Ed van Gemeren Gouwêloop start weer in Lanas de Verloedering slaat toe in Gouwebos Bert Koster wint polderloop van 20 km in Hazerswoude Kwakkelen met regionale BosKOopse chauffeurs beleven hachelijk avontuur treinverbindingen I Mg. Gewijzigde bestuursvorm wreekt zidt Goede omzet op voorjaarsbeurs II 6 hdM- i «L 4 IT i worden. lometer lengte naar Noord- aansluiting met de lijn wordt de en Alphen. ’Er werd ons weinig verteld door de bemanning en toen duidelijk werd wat er ge beurd was moesten we even slikken. Een aantal mijlen uit de kust was de zee zo ruw dat de boot flink te keer ging. De container geladen met fosfor was los geslagen en lag te gediend: meer vervoer Al- phen-Boskoop-Waddinx- veen naar Zoetermeer, en is voor het publiek en die bovendien zal leiden tot op- sen, dan moet men de be staande en voor de hand liggende verbindingen aan- inbouw- moeten op- creatieschap een bestuur van menschans-Breestraat- Hooftstation of, in omge keerde richting kijkend, met van de Lammenschans een aftakking naar Voor schoten, enzovoorts. wind viel bij het uitvaren best mee, want anders neemt de rederij echt geen risico. Toen we eenmaal op zee waren wakkerde de wind aan tot windkracht 10/11. We hoor den wel een hoop herrie on derin het schip maar nie mand was echt bang dat er iets mis zou gaan.’ naar Leiden is verlengd. Maar de ge dinxveen h< het goede idee gehad op het betemmingsplan een boog bracht de 1,5 km in een tijd’ van 16.10. Jielis en Wigle Vis ser eindigden op de 10 km respectievelijk als eerste en tweede. De winnende tijd was 35.46. De 5 km heren werd) gewonnen door Gert-Jan van- Voskuilen, terwijl dochter Va-’ nessa eerder beslag legde op de eerste plaats van de 1,5~ km dames. - volgens gerichte voorlichting gegeven moet worden aan groepen dierenbezitters, vis sers en jongeren over het ge bruik van het Gouwebos. Dit in combinatie met steek- sproefgewijze controles door de politie. ’Wanneer bestuur en ambte narij nog langer gezapig och- terover blijven leunen, zal het eens zo mooie Gouwebos ont aarden tot een vuilnisbelt waar mensen en wild niet meer veilig zijn. Dat was niet de bedoeling van degenen die destijds het ini tiatief namen voor de aanleg van dit bos’, zo is zijn opvat ting. tijd kwakkelen gebleven. rfet overstappen in Alphen is helemaal minimaal, re den dat de lijn ook nooit king van maar een paar ki- WADDINXVEEN/REGIO - Zaterdag 2 maart aanstaande zal op de Staringlaan weer het startschot klinken voor de jaarlijkse Langs de Gouwe- loop van atletiekvereniging S.C. Antilope. De organisato ren van deze inmiddels in de wijde omgeving zeer bekende, 10 kilometer lange wedstrijd- loop, zien dit evenement weer met groot vertrouwen tege moet. Volgens Biyan was er geen paniek aan boord. ’De mees ten gaan elke week over met deze of een andere ferry, je bent dus wel wat gewend. In paniek raken heeft geen zin. Wel zag ik enkele collega’s de hele nacht op de gang zitten met hun reddingsvesten aan. Wij hebben ook niet geslapen die nacht en konden dinsdag morgen om acht uur lopend van boord. De vrachtwagens moesten er op blijven staan. We werden ondergebracht in een hotel in Vlissingen. Daar hebben we wel wat geslapen maar telkens werden we ge- wekt door de mededeling dat we de auto’s konden halen van de boot. Daar was echter veel ondui delijkheid over. In de nacht van dinsdag op woensdag om drie uur werden de auto’s vrij gegeven en zijn wij richting Calais gereden.’ BOSKOOP/WADDINXVEEN - Je gelijk bewezen zien is niet altijd leuk. Die ervaring heeft Boskoper J. Moerenhout die twee jaar geleden een verloedering van het Gouwebos voorspelde toen het recreatie schap Gouwebos bestuurlijk afslankte en de Gebrui kersraad werd opgeheven. bracht en werd de Gebrui kersraad plotsklaps opgehe ven. Tot verbijstering van de leden, want de raad werd ge zien als een uniek inspraak orgaan. De gevraagde en on een strook weg door middel van pilonen de atleten van het wegverkeer scheiden. Het inschrijfgeld voor de wed strijd ligt op 8 gulden (naïn- schrijving 10 gulden). Voor de prestatielopen geldt een ta rief van 6,50 gulden met her innering en 3,50 gulden zon der herinnering. Inlichtingen over de loop wor den verstrekt door Hein Kou- wenhoven, Roosje Voshoeve 23 te Waddinxveen, telefoon 0182-630082. per tram. Dan pas kan men denken over doortrekking van die lijn via Valkenburg of Rijnsburg-Oegstgeest (waar ligt eigenlijk het grootste vervoersaanbod?) van de Langs de Gouwêloop, heeft reeds toegezegd, weder om aan de start te zullen ver schijnen. Tijdens de wedstrijden en de prestatielopen zal de Wad- dinxveense Noordkade (voor Boskoop het verlengde van de Zuidkade) weer volledig zijn afgesloten voor alle door gaand verkeer, terwijl een weghelft gereserveerd blijft voor openbare diensten, zie ken- en noodtransporten. Ook op de Linnaeusweg zal sneeuwstormen te hebben ge trotseerd arriveerden de vijf wagens met zeven chauf- feurs/bijrijders in Vlissingen en scheepten in richting En geland. Het stormde welis waar maar de weersberichten voorspelden tot windkracht 8. ’Dat kan de veerboot, die vol doet aan alle veiligheidsei sen, makkelijk hebben’, zo meldt de dit weekeinde terug gekeerde Bryan van Bemmel. ’De overtocht die wij maken gaat met een vrachtferry. Uit veiligheid moeten wij altijd onze wagens met vier sjor- banden vastzetten en dat ge beurde ook die avond. De den. Voorts moeten aange richte vernielingen zo snel mogelijk hersteld worden, waardoor de aanrichters van de schade niet het idee krij gen dat de gemeenschap on der de indruk raakt van hun wangedrag. Daarnaast kun nen verkeerstechnische voor zieningen aangebracht wor den die het rijden met de bromfietsen of opgevoerde snorfietsen tegengaan. Op ve le campings in binnen- en buitenland worden met suc ces drèmpels toegepast die snelle brommers weren, zon der dat minder valide mensen daar last van hebben. Moerenhout meent dat ver- Twee dagen laten konden de chauffeurs aan hun rit begin nen, hoeveel keer ze hun bele venissen aan hun klanten hebben moeten vertellen we ten ze niet meer. De terugreis was een stuk rustiger. Angst om weer met de veerboot over te gaan is er niet. Ze zijn ech ter allemaal dankbaar dat ze het avontuur zonder verdere kleerscheuren hebben over leeft. schuiven op het dek. De chauffeur van deze vrachtau to vertelde me dat hij hoopte dat we op tijd in de haven te rug zouden zijn. Op het mo ment dat de container open scheurt en er water bij komt vliegt de hele boel in de brand.’ len gaat de riem los en Bello mag zijn gang gaan. In het Gouwebos zijn verschillende veldjes waar honden wel los mogen, maar daarvan wordt ’s Winters vormen loslopende honden een extra bedreiging voor de vele, in slechte condi tie verkerende vogels die in het bos hun toevlucht zoeken. Ouderen en invaliden onder- .vinden veel hinder van loslo pende honden en bromfiet sen. Moerenhout wijst er op dat wandel- en speelgebieden werpselen zijn vervuild maar dat ook mensen het bos als openbaar toilet gebruiken. Elk jaar weer zorgt de Langs de Gouwêloop voor een span nende wegwedstrijd, met be kende en minder bekende deelnemers, van heinde en ver tot aan vlak bij de deur. Behalve de deelname van ve le wedstrijdlopers en loop sters, is het ieder jaar weer een prachtig gezicht, het kleurrijke lint van ook de re creatieve deelnemers over het 3,2 kilometer lange par cours te zien gaan. Voor KNAU-leden staat zaterdag 2 Zoals elke maandagavond om half acht vertrokken de