Ed van
Gemeren
Gouwêloop
start weer
in Lanas de
Verloedering
slaat toe
in Gouwebos
Bert Koster
wint polderloop
van 20 km in
Hazerswoude
Kwakkelen met
regionale
BosKOopse
chauffeurs beleven
hachelijk avontuur
treinverbindingen
I
Mg.
Gewijzigde
bestuursvorm
wreekt zidt
Goede omzet op
voorjaarsbeurs
II
6
hdM-
i
«L 4
IT
i
worden.
lometer lengte naar Noord-
aansluiting met de lijn
wordt
de en Alphen.
’Er werd ons weinig verteld
door de bemanning en toen
duidelijk werd wat er ge
beurd was moesten we even
slikken. Een aantal mijlen uit
de kust was de zee zo ruw dat
de boot flink te keer ging. De
container geladen met fosfor
was los geslagen en lag te
gediend: meer vervoer Al-
phen-Boskoop-Waddinx-
veen naar Zoetermeer, en
is voor het publiek en die
bovendien zal leiden tot op-
sen, dan moet men de be
staande en voor de hand
liggende verbindingen aan-
inbouw-
moeten op-
creatieschap een bestuur van
menschans-Breestraat-
Hooftstation of, in omge
keerde richting kijkend,
met van de Lammenschans
een aftakking naar Voor
schoten, enzovoorts.
wind viel bij het uitvaren best
mee, want anders neemt de
rederij echt geen risico. Toen
we eenmaal op zee waren
wakkerde de wind aan tot
windkracht 10/11. We hoor
den wel een hoop herrie on
derin het schip maar nie
mand was echt bang dat er
iets mis zou gaan.’
naar Leiden is verlengd.
Maar de ge
dinxveen h<
het goede idee gehad op het
betemmingsplan een boog
bracht de 1,5 km in een tijd’
van 16.10. Jielis en Wigle Vis
ser eindigden op de 10 km
respectievelijk als eerste en
tweede. De winnende tijd was
35.46. De 5 km heren werd)
gewonnen door Gert-Jan van-
Voskuilen, terwijl dochter Va-’
nessa eerder beslag legde op
de eerste plaats van de 1,5~
km dames. -
volgens gerichte voorlichting
gegeven moet worden aan
groepen dierenbezitters, vis
sers en jongeren over het ge
bruik van het Gouwebos. Dit
in combinatie met steek-
sproefgewijze controles door
de politie.
’Wanneer bestuur en ambte
narij nog langer gezapig och-
terover blijven leunen, zal het
eens zo mooie Gouwebos ont
aarden tot een vuilnisbelt
waar mensen en wild niet
meer veilig zijn.
Dat was niet de bedoeling van
degenen die destijds het ini
tiatief namen voor de aanleg
van dit bos’, zo is zijn opvat
ting.
tijd kwakkelen gebleven.
rfet overstappen in Alphen
is helemaal minimaal, re
den dat de lijn ook nooit king van maar een paar ki-
WADDINXVEEN/REGIO -
Zaterdag 2 maart aanstaande
zal op de Staringlaan weer
het startschot klinken voor de
jaarlijkse Langs de Gouwe-
loop van atletiekvereniging
S.C. Antilope. De organisato
ren van deze inmiddels in de
wijde omgeving zeer bekende,
10 kilometer lange wedstrijd-
loop, zien dit evenement weer
met groot vertrouwen tege
moet.
Volgens Biyan was er geen
paniek aan boord. ’De mees
ten gaan elke week over met
deze of een andere ferry, je
bent dus wel wat gewend. In
paniek raken heeft geen zin.
Wel zag ik enkele collega’s de
hele nacht op de gang zitten
met hun reddingsvesten aan.
Wij hebben ook niet geslapen
die nacht en konden dinsdag
morgen om acht uur lopend
van boord. De vrachtwagens
moesten er op blijven staan.
We werden ondergebracht in
een hotel in Vlissingen. Daar
hebben we wel wat geslapen
maar telkens werden we ge-
wekt door de mededeling dat
we de auto’s konden halen
van de boot.
Daar was echter veel ondui
delijkheid over. In de nacht
van dinsdag op woensdag om
drie uur werden de auto’s vrij
gegeven en zijn wij richting
Calais gereden.’
BOSKOOP/WADDINXVEEN - Je gelijk bewezen zien
is niet altijd leuk. Die ervaring heeft Boskoper J.
