II
ftf]
Sociale
contact bleef
bewaard
Waddinxveners snel met
Interliner in Den Haag
Speelgoedbeurs
in De Schakel
AUTO
BAAS
Den Haag-CS en van Boskoop via Waddinxveen (vijf
deze
n bestelwagen
,r het beste van
personenwagen.
ten rollen. Deze stonden daar
om te voorkomen dat het
touw, waarmee de trekschui
ten getrokken werden (hetzij
zen in de grote steden. Als ge
volg van de ophoging van de
Gouwe-kade en een ingrij
pende verbouwing is deze
trap verdwenen.
tussen rijschool Ravenhorst
en juwelier Does herinnert
nog aan de scholen.
Ridderbuurt heeft niets met
ridders te maken, maar is
vermoedelijk vernoemd naar
een zekere familie De Ridder,
die op de één of ander manier
iets met Boskoop te maken
heeft gehad. Zeker is, dat een
familie De Ridder in het be
gin van deze eeuw met verlof
uit Indië kwam en als tijde
lijk verblijf een villa in het
tweede Laag Boskoop liet
bouwen. Na hun vertrek
Het beste van
gekombineerd met
een luxe
Goudhaantje
Sinds 1977 maakt de buurt
dankbaar gebruik van een
persoon die vanaf die tijd een
belangrijk stempel drukt op
al het wel en wee in de wijk,
Hans Koeleman. Het ’goud
haantje’ wordt hij wel ge
noemd. Wat zijn ogen zien
kunnen zijn handen maken.
Een gave. ’Ach welnee’, merkt
hij ghmlachtend op. ’Je moet
alleen een idee hebben watje
beslist niet altijd door de Aan het begin van de Nieuw
straat, gerekend vanaf de
Dorpsstraat, juist over het
den duur alle neuzen in de
zelfde richting wezen. Zelfs
van diegenen die zich het
langst hadden verzet tegen
éénrichtingverkeer gaven toe
dat dit toch wel een aanmer
kelijke verbetering was.
Kortom, men is gewoon blij
met de huidige verkeerssitu
atie.
Creatief
Koeleman had al snel door
dat een hek rond de speel
plaats geen overbodige luxe
was; sommige Nieuwstraat-
bezoekers hadden de neiging
het grasspeelveldje als par
keerplaats te gebruiken.
Daarom werden onderstuk
ken van oude verkeerspalen
door Koeleman tot een goed
functionerende barrière om
gebouwd.
Vervolgens bleek het regel
matig gras maaien op a,
duur een belasting voor het
vrijwilligersteam. Vooral na
een vakantieperiode was men
wel eens genoodzaakt om tot
hooibouw over te gaan. Op
initiatief van Koeleman is het
gras toen maar verwijderd en
vervangen door houtsnip
pers. ’Dat vraagt natuurlijk
ook het nodige onderhoud en
schoffelwerk om de kweek te
gen te gaan, maar het is nooit
zo intensief als grasmaaien.
Een leuke bijkomstigheid is
dat de houtsnippers ieder
jaar opnieuw gratis door de
gemeente worden bezorgd’,
zegt Koeleman.
Ook de speelmaterialen wa
ren door de jaren heen na
tuurlijk wel eens aan vervan
ging toe. De creativiteit van
Koeleman kent blijkbaar nog
steeds geen grenzen want de
speelwerktuigen van zijn
hand blijken keer op keer een
geliefd speelobject. Zijn laat
ste pronkstuk is de scooter.
De oude bleek van veel te
licht materiaal en was daar
door geen lang leven bescho
ren. Het door Hans Koeleman
verwaardigde produkt kan
nu wel een stootje velen. Net
als de draaimolen die volgens
zijn echtgenote in de werk
plaats wel erg lang zeer veel
ruimte in beslag nam voordat
de stellage gereed was voor
plaatsing.
^CHRYSLER Dodge Jeep.
BOSKOOP - In verenigings
gebouw De Schakel (Nieuw
straat 79) wordt vrijdag 10 en
zaterdag 11 november een
grote speelgoedbeurs gehou
den waar uitsluitend nieuw
speelgoed wordt verkocht. Er
is een ruime sortering met
daarbij ook beren, sieraden,
kleurboeken en stiften, lees
boekjes, puzzels en poppen.
De moeite waard met het oog.
op de komende feestdagen.
De opbrengst van de beurs
komt ten goede aan het bouw
fonds van de Chr. Geref. kerk.
