Volop bloedstollende oversteeksituaties Bouwgrond te koop aan Gijsberterf in de wijk Zuidplas Positief denken over asielzoekerscentrum De Nieuwe Passage heeft het niet (5) De Nieuwe Passage heeft het niet (6) 'De Nieuwe Passage heeft het niet (4) De Nieuwe Passage' heeft het wel (7) 1H Wereldwinkel voortaan dicht op maandag LEZERS SCHRIJVEN N worden aangezien. het als de bewoners nog slapen. bii de oudere bewonerser'oen 1. Als bewoners van de Prins Bernhardlaan maken wij ern- dit vanwege de te verwachten rust toelaat, ook in de toe- tijd konden vluchten. Geloof mij nu maar, dan voel je je flink rot. Deze mensen mogen best een beetje warm te van ons krijgen om hun le ven weer te ordenen. Daarom vind ik het heel goed dat er in Waddinxveen een asielzoekerscentrum is geko men, want deze mensen heb- ven net als ieder ander mens. Ik hoop dat door dit stukje meer mensen gaan beseffen dat het echt geen lolletje is om een asielzoeker te zijn en daar hebben ze echt niet zelf De betrouwbaarheid van het plaatselijk bestuur staat op laan langs het station 35 plaatsen, achterzijde Stati onsstraat 12 vijf plaatsen, naast Het Nieuwe Trefpunt 5 plaatsen, naast het Shell-sta- tegenover dit plantsoen 9 plaatsen, plantsoen tegen over plaatsen, bosschages-landje tussen spoorwegovergang en Immanuëlkerk 57 plaatsen en parkeerplaats bij flat hier- vels Gijsberterf’, vóór 15 fe bruari 1996 te zijn overge boekt op girorekening 8708 van de gemeente Waddinx veen of op bankrekeningnum mer 3668 01 694 van de Rabo bank Waddinxveen ten name van de gemeente Waddinx veen. waarmee ze zijn voorzien van maximale glasoppervlakken van enkel glas. Deze keuze is indertijd gemaakt omdat het verkeer in een laan met een Waddinxveen is één van de duurste gemeenten voor wat betreft de voorzieningen en de belastingen. Hoe durft een wethouder van financiën en economische zaken dan voor te verwachten, zoals we kennen in de grote steden. Indien het centrum regionale aantrekkingskracht zou Geen ontwerper kon veron derstellen dat de laan de functie van ’wijkontsluitings- weg’ zou krijgen. Vandaar dat de afstand tot de laan ook be- een landje waar u i van had gehoord. Niemand spreekt uw taal en u zich een buitenstaander. U wordt gelukkig als vluchte ling erkend en gaat naar het asielzoekerscentrum van Als treurig slot van deze op somming: op deze donkere winterochtenden doven de lampen boven de oversteek plaats om 8.20 uur, waardoor de brigadiers in het donker komen te staan. Het verwondert mij dat er tot op heden geen ernstige onge lukken zijn gebeurd, gezien de grote risico’s die de ver keersdeelnemers ter plaatse lopen. Ik vraag het gemeente bestuur dan ook met klem iets aan de huidige situatie te doen. Ik formuleer daartoe reeds een aantal voorstellen: het af sluiten van de hefbrug voor vrachtverkeer; het verande ren van de rij richting van de Julianastraat en de parallel weg (naar de hefbrug toe in Veiligheid: de grote diversi- januari met de ernst van de situatie werd geconfronteerd, kon hij B. en W. om een infor- matie-avond vóór woensdag acceptabele situatie. Geluidsoverlast: de aan- en afvoer met grote vrachtwa gens zal veelal plaatsvinden vergadering dat het Waddinxveense cen trum een zoekplaatje wordt met een onnodige hoeveel heid aan uitlaatgassen van de zoekenden en vaak wach tende auto’s. Dit wordt een ramp-centrum. Dit alles weet wethouder Jan Hielema ook, maar toch gaat hij door met het Passage tie voor een nieuw winkelhart veel beter is. Waarom? - Omdat het benodigde aantal vierkante meters op de Be Fair-locatie