Volop bloedstollende oversteeksituaties
Bouwgrond te koop
aan Gijsberterf in
de wijk Zuidplas
Positief denken over
asielzoekerscentrum
De Nieuwe Passage
heeft het niet (5)
De Nieuwe Passage
heeft het niet (6)
'De Nieuwe Passage
heeft het niet (4)
De Nieuwe Passage'
heeft het wel (7)
1H
Wereldwinkel
voortaan dicht
op maandag
LEZERS SCHRIJVEN N
worden aangezien.
het
als de bewoners nog slapen.
bii de oudere bewonerser'oen
1. Als bewoners van de Prins
Bernhardlaan maken wij ern-
dit vanwege de te verwachten
rust toelaat, ook in de toe-
tijd konden vluchten.
Geloof mij nu maar, dan voel
je je flink rot. Deze mensen
mogen best een beetje warm
te van ons krijgen om hun le
ven weer te ordenen.
Daarom vind ik het heel goed
dat er in Waddinxveen een
asielzoekerscentrum is geko
men, want deze mensen heb-
ven net als ieder ander mens.
Ik hoop dat door dit stukje
meer mensen gaan beseffen
dat het echt geen lolletje is
om een asielzoeker te zijn en
daar hebben ze echt niet zelf
De betrouwbaarheid van het
plaatselijk bestuur staat op
laan langs het station 35
plaatsen, achterzijde Stati
onsstraat 12 vijf plaatsen,
naast Het Nieuwe Trefpunt 5
plaatsen, naast het Shell-sta-
tegenover dit plantsoen 9
plaatsen, plantsoen tegen
over
plaatsen, bosschages-landje
tussen spoorwegovergang en
Immanuëlkerk 57 plaatsen
en parkeerplaats bij flat hier-
vels Gijsberterf’, vóór 15 fe
bruari 1996 te zijn overge
boekt op girorekening 8708
van de gemeente Waddinx
veen of op bankrekeningnum
mer 3668 01 694 van de Rabo
bank Waddinxveen ten name
van de gemeente Waddinx
veen.
waarmee ze zijn voorzien van
maximale glasoppervlakken
van enkel glas. Deze keuze is
indertijd gemaakt omdat het
verkeer in een laan met een
Waddinxveen is één van de
duurste gemeenten voor wat
betreft de voorzieningen en
de belastingen. Hoe durft een
wethouder van financiën en
economische zaken dan voor
te verwachten, zoals we
kennen in de grote steden.
Indien het centrum regionale
aantrekkingskracht zou
Geen ontwerper kon veron
derstellen dat de laan de
functie van ’wijkontsluitings-
weg’ zou krijgen. Vandaar dat
de afstand tot de laan ook be-
een landje waar u i
van had gehoord. Niemand
spreekt uw taal en u
zich een buitenstaander. U
wordt gelukkig als vluchte
ling erkend en gaat naar het
asielzoekerscentrum van
Als treurig slot van deze op
somming: op deze donkere
winterochtenden doven de
lampen boven de oversteek
plaats om 8.20 uur, waardoor
de brigadiers in het donker
komen te staan.
Het verwondert mij dat er tot
op heden geen ernstige onge
lukken zijn gebeurd, gezien
de grote risico’s die de ver
keersdeelnemers ter plaatse
lopen. Ik vraag het gemeente
bestuur dan ook met klem
iets aan de huidige situatie te
doen.
Ik formuleer daartoe reeds
een aantal voorstellen: het af
sluiten van de hefbrug voor
vrachtverkeer; het verande
ren van de rij richting van de
Julianastraat en de parallel
weg (naar de hefbrug toe in
Veiligheid: de grote diversi- januari met de ernst van de
situatie werd geconfronteerd,
kon hij B. en W. om een infor-
matie-avond vóór woensdag
acceptabele situatie.
Geluidsoverlast: de aan- en
afvoer met grote vrachtwa
gens zal veelal plaatsvinden vergadering
dat het Waddinxveense cen
trum een zoekplaatje wordt
met een onnodige hoeveel
heid aan uitlaatgassen van
de zoekenden en vaak wach
tende auto’s.
Dit wordt een ramp-centrum.
Dit alles weet wethouder Jan
Hielema ook, maar toch gaat
hij door met het Passage
tie voor een nieuw winkelhart
veel beter is. Waarom?