Moerenhout die twee jaar geleden een verloedering
van het Gouwebos voorspelde toen het recreatie
schap Gouwebos bestuurlijk afslankte en de Gebrui
kersraad werd opgeheven.
bracht en werd de Gebrui
kersraad plotsklaps opgehe
ven. Tot verbijstering van de
leden, want de raad werd ge
zien als een uniek inspraak
orgaan. De gevraagde en on
een strook weg door middel
van pilonen de atleten van
het wegverkeer scheiden.
Het inschrijfgeld voor de wed
strijd ligt op 8 gulden (naïn-
schrijving 10 gulden). Voor de
prestatielopen geldt een ta
rief van 6,50 gulden met her
innering en 3,50 gulden zon
der herinnering.
Inlichtingen over de loop wor
den verstrekt door Hein Kou-
wenhoven, Roosje Voshoeve
23 te Waddinxveen, telefoon
0182-630082.
per
tram. Dan pas kan men
denken over doortrekking
van die lijn via Valkenburg
of Rijnsburg-Oegstgeest
(waar ligt eigenlijk het
grootste vervoersaanbod?)
van de Langs de Gouwêloop,
heeft reeds toegezegd, weder
om aan de start te zullen ver
schijnen.
Tijdens de wedstrijden en de
prestatielopen zal de Wad-
dinxveense Noordkade (voor
Boskoop het verlengde van de
Zuidkade) weer volledig zijn
afgesloten voor alle door
gaand verkeer, terwijl een
weghelft gereserveerd blijft
voor openbare diensten, zie
ken- en noodtransporten.
Ook op de Linnaeusweg zal
sneeuwstormen te hebben ge
trotseerd arriveerden de vijf
wagens met zeven chauf-
feurs/bijrijders in Vlissingen
en scheepten in richting En
geland. Het stormde welis
waar maar de weersberichten
voorspelden tot windkracht
8.
’Dat kan de veerboot, die vol
doet aan alle veiligheidsei
sen, makkelijk hebben’, zo
meldt de dit weekeinde terug
gekeerde Bryan van Bemmel.
’De overtocht die wij maken
gaat met een vrachtferry. Uit
veiligheid moeten wij altijd
onze wagens met vier sjor-
banden vastzetten en dat ge
beurde ook die avond. De
den. Voorts moeten aange
richte vernielingen zo snel
mogelijk hersteld worden,
waardoor de aanrichters van
de schade niet het idee krij
gen dat de gemeenschap on
der de indruk raakt van hun
wangedrag. Daarnaast kun
nen verkeerstechnische voor
zieningen aangebracht wor
den die het rijden met de
bromfietsen of opgevoerde
snorfietsen tegengaan. Op ve
le campings in binnen- en
buitenland worden met suc
ces drèmpels toegepast die
snelle brommers weren, zon
der dat minder valide mensen
daar last van hebben.
Moerenhout meent dat ver-
Twee dagen laten konden de
chauffeurs aan hun rit begin
nen, hoeveel keer ze hun bele
venissen aan hun klanten
hebben moeten vertellen we
ten ze niet meer. De terugreis
was een stuk rustiger. Angst
om weer met de veerboot over
te gaan is er niet. Ze zijn ech
ter allemaal dankbaar dat ze
het avontuur zonder verdere
kleerscheuren hebben over
leeft.
schuiven op het dek. De
chauffeur van deze vrachtau
to vertelde me dat hij hoopte
dat we op tijd in de haven te
rug zouden zijn. Op het mo
ment dat de container open
scheurt en er water bij komt
vliegt de hele boel in de
brand.’
len gaat de riem los en Bello
mag zijn gang gaan. In het
Gouwebos zijn verschillende
veldjes waar honden wel los
mogen, maar daarvan wordt
’s Winters vormen loslopende
honden een extra bedreiging
voor de vele, in slechte condi
tie verkerende vogels die in
het bos hun toevlucht zoeken.
Ouderen en invaliden onder-
.vinden veel hinder van loslo
pende honden en bromfiet
sen. Moerenhout wijst er op
dat wandel- en speelgebieden
werpselen zijn vervuild maar
dat ook mensen het bos als
openbaar toilet gebruiken.
Elk jaar weer zorgt de Langs
de Gouwêloop voor een span
nende wegwedstrijd, met be
kende en minder bekende
deelnemers, van heinde en
ver tot aan vlak bij de deur.
Behalve de deelname van ve
le wedstrijdlopers en loop
sters, is het ieder jaar weer
een prachtig gezicht, het
kleurrijke lint van ook de re
creatieve deelnemers over
het 3,2 kilometer lange par
cours te zien gaan. Voor
KNAU-leden staat zaterdag 2
Zoals elke maandagavond om
half acht vertrokken de
vrachtwagens van de Firma
van der Kraats naar de ferry
in Vlissingen. Na gladheid en
maart aanstaande een exacte
10 kilometer wedstrijd op het
programma (start om 13.30
uur) voor de categoriën: he
ren, dames en veteranen.