haalbaar is. In totaal tussen 15.000 en 17.000 vierkante meters ver- koopvloeroppervlakte. Deze lokatie voldoet daarom aan de vraag om meer winkels in het gebied van Midden-Hol- land, zoals het rapport van het Regionaal Economisch Overleg (REO) aangeeft; - Omdat er voldoende par keerplaatsen kunnen komen: 750 parkeerplaatsen op één plaats; - Omdat de verkeerssituatie vele malen beter is dan bij De Nieuwe Passage, zodat de verkeersproblemen in het centrum gunstig worden be- invloed: - Omdat het meer dan 5 mil joen gulden voordeel biedt voor de gemeentekas; - Omdat de huizen aan de Prins Bernhardlaan kunnen blijven staan, zodat de oudere bewoners niet in veel duurde re flats worden gedreven; - Omdat de bewoners van de flats aan de Kerkweg-Oost problematiek een grotere en niet-berekende omvang aan nemen. De gemeente dient dan bewoners voorrang te ge ven door voor hen eigen en kosteloze parkeerfaciliteiten te creëren. Wie komt er nog op voor onze ouderen? Zoals het er nu naar uitziet zal op woensdagavond 31 januari, over een week dus, de gemeenteraad van Waddinxveen beslissen: zul len de plannen voor een nieuw boodschappencentrum op de Passage doorgaan of niet? Voor de bewoners van de wo ningen op het terrein bij Hui ze Souburgh aan de Prins Bernhardlaan kan het een ramp worden. Wat hangt hen boven het hoofd. En waarom protesteren zij niet? Het ligt niet in de aard van ie mand op hoge leeftijd om hoorzittingen te bezoeken. Het was vroeger onwelge- voeglijk om bezwaren tegen overheden in te dienen. Dat deed men niet. Anderzijds schept dit de voor de hand liggende verplichting voor onze gemeenschap om met destemeer begrip en zorg toename van de geluidsdruk zal dan ook een ernstige be dreiging vormen van ons woongenot. De bezonning van de achter tuinen is zo gering, een smal le strook gedurende de zo- merpiek, dat de balcons aan de voorzijde een belangrijke functie vervullen voor het buiten zitten van de bewo ners. Zoals gezegd op korte afstand van de straat. 3. De informatieverstrekking over dit onderwerp naar de bewoners van onze laan is zo Doordat het verkeer over de hefbrug, waaronder steeds meer vrachtverkeer (onder andere naar de voormalige NKF-fabriek aan de Noord- kade), vaak stagneert als ge volg van de verkeerslichten en de openstaande brug over de Gouwe, onstaan met name in de spits lange files. Haastige en door het lange wachten geïrriteerde automo bilisten en ’slimme’ automo bilisten die vanaf de Kerk weg-Oost de Julianastraat in willen en daartoe via de lin- kerrijbaan de file passeren, zorgen hierbij voor bloedstol lende situaties rond de over steekplaats, waar ouders van leerlingen van de Theo Thijs- senschool trachten een veili ge oversteek te waarborgen. Links van de vluchtheuvel (en soms zelfs over het trot toir) passerende automobilis ten en achter de volwassen verkeersbrigadiers langs rij dende fietsers maken de over steek vaak tot een hachelijke onderneming. Dan is er nog het parkeerter- reintje bij de ING-Bank. De automobilisten die hier afrij- den hebben weinig zicht op de langrijke groep senioren op de Unie 55+ gestemd, in het vertrouwen dat hun belangen bij deze ouderenpartij veilig zouden zijn. In de verkiezingscampagne nam de Unie 55+ geen af stand van het raadsbesluit om het nieuwe winkelcen trum op de Passage-locatie te ontwikkelen. Nu lijken de beide ouderen vertegenwoordigers in de ge meenteraad, tot teleurstel ling van velen, zich toch te willen keren tegen de uitbrei ding van de Passage, daarbij voorbijgaand aan de wensen van veel Waddinxveners om