Waddinxveen krijgt met De Nieuwe Passage een winkelhart met allure MAANDAGAVOND 20 NOVEMBER IN ONTMOETINGSKERK Uitnodiging van het gemeentebestuur voor informatie-avond over ‘De Nieuwe Passage’ op maandag 20 november INFORMATIEAVOND OVER ”DE NIEUWE PASSAGE” Knelpunten winkelhart voorkomen met een andere verkeersstructuur en het aanpakken van kruispunten Advertorial Gezellige looproutes Van het winkelhart ‘De Nieuwe Passage’ in Waddinxveen is deze maquette gemaakt. Overleg Levendig beeld Goed bereikbaar Compact winkelgebied Parkeren Veranderingen Langzaam verkeer Om de groei van het aantal Eén van de pleinen in het nieuwe winkelhart ‘De Nieuwe Passage' in Waddinxveen. over te dragen, werd het mo gelijk gemaakt in een relatief korte tijd een structurele aan zet te geven tot een kwalita tief hoogwaardig hoofdwin kelcentrum in Waddinxveen. bebouwing vanzelfsprekend zijn. De Passage-winkels aan de zuidkant, die niet afgebro ken zullen worden, krijgen bijvoorbeeld een grondige face-lift. Verder kan worden gedacht aan dezelfde luifels door het hele winkelhart. Op het gebied van de ver- keersstructuur srpingen drie veranderingen in het oog: - Instellen van eenrichtings verkeer voor gemotoriseerd verkeer in de Stationsstraat (rijrichting Kanaalstraat). - Afsluiten van de Prinses Beatrixlaan ter hoogte van de autoritten zoveel mogelijk te beperken is een aantal maat regelen bedacht die het nieu we winkelhart goed bereik baar maken voor voetgangers en fietsers. Voor het langzaam verkeer staan daarom onder andere deze maatregelen op stapel. In aanvulling op deze maat regelen wordt aanbevolen fietsstroken aan te brengen langs de kanaalstraat tussen de Kerkweg-Oost en de Ka naaldijk. --- In het nieuwe winkelhart wor den de Passage als winkel straat en de Kruiskerk ge handhaafd. De meeste van de bestaande winkels zullen moeten worden afgebroken. De nieuwbouw zal samen met een deel van de huidige bebouwing zorgen voor een versmalling van de huidige passage tot een winkelstraat van zes meter breed, die van een glazen overkapping zal worden voorzien. De be staande en nieuwe winkels moeten zo op elkaar worden afgestemd dat het verschil tussen oud en nieuw voor de consument niet waarneem baar is. uur kan de bevolking er tijdens een informatiebij eenkomst in de Ontmoetingskerk (Groensvoorde) alles over horen. ‘De Nieuwe Passage’ is voor zien van een duidelijke bin nen- en buitenkant, waarbij een belangrijk deel van de binnenzijde verkeersvrij is; het domein van de winkelen de voetganger. Naast de aantrekkelijke ar chitectonische vormgeving wordt de levendigheid van de gevels voor een belangrijk deel bepaald door het karak ter van de winkels en overige voorzieningen. De beide su permarkten krijgen een plaats aan de uiteinden van het winkelhart, direct bij de parkeervoorzieningen. De binnenruimten in het win kelhart hebben voor de win kelende bezoekers plezierige afmetingen. De ruimten wor den duidelijk begrensd door de plein- en passagewan- den. Het winkelplein aan de westzijde van het winkelhart (bij het Stationsplein) heeft een meer open karakter Duidelijk zichtbaar is dat hier een visuele relatie met de omgeving tot stand is ge bracht. Daarnaast zal op de Juliana van Stolberglaan voor links- afslaand verkeer uit de rich ting Kerkweg-Oost ter hoog te van de Souburghlaan een voorsorteervak moeten wor den gemaakt. Dat is vooral nodig om de bereikbaarheid van het winkelhart ‘De Nieu we Passage’ voor gemotori seerd verkeer aan de oost kant (bij de Kanaalstraat) een stuk te verbeteren. Willem de Zwijgerlaan. - Doortrekken van de Rijn- landstraat van de Stations straat via Beukenhof naar de Kerkweg-Oost. Het realiseren van ‘De Nieu we Passage’ zal vanzelf sprekend gepaard moeten gaan met de aanleg van 500 benodigde parkeerplaatsen. In de afgelopen periode is te vens met de woningbouw vereniging Waddinxveen en het bestuur van Huize Sou- burgh overleg gevoerd, waarbij