Om 14.30 uur gaan de presta-
tielopers van start voor hun
respectievelijk afstanden van
3,6-6, 8-10-13,2- en 16,4 kilo
meter. De best geklasseerden
in de diverse categoriën wed
strijdlopers ontvangen geld
prijzen. Verder is er voor de
deelnemers aan zowel de
wedstrijd als aan de overige
prestatielopen een herinne
ring. Voor elke tiende deelne
mer is er weer een paar Asics-
sokken ter beschikking ge
steld. Waren er in 1995
’slechts’ 130 atleten bij de
wedstrijd aan de start, dit
jaar wordt toch weer met en
kele honderden wedstrijdlo
pers rekening gehouden. In
1995 waren de extreem slech
te weersomstandigheden en
verwachtingen duidelijk de
oorzaak, dat het deelnemers-
BOSKOOP - Het was een
onopvallend bericht vo
rige week dinsdag in het
NOS Journaal. De veer
boot Sally Line moest te
rugkeren naar de haven
van Vlissingen door het
omvallen van een vracht
wagen geladen met on
der andere fosfor. De
krant in de regio Vlissin
gen stond er bol van.
In een aantal Boskoopse ge
zinnen heerste ook onrust
over het lot van hun man, va
der en zoon. Bryan van Bem
mel samen met zijn collega’s
Kees (2x), Martin, Maarten,
Marcel en Oscar bevonden
zich met vijf vrachtwagens
aan boord van het schip toen
het in zwaar weer terecht
kwam.
Kennelijk hebben sommigen
tijdens het vissen geen tijd
om ergens een toilet op te zoe
ken.
Goedwillende gebruikers vra
gen zich af waarom er geen
maatregelen worden geno
men om de verloedering te
gen te gaan. Zoals het aan
stellen van goed gemotiveer
de parkwachters, voorzien
van een draagbare telefoon
verbinding met de politie. De
ze zouden aangezocht kun
nen worden uit mensen die
(tijdelijk) buiten het arbeids
proces zijn geraakt en tegen
een redelijke onkostenver
goeding het bos voor verdere
achteruitgang willen behoe-
door Wouter Kuyper
WADDINXVEEN - Veel is
er gesproken over een rail-
verbinding met Zoeter
meer, maar tenslotte is het
plan verlaten omdat een
cijfermatige onderbouwing
van een directe verbinding
niet mogelijk bleek. Maar
een indirecte? En een rail-
verbinding naar Noordwijk
waar de lijn van de Neder-
Margreet de Goede won de 5)
km en Ineke Geers (AV’47) ze
gevierde op de 10 km dames
in 46.14.
baan (uiteraard op kosten
van het Rijk, dat toen alle
BOSKOOP - De vooijaars-
beurs die de Boskoopse Vei
ling van 21 tot en met 23 fe
bruari heeft gehouden is suc
cesvol verlopen. Tijdens de
drie dagen was de omzet ruim
3,7 miljoen gulden, vorig jaar
was dit 3,5 miljoen. Het aan
tal verkochte Deense karren
is vastgesteld op 2850 stuks,
een toename van 700 stuks
ten opzichte van 1995.
De beurs werd geopend door
M. Zevenbergen, directeur
van Intratuin Poortugaal. Hij
benadrukte in zijn openings
toespraak de prima kwaliteit
tijdens de beurzen en op het
afhaalcentrum van de Bos
koopse Veiling. Vervolgens
stelde hij naar eigen inzicht
een Deense kar samen, waar
mee werd geïllustreerd dat de
veiling in staat is volledig te
gemoet te komen aan de wen
sen van haar klanten.
HAZERSWOUDE - Bert Kos
ter heeft de 20 km van de Pol
derloop gewonnen in een tijd
van 1.13.00 en grote voor
sprong op zijn achtervolgers.
Op de verschillende afstan
den werden hele familiege-
vechten gehouden. Op de 1,5
km heren streden de broers
Christophe en Cedric Teeu-
wen om de eerste plaats.
Eerstgenoemde won met
slechts vijf seconden verschil.