dichtbij huis hun inkopen te doen. Ik wil alle Waddinxveense ge meenteraadsleden oproepen bij het bepalen van hun standpunt inzake een nieuw winkelhart terdege rekening te houden met de zienswijze en de belangen van de oude ren. weg, in verband met een glas bak die het uitzicht belem mert. De automobilisten die het ter rein op willen en proberen de file voor de brug te doorkrui sen, hebben door deze glas bak geen zicht op de voetgan gers richting hefbrug. Vaak gaat het om kleuters die naar school hollen. lijk beschreven en wij wensen houden. Veel groen, vaak op karakte ristieke plekjes, zou in het plan veranderen in autoberg plaatsen. De woningen zijn grotendeels gebouwd met op- wijl dat uitbleef voor de bewo- rit en garage, terwijl de auto voor de deur kan staan. Er is thans altijd voldoende parkeermogelijkheid. zal als het plan doorgaat door parkeerders van de winkels, maar ook door verdreven be woners worden bezet. De in de verkeersstudie van de gemeentelijk adviseur Oranjewoud genoemde 500 parkeerplaatsen zijn voors hands niet te realiseren. In de woonwijken rondom het cen- Zoals bekend is de verkeerssi tuatie ter plekke zeer onover zichtelijk. Rond de voetgan- gersoversteekplaats komen verschillende verkeerstro- men samen: het verkeer op de l (oliebollenkraam) 10 plaatsen, langs het water te- Waddinxveen. Als u daar eenmaal bent be seft u dat u niks bij u heeft. Geen bezittingen, alleen de kleren die u aan heeft. In het u twee vijanden: 1. de verveling en 2. een mogelijke uitwij zing. Ik kom niet verder dan 467 plaatsen totaal, waarbij ik me realiseer dat het op druk ke tijdstippen heel wat zoe- Indien vóór deze datum geen overboeking heeft plaatsge vonden wordt de inschrijving niet in behandeling genomen. Dit bedrag wordt uiteindelijk in mindering gebracht op de koopsom, danwel terugge stort wanneer men geen ka vel krijgt aangeboden. Slechts als men een aangebo den kavel weigert, wordt overgegaan tot inhouding van het inschrijfgeld. wordt ontnomen en alleen maar op daken van winkels kunnen kijken en op muren aan de achterzijde van de winkels. Welk mens met enig begrip voor verkeerssituaties en enig inzicht van economische zaken en ruimtelijke orde ning zal nog voor het plan De Nieuwe Passage kunnen kie- Waddinxveners zen. 2. Vooral met betrekking tot de te verwachten verkeers drukte, de hoeveelheid zal tot onze gemeenteraad haar pe riode begon met een beleids plan waarin uitdrukkelijk is afgesproken dat het gebied tussen Prins Bernhardlaan, Juliana van Stolberglaan en de omringende singel onge moeid zou worden gelaten. Wat is er toch aan de hand in Waddinxveen? Waarom moe ten we ons zo in bochten wringen voor iets dat noch door mij, door iemand van mijn vrienden of kennissen gewenst wordt? WADDINXVEEN - Voor inwoners van Waddinxveen en voor hen die economisch gebonden zijn aan het Gouwedorp komen binnenkort aan het Gijsberterf in de woonwijk Zuidplas vijf kavels beschikbaar, be stemd voor de individuele bouw van vrijstaande wo ningen. Die kon hem toen niet direct worden toegezegd. Toch kwam eind vorige week de mededeling dat de avond er zal komen en wel op woens dagavond 24 januari. ’De bijna geheven loftrompet moet helaas direct weer in de kast. Van de 89 huizen van de Geluid- èn stankoverlast: Prins Bernhardlaan kregen remmen en optrekken van alleen de bewoners van 16 het rotonde verkeer is juist huizen-met-oprit een uitnodi- 2- - eins voor deze late informa- 4. Wij wijzen het gemeentebe stuur er op dat ongeacht de stappen uitslag van een ooit genomen x raadsbesluit de noodzaak blijft bestaan de belangen worden vertraagd. 