- Omdat het benodigde aantal
vierkante meters op de Be
Fair-locatie haalbaar is. In
totaal tussen 15.000 en
17.000 vierkante meters ver-
koopvloeroppervlakte. Deze
lokatie voldoet daarom aan
de vraag om meer winkels in
het gebied van Midden-Hol-
land, zoals het rapport van
het Regionaal Economisch
Overleg (REO) aangeeft;
- Omdat er voldoende par
keerplaatsen kunnen komen:
750 parkeerplaatsen op één
plaats;
- Omdat de verkeerssituatie
vele malen beter is dan bij De
Nieuwe Passage, zodat de
verkeersproblemen in het
centrum gunstig worden be-
invloed:
- Omdat het meer dan 5 mil
joen gulden voordeel biedt
voor de gemeentekas;
- Omdat de huizen aan de
Prins Bernhardlaan kunnen
blijven staan, zodat de oudere
bewoners niet in veel duurde
re flats worden gedreven;
- Omdat de bewoners van de
flats aan de Kerkweg-Oost
problematiek een grotere en
niet-berekende omvang aan
nemen. De gemeente dient
dan bewoners voorrang te ge
ven door voor hen eigen en
kosteloze parkeerfaciliteiten
te creëren.
Wie komt er nog op voor onze
ouderen? Zoals het er nu naar
uitziet zal op woensdagavond
31 januari, over een week
dus, de gemeenteraad van
Waddinxveen beslissen: zul
len de plannen voor een
nieuw boodschappencentrum
op de Passage doorgaan of
niet?
Voor de bewoners van de wo
ningen op het terrein bij Hui
ze Souburgh aan de Prins
Bernhardlaan kan het een
ramp worden. Wat hangt hen
boven het hoofd. En waarom
protesteren zij niet?
Het ligt niet in de aard van ie
mand op hoge leeftijd om
hoorzittingen te bezoeken.
Het was vroeger onwelge-
voeglijk om bezwaren tegen
overheden in te dienen. Dat
deed men niet.
Anderzijds schept dit de voor
de hand liggende verplichting
voor onze gemeenschap om
met destemeer begrip en zorg
toename van de geluidsdruk
zal dan ook een ernstige be
dreiging vormen van ons
woongenot.
De bezonning van de achter
tuinen is zo gering, een smal
le strook gedurende de zo-
merpiek, dat de balcons aan
de voorzijde een belangrijke
functie vervullen voor het
buiten zitten van de bewo
ners. Zoals gezegd op korte
afstand van de straat.
3. De informatieverstrekking
over dit onderwerp naar de
bewoners van onze laan is zo
Doordat het verkeer over de
hefbrug, waaronder steeds
meer vrachtverkeer (onder
andere naar de voormalige
NKF-fabriek aan de Noord-
kade), vaak stagneert als ge
volg van de verkeerslichten
en de openstaande brug over
de Gouwe, onstaan met name
in de spits lange files.
Haastige en door het lange
wachten geïrriteerde automo
bilisten en ’slimme’ automo
bilisten die vanaf de Kerk
weg-Oost de Julianastraat in
willen en daartoe via de lin-
kerrijbaan de file passeren,
zorgen hierbij voor bloedstol
lende situaties rond de over
steekplaats, waar ouders van
leerlingen van de Theo Thijs-
senschool trachten een veili
ge oversteek te waarborgen.
Links van de vluchtheuvel
(en soms zelfs over het trot
toir) passerende automobilis
ten en achter de volwassen
verkeersbrigadiers langs rij
dende fietsers maken de over
steek vaak tot een hachelijke
onderneming.
Dan is er nog het parkeerter-
reintje bij de ING-Bank. De
automobilisten die hier afrij-
den hebben weinig zicht op de
langrijke groep senioren op
de Unie 55+ gestemd, in het
vertrouwen dat hun belangen
bij deze ouderenpartij veilig
zouden zijn.
In de verkiezingscampagne
nam de Unie 55+ geen af
stand van het raadsbesluit
om het nieuwe winkelcen
trum op de Passage-locatie te
ontwikkelen.
Nu lijken de beide ouderen
vertegenwoordigers in de ge
meenteraad, tot teleurstel
ling van velen, zich toch te
willen keren tegen de uitbrei
ding van de Passage, daarbij
voorbijgaand aan de wensen
van veel Waddinxveners om
dichtbij huis hun inkopen te
doen.
