II ftf] Sociale contact bleef bewaard Waddinxveners snel met Interliner in Den Haag Speelgoedbeurs in De Schakel AUTO BAAS Den Haag-CS en van Boskoop via Waddinxveen (vijf deze n bestelwagen ,r het beste van personenwagen. ten rollen. Deze stonden daar om te voorkomen dat het touw, waarmee de trekschui ten getrokken werden (hetzij zen in de grote steden. Als ge volg van de ophoging van de Gouwe-kade en een ingrij pende verbouwing is deze trap verdwenen. tussen rijschool Ravenhorst en juwelier Does herinnert nog aan de scholen. Ridderbuurt heeft niets met ridders te maken, maar is vermoedelijk vernoemd naar een zekere familie De Ridder, die op de één of ander manier iets met Boskoop te maken heeft gehad. Zeker is, dat een familie De Ridder in het be gin van deze eeuw met verlof uit Indië kwam en als tijde lijk verblijf een villa in het tweede Laag Boskoop liet bouwen. Na hun vertrek Het beste van gekombineerd met een luxe Goudhaantje Sinds 1977 maakt de buurt dankbaar gebruik van een persoon die vanaf die tijd een belangrijk stempel drukt op al het wel en wee in de wijk, Hans Koeleman. Het ’goud haantje’ wordt hij wel ge noemd. Wat zijn ogen zien kunnen zijn handen maken. Een gave. ’Ach welnee’, merkt hij ghmlachtend op. ’Je moet alleen een idee hebben watje beslist niet altijd door de Aan het begin van de Nieuw straat, gerekend vanaf de Dorpsstraat, juist over het den duur alle neuzen in de zelfde richting wezen. Zelfs van diegenen die zich het langst hadden verzet tegen éénrichtingverkeer gaven toe dat dit toch wel een aanmer kelijke verbetering was. Kortom, men is gewoon blij met de huidige verkeerssitu atie. Creatief Koeleman had al snel door dat een hek rond de speel plaats geen overbodige luxe was; sommige Nieuwstraat- bezoekers hadden de neiging het grasspeelveldje als par keerplaats te gebruiken. Daarom werden onderstuk ken van oude verkeerspalen door Koeleman tot een goed functionerende barrière om gebouwd. Vervolgens bleek het regel matig gras maaien op a, duur een belasting voor het vrijwilligersteam. Vooral na een vakantieperiode was men wel eens genoodzaakt om tot hooibouw over te gaan. Op initiatief van Koeleman is het gras toen maar verwijderd en vervangen door houtsnip pers. ’Dat vraagt natuurlijk ook het nodige onderhoud en schoffelwerk om de kweek te gen te gaan, maar het is nooit zo intensief als grasmaaien. Een leuke bijkomstigheid is dat de houtsnippers ieder jaar opnieuw gratis door de gemeente worden bezorgd’, zegt Koeleman. Ook de speelmaterialen wa ren door de jaren heen na tuurlijk wel eens aan vervan ging toe. De creativiteit van Koeleman kent blijkbaar nog steeds geen grenzen want de speelwerktuigen van zijn hand blijken keer op keer een geliefd speelobject. Zijn laat ste pronkstuk is de scooter. De oude bleek van veel te licht materiaal en was daar door geen lang leven bescho ren. Het door Hans Koeleman verwaardigde produkt kan nu wel een stootje velen. Net als de draaimolen die volgens zijn echtgenote in de werk plaats wel erg lang zeer veel ruimte in beslag nam voordat de stellage gereed was voor plaatsing. ^CHRYSLER Dodge Jeep. BOSKOOP - In verenigings gebouw De Schakel (Nieuw straat 79) wordt vrijdag 10 en zaterdag 11 november een grote speelgoedbeurs gehou den waar uitsluitend nieuw speelgoed wordt verkocht. Er is een ruime sortering met daarbij ook beren, sieraden, kleurboeken en stiften, lees boekjes, puzzels en poppen. De moeite waard met het oog. op de komende feestdagen. De opbrengst van de beurs komt ten goede aan het bouw fonds van de Chr. Geref. kerk. Er zijn plannen