6. Wij verzoeken het college van Burgemeester en Wet houders dringend om, wan neer alternatieve planvor ming niet (meer) wordt over wogen, het centrumplan op meer bescheiden schaal en meer in overstemming met de bestaande structuur van het ’hart’ van onze gemeente te realiseren. plaats van andersom); het verplaatsen van de glasbak bij zuivelhandel Van Leeu wen; het plaatsen van ver keerslichten bij de kruising Passage-Kanaalstraat, als mede bij de kruising Kerk- weg-Oost-Oranjelaan, waar bij de verkeersstroom in een ’groene golf’ afgewikkeld dient te worden; regelmatige politiecontrole op spookrij ders; het verplaatsen van de toegang tot het parkeerter- reintje (richting Beukenhof) en het niet openen van de hef brug tijdens de ochtendspits. Tenslotte wil ik het gemeen tebestuur er op wijzen dat waar nu reeds de verkeers stromen en het rijgedrag de mogelijkheden van de be schikbare infrastructuur ver te boven gaan, te verwachten valt dat de situatie verder zal verslechteren als de huidige plannen rondom ’De Nieuwe Passage’ worden uitgevoerd. En daaraan doen discutabele onderzoeken naar het aantal verkeersbewegingen niets af. ren, maar er wordt gezegd dat het eerste uur gratis is. Zou dat nu zo blijven? Ik be twijfel het. En hoe kom ik met mijn boodschappen(wagen- tje) van de winkel weer naar het eronder gelegen parkeer- niveau? Er zijn liften, dus ook dat wordt een hele belevenis. WADDINXVEEN - De We reldwinkel Waddinxveen (Ko ningin Wilhelminaplein) is sinds deze week tijdelijk op maandag gesloten. Door het te kort aan vrijwilli gers, nu vooral door langdu rig ziek zijn van een aantal medewerkers, moest men de ze keuze maken om de andere dagen wel op de vaste tijden geopend te kunnen zijn. Het is volgens de Wereldwinkel heel hard nodig dat er nieuwe vrijwilligers bijkomen voor de winkeldienst. Naar keuze kan men worden ingeschakeld om één keer per week of om eens in de twee weken twee en een half uur produkten tev verkopen uit Afrika, Azië en Latijns-Ame- rika. Voor alle produkten wordt een goede prijs betaald aan de producenten, zodat zij een beter bestaan op kunnen bouwen. Zo is er weer Ghanese cacao te koop in de Wereldwinkel. Cacao met het Max Havelaar- keurmerk. Steeds komen er nieuwe produkten bij, zowel levensmiddelen als kunstnij verheid. Alles is milieuvrien delijk of biologisch. denwoningen moeten sneuve- parallelbaan, verkeer len. -T-’’-1J Los van de plannen voor het boodschappencentrum zou den de huizen gefaseerd tóch moeten worden vervangen door nieuwe woningen met extra zorg-faciliteiten. De Waddinxveen zal die bouwen. Er zou dan pas verhuisd be hoeven te worden als de nieu- voor onze ouderen op te ko men. Wat is er aan de hand? De plannen voor een winkelcen trum bestrijken niet alleen maar de Passage. Het hele gemeentebestuur gebied tussen Stationsstraat en Prins Bernhardlaan moet veranderen. Dat betekent verveelvoudi ging van de verkeersstromen, vrachtwagens en als-maar- zoekende parkeerders. Om tenminste nog wat parkeer ruimte te realiseren direct bij de winkels, zullen de bejaar- Kerkweg-Oost, verkeer op de van en naar de Julianastraat en het verkeer van en naar zuivel handel Van Leeuwen en de ING-Bank. En dan zijn er ook nog de voetgangers, onder wie veel schoolkinderen, die via de woningbouwvereniging oversteekplaats bij hotel-ca- fé-restaurant ’De Unie’ de overzijde van de weg trachten te bereiken. winkelhartplan op de Be Fair-lokatie van Pellikaan we woning klaar is. De betref fende plannen zijn echter