Waddinxveen krijgt met
De Nieuwe Passage
een winkelhart met allure
MAANDAGAVOND 20 NOVEMBER IN ONTMOETINGSKERK
Uitnodiging van het gemeentebestuur
voor informatie-avond over ‘De Nieuwe
Passage’ op maandag 20 november
INFORMATIEAVOND OVER ”DE NIEUWE PASSAGE”
Knelpunten winkelhart
voorkomen met een andere
verkeersstructuur en het
aanpakken van kruispunten
Advertorial
Gezellige looproutes
Van het winkelhart ‘De Nieuwe Passage’ in Waddinxveen is deze maquette gemaakt.
Overleg
Levendig beeld
Goed bereikbaar
Compact winkelgebied
Parkeren
Veranderingen
Langzaam verkeer
Om de groei van het aantal
Eén van de pleinen in het nieuwe winkelhart ‘De Nieuwe Passage' in Waddinxveen.
over te dragen, werd het mo
gelijk gemaakt in een relatief
korte tijd een structurele aan
zet te geven tot een kwalita
tief hoogwaardig hoofdwin
kelcentrum in Waddinxveen.
bebouwing vanzelfsprekend
zijn. De Passage-winkels aan
de zuidkant, die niet afgebro
ken zullen worden, krijgen
bijvoorbeeld een grondige
face-lift. Verder kan worden
gedacht aan dezelfde luifels
door het hele winkelhart.
Op het gebied van de ver-
keersstructuur srpingen drie
veranderingen in het oog:
- Instellen van eenrichtings
verkeer voor gemotoriseerd
verkeer in de Stationsstraat
(rijrichting Kanaalstraat).
- Afsluiten van de Prinses
Beatrixlaan ter hoogte van de
autoritten zoveel mogelijk te
beperken is een aantal maat
regelen bedacht die het nieu
we winkelhart goed bereik
baar maken voor
voetgangers en fietsers. Voor
het langzaam verkeer staan
daarom onder andere deze
maatregelen op stapel.
In aanvulling op deze maat
regelen wordt aanbevolen
fietsstroken aan te brengen
langs de kanaalstraat tussen
de Kerkweg-Oost en de Ka
naaldijk.
---
In het nieuwe winkelhart wor
den de Passage als winkel
straat en de Kruiskerk ge
handhaafd. De meeste van
de bestaande winkels zullen
moeten worden afgebroken.
De nieuwbouw zal samen
met een deel van de huidige
bebouwing zorgen voor een
versmalling van de huidige
passage tot een winkelstraat
van zes meter breed, die van
een glazen overkapping zal
worden voorzien. De be
staande en nieuwe winkels
moeten zo op elkaar worden
afgestemd dat het verschil
tussen oud en nieuw voor de
consument niet waarneem
baar is.
uur kan de bevolking er tijdens een informatiebij
eenkomst in de Ontmoetingskerk (Groensvoorde)
alles over horen.
‘De Nieuwe Passage’ is voor
zien van een duidelijke bin
nen- en buitenkant, waarbij
een belangrijk deel van de
binnenzijde verkeersvrij is;
het domein van de winkelen
de voetganger.
Naast de aantrekkelijke ar
chitectonische vormgeving
wordt de levendigheid van de
gevels voor een belangrijk
deel bepaald door het karak
ter van de winkels en overige
voorzieningen. De beide su
permarkten krijgen een
plaats aan de uiteinden van
het winkelhart, direct bij de
parkeervoorzieningen.
De binnenruimten in het win
kelhart hebben voor de win
kelende bezoekers plezierige
afmetingen. De ruimten wor
den duidelijk begrensd door
de plein- en passagewan-
den. Het winkelplein aan de
westzijde van het winkelhart
(bij het Stationsplein) heeft
een meer open karakter
Duidelijk zichtbaar is dat hier
een visuele relatie met de
omgeving tot stand is ge
bracht.
Daarnaast zal op de Juliana
van Stolberglaan voor links-
afslaand verkeer uit de rich
ting Kerkweg-Oost ter hoog
te van de Souburghlaan een
voorsorteervak moeten wor
den gemaakt. Dat is vooral
nodig om de bereikbaarheid
van het winkelhart ‘De Nieu
we Passage’ voor gemotori
seerd verkeer aan de oost
kant (bij de Kanaalstraat) een
stuk te verbeteren.
Willem de Zwijgerlaan.
- Doortrekken van de Rijn-
landstraat van de Stations
straat via Beukenhof naar de
Kerkweg-Oost.
Het realiseren van ‘De Nieu
we Passage’ zal vanzelf
sprekend gepaard moeten
gaan met de aanleg van 500
benodigde parkeerplaatsen.