naar voren is geko men dat in de onmiddellijke omgeving van het zorgcen trum nieuwe woningen voor ouderen gebouwd zullen gaan worden. Hierdoor wordt het mogelijk de nieuwe win- keluitbreiding meer naar het noorden op te schuiven. De voorlopige planning is er op gericht dat in maart 1997 wordt begonnen met de bouw van het nieuwe winkel hart, terwijl de ingebruikna me is voorzien in september 1998. Bij de voorbereiding en uitwerking van de plannen voor de centrumontwikkeling zijn geregeld onder andere de raadsleden, de Onderne mers Vereniging Waddinx veen (OVW), de Stichting Vrouwenraad Waddinxveen, PVF Nederland BV en de overige eigenaren van onroe rend goed geïnformeerd. Door het uitbreiden van het winkelhart in westelijke en noordelijke richting ontstaat een compact winkelgebied. De hoofdas daarvan ligt tus sen de Kerkweg-Oost en de Kerkweg-West. Evenwijdig aan de huidige passage komt een tweede overdekte win- kelroute te liggen, voorzien van een plein. De nieuwbouw van het win kelhart aan de noordzijde wordt gevormd door een par- keerlaag en een hoger gele gen winkellaag, die architec tonisch zodanig interessant vormgegeven dienen te wor den dat er geen achterkant- situatie van het winkelhart ontstaat. Het aanwezige hoogteverschil in het noorde lijk gedeelte wordt benut om onder het nieuw te bouwen gedeelte een parkeergarage te maken. De hoofdentrees van het win kelhart bevinden zich aan de Met veranderingen aan de verkeersstructuur in Wad dinxveen en het treffen van maatregelen op en bij kruis punten kan heel goed wor den voorkomen dat er in de toekomst knelpunten ont staan door het winkelhart ‘De Nieuwe Passage’. Dat blijkt uit allerlei onder zoeken en berekeningen die in opdracht van het gemeen tebestuur met het oog op de nieuwe centrumvoorziening zijn verricht en gemaakt. Over de belangrijkste resul taten daarvan wordt op deze pagina een zo volledig mo gelijk beeld gegeven. Om de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van het winkelhart optimaal te laten zijn er uiteraard ook extra voorzieningen voor voetgan gers en fietsers voorzien en zal op doelmatige wijze wor den ingehaakt op de toene mende parkeerbehoefte. In de nieuwe centrumplan- nen wordt voor de periode tot het jaar 2010 helderheid geboden over de meest ge wenste verkeerscirculatie voor het autoverkeer in Wad dinxveen en de hierop be trekking hebbende verkeers intensiteiten en geluidsbelastingen. Aangegeven is ook hoe met behulp van infrastructurele maatregelen voorkomen kan worden dat in de toekomst binnen de bebouwde kom knelpunten kunnen optre den. Daarbij gaat het aan de ene kant om veranderingen in de verkeersstructuur en aan de andere kant op maat regelen om en om kruispun ten. De nieuwe plannen voorzien hierin. Er kan namelijk wor den uitgegaan van in totaal 520 tot 530 parkeerplaatsen. Over die parkeerplaatsen valt het volgende te zeggen: - De voor het nieuwe winkel hart berekende parkeerbe hoefte is gebaseerd op piek momenten (donderdagse koopavond en zaterdagmid dag), waardoor op alle ande re momenten sprake is van een overschot aan parkeer plaatsen. - Het grootste deel van de geplande parkeerplaatsen is geconcentreerd in de cen traal gelegen parkeergarage met 170 plaatsen en het ten noorden daarvan (aan de Souburgh-kant) gelegen ter rein met 90 parkeerplaatsen. De route van het verkeer naar beide grote parkeermogelijk- heden zal zo zijn aangegeven dat eventueel zoekverkeer tot een minimum beperkt kan blijven. - Het gebruik van de wat ver der van het winkelhart gele gen parkeerplaatsen wordt bevorderd met behulp van een parkeerduurregeling. Die regeling houdt in dat voor de parkeergarage en het daar aan grenzende terrein in het centrale gedeelte een maxi male parkeerduur gaat gel den van twee uur. Bij langer parkeren moet worden be taald. Door de parkeergara- beide uiteinden van de hoofdas. Ze zijn zo vormge geven dat zowel naar de Kerkweg-Oost