Ik wil alle Waddinxveense ge
meenteraadsleden oproepen
bij het bepalen van hun
standpunt inzake een nieuw
winkelhart terdege rekening
te houden met de zienswijze
en de belangen van de oude
ren.
weg, in verband met een glas
bak die het uitzicht belem
mert.
De automobilisten die het ter
rein op willen en proberen de
file voor de brug te doorkrui
sen, hebben door deze glas
bak geen zicht op de voetgan
gers richting hefbrug. Vaak
gaat het om kleuters die naar
school hollen.
lijk beschreven en wij wensen
houden.
Veel groen, vaak op karakte
ristieke plekjes, zou in het
plan veranderen in autoberg
plaatsen. De woningen zijn
grotendeels gebouwd met op- wijl dat uitbleef voor de bewo-
rit en garage, terwijl de auto
voor de deur kan staan.
Er is thans altijd voldoende
parkeermogelijkheid.
zal als het plan doorgaat door
parkeerders van de winkels,
maar ook door verdreven be
woners worden bezet.
De in de verkeersstudie van
de gemeentelijk adviseur
Oranjewoud genoemde 500
parkeerplaatsen zijn voors
hands niet te realiseren. In de
woonwijken rondom het cen-
Zoals bekend is de verkeerssi
tuatie ter plekke zeer onover
zichtelijk. Rond de voetgan-
gersoversteekplaats komen
verschillende verkeerstro-
men samen: het verkeer op de
l (oliebollenkraam) 10
plaatsen, langs het water te-
Waddinxveen.
Als u daar eenmaal bent be
seft u dat u niks bij u heeft.
Geen bezittingen, alleen de
kleren die u aan heeft. In het
u
twee vijanden: 1. de verveling
en 2. een mogelijke uitwij
zing.
Ik kom niet verder dan 467
plaatsen totaal, waarbij ik
me realiseer dat het op druk
ke tijdstippen heel wat zoe-
Indien vóór deze datum geen
overboeking heeft plaatsge
vonden wordt de inschrijving
niet in behandeling genomen.
Dit bedrag wordt uiteindelijk
in mindering gebracht op de
koopsom, danwel terugge
stort wanneer men geen ka
vel krijgt aangeboden.
Slechts als men een aangebo
den kavel weigert, wordt
overgegaan tot inhouding
van het inschrijfgeld.
wordt ontnomen en alleen
maar op daken van winkels
kunnen kijken en op muren
aan de achterzijde van de
winkels.
Welk mens met enig begrip
voor verkeerssituaties en
enig inzicht van economische
zaken en ruimtelijke orde
ning zal nog voor het plan De
Nieuwe Passage kunnen kie- Waddinxveners
zen.
2. Vooral met betrekking tot
de te verwachten verkeers
drukte, de hoeveelheid zal tot
onze gemeenteraad haar pe
riode begon met een beleids
plan waarin uitdrukkelijk is
afgesproken dat het gebied
tussen Prins Bernhardlaan,
Juliana van Stolberglaan en
de omringende singel onge
moeid zou worden gelaten.
Wat is er toch aan de hand in
Waddinxveen? Waarom moe
ten we ons zo in bochten
wringen voor iets dat noch
door mij, door iemand van
mijn vrienden of kennissen
gewenst wordt?
WADDINXVEEN - Voor inwoners van Waddinxveen
en voor hen die economisch gebonden zijn aan het
Gouwedorp komen binnenkort aan het Gijsberterf in
de woonwijk Zuidplas vijf kavels beschikbaar, be
stemd voor de individuele bouw van vrijstaande wo
ningen.
Die kon hem toen niet direct
worden toegezegd. Toch
kwam eind vorige week de
mededeling dat de avond er
zal komen en wel op woens
dagavond 24 januari.
’De bijna geheven loftrompet
moet helaas direct weer in de
kast. Van de 89 huizen van de
Geluid- èn stankoverlast: Prins Bernhardlaan kregen
remmen en optrekken van alleen de bewoners van 16
het rotonde verkeer is juist huizen-met-oprit een uitnodi-
2- - eins voor deze late informa-
4. Wij wijzen het gemeentebe
stuur er op dat ongeacht de stappen
uitslag van een ooit genomen x
raadsbesluit de noodzaak
blijft bestaan de belangen worden vertraagd.