vrachtwagens van de Firma van der Kraats naar de ferry in Vlissingen. Na gladheid en maart aanstaande een exacte 10 kilometer wedstrijd op het programma (start om 13.30 uur) voor de categoriën: he ren, dames en veteranen. Om 14.30 uur gaan de presta- tielopers van start voor hun respectievelijk afstanden van 3,6-6, 8-10-13,2- en 16,4 kilo meter. De best geklasseerden in de diverse categoriën wed strijdlopers ontvangen geld prijzen. Verder is er voor de deelnemers aan zowel de wedstrijd als aan de overige prestatielopen een herinne ring. Voor elke tiende deelne mer is er weer een paar Asics- sokken ter beschikking ge steld. Waren er in 1995 ’slechts’ 130 atleten bij de wedstrijd aan de start, dit jaar wordt toch weer met en kele honderden wedstrijdlo pers rekening gehouden. In 1995 waren de extreem slech te weersomstandigheden en verwachtingen duidelijk de oorzaak, dat het deelnemers- BOSKOOP - Het was een onopvallend bericht vo rige week dinsdag in het NOS Journaal. De veer boot Sally Line moest te rugkeren naar de haven van Vlissingen door het omvallen van een vracht wagen geladen met on der andere fosfor. De krant in de regio Vlissin gen stond er bol van. In een aantal Boskoopse ge zinnen heerste ook onrust over het lot van hun man, va der en zoon. Bryan van Bem mel samen met zijn collega’s Kees (2x), Martin, Maarten, Marcel en Oscar bevonden zich met vijf vrachtwagens aan boord van het schip toen het in zwaar weer terecht kwam. Kennelijk hebben sommigen tijdens het vissen geen tijd om ergens een toilet op te zoe ken. Goedwillende gebruikers vra gen zich af waarom er geen maatregelen worden geno men om de verloedering te gen te gaan. Zoals het aan stellen van goed gemotiveer de parkwachters, voorzien van een draagbare telefoon verbinding met de politie. De ze zouden aangezocht kun nen worden uit mensen die (tijdelijk) buiten het arbeids proces zijn geraakt en tegen een redelijke onkostenver goeding het bos voor verdere achteruitgang willen behoe- door Wouter Kuyper WADDINXVEEN - Veel is er gesproken over een rail- verbinding met Zoeter meer, maar tenslotte is het plan verlaten omdat een cijfermatige onderbouwing van een directe verbinding niet mogelijk bleek. Maar een indirecte? En een rail- verbinding naar Noordwijk waar de lijn van de Neder- Margreet de Goede won de 5) km en Ineke Geers (AV’47) ze gevierde op de 10 km dames in 46.14. baan (uiteraard op kosten van het Rijk, dat toen alle BOSKOOP - De vooijaars- beurs die de Boskoopse Vei ling van 21 tot en met 23 fe bruari heeft gehouden is suc cesvol verlopen. Tijdens de drie dagen was de omzet ruim 3,7 miljoen gulden, vorig jaar was dit 3,5 miljoen. Het aan tal verkochte Deense karren is vastgesteld op 2850 stuks, een toename van 700 stuks ten opzichte van 1995. De beurs werd geopend door M. Zevenbergen, directeur van Intratuin Poortugaal. Hij benadrukte in zijn openings toespraak de prima kwaliteit tijdens de beurzen en op het afhaalcentrum van de Bos koopse Veiling. Vervolgens stelde hij naar eigen inzicht een Deense kar samen, waar mee werd geïllustreerd dat de veiling in staat is volledig te gemoet te komen aan de wen sen van haar klanten. HAZERSWOUDE - Bert Kos ter heeft de 20 km van de Pol derloop gewonnen in een tijd van 1.13.00 en grote voor sprong op zijn achtervolgers. Op de verschillende afstan den werden hele familiege- vechten gehouden. Op de 1,5 km heren streden de broers Christophe en Cedric Teeu- wen om de eerste plaats. Eerstgenoemde won met slechts vijf seconden verschil. Onder startnummer 502 deed de jongste deelnemer mee. De driejarige Pim Benschop vol waar comfor- niet al te snel en veilig te maken, en snelle trams kuhnen laten een boog van een paar kilo- rijden. (In