Er zijn plannen voor nieuw
bouw. De beurs is vrijdag
open van 16.00-21.00 uur, za
terdag van 10.00-13.00 uur.
Auto Baas Chrysler-Jeep B.V.
TWEE-ÉÉNHEID
IN BETROUWBAARHEID EN KWALITEIT
-
dege rekening gehouden met
het verlangen naar een rede
lijke prijs-prestatieverhou-
ding. ‘Passagiers waren bang
voor een tarief, dat rond de
50% hoger ligt dan zij nu met
de strippenkaart betalen. Het
tarief is uiteindelijk 20% ho
ger uitgekomen in vergelij
king met de sneldienst*.
‘Een concreet voorbeeld is de
maandkaart van Boskoop
naar Den Haag die 190 gul
den gaat kosten tegen 170
gulden voor de sneldienst. Fo
rensen tussen Alphen aan
den Rijn en Den Haag betalen
even veel voor een Interliner-
abonnement als voor een
treinkaartje*.
Dat prijsverschil wordt ech
ter meer dan goed gemaakt
door de extra service die pas
sagiers van de Interliner wor
den geboden. De halteplaat
sen zijn uitgerust met een in
formatiezuil, een telefoon,
soms een Greenpoint en vaak
een fietsenstalling.
‘De bussen zelf zijn zeer ruim
van opzet, rijden exact op tijd
en bieden een hoge mate van
comfort aan de inzittenden,
onder meer via een individu
eel te regelen ventilatie en
verlichting*, aldus medewer
ker Wout Terra van Vervoers-
ontwikkeling bij ZWN.
De samenspraak met klanten
houdt zeker niet op met de in-
troduktie van de Interliners
380 en 382. Regio-directeur
Boudewijn Leeuwenburgh is
vast van plan een permanen
te communicatie op te zetten
tussen de ZWN en haar klan
ten.
‘Ervaringen en wensen van
onze klanten zijn de basis
voor onze beslissingen. De
ZWN weet graag hoe de ge
bruikers over het produkt
denken. Natuurlijk had het
wellicht al veel eerder moeten
gebeuren, maar ook hier is
het beter laat dan nooit*.
De Interliner 380 vervangt de
huidige sneldienst tussen Al
phen aan den Rijn en Den
Haag en de Interliner 382
komt in plaats van de snel
dienst tussen Boskoop en de
Hofstad. Acceptabel open
baar vervoer wordt daarmee
vervangen door comfortabel,
snel en betrouwbaar open
baar vervoer.
De Interliner volgt groten
deels vrije busbanen en stro
ken langs de A12 en mag in
de spitsuren onder stringente
voorwaarden zelfs gebruik
maken van 1.500 meter i
vluchtstrook.
Vanaf medio januari volgend
jaar kunnen passagiers per
Interliner-taxi naar de halte
worden vervoerd. De rijtijden
van de taxi sluiten aan op de
dienstregeling, zodat wach
ten tot een minimum wordt
beperkt.
en vrijdagsmiddags er hun
koeien aanbonden die met de
’koeienboot’ naar de markt in
Leiden moesten worden ge
bracht of vice versa.
WADDINXVEEN/BOSKOOP - Sinds deze week zorgen
twee nieuwe Interliners voor een snelle en comforta
bele busverbinding van Alphen aan den Rijn naar
Behoud
Iedereen is gesteld op de
buurt. Veel kinderen die er
zijn geboren keren later als
starter weer terug in de wijk.
Opvallend is ook dat mensen
die zo’n tien jaar in de wijk
wonen er vaak blijven want
er heerst toch een ouderwets
soort dorpssfeertje. Dat ver
klaart wellicht ook de grote
interesse om oude pandjes te
behouden.
’Een woning die er al honderd
jaar staat kan bij goed onder
houd ook tweehonderd jaar
mee’, zo is de algemene ge
dachtengang. Daarom juist is
het buurtcomité ook zo bij
zonder fel op het behoud van
die oude pandjes. Zeker de
voorgevels. Dat is het behoud
van de wijk en de charme die
de wijk uitstraalt. Het buurt
comité en hun medebewoners
denken doorlopend vooruit.
’Stel nu eens dat in de toe
komst de Christelijk Gerefro-
meerde Kerk gaat verhuizen.
Toch eeuwig zonde als zo’n
karakteristiek complex zou
worden afgebroken. Met wat
creativiteit zijn daarbinnen
echt we"l wat appartementen
te scheppen’, oppert Hans
Koeleman.