6. Wij verzoeken het college
van Burgemeester en Wet
houders dringend om, wan
neer alternatieve planvor
ming niet (meer) wordt over
wogen, het centrumplan op
meer bescheiden schaal en
meer in overstemming met de
bestaande structuur van het
’hart’ van onze gemeente te
realiseren.
plaats van andersom); het
verplaatsen van de glasbak
bij zuivelhandel Van Leeu
wen; het plaatsen van ver
keerslichten bij de kruising
Passage-Kanaalstraat, als
mede bij de kruising Kerk-
weg-Oost-Oranjelaan, waar
bij de verkeersstroom in een
’groene golf’ afgewikkeld
dient te worden; regelmatige
politiecontrole op spookrij
ders; het verplaatsen van de
toegang tot het parkeerter-
reintje (richting Beukenhof)
en het niet openen van de hef
brug tijdens de ochtendspits.
Tenslotte wil ik het gemeen
tebestuur er op wijzen dat
waar nu reeds de verkeers
stromen en het rijgedrag de
mogelijkheden van de be
schikbare infrastructuur ver
te boven gaan, te verwachten
valt dat de situatie verder zal
verslechteren als de huidige
plannen rondom ’De Nieuwe
Passage’ worden uitgevoerd.
En daaraan doen discutabele
onderzoeken naar het aantal
verkeersbewegingen niets af.
ren, maar er wordt gezegd
dat het eerste uur gratis is.
Zou dat nu zo blijven? Ik be
twijfel het. En hoe kom ik met
mijn boodschappen(wagen-
tje) van de winkel weer naar
het eronder gelegen parkeer-
niveau? Er zijn liften, dus ook
dat wordt een hele belevenis.
WADDINXVEEN - De We
reldwinkel Waddinxveen (Ko
ningin Wilhelminaplein) is
sinds deze week tijdelijk op
maandag gesloten.
Door het te kort aan vrijwilli
gers, nu vooral door langdu
rig ziek zijn van een aantal
medewerkers, moest men de
ze keuze maken om de andere
dagen wel op de vaste tijden
geopend te kunnen zijn. Het
is volgens de Wereldwinkel
heel hard nodig dat er nieuwe
vrijwilligers bijkomen voor de
winkeldienst.
Naar keuze kan men worden
ingeschakeld om één keer per
week of om eens in de twee
weken twee en een half uur
produkten tev verkopen uit
Afrika, Azië en Latijns-Ame-
rika. Voor alle produkten
wordt een goede prijs betaald
aan de producenten, zodat zij
een beter bestaan op kunnen
bouwen.
Zo is er weer Ghanese cacao
te koop in de Wereldwinkel.
Cacao met het Max Havelaar-
keurmerk. Steeds komen er
nieuwe produkten bij, zowel
levensmiddelen als kunstnij
verheid. Alles is milieuvrien
delijk of biologisch.
denwoningen moeten sneuve- parallelbaan, verkeer
len. -T-’’-1J
Los van de plannen voor het
boodschappencentrum zou
den de huizen gefaseerd tóch
moeten worden vervangen
door nieuwe woningen met
extra zorg-faciliteiten.
De
Waddinxveen zal die bouwen.
Er zou dan pas verhuisd be
hoeven te worden als de nieu-
voor onze ouderen op te ko
men.
Wat is er aan de hand? De
plannen voor een winkelcen
trum bestrijken niet alleen
maar de Passage. Het hele gemeentebestuur
gebied tussen Stationsstraat
en Prins Bernhardlaan moet
veranderen.
Dat betekent verveelvoudi
ging van de verkeersstromen,
vrachtwagens en als-maar-
zoekende parkeerders. Om
tenminste nog wat parkeer
ruimte te realiseren direct bij
de winkels, zullen de bejaar- Kerkweg-Oost, verkeer op de
van en
naar de Julianastraat en het
verkeer van en naar zuivel
handel Van Leeuwen en de
ING-Bank.
En dan zijn er ook nog de
voetgangers, onder wie veel
schoolkinderen, die via de
woningbouwvereniging oversteekplaats bij hotel-ca-
fé-restaurant ’De Unie’ de
overzijde van de weg trachten
te bereiken.
winkelhartplan op de Be
Fair-lokatie van Pellikaan
we woning klaar is. De betref
fende plannen zijn echter nog
niet definitief goedgekeurd.