voor nieuw bouw. De beurs is vrijdag open van 16.00-21.00 uur, za terdag van 10.00-13.00 uur. Auto Baas Chrysler-Jeep B.V. TWEE-ÉÉNHEID IN BETROUWBAARHEID EN KWALITEIT - dege rekening gehouden met het verlangen naar een rede lijke prijs-prestatieverhou- ding. ‘Passagiers waren bang voor een tarief, dat rond de 50% hoger ligt dan zij nu met de strippenkaart betalen. Het tarief is uiteindelijk 20% ho ger uitgekomen in vergelij king met de sneldienst*. ‘Een concreet voorbeeld is de maandkaart van Boskoop naar Den Haag die 190 gul den gaat kosten tegen 170 gulden voor de sneldienst. Fo rensen tussen Alphen aan den Rijn en Den Haag betalen even veel voor een Interliner- abonnement als voor een treinkaartje*. Dat prijsverschil wordt ech ter meer dan goed gemaakt door de extra service die pas sagiers van de Interliner wor den geboden. De halteplaat sen zijn uitgerust met een in formatiezuil, een telefoon, soms een Greenpoint en vaak een fietsenstalling. ‘De bussen zelf zijn zeer ruim van opzet, rijden exact op tijd en bieden een hoge mate van comfort aan de inzittenden, onder meer via een individu eel te regelen ventilatie en verlichting*, aldus medewer ker Wout Terra van Vervoers- ontwikkeling bij ZWN. De samenspraak met klanten houdt zeker niet op met de in- troduktie van de Interliners 380 en 382. Regio-directeur Boudewijn Leeuwenburgh is vast van plan een permanen te communicatie op te zetten tussen de ZWN en haar klan ten. ‘Ervaringen en wensen van onze klanten zijn de basis voor onze beslissingen. De ZWN weet graag hoe de ge bruikers over het produkt denken. Natuurlijk had het wellicht al veel eerder moeten gebeuren, maar ook hier is het beter laat dan nooit*. De Interliner 380 vervangt de huidige sneldienst tussen Al phen aan den Rijn en Den Haag en de Interliner 382 komt in plaats van de snel dienst tussen Boskoop en de Hofstad. Acceptabel open baar vervoer wordt daarmee vervangen door comfortabel, snel en betrouwbaar open baar vervoer. De Interliner volgt groten deels vrije busbanen en stro ken langs de A12 en mag in de spitsuren onder stringente voorwaarden zelfs gebruik maken van 1.500 meter i vluchtstrook. Vanaf medio januari volgend jaar kunnen passagiers per Interliner-taxi naar de halte worden vervoerd. De rijtijden van de taxi sluiten aan op de dienstregeling, zodat wach ten tot een minimum wordt beperkt. en vrijdagsmiddags er hun koeien aanbonden die met de ’koeienboot’ naar de markt in Leiden moesten worden ge bracht of vice versa. WADDINXVEEN/BOSKOOP - Sinds deze week zorgen twee nieuwe Interliners voor een snelle en comforta bele busverbinding van Alphen aan den Rijn naar Behoud Iedereen is gesteld op de buurt. Veel kinderen die er zijn geboren keren later als starter weer terug in de wijk. Opvallend is ook dat mensen die zo’n tien jaar in de wijk wonen er vaak blijven want er heerst toch een ouderwets soort dorpssfeertje. Dat ver klaart wellicht ook de grote interesse om oude pandjes te behouden. ’Een woning die er al honderd jaar staat kan bij goed onder houd ook tweehonderd jaar mee’, zo is de algemene ge dachtengang. Daarom juist is het buurtcomité ook zo bij zonder fel op het behoud van die oude pandjes. Zeker de voorgevels. Dat is het behoud van de wijk en de charme die de wijk uitstraalt. Het buurt comité en hun medebewoners denken doorlopend vooruit. ’Stel nu eens dat in de toe komst de Christelijk Gerefro- meerde Kerk gaat verhuizen. Toch eeuwig zonde als zo’n karakteristiek complex zou worden afgebroken. Met wat creativiteit zijn daarbinnen echt we"l wat appartementen te scheppen’, oppert