nog niet definitief goedgekeurd. Het is daarom onzeker of het nieuwe woonzorgcomplex (wozoco) gereed zal zijn op het moment dat de kale grond onder de huidige huizen voor het Passageplan beschikbaar moet zijn om de geplande op levering van het Passageplan in oktober 1998 te halen. De oppervlakte van elke ka vel bedraagt ongeveer 468 vierkante meter. De prijs van alle kavels is gelijk, namelijk ƒ187.200,- exclusief btw. De te bouwen woningen zul len aan de volgende stede- bouwkundige randvoorwaar den dienen te voldoen: - vrijstaande woningen; - eenzelfde kleurstelling met aan elkaar verwante archi tectuur (onder supervisie van de gemeentelijke plancoordi nator); - de voorgevels dienen te wor den geplaatst in de voorgevel- rooilijn evenwijdig aan de Piasweg; - goothoogte maximaal 4 me ter, nokhoogte maximaal 10 meter; - kap verplicht (helling 35°- 50°) en de nok haaks op de Piasweg; - minimale afstand tussen de woning en de zij-erfgrenzen 3 tot 4 meter. - garages geïntegreerd opne men in het bouwvolume van de woning; - architectuur eigentijds, mo dem; - kleur- en materiaalgebruik: metselwerk en hout in lichte (’blonde’) kleuren, pannen antraciet; - de woningen zullen vanaf de Piasweg ontsloten worden door middel van één, gecom bineerde, in- en uitrit per twee woningen; - parkeervoorzieningen op ei gen erf, minimaal twee par keerplaatsen per woning. Gegadigden, ook zij die reeds eerder een verzoek tot aan koop van een perceel grond hebben ingediend, kunnen tot donderddag 1 februari 1996 bij directeur ing. S. van Houten van de sector Ruimte lijke Ontwikkeling en Be heer, postbus 400, 2740 AK te Waddinxveen, een schriftelijk verzoek tot aankoop indie nen, onder vermelding van het gewenste perceel. Bij meerdere aanmeldingen voor één kavel zal door mid del van loting een volgorde van gegadigden worden vast gesteld. Teneinde verzekerd te zijn van uitsluitend serieu ze gegadigden geldt een in schrijfgeld van ƒ500,- per ge gadigde. Dit bedrag dient, onder ver melding van ’inschrijfgeld ka- Zullen ze worden gesloopt vóórdat de nieuwe woning ge reed is? Hoe het uitpakt weet niemand, maar mogen we on ze ouderen daarover in het ongewisse laten? Hoe kan dit gebeuren terwijl Wij vragen ons ernstig af, of gerlijke ongehoorzaamheid, bejaarden en bewoners van LU de aangepaste woningen door i’ het gemeentebestuur voor vol het spel. 5. Althans een aantal inwo ners zal overwegen juridische i te ondernemen, waardoor realisatie van het centrumplan op z’n minst zal Het eindrapport voor uitbrei-7 afsluiten van straten maken ding van ’de Passage’ is klaar. Kijkend naar het jaar 2020 komt het rapport er zeer slecht af. Een onvoldoende op alle onderdelen. Punt 1: Het aantal vierkante meters komt neer op onge veer 9.000 a 10.000 verkoop- vloeroppervakte (wo). Dit moet met een visie op 2020 minstens 5.000 vierkante me ter meer zijn. Het Regionaal Economisch Overleg (REO) meldt dat Gouda en Waddinxveen een groter aanbod aan winkels moeten krijgen, want steeds meer mensen uit Midden- Holland doen hun niet-dage- lijkse boodschappen buiten deze streek. Dit weglekken van koopkracht komt jaar lijks neer op een bedrag van 195 miljoen gulden. Als Waddinxveen een regio nale functie wil krijgen voor de kleine gemeenten rond het Gouwedorp, dan kan er niet worden volstaan met een uit breiding zoals aan de Passage met 5.700 vierkante meter verkoopvloeroppervlakte. Dit moet minstens 10.000 a 12.000 zijn. Aan de Passage zal na de uit breiding van 5.700 vierkante meter niets meer bij gebouwd kunnen worden. Ook niet over tien