In de afgelopen periode is te
vens met de woningbouw
vereniging Waddinxveen en
het bestuur van Huize Sou-
burgh overleg gevoerd,
waarbij naar voren is geko
men dat in de onmiddellijke
omgeving van het zorgcen
trum nieuwe woningen voor
ouderen gebouwd zullen
gaan worden. Hierdoor wordt
het mogelijk de nieuwe win-
keluitbreiding meer naar het
noorden op te schuiven.
De voorlopige planning is er
op gericht dat in maart 1997
wordt begonnen met de
bouw van het nieuwe winkel
hart, terwijl de ingebruikna
me is voorzien in september
1998. Bij de voorbereiding en
uitwerking van de plannen
voor de centrumontwikkeling
zijn geregeld onder andere
de raadsleden, de Onderne
mers Vereniging Waddinx
veen (OVW), de Stichting
Vrouwenraad Waddinxveen,
PVF Nederland BV en de
overige eigenaren van onroe
rend goed geïnformeerd.
Door het uitbreiden van het
winkelhart in westelijke en
noordelijke richting ontstaat
een compact winkelgebied.
De hoofdas daarvan ligt tus
sen de Kerkweg-Oost en de
Kerkweg-West. Evenwijdig
aan de huidige passage komt
een tweede overdekte win-
kelroute te liggen, voorzien
van een plein.
De nieuwbouw van het win
kelhart aan de noordzijde
wordt gevormd door een par-
keerlaag en een hoger gele
gen winkellaag, die architec
tonisch zodanig interessant
vormgegeven dienen te wor
den dat er geen achterkant-
situatie van het winkelhart
ontstaat. Het aanwezige
hoogteverschil in het noorde
lijk gedeelte wordt benut om
onder het nieuw te bouwen
gedeelte een parkeergarage
te maken.
De hoofdentrees van het win
kelhart bevinden zich aan de
Met veranderingen aan de
verkeersstructuur in Wad
dinxveen en het treffen van
maatregelen op en bij kruis
punten kan heel goed wor
den voorkomen dat er in de
toekomst knelpunten ont
staan door het winkelhart ‘De
Nieuwe Passage’.
Dat blijkt uit allerlei onder
zoeken en berekeningen die
in opdracht van het gemeen
tebestuur met het oog op de
nieuwe centrumvoorziening
zijn verricht en gemaakt.
Over de belangrijkste resul
taten daarvan wordt op deze
pagina een zo volledig mo
gelijk beeld gegeven.
Om de toegankelijkheid en
de bereikbaarheid van het
winkelhart optimaal te laten
zijn er uiteraard ook extra
voorzieningen voor voetgan
gers en fietsers voorzien en
zal op doelmatige wijze wor
den ingehaakt op de toene
mende parkeerbehoefte.
In de nieuwe centrumplan-
nen wordt voor de periode
tot het jaar 2010 helderheid
geboden over de meest ge
wenste verkeerscirculatie
voor het autoverkeer in Wad
dinxveen en de hierop be
trekking hebbende verkeers
intensiteiten en
geluidsbelastingen.
Aangegeven is ook hoe met
behulp van infrastructurele
maatregelen voorkomen kan
worden dat in de toekomst
binnen de bebouwde kom
knelpunten kunnen optre
den. Daarbij gaat het aan de
ene kant om veranderingen
in de verkeersstructuur en
aan de andere kant op maat
regelen om en om kruispun
ten.
De nieuwe plannen voorzien
hierin. Er kan namelijk wor
den uitgegaan van in totaal
520 tot 530 parkeerplaatsen.
Over die parkeerplaatsen valt
het volgende te zeggen:
- De voor het nieuwe winkel
hart berekende parkeerbe
hoefte is gebaseerd op piek
momenten (donderdagse
koopavond en zaterdagmid
dag), waardoor op alle ande
re momenten sprake is van
een overschot aan parkeer
plaatsen.
- Het grootste deel van de
geplande parkeerplaatsen is
geconcentreerd in de cen
traal gelegen parkeergarage
met 170 plaatsen en het ten
noorden daarvan (aan de
Souburgh-kant) gelegen ter
rein met 90 parkeerplaatsen.
De route van het verkeer naar
beide grote parkeermogelijk-
heden zal zo zijn aangegeven
dat eventueel zoekverkeer
tot een minimum beperkt kan
blijven.
- Het gebruik van de wat ver
der van het winkelhart gele
gen parkeerplaatsen wordt
bevorderd met behulp van
een parkeerduurregeling. Die
regeling houdt in dat voor de
parkeergarage en het daar
aan grenzende terrein in het
centrale gedeelte een maxi
male parkeerduur gaat gel
den van twee uur. Bij langer
parkeren moet worden be
taald. Door de parkeergara-
beide uiteinden van de
hoofdas. Ze zijn zo vormge
geven dat zowel naar de
Kerkweg-Oost als naar de
Kerkweg-West een uitnodi
gend gebaar wordt gemaakt.