Hans Koeleman. Bewogenheid. Ook in sociaal opzicht; onbewust houdt men elkaar in positieve zin in de gaten, men komt voor elkaar op en helpt waar nodig. Bo vendien worden de bewoners via het regelmatig huis-aan- huis bezorgd Wijkorgaan op de hoogte gehouden over alles wat er in de wijk leeft. Maar de kinderen blijven een voor aanstaande plaats innemen met op hen gerichte activitei ten. Want ook hier geldt het aloude gezegde: wie de jeugd heeft heeft de toekomst. Dus ook in een wijk van ruim een eeuw oud. Buurtcomité Ofschoon in de jaren zeventig veel activiteiten zich in en rond de speeltuin afspeelden nam het buurtbesef van sa men optrekken steeds grotere vormen aan. Op het moment dat met name de Gouwever- breding ter sprake kwam toog men eensgezind naar de Beurshal voor de inspraak avond. Daar werd in feite op dat moment de basis gelegd voor de actiegroep die zich met nog meer elan ging inzet ten voor de leefbaarheid van de woonomgeving. Ook Hans Koeleman was weer van de partij. Bouw plannen op de Galerijkavel, al of niet een jeugdhonk vlak voor de deur, éénrichtingver keer en verdere verkeersaf wikkelingen, zo ook andere bouwactiviteiten in de Nieuwstraat en langs de Voorkade werden nauwlet tend in de gaten gehouden. Commissies- en raadsverga deringen werden met grote regelmaat bezocht en ook de politieke partijen ontkwamen niet aan hun indringende be togen. Hun enthousiasme sloeg over op de overige wijkbewoners en zo kon het gebeuren dat op Kerken Voorbij de Dwarsnieuwstraat was nog de christelijke be waarschool die in 1903 is ge bouwd. Het gebouw is nu in gebruik als verenigingsge bouw van de Gereformeerde Gemeente. De eerste steen voor deze kleuterschool werd destijds gelegd door de heer C.J. van der Broek. Als bij zonderheid dient opgemerkt te worden dat hij een kweke rij had waar nu de provinciale weg loopt. Op de gevelsteen van het schoolgebouw stond ’C. Bewaarschool’, helaas is deze verwijderd. De Nieuwstraat was van oudsher een straat van ker ken. 'Op de plaats van het kerkje aan het begin van de Nieuwstraat stond vroeger een houten kerkje. Een twee de houten kerkje stond tegen over de Dwarsnieuwstraat. Hierin heeft de heer Cosijn jarenlang een fietsenrepara- tie-atelier gehad. De huidige orgelfabriek van de heer Kra mer is enkele malen zowel kerk als kaas- pakhuis ge weest. De deu ren die in de stenen hoofd ingang zitten, moeten afkom stig zijn van een oud kloos ter. Het zijn bijzonder fraaie deuren, die het aanzien zeker waard zijn. Brandweer Voorts is er het kerkgebouw van de Gereformeerde Ge meente, dat dateert van rond de eeuwwisseling. Een ander houten kerkgebouw heeft ge staan aan de Biezentocht, op de plaats waar nu huizen staan, tegenover het gebouw van Excelsior. Achter het hoekhuis, vanaf de Gouwe rechts, stond een brandweer- huisje. Hierin stond een oude handspuit die bij calamitei ten door vrijwilligers, veelal omwonenden, bediend werd. Aan het einde van de Nieuw straat, voor de sloot die daar liep, stond een groot houten geel geschilderd hek. De be doeling hiervan was te voor komen dat argeloze wande laars in het donker (de straat verlichting was destijds niet optimaal) de straat uit en de sloot in liepen. Een tweede hek stond aan de Biezen tocht, ongeveer een meter van het hoekhuis af. De be doeling van dit hek was dat er in de praktijk in ieder geval een mogelijkheid was om de Biezen te bereiken. De over- scheping stond dan namelijk geheel vol met kisten, man den en balen die een paar keer per dag op de boten gela den werden. Een tweede gebruiksmoge lijkheid van het hek was