jaar. Voor de afwijzing van ’De Nieuwe Passage’ als hoofd winkelcentrum is het gebrek aan voldoende vierkante me ter verkoopvloeroppervlakte het allerbelangrijkste punt. Punt 2: Het vasthouden door projectwethouder J.A. Hiele ma (CDA) aan 500 parkeer plaatsen is een feit. Hij moet echter weten dat het er min stens 600 moeten zijn. De uitgebreide Passage wordt een boodschappencen trum, groter dan de andere centra in Waddinxveen, maar beslist geen centrum waar men gaat winkelen. Als dat zo zou zijn dan moeten er nog eens 100 parkeerplaatsen bij komen (dus 700). Punt 3: Op 12 verschillende plaatsen parkeren - zoals in De Nieuwe Passage is voor zien - is een ramp. Zoekver keer is ook nog eens zeer ge vaarlijk voor alle deelnemers aan het verkeer. Twaalf verschillende par keerplaatsen worden een ab solute ramp en moeten dan ook voor 100% worden afge wezen. Punt 4: Het verkeer rond de uitgebreide Passage. De aan gepaste verkeerssituaties zijn onacceptabel. De omlei- keer in diverse straten en het Mede naar aanleiding van het artikel in het Weekblad voor Waddinxveen van woensdag 17 januari over de ongeloofwaardige afname van de verkeersintensiteit in Waddinxveen vraag ik, als moeder van schoolgaande kinderen en als verkeersbri- gadier van de openbare Theo Thijssenschool (Kerkweg- Oost), de aandacht van het voor de ge vaarlijke verkeerssituatie aan de Kerkweg-Oost. Iedereen kromt zijn tenen in tion de schoenen voor de beslis- i sing van de gemeenteraad genover de Immanuëlkerk 33 over het aanvaarden van de huidige plannen voor De Nieuwe Passage. De Ondernemersvereniging Waddinxveen (OVW) zegt tegenover 18 plaatsen, met het plan te kunnen leven, doch stelt als een van de noodzakelijke randvoorwaar den dat tenminste 600 par keerplaatsen kunnen worden ken zal vergen om een van de gerealiseerd. De gemeentelij- laatste vrije plaatsen te ont- ke plannenmakers kunnen dekken. thans niet meer dan 525 Hoe zou dat toch zijn, een plaatsen aanwijzen. parkeergarage in Waddinx- Het is interessant de tekenin- veen? In het algemeen een gen van het plan van oktober kostbare manier van parke- vorig jaar te bekijken, maar ik word er niet vrolijk van, al hebben zich sindsdien wel en- kele wijzigingen voorgedaan. Maar wat blijkt? Deze oor spronkelijke 525 plaatsen zijn over zo’n 14 gebiedjes plan, terwijl de Be Fair-loka- verdeeld, verspreid over soms _..x gppte afstanden Laten we eens een wandeling over de Als ik zo in de omgeving wan- plattegrond van het plan ma ken: Parkeergarage (onder win- kelniveau) 162 plaatsen, in Toen in februari 1994 de Waddinxveense gemeente raad koos voor de Passage- West als locatie voor het (Passage) niet hun plantsoen nieuw te bouwen hoofdwin kelcentrum was een belang rijke overweging daarvoor de bereikbaarheid voor ouderen. Veel Waddinxveense ouderen wonen nu eenmaal op loopaf stand van de huidige Passa ge. Natuurlijk beschikken steeds meer ouderen over een auto. Toch mogen de belan gen van de minder mobiele -----naar mijn mening niet uit het oog verlo ren worden. Overigens hebben de meeste ouderen helemaal geen be hoefte aan een groot shoppingcenter. Een gezellig winkelhart met een gevarieerd winkelbe- een plan te kiezen dat de ge- stand, dat in overeenstem ming is met het karakter en ben en hier van onze belas ting een beetje uit hun neus zitten te eten. Dat slaat gewoon nergens op. want u weet niet of zij ook op Stelt u zich eens voor: het is 1 1 midden in de nacht en er wordt bij u op de deur ge- bonst. Het zijn de buren. Ze hebben op de radio gehoord dat de politieke