Bewogenheid. Ook in sociaal
opzicht; onbewust houdt men
elkaar in positieve zin in de
gaten, men komt voor elkaar
op en helpt waar nodig. Bo
vendien worden de bewoners
via het regelmatig huis-aan-
huis bezorgd Wijkorgaan op
de hoogte gehouden over alles
wat er in de wijk leeft. Maar
de kinderen blijven een voor
aanstaande plaats innemen
met op hen gerichte activitei
ten. Want ook hier geldt het
aloude gezegde: wie de jeugd
heeft heeft de toekomst. Dus
ook in een wijk van ruim een
eeuw oud.
Buurtcomité
Ofschoon in de jaren zeventig
veel activiteiten zich in en
rond de speeltuin afspeelden
nam het buurtbesef van sa
men optrekken steeds grotere
vormen aan. Op het moment
dat met name de Gouwever-
breding ter sprake kwam toog
men eensgezind naar de
Beurshal voor de inspraak
avond. Daar werd in feite op
dat moment de basis gelegd
voor de actiegroep die zich
met nog meer elan ging inzet
ten voor de leefbaarheid van
de woonomgeving.
Ook Hans Koeleman was
weer van de partij. Bouw
plannen op de Galerijkavel,
al of niet een jeugdhonk vlak
voor de deur, éénrichtingver
keer en verdere verkeersaf
wikkelingen, zo ook andere
bouwactiviteiten in de
Nieuwstraat en langs de
Voorkade werden nauwlet
tend in de gaten gehouden.
Commissies- en raadsverga
deringen werden met grote
regelmaat bezocht en ook de
politieke partijen ontkwamen
niet aan hun indringende be
togen.
Hun enthousiasme sloeg over
op de overige wijkbewoners
en zo kon het gebeuren dat op
Kerken
Voorbij de Dwarsnieuwstraat
was nog de christelijke be
waarschool die in 1903 is ge
bouwd. Het gebouw is nu in
gebruik als verenigingsge
bouw van de Gereformeerde
Gemeente. De eerste steen
voor deze kleuterschool werd
destijds gelegd door de heer
C.J. van der Broek. Als bij
zonderheid dient opgemerkt
te worden dat hij een kweke
rij had waar nu de provinciale
weg loopt. Op de gevelsteen
van het schoolgebouw stond
’C. Bewaarschool’, helaas is
deze verwijderd.
De Nieuwstraat was van
oudsher een straat van ker
ken. 'Op de plaats van het
kerkje aan het begin van de
Nieuwstraat stond vroeger
een houten kerkje. Een twee
de houten kerkje stond tegen
over de Dwarsnieuwstraat.
Hierin heeft de heer Cosijn
jarenlang een fietsenrepara-
tie-atelier gehad. De huidige
orgelfabriek van de heer Kra
mer is enkele
malen zowel
kerk als kaas-
pakhuis ge
weest. De deu
ren die in de
stenen hoofd
ingang zitten,
moeten afkom
stig zijn van
een oud kloos
ter. Het zijn
bijzonder fraaie deuren, die
het aanzien zeker waard zijn.
Brandweer
Voorts is er het kerkgebouw
van de Gereformeerde Ge
meente, dat dateert van rond
de eeuwwisseling. Een ander
houten kerkgebouw heeft ge
staan aan de Biezentocht, op
de plaats waar nu huizen
staan, tegenover het gebouw
van Excelsior. Achter het
hoekhuis, vanaf de Gouwe
rechts, stond een brandweer-
huisje. Hierin stond een oude
handspuit die bij calamitei
ten door vrijwilligers, veelal
omwonenden, bediend werd.
Aan het einde van de Nieuw
straat, voor de sloot die daar
liep, stond een groot houten
geel geschilderd hek. De be
doeling hiervan was te voor
komen dat argeloze wande
laars in het donker (de straat
verlichting was destijds niet
optimaal) de straat uit en de
sloot in liepen. Een tweede
hek stond aan de Biezen
tocht, ongeveer een meter
van het hoekhuis af. De be
doeling van dit hek was dat er
in de praktijk in ieder geval
een mogelijkheid was om de
Biezen te bereiken. De over-
scheping stond dan namelijk
geheel vol met kisten, man
den en balen die een paar
keer per dag op de boten gela
den werden.