dat de boeren donderdagsnachts wilt gaan maken. Vervolgens je ogen goed de kost geven om te zien hoe anderen het doen en verder heel praktisch den ken’. Koeleman brengt dat niet al leen thuis in praktijk waar hij een schitterende hobby- werkplaats tot zijn beschik king heeft. Zo heeft hij door goed om zich heen te kijken en veel vragen te stellen kans gezien om eigenhandig zijn woning gedeeltelijk op te vij zelen, te onderheien en het gehele pand via een uitge kiende en gedeeltelijk door op het dak geplaatste zonnepa nelen, het hele jaar rond van de benodigde warmte en warm water te voorzien. Geen wonder dus dat men hem binnen het speeltuinge- beuren van harte verwelkom de op het moment dat hij in de Nieuwstraat kwam wo nen. Evenals zijn echtgenote die zich met het randgebeu- ren ging bezighouden. Ook na de realisatie van de speeltuin bleef het namelijk behelpen met de financiën, ondanks de altijd welwillende medewer king van de gemeente Bos koop wat materiaal betreft. Speeltuin Terug naar de huidige tijd. Wat in al die jaren nooit is veranderd is de saamhorig heid en zelfwerkzaamheid binnen deze immer kinderrij ke buurt. Bovendien lette men er wel op dat de buurt niet verpauperde. Oude pandjes die lang leeg staan gaan nu eenmaal snel achter uit. Bij een aantal woningen ging dat plotseling wel wat te snel zodat de gemeente he laas genoodzaakt was om in 1968 tot sloop over te gaan. Dat werd alom betreurd maar desondanks bleef een aantal enthousiaste buurtbewoners het geheel positief benade ren. En mede door hun inzet kwam er op het vrijgeko men terrein in 1971 een par keerterrein tot stand. Boven dien, en mis schien nog wel belangrijker, een jaar later de speeltuin. De grote sti mulator hierachter was Dik Haver Droeze, die een heel team van vrijwilligers om zich heen wist te verzamelen waardoor er een waar kinder- paradijs tot stand kwam. Kompleet met een aperots, een schommel, een wip en eén heuse draaimolen. En niets duur aangekocht maar alles zelf gemaakt van her en der verkregen materialen want men had geen cent te beste den. Maar daar maakten mannen als Dik Haver Droe ze, Wout Wegenrif, Aijan Kneef, Wim, Hans en Jan Vermeulen geen probleem van want ze waren zeer vin dingrijk. Voor de aperots wer den bijvoorbeeld bij Bruinzeel restrollen van fineerbomen weeggehaald. Hout dat an ders door de fineerfabriek versnipperd zou worden. Niet geheel onbegrijpelijk dat me dio 1972 onder grote bijval de speeltuin werd geopend en sinds die tijd het middelpunt vormt van de buurt. BOSKOOP - Iedere rechtgeaarde Boskoper weet de Nieuwstraat te vinden, sa men met de Voorkade en een stukje Biezen het oudste woongebiedje van Bos koop. De Nieuwstraat was in vroegere jaren één van de drukste winkelstraten van het boomkwekersdorp. Nauwkeurig is dat niet meer zo na te trekken maar volgens de overlevering zijn er minstens vijfendertig winkeltjes geweest. Volgens sommige bewoners moeten het er wel zestig geweest zijn, waarbij men zich ba seert op verhalen van groot- en overgrootouders. bouwen verdwenen, waaron der de oude Remonstrantse Kerk. Dit was een zogenaam- het begin van de Nieuwstraat de schuilkerk, daterend uit (zo ongeveer waar nu de tun- de tijd dat de Remonstranten nel is) was eerst een ophaal- niet meer openlijk hun gods- brug. Later vervangen door dienst mochten bedrijven. en vaste brug. Deze kerk stond ongeveer op Ter hoogte van de Dwars nieuwstraat schijnt ook een brug geweest te zijn. Immers, Vereniging De actiegroep van weleer is inmiddels uitgegroeid tot een grote buurtvereniging met aan het hoofd een buurtcomi