de be houdende stijl, die al Wielophanging Met de komst van vierdeurs sedan heeft Peugeot het 306 gamma behoor lijk compleet. Er zijn immers al een vijf- deurs en driedeurs en een cabriolet. Met de sedan mikt de Franse producent op een categorie kopers die vooral veel baga geruimte wenst. De auto is maar liefst 24 centimeter langer dan de drie- versie van de 306. Een be langrijk deel komt voor rekening van de De Maxima QX, waarmee Nissan vas te voet aan de grond wil zetten in het top segment van de Eu ropese automarkt, komt begin 1995 op de markt. Speciaal voor Europa is een grille ontwikkeld in de vorm van de vleu gels van een vogel. Die zal het gezicht vormen voor alle toekomstige Nissan personenauto’s. Zo heeft ook de ver nieuwde Primera de ze snoet gekregen. De chromen randjes zorgen voor de nodi ge chique. Het Japanse merk Mitsubishi heeft over de hele linie een erg jong gamma. Recent is tevens het Pajero gamma wat uitge breid met onder meer een 2,8 liter turbodiesel en een 3,5 liter zescilinder. De Ford Scorpio rijdt bijzonder comfortabel. U G E A L E R P E E O T D Zijde 450 Boskoop Tel. 01727-15111 I De brutale neus geeft de Galant een eigen gezicht. Nissan zet de Maxima QX scherp geprijsd in de markt. Ei- De verwachtingen worden ra Oranjelaan 21 Waddinxveen Tel. 01828- 30800 Showroom Juliana v. Slolberglaan Fujii, als general manager onder meer verantwoor delijk voor de marketing van de nieuweling. In Ne derland denkt de impor teur op jaarbasis zeshon derd exemplaren van de Maxima QX te kunnen slij ten, voor het merendeel uitgerust met de 2,0 liter zescilinder motor. een de 3 JAAR GARANTIE MITSUBISHI MOTORS Stof de lebracht cans op liter motor met 12 klep pen levert nu 150 pk in plaats van de 145. De 24 kleppen variant komt nu zelfs aan 207 pk, wat een stijging Is van maar liefst 13 pk. ZUIDELIJKE RONDWEG 3 (AUTOPUNT - BEDR.PARK COENECOOP) WADDINXVEEN - TELEFOON: 01828-19285 De vormgeving van de se dan is ontleend aan de 306 cabriolet, die afgelo pen voorjaar In de ver koop ging. Peugeot Is er knap in geslaagd om het bezadigde karakter van een sedanmodel toch eni ge elegantie te geven. Na tuurlijk ligt het accent op functionaliteit bij deze au to. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de uitrusting. Zo Is zelfs de basisversie 1.4 SL met een prijs van 32.715 gulden al uitgerust met stuurbekrachtiging en PEUGEOT DEALER ingegeven door de con currerende manier waar op de auto in de markt zal worden gezet: de 2,0 liter V6 zal, standaard voor zien van een dubbele air bag en airconditioning, gaat rond de 55.000 gul den kosten. Met een scherp prijsbeleid wil Nis san het verloren markt aandeel de komende ja- ren zien terug te winnen. wielen over op het weg dek. Met de licht schake lende vijfversnellingsbak bereikt de 1145 kilo we gende sedan in slechts tien seconden een snel heid van 100 km/uur. Indien je het vermogen veelvuldig en nadrukkelijk aanspreekt, dan stijgt het verbruik van de Mitsubishi aanzienlijk. Bij een forse en veeleisende rijstijl zal de Galant ongeveer 9,5 li ter per 100 km verbran den. Wie wat bescheide ner rijdt, haalt een gemid deld verbruik van 7,5 liter per 100 km. Dat is zeer acceptabel voor een auto van dit kaliber. als sedan. De Galant was al leverbaar in de luxere GLi en GLSi uitvoeringen. De wat ’kalere’ -i- versie kost 36.645 gulden. Deze Galant blinkt niet uit in overdaad, maar leven op water en brood is het zeker niet in de auto. Standaard hebben we im mers nog wel de beschik king over stuurbekrachti ging, getinte ramen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De soepele en krachtige 1,8 liter motor levert dankzij zijn vier kleppen per cilinder maar liefst 93 kW (126 pk). Dit vermo gen brengt hij via de voor- ventllatlesysteem om en stuifmeel bulten deur te houden. De ST beschikt standaard over elektrische ruitbedle- ning voorin, In hoogte ver stelbare bestuurdersstoel en zelfs een wisser op de achterruit. Een dergelijke accessoire is voor een se dan vrij ongebruikelijk, maar niettemin heel han dig. Zeker als het raam aan de buitenzijde besla gen Is. Ondanks al deze toch goede bevindingen kom je de Mitsubishi Galant niet zo heel veel tegen op de Nederlandse wegen, genlijk merkwaardig want het is een meer dan uit stekende reiswagen. Het comfort is heel behoorlijk, de stoelen zitten prima en rijgeluiden zijn mooi ge dempt. Bovendien heeft de Galant een eigenwijze neus en zijn bijvoorbeeld de bumpers In de kleur van de carrosserie mee gespoten, waardoor hij best chic oogt. een in hoogte verstelbaar stuur. De ruitewlssers be schikken