Onder startnummer 502 deed
de jongste deelnemer mee. De
driejarige Pim Benschop vol
waar comfor-
niet al te
snel en veilig te maken, en snelle trams kuhnen laten
een boog van een paar kilo- rijden. (In het Engels heet
meter. zo’n ding een streetcar, wat
Wie nu een paar uur op het eigenlijk al ?egt wat het
station Alphen vertoeft idee van een tram is: droog,
kan de naar Leiden over- comfortabel vervoer met
stappende reizigers uit de haltes op kleine afstan-
j•- den). Die zouden omge
keerd het publiek uit de
trein naar ae winkels moe
ten lokken. Dan komt men
solute voorwaarde daar
voor is een frequentiever
hoging en verdubbeling en
verhoging van de baan in
Leiden.
Niet alleen ik heb dat al ja-
ren geleden voorgesteld
(ook met het voorstel van
een halte op het terrein van
Van Gendt en Loos), maar
ook op het hoogste niveau
is beloofd dat de aanleg van
de snelweg naar Alphen-
alleen tot stand
het zou komen indien de spoor-
gevraagde ad
viezen van de
raad werkten
prima, er was
een grote ma
te van betrok
kenheid en
controle. Des
tijds voorspel
de Moeren
hout dat het
de verkeerde
kant op zou
gaan met het
Gouwebos en met grote spijt
constateert hij nu hoe juist
die zienswijze was.
Wie met enige regelmaat in
het Gouwebos komt, ziet met
eigen ogen hoe het vandalis
me heeft toegeslagen. Bordjes
langs de trimbaan zijn beklad
en vernield, speeltoestellen
ondergingen hetzelfde lot en weinig gebruik gemaakt,
zwarte brandplekken zijn ge
tuigen van pogingen tot
brandstichting. Vaak liggen
er ook glasscherven op de
speelveldjes, stille getuigen
van avondlijke feestjes door
opgeschoten jongeren.
Bromfietsen zijn een normaal
verschijnsel geworden in het
Gouwebos en slechts een en
kele hondebezitter trekt zich niet alleen door dierlijke uit-
iets aan van de in het bos le- 1
vende dieren en andere be
zoekers. In de meeste geval-
per Ed van Gemeren (Phoe
nix) in 31,24 minuten, terwijl
Gerrit Voortman (HAC 63) in
1993 en Peter v.d. Velde in
1992 zegevierden. Er staan
trouwens heel wat bekende
namen op de erelijst van win
naars. Het volledige parcours
ziet er alsvolgt uit: start Sta
ringlaan - Bosboom Tous-
saintsingel - Alberdingk
Thijmlaan - Wilgenlaantje -
Linnaeusweg (Boskoop) en
Noordkade. Ed van Gemeren,
de winnaar van de 27e editie
Moerenhout, die tot dan toe
deel uitmaakte van de Ge
bruikersraad, voorspelde de
gevolgen. Door verminderde
aandacht zal ook het onder
houd afnemen en het verval
toeslaan. Wo
nend aan de
rand van het
bos consta
teert de Bos
koper vrijwel
dagelijks hoe
het sindsdien
is misgegaan.
De recente
verhalen over
mishandeling
van scholie
ren vormen
slechts een incident. Er is
veel meer mis in het Gouwe
bos. Het vandalisme heeft
overal zijn sporen nagelaten,
brommers scheuren door het
Gouwebos, vrijwel niemand
houdt zijn hond aangelijnd
waar het moet en een bos
wachter kom je er praktisch
nooit tegen. Dit gebrek aan
toezicht werkt de verloede
ring in de hand.
Tot april 1994 kende het re-
-- 1 y - -- -J
tien personen: wethouders en
raadsleden van Boskoop en
Waddinxveen. Daarnaast
was er een Gebruikersraad,
waarin mensen die een zeke
re binding hebben met het
Gouwebos en het receatie-
schap adviseerden.
Maar in april 1994 is het be
stuur in omvang terugge-
jemeente Wad- wijk. Evenals de sneltrein
leeft tenslotte ’s-Gravenhage-Hoom in
Haarlem kan koppen, zou
„men zelfs Noordwijk niet
te reserveren die de lijn in als eindstation hoeven in te
westelijke richting naar richten, maar in een door-
Zoetermeer en Den Haag gaande verbinding kunnen
kan voeren. Dat is eigenlyk opnemen.
alles wat nodig is voor een
snelle aansluiting op het
veld beneden de 150 zakte,
wat al jaren niet meer was
voorgekomen.