té dat nu gevormd wordt door Kees van Kleef, voorzitter, Annemiek Gramsma, secre taris, Anja van Wilgen, pen- ningmeeser, José de Mooij, kinderactiviteiten, Willie Koeleman, buurtkrant en Hans Koeleman, speeltuinza- ken. ’Maar’, zo zegt voorzitter Kees van Kleef, ’we rusten echt niet op onze lauweren. Wij blijven alert op alle bouw- ontwikkelingen zoals nu bij voorbeeld weer rond de Gale rijkavel. Daarbij zijn wij voortdurend in overleg met de projectontwikkelaar, ove rigens wel met medeweten van het gemeentebestuur, want wij willen graag blijven meedoen. Daarom zoeken wij ook steeds de dialoog. Maar wel op positieve grondslag, of schoon wij natuurlijk wel wil len dat er naar ons geluisterd wordt want we vormen echt nog steeds een hechte ge meenschap’, zegt Van Kleef vol vuur. Kerk Knepperland In de loop det jaren werd de Na de Voorkade en de Ridder- Gouwe gekanaliseerd; boch- buurt ontstond de Nieuw- ten werden afgesneden en bij- straat en ook deze naam is ge- voorbeeld bij de brug werd de makkelijk te verklaren. De Gouwe (ook nog zeer recent) oudste bebouwing van de flink verbreed. De bebouwing Nieuwstraat dateert uit eind rond de oude draaibrug en - vorige eeuw. Er was hier een uiteraard - ook de brug zelf kwekerij van ene Knepper. vielen ten offer aati de veran- Vandaar dat het destijds nog deringen. Ook historische ge- onbebouwde gedeelte naar de Biezen, bekend stond als het ’Manus Knepperland’. Aan haltes) naar de residentie. Daarmee worden door de bus onderneming ZWN in Bos koop twee opmerkelijke mijl palen gemarkeerd. In de eer ste plaats was het maandag 6 november op de dag af exact een jaar geleden, dat de eer ste Interliner ging rijden. Daarnaast is de gekozen op zet voor de lijnen 380 en 382 het optimale resultaat van in tensief overleg met (toekom stige) passagiers. Ter gelegenheid van de intro- duktie van de Interliner op de buslijnen naar Den Haag - de opvolger van de oorspronke lijke sneldienstbussen - is een serie aanbiedingen ontwik keld. ‘De ZWN is er alles aan gele gen, dat iedereen in ieder ge val kennis maakt met de ge noegens van de Interliner*, zegt ZWN-regio-directeur Boudewijn Leeuwenburgh. *Wij hebben die drempel bij zonder laag gemaakt. De pas sagiers, die al vaste gebrui kers van de sneldienst zijn, kunnen hun maandkaart in wisselen voor een Interliner- maandkaart met korting of kunnen maximaal 30 dagen met de Interliner reizen*. Voor jaarkaarthouders kan dit maximaal 60 dagen. Niet- klanten kunnen een gratis kaartje aanvragen bij ZWN Openbaar Vervoer, Ant woordnummer 24, 4300 KA Zierikzee. Het Interliner-concept is in het eerste jaar van operatie omarmd door de passagiers. Niet minder dan 2,2 miljoen Nederlanders maakten ge bruik van de service en dat is 200.000 meer dan de ramin gen. Het omzetten van de bestaan de sneldiensten tussen Al phen aan den Rijn en Bos koop naar Den Haag in een Interliner-dienst is het gevolg van de groeiende vraag van passagiers naar een gericht alternatief voor de auto. Een spontane handtekenin genactie leidde tot een infor matieavond in februari van dit jaar. ‘De discussies tijdens de avond hebben sterk mee gewogen in de genomen be slissingen', zegt Waddinxve- ner Wout Terra, medewerker Vervoersontwikkeling bij ZWN. ‘In feite hebben de toekomsti ge gebruikers bepaald langs welke route de lijnen zullen gaan rijden. De vraag naar kwaliteit en snelheid is ver taald in de aanleg van een speciale busbaan langs rijks weg A12 en vijf halteplaatsen in Alphen aan den Rijn. Het oorspronkelijke plan ging uit van één halte. In Boskoop zijn twee opstapplaatsen