over een inter valstand en aan de be- stuurderszljde zit make-up spiegel In zonneklep. De voorwielophanging is nieuw voor meer stabiliteit en de ophanging van de achterwielen is eveneens verbeterd. De opvallende afgeronde koplampen herbergen een bijzondere techniek: poly-elllpsode. Dat levert niet alleen meer licht op, ook de spreiding is beter waardoor het zicht in bochten sterk is toegenomen. De tweeliter zestienklep- pen motor heeft een nieuw variabel inlaatsys- teem. Dat vergroot de trekkracht bij lage toeren tallen. De zescilinder 2,9 Meer luxe biedt de SR met zaken als groen ge tint glas, een toerenteller, een verlicht en afsluitbaar dashboardkastje en ver lichting in de kofferbak. Voor de 306 sedan zijn er zes motoren beschikbaar. Vier verstoken benzine. Die hebben een cilinderin houd van respectievelijk 1,4, 1,6, 1,8 en 2,0 liter en storingen. De installatie maakt ook de toepassing mogelijk van ondermeer een andere afstandsbe diening voor de centrale portiervergrendellng. Be langrijk daarbij is de mo gelijkheid een persoonlij ke code toe te passen, waardoor diefstal bijzon der moeilijk Is geworden. Hoe dan ook, de Scorpio rijdt bijzonder comforta bel. Bovendien ziet hij er in het echt indrukwekken der en vooral eleganter uit dan de foto’s doen voor komen. De auto is te leve ren in de uitvoeringen met vier portieren en als sta tionwagon. Er zijn twee uitrustingen: GLX of Ghia. De prijs van de 2.0 GLX bedraagt 52.990 gulden. der alle omstandigheden de meest gunstige positie houden en zo dus optima le grip bieden. Met de Maxima QX (de letters staan voor Quality Excellence) hoopt Nissan te scoren in het topseg ment van de Europese au tomarkt. ”Wij denken per maand 1.500 exemplaren naar Europa te versche pen,” voorspelt Atsushi vermogens varlrend van 55 kW/75 pk tot aan 89 kW/123 pk. Voorts zijn er twee dleselkrachtbronnen te leveren, een met en een zonder turbo en maximale vermogens van 51 kw/70 pk en 67,5 kW/92 pk. Alle motoren zijn gemon teerd aan hydraulische motorsteunen, die trillin gen tot een minimum te rugbrengen. Dat Is een aanwinst voor het toch al behoorlijke comfort In de ze auto. Tevens past Ford In de Scorpio een nieuwe elektrische installatie toe. De hoeveelheid bedrading voor de voeding van tal van zaken Is daarmee aanzienlijk teruj en daarmee de De Nissan kleeft aan de weg dankzij de nieuw ont wikkelde wielophanging. Vooral de constructie ach ter is bijzonder: een com binatie van een starre achteras met een centrale draagarm, die ervoor zorgt dat as en wielen on- In de zakelijk markt poogt Mitsubishi een stevige vinger aan de pols te hou den. Vooral de Galant Is dan het belangrijkste mo del. Sinds kort is er een 1.81 variant. Deze versie is uitsluitend verkrijgbaar Vooral in de luxe Ghla is het goed toeven. Onder uitgezakt in de met leer beklede stoelen valt eerst een zee van ruimte op. Wat dat aangaat, biedt de Scorpio evenveel als zijn voorganger. De verande ringen lijken in eerste in stantie vooral het dash board en exterieur te be treffen, zoals een totaal andere neus met een ken merkende grille en een volledig nieuwe achter kant. Volgens Ford is er echter meer aan het vlag- geschip veranderd. Het begint al met de uit gebreide standaarduitrus ting. De CLX versie is ko men te vervallen, zodat het gamma nu begint met GLX. Bovenop de velllg- heidsattributen als een remsysteem met het eigen Ford antl-blokkeersys- teem en een airbag heeft de Scorpio nu ook zaken als elektrisch te bedienen zijruiten en buitenspiegels (ook verwarmd), aircondi tioning, een elektrisch te verstellen bestuurders stoel, hoofdsteunen ach terin en een filter in het De Maxima QX komt op de markt met twee ver schillende motoren: een 2,0 en een 3,0 liter. In bei de gevallen gaat het om een V6, die in een moto- renfabriek in Iwaki worden gebouwd. De zogenaam de VQ motor is gebaseerd op een nieuw concept en grotendeels gemaakt van aluminium. De motor weegt 166 kg, hetgeen een gewichtsbesparing betekent van ongeveer twintig procent ten op zichte van conventionele motoren. Vanwege de milieu-eisen worden voor de Europese markt twee katalysatoren gemonteerd. De 3,0 liter V6 levert 220 pk. We zijn ervan overtuigd dat de papieren gegevens klop pen als we het gaspedaal heel even wat dieper in trappen tijdens de kennis making met de Maxima QX. De naald van de snel heidsmeter schiet razend snel omhoog als het toe rental naar het maximum van 6.400 toeren per mi nuut schiet en de zuigers en kleppen hun werk op topcapaciteit doen. r* v,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1995 | | pagina 23