Het is daarom onzeker of het
nieuwe woonzorgcomplex
(wozoco) gereed zal zijn op
het moment dat de kale grond
onder de huidige huizen voor
het Passageplan beschikbaar
moet zijn om de geplande op
levering van het Passageplan
in oktober 1998 te halen.
De oppervlakte van elke ka
vel bedraagt ongeveer 468
vierkante meter. De prijs van
alle kavels is gelijk, namelijk
ƒ187.200,- exclusief btw.
De te bouwen woningen zul
len aan de volgende stede-
bouwkundige randvoorwaar
den dienen te voldoen:
- vrijstaande woningen;
- eenzelfde kleurstelling met
aan elkaar verwante archi
tectuur (onder supervisie van
de gemeentelijke plancoordi
nator);
- de voorgevels dienen te wor
den geplaatst in de voorgevel-
rooilijn evenwijdig aan de
Piasweg;
- goothoogte maximaal 4 me
ter, nokhoogte maximaal 10
meter;
- kap verplicht (helling 35°-
50°) en de nok haaks op de
Piasweg;
- minimale afstand tussen de
woning en de zij-erfgrenzen 3
tot 4 meter.
- garages geïntegreerd opne
men in het bouwvolume van
de woning;
- architectuur eigentijds, mo
dem;
- kleur- en materiaalgebruik:
metselwerk en hout in lichte
(’blonde’) kleuren, pannen
antraciet;
- de woningen zullen vanaf de
Piasweg ontsloten worden
door middel van één, gecom
bineerde, in- en uitrit per
twee woningen;
- parkeervoorzieningen op ei
gen erf, minimaal twee par
keerplaatsen per woning.
Gegadigden, ook zij die reeds
eerder een verzoek tot aan
koop van een perceel grond
hebben ingediend, kunnen
tot donderddag 1 februari
1996 bij directeur ing. S. van
Houten van de sector Ruimte
lijke Ontwikkeling en Be
heer, postbus 400, 2740 AK te
Waddinxveen, een schriftelijk
verzoek tot aankoop indie
nen, onder vermelding van
het gewenste perceel.
Bij meerdere aanmeldingen
voor één kavel zal door mid
del van loting een volgorde
van gegadigden worden vast
gesteld. Teneinde verzekerd
te zijn van uitsluitend serieu
ze gegadigden geldt een in
schrijfgeld van ƒ500,- per ge
gadigde.
Dit bedrag dient, onder ver
melding van ’inschrijfgeld ka-
Zullen ze worden gesloopt
vóórdat de nieuwe woning ge
reed is? Hoe het uitpakt weet
niemand, maar mogen we on
ze ouderen daarover in het
ongewisse laten?
Hoe kan dit gebeuren terwijl
Wij vragen ons ernstig af, of gerlijke ongehoorzaamheid,
bejaarden en bewoners van LU
de aangepaste woningen door i’
het gemeentebestuur voor vol het spel.
5. Althans een aantal inwo
ners zal overwegen juridische
i te ondernemen,
waardoor realisatie van het
centrumplan op z’n minst zal
Het eindrapport voor uitbrei-7 afsluiten van straten maken
ding van ’de Passage’ is klaar.
Kijkend naar het jaar 2020
komt het rapport er zeer
slecht af. Een onvoldoende op
alle onderdelen.
Punt 1: Het aantal vierkante
meters komt neer op onge
veer 9.000 a 10.000 verkoop-
vloeroppervakte (wo). Dit
moet met een visie op 2020
minstens 5.000 vierkante me
ter meer zijn.
Het Regionaal Economisch
Overleg (REO) meldt dat
Gouda en Waddinxveen een
groter aanbod aan winkels
moeten krijgen, want steeds
meer mensen uit Midden-
Holland doen hun niet-dage-
lijkse boodschappen buiten
deze streek. Dit weglekken
van koopkracht komt jaar
lijks neer op een bedrag van
195 miljoen gulden.
Als Waddinxveen een regio
nale functie wil krijgen voor
de kleine gemeenten rond het
Gouwedorp, dan kan er niet
worden volstaan met een uit
breiding zoals aan de Passage
met 5.700 vierkante meter
verkoopvloeroppervlakte. Dit
moet minstens 10.000 a
12.000 zijn.
Aan de Passage zal na de uit
breiding van 5.700 vierkante
meter niets meer bij gebouwd
kunnen worden. Ook niet
over tien jaar.