Aan de oostzijde bij.de Ka-
naalstaat komt een halfgebo-
gen bouwblok met winkels
over twee lagen en een arca
de. De westelijke entree bij
het Stationsplein krijgt ener
zijds een halfgebogen bouw
blok met winkels en wonin
gen in drie lagen en
anderzijds door de realisatie
van een woontorentje met
winkels.
Het huidige parkeerterrein
tussen de Kruiskerk en de
voormalige spijsfabriek
wordt bebouwd met groot
schalige winkels. Dit winkel-
blok zorgt voor een afsluiting
van de tot een stedelijk plein
omgevormde ruimte tussen
de twee flatgebouwen. Dit
stedelijke plein wordt omge
ven door een attractieve
mengeling van winkels, hore
ca en dienstverlening.
Hierdoor krijgen ook andere
activiteiten dan alleen winke
len in het winkelhart een
plaats. Winkelen, recreëren,
werken en wonen vinden hier
naast elkaar plaats. De on
derste woonlaag van de flat
gebouwen wordt geschikt
gemaakt voor een invulling
met commerciële functies.
De noordzijde van het plein
wordt afgesloten met nieuwe
winkels voorzien van twee la
gen woningen.
Omdat de Kanaalstraat en de
Juliana van Stolberglaan on
derdeel moeten blijven uit
maken van de hoofdroute in
Waddinxveen zullen de ver
keersintensiteiten op beide
wegen toenemen.
Een tussen de Stationsstraat
en de Kerkweg-Oost doorge
trokken Rijnlandstraat zorgt
weliswaar voor wat minder
verkeersdrukte, maar door
voortgaande aanzienlijke
groei van het autoverkeer zal
de hoofdroute behoorlijk
druk blijven.
Door de toename van het
aantal auto’s, welke ontwik
keling op zichzelf los staat
van die voor een nieuw win
kelhart, valt niet te ontkomen
aan een aantal infrastructu
rele maatregelen binnen de
bebouwde kom. Hierbij moet
worden gedacht aan:
In principe moet het hele win
kelhart zijn voorzien van
tweezijdige bewinkeling.
Rond het centrale plein zijn in
ieder geval overal winkels te
vinden. Tussen de diverse
delen van het nieuwe winkel
hart moet er sprake zijn van
een optimale zichtlijn. Het is
dan voor de consument vol
komen logisch hoe de be
schutte en gezellige looprou
tes, die een breedte hebben
van 6 a 7 meter, precies zijn.
Belangrijk voor het winkel
hart is de aanwezigheid van
een aantrekkelijk verblijfskli-
maat. Naast de komst van
horecabedrijven en voldoen
de brede winkelstraten spe
len hierbij in het winkelhart
ook en vooral de pleinen en
pleintjes een rol, evenals het
straatmeubilair en de verlich
ting.
Een nieuw centrum met allure voor Waddinxveen.
Zo kan het in wording zijnde winkelhart ‘De Nieuwe
Passage’ het beste worden gekarakteriseerd. De
besluitvorming over de langverwachte centrumont
wikkeling bevindt zich nu in een laatste fase. Vol
gende week maandagavond 20 november om acht
‘De Nieuwe Passage' gezien vanaf het Stationsplein in Waddinxveen. In het midden het gemeentelijk oorlogsmonument
aan het Stationsplein. Daarachter winkels en woningen. Links de met glas overdekte passage naar de Kerkweg-Oost.
ge en het aangrenzend ter
rein met slagbomen af te
sluiten is de handhaving van
deze regeling zeer eenvou
dig.
- De afstand van de minder
centraal gelegen parkeer
plaatsen tot het winkelhart is
niet gtoot te noemen. Uit on
derzoek van het Instituut
voor het Midden- en Kleinbe
drijf (IMK) blijkt dat sprake is
van een duidelijke relatie tus
sen de verblijfsduur en de af
stand die de consument be
reid is af te leggen tussen
parkeerplaats en centrum.
De verblijfsduur wordt be
paald door omvang en kwalr-
teit van het winkelaanbod.
Voor ‘De Nieuwe Passage’
betekent dit dat loopafstan
den van 330 tot 400 meter
voor de consument accepta
bel zijn.
- Met behulp van aanvullen
de maatregelen zal van par
keeroverlast en extra ver
keersdruk voor de bewoners
van de Stationsstraat en de
directe omgeving geen spra
ke zijn. Nodig is dan wel dat
een deel van de parkeer
plaatsen in de Stationsstraat
met behulp van een vergun
ningensysteem worden gere
serveerd voor de bewoners.