Een tweede gebruiksmoge
lijkheid van het hek was dat
de boeren donderdagsnachts
wilt gaan maken. Vervolgens
je ogen goed de kost geven om
te zien hoe anderen het doen
en verder heel praktisch den
ken’.
Koeleman brengt dat niet al
leen thuis in praktijk waar
hij een schitterende hobby-
werkplaats tot zijn beschik
king heeft. Zo heeft hij door
goed om zich heen te kijken
en veel vragen te stellen kans
gezien om eigenhandig zijn
woning gedeeltelijk op te vij
zelen, te onderheien en het
gehele pand via een uitge
kiende en gedeeltelijk door op
het dak geplaatste zonnepa
nelen, het hele jaar rond van
de benodigde warmte en
warm water te voorzien.
Geen wonder dus dat men
hem binnen het speeltuinge-
beuren van harte verwelkom
de op het moment dat hij in
de Nieuwstraat kwam wo
nen. Evenals zijn echtgenote
die zich met het randgebeu-
ren ging bezighouden. Ook na
de realisatie van de speeltuin
bleef het namelijk behelpen
met de financiën, ondanks de
altijd welwillende medewer
king van de gemeente Bos
koop wat materiaal betreft.
Speeltuin
Terug naar de huidige tijd.
Wat in al die jaren nooit is
veranderd is de saamhorig
heid en zelfwerkzaamheid
binnen deze immer kinderrij
ke buurt. Bovendien lette
men er wel op dat de buurt
niet verpauperde. Oude
pandjes die lang leeg staan
gaan nu eenmaal snel achter
uit. Bij een aantal woningen
ging dat plotseling wel wat te
snel zodat de gemeente he
laas genoodzaakt was om in
1968 tot sloop over te gaan.
Dat werd alom betreurd maar
desondanks bleef een aantal
enthousiaste buurtbewoners
het geheel positief benade
ren. En mede door hun inzet
kwam er op
het vrijgeko
men terrein in
1971 een par
keerterrein tot
stand. Boven
dien, en mis
schien nog wel
belangrijker,
een jaar later
de speeltuin.
De grote sti
mulator hierachter was Dik
Haver Droeze, die een heel
team van vrijwilligers om
zich heen wist te verzamelen
waardoor er een waar kinder-
paradijs tot stand kwam.
Kompleet met een aperots,
een schommel, een wip en eén
heuse draaimolen. En niets
duur aangekocht maar alles
zelf gemaakt van her en der
verkregen materialen want
men had geen cent te beste
den. Maar daar maakten
mannen als Dik Haver Droe
ze, Wout Wegenrif, Aijan
Kneef, Wim, Hans en Jan
Vermeulen geen probleem
van want ze waren zeer vin
dingrijk. Voor de aperots wer
den bijvoorbeeld bij Bruinzeel
restrollen van fineerbomen
weeggehaald. Hout dat an
ders door de fineerfabriek
versnipperd zou worden. Niet
geheel onbegrijpelijk dat me
dio 1972 onder grote bijval de
speeltuin werd geopend en
sinds die tijd het middelpunt
vormt van de buurt.
BOSKOOP - Iedere rechtgeaarde Boskoper weet de Nieuwstraat te vinden, sa
men met de Voorkade en een stukje Biezen het oudste woongebiedje van Bos
koop. De Nieuwstraat was in vroegere jaren één van de drukste winkelstraten
van het boomkwekersdorp. Nauwkeurig is dat niet meer zo na te trekken maar
volgens de overlevering zijn er minstens vijfendertig winkeltjes geweest. Volgens
sommige bewoners moeten het er wel zestig geweest zijn, waarbij men zich ba
seert op verhalen van groot- en overgrootouders.
bouwen verdwenen, waaron
der de oude Remonstrantse
Kerk. Dit was een zogenaam- het begin van de Nieuwstraat
de schuilkerk, daterend uit (zo ongeveer waar nu de tun-
de tijd dat de Remonstranten nel is) was eerst een ophaal-
niet meer openlijk hun gods- brug. Later vervangen door
dienst mochten bedrijven. en vaste brug.
Deze kerk stond ongeveer op Ter hoogte van de Dwars
nieuwstraat schijnt ook een
brug geweest te zijn. Immers,
Vereniging
De actiegroep van weleer is
inmiddels uitgegroeid tot een
grote buurtvereniging met
aan het hoofd een buurtcomi
té dat nu gevormd wordt door
Kees van Kleef, voorzitter,
Annemiek Gramsma, secre
taris, Anja van Wilgen, pen-
ningmeeser, José de Mooij,
kinderactiviteiten, Willie
Koeleman, buurtkrant en
Hans Koeleman, speeltuinza-
ken.