als naar de Kerkweg-West een uitnodi gend gebaar wordt gemaakt. Aan de oostzijde bij.de Ka- naalstaat komt een halfgebo- gen bouwblok met winkels over twee lagen en een arca de. De westelijke entree bij het Stationsplein krijgt ener zijds een halfgebogen bouw blok met winkels en wonin gen in drie lagen en anderzijds door de realisatie van een woontorentje met winkels. Het huidige parkeerterrein tussen de Kruiskerk en de voormalige spijsfabriek wordt bebouwd met groot schalige winkels. Dit winkel- blok zorgt voor een afsluiting van de tot een stedelijk plein omgevormde ruimte tussen de twee flatgebouwen. Dit stedelijke plein wordt omge ven door een attractieve mengeling van winkels, hore ca en dienstverlening. Hierdoor krijgen ook andere activiteiten dan alleen winke len in het winkelhart een plaats. Winkelen, recreëren, werken en wonen vinden hier naast elkaar plaats. De on derste woonlaag van de flat gebouwen wordt geschikt gemaakt voor een invulling met commerciële functies. De noordzijde van het plein wordt afgesloten met nieuwe winkels voorzien van twee la gen woningen. Omdat de Kanaalstraat en de Juliana van Stolberglaan on derdeel moeten blijven uit maken van de hoofdroute in Waddinxveen zullen de ver keersintensiteiten op beide wegen toenemen. Een tussen de Stationsstraat en de Kerkweg-Oost doorge trokken Rijnlandstraat zorgt weliswaar voor wat minder verkeersdrukte, maar door voortgaande aanzienlijke groei van het autoverkeer zal de hoofdroute behoorlijk druk blijven. Door de toename van het aantal auto’s, welke ontwik keling op zichzelf los staat van die voor een nieuw win kelhart, valt niet te ontkomen aan een aantal infrastructu rele maatregelen binnen de bebouwde kom. Hierbij moet worden gedacht aan: In principe moet het hele win kelhart zijn voorzien van tweezijdige bewinkeling. Rond het centrale plein zijn in ieder geval overal winkels te vinden. Tussen de diverse delen van het nieuwe winkel hart moet er sprake zijn van een optimale zichtlijn. Het is dan voor de consument vol komen logisch hoe de be schutte en gezellige looprou tes, die een breedte hebben van 6 a 7 meter, precies zijn. Belangrijk voor het winkel hart is de aanwezigheid van een aantrekkelijk verblijfskli- maat. Naast de komst van horecabedrijven en voldoen de brede winkelstraten spe len hierbij in het winkelhart ook en vooral de pleinen en pleintjes een rol, evenals het straatmeubilair en de verlich ting. Een nieuw centrum met allure voor Waddinxveen. Zo kan het in wording zijnde winkelhart ‘De Nieuwe Passage’ het beste worden gekarakteriseerd. De besluitvorming over de langverwachte centrumont wikkeling bevindt zich nu in een laatste fase. Vol gende week maandagavond 20 november om acht ‘De Nieuwe Passage' gezien vanaf het Stationsplein in Waddinxveen. In het midden het gemeentelijk oorlogsmonument aan het Stationsplein. Daarachter winkels en woningen. Links de met glas overdekte passage naar de Kerkweg-Oost. ge en het aangrenzend ter rein met slagbomen af te sluiten is de handhaving van deze regeling zeer eenvou dig. - De afstand van de minder centraal gelegen parkeer plaatsen tot het winkelhart is niet gtoot te noemen. Uit on derzoek van het Instituut voor het Midden- en Kleinbe drijf (IMK) blijkt dat sprake is van een duidelijke relatie tus sen de verblijfsduur en de af stand die de consument be reid is af te leggen tussen parkeerplaats en centrum. De verblijfsduur wordt be paald door omvang en kwalr- teit van het winkelaanbod. Voor ‘De Nieuwe Passage’ betekent dit dat loopafstan den van 330 tot 400 meter voor de consument accepta bel zijn. - Met behulp van aanvullen de maatregelen zal van par keeroverlast en extra ver keersdruk voor de bewoners van de Stationsstraat en de directe omgeving geen spra ke zijn. Nodig is dan wel dat een deel van de parkeer plaatsen in de Stationsstraat met behulp van een vergun ningensysteem worden gere serveerd voor de