Voor de afwijzing van ’De
Nieuwe Passage’ als hoofd
winkelcentrum is het gebrek
aan voldoende vierkante me
ter verkoopvloeroppervlakte
het allerbelangrijkste punt.
Punt 2: Het vasthouden door
projectwethouder J.A. Hiele
ma (CDA) aan 500 parkeer
plaatsen is een feit. Hij moet
echter weten dat het er min
stens 600 moeten zijn.
De uitgebreide Passage
wordt een boodschappencen
trum, groter dan de andere
centra in Waddinxveen, maar
beslist geen centrum waar
men gaat winkelen. Als dat zo
zou zijn dan moeten er nog
eens 100 parkeerplaatsen bij
komen (dus 700).
Punt 3: Op 12 verschillende
plaatsen parkeren - zoals in
De Nieuwe Passage is voor
zien - is een ramp. Zoekver
keer is ook nog eens zeer ge
vaarlijk voor alle deelnemers
aan het verkeer.
Twaalf verschillende par
keerplaatsen worden een ab
solute ramp en moeten dan
ook voor 100% worden afge
wezen.
Punt 4: Het verkeer rond de
uitgebreide Passage. De aan
gepaste verkeerssituaties
zijn onacceptabel. De omlei-
keer in diverse straten en het
Mede naar aanleiding van
het artikel in het Weekblad
voor Waddinxveen van
woensdag 17 januari over de
ongeloofwaardige afname
van de verkeersintensiteit in
Waddinxveen vraag ik, als
moeder van schoolgaande
kinderen en als verkeersbri-
gadier van de openbare Theo
Thijssenschool (Kerkweg-
Oost), de aandacht van het
voor de ge
vaarlijke verkeerssituatie
aan de Kerkweg-Oost.
Iedereen kromt zijn tenen in tion
de schoenen voor de beslis- i
sing van de gemeenteraad genover de Immanuëlkerk 33
over het aanvaarden van de
huidige plannen voor De
Nieuwe Passage.
De Ondernemersvereniging
Waddinxveen (OVW) zegt tegenover 18 plaatsen,
met het plan te kunnen leven,
doch stelt als een van de
noodzakelijke randvoorwaar
den dat tenminste 600 par
keerplaatsen kunnen worden ken zal vergen om een van de
gerealiseerd. De gemeentelij- laatste vrije plaatsen te ont-
ke plannenmakers kunnen dekken.
thans niet meer dan 525 Hoe zou dat toch zijn, een
plaatsen aanwijzen. parkeergarage in Waddinx-
Het is interessant de tekenin- veen? In het algemeen een
gen van het plan van oktober kostbare manier van parke-
vorig jaar te bekijken, maar
ik word er niet vrolijk van, al
hebben zich sindsdien wel en-
kele wijzigingen voorgedaan.
Maar wat blijkt? Deze oor
spronkelijke 525 plaatsen
zijn over zo’n 14 gebiedjes
plan, terwijl de Be Fair-loka- verdeeld, verspreid over soms
_..x gppte afstanden Laten we
eens een wandeling over de Als ik zo in de omgeving wan-
plattegrond van het plan ma
ken:
Parkeergarage (onder win-
kelniveau) 162 plaatsen, in
Toen in februari 1994 de
Waddinxveense gemeente
raad koos voor de Passage-
West als locatie voor het
(Passage) niet hun plantsoen nieuw te bouwen hoofdwin
kelcentrum was een belang
rijke overweging daarvoor de
bereikbaarheid voor ouderen.
Veel Waddinxveense ouderen
wonen nu eenmaal op loopaf
stand van de huidige Passa
ge. Natuurlijk beschikken
steeds meer ouderen over een
auto. Toch mogen de belan
gen van de minder mobiele
-----naar mijn
mening niet uit het oog verlo
ren worden.
Overigens hebben de meeste
ouderen helemaal geen be
hoefte aan een groot
shoppingcenter.
Een gezellig winkelhart met
een gevarieerd winkelbe-
een plan te kiezen dat de ge- stand, dat in overeenstem
ming is met het karakter en
ben en hier van onze belas
ting een beetje uit hun neus
zitten te eten.