’Maar’, zo zegt voorzitter
Kees van Kleef, ’we rusten
echt niet op onze lauweren.
Wij blijven alert op alle bouw-
ontwikkelingen zoals nu bij
voorbeeld weer rond de Gale
rijkavel. Daarbij zijn wij
voortdurend in overleg met
de projectontwikkelaar, ove
rigens wel met medeweten
van het gemeentebestuur,
want wij willen graag blijven
meedoen. Daarom zoeken wij
ook steeds de dialoog. Maar
wel op positieve grondslag, of
schoon wij natuurlijk wel wil
len dat er naar ons geluisterd
wordt want we vormen echt
nog steeds een hechte ge
meenschap’, zegt Van Kleef
vol vuur.
Kerk Knepperland
In de loop det jaren werd de Na de Voorkade en de Ridder-
Gouwe gekanaliseerd; boch- buurt ontstond de Nieuw-
ten werden afgesneden en bij- straat en ook deze naam is ge-
voorbeeld bij de brug werd de makkelijk te verklaren. De
Gouwe (ook nog zeer recent) oudste bebouwing van de
flink verbreed. De bebouwing Nieuwstraat dateert uit eind
rond de oude draaibrug en - vorige eeuw. Er was hier een
uiteraard - ook de brug zelf kwekerij van ene Knepper.
vielen ten offer aati de veran- Vandaar dat het destijds nog
deringen. Ook historische ge- onbebouwde gedeelte naar de
Biezen, bekend stond als het
’Manus Knepperland’. Aan
haltes) naar de residentie.
Daarmee worden door de bus
onderneming ZWN in Bos
koop twee opmerkelijke mijl
palen gemarkeerd. In de eer
ste plaats was het maandag 6
november op de dag af exact
een jaar geleden, dat de eer
ste Interliner ging rijden.
Daarnaast is de gekozen op
zet voor de lijnen 380 en 382
het optimale resultaat van in
tensief overleg met (toekom
stige) passagiers.
Ter gelegenheid van de intro-
duktie van de Interliner op de
buslijnen naar Den Haag - de
opvolger van de oorspronke
lijke sneldienstbussen - is een
serie aanbiedingen ontwik
keld.
‘De ZWN is er alles aan gele
gen, dat iedereen in ieder ge
val kennis maakt met de ge
noegens van de Interliner*,
zegt ZWN-regio-directeur
Boudewijn Leeuwenburgh.
*Wij hebben die drempel bij
zonder laag gemaakt. De pas
sagiers, die al vaste gebrui
kers van de sneldienst zijn,
kunnen hun maandkaart in
wisselen voor een Interliner-
maandkaart met korting of
kunnen maximaal 30 dagen
met de Interliner reizen*.
Voor jaarkaarthouders kan
dit maximaal 60 dagen. Niet-
klanten kunnen een gratis
kaartje aanvragen bij ZWN
Openbaar Vervoer, Ant
woordnummer 24, 4300 KA
Zierikzee.
Het Interliner-concept is in
het eerste jaar van operatie
omarmd door de passagiers.
Niet minder dan 2,2 miljoen
Nederlanders maakten ge
bruik van de service en dat is
200.000 meer dan de ramin
gen.
Het omzetten van de bestaan
de sneldiensten tussen Al
phen aan den Rijn en Bos
koop naar Den Haag in een
Interliner-dienst is het gevolg
van de groeiende vraag van
passagiers naar een gericht
alternatief voor de auto.
Een spontane handtekenin
genactie leidde tot een infor
matieavond in februari van
dit jaar. ‘De discussies tijdens
de avond hebben sterk mee
gewogen in de genomen be
slissingen', zegt Waddinxve-
ner Wout Terra, medewerker
Vervoersontwikkeling bij
ZWN.
‘In feite hebben de toekomsti
ge gebruikers bepaald langs
welke route de lijnen zullen
gaan rijden. De vraag naar
kwaliteit en snelheid is ver
taald in de aanleg van een
speciale busbaan langs rijks
weg A12 en vijf halteplaatsen
in Alphen aan den Rijn. Het
oorspronkelijke plan ging uit
van één halte. In Boskoop zijn
twee opstapplaatsen en in
Waddinxveen vijf.