Het parcours wordt nog
steeds door de atleten als
prettig en snel ervaren, wat
ook tot uitdrukking komt in
de afgelopen tijden van de
deelnemers. Het parcoursre-
cord staat op naam van Jan
Dirk Hazeleger (HRR Den
Haag) uit Hazerswoude die in
1991 de formidabele tijd van
29,56 minuten op de klok
bracht. Vorig jaar won Bosko-
alles wat nodig is voor een Indien men dan nog com-
snelle aansluiting op het fortabele aanvoerlijnen
Randstadnet: een fly-over meent nodig te hebben,
bij Waddinxveen en over de comfortabeler dan de bus,
aansluiting met de lijn zou men een
naar Den Haag om de zaak tabele, voor;
snel en veilig te maken, en
deels) dubbelsporlg/de lijn
is enkel aangelegd - en dan
nog met enig angstig voor
gevoel: met het noordelijke
gedeelte, dat is Waddinx-
veen-Alphen, en
Boskoop-Alphen, is het al- offeren), eerst naar een sta
tion Merenwijk, dan naar
een station Voorhout en
tenslotte met een aftak-
richting Gouda op de vin
gers van één hand tellen.
En in Gouda? Komen daar
meer mensen aan met het
lijntje Alphen-Gouda? Wis op lijnen Leiderdorp-Lam-
en waarachtig. Uit Wad-
dinxveen-Noord, en vooral
uit Waddinxveen, komen
hele drommen! Storten de
ze drommen zich op de
Goudse binnenstad om te
gaan winkelen? Wis en
waarachtig niet. Zelfs met Sneltram
de omweg om Gouda zijn
deze mensen per railver- Wat kan men zich bij enzo-
voer op weg naar Den Haag voorts voorstellen? Eigen-
(de trein gaat eerst naar lijk niets zolang een spoor-
het oosten en rijdt dan nog verbinding met Noordwijk
een paar kilometer langs niet is aangelegd. Dan pas
het spoor Gouda-Den kan men denken over
Haag; het oponthoud is ze- Noordwijk Station. Dan
ker een tiental minuten, pas kan men denken over
zoals de reistijd Waddinx- Noordwijk-Katwijk
veen-Zoetermeer
verdubbeld).
Mogelijkheden
Door aanleg van de lus
worden dus vele belangen naar Leiden.
Kortom, indien Leiden de
boot, dat is een efficient,
comfortabel vervoer, dat is
vooral: direct naar Den geïntegreerd in het Rand-
Haag. Zodra de boog bij stadvervoer, niet wil mis-
Zoetermeer richting Rot
terdam is aangelegd, ont
staan er nog meer moge
lijkheden van redelijk snel leggen en verbeteren in
en comfortabel vervoer en plaats van dure investerin-
directe aansluiting op het gen (die de NS zouden moe-
Randstadnet. ten betalen) te doen in een
Het is uiteraard een Leids sneltram, dat is in een ge-
belang dat ten eerste door isoleerde lijn met evident
meer vervoer de railverbin- onrendabele gedeeltes, met
ding met Boskoop en ver- excentriek en duur materi-
der, niet wordt opgeheven, eel en die door te grote hal-
maar ten tweede dat Zoe- teafstanden onvriendelijk
termeer zonder overstap
pen bereikbaar wordt.
Daarvoor zou men midde- heffing van een aantal bus-
len moeten verzinnen - in- lijnen, b.v. die over de Hoge
dien de voorgestelde boog Rijndijk naar Hazerswou-
alleen niet voldoende door
gaande reizigers oplevert -
om meer vervoer Alphen- (De auteur is architect en
Leiden aan te trekken. Ab- stedebouwkundige)
met Zoetermeer. Na lang investeringen van de NS
aarzelen hebben de NS pas betaalde) verdubbeld zou
in 1934 de verbinding Al- worden.
phen-Gouda via Boskoop
en Waddinxveen aange- RftWtlis
legd. De kunstwerken wa
ren (en zijn nog groten- Dan ligt het voor de hand
de lijn uit Utrecht door te
trekken (één spoor ligt al
op het station, voor het an
dere zou men wat van de
kermisachtige
vooral troep in de hal
de snelwe;
landse Spoorwegen al op Utrecht u
vier kilometer van I
strand ligt?
Allereerst die verbinding
IS
t
i
WW
khlw
- y
PAGINA 13
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 28 FEBRUAR11996
Een groep wedstrijdlopers in 1995 in de Langs de Gouwêloop. Boskoper Ed van Gemeren, hier met nummer 6, won toen de wedstrijd.
(Foto: Jan Beernink)
Enkele voorbeelden van vandalisme in het Gouwebos. In veel gevallen gaat het om bekladden en vernielingen die al geruimte
tijd geleden zijn aangericht. (Foto’s: GK)