Dat slaat gewoon nergens op. want u weet niet of zij ook op
Stelt u zich eens voor: het is 1 1
midden in de nacht en er
wordt bij u op de deur ge-
bonst. Het zijn de buren. Ze
hebben op de radio gehoord
dat de politieke partij die in
uw land aan de macht is al
zijn tegenstanders gaat op
pakken.
U bent zo’n tegenstander en u
heeft dus geen keus. U moet ben recht op een normaal le-
het land uit, want anders ven net als ieder ander mens,
wordt u opgepakt of mis
schien wel vermoord.
Snel trekt u uw kleren aan en
verlaat het land. U laat alles
achter: uw huis, uw meubels
en zelfs uw trouwe hond kunt voor gekozen,
u niet meenemen. Met deze brief wil ik overi-
Dan komt u in Nederland, gens niet zeggen dat iedereen
nog nooit negatief over het asielzoe-
XT--kerscentrum denkt, want er
voelt zijn gelukkig ook een heleboel
mensen die er net zoals ik po
sitief over denken.
in tegenspraak met het ka
rakter van deze aangepaste
stige bezwaren tegen de plan- woningen.
nen voor een uitbreiding van De huizen waarin wij wonen
het boodschappencentrum’de zijn smal en diep, in verband
Passage’, zoals die thans
voorliggen.
De veranderingen in de wijk
waarin wij wonen en leven
ontnemen die wijk haar ka
rakter op het gebied van rust, complex als Huize Souburgh
ruimte, groen en veiligheid.
Mede tengevolge van de in
het volgende punt te behan- komst,
delen verkeersoverlast zal
het woongenot, dat de ge
meente voor de inwoners
dient te waarborgen, dras
tisch verminderen en zullen
de woningen in waarde dalen, trekkelijk kort kon zijn. De
Ook de veiligheid van bejaar- x- 1
den en kinderen zal minder
worden, terwijl criminaliteit
wordt aangetrokken.
Wij zijn in de Prins Bern
hardlaan komen wonen om
dat wij prijs stelden op het
wonen tegenover en tussen
bewoners van Huize Soubur
gh, dat bepalend was voor de
rust en de ruimte in de omge
ving.
Daarbij komt dat niet te ver
wachten zou zijn dat de over
heid het gebied van Souburgh
in haar karakter en afmetin
gen zou aantasten. Het be- gebrekkig en misleidend, dat
leidsplan van de gemeente- het gemeentebestuur ons
raad heeft dat dan ook duide- aanleiding geeft tot een grim-
i-1--j- mige houding met betrekking
de lokale overheid hieraan te tot dit onderwerp.
Wij hebben ons erover ver
baasd dat voor bewoners van
de Stationsstraat dit najaar
een informatie-avond door de
geemente werd belegd, ter-
van de burgers te respecte
ren. Basis daarvoor is zowel
in de wet vastgelegd (Ge
meentewet) als politiek rele
vant (gemeenteraadsverkie
zingen).
Mede op grond van de onvol
ledige informatie van direct
betrokken inwoners, misin
formatie op onderdelen van
het centrumplan, alsmede
zeer kritische benadering
hiervan door zowel de burge
meester de middenstand
als de (verdeeldheid in de)
raadsfracties, kan de ontsta
ne onrust leiden tot forse te-
genstand, zich manifesterend J, en D. BRONSWIJK
van juridische acties tot bur- Prins Bernhardlaan 85
ners van de Prins Bernhard
laan; het suggereerde dat de
gevolgen van de gemeentelij-
Deze ke plannen voor die bewoners
nogal beperkt zouden blijven.
Daarna is voor alle bewoners
van Waddinxveen een infor
matie-avond gegeven in de
Ontmoetingskerk, waar een
pagina uit het rapport van
het adviesbureau Oranje
woud is verstrekt.
Naar later bij vergelijking
met het originele rapport is
trum zijn parkeerproblemen gebleken, zijn op het door de
die gemeente verstrekte blad de
cijfers over verkeersintensi
teit en geluidsdruk vervan-
aantrekkingskracht zou blij- gen met weglating van de ge- - -
ken te hebben zal de parkeer- tallen zoals die op 31 januari dingen, net éénrichtingsver-
m de gemeenteraad worden
gehanteerd.