het Engels heet meter. zo’n ding een streetcar, wat Wie nu een paar uur op het eigenlijk al ?egt wat het station Alphen vertoeft idee van een tram is: droog, kan de naar Leiden over- comfortabel vervoer met stappende reizigers uit de haltes op kleine afstan- j•- den). Die zouden omge keerd het publiek uit de trein naar ae winkels moe ten lokken. Dan komt men solute voorwaarde daar voor is een frequentiever hoging en verdubbeling en verhoging van de baan in Leiden. Niet alleen ik heb dat al ja- ren geleden voorgesteld (ook met het voorstel van een halte op het terrein van Van Gendt en Loos), maar ook op het hoogste niveau is beloofd dat de aanleg van de snelweg naar Alphen- alleen tot stand het zou komen indien de spoor- gevraagde ad viezen van de raad werkten prima, er was een grote ma te van betrok kenheid en controle. Des tijds voorspel de Moeren hout dat het de verkeerde kant op zou gaan met het Gouwebos en met grote spijt constateert hij nu hoe juist die zienswijze was. Wie met enige regelmaat in het Gouwebos komt, ziet met eigen ogen hoe het vandalis me heeft toegeslagen. Bordjes langs de trimbaan zijn beklad en vernield, speeltoestellen ondergingen hetzelfde lot en weinig gebruik gemaakt, zwarte brandplekken zijn ge tuigen van pogingen tot brandstichting. Vaak liggen er ook glasscherven op de speelveldjes, stille getuigen van avondlijke feestjes door opgeschoten jongeren. Bromfietsen zijn een normaal verschijnsel geworden in het Gouwebos en slechts een en kele hondebezitter trekt zich niet alleen door dierlijke uit- iets aan van de in het bos le- 1 vende dieren en andere be zoekers. In de meeste geval- per Ed van Gemeren (Phoe nix) in 31,24 minuten, terwijl Gerrit Voortman (HAC 63) in 1993 en Peter v.d. Velde in 1992 zegevierden. Er staan trouwens heel wat bekende namen op de erelijst van win naars. Het volledige parcours ziet er alsvolgt uit: start Sta ringlaan - Bosboom Tous- saintsingel - Alberdingk Thijmlaan - Wilgenlaantje - Linnaeusweg (Boskoop) en Noordkade. Ed van Gemeren, de winnaar van de 27e editie Moerenhout, die tot dan toe deel uitmaakte van de Ge bruikersraad, voorspelde de gevolgen. Door verminderde aandacht zal ook het onder houd afnemen en het verval toeslaan. Wo nend aan de rand van het bos consta teert de Bos koper vrijwel dagelijks hoe het sindsdien is misgegaan. De recente verhalen over mishandeling van scholie ren vormen slechts een incident. Er is veel meer mis in het Gouwe bos. Het vandalisme heeft overal zijn sporen nagelaten, brommers scheuren door het Gouwebos, vrijwel niemand houdt zijn hond aangelijnd waar het moet en een bos wachter kom je er praktisch nooit tegen. Dit gebrek aan toezicht werkt de verloede ring in de hand. Tot april 1994 kende het re- -- 1 y - -- -J tien personen: wethouders en raadsleden van Boskoop en Waddinxveen. Daarnaast was er een Gebruikersraad, waarin mensen die een zeke re binding hebben met het Gouwebos en het receatie- schap adviseerden. Maar in april 1994 is het be stuur in omvang terugge- jemeente Wad- wijk. Evenals de sneltrein leeft tenslotte ’s-Gravenhage-Hoom in Haarlem kan koppen, zou „men zelfs Noordwijk niet te reserveren die de lijn in als eindstation hoeven in te westelijke richting naar richten, maar in een door- Zoetermeer en Den Haag gaande verbinding kunnen kan voeren. Dat is eigenlyk opnemen. alles wat nodig is voor een snelle aansluiting op het veld beneden de 150 zakte, wat al jaren niet meer was voorgekomen. Het parcours wordt nog steeds door de atleten als prettig en snel ervaren, wat ook tot uitdrukking komt in de afgelopen tijden van de deelnemers. Het parcoursre- cord staat op naam van Jan Dirk Hazeleger (HRR Den Haag) uit Hazerswoude die in 1991 de formidabele