Het resterende deel is met
name bedoeld voor bezoe
kers van het zalencentrum
‘Het Nieuwe Trefpunt’.
Het gemeentebestuur van Waddinxveen nodigt alle Waddinxveners van harte uit volgende week de grote informatiebij
eenkomst over ‘De Nieuwe Passage’, het nieuwe winkelhart, bij te wonen.
Deze vrij toegankelijke bijeenkomst, waarop iedereen zich kan laten informeren over de laatste stand van zaken rond
de centrumontwikkeling, wordt komende maandagavond 20 november om acht uur gehouden in de Ontmoetingskerk
aan de Groensvoorde. Er is die avond volop gelegenheid tot het stellen van vragen.
Na deze avond zullen de plannen voor de nieuwe centrumontwikkeling in Waddinxveen worden besproken in drie
raadscommissies, waar het publiek volop de mogelijkheid tot inspraak zal worden gegeven.
Vervolgens vergadert op dinsdag 28 november raadscommissie I (ruimtelijke ordening) over ‘De Nieuw Passage’, op
donderdag 30 november raadscommissie III (verkeer) en op woensdag 6 december raadscommissie IV (economische
zaken). Deze commissievergaderingen beginnen steeds om half acht ‘s avonds.
In de gemeenteraadsvergadering van december zal een door de gemeenteraad van Waddinxveen een definitief besluit
worden genomen over ‘De Nieuwe Passage’.
- Oversteekvoorzieningen in
de Kanaalstraat ter hoogte
van de kruisingen met de
Kerkweg-Oost en de Sta
tionsstraat.
- Fietsenstallingen zo dicht
mogelijk bij de ingangen van
het winkelhart en dan vooral
aan de westkant (bij de
spoorlijn), maar ook aan de
oostkant (bij de Kanaal
straat).
- Fietspad langs de Prinses
Beatrixlaan, met goede aan
sluiting op de fietsstallings-
voorzieningen aan de west
kant van het winkelhart.
- Een aanpassing van de
kruising Kanaalstraat-Kerk-
weg-Oost, zoals de plaatsing
van verkeerslichten en de
aanleg van fietsvoorzienin-
gen.
- Een aanpassing van de
kruising Kanaalstraat-Sta-
tionsstraat, zoals fietsvoor-
zieningen en een door ver
keerslichten geregelde
veilige oversteek van het
langzaam verkeer.
Een goede bereikbaarheid
met de fiets, te voet en met
de auto is van groot belang
voor het succes van ‘De
Nieuwe Passage’. Hierbij
dient veel aandacht te wor
den besteed aan de veilig
heid, het voorkomen van ver
keersoverlast voor
omwonenden en een logi
sche parkeerroute.
Wanneer de consument bij
het winkelhart aankomt dan
moet men op een makkelijke
en logische wijze bij de par
keerplaatsen of de fietsen
stallingen kunnen komen.
Vanzelfsprekend dient er ook
veel aandacht te worden be
steed aan een duidelijke,
aantrekkelijke en (sociaal)
veilige bewegwijzering van
de diverse parkeerplaatsen
naar de winkels.
Voor een goed functionerend
winkelhart is het van groot
belang dat de consument het
centrum als één geheel er
vaart. Zo moeten de te ma
ken overgangen tussen be
staande en nieuwe
De ontwikkelaars William
Properties BV en MAB BV
zullen bij de uitwerking van
de plannen worden gesteund
door de Waddinxveense ar
chitectencombinatie Rogge
veen BV en Stuurman Part
ners BV. Ze worden in
collegiale samenwerking bij
gestaan door de Engelse ar
chitect Charles Dunnett.
De uitbreiding en vernieu
wing van ‘de Passage’ tot het
hoofdwinkelcentrum ‘De
Nieuwe Passage’ is vervat in
een structuurontwerp, dat
sinds maart van dit jaar in ge
meenschappelijk overleg
tussen de gemeente Wad
dinxveen, de ontwikkelaars
MAB BV en William Proper
ties BV en de belegger PVF
Nederland BV is opgesteld.
Dankzij de verwerving door
de ontwikkelaars van de
voormalige spijsfabriek, als
mede de bereidheid van PVF
Nederland BV om het be
staande onroerend goed
r 7
a
0
In het algemeen kan gesteld
worden .dat de sfeer in het
nieuwe winkelhart door de
winkelende bezoekers als
positief zal worden ervaren.
Door de gekozen stede-
bouwkundige structuur, ge
combineerd met de afmetin
gen van de passages en de
pleinen, zal een levendig
beeld ontstaan
T H \RT VAN HET CENTRUM