partij die in uw land aan de macht is al zijn tegenstanders gaat op pakken. U bent zo’n tegenstander en u heeft dus geen keus. U moet ben recht op een normaal le- het land uit, want anders ven net als ieder ander mens, wordt u opgepakt of mis schien wel vermoord. Snel trekt u uw kleren aan en verlaat het land. U laat alles achter: uw huis, uw meubels en zelfs uw trouwe hond kunt voor gekozen, u niet meenemen. Met deze brief wil ik overi- Dan komt u in Nederland, gens niet zeggen dat iedereen nog nooit negatief over het asielzoe- XT--kerscentrum denkt, want er voelt zijn gelukkig ook een heleboel mensen die er net zoals ik po sitief over denken. in tegenspraak met het ka rakter van deze aangepaste stige bezwaren tegen de plan- woningen. nen voor een uitbreiding van De huizen waarin wij wonen het boodschappencentrum’de zijn smal en diep, in verband Passage’, zoals die thans voorliggen. De veranderingen in de wijk waarin wij wonen en leven ontnemen die wijk haar ka rakter op het gebied van rust, complex als Huize Souburgh ruimte, groen en veiligheid. Mede tengevolge van de in het volgende punt te behan- komst, delen verkeersoverlast zal het woongenot, dat de ge meente voor de inwoners dient te waarborgen, dras tisch verminderen en zullen de woningen in waarde dalen, trekkelijk kort kon zijn. De Ook de veiligheid van bejaar- x- 1 den en kinderen zal minder worden, terwijl criminaliteit wordt aangetrokken. Wij zijn in de Prins Bern hardlaan komen wonen om dat wij prijs stelden op het wonen tegenover en tussen bewoners van Huize Soubur gh, dat bepalend was voor de rust en de ruimte in de omge ving. Daarbij komt dat niet te ver wachten zou zijn dat de over heid het gebied van Souburgh in haar karakter en afmetin gen zou aantasten. Het be- gebrekkig en misleidend, dat leidsplan van de gemeente- het gemeentebestuur ons raad heeft dat dan ook duide- aanleiding geeft tot een grim- i-1--j- mige houding met betrekking de lokale overheid hieraan te tot dit onderwerp. Wij hebben ons erover ver baasd dat voor bewoners van de Stationsstraat dit najaar een informatie-avond door de geemente werd belegd, ter- van de burgers te respecte ren. Basis daarvoor is zowel in de wet vastgelegd (Ge meentewet) als politiek rele vant (gemeenteraadsverkie zingen). Mede op grond van de onvol ledige informatie van direct betrokken inwoners, misin formatie op onderdelen van het centrumplan, alsmede zeer kritische benadering hiervan door zowel de burge meester de middenstand als de (verdeeldheid in de) raadsfracties, kan de ontsta ne onrust leiden tot forse te- genstand, zich manifesterend J, en D. BRONSWIJK van juridische acties tot bur- Prins Bernhardlaan 85 ners van de Prins Bernhard laan; het suggereerde dat de gevolgen van de gemeentelij- Deze ke plannen voor die bewoners nogal beperkt zouden blijven. Daarna is voor alle bewoners van Waddinxveen een infor matie-avond gegeven in de Ontmoetingskerk, waar een pagina uit het rapport van het adviesbureau Oranje woud is verstrekt. Naar later bij vergelijking met het originele rapport is trum zijn parkeerproblemen gebleken, zijn op het door de die gemeente verstrekte blad de cijfers over verkeersintensi teit en geluidsdruk vervan- aantrekkingskracht zou blij- gen met weglating van de ge- - - ken te hebben zal de parkeer- tallen zoals die op 31 januari dingen, net éénrichtingsver- m de gemeenteraad worden gehanteerd. Daarmee liet het gemeente bestuur ons in de waan, dat het om een groei van 1.700 naar 2.200 voertuigbewegin gen per etmaal gaat, terwijl het rapport duidelijk