Volgens Wout Terra is ook ter-
de plaats waar nu het pleintje
met de boom en bank is, aan
het begin van de huidige bij de aanleg van de riolering
Voorkade. De oude weg vanaf kwamen de resten van een
de brug had nogal wat boch- brug tevoorschijn. De Dwars-
ten en aan de waterkant ston- nieuwstraat is overigens pas
den verschillende hoge, hou- later ontstaan. In ieder geval
stond op die plaats aan de
Voorkade in 1883 nog een
huis, want de vader van
schrijver dezes is daar in dat
door een paard of met behulp jaar geboren. De doorsteek
van menskracht) over de weg zal omstreeks de eeuwwisse-
zwalkte. De schepen werden ling zijn ontstaan.
paarden getrokken, de hoog
opgeladen turfschepen wer
den regelmatig voortgetrok- bruggetje aan de linkerkant
ken door de schippersvrouw stond de eerste’School met de
(en vaak de kinderen), terwijl Bijbel’ met het woonhuis van
de schipper zelf prinsheerlijk het schoolhoofd. De bekende
aan het roer stond. meester Veerman heeft hier
nog gewoond. Later is een
nieuw schoolgebouw aan de
overkant van de straat langs
de sloot neergezet. De oude
school werd garage van de fir
ma Kok. Zowel de nieuwe
school als de garage zijn al
lang weer verleden tijd. Al
leen de naam ’Schoolstraat’
moedelijk met elkaar om als
honderd jaar geleden ook al
het geval was, ondanks dat
dit wijkje in een eeuw tijd
echt wel de nodige verande
ringen heeft ondergaan. Een
stukje geschiedenis.
In een grijs verleden heeft,
net zoals in andere woonker
nen, ook in Boskoop de eerste derd jaar geweest zijn,
bebouwing langs de Gouwe De naamgeving van
plaatsgevonden en langs buurt is vrij eenvoudig te ver-
doorgaande wegen zoals het klaren. De Voorkade lag aan
Reijerskoop en de Zijde. Dat de andere kant van de Gouwe
de bebouwing langs de Gou- tegenover de Achterkade (te-
we heel oud moet zijn, blijkt genwoordig bekend als Bur-
uit het nog steeds bestaande gemeester Colijnstraat). De
en bewoonde ’oudste’ huis
van Boskoop, het zogenaam
de ’Schoutenhuis’, dat vol
gens de gevelsteen dateert uit
1686.
In dit huis woonde overigens
niet de familie Schouten,
maar de ’Schout’, een voor
ganger van de latere burge
meesters. Het desbetreffende
huis had vroeger een andere
voorgevel. Bij de deur was na
melijk een trap, zoals men die bouwen. Na
aan treft bij de grachtenhui- heeft deze villa jaren leeg ge
staan. Uiteindelijk heeft de
heer A. Frank, toenmalig
hoofd van de openbare ULO
het huis gekocht en omge
doopt tot ’Huize Winnetou’.
Dat is allemaal verleden tijd. J)e Ridder
Wat wel bewaard is gebleven
is het sociale contact. De hui- Voor veel huizen langs de
dige bewoners gaan net zo ge- Gouwe stonden grote kastan-
jebomen. Deze hielden in de
zomer de middagzon uit de
huizen. De laatste van deze
bomen is na de tweede we
reldoorlog gekapt. De boom
stond in de Ridderbuurt voor
de voormalige smederij van P.
Spa. De leeftijd van deze
boom moet ver over de hon-
■- -r i
y»;
i
PAGINA 15
Nieuwstraat en
len
I
omgeving oudste
wijk van Boskoop
Afgebeeld Dodge
De Nieuwstraat zoals deze
er voor de komst van de hef-
brug uitzag; destijds de belang
rijkste winkelstraat van Bos
koop.
ZUIDELIJKE DWARSWEG 1 b
WADDINXVEEN - TEL.: 0182-631143
Kees van Kleef, Anitemiek
Gramsma, Anja van Wilgen, Jo
sé de Mooii, Willie Koeleman en
Hans Koeleman, samen vor
mend het actieve bestuur van
het Buurtcomitee Voorkade,
Nieuwstraat en Ridderbuurt.
(Foto: Peter Veenstra)
JIt 2 _X 1X“ _1 _1 1 -
T WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 8 NOVEMBER 1995
'7
-■tg