bewoners. Het resterende deel is met name bedoeld voor bezoe kers van het zalencentrum ‘Het Nieuwe Trefpunt’. Het gemeentebestuur van Waddinxveen nodigt alle Waddinxveners van harte uit volgende week de grote informatiebij eenkomst over ‘De Nieuwe Passage’, het nieuwe winkelhart, bij te wonen. Deze vrij toegankelijke bijeenkomst, waarop iedereen zich kan laten informeren over de laatste stand van zaken rond de centrumontwikkeling, wordt komende maandagavond 20 november om acht uur gehouden in de Ontmoetingskerk aan de Groensvoorde. Er is die avond volop gelegenheid tot het stellen van vragen. Na deze avond zullen de plannen voor de nieuwe centrumontwikkeling in Waddinxveen worden besproken in drie raadscommissies, waar het publiek volop de mogelijkheid tot inspraak zal worden gegeven. Vervolgens vergadert op dinsdag 28 november raadscommissie I (ruimtelijke ordening) over ‘De Nieuw Passage’, op donderdag 30 november raadscommissie III (verkeer) en op woensdag 6 december raadscommissie IV (economische zaken). Deze commissievergaderingen beginnen steeds om half acht ‘s avonds. In de gemeenteraadsvergadering van december zal een door de gemeenteraad van Waddinxveen een definitief besluit worden genomen over ‘De Nieuwe Passage’. - Oversteekvoorzieningen in de Kanaalstraat ter hoogte van de kruisingen met de Kerkweg-Oost en de Sta tionsstraat. - Fietsenstallingen zo dicht mogelijk bij de ingangen van het winkelhart en dan vooral aan de westkant (bij de spoorlijn), maar ook aan de oostkant (bij de Kanaal straat). - Fietspad langs de Prinses Beatrixlaan, met goede aan sluiting op de fietsstallings- voorzieningen aan de west kant van het winkelhart. - Een aanpassing van de kruising Kanaalstraat-Kerk- weg-Oost, zoals de plaatsing van verkeerslichten en de aanleg van fietsvoorzienin- gen. - Een aanpassing van de kruising Kanaalstraat-Sta- tionsstraat, zoals fietsvoor- zieningen en een door ver keerslichten geregelde veilige oversteek van het langzaam verkeer. Een goede bereikbaarheid met de fiets, te voet en met de auto is van groot belang voor het succes van ‘De Nieuwe Passage’. Hierbij dient veel aandacht te wor den besteed aan de veilig heid, het voorkomen van ver keersoverlast voor omwonenden en een logi sche parkeerroute. Wanneer de consument bij het winkelhart aankomt dan moet men op een makkelijke en logische wijze bij de par keerplaatsen of de fietsen stallingen kunnen komen. Vanzelfsprekend dient er ook veel aandacht te worden be steed aan een duidelijke, aantrekkelijke en (sociaal) veilige bewegwijzering van de diverse parkeerplaatsen naar de winkels. Voor een goed functionerend winkelhart is het van groot belang dat de consument het centrum als één geheel er vaart. Zo moeten de te ma ken overgangen tussen be staande en nieuwe De ontwikkelaars William Properties BV en MAB BV zullen bij de uitwerking van de plannen worden gesteund door de Waddinxveense ar chitectencombinatie Rogge veen BV en Stuurman Part ners BV. Ze worden in collegiale samenwerking bij gestaan door de Engelse ar chitect Charles Dunnett. De uitbreiding en vernieu wing van ‘de Passage’ tot het hoofdwinkelcentrum ‘De Nieuwe Passage’ is vervat in een structuurontwerp, dat sinds maart van dit jaar in ge meenschappelijk overleg tussen de gemeente Wad dinxveen, de ontwikkelaars MAB BV en William Proper ties BV en de belegger PVF Nederland BV is opgesteld. Dankzij de verwerving door de ontwikkelaars van de voormalige spijsfabriek, als mede de bereidheid van PVF Nederland BV om het be staande onroerend goed r 7 a 0 In het algemeen kan gesteld worden .dat de sfeer in het nieuwe winkelhart door de winkelende bezoekers als positief zal worden ervaren. Door de gekozen stede- bouwkundige structuur, ge combineerd met de afmetin gen van de passages en de pleinen, zal een levendig beeld ontstaan T H \RT VAN HET CENTRUM

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1995 | | pagina 13