Daarmee liet het gemeente
bestuur ons in de waan, dat
het om een groei van 1.700
naar 2.200 voertuigbewegin
gen per etmaal gaat, terwijl
het rapport duidelijk een
groei van 1.700 naar 5.800
aangeeft. Het rapport geeft
zelfs expliciet aan, dat deze
het 3-voudige toenemen (van door de gemeente gekozen va-
1.700 naar 5.800 per etmaal), riant niet de voorkeur heeft
is sprake van een voor ons on- van de gemeentelijk adviseur.
Pas toen ir. E.A. Allaart van
Prins Bernhardlaan 73 door
iemand werd getipt en op de
j van de raads
commissie van woensdag 17
del om bijvoorbeeld een brief
bij het NS-station Waddinx
veen te posten zie ik overal de
plekjes van mijn bovenstaan
de open lucht bij parkeerga- de wandeling.
rage 60 plaatsen, achter het Het plekje langs het slootje
oorlogsmonument 23 tegenover de Immanuëlkerk,
plaatsen, plantsoen bij NS- het landje met de geitjes bij
station (waar nu het bronzen de spoorwegovergang, de drie
beeld van de drie wachtende wachtende bronzen figuren,
reizigers staat) 24 plaatsen, diep in de kragen gedoken,
voor het station, het plant
soen tegenover het station.
PTT-postverdeelcen- Of zal ik mijn brief maar naar
trum 16 plaatsen, naast dit het postkantoor aan de Kerk
gebouw 10 plaatsen, Putte- weg-Oost brengen? Die olie
bollen onderweg laat ik me
smaken. Nu kan het nog.
Hallo, ik ben een 16-jarige 5
HAVÓ-leerlinge van het Coe-
necoop College in Waddinx-
ven en ik wil even wat kwijt
over het tijdelijk asielzoe-
kerscentrum aan de Zuidelij- asielzoekerscentrum heeft
ke Rondweg.
Ik hoor soms wel eens nega- en 2. een mogelijke uitwij-
tieve dingen over het asiel- zing.
zoekerscentrum, bijvoorbeeld U leeft elke dag met de vraag
de uitspraak dat de asielzoe- rond of u hier nog wel mag
kers het maar makkelijk heb- blijven. Deze vraag zorgt voor
een hoop spanning en emotie.
Bovendien vraagt u zich ook
af hoe het met uw ouders is,
meente ruim 5 miljoen gul- i i1
den minder oplevert dan het de sfeer van Waddinxveen,
winkelhartplan op de Be heeft de voorkeur. Het plan
Fair-lokatie van Pellikaan ’De Nieuwe Passage’, dat nu
Bouw BV. ter tafel ligt, lijkt uitstekend
Gemeenteraadsleden: het aan die eisen te voldoen,
spreekwoord luidt ’Beter ten Bij de gemeenteraadsverkie-
halve gekeerd, dan ten hele zingen van 1994 heeft een be-
gedwaald’.
teit van het verkeer (winke
lend publiek, zoekende par
keerders, woon- en bestem
mingsverkeer, doorgaand 31 januari vragen,
verkeer) geeft een onrustig
beeld en brengt zijn eigen
problemen mee.
Asfalteren en verbreden ten
koste van nog meer groen en
het aanleggen van een roton
de voor de 55+ flat is even
eens een aantasting van het
woongenot.
èn stankoverlast:
en optrekken van
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 24 JANUARI 1996
PAGINA 15
Ir. E.H. ALLAART
Prins Bernhardlaan 73
KEESWIJDOOGE
Prins Bernhardlaan 83
H.J. GROENENDIJK-
BERNARD
Sweelinckhof 43
oud-CDA-raadslid
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor
-2.-22 2. oi van het fatsoen of van het recht op privacy te I
buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder l
pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. J
IR. E.H. ALLAART
Prins Bernhardlaan 73
Waddinxveen
DRS. WIES KEULEN
Alpherwetering 8
Waddinxveen
Een blik op de woonwijk Zuidplas, waar in de buurt van het Gijs
berterf weer vijf kavels voor individuele bouwers beschikbaar zi|n.
(Foto: Archief sjhaak Noteboom).
Waddinxveen. Brieven die de grenzen
l bui
MIRIAM van der LAAN
asielzoekerscentrum van De Akker 52, Waddinxveen
'De Nieuwe Passage'
heeft het niet (3)
IR. E.H. ALLAART
Prins Bernhardlaan 73
Waddinxveen
C. DE BAS
Jan Dorrekenskade-Oost 67
Waddinxveen