een groei van 1.700 naar 5.800 aangeeft. Het rapport geeft zelfs expliciet aan, dat deze het 3-voudige toenemen (van door de gemeente gekozen va- 1.700 naar 5.800 per etmaal), riant niet de voorkeur heeft is sprake van een voor ons on- van de gemeentelijk adviseur. Pas toen ir. E.A. Allaart van Prins Bernhardlaan 73 door iemand werd getipt en op de j van de raads commissie van woensdag 17 del om bijvoorbeeld een brief bij het NS-station Waddinx veen te posten zie ik overal de plekjes van mijn bovenstaan de open lucht bij parkeerga- de wandeling. rage 60 plaatsen, achter het Het plekje langs het slootje oorlogsmonument 23 tegenover de Immanuëlkerk, plaatsen, plantsoen bij NS- het landje met de geitjes bij station (waar nu het bronzen de spoorwegovergang, de drie beeld van de drie wachtende wachtende bronzen figuren, reizigers staat) 24 plaatsen, diep in de kragen gedoken, voor het station, het plant soen tegenover het station. PTT-postverdeelcen- Of zal ik mijn brief maar naar trum 16 plaatsen, naast dit het postkantoor aan de Kerk gebouw 10 plaatsen, Putte- weg-Oost brengen? Die olie bollen onderweg laat ik me smaken. Nu kan het nog. Hallo, ik ben een 16-jarige 5 HAVÓ-leerlinge van het Coe- necoop College in Waddinx- ven en ik wil even wat kwijt over het tijdelijk asielzoe- kerscentrum aan de Zuidelij- asielzoekerscentrum heeft ke Rondweg. Ik hoor soms wel eens nega- en 2. een mogelijke uitwij- tieve dingen over het asiel- zing. zoekerscentrum, bijvoorbeeld U leeft elke dag met de vraag de uitspraak dat de asielzoe- rond of u hier nog wel mag kers het maar makkelijk heb- blijven. Deze vraag zorgt voor een hoop spanning en emotie. Bovendien vraagt u zich ook af hoe het met uw ouders is, meente ruim 5 miljoen gul- i i1 den minder oplevert dan het de sfeer van Waddinxveen, winkelhartplan op de Be heeft de voorkeur. Het plan Fair-lokatie van Pellikaan ’De Nieuwe Passage’, dat nu Bouw BV. ter tafel ligt, lijkt uitstekend Gemeenteraadsleden: het aan die eisen te voldoen, spreekwoord luidt ’Beter ten Bij de gemeenteraadsverkie- halve gekeerd, dan ten hele zingen van 1994 heeft een be- gedwaald’. teit van het verkeer (winke lend publiek, zoekende par keerders, woon- en bestem mingsverkeer, doorgaand 31 januari vragen, verkeer) geeft een onrustig beeld en brengt zijn eigen problemen mee. Asfalteren en verbreden ten koste van nog meer groen en het aanleggen van een roton de voor de 55+ flat is even eens een aantasting van het woongenot. èn stankoverlast: en optrekken van WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 24 JANUARI 1996 PAGINA 15 Ir. E.H. ALLAART Prins Bernhardlaan 73 KEESWIJDOOGE Prins Bernhardlaan 83 H.J. GROENENDIJK- BERNARD Sweelinckhof 43 oud-CDA-raadslid Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor -2.-22 2. oi van het fatsoen of van het recht op privacy te I buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder l pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. J IR. E.H. ALLAART Prins Bernhardlaan 73 Waddinxveen DRS. WIES KEULEN Alpherwetering 8 Waddinxveen Een blik op de woonwijk Zuidplas, waar in de buurt van het Gijs berterf weer vijf kavels voor individuele bouwers beschikbaar zi|n. (Foto: Archief sjhaak Noteboom). Waddinxveen. Brieven die de grenzen l bui MIRIAM van der LAAN asielzoekerscentrum van De Akker 52, Waddinxveen 'De Nieuwe Passage' heeft het niet (3) IR. E.H. ALLAART Prins Bernhardlaan 73 Waddinxveen C. DE BAS Jan Dorrekenskade-Oost 67 Waddinxveen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1996 | | pagina 15