tijd van 29,56 minuten op de klok bracht. Vorig jaar won Bosko- alles wat nodig is voor een Indien men dan nog com- snelle aansluiting op het fortabele aanvoerlijnen Randstadnet: een fly-over meent nodig te hebben, bij Waddinxveen en over de comfortabeler dan de bus, aansluiting met de lijn zou men een naar Den Haag om de zaak tabele, voor; snel en veilig te maken, en deels) dubbelsporlg/de lijn is enkel aangelegd - en dan nog met enig angstig voor gevoel: met het noordelijke gedeelte, dat is Waddinx- veen-Alphen, en Boskoop-Alphen, is het al- offeren), eerst naar een sta tion Merenwijk, dan naar een station Voorhout en tenslotte met een aftak- richting Gouda op de vin gers van één hand tellen. En in Gouda? Komen daar meer mensen aan met het lijntje Alphen-Gouda? Wis op lijnen Leiderdorp-Lam- en waarachtig. Uit Wad- dinxveen-Noord, en vooral uit Waddinxveen, komen hele drommen! Storten de ze drommen zich op de Goudse binnenstad om te gaan winkelen? Wis en waarachtig niet. Zelfs met Sneltram de omweg om Gouda zijn deze mensen per railver- Wat kan men zich bij enzo- voer op weg naar Den Haag voorts voorstellen? Eigen- (de trein gaat eerst naar lijk niets zolang een spoor- het oosten en rijdt dan nog verbinding met Noordwijk een paar kilometer langs niet is aangelegd. Dan pas het spoor Gouda-Den kan men denken over Haag; het oponthoud is ze- Noordwijk Station. Dan ker een tiental minuten, pas kan men denken over zoals de reistijd Waddinx- Noordwijk-Katwijk veen-Zoetermeer verdubbeld). Mogelijkheden Door aanleg van de lus worden dus vele belangen naar Leiden. Kortom, indien Leiden de boot, dat is een efficient, comfortabel vervoer, dat is vooral: direct naar Den geïntegreerd in het Rand- Haag. Zodra de boog bij stadvervoer, niet wil mis- Zoetermeer richting Rot terdam is aangelegd, ont staan er nog meer moge lijkheden van redelijk snel leggen en verbeteren in en comfortabel vervoer en plaats van dure investerin- directe aansluiting op het gen (die de NS zouden moe- Randstadnet. ten betalen) te doen in een Het is uiteraard een Leids sneltram, dat is in een ge- belang dat ten eerste door isoleerde lijn met evident meer vervoer de railverbin- onrendabele gedeeltes, met ding met Boskoop en ver- excentriek en duur materi- der, niet wordt opgeheven, eel en die door te grote hal- maar ten tweede dat Zoe- teafstanden onvriendelijk termeer zonder overstap pen bereikbaar wordt. Daarvoor zou men midde- heffing van een aantal bus- len moeten verzinnen - in- lijnen, b.v. die over de Hoge dien de voorgestelde boog Rijndijk naar Hazerswou- alleen niet voldoende door gaande reizigers oplevert - om meer vervoer Alphen- (De auteur is architect en Leiden aan te trekken. Ab- stedebouwkundige) met Zoetermeer. Na lang investeringen van de NS aarzelen hebben de NS pas betaalde) verdubbeld zou in 1934 de verbinding Al- worden. phen-Gouda via Boskoop en Waddinxveen aange- RftWtlis legd. De kunstwerken wa ren (en zijn nog groten- Dan ligt het voor de hand de lijn uit Utrecht door te trekken (één spoor ligt al op het station, voor het an dere zou men wat van de kermisachtige vooral troep in de hal de snelwe; landse Spoorwegen al op Utrecht u vier kilometer van I strand ligt? Allereerst die verbinding IS t i WW khlw - y PAGINA 13 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 28 FEBRUAR11996 Een groep wedstrijdlopers in 1995 in de Langs de Gouwêloop. Boskoper Ed van Gemeren, hier met nummer 6, won toen de wedstrijd. (Foto: Jan Beernink) Enkele voorbeelden van vandalisme in het Gouwebos. In veel gevallen gaat het om bekladden en vernielingen die al geruimte tijd geleden zijn aangericht. (Foto’s: GK)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1996 | | pagina 13