en in Waddinxveen vijf. Volgens Wout Terra is ook ter- de plaats waar nu het pleintje met de boom en bank is, aan het begin van de huidige bij de aanleg van de riolering Voorkade. De oude weg vanaf kwamen de resten van een de brug had nogal wat boch- brug tevoorschijn. De Dwars- ten en aan de waterkant ston- nieuwstraat is overigens pas den verschillende hoge, hou- later ontstaan. In ieder geval stond op die plaats aan de Voorkade in 1883 nog een huis, want de vader van schrijver dezes is daar in dat door een paard of met behulp jaar geboren. De doorsteek van menskracht) over de weg zal omstreeks de eeuwwisse- zwalkte. De schepen werden ling zijn ontstaan. paarden getrokken, de hoog opgeladen turfschepen wer den regelmatig voortgetrok- bruggetje aan de linkerkant ken door de schippersvrouw stond de eerste’School met de (en vaak de kinderen), terwijl Bijbel’ met het woonhuis van de schipper zelf prinsheerlijk het schoolhoofd. De bekende aan het roer stond. meester Veerman heeft hier nog gewoond. Later is een nieuw schoolgebouw aan de overkant van de straat langs de sloot neergezet. De oude school werd garage van de fir ma Kok. Zowel de nieuwe school als de garage zijn al lang weer verleden tijd. Al leen de naam ’Schoolstraat’ moedelijk met elkaar om als honderd jaar geleden ook al het geval was, ondanks dat dit wijkje in een eeuw tijd echt wel de nodige verande ringen heeft ondergaan. Een stukje geschiedenis. In een grijs verleden heeft, net zoals in andere woonker nen, ook in Boskoop de eerste derd jaar geweest zijn, bebouwing langs de Gouwe De naamgeving van plaatsgevonden en langs buurt is vrij eenvoudig te ver- doorgaande wegen zoals het klaren. De Voorkade lag aan Reijerskoop en de Zijde. Dat de andere kant van de Gouwe de bebouwing langs de Gou- tegenover de Achterkade (te- we heel oud moet zijn, blijkt genwoordig bekend als Bur- uit het nog steeds bestaande gemeester Colijnstraat). De en bewoonde ’oudste’ huis van Boskoop, het zogenaam de ’Schoutenhuis’, dat vol gens de gevelsteen dateert uit 1686. In dit huis woonde overigens niet de familie Schouten, maar de ’Schout’, een voor ganger van de latere burge meesters. Het desbetreffende huis had vroeger een andere voorgevel. Bij de deur was na melijk een trap, zoals men die bouwen. Na aan treft bij de grachtenhui- heeft deze villa jaren leeg ge staan. Uiteindelijk heeft de heer A. Frank, toenmalig hoofd van de openbare ULO het huis gekocht en omge doopt tot ’Huize Winnetou’. Dat is allemaal verleden tijd. J)e Ridder Wat wel bewaard is gebleven is het sociale contact. De hui- Voor veel huizen langs de dige bewoners gaan net zo ge- Gouwe stonden grote kastan- jebomen. Deze hielden in de zomer de middagzon uit de huizen. De laatste van deze bomen is na de tweede we reldoorlog gekapt. De boom stond in de Ridderbuurt voor de voormalige smederij van P. Spa. De leeftijd van deze boom moet ver over de hon- ■- -r i y»; i PAGINA 15 Nieuwstraat en len I omgeving oudste wijk van Boskoop Afgebeeld Dodge De Nieuwstraat zoals deze er voor de komst van de hef- brug uitzag; destijds de belang rijkste winkelstraat van Bos koop. ZUIDELIJKE DWARSWEG 1 b WADDINXVEEN - TEL.: 0182-631143 Kees van Kleef, Anitemiek Gramsma, Anja van Wilgen, Jo sé de Mooii, Willie Koeleman en Hans Koeleman, samen vor mend het actieve bestuur van het Buurtcomitee Voorkade, Nieuwstraat en Ridderbuurt. (Foto: Peter Veenstra) JIt 2 _X 1X“ _1 _1 1 - T WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 8 NOVEMBER 1995 '7 -■tg

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1995 | | pagina 15